dimanche 18 avril 2010

بازداشت زنان هوادار تیم فوتبال تراکتورسازی در جریان بازی این تیم با پرسپولیس تهران


ساوالان سسی : ماموران امنیتی و پلیس ایران روز جمعه۲۷ فروردین ٨۹ بیست و پنج تن از زنان و مرادان هوادار تیم فوتبال تراکتورسازی را بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد کردند.

در جریان مسابقه فوتبال تیمهای تراکتورسازی و پرسپولیس تهران در روز جمعه۲۷ فروردین ٨۹ ماموران پلیس ایران به زنان هوادار تیم تراکتورسازی که به همراه خانواده هایشان برای تماشای مسابقه فوتبال این تیم در تپه های اطراف استادیوم سهند تبریز جمع شده بودند حمله کردند. بدنبال حمله نیروی انتظامی به خانواده ها و زنان طرفدار تیم تراکتورسازی تبریز نزدیک به بیست و پنج تن از هواداران تیم تراکتورسازی که اکثرا از زنان حاضردر محل بودند بازداشت شدند. از این میان بازداشت شدگان می توان به علی بابایی و بابک خدایی که به همراه همسرانشان دستگیر شده بودند اشاره نمود.

به گفته منابع موثق بازداشت شدگان پس از دستگیری به کلانتری ۲۲ نیروی انتظامی تبریز منتقل و پس از بازجویی چند ساعته و ضبط موبایل و کارتهای شناساییشان موقتا آزاد شده اند. این افراد روز شنبه ۲۸ فروردین ٨۹ دوباره به کلانتری ۲۲ احضار و به سوالات بازجویان پاسخ گفته اند.

این دستگیریها پس از پخش فراخوان فعالین مدنی آذربایجانی و هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی جهت حضور زنان طرفدار این تیم در مسابقه پرسپولیس در تپه های اطراف ورزشگاه و تشویق تیمشان صورت می گیرد.

شایان ذکر است که بر اساس آیین نامه های سازمان تربیت بدنی ایران و قوانین شرع زنان حق حضور در استادیومها و تماشای مسابقات فوتبال مردان را ندارند.

بازداشت و فشار بر زنان آذربایجانی طرفدار تراکتورسازی در حالی صورت می پذیرد که زنان در جامعه ایران از داشتن حقوق اولیه خود محرومند و محدویتهایی که بر پایه قوانین موضوعه و احکام شرعی بر بیش از نیمی از جمعیت کشور اعمال می شود و این موانع حضور و شکوفایی زنان در ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را با مشکلاتی مواجه نموده است.

-------------------------------------------------------------

قتل یک کاسبکار کرد دیگر به دست نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: شامگاه پنجشنبه 26 فروردین‏ماه، نیروهای رژیم در حوالی رودخانه‏ی"دره‏وران" منطقه "خاو میراوای" مریوان اقدام به تیراندازی علیه گروهی از کاسبکاران کرد نمودند.
خبرگزاری کردستان با اعلام این خبر افزود، بر اثر این تیراندازی، فردی به نام کیومرث، اهل روستای "باوه‏ریز" سنندج به شدت زخمی گردیده و در رودخانه سقوط نموده است. نامبرده سپس به علت شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داد.

-------------------------------------------------------------

ادامه درگیری و زدوخورد در سازمان تربیت بدنی رژیم

سایت حکومتی تابناک: پس از وقوع درگیری در روز سه شنبه 24 فروردین ماه میان نمایندگان حراست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، امروز مجدداً درگیری‏های مختصری مقابل ورودی کمیته ملی المپیک به وقوع پیوست که بر همین اساس دو تن از ماموران حراست سازمان تربیت بدنی توسط پلیس 110 دستگیر شدند تا این اقدام که به درخواست حراست کمیته ملی المپیک صورت پذیرفته با واکنش حراست سازمان تربیت بدنی همراه شود.

در شرایطی که به نظر می‏رسد تنش‏ها میان کمیته ملی المپیک و سازمان ورزش همچنان استمرار دارد و نقطه پایانی برای آن متصور نیست، اختلاف سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک پیرامون در اختیار داشتن کنترل و امنیت مجموعه اداری کمیته و آکادمی ملی المپیک در چند روز گذشته بالا گرفته و حتی درگیری‏هایی را به همراه داشته است.

این درگیری‏ها ساعتی پیش با جلوگیری ماموران حراست سازمان تربیت بدنی از ورود برخی ورزشکاران و میهمانان به هتل آکادمی ملی المپیک مجدداً به مشاجره لفظی منجر شد که این بار مسئولان مرتبط در کمیته ملی المپیک با اطلاع این ماجرا به پلیس 110، خواستار برخورد نیروی انتظامی شدند که این امر منجر به دستگیری دو تن از ماموران حراست سازمان تربیت بدنی شده بود که به کمیته ملی المپیک آمده بودند.

حامد شریف زاده رئیس شرکت سرمایه گذاری کمیته ملی المپیک که حراست این نهاد را نیز برعهده دارد، در گفت و گو با تابناک ضمن تایید این خبر، اظهار داشت: امروز دو تن از نمایندگان حراست سازمان تربیت بدنی به شکل غیرقانونی مجدداً در محل کمیته حضور یافتند که برای جلوگیری از وقوع برخی اتفاقات، برخلاف اتفاقات پیشن با پلیس 110 تماس حاصل شد و ماموران نیروی انتظامی نیز پس از حضور در محل نسبت به دستگیری نمایندگان حراست سازمان اقدام کردند.

-------------------------------------------------------------

ژنرال آمریکايی: نشانه هايی از آموزش نيروهای طالبان در ايران

صدای آمریکا: ژنرال استنلی مک کريستال فرمانده نيروهای آمريکايی و ناتو در افغانستان روز جمعه در پاريس پايتخت فرانسه به نشانه هايی از آموزش نيروهای طالبان در ايران اشاره کرد و گفت از مرز ايران سلاح و مهمات وارد افغانستان شده است. به گفته اين ژنرال آمريکايی، ايالات متحده اين روند را از نزديک زير نظر دارد.

-------------------------------------------------------------

فيروز آبادی: ده سال است آماده انهدام نيروهای آمريكایی هستيم

سرلشكر بسیجی حسن فيروز آبادي رئيس كل ستاد نيروهاي مسلح رژیم: 10 سال است آماده انهدام نيروها و تجهيزات آمريكا در منطقه هستيم

خبرگزاري سپاه پاسداران (فارس): سرلشكر حسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح صبح امروز شنبه در حاشيه كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات اوباما به تهديد جمهوری اسلامی گفت: بهتر بود آقاي اوباما خود را با آن مصاحبه در گرداب تهديد هسته‌اي غرق و نابود نمي‌كرد. از نظر منطقي ما در ايران اصطلاحي داريم مبني بر اينكه قلدر‌ها وقتي كم مي‌آوردند داد مي‌زنند بر همين اساس به نظر مي‌آيد اين داد زدن اوباما و سياست‌مدارهاي آمريكا در نتيجه كم آوردنشان هست.

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پاسخ به سئوالي در خصوص ادعاي برخي درخصوص اخبار بعضي رسانه‌هاي روسي مبني بر حمله آمريكا به ايران خاطرنشان كرد: اول بايد ديد اين كشورها قادر هستند چنين كاري بكنند يا نه در حالي كه ما 10 سال است آماده شده ايم نيروها و تجهيزات آمريكا را در منطقه منهدم كنيم. همان طور كه قبلا اعلام كردم اگر آمريكا به ايران حمله كند هيچ يك از سربازانش زنده به كشورش برنمي‌گردند.

-------------------------------------------------------------

بازداشت 4 تن در پاوه به دست نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: روز چهارشنبه 25 فروردین‏ماه، نیروهای رژیم در منطقه‏ پاوه، 4 تن را به نام‏های عثمان جوانمردی، سعدی احمدی، عبدالرحمان صالحی و عثمان رحیم‏پور بازداشت و روانه‏ی زندان نمودند.
به گزارش خبرگزاری کردستان، این 4 تن پیشتر جهت یافتن کار به شرکت "سد داریان" در "نودشه" مراجعه نموده و پس از آن که موفق به یافتن کار نشدند، دست به اعتراض زده و به همین دلیل بازداشت شدند.
گفتنی است مسئولین شرکت "سد داریان" در نودشه در استخدام کارگرانی که فاقد تأییدیه یا سابقه عضویت بسیج باشند، امتناع می‏ورزند. به همین دلیل نیز گروهی از مردم "نودشه"، روز 24 فرودین‏ماه با تجمع در مقابل این شرکت دست به اعتراض زدند. نیروهای رژیم نیز با ضرب‏وشتم و توهین به مردم، اقدام به متفرق ساختن آنان نمودند. روز بعد از آن نیز نیروهای رژیم چهارتن از شرکت‏کنندگان در این تجمع را بازداشت نمودند.
یادآور می‏گردد، شرکت سد داریان وابسته به سپاه پاسداران می‏باشد.
خبرگزاری کردستان همچنین می‏افزاید، شرکت "پایاب کوثر" که پیمانکار شرکت "آب نیرو" می‏باشد، پیشتر وعده داده بود برای تأمین نیروی کار این پروژه از مردم منطقه پاوه استفاده نماید، اما در حال حاضر از مردم سایر مناطق ایران برای کار در این پروژه استفاده می‏کند.
این مسئله سبب نارضایتی شدید مردم منطقه گردیده است.

-------------------------------------------------------------

اکبر اعلمی : «چرا به خشونت و خودسری های سرکوبگران آذربایجان پایان داده نمی شود!؟»

اکبر اعلمی

جمعی از آذربایجانیان غیور برای جلب افکار عمومی و ایجاد حساسیت نسبت به خطراتی که دریاچه ارومیه را تهدید می کند، دست به ابتکار جالبی زدند و در ۱۳ فروردین امسال که به روز طبیعت شهرت یافته است در سواحل دریاچه ارومیه گرد هم آمدند تا در اقدامی نمادین با ریختن یک لیوان آب به این دریاچه در حال مرگ، از مسئولان امر بخواهند که با اتخاذ تدابیر لازم هرچه سریعتر مانع از نابودی بخشی از طبیعت زیبای کشورمان شود.اما در کمال تاسف شنیده ها حاکیست که تعدادی از حاضران در این اجتماع باشکوه، بجای آنکه مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند، توسط بعضی از ماموران امنیتی و انتظامی، مورد هتاکی و ضرب و شتم واقع و سپس روانه بازداشتگاه های آذربایجان شده اند! اساسا در این کشور کسی نیست که از این عوامل و عناصر سرکوبگر پرسش نماید که ضرب و شتم و اهانت و بازداشت و مجازات خودسرانه فعالان مدنی در آذربایجان که هیچ خدشه ای به خواسته های مشروع و قانونی آنان وارد نیست، بر اساس کدام بند و مواد قانونی و طبق حکم کدام محکمه صورت می گیرد!؟




دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران است که در ردیف بزرگترين درياچه های آب شور دنيا محسوب می شود. این دریاچه از چنان اهمیت و جایگاهی در جهان برخوردار است که سازمان یونسکو به دلیل بوم مناسب برای زیست دایمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و زیبایی‌های بکر کرانه‌ها و جزیره‌هایش و بیش از ۱۰۰ جزیره کوچک و بزرگ، آنرا در شمار نه ذخیره‌گاه طبیعی محیط زیست جهان به‌شمار آورده است.

دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است، یکی از غنی‌ترین منابع "آرتمیا" در جهان ‌هم شناخته می‌شود و لجن های طبی و خواص درمانی آن نیز شهره آفاق است تا جائیکه پیش از انقلاب بیمارستان اختصاصی شوروی سابق معروف به بیمارستان شوروی ها واقع در تهران، از نمک و لجن های این دریاچه برای مداوای بعضی از بیماران پوستی، تنفسی و استخوانی استفاده می کرد که با تعطیل شدن بیمارستان مذکور این امر متوقف ماند.

اواسط فروردین ماه امسال با تنی چند از دوستان و اعضای خانواده خود حد فاصل آذربایجانشرقی و غربی را از طریق جاده واقع در سواحل دریاچه ارومیه و پل شهید کلانتری طی کردیم.

پسروی آب دریاچه نسبت به یکی دو سال گذشته چنان زیاد بوده است که اسباب تاثر همه حاضران را فراهم کرد.

به گفته کارشناسان کاهش سطح آب و افزایش شوری این دریاچه موجب گردیده تا تراکم آرتیمیای موجود در آن نیز نسبت به ده سال گذشته به یک سی ام تقلیل یابد.

در واقع خشکسالی و احتضار این دریاچه از سال های نخست دومین دوره ریاست جمهوری خاتمی آغاز شد و طی سال های اخیر روند رو به رشدی پیدا کرده است تا جائی که کارشناسان می گویند هم اکنون سطح آب دریاچه روزانه، نیم سانتیمتر کاهش می‌یابد.

این کارشناسان احداث بیش از ۲۰ سد مخزنی و انحرافی در حوزه آبریز آن، نحوه احداث جاده میان‌گذر و تخلیه میلیون‌ها تن سنگ و خاک در این دریاچه و همچنین کاهش نزولات جوي، کاهش روان آب هاي سطحي و استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني را از مهم ترين علت هاي کاهش ميزان آب درياچه اروميه عنوان کرده اند.

از اینرو بوضوح می توان مشاهده کرد که در اثر پس‌روی آب در بیش از یک‌چهارم از وسعت دریاچه، آن را به نمک‌زار برهوتی تبدیل کرده است و اگر هرچه زودتر چاره ای اندیشیده نشود، دیری نخواهد پائید که این سرمایه ملی به تلی از نمک مبدل خواهد شد.

قهرا با خشک شدن تدریجی این دریاچه، کشت و کار مردم شهرها و روستاهای واقع در حاشیه آن نیز با آسیب‌های جدی روبرو خواهند شد و علاوه بر مشکلات زیست محیطی فراوان، خسارت های اقتصادی زیادی هم از خود برجای خواهد گذاشت.

در این صورت و با توجه به پیامدهای ناشی از پسروی آب دریاچه ارومیه که شمه کوچکی از آن بیان شد، کدام وطندوستی است که مرگ تدریجی "نگین سرخ آذربایجان"را مشاهده نماید و با دیدن این فاجعه تلخ و ناگوار دچار دلهره و اضطراب و ناراحتی نشود!؟

براستی کدام فرد باشرفی است که شاهد چنین رویداد تاسف آوری باشد و صدای اعتراض خود را فرو خورد!؟

و ...

به همین دلیل جمعی از آذربایجانیان غیور برای جلب افکار عمومی و ایجاد حساسیت نسبت به خطراتی که دریاچه ارومیه را تهدید می کند، دست به ابتکار جالبی زدند و در ۱۳ فروردین امسال که به روز طبیعت شهرت یافته است در سواحل دریاچه ارومیه گرد هم آمدند تا در اقدامی نمادین با ریختن یک لیوان آب به این دریاچه در حال مرگ، از مسئولان امر بخواهند که با اتخاذ تدابیر لازم هرچه سریعتر مانع از نابودی بخشی از طبیعت زیبای کشورمان شود.

اما در کمال تاسف شنیده ها حاکیست که تعدادی از حاضران در این اجتماع باشکوه، بجای آنکه مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند، توسط بعضی از ماموران امنیتی و انتظامی، مورد هتاکی و ضرب و شتم واقع و سپس روانه بازداشتگاه های آذربایجان شده اند!

تو گوئی تنها وسیله ارتباط آنان با معترضینی که به مدنی ترین و زیباترین روش اعتراضات حق طلبانه خود را بیان می کنند، جز سرکوب و خشونت نیست و در ازای این رفتارهای غیر قانونی و خشونت آمیز و رفتارهای نامردمی هم انتظار دارند که مردم و جوانان آذربایجان همچنان در لاک سکوت و بی تفاوتی خود باقی بمانند!

اساسا در این کشور کسی نیست که از این عوامل و عناصر سرکوبگر پرسش نماید که ضرب و شتم و اهانت و بازداشت و مجازات خودسرانه فعالان مدنی در آذربایجان که هیچ خدشه ای به خواسته های مشروع و قانونی آنان وارد نیست، بر اساس کدام بند و مواد قانونی و طبق حکم کدام محکمه صورت می گیرد!؟

چرا عده ای از مسئولان کشورمان قبل از وقوع یک واقعه تلخ در مقام پیشگیری از آن بر نمی آیند و به این قبیل خودسری ها پایان نمی دهند و همیشه پس از رویداد حوادث ناگوار انگشت ندامت و پشیمانی به دهان می گیرند!؟

امیدوارم که مسئولان امر هرچه سریعتر به این همه قانون شکنی و خودسری در آذربایجان خاتمه داده و مانع از ادامه تحقیر و بازداشت افراد بی گناهی شوند که تنها جرمشان دفاع از سرزمین مادریشان و استیفاء حقوق مسلم مردم آذربایجان است.

-------------------------------------------------------------

قتل یک کاسبکار در منطقه‏ی مریوان توسط نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: به گزارش خبرگزاری کردستان، روز پنجشنبه، 26 فروردین‏ماه، نظامیان رژیم در دامنه‏ی کوه "کوره‏میانه"ی مریوان با تیراندازی به سوی یک کاسبکار 28 ساله به نام خبات احمدی، اهل روستای "رزاو" وی را به قتل رسانده و اموال وی را نیز با خود بردند.
به دنبال این اقدام، مردم روستای "رزاو" با تجمع در محل ایست ـ بازرسی "سرو‏آباد" به ابراز نارضایتی و اعتراض نسبت به این جنایت نیروهای رژیم پرداختند.
تا لحظه‏ی مخابره‏ی این خبر، جسد این کاسبکار مقتول هنوز به خانواده‏اش تحویل داده نشده است.

-------------------------------------------------------------

اخراج گسترده کارگران شرکت های دولتی در شهر اراک

خبرگزاری هرانا - درآستانه روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، وضعيت کارگری در شهر اراک، بزرگترين قطب صنعتی ايران، بحرانی است و شرکت های دولتی در شهر اراک، بسياری از کارگران خود را اخراج نموده اند.

شرکت های بزرگ دولتی در اراک چندین ماه است که قادر به پرداخت حقوق کارگران خود نيستند و شرکت های آذر آب، واگن پارس و پالايشگاه اراک در اين مورد وخيم ترين وضعيت را دارند.

به گزارش کلمه، شرکت های دولتی در اراک که با مشکل نبود نقدينگی روبرو هستند، اقدام به اخراج کارگران خود می کنند و از سوی ديگر، در بخش خصوصی نيز اوضاع به شدت نگران کننده و بحرانی به نظر می رسد .

بر اساس اين گزارش، دولت محمود احمدی نژاد بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان به پيمانکاران بخش خصوصی بدهکار است.

گفتنی است در ساليان اخير، روند تعطيل کارخانه ها در ايران شدت گرفته است.

-------------------------------------------------------------

بیم تئوریسین های حکومت از موج تازه اعتراض ها

نیلوفر زارع

جرس: نگرانی اتاق فکر ( تئوریسین های) حکومت از آغاز موج جدید حرکت های اعتراضی جنبش سبز روز به روز بیشتر می شود و آنان با ادبیات سیاسی خاص خود یعنی با تعبیر " موج دوم فتنه" این نگرانی را بازتاب می دهند.

تشویش و دلهره محافظه کاران نسبت به بروز موج تازه اعتراض های ضد حکومتی تاکنون توسط برخی چهره های شناخته شده این جریان مطرح شده است، اما اظهارات "محمد جواد لاریجانی" دبير نهادی موسوم به ستاد حقوق بشر ايران در میزگرد روزنامه رسالت صریح ترین سخن یکی از حامیان برجسته حکومت است که درباره بروز موج تازه اعتراض ها بیان شده است.

او در نشست روزنامه رسالت که به همراه مرتضی نبوی مدیر مسوول این روزنامه و دکتر محمد حسین ملایری انجام شده است به صراحت از موج تازه اعتراض ها ابراز نگرانی کرده و با نسبت دادن تعبیر دشمن به معترضان گفته است که "آنها در حال تدوین و پی ریزی موج دوم فتنه هستند و باید مراقب باشیم که دیگر غافلگیر نشویم." چند روز پیش از این اظهارات نیز "محمد نبی حبیبی" دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در عباراتی مشابه و با استفاده از ادبیات حکومتی گفته بود که از" نخستین روزهای سال تلاش هایی برای تولید موج دوم فتنه صورت گرفته است."

او در این رابطه به صحبت های هشدار دهنده محمد خاتمی مبنی بر وقوع بحران های اجتماعی در سال 89 اشاره کرده بود.برخی منابع رسانه ای محافظه کاران نیز همسو با این اظهارات، نگرانی خود را از عمیق تر شدن اعتراض های ضد حکومتی در سال 89 را مطرح ساخته و برای اثبات نگرانی خود به پیام نوروزی "میرحسین موسوی" اشاره کرده بودند. جایی که موسوی گفته بود " جنبش سبز باید دامنه امواج خود را به همه اقشار و قومیت ها و استان ها بکشاند و در عین حال اصل جاودان تکافل اجتماعی-اسلامی را زنده کند."

بر این اساس به نظر می رسد که هواداران حکومت بر مبنای اطلاعات و تخمین هایی که درباره ناکارآمدی روزافزون دولت در دست دارند به این باور رسیده اند که در سال جاری حفظ خرده پایگاه اجتماعی هوادار وضع موجود نیز دشوارخواهد شد و با فرسایش بیش از پیش اعتبار و مشروعیت حکومت، جبهه مخالفان قدرتمندتر می شود.

کابوس از راه می رسد

کابوس طرفداران حکومت ممکن است خیلی زودتر از آنچه که تصور می کنند به واقعیت مبدل شود.بر مبنای خوشبینانه ترین تحلیل ها در صورت اجرای طرح مصوب مجلس برای هدفمند کردن یارانه ها تورمی نزدیک به 35 درصد به جامعه تحمیل خواهد شد و این در حالی است که اگر دولت موفق به بازاندیشی در طرح مجلس شود و هدفمند کردن یارانه ها را به شیوه مورد علاقه خود پیش ببرد رقم تورم به بالای 70 درصد صعود خواهد کرد.پیش بینی وقوع بحران های عدیده و شورش های اجتماعی به ویژه در میان شهروندان کم بهره پس از اجرای این طرح چندان دشوار نیست و رهبران جنبش سبز نیز با آگاهی از همین سیاست های بحران آفرین است که خواهان دامنه دار شدن مطالبات جنبش سبز در همه اقشار اجتماعی شده اند.این در حالی است که تئوریسین های حکومت نیز در تحلیل خود از شرایط سال 89 به نتیجه مشابهی رسیده اند.آنان می دانند که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها فشار اقتصادی کمرشکنی را به طبقه محروم جامعه تزریق خواهد کرد و ناکارآمدی حکومت را بیش از پیش نمایان خواهد ساخت.

اثبات ناکارآمدی حکومت سندی بر حقانیت رهبران جنبش سبز تلقی خواهد شد و آنان را قادر می سازند تا با جذب پایگاه اجتماعی وسیع تر، مطالبات اصلاح طلبانه را با قدرت بیشتری مطرح سازند. از همین روست که برخی تئوریسین های مصلحت گرای محافظه کار نگران اجرای هدفمند کردن یارانه ها شده اند و مدام این مساله را مطرح می کنند که اجرای طرح به ویژه با شیوه دلخواه دولت کمکی اساسی به اصلاح طلبان خواهد بود.استدلال الیاس نادران نماینده محافظه کار منتقد دولت در مناظره با محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت پیرامون هدفمند کردن یارانه ها گویای همین نگرانی است.او در جایی از این مناظره به صراحت عنوان می کند که "برخی از دوستان دوم خردادي ما به ويژه بعد از 22 بهمن با پاسخي كه از مردم گرفتند بنا دارند اعتراضات اجتماعي را از طبقات بالادست جامعه به طبقات پايين‌دست منتقل كنند و بهترين بهانه هم براي آنها همين تورم ناشي از 40 هزار ميليارد تومان(رقم درخواستی دولت برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها) است."

با این حال اثرات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها تنها یکی از سلسله حلقه های ناکارآمدی دولت در سال جاری است. سیاست خارجی تهاجمی و احتمال تشدید تحریم های بین المللی به همراه سیاست های فرهنگی و اجتماعی متصلبانه از عناصر حیاتی دیگری است که می تواند بر پتانسیل اعتراض ها و همه گیرتر شدن آن در سال جاری تاثیر بگذارد و موقعیت حامیان وضع موجود را متزلزل تر از گذشته کند.

بحران های در هم تنیده

در تصور غالب تئوریسین های حکومت این تلقی وجود دارد که اعتراض های مدنی و مسالمت آمیز مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری تاثیر پذیر و هدایت شده از خارج مرزهاست.آنها چنان به این فرضیه باور دارند که حاضر نیستند اصالت بومی جنبش سبز را به رسمیت بشناسند. از همین رو هم برای نمونه مرتضی نبوی در نشست روزنامه رسالت در تحلیل وقایع پس از انتخابات مدعی شده که " در فتنه اخیر اوباما،سارکوزی،براون و مراکز پژوهشی غرب و تمام ابرازهای سرویس های امنیتی غرب بسیج شده بودند تا فرقه سبز شکست نخورد."

جواد لاریجانی نیز با تبعیت از این فرضیه است که مدعی شده " کسانی که فکر می کنند غربی ها اصلا کاری نکردند،خیلی ساده انگار هستند."

جالب این جاست که تئوریسین های محافظه کار هیچ سندی مبنی بر تاثیرپذیری و ارتباط جنبش سبز به خارج از کشور ارایه نداده و تنها مدعایشان این است که گفتمان جنبش سبز یک گفتمان لیبرالیستی و طرفدار نوگرایی و نواندیشی است.چنان که لاریجانی در واکاوی مطالبات اصلاح طلبان گفته است که "اصلاحات در تلاش است تا نظام اسلامی را با نظام سکولار جایگزین کند و امروز این ایده با عنوان هایی همچون نواندیشی دینی و تساهل و تسامح پیگیری می شود." او در راستای همین تحلیل خود از خواسته های اصلاح طلبان،روشنفکران دینی نواندیشی مانند دکتر عبدالکریم سروش را نیز در افتاده در دام غرب معرفی کرده و کلام نهایی اش این است که غربی ها نمی خواهند تجربه منحصر به فرد ایران در پیاده سازی عقلانیت اسلامی به عنوان بدیل عقلانیت مدرن به نتیجه برسد.

جنبه دیگر از فرضیه غربی جلوه دادن مطالبات جنبش سبز جایی است که تئوریسین های محافظه کار نهادهای آکادمیک و فضاهای مدرن ارتباطی مانند مانند اینترنت و ماهواره را ابزارهای ارتباطی یکسو و غیرتعاملی معرفی می کنند و برای غلبه بر آن نیز تئوری های کاملا ارتجاعی را پیش می کشند.چنان که مرتضی نبوی در تحلیل خود از ظهور و بروز جنبش سبز گفته است که این جنبش در فضاهایی مانند دانشگاه ها و شهرهای بزرگ که افراد دسترسی بیشتری به فضاهای سایبری دارند با شبکه سازی گفتمان سکولاریستی را غالب کردند." او سپس به وضعیت علوم انسانی نیز اشاره می کند و از علوم انسانی به عنوان عاملی برای گسترش و بسط تفکر سکولاریستی یاد می کند.

نتیجه گیری ارتجاعی او اما جایی به اوج خود می رسد که از برخورد با اعضای شبکه های مجازی دفاع کرده و می گوید " باید دانست به دلیل گسترش روز افزون ارتباطات خطر گسترش تفکر سکولاریستی نیز وجود دارد."

نکته قابل تامل در حمله تئوریسین های محافظه کار به تفکر اصلاح طلبی اما این است که آنان درباره مدل بدیل خود برای سیاست ورزی داده های چندانی ارایه نمی کنند. چنان که محمدحسین ملایری در نشست روزنامه رسالت به ضعف تئوریک عقلانیت دینی مد نظر حکومت گران فعلی اذعان کرده و می گوید "عقلانیت دینی که اساس نظام اسلامی است هم اکنون نیاز به بسط تئوریک دارد." جواد لاریجانی نیز در سخنانی برای آسیب شناسی مدل فعلی حکومت در ایران اذعان کرده که " ما در انجام کارهایمان به کارآمدی توجه نداریم." او سپس در توضیح این سخن خود به ضعف مکانیسم انتخابات اشاره کرده و گفته است که " باید کار را طوری پیش ببریم که اساسا احتمال تقلب به صفر برسد و مردم باید از جزییات برگزاری انتخابات آگاه باشند." این سخن که در نوع خود گامی به جلو تلقی می شود نشان دهنده آگاهی محافظه کاران از بی اعتمادی عمومی به ساختار برگزاری انتخابات است. با این حال از آنجا که آنها اصالتی برای انتخابات آزاد قائل نیستند بعید است که در عمل تلاشی را جهت برآورده کردن مطالبات اصلاح طلبانه صورت دهند.

آنها با علم به بحران های متعددی که حکومت فعلی با آن دست به گریبان است تنها به توجیه وضع موجود می پردازند و از آنجا که توجیه وضع موجود روز به روز دشوارتر می شود تنها راه چاره را در آن می بیند که بحران های درهم تنیده سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی حکومت را به گردن مخالفان داخلی و دسیسه های قدرت های غربی بیاندازند. حال آن که احتمالا آنان نیز در ضمیر خود به نادرستی تحلیل هایشان واقفند و می دانند که اگر امسال بر دامنه و عمق جنبش سبز یا به تعبیر آنها " فتنه " اضافه شود تنها به این دلیل است که تراکم بحران های اجتماعی مانند فنری که به شدت فشرده شده سرانجام ساختارهای موجود را به لرزه خواهد انداخت.

-------------------------------------------------------------

اختصاصی/رهنورد: ‌پروژه ناتمام دموكراسي در ايران بايد با حضور قوي و همه جانبه زنان پيگيري شود

جرس: زهرا رهنورد كه در نشست همگرايي سبز گروه‌هاي مختلف زنان حاضر شده بود به ضرورت پيگيري مطالبات زنان اشاره و تاكيد كرد:«‌پروژه ناتمام دموكراسي در ايران بايد با حضور قوي و همه جانبه زنان پيگيري شود.

رهنورد در دومین گردهمایی طيف هاي مختلف زنان افزود:« خيلي خوشحالم كه در چنين جمعي هستيم و خوشحالم از اينكه در اين فرصت گروه‌هاي مختلف زنان از طيف‌هاي مختلف را گردهم مي بينم. شايد در طول اين سه دهه زنان فرصت با هم بودن را از دست داده اند و اتفاقا به همين خاطر خيلي هم ضربه خورده اند چرا كه اگر ما زنان با هم بوديم نه عرصه حقوق زنان و نه قلمرو دموكراسي خواهي تا اين حد آسيب مي ديد. مطمئن هستم كه اگربيشتر با هم بوديم كمتر ضربه مي‌خورديم . حالا ممكن است بگويند اگر شما زنان با هم بوديد حقوق زنان ضربه نمي خورد و ديگر چه ربطي به دموكراسي خواهي پيدا مي كند؟ اما من به شخصه زنان را پيشرو تاريخ و رخدادهاي تاثيرگذار و سرنوشت ساز مي دانم. تا آنجايي كه به رشته ام مربوط مي شود و به خاطر مي آورم اين زنان بوده اند كه سفالگرهاي اوليه، پارچه باف هاي اوليه، صنعت گران اوليه و شيشه كاران و مادران نخست بوده اند و نه شكارچيان اوليه. زنان هميشه دستي در توليد داشته اند و غالبا پيشرو كار و انديشه بودند.»

بر اساس این گزارش که در اختبار جرس قرار گرفت ،رهنورد همچنين تاكيد كرد:« سي سال فقدان شبكه روابط بین زنان ضربه هاي زيادي را به بدنه فعاليت آنها وارد كرده و از سوي ديگر نبود و فقدان حضور زنان در رخدادهاي تاريخي موجب شده تا روند جريان دموكراسي خواهي و و حقوق بشر در ايران لطمه زيادي ببيند.»

او همچنين به حضور زنان در جنبش سبز و در كنار ديگر جنبش‌هاي اجتماعي از جمله معلمان، كارگران و ديگر فعالان حوزه هاي مدني اشاره كرد و گفت:« اميدواريم كه در جنبش سبز در كنار حضور معلمان سبز ورزشكاران، كارگران اين حضور فعال زنان بتواند مثمر ثمر باشد.»

رهنورد همچنين آرمان‌ را به دو دسته عمومي و خصوصي تقسيم كرد و آرمان هاي ملي را آن بخشي از آرمان ها دانست كه طبقه،قشر و جنسيت نمي شناسد و از تمامي گروه ها و طبقات اجتماعي براي تحقق آن آرمان ها بسيج مي شوند و در طرف ديگر آرمان‌هاي خصوصي قرار دارند كه در آن بحش مي‌توان به خواسته‌هاي مغفول زنان پرداخت و تاريخ نشان داده كه هر وقت حقوق زنان تامين نشده و به شكلي نسبت به آن تبعيض شده چرا كه هميشه وقتي به تاريخ نگاه مي كنم هر جا كه حقوق زنان ديده نشده آن جامعه به آزادي و دموكراسي و پايداري نرسيده است.»

او تاكيد كرد:«‌پروژه ناتمام دموكراسي در ايران بايد با حضور قوي و همه جانبه زنان پيگيري شود.همه ما بايد بتوانيم آن پروژه ناتمام را به پايان برسانيم .اينجا ديگر بحث زنان و حقوق از دست رفته آنها مطرح مي شود نه به خاطر اينكه زنان بر انقلاب حقي دارند. بيشتر به آن خاطر كه هر فرد آزاد و آزاده اي بايد در پي احقاق حقوقي باشد كه به نوعي جامعه و شرايط آن را از او دريغ كرده است.»

به گفته وي، حركت هاي زنان غالبا با جريان وفق و مدارا هم آواز است و به همين خاطر حق زنان است كه به مطالبات شان برسند .زن به عنوان نماد لطف و زيبايي ظاهر مي‌شود و وفق و مداراي او دو روي شخصيت زن را نشان مي دهد. اما زنان در همان حال كه به وفق و مدارا باور دارند به شدت و با پيگيري به دنبال رسيدن به حقوق خود هستند. زن اگرچه در نگاه عمومي جامعه شايد همان زن لطيف وشاعرانه خوب و مادر خوب و گاهي هم با صفت كلفت خانه ياد شود اما نكته قابل توجه در شخصيت زن ، همه بعدي بودن شخصيت او است و اينكه با قدرت به سمت تامين خواسته هاي خود پيش مي تازد. چنانچه مي‌بينيم مادران صلح امروز علاوه بر دفاع از حقوق زنان حتي به دنبال مبارزه با تحريم عليه ايران است و در قالب سازماني غيردولتي شخصيت هاي جهان را طرف حساب خود مي داند.»

رهنورد در ادامه صحبت هايش همچنين به سوگيري جامعه نسبت به لفظ فمنيسم اشاره كرد و گفت:« فكر مي كنم همه ما به نوعي فمنيست هستيم اما مي بينيم كه فمنيسم در جامعه ما بد فهميده مي شود . حركت‌هاي فمنيستي حركت هاي خشني نيست بلكه فمنيسم حركت وفق و مدارا است و مي خواهد بخشي از جمعيت بشري رنج مانند سابق نبرد و اگر اينچنين رويكردي دنبال شود به نفع همه افراد جامعه است و قطعا مردها هم در كنار زنان برابر خوشبخت تر مي شوند.»

او همچنين توليد انگاره هاي مردسالارانه از سوي خود زنان را از ديگر واقعيت هاي دانست كه جنبش زنان با آن مواجه است و بايد براي كاهش و كمرنگ كردن نشانه هاي آن در ميان زنان اقدامي مثبت انجام دهد چرا كه متاسفانه در نتيجه تربيت هاي كليشه ای و سنت محور بسياري از گرايش هاي مردسالاري از تربيت زن‌ها نشو و نما مي گيرد .»

او تاكيد كرد:«گرايش حقوق زن جزو گرايش هاي وفق و مدارا است و قطعا براي خانواده سعادت آفرين مي‌شود وجامعه اي كه تبعيض خواهي از او رخت بر بندد جامعه اي پويا و سعادتمند و رو به پيشرفت خواهد شد.»

او در پايان به ايستادگي بر سر پيمان تغيير خواهي اشاره كرد و گفت:« در هر صورت ما ايستاده‌ايم. همه با هم هستيم . همانطور كه همه سبزي‌ها هر سال پربار تر از زمين نشات مي‌گيرند و هيچ دانه‌اي نيست كه به زمين فرو برود و بي حاصل باشد، مانند ندا و سهراب و ديگر شهداي جنبش سبز. مولانا هم فرموده اند كه " کدام دانه فرورفت در زمین که نرست چرا به دانه انسانت این گمان باشد"

دومین گردهمایی طيف هاي مختلف زنان با حضور شهلا لاهیجی، زهرا رهنورد، مینو مرتاضی، زهره تنکابنی، شهلا اعزازی، فاطمه فرهنگ خواه، نرگس محمدی، نیره توکلی و نسرین ستوده و نیز تنی چند از خانواده های زندانیان سیاسی از جمله شهرزاد کریمان، مادر شیوا نظرآهاری و الهه مجردی، همسر محسن میردامادی و همسر عیسی سحرخیز ‌برگزار شد.

در این گردهمایی فعالان طیف های مختلف جنبش زنان از جمله طاهره طالقانی، فیروزه صابر، فریده ماشینی، فاطمه راکعی، فرزانه روستا، منصوره شجاعی، نوشین احمدی خراسانی، ژیلا بنی یعقوب، فاطمه گوارایی، مهناز محمدی، عالیه مطلب زاده، احترام شادفر، آمنه شیرافکن، فریده غائب، ترانه بنی یعقوب، مهسا امرآبادی، و جمعی از مادران صلح حضور داشتند.

-------------------------------------------------------------

روابط عمومي قوه قضاييه ديدار هاشمي رفسنجاني را با صادق لاریجانی تكذيب کرد

جرس:اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه اخبار منتشره مبني بر ديدار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با رييس قوه قضاييه را تكذيب كرد.

به گزارش ايسنا، اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه طي اطلاعيه‌اي برخي اخبار منتشره مبني بر ديدار هاشمي رفسنجاني با صادق لاريجاني رييس قوه قضاييه در خصوص مهدي هاشمي را تكذيب كرد.

گفتنیست الیاس نادران از دیدار هاشمی رفسنجانی با رئیس قوه قضائیه درخصوص مهدی هاشمی خبر داده بود.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire