samedi 10 juillet 2010

فرار خامنه ای از مسوولیت به دامان پیشگویی و صحنه آرایی

منصور امان

ژست دو منظوره آیت الله خامنه ای، ولی فقیه باند نظامی – امنیتی در بارعام برای "مسوولان، کارگُزاران نظام و سُفرای خارجی" نه فقط به دلیل مضمون فالگویی مابانه موعظه های وی بلکه همچنین، به خاطر رویدادهایی که در جهت عکس ادعاهای فالچی در جریان است، حیرانی وی در برابر شرایطی که در آن بسر می برد را به دو چندان به تماشا گذاشت.

آقای خامنه ای که با هدف نمایش اعتماد به نفس "نظام" در برابر فشارهای خارجی از یک سو و بی اهمیت نشان دادن اختلافهای فزاینده در دستگاه قُدرت از سوی دیگر به صحنه پا گُذاشته بود، نشان داد که به دُرُستی این موضوعات را در صدر نگرانیهای خود قرار داده است؛ بیش از همه به این دلیل که با وجود شناخته شدن به عُنوان عامل و مَُحرک تنش در روابط خارجی و کشمکش درمان ناپذیر بین فراکسیونهای باندش، راهکاری برای مُدیریت آنها ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی برای فرار از ارایه راه حل عملی در باره تحریمهای بین المللی، گوی بلورین می چرخاند و پیشگویی می کند: "امروز مُتاسفانه چنین نظام طاغوتی جاهلانه ای در دُنیا و بر زندگی انسانها حاکم است اما چون این روش برخلاف سُنت الهی در آفرینش و برخلاف حق است، از بین رفتنی است و نشانه های زوال آن نیز آشکار شده است."

از این هم بی ربط تر، نمایش وحدت با نشاندن یک جمع ناهمگون و درگیر با یکدیگر در پس صندلی خود و اعلام آنتراکت نیم ساعته پنجول کشی است. وی به اتکای این صحنه آرایی، پس از تاکید بر "ضرورت اتحاد بیش از پیش مُسلمانان"، اطمینان داده است: "ایران پرچمدار بیداری، اتحاد و عزت ملتهای مُسلمان است."

معلوم نیست تاثیر این گزافه گویی بر شنوندگان خارجی آیت الله خامنه ای چه خواهد بود وقتی که آنها می توانند در تیتر اخبار مُهم همه ی رسانه های دولتی بخوانند که یکی از اسباب دکوراسیون صحنه، آقای علی لاریجانی، ساعاتی پیش از قرار گرفتن در جای مُقرر، نسبت به "حذف انقلابیون اصیل به دست عده ای کم سابقه یا بی سابقه" هُشدار داده یا در همین روز دو وزیر دولت را به اتهام "قانون شکنی"، "احضار" کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی با نمایش روز گُذشته خود، روند فُرو رفتن بیشتر حُکومت در بُن بست بُحران خارجی را تایید کرد. این امر هنگامی تکان دهنده تر می شود که در نظر گرفته شود بین ناتوانی در یافتن راه برون رفت از بُحران مزبور با افزایش خطرهای ناشی از آن برای کشور و مردُم ایران رابطه مُستقیمی وجود دارد.

آقای خامنه ای همزمان اُفق درگیریهای داخلی را نیز ترسیم کرد؛ مُخاصماتی که بدون وجود اتوریته ای که بتواند راه حلی را به طرفین بقبولاند یا اختلاف را به سود یک طرف فرجام ببخشد، به گونه کُنترُل ناپذیری در حال گُسترش است.

اخراج يک دانشجوی بهايی از دانشگاه بین المللی قزوين

خبرگزاری هرانا - وصال ممتازي از دانشجویان بهایی دانشگاه بین المللی قزوین، به دلیل اعتقاد به آیین بهائیت، از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی پس از هفت ترم تحصيل و گذراندان 124 واحد درسي در رشته مهندسي كشاورزي - آب در اواسط خرداد ماه سال جاري هنگام امتحانات پايان ترم از دانشگاه بين المللي قزوين اخراج شد.

نامبرده طي اين مدت به مراكز مختلف از جمله نماينده مجلس در شهر قزوين و وزارت علوم مراجعه نموده ولي تا كنون پاسخي دريافت نكرده است.

گفتی است در سال های احیر بسیاری از دانشجویان بهایی به دلیل اعتقادات خود از تحصیل محروم شده اند.

وزارت اطلاعات مراسم سالانه اهل سنت در زاهدان را لغو کرد

تعدادی از جوانان پیش از برگزاری برنامه بازداشت شدند

العربیه: وزارت اطلاعات ایران، مانع شرکت علمای اهل سنت مالزی و سوریه در مراسم سالانه ای شد که یک گروه سنی در ایران بر گزار می کند.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع در استان سیستان و بلوچستان ایران گزارش داد که وزارت اطلاعات این کشور و همچنین برخی سازمان های وابسته به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، در برگزاری مراسم سالانه فارغ التحصیلی دانش پژوهان دانشکده دار العلوم زاهدان، مانع تراشی کردند.

به گفته این منابع، این مراسم هر ساله طی چند روز برگزار می شد، امسال اما به دلیل فشارها، برنامه به یک روز یعنی پنجشنبه 8-7-2010 محدود شد.

بنا بر این گزارش، مأموران وزارت اطلاعات، پاسپورت های شماری از مدعوین مراسم را که از مالزی و سوریه به این کشور سفر کرده بودند، از آن ها گرفتند و مانع از شرکت آن ها در مراسم شدند، این در حالی است که پیشتر با حضور آن ها در مراسم موافقت و برای آن ها روادید صادر شده بود.

به نوشته الشرق الاوسط، به هیچکدام از مهمان های خارجی اجازه حضور در مراسم داده نشد و همچنین مقامات جمهوری اسلامی از پخش زنده این برنامه که در آن حدود 100 هزار نفر شرکت کردند جلوگیری کردند.

قرار بود دهها نفر از علما و روحانیون از کشورهای عربی و اسلامی در این مراسم شرکت کنند، اما به دلیل خودداری مقام های ایرانی از صدور روادید برای آن ها، موفق به سفر به ایران نشدند.

منابع اهل سنت ایران اعلام کرده اند که "فشارهای امنیتی" باعث شد که مدت زمان مراسم و همچین شمار شرکت کنندگان در آن کاهش یابد، چرا که به گفته این منابع، قرار بود 200 هزار نفر در این برنامه سالانه شرکت کنند.

سایت "سنی نیوز" در این باره گزارش داد این مراسم سالانه به همت اداره دار العلوم مکی در شهر زاهدان برگزار می شود و برای چند روز ادامه می یابد، اما امسال مسئولان امنیتی ایران اجازه برگزاری این مراسم را فقط در یک روز دادند.

اداره های اطلاعات در شهرهای مختلف ایران، طی روزهای اخیر برخی شخصیت های اهل سنت که قصد داشتند برای شرکت در مراسم به زاهدان سفر کنند ، احضار کردند و پس از بازجویی درباره سفرشان، از آن ها تعهد گرفتند که در این مراسم شرکت نکنند.

برخی سایت های کرد نیز گزارش دادند که مقام های امنیتی پس از اعلام برگزاری مراسم سالانه در زاهدان، برخی از شخصیت های کرد سنی از جمله "کاک حسن امینی" قاضی کردستان و عضو مدرسه قرآن این شهر را احضار و مانع از حضور او در این مراسم شدند.

مقامات امنیتی ایران همچنین در روزهای اخیر مانع از مسافرت اهالی سقز، بانه، مریوان، کامیاران، دهاقان و کرمانشاه به شهر زاهدان شدند و برخی از جوانانی که برای شرکت در مراسم سالانه در مسیر زاهدان بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تشدید فضای امنیتی در روستاهای اطراف کوهستان شاهو

خبرگزاری هرانا - نيروهاي سپاه مدت يك هفته است كه اقدام به قطع خطوط موبایل و تلفن روستاهاي اطراف كوهستان شاهو در جاده مابين كامياران و مريوان نموده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسئولان در حالی با اعمال این محدودیت موجبات اعتراض اهالی را فراهم کرده اند که علت مشخصی برای آن عنوان نکره اند.

سال گذشته نیز نزديك به يك ماه به دستور سپاه پاسداران تلفن این مناطق قطع شده بود که باعث به وجود آمدن محدودیت هایی برای ساکنین آن شده بود.

هم چنین سپاه پاسداران در اين مناطق به بهانه وجود نيروهای احزاب كردي اقدام به اعزام تعداد نيروی زيادی از استان لرستان كرده اند و ایشان در محوطه ی مسکونی روستاها مسقر شده اند که باعث بروز مزاحمت برای ساکنین روستا شده است.

اين نيروها با استقرار در مساجد و بشت بام خانه روستایيان از مردم به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند که اين امر سبب اعتراض شديد اهالی اطراف كوهستان شاهو شده است.

آخرین گزارشها در باره اعتصاب بازاریان تهران

خبرنگار ما از تهران: از شب گذشته شنیده شد که نمایندگان دولت با وجود ساعت ها رایزنی با برخی چهره های مطرح و معتمد بازار بزرگ تهران برای پایان دادن به اعتصابات حتی با وجود حضور در منازل برخی از آنها و اعلام رسمی اینکه دولت طرح افزایش مالیات را لغو نموده است خواستار آن شدند که از روز یکشنبه و با پایان یافتن تعطیلات بازاریان کار خود را شروع نمایند. اما عدم موافقت چهره های اصیل بازار برای پایان بخشیدن به اعتصابات سبب شد تا دولت برای یافتن راهکاری دیگر به بهانه گرمای هوا برای 2 روز در تهران تعطیلی اعلام نماید. اما خبر رسید که با توجه به بافت سنتی و پیوندهای کهن میان بازاریان تهران و برخی شهرهای بزرگ همچون تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز اصناف مختلف در نظر دارند تا با اعتصابی هماهنگ بازار های بزرگ در کل کشور را وارد فاز جدید اعتصاب ها نمایند. دولت نیز مجبور شد تا برای مقابله با این شکست تمام کشور را به مدت 2 روز و به بهانه گرمای هوا تعطیل اعلام نماید. هيئت دولت نیز طي اطلاعيه‌اي روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته جاري را در برخي از استانهاي كشور به دليل گرماي شديد هوا در اين مناطق تعطيل اعلام كرد. مجلس شورای اسلامی در ابتدا با این طرح مخالفت نمود و اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي هيئت رئيسه مجلس با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد که مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي دستور جلسه هفتگي خود روز يكشنبه 20/ 4/ 89 جلسه علني خواهد داشت! مخالفت مجلس با دولت برای تعطیلی باعث شد تا بار دیگر اختلاف بین این دو نهاد روشن تر گردد. بسیاری از نمایندگان مجلس که خود در زمان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی با لابی که با بازاریان شهرهای خود داشتند توانستند به مجلس راه یابند . از این رو با فشار بازاریان، مجلس در ابتدا با این طرح دولت مخالفت کرد. اما با ورود بیت خامنه ای به موضوع و بیان اینکه دولت برای ادامه رایزنی ها با بازاریان نیاز به زمان دارد و همکاری مجلس را می طلبد قوه مققنه نیز با دولت هماهنگ شود و بلافاصاله با دستور حکومتی محسن كوهكن سخنگوي هيات رئيسه مجلس اعلام نمود که با توجه به اعلام تعطيلي روزهاي يكشنبه و دوشنبه بيستم و بيست و يكم تيرماه، مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه (فردا صبح) جلسه علني نخواهد داشت. که برخی از خبرگزاری های حکومت نیز اخبار متناقض این درگیری را ناخواسته مخابره می نمودند.
خبرگزاری فارس که اخبار این تعطیلی غیر منتظره را با تناقض گویی مخابره می کند در ساعت 12:25 امروز شنبه اعلام کرد که مجلس فردا تعطیل نیست اما در ساعت 14:09 اعلام کرد که مجلس فردا تعطیل است!
با توجه به نفوذ دولت در صدا و سیما، تلویزیون جمهوری اسلامی در ساعات اولیه صبح با زیر نویس اعلام نمود که روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل خواهد بود و قبل از هماهنگی با مجلس تیر خلاص اعلام تعطیلی را شلیک کرد و دست مجلس برای هرگونه اظهار نظر خالی ماند.
دیروز جمعه مجلس ختم حاجی کاشانی از چهره قدیمی بازار پارچه فروشان که توسط نیروهای بسیج با چاقو و قمه کشته شد تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد و برخی از بازاریان وابسته به حکومت برای گفتگو با چهره های اصیل بازار ماموریت حل این اعتصاب را داشتند که بی نتیجه ماند.
به طور حتم کشته شدن حاجی کاشانی که از چهره های مذهبی و خیر بازار تهران بود و چندان رابطه خوبی با جمهوری اسلامی نداشت و همینطور وحشیگری های لباس شخصی ها در سطح بازار بهانه مناسبی برای این فلج سازی بوده که در تاریخ انقلاب سابقه نداشته است.
اضافه می شود که بازاریان تهران نفوذ زیادی در بین نمایندگان مجلس دارند چرا که ثروت آنها پله های پیروزی بسیاری از نمایندگان در انتخابات مجلس بوده است. از طرفی همین نمایندگان پس از ورود به مجلس همانند یک جاده صاف کن برای حل مشکلات لابی های بازار کمک بزرگی خواهند بود. اخذ مجوز های ساخت و ساز، برطرف کردن مشکلات گمرکی، کمک برای تسهیل امور اداری و رانت و پارتی بازی های غیر قانونی از جمله دلایلی است که سبب پیوند محکم بازار و مجلس است.

تاکید خامنه ای بر ادامه سیاست بی دنده و ترمز رژیم

خامنه ای امروز در جمع شماری از ایادی رژیم بر ادامه سیاست بی دنده و ترمز رژیم تاکید کرد و گفت، امروز دشمنی ها با جمهوری اسلامی افزایش یافته است. اما با وجود همه این دشمنی ها، جمهوری اسلامی به فضل الهی، قویتر و ریشه دارتر از گذشته شده است. ملتها و دولتهای اسلامی باید بیش از پیش اعتماد به نفس داشته باشند و از قدرتهای مستکبر نهراسند زیرا نیروی آنها جعلی و غیرواقعی و رو به زوال است و نشانه های زوال آن نیز آشکار شده است.

دفاع جنایتکاران اسلامی از مجازات ضد بشری سنگسار

رادیو فرانسه: بدنبال ادامه اعتراضهای سازمانهای بین المللی و جوامع مدافع حقوق بشر نسبت به صدور حکم سنگسار "سکینه محمدی آشتیانی"، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در واکنش به این اعتراضها گفت "نظام قضائی نمی تواند مسیر خود را بدلیل تهاجمات غرب و فشارهای رسانه ای تغییر دهد".

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: هجمه رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی در هر زمان به بهانه ای انجام می شود و در سال های اخیر نیز احکام شرع مقدس اسلام، سوژه این تهاجمات تبلیغی بوده است.

به گفته وی "هجمه ای که غرب در این رابطه به راه انداخته، هیچ تاثیری در نظر قضات ندارد. اجرای احکام شرع مقدس اسلام ... و اساسا هر مساله ای که بوی احکام شرعی داشته باشد با مخالفت آنها روبرو می شود".

محمد جواد لاریجانی ضمن دفاع از مجازات سنگسار با اشاره به حکم صادر شده برای خانم سکینه محمدی آشتیانی متذکر شد : در مورد این مجرم باید گفت که اولا مجازات رجم (سنگسار) در قانون اساسی وجود دارد اما قضات محترم دادگاهها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می کنند.

لاریجانی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان می کند : در مورد پرونده خانم آشتیانی، مسیر پرونده به طور طبیعی در طول چند سال و با حوصله پیگیری شده است و در روند آئین دادرسی پرونده نقطه مبهمی وجود ندارد.

طی روزهای اخیر رسانه های بین المللی و جوامع مدافع حقوق بشر، اعتراضات گسترده ای نسبت به صدور حکم و مجازات سنگسار در ایران داشته اند.

ایالات متحده در اعتراض به صدور حمکم سنگسار، آن را مجازاتی "بربرانه" برشمرد. بریتانیا نیز آن را حکمی "قرون وسطائی" توصیف کرد. در همین راستا اتحادیه اروپا به شدت نسبت به احتمال سنگسار این بانوی 43 ساله ایرانی ابراز نگرانی کرده است. فرانسه نیز چنین رفتاری با یک زن را، عاملی برای جریحه دار شدن وجدان کل بشریت توصیف می کند.

***

اطلاعیه عفو بین الملل در باره تغییر شیوه اعدام سکینه محمدی

عفو بین الملل: تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل روز گذشته طی اطلاعیه ای در واکنش به بیانیه سفارت جمهوری اسلامی در لندن مبنی بر عدم اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، گفت «تنها، تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی آشتیانی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد و ما بیمناکیم که این تنها تاکتیکی باشد برای انحراف انتقادات». عفو بین الملل در ادامه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا از اعدام وی به هر شیوه دیگری خودداری کنند.

در پی بیانیه رسمی که طی آن اعلام شد که سکینه محمدی آشتیانی، زن 43 ساله متهم به زنای محصنه سنگسار نخواهد شد، سازمان عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست که وی را به هیچ روشی اعدام نکنند.

امنستی اینترنشنال با اشاره به بیانیه روز پنج شنبه سفارت جمهوری اسلامی در لندن که اعلام کرده بود سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد گفت، بیم آن می رود که وی که مادر دو فرزند نیز هست و به خاطر «رابطه نامشروع در هنگامی که متاهل بوده» مجرم شناخته شده، به دار آویخته شود.

حسیبه حاج صحراوی نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت ما به بیانیه سفارت ایران در مورد حکم سنگار آشتیانی توجه داریم، اما تنها، تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی آشتیانی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد.

وی گفت بیانیه سفارت ایران در لندن مشخص نمی کند که آیا مقامات قضایی در این باره رایزنی کرده اند یا خیر. و موارد عنوان شده در این بیانیه تا زمانی که بصورت رسمی به وی و وکیل ایشان ابلاغ نشود، وی همچنان در خطر اعدام از جمله سنگسار قرار دارد.

سکینه محمدی آشتیانی در 25 اردیبهشت 1385 به جرم داشتن روابط نامشروع با دو مرد به 99 ضربه شلاق محکوم شد. اما چندی بعد وی به جرم «زنای محصنه» که وی نیز آن را انکار کرد به سنگسار محکوم شد.

آشتیانی اعترافات خود در هنگام بازجویی را پس گرفت و گفت که اقرارهایش تحت اجبار و فشار بوده است. گرچه وی توسط سه قاضی از پنج قاضی دادگاه، و صرفا با استناد به «علم قاضی» مجرم شتاخته شد.

در قوانین ایران (قانون مجازات اسلامي) این ماده ای است که به قضات این اجازه را می دهد که بنا بر ادراک شخصی و احتمالا دلخواه، حتی در نبود مدارک قطعی و روشن جرم را تعیین کنند.

حکم مرگ سکینه محمدی آشتیانی دز ششم خرداد ماه 1386 توسط دیوان عالی کشور تائید شد. پرونده وی دوبار ه کمیسیون عفو و بخشودگی فرستاده شد، اما هر دوبار درخواست وی رد شد.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه همچنین از مقامات و مسئولین قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست تا ضمن روشن کردن فوری وضعیت حقوقی سکینه محمدی آشتیانی، به بررسی کامل پرونده وی و تمامی احکام صادره سنگسار بپردازند.

نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای حفظ یک زندگی و بوِیژه زندگی سکینه محمدی آشتیانی حقیقتا کافی نیست. ما بیمناکیم که این تنها تاکتیکی باشد برای انحراف انتقادات.»

حسیبه حاج صحراوی گفت: مجازات – و در برخی موارد اعدام – افراد به خاطر روابط توافقی و مبتنی بر رضایت طرفین ارتباطی به دولت نداشته و چنین کسانی به عنوان زندانیان عقیدتی تلقی می شوند.

سازمان عفو بین الملل با اعلام آگاهی از وجود 10 تن دیگر که به سنگسار محکوم شده اند (شامل هفت زن و سه مرد) گفت این سازمان همچنین معتقد است که محکومین دیگری از این دست نیز وجود دارند. در سال گذشته حداقل 3 نفر محکوم به مرگ با سنگسار شدند که نهایتا به دار آویخته شدند.

حسیبه حاج صحراوی گفت: هر گونه قتل دولتی غیرقابل قبول و غیر انسانی است و جمهوری اسلامی می بایستی اطمینان بدهد که سکینه و زندانیان بیشمار دیگری که در انتظار مرگ بسر می برند، به طرق دیگر کشته نخواهند شد.

در بیانیه روز پنجشنبه گفته شده که مجازات سنگسار از پیش نویس جدید قانون جزای جمهوری اسلامی که هم اکنون توسط مجلس ایران در حال بررسی است حذف شده.

سازمان عفو بین الملل همچنین از قانونگذاران ایران خواست تا بیانیه ای سفارت جمهوری اسلامی در لندن را که در رابطه با ممنوعیت مجازات سنگسار در نسخه جدید قانون جزای جمهوری اسلامی - که در حال بررسی است - صادر شده را تائید کنند.


فعالان حقوق بشر: خطر اعدام برای یک نوجوان بلوچ

خبرگزاری هرانا - یک نوجوان بلوچ که هفت ماه قبل توسط نیروهای امنینی ربوده شد، در خطر اعدام قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محمد صابر ملك ريسي فرزند مولوي داد رحمان سربازی، 15 ساله و اهل شهرستان سرباز، به اتهام همکاری با یک گروه معاند نظام بازداشت شده است.

ماموران امنیتی محمد صابر ملک را تحت فشار قرار داده اند تا به ارتباط با یک گروه معاند نظام به نام جندالله اعتراف نماید، آن ها هم چنین در تماس با خانواده وی از ایشان خواسته اند در صورت عدم معرفی برادر بزرگ وی که در گروه جندالله عضویت دارد وی را اعدام خواهند کرد.

شایان ذکر است، مسئولان قضایی علی رغم گذشت هفت ماه از بازداشت اين زنداني، تاکنون هیچ حکمی ائم از قرار بازداشت موقت یا حکم دادگاه، برای وی صادر نکرده اند.

شترسواران مالی: یا امیرالمومنین، محمود احمدی‌ نژاد قدم مبارک!

ایرنا: رییس‌جمهور در سفرش به کشور مالی به شهر بومبکتو سفر کرد که این سفر چند ساعته با حاشیه هایی همراه بود.

بسیاری از صحرانشینان این منطقه سوار بر شتر در مسیر عبور هیات ایرانی با لباس‌های رنگی مستقر شده و به ابراز احساسات می‌پرداختند.

بسیاری از جوانان این منطقه به نام اتحاد جوانان مسلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی، به رییس‌جمهوری کشورمان خوشامد می‌گفتند.

بعضی از آنان با پوشیدن لباس‌های سفید رنگ که روی آن نوشته بودند: "یا امیرالمومنین، محمود احمدی‌نژاد؛ قدم مبارک".

در دیدار رییس‌جمهور از مرکز احمدبابا، یک جلد قرآن خطی به رییس‌جمهوری اهدا شد.

هر سال تعدادی نمایشگاه کالاهای ایرانی در باماکو پایتخت مالی برگزار می‌شود.

علاوه بر سفارتخانه، پلی‌کلینیک هلال‌احمر، مرکز فرهنگی و انجمن غیردولتی فاطمه زهرا(س) از نهادهای فعال جمهوری اسلامی در مالی هستند.

تجمع خانواده‌های کارگران هفت‌تپه در حمایت از همسران و پدران خود

شهرزادنیوز: در زمان اعلام شده برای برگزاری جلسه هیئت حل اختلاف اداره کار شوش که قرار بود به شکایت کارگرانی که حکم اخراج آنان توسط هیئت تشخیص این اداره صادر شده بود رسیدگی کند، خانواده‌های این کارگران در مقابل اداره کار شوش تجمع کردند. آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان بازگشت پدران و همسران خود به کار شدند.

به گزارش "اتحادیه آزاد کارگران ایران"، ۶ کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه: علی نجاتی، رضا رخشان، فریدون نیکوفر، قربان علیپور، جلیل احمدی و محمد حیدری مهر به ترتیب ١۶ ماه، ۶ ماه و بقیه به مدت ٩ ماه است از کار خود اخراج شده‌اند و در وضعیت معیشتی بسیار نابسامانی به سر می‌برند. ۵ نفر از این کارگران ماه‌ها در زندان بوده اند و رضا رخشان بارها بازداشت شده است. همچنین حراست این شرکت با احضار برخی از کارگران این کارخانه که ماهانه برای همکاران اخراجی خود اقدام به جمع‌آوری کمک مالی می‌کردند ضمن تهدید به اخراج، آنان را بشدت از این اقدام برحذر کرده است.

در جلسه رسیدگی به وضعیت کارگران اخراجی نیشکر هفت تپه چهار تن از کارگران به همراه وکیل خود خواهان رسیدگی همزمان به شکایت هر چهار نفر در یک جلسه شدند، اما جلسه به دلیل عدم حضور 6 تن از 9 عضو هیات حل اختلاف رسمیت نیافت و به تعویق افتاد.

افشاگری متهمین حوادث پس از انتخابات در دادگاه انقلاب بابل

خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه 15 تیر دادگاه 8 فعال سیاسی استان مازندران كه در حوادث پس از پس از 22 بهمن 88 دستگیر شده بودند برگزار شد و فعالین سیاسی و دانشجوئی شهرستان بابل به افشای شرایط نامناسب و اسفناك دوران بازجوئی پرداختند و كیفرخواست مطرح شده توسط دادستان را فاقد وجاهت حقوقی دانستند.

به گزارش دانشجونیوز، دادگاه این 8 متهم به ریاست قاضی باقریان در شعبه دادگاه انقلاب بابل برگزار شد.

گفتنی است این دادگاه كه قرار بود به صورت علنی برگزار شود با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. در این دادگاه ابتدا معاون دادستان به قرائت كیفرخواست طرح شده از سوی دادستان پرداخت سپس هریك از 8 متهم این پرونده به دفاع از خود پرداختند.

دكتر علی اكبر سروش: پاك ترین فرزندان این جامعه را بر اساس بغض و كینه ورزی به قربانگاه نفرستید

متهم ردیف اول دكتر علی اكبر سروش عضو شورای مركزی جبهه مشاركت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون بابل بود كه در تاریخ 22/12/88 توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و در دوران 50 روزه بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد.

وی در ابتدای دفاعیات خود ضمن رد اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام با خطاب دادن قاضی دادگاه گفت: "شما در پیشگاه خداوند و وجدان جامعه مسئول هستید و باید بر اساس عدالت و مستقل قضاوت كنید. رئیس ستاد انتخاباتی دكتر معین در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 خاطرنشان كرد: "بدون اینكه ضابط دستگاه دیگر باشید با حفظ استقلال قاضی به داوری بنشینید و پاك ترین فرزندان این جامعه را بر اساس بغض و كینه به قربانگاه نفرستید."

رئیس سابق اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل وضعیت 48 روز انفرادی و بازجوئی های ملال آور را تكان دهنده توصیف كرد و از همه مواضع تحلیل های مندرج در اوراق بازجوئی دفاع كرد و با بیانی از قرآن و كلام حضرت امیر (ع) انگیزه های شرافنمدانه و اصلاح گرایانه خود و دوستانش را تشریح كرد. دكتر علی اكبر سروش در پایان، دفاعیات خود با كلامی از قرآن به پایان رساند: "ان ارید و الا الاصلاح"

سید احمد میری: " اراده سیاسی در حكم قضائی ایران"

متهم ردیف دوم سید احمد میری در تاریخ 8/1/89 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود و دوران بازداشت 33 روزه خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد. وی در ابتدای سخنان خود دفاعیات را بی اثر خواند و از اراده سیاسی وزارت اطلاعات كه در تصمیمات دادگاه سایه انداخته اعتراض كرد. به گزارش دانشجونیوز، میری از پایمال شدن حقوق اولیه شهروندی خویش و سایر بازداشتیان در طول دوران بازداشت و حتی بعد از آزادی سخن گفت و افزود: "در واقع دستگاه قضائی به عنوان ضابط وزارت اطلاعات عمل می كند بنا به این شواهد محكومیت ما از پیش تعیین شده است."

وی از اینكه شاكی پرونده وزارت اطلاعات بوده اعتراض كرد و گفت: "وزارت اطلاعات هم نماینده دولت احمدی نژاد است و هم بازجو كننده! به عنوان مثال اگر احمدی نژاد از مهندس موسوی بازجوئی كند و بعد حكم را رئیس قوه قضائیه صادر كند آیا انتظاری جز محكومیت دارید؟ زیرا حكم، بر اساس گزارش القاء شده صادر می شود. وی در ادامه گفت: "آینده روشنی در پیش است و ما حاضریم برای آزادی ملت ایران هرگونه هزینه ای پرداخت كنیم."

فرماندار سابق بابلسر در ادامه خاطرنشان كرد: " ما در صدد اصلاح این راه كج كه توسط دولت فعلی ایجاد شده بود هستیم. این خانه نیاز با اصلاح دارد و گرنه ویران می شود." احمد میری گفت: " اگر راه اصلاح را ببندید راه انقلاب هموار می شود. اگر به مردم اجازه اصلاحات ندهید مردم به حاكمان انقلاب می دهند."

عضو فعال ستاد میرحسین موسوی منابع جرم خود را به سه دسته تقسیم كرد و افزود: "سه مرجع و منبع جرمی برای من و همفكران من بوده است:

1- اعتراف دیگران علیه بنده
2- شنود و مكالمات تلفنی
3- گزارش نیروهای لباس شخصی كه همه موارد فوق واقد وجاهت قانونی بوده است.‍"

قائم مقام جبهه مشاركت مازندران در پایان دفاعیات خود گفت: "ما هیچ جرمی مرتكب نشده ایم و نمی دانیم مصداق اقدام علیه امنیت ملی از دیدگاه وزارت اطلاعات چه بوده است؟ ما به جرم بیان عقیده و مخالفت با دولت احمدی نژاد محاكمه می شویم. همه اتفاقات جاری در یك شهر كوچك اتفاق افتاده و آنها مساله را چنان فربه كردند كه یك جلسه محفل قرآن و یك آهنگ اكنون از دیدگاه وزارت اطلاعات مصداق اقدام علیه امنیت ملی شده است."

علیرضا شهیری: "من بازداشت شده دو نظام هستم"

متهم ردیف سوم علیرضا شهیری رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی بوده كه در تاریخ 22/12/88 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد. وی ضمن رد اتهامات وارده از سوابق انقلابی خود قبل و بعد از انقلاب سخن گفت و افزود: "من بازداشت شده دو نظام هستم. یكی در سال 57 در نظام شاهنشاهی و دیگری در سال 88 در نظام جمهوری اسلامی. همان نظامی كه برای آن سالهای متوالی زحمت كشیده ام ولی اكنون مزد زحمات مرا با زندان می دهند."

رئیس اداره آموزش و پرورش در دوران اصلاحات مجموع دفاعیات خود و دوستانش را به عنوان برگی ثبت شده در تاریخ عنوان كرد.

اتهام آریا آرام نژاد: خواندن آهنگ "علی برخیز"

متهم ردیف چهارم آریا آرام نژاد فعال هنری استان مازندران بوده كه در تاریخ 26/11/88 توسط وزارت اطلاعات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به واسطه خواندن آهنگ "علی برخیز" برای جنبش سبز دستگیر شده و دوران بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد. وی در تاریخ 11/1/89 با سپردن وثیقه آزاد شد.

آرام نژاد مجموعه دفاعیات خود را به وكیل خویش واگذار كرد.

علیرضا فلاحتی: "بدون اثبات اتهام مرا از كار بركنار كردند"

متهم ردیف پنجم علیرضا فلاحتی بود كه در تاریخ 28/11/88 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد و دوران یك ماهه بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد. وی در ابتدا ضمن رد اتهامات وارده از سابقه انقلابی خود و خانواده اش که چهار شهید را تقدیم انقلاب کرده سخن گفت. وی سپس با اشاره به فعالیت در ستاد 88 ذیل عنوان رییس ستاد ضمن برشمردن فعالیتهای خود، رای 85 درصدی ناشی از این انتخابات را حاصل تلاش شبانه روزی خود و دوستانش در ستاد های کشور اعلام نمود.

رئیس ستاد 88 شهرستان بابل در تشریح شرایط اسفناك دوران بازجوئی عنوان كرد كه به صورت طویل المدت نمی توانست از سلول خارج شود و فقط دستی را می دید که برای او غذا می آورد. او از شرایطی گفت که در بین بازجویی ها ارتباط تلفنی را با منزل ایشان برقرار می کردند و دختر 12 ماهه او پشت خط تلفن او را صدا می زد و بازجویان دیدار نوزادش را منوط به اعتراف علیه خود و دیگران کرده بودند! وی سپس به تشریح وضعیت پدر معلول خود پرداخت که "برای دیدار من ساعت ها با توجه به وضعیت نامناسب جسمی در مقابل اداره اطلاعات می نشست."

مسئول شاخه جوانان جبهه مشاركت استان مازندران سپس به شرایط نامناسب بهداشتی و سلولهای انفرادی زندان متی کلای بابل اشاره کرد که مجبور بود برای رفتن به دستشویی مدت ها در بزند اما کسی جوابگو نبود و در نهایت مجبور به ….

فلاحتی در انتها گفت: "بعد از آزادی موقت، بدون اثبات هیچ گونه جرمی بنده را از کار اخراج كردند."

محمدرضا كربلائی ملكی: "اعترافات در شرایط اسفناك اخذ شده است"

محمدرضا كربلائی ملكی متهم ردیف ششم كه در تاریخ 29/11/88 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یك ماهه بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد.

این فعال دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ضمن کذب خواندن خیلی از موارد اتهامی موجود در پرونده اش که کاملا مغایر با اعترافات ایشان بود به شرایط بازجویی و فضای بد زندان و فشارهایی که از طرف بازجویان اداره اطلاعات به ایشان وارد می شد پرداخت.

به گزارش دانشجونیوز محمد رضا کربلایی ملکی ضمن مفتضح بودن شرایط بهداشتی و غذایی به مجاور بودن سلول انفرادی خود با معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت و مجرمان خطرناک (که چند فقره قتل را در کارنامه خود داشتند) اشاره نمود. وی سپس به موارد بسیار زیاد خودزنی که اتفاق می افتاد و خون این افراد مبتلا به بیماری های گوناگون در راهروئی که محل رفت و آمد خود و دوستانش بود پرداخت و به آقای قاضی متذکر شد که اظهارات متهمین در چنین فضایی از آنها اخذ شده است.

محمد معصومیان: "پتوی من در انفرادی پر از مدفوع بود"

محمد معصومیان متهم ردیف هفتم كه در تاریخ 8/12/88 توسط وزارت اطلاعات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده بود، دوران 15 روزه بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی كلای بابل سپری كرد. وی كه دانشجوی كارشناسی ارشد در رشته روانشناسی است در مجموع دفاعیات خود عنوان كرد: "من و دوستانم عاشق وطنمان هستیم وگرنه اگر عشق به ایران نداشتیم هرگز خودمان را درگیر نمی كردیم."

معصومیان در ادامه گفت: "همه ما از شرایط نسبتا خوب خانوادگی برخورداریم ولی چیزی كه باعث شد ما نسبت به این شرایط اعتراض كنیم باید مورد بررسی قرار گیرد نه تنبیه و اتهام."

این فعال دانشجوئی استان مازندران با ذکر سابقه دینی و انقلابی خانواده خود خاطرنشان كرد "تمام اظهارات او تحت فشار فضای سلول انفرادی و فشار های اداره اطلاعات بوده است."

وی در پایان به شرح ماجرائی تاسف بار پرداخت و گفت: "پتوئی كه بنده در سلول انفرادی از آن استفاده می كردم از مدفوع زندانی قبلی آلوده شده بود و مسئولین زندان متی كلا و بازجویان هیچ گونه توجهی به این وضع نامناسب نداشتند."

آخرین متهم و متهم ردیف هشتم مصطفی ابراهیم تبار بود كه در تاریخ 8/12/88 توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت 15 روز بازداشت خود را در زندان متی كلای بابل سپری كرد. وی كه دانشجوی كارشناسی ارشد در حقوق از دانشگاه تهران مرکز است به دفاع حقوقی و قانونی از خود پرداخت و خود را از اتهامات وارده مبرا دانست.

پس از دفاع متهمان نوبت به دفاع وکلا از موکلان خود رسید که به دلیل کمبود وقت ادامه دادگاه به وقت دیگری موکول شد.

از نكات حاشیه ای این دادگاه آن بود كه وقتی برخی از متهمین قاضی باقریان را به استقلال در تصمیم گیری فرا می خواندند قاضی خود را مستقل خواند و عنوان كرد هیچ نهادی تا كنون با من در مورد پرونده شما تماس نگرفته است. ولی متهمینی كه پرونده خود را مطالعه می كردند شاهد آن بودند كه در بخش ملاحضات توسط وزارت اطلاعات خطاب به قاضی پرونده نوشته شده بود: "متهم نامبرده همكاری با وزارت اطلاعات نداشته و خواهشمند است مجازات برای متهم در نظر گرفته شود."

نكته حاشیه ای دیگر این دادگاه كیفرخواست نماینده دادستان بود كه برخی از متهمین این پرونده را به ارتباط با "عناصر افراطی جنبش سبز" فتنه در استان مازندران از جمله "محسن برزگر و اشكان ذهابیان" متهم كرد.

همچنین در ادامه كیفرخواست مطرح شده، دادستان فعالین دانشجوئی را به ارتباط با "سران فتنه" جنبش سبز استان مازندران از جمله " احمد میری، علی اكبر سروش و علیرضا شهیری" متهم كرد كه موجب اعتراض وكلای این متهمین شد. وكلای این متهمین در دفاع از این بند عنوان كردند "هنوز اتهام موكلین ما اثبات نشده و دادستان موکلین ما را «فتنه» یاد کرده و دانشجویان را نیز به ارتباط با آنان متهم می کند".

اطلاعیه عفو بین الملل در باره تغییر شیوه اعدام سکینه محمدی

عفو بین الملل: تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل روز گذشته طی اطلاعیه ای در واکنش به بیانیه سفارت جمهوری اسلامی در لندن مبنی بر عدم اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، گفت «تنها، تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی آشتیانی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد و ما بیمناکیم که این تنها تاکتیکی باشد برای انحراف انتقادات». عفو بین الملل در ادامه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا از اعدام وی به هر شیوه دیگری خودداری کنند.

در پی بیانیه رسمی که طی آن اعلام شد که سکینه محمدی آشتیانی، زن 43 ساله متهم به زنای محصنه سنگسار نخواهد شد، سازمان عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست که وی را به هیچ روشی اعدام نکنند.

امنستی اینترنشنال با اشاره به بیانیه روز پنج شنبه سفارت جمهوری اسلامی در لندن که اعلام کرده بود سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد گفت، بیم آن می رود که وی که مادر دو فرزند نیز هست و به خاطر «رابطه نامشروع در هنگامی که متاهل بوده» مجرم شناخته شده، به دار آویخته شود.

حسیبه حاج صحراوی نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت ما به بیانیه سفارت ایران در مورد حکم سنگار آشتیانی توجه داریم، اما تنها، تغییر شیوه اعدام، بی عدالتی ای که سکینه محمدی آشتیانی با آن روبروست را بهبود نمی بخشد.

وی گفت بیانیه سفارت ایران در لندن مشخص نمی کند که آیا مقامات قضایی در این باره رایزنی کرده اند یا خیر. و موارد عنوان شده در این بیانیه تا زمانی که بصورت رسمی به وی و وکیل ایشان ابلاغ نشود، وی همچنان در خطر اعدام از جمله سنگسار قرار دارد.

سکینه محمدی آشتیانی در 25 اردیبهشت 1385 به جرم داشتن روابط نامشروع با دو مرد به 99 ضربه شلاق محکوم شد. اما چندی بعد وی به جرم «زنای محصنه» که وی نیز آن را انکار کرد به سنگسار محکوم شد.

آشتیانی اعترافات خود در هنگام بازجویی را پس گرفت و گفت که اقرارهایش تحت اجبار و فشار بوده است. گرچه وی توسط سه قاضی از پنج قاضی دادگاه، و صرفا با استناد به «علم قاضی» مجرم شتاخته شد.

در قوانین ایران (قانون مجازات اسلامي) این ماده ای است که به قضات این اجازه را می دهد که بنا بر ادراک شخصی و احتمالا دلخواه، حتی در نبود مدارک قطعی و روشن جرم را تعیین کنند.

حکم مرگ سکینه محمدی آشتیانی دز ششم خرداد ماه 1386 توسط دیوان عالی کشور تائید شد. پرونده وی دوبار ه کمیسیون عفو و بخشودگی فرستاده شد، اما هر دوبار درخواست وی رد شد.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه همچنین از مقامات و مسئولین قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست تا ضمن روشن کردن فوری وضعیت حقوقی سکینه محمدی آشتیانی، به بررسی کامل پرونده وی و تمامی احکام صادره سنگسار بپردازند.

نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای حفظ یک زندگی و بوِیژه زندگی سکینه محمدی آشتیانی حقیقتا کافی نیست. ما بیمناکیم که این تنها تاکتیکی باشد برای انحراف انتقادات.»

حسیبه حاج صحراوی گفت: مجازات – و در برخی موارد اعدام – افراد به خاطر روابط توافقی و مبتنی بر رضایت طرفین ارتباطی به دولت نداشته و چنین کسانی به عنوان زندانیان عقیدتی تلقی می شوند.

سازمان عفو بین الملل با اعلام آگاهی از وجود 10 تن دیگر که به سنگسار محکوم شده اند (شامل هفت زن و سه مرد) گفت این سازمان همچنین معتقد است که محکومین دیگری از این دست نیز وجود دارند. در سال گذشته حداقل 3 نفر محکوم به مرگ با سنگسار شدند که نهایتا به دار آویخته شدند.

حسیبه حاج صحراوی گفت: هر گونه قتل دولتی غیرقابل قبول و غیر انسانی است و جمهوری اسلامی می بایستی اطمینان بدهد که سکینه و زندانیان بیشمار دیگری که در انتظار مرگ بسر می برند، به طرق دیگر کشته نخواهند شد.

در بیانیه روز پنجشنبه گفته شده که مجازات سنگسار از پیش نویس جدید قانون جزای جمهوری اسلامی که هم اکنون توسط مجلس ایران در حال بررسی است حذف شده.

سازمان عفو بین الملل همچنین از قانونگذاران ایران خواست تا بیانیه ای سفارت جمهوری اسلامی در لندن را که در رابطه با ممنوعیت مجازات سنگسار در نسخه جدید قانون جزای جمهوری اسلامی - که در حال بررسی است - صادر شده را تائید کنند.

مزدوران لباس شخصی در کرمانشاه کنسرت را لغو کردند

ایسنا: كنسرت «حسام‌الدين سراج» در كرمانشاه لغو شد. این کنسرت که قرار بود به همت جمعیت دانشجویی خیریه امام(علی) در کرمانشاه برگزار شود، دیشب در اولین شب اجرایش لغو شد. شب گذشته که اولین شب اجرا این کنسرت بود، افرادی که بلیت این کنسرت را در دست داشتند به تالار «انتظار» محل برگزاری این کنسرت مراجعه کردند اما عده‌ای با تجمع مقابل این تالار مانع از حضور مردم شدند و بالاخره پس از گذشت مدتی از سوی مسئولین اعلام شد، برگزاری این کنسرت در امشب و شب‌های آتی لغو شده اند.

تحریمها علیه رژیم تهران باید با گزینه نظامی همراه باشد

واشنگتن پست: تحریمها به تنهایی علیه رژیم تهران کارساز نخواهد بود

این روزنامه در شماره روز جمعه خود نوشت، تحریمها برای اثبات میزان تأثیر خود به زمان کافی نیاز دارند تا بتوانند از طریق اعمال فشار بر حکومت، سیاست هسته‌‌ای آن را تغییر دهند در عین حال هر روز بر ذخیرۀ اورانیوم غنی شدۀ رژیم ایران افزوده می‌شود و زمان برای متوقف ساختن رژیم به سرعت رو به پایان می‌رود. به این ترتیب وقوع دو سناریو در ماه های آینده محتمل به نظر می‌رسد که احتمال وقوع سناریوی دوم بیشتر است:

سناریوی اول: روند کنونی بر دستیابی رژیم تهران به سلاح هسته ای تا پایان سال جاری دلالت می‌کند و رژیم اسلامی دارای سلاح هسته‌ای، آمریکا را با شرایط استراتژیکی دشواری در منطقه روبرو خواهد ساخت و به این ترتیب رقابت هسته‌ای در سراسر خاورمیانه آغاز خواهد شد. در این اثناء، جمهوری اسلامی تسلط خود بر خلیج فارس را افزایش خواهد داد و با دامن زدن به بی‌ثباتی در عراق، افغانستان و کشورهای عربی میانه رو، ضمن گسترش تروریسم در تمامی منطقه موجب جلوگیری از ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان خواهد شد.

سناریوی دوم: اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای رژیم تهران حملۀ نظامی خواهد کرد که موجب پاسخ تلافی جویانه از سوی رژیم تهران خواهد شد و در این شرایط ایالات متحده نمی‌تواند نسبت به هم‌پیمان خود در منطقه، بی طرف بماند. آمریکا نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند تا دیپلماسی و تحریم به نتیجه برسد. تحریم‌ها تنها در صورتی مؤثر هستند که با آغاز روندی جهت آماده سازی استفاده از گزینۀ نظامی به عنوان آخرین گزینه، همراه باشند. دولت آمریکا باید برای رژیم تهران و همچنین مردم آمریکا روشن سازد که در صورت عدم توفیق دیپلماسی راهی جز حملۀ نظامی باقی نخواهد ماند.

تیر؛ حضور مردم بر مزار ندا در بهشت زهرا

كانون حمايت از خانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها:

حضور مردم بر مزار شهيد راه آزادي قيام ندا آقا سلطان علي رغم حضور گسترده نيروي انتظامي و لباس شخصي

روز جمعه 18 تير1389 ، بهشت زهرا بطور كامل توسط مامورين نيروي انتظامي و لباس شخصي تحت كنترل بود . قريب به 100 خوردرو مشكي رنگ نيروي انتظامي كه از سپرهاي ويژه براي مقابله با اعتراضات و... برخوردار هستند در اطراف بهشت زهرا براه انداخته اند.در قطعه 257 ، حدود 150 نفر از مردم بر سر مزار شهيد قيام ندا آقا سلطان جمع شده و اداي احترام ميكردند . نيروي انتظامي نيز مانع شكل گيري هر گونه تجمعي هستند و با مانور دادن ايجاد فضاي رعب و وحشت ميكنند تا ازحضور خانواده ها بر سر مزار شهداي قيام جلوگيري كنند .

خشم دولت فرانسه از حکم سنگسار زن ایرانی

رادیو فرانسه: "برنارد کوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه امروز اظهارداشت که از شنیدن حکم سنگسار " سکینه محمدی آشتیانی " در ایران بسیار خشمگین شده است .

روزنامه تایمز لندن امروز گزارش داد که سفارت جمهوری اسلامی در لندن در بیانیه ای گفته است : " بر اساس اطلاعات رسیده از مقامات قضایی مسئول در ایران، سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد."

اما "محمد مصطفايی" وکیل محکوم گفت در حال حاضر هیچ مدرکی دال برلغو حکم سنگسار موکل خود در اختیارندارد.

وی گفت خانم محمدی هنوز در زندان در انتظار تصمیم دستگاه قضائی جمهوری اسلامی است و در این مورد اطلاعی به من داده نشده است.

وزیر امورخارجه فرانسه گفت " رفتاری که با این زن صورت می گیرد وجدان کل بشریت را جریحه دار می کند".

تیر؛ بیانیه دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران

انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالگرد واقعه ۱۸ تیر ۷۸ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «حنای عوام فریبان چه در راس حاکمیت و چه در دانشگاه دیگر رنگی ندارد».

به گزارش دانشجونیوز، این انجمن در بیانیه خود ضمن یاد از شهید ۱۸ تیر ۷۸ عزت ابراهیم نژاد، و شهید اکبر محمدی، خواهان "بر آورده شدن مطالبات بر حق مردم ایران در مسیر آزادی و دموکراسی و آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی" شده است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ما را به خاطر بیاور
ما را که تازه جوانانی بیست و دو ساله بودیم
شور عشق در سینه داشتیم و
پیش از آنکه عاشق شویم، سینه بر خاک سوده مردیم
ما را که سینه سرخانی خنیاگر بودیم و ده به ده
نه در آسمان و نه در کوهسار و نه بر شاخسار
که در بازار ، پیش از آنکه آوازخوان شویم
بر شاخه ای تکیده از تکیه گاه خویش
جان واسپردیم*

یازده سال از فاجعه به خاک و خون کشیده شدن کوی دانشگاه تهران توسط چکمه پوشان استبداد می گذرد. استبداد حاکم گمان می برد که با سرکوب خونین دانشگاه می تواند، خواست یکصد ساله مردم ایران را برای آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی را در نطفه خفه کند. اما کوته فکران حاکم هیچگاه، معنای واقعی جمله "دانشگاه آخرین سنگر آزادی" را درک نکردند. فریاد دانشجویان به خون غلتیده و هتک حرمت شده ی 18 تیر 1378، جان تازه ای به جنبش آزادیخواه مردم ایران داد و بر آیند 10 سال مبارزه مدنی، 10 سال جنبش اجتماعی، 10 سال مبارزه شورانگیز زنان و جوانان، خود را در خروش بی مانند 25 خرداد، که نه بزرگی به استبداد و دیکتاتوری دینی بود، نشان داد.

18 تیر 78، سر آغاز فصلی نو در مبارزه بدون خشونت ملت ایران بود. تجربیات سخت و نشیب و فرازهای فراوان جنبش دانشجویی در طی سال های بعد از 18 تیر 78 که همراه با زندان و شکنجه و محرویت از تحصیل و کار و بسیاری حقوق اجتماعی دیگر بود در کنار اراده سبز مردم ایران برای تغییر فصل دیگری از آزادی خواهی را رقم زد. به طوری که اکنون یازده سال پس از 18 تیر 78 و بیش از یک سال پس از خیزش دوباره مردم ایران در آستانه هجدهم تیر ماه، بار دیگر صف بندی یکصد ساله استبداد و آزادی خواهی را نظاره گریم.

جوانه هایی که 10 سال بعداز 18 تیر 78، زیر چکمه های استبداد رشد کرده بودند، نهالی شدند سبز قامت و فریاد فروخفته زنان، جوانان، کارگران و معلمان ستم دیده را، این بار بلندتر، رساتر و آگاهانه‌تر بر سر استبداد کوبیدند. در حالی که عوامل و آمرین 18 تیر 78 هیچ وقت معرفی نشدند و به سزای اعمال ننگینشان نرسیدند، 10 سال بعد فاجعه ی دیگری آفریدند و بار دیگر در 25 خرداد 88 دژخیمان روسیاه کوی دانشگاه تهران را لگدمال کردند. اتاق ها سوزانده شدند و بار دیگر خون دانشجویان سنگفرش خوابگاه را رنگین کرد و اینک نیز همچون گذشته شاکی و متهم جایشان عوض شده و متجاوزین آزادنه به سرکوب اقشار دیگرِ ملت مشغولند و بیش از 30 دانشجو بعد از فشار های طولانی در انتظار حکم خود هستند و در این میان محکومیت قطعی عزت تربتی عضو سابق انجمن اسلامی دموکراسی‌خواه نشانۀ دیگر از فقدان عدالت در دستگاه قضایی کشور است.

حاکمیت که حتی خود هم توهماتش را درباره پایان جنبش سبز باور ندارد، تحرکات خود را برای سرکوب مبارزات مردمی از سرگرفته است. تا بدان جا که به دانشگاه مربوط است، دست نشاندگان حاکمیت در دانشگاه با آگاهی ازاینکه احکام گسترده تعلیق و اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل و نیز احکام سنگین بیدادگاه‌های انقلاب، خللی در اراده دانشجویان برای بزرگداشت 18 تیر در امتداد جنبش آزادیخواه سبز ایران، نخواهد کرد، با بهانه ای مضحک -سمپاشی حشرات- اقدام به تعطیلی کوی دانشگاه تهران نموده است. گو اینکه از سال گذشته جمعیت کوی دانشگاه تهران را به یک سوم جمعیت سال گذشته رسانیده اند.

حنای عوام فریبان چه در راس حاکمیت و چه در دانشگاه دیگر رنگی ندارد. چرا که پیوستگی جنبش همیشه پایدار دانشجویی با مبارزات آزادی‌خواهانه کارگران- که بیش از گذشته تحت فشار هستند- زنان و جوانان ایرانی، جنبش سبز آزادیخواه را تا رسیدن به آرمان دموکراسی و آزادی و عدالت همراهی می کند.

انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، ضمن گرامیداشت یاد تمام شهیدان راه آزادی، بالاخص شهیدان دانشجو و شهید همیشه جاودان هجدهم تیرماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت، عزت ابراهیم نژاد و شهید اکبر محمدی، پیمان خویش را با مردم آزادیخواه ایران تحکیم نموده و خواهان بر آورده شدن مطالبات بر حق مردم ایران در مسیر آزادی و دموکراسی و در راس آنها خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی در کلیه نقاط ایران هستیم.

به خاطر دارم پیامتان را، سرنوشتتان را
آری
و همیشه در گذرگاه خاطرم در گذر است
آوازهای صامت سینه سرخان سینه بر سیخ و
تجسد آرزوهای بیست و دو سالگان سینه بر سنگ
و از تکرار یادشان شاید پیش از آنکه شاعر شوم
بیست و دو ساله بمیرم آمین.

* شعر از شهید عزت ابراهیم نژاد

انتقال دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به زندان اوین برای اجرای حکم

یاسر ترکمن دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه امیرکبیر برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری روانه زندان اوین شد.

به گزارش دانشجونیوز، یاسر ترکمن که به همراه ۹ فعال دانشجويی دیگر دانشگاه امیرکبیر، طی چند مرحله در بهمن و اسفندماه سال ۸۷ و فروردین ۸۸ بازداشت شد، مدت ۵۰ روز را در آن زمان در سلولهای انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ اوین گذرانده بود.

وی که پیش از انتقال به زندان در حال تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد خود بود که علیرغم بازداشت و همچنین یک ترم ممنوع الورود بودن به دانشگاه توانست واحدهای دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان برساند.

یاسر ترکمن که سابقه عضویت در انجمن اسلامی پلی تکنیک را دارد از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در داگاه تجدید نظر تأیید شد.

قاضی پرونده درخواست این دانشجو را برای توقف ارسال پرونده وی به اجرای احکام تا پایان تحصیلش نپذیرفت و در نهایت این دانشجو اواسط این هفته به بند 350 اوین منتقل شد.

قطعنامه؛ امام جمعه رژیم: نظام اسلامی مقابله به مثل می کند

آخوند احمد خاتمی امام جمعه رژیم در تهران امروز خطاب به کشورهای غربی گفت، اگر بخواهید اجزای قطعنامه شورای امنیت را در هر بخشی چه دریایی و هوایی و تجاری عملی کنید مطمئن باشید نظام اسلامی مقتدرانه مقابله به مثل می کند.

آخوند خاتمی از دولت های عضو اتحادیه اروپا خواست سرنوشتشان را به آمریکا گره نزنند و گفت، اتحادیه اروپا شامل دولت هایی است که به اصطلاح می گویند می خواهیم مستقل باشیم.

وی خطاب به آنها گفت، برای شما که دم از استقلال می زنید زشت است که سرنوشتتان را کورکورانه به حکومت رو به زوال آمریکا گره بزنید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود، اگر عقلی در سران اتحادیه اروپا است بدانند که طناب آمریکا پوسیده است.

آخوند خاتمی خطاب به آمریکاییها نیز گفت، والا شما تاکنون نتوانسته اید غلطی کنید و از این پس هم نخواهید توانست. بنابراین "ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود می بری و زحمت ما می داری".

اگر نماز را ترویج دهیم، 90 درصد مشکلات حل می شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات رژیم اسلامی گفته، اگر ما بتوانيم نماز را به شکل صحيح ترويج داده و فرزندانمان را نماز خوان کنيم، بالاي 90 درصد از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

ایسنا: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گردهم‌آيي ائمه جماعات وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات که در اردوگاه ياوران مهدي قم برگزار شد، طي سخناني گفت: با توجه به جايگاه ويژه نماز امروز در جامعه ما شايد از لحاظ سيره عملي و روش‌هايي که بتوانيم جوانان و به خصوص نسل جوان را با نماز آشنا کنيم، با مشکلاتي مواجهه هستيم.

رضا تقي‌پور با تاکيد براينکه نماز گنجينه عظيم معارف است، اظهار داشت: مشکل اين است که ما شبکه انتقال اين گنجينه را طراحي نکرده‌ايم تا بتوان آن را به نسل جوان نيز منتقل کرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: اگر ما بتوانيم نماز را به شکل صحيح ترويج داده و فرزندانمان را نماز خوان کنيم، بالاي 90 درصد از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

بیانیه عفو بین الملل در مورد سرکوب اعضای کمیته دانشجویی...

بیانیه عفو بین الملل در مورد سرکوب اعضای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در سندی که روز گذشته منتشر کرد، به شرح وضعیت علی بیکس، ناصح فریدی و شیوا نظر آهاری از اعضای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفتند پرداخت.

عفو بین الملل در این سند به علی بیکس، از مدافعین حقوق بشر در ایران اشاره می کند که در تاریخ هشتم تیرماه 1389 و پس از تبرئه از تمامی اتهامات از زندان اوین آزاد شد. او پیش از این به هفت سال زندان محکوم، و یک زندانی عقیدتی بود.

علی بیکس از اعضای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی (SCDPP) و یکی از فعالان حقوق اقلیت آذربایجانی ایران، در 24 خرداد ماه 1388 و بدنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بود. علی بیکس در دادگاه نمایشی پس از انتخابات در 23 مرداد ماه 1388 که در آن به عنوان «عامل میدانی کودتای مخملی» متهم شده بود حضور یافت. او در 17 دی ماه 1388 پس از این که به اتهام "اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت" و "تشویش اذهان عمومی" مجرم شناخته شد به 7 سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شد. در طول مدت زندان وی به دلیل عدم دریافت مراقبت های پزشکی دچار عفونت لثه شد.

امنستی اینترنشنال در ادامه همچنین از ناصح فریدی، دیگر عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی (SCDPP) یاد می کند که در 25 خرداد 1388 بازداشت شده بود و وی هم مانند علی بیکس در دادگاه های نمایشی پس از انتخابات حضور یافت.

وی در دی ماه 1388 به شش سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شد. او دهم شهریورماه 1388 به قید وثیقه آزاد شد. در دادگاه های نمایشی، وی به ارسال اطلاعات و اخبار به سازمان مجاهدین خلق ایران، سازمانی ممنوعه که در عراق مستقر است متهم شد. از دیگر اتهامات این عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی (SCDPP) مصاحبه با رسانه های بیگانه می باشد.

سازمان عفو بین الملل همچنین اعلام کرد در صورتی که وی مجددا بازداشت و زندانی شود وی را به عنوان یک زندانی عقیدتی خواهد شناخت که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در زمینه آزادی بیان زندانی می باشد و خواستار آزادی فوری و بی قید شرط وی خواهد شد.

سازمان عفو بین الملل در این سند همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه برای رهایی شیوا نظر آهاری روزنامه نگار زن، وبلاگ نویس و از مدافعین حقوق بشر و دبیر سابق کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی که خرداد ماه سال گذشته بازداشت شد نام برده و از او به عنوان یک زندانی عقیدتی یاد می کند که همچنان در بازداشت و در انتظار محاکمه بسر می برد.

شیوا نظر آهاری روزنامه نگار زن، وبلاگ نویس و مدافع حقوق بشر و که در اول مهرماه 1388 بعد از بازداشتش در 24 خرداد ماه 1388 به قید وثیقه از زندان اوین تهران آزاد شد، اما در مهرماه 1388 مجددا بازداشت شد.

امنستی اینترنشنال همچنین به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 اشاره می کند که با خشونت سرکوب شد. در جریان اعتراضات پس از انتخابات تعدادی کشته و هزاران نفر بازداشت شدند، که بسیاری از آنان برای اخذ اعترافات اجباری مورد شکنجه و یا سایر بدرفتاری ها قرار گرفتند. صدها نفر از جمله در «دادگاه های نمایشی گروهی» ناعادلانه محاکمه شدند، بسیاری از آنان به عنوان زندانیان عقیدتی به زندان های طولانی مدت محکوم شدند. تعدادی محکوم به مرگ شده و دو نفر نیز اعدام شدند.

احمدی نژاد: قطعنامه کاغذ پاره است؛ واکنش پرزیدنت اوباما

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوجا (نیجریه)، احمدی نژاد روز پنج شنبه بار دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ورق پاره توصیف کرد و گفت، تحریمهای بین المللی هیچ تاثیری بر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

احمدی نژاد که در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال توسعه "دی هشت" در ابوجا پایتخت نیجریه سخن می گفت، افزود، قطعنامه های شورای امنیت کاغذ پاره ای بیش نیست و اگر آنها تمام کاغذهای دنیا را تبدیل به قطعنامه کنند، نمی توانند فعالیت های هسته ای ما را متوقف کنند. این سر و صداها کوچکترین تغییری در برنامه هسته ای ما ایجاد نخواهد کرد.

اظهارات احمدی نژاد در شرایطی بیان می شود که رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسرائیل بار دیگر رژیم تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرد و گفت، برای جلوگیری از آن دست به هر اقدامی خواهد زد.

پرزیدنت اوباما در این مصاحبه، دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را غير قابل قبول دانست و گفت، به همین خاطر گزینه نظامی علیه رژیم تهران را کنار نگذاشته است.

رئيس جمهور آمريكا گفت، به رغم انكارهاى رژيم تهران، تمام نشانه ها بيانگر آن است كه آنها بدنبال سلاح اتمى هستند و براى من جلوگيرى از آن، یک اولويت است.


پاسداران به نمایندگی از رژیم بر فعالیتهای حزب ‌الله نظارت دارند

جروزالم پست: طبق گفتۀ یک مقام ارشد ارتش اسرائیل، رژیم تهران یک فرمانده‌ بلندپایه از سپاه پاسداران را در لبنان مستقر نموده است تا به نمایندگی از جمهوری اسلامی بر فعالیت های حزب‌الله نظارت داشته باشد. نام این مأمور "حسین مهدوی" است که تحت عنوان "فرمانده شاخه خارج از کشور نیروهای مسلح رژیم" و در این مورد تحت لوای حزب‌الله لبنان فعالیت دارد، وی یکی از بلندپایگان سپاه قدس است که هدایت عملیات نظامی رژیم در خارج از کشور را بر عهده دارد.

جمهوری اسلامی پس از وقوع دومین جنگ در لبنان، نفوذ خود در این کشور و اعمال قدرتش از طریق حزب‌الله لبنان را به نحوی " قابل ملاحظه و فراگیر" افزایش داده است. قرار دادن مهدوی در این پست می‌تواند برای پر کردن خلاء ناشی از ترور عماد مغنیه (فرمانده سابق حزب‌الله) در سال 2008 باشد که رابطی میان حزب‌الله و سپاه پاسداران به حساب می‌آمد. بخشی از وظایف حسین مهدوی شامل نظارت بر فعالیت های روزانه حزب‌الله و ایفای نقش به عنوان رابط تهران و بیروت می‌شود.

گمان نمی‌رود که با توجه به محتمل بودن حملۀ نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای رژیم تهران و استفاده از حزب‌الله به عنوان عاملی بازدارنده، این گروه بدون دستور جمهوری اسلامی دست به اقدامی نظامی در برابر اسرائیل بزند، چنانکه رهبر این گروهک تروریستی (سیّد حسن نصرالله) از ترس هدف قرار گرفتن از سوی نیروهای اسرائیلی، بیشتر اوقات خود را در سنگرهای زیرزمینی می‌گذراند و فقط از ویدئوکنفرانس استفاده می‌کند. طبق اطلاعات نیروهای دفاعی اسرائیل، تمام تروریست های حزب‌الله برای مدتی در خاک ایران تحت آموزش های نظامی قرار می‌گیرند.

موسوی: اگر عوامل فاجعه ۱۸ تیر کیفر می‌شدند، حادثه کوی دانشگاه را نداشتیم

رادیو آلمان: به گزارش سایت کلمه، میرحسین موسوی موسوی در دیدار با جمعی از جوانان مجمع نیروهای خط امام، حادثه ۱۸ تیر ۷۸ را یکی از وقایع دلخراش تاریخ ایران برشمرد و تاکید کرد که اگر با آن رویداد درست برخورد می‌شد، حوادث حمله به خوابگاه دانشجویی بعد از انتخابات پیش نمی‌آمدند.

میر حسین موسوی سپس اعلام کرد که جنبش سبز از گوناگونی اندیشه‌ها استقبال می‌کند و نقطه اتصال اندیشه‌های گوناگون را پایبندی به اجرای بی کم و کاست قانون اساسی می‌داند و راه تحول را نیز در انتخابات آزاد می‌جوید.

محکومیت فعال دانشجويی کرد به پنج سال حبس تعلیقی

خبرگزاری هرانا - جهانگیر عبدالهی فعال دانشجوی کرد دیروز چهارشنبه، شانزدهم تیرماه از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به 5 سال حبس تعلیقی محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جهانگیر عبدالهی به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کردی" به 5 سال زندان تعلیقی محکوم شده است.

عبدالهی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر کانون فرهنگی دانشجویان کرد دانشگاه تهران است.

این فعال دانشجویی بهمن ماه سال گذشته در جلوی خوابگاه دانشگاه تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندین ماه را تحت فشار و شکنجه‌ جسمانی در زندان اوین به سر برد.

در طی مدت بازداشت بازجویان پرونده بارها وی را تهدید کرده بودند که مانند دیگر زندانیان سیاسی کرد اعدامش خواهند کرد!

گفتی است جهانگیر عبدالهی به تازگی و با سپردن وثیقه 100 میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شده بود.

تداوم بازداشت فعالان مدنی آذربایجان

خبرگزاری هرانا – فعالان آذربایجانی هم چنان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده های خود محروم و از پیگیری خانواده ها نیز ممانعت می شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، باگذشت بیش از یک ماه از بازداشت برخی از فعالان مدنی و روزنامه نگاران آذربایجانی در سالگرد اعتراض به کاریکاتور موهن روزنامه ایران فعالان بازداشت شده همچنان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات حضوری با خانواده های خود محروم هستند.

فرزند اکبر آزاد یکی از فعالان بازداشت شده در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت هر هفته یکبار پدرم با منزل تماس میگیرد و تنها یک دقیقه حق صحبت دارد.

وی همچنین افزود برای پدرم از یک سازمان حقوق بشری درخواست وکیل کرده ایم ولی وکلا اعلام کرده اند که تا زمان اتمام بازجویی ها نمی توانیم به پرونده دسترسی داشته باشیم و عملا وجود وکیل در این مرحله اقدامی سمبلیک است.

از سوی دیگر یکی از اقوام نزدیک دکتر حسنی که در کرج بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است در گفتگو با خبرگزاری حقوق بشر ایران اعلام کردند که به دلیل مخالفت شخص دکتر حسنی از پیگیری پرونده ایشان منع شده ایم وی اصرار دکتر حسنی در عدم پیگیری را به بازداشت همسر یکی از بازداشت شدگان به دلیل پیگیری وضعیت همسرش اعلام کرد.

شایان ذکر است، خانم زهرا فرج زاده همسر آیت مهر علی بیگلو به دلیل پیگیری وضعیت همسرش در تاریخ 29 خرداد بازداشت و از وضعیت و سرنوشت این زندانی نیز خبری در دست نیست.

دكتر لطيف حسني در كرج،اكبر آزاد روزنامه نگار در تهران،آيت مهرعلي بيگلو،بهمن نصيرزاده در ماكو،بهبود قلي زاده در مياندوآب،دكتر عبداللهي و پينار فرج زاده فعال حقوق زنان در اروميه،شهرام رادمهر در مشكين شهر، زهرا فرج زاده، حیدر کریمی، محمود فضلی برخی از بازداشت شدگان آذربایجان هستند.

فراخوان برای تظاهرات ۱۸ تیر در لندن

فراخوان جنبش سبز لندن - ۱۸ تیر

درود بر تمامی شهیدان- ازجمله اكبر محمدي یکی از فعالان دانشجويي كه در جنبش دانشجويي ۱۸ تير ۱۳۷۸ دستگير و تا سال ۱۳۸۵ درزندان بود و در اعتراض به حكم اعدامش دست به اعتصاب غذاي خشك نامحدود زد، و اسیران این راه دراز- بهاره هدایت، میلاد اسدی، مجید توکلی، محمد پور عبدالله، کوهیار گودرزی، دکتر احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی و.....را نباید از یاد برد. کودتاچیان بر ان هستند که دانش را قربانی منطق ولایتی کنند که بر سنگسار ،تجاوز و اعدام استوار و در آن علوم انسانی به خرافات چاه پرستی تبدیل می شود. سیستمی که در ان رمالان، دانشمندان و استادان ایران زمین خواهند شد.در این روزهای سخت و تلخ که قهرمانان وطن صرفأ به خاطر بیان اعتراض مسالمت آمیز در بند و اسارت گرفتار شده اند و بسیاری بدست محاکمی که صرفأ مدافع منافع غارتگریهای حاکمان بی دین و مسلکند به جوخه های اعدام سپرده میشوند، وظیفه ماست که صدای اعتراض خود را هرچه رساتر به گوش جهانیان برسانیم.بادرود به شهدای راه ازادي
در 18 تير به ياد تلاشهای هم میهنان عزیزمان با دانشجویان در18 تیرها و جنایت هایی که به انان شد نشان دهیم که ادامه دهنده راه انان هستيم و زحمات و تلاشهای انها برای رسیدن به ازادی را از یاد نبرده ايم
بیایبید نشان دهیم که تا نرسیدن به ازادی دست از تلاش بر نخواهيم برداشت

Date: 09/07/2010
From: 18:00
To: 20:00
Location: سفارت جمهوری اسلامی
City: لندن

دلایل موسوی برای پایبندی به قانون اساسی؛ استراتژی عملی جنبش سبز

دلایل موسوی برای پایبندی به قانون اساسی؛ استراتژی عملی جنبش سبز

جرس: تاکید مداوم "میرحسین موسوی" بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی با تفسیرهای کاملا متفاوتی از سوی کنشگران جنبش سبز روبرو بوده است. موسوی بارها از حکومت خواسته که فصول مرتبط با حقوق مردم در قانون اساسی را به موازات فصول مرتبط با اختیارات نهادهای حاکمیت به اجرا دربیاورد اما تاکنون کوچکترین نشانه ای از پذیرش این تقاضا توسط حکومت دیده نشده است. با این حال وی همچنان بر اجرای تمام و کمال قانون اساسی تاکید دارد و معقتد است که قانون اساسی نقطه اتصال همه گروه های حامی جنبش سبز است. او در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این مساله گفته است که "ما نقطه اتصال را پایبندی به یک متن و آن اجرای بی کم و کاست قانون اساسی گرفته ایم و راه تحول را از طریق یک انتخابات آزاد و رقابتی غیر گزینشی پیش بینی کرده ایم."

گروهی از کنشگران جنبش سبز از این استراتژی یعنی پایبندی به قانون اساسی دفاع می کنند و معتقدند که این راهکار علاوه بر آن که دست طرف مقابل را برای متهم کردن جنبش سبز به انجام حرکت های آنارشیستی می بندند جهت دهی حرکت جنبش را نیز مشخص می کند اما گروه هایی هم هستند که به این استراتژی روی خوشی نشان نداده اند. این گروه ها اعتقاد دارند که قانون اساسی جمهوری اسلامی در ذات خود دچار تناقض ها و نواقصی است که نمی تواند برای یک حرکت دموکراتیک مدرن کارکرد مثبت داشته باشد. به اعتقاد این گروه ها پذیرش استراتژی پایبندی به قانون اساسی در معنای کلی خود به پذیرش اختیارات غیردموکراتیک ولی فقیه و برخی از نهادهای منصوب خواهد انجامید و انگیزه مبارزه را در میان طیف های وسیعی از هوداران تغییرات دموکراتیک از بین خواهد برد.

تغییر قانون با کدام ابزار؟

بحث های پردامنه ای که میان مدافعان استراتژی پایبندی به قانون اساسی با مدافعان عبور از قانون اساسی در رسانه های مجازی جریان دارد خبر از اهمیت بنیادی این مساله می دهد. رهبران جنبش تاکنون سعی کرده اند نقشی توازن بخش در این بحث ها ایفا کنند. میرحسین موسوی و "مهدی کروبی" هر چند از نخستین روزهای تولد جنبش سبز مطالبات این جنبش را در چارچوبهای قانون اساسی جمهوری اسلامی طرح کرده اند اما به صراحت گفته اند که قانون اساسی وحی منزل نیست و می توان پس از برگزاری یک انتخابات آزاد با سازوکارهای مطرح شده در قانون، بخش هایی را به رای گذشت و در نهایت آنها را تغییر داد. با توجه به تحولات سیاسی پس از انتخابات به نظر می آید که تغییر بخش های مربوط به اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی کلیدی ترین تقاضای شهروندان هوادار جنبش سبز را تشکیل می دهد. گروهی از هواداران جنبش که از استراتژی پایبندی به قانون اساسی دفاع می کنند اعتقاد دارند اگر اختیارات ولی فقیه محدود شود و نهادهای منصوب وی به شیوه انتخابی اداره شوند می توان به پیشرفت مسیر توسعه سیاسی در چارچوب جمهوی اسلامی امیدوار بود اما مساله این جاست که چگونه می توان قبل از اصلاح قانون امیدی به برگزاری انتخابات آزاد و در نهایت به دست گرفتن قدرت داشت؟

آزموده را آزمودن!

مدلی که میرحسین موسوی در استراتژی خود برای پایبندی به قانون اساسی طرح می کند مبتنی بر برگزاری انتخابات آزاد است و تردیدی وجود ندارد که حاکمیت کنونی اجازه برگزاری انتخابات آزاد و غیرگزینشی را نخواهد داد. بنابراین گروه های قابل توجهی از هواداران جنبش سبز بر رهبران جنبش خرده می گیرند که چرا علی رغم ا آگاهی از عدم برگزاری انتخابات آزاد توسط حاکمیت فعلی همچنان از قانون اساسی دفاع می کنند؟ آنها از رهبران جنبش سوال می کنند که دفاع از قانون اساسی در شرایط کنونی چه دستاوردی برای جنبش سبز به همراه خواهد داشت؟ گروه های سکولار حامی جنبش بیشترین نقد را به استراتژی دفاع از قانون اساسی وارد می کنند.آنها معتقدند که قانون اساسی جمهوری اسلامی در طول سی سال گذشته تجربه شده و ماحصلی جز استبداد دینی به همراه نداشته است. در نظر سکولارها آزمودن دوباره جمهوری اسلامی به معنای درس نگرفتن از تجربیات گذشته است و رهبران جنبش نیز اگر بخواهند در این مسیر گام بردارند عایدی جز دلسردی گروه کثیری از هواداران دموکراسی و کاهش ضریب نفوذ در میان بخش های ناراضی جامعه به دست نخواهند آورد. در برخی از تحلیل ها هم رهبران جنبش سبز به مصلحت گرایی و محافظه کاری متهم شده اند. برمبنای این تحلیل ها دفاع از قانون اساسی نزد رهبران جنبش به معنای بازی در زمین حکومت و تن دادن به مناسبات موجود تفسیر شده است. قائلان به این فرضیه می گویند که رهبران جنبش از سر مصلحت گرایی بر طبل قانون اساسی می کوبند تا بهانه را برای سرکوبهای بیشتر از دست حکومت بگیرند و از خطر بازداشت مصون بمانند.

عبور از قانون؛پرتاب در تاریکی

رهبران جنبش سبز به برخی از ابهام ها درباره استراتژی پایبندی به قانون اساسی پاسخ داده اند و در عین حال یادآور شده اند که مدل پیشنهادی آنها نیازمند نقد و پالایش درونی است. میرحسین موسوی در بیانیه هجدهم خود به صراحت اذعان کرده بود که پیشنهادهای او برای منشور جنبش سبز نمی تواند پاسخگوی همه سلیقه ها و مطالبات باشد. او با مثال آوردن زنجیره سبز انسانی که در ایام تبلیغات انتخابات از میدان تجریش تا میدان راه آهن امتداد داشت اذعان کرده بود در این زنجیره "کسانی می گفتند میان بد و بدتر، بد را انتخاب می کنند و این انتخاب پیوستگی آن زنجیره محکم به‌یاد ماندنی را ممکن ساخت." این طرز نگاه میرحسین موسوی حاصل آگاهی او از وجود طیف های قدرتمندی در درون جنبش سبز است که از استراتژی پاینبدی به قانون اساسی جانبداری نمی کنند. با این حال موسوی تلاش کرده دلایل خود را در دفاع از قانون اساسی تشریح کند. او گفته است که با عبور از قانون اساسی" به پرتاب در تاریکی دعوت می شویم و در وسط معرکه بحث هایی به میان کشیده شود که با اعتقادات و دین و ایمان مردم ناسازگاری دارد. " وی در متن منشور پیشنهادی برای جنبش سبز دلایل جامع تری را نیز برای دفاع خود از قانون اساسی بازگو کرده و در بندی از این بیانیه آورده است که " تنها با بازگشت به قانون و الزام نهادهای مختلف به رعایت آن و برخورد با متخلفان از قانون در هر موقعیت و جایگاه، می توان از بحران های مختلفی که دامنگیر شده است رهایی یافت و در راه ترقی و توسعه میهن گام برداشت." با این حال سوال اصلی اغالب کنشگران جنبش سبز این است که چگونه با وجود ساختارهای متصلب حاکمیت کنونی، می توان نهادهای مختلف نظام را به اجرای بدون تنازل قانون اساسی وادار ساخت؟

استراتژی واقع گرایانه

رهبران جنبش سبز طی ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوی تاکید بی وقفه ای بر گسترش شبکه های اجتماعی داشته اند. هم میرحسین موسوی و هم مهدی کروبی خواهان آن شده اند که مطالبات جنبش به اقشار حاشیه ای تر جامعه انتفال پیدا کند و دامنه دربرگیری آن رشد یابد. در نظر آنان قدرتمند شدن شبکه های اجتماعی، حکومت را در موقعیت انفعالی قرار خواهد داد و ابزارهای سرکوب را ناکارآمدتر از گذشته خواهد کرد. تاکید موسوی در بیانیه هجدهم خود مبنی بر این که "گسترش جامعه مدنی و تقویت حوزه عمومی در زمره اصول اساسی جنبش سبز است." دیدگاه او درباره وادار ساختن حکومت به عقب نشینی از طریق قدرتمند کردن بدنه اجتماعی جنبش را روشن می کند. او در این بیانیه گفته است که "کاستن از تبعات ناخوشایند بحران موجود مستلزم مذاکره و گفتگو میان نمایندگان گروه‌های مختلف فکری و سیاسی است و در این راستا از هرگونه دعوت به مذاکره و گفتگوی شفاف به منظور دفاع از حقوق مردم و حل منازعات اجتماعی استقبال می شود." موسوی در آخرین موضع گیری خود پیرامون قانون اساسی نیز بار دیگر اظهار کرده که "پایبندی به یک متن با هدف به دست آوردن حاکمیت مردم بر سرنوشت خود مارا از خطر استبداد آینده می تواند محافظت کند." او به طور مشخص نگران آن است که با عبور از قانون اساسی انسجام درونی طیف های متنوع جنبش سبز در معرض خطر قرار گیرد.از آنجا که دست یابی به مدلی جایگزین برای قانون اساسی در شرایط فعلی امری غیرممکن است پیشنهاد رهبران جنبش سبز برای پایبندی به قانون اساسی کنونی از دید اغلب ناظران، راهکاری عملی به شمار می رود. مطالبات کلیدی جنبش سبز که مواردی مانند آزادی بیان، آزادی اجتماعات ، انجمن سازی و انتخابات آزاد را دربر می گیرد همگی قابلیت تفسیرهای دموکراتیک در قانون اساسی کنونی جمهوری اسلامی را دارند و از نظر رهبران جبنش، اگر حکومت وادار به پیاده کردن همین قانون بشود گامی بزرگ در مسیر توسعه سیاسی برداشته شده است. به عقیده آنان حتی اگر از میان همه حقوق معطل مانده ملت در قانون اساسی تنها حق آزادی اجتماعات به شهروندان اعطا شود تغییرات وسیعی در ساخت شکننده حکومت فعلی به وجود خواهد آمد. رهبران جنبش سبز احتمالا بر مبنای همین آگاهی هاست که از استراتژی حرکت در چارچوب قانون اساسی دفاع می کنند. آنان اعتقاد دارند که عبور از قانون اساسی به مناقشات بی پایانی در میان طیف های متنوع جنبش سبز منجر خواهد شد و انرژی کنشگران جنبش را در جریان مرزبندیهای درونی تحلیل خواهد برد. رهبران جنبش سبز به هواداران سکولار،غیرمذهبی،چپ و دیگر دسته بندی های موجود در جنبش سبز که از استراتژی پایبندی به قانون اساسی دل خوشی ندارند نیز وعده تغییر در قانون اساسی را داده اند و تنها درخواستشان این است که برای رسیدن به این خواسته کمی " صبر و استقامت " پیشه کنند.

آتش زير خاكستر در ۱۸ تير ۱۳۸۹

آتش زير خاكستر در ۱۸ تير ۱۳۸۹

جرس: دیروز 18 تير بود و خيابان ها خلوت. وب سايت ها ي خبري كه سبزها به آنها مراجعه مي كردند تا بدانند بايد چه كنند، خبري از تجمع و يا راهپيمايي نمي دادند. دانشگاهها تعطيل شدند و بچه هاي كوي دانشگاه تهران موظف بودند، آنجا را يك هفته قبل تخليه كنند.


با اينهمه در برخي خيابان های نزديك به ميدان انقلاب و امير آباد حضور نيروهاي نظامي چشمگير بود و در ميدان فردوسي تهران نيز برخوردهاي كوچكي بين ماموران و رهگذران رخ داد. روز پنجشنبه 17 تير نيز ميدان هفت تير تقريبا توسط ماموران اطلاعاتي و نظامي اشغال شده بود و گاه عابران را نگه مي داشتند و سوالاتي مي پرسيدند.

البته در ميان مردم گفت و گوها در باره 18 تيرجريان داشت، از يكديگر در باره احتمال تجمع مي پرسيدند و برخي حتي سفرشان را به تاخير انداختند تا اگر مراسمي قرار باشد برگزار شود، در آن شركت كنند. مردم اين روزها از محسن روح الاميني، امير جوادي فر و محمد كامراني فر حرف مي زنند. از اين سه تن، دوتن دانشجو بودند و يك تن در انتظار كنكور.


18 تير، روز اعتراض دانشجويان كوي دانشگاه تهران در سال 1378 به تعطيلي روزنامه سلام بود اما سال گذشته، اعتراض 18 تير، ادامه اعتراض هاي مردمي به نتيجه انتخابات وناديده انگاشتن مردم بود و اما باز قربانيان اين اعتراضات، دانشجوياني بودند كه در ميان مردم در اعتراضات شركت كرده بودند. سال گذشته، دولت به بهانه آلودگي هوا، تهران را سه روز تعطيل كرده بود تا شهر خالي شود اما از ساعت 4 بعداز ظهر مردم كه از روي بطري هاي آب همديگر را مي شناختند دور ميدان انقلاب ظاهر شدند و بي اعتنا به سروصداي گاز موتورهايی كه سپاهی ها به ميان جمعيت آورده بودند تا با صدايشان مردم را بترسانند، دور ميدان راه مي رفتند و راه مي رفتند. اين عادت تظاهرات آرام مردم در سال گذشته بود. راه مي رفتيم در سكوت و جمعيتي كه در دو جهت مخالف حركت مي كرد، با تشرهاي سپاهيان بايد از ميدان انقلاب دور مي شد. يك سپاهي فرياد مي زد، برويد بيرون و يكي از میان مردم آرام از فرمانده نيروي انتظامي كه كنار پياده رو ايستاده بود، پرسيد، "بيرون كجاست آقا؟ ما كه بيرون هستيم" و سپاهي كه طعنه را شنيده بود، از آن به بعد بر تشرش، اضافه كرد" از ميدان برويد بيرون".


جمعيت كه به سمت بالاي ميدان در خيابان اميرآباد راه افتاده بود، وقتي ديد، آن اندازه زياد هستند كه شعار دهند، الله اكبر گفتن را شروع كرد و شليك گازهاي اشك آور آغاز شد. جمعيت در پياده رو سمت راست در اثر گاز اشك آور متفرق شد، مردم پياده روي سمت چپ الله اكبر گفتن را آغاز كردند و اين جابجايي تا رسيدن مردم به بلوار ادامه يافت. وسط بلوار كشاورز چندين ون نيروي انتظامي پر از نيرو پارك بودند و به محض ديدن مردم، به آنها حمله ور شدند. اين اولين بار بود كه مردم مي ديدند، نيروي انتظامي چنين بي رحمانه آنها را كتك مي زند و باور نمي كردند. معمولا بسيجي ها و لباس شخصي ها مردم را مي زدند و نه نيروي انتظامي.


در تقاطع بلوار- كارگر، سه مامور دنبال پسر جواني مي كردند تا او را دستگير كنند و فرياد مردم يكي از آنها را ميخكوب كرد، ديگري به زني كه فرياد مي زد، ولش كن، حمله كرد و او را زير ضربات باتوم گرفت و دختر مقاوم ايستاد، پسرجواني به كمك دختر آمد و مامور دختر را رها كرد و پسر را در حالي كه مي زدند، سعي كردند تا دستگير كنند اما مردم اجازه ندادند. آنها تي شرتش را مي كشيدند و مردم دست پسر كه اتفاقا قد بلند و تنومند بود. سرانجام پيراهن از تنش در آمد اما مردم او را از دست پليس گرفتند و به پارك لاله بردند تا برايش پيراهني تهيه كنند .


هر چه از ساعت 4 مي گذشت، بر جمعيت اضافه مي شد تا جايي كه خيابان اميرآباد از چهارراه فاطمي تا بزرگراه جلال آل احمد براي مدت يك ساعت در كنترل مردم قرار گرفت و شعار ها تندتر شد، الله اكبر تبديل به مرگ بر ديكتاتور و مجتبي بميري، رهبري را نبيني.


محمود خائن آواره گردي، خاك وطن را ويرانه كردي، كشتي جوانان وطن، آه و واويلا، كردي هزاران در كفن، آه و واويلا، مرگ بر تو، مرگ بر تو. سرانجام پليس با گاز اشك آور مردم را متفرق كرد و زدو وخوردها آغاز شد، كوچه به كوچه در اميرآباد. پليس حتي به خانه هايي كه در را براي مردم بي پناه كه تحت تعقيب پليس بودند، باز مي كردند، حمله مي كردند.

مردم همه جا بودند، برخي در متن جريان و اعتراض و عده اي در دسته هاي كوچك و دورتر از محل هاي اصلي تظاهرات و نزديك تر به خانه هايشان ايستاده بودند و شعار مي دادند. در ميدان توحيد، خيابان وليعصر، خيابان انقلاب و اميرآباد درگيري شديد بود و حضور نيروهاي نظامي در خيابان سنگين و تعداد زيادي را كه عمدتا پسران جوان بودند را نيز دستگير كردند.

با آغاز تاريكي تظاهرات مردم پايان يافت اما لباس شخصي ها از محلي نزديك و يا توي بيمارستان شريعتي به خيابان آمدند. موتورها به سمت كوي حركت مي كردند و راه مردم را هم به آنجا بسته بودند. اما بر جمعيت مردم هم هر لحظه افزوده مي شد. صداي بوق اتومبيل ها در خيابان براي ماموران چنان رعب آور بود كه بي محابا به سرنشينان اتوميبل ها حمله مي كردند، پلاك مي كندند و راننده با خود مي بردند.


محمد كامراني فر را در ميدان وليعصر دستگير كردند، محسن روح الاميني را در نزديكي هاي ميدان توحيد در خيابان نصرت و امير جوادي فر را درخيابان دانشگاه. تعداد زياد ديگري نيز دستگير شدند برخي به كهريزك انتقال داده شدند و برخي ديگر به ساير بازداشتگاهها.


طولي نكشيد كه ماجراي شهادت محسن روح الاميني و عكس او در وب منتشر شد و بعد اسامي دو تن ديگر يعني امير جوادي فر و محمد كامراني فر منتشر شد. فاجعه كهريزك از تلخ ترين حوادث و پرسروصدا ترين اعتراضات يك سال قبل بود، بخصوص كه متهمان اصلي آن حوادث هرگز محاكمه نشدند، همانطور كه تعداد واقعي كشته شدگان 18 تير 1378 هرگز معلوم نشد.


مردم امسال به خيابان نيامدنداحتمالا به صلاحديد رهبران جنبش، اما نظاره گر اختلافاتي هستند كه هر روز بيش از روز قبل بروز مي كند. آنهايي كه بر اعتراضات مردم نام فتنه گذاشتند، حالا خود به ناراضيان عملكرد دولت تبديل شده اند. بازار تهران 4 روز است در التهاب است و امكان گسترده شدن اعتراضات به بازارهاي شهرستان ها نيز وجود دارد. دولت مصوبات مجلس را اجرا نمي كند و جامعه درمقابل مصوبات دولت مقاومت مي كند. مجلس از مصوبات خود به دستور بالا عقب نشيني مي كند اما جامعه كه دستور از بالا نمي گيرد، در مقابل سياست هاي دولت مقاومت مي كند و باعث عقب نشيني دولت از تصميماتش مي شوند. وضعيت هرج و مرج كامل است و آنهايي كه در سال 1384 به ديگران مي گفتند به محمود احمدي نژاد راي بدهيد زيرا اين باعث سقوط جمهوري اسلامي مي شود، حالا به ياد ديگران مي آورند كه پيش بيني شان دارد درست از آب در مي آيد.


گزارشگران بدون مرز: عبدالرضا تاجيک می‌تواند به قربانی ديگر دستگاه قضايی تبديل شود

جرس: گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه ای به مناسبت هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ايرانی ‌تبار کانادايی، در زندان اوين، اعلام کرد که عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار زندانی نيز می تواند به قربانی ديگر دستگاه قضايی ايران تبديل شود. در این بیانیه تصریح شده است که آمران جنايات در زندان‌ها پست های مهم نظام را اشغال کرده‌اند.



به گزارش رادیو فردا، سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود نوشته است: خانواده عبدالرضا تاجيک روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که در ٢٢ خرداد دستگیر شده است، همچنان از محل بازداشت وی بی‌اطلاع هستند. همکار بسياری از روزنامه‌های توقيف شده از جمله فتح، بنيان، بهار و شرق در کمتر از يک سال برای سومين بار بازداشت شده است.

گزارشگران بدون مرز اضافه کرده است: امروز عبدالرضا تاجيک می تواند به قربانی ديگری دستگاه قضايی ايران تبديل شود.


گزارشگران بدون مرز در اين اطلاعيه، بازداشت و نگهداری مخفيانه زندانی را شکلی از "ناپديد کردن اجباری" و نقض حقوق بين‌المللی خواند، که به گفته اين سازمان، از مصاديق جنايت عليه بشريت به شمار می‌آيد.

عبدالرضا تاجيک بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خرداد، دو بار بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شد. وی برای سومين بار يک ماه پيش بازداشت شد.

خانواده عبدالرضا تاجيک نسبت به وضعيت و سرنوشت اين روز نامه نگار زندانی ابراز نگرانی کرده اند.


محمد شریف درباره پرونده تاجیک به خبرنگار جرس گفته بود:"قبلا یک پرونده درباره عبدالرضا تاجیک مفتوح شده بود که منجر به صدور قرار قانونی شد و با صدور این قرار ایشان به طور موقت از زندان خلاصی یافتند ولی مجددا ایشان را احضار کردند و پس از احظار مجددا بازداشت شدند. پس از بازداشت مجدد تاکنون ایشان هیچگونه تماسی با خانواده اش یا با وکیلشان نداشته اند و اساسا من یا خانواده شان از محل نگهداری، علت بازداشت و عناوین اتهامی ایشان آگاه نیستیم".

در بخش ديگری از اطلاعيه گزارشگران بدون مرز به مناسبت هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی آمده است: تيرماه ١٣٨٩ هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در زندان اوين است. هفت سال است که عاملان اين قتل از مصونيت کامل کيفری بهره‌مندند. سکوت و انفعال نهادهای بين‌المللی که حمايت‌گران رعايت حقوق بشرهستند، مساعد کننده اين مصونيت است.

اين بيانيه اضافه کرده است: امروز بدرفتاری، تجاوز و شکنجه زندانيان در زندان‌های ايران به امری رايج بديل شده است و آمران جنايات در زندان‌ها پست های مهم نظام را اشغال کرده‌اند. از جمله آنها سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران که يکی از متهمان اصلی قتل زهرا کاظمی است.

زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامی بقیة‌الله اعظم جان سپرد.

با وجود آغاز تحریم ها، ایران همچنان از تركیه و چین بنزین می‌خرد

با وجود آغاز تحریم ها، ایران همچنان از تركیه و چین بنزین می‌خرد

جـــرس: علیرغم تحریم های بین المللی برای فروش و صدور بنزین به ایران، واردات بنزین همچنان از طریق فروشندگان تركیه و چین انجام می‌شود.


به گزارش رویترز، ایران نزدیك به نیمی از واردات بنزین خود در ماه گذشته را از تركیه و مابقی آن را از فروشندگان چینی تامین كرده است.


رویترز با اعلام این خبر فوق خاطرنشان کرد "برخی فروشندگان بنزین به ایران، صادرات بنزین را متوقف كرده‌اند و این مساله تامین نیازهای خرید بنزین را با هزینه‌هایی بالاتر همراه كرده است."


براساس این گزارش، ایران روزانه نود هزار بشكه بنزین در ماه گذشته میلادی وارد كرده است كه این میزان در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نكرده است.


از سوی دیگر مسوولان وزارت نفت ایران ضمن بی‌اثر بودن این طرفندها اعلام كرده‌اند كه تحت هر شرایطی قادر به تامین بنزین موردنیاز كشور هستند.


امروز معاوت وزیر نفت ایران، ضمن اعلام آمادگی ایران برای مواجهه با تحریم های بین المللی، و بیان اینکه
"مانند ورزشکاران سی سال در تمرین بوده ایم"، خاطرنشان کرده بود "همان گونه که اعلام کردیم، در مورد بنزین هیچ مشکلی نداریم." وی همچنین شرکت های بین المللی تحریم کننده ایران را به تضعیف دوستی خود با ایران و ندیدن چشم انداز صد سال آینده تهدید کرد.


طی یک ماه گذشته، علیرغم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، مجلسین و دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین کانادا، تحریمهایی جداگانه را که شامل سوخت و انرژی ایران می شود را وضع کرده اند.


معاون وزیر نفت: مشکلی از بابت بنزین نداریم

معاون وزیر نفت: مشکلی از بابت بنزین نداریم

جـــرس: معاوت وزیر نفت ایران، ضمن اعلام آمادگی ایران برای مواجهه با تحریم های بین المللی، و بیان اینکه "مانند ورزشکاران سی سال در تمرین بوده ایم"، خاطرنشان کرد "همان گونه که اعلام کردیم، در مورد بنزین هیچ مشکلی نداریم." وی همچنین شرکت های بین المللی تحریم کننده ایران را به تضعیف دوستی خود با ایران و ندیدن چشم انداز صد سال آینده تهدید کرد.


به گزارش فارس، حسین نقره‌كار شیرازی ضمن اشاره به تحریم های بین المللی، معتقد است سی سال است كه با مدلهای مختلف پدیده تحریم مواجه بوده‌ایم و مانند ورزشكارانی كه با تمرین روی فرم می‌آیند ما نیز با چالش با این تحریم‌ها روی فرم آمده‌ایم.


وی با تاكید بر اینكه هر زمان فشارهای بین‌المللی اضافه شده امكان توجه به تولید داخل در كشور و افزایش توانمندی نیروی انسانی افزایش یافته است، افزود: در بسیاری كشورها این را با سرافرازی بیان می‌كنیم كه می‌توانیم خدمات فنی - مهندسی در اختیار شما قرار دهیم كه معنای آن عرضه نیروی انسانی توانا در بالادستی نفت و گاز در دریا و خشكی و در پالایش و پخش پتروشیمی‌ها است.


نقره‌كار تصریح كرد: تكنولوژی‌ ما از برخی كشورها ضعیف تر است اما امروزه بیش از هفتاد درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل كشور ساخته می‌شود كه از تكنولوژی‌های پیشرفته تا ساده را شامل می‌شود.


وی اضافه كرد: در كمتر از سی درصد تجهیزات به خارج وابسته هستیم كه آن هم به معنای وابستگی مطلق نیست و امكان جایگزینی آنها را داریم اما ممكن كیفیت سطح بالایی نداشته باشد، اما چشم ما به دروازه‌ها برای ورود كالا نیز دوخته نشده است.


نقره‌كار شیرازی با اشاره به موضوع تحریم بنزین ایران از سوی آمریكا گفت: در مورد بنزین بارها گفته‌ایم كه مشكلی نداریم و از زمانی كه ما ‌گفتیم مشكلی نداریم، همان كشورهائی كه مجبور به پذیرش و اجرای تحریم علیه ما هستند بارها گفته‌اند ما در تیم حریف بازی نمی‌كنیم و ترجیح می‌دهیم همراه شما بازی كنیم.


وی افزود: ما در حال حاضر ۴۵ میلیون لیتر در روز تولید بنزین داریم و زمینه‌كار را به‌ گونه‌ای فراهم كرده‌ایم كه در داخل هیچ كمبودی نداشته باشیم و حتی اگر تمام فروشندگان یكجا اقدام به توقف فروش كردند، مشكلی ایجاد نشود. گرچه هرگز این اتفاق نمی‌افتد و فروشندگان در رقابت فروش محصولات خود قرار دارند.


نقره‌كار گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد در عرض دو ماه پتروشیمی‌های ما امكان تولید اضافه ١۷ میلیون لیتر را دارند و ۵- ۶ میلیون لیتر باقی مانده تا ٢٣میلیون لیتر واردات بلافاصله قابل جایگزینی است.
وی اضافه كرد: از زمانی كه وارد نظام سهمیه‌بندی شدیم هم كنترل‌های لازم قابل انجام است و هم از هدر رفتن بنزین و گازوئیل و نفت سفید جلوگیری می‌شود؛ در عین حال از زمانی كه مرزها كنترل شد مسئله قاچاق سوخت تا حدود زیادی برطرف شد و مصرف بی‌رویه نیز كنترل شده است.


معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینكه در همین شرایط سخت هفت پالایشگاه در حال ساخت است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹ پالایشگاه فعال داریم كه روزانه بیش از یک و نیم میلیون بشكه نفت را تحویل می‌گیرد و۴۴ میلیون لیتر بنزین، ۹۵ میلیون لیتر گازوئیل و میزان بالایی از نفت سفید و دیگر محصولات را ارائه می‌دهد.


وی با تاكید بر اینكه در رابطه با این محصولات ظرف 2 سال و نیم آینده ما به صادركننده‌های عمده‌ می‌پیوندیم، گفت: زمانی كه صادركننده خواهیم بود تولید داخل (ظرفیت پالایشگاههای) ما حداقل یك میلیون بشكه نفت بیشتر می‌شود ، چنانكه اگر بخواهیم از خام فروشی نفت جلوگیری كنیم، همه دنیا به این محصولات نیاز خواهند داشت چون پالایشگاه هزینه زیادی دارد و برای هر پالایشگاه صد هزار بشكه‌ای لااقل ٢ تا ٢/٢ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.


رفتار توتال، آینده همكاری با این شركت را نشان خواهد داد
در واکنش به توقف فروش بنزین به ایران توسط شرکت توتال فرانسه، معاون وزیر نفت دولت دهم تصریح كرد: ما از بابت بنزین هیچ مشكلی نداریم و اگر توتال و یا هر شركت دیگر هر رفتاری را نشان دهند، آینده همكاری خود را نه تنها به ما بلكه به همه كشورهایی كه حركات آنها را رصد می‌كنند نشان خواهند داد.


وی تاكید كرد: اگر این شركت‌ها بدون ثبات تصمیم‌گیری عمل كنند و یا هر دستورالعمل ساده آمریكا تغییر موضع دهند و زیر چتر آنها بروند، كشورهایی كه مستقل‌ترند در آینده حتماً این تصمیمات را در همكاری‌های آینده مدنظر قرار خواهند داد.


وی افزود: زمانی كه كل نفت دنیا تمام شود، ایران، عربستان و عراق بالای پنجاه سال نفت خواهند داشت به گونه‌ای كه عربستان حدود ۸۰ تا ۹۰ سال، ایران حدود ۷۰ و عراق حدود ۵۰ سال نفت قابل عرضه به دنیا خواهند داشت و در عین حال از زمانی كه گاز همه جای دنیا تمام شود، روسیه، ایران و قطر بالای ۸۰سال گاز قابل عرضه خواهند داشت.


وی با تاكید بر اینكه این شركت‌ها در برخورد با ما باید آینده را نیز در محاسبات خود وارد كنند، گفت: این یك تهدید هویتی است از جانب ملتی كه روی پای خود ایستاده است و سازندگی و امكانات دارد برای اینكه كه آنها نه امروز بلكه آینده صد ساله دنیا را ببینند.


نقره‌كار تصریح كرد: علیرغم پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا به شدت به انرژی هیدروكربوری به خصوص به گاز به عنوان یك انرژی پاك بدون جایگزین نیاز دارد چنانكه انرژی‌های دیگر بسیار گران هستند و سرعت توسعه بالایی ندارند و اگر توتال یا هر شركتی در تحریمها مشاركت كند جای پای دوستی آینده خود را تضعیف می‌كند.


لازم به ذکر است در راستای تحریم های جهانی علیه برنامه هسته ای تهران، هم اکنون بالغ بر ده شرکت بزرگ نفتی جهان، از فروش و صادرات بنزین به این کشور خودداری می کنند.


اعتصاب زینب بایزیدی زندانی کرد در زندان زنجان

کوردستان میدیا: زینب بایزیدی زندانی کرد در زندان زنجان دست به اعتصاب غذا زده است.
مادر این زندانی در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: زینب در اعتراض به برخورد نامناسب رئیس زندان با تنی چند از زندانیان زن زندان زنجان، اعتصاب نموده است.
شایان ذکر است که زینب بایزیدی عضو سابق سازمان دفاع از حقوق بشر و کمپین یک میلیون امضاء که حدود دو سال است در زندان به سر می‏برد‏، توسط دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به استناد ماده 499 و 17 از قانون مجازات اسلامی و ماده 230 از آیین نامه سازمان زندانها به تحمل چهار سال حبس تعزیری در زندان مرکزی شهرستان زنجان محکوم شده بود.