dimanche 18 avril 2010

نامه زندانیان سیاسی به دبیرکل سازمان ملل

از بند 350 اوین دیدن کنید!

جرس: جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 با ارسال نامه ای برای دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته اند که در جريان سفر خود به ايران از بازداشتگاههاي سياسي و امنيتي و بند 350 زندان اوين بازديد نموده و بصورت خصوصي با محكومان و زندانيان ملاقات و گفتگو کند.

متن این نامه که در اختیار جرس قرار گرفت بشرح زیر است:

عاليجناب بان کی مون
دبير كل محترم سازمان ملل متحد


در شرايطي كه راديو و تلويزيون دولتي ايران سانسور همه جانبه اي را در برنامه هاي خبري خود اعمال مي كند و دسترسي به كليه روزنامه هاي كثير الانتشار ايران بويژه نشريات متعلق به دگر انديشان و اصلاح طلبان براي ما زندانيان سياسي و مطبوعاتي محبوس در بازداشتگاههاي امنيتي و بند 350 اوين ممنوع است ، اطلاع يافتيم كه جنابعالي به دعوت دولت ايران طي روزهاي آينده به تهران سفر خواهيد كرد. حداقل درخواست ما بويژه گروه گسترده اي كه در جريان انتخابات رياست جمهوري 22 خرداد 1388 ايران و رويدادهاي پس از آن به بهانه هاي واهي و اتهامهاي ساختگي تهديد و دستگير و محاكمه و زنداني شده اند اين است كه در جريان سفر خود به ايران از بازداشتگاههاي سياسي و امنيتي و بند 350 زندان اوين بازديد نماييد و بصورت خصوصي با محكومان و زندانيان ملاقات و گفتگو كنيد.


اين اقدام فرصتي را فراهم مي آورد تا جنابعالي بطور دقيق در جريان بخشي از موارد زير پا گذاردن اصول اوليه آزادي ، دموكراسي و عدالت و همچنين ابعاد گسترده نقض حقوق بشر بويژه موارد شاخص دوران دستگيري ها ، بازجويي ها، تفهيم اتهامها و محاكمه هاي فرمايشي تحت فشارهاي روحي و جسمي اخير قرار بگيريد و از نزديك با شرايط خاص بازداشتگاهها و زندانهاي ايران بخصوص بند 350 زندان اوين اشنا شويد .


با احترام فراوان
عيسي سحرخيز
26/1/89 15آپريل 2010

با نمايندگي از طرف جمعي از زندانيان بند 350 زندان اوين

از بعد از انتخابات 22 خرداد تا کنون، سازمانهای حامی حقوق بشر و 32 استاد ایرانی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، خواستار سفر فوری بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل‌متحد، و یا نماینده ویژه‌اش به تهران شدند تا نگرانی جدی جامعه جهانی را به رهبران ایران گوشزد کنند.

------------------------------------------------------------------

اخراج 110 كارمند دانشگاه زابل

سایت عصر ایران: به گفته دانشجويان دانشگاه زابل پس از تعطيلات نوروزي 110 نفر از كارمندان اين دانشگاه اخراج شدند.

يكي از دانشجويان دانشگاه زابل كه نخواست اسمش فاش شود در گفتگو با فارس، اظهار داشت: دانشجويان بعد از تعطيلات سال جديد در دانشگاه زابل شاهد تعطيلي آزمايشگاه‌هاي عمومي و تخصصي دانشگاه و همچنين تعطيلي بسياري از گروه‌ها و كاهش ساعت كاري سايت كامپيوتر و وجود مسائل و مشكلاتي در قسمت‌هاي مختلف اداري دانشگاه بودند كه دليل اين موضوع اخراج جمعي از كارمندان دانشگاه زابل است.

وي با بيان اينكه اين تغييرات به نوعي بود كه دانشگاه زابل تقريبا حالت تعطيل پيدا كرده بود، افزود: با توجه به سياست‌هاي دولت عدالت محور در مناطق محروم كشور و بحث مهاجرت نيروهاي بومي و همچنين كارمنداني كه با سنوات مختلف كاري در دانشگاه خدمت كرده‌اند و از كار بيكار شده‌اند، اين را مي‌طلبد كه مسئولان اين دانشگاه با همتي مضاعف درصدد حل اين مشكل برآيند.

------------------------------------------------------------------

احمدی‌ نژاد: نيروهای بيگانه سريعا منطقه را ترک كنند

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): احمدی نژاد امروز از نيروهاي بيگانه حاضر در منطقه خواست تا هر چه سريعتر اين منطقه را ترك كنند. محمود احمدي نژاد صبح امروز يكشنبه در مراسم روز 29 فروردين روز ارتش طي سخناني با اشاره به حضور نظاميان بيگانه درمنطقه خليج فارس گفت: تامين امنيت در منطقه نيازي به نيروهاي بيگانه ندارد . آنها اگر خيلي هنر دارند امنيت كشورهاي خود را حفظ كنند. وي افزود: آنها بايد منطقه ما را ترك كنند و اين يك خواهش نيست بلكه دستور و اراده ملت‌هاي منطقه است. ‌آنها بايد به خانه‌‌هاي خود بازگردند و اداره منطقه را به ملت‌هاي منطقه واگذار كنند.

------------------------------------------------------------------

نگرانی از تحریم؛ افزایش بی سابقه واردات بنزین به ایران


روزنامه مردمسالاری: برخی از آمارها به حدی متناقض و دور از ذهن است که به معادله ای چند مجهولی شباهت پیدا می کند، معادله ای که ذهن از یافتن پاسخی برای آن باز می ماند; مگر پاسخ هایی که متکی بر حدس و گمان یا احتمالا ت باشد.بر اساس آماری که هفته گذشته از سوی گمرک اعلا م شد، در سال 1388 بیش از 4/5 میلیارد دلا ر بنزین وارد کشور شده که نسبت به سال 87، از نظر ارزش 67 درصد و از نظر وزن 154 درصد افزایش نشان می دهد و به همین دلیل بنزین درصدرلیست اقلا م وارداتی کشور قرار گرفته است. این در حالیست که بر اساس آمارهای دیگری که از سوی متولیان امر اعلا م شده در سال گذشته 22 میلیارد و 961 میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده که نسبت به سال پیش از آن، یک میلیارد و 330 میلیون لیتر کاهش نشان می دهد. حال پرسش اینجاست که با وجود کاهش مصرف بنزین در کشور در سال گذشته، افزایش 154 درصدی میزان واردات بنزین از کجا حاصل شده است؟ تنها پاسخی که می توان برای این پرسش یافت، تلا ش برای ذخیره سازی بنزین به منظور مقابله با شرایط خاص از جمله تحریم صادرات بنزین به ایران است که از سوی هند آغاز شده است.در غیر این صورت، طبیعتا برای مردم جالب است بدانند که این میزان افزایش واردات بنزین با چه هدفی صورت گرفته است؟ نکته دیگری که در این راستا نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد تلاش برای خودکفایی در تولید بنزین در ایران است که گویا این تلاش ها به بن بست رسیده; چرا که مهمترین پالایشگاه در حال احداث در ایران به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس که احداث آن با تبلیغات فراوان آغاز شده، پس از سال ها و با وجود آن که طبق وعده قبلی، قرار بود تا سال آینده به بهره برداری برسد تا کنون تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این یعنی تا بهره برداری کامل آن هنوز فاصله زیادی داریم. بنابراین به نظر می رسد مسوولا ن امر، به جای جدی گرفتن نهضت پالایشگاه سازی و افزایش تولید بنزین برای مقابله یا تحریم های احتمالی، به افزایش بی سابقه واردات بنزین روی آورده اند; موضوعی که مشخص است از نظر ارزی، زیان های مالی فراوانی برای کشور در پی خواهد داشت. اما گویا نهضت واردات بنزین به نهضت پالا یشگاه سازی برای تولید بنزین غلبه یافته است.

------------------------------------------------------------------

حکم کمیته انضباطی برای چند از دانشجویان دانشگاه کردستان

دانشجونیوز: در سری جدید از صدور احکام انضباطی برای فعالین دانشجویی در دانشگاه کردستان چندین تن از دانشجویان این دانشگاه به محرومیت از تحصیل محکوم شدند. محمد حميدي، رسول حسيني، مهدي كهبر (از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد) ، سينا روشني،سيد شهاب الدين فاضلي، حمزه حسني و پريا نيكبين از جمله این دانشجویان اند که تا کنون اسامی آنان به دانشجو نیوز گزارش شده است.

------------------------------------------------------------------

سه سال حبس تعزيری برای دانشجوی دانشگاه علامه

سایت جرس: آرش صادقي دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي به 3 سال حكم تعزيري محكوم شد. وي كه پيشتر دانشجوي دانشگاه امير كبير تهران بوده و سال گذشته به دليل مسائل سياسي از اين دانشگاه اخراج شده است در روز عاشورا بازداشت مي شود و پس از تحمل قريب 3ماه زندان در آستانه ي نوروز به مرخصي مي آيد و سپس در روز 15 فروردين بار ديگر به زندان باز گردانده مي شود. آرش صادقي در ايام مرخصي در گفتگو با دوستانش از ضرب و شتم شديد خود در زندان خبر داده بود تا جايي كه دوبار كتف راستش از جا در مي رود. با اين همه وي به درخواست و توصيه بازجويان از رسانه اي ساختن اين برخوردها خودداري مي كرده است. به گفته يكي از دوستان آرش صادقي حكم 3 سال حبس تعزيري آرش كه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به رياست قاضي مقيسه صادر شده است مربوط به فعاليت هاي او در دانشگاه امير كبير و در ذيل اتهاماتي همچون اعتراض به خاكسپاري شهدا و همچنين شركت در تجمعاتي كه در حمايت از دانشجويان زنداني امير كبيربرگزار مي شده، بوده است. صادقي هم اكنون در سلول انفرادي در بند 240 زندان اوين نگهداري مي شود و درارتباط با پرونده جديدي در مورد حوادث پس از انتخاب بازجويي مي شود.

------------------------------------------------------------------

هشدار وزیر دفاع آمریکا به کاخ سفید در مورد رژیم تهران

سایت عصر ایران: رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی و بهمن 1388) یک گزارش سه صفحه ای مهم درباره سیاست های ایالات متحده در قبال برنامه هسته ای ایران به کاخ سفید ارسال کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه با انتشار گزارشی در این باره به نقل از منابع مطلع ادعا کرد که وزیر دفاع ایالات متحده در این گزارش با ابراز نگرانی از نبود یک سیاست کارآمد و بلند مدت واشنگتن در قبال برنامه اتمی ایران، پیشنهادهایی در این باره ارائه داده است .

بنا به گزارش نیویورک تایمز، گیتس در این گزارش حتی موضوع حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران را نیز به عنوان یک گزینه ممکن مورد بررسی قرار داده است .این گزارش در اختیار کاخ سفید ، پنتتاگون و سازمان های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است .

"جف مورل "سخنگوی پنتاگون روز شنبه و در کنفرانس خبری خود بدون تایید ارسال این یادداشت از سوی گیتس برای تغییر در استراتژی واشنگتن در قبال برنامه های اتمی ایران گفت که کاخ سفید در طرح ریزی های خود طیف گسترده ای از گزینه های ممکن برای برخورد با ایران را مورد بررسی قرار داده است .

با این حال وی افزود : " وزیر دفاع بر این باور است که رییس جمهور ایالات متحده و تیم امنیتی اش بیشترین وقت و زمان ممکن را برای دست یابی به توافقی با ایران بر سر برنامه اتمی مصرف کرده اند ".

نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی نوشت که یادداشت گیتس به کاخ سفید در واقع یک " پیام هشدار " بوده است .

ژنرال " جیمز جونز " مشاور امنیت ملی دولت اوباما نیز به روزنامه نیویورک تایمز در این باره گفت که در استراتژی دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران همه گونه گزینه ها برای تماس و برخورد با ایران مورد توجه قرار گرفته است .

در گزارش نیویورک تایمز ادعا شده که یادداشت سه صفحه ای رابرت گیتس حاوی نکاتی درباره کمبودهای استراتژی آمریکا در قبال برنامه اتمی ایران بوده و مراجع دریافت کننده نامه پس از دریافت آن تحرکات خود را برای بازنگری در استراتژی آمریکا افزایش داده اند به نحوی که موضوع حمله به ایران به عنوان گزینه ای جدی تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است .

------------------------------------------------------------------

حبس و شلاق؛ تاوان انتقاد از رهبر

رادیو آلمان: محمد نوری‌زاد، نويسنده و فيلمساز، به اتهام توهین به مقامات جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به سه سال و نيم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، محمد نوری‌زاد نویسنده و فیلمساز را به دلیل "فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقام رهبری"، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد، به سه سال و نیم حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

در بخشی از متن این حکم چنین آمده است: «متهم در دادگاه نیز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. نظر به اینکه در هیچ آئینی، توهین، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هیچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به اینکه رفتار متهم، هیچ سنخیتی با انتقاد و خیرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حیثیت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کاندیدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهین‌های زیادی به مردم نیز کرده است».

قاضی پیرعباسی در بخش دیگری از حکم نوری‌زاد، به سن و سال او اشاره کرده و گفته است: «البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته ولیکن در این سن و سال (۵۸ سالگی) به جهت عدم موفقیت کاندیدای مورد نظر، وی اینچنین دچار توهمات سنین جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بیانی دور از کینه و بغض بیان کند».

قاضی پرونده سپس نتیجه گرفته که با توجه به ’’عدم تنبه‘‘ متهم، وی به خاطر جرایم ارتکابی، مجموعا به سه سال و نیم حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

محمد نوری‌زاد از نويسندگان روزنامه کيهان بود، ولی پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال گذشته شروع به انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی کرد.

این نویسنده و فیلمساز در پاییز گذشته، زمانی که رييس قوه قضاييه به معترضان هشدار داد که دستگاه قضايی کشور از آنها به اندازه کافی پرونده دارد، در مطلبی در وبلاگ خود با عنوان «سقوط قاضی‌القضات شهر»، به انتقاد از اظهارات وی پرداخت.

محمد نوری‌زاد همچنین در حوادث پس از انتخابات در نامه‌هايی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، از وی خواسته بود که محمود احمدی‌نژاد را کنار بگذارد و از آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات دلجويی کند.

وی در ۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ به اتهام توهين به «مسئولين و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

------------------------------------------------------------------

تجمع خانواده بازداشت شدگان در مقابل زندان اوين

كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها:
خانواده هاي بازداشت شدگان به صورت خستگي ناپذير هر شب براي پيگيري آزادي
عزيزان در بندشان به جلوي زندان اوين مي روند و به تجمع خودشان براي گرفتن
پاسخي از مامورين زندان ادامه ميدهند . خانواده يكي از زندانيان در بند ميگويد
كه پسرش كه تنها نان آور خانه بوده است و باتعويض روغن ماشين خرج خود را در مي
آورده فقط بدليل اينكه در جلوي مغازه خود ايستاده بوده درا سفند ماه بازداشت
شده و همچنان دراسارت بسر مي برد . خانواده او هرشب به جلوي زندان اوين مي
آيند تا بلكه از او خبري بگيرند .

------------------------------------------------------------------

اعتصاب غذای نامحدود یک شهروند مسیحی

خبرگزاری هرانا – حمید ولی وند، شهروند مسیحی ساکن شاهین شهر اصفهان که قریب به 40 روز از بازداشتش توسط نیروهای امنیتی می گذرد، 5 روز است که در اعتراض به بلاتکلیفی و روشن نبودن وضعیت پرونده ی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، آقای ولی وند که 52 سال سن دارد و راننده تاکسی می باشد، مورخ 20 اسفند ماه سال گذشته به دلیل گرایش به مسیحیت در منزل شخصی خود بازداشت و به بند الف.ط زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است. این شهروند مسیحی که از زمان بازداشت تاکنون اجازه ی ملاقات یا برقراری تماس تلفنی با خانواده ی خود را نداشته، از 24 فروردین ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

در همین رابطه، حمید شفیعی یکی دیگر از شهروندان مسیحی بازداشتی، پس از 5 روز اعتصاب غذا موفق شد به مدت چند ثانیه با همسر بازداشت شده اش ملاقات نماید.

------------------------------------------------------------------

آلودگی آب زندان؛ افزایش تعداد زندانیان بیمار

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ،تعداد زندانیان بیمار که در اثر آلودگی شدید آب به بهداری زندان گوهردشت کرج منتقل شدند رو به افزایش گذاشته است.
در طی روزهای گذاشته تعداد زندانیانی که در اثر آلودگی آب بیمار می شوند افزایش یافته و هر روز تعدادی بیشتری از زندانیان سیاسی و عادی در بهداری زندان بستری می شوند.در طی 2 روز گذشته آب آلوده زندان بر روی زندانیان برای ساعتها متمادی قطع بوده و حتی امکان داشتن آب آلوده از زندانیان سلب شده است. در اثر قطع طولانی مدت آب و آلودگی شدید آن تا به حال تعداد بیشماری از زندانیان به بیماریهای گوارشی ،چشمی و پوستی مبتلا شدند. این مسئله باعث شده است که شرایط طاقت فرسائی را برای زندانیان ایجاد نماید.
روز گذشته بیش 10 نفر از زندانیان بند 2 زندان گوهردشت به بهداری زندان منتقل و بستری شدند همچنین بیش از 40 نفر از زندانیان سیاسی و عادی بند 4 زندان گوهردشت در بهداری زندان بستری شدند. که از جمله آنها زندانی سیاسی منصور رادپور و پیش از این زندانیان سیاسی صالح کهندل،محمدعلی منصوری،میثاق یزدان نژاد ،هود یازرلو و افشین بایمانی بودند.
زندانیان سیاسی و عادی که مبتلا به این بیماری می شوند دچار عوارضی مانند، اسهال ،استفراغ،بی حالی شدید ،عفونت چشمی و ناراحتی پوستی می گردند.روز به روز آمار بیماران آلودگی آب افزایش می یابد .
پس از چند هفته سکوت بهداری زندان در مقابل آلودگی آب و شیوه مقابله با این بیماری در چند روز اخیر به زندانیان اعلام کرده است که آب زندان را نباید مصرف نمایند . این در حالی است که غیر از آب زندان امکانی دیگری برای نوشیدن آب وجود ندارد.به آنها گفته شده است که از آب معدنی فروشگاه زندان که بسیار محدود است استفاده کنند. اکثر زندانیان فاقد امکانات مالی هستند و قادر به خرید آب معدنی نیستند و ناچار به مصرف آب آلوده زندان هستند.
زندانیان سیاسی و عادی زندان گوهردشت کرج از آب چاه های حفر شده که تصفیه شده نیست تا به حال مصرف می کردند ولی از اسفند ماه تاکنون فاضلاب زندان به چاه های آب نوشیدنی زندانیان نشت و آن را آلوده کرده است . آلودگی آن به حدی است که امکان نوشیدن آن تقریبا غیر ممکن است. رنگ آب آلوده، زرد رنگ و بد بو می باشد.
از طرفی دیگر روز گذشته آب بند 2 زندان گوهردشت از ساعت 10:00 صبح تا ساعت 15:30 قطع شده بود و بدلیل نبود آب سرویسهای بهداشتی این بند را مسدود کرده بودند.به زندانیان گفته شده است که در طی روزهای آینده این وضعیت ادامه خواهد یافت. در این بند و سایر بندها تعداد زیادی از زندانیان بیمار هستند و نیاز مبرم به سرویسهای بهداشتی دارند که با قطع آب و بستن سرویسها شرایط بهداشتی این بند را فاجعه بار کرده است.
علیرغم اینکه بیش از 1 ماه از آلودگی شدید و قطع مستمر آب و افزایش بیماران می گذرد ولی تا به حال هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نشده است و جان چند هزار زندانی در معرض خطر جدی قرار دارد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطر جدی و فاجعه انسانی که جان هزاران زندانی اسیر و بی دفاع را تهدید می کند هشدار می دهد و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای پیشگیری از یک فاجعه انسانی در زندان گوهردشت کرج خواستار دخالت و اقدامات عملی برای نجات آنها است.

29 فروردین 1389 برابر با 18 آپریل 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------------------

موسوی: همه باید یک رسانه باشند، ما بی‌شماریم

رادیو آلمان: میرحسین موسوی در دیدار با اعضای کمیته دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، واقعیت جنبش سبز را تبلور شعار ’’ما بی‌شماریم‘‘ دانست. وی با اشاره به فضای بسته اطلاع‌رسانی موجود در ایران گفت، هر کس باید خود یک رسانه باشد.

مهندس میرحسین موسوی روز یکشنبه ۲۹ فروردین با اعضای کمیته دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دیدار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ’’امروز‘‘، وی در این دیدار راهکارهایی را برای ادامه راه جنبش سبز برشمرد.

موسوی با اشاره به موج دستگیری‌ها و صدور احکام سنگین تصریح کرد که این سرکوب‌ها نتوانسته جلوی فعالیت موج سبز را بگیرد و این امر را ’’واقعیتی‘‘ دانست که در قالب شعار ’’ما بی‌شماریم‘‘ تبلور پیدا کرده است.

وی گفت: «این شعار بسیار مهم است، در سطح دانشگاه‌ها سه و نیم میلیون دانشجو حضور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنان می‌دانند راه سرافرازی کشور، گسترش امواج سبز آگاهی و مسئولیت در میان توده‌های میلیونی مردم است».

نخست وزیر اسبق ایران در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و وابستگی روزافزون کشور به درآمد حاصل از نفت اشاره کرد و گفت: «بنده واقعا وقتی با این سیاست‌ها و فساد و بی‌برنامگی مواجه می‌شوم و در کنار آن قول نرخ بیکاری پنج درصد را می‌شنوم حیرت می‌کنم. این روندها اگر ادامه یابد، در آینده سند چشم‌انداز بیست ساله یک شوخی که برای گول زدن مردم تهیه شده تلقی خواهد شد و نه یک سند معتبر برای نشان دادن راه پیشرفت کشور».

در بحث مربوط به رسانه‌ها و مطبوعات، میرحسین موسوی عنوان کرد که آینده روشنی را برای مطبوعات و رسانه‌ها نمی‌بیند. وی افزود، به همین دلیل معتقد است که فعالان جنبش سبز باید خود را با واقعیت‌های موجود تطبیق دهند و همه باید در محیط خانه و کار خود یک رسانه باشند.

وی در این زمینه چنین گفت: «هر وبلاگی که بسته می‌شود، دهها وبلاگ دیگر برای دفاع حقوق مردم باید راه‌اندازی شود. این تنها راه است و ما بیشماریم و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید توجه کنیم راه کوتاه نیست. ما باید یاد بگیریم که فعالیت‌های به حق سیاسی خود را با زندگی روزمره‌ی خود در این جا و آن جا توامان اداره کنیم. عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خیزد».

موسوی در بخش دیگری از سخنانش به بحث کثرت و تنوع اشاره کرد و اظهار داشت که نباید از تنوع و گوناگونی هراس داشت. به عقیده‌ی وی، ’’حتی دعای یک فرد گمنام در یک گوشه‌ی دورافتاده‌ی کشور‘‘ می‌تواند برای رسیدن به اهداف جنبش مغتنم باشد.


------------------------------------------------------------------

نماینده حامی دولت: برخی خواص از کشتی نظام پیاده شوند!

جرس:یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به یادآوری سخنان رهبری درمورد برخی خواص پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در نطق امروز خود اظهار داشت: جمعی از خواص که از ترس تقلیل و حذف پست و مقام ومنفور شدن، حاضر می‌شوند حاکمیت باطل را قبول کنند، از حق طرفداری نمی‌کنند.

این نماینده حامی دولت به نقش داشتن این خواص در جریان فتنه اشاره کرد و گفت: خواصی که از انجام وظایف خطیر خود سرباز زدند، در واقع به نفع دشمن عمل کردند و منجر به طولانی شدن فتنه شدند.

کریمی با بیان اینکه این خواص ناگزیر از پیاده شدن از کشتی انقلاب هستند، ادامه داد: این افراد صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست داده و می‌دهند.

------------------------------------------------------------------

اعدام دو زندانی بلوچ در کرمان

انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: دو زنداني بلوچ زاهداني با اسامي ( فیض الله و نظراز طايفه براهوئي ")صبحگاه شنبه (28 فروردين)در زندان کرمان به دار آويخته شدند. از اتهامات اين افراد هنوز اطلاعات دقيقي در دسترس نيست. گفتنيست , رژيم براي جلوگيري از بروز اخبار اعداميان در بلوچستان مدتيست که دست به تاکتيکهاي جديدي زده و زندانيان بلوچي "محکوم" به اعدام را براي اجراي حکم به استانهاي همسايه(هرمزگان ، خراسان و کرمان, يزد و ... ) انتقال ميدهد

یکشنبه، 29 فروردین ماه 1389

------------------------------------------------------------------

خلع لباس یک روحانی به اتهام تبلیغ علیه نظام

سایت کلمه: حجه الاسلام سید احمد رضا احمد پور ،محقق حوزه و وبلاگ نویس روز شنبه ۲۸ فروردین ماه برای اجرای حکمی که در سال ۸۸ مبنی بر یک سال زندان تعزیری و خلع لباس روحانیت برایش صادرشده بود، خود را به زندان ویژه روحانیت معرفی کرد.

اتهامات این روحانی اقدام علیه امنیت ملی به دلیل مصاحبه با رسانه های خارجی، تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت عنوان شده است. اگر چه احمد پور تمامی اتهامات وارده را رد کردند اما به حکم صادره تن دادند و برای مخالفت خود با این حکم هیچ اعتراضی را ابراز نداشتند.

احمد پور عضو جبهه مشارکت و همچنین مجمع مدرسین و محققین حوزه است.او شانزدهمین عضو از اعضا جبهه مشارکت است که به زندان محکوم می شود.

------------------------------------------------------------------

خاويار ايران روی ميز صبحانه ولاديمير

ایلنا: وقتي سال‌ها پيش در معدودي از فيلم هاي سينمايي و سريال هاي تلويزيوني آن سوي آ‌ب‌ها، از خاويار يا فرش ايراني هر چند در يك سكانس فقط يادي مي‌شد، بيننده وطني با حس برانگيخته شدن غرور ملي‌اش لذت مي‌برد و چه بسا آن را سوژه بحثي در محفلي خانوادگي مي‌كرد؛ بدون آن كه بداند خاويار قدمتي 400 ميليون ساله دارد و متعلق به عصر ژوراسيك است! ماهياني كه فسيل‌هاي زنده جهان ناميده شده‌اند و 6 گونه با ارزش آن در جهان در درياي خزر زندگي مي‌كنند. ماهياني كه درياي خزر به تنهايي 93 درصد از ذخيره خاويار و ماهيان خاوياري جهان را در خود جاي داده است و در اين ميان نيز كيفي ترين گونه‌ها سهم صيادان ايراني است كه در عميق‌ترين قسمت آب‌هاي درياي خزر مشغول صيد ماهيان خاويار بوده‌اند.
تجارت يك ميليارد دلاري و بسيار پرسود خاويار كافي بود تا حس منفعت جويي انسان‌ها برانگيخته شود و آنها بدون توجه به نشانه‌گذاري و سرپيچي از كنوانسيون «سايتس» در كم شدن گونه‌هاي ماهيان خاوياري بسيار تاثير گذار شوند و تاسف بارتر آن كه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي كه چهار همسايه مدعي براي بهره برداري از آب‌هاي اين درياي با ارزش تراشيد، روند غير مسئولانه اين كشورها نيز نتوانست جبران رهاسازي 22 ميليون بچه ماهي خاوياري از گونه قره برون در دريا توسط ايران و مجازات هاي سنگين مانند جريمه نقدي، حبس، توقيف قايق و ابزار صيد براي صيد قاچاق آن توسط ايران كه مديريت حفظ و تكثير و رها سازي ماهيان خاوياري درياي خزر را بر عهده دارد، بنمايد.
اگر چه در محافل شيلاتي و طي سال هاي اخير كارشناسان با احتياط شديد موضع گيري مي‌كنند و تغيير چند باره روساي سازمان شيلات طي چند سال اخير به دغدغه دلسوزان اين صنعت افزوده شده است، اما نمي توان شوك اظهارنظر عبدالحسين ناصري نماينده گرگان و آق قلا در مورد زيان 150 ميليارد ريالي دپو شدن 5/4 تن خاويار در سردخانه هاي كشور را ناديده گرفت! زياني كه اگر چه وي در انتقادش رنگ و بوي سياسي به آن بخشيد و صادر نشدن مجوز صادرات اين حجم از خاويار را متوجه پروتكلي كرد كه 10 سال قبل با كشورهاي حاشيه درياي خزر امضاء شده بود. پروتكلي كه بر اساس آن مقرر شده بود چنانچه يكي از آن كشورها مخالف صادرات ايران باشد، اين كار صورت نگيرد. اگر چه اين انتقاد ناقص ماند و نماينده گرگان در گفت و گويي اشاره به چرايي متوقف نشدن صادرات خاويار طي 9 سال اجراي پروتكل نشد؛ اما نمي توان به قول اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم، زيان هاي سياسي توقف صادرات خاويار علاوه بر زيان هاي اقتصادي آن را ناديده گرفت.
به ويژه آن كه به قطع دست ايران از بازار جهاني خاويار، ترفندهاي سياسي برخي كشورها براي رقم زدن سرنوشت مشابه پسته، فرش و زعفران براي اين محصول نيز به واقعيت و آرزوي آنها نزديك تر خواهد شد!
در واقع به اعتقاد كارشناسان، فارغ از انگيزه و چرايي پذيرش پروتكل مورد انتقاد نماينده گرگان در مجلس هشتم از سوي دولت وقت، اين گونه نامهرباني‌ها، نتيجه سهل‌انگاري متوليان حمايت از صادرات محصولات داراي ارزش افزوده فراوان كشورمان بوده است و بايد مجلس و دولت هر چه سريعتر در سياست‌هاي صادراتي كشور تجديد نظر كنند.
يكي از كارشناسان شيلات كه نخواست نامش فاش شود، عقد پروتكل 10 سال پيش با كشورهاي همسايه درياي خزر را با قطع مجوز صادرات خاويار ايران بي‌ارتباط و نوعي فرافكني براي سرپوش گذاردن بر مديريت ضعيف نمايندگان طرف مذاكره از سوي سازمان شيلات مي‌داند و مي‌گويد: چطور تا پيش از سال 2010 ميلادي، به رغم عقد آن پروتكل، ايران با ارائه دلايل محكم مجوز صادراتي‌اش را مي‌گرفت و تمام كشورها، به رغم ميل باطني، نمي‌توانستند بر آن توافق نكنند!؟
به گفته اين كارشناس،‌ايران در حالي جلسه مرتبط با سهميه صادراتي سال 2010 ميلادي را ناكام ترك كرده است كه هر سال جلسات مربوطه در يكي ديگر از كشورهاي همسايه خزر به جز ايران برگزار مي‌شد و ايران در آن جلسات سهميه صادراتي اش را مي‌گرفت! البته در اين ارتباط و دلايل طفره رفتن معمول طرف روسي نقطه نظرهاي متفاوتي به ذهن خطور مي‌كند و وقتي روس‌ها 12 سال در گشايش نيروگاه اتمي بوشهر و اخيراً ارائه موشك‌هاي تدافعي اس 300 بد سابقه شده‌اند مي‌توان اين عشوه‌ها و غمزه‌ها را هم در يك راستا ديد و تنها راهكار خروج از بن بست را اتخاذ ديپلماسي موثر در قبال اين كشور عنوان كرد. چرا كه به گفته برخي صاحبنظران شيلاتي، از آنجا كه سهم روسيه از صيد خاويار خزر مصرف داخلي جهت جهانگردهاي ثروتمند غربي دارد؛ منع شدن همه كشورهاي حاشيه درياي خزر به صادرات خاويار نه تنها ضرري را متوجه روسيه نمي‌كند، بلكه از بعد استراتژي بازاريابي مي‌تواند مانع يكه تازي ايران در بازار جهاني خاويار شود و قيمت آن را هم در جهت افزايش سود طرف روسي ارتقا بخشد. اين فارغ از دليلي است كه در مواضع بعضاً احساسي و صريح، نثار متوليان امر صادرات مي‌شود. به طور مثال چندي پيش يكي از منتقدان نتيجه آخرين كميسيون مشترك در كامنتي كه براي يك سايت اينترنتي گذاشت، نوشته بود: «چرا ما عادت كرديم تمام مشكلاتمان را به گردن اين و آن بيندازيم؟ وقتي (...) متوليان امر باعث شد كمر فرش ايران شكسته شود، تقصير كشورهاي همسايه چيست؟ آيا جز اين است كه همه كشورهاي دنيا به دنبال افزايش ثروت و درآمد مردم خود هستند؟
وقتي كشور دوست و (...) چين حق دارد فرش تبريز و كاشان را به نام خود در جهان به فروش رساند، آيا كشورهاي همسايه بايد براي صادرات خود از ما اجازه بگيرند؟ وقتي زعفران كشور ما به صورت فله اي به اسپانيا و ايتاليا صادر ميشود و ارزش افزوده بسته بندي آن نصيب آنها مي‌گردد، چه انتظار ديگري داريد؟» اگر چه يك مخاطب ديگر همان سايت نيز پيشنهاد ديگري دارد و مي گويد: بهتر است خاويار ايران را به گونه اي در داخل كشور توزيع كنيم تا نيروهاي جوان و خلاق كشور بتوانند از تاثيرات بسيار مغذي آن بهره مند شوند. او اعطاي يارانه از سوي دولت جهت اختصاص خاويار ممتاز ايراني به چهره هاي جوان و خلاق كشورمان را فرصت سازي از اين موقعيت ارزيابي ميكند و مي افزايد: اگر قرار باشد تاريخ مصرف خاويارهايي كه قرار بود صادر شوند در سردخانه ها منقضي شود، همان بهتر كه بدون دست روي دست گذاشتن آن را به صورتي هدفمند توزيع كرد.
به گفته اين شهروند، در واقع اختصاص اين يارانه نوعي سرمايه گذاري براي ساختن جامعه اي سالم و تندرست است كه بتواند هسته اي فكر كند!
اگر چه زمزمه‌هاي كارشكني روس‌ها در تصويب و سهميه بندي صادرات خاويار ايران در اجلاس تير ماه بندر انزلي با ترك اجلاس از سوي نماينده روسيه مسجل شده بود و محمد پور كاظمي رئيس موسسه ماهيان خاوياري و نماينده دولت ايران در اجلاس در موضعي خوشبينانه آن را به معناي توقف صادرات خاويار خزر ندانسته بود، اما گفت و گوي سرپناه رئيس وقت سازمان شيلات با «واحد مركزي خبر» حدود دو هفته پيش از اجلاس تهران نيز عجيب مي نمود و ادعاي بعدي پس از صادر نشدن مجوز صادرات به خاويار ايران را زير سوال مي برد؛ آنجا كه رئيس وقت سازمان شيلات پس از اظهار نظرش در مورد قرار گرفتن خاويار پرورشي سر سفره ايرانيان كه البته اشاره اي به قيمت آن هم نكرد؛ از پيگيري جدي سازمان شيلات براي گرفتن مجوز صدور 7 تن خاويار ايران خبر داد كه همين امر بيانگر ناكامي هيات مذاكره كننده ايراني با طرف هاي مذاكره در اجلاس تهران است. البته پيش از اجلاس تهران نيز بدبين ترين كارشناس شيلاتي تصور نمي كرد ايران تن به تصميم آن كميسيون دهد و از منافع خاويارهاي استحصالي درياي خزر كه در سردخانه ها چشم انتظار مجوز صادرات بودند سرباز زند. صادراتي كه به دليل قرار داشتن محصول در سردخانه ها توجيهي براي حفاظت از ذخاير خاوياري درياي خزر نمي تواند باشد و علامت سوال بزرگتري را پيش رو قرار ميدهد.
در واقع تنها چيزي كه در اظهارات سرپناه سوژه محافل خبري شد، وعده او مبني بر قرار گرفتن خاويار بر سر سفره ايرانيان بود كه اسباب شوخي و مزاح نيز شده بود.
يكي تداخل خاويار با بوي نفتي سفره هاي ايراني را غير ممكن دانست و ديگري اظهار خشنودي كرد كه از سال 1389 خاويار جاي نان 2 هزار توماني را سر سفره هاي ايراني خواهد گرفت! يكي از عبارت «سر سفره» اعلام تنفر و ديگري از نفتي كه سر سفره ها آمد، اعلام كفايت كرد و گفت: «همه چيز از سر سفره رفت تا جاي نفت باز بشود، احتمالاً اين بار خودمان بايد از سر سفره بريم تا جاي خاويار باز گردد!»
در هر صورت فارغ از دستمايه هاي طنزي كه قصه خاويار ايراني در سال 1388 رقم زد، اظهارات محمد تقي برخورداري كارآفرين برتر ملي در سال 1387 خورشيدي مبني بر امكان پرورش ماهي خاوياري در خارج از آب دريا هم نتوانست مرهمي بر زخم ها باشد، چرا كه وي به رغم ادعاي اين كه توانسته است پنج تن خاويار توليدي را به 15 تن برساند و امكان ارتقاي آن به 70 تن را در صورت وجود نقدينگي و سريع درصد ور مجوز دارد، يك سال و نيم در انتظار دريافت وام بانكي براي راه اندازي صنعت فراوري خاويار مانده است!
در هر صورت در آستانه نوروز 89 و در حالي كه مردم خود را براي تحويل سال پر حادثه 1388 آماده مي كردند، عبدالحسين ناصري نماينده مردم گرگان و آق قلا و مخبر كميسيون امنيت داخلي و شوراها بار ديگر اقدام به موضع گيري صريح تر از قبل كرد و به روشني پيكان تقصير انقضاي تاريخ مصرف 5/4 تن خاويار مرغوب ايراني در سردخانه‌ها را متوجه معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس معزول سازمان شيلات كشور كرد كه تن به پروتكل با كشورهاي حاشيه درياي خزر داده است.
وي با بيان اين كه پروتكلي به اين مهمي را بايد شخص رئيس جمهوري به طور مستقيم دستور مي‌داد يا به تاييد نمايندگان مجلس مي‌رسيد، افزود: يك معاون وزير به تنهايي نمي‌تواند و نبايد قادر به امضاي چنين كاري باشد كه متاسفانه صورت گرفته و ما را در عمل انجام شده قرار داده است!
در هر حال چه باب ميل اين نماينده باشد و چه نباشد؛ ظاهراً هيچ شانسي جز فروش يا توزيع رايگان خاويارهاي استحصالي در بازار داخلي متصور نيست و از آنجا كه به اذعان همين نماينده تاريخ انقضاي آنها سر آمده است، بايد اين خاويارها را غير قابل مصرف «ارزيابي كرد كه اگر چنين باشد؛ مشخص نيست چه كسي بايد تاوان ناكامي و خسارت مالي در جلب كشورهاي همسايه و به ويژه روس ها را در صادر نشدن مجوز صادرات محموله هاي خاويار ايراني بپردازد!؟
كارشناس فروش يكي از شركت هاي پر سابقه در امر عمل آوري و صادرات خاويار با بيان اين كه پس از قطع امكان صادرات 5 تن سهميه خاويار صادراتي ايران، بايد اين محصول در بازار داخلي مصرف شود، مي گويد: متاسفانه به دليل نبود تقاضا از سوي بازار داخلي كه آن هم ناشي از گران بودن خاويار براي مصرف كنندگان ايراني است، خاويارها در سردخانه مانده است!
وي اگر چه بسيار محتاطانه سخن مي‌گفت، اما وقتي با اصرار خبرنگار مبني بر شائبه انقضاي تاريخ مصرف خاويارهاي دپو شده مواجه مي‌شود، به گفتن اين جمله بسنده مي كند: «بر اساس تاريخ مندرج در ظرف بسته بندي شيلات، براي صادر كننده حداكثر 3 ماه مهلت وجود دارد تا آن را به دست مصرف كننده برساند!»
وي مي گويد: قيمت خاويارها بر اساس نوع ماهيان خاوياري، و ريزي و درشتي خاويارها و برخي پارامترهاي ديگر تفاوت مي‌كند، اما به طور نمونه مي توان گفت كه در حال حاضر بهترين نوع خاويار ايران در بسته هاي 50 گرمي بازار داخلي 165 هزار تومان قيمت خورده است و البته اين در حالي است كه همين خاويار در بازار اروپا 3 برابر نرخ فروش در داخل ارز آوري دارد! جالب آن كه اين تقاضا مشروط به صادرات عمده و صرفاً براي كشورهاي اروپايي است و به طور مثال شركت «پتروسيان» در فرانسه پس از خريد 3 برابري نرخ خاويار داخلي، آن را بر اساس سلايق مشتريان اروپايي بسته بندي و با قيمت بالاتر در فروشگاه ها عرضه مي كند!
اين كارشناس فروش خاويار، دليل افزايش قيمت خاويار طي سال هاي اخير را رشد فرهنگ مصرف مشتريان خارجي و حتي داخلي به رغم قيمت گران آن مي داند و مي گويد: البته با توجه به شرايط دشوار اقتصادي در داخل كشور تنها زماني مي توان به فروش خاويارهاي استحصالي در داخل كشور اميدوار بود كه قيمت ها از نرخ كنوني بسيار پايين تر بيايد.
كلي گويي اظهارت در توجيه توقف صادرات خاويار ايران با هدف حفظ ذخاير خزر بر خلاف سياق سال هاي گذشته قانع كننده نيست. اما تناقض تمايل متوليان به اخذ مجوز از سويي و دپو ماندن 5/4 تا 5 تن خاويار صادراتي در سردخانه هاي شيلات حاكي از ناكامي بزرگي است كه دليل آن هر چه باشد، عاملي غير از ادعاهاي عنوان شده را به اذهان متبادر ميسازد. شايد دست كم توقف صادرات خاويار ايراني اين دستاورد را داشته باشد تا با پذيرايي از ديپلمات هاي خارجي در ميز صبحانه عقل از چشم آنها ربود تا خاويار خزر تنها خوراكي گرانقيمتي در جهان نباشد كه در ميهماني هاي رسمي مقام هاي خاص جهان سرو ميشود.
به طور قطع خاويار خزر به غير از سرو شدن در صبحانه كاري ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه به افتخار حضور باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا در تيرماه 1388 در مسكو مي تواند با قدمتي پيش از وجود دايناسورها پاي صبحانه سايرين نيز سرو شود. البته اگر قبل از تحقق پيش بيني مركز تحقيقات ماهيان خاوياري ايران، زودتر از سال 1400 خورشيدي ذخاير خاويار درياي خزر به صفر نرسيده باشد!
گزارش از عليرضا صفاخو

پدر میلاد اسدی: منصفانه نیست که یک بحران ملی این چنین از میان فرزندان این کشور و انقلاب قربانی بگیرد

حق خانواده من این نیست که مانند خانواده یک بزهکار هر روز و هر هفته درگیر رفت و آمد به زندان و دادگاه و ... باشیم" .


جرس:پدر میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که حدود 140 روز را در بازداشت به سر می برد، گفت: "منصفانه نیست که یک بحران ملی این چنین از میان فرزندان این کشور و انقلاب قربانی بگیرد".

سید جلال اسدی در گفتگویی با ادوارنیوز در آستانه برگزاری دادگاه فرزندش در روز 31 فروردین ماه سال جاری گفت: "حتی اگر با بدبینی کامل به پرونده و اتهامات فرزندم نگاه شود در این حالت هم هر انسان منصفی گواهی می دهد که انگیزه میلاد انگیزه شرافتمندانه ای بوده و او به عنوان یک فعال دانشجویی تنها دغدغه بهبود اوضاع ملت و میهن اش را داشته است و حتی اگر اکنون حاکمیت معتقد است که در این مسیر فرزندم دچار خطا شده این مطابق عدالت نیست که به انگیزه های انسانی و ملی و دینی او که همان تلاش برای آزادی، مردمسالاری و منافع ملی بوده است بی توجهی شود و مانند یک مجرم عادی با او برخورد شود".

پدر میلاد اسدی با اشاره به اینکه بزرگان نظام و کشور از جریانات مختلف همگی تاکید داشته اند که پس از انتخابات سال گذشته کشور و جامعه دچار یک بحران شده است افزود: " منصفانه نیست که یک بحران ملی این چنین از میان فرزندان این کشور و انقلاب قربانی بگیرد، مگر این بچه ها در فضای همین نظام جمهوری اسلامی تربیت نشده اند؟ دانشجویانی مانند فرزند من که به جای آنکه سر در زندگی شخصی و پیشرفت های فردی خود داشته باشند بهترین روزهای جوانی خود را در راه فعالیت سیاسی و اجتماعی با هدف بهبود وضعیت جامعه قرار دادند و اینک ماه هاست در زندان به سر می برند".

پدر این دانشجوی زندانی ادامه داد: "سالها پیش از سوی بالاترین مقام کشور گفته شد خدا بشکند دستهایی را که نمی خواهند دانشجویان ما سیاسی باشند، اما در شرایط فعلی که فرزند ما در یک نهاد دانشجویی شناخته شده و با سابقه انقلابی مثل دفتر تحکیم وحدت مشغول به فعالیت اصلاحی بوده همین فعالیت ها کار وی را مانند یک مجرم به دادگاه کشانده است و این حق خانواده من نیست که مانند خانواده یک بزهکار هر روز و هر هفته درگیر رفت و آمد به زندان و دادگاه و ... باشیم" .

سید جلال اسدی همچنین گفت: "به نظر من فعالیتهای فرزندم با تکیه بر اصل امر به معروف و نهی از منکر بوده است و روحیه جستجوگر و معترض فرزندم را نتیجه تربیت دینی وی می دانم که هیچگاه حاضر نبود در مقابل شرایط نامطلوب و غیرعادلانه سکوت کند، امری که در منش و مشی امامان شیعه و بزرگان دینی ما همواره وجود داشته است و اکنون انتظار داریم که مقامات رسیدگی کننده به پرونده میلاد به ویژه قاضی دادگاه انقلاب نیز به این حقیقت توجه کافی داشته باشند که با صدور حکم حبس و مجازات نبایستی به این انگیزه های پاک پاسخ دهند و با آینده و سرنوشت یک جوان اینگونه برخورد کنند".

-------------------------------------------------------------------------------------

خبرنگار زندانی به بازجو: وجدان شما می پذیرد کاری که نکرده ام را بر عهده بگیرم؟

جرس:احسان مهرابی خبر نگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان که از ۱۸ خرداد بازداشت شده است روز پنج شنبه در ملاقات با همسر خود گفته است که همچنان در سلول انفرادی در بازداشت می باشد .

به گزارش خبرنگار کلمه این روزنامه نگار باسابقه که در این ملاقات از روحیه خوبی برخوردار بوده است ، بارها تاکید کرده که هیچ جرمی مرتکب نشده است .

وی که در سلول انفرادی تنها یک جلد کلام الله مجید در اختیار دارد ، تنها با حفظ آیات الهی روزهای سخت انفرادی را می گذراند .مهرابی در ۱۴ فروردین ماه آخرین بازجویی اش انجام شده است در ۱۵ روز گذشته بلاتکلیف در سلول انفرادی بسر می برد .

تنها نگرانی احسان مهرابی همسر و مادر بوده است . در آخرین بازجویی ، کارشناس پرونده به احسان مهرابی گفته بود که من هنوز قانع نشده ام . مهرابی هم به وی گفته ایا وجدان شما می پذیرد که من کاری را که نکرده ام بر عهده بگیرم !

-------------------------------------------------------------------------------------

مصباحی‌مقدم، احمدی‌نژاد را به رعایت ادب و اخلاق توصیه کرد

استاد راهنمای وزرا و مشاوران شما بوده‌ام

جرس: نماینده تهران با گلایه‌مندی از آنچه اتهام‌زنی‌های رئیس‌جمهور به مجلس و نمایندگان آن خواند، احمدی‌نژاد را به رعایت ادب و اخلاق توصیه کرد.


پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در آخرین حضور تلویزیونی خود در سال گذشته، اعلام کرد که معلوم نیست نمایندگان اقتصاددان مجلس از کجا مدرک گرفته‌اند، غلامرضا مصباحی مقدم امروز به تشریح مدارک و دانش اقتصادی خود از تریبون مجلس پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با گلایه‌مندی از اینکه در طول یک ماه گذشته کسی از حیثیت نمایندگان اقتصاد دان مجلس دفاع نکرد، خطاب به رئیس‌جمهور یادآور شد: بیش از 35 سال است که در زمینه اقتصاد تحصیل و تدریس کرده‌ام و با حکم وزارت علوم استادیار رسمی دانشگاه امام صادق هستم و در شش دانشگاه دیگر (تهران، علامه، شهید بهشتی ، آزاد و ...) تدریس می‌کنم. 8 کتاب اقتصادی نوشته‌ام و راهنمایی 60 پایان نامه دکتری را راهنمایی کرده‌ام و حتی استاد راهنمای بسیاری از وزرا و مشاوران شما بوده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شاگرد آیت‌الله وحید خراسانی بوده است یادآورشد که اجتهادش از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

مصباحی‌مقدم که می‌گفت در انتخابات ریاست جمهوری به احمدی نژاد رای داده و بارها شجاعت وی را در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را ستوده است، ادامه داد: اما متاسفانه رئیس‌جمهور بدون توضیح کافی قانون مصوب مجلس را غیر قابل اجرا خواند. شایسته نبود که ایشان در برابر قانون بایستد و هرجا لازم بود می‌توانستند لایحه اصلاحی به مجلس بفرستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور مظهر و نماد با فضیلت ملت است، ادامه داد: آیا سزاوراست که شب پایان سال در برابر میلیونها بیننده مجلس و قانون را زیر سوال ببرید؟

او که می‌گفت از همکاری با دولت و خیرخواهی خودداری نمی کند، در پایان گفت: امیدوارم رئیس‌جمهور ادب و اخلاق را مراعات بفرمایند.

-------------------------------------------------------------------------------------

افزايش قيمت‌ها از 40 تا 78 درصد

ایلنا: از زمانی که طرح هدفمندی یارانه ها توسط دولت مطرح شد تا زمانی که این طرح برای بررسی به مجلس رفت و در نهایت با تصویب نمایندگان مجلس به شکل قانون درآمد، اظهارنظرهای مخالف و موافق بسیاری در مورد آن عنوان شده است. هرچند به رغم گذشت حدود 3 هفته از آغاز سال جدید، هنوز چگونگی، نحوه و زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص نشده است، اما مسلم است که با اجرای این قانون، تورم ناشی از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود و بخش‌های مختلف تولیدی اعم از کشاورزی و صنعت تحت تاثیر تبعات آن قرار خواهند گرفت.
بدون شک یکی از صنایعی که ارتباط مستقیم و مداومی با زندگی و معیشت مردم دارد، صنایع غذایی است و به گفته کارشناسان از جمله بخش‌هایی است که در صورت اجرای هدفمندی یارانه ها و عدم حمایت لازم دولت، تاثیرات منفی بسیاری متوجه آن خواهد شد که افزایش قیمت تمام شده محصولات غذایی از اساسی ترین و مهمترین آنهاست. اما در این میان پیش بینی ها حاکی از آن است که صنعت لبنیات از بخش هایی است که بیشترین تاثیر را از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را خواهد پذیرفت که به طور قطع این تاثیرات از دو جنبه اقتصادی و اجتماعی بسیار واضح خواهد بود. از سویی محصولات لبنی از جایگاه ویژه ای در سبد مصرفی خانوارها برخوردار است و به جرات می توان گفت لبنیات از پرمصرف ترین محصولات غذایی در سطح جامعه است و از سوی دیگر با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت محصولات لبنی، ضمن کاهش میزان خرید محصولات لبنی توسط مصرف کنندگان، سلامتی جامعه نیز به مخاطره خواهد افتاد.
اما برای بررسی تاثیرات قانون هدفمند کردن یارانه ها بر صنایع لبنی باید عوامل و فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود که یکی از مهمترین و اساسی ترین آنها قیمت تمام شده شیر خام است که نقش 70 درصدی در قیمت محصولات لبنی دارد.
افزایش 40 درصدی قیمت شیر خام در سال نخست
سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در مورد تاثیرات قانون هدفمند کردن یارانه ها بر دامداری ها و قیمت تمام شده شیر خام می گوید: در صورت حذف یارانه ها برخی عوامل به صورت مستقیم و بعضی عوامل دیگر به صورت غیرمستقیم بر قیمت تولید شیر اثر خواهند گذاشت، به این ترتیب که با حذف یارانه ها افزایش قیمت نهاده ها، انرژی و دستمزد کارگر به شکل مستقیم و رشد قیمت ویزیت دامپزشکان، دستمزد کارشناسان دامپروری، تکنسین های تلقیح مصنوعی و ثبت مشخصات و رکودگیری و هزینه حمل و نقل به شکل غیرمستقیم در قیمت تمام شده تولید شیر خام موثر خواهند بود.
وی افزایش 78 درصدی هزینه تولید شیر ظرف مدت 5 سال و در صورت اجرای کامل هدفمند کردن یارانه ها را قطعی می داند و اظهار می دارد: البته در سال اول اجرای این قانون به دلیل شوک شدید ناشی از آن، قیمت تمام شده هر لیتر شیر حداقل 40 درصد افزایش یافته و از 500 تومان فعلی به 700 تومان خواهد رسید.
سلطانی سروستانی به مشخص نبودن زمان و نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرده و می افزاید: تاکنون اظهارنظرهای مختلفی درباره چگونگی اجرای این قانون مطرح شده و هنوز هم مشخص نیست که وضعیت حامل های انرژی در بخش کشاورزی و دامداری به چه شکلی خواهد بود اما در صورتی که یارانه های این بخش به ویژه در حامل های انرژی تغییر نکند، افزایش قیمت تمام شده شیر به حداقل ممکن کاهش یافته و به حدود 10 درصد خواهد رسید.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای دنیا به تولید شیر یارانه مستقیم پرداخت می شود، تصریح می کند: بهترین راهکار برای کم کردن آثار هدفمندی یارانه ها بر تولید شیر این است که به این بخش یارانه مستقیم پرداخت شود تا واحدهای تولید لبنیات بتوانند به اندازه کافی شیر خام دریافت کنند و مصرف کنندگان نیز با افزایش شدید قیمت و در نتیجه کاهش قدرت خرید محصولات لبنی مواجه نشوند.
تاثیر مستقیم قیمت حامل های انرژی بر شیر خام
جواد وکیل گیلانی، رییس هیات مدیره مرکز همکاری های امور دام نیز با اشاره به اینکه 60 درصد هزینه های تولید شیر خام مربوط به علوفه و 40 درصد مابقی مربوط به سوخت، آب و برق و هزینه های کارگری است، می گوید: برای مشخص شدن تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر قیمت تولید شیر خام باید در ابتدا تاثیر اجرای این قانون بر علوفه و سایر عوامل ذکر شده معلوم شود اما در مجموع پیش بینی ها حاکی از آن است که با اجرای این قانون قیمت تمام شده هر لیتر شیر بین 30 تا 40 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم و بی چون و چرای افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت تمام شده بسیاری از محصولات و از جمله شیر خام اظهار می دارد: باید به این نکته توجه داشت که در صنعت دامداری و تولید شیر عوامل مختلفی از جمله نهاده ها دخیل هستند که بخشی از این نهاده ها مانند یونجه و علوفه از تولیدات داخلی تامین شده و بخش دیگری مانند تخم پنبه، کنجاله پنبه، سویا، کلزا و ... از طریق واردات تامین می شود و از همین رو باید تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر تک تک این عوامل محاسبه و در نظر گرفته شود.
وکیل گیلانی با بیان اینکه 40 تا 45 درصد شیر بهداشتی کشور در دامداریهای صنعتی تولید می شود، قیمت تمام شده هر لیتر شیر در این دامداریها را حدود 475 تومان ارزیابی کرده و می افزاید: این در حالی است که هم اکنون حداکثر قیمت خرید هر لیتر شیر خام از دامداران 445 تومان است و همین موضوع این نگرانی را در دامداران به وجود آورده که در صورت اجرای هدفمند کردن یارانه ها و افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت تمام شده شیر خام، آیا صنایع لبنی به قیمت منصفانه ای این محصول را خریداری خواهند کرد یا خیر؟
رییس هیات مدیره مرکز همکاری های امور دام دو راهکار را برای کم کردن آثار منفی هدفمند کردن یارانه ها بر قیمت تمام شده شیر خام پیشنهاد کرده و می گوید: یک راهکار این است که دولت به بخش دامداری و تولید شیر یارانه اعطا کرده و همه عوامل تولید را به صورت ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و راهکار دوم نیز این است که دولت محصولات دامی و از جمله شیر خام را با قیمت بالا از دامداران خریداری کرده و با قیمت پایین تری در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
با توجه به این اظهارنظرها مشخص است که افزایش قیمت شیر خام به دنبال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها امری غیرقابل اجتناب است. به این ترتیب ماده اولیه تولید محصولات لبنی افزایش 50 تا 80 درصدی خواهد یافت و از آنجا که قیمت شیر خام 70 درصد قیمت محصولات لبنی را تشکیل می دهد، به طور قطع تاثیر افزایش قیمت این محصول در مواد لبنی بسیار محسوس خواهد بود.
کاهش مصرف لبنیات و تهدید سلامتی جامعه
محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در خصوص تاثیر هدفمند کردن بر این صنایع می گوید: به طور قطع اجرای این قانون بیشترین تاثیر را بر قیمت تمام شده شیر خام خواهد گذاشت، اظهار می دارد: از آنجا که هنوز نحوه و چگونگی اجرای این قانون مشخص نشده، نمی توان اظهارنظر دقیقی در مورد تاثیرات آن بر صنایع لبنی ارایه داد اما با اجرای این قانون و افزایش قیمت حامل های انرژی، 5 درصد بر قیمت تمام شده محصولات لبنی اضافه خواهد شد که این میزان افزایش قیمت باید بر رشد قیمت تمام شده شیر خام افزوده شود.
فربد آثار روانی ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر صنعت لبنیات را غیرقابل پیش بینی می داند و می افزاید: به دلیل اینکه هنوز تکلیف وضعیت حامل های انرژی معلوم نیست، شاید هیچ کارشناس و مقام مسوولی نتواند اظهارنظر دقیقی در مورد تاثیرات این قانون ارایه کند اما واضح است که به دلیل افزایش قیمت شیر خام و رشد نرخ تمام شده انواع لبنیات، سرانه مصرف این محصولات از میزان فعلی نیز کمتر خواهد شد که این موضوع نگرانی هایی را از بابت کاهش میزان سلامتی در سطح جامعه به وجود آورده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران با بیان این موضوع که در حال حاضر قیمت تمام شده شیر به سطح کشورهای اروپایی نزدیک شده است، در مورد راهکارهای کاهش اثرات اجرای هدفمندی یارانه ها بر صنایع لبنی اظهار می دارد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی یارانه ویژه ای را به صادرات محصولات لبنی اختصاص می دهند که در کشور ما نیز برای کاهش آثار ناشی از اجرای این قانون باید همین اقدام صورت بگیرد. دومین راهکار نیز این است که یارانه های مستقیم به صنعت دامداری اختصاص یابد تا از افزایش قیمت شیر خام جلوگیری شده و موجودیت صنعت لبنیات نیز حفظ شود.
افزایش 85 تومانی هزینه تولید شیر پاستوریزه
علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی ایران نیز با بیان این موضوع که در صورت حذف یارانه حامل های انرژی، قیمت تمام شده محصولات لبنی 20 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت، می گوید: در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و حذف یارانه حامل های انرژی قیمت تمام شده تولید شیر پاستوریزه 80 تا 85 تومان افزایش خواهد یافت و این در حالی است که دستمزد کارگر، هزینه های حمل و نقل و ... نیز به طور قطع رشد خواهد کرد که هر یک بر قیمت تولید لبنیات اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان این موضوع که هم اکنون با گازوئیل 16 تومانی و بنزین 100 تومانی هزینه تمام شده یک لیتر شیر خام بیش از 450 تومان است، اظهار می دارد: از آنجا که حامل های انرژی تاثیر زیادی در صنعت دامداری دارند، پیش بینی ما این است که با حذف یارانه این حامل ها قیمت تمام شده یک لیتر شیر خام افزایش چشمگیری خواهد یافت.
ظفری بازتوزیع 30 درصد درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها در بخش های کشاورزی و صنعت را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان می کند: اگر این 30 درصد واقعاً توزیع شود، تغییر زیادی در قیمت کالاها و از جمله محصولات لبنی رخ نخواهد داد اما چنانچه این اتفاق صورت نگیرد، افزایش قیمت در این محصولات حتمی است. از همین رو انتظار ما این است که دولت بر بازتوزیع این 30 درصد مدیریت بیشتری اعمال کند تا از هرگونه اتفاق و تنش در بازار و همچنین افزایش شدید قیمت محصولات لبنی جلوگیری شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی ایران به سرانه مصرف پایین محصولات لبنی در کشورمان اشاره کرده و می گوید: سرانه مصرف این محصولات در کشور ما 80 تا 90 کیلوگرم است که در مقایسه با سایر کشورها که سرانه مصرف در آنها 180 تا 200 کیلوگرم است، وضعیت چندان مطلوبی نداریم و این در حالیست که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت محصولات لبنی، احتمال کاهش میزان مصرف این محصولات وجود دارد که این موضوع می تواند تبعات نامطلوبی را برای سلامت جامعه به دنبال داشته باشد و ضعف ما را در پایین بودن سرانه مصرف لبنیات و کمبود کلسیم در سطح جامعه دوچندان کند.
ظفری با اشاره به نقش دارویی شیر و سایر محصولات لبنی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها تصریح می کند: با توجه به اهمیت و نقش ویژه شیر و محصولات لبنی در تامین بخشی از کلسیم موردنیاز بدن، دولت باید در بحث هدفمند کردن یارانه ها، به این دسته از محصولات که مصرف مداوم و مستمر آنها ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم دارد، توجه ویژه ای معطوف کند.
وی با اشاره به حذف شیر یارانه ای از سبد مصرفی خانوارها در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها می گوید: بهترین راهکار این است که پس از حذف شیر یارانه ای خانوارها، این یارانه به افزایش میزان شیر مدارس تعلق بگیرد و به جای 70 نوبت 140 نوبت، به جای شش ماهه نخست تحصیلی در کل طول سال تحصیلی و به جای سطوح پایین آموزشی در تمام سطوح آموزشی، شیر مدارس توزیع شود تا ضمن جبران کمبود مصرف شیر و محصولات لبنی و ارتقای مصرف این محصولات، به سلامت جسم و روح نسل نوجوان و جوان نیز کمک شود.
وی به اعطای یارانه به ازای هر راس دام در کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه اشاره کرده و می افزاید: بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر و سایر محصولات لبنی در کشور ما نیز این است که ضمن پرداخت یارانه مستقیم به صنعت دامداری و تولید شیر، از صادرات محصولات لبنی نیز حمایت ویژه ای شود که این حمایت نیز می تواند به شکل اعطای یارانه باشد.
سخن آخر
در مجموع به نظر می رسد با توجه به مباحث مطرح شده، افزایش قیمت 40 تا 50 درصدی قیمت محصولات لبنی حداقل در سال نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها امری اجتناب ناپذیر است و در سالهای بعدی اجرای این قانون و طبق پیش بینی های مرکز پژوهش های مجلس باید انتظار افزایش قیمت این محصولات تا 78 درصد را داشت. البته همانطورکه مطرح شد راهکارهایی برای کاهش آثار منفی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر صنایع لبنی وجود دارد تا ضمن حمایت از صنعت دامداری و صنایع لبنی، میزان مصرف انواع لبنیات و در راس آن شیر در سبد مصرفی خانوارها کاهش نیابد. شاید هم به اعتقاد برخی از کارشناسان بهترین راهکار کاهش این آثار، این باشد که دولت در 5 سال آینده از اجرای هدفمند کردن یارانه ها در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع مرتبط با این بخش ها خودداری کند و اجرای این قانون در بخش های مذکور را به 5 تا 15 سال آینده موکول کند تا اثرات و تبعات منفی ناشی از آن به حداقل ممکن کاهش یابد.

-------------------------------------------------------------------------------------

جواد لاریجانی: موج جدید فتنه در راه است

سایت خبرآنلاین: محمدجواد لاریجانی از ایجاد موج دوم فتنه در کشور خبر داد. وی در مصاحبه با روزنامه رسالت گفت : رهبر معظم انقلاب در مسائل کشور بسیار دقیق برخورد می‌کنند. ایشان برخورد مدبرانه‌ای با فتنه 18 تیر داشت و فتنه سبز را نیز که عظیم‌ترین فتنه در نوع خود بود، با صبر، شجاعت و تواضع با شکست مواجه کرد. اما باید گوش به زنگ باشیم. دشمنان در حال تدوین و پی‌ریزی موج دوم فتنه هستند.

-------------------------------------------------------------------------------------

سه سال و نیم زندان و پنجاه ضربه شلاق برای یک زندانی سیاسی

سایت کلمه: حکم محمد نوری زاد صبح روز شنبه در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی از طرف قاضی پیرعباسی به وکیل نوری زاد آقای علیزاده طباطبایی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار “کلمه” در این حکم محمد نوری زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است . متهم بیست روز مهلت دارد تا به این حکم اعتراض کند.

محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه ۱۲۰ روز پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بوده. وی در حال حاضر در بند ۲۴۰ و در یک سلول سه نفره اسیر است . نوری زاد صد و شش روز گذشته را در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و برخورد توهین آمیز بازجوها روزه سیاسی گرفته است.

متن حکم دادگاه بدوی نوری زاد حاوی نکات بدیع و عجیبی است به طوری که اگر مخاطب ندانسته با این متن حقوقی مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه کیهان اشتباه می گیرد. نکته عجیب این حکم توهین به محمد نوری زاد در متن یک سند حقوقی و متوهم خواندن وی و نیز نیت خوانی و سوء برداشت از نامه های دلسوزانه وی است . به طوری که در حکم آمده، علت این نامه ها این بوده است که کاندیدای مورد نظرش اعتماد عمومی را جلب نکرده است!

به گزارش “کلمه”متن حکم دادگاه بدوی محمد نوری زاد به شرح زیر است:

محمد نوری‌زاد متهم است به: فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد که ایشان شخصاً شاکی بوده و شکوائیه ضمیمه‌ی پرونده است. متهم در دادگاه نیز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. دادگاه، نظر به اینکه در هیچ آئینی، توهین، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هیچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به‌اینکه رفتار متهم، هیچ سنخیتی با انتقاد و خیرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حیثیت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کاندیدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهین‌های زیادی به مردم نیز کرده‌است. محتوای چهارصد و اندی پرونده که مجموع مصاحبه‌ها و نامه‌های متهم می‌باشد، که شان قلم مانع نقل آن است. ممکن است این الفاظ در محیطی دارای قبح و زشتی کمتری باشد اما نسبت به شخصیت‌هایی که متهم آن الفاظ را به‌کار برده، بسیار وقیح است. البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته ولیکن در این سن و سال(۵۸ سالگی) به جهت عدم موفقیت کاندیدای موردنظر وی اینچنین دچار توهمات سنین جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بیانی دور از کینه و بغض بیان کند، خیلی جای تامل دارد و در کلمات و ادبیات دشمنان دیرین و نشانه دار نیز این مقدار هتاکی وجود ندارد.

متهم درعین حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفی کرده‌ که به نظر می‌رسد با وجود چنین دوستی برای تخریب شخصیت مقامات کشوری نیازی به دشمن نیست.

درهرصورت، دادگاه اتهامات را وارد دانسته و باتوجه به عدم تنبه متهم با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ حکم به محکومیت متهم به:
۱-تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام
۲-دو سال حبس تعزیری به‌جهت توهین به مقام معظم رهبری
۳-نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌جمهور
۴- نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌ قوه قضائیه
۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهین به حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری
صادر و اعلام می‌گردد.

این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر‌خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل محاکم عمومی تهران؛ پیرعباسی

-------------------------------------------------------------------------------------

یوسف مولایی: مرجعی که خاتمی را ممنوع الخروج کرده باید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کند

گفته می‌شود که به وی توصیه شده است که از کشور خارج نشود

جرس: یکی از اساتید حقوق بین الملل دانشگاه تهران، ممنوع الخروجیِ محمد خاتمی را خارج از پروسۀ دادرسی دانست و با بیان این نکته که "پرونده‌ای علیه شخص خاتمی وجود ندارد تا امکانِ فرار متهم وجود داشته باشد"، خاطرنشان کرد تصمیم ممانعت از خروج رئیس جمهورِ سابق، "می‌تواند غیر حقوقی، سیاسی، امنیتی یا بنا به مصلحت باشد."

جرس: یکی از اساتید حقوق بین الملل دانشگاه تهران، ممنوع الخروجیِ محمد خاتمی را خارج از پروسۀ دادرسی دانست و با بیان این نکته که "پرونده‌ای علیه شخص خاتمی وجود ندارد تا امکان امکانِ فرار متهم وجود داشته باشد"، خاطرنشان کرد تصمیم ممانعت از خروج رئیس جمهورِ سابق، "می‌تواند غیر حقوقی، سیاسی، امنیتی یا بنا به مصلحت باشد."

همزمان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد: "به خاطر بعضی از مصالحی که برخی محافل تشخیص دادند، از خاتمی خواسته شد به این سفر نرود."

به گزارش سامانه خبری- تحلیلیِ پارلمان نیوز، دکتر یوسف مولایی پیرامون ممنوع الخروجیِ محمدخاتمی همچنین خاطرنشان ساخت "نهادی می‌تواند مانع از خروج یک فرد از کشور شود که قانونا این حق را در اختیار داشته باشد و به طور کلی ممنوعیت خروج از کشور از طریق دادستان کل پیگیری می‌شود و با این حال ممکن است نهادهای دیگری نیز این اختیار را داشته باشند که باید ممنوعیت را به دادستان کل ارجاع دهند و دادستان ممنوعیت را ایجاد کند."

این استاد حقوق دانشگاه تهران در همین رابطه تصریح کرد "این شرایط برای فردی است که ممنوع الخروج شده باشد، اما در مورد شخص رئیس جمهورِ سابق، مشخص نیست ایشان ممنوع الخروج شده اند یا خیر. گفته می‌شود که به وی توصیه شده است که از کشور خارج نشود. "

وضعیت خاتمی هنوز روشن نیست

مولایی خاطرنشان و تاکید کرد: "بر این اساس ممنوع الخروج شدن نیازمند یک دستور قضایی است و در آیین نامه دادرسی اجازه داده شده است که یک مقام قضایی که در خصوص ضرورت عدم خروج توجیه شده است تا شش ماه می‌تواند ممنوعیت را اعلام کند...به لحاظ قانونی نیز مقامات تا زمانی که در سمتی هستند، به لحاظ موقعیت از مصونیت‌هایی برخودارند اما به محض خروج از سمت، مانند فردعادی با آنها برخورد خواهد شد؛ اما ممکن است مصلحت‌هایی در حمایت از مقامات پس از دوران مسئولیتشان نیز وجود داشته باشد. "

این استاد حقوق بین الملل همچنین متذکر گردید: "وضعیت خاتمی روشن نیست و دستگاهی که مانع خروج ایشان شده، باید اطلاع رسانی و شفاف سازی کند. "

به خاطر بعضی از مصالحی که برخی محافل تشخیص دادند

در همین رابطه قدرت الله علیخانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز، با تاکید بر اینکه محمد خاتمی همواره در مجامع بین‌المللی باعث عزت، اقتدار و سربلندی کشور شده است، دلیل لغو سفر ایشان را چنین بیان کرد: "پیگیری‌های بنده حاکی از آن است که به خاطر بعضی از مصالحی که برخی محافل تشخیص دادند، طی درخواستی محترمانه از خاتمی خواسته شد در این اجلاس حضور پیدا نکند."

وی همچنین خاطرنشان کرد: "وقتی این خبر را دیدم خیلی تعجب کردم چرا که خبری بسیار تلخ بود، اما وقتی پیگیری کردم متوجه شدم ایشان ممنوع الخروج نشده است."

ایشان فقط در جریان شکایت کیهان وکیل بوده است

همزمان در پی انتشار سخنانی به نقل از محمود علیزاده طباطبایی در رسانه‌ها به عنوان وکیل محمدخاتمی، یک منبع نزدیک به رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد "این وکیل پایه یک دادگستری، تنها در جریان شکایت محمد خاتمی از روزنامۀ کیهان وکالتِ ایشان را برعهده داشته و هیچ وکالت دیگری از خاتمی نداشته است."

طباطبائی در جریان ممنوع الخروجیِ خاتمی متذکر شده بود: "هیچ حکم ممنوع الخروجی برای خاتمی صادر نشده و

تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر روز گذشته خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است."

لازم به ذکر است برخی نهادهای فراقانونی، از سفر چند روزِ پیشِ محمد خاتمی، رئیس‌‌جمهوری سابق ایران به ژاپن، برای شركت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در هیروشیمای ژاپن جلوگیری به عمل آورده بودند.

-------------------------------------------------------------------------------------

هفته نامه سخن تازه سیرجان توقیف شد

سایت آفتاب: با دستور دادستان عمومی و انقلاب هفته نامه سخن تازه سیرجان توقیف شد. "فرج الله کارگر" دادستان عمومی و انقلاب سیرجان در اين مورد گفت: در پی چاپ مطلبی ساختارشکنانه که در آن مطالبی بر علیه مسئولین عالی رتبه نظام نوشته شده بود، نشریه سخن تازه توقیف، دفتر آن پلمپ و مدیر مسئول و نویسنده مطلب به دادسرا احضار شدند. سخن تازه هفته نامه‏ای با مشی اصلاح طلبانه بود كه از سال 1384 در سيرجان و با گستره توزيع استان كرمان منتشر می‏شد. بتول هاشمی مديرمسئولی اين نشريه را برعهده دارد.

-------------------------------------------------------------------------------------

نامه اعتراضی نخست‌وزیران سابق کانادا و سوئد : هرچه سریعتر محدودیت‌های خاتمی را برطرف کنید

جرس: در پی جلوگیری از سفر سیدمحمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، نخست وزیران سابق کانادا و سوئد طی نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد به این اقدام اعتراض و خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر محدودیت‌های ایجاد شده برای رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»،ژان کريتين و اينگوار كارلسون، نخست وزیران سابق کانادا و سوئد در این نامه خطاب به رئیس دولت ایران نوشته‌‌اند:«از طریق خبر منتشر شده در خبرگزاری فرانسه مطلع شدیم که محدودیت‌هایی برای سفر جناب آقای خاتمی به ژاپن ایجاد شده، ما خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر این محدودیت‌ها برای ایشان هستیم.»

در این نامه همچنین آمده است:«شورا بسیار مشتاق به شنیدن دیدگاه آقای خاتمى بود و ما به شدت به محدودیت ایجاد شده برای ایشان اعتراض داریم و معتقدیم گفتگوهای بین‌المللی و یادگیری متقابل به ویژه از منظر انتقادی در مورد این موضوع، بسیار مهم‌تر از خلع سلاح هسته‌ای به تنهایی است.»

نخست وزیران سابق کانادا و سوئد ابراز امیدواری کردند که با رفع این محدودیت‌ها، شاهد حضور و سخنرانی سیدمحمد خاتمی در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای که در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود، باشند.

گفتنی است، نسخه‌ای از این نامه اعتراضی هم به سفارت ایران در ژاپن ارسال شده است.

-------------------------------------------------------------------------------------

سرکرده بسیج: ناوهای آمريكايی لگنی بيش نيست

ایلنا: رييس سازمان بسيج در حاشيه سيزدهمين جشنواره تجليل از دانش آموزان مبتكر بسيجي در جمع خبرنگاران گفت: تهديدهاي آمريكا صدايي است كه از مرده بلند مي‌شود. ناوهاي هواپيمابر آمريكا لگني بيش نيست. آمريكا در گذشته قوي‌تر بود ولي نتوانست در رابطه با تهديدهاي خود كاري انجام دهد، امروز كه بسيج قوي تر شده، آمريكا نيز ضعيف‌تر شده است. سردار محمدرضا نقدي همه پيشرفت‌ها را مديون ايثار و شهادت دانست و ادامه داد: قصد داريم متن درس‌ها را با فرهنگ ايثار و شهادت مانوس كنيم و در اين راستا در حال انجام كار مشتركي با آموزش و پرورش هستيم و براي اين منظور از دروس آمادگي دفاعي شروع كرده‌ايم.

-------------------------------------------------------------------------------------

بازداشت یک شهروندی مسیحی در اصفهان

خبرگزاری هرانا – دانیال شهری جوان مسیحی به اتهام نشر اکاذیب و توهین به مقدسات روز 22 فروردین ماه در شهر اصفهان بازداشت شد.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، در روز یكشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۳۸۹ یک شهروند مسیحی به نام " دانیال شهری" در اصفهان توسط ماموران اطلاعات آن شهر به حكم دادسرای انقلاب اسلامی بازداشت و به مكان نامعلومی منتقل شد.

ماموران اطلاعات در تاریخ فوق با مراجعه به منزل مسكونی این جوان ۱۹ ساله مسیحی واقع در نزدیكی كلیسای حضرت لوقا اصفهان، ضمن بازداشت نامبرده اقدام به ضبط وسایل شخصی ایشان نمودند.

پیگیری های خانواده این جوان مسیحی تا کنون به نتیجه ای نرسیده است، وی تنها یکبار با تماس تلفنی از انتقال خود به بند الف – ط واقع در زندان دستگرد اصفهان خبر داده است او همچنین در این تماس کوتاه اتهام انتسابی خود را نشر اکاذیب و توهین به مقدسات عنوان داشته است.

لازم به یاد آوری است كه همزمان دو تن دیگر از مسیحیان فارسی زبان در اصفهان نیز به نامهای " ریحانه و حمید" كه در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۸8در منزل مسكونی شان توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند ، همچنان در زندان دستگرد اصفهان در بلاتكلیفی بسر می برند.

-------------------------------------------------------------------------------------

استقبال گسترده ازصفحه فیس بوک موسوی و رهنورد

انتشار اخبار، گزارشها و فیلمهای مربوط به جنبش سبز به زبان فارسی و انگلیسی

جرس: صفحه فیس بوک میر حسین موسوی و زهرا رهنورد با بیش از دهها هزار عضو از سراسر دنیا به یکی از منابع تامین اخبار جنبش سبز تبدیل شده است.

این صفحه که ابتدا با انگیزه دعوت و سپس اطلاع رسانی نسبت به برنامه‌های میر حسین موسوی به عنوان کاندیدای دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، و در راستای شعار هر ایرانی‌ یک ستاد با هدف ایجاد شور و اشتیاق جهت حضور فعال مردم و بخصوص جوانان شکل گرفت،امروز به یکی از صفحه های پر خواننده شبکه اجتماعی فیس بوک تبدیل شده است.


صفحات حامیان میر حسین موسوی و زهرا رهنورد در فیس بوک، با توجه به استراتژی گسترش آگاهی‌‌ها در سالی که توسط میر حسین موسوی سال صبر و استقامت نام گرفت، با رصد و ارزیابی اخبار اطلاعات، بیانیه‌ها و اخبار معتبر و مرتبط با میر حسین موسوی و نیز اهم اخبار جنبش سبز را از منابع موثق جمع آوری نموده و با تدوین آنها این مطالب را جهت دسترسی‌ آسان در یک محل در اختیار عموم قرار میدهد که بخصوص با توجه به محدودیت‌های شدید اینترنتی مورد توجه عزیزان داخل کشور قرار می‌گیرد.

همچنین این صفحات با ترجمهٔ کامل یا خلاصه ی کلیه این اطلاعات، بیانیه‌ها و اخبار به زبان انگلیسی‌ سعی‌ در روشنگری افکار عمومی جهان می کوشند.


با گسترش فعّالیّت‌های انتخاباتی صفحهٔ حامیان میر حسین موسوی و در پی برگزاری ویژه برنامه دوم خرداد در مجموعه ورزشی آزادی، وب سایت فیس بوک برای اولین بار فیلتر شد که این خود باعث توجه مضاعف رسانه‌های داخلی‌ و خارجی‌ به صفحه حامیان میر حسین موسوی در فیس بوک، به عنوان اولین ستاد رسمی فعال در این وبسایت اجتماعی، و متقا بلاً افزایش کاربران و اهمیت این صفحه شد.


پس از انتخابات و با شروع اعتراضات مردمی نسبت به نتایج آن ، این گروه برای اطلاع رسانی در جهت روشنگری افکار عمومی اقدام به گسترش فعالیت های گروهی و تشکیل تیم ترجمه جهت انتشار بیانیه‌ها و اخبار جنبش سبز با ترجمه انگلیسی‌ کردند که اقدام موثری در راستای رساندن صدای مستقل جنبش سبز مردم ایران به گوش جهانیان به شمار می رود.


از سوی دیگر فعالان این صفحات با تاکید بر شعار هر ایرانی یک ستاد، و با همکاری و کمک فعالان علاقه مند و مستقل، جهت ایجاد و کسترش ستاد های جدید در محیط شبکه های مجازی خصوصا در وب سایت اجتماعی فیس بوک تلاش کردند که منجر به تشکیل صفحات مستقل متعددی گردید و زمینه ای برای برنامه ریزی جهت حضور سبز در راه پیمایی های قانونی و اعتراضات مدنی فراهم آورد.


لازم به ذکر است که شبکه های اجتماعی و خصوصا وب سایت فیس بوک امکانات بسیاری در زمینه بارگزاری، نشر و گسترش محصولات فرهنگی ( عکس، پوستر، فایلهای صوتی و تصویری، تحلیل ها و محصولات کتبی مشابه و همچنین برنامه ریزی و اعلام مناسبت ها) در اختیار کاربران قرار می دهد.


با تکیه بر شعار هر ایرانی یک رسانه، بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی اخبار، اطلاعیه ها و محصولات فرهنگی را به نوبه خود و با تکیه بر ابزار های رسانه ای خرد( تلفن همراه، کاغد، دیوار نویسی و ...) در میان اقشاری از جامعه که دسترسی‌ به اینترنت ندارند نشر و گسترش می بخشند.


علاوه بر این، کاربران این شبکه در فضای سانسور شدید و انحصار رسانه ملی به نفع جناح حاکم گزارشات‌ مردمی بسیاری شامل عکس و ویدئو از مناسبت های مختلف جهت انتشار در اختیار این صفحات فعال قرار داده و بدینوسیله موتور محرک ستاد های اینترنتی به شمار می روند. مرجع قریب به اتفاق گزارشات تصویری انتشار یافته در رسانه های بین المللی نیز ستاد های فعال در شبکه های اجتماعی و همچنین وبسایت یو تیوب می باشد.


در این راستا میر حسین موسوی نیز ضمن تاکید مکرر بر لزوم گسترش شبکه های اجتماعی و فعالیت های شبکه ای، به همراه مهدی کروبی مصاحبه ها و پیام های ویدئویی متعددی را در اختیار فعالان قرار دادند که که بنا به گزارشات و مشاهدات با همت کاربران و علاقه مندان در زمینه انتشار، این ویدئو ها با استقبال گسترده ای مواجه شده و حتی بیش از بیانیه ها و اطلاعیه ها، به سرعت در فضای خارج از اینترنت نیز انتشار وسیعی یافت.


-------------------------------------------------------------------------------------

در ایران ۳۰ میلیون نفر از اینترنت استفاده می ‌کنند

رادیو آلمان: رئیس مرکز توسعه‌ی فناوری رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ضمن اعلام این که شمار کاربران اینترنتی در ایران به ۳۰ میلیون نفر رسیده، گفت: «رسانه دیجیتال یک فضای بسیار مهم و تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه است.» عیسی زارع‌پور همچنین گفت که روزانه بیش از ۱۰هزار سایت اینترنتی در دنیا راه‌اندازی می‌شود و مدعی شد «اکثر آنها سعی در تخریب فرهنگ جوامع دارند». به گفته‌ی زارع‌پور از سال ۸۶ به بعد بدون مجوز وزارت ارشاد «هیچ نرم‌افزاری در بازار پخش نمی‌شود و ساماندهی نرم‌افزارها با کمک نیروی انتظامی به خوبی انجام شده است».

-------------------------------------------------------------------------------------

یک فعال دانشجویی به دو سال حبس محکوم شد

خبرگزااری هرانا - هژیر ( امجد) کرد نژاد، فعال دانشجویی به اتهام شرکت در تجمعات به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، هژیر کرد نژاد، فعال دانشجویی رشته جامعه شناسی دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در روز 12 آذر ماه بازداشت شده بود در دادگاه اولیه به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

لازم به ذکر است نامبرده هم اکنون با تودیع قرار وثیقه در بیرون از زندان به سر می برد.

-------------------------------------------------------------------------------------

موسوی : تبیین درست شعارها و ایستادن برآن از وظایف اساسی جنبش سبز است

آزادی و عدالت دو کلید واژه مهم در حرکت جنبش سبز

جرس:میرحسین موسوی تبیین شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را یکی از وظایف اصلی جنبش سبز برشمرد و تاکید کرد: وظیفه ما این است که شعار ها را با دقت و درست انتخاب کنیم و بر سر آن ها بایستیم.

به گزارش خبرنگار سایت امروز، مهندس میر حسین موسوی در دیدار با اعضای کمیته دانشجویی این سازمان ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت کشور، با اشاره به نیروی انسانی عظیمی که در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: سرکوب ها نتوانسته است جلوی پیشرفت جنبش سبز را در دانشگاه ها بگیرد بلکه شرایط موجود باعث شده است نفوذ اهداف جنبش سبز در دانشگاه ها عمیق تر شود و امروز در دانشگاه ها فعالیت سیاسی توام با عقلانیت درحال گسترش است. بحث های واقع بینانه در مورد نقاط ضعف و قدرت توام با استقامت و تامل برای ادامه ی راه سبز حیاتی است. وی تصریح کرد علت اینکه موج گسترده ی دستگیری ها منجر به توقف جنبش سبز نشده است همان واقعیتی است که در شعار کلیدی مردم یعنی "ما بیشماریم" تبلور یافته است. این شعار بسیار مهم است در سطح دانشگاه ها سه و نیم ملیون دانشجو حضور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنان می دانند راه سرافرازی کشور گسترش امواج سبز آگاهی و مسئولیت در میان توده های ملیونی مردم است. دانشجویان فرزندان مردم هستند و به خوبی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را تاکنون انجام داده اند.


موسوی گفت :کسانی که سرکوب می کنند مسیر خود را طوری تعریف کرده اند که بخش کوچکی از ملت را در داخل خود جا می دهد و به همین دلیل حتی در بهشت زهرا هم با اسلحه و باتوم ظاهر می شوند و ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه هفتاد ملیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بربگیرد. وی تبیین شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را یکی از وظایف اصلی علاقمندان به جنبش سبز برشمرد و تاکید کرد وظیفه ی ماست که شعارها را با دقت و درست انتخاب کنیم و سپس بر سر تحقق آن ها بایستیم.


موسوی آزادی و عدالت را دو کلید واژه ی مهم در حرکت جنبش سبز دانست و گفت عدالت و آزادی از هم جدایی ناپذیرند و آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت بار دارد بیشتر در معرض از دست دادن آزادی های اساسی است.


موسوی گفت راه حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور اقتصاد صدقه ای نیست. شما حاصل به باد دادن ثروت های ملی و درآمدهای نفتی را نگاه کنید. هر روز ما بیشتر از دیروز به درآمدهای نفتی وابسته شده ایم و بازارهای ما پر از کالاهای خارجی است در حالی که تقریبا همه ی صنایع و کشاورزی ما در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند. شما در مورد وضعیت نیروی کار کشور دقت کنید. بنده واقعا وقتی با این سیاست ها و فساد و بی برنامگی و در کنار آن قول نرخ بیکاری پنج درصد را می شنوم حیرت می کنم. این روندها اگر ادامه یابد، در آینده سند چشم انداز بیست ساله یک شوخی که برای گول زدن مردم تهیه شده است تلقی خواهد شد و نه یک سند معتبر برای نشان دادن راه پیشرفت کشور.


وی افزود: امروز یک چهارم زمان تعیین شده برای نیل به اهداف گذشته است. بیاییم بدون تعصب بررسی کنیم که آیا به آن اهداف نزدیک تر شده ایم یا دورتر.
ما دیگر نیازی نداریم برای نشان دادن دلایل این وضع به جای دور یا تحلیل های پیچیده برویم. کافی است به زندان ها نگاه کنیم و ببینیم چه تعداد از خدمتگزاران و روزنامه نگاران و زنان و مردان کارآمد کشور را به بهانه های واهی راهی زندان کرده ایم و پروژه ی اعتراف گیری راه انداخته ایم و هم اکنون هم که به تعداد اندکی از زندانیان مرخصی داده شده است، آن ها زیر فشار هستند که اگر می خواهند به زندان برنگردند، مصاحبه کنند و این در حالی است که به طور مدام رسانه های مردمی و مستقل زیر فشار هستند.


موسوی اضافه کرد بنده چشم اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است نمی بینم فلذا باید علاقمندان به جنبش سبز خود را با شرایط موجود تطبیق بدهند و در همین شرایط سخت، راه هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه ها پیدا کنند. گذشته از آن همه ی ما امروز باید در محیط فعالیت و خانه ی خود یک رسانه باشیم.

قدرت سازندگی باید از تخریب بیشتر باشد


موسوی افزود: به هنگام جنگ تحمیلی که تاسیسات مهم کشور زیر بمباران قرار داشت و از سوی دیگر عناصری که خود را به صدام فروخته بودند از هیچ خرابکاری کوتاهی نمی کردند، بعضی ها معتقد بودند که بهتر است بگذاریم جنگ تمام شود تا با بازسازی را شروع کنیم. ولی دولت به این نتیجه رسید که هنوز آتش یک انفجار در یک مجتمع و یا پالایشگاه و تاسیسات خاموش نشده است، ما باید بازسازی را شروع کنیم. یعنی شعار اینکه باید قدرت سازندگی ما از تخریب دشمن پیشی بگیرد، جا افتاد. الان هم همان تجربه باید مورد توجه قرار گیرد. هر منفذی که بسته می شود بلا فاصله باید پنجره های دیگری گشوده شود. هر روزنامه ای که بسته می شود، راه انتشار یک روزنامه ی دیگر در چهارچوب قانونی جستجو شود. هر وبلاگی که بسته می شود ده ها وبلاگ دیگر برای دفاع حقوق مردم باید راه اندازی شود. این تنها راه است و ما بیشماریم و ما می توانیم این کار را انجام دهیم. باید توجه کنیم راه کوتاه نیست. ما باید یاد بگیریم که فعالیت های بحق سیاسی خود را با زندگی روزمره ی خود در این جا و آن جا توامان اداره کنیم. عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خیزد.

وی خاطر نشان کرد: عظمت جنبش از فعالیت انسان های بی شماری ناشی می شود که آشکار و پنهان در حدی که می توانند در گشوده کردن این راه به آینده ی سبز کمک می کنند و در این راه حتی یک دعای خیر از یک فرد گمنام در یک گوشه ی دورافتاده ی کشور مغتنم است. در راه سبز کسی فکر نمی کند که کار بزرگ انجام می دهد، بلکه همه فکر می کنند که کار درست انجام می دهند. همه باید بدانند که ما می خواهیم کار درست انجام دهیم. ما می خواهیم از کرامت ذاتی انسان ها دفاع کنیم. ما می خواهیم مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی نشود.

موسوی افزود: ایران یعنی بیش از هفتاد ملیون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از این کثرت و تنوع نمی ترسیم. ما اصولگراها را دوست داریم همانطور که همه ی اقشار ملتمان را. و همه ی فرهنگ های موجود را. و همه ی قومیت ها و همه ی زبان ها را دوست داریم. ما می گوییم قرار بود قرائتی رحمانی از اسلام را که سایه ی مهربانی و تحمل را در کشور باز کند داشته باشیم نه اقدامات ضد دینی اعتراف گیری و ماجراهای کهریزک و خوابگاه های دانشجویی و فجایع سی خرداد و عاشورا و دیگر روزها را.

راه حل دستکاری آمار شهدا و پرکردن زندانها نیست

وی ادامه داد: الان هم می گوییم راه حل مسائل دستکاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان ها نیست بلکه راه، رسیدگی به خانواده های شهدا و باز کردن در زندان ها و آزاد کردن رسانه ها و انتخابات آزاد رقابتی غیر گزینشی است.

موسوی خاطر نشان کرد: اگر می گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی کشد، آزار نمی دهد، او را به زندان نمی اندازد، او را محدود نمی کند و خواسته های خود را به نام خواسته ی مردم مطرح نمی کند. شما بگذارید برای آنکه صدا و سیما رسانه ی ملی باشد، ملت بیاید در آن رسانه صحبت کند. نه آنکه حتی یک مناظره ی ساده و کنترل شده را طاقت نیاورید.


موسوی گفت همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله ی پایتخت باشد، نه آنکه خوابنما شود که زلزله ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم نم ببارید و سپس غرش رعد و برق را داشته باشید. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید. امروز سیاست های بدون حساب و کتاب و خیال پردازی ها کشور را در مقابل تهدیدات خارجی قرار داده است. درست است که همه ی ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهدید بیگانه متحد بایستد، ولی در عین حال مسببان این شرایط در داخل را فراموش نخواهد کرد. بنده توصیه می کنم که به جای آنکه ناممکن جابجایی پنج ملیون نفر از تهران را بدهیم، ضمن اقدامات درست و سنجیده، برای مواجهه با هر خطر ناشی از بلایای طبیعی تلاش کنیم که خطر بلایای خارجی خودساخته را از سر ملت دور کنیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: فکر نکنیم مردم گفته ها و اعمال ما را فراموش می کنند. مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم ها و لاک پشتی که به فضا حساسند و می خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی گناه به کجا انجامید.


گفتنی است در ابتدای این دیدار تعدادی از اعضای کمیته دانشجویی سازمان به طرح نظرات خود از فضای سیاسی پس از انتخابات تاکنون و نوع نگاه مردم به جریان سبز و اوضاع کشور پرداختند


-------------------------------------------------------------------------------------

حمله و اهانت لباس شخصی ها به دفتر آیت الله دستغیب

سایت جرس: گروهی از نیروهای لباس شخصی و افراطی، با حمله به دفتر آیت الله سید علی محمد دستغیب، با پاشیدن رنگ به تابلوی دفتر ایشان و هتاکی، آن محل را مورد اهانت قرار دادند. مهاجمین روز گذشته همانند ماههای پیش، دفتر این نمایندۀ شیراز در مجلس خبرگان را مورد یورش قرار دادند که با توجه به بسته بودنِ درب آن محل، درب و تابلو و دیوارِ دفترِ آن مرجع تقلید را با رنگ سیاه پوشاندند. طی ماههای اخیر، و در جریان حوادث پس از انتخابات و همچنین درگذشت آیت الله العظمی منتظری، بارها مسجد قبا در شیراز که محل اقامۀ نماز آیت الله دستغیب بود، مورد حمله قرار گرفت و شیشه‌های آن مسجد شکسته و مورد بی‌حرمتی قرار گرفت. این مسجد نهایتا تخلیه و توسط نیروی انتظامی پلمب شد.

-------------------------------------------------------------------------------------

نامه احمدی نژاد به اوباما رسید

جرس:کاخ سفید تائید کرده محمود احمدی نژاد، به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نامه ای فرستاده است.

مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مستقر در کاخ سفید، شنبه، ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) از اظهار نظر درباره محتوای این نامه خودداری کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از این مقام آمریکایی می نویسد، کاخ سفید قصد پاسخ دادن به نامه محمود احمدی نژاد که ماه گذشته دریافت شده است را ندارد.

-------------------------------------------------------------------------------------

سی ماه حبس برای سه زندانی اهل حق در زندان یزد

خبرگزاری هرانا - سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم زاده شهروندان آذربایجانی و از پیروان اهل حق در زندان یزد به سی ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب یزد، قاضی زارع اتهام این سه تن را نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن شرح حال خود در زندان ارومیه و توهین به رهبری عنوان شده است.

نزدیکان خانواده سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم می گویند حکم سی ماه حبس تعزیری برای هر یک از این زندانیان بدنبال گزارشات زندان ارومیه به دادگاه در خصوص ارتکاب این جرائم صورت می پذیرد و با احتساب حکم جدید مجموع احکام هر یک از این زندانیان به ۱۵ سال و شش ماه افزایش یافته است.

نزدیکان خانواده این زندانیان همچنین خبر از اعتصاب غذای آنها بدنبال فشارها و توهینهای مکرر فلاح زندانبان بند ۵ در زندان یزد داده و می افزایند با عذرخواهی زندانبان این سه زندانی به اعتصاب خود پایان دادند.

به گفته همین منبع این سه زندانی اهل حق در بندی شلوغ با فضایی بسیار کوچک و در کنار زندانیان مواد مخدر در شرایط نامطلوبی نگهداری می شوند.

سهند علي محمدي، بخشعلي محمدي، عباداله قاسم زاده به همراه یونس آقایان و مهدی قاسم زاده در پی درگیریهای مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این فرقه در روستای اوچ تپه میاندوآب دستگیر و بعد از محاکمه به اعدام محکوم شده بودند.

حکم صادره برای سهند علي محمدي ، بخشعلي محمدي و عباداله قاسم زاده پس از اعتراض در شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش یافت و آنها پس از تحمل ۵ سال حبس در زندان ارومیه ۲۷ آبان ۸۷ به زندان یزد منتقل و بقیه محکومیت خود را در آن زندان به سر می برند.

در این میان حکم اعدام یونس آقایان و مهدی قاسم زاده تایید شد که مهدی قاسم زاده ۱۰ اسفند ۸۷ در زندان ارومیه اعدام شد و یونس آقایان در انتظار اجرای حکم به سر می برد.

-------------------------------------------------------------------------------------

دیپلماسی فتوا، کشور داری عالم غیب

منصور امان

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گُذشته (شنبه) در پیامی به تیاتر "خلع سلاح و عدم اشاعه" بار دیگر تایید کرد که کفگیر رژیم اش در توجیه سیاستها و اقدامات خود به ته دیگ خورده است.

وی در تلاش برای قانع کردن طرفهای خارجی نسبت به ماهیت و انگیزه فعالیتهای اتُمی "نظام"، به صُدور فتوای حلال و حرام مُتوسل شُد و سوگند خورد: "ما کاربُرد سلاح هسته ای را حرام می دانیم."

آیت الله خامنه ای به جلب اعتماد مُخاطبان خارجی خود از طریق موعظه مذهبی روی آورده است زیرا از یک طرف هر قول و توافُق پیگیری پذیر و مُستند را - به دُرُستی - یک فاکتور مُخرب و کارشکنانه در روند فعالیتهای حقیقی حُکومت اش می شُمارد و از طرف دیگر، آستان تحمُل طرفهای خویش برای ادامه موش و گُربه بازی را بسیار کوتاه شده ارزیابی می کند.

در برخورد به بُحران داخلی نیز به همین گونه می توان شاهد توسُل روز افزون آقای خامنه ای و شُرکا به احکام و روایات مذهبی برای وادار کردن جامعه به اطاعت از فرمانهای خود یا توجیه اقدامات غیرانسانی علیه آن بود. جشن چهارشنبه سوری گُذرگاهی بود که ورود رسمی رهبر باند نظامی – امنیتی به این میدان را با مترسک دین ثبت کرد. او همه اُتوریته مذهبی خود و هیبت ترسناک و پرهیز دهنده ای که اُمید داشت در میان مومنان برانگیزد را به کفه ی ترازو ریخت تا مراسم این روز را "غیر شرعی" بنامد.

با وجود بی توجهی شرمسار کُننده به فرمان ولی فقیه، کمی بعد تر جانشین خُدا لازم دید دوباره به همین تاکتیک مُتوسل شود و مردُم را از طریق صُدور فتوا به پرداخت صورت حساب آب و برق خود مجبور کند.

دست بُردن آقای خامنه ای به کیسه ی دستورات مذهبی و شرط بندی ریسک آمیز روی ترس جامعه از کیفرهای ماورا الطبیعی، کوشش نااُمیدانه وی برای جُبران فقدان مشروعیت اجتماعی و شکسته شدن اقتدار "نظام" است؛ پایه هایی که اجرایی شدن تصمیمها و دستورات یک حُکومت را تضمین می کند.

در این میان تنگنای رژیم ولی فقیه تا بدانجا گلویش را فشرده که نه تنها گیج سرانه همین متُد را برای جُبران بی اعتمادی بین المللی هم به کار می بندد، بلکه دست پایوران دون پایه خود را نیز برای مصرف سخاوتمندانه آن در داخل باز گذاشته است. گُماشته آقای خامنه ای بر مسند ریاست جمهوری به عُنوان مثال، ترفند امنیتی کوچ دادن میلیونها شهروند تهرانی را با اطلاعات "یک عالم تهرانی" از عالم غیب مبنی بر اینکه "به زودی در تهران زلزله می آید" توجیه کرد. در همین حال فاش گردیده که شارلاتان مورد اشاره وی، آیت الله خوشوقت، یکی از مراجع وزارت اطلاعات و از آمران قتلهای زنجیره ای می باشد.

آیت الله خامنه ای از دُنیای مجازی یک مُستبد درهم شکسته با جهان داخل و خارج رابطه می گیرد. وی از همین رو جامعه را همچون نهادهای تحت فرمان خود می پندارد که با "حُکم حُکومتی" می تواند رام شان سازد. او همزمان حساب بی پُشتوانه ای را روی نُفوذ خُرافات حوزوی بر شهروندان و شانس تبدیل آنها به رمه ولایت باز کرده است. دیگر انگاره آشفته ی وی این است که از جایگاه یک اتوریته مذهبی مورد پذیرش طرفهای خارجی اش با آنها چانه می زند و راه حل ارایه می دهد.

آن که امروز و اینجا به مُکافات سیاسی و اجتماعی گرفتار خواهد آمد، پردازنده این سه ارزیابی اشتباه و کسی ست که باروت ذخیره اش نم برداشته است.

-------------------------------------------------------------------------------------

ماموریت جدید وزارت اطلاعات و ناجا: دستگیری مهدی هاشمی در کیش

جرس: جرس: رئیس کمیسیون سیاست داخلی مجلس خبر داد که وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پس از صدور حکم جلب مهدی هاشمی رفسنجانی مکلف به دستگیری او شدند.


روح‌الله حسینیان در گفت و گو با فارس گفته بود: از سوی دادسرای تهران یک حکم برای نیروی انتظامی و از سوی دادسرای کیش یک حکم برای وزارت اطلاعات صادر شده است و این دو نهاد مکلف به دستگیری مهدی هاشمی شدند.

وی افزوده بود که با توجه به اینکه نیروی انتظامی عضو پلیس بین‌الملل است، در صورت عدم بازگشت می‌توان مهدی هاشمی را از سوی اینترپل مورد پیگرد قرار می‌گیرد و همچون ریگی او را از لندن می‌توانند به تهران بیاورند.

حسینیان در ادامه اظهار داشت: بر اساس اخبار رسمی قرار بود مهدی هاشمی از طریق کیش به تهران بیاید و از آنجا همراه با خانواده خود با هواپیما عازم تهران شود که پس از اطلاع نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در این زمینه به قوه قضائیه مراجعه کردند و برای دستگیری مهدی هاشمی دو حکم جلب صادر شد.

-------------------------------------------------------------------------------------

وضعیت نامساعد جسمی یک فعال دربند حقوق بشر

خبرگزاری هرانا - شعله منصوری، فعال حقوق بشر، که از تاریخ 17 اسفند ماه سال گذشته در پی یورش های سازمان یافته دستگاه امنیتی به فعالان حقوق بشر در بازداشت به سر می برد، وضعیت جسمی نامساعدی دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شعله منصوری از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به علت ابتلا به نوعی بیماری خونی و همچنین آنفولانزای حاد در وضعیت بسیار بد جسمی بسر می برد.

خانواده ی وی تا کنون دوبار موفق به ملاقات با این زندانی شدند و وضعیت جسمانی فرزندشان را بسیار بد توصیف کرده اند.

اتهام این فعال حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام عنوان شده است و پرونده ی وی نیز به شعبه ی ۳ بازپرسی دادسرای مستقر در زندان اوین ارسال شده است.

گفتنی است نیروهای امنیتی در ساعت 9 شب مورخ 11 اسفندماه با مراجعه به منزل بستگان خانم منصوری قصد بازداشت ایشان را داشتند که به علت عدم حضور نامبرده موفق به بازداشت وی نشدند. اما در تاریخ ۱۷ اسفند ماه با یورش به منزل مسکونی اش در شهر تهران وی را بازداشت و روانه ی زندان اوین کردند.

-------------------------------------------------------------------------------------

مصالح نظام در این دیده شد که سفر خاتمی به ژاپن انجام نگیرد

روزنامه حکومتی رسالت: عدم هماهنگی خاتمی با مسئولین دولتی مانع از سفر وی به ژاپن و شرکت در اجلاس خلع سلاح هسته ای شد. معمولا مقامات کشور که دیگر در مسئولیت نیستند برای شرکت در مجامع سیاسی و اقتصادی خارج از کشور که دعوت می شوند قبل از سفر برای انجام آن و مواضعی که اتخاذ خواهند کرد با مسئولین مربوطه هماهنگی های لازم را به عمل می آورند کما اینکه آقای خاتمی با هماهنگی قبلی تاکنون در چند اجلاس مهم خارجی شرکت کرده است. زیرا مواضع این گونه چهره ها در خارج از کشور به حساب دولت فعلی گذاشته می شود. اما آقای خاتمی برنامه سفر و موضوعات قابل طرح در اجلاس مهم هسته ای را به هیچ یک از مسئولین ذیربط اطلاع نداده بود به همین خاطر مصالح نظام در این دیده شد که سفر خاتمی به ژاپن انجام نگیرد.