mercredi 28 avril 2010

سال ۸۹ آبستن بزرگترین اعتراضات و اعتصابات مردمی و كارگری است

روز جهانی كارگر حلقه مفقوده مبارزات

جرس:شورای برگزاری مراسم روز جهانی كارگر در سال ۸۹، با صدور دومین بیانیه رسمی خود، ضمن بیان اینکه سال جاری آبستن بزرگترین اعتراضات و اعتصابات مردمی و كارگری نیز خواهد بود، با دعوت مجدد مردم و کارگران برای بزرگداشت مراسمِ روز کارگر (شنبه ۱۱ اردیبهشت)، مطالبات پنج گانه ای را بعنوان خواسته های اولیه و حداقلیِ خود مطرح کرد.

بنا به اخبار واصله به جرس، این بیانیه که تحت عنوان «روز جهانی كارگر، حلقه مفقوده مبارزات»، منتشر شده، ضمن بیان این نکته که "نگاه ما باید به سازماندهی از پایین و توسط خود مردم و بر اساس مطابات اقتصادی – سیاسی– اجتماعی خود مان باشد و این است درس بزرگی که باید از تجارب گذشته و حالمان پیش روی خود قرار دهیم"، خاطرنشان شده است "تنها ضامن ایجاد و تثبیت دموكراسی و آزادی، قدرت و عرض اندام تشكل های مستقل در اصناف و اقشار مختلف است، قدرتی سراسری، متحدانه و سیلاب وار كه هرگونه دست اندازی و تجاوز به مطالبات مردمی را پاسخی درخور دهد."

شورای برگزاری مراسم روز جهانی كارگر در بیانیه شماره دو خود، همچنین تصریح کرده است "سال ۸۹ آبستن بزرگترین اعتراضات و اعتصابات مردمی و كارگری نیز خواهد بود."

این فعالان کارگری در پایان این بیانیه هشت خواسته مطرح کردند که بدین شرح می باشد:

1-آزادی فوری و بدون قید وشرط تمامی زندانیان سیاسی، اعم از زندانیان كارگری و معلمان، دانشجویان، زنان فعالین حقوق كودك ، روزنامه نگارانو تمامی زندانیان عقیده و بیان و تمامی زندانیان حوادث اخیر

2- آزادی تشكل های مستقل طبقاتی، آزادی انجمن ها، تحزب، اعتراض و اعتصاب و آزادی مطبوعات

3- اعلام حداقل دستمزد توسط نمایندگان مستقل كارگری و براساس حداقل های یك زندگی شرافتمندانه و انسانی

4- عدم حذف یارانه ها

5- برچیده شدن قوانین بردگی مدرن و روش های آن از جمله قراردادهای سفید امضا و قراردادهای موقت

6- برخورداری تمامی افراد جامعه از آموزش، بهداشت و خدمات عمومی رایگان

7- عدم تعرض به جنبش های اجتماعی دیگر مانند جنبش زنان، جنبش حقوق كودك و جنبش دانشجویی

8- حمایت از كارگران مهاجر در ایران از جمله مهاجرین افغان

شورای برگزاری مراسم روز جهانی كارگر ضمن تقاضای تعطیلیِ رسمیِ روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت)، خواهان لغو ممنوعیت مراسم روز کارگر شدند.

این فعالان کارگری، همچنین مراسم امسال روز کارگر را در تهران، راس ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۱ اردیبهشت در خیابان آزادی، مقابل وزارت كار و سپس راهپیمایی به سمت میدان انقلاب و در شهرستان ها در مقابل ادارات كار یا مكان های منتخب خود كارگران، اعلام کردند.

این تشکل در بیانیه شماره یک خود که طی روزهای اخیر منتشر شده بود، ضمن دعوت از عموم مردم و کارگران برای حضور در مراسم روز کارگر، آنرا "روز تلفیق خواسته ها و مطالبات‌ دموكراتیك و آزادیخواهانه با مطالبات اقتصادی و سیاسی همه مردم و کارگران" اعلام کرده بود.

-----------------------------------------------------------------

بیانیۀ مشترک ۱۱ تشکل کارگری به مناسبت ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگــر

تاب تحمل فلاکت و بی حقوقی موجود را نخواهیم آورد

جرس: ده تشکل کارگری همسو، طی قطعنامه ای مشترک و همچنین کانون مدافعان حقوق کارگر، با صدور بیانیه ای به مناسبت اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ماه) روز جهانی کارگــر، ضمن گرامیداشتِ این روز، خواستار تحقق خواسته‌های جامعه کارگریِ ایران و حمایت از جنبش های مدنیِ مردم ایران شدند.

در این قطعنامه مشترک خاطرنشان شده است: "همانگونه که ما کارگران ایران در انقلاب بهمن ۵۷ و سالهای اخیر نشان دادیم، تاب تحمل فلاکت و بی حقوقی موجود را نخواهیم آورد و علیرغم زندان و سرکوب، پیشاپیش عموم مردم ایران در مقابل لگد مال شدن بدیهی ترین حقوق انسانی خود ایستادگی خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد بیش از این حق حیات و هستی ما را به تباهی بکشانند. ما تولید کنندگان اصلی تمامی ثروتها و تعمات موجود در جامعه هستیم و داشتن یک زندگی انسانی مطابق با بالاترین استانداردهای زندگی بشر امروز را حق مسلم خود و عموم توده های مردم ایران میدانیم."

آنها خواسته های خود را نیز چنین اعلام کرده اند:

1-برپایی تشكل های مستقل از دولت و کارفرما، اعتصاب، اعتراض، راهپیمائی، تجمع و آزادی بیان حق مسلم ما ست.

2-خواهان توقف طرح قطع یارانه ها (هدفمند کردن یارانه ها ) و حداقل دستمزد فعلی هستیم.

3- دستمزدهای معوقه كارگران باید فورا و بی هیچ عذر و بهانه ای پرداخت شود .

4- اخراج و بیكار سازی كارگران به هر بهانه ای باید متوقف گردد.

5- ما خواهان محو قراردادهای موقت و سفید امضاء، تامین امنیت شغلی كارگران و تمامی مزد بگیران هستیم.

6- خواهان لغو مجازات اعدام و آزادی بی قید و شرط ابراهیم مددی ، منصور اسالو ، علی نجاتی و... هستیم .

7- اعتراض به هر گونه بی حقوقی و ابراز عقیده را حق مسلم و خدشه نا پذیر کارگران و عموم مردم می دانیم.

8- خواهان لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان و تضمین برابری کامل و بی قید و شرط حقوق زنان و مردان هستیم.

9- خواهان برخورداری تمامی بازنشستگان از یك زندگی مرفه و بدون دغدغه اقتصادی هستیم.

10- کار کودکان باید محو گردد.

11- بدینوسیله پشتیبانی خود را از تمامی جنبش های اجتماعی آزادی خواهانه اعلام می داریم .

12- ضمن اعلام حمایت قاطعانه از مطالبات معلمان، پرستاران و سایر اقشار زحمتكش جامعه، خود را متحد آنها می دانیم.

13- اخراج و تحمیل هر گونه تبعیض بر كارگران مهاجر افغانی و سایر ملیت ها را به هر بهانه ای محكوم می كنیم.

14- بر همبستگی بین المللی كارگران برای رهایی از مشقات موجود تاكید می كنیم.

15- اول ماه مه باید تعطیل رسمی اعلام گردد و در تقویم رسمی كشور گنجانده شود .

تشکل های امضا کنندۀ این قطعنامۀ مشترک، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران ، هیئت بازگشائی سندیکای فلز کار و مکانیک ، هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، انجمن دفاع از کارگران اخراجی و بیکار سقز و شورای زنان می باشند.

همزمان کانون مدافعان حقوق کارگر نیز، با صدور بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن اول ماه مه و روز کارگر، ضمن حمايت از اعتراضات ماههای اخیر و پافشاری بر خواسته های روز کارگر در سال گذشته، مطالبات مندرج در قطعنامۀ مشترک تشکل های کارگری را مورد حمایت قرار داده و از ایجاد تشکل های کارگری و آزادی بیان و رفع تبعیض حمایت کردند.

لازم به ذکر است تجمعات و تظاهراتِ روز جهانی کارگر، شنبه یازدهم اردیبهشت (اول ماه مه) در تهران (مقابل وزارت کار) و در شهرستانها مقابل ادارات کار (راس ساعت ۱۷) برگزار خواهد شد.

ده تشکل کارگری ایران، در قطعنامۀ مشترک خود ضمن مخالفت جدی با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، از تعیین حداقل دستمزد ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان برای كارگران در سال جاری انتقاد كردند.

-----------------------------------------------------------------

هاشمی رفتنی است ؛ سید حسن رد صلاحیت می شود

جرس: سردبیر هفته نامه پرتوسخن متعلق به موسسه آموزشی مصباح یزدی،در سخنانی در جمع تعدادی از مردم راور از برکناری آیت الله هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان و رد‌صلاحیت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش گفتارنو ،روانبخش در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا رهبری هاشمی را از ریاست مجلس خبرگان برکنار نمی کند گفت: ریاست مجلس خبرگان، منصوب شده از سوی رهبری نیست که بتوانند او را برکنار نمایند اما در انتخابات هیئت رئیسه که سال آینده برگزار می شود، ان شاءالله اعضای مجلس خبرگان او را برکنار خواهند کرد.

وی در خصوص ریاست هاشمی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: این مجمع یک مجمع تصمیم گیری نیست بلکه یک مجمع مشورتی است که حتی میرحسین موسوی و عبدالله نوری هم که ۵ سال زندانش کردند عضو این مجمع هستند.

روانبخش گفت: لذا در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودن یا نبودن به جایی لطمه ای نمی زند چون مرکز تصمیم گیری نیست، فقط نقش مشورتی دارد و رهبری می خواهند از همه افکار و سلایق مختلف در این مجمع حضور داشته باشند تا تضارب آرا برقرار باشد .

این روحانی حامی دولت افزود: اگر رهبری نظرات مجمع را تائید کرد اعتبار پیدا می کند و گرنه اعتبار قانونی ندارد مثل همان کاری که اخیرا آقای هاشمی رفسنجانی می خواست در مجمع تشخیص مصلحت انجام دهد و انتخابات را از دست شورای نگهبان بگیرد و آن را به کمیسیون انتخابات بدهد.

عمار کجاست؟

روانبخش با انتقاد از سکوت لاریجانی و باهنر در قبال جنبش سبز گفت: وقتی رهبری فرمودند عمار کجاست آقای مهندس باهنر صدایش در نیامد و سکوت اختیار کرد بالاخره آقای باهنر می‌توانست بیاید در تلویزیون و جنبش سبز را مورد مواخذه قرار دهد و یا در این شهر و آن شهر برود و روشنگری بکند اما مردم ما هرگز کلامی از باهنر نشنیدند.

وی اضافه کرد: در حالی که که آقای دکتر حدادعادل در مقابل جنبش سبز ایستاد و روشنگری کرد اما امثال باهنر و علی لاریجانی هیچگونه حرفی نزدند.عمارها کم بودند هرچه مقام معظم رهبری فریاد می زد عمار کجاست؟خبری نبود باهنر و علی لاریجانی سکوت کرده بودند .

کروبی داد می زد و می گفت یکی بیاید مرا بگیرد

عضو موسسه آموزشی مصباح یزدی گفت: میرحسین موسوی و کروبی خیلی دلشان می خواست تا دستگیرشان که قهرمان شوند کروبی داد می زد و می گفت یکی بیاید مرا بگیرد و با خود ببرد.

وی اضافه کرد:کروبی دلش می خواست قهرمان شود تا هر روز طرفدارانش در دانشگاهها تابلویی دست بگیرند و شعار بدهند که کروبی قهرمان شد.

سیدحسن خمینی رد صلاحیت می شود

روانبخش درباره احتمال نامزدی سید حسن خمینی درانتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: ما امیدواریم که سیدحسن خمینی هم برای دوره آینده کاندیدای ریاست جمهوری شود تا معلوم بشود که چقدر جایگاه در بین مردم دارد.

وی با بیان اینکه سیدحسن خمینی رد صلاحیت می شود در این خصوص توضیح داد: سید حسن خمینی رد صلاحیت می شود چون یک رجل سیاسی نیست مگر می شود هرکسی از بیت رهبری باشد رجل سیاسی هم باشد رجل سیاسی تعریف خاص خودش را دارد.

سید حسن خمینی مواضع خوبی ندارد

وی افزود:آقای سید حسن خمینی متاسفانه مواضع خوبی ندارد چون بعد از اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آقای صانعی را فاقد صلاحیت برای مرجعیت اعلام کرد آقای سید حسن خمینی آمد خانه او و سایت جماران را در اختیار او قرا داد شما بگوئید این کار چه معنایی دارد؟

شایان ذکر است سخنرانی این فعال سیاسی حامی دولت به دعوت جمعیت پیروان روح الله شهرستان راور برگزار شده بود که بخش هایی از آن به دلیل عدم رعایت حرمت افراد منتشر نمی شود.

گفتنی است در حالی که گروهها و سازمانهای اصلاح طلب از کوچکترین حقی برای بیان نظرات خود محروم هستند و حکومت به هیچ نشریه و تشکل اصلاح طلبی اجازه فعالیت نمی دهد،افرادی آزادند تا با استفاده از همه تریبون های موجود به هر کسی که می خواهند هتاکی و توهین کنند.

-----------------------------------------------------------------

به دنبال مشروعیت از دست رفته

مینو طباطبایی

جرس: نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره يه موضوع مبناي مشروعيت حكومت، گفت:" برخي تشكل‌ها هنوز فكر مي‌كنند مشروعيت ناشي از راي مردم است." علي سعيدي که در همايش تجليل از وزراي بسيجي دولت نهم سخن می گفت اعلام کرد :" در اين زمينه با بسياري از تفكرات التقاطي همچنان اين مشكل را داريم، زيرا برخي تشكل‌ها هنوز فكر مي‌كنند مشروعيت ناشي از راي مردم است و از سوي ديگر، مردمسالاري ديني كه پس از جمهوري اسلامي ايجاد شد از پديده‌هاي عصر ماست كه نياز به تبيين مباني دارند."

این سخنان در حالی از سوی سعیدی گفته شد که در اظهاراتی تازه ازسوی مصباح یزدی، طرح می شود که مشروعیت یک نظام با مردم است .

این نخستین بار است که محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید: " حاکمیت فقیه، تنها با رضایت مردم ممکن خواهد بود."

وی گفته است : " بر فقیه واجب است خود را تصدی پست حاکمیت کند، اما اگر مردم او را قبول نکردند، نمی‌تواند حاکمیت را بر عهده بگیرد."

مشروعیت جمهوری اسلامی ایران به گفته بسیاری از سیاستمداران پس از حوادث خرداد ماه سال گذشته در خطر و زیر سوال است.

در این مدت همواره از سوی تندروهای طرفدار حکومت این بحث مطرح بود که برای تصدی امور به دست رهبر نیازی به رضایت مردم نیست.

هر چند سرانجام با تمام این تئوری ها، تندروها بار دیگر برای مشروعیت بخشیدن به نظام مجبور به برگزاری راهپیمایی شدند که آقای خامنه ای خود نیز تلویحا آن را دولتی خواند.

نارضایتی مردم پایان نیافته است و حالا در آستانه سالروز اعتراض های مردمی به انتخابات بار دیگر بحث مشروعیت نظام مطرح می شود .

هشدار می دهم

به خطر افتادن مشروعیت نظام زودتر از هر کس دیگری مرحوم آیت الله منتظری را به واکنش وا داشت.

26 خرداد ماه وی بیانیه ای نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داد.

او در این اطلاعیه به مسولان نظام تاکید کرد :" در چنین شرایطی انتظار آن است که حاکمیت، پاسخی مقبول و معقول بدهد و با روش های صحیح، بدبینی و شک و شبهه مردم را بر طرف نماید که در غیر این صورت موجب بی اعتمادی بیش از پیش مردم به حاکمیت شده و مشروعیت نظام و منتخب آن زیر سئوال رفته و اعتبار آن مخدوش خواهد شد".

این نخستین اخطاری بود که به حکومت ایران داده شد. در این راستا کسان دیگری نیز نسبت به این خطر هشدار دادند.

دولت مشروعیت ندارد

تیر ماه میر حسین موسوی که دیگر نامه هایش به شورای نگهبان و رهبر ایران راه به جایی نبرده بود با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دولت احمدی نزاد فاقد مشروعیت سیاسی است .

و این سخن مهدی کروبی دیگر نامزد انتخاباتی نیز بود که اعلام کرد از نظر او و مردم معترض ایران دولت محمود احمدی نژاد مشروعیت ندارد.

وی گفت : "اشکال من و مردم معترض در مشروعیت این قدرت همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هم معتقدم حق مردم در تعیین سرنوشتشان در انتخابات دهم نادیده گرفته شده است. اگر انتخابات سالم برگزار می‌شد و شورای نگهبان به واقع پاسدار قانون اساسی بود، نتیجه چیز دیگری بود و کشور و مردم این مقدار هزینه نمی‌دادند. همانطور که قبلا هم گفته‌ام، این دولت از آنجا که برآمده از رای مردم نیست، قادر به ادامه کار نخواهد بود."

مشروعیت دولت را به رفراندوم بگذارید

سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران نیز 30 تیر ماه در جلسه ای که با حضور خانواده چند تن از بازداشت شدگان و اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز برگزار شد، خواستار برگزاری همه پرسی در خصوص مشروعیت دولت شد.

وی گفت : "باید از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم."

خاتمی در این جلسه نسبت به خطر اقتادن جمهوریت و اسلامیت نظام هشدار داد و اعلام کرد : " باید اعتماد عمومی را به جامعه برگرداند. دوام نظم و تداوم پیشرفت کشور در گرو بازگرداندن اعتماد عمومی است. ما از ابتدا عنوان کردیم برای بازگرداندن این اعتماد راه قانونی وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت. اکنون هم به صراحت می گویم راه برون رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است."

اما تندروها چنین نظری نداشتند .آنها که منکر تقلب در انتخابات بودند و حضور چشمگیر و بی سابقه مردم در انتخابات را نشان مشروعیت نظام می دانستند.

اگر مردم نخواهند

بسیاری از کسانی که گمان می کردند حضور هاشمی رفسنجانی و احتمال طرفداری او از رهبر می تواند در آن شرایط مفید باشد بعد از سخنان وی از اینکه این تریبون را در اختیار او قرار دادند پشیمان شدند.

هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه حاضر شد از زبانی دیگر نظرات سران جنبش سبز را بیان کرد.

وی گفت : " قانون اساسی ايران براساس اصل مشارکت مردم تدوين شده، و مشروعيت نظام جمهوری اسلامی برگرفته از مردم است."

هاشمی تصريح کرده بود که همه مقام ها و مناصب در اين نظام با انتخاب مردم معنا می يابند.

اواعلام کرد چنانچه مرد م ما را نخواهند باید برویم .

تذکری دوباره

مرحوم آیت الله منتظری یک بار دیگر هم صراحتا به از دست رفتن مشروعیت در ایران هشدار داد .

وی در نامه ای خطاب به مهدی کروبی نوشت : " مشروعيت و مقبوليت نظام بستگی به رضايت‏ ‏و آراء اکثريت مردم دارد، و اين مسأله ای است که هنگام تصويب قانون اساسی‏ ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفت و در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسی‏ ‏به آن اشاره شده است."

مشروعیت با مردم نیست

اما بسیاری اینگونه فکر نمی کردند.محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از سخنرانی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اعلام کرد : " در حکومت اسلامی مشروعيت با مقبوليت متفاوت است و همراهی مردم تنها مقبوليت می‌آورد."

به این ترتیب نقش مردم در بر فراری یک نظام چندان پر اهمیت نیست و اگر راضی باشند نظام مقبول است و اگر نباشند حکومت به کار خود ادامه خواهد داد.

می خواستند بیگانگان بیایند

موضع گیری دیگری هم که وجود داشت این بود که از اساس مطرح کردن تقلب برای زیر سوال بردن مشروعیت نظام بوده است و کسانی که اعتراض کرده اند خواستار دخالت بیگانگان بوده اند.

از جمله طرفداران این تئوری فرمانده های سپاه پاسداران و بسیج بودند که همه چیز را یک توطئه از پیش تعیین شده می دیدند.

به گفته طائب فرمانده نيروي مقاومت بسیج عده‌ا‌ي كه بعد از انتخابات نتايج ‌را قبول نداشتند موضوع مشروعيت‌زدايي از نظام را دنبال می كردند تا با طرح مسائل حقوق بشري بستر حضور بيگانگان را در داخل فراهم كنند.

مشروعیت یعنی رهبر

عده ای نیز نظر رهبر ایران را فصل الخطاب می دانستند و معتقد بودند پس از آنکه آقای خامنه ای اعلام کرد انتخابات مشکل نداشته است، بحث تمام شده است و دولت مشروعیت دارد .

مدرس یزدی عضو فقهای شورای نگهبان معتقد است که همه چیز در ایران به نظر رهبر بستگی دارد او در همان روزها در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد: "وقتي مشروعيت و قانونيت كل نظام وابسته به ولايت فقيه باشد، شكي نيست كه با وجود فرمان رهبري جايي براي فرمان ديگري وجود ندارد و هيچ اقدامي از هيچ كس مشروع و قانوني نيست."

بسیاری از خطیبا ن جمعه ایران نیز نظر ولایت فقیه را مشروعیت بخش نظام می دانستند و این مساله را در خطبه های نماز جمعه اشان بارها تکرار کردند.

هنگامی که محمود احمدی نژاد مراسم تحلیفش در میان آن همه اعتراض و زندانی و کشتار برگزار شد، مشخص شد که رهبر ایران خود نیز بر این باور است که رای او عامل مشروعیت است.

قانون چه می گوید ؟

اما بر اساس قانون اساسی ایران رهبر نیز خود مشروعییتش را از آرای مردم می گیرد که به شکل غیر مستقیم او را انتخاب می کنند.

در اصل 107 قانون اساسی آمده آیت الله خمینی از طرف اکثریت قاطع مردم به رهبری "شناخته" و "پذیرفته" شد و بعد از او تشخیص و انتخاب فقیه واجد الشرایط برای حاکمیت نظام بر عهده مجلس خبرگان است.

اصل 111 از عزل رهبری سخن می گوید، اصل 142 به رئیس قوه قضائیه امکان رسیدگی به اموال رهبری را می دهد، اصل 6 قانون اساسی اداره امور کشور را متکی به آرای عمومی می داند و اصل 56 حاکمیت مطلق بر انسان را تنها از آن خدا می داند و انسان را واجد حق غیر قابل سلب حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی خویش معرفی می کند.

نظام مشروعیتش را از دست می دهد

با این حال همین تفکرکه همه چیز وابسته به رهبر است، بود که باعث شد کسانی که تا دیروز تنها معتقد بودند که این دولت احمدی نژاد است که مشروعیت ندارد حالا جزو کسانی باشند راجع به خطر اقتادن مشروعیت نظام سخن می گویند .

میر حسین موسوی که در یک سال گذشته همواره دولت را خطاب قرار می داد و از عدم مشروعیتش سخن می گفت در دیدار با گروهی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس،پایه های مشروعیت نظام را لرزان خواند و اعلام کرد پایه های مشروعیت نظام را موریانه خورده است .

میر حسین موسوی همواره در بیانیه هایش ذکر کرده است که اگر حکومتی مشروعیت داشته باشد، برای ساکت کردن مردم متوسل به نیروهای نظامی و امنیتی نمی شود .

او می گوید : "نظام ما دچار مشکلاتی شده است که بازتاب آن فقط در تظاهرات خیابانی محدود نمی شود، مسائل و مشکلات خیلی عمیق تر از اینهاست. یکی از اینها همین است که حاکمیت فکر کند با جمع کردن تظاهرات خیابانی مسئله معترضان حل شده است. تمام مسائل و مقوله هایی که پایه های اعتبار و مشروعیت یک نظام را تشکیل می دهد در حال از بین رفتن است. نظام ها معمولا نیروهای سخت افزاری ( نیروی های انتظامی و نظامی و امنیتی) را در نهایت برای حفظ خود به هر قیمت بکار خود می‌گیرند اما این در کشور ما اتفاق افتاد و این جای تامل و توجه بسیار دارد."

مهدی کروبی نیز در مصاحبه با روزنامه کوریره دلاسرا اعلام کرد که "به جمهوری اسلامی کنونی که در ایران بر سر کار است، هیچ اعتقادی ندارد".

به این صراحت هم اگر اعلام نکرده باشند اما به تلویح و کنایه بسیاری از دلسوزان نظام خبر از این امر دادند.

محمد نوری زاد در آخرین نامه اش خطاب به آقای خامنه ای از زندان می گذارد تا کلمات بی پروا تر بر صفحه کاغذ نشان از بی مشروعیت بودن نظام داشته باشند، آنجا که می گوید : "شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست. امروز شما بر کشوری رهبری می کنید که مردمش از دست رفته است. کشوری که در گردونه ی چه کنم های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یکپارچگی اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده."

-----------------------------------------------------------------

کشته شدن ٣ تن از ماموران رژیم در سقز

خبرگزاري سپاه پاسداران (فارس): پيكر سه شهيد نيروي انتظامي شهرستان سقز ظهر امروز با حضور مردم مومن اين شهر تشييع شد. فرمانده انتظامي شهرستان سقز در حاشيه تشييع پيكر اين شهيدان اظهار داشت: عصر روز گذشته اين سه شهيد در هفت كيلومتري پاسگاه بسطام سقز در كمين ايادي استكبار جهاني افتادند كه متاسفانه هر سه نفر آنان به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.

-----------------------------------------------------------------

فشار بر بهائیان ساکن مرودشت در استان فارس

خبرگزاری هرانا – به تازگی ادارۀ اماکن شهرستان مرودشت در استان فارس، از برخی بهائیان خواسته تا به معرفی دیگر بهائیان شاغل بپردازند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این بهائیان پس از آنکه درخواست ماموران اماکن را نپذیرفتند مورد توهین و ناسزای آن ها قرار گرفتند.

لازم به یادآوری است که در اواسط فروردین ماه سال جاری یک تاکستان متعلق به سه بهائی مرودشتی مورد هجوم قرار گرفت و درختان آن با تبر قطع و بعضا از ریشه کنده شد.

-----------------------------------------------------------------

دیدار معاون احمدی نژاد با سران گروههای ترور در سوریه

تلویزیون رژیم: معاون اول رییس جمهوری اسلامی فردا در صدر هیاتی برای شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون عالی همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و سوریه به دمشق سفر می کند. "محمدرضا رحیمی" در سفر دو روزه خود به سوریه علاوه بر شرکت در این نشست و امضای چند سند همکاری با حضور نخست وزیر سوریه ، با "بشار اسد" رییس جمهوری این کشور و "فاروق الشرع" معاون سیاسی وی دیدار می کند. دیدار با رییس دفتر سیاسی حماس ، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دیگر سران گروههای فلسطینی از برنامه های معاون اول رییس جمهوری اسلامی در سفر به سوریه است.

-----------------------------------------------------------------

حاكم جامعه اسلامی؛ مصباح یزدی: می توانند شیر یا خط کنند

ایلنا:رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: اگر دو نفر شرایط مساوی برای قبول حاکمیت جامعه اسلامی را داشتند، باید شیر یا خط کنند. آیت‌الله محمد تقي مصباح یزدی دوشنبه شب در نشستی با عنوان تبیین علمی موضوع ولایت فقیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: امکان ندارد که دو نفر از همه نظر با هم مساوی باشند، ولی اگر دو نفر در مورد حاکم شدن بر جامعه اسلامی تمام شرایط شان مساوی بود، اینجاست که خبرگان به کار می‌آید و باید در نهایت قرعه کشی کنند. وی گفت: اگر شخصي در جامعه حضور دارد كه هيچ خطايي از او سر نمي‌زند و در واقع معصوم است نبايد از حكومت كنار گذاشته شود، اما اگر مصلحت صد درصد قابل تعيين نبود، بايد 99 درصد مصلحت را به دست آورد. این استاد حوزه علمیه گفت: كسي كه براي راي آوردنش صدها نفر كشته مي‌شوند و كسي كه اموال بيت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعيده‌اند حق حاكميت ندارد و باید دانست که كسي مي‌تواند به جاي معصوم حكومت كند كه شبيه‌تر به معصوم باشد. آيت الله مصباح يزدي افزود: براي آن كه كسي مجري قانون باشد بايد در سه چيز مهارت داشته باشد، نخست آن كه عالم به قانون باشد و دوم آن كه مورد اعتماد مردم و سوم باتقوا باشد. وي با بيان اينكه نمي‌توان گفت يك نفر همزمان هم افقه باشد، هم اعلم باشد و هم در تشخيص مسائل جامعه برتر باشد، تصریح کرد: امام(ره) در اوايل نهضت خود مرجعيت كلي نداشت و صرفا به دليل افقه بودن رهبر شد. رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)گفت: اگر کسانی باشند که شرایط حاکمیت نداشته باشند و حکومت را به دست بگیرند، حکومت آنها مشروع نیست، اما ولی فقیه برای پذیرش حکومت تکلیف دارد و برای او واجب کفایی است و اگر چند نفر واجد شرایط بودند و نپذیرفتند و تنها یک نفر پذیرفت، برای او هم تکلیف و هم واجب است که حاکمیت را به دست گیرد. مصباح یزدی ادامه داد: با این شرایطی که گذشت حال اگر مردم او را نخواستند او نمی‌تواند حاکمیت کند چرا که او به تنهایی نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد ولی اگر کسانی آمدند و با او همراهی کردند که اداره جامعه را بپذیرد، او واجب است که حاکم جامعه باشد. وي با بيان اينكه فقيه در زمان غيبت حق حاكميت دارد، افزود: زماني كه دسترسي به امام معصوم وجود ندارد، فقيه واجد شرايط حق حاكميت دارد. استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: اگر شرايطي پيش آيد كه مردم حاضر باشند حاكميت فقيه را بپذيرند و اگر او اين حاكميت را بر عهده نگيرد، حاكميت به غيرفقيه مي‌رسد، در اين شرايط اقامه حكومت براي فقيه به يك امر واجب تبديل مي‌شود. مصباح يزدي تاكيد كرد: در زمان حضور امام معصوم قطعا اين امام معصوم است كه حق حاكميت دارد، اما وقتي شروطي براي تصدي يك پست تعيين مي‌شود و شروط به صورت كامل مسير نمي‌شود، كسي كه اقرب واجد اين شروط است، بايد متصدي آن پست شود.

-----------------------------------------------------------------

نماینده خامنه ای به اهل سنت: باید پشت سر ما نماز بخوانید

العربیه: منابع اهل سنت در ایران تاکید کردند دولت ایران اقامه نماز جماعت در دانشگاهها و پادگان ها را ممنوع کرده است.

بر اساس گزارشی که روزنامه الشرق الاوسط امروزچهارشنبه منتشرکرد منابع اهل سنت که نخواستند نامشان منتشرشود این اقدام را درچارچوب تبعیض هایی قلمداد کردند که از چندین سال در ایران علیه اهل سنت اعمال می شود.

این منابع تاکید کردند جلوگیری از اقامه نماز در دانشگاهها و پادگان ها پس از آن صورت می گیرد که دولت ایران اقامه نمازجمعه در منازل در تهران ، اصفهان ، شیراز ، کرمان و یزد را ممنوع کرد.

عبدالحمید اسماعیل زهی بزرگترین مرجع اهل سنت در ایران و امام جمعه مسجد مکی در زاهدان از بزرگترین مساجد اهل سنت در ایران پیش از این از " تنگناهایی که برای اهل سنت در ایران ایجاد می شود " اظهار تاسف کرده بود.

او گفته بود :" از اینکه برخی افراد از اقامه نماز جمعه در منازل جلوگیری می کنند متاسفیم . این افراد تنگ نظر و دارای انحراف فکری هستند و بیش از اندازه نسبت به مسائل مساجد ، مدارس و تبلیغ از خود حساسیت نشان می دهند این در حالی است که این امور به اختلافات سیاسی ومذهبی ربط ندارد.

وی تاکید کرد " قانون اساسی هیچ کس را از پرداختن به اموردینی خویش چه مسلمان باشد و یا غیرمسلمان ممنوع نمی کند."

امام جمعه اهل سنت افزود : " نباید از اقامه نماز جلوگیری کرد . بلکه باید همه را به اقامه نماز دعوت کرد . ما امیدواریم که همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی به اقامه این نماز که پس از توحید از مهمترین ارکان دین است اقدام کنند."

عبدالحمید اسماعیل زهی مخالفت مسئولان با ساخت مساجد ، مدارس ، مراکز علمی برای اهل سنت را متناقض با اصول حکومت دینی به شمار آورد.

او افزود:" شیعیان می توانند در برخی روستاها که حتی یک خانواده بیشتر ندارد مسجد بسازند اما مشکلی که باعث نگرانی است این است که به ما اجازه نمی دهند در شهرهای بزرگ که تعداد زیادی از اهل سنت در آنها زندگی می کنند مسجد و یا مدرسه تاسیس کنیم.

به گفته او " مسئولی که اقامه نماز در دانشگاهها را ممنوع می کند بی دین است . و هیچ شناختی از خدا ندارد ."

وی گفت :" خودداری افراد از اقامه نماز پشت سر امام جماعتی که از مذهب دیگری باشد جهالت است."

اسماعیل زهی مسئولان و آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد و گفت :" اقامه نمازهای جماعت و جمعه برای اهل سنت از ابتدایی ترین حقوقی است که در قانون آمده است."

وی گفت :" ما با قانون اساسی مشکلی نداریم اما مشکل اینجاست که اقدامات خودسرانه و مستبدانه برخی جریان های تندرو در برخی مناطق اهل سنت باعث نگرانی ما شده است."

او افزود :" نماینده ولی فقیه در یکی از شهرهای اهل سنت اقامه نماز جمعه برای آنها را ممنوع کرده است . آنها هرچند که اقلیت هستند ، اما می خواستند نماز جمعه اقامه کنند ولی نماینده ولی فقیه مخالفت کرد و به آنها گفت :" باید پشت سر من نماز بخوانید."

وی این " عملکرد منفی " را محکوم کرد و این سوال را طرح کرد که بر اساس چه قانون ودینی اقامه نمازهای جماعت و یا جمعه برای اهل سنت ممنوع است."

-----------------------------------------------------------------

محل کسب یک شهروند بهایی در بیرجند پلمپ شد

خبرگزاری هرانا - در تدوام اعمال فشار بر شهروندان بهايي در ايران، محل كسب يك شهروند بهايي ساكن شهرستان بيرجند پلمپ شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محل كسب يك شهروند بهايي ساكن شهرستان بيرجند به نام "سياوش ديمي" صبح روز دوشنبه 6 اردي بهشت ماه توسط ماموران اداره اماكن پلمپ شد.

در پی اتمام اعتبار جواز کسب و ممانعت مسئولین از تمدید اعتبار مجوز مذکور به دلیل اعتقاد آقای دیمی به آئین بهایی، مغازه ی وی از سوی اداره اماکن شهر بیرجند پلمپ شده است.

-----------------------------------------------------------------

اهود براک: گزینه نظامی علیه رژیم تهران منتفی نیست

صدای آمریکا: اهود براک وزير دفاع اسراييل می گويد از تلاشهای آمريکا برای پيگيری راه حل ديپلماتيک در مورد مناقشه اتمی ايران حمايت می کند اما در عين حال اقدام نظامی را نيز در آينده منتفی نمی داند.

وزیر دفاع اسرائیل روز سه شنبه در کنفرانس خبریِ مشترکی در پنتاگون به همراه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، شرکت داشت.

آقای براک گفت تحريمهای عليه جمهوری اسلامی بايستی محدوديت زمانی داشته باشد تا که جامعه بين المللی بتواند مؤثر بودن آنها را مورد قضاوت قرار دهد. جهان نمى تواند براى مدت طولانى منتظر حل برنامه اتمى ايران بماند

سفير اسرائيل در آمريكا نیز سه شنبه شب تاكيد كرد كه گزينه حمله نظامى به تاسيسات اتمى رژیم تهران روى ميز قرار دارد.

مايكل اورن در گفت و گو با شبكه تلويزيونى «سى ان ان» در پاسخ به پرسشى در زمينه حمله احتمالى به رژیم ایران گفت: اسرائيل مانند هر كشور ديگرى در جهان، حق دارد تا از خودش دفاع كند و ما تاريخ ۶۵ سال گذشته را پشت سر خود داريم كه در آن زمان يهوديان حق دفاع از خود را نداشتند و به ياد داريم كه چه اتفاقى رخ داد.

-----------------------------------------------------------------

محکومیت یک فعال کرد به زندان در مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک شهروند اهل بوکان به نام صادق آهنگری از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به زندان محکوم شد.

این شهروند که بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شده است اخیراً از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل 18 ماه حبس محکوم گردید.

گفتنی است اتهام صادق آهنگری که هم اکنون در زندان مهاباد بسر می برد همکاری با احزاب مخالف نظام عنوان شده است.

-----------------------------------------------------------------

قتل يک تن و زخمی کردن دو نفر دیگر در مناطق مرزی

وبلاگ ليلا روژ هه لات: قتل يک تن و زخمي کردن دو نفر دیگر در مناطق مرزی توسط نیروی انتظامی
بر اثر تيرندازي نيروهاي انتظامي ايران در مرز ترکيه يک نفرکشته ۲ نفر هم به شدت زخمي شده اند
ديشب در پی تیراندازی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی شهر خوي يک نفر به نام اشرف بارگين ۲۳ ساله کشته شد و دو نفر به نامهاي ولکان بارگين ۱۷ ساله و نجيب ۱۳ ساله به شدت زخمي شده اند.

-----------------------------------------------------------------

احمدی نژاد: به شما چه که چند بچه کافی است؟

روزنامه مردمسالاری: محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در جمع کارگران نمونه کشور گفت: در سال 88 با وجود اين که ما حقوق کارمندان را 22 درصد و حقوق نيروهاي نظامي را 26 درصد افزايش داديم و دولت در تمام بخش ها بين 20 تا 30 درصد افزايش هزينه داشت، حقوق بازنشستگان افزايش يافت، کارهاي عمراني هم بيشتر شد و بخش قابل توجهي از بدهي دولت به بخش هايي نظير سازمان تامين اجتماعي و بانک مرکزي پرداخت شد. تورم کاهش يافت و يارانه ها هم کم نشد، خرج دولت نسبت به سال قبل دو درصد بيشتر شده بود. اين نشان مي دهد که کار دولت برکت داشت و اين به خاطر افزايش حقوق ها بود. حالا يک مشت آدم خيال مي کنند که آن ها روزي مردم را مي دهند و به محض اين که خانواده اي داراي سه فرزند و يا چهار فرزند مي شود به آن خانواده اعتراض مي کنند، انگار که آن ها مي خواهند روزي اين خانواده را بدهند. به شما چه که چند بچه کافي است؟ چرا قانون مي گذاريد که کسي از سه بچه بيشتر حق ندارد داشته باشد؟ اين تفکرات مادي است. اين که من مي گويم حرف من نيست حرف خداست، خدا مي گويد از ترس فقر بچه را نکشيد.

-----------------------------------------------------------------

تجمع اوباش بسیجی جلوی دفتر سازمان ملل در مشهد

گزارش دریافتی: امروز عده ای از اوباش بسیجی جلوی دفتر سازمان ملل در مشهد تظاهرات کردند و طبق معمول خیابان سجاد در مشهد بسیار جو امنیتی بالایی داشت و اجازه تردد در یک لاین خیابان به ماشین ها داده نمی شد. این اوباش که از تهدید اوباما خوابشان آشفته شده، امروز برای فحش پرانی و اثبات گنده لات بودنشان این تجمع ننگین را برگزار کردند، ضمن اینکه مقابل سفارت عربستان در این منطقه هم شلوغ بود.

-----------------------------------------------------------------

افزایش فشار بر زنان در صدا و سیمای رژیم

ساخت برنامه‌هاي ويژه كودك‌و‌نوجوان براي فرهنگ‌سازي عفاف‌و‌حجاب/ نبايد در سريال‌هاي تلويزيوني زنان آرايش داشته باشند و كنترل‌هاي بيشتري در اين زمينه صورت مي‌گيرد/تشكيل جلسات ويژه مديران براي اجراي عفاف‌و‌حجاب.

ایلنا: مشاور امور زنان در سازمان صدا‌و‌سيما مي‌گويد صدا‌و‌سيما برنامه‌هاي ويژه‌اي در رابطه با ترويج فرهنگ عفاف و حجاب دارد هر چند كه در گذشته نيز بر اساس سياست‌هاي ذاتي خود اقدامات لازم را انجام داده است. سليحي از تشكيل جلسات درون سازماني در رابطه با ترويج فرهنگ عفاف و حجاب خبر مي‌دهد و مي‌گويد رئيس سازمان دستور داده است كه به طور جدي در شبكه‌هاي مختلف به ترويج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازند. او همچنين مي گويد از لحاظ پوشش ظاهري مشكلي در سريال ها نداريم اما آرايش‌ها بايد كنترل شود و مرز بين آرايش و گريم تفكيك شود.
پروين سليحي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايلنا اظهار كرد: ترويج حجاب و عفاف از گذشته جزء ضوابط سازمان صدا و سيما بوده و جزء رسالت‌هاي ذاتي صدا و سيما به شمار مي‌رفته است و در حال حاضر با توجه به طرح حجاب و عفاف صدا و سيما وظيفه پيدا كرده است كه اطلاع‌رساني بيشتري در اين زمينه داشته باشد تا سلامت جامعه افزايش يابد.

او تصريح كرد: در شرايطي كه رسانه‌هاي بيگانه، در حال شبيخون فرهنگي هستند و گروهي از مخاطبان را تحت تاثير قرار مي‌دهند، وظيفه صدا و سيما سنگين‌تر است.

سليحي با بيان اينكه دامنه كارهاي هنري بسيار گسترده است و صدا و سيما با توجه به بستر و ظرفيت خود مي‌تواند به صورت مستقيم و غيرمستقيم به ترويج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازد،‌گفت: جلسات داخلي متعددي در صدا و سيما با عوامل توليد و مديران برنامه‌سازي تشكيل شده و آنها متعهد شده‌اند كه برنامه‌هايي كه توليد مي‌كنند در جهت ترويج حجاب و عفاف باشد.
مشاور امور زنان در صدا و سيما اضافه كرد: جلسات بسياري نيز رئيس سازمان صدا و سيما با مديران بخش‌هاي مختلف داشته‌اند و آنها توصيه كرده است كه به طور جدي در شبكه‌هاي مختلف به ترويج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازند.

او گفت: ترويج فرهنگ حجاب و عفاف قرار است به شكل درستي در برنامه‌هاي كودك و نوجوان نيز وارد شود و توجه ويژه‌اي به فرهنگ‌سازي در اين زمينه انجام شود.

سليمي اظهار كرد: در توليدات گروه‌هاي مختلف، ترويج فرهنگ و عفاف به شكل‌هاي گوناگون صورت مي‌گيرد مثلا در گروه سياسي به شيوه‌اي متفاوت از گروه فيلم و سريال مسائل تبليغ مي‌شود.

مشاور امور زنان در صدا و سيما در رابطه با سريال‌هاي تلويزيوني گفت: ترويج فرهنگ حجاب و عفاف در فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني از دو جهت مورد توجه قرار مي‌گيرد، يكي مسئله ظاهري و ديگري مسئله محتوايي است.
او توضيح داد:‌در مسئله شكلي و ظاهري، تلاش زيادي صورت گرفته است كه مسئله حجاب در سريال‌هاي تلويزيوني مورد توجه باشد و تقريبا وضعيت خوبي نيز در اين زمينه داريم و از لحاظ پوشش ظاهري مشكلي نداريم اما آرايش‌ها بايد كنترل شود و مرز بين آرايش و گريم تفكيك شود.
سليحي ادامه داد: نبايد در سريال‌هاي تلويزيوني زنان آرايش داشته باشند و كنترل‌هاي بيشتري صورت مي‌گيرد.
مشاور امور زنان در صدا و سيما گفت: براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف در محتواي سريال‌ها سعي مي‌شود، مطالب مفيدي گنجانده شود، تا مخاطبان با فلسفه حجاب و زيبايي‌شناسي حجاب و همچنين اثرات مثبتي كه پوشش مناسب مي‌تواند در زمينه امنيت و آرامش ايجاد كند، آشنا شود.

او ادامه داد: در صدا و سيما به شيوه‌هاي مختلف مزاياي حجاب و عفاف تبليغ مي‌شود و تبعات ناشي از عدم رعايت حجاب و عفاف را به تصوير بكشد تا عموم مردم از عواقب شوم آن آگاه شوند و روشنگري صورت گيرد.
سليحي تصريح كرد: البته همه وظايف در زمينه ترويج عفاف و حجاب بر عهده صدا و سيما نيست و براي سالم‌سازي فضاي جامعه بايد تك‌تك‌نهادها وارد عمل شوند و همه دستگاه‌ها مسئوليت دارند.
او ادامه داد: البته بيشترين مسئوليت بر عهده والدين است و والدين بايدنظارت و كنترل درستي بر وضعيت حجاب فرزندان خود داشته باشند البته رسانه ملي اين رسالت را بر عهده دارد كه هشدارهاي لازم را به خانواده‌ها بدهد.

مشاور امور زنان در صدا و سيما گفت: شواهد نشان از آن دارد كه خانواده‌هايي فرزندان خود را درست تربيت كرده‌اند و نظارت كافي داشته‌اند فرزندان آنها مشكلات كمتري در جامعه ايجاد كرده‌اند.

سليحي ادامه داد: همه نهادها و دستگاه‌ها بايد دست به دست هم بدهند تا جامعه‌پذيري لازم در جهت عفاف و حيا در جامعه ايجاد شود.

او گفت: البته اين مسئله فقط مربوط به زنان نمي‌شود و بايد به مسئله نجابت و غيرت مردان نيز توجه كافي شود زيرا مردان با غيرت و نجات مي‌توانند تا حدود زيادي مسائل مربوط به حجاب را به حداقل برساند.

-----------------------------------------------------------------

در آستانه روز کارگر پرونده سازی جدیدی علیه منصور اسالو

بنابه گزارشات رسیده به " فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در آستانه روز جهانی کارگرپرونده جدیدی علیه آقای منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه گشوده شد.
روز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه زندانی سیاسی منصور اسالو رئیس سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه با دست بند و پابند به شعبه 6 بازپرسی دادگاه انقلاب کرج برده شد و پرونده جدیدی علیه او گشوده شد. شاکیان آقای اسالو در این پرونده علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان گوهردشت کرج می باشند . اتهامی که به آقای اسالو نسبت داده شده است ارتباط با معاندین نظام در زندان می باشد.
در ماههای اخیر فشارهای روحی و جسمی و اذیت وآزارها علیه آقای اسالو بصورت غیر قابل تصوری شدت یافته است. او بارها به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی و بند 5 منتقل شد . آقای اسالو از 23 اسفند ماه بطور ناگهانی و با دلیل واهی از بند 4 به بند 5 معروف به بند متادون منتقل شد و او را در کنار زندانیان معتاد و خطرناک که مبتلا به بیماریهای واگیر دار هستند قرار داده شد.
زندانی سیاسی منصور اسالو از ناراحتی قلب،کمر درد و چشم رنج می برد ولی تاکنون از درمان جدی او خوداری کرده اند. این ناراحتیها بقدری حاد می باشند که تا به حال پزشک قانونی 3 بار بر عدم تحمل حبس او تاکید کرده است ولی بازجوی وزارت اطلاعات که مسئول پرونده آقای اسالو می باشد از آزادی استعلاجی او خوداری می کند.
بازجویان وزارت اطلاعات تا به حال علیه تعدادی از زندانیان سیاسی که در زندان هستند و در حال طی محکومیت غیر انسانی و غیر قانونی خود بسر می برند پرونده های جدیدی گشوده اند و به آنها محکومیت سنگینی داده است که از جمله آنها زندانی سیاسی منصور رادپور ، علی صارمی و ... می باشند.
گشوندن پرونده جدید بدستور بازجویان وزارت اطلاعات می باشد که با شکایت علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان گوهردشت به اجرا در آمده است.علی حاج کاظم و معاونش علی محمدی که در پرونده او اعمالی جنایتکارانه مانند ؛ شکنجه و قتل زندانیان سیاسی و عادی مانند زنده یادان امیر حسین حشمت ساران،ولی الله فیض مهدوی و عبدالرضا رجبی ، فروش اندام زندانیان ،تشکیل باندهای مافیایی برای توضیح و فروش مواد مخدر و سرکوب زندانیان، گرفتن رشوه از زندانیان عادی در ازای مرخصی و حتی آزادی آنها نقش دارد. گرفتن رشوه های نجومی از خانواده زندانیان برای دادن مرخصی توسط برادر وی فردی بنام محمد حسین حاج کاظم در خارج زندان صورت می گرفت و لی بخاطر رقابتهای موجود برادر وی دستگیر و محکوم به زندان می شود که در همان زندان گوهردشت محکومیت خود را در دفتر علی حاج کاظم طی می کند و هر روز بعد از وقت اداری همراه با او به منزل می رود. میرشکاری رئیس قبلی زندان گوهردشت و عموی همسر علی حاج کاظم که در جریان افتضاح سوئ استفادی جنسی از زنان و دختران معروف به خانه سبز و صدور آنها به دبی دستگیر شده بود در دفتر علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت کرج به اصطلاح محکومیت خود را طی می کند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، پرونده سازی جدید علیه زندانیان سیاسی که در حال طی محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی خود در زندان هستند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سازمان جهانی کار و سندیکاه های کارگری جهان خواستار اقدامات گسترده جهانی برای آزادی فعالین کارگری در بند رژیم ایران است.

8 اردیبهشت 1389 برابر با 28 آپریل 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
سازمان جهانی کار
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------------------

یکی از بازداشت شدگان پس از انتخابات در یک قدمی چوبه دار

معصومه یاوری در یک قدمی چوبه دار

خبرگزاری هرانا - صدور احکام اعدام برای معترضان به نتیجه انتخابات به اتهام محاربه از جمله شگردهایی است که قضات دادگاههای انقلاب برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم به آن مبادرت می کنند.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، معصومه یاوری ازمعترضان به نتیجه انتخابات از جمله کسانی است که برایش حکم اعدام درخواست شده و وی تنها در روز دادگاه اول توانسته بود از حق داشتن وکیل برخوردار شود.

محاکمات غیر قانونی ، بازداشت های خودسرانه و به تبع آن صدور احکام پشت درهای بسته و برگزاری محاکمات نمایشی خارج از روند مرسوم و صحیح قضایی از جمله مرسوم ترین شیوه های اعمال شده در دادگاههای انقلاب است که همچنان نیز ادامه دارد.

معصومه یاوری نیز از قربانیان چنین محاکماتی است. محمد سیف زاده وکیل وی در این باره می گوید: دادگاه خانم یاوری روز 15 اردیبهشت برگزار خواهد شد و دادستان برای وی تقاضای حکم اعدام کرده است.

وی در گفتگو با گزارشگر هرانا افزود: موکلم را تا زمان برگزاری دادگاه اول ندیده بودم و وی از دسترسی به وکیل تا این زمان محروم بوده است.

عدم دسترسی به وکیل تا قبل از دادگاه اول از جمله مسایلی است که بیشتر بازداشت شدگان سیاسی با آن روبرو هستند. این در حالی است که قانونا وکیل حق دارد تا قبل از برگزاری دادگاه پرونده موکل خود را بررسی کرده و دفاع مناسبی از وی به عمل بیاورد اما تاکنون در بیشتر موارد این خواسته محقق نشده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه یاوری بیش از شش ماه را در بازداشت به سر برده است، افزود:"شعبه 28 دادگاه انقلاب به سرپرستی قاضی مقیسه مسول رسیدگی به پرونده معصومه یاوری است.

-----------------------------------------------------------------

روزهاى سختى در پيش دارى سيد على

وبلاگgreenmanifesto.wordpress

روزهاى سختى در پيش دارى سيد على، تفنگت را زمين بگذار

قدرت ، عجوزه ايست كه به هيچ ظالمي وفا نكرده است . هيچ حاكمي بر ظلم دوام نياورده و هيچ حكومتي بر جور استوار نمانده است . ميرسد روزي كه از قعر چاهي چون صدام درآورندت و طنابي بر گردن ببيني به حكم دادگاه عدل يك ملت و اگر چنين حكمي بر تو دهند ، نشان از لطفشان است و زبون شمردن تو كه مرگ ، برايت آرزو خواهد بود اگر از دار برهي .

سيد علي اما كور سوي فرصتي هست هنوز . اين ملت فراموش نميكند اما شايد ببخشدت اگر تفنگت را زمين بگذاري و خوني بيش نريزي . روزهاي سختي در پيش داري . بدان و بترس .

آن كوته مقامي كه بر تخت رياست تكيه زده است و حتي تو را هم بازي ميدهد ، ندارد ارزش اين بي آبرويي كه در سالي براي خود خريدي و هر آنچه بود ، اگر كه بود ، ريختي بر پاهاي كثيفش .

او را ، آن مليجك دربارت را ، آن محمود بي حمد را به عدل مردم بسپار و خود دور شو از اين مهلكه اي كه دامنت را به زودي خواهد گرفت . دور شو و برو . تفنگت را زمين بگذار و طلب بخشش كن از ملتي سرافراز كه شايد از جرمت و از عقوبت آن بكاهد به قدر اندكي .

سيد علي ، آيا صداي قلب مردم را نميشنوي ؟ ضرب آهنگ قلب آنان ، در روزهاي پيش رو ، ضربان حركتشان را مي نگارد . حركتي كه سيل خروشان ملت بيافريند ، تو را و هر آنچه و هر آنكه با تو است ، به خفت له خواهد كرد . بشنو اين ضربان دل پاك ايرانيان را و تفنگت را زمين بگذار .

شايد اين آخرين فرصت باشد .

-----------------------------------------------------------------

چین برای ساخت موشک در ایران کارخانه تاسیس کرد

خبرگزاری «ریا نووستی»/ چین رسما موسسه ای را برای تولید موشک در ایران تاسیس کرده است.

این خبر را خبرگزرای "اینترفاکس" به نقل از مجله آمریکایی Jane‘s Defence Weekly گزارش داد.

به گفته کارشناسان آمریکایی محصول اصلی این کارخانه موشک های ضد کشتی "نصر-1" است. این موشک نمونه مدرن موشک C-704 است.

برد شلیک این موشک 150 کیلومتر و دقت اصابت آن به هدف 96 درصد است.

-----------------------------------------------------------------

۲ سال حبس برای دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان

محسن عبدی دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان كه از روز عاشورا در بازداشت به سر می برد، هفته گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به دو سال حبس تعزیری محكوم شد.

به گزارش دانشجونیوز، محسن عبدی که از دانشجویان زندانی گمنام پس از انتخابات است هم اكنون در بند ۳۵۰ اوین زندانی است و تاكنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.

خانواده عبدی به علت سكونت در شهرستان و وضعیت نامناسب مالی توانایی پیگیری مؤثر وضعیت وی را ندارند.

صدور احکام حبس و فشار بر دانشجویان کشور مجددا طی هفته های اخیر افزایش یافته است.

طی روزهای گذشته محسن غمین دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به ۲ سال حبس تعزیری و نصیر اسدی دانشجوی دانشگاه تهران به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدی کلاری، دانشجوی المپیادی دانشگاه شریف نیز که در آخرین روزهای سال گذشته با قید قرار وثیقه به مرخصی آمده بود، در آخرین روز فروردین ماه مجددا به زندان اوین انتقال داده شد.

-----------------------------------------------------------------

احضار دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان به وزارت اطلاعات

دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در آستانه روز معلم به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

به گزارش هرانا از علی‌اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی تلفنی خواسته شده است تا روز شنبه به وزارت اطلاعات مراجعه کنند.

این در حالیست که به تازگی ماموران وزارت اطلاعات سه فعال حقوق معلمان در شهر همدان را پس از احضار، بازداشت کرده‌اند.

در آستانۀ ۱۲ اردیبهشت (روز معلم)، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز اعلام کرده است که در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس و اعدام برای معلمان زندانی، از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت به اعتصاب غذا دست می‌زند.

-----------------------------------------------------------------

بازداشت یکی دیگر از شهروندان بهایی

خبرگزاری هرانا - عصر امروز 7 اردی بهشت ماه، فواد خانجانی، از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، فواد خانجانی نوۀ آقای جمال الدین خانجانی، یکی از 7 رهبر جامعه بهائی در ایران است.

این در حالیست که فشار بر روی بهائیان و بازداشت ایشان توسط دستگاه امنیتی پس از اعتراضات مردمی 6 دی ماه(عاشورا) تشدید شده است.

لازم به یادآوری است که جمال‌الدین خانجانی، فریبا کمال‌آبادی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان 25 اردبیهشت ماه سال 1387 در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز از 15 اسفند 1386 در بازداشت به سر مي برد.

-----------------------------------------------------------------

آمریکا: مذاکره با رژیم تهران به هیچ نتیجه ‌ای منجر نخواهد شد

رادیو آلمان: آمریکا اعتقاد دارد که مذاکرات بیشتر با ایران به هیچ نتیجه‌ای منجر نخواهد شد و از جامعه جهانی می‌خواهد تا سران ایران را با شدیدترین فشارها به تسلیم وادارند. به نظر ناظران سیاسی، یک ایران اتمی برای ثبات منطقه خطرناک است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه (۲۷ آوریل) اظهار داشت که جامعه جهانی به دنبال تدابیر تحریمی شدیدتری است تا بتواند سران جمهوری اسلامی را به تغییر مسیر خود در مناقشه هسته‌ای وادار کند.

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با هیئتی از اتحادیه اروپا گفت: «آخرین مذاکرات با سران ایران بی‌حاصل بوده است». خانم کلینتون در اظهارات خود به دیدار اخیر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نظر داشت.

خانم کلینتون همچنین گفت: «ایران از تعهدات بین‌المللی خود غفلت می‌کند و تنها یک فشار شدید بین‌المللی است که می‌تواند این کشور را به تغییر مسیر وادار کند.» خانم کلینتون به این موضوع اشاره کرد که جمهوری اسلامی توافق مربوط به مبادلۀ سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاه تحقیقاتی تهران را زیر پا گذاشته است.

قدرت‌های غربی در ماه اکتبر اعلام کردند که حاضر هستند در ازای دریافت اورانیوم غنی‌شده‌ی با غلظت پایین از ایران، اورانیوم با غلظت بالا در اختیار جمهوری اسلامی بگذارند تا در نیروگاه تحقیقاتی تهران مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جمهوری اسلامی در آغاز موافقت کرده بود که مبادلۀ اورانیوم در روسیه و فرانسه انجام گیرد، اما بعد این نظر خود را تغییر داد و اصرار ورزید که مبادلۀ اورانیوم باید در خاک ایران انجام گیرد.

-----------------------------------------------------------------

شکنجه یک زندانی بیمار تا آستانه مرگ

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در طی چند روز گذشته شیوه جدید سرکوب علیه زندانیان بی دفاع در زندان گوهردشت کرج آغاز شده است. زندانیان صبح زود از سلولها بیرون کشیده می شوند و به محوطه هر بند برده می شوند و چندین ساعت در زیر آفتاب قرار داده می شوند.در طی این مدت زندانیان امکان استفاده از سرویسهای بهداشتی و دسترسی به آب نوشیدنی را ندارند.
روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه زندانیان بند 6 زندان گوهردشت کرج را از سلولهای خود بیرون کشیده و به محوطه بند منتقل کردند. یکی از زندانیان بنام علی اکبر لامعی 30 ساله ازسلول 2، سالن 16 بدلیل ناراحتی روحی ناچار به مصرف قرصهای آرام بخش است. هنگامی که زندانیان به محوطه بند برده می شدند او به دلیل شرایط خاص روحی در پشت آنها حرکت می کرد.
پاسداربندها او را مورد اهانت قرار دادند و سپس وی را به زیر 8 بردند.آنها زندانی لامعی را برای مدت طولانی با باتون و لوله فلزی شکنجه کردند که در اثر این شکنجه ها از چند ناحیه زخمی و دچار شکستگی شد و به اغما فرو رفت.ابتدا او را برای مدتی طولانی که در حالت اغما بسر می برد به حال خود رها کردند سپس پاسداربندها او را به بهداری زندان منتقل کردند.شرایط او در بهداری زندان وخیم اعلام شده است. صدای فریادها و زجه های دردناک این زندانی در محوطه بند شنیده می شد که باعث خشم همبندیانش شده بود.
پاسدار بندهایی که زندانی علی اکبر لامعی را مورد شکنجه قرار می دادند به نامه های زیر می باشند؛قاسم محمدی معروف به دائی قاسم ،شیخی، احمدی، اقباغی می باشند.
همچنین شب گذشته 2 نفراز باند مافیایی بند 6 زندان گوهردشت کرج که زیر نظر علی محمدی معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان می باشند درگیری خونین ایجاد شد. نقش باندهای مافیایی در درون زندان سرکوب زندانیان و فروش مواد مخدر می باشد. این درگیری خونین منجر به زخمی شدن 2 تن از آنها شد ، شدت زخم های آنها بحدی بود که این 2 زندانی به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شدند . اسامی زخمی شدگان وحید سیلانی و مرتضی فرجی می باشند. وضعیت مرتضی فرجی بسیار وخیم اعلام شده است و گفته می شود که ریه او در اثر اصابت چاقو سوراخ شده است و بعضی از گزارشهای تایید نشده حاکی از مرگ وی می باشد. تن این دو زندانی از چند ناحیه دچار زخم های عمیق در اثر ضربات چاقو شده است.
گفته می شود که این 2 نفر به دلیل نافرمانی از دستورات علی محمدی و کرمانی و بدستور آنها توسط سایر اعضای باند مافیایی تصفیه شده اند.
در حال حاضر چند زندانی سیاسی در این بند محبوس می باشند که از جمله آنها آقای احمد زید آبادی می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شکنجه زندانیان بیمار و بیدفاع تا آستانه مرگ را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به شکنجه های سیستماتیک در زندانهای این رژیم خواستار اقدامات عملی و فوری است.

7 اردیبهشت 1389 برابر با 26 آپریل 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------------------

محکومیت اعضای کانون صنفی معلمان کرمانشاه

کرمانشاه پست – به گزارش کرمانشاه پست شعبه 111 دادگاه جزایی کرمانشاه احکام دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را صادر کرد . علی صادقی و محمد توکلی به اتهام اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق انجام مجموعه اقدامات غیر متعارف از جمله برگزاری تجمعات غیر قانونی و تعطیلی بیش از 29 مدرسه و برگزاری تجمعات غیر قانونی از سال 82 تا 85 با استناد به مواد 618 و 22 قانون مجازات اسلامی به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شدند .
این گزارش می افزاید پرونده این دو فعال فرهنگی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مفتوح و به دادگاه انقلاب ارجاع شده است .

-----------------------------------------------------------------

قتل یکی دیگر از شهروندان مرزنشین به دست نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا - در پی تداوم کشتار شهروندان مرز نشین، نیروهای انتظامی شنبه مورخ 4 اردی بهشت ماه، یکی از شهروندان مریوانی را با شلیک گلوله کشته اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، کامران فرجی در منطقه مرزی باشماخ شهر مریوان بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی تعدادی از مرزنشینان کشته شده است.

نامبرده متاهل و دارای چهار فرزند بوده است.

شایان ذکر است که سالانه ده ها تن از شهروندان در مناطق مرزی غرب کشور توسط نیروهای انتظامی کشته می شوند. این در حالیست که امنیت مرز شرقی علی رغم قاچاق گسترده ی موادمخدر، به مراتب بیش تر است و نیروهای انتظامی نسبت به این منطقه حساسیت خاصی ندارند.

-----------------------------------------------------------------

احمدی نژاد: ملت ايران اسلام ناب را دريافت کرده است

ايسنا: محمود احمدي نژاد در پانزدهمين همايش فرماندهان، روسا و مديران ناجا خاطرنشان کرد: ملت ايران اسلام را از سرچشمه گرفته و در واقع اسلام ناب را دريافت کرده است. چون ملت ايران حقيقت را گرفته، در پاي دفاع از اسلام ايستاده و شهيد داده است. اين که تصور شود با چهار تا ماهواره و شايعه درست کردن ملت ايران آن وري مي شود، اشتباه است; چرا که ملت ايران اسلام ناب را از مجراي درست گرفته و اين اسلام ناب با فطرت و قلب ملت ايران پيوند خورده است. کسي که طعم شيرين امامت و حقيقت و قله را چشيده باشد، محال است که ديگر به پايين قله رضايت دهد. حالا بپرسید چرا ملت ايران پاي اسلام ايستاده است؟ علت اين است که ملت ايران اسلام ناب را در بستري از عشق و محبت دريافت کرده است، اين که عده اي مي گويند مردم ايران به زور شمشير اسلام آوردند و در واقع اسلام با شمشير در ايران گسترش پيدا کرد يک دروغ بزرگ تاريخي است. ملت ايران اسلام را از سرچشمه زلال آن و از اهل بيت(ع) گرفتند وگرنه چيزي که با سپاه نظامي بيايد با سپاه نظامي نيز مي رود.

-----------------------------------------------------------------

برزیل: رژیم تهران تضمین دهد که برنامه اتمی اش نظامی نیست

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، وزیر امور خارجه برزیل امروز از رژیم ایران خواست در مورد صلح آمیز بودن برنامه های هسته ایش به جامعه بین المللی تضمین دهد.

سلسو آموریم وزیر خارجه برزیل که برای آماده سازی مقدمات سفر رئیس جمهور این کشور به ایران، هم اکنون در تهران بسر می برد، ظهر امروز در یک کنفرانس خبری گفت، رژیم تهران باید به جامعه بین المللی تضمین دهد که برنامه اتمی اش ماهیت نظامی ندارد.

وی افزود، در این زمینه تردیدهايی وجود دارد که باید برطرف شود.

برزیل عضو غیردائم شورای امنیت است و رژیم تهران از این کشور خواسته با تصویب قطعنامه جدید سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی مخالفت کند. اما وزیر خارجه برزیل در گفتگو با یک روزنامه برزیلی گفته که کشورش هنوز نمی ‌تواند درباره مخالفت با قطعنامه جدید شورای امنیت نظر بدهد.

رژیم تهران ادعا می کند که برنامه اتمی اش ماهیت صلح آمیز دارد، اما کشورهای غربی می گويند، برنامه هسته ای این رژیم پوششی برای دستيابی آنها به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود گفته نمی تواند تضمین دهد که رژیم تهران یک برنامه اتمی مخفى را دنبال نمى كند.


آخرین دست و پا زدن های رژیم تهران در شورای امنیت

رادیو آلمان: دولت ایران برای ممانعت از تصویب تحریم‌های جدید علیه این کشور تلاش‌های گسترده‌ای را برای یارگیری در شورای امنیت آغاز کرده است. با توجه به مواضع اعضای شورای امنیت موفقیت تلاش‌های یادشده با تردید روبروست.

بیشتر رسانه‌های غربی گفت‌وگوی اخیر منوچهر متکی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را بخشی از سیاست جدید ایران برای جلوگیری از صدور یک قطعنامه تازه در شورای امنیت تعبیر کردند. در چارچوب این سیاست، دولت ایران می‌کوشد بحث مبادله سوخت هسته‌ای را بار دیگر به بررسی گذارد و نشان بدهد که برای تحقق این امر آماده است، اما کشورهای گروه پنج به‌اضافه یک از این تلاش‌ها استقبال نکرده‌اند.

همزمان، دولت ایران ‌که همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌های بین‌المللی تاکید می‌ورزد آشکارا در تلاش است که با جلب حمایت اعضای مردد شورای امنیت، از تعداد آرای مثبت برای قطعنامه جدید این شورا بکاهد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، اوگاندا،گابون، اتریش، برزیل و ترکیه از جمله کشورهائی هستند که جمهوری اسلامی امیدوار است با گسترش تحریم‌ها مخالفت بورزند.

روز دوشنبه وزیر خارجه برزیل وارد تهران شد و یکی از مقامات بلندپایه ترکیه نیز قرار است به زودی عازم پایتخت ایران شود. وزیر خارجه برزیل، همزمان با سفر به تهران در گفت‌وگو با یک روزنامه برزیلی گفت که هنوز نمی‌تواند درباره مخالفت با قطعنامه جدید شورای امنیت نظر بدهد.

هفته گذشته، محمود احمدی‌نژاد به اوگاندا سفر کرد و با رئیس‌جمهور این کشور به گفت‌وگو نشست. پس از این دیدار، رئیس‌جمهور اوگاندا اعلام کرد که نخست‌وزیر انگلستان خواستار همراهی او شده است، اما به عنوان نماینده آفریقا در شورای امنیت، باید با رهبران این قاره مشورت کند.

جمهوری اسلامی به خاطر کمک‌های زیادی که در جریان جنگ بالکان به بوسنی هرزه‌گوین کرده امیدوار است که این کشور نیز به قطعنامه شورای امنیت رای مخالف دهد. اما خبرگزاری آلمان نوشت به نظر می‌رسد دولت بوسنی آماده موافقت با قطعنامه باشد.

این خبرگزاری به نقل از «هاریس زیلاچیچ» نماینده مسلمانان در نهاد ریاست جمهوری بوسنی هرزه‌گوین نوشت:«بوسنی هرزه‌گوین خواستار عضویت کامل در ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.»

-----------------------------------------------------------------

دعوت مشترک کروبی و موسوی برای راهپیمایی۲۲خرداد

کروبی: در حال حاضر شرایط جامعه بسیار وحشتناک است به طوری که هرچه میخواهند میگویند، هر تهمت و ناروایی که که میخواهند به افراد نسبت میدهند، هر آماری که تصور میکنند منتشر میکنند و همه اینها به این دلیل است که آنان فکر میکنند صدای طرف مقابلشان به جایی نمیرسد؛ اما نمیدانند که این مردم هستند که میشنوند و شرایط اقتصادی و سیاسی را می بینند که چه چشم انداز سیاهی در انتظارشان میباشد. ....اینکه میگویند سفرهای ما عظمت است همین است؟ زیمباوه و چند کشوری در همین سطوح عزت است؟ اینکه به “پشه مالاریا ” و یا “جلاد مخالفان” تشبیه و خطابتان کنند عزت است؟
****

سحام نیوز: صبح دیروزمورخ ۶اردیبهشت ۱۳۸۹ میرحسین موسوی به دیدار مهدی کروبی رفت. در این دیدار نوروزی که یکساعت به طول انجامید مسائلی همچون سیاست داخلی و خارجی کشور، وضعیت زندانیان سیاسی و حوادث و رخدادهای اخیر مملکتی مورد گفت و شنود قرار گرفت.به گزارش خبرنگار سحام نیوز، مهدی کروبی ضمن خوش آمد گویی به میرحسین موسوی آرزو کرد امسال سال عزت و آزادی برای مردم ایران باشد و از خدا خواست تا آزادی هرچه زودتر زندانیان سیاسی را فراهم کند.

میر حسین موسوی نیز با انتقاد از سیاست های موجود در کشور گفت: اغلب سیاست های ما “باری به هر جهت” است و متاسفانه ساختارهای ما همچون ماسه زار و شن زاریست که آب در آن پایدار نمی ماند. وی افزود: در حال حاضر در زمینه ساختاری برنامه ای دقیق و روشن نداریم و باید برای دراز مدت فکری نمود. شرایط حکومت طوری شده است که همه را توطئه گر تصور میکند و دچار نوعی توهم توطئه گردیده است. میرحسین موسوی ضمن انتقاد از جریان تمامیت خواه گفت: اینان اصل صحبت ما را درک نمیکنند. صرفا در بیانیه ها و سخنرانی های ما به دنبال کلمات هستند نه مفهوم. متاسفانه سیستم ایدئولوژیک ایرادش همین است. توهم و شایعه ای را که خود ساخته و پرداخته اند آنچنان بازگو میکنند که خودآنان باورشان میشود و چیزی که ساخته اند ، دامن خودشان را میگیرد و اینچنین میشود که واقعیت را نمی شنوند.

مهندس موسوی ضمن انتقاد از سیاست خارجی کشور؛ وضعیت اقتصادی،مسائل داخلی و فساد را از جمله مشکلات کشور برشمرد. وی گفت: ما باور داریم مردم ما حافظه ی جمعی دارند. حکومت فکر میکند مردم اعمال،کارها و رفتارهای آنان را فراموش میکنند، اما اینچنین نیست. مثلاً در همان مسئله فساد اقتصادی که چند هفته پیش مطرح شد چه سیری پیش آمد!؟ چند نفر خرده پا دستگیر و اسم یک نفر را بردند و سپس به یکباره همه چیز مسکوت ماند. یا مسئله کوی دانشگاه و آن فیلمی که منتشر شد. متاسفانه فکر میکنند مردم با مرور زمان یادشان میرود. موسوی افزود: این کارها غیراسلامیست. هر روز به گروهی مردم لقب مرتد و کافر و غیره میدهند به جرم اینکه کلامی بر خلاف دیدگاه و نظر آقایان بر زبان رانده اند. به راستی نمیدانم اینان چگونه میخواهند پاسخ خداوند را بدهند. وضعیت کارگران و اخراج آنان و تعویق در پرداخت حقوق آنان، پائین آمدن نرخ سرمایه گذاری و غیره… همه از نقاط ضعف سیستم اقتصادی و مدیریتی کشور است. مردم این قول ها و وقایع را یادشان نمی رود. میرحسین موسوی باذکر خاطره ای در این باب افزود: در همان اوایل انقلاب مردم رفتند و آن شخصی که در زمان رضاشاه دستور شلیک به مردم را در واقعه مسجد گوهرشاد داده بود را در سن ۹۰ سالگی دستگیر کردند. می خواهم بگویم مردم اعمال و رفتارهایی را که در این یکساله بر آنان اتفاق افتاده از یاد نخواند برد.

موسوی با انتقاد از وضعیت مدیریتی کشور و ضعف های موجود در آن گفت: در همه کشورها مدیران و مقامات دولتی سابق به عنوان شورای مشورتی به دولت های موجود کمک میکنند. اما در ایران به طور مثال آقای خاتمی با ۸سال سابقه ریاست جمهوری در کشور و جنابعالی و دیگر سران، همکنون در چه وضعیتی هستند. تمام کارشناسان خبره و باسابقه از سازمان ها رانده شدند، صرفا به دلیل مسائل خطی و سیاسی! موسوی افزود: من چشم انداز روشنی را در راستای بهتر شدن مسائل اقتصادی کشور نمیبینم. زیرا بستر ها خراب شده اند.ابزارها از بین رفته است. دستگاه های بیم دهنده از میان برچیده شده اند. و برای کارشناسان در جامعه دیگر جایگاهی قائل نیستند. حتی اگر همکنون شخصی از اصولگرایان صحبتی بر ربان بیاورد وی را منافق خطاب می کنند.

مهدی کروبی نیز در سخنانی ضمن تایید سخنان میرحسین موسوی، افزود: متاسفانه اعمالی که این افراد بر سر مردم می آورند با نام اسلام است و این رفتارها باعث میشود به اسلام ضربه وارد میشود. در حال حاضر شرایط جامعه بسیار وحشتناک است به طوری که هرچه میخواهند میگویند، هر تهمت و ناروایی که که میخواهند به افراد نسبت میدهند، هر آماری که تصور میکنند منتشر میکنند و همه اینها به این دلیل است که آنان فکر میکنند صدای طرف مقابلشان به جایی نمیرسد؛ اما نمیدانند که این مردم هستند که میشنوند و شرایط اقتصادی و سیاسی را می بینند که چه چشم انداز سیاهی در انتظارشان میباشد. مثلا در همین ماجرای عسلویه چه تعداد از کارکنان و کارگران به دلیل عدم تصمیم گیری صحیح و پیاده نمودن سیاست های نادرست، از کار بی کار شدند؟ بر اساس آمار رسمی چرا باید طی چهار سال گذشته تعداد شاغلان در عسلویه از ۶۰هزارنفر به ۸هزارنفر کاهش یابد؟ چرا باید بدلیل عدم مدیریت صحیح، سالانه ۳۰میلیارد دلار درآمدی را که میتواند از محل برداشت گاز از عسلویه عاید کشور شود را باید از دست داد؟ دلیل این همه بی کاری چیست؟ دلیل وضعیت بد کاری و اقتصادی کارگران چیست؟ آقایان نمیدانند و یا نمیخواهند بدانند که یک سخن آنان در مجامع بین المللی میتواند تا چه حد به مردم و اقتصاد یک کشور لطمه بزند. به خاطر تحریم رفتند با شرکت های از چین و مالزی و ونزوئلا قرارداد بسته اند و آخرش هم طرح را داده اند به نیروهای نظامی!

مهدی کروبی در انتقاد از عملکرد دوگانه حکومت در خصوص وقایع اخیر گفت: هنگامی که من از وقایع کهریزک و فجایع روی داده در آن سخن گفتم و پیگیری کردم، هزاران تهدید و ترعیب و دروغ را برای خدشه دار کردن ادعای مستند من به بنده نسبت دادند. از هیچ کاری در خصوص فشار آوردن به من فروگذار نشدند. در آخر هم با آن همه هیاهویی که به راه انداخته بودند، خودشان گزارشی ارائه دادند که چه وقایعی در کهریزک رخ داده است. ۳نفر بخت برگشته را که ۲نفرشان از نیروهای انتظامی و یکی دیگر از آنها به قول خودشان از اراذل و اوباش بوده را محکوم کردند و پرونده را مسکوت نمودند. حتی به گزارش مجلس هم توجهی نشد.

حجت الاسلام و المسلمین کروبی در ادامه نیز با انتقاد شدید از سیستم های نظارتی گفت:بنا به نامه ای که زندانیان به مراجع نوشتند و جوابیه ای هم به آن نامه تاکنون داده نشده است، با همسر یک زندانی تماس گرفته اند که از همسرت جدا شو! این چه قانونیست؟ این چه حقوق شهروندی و حقوق بشریست که بازجو به خود این حق را میدهد که در مسائل کاملا شخصی یک زندانی و روابط خانوادگی او دخالت نموده و تهدید کند؟ آیا این یک مامور حکومت اسلامیست؟ این که میگویند عظمت داریم همین است؟ کروبی خطاب به موسوی گفت: شما نخست وزیر امام بودید. یادتان است که امام تاکید داشتند در سفر به کشورهای دیگر باید عزت و آبروی مملکت حفظ شود. آیا هم اکنون عزتمان حفظ شده است؟ اینکه میگویند سفرهای ما عظمت است همین است؟ زیمباوه و چند کشوری در همین سطوح عزت است؟ اینکه به “پشه مالاریا ” و یا “جلاد مخالفان” تشبیه و خطابتان کنند عزت است؟ حتماً مانند دانشگاه کلمبیا با آن همه توهین از آن به عنوان فتح الفتوح نام میبرند! آقایان چه با خودشان فکر میکنند؟ آیا اصلاً فکری هم میکنند؟ در زمان ریاست من بر مجلس شورای اسلامی، هنگام سفر به یک کشور اگر میدیدیم شاید بعضی از شئون رعایت نمی شود سفر به آن کشور را لغو میکردیم تا مبادا شاَن این ملت متمدن و با عظمت به دلیل عملکرد ما پائین بیاید. امروز یک حرف و یک سیاست را میگویند و پی میگیرند و فردا چیز دیگری! آیا مجبورند اینقدر کشور را سبک کنند؟

آقای کروبی با نخ نما دانستن سخنان و توطئه های رسانه های جریان حاکم گفت:از ما می خواهند که توبه کنیم البته توبه خوب است اما آیا آن همه کشتار،دروغ، شکنجه، تجاوز به حقوق مردم حیف و میل بیت المال توبه نمی خواهد؟ آنهایی باید توبه کنند که چنین رفتارهای ناروایی را در حق مردم ایران انجام داده اند. یک روز میگویند باید جمعیت را زیاد کرد،روز بعد میگویند جمعیت تهران زیاد است و باید ۵میلیون نفر از تهران را خارج نمود، روز بعد میگویند میخواهد زلزله بیاید! در مورد زلزله هم میگویند مردم توبه کنند تا زلزله نیاید. آخرش هم که زلزله نمی آید میگویند دعاها اثر کرد! مگر مردم مسخره افکار و اعمال کودکانه و بدور از خرد شما هستند؟ آیا این همه گرفتاری اقتصادی و بیکاری که همچون طاعون کشور را مبتلا کرده است کافی نیست؟ در حال حاضر برای همین مردم چه برنامه ی شفاف و سودمندی پیاده کرده اید که میخواهید با آن پشتوانه، آن چند میلیون نفری که با تبلیغات شما در آینده به نسل این جامعه افزوده شوند را به سرو سامان رسانید؟ این چه روشی است که این آقایان در پیش گرفته اند؟

کروبی همچنین در مورد وضعیت حقوق بشر و زندان ها در کشور افزود : چطور در زمان شاه سازمان های حقوق بشر(که بر اساس مصالح و منافعشان) که به زندان های ایران فشار وارد می کردند خوب بودند و حالا که همین سازمان ها پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده آنان و وضعیت اسفبار زندان های ما هستند، محکوم، مجرم و بدخواه هستند؟آیا برخی از همین رسانه هایی که شما هم اکنون آنها را عوامل سیا می نامید از گزارشات شان در مورد زندان های ایران به وجد نمی آمدید؟ نمی خواهم نام عزیزانی که آن دوران در زندان و خارج از زندان اظهار خوشحالی می کردند از این همه فشارهایی که این سازمان ها بر حکومت شاه می آوردند. چون در آن موقع حکومت نبودیم، اما حالا که حکومت شدیم آنها را سازمان هایی وابسته و عوامل سیا می خوانیم؟

آقای موسوی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت مدیریتی و نهاد های نظارتی آن گفت: تمام دستگاه های نظارتی ما خوابیده است و یا برچیده شده اند، مانند برنامه و بودجه. برای همین آقایان خواب نما میشوند و هر روز طرح هایی را در خصوص اهدای ۱میلیون تومان به هر بچه و یا کمک های مالی به کشورهای مختلف را پیاده میکنند. متاسفانه سازمان و نهادی هم نمانده که گزارشی از این وضعیت ارائه کند. البته در کشور طرح هایی اجرا میشود، آنهم اینکه عده ای را میگیرند و فردا ازاد میکنند و از آنان میخواهند چیزهایی را بگویند و بعد در صورت عدم تحقق اهدافشان دوباره به روانه ی زندانشان میکنند. وی از اهمیت آگاهی مردم سخن گفت و افزود: در حال حاضر آگاهی مردم ما نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی از حالت جنینی خارج شده است و مردم آگاهتر شده اند و این آگاهی ها روز به روز و با سرعت فزاینده ای رو به گسترش است. تحلیل مردم ما عمیق تر شده است.اما در حال حاضر چون اعمال این افراد با نام اسلام صورت میگیرد هنوز صدماتی به اسلام وارد می شود.

مهدی کروبی نیز در همین خصوص گفت: اگر نماینده ای که آقایان آن را نماینده مردم میخوانند نیز بخواهد سخنی بر خلاف نظر و عقیده حاکمان قدرت بر زبان براند، وی را تهدید به عدم تایید صلاحیت برای نامزدی در انتخابات های آینده میکنند. آیا نماینده مجلس که باید نماینده مردم باشد،می تواند با آرامش خیال و عدم ترس از آسیب و ارعاب به نیازهای موکلین خود پاسخ دهد؟آیندگان در باره ما چه قضاوتی خواهند کرد و چه در کتاب هایشان خواهند نوشت؟

در پایان این دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی نسبت به برگزاری راهپیمایی مردمی در روز ۲۲خرداد بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و طبق ماده ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ آئین نامه اجرایی قانون احزاب، تاکید کردند و از همه گروه ها، تشکل ها و احزاب اصلاح طلب خواستند تا در خواستشان را در همین زمینه به وزارت کشور ارسال نمایند.