lundi 3 mai 2010

تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود

موسوی در دیدار جمعی از اصلاح طلبان آذربایجانی

جرس: جمعی از اصلاح طلبان آذربایجانی در دیداری که با میرحسین موسوی داشتند دیدگاه های خود را در ارتباط با مباحث مربوط به جنبش سبز،جریان اصلاح طلبی،دغدغه های اقتصادی و مسائل ملی و منطقه ای بیان نمودند و نامزد انتخابات دهم بار دیگر تاکید کرد که تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، تاکید ویژه اصلاح طلبان اذربایجان شرقی در این دیدار بر مواردی از قبیل: وضعیت رسانه ای جنبش سبز، راهکارهای جدید برای ارتباط بدنه جنبش با رهبران، تعامل احزاب اصلاح طلب با مردم، مسائل ویژه منطقه ای، نقش دین و اخلاق در مباحث مربوط به جنبش سبز و… بود که مهندس موسوی مطالب مبسوطی را در این زمینه ها و سایر مسائل حساس روز بیان کردند.

به گشایش فضای رسانه های آزاد خوش بین نیستم

مهندس موسوی با توجه به وضعیت رسانه ای جنبش سبز با اشاره به محدودیت های موجود، فضای مجازی را در شرایط فعلی مناسب ترین امکان برای تبادل اخبار و کسب اطلاعات دانست و افزود: در وضعیت حاضر به گشایش فضای رسانه های آزاد خوش بین نیستم.

به خوب خوب گفتیم و بد را بد دیدیم

نخست وزیر دوران دفاع مقدس ضمن اشاره به حضور نحله های فکری گوناگون در جنبش سبز، به لزوم حرکت جمعی و تقویت تعامل و تکیه بر مشترکات با حفظ مواضع تاکید کرد و گفت: ما در یک چارچوب اخلاقی حرکت می کنیم و بدین سبب جنبش سبز در هر حادثه ای به دور از تعصب، به خوب ، خوب گفته است و بد را بد دیده است و به همین خاطر حتی هر حرکت مثبتی حتی از ناحیه ی بخش هایی از حاکمیت که تا کنون در مقابل رای و نظر مردم ایستادگی کرده اند، با رویکردی مثبت مورد ارزیابی قرار می دهد.

بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنها واقع بین نیستند و گیر ادعاهایی افتاده اند که خود ساخته اند و می گویند معترضین با خارجی ها ارتباط دارند و با همین نگاه نیز بازجویی می کنند. فعلا ممکن است این نگاه آنها را متحد کند ولی نمی تواند جلوی آشکار شدن واقعیت را بگیرد، چون بر حقیقت استوار نیست.نمی توان جلوی آمدن بهار را گرفت. بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت.

جنبش سبز را نباید تنها در سطح خیابان تحلیل کرد

نخست وزیر امام با یادآوری رویدادهای پس از نتخابات ۲۲خرداد ۸۸افزود: نباید این جنبش را فقط در سطح خیابان ها تحلیل کرد. ریشه این جنبش غیر قابل انکار است. این جنبش پرده های جهل را کنار می زند. وقتی ملت در مناسبت های مختلف به اجماع می رسد، این بزرگترین دستاورد است و مهم این است که این ایده متولد شده است.

زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخایر این سرزمین است

زبان موضوعی نیست که با آن بخشنامه ای برخورد کرد


مهندس موسوی که بخش عمده ای از سخنانش را به تحلیل مسائل آذربایجان اختصاص داده بود با اشاره به تاریخ معاصر آذربایجان، این خطه را سرزمینی دانست که باید همواره مسائل آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و با اشاره به مکتب تبریز در حوزه مسائل سیاسی ، اجتماعی و فکری به اهمیت زبان های ملی و محلی تاکید کرد و ادامه داد: زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخایر این سرزمین است. زبان و بویژه زبان اوجی و شعر قابل ترجمه نیست و هر زبان ظرفیت هایی دارد که جزو سرمایه ها و ذخایر ملی محسوب می شوند و اهمیت این ذخایر فرهنگی در کشور کمتر از ذخایر مادی نیست. زبان مسئله ای نیست که با آن بشود آمرانه و بخشنامه ای برخورد کرد. رضاخان این کارها را با فرهنگ ها و اقوام کرد و شکست خورد و یکی از دلایل نفرت ملی از آن دوره به همین سیاست ها بر می گردد.

تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود

نامزد معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اجرای بدون تنازل قانون اساسی و عدم اجتهاد در مقابل نص صریح قانون اساسی را تنها راه برای وحدت ملی و استیفای حقوق همه اقوام دانست و گفت: تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود و اگر مشکلی در این بین باشد به نظر خواهی عمومی گذاشته شود.

با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ایم

مهندس موسوی اضافه کرد: متاسفانه با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ایم. وی با اشاره به مسائل آذربایجان ضمن تاکید مجدد بر حرکت جمعی همراه با حفظ اصول افزود: حتی با یک شاخص مشترک می توانیم با هم و برای رسیدن به اهداف مشترک حرکت کنیم.

در هیچ جای ایران تجزیه طلبان در سطح ملی اهمیت و جایگاهی ندارند

میرحسین موسوی با اشاره به این که مسائل هویتی فقط با حفظ منافع ملی ممکن است افزود: در هیچ جای ایران تجزیه طلبان با اراده معطوف به وحدت طلبی در سطح ملی اهمیت و جایگاهی ندارند.

اصلاح طلبان آذربایجان شرقی در سفر به تهران همچنین به دیدار سید محمد خاتمی، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و محسن میردامادی رفتند.

-----------------------------------------------------------------------

تخریب کامل قبرستان بهائیان در دماوند

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

قبرستان بهائیان در دماوند توسط عده ای ناشناس به طور کامل تخریب شد.

رهانا: در ادامه ی تخریب قبرستان های بهایی در شهر های مختلف ایران، شنبه ۴ اردیبهشت ۸۹ قبرستان بهائیان در دماوند توسط عده ای ناشناس به طور کلی نابود شد.

به گزارش خبرنگار رهانا، در۴ اردیبهشت ماه سال جاری، قبرستان بهائیان در دماوند توسط عده ای ناشناس تخریب شد. این افراد ضمن ورود غیر قانونی به محوطه قبرستان دماوند (گیلاوند)، اقدام به تخریب قبور بهائیان نموده و با دستگاههای راهسازی به تسطیح محل پرداخته به نحوی که آثار قبور بکلی از بین رفته و تا این لحظه اقدامات قانونی جهت برخورد با افراد فوق، نتیجه نداده است.

لازم به ذکر است که این محل سومین قبرستان بهائیان در دماوند است که تاسیس آن در سال ۸۴ با هماهنگی وزارت اطلاعات بود. پیش از این نیز دو مکان قبلی قبرستان بهائیان در این منطقه، در اقدامی غیر قانونی، توسط مامورین امنیتی مصادره شد.

------------------------------------------------------

بحران در روابط جمهوری اسلامی و کویت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضاى پارلمان كويت خواهان اخراج سفير رژيم تهران در رابطه با کشف شبكه جاسوسى سپاه پاسداران در كويت شدند.

یک عضو پارلمان كويت در این باره گفت، ما خواهان مسدود شدن و توقف تمامى توافقنامه ‌ها با رژيم تهران هستيم. دولت بايد سفير ما را از ایران فرابخواند و سفير رژيم تهران در كويت را نیز اخراج كند.

یک عضو مستقل پارلمان كويت و سخنگوى كميته كشورى و دفاع در پارلمان اين كشور نیز گفت، در صورتى كه خبر هسته جاسوسى ثابت شود، سفیر رژیم تهران را باید اخراج کرد.

او به خبرنگاران گفت، ما اميدواريم كه دولت بيانيه اى در اين رابطه صادر كند و اگر اين خبر صحت داشته باشد، دولت كويت بايد از سفير رژیم تهران بخواهد کویت را ترک کند.

روز شنبه روزنامه کویتی القبس نوشت، اعضای یک هسته جاسوسى وابسته به سپاه پاسداران در كويت متلاشى شد. اعضای اين هسته به ‌طور مستمر در پوشش هیئت های پزشکی و توریستی و يا ديدار از اماكن مذهبى براى جاسوسى به كويت مى آمدند.

---------------------------------------------------------

سه زن از متهمان اعتراضات اخیر در آستانه‌ اعدام

شهرزاد نیوز: برای معصومه یاوری، از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات حکم اعدام درخواست شده است. همچنین مطهره بهرامی و ریحانه حاج ابراهیم به اعدام محکوم شده‌اند.

مطهره بهرامی در سال 1388 در منزل خود بازداشت و در تاریخ 24 فروردین به اعدام محکوم گردید. ریحانه حاج ابراهیم در روز عاشورا دستگیر شد. معصومه یاوری نیز در رابطه با اعتراضات روز عاشورا بازداشت شد. وی تا برگزاری دادگاه اول از ملاقات با وکیل خود محروم بود. قرار است دادگاه دوم وی در روز 15 اردیبهشت برگزار شود. وی خانه‌دار و مادر دو فرزند 4 و 11 ساله است. دلیل صدور حکم اعدام برای وی طبق ادعای دادستان، فرستادن اس ام اس و داشتن عکس رهبران مجاهدین خلق در کامپیوترش است.

در حال حاضر 7 نفر از بازداشت شدگان وقایع پس از 22 خرداد نیز با اسامی محمد امین ولیان، محسن و احمد دانش‌پور مقدم، هادی قائمی، عبدالرضا قنبری، جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی به اعدام محکوم شده‌اند. اخیرا حکم اعدام محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی در دادگاه تجدید نظر تایید شد. وکیل این افراد در مدت دادرسی از مطالعه پرونده موکلان‌شان محروم بودند.

-----------------------------------------------------------------------

اختصاصی جرس/ مکالمه تلفنی “سران فتنه” با “خواص بی بصیرت”!

جرس: خبرنگار جرس از تهران از قول منابع موثق خبر می دهد که سید محمد خاتمي رئیس جمهورسابق کشورمان در تماس تلفني با رقيب انتخاباتیش حجت الاسلام شیخ علي اکبر ناطق نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی به مناسبت سال جدید به وی می گوید:" از اینکه به دیدارتان نیامدم عذر می خواهم، بالاخره ما فعلا جزء "سران فتنه!" هستیم، می ترسم آمدنمان برای شما تولید مشکل کند". ناطق نوری با خنده به خاتمی پاسخ می دهد:" نترسید، ما هم دست کمی از شما نداریم، چرا که به ما هم می گويند "خواص بی بصیرت"!"


اشاره این دو رجل شاخص سیاسی به اصطلاحاتی است که رهبر جمهوری اسلامی و سخنگویانش مکررا درباره منتقدان چپ و راست خود بکار مي برند. از منظر تبلیغات حاکمیت و رسانه های وابسته طی ماههای اخیر، میرحسین موسوی، کروبی و خاتمي سران فتنه سبز هستند. در ماههای اخير همگرایی اصول گرایان معتدل با اصلاح طلبان در برابر اصول گرایان تندرو به اوج خود رسیده است.


همین منبع موثق می افزاید با اینکه از علمای قم و شهرستانها (به استثنای آيات عظام صانعی، موسوي اردبیلی، بیات زنجاني، و نیز دستغیب شیرازی) حمايت قابل ذکری از جنبش سبز بگوش نمی رسد ، اما به رغم فشار سنگین نظام روی علماي مستقل، مراجع تقلید و علمای بلاد آنها از سیاستهای سرکوبگرانه حکومت، رهبر و رئیس جمهور پشتیباني نمی کنند.

آیت الله موسوی اردبیلی هم در روز کارگر گفته بود که کسی به نصایح علما توجهی نمی کند و فقط می توان دعا کرد!


سکوت اعضای شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که سالهاست در جلسات آن شرکت نمی کنند نمونه قابل ذکر است.


به عنوان مثال ائمه جمعه قم حضرات آیات امينی و استادی و از علماي مستقل آیت الله جوادی آملی، سيدمحسن خرازی، گرامي، سید علي محقق داماد، شب زنده دار، طاهری خرم آبادي سکوت معنا داری کرده اند.


خبرنگار جرس می افزايد مراد آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از سرزنش مکرر سکوت "خواص بی بصیرت" اکثریت علمای حوزه علمیه قم، مراجع تقليد، علمای بلاد و سیاستمداران میانه رویی شبیه هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و واعظ طبسی است که از سیاستهای آقای خامنه ای، احمدي نژاد و فرماندهان سپاه علیه منتقدان حمایت نکرده اند..

-------------------------------------------------------------------------

کروبی به لباس شخصی های متحصن: ظاهرا مشکل اشتغال شما حل شده است

جــرس: مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم ختم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به آنها خاطرنشان کرد "ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!"

به گزارش منابع خبری جرس، مهدی کروبی که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ در مراسم ختم پدر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده بود، هنگامی که از مجلس ختم بیرون می آمد، ابتدائا با عده ای از لباس شخصی ها که رو به او فریاد می زدند "مرگ بر منافق" روبرو شد که در واکنش به آنها، با آرامش و تبسم نگاه کرده و پیرامون عملکردشان و ارتباط آن با مسئله اشتغال سخن گفت.

این گزارش خاطرنشان کرد به منظور جلوگیری از هرگونه رخدادِ غیرمنتظره، محافظان کروبی قصد داشتند وی را زودتر از معرکه بیرون ببرند؛ اما وی ایستاده بود و خطاب به لباس شخصی های شعار دهنده با صدای بلند سخن می گفت.

لازم به ذکر است مهدی کروبی در مراسم فوق با تعدادی از مسئولان حکومتی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، روبرو شده و با آنها سلام و احوالپرسی کرده بود.

طی ماههای اخیر مهدی کروبی، خانواده وی و حتی منزل و فرزندانِ آنها، بارها مورد حمله، تجمع، هتاکی و تهدیدِ لباس شخصی های حامیِ دولت و شعار دهنده های پشتیبانِ رهبر جمهوری اسلامی بوده اند.

لباس شخصی ها در نمایشگاه مطبوعات، یک مراسم مذهبی در قزوین، تظاهرات ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن، کروبی را مورد تهاجم فیزیکی نیز قرار داده بودند.


---------------------------------------------------------------

نامه یکی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام

انتشار:فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

یکی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام خواستار تشکیل دادگاه علنی با حضور وکلا و مدافعان حقوق بشر
زندانی سیاسی مهدی اسلامیان در اردیبهشت 1387 دستگیر شد و پس تحمل شکنجه های قرون وسطائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به بند 209 زندان اوین منتقل شد. آقای اسلامیان توسط فردی بنام صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب محکوم به اعدام شد و اخیرا در دادگاه تجدید نظر حکم اعدم او تایید گردید و برای به اجرا در آوردن حکم به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران منتقل شد.برادر او محسن اسلامی در 2 فروردین 1388 در شیراز به اتهام شرکت در انفجار حسینیه وصال شیراز اعدام شد.زندانی سیاسی مهدی اسلامی در حال حاضر در بند 1 زندان گوهردشت کرج در انتظار اجرای حکم اعدام است.
بنام خدا
این متن در تاریخ 6 -02-1389 شمسی تنظیم شده است و برای کلیه مدافعان حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشری نوشته و گفته خواهد شد.
آرزو کردم که ای کاش خدا بودم،خدا بودم تا صبرم کمتر بود و نمی گذاشتم کسانی سنگدل قلب کوچک و مهربان مادران و فرزندان را می شکافتند و روی آن می نوشتند که ما نماینده خداییم .آنها که انسان نمایند و بویی از انسانیت نبرده اند،آنهایی که چهرۀ کریه وسیاه خود را پشت نقاب انسانیت و دین پنهان کرده اند و با یک قلم حکم زندگی و زنده و مرده جوانان این مرز و بوم را رغم می زنند و خون شهدای 8 سال دفاع مقدس را پایمال می کنند.
خدا کجا است تا ببیند این سایه های دار را که بر کلبۀ گرم و آرام زندگی کودکان سیطره انداخته اند و در کمین بزرگ شدن قدها و گردنهای آنها است تا نمای نابودی و مرگ و ترس را به جهانیان نشان دهد و قبرهایی که از روز اول تولد نوزادان کنده شده است تا به روز جوان آنان را دفن کنند تا بار دیگر بگویند زندگی و زنده بودن را که خدا گفته است رویایی بیش نیست.آنهایی که دم از انسانیت بودن می زنند. خود پیش گفتار مرگند و خود تباهی و جدایی انسان از دین اند،دینی که خدا وعده بهشت به انسانها داده است. اما اینها خود را مالکان بهشت می دانند ولی سارقان جهنمند.
آیا خدا عقل و وهوش و زکاوت را به ما نداده است تا خوب وبد را از هم تشخیص دهیم و راه درست زندگی را انتخاب کنیم و ما باید بدانیم که آیا حق زندگی داریم یا نداریم؟ آیا ما معنی زنده و زندگی را می دانیم ؟آیا فرق زنده و مرده را می دانیم ؟ آیا اجازه داریم که فرق زنده و مرده را بدانیم؟ مگر حق انتخای داریم ؟آیا حق این را داریم که از نعمتهای خدا دادی استفاده کنیم؟ حق ما از زندگی این است فقر و فحشا و زندان و آخر هم مرگ این است نعمت خدا وند! آیا در کنار این همه زجر می توان دین و اصل خدا را شناخت؟ زجری که متولیان آنها حاکمان امروزی اند ،حاکمانی که نقاب زیبای دین و دینات را بر چهره دارند و به دنبال اهداف شوم و نفرت انگیز خودند . آیا ما این حق را داریم تا اهداف زیبای خدا را بشناسانیم؟ آیا ما این حق را نداریم که دنباله رو اهداف پیامبران و امامان خود باشیم ؟
آیا قیام امام حسین قیام ظلم بر ظلم بود کسانی که به خاطر اهداف شوم و از قبل طراحی شده جوانان و روشنفکر ما را به پای چوبه دار می برند تا زیبایهای خداوندی را همراه خود به گور ببرند بندگان خدا نیستند کسانی که به خاطر بهتر شدن وضعیت زندگی مردم عزیز کشورمان نظریه می دهند و با سناریوهای شوم مبارزه می کنند حقشان غل و زنجیر و زندان است . مگر مبارزه با فساد و تباهی مبارزه با دروغ و نیرنگ مبارزه با خدا است . خدا جزء پرستیدند و یکتاپرستی انسانیت و نیکی به همدیگر کردند چه چیزی می خواهد.آیا خدا این را می خواهد که برای چرخاندن چرخ زندگی تن فروشی کرد یا دزدی کرد یا هزار هزار فساد دیگر؟ آیا شما واقعا خدا را شناخته اید که دم از خدا و دین مبین اسلام می زنید ؟ آیا دین عزیزمان این را می گوید ؟ آیا شما گذاشته اید تا مردم ایران در برابر دین خدا تسلیم و سر تعظیم فرود آورند .
من هم یکی از آنانم که به خاطر برادر بودنم و مهر عاطفه و غریزه سالیان سال است که در سیاه چالهای شما محبوسم و بدون هیچ دشمنی با خدا دین اسلام و کشور عزیزمان در برابر چوبۀ دار ایستاده ام. من هم یکی از جوانان این مرز و بوم ام که متهم به انسانیتم و فدای یک سناریو و پازل کثیف بعضی اشخاص سیاه دل و گریه هستند که می خواهند بدون هیچ دلیل و مدرکی با کشتن من دشمنی دیرینه خود را با مردم این مرز و بوم و دنیا بیشتر کنند و دشمنی خود را به پای ایران عزیز بگذارند.
آیا کمک مالی ناچیز آن هم به برادر کوچکتر از خودم محاربه است؟ آیا شما تعریف محارب را می دانید ؟کمک 200 هزارتومانی به برادر کوچکتر از خودم محاربه است ؟ اگر قرار است هر کس به برادر خود کمک مالی ناچیز کرده باشد پس تمام مردم ایران محاربند.
در همین جا از کلیه مدافعان حقوق بشر در تمام دنیا و ایران ،سازمان حقوق بشر ،سازمان عفو بین الملل و کلیه وکلای داخلی و خارجی و بخصوص مردم ایران بعنوان وکیل مدافع تقاضا مندم ، از کلیه مسئولین بخواهند برای روشن شدن موضوع خواستار یک دادگاه علنی با حضور وکلای مدافع داخلی و خارجی و مدافعان حقوق بشر باشند، تا موضوع اصلی پرونده مشخص و خواستار عدالت واقعی شود، تا حق و حقیقت روشن شود.
زندانی سیاسی مهدی اسلامیان
بند 1 زندان گوهردشت کرج (رجائی شهر)
6 اردیبهشت 1388

------------------------------------------------------------

سران رژیم کودتا؛ بدترين شكارچى مطبوعات

سازمان گزارشگران بدون مرز به مناسبت بزرگداشت روز جهانی آزادى مطبوعات، سران رژیم کودتا در ایران را به عنوان يكى از بدترين شكارچيان مطبوعات در جهان نام برد.


روز جهانی آزادی مطبوعات در ایران:
کدام آزادی؟ کدام مطبوعات؟


گزارش رادیو آلمان: سوم ماه مه روز جهانی آزادی مطبوعات است. روزنامه‌نگاران ایران امسال درحالی این روز را گرامی می‌دارند که یا در زندان‌اند، یا مجبور به ترک ایران شده‌اند و یا بیکار و ممنوع‌القلم هستند. نگاهی به وضعیت روزنامه‌نگاران بیکار.

تمام وسایل کارش یک لپ‌تاپ، یک ضبط صوت خبرنگاری، یک دفترچه یادداشت، یک دفتر تلفن و البته چندین و چند خودکار است. تمامی اینها در یک کیف یا کوله پشتی جا می‌گیرد و جابه‌جا کردنش اصلا مشکل نیست. شاید به همین دلیل است که در طول یک سال، پنج بار محل کارش را عوض کرده. این سرگذشت امروز روزنامه‌نگاران مستقل در ایران است.

تعطیلی پی‌در پی مطبوعات و رسانه‌های مستقل، فشار مالی روزافزون بر آنها به حدی که مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند، به زندان افتادن روزنامه‌نگاران و نگرانی مدیران روزنامه از ادامه همکاری با آنان پس از آزادی، از جمله دلایلی است که منجر شده تا متوسط طول کار مداوم در یک رسانه کمتر از سه ماه باشد.

فضای حاکم بر مطبوعات و رسانه‌ها در ایران آنچنان فضایی است که حتی روزنامه‌نگارانی که هم‌اکنون بیکار هستند، در گفت و گو با دویچه‌وله خواستار مخفی ماندن نامشان شدند. یکی از این روزنامه‌نگاران گفت پس از اولین اخراجش از روزنامه فرهیختگان و انجام دادن تنها یک مصاحبه در این مورد، آنقدر سختی کشیده که دیگر حاضر نیست در مورد این موضوع صحبت کند. تعدادی از این روزنامه‌نگاران زمانی که هنوز شاغل بودند دستگیر شدند و پس از آزادی از زندان شغل خود را از دست دادند. مهسا جزینی، ساسان آقایی، محمدرضا نوربخش و زینب کاظم‌خواه از جمله این روزنامه‌نگاران هستند.

اما تعداد زیاد دیگری نیز هستند که به دلیل توقیف یا تعطیلی روزنامه بیکار شده‌اند. یکی از این روزنامه‌نگاران دقیقا از فردای روز انتخابات بیکار شده. روز ۲۳ خرداد با بسته شدن روزنامه کلمه، وی و سایر همکارانش شغل خود را از دست دادند. او یک سال است که بیکار است و دیگر امیدی هم به کار دوباره در مطبوعات ندارد.

او می‌گوید: «با وجود شرایطی که در کشور هست، زیاد امیدی ندارم که حالا من وارد روزنامه­ای بشوم که نهایتا بسته نشود. ترجیح دادم که به جای این­که حرص بخورم و اعصابم خورد بشود و بدانم که آینده­اش برای من روشن است که این روزنامه­ها بسته می­شوند، همانطور که نمونه­ی آخری­اش همین روزنامه­ی «بهار» بود که بسته شد، ترجیح دادم که با توجه به شرایطی که حالا در کشور وجود دارد، فعلأ کناره­گیری کنم و کار نکنم. چون­ اگر حالا وارد مطبوعات هم بشویم، باید آنقدر خودمان را سانسور کنیم که اصلا خواسته‌ی من نیست».


روزنامه‌نگاری در ایران: کار فصلی

روزنامه‌نگار دیگری معتقد است که کار در رسانه‌های ایران، نوعی کار فصلی است. او می‌گوید: «وقتی که از روزنامه­ی سرمایه بیرون آمدم، یک دوره‌ی یک ساله بیکار بودم. بعد رفتم در یک خبرگزاری کار کردم که وابسته به شهرداری بود. آنجا هم به هرحال یکسری مشکلاتی وجود داشت. فکر می­کنم حدود دو ماه آنجا ماندم. بعد رفتم روزنامه­ی اعتماد ملی که فکرکنم یک ماه بعد تعطیل شد. بعد هم یک دوره بیکاری سه ماهه داشتم. یعنی در کل می­توانم بگویم الان مدت­هاست که من کاری که یک سال طول بکشد را نداشته­ام. یعنی همیشه چندماهه بوده است. یک جورهایی انگار ما داریم فصلی کار می­کنیم».

این روزنامه‌نگار سی ساله، تاثیر این ’’فصلی کار کردن‘‘ را بیش از هرچیز بر مسائل مالی زندگی‌اش می‌داند و می‌گوید: «فکرمی­کنم اولین چیزی که اتفاق می­افتد، فشار مالی است. یعنی من در مقایسه با هم سن و سال­هایم می­توانم بگویم که از نظر مالی خیلی دچار مضیقه هستم و اصلا هیچ کدام از آن امکاناتی که هم سن و سال­های من بعد از ده سال کار کردن دارند، من به واسطه­ی نوع کارم ندارم. البته به هرحال ما این شرایط را تا حدی پذیرفته­ایم. ولی فکر می‌کنم ادامه پیدا کردنش خیلی سخت باشد. یعنی اتفاقی که افتاده این است که خیلی­ها مجبور شده­اند یا کشور را ترک کنند یا شغل­شان را عوض کنند. نمی­دانم ما تا کی دوام می­آوریم. ولی به هرحال شرایط این طوری است».

و جنبه بد دیگری که این نوع کار کردن دارد عدم امکان برنامه‌ریزی برای آینده است: «الان که شورای نظارت هر دوشنبه برگزار می­شود، ما هر دوشنبه گوش به زنگیم. یعنی منتظریم ببینیم این هفته چه کسی را تعطیل می­کنند و نوبت ما رسیده یا نه. مدام به این فکر می­کنیم که ممکن است تعطیل بشود. این خیلی بد است. یعنی مثلا شما برای یک ماه آینده­تان هم حتی نمی­توانید برنامه ریزی کنید. حالا کار یک بخشش است. از نظر مالی اصلا وحشتناک است. یعنی همیشه ترس این را داریم که فقط پس­انداز کنیم که دوباره بیکار شدیم، خیلی به ما فشار وارد نشود».

یکی دیگر از مشکلاتی که به واسطه فضای ناامن حاکم بر رسانه‌ها در ایران برای روزنامه‌نگاران پیش می‌آید، کار در حوزه‌ای غیر از تخصصشان است.

روزنامه‌نگاری که سال‌ها در سرویس اجتماعی روزنامه کار کرده و در دانشگاه نیز رشته جامعه‌شناسی خوانده می‌گوید که تنها به دلیل فرار از بیکاری مجبور شده به کار در حوزه‌ای خارج از تخصصش روی آورد: «این هم یکی از آن آفت­هایی است که روزنامه­نگاران دچارش می­شوند. یعنی به واسطه­ی این که کار ندارند، مثلأ چندین سال روی یک حوزه کار کرده­اند ولی مجبور می‌شوند ان حوزه را ترک کنند. مثلا من اجتماعی‌نویسم، ولیکن به واسطه شرایطی که وجود دارد الان دارم در سرویس فرهنگی کار می­کنم، یک دوره­ای هم حتی اقتصادی کار کردم. این خیلی من را آزار می­دهد. چون فکر می­کنم که باید در حوزه­ی تخصصی خودم کار کنم. به هرحال من جامعه­شناسی خوانده­ام و سال­ها در این حوزه کار کرده­ام و انتظارم هم این است که در همین حوزه بمانم».


روزنامه‌نگارانی که ترجیح می‌دهند بیکار بمانند

اعمال سانسور از سوی حاکمیت، عادت به خودسانسوری، جو غیر حرفه‌ای حاکم بر مطبوعات از جمله دلایلی هستند که باعث شده‌اند برخی از روزنامه‌نگاران بیکاری را بر کار در چنین محیطی ترجیح دهند و یا در صورت امکان به شغل دیگری روی آورند.

یک روزنامه‌نگار به دلیل حاکم بودن جو خودسانسوری حتی بر حوزه اجتماعی ترجیح داده بیکار بماند. او می‌گوید: «در حوزه­ی اجتماعی هم سانسور و خودسانسوری آنقدر زیاد هست که فعلا رغبت نمی­کنم کار کنم. با این­که خیلی دوست دارم و این به هر حال شغلی بوده که چندین سال کار کرده­ام و واقعا کار رسانه و کار خبر یک جوری اعتیادآور است. ولی با توجه به شرایطی که الان هست، واقعیت‌اش الان رغبت نمی­کنم که کار مطبوعاتی بکنم».

الهه موسوی سردبیر سبزپرس به جنبه‌ی دیگری از مشکلات رسانه‌های ایران نگاه می‌کند. به نظر او در حال حاضر حاکم بودن جو غیرحرفه‌ای یکی از مهمترین مشکلات روزنامه‌نگاران است. به عقیده‌ی او در حال حاضر کارکرد رسانه با کارکرد یک حزب سیاسی در ایران مشابه شده است.

او می‌گوید: «ما چون در ایران فضای باز سیاسی نداریم، گاهی مطبوعات کارکرد احزاب را دارند و به همین دلیل خیلی از کسانی که می‌خواهند کار حزبی و سیاسی بکنند از مطبوعات استفاده می‌کنند. یعنی مثلا یک نشریه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند و طبیعتا چون می‌دانند اگر از نیروی حرفه‌ای استفاده کنند کارشان موفق‌تر است از نیروهای حرفه‌ای هم استفاده می‌کنند. ولی متاسفانه چون خودشان به اصول کار حرفه‌ای و ژورنالیسم به عنوان آن چیزی که الان در دنیا به عنوان علم تعریف شده آگاه و آشنا نیستند، می‌خواهند روی پرسنل نفوذ داشته باشند و این مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چون همه نیروها نمی‌توانند این شرایط کار را تحمل کنند. الان ایران مبتلا به این مشکل شده».

خانم موسوی که خود به همین دلیل از سبزپرس استعفا داده از کسانی می‌گوید که به همین دلیل ترجیح داده‌اند شغل دیگری غیر از روزنامه‌نگاری برای خود پیدا کنند: «هستند دوستانی که بعد از چندین سال کار مطبوعاتی مثلا الان دارند مجسمه‌سازی می‌کنند یا مثلا طرف کافی‌شاپ باز کرده و می‌گوید من خسته شدم از این اوضاع که یک آدم که در حوزه مطبوعات و ژورنالیسم هیچ سوادی ندارد و چون سرمایه‌گذاری کرده و چند ارتباط سیاسی هم پیدا کرده، هم با مخالفان و هم با خود نیروهای حاکم و در داخل ساختار قدرت، می‌خواهد من را هم همراه خودش همه‌جا بکشد. من نمی‌توانم این را قبول بکنم».


آیا امیدی به آینده هست؟

با وجود این همه فشار بر روزنامه‌نگاران و نیز رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران ایران با چه امید و با چه چشم‌اندازی به حرفه مورد علاقه خود ادامه می‌دهند؟

یکی از این روزنامه‌نگاران آینده را چندان روشن نمی‌بیند: «آینده را که زیاد روشن نمی­بینم. مخصوصا وقتی صحبت­های آقای رامین (مدیرکل مطبوعات داخل کشور) را می­شنوم و دنبال می­کنم یا اصلاً همین تفکراتی که مانند رامین در دولت وجود دارد و اشخاصی که برای رسانه­ها تصمیم­گیری می­کنند، من این جوری آینده­ی روشنی نمی­بینم و هیچ امیدی ندارم که مثلا حالا در چند سال آینده ما بگوییم که مطبوعات آزادی خواهیم داشت. مگر این که اتفاق خاصی بیفتد و این­ها بروند به سمت آن چیزی که البته عاقلانه است و یک مقدار فضا را باز کنند. ولی من زیاد امیدی ندارم که چنین تصمیم­هایی در این دولت گرفته شود».

شاید به دلیل وجود همین فضا بوده که در عرض یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار مجبور به ترک ایران شده‌اند. اما یکی از کسانی که همچنان در ایران مانده می‌گوید: «من برعکس خیلی از همکارانم که به این فکر می­کنند که بگذارند و بروند، من اصرار دارم که بمانم و همین­جا کار کنم. یعنی در همین شرایط هم من ترجیح می­دهم که اینجا کار کنم. چون فکرمی­کنم که روزنامه­نگاری فقط در همین کشور است که معنی دارد و اگر ما هم این­جا را رها کنیم و برویم، یعنی در اصل میدان را خالی کرده­ایم».

-------------------------------------------------------------------------

اتهام تازه باقی: اخلال در امنیت ملی در سخنرانی پنج دقیقه ای پارک ملت به حمایت از کروبی

ادامه زندان با وجود تعیین دومین قرار وثیقه

جرس: عمادالدین باقی برغم صدور دومین قرار وثیقه هنوز در زندان است و اتهام تازه ای به او تفهیم شده است. وی که از چهار ماه و ده روز گذشته در زندان بسر می برد قرار بود که با صدور قرار وثیقه در پایان ماه دوم قرار بود آزاد شود؛ اما دو ماه گذشته را نیز با قرار وثیقه در زندان و در سلول بسته بند 240 و در شرایط سخت و بدون هر نوع امکانات معمول در زندان ماند در حالی که بدون قرار بازداشت نگه داشتن او در زندان حتی برای یک ساعت خلاف قانون و جرم بود.

همسرباقی امروز به جرس گفت:" این بار مبلغ وثیقه 200 میلیون تومان است واین وثیقه برای اتهام دیگری است که طرح آن تعجب برانگیز است. اتهام اولیه باقی، تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با آیت الله منتظری بوده و اتهام دیگر او سخنرانی 5 دقیقه ای در قبل از برگزاری انتخابات در پارک ملت در جمع هواداران آقای کروبی عنوان شده است. این سخنرانی کوتاه پیش از انتخابات و در زمان فرصت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ایراد شده و معلوم نیست به چه دلیل امنیت ملی را به خطر انداخته است. در این صحبت کوتاه باقی از ضرورت رعایت ادب و اخلاق در تبلیغات انتخاباتی سخن گفته بود و نیز اعلام کرده بود اگر در انتخابات رای هم نیاوریم پیروزیم چون توانسته ایم ادبیات حقوق بشری را وارد گفتمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نماییم. جالب است که این سخنرانی آن هم در پیش از انتخابات، به مصداقی برای اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور تبدیل شده است."

فاطمه کمالی همسر باقی می گوید: با وجود آن که به قول آقای باقی این مبلغ وثیقه معادل دیه قتل چند انسان است اما به باقی ابلاغ شده و به امضاء او رسیده است و در حالی که ما آمادگی تودیع وثیقه را داریم هنوز به خانواده اطلاعی داده نشده است و باقی را پس از حدود 130 روز بازداشت همچنان در شرایط نامناسب و بلاتکلیف رها کرده اند و با پيگيري هايي كه تاكنون داشته ايم نتيجه اي نگرفتيم.

کمالی با انتقاد از اینکه همسرش از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم است گفت:" در ملاقات کابینی که با باقی داشتیم او یادآور شد بازپرس پرونده هنگام ابلاغ قرار به او گفته است که دستور انتقال به بند عمومی را داده است اما معلوم نیست چرا پس از گذشت 130 روز او باید در سلول بسته و بدون هرگونه امکانات که حتی آیین نامه سازمان زندان ها به رسمیت شناخته است باشد.از جمله کتاب،مجله و روزنامه و قلم و خودکار که بخصوص محرومیت آنها برای یک نویسنده شکنجه مضاعف است."

همسر باقی افزود:" بلاتکلیفی و وضع بد نگهداری کسی که با قرار وثیقه در زندان است و هیچ قرار بازداشتی به او ابلاغ نشده نه تنها غیر قانونی که غیر اخلاقی هم هست و نشان دهنده تلاش برخی افراد برای اعمال فشار های غیر قانونی بر باقی است. " اوادامه داد :" اگر یک روز در یک حمام در بسته محبوس شویم عذاب آور است ، اکنون حدود چهار ماه واندی است که باقی را در یک محیط بسته نگه داشته و حتی حاضر نیستند یک جلد کتاب برای دادن به او را بپذیرند و این معنایی جز اعمال فشار غیر قانونی ندارد."

---------------------------------------------------------

انتقال یکی از زندانیان به شکنجه گاه معروف به سگدونی

انتقال یکی از زندانیان بی دفاع به شکنجه گاه بند 1معروف به سگدونی
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" انتقال زندانی مرتضی صادقی به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی جهت اعمال شکنجه های جسمی و روحی علیه این زندانی بی دفاع می باشد.
روز شنبه 11 اردیبهشت ماه زندانی مرتضی صادق 34 ساله به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی زندان گوهردشت کرج منتقل شد. زندانیانی که به این سلولها منتقل می شوند تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی و محدودیتهای غیر انسانی قرار می گیرند. آقای صادقی به دستور حسن آخریان شکنجه گر و رئیس بند 1 به سلولهای انفرادی منتقل شد.
حسن آخریان 7 اردیبهشت همراه با چند پاسداربند زندانی مرتضی صادقی را با باتونهای برقی و معمولی تحت شکنجه های وحشیانه جسمی قرار دادند که در اثر این شکنجه ها بدن او کبود و دچار جراحاتی شد.سپس برای تحقیر کردن او اقدام به کوتاه کردن موی سر وی نمود.
لازم به یادآوری است زندانی مرتضی صادقی 17 بهمن 1386 به اتهام همکاری با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان دستگیر و محکوم به 2 سال زندان و 70 میلیون تومان جریمه شد. از پایان محکومیت او چند ماه می گذرد ولی از آزادی او خوداری می کنند . علت ادامه بازداشت او را مبلغ 8 میلیون و 200 هزارتومان باقی مانده از جریمه 70 میلیون تومانی عنوان می کنند. بنابه گفته وی او اقدام به تهیه فیلم مستندی از گفته های شورای شهر و بعضی از شهرداران مناطق مختلف نموده است که در آن اثبات می شود که چند میلیارد تومان از بودجه شهر را اختلاص کرده اند این فیلم از شبکه های مختلف ماهواره ای فارسی زبان منتشر شده است و شاکیان او 12 نفر از اعضای شورای شهر و 11 شهردار می باشند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،انتقال زندانیان به سلولهای انفرادی معروف به سگدونی جهت اعمال شکنجه های قرون وسطائی و محدودیتهای غیر انسانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به شکنجه های قرون وسطائی در زندانهای این رژیم است.

13 اردیبهشت 1389 برابر با 3 می 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------

برگزاری مراسم روز معلم در کوه آبیدر سنندج

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

در پی فراخوان انجمن صنفی معلمان کردستان مبنی برصعود به کوه آبیدر بمناسبت روز معلم ،جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته سنندجی با حضور بهنگام در برابر موزه حیات وحش صعود خود را آغاز کردند.

فرهنگیان پس از رسیدن به کانی شفا (یکی از چشمه های آبیدر ) با نصب پلاکارد حضور خود را اعلام ومراسم را آغاز کردند.ابتدا بها ملکی ، گزارشی سالانه از فعالیت انجمن ارائه داد که از سوی فرهنگیان حاضر در مراسم مورد استقبال قرار گرفت سپس پیمان نودینیان به تبیین نظرات و دیدگاه انجمن صنفی درباره بیانیه شورای هماهنگی پرداخت و حمایت انجمن صنفی را از این بیانیه اعلام نمود.

در خاتمه مراسم با قرائت بیانیه اختصاصی انجمن صنفی معلمان کردستان و پذیرایی و توزیع بیانیه پایان یافت.

گفتنی است حضور زنان فرهنگی در این صعود ومراسم ، چشمگیروحائز اهمیت بود .

----------------------------------------------------

وضعیت حاد جسمی زندانی کرد محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا – حسین خضری از زندانیان کرد محکوم به اعدام در شرایط جسمی حادی به سر می برد و در معرض خطر قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسین خضری که پیش تر از سوی دادگاه انقلاب به اتهام "همکاری با احزاب کرد مخالف نظام" به اعدام محکوم شده بود، در شرایط جسمی حادی به سر می برد تاجایی که 25 در صد از بینایی یکی از چشمانش را از دست داده است.

این درحالیست که مسئولان زندان از درمان وی ممانعت به عمل می آورند.

حکم اعدام حسین خضری که اولین ماه های دستگیری به شدت تحت شکنجه قرار گرفته بود، در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته و مسئولان زندان ارومیه بارها وی را به اجرای حکم تهدید نموده اند.

این زندانی کرد اهل ارومیه که در طی مدت محاکمه از داشتن وکیل مدافع منتخب و امکان مناسب دفاع از خود محروم بود، مدتی است که از زندان ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده است و نگرانی ها نسبت به اجرای حکم وی تشدید شده است.

-------------------------------------------------------

تجاوز به دختر جوان از سوی مزدوران جنایتکار بسیجی

روزنامه مردمسالاری: دختري جوان پس از ربوده شدن از سوي سه مامورنما توسط اين افراد در شمال شرق تهران مورد تجاوز قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، دقايقي پس از بامداد جمعه 10 ارديبهشت سال جاري دختري 20 ساله به نام مهشيد با مراجعه به پايگاه يکم پليس آگاهي پايتخت از سه مامورنما که وي را مورد تجاوز قرار داده بودند اعلام شکايت کرد.
اين دختر مدعي شد: حدود ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه از محل کار خود خارج شدم تا به خانه بروم. در حاشيه بزرگراه امام علي (ع) منتظر تاکسي بودم که يک ريوي سفيدرنگ با سه سرنشين جلوي پايم ترمز زد. همه آنها بي سيم داشتند و سرنشين جلو خود را مامور بسيج معرفي کرد. بعد با اين بهانه که حجابم نامناسب است گفتند بايد با آنها به پايگاه بسيج بروم تا با اخذ تعهد، آزادم کنند. من که ترسيده بودم مشکلي برايم ايجاد شود، سوار خودرو شدم. بعد از طي مسيري، از بزرگراه منحرف شدند و من را به جايي در حوالي لشگرک بردند. حدود هشت ساعت در يک خانه من را مورد تجاوز قرار دادند. سپس با اتومبيل خود به جايي در حوالي همان منطقه انتقالم دادند و رهايم کردند.

----------------------------------------------------

یک وزیر دولت خاتمی با چاقو مورد حمله قرارگرفت

درصورتی که ضارب انگیزه سیاسی داشته باشد می توان نتیجه گرفت که استادان دانشگاه که غیر خودی تلقی می‌شوند تحت این دست از حملات قرار خواهند گرفت.
****

سایت آفتاب: پس از ترور دکترمسعود علی محمدی، سید احمد معتمدی استاد برق دانشگاه امیرکبیر و وزیر مخابرات دولت سید محمد خاتمی امروزقبل از ظهر مورد حمله قرارگرفت و ضارب با چاقو وی را زخمی کرد.

از حال دکتر معتمدی که گفته می‌شود به بیمارستان منتقل شده هنوز خبر قطعی در دست نیست. این که ضارب دستگیر شده یا خیر نیز خبری در دست نیست.

اساتید دانشگاه این دست از حملات را در دانشگاه بی سابقه ذکر می‌کنند به ویژه از این جهت که دانشگاه به لحاظ امنیتی کاملا تحت کنترل بوده و هر حرکتی قابل شناسایی است.

گزارش‌ها حاکی است که جو دانشگاه امیر کبیرملتهب است و حدود 200 تن از دانشجویان این دانشگاه در محلی که این استاد دانشگاه توسط ضارت مجروح شده است تجمع کرده بودند.

چندی پیش هم استاد فیزیک دانشگاه تهران دکتر مسعود علی محمدی توسط انفجار بمب ترور شد. درصورتی که ضارب انگیزه سیاسی داشته باشد می توان نتیجه گرفت که استادان دانشگاه که غیر خودی تلقی می‌شوند تحت این دست از حملات قرار خواهند گرفت.

ناظران سیاسی معتقدند در صورتی که این حمله از سوی برخی نیروهای افراطی صورت گرفته باشد می‌تواند دارای پیام مشخص برای جناح اصلاح طلب باشد. این دست از حملات پس از انتخابات 22 خرداد افزایش یافت.

ابتدا خواهرزاده میرحسین موسوی مورد اصابت تیر مستقیم واقع شد و سپس به کروبی در راهپیمایی 22 بهمن حمله شد و فرزندش در مکان نامعلومی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.

------------------------------------------------------

تعلیق گزارش مجلس درباره حمله به کوی دانشگاه

تعلیق گزارش كمیته‌حقیقت‌یاب مجلس درباره حمله به کوی دانشگاه

سایت ندای سبز آزادی: در حالی كه حدود 11 ماه از حادثه كوی دانشگاه تهران می‌گذرد، هنوز از گزارش كمیته تحقیق كه به كمیته حقیقت‌یاب معروف شده بود، خبری نیست.

به گزارش ایلنا، چند روز پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، كوی دانشگاه تهران مورد حمله قرار گرفت و شماری از دانشجویان آسیب دیده و قسمت عمده‌ای از ساختمان‌های آن تخریب شد.

در پی این حادثه بدستور علی لاریجانی كمیته‌ای در مجلس به ریاست ابوترابی‌فرد جهت تحقیق در این زمینه تشكیل شد.

نخستین گزارش این كمیته درحالی از سوی ابوترابی در جلسه‌ای غیر علنی قرائت شد كه انتقادات نمایندگان حامی دولت را برانگیخت و حتی به گفته برخی نمایندگان منجر به قطع تریبون نایب رئیس مجلس از سوی یكی از این نمایندگان شد. بخش دوم این گزارش نیز از سوی علیرضا زاكانی در جلسه غیرعلنی دیگری در همان روز قرائت شد.

پس از آن اعلام شد كه گزارش دوم كمیته حقیقت‌یاب از سوی الیاس نادران در جلسه غیرعلنی دیگری قرائت می‌شود و طی آن به شناسایی عوامل حمله كننده نیز اشاره خواهد شد. اما هرگز چنین جلسه‌ای برگزار نشد و حتی نمایندگانی همچون حمیدرضا كاتوزیان، علی عباسپور و كاظم جلالی كه عضو این كمیته بوده و اغلب از پیگیری‌های آن اطلاع رسانی می‌كردند؛ به تدریج در لاك سكوتی فرو رفته و پاسخ به همه سوالات را به ابوترابی‌فرد رئیس این كمیته محول كردند.

تا اینكه هفته گذسته جمشید انصاری عضو فراكسیون خط امام(ره) مجلس در مناظره‌ای با مصباحی مقدم در دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان اعلام كرد كه اساسا كمیته‌ای برای رسیدگی به این مساله تشكیل نشده كه بخواهید از نتیجه عملكرد آن مطلع شوید.

اما پرویز سروری عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس كه در كمیته ویژه تحقیق بازداشتگاه كهریزك عضویت داشته است، در گفتگو با ایلنا، در این خصوص اظهار داشت: بنده در كمیته مذكورعضویت ندارم اما اطلاع دارم كه اقدامات وسیعی در خصوص حادثه كوی دانشگاه انجام شده است. زیرا از طرف رئیس مجلس ماموریت داشته است. بر این اساس اظهارات انصاری را تائید نمی‌كنم.

وی با بیان اینكه پس از جلسه اول كمیته مذكور به كمیته مربوط به بازداشتگاه كهریزك رفته است، افزود: پاسخ سوالاتتان را باید از ابوترابی بگیرید.

كاظم جلالی مخبر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفتگو با ایلنا، با تاكید بر تشكیل كمیته مربوط به كوی دانشگاه، یادآور شد: ابوترابی رئیس كمیته مزبور است و حكم لاریجانی به وی هم همچنان قابل دسترسی است. از این رو هر سوالی دارید از ایشان بپرسید.

در نهایت، علاءالدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیزبه ایلنا، گفت: این كمیته به ریاست ابوترابی تشكیل شده بود كه در فعالیت‌هایش تاثیرگذار بود و در نتیجه تعداد زیادی از دانشجویان به دنبال اقدامات‌ آن آزاد شدند.

وی نیز بر مستقل بودن كمیته پیگیری حادثه كوی دانشگاه از كمیته‌های دیگری كه برای بررسی حوادث بعد از انتخابات تشكیل شده بود را تاكید كرد.

با توجه به اظهارات سه نماینده فوق، هنوز مشخص نیست كه نتیجه پیگیری این حادثه و عوامل مهاجم به دانشجویان چیست. از سوی دیگر، محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس هم در دسترس خبرنگاران نبود تا در این مورد پاسخگو باشد.

---------------------------------------------------

موسوی: نمی توان جلوی آمدن بهار را گرفت

سایت کلمه:جمعی از اصلاح طلبان آذربایجانی در دیداری که با میرحسین موسوی داشتند دیدگاه های خود را در ارتباط با مباحث مربوط به جنبش سبز،جریان اصلاح طلبی،دغدغه های اقتصادی و مسائل ملی و منطقه ای بیان نمودند.

به گزارش خبرنگار کلمه، تاکید ویژه اصلاح طلبان اذربایجان شرقی در این دیدار بر مواردی از قبیل: وضعیت رسانه ای جنبش سبز، راهکارهای جدید برای ارتباط بدنه جنبش با رهبران، تعامل احزاب اصلاح طلب با مردم، مسائل ویژه منطقه ای، نقش دین و اخلاق در مباحث مربوط به جنبش سبز و… بود که مهندس موسوی مطالب مبسوطی را در این زمینه ها و سایر مسائل حساس روز بیان کردند.

به گشایش فضای رسانه های آزاد خوش بین نیستم

مهندس موسوی با توجه به وضعیت رسانه ای جنبش سبز با اشاره به محدودیت های موجود، فضای مجازی را در شرایط فعلی مناسب ترین امکان برای تبادل اخبار و کسب اطلاعات دانست و افزود: در وضعیت حاضر به گشایش فضای رسانه های آزاد خوش بین نیستم.

به خوب خوب گفتیم و بد را بد دیدیم

نخست وزیر دوران دفاع مقدس ضمن اشاره به حضور نحله های فکری گوناگون در جنبش سبز، به لزوم حرکت جمعی و تقویت تعامل و تکیه بر مشترکات با حفظ مواضع تاکید کرد و گفت: ما در یک چارچوب اخلاقی حرکت می کنیم و بدین سبب جنبش سبز در هر حادثه ای به دور از تعصب، به خوب ، خوب گفته است و بد را بد دیده است و به همین خاطر حتی هر حرکت مثبتی حتی از ناحیه ی بخش هایی از حاکمیت که تا کنون در مقابل رای و نظر مردم ایستادگی کرده اند، با رویکردی مثبت مورد ارزیابی قرار می دهد.

بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنها واقع بین نیستند و گیر ادعاهایی افتاده اند که خود ساخته اند و می گویند معترضین با خارجی ها ارتباط دارند و با همین نگاه نیز بازجویی می کنند. فعلا ممکن است این نگاه آنها را متحد کند ولی نمی تواند جلوی آشکار شدن واقعیت را بگیرد، چون بر حقیقت استوار نیست.نمی توان جلوی آمدن بهار را گرفت. بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت.

جنبش سبز را نباید تنها در سطح خیابان تحلیل کرد

نخست وزیر امام با یادآوری رویدادهای پس از نتخابات ۲۲خرداد ۸۸افزود: نباید این جنبش را فقط در سطح خیابان ها تحلیل کرد. ریشه این جنبش غیر قابل انکار است. این جنبش پرده های جهل را کنار می زند. وقتی ملت در مناسبت های مختلف به اجماع می رسد، این بزرگترین دستاورد است و مهم این است که این ایده متولد شده است.

زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخایر این سرزمین است
زبان موضوعی نیست که با آن بخشنامه ای برخورد کرد

مهندس موسوی که بخش عمده ای از سخنانش را به تحلیل مسائل آذربایجان اختصاص داده بود با اشاره به تاریخ معاصر آذربایجان، این خطه را سرزمینی دانست که باید همواره مسائل آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و با اشاره به مکتب تبریز در حوزه مسائل سیاسی ، اجتماعی و فکری به اهمیت زبان های ملی و محلی تاکید کرد و ادامه داد: زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخایر این سرزمین است. زبان و بویژه زبان اوجی و شعر قابل ترجمه نیست و هر زبان ظرفیت هایی دارد که جزو سرمایه ها و ذخایر ملی محسوب می شوند و اهمیت این ذخایر فرهنگی در کشور کمتر از ذخایر مادی نیست. زبان مسئله ای نیست که با آن بشود آمرانه و بخشنامه ای برخورد کرد. رضاخان این کارها را با فرهنگ ها و اقوام کرد و شکست خورد و یکی از دلایل نفرت ملی از آن دوره به همین سیاست ها بر می گردد.

تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود

نامزد معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اجرای بدون تنازل قانون اساسی و عدم اجتهاد در مقابل نص صریح قانون اساسی را تنها راه برای وحدت ملی و استیفای حقوق همه اقوام دانست و گفت: تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود و اگر مشکلی در این بین باشد به نظر خواهی عمومی گذاشته شود.

با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ایم

مهندس موسوی اضافه کرد: متاسفانه با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ایم. وی با اشاره به مسائل آذربایجان ضمن تاکید مجدد بر حرکت جمعی همراه با حفظ اصول افزود: حتی با یک شاخص مشترک می توانیم با هم و برای رسیدن به اهداف مشترک حرکت کنیم.

در هیچ جای ایران تجزیه طلبان در سطح ملی اهمیت و جایگاهی ندارند

میرحسین موسوی با اشاره به این که مسائل هویتی فقط با حفظ منافع ملی ممکن است افزود: در هیچ جای ایران تجزیه طلبان با اراده معطوف به وحدت طلبی در سطح ملی اهمیت و جایگاهی ندارند.

اصلاح طلبان آذربایجان شرقی در سفر به تهران همچنین به دیدار سید محمد خاتمی، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و محسن میردامادی رفتند.

--------------------------------------------------------

تجمع اعتراضی خانوادهای دستگیرشدگان روز کارگر

تجمع اعتراضی خانوادهای دستگیر شدگان روز کارگر در مقابل زندان اوین
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"،خانواده های دستگیر شدگان روز کارگر صبح امروز در مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط عزیزان خود شدند.
روز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان روز جهانی کارگر مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی عزیزانشان شدند. این تجمع از ساعت 09:00 صبح آغاز و تا پایان وقت اداری ادامه داشت.خانواده در مقابل ساختمانی که بازپرسان امنیتی در آن مستقر هستند تجمع کردند. درب این محل بر روی خانواده ها بسته است و کسی جوابگوی آنها نیست .
برخوردها و رفتار نگهبانان بازپرسان امنیتی با خانواده ها توهین آمیز و غیر انسانی است.بدلیل رفتارهای غیر انسانی نگهبانان بازپرسان امنیتی در چند مورد بین خانواده ها و آنها درگیری لفظی روی داد.پاسدارهای مستقر در آنجا به طرز توهین آمیزی خطاب به خانواده ها می گفتند: اگر از اینجا دور نشوید ،شما را پایین می ریزیم.
در جریان برگزاری روز جهانی کارگر بیش از 30 نفر از زنان و مردان دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. تعدادی از آنها عابرین و کسانی بودند که در فروشگاه در حال خرید بودند که از فروشگاه بیرون کشیده شدند و به زندان اوین منتقل شدند. تعداد بسیار کمی از آنها در اثر تلاش های خانواده ها آزاد شدند ولی هنوز اکثر آنها در زندان اوین بسر می برند. دریکی از نقاط خیابان آزادی 12 نفر از زنان و مردان شرکت کننده در مراسم روز جهانی کارگر دستگیر و مستقیما به زندان اوین منتقل شدند.

13 اردیبهشت 1389 برابر با 03 می 2010

------------------------------------------------------------

رئيس شوراى روابط خارجى آمريكا: اگر تحریمها اثر نکرد؟

روزنامه بوستون گلوب چاپ آمریکا در سرمقاله خود براى مقابله با ماجراجويى های اتمی جمهوری اسلامی خواستار اعمال سخت ترين تحريمها و همزمان حمايت از مردم ایران شد.

این روزنامه نوشت، باید با اعمال سخت ترين تحريمها و حمايت از گروههاى اپوزيسيون در داخل ايران با رژیم ماجراجوی تهران مقابله کرد.

بوستون گلوب به تلاشهاى رژيم براى ممانعت از تصويب قطعنامه جديد شورای امنیت اشاره کرده و نوشت، تلاشهاى رژيم درمانده تهران براى کسب راى در شوراى امنيت عليه تحريمهاى قريب الوقوع، نشاندهنده آن است که اين رژيم تا چه اندازه از تاثيرات داخلى تحريمهاى سازمان ملل هراس دارد.


اگر تحریمها اثر نکرد؟

از سوی دیگر ريچارد هاس، رئيس شوراى روابط خارجى آمريكا نیز خواهان اعمال تحریم و بررسی راههای متوسل شدن به زور علیه جمهوری اسلامی و حمایت از مردم ایران شد.

وی گفت، من مدت زيادى خواهان تعامل با رژيم تهران بودم، اما هيچ نشانه‌ ای از تمايل اين رژيم به چنين امرى ندیدم و اکنون نیز نمى ‌بينم.

رئيس شوراى روابط خارجى آمريكا در مورد پیشنهاد رژیم برای ادامه گفتگوها نیز اظهار داشت، رژيم تهران به اين وسيله براى دستیابی به سلاح اتمى وقت مى ‌خرد.

ريچارد هاس همه تلاشهاى بين ‌المللى براى اعمال تحريمهاى شديدتر عليه جمهوری اسلامی در شوراى امنيت سازمان ملل و خارج از آن را تائيد كرد و گفت، شايد تحريم هم براى دست کشیدن رژیم تهران از فعاليتهاى اتمى موثر نباشد، لذا بايد راههاى متوسل شدن به زور را هم مورد بررسی قرار داد و همزمان از اعتراضات مردم ايران نیز پشتيبانى کرد.


---------------------------------------------------------------

سخنرانی احمدی نژاد؛ هيئتهای غربی كنفرانس را ترک كردند

به گزارش رسانه های خبری در نیویورک، هيات های نمايندگی چند کشور غربی حاضر در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی ) در سازمان ملل متحد، امروز هنگام سخنراني احمدي نژاد اين نشست را ترک کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت، نمایندگان چند کشور از جمله آمریکا، فرانسه و انگلستان هنگام سخنرانی احمدی نژاد، جلسه کنفرانس را به نشانه اعتراض ترک کردند.

وزیر خارجه آمریکا پیش تر گفته بود احمدی نژاد برای انحراف اذهان و شبهه افکنی در موضوع منع گسترش سلاح های کشتار جمعی به نیویورک می آید.

پیش از سخنرانی احمدی نژاد، یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سخنانی در نشست امروز گفته بود این آژانس نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای رژیم تهران را تائید کند.

احمدی نژاد بامداد دوشنبه هنگام ورود به نیویورک گفته بود جمهوری اسلامی نیازی به جلب اعتماد جامعه بین المللی ندارد.

-----------------------------------------------------------------

پاریس؛ تظاهرات گزارشگران بدون مرز در برابر سفارت رژیم

در دفاع از آزادی مطبوعات در ایران : تظاهرات گزارشگران بدون مرز در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاریس

به مناسبت هفدهمین سالروز ٣ می ١٣ اردیبهشت روز جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در اعتراض به سرکوب آزادی مطبوعات در ایران و برای آزادی روزنامه نگاران زندانی ، تظاهرات اعتراض را در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار کرد.

فعالان گزارشگران بدون مرز تی شرتی با عکس مچاله شده محمود احمدی نژاد به تن داشتند که شعار " تنها آزادی مطبوعات آنها را آزار می دهد" بر ان نوشته شده بود.

این تظاهرات با حضور چشمگیر رسانه های بین المللی و شرکت تعدادی از روزنامه نگاران تبعیدی برگزار گردید. تظاهر کنندگان با فریاد "آزادی مطبوعات برای ایران" و "روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنید" گلوله هایی از روزنامه را به محوطه سفارت پرتاب کردند.

گزارشگران بدون مرز در هفدهمین سالروز آزادی مطبوعات فهرست دشمنان آزادی مطبوعات را منتشر کرد. محمود احمدی نژاد و سید علی خامنه ای در کنار ٣٨ رهبر و مسئول سیاسی و نظامی در جهان در این فهرست قرار دارند.

ایران هم اکنون با ٣٥ روزنامه نگار و وب نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران است.

-------------------------------------------------------------------

فیلم؛ ترک کنفرانس از سوی غربیها هنگام سخنرانی احمدی نژاد

http://www.youtube.com/watch?v=xkIi2-6cFYY&feature=player_embedded