vendredi 7 mai 2010

امام جمعه رژیم به کشورهای غربی: در دهانتان می زنیم

تلویزیون رژیم: امام جمعه موقت تهران خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر مودبانه و منطقی حرف بزنید، جواب منطقی می شنوید؛ در عرصه هسته ای شما باید هسته ای شدن جمهوری اسلامی را مفروض و قطعی بگیرید.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز افزود: جمهوری اسلامی به فضل الهی در باشگاه هسته ای کشورهای جهان وارد شده است و شما باید درباره کیفیت تعامل با جمهوری اسلامی و همچنین درباره خلع سلاح قدرت های جهانی که سلاح های اتمی آنچنانی دارند، گفت وگو کنید.

وی اضافه کرد: اگر با زبان زور و تهدید صحبت کنید، ملت ایران قاطعانه در دهان شما می زند.

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: اوج جنگ نرم سیاسی در 11 ماه گذشته و در حوادث پس از انتخابات بود. در این جنگ، استکبار و رسانه‌های آن با همه قوت در خدمت مهاجمان جنگ نرم قرار گرفتند. اما با حضور شکوهمندانه و افتخارآمیز مردم در 9 دی و 22 بهمن سال گذشته، عوامل جنگ نرم شکست خوردند و به احتضار افتادند.

عضو مجلس خبرگان افزود: اکنون همه تلاش این جریان به احتضار افتاده، این است که بگوید زنده است، اما واقعیت این است که جبهه ملت و انقلاب پیروز بوده، هست و به فضل خدا خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی همچنین با بیان اینکه جبهه دومی که دشمنان نظام گشوده‌اند، "جنگ نرم فرهنگی" است، افزود: این جبهه از 20 سال پیش در حوزه فرهنگ شروع شده و ادامه داشته است. هدف این جنگ هم مانند جنگ نرم سیاسی است و به شکل ابتذال خود را به نمایش می‌گذارد، به طوری که در فیلم، هنر، تئاتر، ورزش، برخی روزنامه‌ها و مجلات به هر صورت که دشمنان در این جبهه بتوانند، بروز می‌کند.

وی ادامه داد: در این جبهه تلاش می‌شود بدحجابی گسترش یابد و حتی در برخی مکان‌ها برخی در حال تجربه کشف حجاب هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی خطاب به بانوانی که رعایت عفاف و حجاب را نمی‌کنند، گفت: خانم محترم! می‌خواهید در جامعه امن زندگی کنید یا خیر؟ بدحجابی شما امنیت روانی، اخلاقی و اجتماعی جامعه را بر هم می‌زند و این به ضرر خودتان هم خواهد بود.

خطیب جمعه تهران افزود: چه مسلمان باشید و چه غیرمسلمان، این بساط فقط به دین ضرر نمی‌زند. عضو مجلس خبرگان خطاب به بانوان مسلمان و شیعه گفت: شما می‌دانید که در قرآن بیش از 10 آیه به صراحت از حجاب سخن می‌گوید، چطور بدحجابی می‌کنید و می‌گویید مسلمان هستید؟

وی افزود: محب حضرت فاطمه (س) هستید و در مجالس آن حضرت گریه می‌کنید؛ اگر در محضر صدیقه طاهره با این لباس حاضر شوید، خجالت نخواهید کشید؟ امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر امنیت جامعه را می‌خواهید، این ساختار شکنی را کنار بگذارید.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی در ادامه گفت: بر خلاف تصور برخی، حجاب مسئله شخصی نیست؛ بلکه مسئله‌ای کاملا اجتماعی است و بی‌حجابی سازنده ده‌ها گناه کبیره است.

وی خطاب به بازیگران ابتذال و کسانی که مباشر این بدحجابی‌ها و گسترش آن هستند، گفت: این ملت همان گونه که جریان فتنه سیاسی را عقب راند، با همان قدرت و قاطعیت در مقابل جلوه‌های بدحجابی و بی‌حجابی که یادگار رضاخان قلدر است، خواهد ایستاد.

---------------------------------------------------------------

رفتار وحشیانه و غیرانسانی با زندانیان در زندان گوهردشت

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"، یک زندانی که در اثر شکنجه های وحشیانه پای او شکسته بود و بدن وی مجروح و خونین بود بعد از چند روز تحمل درد شدید و جانکاه به بهداری زندان منتقل شد . همچنین زندانی دیگری که دچار خفگی شده بود از انتقال او به بهداری خوداری کردند تا اینکه جان سپرد.
زندانی بهرام تصویری از بند 1 زندان گوهردشت کرج که در اثر شکنجه های وحشیانه پاسدار بندها و گارد زندان دچار شکستگی پا شده بود و همچنین در اثر ضربات باتون بدن او مجروح و خونین بود . پای او در اثر ضربه کپسول آتش شکسته شد.فردی که با کپسول آتش نشانی به وی ضربه زد و باعث شکستگی پای او شد، پاسداری بنام آقایی از فرماندهان گارد زندان می باشد.
زندانی بهرام تصویری علیرغم شکستگی پا و مجروح و خونین بودن بدنش چند روز در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی نگهداری می شد و از شدت درد شب و روز به خود می پیچید. این شیوه جدید شکنجه زندانیان بی دفاع است.بعد از چند روز او را به بهداری زندان منتقل کردند. وقتی که به بهداری منتقل شد یکی از پزشکان زندان بنام اشراقی از صحنه ای که با آن موجه شده بود شوکه شد. چونکه بدن او خونین و از کبودی سیاه شده بود و این زندانی بی دفاع از درد به خود می پیچید.
از طرفی دیگر زندانی محمد فتوحی 50 ساله که در جنگ ایران – عراق یک پای خود را از دست داده بود و همچنین ریه های او بدلیل تنفس گاز شیمیایی دچار آسیب جدی شده بود و به سختی قادر به انجام امور شخصی خود بود. او بدلیل قتل همسر و پدر همسرش 9 سال بود که در سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت کرج زندانی بود. او یکی از بسیجیان دوران جنگ بود.
روز پنجشنبه به دلیل ناراحتی ریوی که در اثر گاز شیمیای دچار آن گشته بود حالت خفگی به وی دست می دهد . همبندی های او تقاضای کمک از حسن آخریان رئیس بند 1 و پاسداربندها می کنند ولی پاسداربندها و حسن آخریان نسبت به تقاضای کمک و اعتراض آنها توجهی نمی کنند و پس از مدتی در سلول خود و در مقابل چشمان حیرت زده و بی دفاع سایر هم بندیانش جان سپرد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، شکنجه های وحشیانه زندانیان بی دفاع تا آستانه مرگ ،چند روز در حالت درد شدید و جانکاه قرار دادن آنها و عدم رسیدگی به زندانی که دچار خفگی شده بود تا آنکه جان بسپارد به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای نجات جان زندانیان بی دفاع که در زندانهای قرون وسطائی به قتل رسانده می شوند خواستار اعزام هیئتی بین المللی برای تحقیق در مورد جنایت علیه بشریت در ایران است.

17 اردیبهشت 1389 برابر با 7 می 2010


گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد

---------------------------------------------------------------

1789 زندان باستیل، 1989 دیوار برلین و سال 1389 نوبت اوین!

---------------------------------------------------------------

بلاتکلیفی یک دانشجوی زندانی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - حامد امیدی، از فعالین دانشجویی شهرستان تکاب، بیش از 3 ماه است که در بازداشت نیروهای امنیتی در زندان اوین به سر می برد و تا به حال نیز هیچ نهادی خود را پاسخ گو به خانواده ی وی ندانسته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، چند روز قبل در پی یک تماس تلفنی به منزل پدری حامد امیدی در تکاب، به آنان اطلاع داده شد که فرزندشان با قرار وثیقه آزاد خواهد شد اما پس از مراجعه به نیروهای امنیتی در تهران انان حاضر به پاسخ گویی به پدر نامبرده نشدند.

این برای چندمین بار است که پدر سالخورده ی وی باوعده های دروغین به تهران عزیمت نموده و موفق به کسب اطلاع از فرزند در بندش نمی شود. این در حالیست که مسولان زندان به دلیل عدم تکلم وی و خانواده ایشان به زبان فارسی از تماس این زندانی ممانعت به عمل می آورند.

درهمین راستا برادر کوچکتر وی برای چندمین بار از سوی نیروهای امنیتی شهر تکاب احضار و مورد بازجویی قرارگرفته. به نحوی که وی شهر تکاب را ترک وبه مکان نامعلومی پناه برده است.

شایان ذکر است که حامد امیدی دانشجوی کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه تهران است که قبل عید نوروز دستگیر و تا به حال در بازداشت به سر می برد.

---------------------------------------------------------------

ضیافت شام متکی؛ آمریکا: یک فرصت از دست رفته

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز ضیافت شام رژیم تهران در نیویورک را یک فرصت از دست رفته توصیف کرد و گفت آنها نتوانستند از این فرصت برای خارج شدن از انزوای دیپلماتیک استفاده کنند.

فیلیپ کراولی در جمع خبرنگاران گفت، رژیم تهران یک فرصت دیگر را برای عمل کردن به تعهدات بین المللی خود از دست داد.

شب گذشته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی که برای شرکت در کنفرانس ان پی تی در نیویورک حضور داشت، تمامی کشورهای عضو شورای امنیت را به ضیافت شام دعوت کرد.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز به نمایندگی از واشنگتن در این نشست حضور داشت.

به گفته دیپلماتها، متکی در این جلسه موضع رژیم تهران مبنی بر استفاده از انرژی هسته‌ ای را بار دیگر تکرار کرد.

ناظران دعوت متکی از اعضای شورای امنیت از جمله کشورهای غربی را نشانه نگرانی رژیم تهران از اعمال تحریمهای جدید شورای امنیت و انزوای بیشتر می دانند.

آن ماری اسلاتر، یکی از همکاران نزدیک هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا امروز گفت، تلاشهای رژیم تهران نشان می دهد که آنها بشدت نگران تحریمها و انزوای بیشتر هستند.

---------------------------------------------------------------

گزارشگران بدون مرز: روزنامه‌نگاران ایران را پناه دهید

بیش از ۵۰ ژورنالیست پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری از ایران گریخته‌اند. هرچند بسیاری از آنان به ترکیه پناه برده‌اند، اما امکان اقامت دائم ندارند و احتمال گرفتاری در چنگ ماموران سازمان امنیت جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.
****

رادیو آلمان: سازمان گزارشگران بدون مرز در یک نامه سرگشاده از گیدو وستروله وزیر خارجه و توماس دِ مِزیر وزیر کشور خواسته، ‌به قول خود در مورد پذیرش ژورنالیست‌ها و وبلاگ‌نویسان فراری ایرانی عمل کنند.

به مناسبت اهدا جایزه "هنری نانن"، که یکی از معتبرترین جوائز آلمان به ژورنالیست‌ها است، سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار پذیرش هرچه سریعتر ژورنالیست‌ها و وبلاگ‌نویسان ایرانی شده است، که پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری به‌خاطر حفظ جان خود مجبور به ترک ایران شدند.

گزارشگران بدون مرز در این نامه سرگشاده می‌نویسند:« چگونه است که از تلاشگران در راه دمکراسی و حقوق بشر در ایران در گفتارهای سیاسی ستایش می‌شود، اما وقتی در موارد مشخص نیاز به کمک است، این کمک‌ها صورت نمی‌گیرد».

کریستیان ریکرتس، مدیر مسئول گزارشگران بدون مرز در نامه خود، قولی که دولت آلمان در تاریخ ۱۶ مارس سال ۲۰۱۰ در زمینه پذیرش ژورنالیست‌ها و فعالان حقوق بشر داده را یادآوری کرد و نوشت:« از این تاریخ تاکنون با هیچ یک از افراد مشخصی که گزارشگران بدون مرز آنها را می‌شناسند، تماسی گرفته نشده است».

ریکرتس در ادامه می‌افزاید:« برای ما قابل درک نیست که چرا پس از قول دولت، در کار وزارت‌کشور که وزارت‌خانه مسئول است، هیچ تسریعی حاصل نشده است».

بیش از ۵۰ ژورنالیست پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری از ایران گریخته‌اند. هرچند بسیاری از آنان به ترکیه پناه برده‌اند، اما امکان اقامت دائم ندارند و احتمال گرفتاری در چنگ ماموران سازمان امنیت جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.

در نامه گزارشگران بدون مرز تاکید شده است:« وضعیت نامناسب ژورنالیست‌ها و وبلاگ‌نویسان ایرانی ایجاب می‌کند که بنام انسانیت هرچه سریعتر اقدام شود». این سازمان همچنین خواستار صدور "روادید اضطراری" از سوی وزارت‌خانه‌های ذیربط شده است.

برخلاف آلمان، دولت فرانسه سریعا عکس‌العمل نشان داد و تقریبا ۳۰ نفر از ژورنالیست‌ها را به همراه خانواده‌شان به فرانسه منتقل کرد. پس از آن آمریکا، کانادا، نروژ، ایتالیا نیز از این اقدام پیروی کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اکنون بیش از شش ماه است که تلاش می‌کند راه حلی برای پذیرش ژورنالیست‌های فراری ایرانی به آلمان بیابد.

---------------------------------------------------------------

سومین روز اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد

سایت ندای سبز آزادی: سومین روز از اعتصاب غذای دانشجویان عضو تشکل مستقل آزاد اندیشان دانشگاه آزاد شهرکرد، با عقب نشینی مسئولین دانشگاه و قول همکاری آنها همراه شد.

بعد از صدور بيانيۀ اعتراضی روز دوشنبۀ تشکل «سازمان مستقل آزاد انديشان دانشگاه آزاد شهرکرد» که در اعتراض به عدم کسب مجوز انتخابات شورای مرکزی آن تشکل صورت گرفت، دانشجویانِ عضو آن تشکل منتقد دانشجویی، از روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با تجمع مقابل دفتر نهاد رهبری در آن دانشگاه، اعتراض خود را نشان دادند.

یکی از کاندیدای شورای مرکزی تشکل مذکور خاطرنشان کرده است "جلسه ای در روز شنبه برای بررسی خواسته های دانشجویان تشکیل خواهد شد و خبر ها حاکی از این است که اعضای آن تشکل در صورت نگرفتن جواب مطلوب، دامنۀ اعتراضات خود را گسترده تر خواهند کرد."

---------------------------------------------------------------

وخامت حال دکتر محمد اولیایی فرد در زندان

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی : گزارشات رسیده از بند 350 حاکی از وخامت وضعیت سلامت آقای محمد اولیایی فرد، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری است.

دکنر محمد اولیائی فر وکیل حقوق بشری و مشاور کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، درتاریخ شنبه 11 اردیبهشت به بهانه گدراندن محکومیت یکساله خود با اتهام بی اساس تبلیغ علیه نظام با شیوه ای نا متعارف و توهین آمیز، در حالی که با معاون دادگاه انقلاب تهران قرار ملاقات داشت، در راهروهای دادگاه بازداشت شد.

این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که وکالت تعداد زیادی از فعالین دانشجویی، مدنی و محکومین به اعدام در سنین زیر 18 سال را به عهده دارد، در طول هفته جاری به دلیل عدم دسترسی به داروهایش دچار حملات صرعی شده که به گفته خانواده ایشان، تا به امروز بی سابقه بوده است.

گفتنی است که آقای محمد اولیایی فرد مبتلا به بیماری میگرن شدید می باشند و قبل از بازداشت تحت مراقبت های پزشکی بودند. با وجود پیگیری های فراوان خانواده و وکلای ایشان تاکنون موفق به ملاقات و تحویل داروهای وی نشده اند و مقامات قضایی و زندان اوین دلیل موجه و قانونی ای برای این امر ارائه نکرده اند.

آقای محمد اولیایی فرد که بدون ابلاغ حکم بدوی و در نظر گرفتن فرجه قانونی برای اعتراض به حکم صادره و طی مراحل معمول در بازداشت به سر می برند می برد،دارای سوابق روشنی در فعالیت های انساندوستانه و دفاع از موکلین خود با راهکارهای قانونی و مدنی است.

در همین راستا مقامات قضایی بویژه شعبه 26 دادگاه انقلاب تا کنون در قبال اقدامات غیر قانونی در خصوص ابلاغ حکم، بازداشت و جلوگیری از اعتراض به حکم صادره، هیچ پاسخی ارائه نداده اند.

سازمان عفو بین الملل دیروز در بیانیه ای ضمن انتقاد از بازداشت دکتر محمد اولیائی فرد به دلیل انتقاد از اعدام نوجوانان، خواستار آزادی او شده است.

این در حالی است که علی بیکس، دیگر عضو مرکزی این کمیته که به هفت سال زندان محکوم شده است، به دلیل تشدید عفونت لثه در وضعیت بدی به سر می برد و به مانند دکتر اولیايي فرد نیاز به درمان فوری در بیرون از زندان دارد.


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

---------------------------------------------------------------

پاسخ تهدید احمدی نژاد توسط دبیرکل آژانس اتمی

جعفر پویه

پاسخ تهدید احمدی نژاد توسط اعضا دایم شورای امنیت و آمانو

تنها یک روز بعد از یاوه بافیهای محمود احمدی نژاد در نیویورک در کنفرانس مطبوعاتی و تهدید سازمان ملل و موافقت با طرح برزیل، پیامدهای آن آشکار شد. پس از اینکه سخنرانی احمدی نژاد مذاکره درباره پرونده اتمی را به بن بست کامل کشاند و عدم تمایل رژیم به حل و فصل پرونده اتمی اش معلوم شد، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای برنامه اتمی رژیم را خطری جدی برای جهان دانستند.
در این بیانیه که توسط پنج کشور آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس امضا شده آمده است: "ما از ایران می‌خواهیم با اجرای فوری و کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اجابت خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نگرانیهای جامعه جهانی پاسخ دهد" و افزوده می شود: "ما بر اهمیت عملی ساختن فوری و کامل تعهدات بین‌المللی ایران تاکید داریم."
پنج کشور عضو شورای امنیت همچنین در این بیانیه می نویسند: "آژانس بین‌المللی باید هر نوع نقض قرارداد ان پی تی از سوی ایران در مورد مقررات بازرسی را به سازمان ملل گزارش کند. آنگاه شورای امنیت تعیین خواهد کرد که آیا صلح و امنیت جامعه بین‌الملل به خطر افتاده است یا خیر."
اما این همه ماجرا نیست، زیرا بیانیه اعلام می کند: "ما تاکید می‌کنیم که در چارچوب مسوولیتهای شورای امنیت، واکنش در برابر چنین تهدیدهایی در اولویت قرار دارد."
همزمان، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای به خبرنگاران گفت که سازمان انرژی اتمی بدون کمک دیگران قادر به حل مساله اتمی ایران نیست و خواستار اعمال فشارهای جهانی هماهنگ بر رژیم تهران شد. او بار دیگر تاکید کرد، نمی‌تواند این احتمال را رد کند که فعالیت هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی منحرف شده است.
آمانو همچنین گفت: "بدون تغییر خط‌مشی از سوی ایران قادر نخواهیم بود کار موثر انجام دهیم. تغییر خط‌مشی لازم است."
این جمله کاملن مشخص می کند که شیوه برخورد رژیم ولی فقیه و احمدی نژاد با سیاست بی دنده و ترمز با جامعه جهانی چقدر مورد تنفر قرار گرفته که آمانو خواهان فشار جامعه جهانی برای تغییر این رویه است.
اما روز گذشته همچنین وزارت خارجه برزیل گزارش مربوط به طرح جایگزین به وسیله این کشور برای مبادله سوخت را تکذیب و اعلام کرد: "مطلع شده ایم که یک سایت رسمی دولت ایران از حمایت رییس جمهوری این کشور از طرح برزیل خبر داده است. ولی در سفر وزیرخارجه هیچ طرح رسمی ارایه نشده است."
با این حساب احمدی نژاد برای گمراه کردن خبرنگاران و شنوندگان یاوه های بی سرو ته خود، اقدام به دروغگویی کرده و بی شرمانه با طرحی موافقت می کند که در اصل وجود خارجی ندارد.
نا گفته پیداست که پیامدهای سیاست بی دنده و ترمز ولی فقیه و پادو او مورد تنفر جامعه جهانی قرار گرفته و نه تنها مورد توجه کسی قرار نمی گیرد بلکه، بر ضد خود عمل کرده و جامعه جهانی را برای تصمیم گیری علیه اعمال و رفتار رژیمی بی مسوولیت که صلح جهانی و امنیت منطقه را به خطر انداخته است، مصمم تر می کند تا با قاطعیت بیشتری در برابر آن عمل کنند.

---------------------------------------------------------------

تلاش رژیم برای خروج از انزوا و جلوگیری از تحریمها

به گزارش رادیو آلمان، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی که برای شرکت در کنفرانس ان پی تی در نیویورک حضور داشت، در آخرین روز اقامت خود، تمامی کشورهای عضو شورای امنیت را به ضیافت شام دعوت کرد. چین تنها عضو دائمی بود که سفیر خود را به این مهمانی فرستاد.

این اقدام متکی در حالی صورت گرفت که در هفته‌های اخیر رایزنی‌های پنج‌عضو دائم شورای امنیت و همچنین دیگر کشورهای عضو، بر سر اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه رژیم ایران در جریان است.

یوکیو تاکاسو، سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد، پس از این مهمانی به خبرنگاران گفت: ما برای مذاکره به اینجا نیامده بودیم، بلکه تنها برای تبادل نظر کلی و صریح جمع شده بودیم.

وی افزود که متکی در این جلسه موضع رژیم ایران مبنی بر این‌که حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ ای را دارد را تکرار کرد.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل به نمایندگی از واشنگتن در این نشست حضور داشت.

وولف از هرگونه اظهار نظری خودداری کرد و تنها گفت، شام بسیار خوبی بود.

سایر نمایندگان بدون گفت‌وگو با خبرنگان جلسه را ترک کردند.

ناظران دعوت متکی از اعضای شورای امنیت از جمله کشورهای غربی را بیانگر تلاش رژیم ایران برای جلوگیری از تصویب قطعنامه جدید تحریمها می دانند.

یک مقام ارشد آمریکايی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه واشنگتن پست گفته رژیم تهران نگران تحریم ‌های جدید است و در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک از این تحریم ‌ها جلوگیری کند.

از سوی دیگر یک مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویتر، اقدامات اخیر رژیم تهران را وقت‌‌کشی و خرید زمان توصیف کرده و گفته است ما گمان می‌کنیم زمان آن رسیده که در شورای امنیت گامی به جلو برداشته شود.


هشدار معاون رئیس جمهور آمریکا در پارلمان اروپا

معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه طی سخنانی در پارلمان اروپا در مورد دستیابی احتمالی رژیم تهران به سلاح اتمی هشدار داد و گفت در این صورت منطقه خاورمیانه با یک مسابقه تسلیحاتی و بی ثبات کننده مواجه خواهد شد.

جو بایدن گفت، در صورت کوتاهی از سوی ما در این زمینه، نسل های آینده هرگز ما را نخواهند بخشید.

معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود گفت، رژیم تهران با ادامه فعالیتهای هسته ایش، تعهدات بین المللی خود را نقض کرده و با فشارها و انزوای فزاینده روبرو است.

---------------------------------------------------------------

ممنوعيت موسيقی در تاکسی ها

سایت حکومتی برنا: مدیر کل هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها گفت: رانندگان تاکسی حق استفاده از موسیقی و سی دی های غیرمجاز در تاکسی ها را ندارند.

رسول عباسی تصریح کرد: هیچ راننده ای حتی به درخواست مسافران حق استفاده از آهنگ های غیرمجاز را نداشته و در صورت استفاده،متخلف محسوب شده و با آنها برابر قانون برخورد می شود.

وی یادآور شد: پروانه کار رانندگان متخلف ابطال و خودرو نیز توقیف خواهد شد.

مدیر کل هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری های کشور ادامه داد: برهمین اساس کلیه مدیران عامل سازمان های نظارت بر تاکسیرانی های کشور برحسب وظیفه ذاتی خویش باید نسبت به عملکرد رانندگان تاکسی نظارت کنند.

---------------------------------------------------------------

غرفه مصر در نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

رادیو آلمان: مسئولان نمایشگاه کتاب تهران به دلیل وجود کتابی با عنوان "دائرة‌المعارف خلیج عربی" در میان کتاب‌های ناشران مصری، غرفه‌ی کشور مصر در نمایشگاه کتاب را بستند. به کار بردن نام "خلیج عربی" به جای خلیج فارس تا کنون حساسیت‌های زیادی را در مناسبات ایران و کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس برانگیخته است. چندی پیش ایران شرکت‌های هواپیمایی عربی را تهدید کرد، چنانچه خلبانان آن در هنگام پرواز از عبارت "خلیج عربی" استفاده کنند، آسمان خود را به روی هواپیماهای آنها خواهد بست.

---------------------------------------------------------------

نماینده رهبری در سپاه: خواص اگر توبه کرده و فتنه ۸۸ را محکوم کنند، می توانند برگردند!

ورود سپاه به فعالیتهای اقتصادی، به خواست هاشمی برای کمک به دولتها بود

جــرس: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با بیان اینکه "خواصِ به خطا رفته باید توبه کنند و فتنۀ ۸۸ را نیز محکوم نمایند تا بتوانند برگردند"، تاکید کرد "آنها مردود شده اند، اما باید از ملت و رهبری عذرخواهی کنند."

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی سعیدی همزمان با هفته عقیدتی سیاسی درسپاه پاسداران، برخی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و کارکردیِ مرتبط و مطروحه در مورد سپاه را تشریح و تاکید کرد "سپاه در امارات شرکت ندارد؛ مقابله با بدحجابی وظیفه سپاه نیست؛ سپاه در امور نظامی معین ارتش، در امور انتظامی معین ناجا و در امور اطلاعاتی معین وزارت اطلاعات است".

وی در خصوص مسائل مطروحه پیرامون فعالیتهای سپاه خاطرنشان کرد "ورود سپاه به عرصه فعالیتهای اقتصادی، به خواست هاشمی رفسنجانی برای کمک به دولتها بود."


ورود سپاه به اقتصاد خواست هاشمی برای کمک به دولتها بود

حجت الاسلام سعیدی در زمینه فعالیتهای کلان اقتصادی سپاه و پرسشهای مطروحه در زمینه مزایده ها و درآمدهای سپاه خاطرنشان کرد: " متاسفانه یکی از شیوه های تخریب سپاه طرح همین مسائل است. یعنی در واقع معکوس جلوه دادن برخی اقدامات سازنده سپاه. اصولا ورود سپاه در عرصه های اقتصادی جزء ماموریت های ذاتی سپاه بوده است.

در دوران پس از جنگ کشور به شدت نیاز به سازندگی عمران و آبادانی و ترمیم زیرساخت ها داشت و رئیس دولت وقت (هاشمی رفسنجانی ) از رهبری درخواست کردند که بخشی از توان مازاد سپاه به کمک دولت بیاید که مورد موافقت ایشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصه های اقتصادی یا بهتر بگویم سازندگی شد.

سپاه این سیاست را تا امروز به همین شکل ادامه داده است وهمچنان بر این سیاست استوار است. اگرچه سپاه وارد پروژه های کوچک اقتصادی شد اما سیاست امروز سپاه ورود به عرصه های ملی است که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد. مانند احداث خط لوله عسلویه به چابهار که ریسک انجام آن برای بخش خصوصی بسیار بالا است.

سپاه نه فقط به صرف درآمد بلکه به لحاظ نقش انقلابی خود این گام های بلند اقتصادی را برداشته است. از دیگر اقدامات سپاه می توان به احداث اتوبانها و پروژه های سنگینی همچون ساخت اتوبان ساوه اشاره کرد که همه از آثار و برکات حضور سپاه در این عرصه است.

سپاه در امارات شرکت ندارد


نماینده رهبری در سپاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "چندی پیش یکی از مقامات اماراتی گفته بود سپاه تعداد زیادی شرکت صوری در امارات دارد"، گفت:
"من ادعای این مقام اماراتی را یک نوع فرافکنی می دانم. در حقیقت این یک همصدایی بین جریان معاند داخلی و برخی محافل خارجی است. به نظر من این مقام اماراتی بدنبال تحقق اهداف سیاسی خاصی در کشورش است. لذا آنان برخی امور را بهانه می کنند تا خواسته های خود را در آن قالب عملی کنند. مثلا شاید بخواهند برخی شرکت هایشان را تعطیل کنند و به همین دلیل به سپاه تهمت می زنند و من بیشتر اصل این مسئله را فرافکنی می دانم."


در همه عرصه ها هستیم


این روحانیِ عضو سپاه همچنین ماموریت های سپاه را مورد اشاره قرار داده و ضمن بیان اینکه "در هر مقطع و زمانی و متناسب با آرایش دشمنان، ماهیت ماموریت سپاه تحت تاثیر متغیرهایی قرار می گیرد"، گفت: "سپاه در بخش نظامی معین ارتش است یعنی اگر دشمن در مسیر تهاجم سخت قرار بگیرد سپاه باید وارد عمل شود، این ارگان در بخش نیمه سخت معین نیروی انتظامی است یعنی اگر مانند حوادث اخیر با آشوب داخلی مواجه شدیم سپاه باید وارد عمل شود.

در بخش اطلاعاتی نیز سپاه معین وزارت اطلاعات است هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ و از جمله وظایف این نهاد جمع آوری اطلاعات و انجام اقداماتی است که باید صورت گیرد البته با هماهنگی وزارت اطلاعات. سپاه در امر سازندگی نیز معین دستگاههای مسئول است و در امر فرهنگی و تبلیغاتی نیز معین دستگاههای فرهنگی در کشور است. یعنی اگر شاهد تهاجم فرهنگی بودیم سپاه باید با تمام وجود به مقابله با این تهاجم فرهنگی برخیزد.


سپاه هم اکنون در مردم جایگاه خوبی دارد


نماینده رهبری در سپاه همچنین از اعتقاد خود مبنی بر اینکه "هم اکنون سپاه در بین مردم از جایگاه خوبی برخوردار است"، سخن گفت و پیرامون بسیج خاطرنشان کرد:"ما مسئول تقویت بنیه فرهنگی سپاهیان و بسیجیان هستیم .همه مکلفیم که سپاه و بسیج را برای ورود به عرصه های جنگ نرم آماده کنیم."


با وجود گسترش ماهواره و فساد، سپاه قصد ورود به این حوزه را ندارد


سعیدی در پاسخ به این پرسش که "اگر سپاه در برخی موارد معین نیروی انتظامی است، آیا قصد ندارد به موضوع تهاجم فرهنگی و ناهنجاری های اجتماعی از جمله در امرافزایش بدحجابی در جامعه وارد شود"، گفت:
"به نظر من انجام این ماموریت نیاز به حضور سپاه ندارد زیرا دستگاههایی هستند که این کار را انجام دهند، البته اگر دستگاههای ذیربط وظایف خود را در این زمینه بخوبی انجام دهند این معضل در جامعه کاهش خواهد یافت. متاسفانه ما با این پدیده بد اجتماعی سالهاست که مواجه ایم وبخشی از آن تاثیرپذیری جامعه از تهاجم فرهنگی دشمنان است یعنی همان گسترش ماهواره و شبکه های فساد ."


سریال ها و فیلم های مبلغ بدحجابی


این مقام روحانی سپاه همچنین تصریح کرد "من معتقدم که عده زیادی از این افراد ناآگاهند و از روی ناآگاهی بدحجاب هستند که برای آنان باید کار فرهنگی انجام داد. نکته بعدی این است که نباید اقداماتی که در جهت کاهش بدحجابی در جامعه صورت می گیرد توسط دستگاههای دیگر خنثی شود. یعنی در برخی جاهها با اینکه کار فرهنگی خوبی صورت می گیرد اما همین دستگاهها مروج بی بندوباری در جامعه می شوند. مثلا برخی از برنامه های صدا و سیما دینی است در جامعه بسیار تاثیرگذار می باشد اما از سوی دیگر پخش سریالها و فیلم هایی که در آن بد حجابی به نوعی تبلیغ شده است موجب خنثی شدن این موضوع خواهد شد.


ارتش سایبری سپاه


نماینده رهبری در سپاه، پیرامون عملیات یک سال اخیر سپاه که تحت عنوان «ارتش سایبری سپاه» به سایت ها و فعالان اینترنتی حمله شد و گروه زیادی بازداشت شده اند، گفت: "...ارتش سایبری اصطلاحی است که دیگران بکار برده اند و هیچگاه خود سپاه از این اصطلاح استفاده نکرده است. شاید عده ای می خواستند این حرکت سپاه را بزرگنمایی کنند. به هر حال سپاه وارد عرصه هایی می شود که روی زمین مانده و به نوعی خط شکنی محسوب می گردد.

در ماجرای فتنه اخیر نیز هماهنگی جریان استکبار با محافل داخلی وجود داشت و از شبکه مجازی اینترنت و فضای سایبر حداکثر استفاده شد. در این میان برخی ها مانده بودند که اتاق فکر آنان در کجاست؟ و این گونه بود که سپاه دست بر روی نقطه حساس آنان گذاشت. همانجایی که آنها درآنجا افراد را سازماندهی می کردند.

سپاه در سال گذشته بر روی جریان فتنه کار کرد و توانست هسته های اصلی سازماندهی این افراد را کشف کند که این هم برای سپاه و هم برای انقلاب افتخار بود .


انتخابات سال ۸۸ و خواصِ مردود


سعیدی در ارزیابی و تحلیل خود از مسائل سال گذشته و آنچه در ماههای بعد از انتخابات رخ داد، گفت:
"اگر چه در این سال با فتنه عمیق و گسترده دشمنان روبرو بودیم اما دستاوردهای مهمی هم برایمان به ارمغان آورد. در حقیقت سال گذشته آئینه ای از عملکرد دو دسته از خواص و جریان هایی که معمولا در حرکت انقلاب با هم رقابت دارند، بود. از یک سو اوج ایثار، استقامت و ولایتمداری ...از سوی دیگر کج فهمی ها و بداخلاقی های سیاسی در جامعه که ضربه محکمی به نظام زد و چهره ما را در عرصه بین المللی مخدوش کرد.
به هر حال این دو چهره را شاهد بودیم و چهره هایی از خواص در این آزمون رفوزه شدند و نتوانستند از مسیر انقلابی به مقصد برسند."


خواص توبه کنند، راه باز است


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پایان و در پاسخ به این پرسش که "به نظر شما راه برگشت برخی از خواص که در حوادث اخیر مرتکب اشتباه شده اند باز است؟"، گفت: "...این آقایان در این مسئله قطعا دچار تخلفات عدیده ای شده اند اما جبران مافات و بازگشت با توجه به سابقه انقلابی که دارند باز است.
به نظر من این افراد ابتدا باید فتنه ۸۸ را محکوم کنند و از بیگانگان فاصله بگیرند و سپس از ملت ایران و رهبری عذرخواهی نمایند. بهترین راه همین است زیرا از جرائمی که بصورت علنی اتفاق افتاده باید بطورعلنی عذرخواهی کرد."

لازم به ذکر است حجت الاسلام علی سعیدی از دانش آموختگان مدرسه حقانی در قم می باشد که همزمان با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در انتخابات نهم (۱۳۸۴)، با دریافت حکمی از سوی آقای خامنه ای، بعنوان نماینده ولی فقیه در سپاه منصوب شد که همچنان این مسئولیت ادامه دارد.

---------------------------------------------------------------

علی جنتی: دولت کویت اتهامی علیه ایران ندارد


جرس: سفیر ایران در کویت با رد ارتباط ایران با شبکه جاسوسی کشف شده در کویت تاکید کرد دولت این کشور اتهامی را متوجه تهران نکرده است.

به گزارش عصر ایران ، علی جنتی در گفت وگو با روزنامه الرای کویت اظهار داشت که دولت این کشور به وی اعلام کرده که هیچ اتهامی علیه ایران ندارد.

وی دیدار دیروز خود با روضان الروضان وزیر مشاور در امور کابینه و خارجه کویت را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این دیدار نشان دهنده پافشاری دو طرف برای تقویت روابط ایران و کویت است.

جنتی ادامه داد: این دیدار با درخواست شخصی من صورت گرفت و هدف از آن اعتراض به جنجال سازی رسانه ای و اتهام زنی بی اساس و نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران در کویت بود.

وی ضمن تقدیر از موضع رسمی دولت کویت که توسط سخنگوی کابینه این کشور منتشر شد، درعین حال گفت: انتظار داشتیم مواضع صریح تری منتشر می شد.

سخنگوی کابینه کویت در واکنش به خبرهای مطبوعاتی درباره کشف شبکه جاسوسی مرتبط با ایران در کویت ضمن تایید بازداشت تعدادی مرتبط با شبکه جاسوسی در این کشور از مطبوعات خواسته بود قبل از روشن شدن ماجرا، به اتهام زنی نپردازند.

جنتی ادامه داد: وزیر مشاور در امور خارجه کویت تاکید کرده است که دولت این کشور هیچ اتهامی علیه ایران ندارد.

وی با تاکید بر این که سفارت ایران در کویت هیچ فعالیت غیرقانونی ندارد تاکید کرد: در دیدار با وزیر کویتی، مواضع تهران را برای تقویت روابط با کویت برپایه احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر ابلاغ کردم. ایران نه در گذشته، نه اکنون و نه درآینده هیچ نیت بدی در مقابل کشورهای همسایه و از جمله کویت نداشته است.

جنتی ادامه داد: دست های پنهانی در داخل و خارج از کویت شکوفایی روابط میان ایران و کویت را نمی پسندند و برای تخریب آن تلاش می کنند. دوره اخیر شاهد سفرهای رسمی میان دو طرف بودیم که برجسته ترین آن سفر شیخ ناصر محمد نخست وزیر کویت به تهران و تشکیل کمیته های مختلف میان دو طرف بود.

---------------------------------------------------------------

مشایی: هیچکس به خاطر گفته هایش دستگیر نشده و کسی به خاطر بیان دیدگاهش در زندان نیست !

جــرس: اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در جریان سفری که همراه با رئیس دولت به نیویورک داشت، طی گفتگویی با نشریۀ آمریکاییِ «نیویورکر» خاطرنشان کرد: "هیچ‌کس در ایران به خاطر گفته‌هایش دستگیر نشده و احدی به خاطر دیدگاهش در زندان نیست و معدودی که در زندان هستند، خراب‌کاری کرده و خشونت آفریده بودند ."


افراد زیادی در زندان ها نیستند
رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسشِ «لورا سکور» خبرنگارِ نشریه مذکور مبنی بر اینکه "آیا سخنان احمدی‌نژاد که گفته بود اپوزیسیون در ایران آزادانه فعالیت می‌کند و آنهایی که به زندان افتادند فقط کسانی‌اند که به تخریب اموال عمومی پرداختند و شیشه را شکستند و ماشین‌ها را آتش زدند، درست است؟"، ادعا کرد:
"کاملا صحیح است. در حقیقت افراد زیادی در زندان نیستند. صدها و هزاران نفر از مردمی که به خیابان‌ها آمدند عقایدشان را بیان کردند. اگر قرار بود همه آنها را بگیریم که زندان‌ها اینقدر جا نداشتند. معدودی که در زندان هستند کسانی‌اند که خراب‌کاری کردند، خشونت آفریدند و امنیت مردم را سلب کردند. "

لازم به ذکر است مشاورِ رئیس دولت به مردمِ معترضی که طی ده ماه اخیر بازداشت، ربوده، زخمی و کشته شده و مسائلی که پیرامون برخورد با آنها توسط مقامات قضایی و امنیتیِ کشور اعلام شده، اشاره ای نکرد.


روزنامه نگاران هم خرابکار بودند
مشایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "هنوز۳۸ روزنامه نگار در زندانهای ایرانند و ۱۸ نفر دیگرشان نیز در مرخصی اند و اتهامات آنها هیچ ارتباطی با خرابکاری ندارد.چرا این افراد در زندانند؟" مدعی شد:
"خرابکاری فقط این نیست که شما خودت دست به بزهکاری بزنی. روزنامه‌نگاران دستگیر شده در ایران، عملا دیگران را به انجام خرابکاری تحریک کرده‌اند. ما هزاران ژورنالیست داریم که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند و هنوز فعال هستند. "

مشایی ادامه داد: هیچ‌کس به خاطر گفته‌هایش دستگیر نشده است. اما افرادی بوده‌اند که کمپین‌های عظیم تبلیغاتی به‌راه انداختند تا مردم را تحریک کرده و در کشور هرج و مرج به راه بیندازند. به همین طریق آنها قصد خشونت آفرینی داشتند.

رئیس دفتر محمود احمدی نژاد با ادعای اینکه افرادی هستند که "در فعالیت‌های سازمان شده‌ای دخیل هستند"، گفت:
"آنها گروهای خاصی تشکیل داده و سعی کرده‌اند از شهرهای مختلف ماشین و چیزهای دیگر به تهران بیاورند و در آنجا افرادشان را متمرکز کنند. همچنین کسانی وجود دارند که وابسته به این گروه‌ها هستند و از طریق رسانه‌های عمومی به وظیفه‌شان عمل می‌کنند. اینها با کسانی که فقط ژورنالیستند فرق دارند. افراد زندانی شده بخشی از همان گروه‌های سازمان‌یافته هستند. طبیعتا من نمی‌توانم بگویم که اینها مجرم نیستند. "

لازم به یادآوری است افرادی چون محمد نوری زاد، احمد زیدآبادی، بدرالسادات مفیدی، احمد قابل و گروه زیادی از محققان و روزنامه نگاران کشور، صرفا به اتهام روزنامه نگاری و بیان نظراتشان در بازداشت های طولانی و بلاتکلیفی به سر می برند.


ابطحی، تاج زاده و ...هم
مشایی درپاسخ به این سوال که "آیا مدعی هستید کسانی که تابستان گذشته محاکمه شدند - از جمله محمدعلی ابطحی و مصطفی تاج‌زاده - در ماشین آتش‌زدن و تحریک به خشونت نقش داشتند؟"، گفت:
"آنهایی که زمینه مساعدی را برای اغتشاش فراهم می‌کنند و وضعیت آنارشی به‌وجود می آورند قانون شکنند. هر کسی می‌تواند متعلق به جریان اپوزیسیون باشد. اما افرادی هستند که برای تغییر حاکمیت سازماندهی و متمرکز می‌شوند و برای نیل به هدفشان دست به هر کاری می‌زنند. شما کشوری در دنیا نشانم بدهید که اینگونه فعالیت‌ها را جرم محسوب نکند. آیا در ایالات متحده یا اروپا تشویق‌شان می‌کنند؟ نه! اما آنها آزادند که آزادانه عقیده‌شان یا مخالفت و نارضایتی خود را از دولت بیان کنند. فعالیت‌هایی که وضعیت آنارشی خلق کنند اکیدا در قانون منع شده. "

وی در مورد اینکه "تاج‌زاده حتی قبل از اینکه ناآرامی در خیابان‌ها به‌وجود بیاید دستگیر شد"، گفت: حقیقت ندارد. هزاران نفر در کمپین‌های انتخاباتی شرکت داشتند. نفرات زیادی از دوستان آقای تاج‌زاده وجود دارند که دستگیر نشدند.


تعطیلی مجاهدین و مشارکت
اسفندیار رحیم مشایی در مورد علت درخواست برخی ازجریان‌ها برای تعطیلی احزاب اصلاح‌طلب (حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب) گفت:
"احزاب سیاسی وظیفه دارند تا یک فضای سالم سیاسی در کشور ایجاد کنند. اگر هر حزبی در مسیری خلاف منافع ملی قدم بردارد به آن اجازه ادامه فعالیت داده نخواهد شد. قواعد مشخصی برای تشکیل یک حزب وجود دارد. بنیانگذاران حزب باید التزام به اطاعت از قانون داشته باشند. اگر قانون‌شکنی کردند حزبشان تعطیل خواهد شد. اما آن افراد می‌توانند در آینده احزاب دیگری تشکیل دهند. مسأله اینست که سران این احزاب به مشکل خورده‌اند. شاید بتوانند فعالیت‌های‌شان را تجدید کرده و احزاب‌شان را بازگشایی کنند. "

گفتنی است کمسیون ماده ده احزاب که در وزارت کشور مستقر است، خارج از وظیفه و کارکردِ قانونیِ خود، حکم به توقیف دو سازمانِ اصلاح طلبِ مذکور داده است.


اگر مصاحبه با رسانه های خارجی جرم بود، رئیس جمهور هم بله...
اسفندیار رحیم مشایی در پاسخ به پرسشی پیرامون "بازداشت کسانی که با رسانه های خارجی مصاحبه کرده اند"، بدون اشاره به حکمِ وزارت اطلاعاتِ دولت احمدی نژاد مبنی بر ممنوعیتِ مصاحبه با رسانه های خارجی گفت:
" نه نه.این درست نیست.یک اشتباه است.درست نیست.ما چنین وضعیتی نداریم. شاید بعضی از افرادی که دستگیر شده‌اند و اینک در زندانند مصاحبه‌هایی با خبرنگان خارجی داشتند اما این جرم واقعی‌شان نیست که به آن متهم شده باشند. مخالفین دولت هستند که می‌گویند این افراد فقط به‌خاطر داشتن مصاحبه دستگیر شده‌اند. اگر ما آن را جرم حساب کنیم افراد زیادی خواهند بود که باید به زندان بروند. این یک جرم محسوب نمی‌شود و در حال حاضر و در آینده خلاف قانون نیست و نخواهد بود. رییس جمهور ما با رسانه‌های جمعی خارجی صحبت می‌کند. اگر این خلاف قانون باشد، رییس جمهور هم نباید اینکار را بکند. اگر خلاف قانون نیست پس هیچ‌کس به خاطر انجام آن نباید دستگیر شود."

لازم به ذکر است اتهامات فعالین سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی زیادی از جمله عیسی سحرخیز، مهدیه گلرو، بهاره هدایت و احمدرضا احمدپور که هم اکنون در بازداشت به سر می برند، مصاحبه با رسانه های خارجی و شرح وضعیت ایران عنوان شده است.


هیچ سوء مدیریتی نداشته ایم
مشایی در برابر آخرین سوال «لورا سکور» خبرنگارِ نیویورکر مبنی بر اینکه "یا معتقد هستید که در زمان بعد از انتخابات گذشته واقعه ای باشد که سوء مدیریت شده باشد؟ آیا چیزی هست که از نگاه دولت تاسف برانگیز باشد؟یا اینکه شما معتقدید دولت موقعیت را به خوبی مدیریت کرده است؟"، گفت: "هیچ سوءمدیریتی در کار نبود.غرب رهیافت دوگانه ای برای بحث حقوق بشر دارد.آنها سعی می کنند از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنند...هنگامی که ما برای مجمع عمومی سازمان ملل در اینجا بودیم، قبل از آن اجلاس دیگری در پیتسبورگ بود و اعتراضات و تظاهراتی اتفاق افتاد. پلیس با خشونت با مردم رفتار کرد.اتفاق مشابهی نیز در اروپا افتاد.در آن برهه هیچکس از حقوق بشر حرفی نزد و هرگز هم دیگر حرفی از آن نبود.اگر اتفاقی مانند آن در ایران بیفتد سالها در موردش حرف خواهند زد و ما باید پاسخگوی سوالاتی درباره نقض حقوق بشر باشیم."


---------------------------------------------------------------

بلاتکلیفی و تمدید قرار بازداشت بدرالسادات مفیدی و جعفر پناهی

در گفت و گو با جرس عنوان شد

جــرس: بدرالسادات مفیدی، دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و جعفر پناهی، سینماگر زندانِ حامی جنبش سبز، کماکان در بازداشتگاه بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند و بنا بر آخرین گزارش ها، قرار بازداشت آنها تمدید شده و همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران


مسعود آقایی همسر بدرالسادات مفیدی، امروز طی گفتگو با خبرنگار جرس، از اتمام بازجویی های وی و در عین حال تمدید قرار بازداشت موقت در بند ۲۰۹ خبر داد و خاطرنشان کرد: "هنوز مشخص نیست چرا با گذشت بیش از چهار ماه بازداشت و اتمام بازجویی و ارسال پرونده به دادگاه، با مرخصی موقت وی موافقت نمی کنند ، و حتی قرار بازداشت را تمدید می کنند."

این فعال ملی- مذهبی به خبرنگار جرس از نگهداری بدرالسادات مفیدی در یک سلول دربسته و همراه با دختر کرد ۲۵ ساله ای بنام زینب جلالیان که محکوم به اعدام می باشد، سخن گفت و از نگرانی مضاعف همسرش نسبت به آن دختر جوان خبر داد. آقایی همچنین اتهامات وارده به همسرش را تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمعات اعتراضی اعلام کرد.

بدرالسادات مفیدی شامگاه ۷ دی ماه گذشته، در جریان دستگیریهای بعد ازعاشورا، همراه با همسرش مسعود آقایی بازداشت شد که آقایی پس از تحمل ۵۲ روز بازداشت انفرادی در بند ۲۴۰ اوین، با سپردن وثیقه آزاد شد؛ اما مفیدی کماکان در بند ۲۰۹ به سر می برد و ملاقات ها و شواهد موثق، از شرایط ناگوارِ جسمی و روحیِ این روزنامه نگار زندانی خبر می دهد.

محمود احمدی نژاد و رئیس دفتر وی، در جریان سفر اخیر به نیویورک، خاطرنشان کرده بودند "آنهایی که به زندان افتادند فقط کسانی‌اند که به تخریب اموال عمومی پرداخته، شیشه شکسته و ماشین‌ها را آتش زدند" و در پاسخ به اینکه "هنوز۳۸ روزنامه نگار در زندانهای ایرانند که اتهامات آنها هیچ ارتباطی با خرابکاری ندارد" متذکر شدند "هیچ‌کس در ایران به خاطر گفته‌هایش و دیدگاهش در زندان نیست و معدودی که در زندان هستند، خراب‌کاری کرده و خشونت آفریده بودند."

سینماگر ســـبز


جعفر پناهی، سینماگر حامی جنبش سبز نیز، با گذشت بیش از دو ماه بازداشت، کماکان در وضعیت بلاتکلیف و تمدید قرار بازداشت به سر می برد.

پناه، پسر جعفر پناهی، در گفتگو با جرس، ضمن بیان اینکه همچنان بازجویی ها، سلول انفرادی و بلاتکلیفیِ پدرش ادامه دارد، از وضعیت نامناسب جسمی وی در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد و خاطرنشان کرد "امکان مطالعه پروندۀ وی از طرف وکیل کماکان غیر ممکن بوده و اتهامات وارده به وی همچنان نامعلوم می باشد."

جعفر پناهی، سینماگر برجسته و مطرح بین المللیِ ایران، اوایل بامداد یازدهم اسفندماه ۸۸ پس از یورش نیروهای امنیتی به منزلش به همراه خانواده و ۱۲ تن از مهمانانش - از جمله دو سینماگر- بازداشت شد که آنها موقتا آزاد شده، اما پناهی همچنان بدون ملاقات، بلاتکلیف و در شرایط سخت سلول انفرادی به سر می‌برد.

سه هفته پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پیگیری موضوع دستگیریِ جعفر پناهی، کارگردانِ بازداشتی توسط آن وزارتخانه خبر داد و علت بازداشتِ وی را- از قول وزارت اطلاعات- ساختِ فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ذکر کرد و گفت "مقامات امنیتی اعلام کرده اند که این کارگردان در حال ساخت فیلمی مربوط به حوادث اخیر و مسائل بعد از انتخاباتِ ریاست جمهوری بوده است."

---------------------------------------------------------------

حبیب الله پیمان: توسل به عدم خشونت، هم تاکتیک هم استراتژی

حمیدرضا تکاپو

جرس: دکتر حبیب الله پیمان، فعال ملی- مذهبی و دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز، ضمن اینکه استراتژی و برگِ برندۀ جنبش سبز را همچون مبارزات مهاتما گاندی و نلسون ماندلا، "تز عدم خشونت" و "مقاومت مدنی" می داند و توسل به شیوه های خشونت آمیز را از خطراتِ بازدارندۀ جنبش ارزیابی می کند، معتقد است اکنون به مرحله ای از تاریخ رسیده ایم که مردم ایران تصمیم دارند خشونت را با خشونت مقابل پاسخ ندهند.

حبیب الله پیمان، عضو کادر اولیۀ شورای انقلاب و مدیر نشریۀ توقیف شدۀ «امت»، از آغاز شکل گیری جنبش سبز معتقد بود "این جنبش یکی دیگر از تجلیات شعور خودآگاه ملی است که انتظار می رود تحت هدایت آن، کشتی طوفان‌زده جامعه به ساحل آزادی و صلح و امنیت و عدالت و زایش دوباره فرهنگی، علمی و معنوی هدایت گردد."

این فعال ملی مذهبی طی یک سالی که گذشت، بارها خاطرنشان کرده است "جنبش‌سبز با الهام از شعور ملی ایرانیان، راه عدم خشونت، یعنی مقاومت خلاق و صلح‌آمیز را برگزیده است. مردم عزم دارند که خشونت را با خشونت مقابل پاسخ ندهند، در پاسخ به کسانی که زیر سیطره سامانه دفاع غریزی کور و کودکانه، قابیل وار بر ضد آنها دست به خشونت می برند، همان را می گویند که هابیل در مقام یک انسان بالغ آزاد و خودآگاه خطاب به برادر گمراه خود بر زبان آورد «اگر تو دستهایت را برای کشتن من دراز کنی، من دستهایم را برای کشتن تو نخواهم‌گشود». فراموش‌ نکنیم که در هر رویارویی که اسلحه آن خشونت است، پیروزی از آن قابیلیان است که پروای خدا و اخلاق و انسانیت ندارند و در قساوت و بی رحمی، حد و مرزی نمی‌شناسند. آن پیروزی که با سلاح خشونت به دست می آید جز با اعمال خشونت دائمی و افزون تر پایدار نمی ماند. برتری جنبش های اصیل ملی و نیز جنبش سبز، در پای‌بندی به اخلاق و ارزش‌های مشترک ملی و دینی و تکیه بر مقاومت خلاق مدنی و فرهنگی و مددجویی از صبر و پایداری و مهربانی و مدارا، گذشت و شفافیت و صداقت در گفتار و کردار و نیات است."

پیمان قبل از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ نیز، همراه با ۲۵۴ تن از شخصيتها و فعالان سياسى، فرهنگى و دانشگاهى کشور، طى بيانيه‌اى هشدار آمیز، خواستار ايجاد شرايطى براى برگزارى آزاد و سالم شده بود .


این عضو شورای مرکزیِ فعالان ملی- مذهبی، چندی پیش نیز در جریان دیدار جمعی از فعالان این مجموعه با میرحسین موسوی، بر ضرورت "شبکه سازی اجتماعی"، "استمرار جنبش اجتماعی مردم ایران" و "ضرورت تداوم رفتار توام با مدارا و مهربانی" سخن گفته بود.

حبیب الله پیمان طی روزهای اخیر در گفتگویی اختصاصی با جرس، در همین راستا جنبش سبز را جنبشی اجتماعی، متفاوت و نتیجه بخش می داند که همانند جنبش های بزرگ مدنیِ جهان، پیروزیِ آن بدون خشونت ممکن خواهد بود، اما بدونِ دادنِ هزینه امکان پذیر نیست.

تفاوت جنبش سبز با جنبش های نیم قرن اخیــر

جرس: بعنوان کسی که در جنبش های اعتراضیِ قبل از انقلاب ۵۷ نیز حضور داشته و حرکتهای سیاسی و اجتماعی مشروطه به بعد را نیز مورد مطالعه قرار داده اید، تفاوت بارز و ویژۀ جنبش سبز با آن حرکت ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیمان: در آغاز باید به این نکته اشاره کنم که جنبش سبز در بدوِ حرکتِ خود، یک استراتژی از پیش تعیین شده و حتی راهبرد معین و مدون و رسمی نداشته است؛ ولی ازجهت پیشرفته بودن و کیفیتِ مبارزاتی، در سطحی بسیار متفاوت با جنبش های اجتماعی چند دهه اخیر و بویژه نیم قرن اخیرِ ایران قرار دارد.

بطور کلی غالب جریانات و جنبش هایی که در گذشته برای تغییر یا حتی اصلاح وضع موجود فعالیت می کردند، استراتژی خود را بر این اصل گذاشته بودند که اولا یک برنامۀ از پیش تعیین شدۀ مدون (چه در قالب ایدئولوژی و چه در قالب یک برنامه اجتماعی و اقتصادی)، برای جامعه تدارک ببینند و الگویی برای جایگزینی شرایط موجود پیشنهاد و ارائه دهند و دوما برای اجرای برنامۀ خود، همه چیز را موکول به گرفتنِ کاملِ قدرت سیاسی و تصاحب ابزار قدرت می دانستند."

جنبشی از پایین به بالا

جرس: در واقع می توان از نکته ای که شما در پاسخ سوال قبلی اشاره کردید، اینگونه برداشت کرد که اولویتِ اصلی جنبش های قبلی، "الزاما تغییر در بالا" یا "ابتدائا تغییر از بالا" بوده است. آیا منظور شما چنین است؟

پیمان: بله. جنبش های مذکور (چه اصلاحی و چه انقلابی)، بدلیل اینکه همه چیز را در تسلط کامل بر ارکان قدرت سیاسی و تغییر در راس هرم می دانستند، به همین جهت مجبور بودند تمام راههای ممکن در راه رسیدن به آن هدف (چه راههای مسالمت آمیز و انتخابات، چه قیامهای مسلحانه و تدارک یک انقلاب) را اتخاذ کنند و درواقع اولویتِ اصلی آنها همان تغییر در بالا یا تغییر از بالا بود .

بنا براین استراتژیِ جنبش ها و حرکات اجتماعیِ قبل از جنبش سبز، بدلیل همین ویژگی، محکوم به شکست و ناکامی بوده و تا کنون یک موفقیتِ جدی و تجربۀ موفق در این زمینه کسب نکرده و ارائه نداده اند.

به بیان دقیق تر، آنها یا بدلیل توازن نیروهای سیاسی، در تسخیر کامل قدرت ناکام می ماندند یا گروههای دیگری که برای تغییر وضع موجود تا آن لحظه همراه بودند، با این تصور و ذهنیت که برنامه و ایدئولوژی آنها بهترین و کاملترین می باشد، سعی داشتند قدرت را انحصارا در اختیار بگیرند و به ناچار دست به حذف دیگران می زدند و یک روند کشمکش و حذف نیروها در کشور رخ می داد.

خشونتِ اجتناب ناپذیر؛ بازتولید استبداد

جرس: کمی پیرامون همین شکستِ جنبش های قبلی یا دستاوردهای منفیِ آنها توضیح دهید. آیا حرکتهای اجتماعی- سیاسیِ نیم قرن اخیر و کمی بیشتر- صد سال گذشته- مدنظرشماست؟ از مشروطه تا انقلاب ۵۷؟

پیمان: ابتدا باید کمی بیشتر مطلب را باز کنم. جنبش های پیشین به دلیل ویژگی هایی که ذکر آن رفت، در وجهِ اول حرکتِ خود، یعنی "تغییر کامل راس هرم قدرت سیاسی"، حاکمان را در دفاع از خودشان، به موضعِ "ماندن یا حذف کامل" و "جدالِ مرگ و زندگی" سوق می دادند و حاکمیت نیز جبرا برای ماندن در قدرت، تا آخرین لحظه توسل به خشونت را تجویز می کرد. اما در گام دوم و احیانا در فردای پیروزی نیز، نیروی غالب برای حفظ قدرت و وضع موجود و همچنین تحقق ایدئولوژیِ خود، مجبور به حذف تمام رقبا و همراهان پیشین خود - حتی با توسل به خشونتی مانند سابق- می شد.

لذا در هر دو وجه، آنچه نتیجه و دستاورد بود و شد، "بازتولید و تداوم خشونت، دیکتاتوری و انحصار" بود و ما این را بوضوح در تاریخ معاصر شاهد بوده ایم.

جنبش سبز؛ جنبشی تکامل یافته از تجارب صد سال مبارزه

جرس: بنظر شما آیا جایگاهِ جنبش سبز می تواند بعنوان مرحله ای تکامل یافته از مبارزاتِ آزادیخواهانه و عدالت طلبانۀ یک صد سال اخیر تلقی شود؟

پیمان: این تعبیر درستی است. اتفاقا ما در اوایل انقلاب ۵۷ نیز، همین موضوع را دریافتیم و کار فرهنگی و تئوریک در عرصۀ عمومی و حرکت سازی اجتماعی به سوی اهداف کلان را در اولویت قرار دادیم و آن را بر حضور در قدرت ارجح دانستیم و در همین سی سال بر ضرورت تشکیل نهادهای مدنی، صنفی، فرهنگی و شبکه های اجتماعی تاکید و کار کردیم تا ارزشهای دموکراتیک و عدالت خواهانه را بصورت فرهنگ و نهادینه شده بسط دهیم.

متمایز با جنبش دوم خرداد ۷۶

جرس: اگر بخواهیم مقایسه ای تطبیقی بین حرکات چند سال گذشته، بویژه جنبش دوم خرداد با جنبش سبز صورت دهیم، اولین نکته ای را که بارزتر و مشخص تر می بینید در کجاست؟

پیمان: آنچه قابل ذکر است این است که تمام فعالیتهای قبلیِ ما – طی این سه دهه- محدود بوده و آغاز و تکوینِ جنبش سبز نیز، نقطه عطفی در همین مسیر و راهبردها می باشد.

بنظر من جنبش سبز، حتی از نظر کیفی، فراتر از مطالبات و سطحِ خرداد ۷۶ و جنبش دوم خرداد می تواند اریابی شود و شاید بتوان گفت متمایزتر از جنبش اصلاحیِ دوم خرداد است و از نظر راهبردی، سطحی بسیار متفاوت با آن دوره و آن جریان پیدا کرده است.

معرفت شناسیِ جنبش سبز

جرس: شما از نظر معرفت شناسی، جنبش سبز را چگونه تعریف می کنید؟

پیمان: می توان ادعا کرد جنبش سبز از لحاظ نظری و ماهیتی، نیامده است انسان های جامعه را به دو گروهِ بد و خوب تقسیم کند تا بر اساس آن گروهِ خوب ها (جنبش) تصمیم داشته باشند گروهِ بدها (حکومت) را نیست و نابود کنند؛ چرا که اصولا در میان انسان ها خوب و بدِ ذاتی نداریم، بلکه رفتار و منش غلطِ نسبی و درستِ نسبی داریم و بر همین اساس به جای سیاستِ تغییر و حذفِ افراد، باید سیاست و راهبردِ تغییر و اصلاحِ رفتار مد نظر قرار گیرد و جایگزین شود.

بر همین مبنا، وقتی سیاستِ تغییرِ رفتار به جای حذف افراد اتخاذ شود، تخاصم و حذف و اعدامِ افراد در دستور کار قرار ندارد و لبۀ تیغ انتقادات، به طرف سیاست ها، مناسبت ها و روشهای غلط نشانه خواهد رفت.

نقش اصلی جنبش سبز در عرصۀ مدنی

جرس: بعنوان کسی که سالها در حوزه عمومی و بسط اندیشه های دموکراتیک فعالیت داشتید، بنظرتان نقش و کارکردِ فعلیِ جنبشِ سبز در حوزۀ عمومی چه می تواند باشد؟

پیمان: شاید ایجاد نهادهای مدنی و شبکه های اجتماعیِ مبتنی بر ارزشهایی چون دموکراسی، آزادی، احترام متقابل، گفتگو، مدارا و برابریِ حقوق بتواند نقش فعلی جنبش سبز را عینی تر نشان دهد. امروز بدنۀ جنبش باید باورمند به این ارزشها و اصول بوده و الگویی را که در آینده قصد دارند در جامعه پیاده کنند، عملا تمرین و مورد آزمایش و آزمون قرار دهد.

کارکرد فعلی، اولیه و اصلیِ جنبش سبز، کار در عرصۀ مدنی و حوزۀ عمومی است و تجربه، خلاقیت، ابتکار و همچنین آزمون و خطا، از عناصرِ تقویت کنندۀ جنبش در مسیرِ فعلی ارزیابی می تواند قرار گیرد.

جنبش سبز و اعتراضات خیابانی

جرس: پس اعتراضات خیابانی و حضور در تجمعات و راهپیمائی هایی که طبق قانون اساسی، از حقوق اولیۀ مردم به حساب می آید، چه جایگاهی خواهد داشت؟

پیمان: اتفاقا جنبش سبز در مسیر حرکت و تکامل و نهادینه سازیِ ارزشهای خود، حضور در عرصۀ فیزیکیِ جامعه و ابرازِ اعتراضاتِ مدنی را از دست نمی دهد و همزمان حضور در عرصۀ قدرت و فشار برای اصلاح عملکردِ حاکمیت را نیز در اولویتِ خود قرار خواهد داد.

استراتژی جنبش در عین اینکه به موارد فوق می پردازد، اینگونه نیست که ساکت و بیکار نظاره گر اتفاقات و مسائل جامعه باشد تا مگر روزی قدرت سیاسی بدست بیاورد؛ بلکه باید متناسب با ظرفیتِ مکانی و زمانیِ خود، حضور در اعتراضات و عرصۀ جامعه را مدنظر قرار دهد که البته از نظر متد و روش، باید مبتنی بر عدم خشونت و از نظر زمانی ممکن است طولانی مدت هم باشد.

ظرفیت ها و تناقضات موجود در قانون اساسیِ فعلی

جرس: آقای دکتر! شما بعنوان یکی از منتقدین دولت و سیاستهای موجود، آیا قانون اساسی موجود و نظام حقوقی فعلی حاکم در کشور را توانمند در این می بینید که جنبش سبز را به اهداف خود رهنمون سازد؟ یا شفاف تر بگویم، آیا قوانین موجود ظرفیتِ مطالبات جنبش سبز را خواهد داشت؟

پیمان: ببینید! جنبش در مسیرِ حرکات و فعالیتهای مدنیِ خود، بطور اجتناب ناپذیری باید از شرایط و نظام حقوقیِ موجود استفاده کرده و برای برخی مطالبات (مانند انتخابات آزاد) نیز، ناگزیر می بایست از مسیر همین قانون اساسی عبور کنند، مجموعۀ قانون اساسی فعلی در حال حاضر دارای ظرفیت برای عبور از وضع موجود است و بنظر من با همین قانون اساسیِ فعلی می توان بسیاری از اهدافِ جنبش را پیش برد و وارد گفتگوی انتقادیِ جدی با حاکمیت شد و خواسته های جنبش را مطرح کرد و مطالبه نمود.

البته این بدان معنا نیست که جنبش باید در گام های بعدی هم بدین منوال حرکت کند و با قانون اساسیِ موجود چنین برخورد کند؛ بلکه تناقضاتی حتمی و جدی در قانون اساسی وجود دارد که هم بدنۀ جنبش و هم رهبرانِ آن، بر آنها آگاه و واقف بوده و در صدد رفع و اصلاح آن برخواهند آمد. فی الواقع رسیدن به مطبوعات آزاد، احزاب و نهادهای غیردولتیِ آزاد، قوه قضاییۀ مستقل، تفکیک قوا و انتخابات آزاد، با وجود تناقضاتِ موجود در قانونِ اساسیِ فعلیِ قابل دفاع است؛ اما برای برطرف سازیِ این تناقضات، باید از مسیرِ همین قانون فعلی عبور کرد و اصلاحِ قانون باید در گامهای بعدی و در شرایط تعامل و گفتگوی انتقادی با حکومت مورد بحث و اجرا قرار گیرد.

طرق اصلاح و تغییر قانون در راستای حاکمیت ملت

جرس: پس برخی تناقضاتی که در همین قانونِ اساسیِ فعلی، بین حقوق ملت و اختیاراتِ نهادهای حکومتی مطرح شده است را چگونه می توان حل کرد؟

پیمان: اصولا در خلأ نمی شود و نمی توان تصمیم گرفت و عمل کرد و مطالبات را جامه عمل پوشاند؛ و در این زمینۀ حساس نیز، صِرف مطرح کردن در مطبوعات و در حوزۀ عمومی نیز راهگشا نخواهد بود؛ بلکه باید این موضوع در واقعیت اجتماعی و در جریانِ موازنۀ قابل قبول قدرت و توازن نیروها مطرح شود و نیروهای اجتماعی با قدرت و یک اجماع گسترده به این مشکل رسیده باشند و بخواهند و بتوانند آنرا مورد طرح و بحث و چالش قرار دهند.

یکی از پارامترهای رسیدن به این نقطه، غیر از "اجماع نیروهای اجتماعی در رسیدن به تغییرِ قانون"، "داشتن آزادی بیان" برای طرح اینگونه مباحث و مطالبات است.

منظورم آن آزادی بیانی است که برای طرح و نهادینه سازی بحثِ تغییر قانون ضرورت دارد، در مطبوعات آزاد، احزاب آزاد و امنیت قضایی – سیاسی تجلی پیدا می کند و ما اکنون از این پیش شرط ها محروم هستیم و مسلما جنبش سبز اول باید این زمینه ها را فراهم کند و بعد راهکارهای تغییر را مورد بحث بگذارد...چه به صورت رفراندم و همه پرسی و چه بحث در مجلس و مراکز قدرت.

البته انتخابات آزاد – بعنوان یکی از لوازم اصلی کار- باید جایگاه ویژه خود را از طریق تلاش های جنبش سبز نهادینه سازد؛ چرا که اگر انتخابات آزاد نیز تحقق نیابد، عملا تلاش های قبلی و مباحثِ صورت گرفته در سطح جامعه و نخبگان (برای تغییر)، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و اکنون یکی از فعالیتهای جنبش سبز، باید در راستای برگزاری انتخابات آزادی باشد که مقدمه ای برای گامهای بعدی خواهد بود.

دموکراسی و ملزوماتِ آن؛ گریزی به مشروطیت

جرس: یعنی شما معتقدید در موقعیت فعلی، جنبش سبز برای رسیدن به تغییراتِ آتی در قانون اساسی یا همان رفع تناقضاتِ موجود به نفع حاکمیت کاملِ مردم، به دو فاکتور یا پیش نیاز مبرم یعنی"داشتن آزادی بیان و آزادی بعد از بیان" و همچنین "وجود انتخابات آزاد" نیاز دارد؟

پیمان: اول باید روشن کنم که نباید دچار این اشتباه شویم که دموکراسی یعنی آزادی بیان و انتخاباتِ آزاد و احزاب آزاد، بلکه بنظر من این موارد شروط دموکراسی هستند و نه خودِ دموکراسی. یعنی تا این موارد را بعنوان دستمایه و ابزار مهیا نکنیم، به دموکراسی و منزلِ آن نخواهیم رفت و نخواهیم رسید.

برخی در این اشتباه به سر می برند که فکر می کنند بدون وجود پیش زمینه های فوق و ابزارهای لازم برای تحقق دموکراسی، می توان و باید به سراغ دموکراسی رفت. در این مورد بهتر است رویکردی به مشروطه داشته باشیم.

جنبش مشروطه با اینکه در راستای دموکراسی بود، ولی قانون اساسی مشروطه و حرکت انقلاب مشروطه به این معنا و توانمند نبود که بتواند پروژۀ دموکراسی را پیاده کند؛ چرا که پیش نیازهای آن که اصل آزادی، حاکمیت قانون و انتخابات آزاد و مطبوعات آزاد بود، فقط در قانون آمد و عملی و اجرا نشد و ما نتوانستیم به دوران دموکراسی وارد شویم و دوران پیش از دموکراسی باقی ماندیم.

فی الواقع در شرایط پیش از انقلاب مشروطه، مردم از سه بعد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اقتصادی در انقیاد به سر می بردند. در انقیاد سیاسی استبداد و خودکامگی بود . دولت ها نه منتخب و برآمده از آرا و رضایت مردم بودند و نه مقید به قانون. از نظر اجتماعی جامعه ارباب رعیتی بود و اقلیتی همه منابع را در اختیار داشتند . به لحاظ فرهنگی نیز، اکثریت مردم ایران امکان آزاد فکرکردن و مستقل اندیشیدن و قضاوت کردن نداشتند .

دوران رهایی از انقیاد

جرس: آقای دکتر! شما چند ماه پیش نیز از «انقیاد» سخن گفتید و طی مصاحبه ای، به آن اشاره کردید. این واژه را در ظرف زمانی و مکانیِ فعلی کمی بیشتر توضیح دهید. راههای برون رفت از آن را نیز.

پیمان: من معتقدم دورانی را که اکنون در آن هستیم و در آن تلاش و فعالیت می کنیم، دورانِ "رهایی از انقیادها" است. این انقیادها، همان بندها و انقیادهای سیاسی و فرهنگی بوده و خلاء یک وجدانِ تفکر آزاد مستقل در موقعیت فعلی، کاملا محسوس می باشد.

از ویژگی های این دوره، نبودِ آزادی سیاسی و آزادی بیان است و لازم می دانم اشاره کنم دموکراسی بدون وجود آزادی برای تفکر مستقل افراد معنایی ندارد و ما اکنون در آن نقطه نیستیم که بتوانیم شرایط تفکر مستقل برای انسانها ایجاد کنیم، بلکه توسط جنبش سبز باید به آن منزل گام برداریم.

به قول دکتر علی شریعتی دموکراسی، "آزادی رای ها است و نه آزادی انتخاب راس ها و حاکمان" و با برای رهایی از انقیادهای مورد بحث، باید فعالیت و تلاش زیادی کنیم.

تاثیر کندروی ها و تندروی ها بر جنبش سبز

جرس: بعنوان یکی از فعالان سیاسیِ با تجربه، بنظر شما کندروی یا اصطلاحا محافظه کاری، و تندروی ها و رادیکالیسم در جنبش سبز(چه در سطح جنبش و چه در سطح رهبران و فعالانِ آن)، چه تاثیراتی می تواند بگذارد؟

پیمان: در ابتدا باید متذکر شد که در هر مرحله و گام از جنبش، مطابق با ظرفیت های خودمان و شرایطِ پیشِ رو می توان و باید موضع گیری و عمل کنیم؛ و اصولا در دو مرحله این دو رویکرد قابل بررسی است. اولا در "زمان طرح اهدافِ جنبش"، که رادیکالیسم بعضا سبب فرصت سوزی و مرحله سوزی می شود و محافظه کاری می تواند پایداری، فرصت خلاقیت و حرکت را از جامعه و جنبش سلب کند.

کندروی و تندروی در سطح راهبرد و استراتژی نیز می تواند آسیب های مقتضای خود را به جنبش وارد کند؛ از جمله تندروی می تواند همانند پریدن بدون آمادگی لازم از مانع و مرحله ای دشوار، جنبش را به سقوطی خطرناک و جبران ناپذیر در همان گام نخست و اولیه دچار کند و آسیب های جدی به حرکت وارد نماید.

بسیاری از ناکامی های ما، نتیجه شتاب زدگی در مراحلی غیرمقتضی بوده و فشار بر جامعه برای حرکت غیر مقتضی، همانند فشار بر جامعه برای توقف غیر مقتضی می ماند که منجر به خشونت و نهایتا ناکامی می شود.

بنظر من نتیجۀ فاجعه بار کندروی و محافظه کاری نیز، انفعال و یاس در سطح جنبش خواهد بود که باید شدیدا از آن پرهیز کرد و یادآور شد که جنبش و رهبران آن باید هزینه، استقامت، پایداری، حرکت و انرژی جمع را جدی گرفته و آن را بعنوان بخشی از ملزوماتِ حرکت، مورد اتکا قرار دهند.

پرهیز از خشونت؛ هم استراتژی هم تاکتیک

جرس: شما در این برهۀ حساس از جنبش، چه چیزی را سبب رشد و گسترش گفتمانِ جنبش و همبستگی میان مردم ارزیابی می کنید؟

پیمان: بنظرم در درجۀ اول، اصرار بر حفظ مشی عدم خشونت و اصرار بر تقویتِ همبستگی در حیات مادی و معنویِ، سبب گسترش گفتمانِ جنبش و رشد همبستگی میان مردم خواهد شد و در نهایت همین حاکمیت مجبور است موج گسترده مردم و جنبش آزادیخواهانه آنها و قدرتِ آن را بپذیرد و چاره ای هم غیر از این نخواهد داشت.

توسل به خشونت و شیوه های خشونت آمیز در حرکت رو به جلویِ جنبش سبز نیز، از خطراتِ تهدید کننده و بازدارندۀ جنبش است و بی توجهی به روش های مبارزاتِ مسالمت آمیز، می تواند دورِ باطلِ خشونت و استبداد و بی منطقی را تکرار و بازتولید کند و مانند همیشه به روی کار آمدنِ گروهی با خشونت، ادامه وضعِ موجود با خشونت و پایانِ آن با خشونت خواهد انجامید.

بنظرمن جایی می توان دور باطل و قدیمیِ خشونتِ رایج و حاکم را سد کرد که یک جنبشِ اجتماعیِ قوی، با اتخاذِ منشِ عدم خشونت و مبارزۀ مدنی و مسالمت آمیز و البته پایدار، جلوی آن قدعلم کند و هزینه های این پایداری و استقامت را که عمدتا زمان می باشد، پرداخت کند و بنظرم جنبش سبز قادر به انجامِ این مهم باشد.

نتایج نهضت های مبارزاتی چون جنبش عدم خشونت و مقاومت مدنی گاندی و ماندلا، بسیار پایدارتر و انسانی تر از جنبش هایی است که با قهر و خشونت و خونریزی در صدد تغییر وضعِ موجود به شرایط انسانی بودند.

جرس: ضمن تشکر از شما، بحث پیرامون مقولۀ دین رحمانی، قرائتِ مهرورزانه از دین و همینطور جایگاهِ جنبشِ غیرخشونت آمیز در اسلام را، در بخشِ دیگرِ این مصاحبه مورد پرسش قرار خواهیم داد.