samedi 20 mars 2010

کروبی با نام بردن از قاتلان: ما مخالف چنین نظامی هستیم

سحام نیوز: پیام نوروزی مهدی کروبی. در بخشی از این پیام آمده است: “اگر شما نظام رو سلیقه میگید، نظام رو فرد میگید، نظام یه دسته خاصی رو میگید که یه جمع کوچکی را در درون خودش جا بده؛ مثلا روحانیونش آقای جنتی باشه، آقای یزدی باشه، آقای مصباح باشه، آقای شجونی باشه، آقای طائب باشه… یا نفراتش قاضی مرتضوی باشه، محمود احمدی نژاد باشه، الهام باشه، نقدی باشه و از این قبیل افراد؛ اگه نظام این رو بگید، بله! ما مخالف این جور نظامی هستیم!”
مهدی کروبی در این پیام از آیت الله خامنه ای انتقاد کرده که پیش تر گفته بود همه باید در کشتی نجات نظام باشند. مهدی کروبی گفته وقتی روحانی وشخصیت های نظام به جنتی ، احمد خاتمی و محمود احمدی نژاد منحصر شود دیگر نمی توان شعار داد کشتی نظام. باید گفت ، قایق نظام !

http://www.youtube.com/watch?v=82Udyba4gvQ&feature=player_embedded


عمو نوروز و ولی فقیه زمین خورده

مصاحبه کاسپین ماکان نامزد ندا با تلویزیون اسرائیل

سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل
http://www.hamdami.com

کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان به اسرائیل
آمده و در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد

هشت ماه و اندی پس از جان باختن ندا آقا سلطان که دنیا را تکان داد، نامزد ناکام او کاسپین ماکان به اسرائیل آمده تا پیام دوستی و آشتی را به گوش مردم این کشور نیز برساند و با صدای بلند فریاد بزند که "ملت ایران بالاخره پیروز خواهد شد".

کاسپین از جانب دولت اسرائیل و یا سازمان های رسمی این کشور به اورشلیم دعوت نشده، بلکه تلویزیون کانال دو اسرائیل که یک شبکه خصوصی است و همیشه به ابتکارهای شگفت دست زده عامل این دعوت می باشد. کاسپین در مصاحبه اختصاصی که شب گذشته (جمعه 28 اسفندماه 1388- 19 مارس 2010) از شبکه دو پخش شد، تاکید کرد که او و ملت ایران به مبارزه تا پیروزی ادامه خواهند داد.

در گزارش شب گذشته کانال دو اسرائیل گفته شده که بخش خبری این شبکه حدود شش ماه پیش با کاسپین ماکان ارتباط برقرار کرد و از او دعوت کرد به اسرائیل بیاید. از آن هنگام تا کنون، این شبکه با مقامات دولتی تماس گرفته و همه اجازه های لازم را برای ورود یک شهروند ایرانی دریافت کرد و حتی از پرزیدنت شیمعون پرس درخواست کرد کاسپین را به حضور بپذیرد و مقام ریاست جمهوری این درخواست را پذیرفت و این دیدار در روزهای آینده انجام خواهد شد.

کاسپین تا کنون به چند کشور جهان سفر کرده و آخرین گفتگوی او با تلویزیون آلمان بود که در آن نیز از ادامه پیکار ملت ایران در راه آزادی سخن گفت.

کاسپین با پرواز شماره 386 العال (شرکت هواپیمائی ملی اسرائیل) از رم وارد فرودگاه بین المللی بن گوریون در اسرائیل شد و دو تن از گزارشگران شبکه دو تلویزیون اسرائیل از او در کنار هواپیما استقبال کردند.

این دو تن عیمانوئل روزن یکی از گزارشگران عمده کانال دو و عدی لیبرمن بودند. عدی یک دوشیزه اسرائیلی است که گرچه در خانواده ای در اسرائیل به دنیا آمده که در اروپا ریشه دارد، ولی از دوران تحصیل در دانشگاه به زبان و ادبیات فارسی علاقه زیاد پیدا کرده، ایران را بسیار دوست دارد و از طریق اینترنت و فیس بوک و چت با ایرانیان بسیاری در سراسر جهان و از جمله در داخل ایران در ارتباط است و با آن ها به گفتگو می پردازد.

تلویزیون شبکه دو در گزارش شب گذشته خود به تشریح چگونگی قتل فجیع ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی مردم پرداخت و تصاویر و فیلم هائی را از این صحنه ها پخش کرد و یاد آور شد که مقامات جمهوری اسلامی ایران نه تنها قتل ندا آقا سلطان را تکذیب کردند و این ادعا را مطرح ساختند که او به دست خود تظاهرکنندگان کشته شده و حتی مسؤولیت قتل او را متوجه کاسپین ماکان دانستند، بلکه حاضر نشدند جنازه او را در اختیار خانواده اش قرار دهند که توسط خود آن ها به خاک سپرده شود.

فیلم کوتاهی که از جریان گلوله خوردن و جان دادن ندا آقا سلطان در اینترنت قرار گرفت، دنیا را تکان داد.

در مصاحبه شب گذشته، کاسپین که اندوه بسیار از چهره او خوانده می شد، از جمله گفت: «من برای یک رسالت انسان دوستانه به اسرائیل آمده ام».

با توجه به آن که ورود ایرانیان و ایرانی زادگان به اسرائیل، به علت عملکردهای جمهوری اسلامی ایران بسیار دشوار است و به اجازه های ویژه نیاز دارد، شبکه دو تلویزیون اسرائیل همه اقدامات لازم را به عمل آورد که مجوزهای ضروری گرفته شود و مقامات دولت اسرائیل در جریان این دیدار قرار گیرند.

اظهارات جنگ طلبانه سران حکومت ایران علیه اسرائیل و موجودیت آن، و همچنین همکاری های علنی و گسترده رژیم ایران با حزب الله لبنان و حماس، ایجاب می کند که مقامات انتظامی اسرائیل نسبت به ورود ایرانیان به این کشور بسیار هشیار باشند.

کاسپین هنگامی که به فرودگاه پا گذاشت و پس از اجرای مقررات بازرسی گذرنامه از گمرک خارج شد، با چندین خبرنگار و عکاس و فیلمبردار روبرو گردید که کنجکاوی او را بر انگیختند و از میزبانان خود درخواست کرد بگویند که این افراد نمایندگان چه رسانه هائی هستند. او از جمله از میزبانان خود پرسید: «این افراد ایرانی هستند و یا اسرائیلی؟» معلوم نبود آن چه در چهره وی دیده می شود آثار نگرانی و یا یک کنجکاوی عادی است.

در مصاحبه ای که دیشب پخش شد، کاسپین در پاسخ به گزارشگر اسرائیلی که از او می خواهد ماجرای شبی را بیان کند که در آن ندا هدف گلوله قرار گرفت و جان سپرد، می گوید: «متاسفانه، ندا توسط ماموران رژیم حاکم بر ایران به قتل رسید. ندا، تنها، صدای آزادی خواهی مردم ایران بود. او با هدف آزادی خواهی به جمع دیگر مردم ایران پیوست. ولی متاسفانه تیری به قلبش شلیک شد و او از بین رفت».

گزارشگر تلویزیون اسرائیل در این جا یادآوری می کند که مقامات حکومت ایران برای خاموش کردن صدای کاسپین ماکان چه فشارها و تهدیدها و شکنجه هائی علیه او روا داشتند تا بالاخره توسط افرادی از ایران نجات یافت و به خارج از کشور رفت.

کاسپین ماکان، خود در مصاحبه به شبکه تلویزیونی اسرائیلی می گوید: «شش روز پس از قتل ندا، من به خاطر آن که حقایقی را در مورد جنایت رژیم افشا کردم، و این مطلب را در مصاحبه های نیز گفتم، دستگیر شدم و بعد از گذشت بیش از دو ماه به طور موقت از زندان سیاسی اوین آزاد شدم».

گزارشگر اسرائیلی می پرسد: «آیا شما تصور می کنید که جوانان ایرانی، افرادی مانند شما و ندا که جان باخت، بتوانید ایران را به تغییرات مطلوب برسانید؟»

کاسپین در پاسخ می گوید: «بدون شک این امکان وجود دارد و مردم ایران امروز با حقوق از دست رفته و فراموش شده خود آشنائی دارند. مردم ایران اکنون هشیارانه در صدد این هستند که به پیروزی برسند و رژیم را برکنار کنند».

کاسپین که آثار اندوه در چهره او به خوبی خوانده می شود، در دنبال سخنان خود می گوید: «خوب، می دانید که مرگ ندا، همان گونه که شما هم گفتید، بسیار اثرگذار بود و خیلی تکان دهنده بود، نه تنها در بین مردم ایران، بلکه در تمام جهان».

کاسپین پس از سکوت کوتاهی، ادامه داده می گوید: «انتظار من آن است که دیگر شاهد مرگ انسان ها نباشیم و انسان توسط انسان کشته نشود. هیچ جنگی و هیچ قتلی و هیچ اعدامی (رخ ندهد)».

خبرنگار اسرائیلی می پرسد: «آیا قصد دارید دوباره به ایران بازگردید؟» کاسپین در پاسخ به این پرسش سکوت می کند – و گزارشگر اسرائیلی می افزاید: «هنگامی که کاسپین ماکان به ایران بازگردد، نشان آن است که آن کشور به مکان بهتری برای زیستن مبدل شده است».

تلویزیون اسرائیلی می گوید: کاسپین قصد دارد به مبارزه ادامه دهد و یادآور می شود که "راه ندا راه آزادی بود – نه تنها آزادی برای مردم ایران، بلکه برای همه انسان های جهان" و می افزاید: «ندا یک پیکارگر آزادی انسان بود و مردم را دوست داشت و آزادی بشر را آرزو می کرد».

------------------------------------

جلوگیری کودتاچیان از جلسه فعالان ملی-مذهبی

سایت ندای سبز آزادی: وزارت اطلاعات از تشکیل جلسه ملی - مذهبی ها جلوگیری کرد. ماموران امنیتی طی تماسی با یکی از شخصیت های ملی - مذهبی که قرار بوده جلسه در منزل ایشان تشکیل شود، اعلام کرده اند که تشکیل هر گونه گردهمایی ممنوع است و در صورت تشکیل جلسه کلیه افراد حاضر بازداشت خواهند شد؛ همان گونه که همه افراد منزل جعفر پناهی دستگیر شدند.

---------------------------------------------

نماينده مجلس رژیم: ما توان توليد سلاح‌های هسته‌ی را داريم

خبرگزاری حکومتی فارس: نماينده بروجرد در مجلس در سخنان پيش از خطبه نماز جمعه اين هفته بروجرد ضمن تبريك سال نو اظهار داشت: در سال 88 همه ما شاهد رخدادها و دستاوردهاي عظيمي در كشور بوده‌ايم.

هادي مقدسي افزود: سال 88 را در حالي به اتمام مي‌رسانيم كه موفقيت‌هايي در عرصه بين‌المللي براي كشورمان كسب شد و جوانان اين مرز و بوم در زمينه‌هاي علمي جهانيان را شگفت‌زده كردند.

نماينده بروجرد در مجلس گفت: دنيا مي‌داند ما توان توليد انواع سلاح‌هاي هسته‌اي را داريم ولي چون ملتي صلح طلب هستيم از سلاح‌ها كشتار جمعي دوري كرده‌ايم.

-------------------------------------------

گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران - سال 88

فعالان حقوق بشر در ایران

جمهوری اسلامی در حالی سی و یکمین سالگرد تاسیس خود را سپری می کند که امروز بیش از پیش با چالش جدی در زمینه استانداردهای رعایت حقوق انسانی در عرصه های داخلی و بین المللی روبه روست. امر جهانشمول حقوق بشر و دفاع از آن، امروز در سایه عنصر رسانه و افزایش آگاهی های اجتماعی به مثابه یک دغدغه همگانی مورد توجه قرار گرفته است.

در سالی که گذشت، مجموع وقایع خونین پس از انتخابات در ایران که دهها کشته و هزاران زخمی و بازداشت شده را در پی داشت، مهمترین پروسه کاری فعالان حقوق بشر در طی یک سال اخیر بود، امری که پرداختن به آن جان مدافعان حقوق بشر را در معرض خطر قرار می دهد.

از دیگر موارد نقض حقوق انسانی در سال گذشته که در قالب آمار نمی گنجد باید به تصویت لایحه چند همسری، تحت عنوان لایحه حمایت از خانواده! اشاره کرد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مجموع موارد نقض حقوق بشر در طی سالی که گذشت را 59040 مورد ثبت کرده است، این موضوع تنها به مسائل موردی می پردازد، یقیناً این موضوع و بالطبع این عدد قطره ای از دریای نقض حقوق انسانها در ایران امروز است. برآورد وضعیت حقوق بشر زمانی سهل تر می شود که روشن شود این آمار تنها موارد ثبت شده را در برمیگیرد و محدودیت فعالیت حقوق بشری و ممانعت دولت از گردش آزاد اطلاعات برآوردهای مجموعه را بسیار بیشتر از موارد ثبت شده نشان می دهد.

با توضیحات فوق، به صورت آماری یکسال وضعیت حقوق بشر در ایران در پی می آید.


حوزه دانشجویی

1 - تهدید دانشجویان : 83 مورد

2 - بازداشت دانشجویان : 1663 مورد

3 - احضار به دادگاه : 311 مورد

4 - محاکمه دانشجویان : 192 مورد

5 - صدور حکم دادگاه : 107 مورد

6 - آزادی از زندان : 73 مورد

7 - بازجویی : 69 مورد

8 - ممنوع الورود به دانشگاه : 73 مورد

9 - توقیف نشریه : 17 مورد

10 - ضرب و شتم دانشجویان : 348 مورد

11 - حمله به تجمعات دانشجویی : 18 مورد

12 - پلمپ تشکلات : 9 مورد

13 - عدم صدور مجوز مراسم دانشجویی : 15 مورد

14 - اخراج دانشجویان : 43 مورد

15 - مرگ دانشجویان : 16 مورد

16 - حمله به دانشگاه : 166 مورد

17 - خودکشی : 3 مورد

18 - احضار به کمیته انضباطی : 1415 مورد

19 - صدور حکم کمیته : 849 مورد

20 - جمع : 5470 مورد


حوزه مطبوعات

1 - تهدید روزنامه نگاران : 18 مورد

2 - بازداشت روزنامه نگاران : 116 مورد

3 - احضار به دادگاه : 35 مورد

4 - محاکمه روزنامه نگاران : 83 مورد

5 - صدور حکم برای روزنامه نگاارن : 39 مورد

6 - آزادی با وثیقه : 34 مورد

7 - آزادی از زندان : 22 مورد

8 - بازجویی : 33 مورد

9 - ممنوع الخروجی : 7 مورد

10 - ضرب و شتم : 8 مورد

11 - پلمپ چاپ خانه : 9 مورد

12 - عدم صدور مجوز چاپ : 25 مورد

13 - توقیف روزنامه : 19 مورد

14 - فیلترسایتهای خبری : 33 مورد

15 - تذکر به نشریات : 33 مورد

16 - جمع : 514 مورد


حوزه آزادی اندیشه و بیان

1 - تهدید و ارعاب : 42 مورد

2 - بازداشت ها : 18901 مورد

3 - احضار به دادگاه : 398 مورد

4 - محاکمات : 388 مورد

5 - صدور حکم دادگاه : 338 مورد

6 - صدور قرار وثیقه : 262 مورد

7 - آزادی از زندان : 357 مورد

8 - بازجویی : 63 مورد

9 - ممنوع الخروج : 27 مورد

10 - بازنشستگی اجباری : 41 مورد

11 - ضرب و شتم : 415 مورد

12 - حمله به تجمعات : 23 مورد

13 - پلمپ تشکل ها : 7 مورد

14 - عدم صدور مجوز مراسم ها : 11 مورد

15 - تبعید : 11 مورد

16 - جمع : 21284 مورد


حوزه زنان و فعالان حقوق زنان

1 - تهدید و ارعاب : 8 مورد

2 - بازداشت ها : 47 مورد

3 - احضار به دادگاه : 17 مورد

4 - محاکمات : 11 مورد

5 - صدور حکم دادگاه : 9 مورد

6 - صدور قرار وثیقه : 4 مورد

7 - آزادی از زندان : 15 مورد

8 - بازجویی : 17 مورد

9 - ممنوع الخروج : 5 مورد

10 - حمله به تجمعات : 1 مورد

11 - خودسوزی : 16 مورد

12 - سنگسار : 1 مورد


کارگری

1 - تهدید و ارعاب فعالان کارگری : 18 مورد

2 - بازداشت ها : 195 مورد

3 - احضار به دادگاه : 44 مورد

4 - محاکمات : 32 مورد

5 - صدور حکم دادگاه : 18 مورد

6 - صدور قرار وثیقه : 16 مورد

7 - آزادی از زندان : 47 مورد

8 - بازجویی : 10 مورد

9 - اخراج از کار : 8407 مورد

10 - مرگ در حین کار : 25 مورد

11 - تجمعات : 66 مورد

12 - پلمپ تشکل ها : 2 مورد

13 - عدم صدور مجوز مراسم ها : 8 مورد

14 - خودکشی : 6 مورد

15 - لغو بیمه درمانی : 131 مورد

16 - عدم پرداخت حقوق : 18275 مورد

17 - جمع : 27300 مورد


زندانیان عقیدتی دارای حکم

1 - مرگ مشکوک : 6 مورد

2 - تبعید : 147 مورد

3 - عدم ملاقات : 130 مورد

4 - ممانعت از دسترسی به وکیل : 53 مورد

5 - اجرای حکم اعدام : 18 مورد

6 - عدم اعطای مرخصی استعلاجی : 33 مورد

7 - شکنجه روحی یا روانی : 122 مورد

8 - اعتصاب غذا : 87 مورد

9 - محرومیت از حق تماس تلفنی : 36 مورد

10 - نگهداری در محل نا مطلوب : 37 مورد

11 - انتقال به سلول انفرادی : 79 مورد

12 - جلوگیری از آزادی : 22 مورد

13 - صدور حکم اعدام : 28 مورد

14 - قتل زندانی : 38 مورد

15 - جمع : 836 مورد


اعدام

1 - صدور حکم : 311 مورد

2 - تائید حکم : 71 مورد

3 - اجرای حکم : 411 مورد

4 - صدور حکم اعدام برای کودکان یا نوجوانان : 3 مورد

5 - اجرای حکم اعدام کودکان یا نوجوانان : 4 مورد

6 - جمع : 802 مورد


حقوق شهروندی

1 - تیر اندازی : 234 مورد

2 - مرگ مشکوک : 738 مورد

3 - انفجار مین : 12 مورد

4 - تجاوز و قتل : 1008 مورد

5 - جمع : 1992 مورد


اقلیت های ملی

1 - ضرب و شتم : 130 مورد

2 - حمله به تجمعات : 3 مورد

3 - پلمپ آموزشگاه زبان مادری : 2 مورد

4 - عدم صدور مجوز مراسم ها : 6 مورد

5 - پلمپ چاپخانه : 3 مورد

6 - جمع : 144 مورد


اقلیت های مذهبی

1 - تهدید و ارعاب : 17 مورد

2 - بازداشت ها : 207 مورد

3 - احضار به دادگاه : 43 مورد

4 - محاکمات : 35 مورد

5 - صدور حکم دادگاه : 89 مورد

6 - آزادی موقت : 57 مورد

7 - بازجویی : 17 مورد

8 - ممنوع الخروج : 3 مورد

9 - اخراج از کار : 9 مورد

10 - ضرب و شتم : 43 مورد

11 - حمله به تجمعات : 11 مورد

12 - پلمپ محل عبادت : 2 مورد

13 - عدم صدور مجوز مراسم ها : 11 مورد

14 - قتل و ترور : 3 مورد

15 - جمع : 547 مورد

http://hra-iran.org

----------------------------------------------

بازداشت یکی دیگر از شاگردان آیت الله منتظری در مشهد

سایت جرس: بر اساس اطلاعات رسيده از يك منبع موثق در مشهد ابراهيم ملكي محقق و پژوهشگر ديني و از شگردان آيت الله منتظري شنبه گذشته 22/12/88 در خانه خود توسط عده اي ناشناس كه خود را ماموران دادگاه ويژه روحانيت معرفي كرده اند بازداشت شده و تا كنون از محل و وضعيت سلامتي ايشان اطلاعي در دست نيست . ماموران تعدادي سي دي مربوط به درس آيت الله منتظري و نيز كامپيوتر شخصی و تعدادی از دست نوشته های ایشان را با خود برده اند.

----------------------------------------------

پروژه حمله به مدافعان حقوق بشر در دستور کار

سایت تغییر برای برابری: در روزهای اخیر خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و سایت هایی چون گرداب اتهام زنی به فعالان حقوق بشر و گروههای حقوق بشر را آغاز کرده اند. جالب آنکه ضمن نام بردن ازبرخی از فعالان کمپین که در کمیته گزارشگران عضویت دارند این حرکت مدنی و مسالمت آمیز را «کمپین گسترش فحشا- یک میلیون امضا » نام گذاری کرده است.

کانون مدافعان حقوق بشر و کمیته گزارشگران حقوق بشر با صدور اطلاعیه هایی به این اتهامات اعتراض کرده اند. کانون مدافعان حقوق بشر در واکنش به ادعاهای مطرح شده اتهامات بی‌دلیل و غیر مستند را دلیلی برای پرونده‌سازی علیه فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی دانسته است و اعلام کرده است که نهادی «مستقل و مدنی» است و نه‌تنها هیچ کمک مالی از مراجع داخلی و بین‌المللی دریافت نکرده، بلکه مخالف هرگونه کمک مالی از سوی حکومت داخلی و حکومت‌های خارجی است. این کانون با اظهار تاسف از برخورد‌های سیاسی برخی دولتمردان داخلی و خارجی با مقوله حقوق بشر، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده که رسانه‌های تحت‌نظر خود را «ارشاد» کنند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز در بیانیه ای ضمن رد ادعاي ارتباط کميته گزارشگران حقوق بشر با دولت هاي خارجي يا گروه هاي سياسي اعلام کرده است :«کميته گزارشگران حقوق بشر،‌چنانکه در اساسنامه خود برآن صحه نهاده و بارها در قالب مصاحبه اعضا و بيانيه هاي رسمي خود تاکيد نموده است، فعاليتي مستقل و صرفا حقوق بشري داشته و بر اين استقلال نيز مباهات مي کند. کارنامه روشن و شفاف فعاليت کميته در بيش از چهار سال فعاليت، مهمترين گواه بر اين امر است که گزارشگري در حوزه حقوق بشر،‌ هيچ گاه از جانب کميته تحت تاثير گرايش هاي سياسي و عقيدتي اعضا از يک سو و خوشامد يا بدآمد گروه ها و جريان هاي سياسي از سوي ديگر قرار نگرفته است. موضع کميته، دفاع از حقوق کليه انسان ها، فارغ از نوع نگاه سياسي، مذهبي، اجتماعي و عقيدتي آن هاست و اعلاميه جهاني حقوق بشر و ساير پروتکل هاي الحاقي و مصوبات مرتبط با آن،‌بنيان کار کميته بوده،‌هست و خواهد بود.»

در روند انتشار سلسله مطالبی تحت عنوان « نبرد سایبر»، سایت خبری فارس، روزنامه کیهان و سایت گرداب به انتشار برخی از اعترافات فعالان حقوق بشر که اکنون در زندان هستند دست زده اند و بدون حضوز انها به انتشار گفته های منسوب به آنها پرداخته اند اما بیان نکرده اند که این اخبار چگونه و براساس چه مکانیزمی به دست آنان می رسد. آنچه در این رسانه ها همچون گذشته مشهود هست حفظ ادبیات اتهام زنی به شیوه روزنامه کیهان هست. با این روش باید منتظر صدور احکام سنگین برای مدافعان حقوق بشر نیز بود. اما نکته جدیدتر و نگران کننده تر این حرکت حمله سیستماتیک به مدافعان حقوق بشر، وکلای حقوق بشر و گزارشگران حقوق بشر در داخل کشور است تا به این ترتیب هرگونه حمایت از مدافعان حقوق بشر که در مقام متهم قرار گرفتند و اطلاع رسانی در زمینه نقض حقوق بشری متوقف شود.

این حمله حتی دامن خانواده ها را در برگرفته است. مدت هاست اجتماع خانواده ها در برابر دادگاه و زندان، پی گیری مستمر آنان برای ازادی فرد زندانی شان و پشتیبانی آنها از فرزندان، همسران و دیگر افراد بازداشت شده نقش مهمی در حمایت و اطلاع رسانی برای افراد بازداشت شده داشته است .اکنون به نظر می آید حتی خانواده ها نیز دیگر در امنیت نیستند .

------------------------------------------

پیام نوروزی اوباما: رژیم تهران راه انزوا را برگزید

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا یکسال پس از آنکه دست دوستی بسوی رژیم تهران دراز کرده بود، روز شنبه در دومین پیام نوروزی خود اعلام کرد که رهبران رژیم تهران راه انزوا را برگزیده اند.

در پیام نورزی اوباما آمده، گرچه پیشنهاد ما برای گفتگو با رژیم تهران همچنان پا برجاست، اما دولت ایران طی سالی که گذشت راه انزوا را برگزید.

براساس گزارشی که از سوی کاخ سفید منتشر شده، رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خود خطاب به ایرانیان قول داده که شرایطی را فراهم خواهد کرد که آنها بتوانند به اینترنت آزاد و بدون نگرانی از سانسور دسترسی داشته باشند و گفت، ایالات متحده در پی آینده ای روشن برای مردم ایران است تا بتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند.

------------------------------------------

ترقه های پُر صدایی که خامنه ای را ساکت کردند

منصور امان

پنج روز پس از خیزش سراسری چهارشنبه سوری، دود و خاکستری که در گلوی باند نظامی - امنیتی ولی فقیه رسوب کرده، همچنان مسیر برآمدن هر صدایی از حنجره آن، حتی در شکل دروغ پردازیهای معمول در باره جدیدترین رویارویی خود با جُنبش اجتماعی را مسدود کرده است.

یک علت بُهت زدگی دسته جمعی سرکردگان حُکومت را گُستردگی جُغرافیایی اعتراضات در این روز و به فُکاهه تبدیل شُدن ژست ظفرنمونی که "مقام عُظمی" و لوطیهایش بعد از 22 بهمن با آن در برابر نگاه همگان پدیدار می شدند، توضیح می دهد. در شُعله های آتشی که بر کف خیابانها، کوچه ها و کوه های تهران، رشت، اهواز، خرم آباد، بروجرد، تهران، سنندج، مهاباد، بانه و جُز آنها گُر گرفت، دژ کاغذی حُکومت دیوار به دیوار خاکستر شد در حالی که هنوز آب دهان چسبان ولی فقیه روی نُقاط وصل آن خُشک نشده بود.

یک دلیل دیگر انفعال دیدنی حُکومت، فرار از روبرو شُدن با آثار گاف شرعی خود در آویزان شُدن به رشته ی فتوای مذهبی برای جنگ با چهارشنبه سوری و اعتراضهایی است که آگاه بود بر دوش آن به خیابان حمل خواهد شد. این به خوبی تصور پذیر است که باند نظامی – امنیتی هنگامی که به "مراجع" استخدام شُده اش سفارش فتوای حلال و حرام می داد، نگرانی زیادی پیرامون ریسکهایی که از این زاویه مُمکن است مُتوجه حیثیت فعالین "حوزه" مربوطه بشود نداشت. چه، هم تراز با میزان اعتبار و نفوذ اندک کسانی از رسته آیت الله نوری همدانی، خسارات احتمالی نیز چندان سر درد آفرین نمی توانست باشد. از این رو با خاطری آسوده می توانست بر توپچیهای مواجب بگیر جلیقه انتحاری بپوشاند و به میدان چهارشنبه سوری بفرستد.

اما این مُقدمه و نتیجه گیری هنگامی که موضوع به "ولی فقیه"، "رهبر شیعیان جهان" و - پُر آب و تاب تر - "ولی امر مُسلمین جهان" یا به عبارت دیگر به "عقبه ایدیولوژیک نظام" مربوط می شود، بر حسب قاعده نمی بایست اعتبار داشته باشد. "آقا" و رعیتها گره کیسه مورد مُناقشه ای را شُل می کردند که بازگرداندن وجه هزینه شُده بدان حتی در شرایط غیر بُحرانی هم در توان آنها نیست.

با این وجود، به اشاره آیت الله خامنه ای، ماشین تبلیغاتی حُکومت به گونه یکپارچه و با شور تحسین برانگیزی، بوق زنان برای جلب نگاه ها به سمت فتوای "رهبر" پیرامون "مبنای شرعی نداشتن" چهارشنبه سوری و "فساد" آن به حرکت درآمد. آقای خامنه ای بدین وسیله، از این لحظه به بعد هر حرکت اعتراضی و یا حتی پایکوبی عادی بدون انگیزه سیاسی در چهارشنبه آخر سال را با اقدامی علیه جایگاه مذهبی خود مُترادف کرد. او در نقش پهلوان پنبه پیشاپیش استشهادیون حوزوی به حرکت درآمد تا با ترکیدن نخُستین ترقه ها به همراه آنها و باروتهای نم گرفته ولایت و فقاهت و مرجعیت اش نقش زمین شود و از آنجا پیام دهد که دایره نفوذ رهبر "اُم القرا" از بارگاهش فراتر نمی رود.

اکنون حُکومت به عقب می نگرد و هیچ جُمله ای برای سر پا نشاندن "آقا" نمی یابد. او نه فقط زیر آوار قانون جنگی زیر پا نهاده شُده ی خود که، زیر سنگینی شریعت رسمی به هیچ انگاشته شُده اش هم دراز شُده است.

-------------------------------------------

پوتین موافق تشدید تحریم‌ها علیه رژیم تهران است

رادیو آلمان: بنا به گزارش رسانه‌ها ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در اختلافات اتمی با ایران نظر موافق خود را با تحریم‌های بیشتر کشور ابراز داشت.

خبرگزاری روسی "ریانووستی" روز جمعه به نقل از یوری اوچاکف، معاون ارشد پوتین، خبر داد، نخست‌وزیر روسیه در جریان گفت‌وگو با هیلاری کلینتون در حومه مسکو اظهار داشته که روسیه آمادگی امضای قطعنامه تحریم از سوی سازمان ملل متحد را دارد.

پوتین با تأكيد بر اينكه رژيم تهران فرصت گفتگو با جامعه جهانى را از دست مىدهد، هشدار داد كه اين رژيم ممكن است با دور جديدى از تحريمها مواجه شود.