lundi 24 mai 2010

اعتراض گسترده جوانان بعد از مسابقه فوتبال

اعتراضات گسترده جوانان بعد از مسابقه فوتبال با شعار فوتبال بهونه میشه خرداد قیامت میشه

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" صدها نفر از جوانان پس از مسابقه فوتبال هنگام خروج از استادیوم آزادی اقدام به سر دادن شعارهای ضد دولتی نمودند.
دوشنبه غروب 3 خرداد ماه حوالی ساعت 21:15 تماشاگران مسابقه فوتبال هنگام خروج از استادیوم ورزشی آزادی اقدام به سر دادن شعارهای ضد دولتی نمودند.جوانان در حین خروج از ضلع شرقی استادیوم شعارهایی مانند، خس و خاشاک تویی / دشمن این خاک تویی/ فوتبال بهونه میشه خرداد قیامت میشه / همچنین مرگ بر دیکتاتور و شعارهای دیگر سر دادند.
همچنین جوانانی که سوار بر اتوبوس های شرکت واحد بودند در طی مسیر اقدام به سر دادن شعار نمودند. همزمان با شعار دادن جوانها خودروها با بوق زدن ممتد با اعتراضات جوانان همراهی می کردند.این اعتراضات تا ساعت 10:30 ادامه داشت.
گزارشات تایید نشده ای حاکی از آ است که تعدادی از جوانان دستگیر و به داخل استادیوم ورزشی منتقل شدند.
از طرفی دیگر از ساعت 15:00 نیروهای سرکوبگر گارد ویژه، نیروی انتظامی و لباس شخصیها بصورت گسترده در درون و بیرون استادیوم مستقر شده بودند. افراد ویژه سپاه پاسداران ( لباس شخصیها) و اطلاعاتیها با در دست داشتن دوربین های فیلم برداری از جوانان برای ایجاد رعب و وحشت فیلم می گرفتند. بیش از چهل خودروی نیروی انتظامی و خودروهای خاص دستگیری در آنجا مستقر بودند.
نیروهای سرکوبگر با جوانان موتورسوار برخورد وحشیانه ای داشتند.

3 خرداد 1389 برابر با 24 می 2010

------------------------------------------------------------------------

آسوشيتدپرس: تنش در جریان سخنرانى احمدى نژاد در خرمشهر

خبرگزارى آسوشيتدپرس در گزارشی نوشت، سخنرانى احمدى نژاد روز دوشنبه در يک اعتراض بی سابقه در خرمشهر، توسط مردمى که خواستار شغل و کار بودند بهم خورد.

بنابر اين گزارش امروز هنگامى که احمدى نژاد بمناسبت سالگرد آزادسازى خرمشهر در این شهر سخنرانی مى کرد، مردم سخنرانى او را با فریادهای خود که می گفتند "ما بیکاریم" قطع کردند. این درحالیست که مراسم سخنرانی احمدی نژاد همیشه بشدت توسط ماموران امنيتى کنترل مى شود.

آسوشيتدپرس نوشت، اقتصاد ايران از تورم دو رقمى و بيکارى ۲۵ درصدى رنج مى برد و وخامت وضعيت اقتصادى این کشور موجب نارضايتى شدید مردم شده است.


اخبار مرتبط:

  • سفر احمدی نژاد؛ اعتراض مردم به جان آمده خرمشهر

  • -----------------------------------------------------------------

    تنش در جریان سخنرانی احمدی نژاد در خرمشهر

    --------------------------------------------------------------------

    اعتصاب غذای مجید توکلی در سلول انفرادی

    دانشجونیوز: مجید توکلی دانشجوی زندانی امروز به دلایل نامعلوم به سلول انفرادی منتقل شده است.

    به گزارش خبرنگار رهانا، وی پیش از انتقال به هم بندیان خود اعلام کرده در صورت انتقال به انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

    این در حالی است که طی روزهای گذشته وضعیت جسمی مجید توکلی بد گزارش شده بود تا جایی که وی را چندین بار به بهداری زندان اوین منتقل کرده بودند.

    ------------------------------------------------------------------------

    تجاوز به یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج

    خبرگزاری هرانا – بهرام تصویری خیابانی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر از سوی دو تن از پاسداران بند مورد تجاوز با باتوم قرار گرفت.

    بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، یک زندانی عادی محبوس در زندان رجایی شهر به نام بهرام تصویری خیابانی که به دلیل نامعلومی جهت تنبیه به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بود در اثر نگهداری طولانی در سلول انفرادی و عدم اجازه تماس با منزل، اقدام به خودسوزی در داخل سلول انفرادی نمود.

    نگهبانان و پاسداران پس از مشاهده خودسوزی توسط دوربین های مدار بسته وی را از مرگ نجات داده و سپس با کپسول ضد حریق اقدام به شکستن دست و پای وی نمودند و پس از انتقال به سلول دیگر به وی با باتوم تجاوز می کنند.

    نامبرده پس از تحمل یک ماه سلول انفرادی جهت درمان شکستگی پا که به شدت عفونت کرده بود به بهداری زندان منتقل می شود و پس از درمان سطحی و تراش استخوان پایش به بند عمومی منتقل می شود.

    شکایت خانواده نامبرده از مسببین امر باعث شده است که فشار و تهدید بر این زندانی از سوی آمرین در این زندان افزایش یابد.

    -----------------------------------------------------------------

    بازداشت یک هنرمند و فعال مدنی کرد در مریوان

    خبرگزاری هرانا - مختار هوشمند فعال مدنی شهر مریوان روز یک شنبه دوم خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

    بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته دوم خردادماه، مختار هوشمند از فعالین مدنی شهر مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی این شهر دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

    نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل نامبرده کامپیوتر و مجموعه ای از مدارک شخصی و کتابهای ایشان را با خود برده اند. همچنین خانواده نامبرده تهدید شده اند که نباید خبر دستگیری ایشان به رسانه ها و افکار عمومی درز کند.

    گفتنی است، نامبرده در ارتباط با اعتراض علیه اعدام فعالین کرد و قبل از اعتصاب عمومی روز پنجشنبه مردم کردستان نیز از سوی نهادهای امنیتی تهدید به بازداشت شده بود.

    شایان ذکر است، وی از جمله فعالان عرصه هنرهای نمایشی است که مدتها نیز مسئولیت انجمن هنرهای نمایشی مریوان را بر عهده داشته است.

    -------------------------------------------------------------------

    بازجويی شبانه و شکنجه روحی زندانیان زن در بند 209

    سایت کلمه: ساعت یک بامداد امروز، سوم خرداد ۸۹ عذرالسادات قاضی میرسعید، عاطفه نبوی، فاطمه رهنما، هنگامه شهیدی، ریحانه ‏حاج ابراهیم دباغ و مطهره بهرامی از بند عمومی نسوان به ۲۰۹ فراخوانده شدند. این مسئله به دلیل احضار شبانه شیرین علم هولی در روزهای پیش و اعدام ناهنگام او، موجب نگرانی و ‏تحمیل شرایط ناگوار روحی بر زندانیان نسوان بند دو شده است. پس از ساعتی زندانیان به بند بازگردانده ‏شدند و مشخص شد که برای بازجویی احضار شده بودند.

    -------------------------------------------------------------------------

    اعدام برادر ریگی در آستانه قیام خردادماه

    به گزارش رسانه های حکومتی عبدالحميد ريگي برادر عبدالمالك ریگی رهبر گروه سنی موسوم به جندالله به اتهام محاربه امروز دوشنبه در زندان زاهدان اعدام شد.

    در آستانه قيام خردادماه، رژيم درمانده جمهوری اسلامی به شدت نيازمند اعمال سرکوب و ايجاد رعب و وحشت در جامعه است، غافل از آنکه حربه اعدام بى اثر شده و جز بر تنفر و انزجار مردم نمى افزايد.

    ------------------------------------------------------------------------------------------

    تقاضای رژیم از زندانیان سیاسی برای نوشتن توبه نامه

    تقاضای مفلوکانه دادستان تهران و قاضی کشیک زندان اوین از زندانیان سیاسی برای نوشتن توبه نامه
    بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"در طی روز و شب گذشته در یک اقدام درمانده و عاجزانه دادستان تهران و قاضی کشیک زندان اوین از زندانیان سیاسی که در دو دسته 100 نفره به نزد آنها برده شدند از آنها خواسته شد که توبه نامه بنویسند تا از زندان آزاد شوند.
    روز یکشنبه 2 خرداد ماه در حدود 100 نفر از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین را به نزد عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در زندان اوین برده شدند و او طی سخنرانی از موضع ضعف و ناتوانی از زندانیان سیاسی خواست در قبال نوشتن توبه نامه آنها را آزاد خواهند کرد. همچنین دیشب 100 نفر دیگر از زندانیان سیاسی را نزد قاضی کشیک زندان اوین برده شدند و همین درخواست بیشرمانه را از زندانیان سیاسی کردند که با جواب رد اکثریت زندانیان سیاسی مواجه شد.
    این اقدام بیشرمانه و غیر انسانی و توهین آمیز علیه زندانیان سیاسی بی گناه که تنها دلیل در اسارت بودنشان اعتراض به استبداد خونین و وحشی حاکم بر کشور است صورت می گیرد. زندانیان سیاسی نسبت به این در خواست وقیحانه جواب رد دادند و خواستار آزادی بی قید وشرط خود شدند.آنها همچنین به خانواده های خود تاکید کردند که از حقوق خود کوتاه نخواهند آمد.
    اعمال توهین آمیز و وقیحانه قوه قضائیه که آلت دست بازجویان و زارت اطلاعات است و در صدور احکام ضد بشری اعدام و حبس های سنگین رکوردار جهان است. عباس جعفری دولت آبادی علنان اعلام میدارد که تنها با تقاضای عفو از علی خامنه ای ولی فقیه می توان جلوی اعدام زندانیان سیاسی را گرفت. اظهارات عباس جعفری دولت آبادی دلیل قاطعی است بر اینکه شخص علی خامنه ای است که تصمیم به صدور واجرای احکام اعدام را می گیرد و قوه قضائیه مجری آنها است. همچنین صادق لاریجانی رئیس منصوب قوۀ قضائیه توسط علی خامنه ای در روزهای اخیر با اظهارات ضمنی خود تاکید کرد که دستگیریها با تایید و نظر خود خامنه ای صورت می گیرد.
    از طرفی دیگر ترس از اعتراضات گسترده مردم در خرداد ماه سعی دارند که زندانها را برای دستگیری های خودسرانه و گسترده خود آماده سازند و هدف از تقاضای مایوسانه از زندانیان سیاسی که از روحیه ای بالا برخودار هستند سعی دارند که آن را در بوق و کرنای تبلیغاتی خود نمایند تا شاید مردم را از حقوق قانونی و مشروع خود که در راس آن آزادی است را باز دارند.
    حال آنچه که در شکنجه گاه بند 209 زندان اوین با شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی و سلولهای انفرادی و تهدید خانواده های آنها نتوانستند توبه نامه بگیرند. اینبار از موضع ضعف و ناتوانی و با خیال خام خود با تطمیع قصد گرفتن توبه نامه از زندانیان سیاسی در قبال آزادی آنها دارند که خود دلیل قاطعی بر بی گناهی و اتهام سازی قوه قضائیه می باشد و همچنین استواری و پایداری زندانیان سیاسی از حقوق حقه خود و مردمشان آنها را به این نقطه ضغف کشانده است.
    فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری زندانیان سیاسی در ایران است و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد است .
    فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
    30 اردیبهشت 1389 برابر با 20 می 2010

    -------------------------------------------------------------------

    مرگ بر برزیل؛ مرگ بر ترکیه !

    سایت حکومتی رجانیوز: بیانیه هسته‌ای تهران، سیاستمداران غربی را که هیچ، سیاستمداران ایرانی را هم شوکه کرده است. برگ جدیدی از دیپلماسی انقلابی دولت احمدی نژاد، که برای شرایط فعلی پرونده هسته ای رو شده است. احمدی نژاد درباره برنامه ریزی برای مدیریت جهان کاملا جدی است و بیانیه تهران ثمره برنامه ریزی دولتش در راستای مدیریت جهان!

    شاید پذیرش این واقعیت سخت باشد ولی احمدی نژاد اولین جرقه‌های ایده حضور در مدیریت جهان را با بیانیه تهران زده است. ایده‌ای که پس از تشکیل خاورمیانه جدید آنهم با محوریت ایران، آنرا با جدیت پیگیری کرده و اینک در شرف ثمر دادن است.

    امروز خاورمیانه‌ای با محوریت مصر، عربستان، اردن و فتح دیگر کاملا در حاشیه قرار گرفته است و خاورمیانه جدید با محوریت گروه مقاومت یعنی ایران، سوریه، عراق، حزب الله، حماس و در این اواخر ترکیه و قطر، فعال، و تاثیرگذار است. دیپلماسی انقلابی اما اینک و با تثبیت خاورمیانه جدید، پا را از منطقه فراتر گذاشته است و جهانی می اندیشد.

    موضوع هسته ای ایران، شاید جدی ترین عرصه ای باشد که در سالیان پس از جنگ جهانی، کشورهای توسعه یافته‌ای که امروز در ادبیات احمدی نژادی از آن به کشورهای مستقل تعبیر می شود، توانسته باشند در آن به عنوان یک بازیگر جهانی نقش آفرینی کنند و به نظر می‌رسد همین امکان نقش آفرینی جهانی برای قدرت‌هایی منطقه‌ای همچون برزیل و ترکیه، عینی‌ترین ضمانتی باشد که ایران در مبادله سوخت گرفته است.

    امروز ترکیه و برزیل در سر یک دو راهی انتخاب قرار دارند. انتخابی که از یک سو نتیجه‌اش تبدیل شدن به یک بلوک قدرتمند سیاسی در سطح مدیریت جهانی است و از سوی دیگر، خیانت و پذیرش سلطه و هژمونی رو به زوال امریکا بر جهان و باقی ماندن در حد یک قدرت منطقه ای. و شاید پر بیراه نباشد تعبیر بی بی سی از بیانیه تهران آنجا که بیانیه تهران را " کودتای دیپلماتیک احمدی نژاد" خوانده است. کودتایی برای گرفتن قدرت اداره جهان از امریکا و نظم نوین جهانی اش.

    تا کنون برزیل و ترکیه در به چالش کشاندن هژمونی امریکا در نظام جهانی، با ایران همراهی کرده اند. اما برخی معتقدند، اعتماد به برزیل و ترکیه به سرونوشت اعتماد به روسیه مبدل خواهد شد. هر چند که اگر این چنین باشد، باز هم زیان چندانی ندیده ایم! گویی در این سال‌ها بر تعلیق اعتمادسازانه دولت خاتمی و تیم هسته ای روحانی باقی مانده ایم و امروز صرفا توانسته‌ایم غنی سازی را از سر بگیریم!

    به هر حال ترکیه، برزیل، سوریه و ونزوئلا به ایران کمک کرده اند تا هژمونی امریکا را به چالش بکشد. پس شاید از منظر دوستداران ایرانیِ امریکا، مستحق این باشند که از این پس در لیست دشمنان مردم ایران قرار گیرند. آنچنان که چین و روسیه قرار گرفتند! شعار رایج دوستداران فتنه را که در ایام خیمه شب بازی هشت ماهه در برابر شعار مرگ بر امریکای یاران انقلاب که بخاطر دارید: مرگ بر روسیه؛ مرگ بر چین! و حال آنکه تلاش امریکا برای تسلط بر اراده و دخالت در حریم ایران کجا و تلاش روسیه و چین برای بازی با کارت ایران در عرصه جهانی کجا؟!

    و به فرموده معمار انقلاب، آنچنان که "یك دسته شوروی را طرح می كردند تا امریكا مَنسی (فراموش) بشود" هرگز بعید نیست که همان عده تلاش کنند تا هژمونی امریکا که اینک و در چارچوب همکاری ترکیه و برزیل و کشورهایی از این دست همچون سوریه و ونزوئلا با ایران، به چالش کشیده شده است، را از گزند محفوظ بدارند. زنگ خطر نواخته شده است، پس باید با قدرت هر چه تمامتر فریاد زد: مرگ بر برزیل؛ مرگ بر ترکیه!

    -----------------------------------------------------------------

    تفتیش عقاید به سبک دهه 60 در زندان اوین

    تفتیش اعقاید به سبک دهه 60 در زندان اوین / اعتصاب غذای نامحدود مجید توکلی در سلول انفرادی

    خبرگزاری هرانا – روز گذشته در پی مراجعه معاون دادستانی تهران به زندان اوین دست کم 50 تن از زندانیان سیاسی مورد تفتیش اعقاید قرار گرفتند.

    بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی حضور معاون دادستانی تهران در دادسرای زندان اوین 50 تن از زندانیان سیاسی بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری که از بند های 3، 8، 7، نسوان و 350 به محل دادسرای غیر قانونی زندان اوین منتقل شده بودند، سوالاتی در خصوص اعتقادات زندانیان مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و برسمیت شناختن احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری از ایشان شد.

    و همچنین وعده های نیز به زندانیان در خصوص مرخصی های نامحدود به ایشان داده شده است که برخی زندانیان از جمله مجید توکلی نسبت به این اقدام اعتراض و بر اعقاید خود پافشاری نمودند.

    ماموران وزارت اطلاعات که در محل حضور داشته اند پس اعتراضات مجید توکلی وی را به مدت 20 روز به بند 240 زندان اوین منتقل کردند.

    گفتنی است برخی زندانیان سوالات مطرح شده از سوی زندانیان را به تفتیش اعقاید در کشتار زندانیان در سال 67 تشبیه نموده اند و نسبت به اعمال غیر قانونی دستگاه قضایی اعتراض کردند.

    شایان ذکر است، آقای توکلی در حین انتقال به سلول انفرادی به همبندیان خود اطلاع داده است که دست به اعتصاب غذای خشک به صورت نامحدود خواهد زد.

    ----------------------------------------------------------------------

    افشای شبکه جاسوسی؛ بیرون کشیدن پسر جنتی از کویت

    سایت حکومتی پرچم: فرزند آیت الله جنتی از سفارت ایران در کویت رفت. طی حکمی از سوی منوچهر متکی وزیر امور خارجه، محمد جلال فیروزنیا به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت منصوب شد. فیروزنیا جانشین علی جنتی فرزند آیت الله جنتی شده که سالهای زیادی سفیر ایران در کویت بوده است.

    ---------------------------------------------------------------------------------------

    کیهان حکومتی: سران فتنه در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند

    کیهان حکومتی: خانواده های برخی از بازداشت شدگان فتنه 88 شدیداً به سران فتنه اعتراض می کنند که چرا با دروغ بافی ها و آشوب افکنی های خود باعث فریب فرزندان و همسران ما شده اید و خودتان آزادانه به زندگی مشغولید. به خاطر همین اعتراض ها، خانم زهرا رهنورد با رادیو فردا، ارگان فارسی زبان سازمان سیا، مصاحبه کرده و گفته است که موسوی و خاتمی و کروبی هم به شدت تحت فشار هستند.

    کیهان حکومتی افزود: جمهوری اسلامی به آنها فشاری وارد نکرده است. فعلا که در خانه های چند میلیارد تومانی به خور و خواب و کیف و کوک مشغولند.

    ------------------------------------------------------------------------------

    اعدام در ملاعام در خوزستان همزمان با سفر احمدی نژاد

    خبرگزاری هرانا - ظهر يکشنبه مورخ 1389/3/2 یک نفر در ملا عام، در شهر اهواز اعدام شد.

    بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اتهام این فرد که روز گذشته به دار آویخته شد از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، "قاچاق مواد مخدر" عنوان شده است.
    وی توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بود.

    گفتنی است طی روزهای اخیر این دومین نفری است که در اهواز به اتهام قاچاق مواد مخدر در ملا عام اعدام می شود در حالی که اجرای حکم اعدام در ملا عام از بارزترین مصادیق ترویج خشونت است.

    --------------------------------------------------------------------------

    قتل یک شهروند کرد بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی

    آژانس خبری موکریان
    سرویس حقوق بشر

    یک شهروند کرد اهل روستای برده رش از توابع شهر بانه به نام خدر عبدالهی بر اثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی کشته شد.

    این شهروند که متأهل و دارای چند فرزند می باشد به ظنّ حمل کالای قاچاق در منطقه مرزی بانه هدف تیراندازی قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

    گفتنی است که طی ماههای اخیر تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق مورد تیراندازی مأمورین قرار گرفته اند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ این شهروندان شده است.

    ------------------------------------------------------------------------

    کلینتون: طرح شورای امنیت پیامی صریح به رژیم تهران

    به گزارش رادیو فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هنگام گشایش اجلاس سالیانه "گفتگوی ‏استراتژیک و اقتصادی" میان آمریکا و چین گفت طرح قطعنامه شورای امنیت به صراحت به رژیم تهران پیام میدهد که یا به تعهدات خود عمل کند و یا در انتظار انزوای فزاینده و ‏عواقب آن باشد. ‏

    وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: " دورنمای یک جمهوری اسلامی دارای سلاح هسته ای موجب نگرانی همه ما است و برای ‏مقابله با این تهدید، ما روش دو گانه رعایت تعهدات و اعمال فشار را در پیش گرفتیم تا مقامات تهران را مجبور کنیم ‏تغییر روش دهند."‏

    آمریکا هفته گذشته موفق شد موافقت روسیه و چین ‏را در زمینه حمایت از تصویب طرح چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم ایران جلب کند.‏

    سرگی لاوروف، روز سه شنبه گذشته، یک روز پس از اعلام "موافقتنامه تهران"، در تماس تلفنی با هیلاری کلینتون ‏تائید کرد، که کشورش از طرح قطع نامه پیشنهادی آمریکا در سازمان امنیت سازمان ملل، حمایت می کند.‏

    این در حالیست که محمود احمد نژاد روز یکشنبه از موضع روسیه در پشتیبانی از تحریم هایی ‏که آمریکا سعی دارد در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند، انتقاد کرد.‏

    احمدی نژاد گفت :" ما و روسیه دو کشور همسایه و دوست هستیم ... اگر جای مسئولان روسی بودیم در ‏اعلام نظر با دقت نظر بیشتری عمل می کردیم."‏

    ------------------------------------------------------------------------

    وزیر علوم رژیم: دانشگاه‌ها بايد اسلامی شوند

    ایسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها به آيين‌نامه و قانون جديد نياز ندارد.

    كامران دانشجو با اشاره به طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و برخي اظهارنظرها درباره تدوين آيين‌نامه جديد در اين باره، اظهاركرد: اين موضوع نه نيازمند آيين‌نامه است و نه قانون جديد؛ چرا كه به اندازه كافي در اين زمينه قانون داريم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در سال 66 مواردي را در اين مورد اعلام كرده است.

    وزير علوم در خاتمه با تاكيد بر اينكه دانشگاه‌ها بايد اسلامي شوند، خاطرنشان كرد: خود دانشجويان و استادان به اين امر قائل هستند و آن را انجام مي‌دهند و نياز به كار خاصي نيست.

    ---------------------------------------------------------------------------

    گفتگوی موسوی و کروبی در باره تظاهرات 22 خرداد

    سایت کلمه: حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی روز گذشته به دیدار مهندس موسوی رفت و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور در آستانه نخستین سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخت.

    در این جلسه کروبی و موسوی ضمن تاکید بر بیهودگی مقابله خشونت آمیز با جنبش سبز و گسترش امواج سبز آگاهی علیرغم همه محدودیت ها، اتفاقات یک هفته اخیر در دانشگاهها را نشانه ای از بی اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم دانستند.

    در این جلسه ضمن اشاره به حملات لباس شخصی ها به دفاتر و شخصیت ها، که به سلاح های سرد و گرم و بی سیم مجهز هستند تاکید شد: این اقدامات، سازمان یافته و دنباله همان فجایع کهریزک و کوی دانشگاه است که امروز به شکل دیگری ظاهر شده است .

    در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت دادن مجوز راهپیمایی، در سطح ملی مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند به صورت مسالمت آمیز جریان اطلاع رسانی صورت گیرد.


    ---------------------------------------------------------------------

    بیانیه ارتشی ها: ارتش تحمل نخواهد کرد

    سایت تحول سبز: جمعی از فرماندهان و درجه داران ارتش ایران به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر، بیانیه ای را خطاب به مردم ایران صادر نمودند.

    در این بیانیه آمده است: پرسنل ارتش مانند دیگر آحاد ملت درگیر مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می باشند. مسلما این مشکلات در نتیجه سوء مدیریت و بی کفایتی برخی مسئولان نظام جمهوری اسلامی است و بر همگان مبرهن است که این بی کفایتی و سوء مدیریت بخصوص در سالهای اخیر بدلیل حاکمیت رفتارهای سلیقه ای و تفسیر به رای برخی مسئولان به نام قانون و نظام اسلامی است. فلذا پرسنل خدوم ارتش نگرانی عمیق خود از سوء استفاده برخی مسئولان از قوانین کشور برای پیشبرد مقاصد شخصی و جناحی خود را اعلام می نمایند و به اقتدارگرایان قانون گریز هشدار می دهند که فرزندان ملت در ارتش سوء استفاده بیش از این از ابزار قدرت و ثروت و اسلحه بر علیه ملت ایران برای تثبیت حاکمیت سلیقه ای و دیکتاتوری را تحمل نخواهند کرد و اگر به رفتارهای غیر قانونی و غیر شرعی و غیر اخلاقی خود بر علیه ملت ایران ادامه دهند مطمئن باشند که با برخورد و قهر انقلابی فرزندان ملت در ارتش ایران مواجه خواهند شد.

    -----------------------------------------------------------------------------

    فدراسیون معلمان کانادا اعدام فرزاد کمانگر را محکوم کرد

    کوردستان میدیا: به گزارش اخبار روز، رئیس فدراسیون معلمان کانادا در نامه ای به احمدی نژاد به نمایندگی از دویست هزار معلم کانادایی اعدام فرزاد کمانگر را محکوم کرد. متن این نامه به شرح زیر است:
    با احترام:
    من از طریق این نامه از جانب فدراسیون معلمان کانادا به نمایندگی از ۲۰۰,۰۰۰ معلم مدارس ابتدائی و متوسطه در سراسر کانادا به شدت اعدام معلم کرد فرزاد کمانگر را محکوم میکنم.
    علیرغم اثبات بی گناهی آقای فرزاد کمانگر در بازجوئیها و ناپدید شدن پرونده ایشان در روند دادرسی به واقع درخواست بررسی مجدد پرونده آقای کمانگر توسط دادگاه مرکزی انجام نگرفته است. علیرغم ادعای وکیل آقای کمانگر مبنی بر فقدان پرونده، فرزاد کمانگر اعدام شد. من این رفتار غیرانسانی علیه فرزاد کمانگر بدون اطلاع خانواده و وکیلش در ارتباط با اعدام را تقبیح و محکوم میکنم.
    این رفتار وحشیانه نگرانی ها را در ارتباط با وضعیت سایر معلمان در بند همچون رسول بداقی، حسام خواستار، بهمن گودرززاده و عبدالرضا قنبری را افزایش میدهد. این اعدامها تنها فضای ترس و شکنجه علیه فعالین اتحادیه ای در ایران را تشدید میکند.
    فدراسیون معلمان کانادائی از حکومت ایران میخواهد:
    * با تحقیقات قانونی در مورد پرونده اعدام فرزاد کمانگر؛ روشن کند به چه دلیلی ،علیرغم قوانین ملی، پرونده ایشان مورد بررسی قرار نگرفته است.
    * تضمین دهد بر اساس ضمانتهای اجرائی و قانونی مصوب کنوانسیون حقوق سیاسی و شهروندی،شامل فرض بر بی گناهی متهم و عدم اعمال شکنجه رفتار کند.
    * به تمامی موارد حقوق آزادی بیان، تشکل و سازماندهی؛ همانطور که در کمیته آزادی تشکل سازمان جهانی کار آمده است احترام بگذارد.
    * زمان قانونی اعدامها را اعلام کند

    ----------------------------------------------------------------------------

    رئیس صدا و سیمای استان زنجان: "پخش برنامه کودکان و نوجوانان و جوانان به زبان ترکی در شبکه استانی زنجان ممنوع است"

    کوردستان میدیا: به گزارش ساوالان سسی، صداو سیمای ایران پخش برنامه‏های ویژه کودکان، نوجوان و جوانان به زبان ترکی آذربایجانی در شبکه‏های استانی استانهای ترک‏نشین را ممنوع و پخش برنامه به زبان ترکی آذربایجانی را محدود کرده است.
    رزمجو رئیس صدا و سیمای استان زنجان در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران و اصحاب مطبوعات گفت برای پخش برنامه‏های ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به زبان ترکی مجوز نداریم و تهران باید برای این موضوع مجوز صادر کند اما برنامه‏های روستا، شهید و شهادت و مداحی‏ها اکثراً به زبان ترکی است.
    وی در ادامه افزود ۴۵ درصد برنامه‏های صدا و سیمای زنجان به زبان ترکی است و اقبال بیشتر به برنامه‏های و سریالهای ترکی دلیلی بر این نیست که تمامی برنامه‏های شبکه استانی زنجان (اشراق) به زبان ترکی آذربایجانی باشد و بر اساس دستور صدا و سیمای مرکز ما نمی‏توانیم بیش از پنجاه درصد برنامه‏هایمان را به زبان ترکی پخش کنیم.
    رئیس صدا و سیمای استانی زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد علت عدم استفاده از زبان ادبی و معیار ترکی توسط مجریان صدا و سیما با اشاره به وجود لهجه‏های مختلف در تکلم زبان ترکی در سطح استان زنجان گفت ما بنا را بر این گذاشته‏ایم که هر زبانی که مردم با آن صحبت می‏کنند زبان معیار و مورد استفاده ما خواهد بود.
    ممنوعیت پخش کارتون و برنامه‏های کودک و نوجوان به زبان ترکی در حالی صورت میطگیرد که اصل پانزده قانون اساسی ایران استفاده از زبان‏های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس را آزاد دانسته است.
    شبکه‏های استانی صدا و سیمای ایران در بدو تأسیس با هدف گسترش فرهنگ بومی و اجرایی کردن اصل پانزدهم قانون اساسی ایجاد شده بودند اما این شبکه‏ها نتوانسته‏اند خواستهای آذربایجانیها را برآورده کنند و با ممانعت از پخش کارتون و برنامه‏های ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان به زبان ترکی، خود به ابزاری برای اجرای سیاست یکسان‏سازی فرهنگی حکومت ایران و آسمیله کردن کودکان آذربایجانی تبدیل شده‏اند.

    ----------------------------------------------------------------------------

    بازداشت بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی در ماکو

    کوردستان میدیا: بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی، روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ توسط مأموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شد.
    به گزارش ساوالان‏سسی، مأموران امنیتی ساعت ۲ بامداد شنبه اول خرداد ۸۹ بدون در دست داشتن حکم به منزل این معلم آذربایجانی مراجعه و وی را بازداشت کرده‏اند. مأموران پس از بازداشت نصیرزاده اقدام به تفتیش منزل نموده و دوربین فیلمبرداری، سی‏دی‏ها، کتابها و اشعار و دست نوشته‏های او را با خود بردند.
    به گفته نزدیکان خانواده نصیرزاده مسئولین قضایی و امنیتی از پذیرفتن مسئولیت بازداشت این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می‏کنند و از محل نگهداری وی ابراز بی‏اطلاعی می‏نمایند.
    منابع محلی احتمال می‏دهند بازداشت این معلم و شاعر آذربایجانی بدنبال پخش گسترده اعلامیه‏هایی در رابطه با ۱ خرداد سالروز قیام آذربایجانیها پس از چاپ کاریکاتور توهین‏آمیز در روزنامه ایران و دستگیری گروهی از فعالان مدنی باسابقه در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته باشد.
    نصیرزاده پیش از این نیز در جریان اعتراضات گسترده آذربایجانیها در سال ۸۵ بازداشت و پس از نزدیک به یک ماه بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند.
    بازداشت فعالین آذربایجانی در روزهای منتهی به اول خرداد سیر صعودی به خود گرفته است و در طی هفته‏های گذشته بیش از ۱۴ فعال مدنی آذربایجانی بازداشت شده‏اند.

    ----------------------------------------------------------------------

    بازداشت آیدین خواجه‏ای فعال دانشجویی آذربایجانی در تبریز

    کوردستان میدیا: آیدین خواجه‏ای فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹ توسط مأموران امنیتی بازداشت شد.
    خانواده خواجه‏ای می‏گویند این فعال دانشجویی آذربایجانی شب چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹ چند ساعت پس از خروج از منزل پدری در کوی میرداماد تبریز، با خانواده تماس گرفته و خبر از بازداشت خود توسط مأمورین اداره اطلاعات داده است.
    به گزارش ساوالان سسی، خواجه‏ای پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان (آذوح) بازداشت و به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۹ آبان ۸۸ پس از تحمل مدت حبس تعزیری از زندان آزاد شده بود.
    بازداشت این فعال دانشجویی آذربایجانی در حالی صورت می‏گیرد که با نزدیک شدن به یک خرداد سالروز اعتراضات گسترده آذربایجانیها به کاریکاتور توهین آمیز چاپ شده در روزنامه دولتی ایران بازداشتها در منطقه آذربایجان سیر صعودی به خود گرفته و در روزهای گذشته رامین جباری، آیت مهرعلی بیگلو، مهندس حافظ سردارپور، نادر عزیزی، مهدی زینالی، علیرضا حسین زاده، رضا عبدی، حسین محمدی الوار ، مصطفی جمشیدی، مهناز کریمی و محمد فرجیان بازداشت شده‏اند.

    ---------------------------------------------------------------------------

    بازداشت بهبود قلیزاده فعال مدنی آذربایجانی در میاندوآب

    کوردستان میدیا: بهبود قلیزاده فعال مدنی آذربایجانی روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹ توسط مأموران امنیتی در میاندوآب(قوشاچای) بازداشت شد.
    به گزارش ساوالان سسی، مأموران امنیتی ظهر روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹ با مراجعه به مغازه عکاسی قلیزاده درخیابان موسوم به امام میاندوآب، این فعال آذربایجانی را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه وی نمودند و کیسهای کامپیوتر، سی‏دی‏ها و سایر وسایل شخصی او را با خود بردند.
    به گفته نزدیکان خانواده قلیزاده، مسئولین امنیتی و قضایی میاندوآب(قوشاچای) از دادن پاسخ به سؤالات خانواده این فعال آذربایجانی در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری و اتهامات قلیزاده امتناع می‏کنند.
    بهبود قلیزاده دبیر سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان است که در ماههای اخیر توسط شورای تأمین شهر میاندوآب (قوشاچای) با اتهام قومیت‏گرایی لغو مجوز شد.
    دادگاه انقلاب مهاباد چندی پیش این فعال آذربایجانی را در رابطه با استفاده از نام ترکی و سمبلهای آذربایجانی در تابلو مغازه عکاسی و فعالیتهای قوم‏گرایانه از طریق آموزش رقص آذربایجانی در سازمان غیر‏دولتی یاشیل آذربایجان به دادگاه احضار نموده بود. قلیزاده پیش از این نیز در جریان تظاهرات آذربایجانیها بر علیه چاپ کاریکاتور نژادپرستانه در روزنامه دولتی ایران در سال ۸۵ بازداشت و پس از چند ماه بازداشت موقت آزاد شده بود.
    بازداشت فعالین آذربایجانی با نزدیک شدن به ۱ خرداد سالروز قیام آذربایجانیها و تظاهرات گسترده در ۲۵ شهر آذربایجان در اعتراض به چاپ کاریکاتور نژادپرستانه در روزنامه دولتی ایران روند صعودی به خود گرفته است و در طی هفته های گذشته بیش از ۱۲ فعال مدنی آذربایجانی بازداشت شده‏اند.

    ----------------------------------------------------------------------------------------

    بازداشت شش روزنامه‏نگار و فعال فرهنگی آذربایجانی در گرمی و پارس آباد(مغان)

    کوردستان میدیا: مهندس مصطفی جمشیدی و رامین جباری روزنامه‏نگاران آذربایجانی و مهندس حافظ سردارپور، مهناز کریمی، نادر عزیزی و مهدی زینالی از فعالان فرهنگی آذربایجانی بازداشت شدند.
    بنا به گزارش ساوالان سسی، نزدیکان خانواده‏های جباری، عزیزی و سردارپور می‏گویند مأموران امنیتی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۸۹ این فعالین را در یکی از خیابانهای اصلی این شهر بازداشت کرده‏اند.
    به گفته نزدیکان خانواده‏های بازداشت شدگان مأموران امنیتی ساعتی پیش از بازداشت این فعالین ضمن تماس تلفنی با آنها و معرفی خود به عنوان کارمند فرمانداری، آنها را برای جلسه‏ای با فرماندار پارس آباد(مغان) به محل فرمانداری این شهر دعوت کرده بودند.

    همین منابع می‏افزایند مأموران پس از بازداشت این افراد به منازل آنها رفته و بدون در دست داشتن حکم قاضی اقدام به تفتیش منزل و تهدید خانواده بازداشت‏شدگان کرده‏اند و کیسهای کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی آنها را با خود برده‏اند.
    مأموران امنیتی همچنین روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۹ مهناز کریمی شاعر آذربایجانی و مهدی زینالی را بازداشت و با مراجعه به منازل داود مقامی و حسن بالایی از فعالین مدنی آذربایجانی اقدام به تفتیش منازل این افراد کرده‏اند اما به دلیل عدم حضور این فعالین در منزل موفق به بازداشت آنها نشدند.
    از سویی دیگر مصطفی جمشیدی روزنامه نگار آذربایجانی و دبیر‏هنرستان فنی حرفه‏ای امیرکبیر گرمی ظهر روز سه‏شنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۹ در یکی از خیابانهای شهر گرمی توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده است. مأموران پس از بازداشت جمشیدی با مراجعه به خانه پدری این روزنامه‏نگار آذربایجانی ضمن تفتیش منزل اتومبیل این فعال آذربایجانی، کیس کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده‏اند.
    اخبار رسیده همچنین حاکی از احضارتلفنی محمد فرجیان معلم دبستانهای پارس آباد و فعال مدنی آذربایجانی توسط مأموران اداره اطلاعات است. فرجیان ضمن رد احضار تلفنی از حضور در اداره اطلاعات گرمی خودداری کرده است.
    منابع محلی احتمال می‏دهند بازداشت این افراد پس از پخش گسترده اعلامیه‏هایی در رابطه با ۱ خرداد سالروز اعتراضات گسترده به چاپ کاریکاتور توهین‏آمیز روزنامه ایران نسبت به آذربایجانیها در سطح شهر پارس آباد صورت گرفته باشد.
    رامین جباری وبلاگ نویس و عضو هیأت تحریریه نشریات بایرام، یاشیل مغان، ندای مغان، پارپاق، سردبیر ویژه نامه نشریه دانشجویی لاچین دانشگاه تهران و منتقد ادبی، مصطفی جمشیدی عضو هیات تحریریه هفته‏نامه‏های یاشیل مغان و ندای مغان و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی اینام دانشگاه شهید رجایی تهران و دبیر هنرستان فنی حرفه‏ای امیرکبیر گرمی و حافظ سردارپور شاعر آذربایجانی و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی کیملیک دانشگاه کردستان و نادر عزیزی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور گرمی و شاعر آذربایجانی می‏باشند.

    ---------------------------------------------------------------

    اعدام برادر عبدالمالک ریگی در زندان زاهدان

    کوردستان میدیا: در ادامه‏ی موج اعدام‏های سیاسی در ایران، عبدالحميد ريگي برادر عبدالمالك ریگی رهبر جنبش مقاومت مردم ایران (جندالله) به اتهام محاربه، روز دوشنبه سوم خردادماه، در زندان زاهدان اعدام شد.
    خبرگزاری حکومتی مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان گزارش داد، به موجب حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان، عبدالحمید ریگی شفا فرزند آزاد به اتهام محاربه وافساد فی الارض از طریق عضویت،‌ هواداری و تلاش موثر در شاخه نظامی گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی به اعدام محکوم که حکم صادره پس از تایید توسط مراجع عالی قضائی رژیم صبحگاه روز دوشنبه 3/3/89 در محوطه زندان زاهدان به اجرا درآمد.