vendredi 2 avril 2010

اعلام هجدهمین شغل رحیم مشایی

جرس: در دومین جلسۀ هیئت دولت که دوازدهم فروردین ماه ۱۳۸۹ به ریاست محمود احمدی نژاد برگزار شد، بررسی گزارش‌های رسیده از دستگاه‌های دولتی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازارِ ایام نوروز و همچنین سفر‌های نوروزیِ مردم، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش سامانه خبری پارلمان نیوز، در این جلسه همچنین گزارش وزارت بازرگانی از عملکرد آن وزارتخانه در خصوص تمهیدات و اقدامات بعمل آمده برای تنظیم بازار در تعطیلات نوروز ارائه و قرائت شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز، در گزارشی پیرامون میزان سفر‌های نوروزی مردم در ایام نوروز، از رشد ۲۰ درصدی سفر‌های نوروزی امسال خبر داد.

از نکات قابل ذکر در جلسۀ امروز هیئت دولت، تصمیم آنها برای تشکیل کار گروهی به ریاست و مسئولیت اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی‌نژاد و با عضویت وزیر مسکن و شهرسازی و معاون برنامه ریزی، در جهت تصمیمات لازم برای احداث «مرکز اجلاس‌های بین‌المللی در جزیره کیش» بود.

بدین ترتیب هجدهمین شغل اسفندیار رحیم مشایی نیز معرفی شد. پدرِ عروس محمود احمدی نژاد، هم اکنون غیر از پست انتصابیِ امروز، مشاغل زیر را نیز همزمان در اختیار دارد:

۱- رییس دفتر رییس دولت، زمان انتصاب: سوم امرداد ماه ۸۸

۲- سرپرست نهاد ریاست جمهوری، زمان انتصاب: ۲۸ شهریور ۸۸

۳- نماینده ویژه رئیس دولت برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای اختیارات هیات وزیران در امور نفت، ۳۰ مهر۸۸

۴- رییس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، زمان انتصاب: دهم آبان ۸۸

۵- دبیر کمیسیون‌ فرهنگی دولت، زمان انتصاب: ۱۹ آذر ماه ۸۸

۶- رییس گروه مشاوران جوان ریاست جمهور، زمان انتصاب: ششم اسفند ۸۸

۷- جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، زمان انتصاب ۸ امرداد ماه ۸۵

۸- مسئول كنترل و نظارت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری

۹- نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور

۱۰- رئیس كارگروه زیارت و فرهنگ رضوی

۱۱- عضو شورای فرهنگی دولت با حكم رئیس جمهور

۱۲- رییس کمیته ‏عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران – پاکستان

۱۳- نماینده رییس‌ دولت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما

۱۴- مسئول انتصاب مدیر عامل صندوق مهر امام رضا

۱۵- رییس مرکز مطالعات جهانی شدن، انتصاب در ۹ دی ماه ۸۶

۱۶- عضو کمیسیون‌ اقتصادی دولت

۱۷- نظارت بركار سخنگوهای دولت و رییس شورای اطلاع رسانی دولت

---------------------------------------------------------

ابراز نگرانی فعالان حقوق بشر ازتهدید خانواده های بازداشت شدگان

جرس: در واکنش به ادامه بازداشت و تداوم فشار بر فعالان حقوق بشریِ دستگیرشده برای اخذ اعترافات تلویزیونی و موارد مشابه، دبیرخانۀ مجموعه فعالان حقوق بشر، با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت نگران کنندۀ خانواده های بازداشت شدگان و تهدید آنها توسط سپاه و دستگاههای امنیتی، هشدار داد.

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این بیانیه با اشاره به دستگیری های گستردۀ تلاشگران حقوق بشری و فعالان حوزۀ مبارزه با فیلترینگ اینترنتی که طی دو هفته اخیر توسط سپاه پاسداران و با عنوان "حوزه های حقوق بشر و سایبری" بازداشت شده اند، متذکر می گردد "به غیر از تعداد انگشت شماری از بازداشت شدگان، از سرنوشت قاطبه فعالان حقوق بشر دربند اطلاعی در دست نیست و اندک افرادی که امکان تماس یا ملاقات یافته اند نیز، از وضعیت نامناسب جسمی و روحی برخوردار بوده و در تنها موردی که امکان رویت مناسب زندانی وجود داشته آثار ضرب و شتم بوسیله باتوم، چوب و شوکر در سر و بدن کاملا مشخص ارزیابی شده است."

این بیاینه خاطرنشان می سازد "اکثر بازداشت شدگان که بدون امکان تلفن و ملاقات و در سلول انفرادی به سر می برند، همچنان فاقد وکیل مدافع و محروم از حقوق قانونی و انسانی خود هستند و مضاف به این موضوع مفتوح بودن پرونده ها در دادسرای مستقر در زندان اوین عملا امکان دسترسی خانواده و یا وکیل به پرونده را منتفی کرده است."

فعالان حقوق بشر همچنین به اینکه "مجموع اقدامات غیرقانونی نیروهای امنیتی باعث افزایش نگرانی خانواده ها و بالطبع تلاش بیشتر آنها برای پیگیری وضعیت فرزندان دربندشان شده" اعتراض کرده و متذکر می شود "خانواده ها در حالی که تلاش می کنند با استفاده از وکلا و پیگیریهای روزمره از حداقل فضای قانون برخوردار باشند، مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته اند... حتی نیروهای امنیتی در چند مورد زندانی را به پای تلفن آورده و از او خواسته اند از خانواده خود بخواهد وکیلی برای او نگیرند. این فشارها بعضا در حدی بوده که زندانی تحت فشار برای منصرف کردن خانواده از پیگیری وضعیت خود به رفتار و گفتار غیرمعمول روی آورده است. هم چنین با دیکته کردن گفتار به زندانیانی که امکان تماس تلفنی داشته اند از آنان خواسته شده که حتی علیرغم وجود مشکل در تکلم و گفتار، فقط به خانواده خود از خوب بودن محل نگهداری و بدون مشکل بودن خود بگویند."

این گزارش می افزاید "در مواردی نیروهای امنیتی با تماس مستقیم با چند تن از خانواده های بازداشت شدگان، خواهان عدم پیگیری پرونده و سکوت خبری در مورد ایشان شده اند. این نیروها بی هیچ واهمه ای به تهدید خانواده ها مبنی بر بازداشت سایر اعضای خانواده پرداخته اند. همینطور برای برخی از همکاران فعال مجموعه، خاصه در فضای نت، از سوی نهادهای وابسته به سپاه پاسداران ایمیل های رسمی برای پایان دادن به فعالیتشان ارسال شده که در آن بی محابا به تهدید خانواده های افراد فعال پرداخته شده است. تهدیدات نیروهای امنیتی و اقدامات بی محابا و غیرانسانی آنان در حدی است که اطلاع رسانی و پیگیری وضعیت فعالان حقوق بشر دربند که طی آخرین اطلاعیه مجموعه بالغ بر ۴۱ تن اعلام شده بودند را با محدودیت و مشکلات جدی روبه رو ساخته است. "

مجموعه فعالان حقوق بشر همچنین از اطلاعات موثق خود پیرامون اقدامات جاری در بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین برای تهیه یک مستند چند قسمتی و در جهت تخریب و اتهام زنی به بازداشت شدگان خبر داد.

لازم به ذکر است طی چند هفته اخیر تعداد زیادی از مدافعان و فعالان حقوق بشر و همچنین کنشگرانِ حوزۀ مجازی و مبارزه با فیلترینگ، توسط گروههای ویژۀ سپاه دستگیر شده و تا کنون در وضعیت نگران کننده و بلاتکلیفی به سر می برند.

---------------------------------------------------------

ضرب و شتم یک دانشجوی زندانی توسط دومجرم خطرناک در بابل

انتقال محسن برزگر به بیمارستان

جرس: جمعی از فعالین دانشجوئی دانشگاه های شمال کشور با حضور در خانه پدری محسن برزگر و ایمان صدیقی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با خانواده وی دیدار کردند.

در این دیدار که جمعی از فعالین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم وفنون بابل و ستاد 88 بابل حضور داشتند ابتدا خانواده محسن برزگر و ایمان صدیقی گزارشی از آخرین وضعیت فرزندانشان در زندان متی کلای بابل ارائه کردند.

بنا بر این گزارش که در اختیار جرس قرار گرفت ، محسن برزگر روز اول فروردین توسط دو تن از مجرمین خطرناک در زندان متی کلای بابل مورد ضرب وشتم قرار گرفت و به درمانگاه زندان منتقل شد . به گفته خانواده وی همچنان جراحت ناشی از ضرب وشتم درسر و صورتش آشکاراست و متاسفانه قاضی پرونده او(رضیان ریاست دادگستری بابل ) و معاون دادستان.(اکبرزاده) با درخواست مرخصی استعلاجی وی مخالفت نمودند.


پس از این دیدارفعالین دانشجوئی شمال کشور با حضور در منزل پدری ایمان صدیقی با خانواده وی دیدار کردند و از وضعیت وی در زندان مطلع شدند. به گفته خانواده ایمان صدیقی فشارهای ناشی از قرار گرفتن فرزندانشان در کنار مجرمین خطرناک و ممانعت از تماس و ملاقات خانواده ها با فرزندانشان باعث شد تا در هفته جاری مادر ایمان صدیقی که از ناراحتی قلبی رنج می برد راهی بیمارستان شود.

در این دیدارها چند تن از فعالین دانشجوئی به بیان دیدگاه های خود در مورد برخورد با فعالین دانشجوئی دانشگاه های شمال کشور پرداختند و خاطرنشان کردند که نهاد های امنیتی در یک سال اخیر بیشترین و شدیدترین برخورد را با فعالین دانشجوئی دانشگاه های شمال کشور داشتند. همچنین این دانشجویان ضمن تجلیل از شخصیت محسن برزگر و ایمان صدیقی نسبت به آزادی این دانشجویان به همراه محمد اسماعیل زاده وسید ضیا نبوی ابراز امیدواری کردند و در مورد وضعیت این دانشجویان به تبادل نظر پرداختند.

---------------------------------------------------------

شرکت هندی خرید نفت از ایران را متوقف کرد

جرس: بزرگ‌ترین شرکت هندی واردکننده نفت خام از ایران، خرید نفت از این کشور را متوقف کرد.

به گزارش رویترز، منابع نزدیک به این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت نفتی خصوصی هند است، از تصمیم هیات مدیره آن برای تمدید نکردن قرارداد خرید نفت از ایران خبر می‌دهند.


این شرکت در سال گذشته میلادی، روزانه نزدیک به ۹۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. با این حال، رلیانس در طول یک سال گذشته، میزان خرید نفت خام از ایران را کاهش داده بود.

به گزارش رادیو زمانه، مقام‌های شرکت رلیانس، علت این تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند، اما به توافق نرسیدن بر سر قیمت و نیز فشارهای ایالات متحده، از عوامل احتمالی این تصمیم‌گیری است.


رلیانس، مالک بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان است که روزانه، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه انواع نفت خام را تصفیه می‌کند.


بدنبال بالاگرفتن مناقشه ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و احتمال افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، شرکت‌های ژاپنی و چینی نیز خرید نفت خام از ایران را به صورت قابل توجهی کاهش داده‌اند.


چهارم فروردین ماه سال جاری، شرکت نفتی «لوک اویل»، بزرگ‌ترین شرکت نفتی (خصوصی) روسیه، به علت تحریم‌های آمریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد.


پیش از این نیز رسانه‌ها گزارش کرده بودند که شرکت‌های رویال داچ شل، ویتول، گلنکور و ترافیگورا صادرات بنزین خود را به ایران را متوقف کرده‌اند.

---------------------------------------------------------

گزارشگران بدون مرز خواستار نجات جان روزنامه نگاران بیمار در بند شدند

دولت ایران مسئول حفظ سلامتی آنهاست

جرس:عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، مهدی محمودیان و شمار دیگری از روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی، از بیماری رنج می‌برند. گزارشگران بدون مرز، ضمن ابراز نگرانی شدید خواستار نجات جان آن‌هاست.

به گزارش دویچه وله ، گزارشگران بدون مرز، در تازه‌ ترین بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به شرایط بازداشت غیرانسانی زندانیان عقیدتی در ایران، اعلام کرد که بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگهداری در سلول‌های انفرادی، از نظر روحی و جسمی به شدت آسیب دیده‌اند.

بیماری شدید باقی و مفیدی

فاطمه کمالی احمدسرائی، همسر عمادالدین باقی، روز ۹ فروردین پس از دیداری کوتاه با همسر خود اعلام کرد که وی در شب عید دچار عارضه تنفسی شده و به بیمارستان انتقال یافته، اما مسئولان زندان وی را دوباره به سلول خود بازگردانده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به سابقه بازجوئی‌ها و حبس‌های مکرر ده سال اخیر باقی به این نکته اشاره کرد که علاوه بر وی، بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، نیز بیش از ۲۰ روز است که به دلیل ناراحتی شدید قلبی شب‌ها قرص‌های قوی آرام‌بخش مصرف می‌کند، صبح‌ها به سختی بیدار می‌شود و اغلب دستخوش عارضه سرگیجه است.

بیهوشی در سلول انفرادی

گزارشگران بدون مرز، همچنین به وضعیت نگران کننده مهدی محمودیان اشاره می‌کند که تاکنون چندین بار در سلول خود بیهوش شده است. محمودیان روزنامه‌نگاری است که پس از نوشتن مقاله‌ای درباره جنایات زندان کهریزک بازداشت شد و از ۷ ماه پیش در زندان به‌سر می‌برد.

روزنامه‌نگار دیگری که سلامتی وی به شدت در خطر است، محمد صدیق کبودوند، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "پیام مردم کردستان" است. وی از تاریخ دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به‌سر می‌برد و تاکنون دچار بیماری‌های گوناگون شده است. دادگاه تجدید‌نظر استان تهران، روز دوم آبان‌ماه سال گذشته حکم ۱۱ سال زندان برای این روزنامه‌نگار بیمار را تایید کرد.

گزارشگران بدون مرز، درباره کبودوند نوشت: «مقامات قضائی و امنیتی علیرغم وضعیت جسمی بسیار بد این روزنامه‌نگار حتی با مرخصی وی مخالفت می‌کنند.»

زندانیان بیمار دیگر

گزارشگران بدون مرز، اسامی هنگامه شهیدی، عیسی ‌سحرخیز، نادر کریمی جونی و مجتبی لطفی را نیز در فهرست روزنامه‌نگاران زندانی قرار داده که سلامتی آنان در خطر است. این نهاد بین‌المللی، دولت ایران را مسئول حفظ سلامتی روزنامه‌نگاران دانسته و خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان شده است.

گفتنی است وضعیت بهداشتی زندانهای ایران بسیار نامساعد است.

---------------------------------------------------------

یک تشکل مدنی- حقوق بشری خواستار استعفای رئیس قوه قضاییه شد

دستگاه قضایی کاریکاتور عدالت است

جرس: یک تشکل مدنی و فعال در زمینۀ دفاع از حقوق بشر، ضمن انتشار بیانیه ای که اشارۀ مستقیم و اعتراض به تمدید قانون آیین دادرسی کیفری توسط رهبر جمهوری اسلامی دارد، از وضعیت زندان های کشور انتقاد نموده و خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار استعفای وی از سِمَتِ خود شد.

اوایل هفته جاری آقای علی خامنه ای، طی دستور به صادق لاریجانی، اتمام مهلت اجرای آزمایشی قانون آیین دادرسی کیفری را نادیده گرفته و خواستار تمدید مجدد آن شد که دستور وی "دستور ولایی" و لازم الاجرا خطاب گردید. قانون فوق الذکر و تمدید آن، تا کنون مورد نقد و اعتراض بسیاری از حقوقدانان و وکلای کشور قرار گرفته است.

در همین رابطه تشکلی تحت عنوان «کمیته جهانی حمایت از حقوق دراویش و دانشجویان ایران»، با انتشار بیاینه ای خطاب صادق لاریجانی خاطرنشان کرد "اگر در بیان آنچه گفته اید وقوف و صداقت داشته اید، پس چرا خود را معطل می کنید؟ اگر به قیامت باور دارید ، پس چرا انصراف و استعفا نمی دهید و شانه از زیر این زورعظیم رها نمی کنید؟"

این تشکل حقوق بشری، قبول "دستور ولایی" رهبری را مسبب آن دانست که "قوه قضائیه در کلیات حوزه اقتدار خود که در چهارچوب قانون اساسی مشخص گردیده، مسلوب المسئولیت شده و مسئولیت ریز و درشت همه احکام صادره از ناحیه خود را متوجه مقام رهبری نماید."

این بیانیه همچنین خاطرنشان می سازد "بنابر ارقام و آمار رسمی و دولتی، محاکم قضائی ایران فقط در عرض یکسال گذشته سیصدوهشتادوهشت حکم اعدام صادر و متهمان را به چوبه دار سپرده اند. یعنی بیش از یک اعدام در هرروز که با استناد به اظهارات شما، قضات و بازپرسان و شعب دادگاه هیچکاره بوده، و همه این احکام با استناد به حکم ولایی مقام رهبری صادر شده اند."

در بخش دیگری از بیانیۀ تشکل مدنی فوق، وضعیت زندانهای کشور نیز مورد انتقاد قرار گرفته و تصریح شده است "این وضعیت - نه با استناد به نقل قول زندانیان و نه با استناد به افشاگریهای منتقدان درون نظام مانند مهدی کروبی، بلکه با استناد به قول رهبری - "استاندارد" نیست و در آن بساط اعتراف گیری علیه خود متهم یا علیه دیگران با استفاده از شکنجه های روحی و جسمی و جنسی و تعزیرات منجر به موت(به قول بعضی از مسئولینمنجر به مننژیت) و افتضاحات شرم آور دیگر برپا است، و شهود این جنایات ضد انسانی نیز(مانند دکتر رامین پوراندرزجانی)به جمع جانبختگان می پیوندند."

کمیتۀ فوق الذکر دراین زمینه به سخنان چندی پیش یکی از فرماندهان سپاه در زمینه نحوه رفتار با معترضین اشاره کرده و خطاب به رئیس قوه قضائیه متذکر می شود "وضعیت فضاحت بار زندانها حتی مورد استناد سردارانی مانند حاج سعید قاسمی قرار میگیرد تا برای ارعاب و تخویف جوانان و دانشجویان از سونا و ژاکوزی یعنی مدلهای جدید شکنجه یاد کند که باعث میشود تا به قول ایشان "زندانیان رَب و رُب خودشان را یاد کنند و نظر به اظهاراتِ وی مشخص میشود که این وضعیت نامطلوب و غیرانسانی،نه در اثر بی لیاقتی مسئولان زیر دست شما،بلکه در اثر حکم ولایتی از بالا دست شما بوجود آمده است.

این بیانیه به صادق لاریجانی یادآوری می سازد "شما در ابتدای تصدی خود اعلام کردید که در زمان آقای شاهرودی، دادستان تهران یعنی سعید مرتضوی- از دادستان کل کشور فرمانبرداری نمیکرد. حالا با استناد به اظهارات اخیر شما معلوم میشود که از چه مقامی فرمانبرداری میکرد و اصولا کل دستگاه قضا فاقد استقلال قانونی است" و در ادامه سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را نیز مورد اشاره قرار می دهد که تاکید کرده بود "نظر رهبری فوق قانون است".

کمیته مزبور وضعیت حاکم در کشور را "کاریکاتور عدالت در نظام حاکم بر ایران" ذکر کرده و اعلام نمود "تا ده ماه قبل، برای گریز از پاسخ به افکار عمومی بین المللی خود را پشت نام اسلام مخفی میکرد، اما حالا در طلیعه فروردین سال هشتادونه شمسی، دیگر بحث اسلام را تبدیل به حکم ولایی کرده و محمل هرگونه خدشه و خللی در امر قضا و عدالت را به حکم ولایی منسوب مینماید."

---------------------------------------------------------

منتجب نیا: حكومتي كه راي اكثريت را نداشته باشد دوام ندارد

امام هيچ‌گاه انديشه حكومت منهاي مردم را در سر نداشت

جرس: قائم مقام حزب اعتماد ملي معتقد است كه امام خميني(ره)هيچ گاه به تاسيس نظامي منهاي جمهوريت وعدم توجه به راي مردم نمي‌انديشيده است و همواره انديشه توجه به راي مردم را در سر داشته است.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در پاسخ به سوالي درباره فلسفه وجودي برگزاري رفراندوم در 12 فروردين 58 تاكيد كرد:امام خميني(ره)در تمام طول انقلاب به تاسيس حكومتي مردمي و مبتني بر دموكراسي مي‌انديشيد.


وي افزود:حكومتي كه امام به تاسيس آن مي‌انديشيد حكومتي بود مبتني بر آراء و خواسته‌هاي مردم و هرچند كه ايشان يك مرجع تقليد بلندپايه و كارشناس عالي‌رتبه اسلامي بودند اما به عنوان يك مرجع تقليد دستور تاسيس حكومت را ندادند بلكه يك ايده اسلامي را مطرح كردند كه بر آراء مردم تكيه داشته باشد.


منتجب‌نيا خاطرنشان كرد: هنگامي‌كه امام در نوفل لوشاتو حضور داشتند طي مصاحبه‌هاي خود بارها اعلام كردند كه به دنبال تشكيل يك حكومت سلطنتي نيستند و تنها به راي مردم توجه دارند.


وي تصريح كرد: امام خميني اين حكومت را ماهيتا مردمي مي‌دانست و به دنبال آن بود كه اين حكومت برخا سته از آراء مردم باشد و در همين راستا در بدو ورود به ايران در بهشت زهرا اعلام كردند كه چون مردم ايشان را قبول دارند حكومت تشكيل مي‌دهند و خود را نماينده مردم مي‌دانستند و بارها اعلام كردند كه انقلاب اسلامي را همين مردم به پيروزي رساندند.


اين استاد دانشگاه يادآور شد: چنين ديدگاهي اقتضاء مي‌كرد كه مردم خود نوع حكومت را انتخاب كنند و امام خميني نيز مردم را در اين انتخاب آزاد گذاشتند و چنان‌چه مردم به نظام جمهوري اسلامي راي منفي مي‌دادند بي‌شك امام چنين حكومتي را با يك اقليت تشكيل نمي‌داد چراكه معتقد بود حكومتي كه آراء اكثريت مردم را در پشت سر خود نداشته باشد نمي‌تواند مقبوليت و مشروعيت داشته باشد و حتي در آينده نيز دوامي نخواهد داشت.

وي ادامه داد: امام ايده خود را به راي گذاشت و اكثريت مردم نيز به آن راي مثبت دادند و در قانون اساسي نيز به صراحتا بر اساس همين ديدگاه اعلام شده است كه حكومت جمهوري اسلامي حكومتي بر پايه آراء مردم است.


اين تحليل‌گر سياسي در پاسخ به سئوالي در رابطه با برخي ادعاها در مورد آنكه امام خميني انديشه ديگري جداي از جمهوري اسلامي در سر داشته‌اند گفت: چنين ادعايي تهمتي بزرگ و ظلمي فاحش به امام است چرا كه امام از دوران جواني به مردم توجه داشت و در تمام طول انقلاب نيز از مردم و حق و حقوق آنها دم مي‌زد.


وي تاكيد كرد: كساني‌كه چنين تهمتي را به امام مي‌زنند قابل بخشش نيستند چرا كه امام هيچ‌گاه انديشه حكومت منهاي مردم را در سر نداشت و براي خوش‌آمد دنيا و ملاحظات ديگر نيز به رفراندوم تن نداد.


منتجب‌نيا خاطر نشان كرد: تمام انقلابيوني كه در دوران انقلاب در خارج از كشور در خدمت امام بودند متفق هستند كه امام همواره به تاسيس جمهوري اسلامي مي‌انديشيد اما برخي براي توجيه عقايد غير عقلاني خود چنين تهمت‌هايي را به امام مي‌زنند تا جمهوريت را حذف كنند.


وي خطاب به اين افراد گفت: بهتر است دست از روح پاك امام بر دارند و امام را متهم نكنند كه به دنبال تشكيل حكومتي غير مردمي بوده است، ما امامي را قبول داريم كه مي‌گفت به من خدمتگذار بگوييد نه رهبر!

---------------------------------------------------------

موسوی تبریزی: هبچ اشکالی ندارد دوباره رفراندوم برگزار شود

اسلام نباید با زور و دیکتاتوری پیاده شود

جرس: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بيان اينكه روز 12فروردین، روز جمهوریت است،تاكيد كرد:روز12فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.

سید حسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سالگرد 12فروردین، روز جمهوری اسلامی و رفراندوم سال 58، گفت: روز جمهوری اسلامی، روز شروع و تولد نظام و روز تولد مدیریت مردم است و ما باید همیشه این روز را بزرگ بداریم.


وی افزود: کمتر از 2ماه پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) نظام را به رأی مردم گذاشت و بیش از 98درصد مردم هم به آن رأی دادند و این مسئله نشانگر اهمیت نظر و رأی مردم برای امام(ره) بود، و اولین حرکت ایشان بعد از پیروزی انقلاب برای اینکه مردم را در حرکت جامعه قرار دهد برگزاری رفراندوم بود.


اين استاد حوزه با انتقاد از کسانی که در حال حاضر هر رویدادی را نوعی رفراندوم قلمداد می‌کنند، اظهار داشت: اگر نگاهی به تظاهرات روزعاشورای قبل از پیروزی انقلاب بیاندازیم، می بینیم که آن تظاهرات قابل قیاس با تظاهرات‌هایی که در 22بهمن سال‌های گذشته و حتی امسال،برگزار شد، نیست و امام(ره) حتی با دیدن تمام این حمایت‌ها، می دانست که مردم باید به سر صندوق بیایند و تنها در سر صندوق است که مشخص می‌شود که واقعا مردم چه می‌خواهند.


وی خاطرنشان كرد: امام خمینی(ره) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، فرمودند که شعارهای مردم از "استقلال،آزادی،حکومت اسلامی" به "استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی" تغییر کند و این عنوان را اولین بار خود امام(ره) در بیانیه‌اش مطرح کرد و بعد از آن هم مردم عنوان جمهوری اسلامی را مطرح کردند.


موسوی تبریزی با اشاره به این که در ابتدای انقلاب، نام‌های مختلفی از سوی احزاب و شخصیت‌ها برای نظام پیشنهاد می‌شد، گفت: امام خمینی(ره) در نهایت نام جمهوری اسلامی را برای نظام انتخاب کردند، و واقعا این دو کلمه می‌تواند تابلوی تمام عیار خواست‌های مردم ایران باشد.


وی يادآور شد: مردم از طرفی می‌خواستند که حکومتشان را خود اداره کنند و خودشان حاکم جامعه باشند، دیگران برای آنها تعیین تکلیف نکنند، استبداد و استعمار از بین برود که این همان جمهوریت است و از طرفی به دلیل این که مردم ایران اکثرا مسلمان بودند، دین را هم می خواستند که همان اسلامیت بود.


دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: به نظر امام(ره) جمهوریت در درون اسلامیت بود و باید دانست اسلام هم همان جمهوریت و رأی مردم را می‌خواهد، چرا که قرآن بر اساس آیه "و امرهم شورا بینهم" اداره امور مردم را به خود مردم واگذار کرده است و البته یکسری قوانین اسلامی هم وجود دارد که از مردم خواسته شده است که به آنها عمل کنند.


وی ادامه داد: عمل به قوانین اسلام را خود مردم باید انتخاب کنند و مقصود اسلام این نیست که با زور و دیکتاتوری اسلام پیاده شود و این یعنی اختیار و اراده انجام فرامین اسلام را هم خود مردم داشته باشند.


موسوی تبریزی با اشاره به اصرار امام(ره) به برگزاری هرچه سریعتر رفراندوم، خاطرنشان کرد: امام(ره) معتقد بود که کارها باید خیلی سریع به عهده خود مردم گذاشته شود تا مردم در در تعیین حاکمیت نقش مستقیم و دائمی داشته باشند.


وی تاكيد كرد: روز12فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی،مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.


این استاد حوزه علمیه قم گفت: 12فروردین، روز جمهوریت است، چرا که تمام مردم به انتخاب خودشان آمدند و این نظام را برگزیدند و از این جهت بسیار اهمیت دارد و هرکس به آرای مردم و به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد، باید بداند این روز، روزی بسیار بزرگ است، اگرچه در چند سال اخیر، بزرگداشت های این روز کمرنگ شده است.


وی با انتقاد از کسانی که برگزاری رفراندوم از طرف امام خمینی(ره) را راهی برای جلوگیری از بهانه‌های دشمنان می‌دانند،گفت : امام(ره) هیچ گاه برای جلوگيري از بهانه‌ها و این که دیگران چه می‌گویند اقدامی انجام نمی‌داد؛ این حرفی است که تاحدودی آن‌هایی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند شایعه می‌کنند؛ امام(ره) واقعا جمهوریت را می‌خواست و واقعا می‌خواست که مردم حاکم واقعی جامعه باشند.


موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: حتی در پیشنهاد قانون اساسی، با اینکه امام(ره) از نظر فقهی، معتقد به ولایت فقیه بود و در سال 46هم درسش را در نجف تدریس کرده بود، اما از نظر سیاسی معتقد بود که تنها اگر مردم بخواهند باید بگویند ولایت فقیه باشد.


وی ادامه داد: وقتی افرادی از جمله دکتر حبیبی که قرار بود پیش نویس قانون اساسی را بنویسند، وقتی که آن را آماده کرده بودند، بحث ولایت فقیه در قانون اساسی نبود و اصرار امام(ره) هم این بود که همین پیش نویس را که ولایت فقیه در آن مطرح نبود را به رأی مردم بگذارند و امام(ره) می خواستند که همه چیز از طریق خود مردم حل شود و واقعا هم به این امر معتقد بود.


دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصريح كرد: بعد از آن که مجلس خبرگان برای بررسی پیش نویس قانون اساسی تشکیل شد، در زمان بررسی پیش نویس قانون اساسی و با پیشنهاد بعضی از نمایندگان، مسئله ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح شد و امام(ره) هم طبیعتا در این مورد دخالت نمی‌کردند.


وی ادامه داد: امام(ره) پیش نویس قانون اساسی بدون ولایت فقیه را امضاء و به مجلس خبرگان فرستاد، تا آن را بررسی کنند و حتی ایشان می خواستند که بدون بررسی مجلس خبرگان این پیش نویس را که ولایت فقیه در آن نبود را به رأی مردم بگذارند.


موسوی تبریزی افزود: این‌ها نشانگر این است که امام(ره) می‌خواست که مردم هرچیزی را که خودشان خواستند انجام پذيرد و اعتقاد داشت که مردم باید در میدان باشند و تا چیزی را مردم نخواهند نباید انجام شود.


وی تاكيد كرد: شاید حتی اگر امروز هم امام(ره) زنده بود و عده‌ای هم می‌گفتند که با توجه به رویش نسل‌های جدید پس از انقلاب، شک داریم که اکثریت ولایت فقیه را می خواهند یا نه؟ و ما میخواهیم بدانیم رأی مردم درحال حاضر چیست؟، حتما امام(ره) با یک رفراندوم دیگر موافقت می‌کرد؛ کما اینکه امام خمینی(ره) در 12بهمن 57 در بهشت زهرا فرمودند که"40یا 50 سال پیش اگر هم اجداد ما به یک چیزی رأی دادند ، الان باید نسلی که عوض شده و جدید است رأی دهند".


موسوي تبريزي تاكيد كرد: همه کار مسئولین نظام باید به این باشد که مردم را راضی نگه دارند و مردم احساس نکنند که نظام جمهوری اسلامی و بعضی از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، مانع پیشرفتشان و خوشبختی‌شان است.


موسوی تبریزی گفت: هبچ اشکالی هم ندارد که دوباره رفراندوم برگزار شود و مردم آن چیزی را که میخواهند دوباره ابراز کنند؛ مثل اینکه ما قانون اساسی را دوبار به رفراندوم گذاشتیم، و دومین بار آن مربوط به اصلاح قانون اساسی در سال 68 بود، که وقتی به رأی گذاشته شد رأی خوبی آورد.


دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: نباید از این که بعضی رفراندوم را مطرح می‌کنند، وحشت کنیم و یا این که بگوئیم کسانی که رفراندوم را مطرح میکنند، خائن و یا ظالمند، و به نظر من، حتی آنهایی که دلسوز هم هستند می‌توانند رفراندم را مطرح کنند.


موسوي تبريزي در پایان با ذکر این نکته که معتقدم هنوز هم مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند، اظهار داشت: اگر امروزه هم دوباره رفراندوم برگزار شود و بالای 50درصد هم رأی بیاورد، یک مشروعیت بسیار محکم، چه در جامعه و چه در دنیای امروز است که مورد قبول هم خواهد بود.

---------------------------------------------------------

آمریکا از ارسال اسلحه از ایران به جنوب افغانستان خبر داد

جرس: یک مقام ارشد ارتش آمریکا از ارسال اسلحه از ایران به جنوب افغانستان خبر داده است.

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، گفته است که به تازگی اطلاع یافته "محموله های بزرگ اسلحه" از ایران به ولایت قندهار، در جنوب افغانستان فرستاده شده است.

به گزارش بی بی سی ، دریاسالار مایک مولن که با کابل سفر کرده، در گفتگو با خبرنگاران گفت نگرانی هایی در باره "نفوذ در حال افزایش" ایران در منطقه وجود دارد.

او گفت: "ایران تلاش می کند نفوذش را در منطقه افزایش دهد."

رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهار داشت "شب گذشته از انتقال محموله بزرگ اسلحه از ایران به ولایت قندهار آگاه شدم. در چند سال گذشته من متوجه علاقمندی ایران برای نفوذ بیشتر در منطقه بوده ام و این برای من نگران کننده است."

ولایت قندهار در جنوب افغانستان در سالهای اخیر یکی از مراکز فعالیت شورشیان طالبان بوده است.

انتظار می رود به زودی عملیات مشترک نیروهای ناتو و ارتش ملی افغانستان برای پاکسازی این ولایت از طالبان آغاز شود.

دریاسالار مولن در مورد رابطه احتمالی بین ارسال سلاح به قندهار و آغاز عملیات نظامی در این ولایت ابراز نظری نکرد، اما همزمانی سخنان او با آمادگی ناتو برای آغاز عملیات مشترک در قندهار بر حساسیت اتهام علیه ایران می افزاید.

نظامیان ناتو اعلام کرده اند که انتظار می رود عملیات پاکسازی قندهار در ماه ژوئن و قبل از فرارسیدن ماه رمضان به اجرا گذاشته شود.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی در مورد نقش احتمالی ایران در تقویت و تجهیز گروه طالبان در برابر نیروهای خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

اگرچه دولت ایران با حضور نظامی غرب در افغانستان مخالف است اما همواره اتهام حمایت و کمک به طالبان را به شدت تکذیب کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در عین حال با دولت افغانستان روابط دوستانه ای دارد و رئیس جمهوری این کشور از نخستین کسانی بود که پیروزی حامد کرزی در انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری او را تبریک گفت.

---------------------------------------------------------

آری عقب ماندگی یادگار استبداد است!

هدی امیدوار

جرس: دو هفته آغازسال نو برای رهبر جمهوری اسلامی روزهای پرکاری بود. از شمال شرقی تا جنوب غربی، از حرم رضوی تا جبهه های نور و اینک در نمایشگاه صنعت خودروسازی. رهبری با شعار سال نو که همت مضاعف و تلاش مضاعف خوانده بود، تلاش نمود تا از این فرصت برای کسب اعتباری که طی ماههای اخیر از دست رفته است، استفاده نماید.

بر اساس سخنرانی های منتشر شده در وب سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، وی بیشترین دیدارها و سخنان را طی ده ماه گذشته با موضوع خاص " نخبگان"؛ "جنگ روانی" داشته است و اینک به فراخور سالی که نامیده و اقتصادی که فریاد وفغان از همگان بلند کرده در دیدارها و سخنان سال نوی خود اقتصاد و پیشرفت را هم یکی از محورهای اصلی قرار داده و تلاش دارد تا ایران را بعنوان نمونه ای از کشورهای پیشرفته که با تمسک به " اخلاق " و معنویت" توانسته، گردنه های خطیر تکنولوژی و صنعت را پشت سر نهد به جهانیان معرفی کند.

رهبر ایران در دیدار غیر منتظره ای که از شهر شوش داشت در سخنانی در جمع راهیان نور باز هم مثل همیشه به " توطئه دشمنان" اشاره کرده و تاکید نمود که امروز نیز توطئه‌های دشمنان زیاد است اما ملت ایران با ایستادگی خود، به این توطئه‌ها پوزخند می‌زند!


این سخنان در حالی گفته می شود که کشورهای گروه هشت با اجماع بر سر اقدامات ایران می روند تا دور تازه ای از تحریم ها علیه این کشور را اعمال کنند.

آقای خامنه‌ای با تکرار چندین باره در خصوص جنگ فکری وسیاسی علیه ایران، آن را سخت‌تر از جنگ نظامی خواند و تأكید كرد: ملت ایران نشان داد كه در جنگ در میدان‌های سیاسی و امنیتی، بصیرت و ایستادگی‌اش كمتر از بصیرت و ایستادگی دوران جنگ نظامی نیست!

اشاره وی به رویدادهای پس از انتخابات است که براساس تحلیل رهبری و مردان نزدیکش توطئه آشکار استعمار و استکبار و کشورهای خارجی بود. اعتراضی که در پی تقلب گسترده انتخاباتی بطور گسترده و هماهنگ از سوی مردم انجام شد و با خشن ترین شیو ه های ممکن در صدد سرکوب آن برآمدند.


کوی دانشگاه، جنایات کهریزک، دهها شهید، صدها مجروح و هزارها زندانی نتیجه این اعتراض بحق بود. اینک رهبری جمهوری اسلامی که بارها حضور مهندسی شده هوادارانش در نه دی و بیست و دو بهمن 88 نشانه وفاداری به نظام و بصیرت خوانده ، این بار نیز در خطه جنوب که یادگار مبارزات و اعتراضات مردمی است بار دیگر تکرار می کند.

عقب ماندگی یادگار استبداد

وی با تأكید بر لزوم همت مضاعف و كار مضاعف در همه عرصه‌ها، خاطرنشان كرد: ملت ایران باید عقب‌افتادگی دوران طولانی استبداد و دخالت خارجی را جبران كند.


رهبر جمهوری اسلامی توضیح نداد پس از 31 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، چگونه سایه عقب افتادگی دوران طولانی استبداد هنوز از این کشور رخت نبسته است. وی نگفت که ویژگی های یک نظام استبدادی چگونه است که اجازه بالندگی و رشد را حتی از عرصه صنعت و تکنولوژی هم سلب می کند.


رهبر ایران در عین حالی که در دیدار با بازدیدکنندگان جبهه های نور، از آثار عقب ماندگی گلایه مند است و آن را از بازمانده استبداد می داند؛ در سخنان دیگری با فاصله ای بسیار نزدیک از توهم تضاد پیشرفت و توسعه یافتگی و معنویت انتقاد می کند و بر این باور است که جمهورى اسلامى و حاكميت دين و اسلام اين توهم را ابطال كرده. ما مي خواهيم و مي توانيم هم عقلانى و منطقى و علمى و پيشرفته زندگى كنيم، هم در عين حال متمسك به ارزشهاى اخلاقى خودمان و پايبند به ايمان دينى خودمان و عامل به فرائض و لوازم زندگى مذهبى خودمان باقى بمانيم؛ بلكه در اين جهت هم پيشتر برويم!!


وی نمی گوید که چگونه می توان هنوز آثار و بقایای یک نظام استبدادی را به همراه داشت و در عین حال مدل و نمونه ای برای ابطال نظریه تضاد پیشرفت و معنویت بود.

ما خیلی پیشرفت کرده ایم!

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی در اولین سخنرانی سال نو خود در جمع زایران امام رضا ( ع) می گوید: كشور آمادگى‌هاى زيادى دارد. عزيزان من! در اين سى سال، ملت و كشور در همه‌ى زمينه‌ها پيشرفت كرده است!! زمينه براى يك حركت عظيم و بنيانى، يك حركت محسوس كه اثر آن را در زندگى مردم بشود ملاحظه كرد، فراهم است. ما هم در زمينه‌ى زيرساختهاى اقتصادى پيشرفتهاى زيادى كرده‌ايم. در زمينه‌ى زيرساختهاى ارتباطى و مواصلاتى كارهاى بزرگى انجام گرفته است. در زمينه‌ى پيشرفت علمى و فناورى، يك روند پرشتابى از چندى قبل تاكنون آغاز شده است. ملاحظه مي كنيد؛ در زمينه‌هاى علمى، جوانان ما، دانشگاهيان ما، برجستگان و نخبگان ما به يك مراحلى دست پيدا ميكنند كه براى يك كشورى كه از مرحله‌ى دانش و تحقيق و فناورى و ابتكار علمى بسيار دور بوده است و فاصله داشته است، بسيار چيزهاى عجيبى است.

وی در ادامه با اول خواندن جایگاه ایران در جهان و منطقه افزود: جوانان عزيز! امروز در كشور شما چيزهائى كه ايران را در رديف ده كشور اول دنيا قرار مي دهد، يا در رديف هشت كشور اول دنيا قرار ميدهد، كم نيست. در بخشهاى مختلف، در بخشهاى علوم زيستى، علوم نانو، علوم فضائى، علوم گوناگون، شما مى‌بينيد دانشمندان كشور - كه عمدتاً هم همين جوانان پرشور و پرشوق و پرنشاط هستند - توانسته‌اند كشور را به اينجا برسانند كه بگويند در اين مقوله، ايران جزو هشت كشور دنياست؛ در اين مقوله، ايران جزو ده كشور اول دنياست؛ يعنى اين پيشرفت عظيمى است، اين يك جايگاه مهمى است براى كشور.

گفتنی است گروه هشت با 13.4% جمعيت 62.2% توليدات غيرخالص جهان را دراختياردارند. به اين ترتيب ، 182 کشورديگرجهان که تقريباً 86% جمعيت جهان را تشکيل مي دهند به کمتراز 38% توليدات ناخالص جهان دسترسي دارند. بر اساس آمار بانک جهانی سرانه تولید ناخالص ملی در کشورهای گروه هشت معادل چهل هزار دلار امریکاست که در خوشبینانه ترین حالت پیش بینی شده است که این رقم برای ایران در سال آتی به پنچ هزار دلار خواهد رسید.


رهبر ی در خاتمه این دیدار جوانان کشور را در سطح دنیا کم نظیر خواند و تأکید کرد: وجود چنین جوانانی، نوید بخش آینده درخشان کشور است .

گفتنی است در جریان اعتراضات انتخاباتی تعداد زیادی از این جوانان کم نظیر و نخبگان علمی کشور به جرم پرسش از رای خود بازداشت و تحت شکنجه های قرون وسطایی قرار گرفتند. سهراب اعرابی، کامرانی، رامین رمضانی، آیت اللهی، ندا آقا سلطان و ..... نیز قربانیان خشونت عریان، سربازان ولایی بودند. در همین حال تعداد بی شماری از جوانان کم نظیر برای یافتن مکانی امن و حفظ جان خود ناچار به ترک کشور و اقامت در کشورهای دیگر شده اند.

در حال حاضر علاوه بر ادامه بازداشت جمعی از همین جوانان، تعدادی از جانبازان جنگ تحمیلی و مجاهدان هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهدای جنگ تحمیلی در زندانهای حاکمان اسلامی ایام خود را سپری می کنند.

---------------------------------------------------------

کردها؛ قربانیان همیشگی سیاست های تبعیض آمیز

ایران فروهر

جرس: پس از انتخابات ریاست جمهوری موج جدیدی از فشارها و برخوردهای امنیتی از جمله احضار ،بازداشت و صدور حکم های سنگین برای شهروندان کرد از سوی سپاه ،نیروهای اطلاعاتی- امنیتی ایجاد شده است. طی سالیان، موج هراس از به پا خاستن کردستان و تجزیه طلبی در میان مردم با تبلیغات سیاسی رواج پیدا کرده و بسیاری از مسوولان دولت مرکزی همواره بیم آن را داشته اند که مردم در برابر نابرابری های سالیان و بخصوص خشونت های پس از انتخابات قدعلم کنند.

درباره دلیل این مساله یکی از روزنامه نگاران کرد که به تازگی از بند رهایی پیدا کرده ، این گونه عنوان می کند:"با اینکه جمعیت زیادی از کشور را کردها تشکیل می دهند اما حاکمیت حق آنها را محترم نمی شناسد." او یکی از دلایل تبعیض را مذهب غالب حاکم بر جامعه کرد(سنی بودن ) دانسته و می افزاید:"بزرگترین سوال ما اینست که چرا مناصب مهم مدیریتی به کردها داده نمی شود؟مگر ملاک شایسته سالاری نیست؟"

حسرت درس خواندن به زبان مادری

سودابه خسروی،از اعضای کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان کرد در گفت و گو با جرس در این زمینه می گوید:"مهمترین مشکل اینست که کوچکترین حرکت مدنی یا سخن آزادی خواهانه ای در کردستان به گروههای برانداز و مسلح نسبت داده می شود."

خسروی با اشاره به اینکه کردها به کمترین حقوق مدنی خود راضی اند، می افزاید: "سالهاست آنها حسرت درس خواندن در مدرسه به زبان مادری خود را می کشند."

سه گروه اصلی مخالف در کردستان

سه حزب مخالف کرد در قالب پژاک،به رهبری عبدالرحمن حاج احمدی،کومله به رهبری عبدالله مهتدی و دموکرات به رهبری، خالد عزیزی رو در روی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند و البته آنها اهداف خود را نه جداسازی کردستان بلکه فروپاشی نظام مذهبی ایران عنوان کرده اند. همین امر باعث شده جمهوری اسلامی این تشکل ها را غیر قانونی بداند و اعضای آنها را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کند و کسانی که مظنون به همکاری با گروههای مخالف هستند، سالیان سال در زندان باقی می مانند تا بی گناهی شان ثابت شود.

فضا امنیتی تر از گذشته

پس از انتخابات ریاست جمهوری،موج جدیدی از فشارها و دستگیری ها و فشار بر فعالان سیاسی و مدنی مخالف دولت در کردستان را به اسم فعالیت در گروههای مخالف شاهد بودیم، به طوری که طی این مدت فضای جامعه در کردستان به شدت امنیتی شده است.

در این فضا نه تنها کردنشینان از یورش شبانه ماموران امنیتی در امان نبودند، بلکه بیشتر مردم این منطقه به جرم قومیت و مذهبشان به اداره اطلاعات کردستان برای ادای پاره ای از توضیحات احضار شدند.

صدور احکام اعدام

به دنبال ناآرامی های خیابانی ریاست جمهوری دهم،فضای کردستان امنیتی تر از سنوات گذشته شد،حاکمیت فضای نظامی تا جایی پیش رفت که مسولان استان ،سیاست رعب و وحشت و صدور احکام اعدام پی در پی را در پیش گرفتند و در بخش دیگری از پروژه سرکوب گرانه مردم و آرام سازی کردستان، تعدادی از سیاسیون را به اعدام محکوم کردند . بامداد روز چهارشنبه 20 آبان ماه " احسان فتاحیان" و بامداد چهارشنبه 16 دی ماه فصیح یاسمنی به دار آویخته شدند. اما چند روز پس از اجرای حکم فتاحیان ،حکم اعدام رمضان احمد را در دادگاه تجدید نظر به ده سال حبس تعزیری کاهش دادند.

اما ماموران امنیتی و دستگاه امنیتی کشوربه سیاست سرکوب نیروهای مخالف دولت وبازداشت ها و دستگیری ها ادامه دادند.به طوری که زینب جلالیان،فعال امور زنان و شیرین علم ،فعال حقوق بشر از جمله کسانی هستند که به اعدام محکوم شده اند و با تایید شدن احکام آنها احتمال اعدام شان قوت بخشیده شده است.همچنین عدنان حسن پور،روزنامه نگار کرد که در دادگاه بدوی حکم به اعدامش داده شده بود، در دادگاه تجدید نظر به 31 سال حبس تعزیری محکوم شد.

دستگیری دانشجویان، معلمان و فعالان کرد

در این اثنا، دانشجویان کرد دانشگاه های کردستان ، معلمان و فعالان کرد در مناطق دیگر کشور دستگیر شده اند که می توان از جمله به سیوان محمدی،سیروان نجفی،آرمین یغمایی،صادق آهنگر ،یاسمین مراد و جعفر رحمانی اشاره کرد.

از صنوف مختلف در میان دستگیر شدگان کرد هستند. از جمله در میان معلمان می توان به" حشمت متاعی" دبیر شیمی شهرستان دهگان اشاره کرد که در تجمع 8 مارس بازداشت شد.

در این میان برخی از فعالان کرد،خارج از منطقه کردستان هم. دستگیر شده اند. از جمله می توان به سوسن محمد خانی غیاثوند اشاره کرد که در 20 اسفند سال گذشته در یورشی شبانه در منزلش در کرج دستگیر شد.

شکنجه جسمی و روحی در سلول

اما آنچه که این بازداشت ها را ضد انسانی تر جلوه می دهد نگهداری زندانیان در سلولهای انفرادی به همراه شکنجه های روحی و جسمی آنهاست.گلچین صالح پور دختر 23 ساله ایست که زیر فشار شکنجه ها جان باخته و جسدش از سوی نیروهای امنیتی در جایی نامعلوم دفن شده است

سیاست سردرگم حکومت در قبال کردها

در مجموع به نظر می رسد که فشار فزاینده سیاسی بر روی اقوام کرد ناشی از نگرانی تعریف نشده ای است که حکومت به آن دامن می زند.این در حالی است که طی سالیان اخیر (چه قبل و چه بعد از انتخابات ) ایدئولوژی سیاسی کردهای ایران عمدتا از درگیری مسلحانه به فاز ملی گرایی در چارچوب مرزهای میهن تغییر یافته است.

همچنین گروههای سیاسی کرد و نحله های فکری وابسته به آن، طی این سنوات اقدام خاصی را برعلیه امنیت ملی ایران که مستوجب مجازاتهای سنگین موجود باشد،انجام نداده اند.

در همین راستا،برخلاف آنچه که به صورت پررنگ در برخی مناطق مرزی ایران در قالب گروههای جدایی طلبی مشاهده می شود در غرب ایران و در منطقه کردستان فعالیت سیاسی و حتی مسلحانه خاصی که فشار سیاسی موجود بر کردها را توجیه کند از سوی آنها مشاهده نشده است. بنابراین به نظر می رسد که دولت مرکزی در قبال مساله کردها با سیاست سردرگمی روبروست که این سیاست نظام را مجبور می کند که به شکلی برنامه ریزی شده و توهم گونه به قلع و قمع کردها بپردازد

---------------------------------------------------------

تکرار همه پرسی در ایران: آری یا خیر؟

یلدا آراسته

جرس: امروز 12 فروردین، مصادف است با اولین و بزرگترین رفراندومی که در جمهوری اسلامی ایران برگزارشد.

سه ماه پس از آنکه حکومت پهلوی در زمستان 57 در ایران سرنگون شد، برای آنکه تصمیم گرفته شود که نوع حکومت ایران چه باشد ، در ایران همه پرسی برگزار شد. در این همه پرسی یک سوال وجود داشت که مردم باید یا به حکومت جمهوری اسلامی ایران "نه" می گفتند یا "آری " .

بر اساس این همه پرسی بیش از 98 درصد مردم رای به این دادند که حکومت ایران جمهوری اسلامی باشد .

این قاطعیت آرا در 31 سال پیش دلیلی شد بر آنکه دیگر نیازی به تکرار آن در هیچ موردی نباشد.

اما در این سالها همواره مواردی پیش آمده که مسوولان خواستار برگزاری همه پرسی و نظر خواهی از مردم برای آن شدند .

گو آنکه هیچ گاه این اتفاق نیفتاد، اما ظرفیت های قانونی آن در کشورهمچنان موجود است.

از مردم بپرسید

سال 1303 در خواست اولین رفراندوم در ایران صورت گرفت که به دنبال اختلاف میان احمد شاه قاجار و رضا خان پهلوی بود.این همه پرسی هرگز انجام نشد .

با این حال قانون اساسی ایران دارای چنین ظرفیتی برای همه پرسی درآن زمان نبود.

در سال 1332 رفراندومی به دستور مصدق برای انحلال قانونی مجلس صورت گرفت که بر اساس رای مردم مجلس منحل شد، اما محمد رضا پهلوی اعلام کرد که رفراندوم بر خلاف قانون اساسی است و با نتیجه آن به سختی مخالفت کرد.

در سال 1342 محمدرضا پهلوی برای برگزاری انقلاب سفید رفراندومی برگزار کرد که آیت الله خمینی با استناد به همان قانون اساسی با آن مخالفت و آن را تحریم کرد.

جایگاه قانونی

شاید با توجه به همین کاستی در قانون اساسی زمان پهلوی بود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی مواردی برای برگزاری همه پرسی در نظر گرفته شد .

بحث رفراندوم حداقل چهار بار در قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شده و به عنوان زیربنای اداره کشور، در کنار انتخابات در اصل ۶ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. اصل ۵۹ قانون اساسی، با تقدم مسائل اقتصادی بر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ذکر می کند که اعمال قوه مقننه می تواند از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت بگیرد، منتهی تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس را لازم دارد. طبق اصل ۹۹، رفراندوم تحت نظارت شورای نگهبان خواهد بود و فرمان انجام آن هم در اصل ۱۱۰ جزو وظایف و اختیارات رهبری ذکر شده است.

رفراندوم برای تغییر قانون اساسی

سال 1368 رفراندومی برای موارد اصلاح شده قانون اساسی برگزار شد که بر اساس آن مواردی که در قانون اساسی اصلاح یا اضافه شده بود به رای اکثریت مردم رسید. از جمله مهمترین این اصلاحات حذف شورای رهبری و استفاده از عبارت ولایت مطلقه فقیه بود .

در سال 1383 جمعی از فعالان سیاسی ،اجتماعی ایران در دو بیانیه بحث به رفراندوم گذاشتن تغییر قانون اساسی را مطرح کردند. این گروه معتقد بودند که قانون اساسی ظرفیت لازم برای بازدارنده هایی مانند نظارت استصوابی را فراهم کرده است .

این گروه همچنین معتقد بود که در بستر این قانون اساسی انجام هیچ انتخابات آزاد و رفراندومی صورت نخواهد پذیرفت زیرا که برای هرکدام از این ها نیاز به عبور از فیلتر حاکمیت است .

دکتر محمد ملکی نخستین رئیس دانشگاه تهران از جمله موافقان و مطرح کنندگان این طرح بود.

اما هیچ گاه این طرح عملی نشد.

رفراندوم برای حذف نظارت استصوابی

در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی باز هم" نظارت استصوابی " مساله ساز بود .در آن زمان برخی سخن از این به میان آوردند که "حذف نظارت استصوابی "به رفراندوم گذاشته شود. اما در آن زمان این پیشنهاد مخالفان بسیاری داشت که معتقد بودند انجام این همه پرسی ضربه زدن به حاکمیت است.

رفراندوم طرح امریکایی ها است

29 تیر ماه سید محمد خاتمی پیشنهاد داد که برای برون رفت از وضعیت پر تلاطمی که بر کشور حاکم بود به قانون اساسی مراجعه شود و رفراندوم برگزار شود. در بخشی از این بیانیه که به امضای مجمع رو حانیون مبارز رسیده، آمده بود : " با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانیون مبارز بر اساس نص صریح قانون اساسی مصرانه می‌خواهد برای خروج از بن بست و بحران موجود به جای اصرار بر روش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود. البته همه‌پرسی‌ای نه توسط نهادها و مراکزی که انتخابات را به این گونه سرنوشتی دچار کردند بلکه زیر نظر نهاد و مرجعی بی‌طرف و مورد اعتماد مردم."

اما این پیشنهاد بر اساس قانون خاتمی با واکنش تند افراطیون مواجه شد. چنانکه حسین شریعتمداری این پیشنهاد را در واقع پيشنهاد "مايكل لدين " دستيار ويژه دونالد رامسفلد وزير دفاع اسبق آمريكا دانست و صراحتا اعلام کرد که این پیشنهاد عملی و قانونی نیست و برای به خطر انداختن نظام صورت گرفته است .

اعتماد را به مردم برگردانید

میر حسین موسوی نیز هرچند که هیچ گاه به صراحت خواستار برگزاری رفراندوم نشد اما در دیدارش با خانواده بازداشت شدگان دولت را نامشروع خواند و خواستار باز گرداندن اعتماد ازدست رفته مردم شد.

او در بخشی از سخنانش آورد : " "دولتی که در یک فضای بی‌اعتمادی با هر ترفندی روی کار بیاید دولت ضعیفی خواهد بود و چنین دولتی است که امتیازات را به بیگانگان خواهد داد چرا که پشتوانه‌ی مردمی ندارد. برگرداندن اعتماد مردم برای ما ضرورت فراوان دارد چرا که در غیر این صورت اثرات بدی متوجه کشور خواهد شد."

تنها رفراندوم ؛ راهگشا برای عبور از این تنگناها

این پیشنها د اما یک بار دیگر اخیرا توسط مهدی کروبی داده شد. وی در بیانیه ای خود که بعد از 22 بهمن ماه 1388 صادر کرد، آورد : "پیشنهاد می‌کنم که براساس اصل ۵۹ قانون اساسی، رفراندومی برای برون‌رفت از بحران برگزار شود تا به حاکمیت شورای نگهبان پایان دهد. دخالت‌هایی که به‌نام نظارت استصوابی، حاکمیت مردم را نشانه گرفته‌است و حتی از نظارت استصوابی هم پا را فراتر گذاشته‌است. این دخالت‌هاست که مانع برگزاری یک انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری و تشکیل یک مجلس خبرگان و شورای اسلامی مستقل می‌شود. این چگونه مجلس مستقلی است که نمایندگان ملتش، از ترس نظارت شورای نگهبان، مجبورند که هربار بیانیه‌هایی برای محاکمه دلسوزان کشور تنظیم می‌شود، آن‌را امضا کنند؟ کارنامه انتخابات دهم ریاست جمهوری نشان داد که این، تنها رفراندوم است که می تواند راهگشای ما برای عبور از این تنگناها باشد."

رفراندوم برای حل یک اختلاف

با اینکه در ایران تا به حال رسم بر این بوده است که هرکس پیشنهاد رفراندوم می داد به سرعت متهم به این می شد که می خواهد اساس نظام را زیر سوال ببرد و با کشور مشکل دارد ، در آخرین روزهای سال 88 محمود احمدی نژاد پیشنهاد برگزاری رفراندوم کرد.

به دنبال اختلاف نظر میان مجلس و دولت بر سر" لایحه هدفمند کردن یارانه ها " احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی خواستار برگزاری همه پرسی شد.

هر چند که پیشنهاد وی مخالفانی از مجلس داشت اما مخالفت ها بر سر این بود که این موضوع اهمیت چندانی برای به رفراندوم گذاشته شدن ندارد و کسی او را متهم به این نکرد که مشکلی با نظام دارد .

با این همه هرچند که این پیشنهاد احمدی نژاد برای مجلس سنگین بود اما بسیاری از فعالین سیاسی معتقد هستند چنانچه این امر محقق شود گامی بزرگ است برای آنکه مردم یکبار دیگر در صحنه حضور یابند و تعداد واقعی طرفداران احمدی نژاد که مدعی 24 میلیون رای است مشخص شود .

رفراندوم فقط برای دیگران

هرچقدر که در ایران و بعد از حوادث 22 خرداد ماه سخن گفتن از برگزاری رفراندوم به گوش بسیاری از طرفداران دولت ناخوشایند می آمد و کسانی که از این طرح سخن می گفتند را دشمن می نامیدند ، اما برگزار رفراندم را برای کشورهای دیگر مناسب می دانند.

آقای خامنه ای در مراسم گشایش چهارمین کنفرانس مختص فلسطین بیان کرد، مسیحیان، مسلمانان و پیروان سایر جوامع دینی در فلسطین باید در خصوص مسئله تعیین سرنوشت خود همه پرسی برگزار و آینده خود را تعیین کنند.

محمود احمدی نژاد نیز معتقد است باید برای حل مشکل فلسطین رفراندم برگزار شود .

محسنی اژه ای در این خصوص معتقد است : "اگر این ادعا وجود دارد دموکراسی هست، اجازه دهند مردم خودشان آینده و آنچه را دوست دارند و می پسندند انتخاب کنند."

این ها به دنبال آنست که هر روز فلسطینیان بسیاری در خیابان ها برای داشتن حق خود می جنگند و کشته می شوند .

آنچه در روزهای بعد از انتخابات بر ایران گذشت نیز تلاش مردمی بود که می خواستند صدای اعتراضشان به حکومت به جایی برسد اما خون هایی که در این راه ریخته شد گویا آنقدر نبود تا سیاستمداران را به این فکر بیندازد که شاید نسخه ای که هر سال برای فلسطین پیچیده می شود ، هم می تواند درمانی برای مردم ایران باشد .

---------------------------------------------------------

چین به تحریم کنندگان ایران می پیوندد؟

فرهمند علیپور

جرس: خبری را که روز گذشته "سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص موافقت چین با اعمال تحریم های جدی علیه دولت ایران اعلام کرد، در چشم بر هم زدنی به عنوان اصلی رسانه ها تبدیل شد تا یکبار دیگر ناکارآمدی و تنهایی دولت محمود احمدی نژاد در سیاست خارجی بیشتر نمایان شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به شبکه خبری " سی ان ان" گفت که چین موافقت کرده است تا در مذاکرات جدی در خصوص تحریم های احتمالی علیه تهران در شورای امنیت حضور یابد.

نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز گذشته (چهارشنبه) ، از طریق ماهواره مذاکراتی درباره "گام بعدی" در برابر ایران با یکدیگر داشتند که مهمترین خروجی این نشست را می توان در عدول چین از مواضع همیشگی خود در خصوص اعمال تحریم علیه ایران دانست.

قطعنامه ای تازه در راه است

از سوی دیگر خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع آگاه به مذاکرات ۱+۵ درباره ايران گفته است: اين شش قدرت جهانی و به ويژه چين و روسيه روز چهارشنبه توافق کرد‌ه‌ا‌ند تا مذاکرات درباره تحريم‌های تازه عليه ايران را آغاز کنند. اين منبع آگاه همچنين اضافه کرده است: اين توافق در جريان مذاکرات تلفنی نمايندگان بريتانيا، فرانسه، آمريکا و آلمان با نمايندگان چين و روسيه به دست آمده است و قرار شده است کار تدوين قطعنامه شورای امنيت در چند روز آينده آغاز شود.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند چين حاضر به همکاری با ديگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای اعمال" تحریم‌های شدید" علیه ایران نیست. این در حالی است که کاخ سفید چهارشنبه درباره جلب نظر قدرت های بزرگ از جمله چین از تحریم های "موثر" علیه ایران ابراز اطمینان کرد. بیل برتون، سخنگوی کاخ سفید گفت: "چینی ها می دانند شروع رقابت هسته ای در خاورمیانه به نفعشان نیست. ما اطمینان داریم می توانیم حمایت آن ها را از فشارهای موثر بر ایران جلب کنیم."

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به تازگی و در جریان کنفرانس خبری مشترکی که با سارکوزی در کاخ سفید داشت ابراز امیدواری کرده بود که تحریم های بین المللی علیه ایران در بهار امسال افزایش یابد.

از دست دادن بزرگترین شریک تجاری

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و خبر همراهی چین با کشورهای 5+1 می تواند چالشی بزرگ در برابر سیاست خارجی و اقتصاد ایران باشد. ایران تا کنون به پشتوانه سیاست نگاه به شرق و گسترش روابط با چین و هند در صدد پر کردن خلاء حضور شرکتها و کالاهای مورد نیاز خود از کشورهای غربی بود و در واقع به لطف شرکتهای چینی بود که ایران می توانست بر تحریم های کشورهای غربی به رهبری آمریکا غلبه کند و اثرات ویرانگر آنرا کمرنگ کند.

با این وجود سال گذشته میزان مبادلات چین و ایران رکود سنگینی را تجربه کرد. بر اساس گزارشهای معتبر منتشر شده دولت چین طی سال گذشته واردات نفتی خود از ایران را ۴۰ درصد کاهش داده است. اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز مهرماه گذشته از کاهش 35 درصدی میزان مبادلات دو کشور خبر داد و در سمینار همکاری های اقتصادی ایران و چین گفت: "مبادلات ایران و چین در سال جاری میلادی به 15 میلیارد دلار رسیده است، این درحالی است که این رقم در سال 2008 میلادی، معادل 29 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است."

سعید جلیلی در راه پکن

همزمان با انتشار خبر پیوستن چین به کشورهای غربی در اعمال تحریم های اقتصادی گسترده ایران، سعید جلیلی امروز پنج شنبه عازم پکن خواهد شد تا آنگونه که خبرگزاری رسمی دوتلت – ایرنا- خبر داده است "درباره مسايل مورد علاقه، مناسبات دوجانبه و همچنين مساله هسته اي ايران رايزني و تبادل نظر" کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی می نویسد که :" سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به چين که به دعوت "داي بين گوا" عضو شوراي دولتي جمهوري خلق چين انجام مي شود، در ادامه گفت وگوها و مشورت ها درخصوص آخرين وضعيت برنامه هسته اي صورت مي گيرد."

به نظر می رسد این دیدار برای جلب نظر پکن به سمت تهران صورت می گیرد، زیرا پیوستن چین به جمع کشورهای تحریم کننده ایران می تواند عواقب وخیم اقتصادی برای ایران در پی داشته باشد. ایران بخش عمده ای از بنزین مصرفی خود را از طریق واردات تامین می کند که چین از بزرگترین صادرکننده های این فراورده نفتی به ایران است.

با اینکه چین همواره خواستار حل و فصل گره پرونده فعالیت های هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک و گفتگو است اما این کشور به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، تا کنون از حق خود برای وتوی سه قطعنامه تحریمی این شورا علیه ایران استفاده نکرده است و مقام‌های آمریکایی نیز می‌گویند که به همراهی چین با دور چهارم تحریم‌ها امیدوارند.

---------------------------------------------------------

حمایت قاطع آلمان و انگلستان از تحریم‌ها علیه رژیم تهران

دفتر نخست وزیری انگلستان در لندن اعلام کرد که سران دو کشور آلمان و انگلستان حمایت قاطع خود را از تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی اعلام داشتند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستار چنین حمایتی از سوی جامعه بین‌الملل و به ویژه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان شده بود.
****

رادیو آلمان: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در ملاقات اول آوریل ۲۰۱۰صدراعظم آلمان برای یکپارچگی در میان اعضای شورای امنیت با سران چین و بریتانیا گفت‌وگو کرد. شواهد حاکی از آن است که دولت چین از مقاومت دست برداشته و آماده‌ی تنظیم قطعنامه شورای امنیت در مورد تحریم ایران است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی یک تماس تلفنی با ون ژیابائو، نخست وزیر چین در زمینه مسائل اقتصاد بین‌الملل، مناقشه اتمی با ایران و سیاست‌های زیست‌محیطی به گفت‌وگو پرداخت.

به گفته‌ی کریستف اشتگمان، معاون سخنگوی دولت آلمان، سران دو کشور روز پنجشنبه (اول آوریل) در فضایی دوستانه و به تفصیل رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نخست وزیر چین از اینکه صدراعظم آلمان دعوت وی را برای یک سفر رسمی به چین در سال جاری پذیرفته است، ابراز خشنودی بسیار کرد. قرار است یک هیأت بلندپایه‌ی اقتصادی، آنگلا مرکل را در سفرش به چین همراهی کند.

سخنگوی دولت آلمان به گفت‌وگوی سران دو کشور درباره مناقشه اتمی ایران اشاره کرد، ولی از ذکر جزئیات نتایج این گفت‌وگو امتناع کرد.

روز پنجشنبه (اول آوریل / ۱۲ فروردین) دولت چین پس از مدت‌ها مقاومت در برابر طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بالاخره سیاست خود را تغییر داد. کین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن در برابر خبرنگاران قرار گرفت و این بار از بیان عبارت‌های رایج دولت متبوعش خودداری کرد. وی از "مذاکرات سیاسی" به عنوان راه‌حلی در مناقشه اتمی ایران سخنی نراند.

کین گانگ گفت که چین در تلاش برای «راه‌حل مسالمت‌آمیز» است. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «ما همچنان به شیوه‌های مختلف با طرف‌های گفت‌وگو مذاکره خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت».

این سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین در شرایطی بیان می‌شود که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پکن به سر می‌برد. وی در تلاش است تا نظر مقام‌های چینی را برای مخالفت با تحریم ایران در شورای امنیت جلب کند.

با این حال هنوز مشخص نیست که چین تا چه اندازه حاضر به مشارکت در تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی است.


یکپارچگی رهبران آلمان و بریتانیا در مناقشه ایران

در سفری که روز پنجشنبه (اول آوریل / ۱۲ فروردین) صدراعظم آلمان به بریتانیا داشت، وی با نخست وزیر بریتانیا از جمله درباره مناقشه اتمی با ایران مشورت کرد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا در لندن اعلام کرد که سران دو کشور «حمایت قاطع» خود را از تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام داشتند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستار چنین حمایتی از سوی جامعه بین‌الملل و به ویژه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان شده بود.

---------------------------------------------------------

بزرگترین شرکت نفتی هند واردات نفت از ایران را متوقف کرد

بزرگترین شرکت پالایشگاه‌های نفتی هند واردات نفت از ایران را متوقف کرد

به گزارش رادیو فرانسه، شرکت نفتی هندی "رولیانس" قرار داد خرید نفت خام از ایران را برای سال مالی ٢٠١٠ تجدید نخواهد کرد. منابع آگاه افزوده اند که این شرکت از ماه فوریه تاکنون از ایران نفت وارد نکرده است. در سال میلادی گذشته شرکت نفتی رولیانس ٩٠ هزار بشکه نفت خام از جمهوری اسلامی ایران خریداری کرده است.
گرچه شرکت هندی و مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد تصمیم اخیر شرکت رولیانس توضیحی ارایه نداده اند، منابع مالی علت عدم توافق میان دو طرف قرارداد را اختلاف بر سر بهای نفت اعلام کرده اند. همزمان منابع دیگر اعلام می کنند که احتمالاً فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش که سرگرم بررسی مجازات های جدید علیه تهران هستند دلیل دیگر تصمیم شرکت هندی رولیانس بوده است.
دولت آمریکا مذاکرات فشرده ای را با قدرت های جهانی از جمله چین برای تصویب مجازات های جدید علیه برنامۀ اتمی ایران آغاز کرده است. عدم خریداری نفت خام و عدم سرمایه گذاری در صنایع نفتی ایران، تحریم فروش بنزین به این کشور از جمله تدابیر واشنگتن برای واداشتن جمهوری اسلامی به همکاری با جامعۀ بین المللی بر سر برنامۀ اتمی خود است.

---------------------------------------------------------

ادامۀ گفتگوهای چند جانبه با چین بر سر پروندۀ اتمی رژیم

رادیو آلمان: آنگلا مرکل و نخست وزیر چین "ون جیاباو" امروز در یک گفتگوی تلفنی "نسسبتاً مفصل و دوستانه"، "سیاست جامعۀ جهانی در قبال ایران" را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. برغم اظهارات متفاوت، دولت پکن آمادگی خود را برای بررسی مجازات های جدید در شورای امنیت علیه ایران اعلام کرد.

حکومت آلمان فدرآل اعلام کرد که صدراعظم این کشور خانم آنگلا مرکل و نخست وزیر چین "ون جیاباو" امروز در یک گفتگوی تلفنی "نسسبتاً مفصل و دوستانه"، "سیاست جامعۀ جهانی در قبال ایران" را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. چین که از اعضای دائم شورای امنیت است همچنان برخلاف کشورهای غربی خواستار حل بحران اتمی ایران از طریق گفتگو و دیپلماسی است. رهبران آلمان و چین در این گفتگوی تلفنی در مورد وضعیت اقتصادی دو کشور و سیاست بین المللی در مورد وضعیت جوّی کرۀ زمین بعد از کنفرانس کپنهاک نیز با یکدیگر گفتگو کردند.
همزمان و برغم اظهارات مختلف، امروز بار دیگر دولت چین آمادگی خود را برای شرکت در مذاکرات کشورهای غربی به منظور وضع مجازات های تازه علیه ایران اعلام و نیز تصریح کرد که هو جینتاو، رئیس جمهوری چین، در اجلاس چندجانبۀ دربارۀ امنیت اتمی که در ماه جاری در واشنگتن برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
ناظران این دو ابتکار را نشانه های تلاش چین برای کاستن از تنش میان واشنگتن و پکن می دانند که طی ماه های اخیر بر سر ارزش یوآن، واحد پولی ملی چین، سانسور اینترنتی در این کشور، موضوع تبت و فروش اسلحه های آمریکایی به تایوان بالا گرفت.
از نظر تحلیلگران تصمیم چین مبنی بر بررسی مجازات های تازه علیه جمهوری اسلامی تحولی گویا در سیاست پکن است که پیش از این با اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی مخالفت می کرد.
پکن تاکنون حضور خود را در اجلاس خلع سلاح اتمی که قرار است در١٢ و ١٣ آوریل آینده در واشنگتن برگزار شود تأئید نکرده بود. این اجلاس که به "امنیت اتمی" نیز معروف است تقریباً با انتشار گزارش خزانه داری آمریکا همزمان خواهد بود که در آن دولت واشنگتن چین را متهم به دست کاری در ارزش واحد پول ملی خود می کند تا بتواند به این ترتیب بر توسعۀ صادراتش بیافزاید.
دیروز چهارشنبه نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل گفته بود که چین آمادگی خود را برای بررسی مجازات های جدید علیه ایران در شورای امنیت اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین ضمن خودداری از اظهار نظر در خصوص جنبه های مشخص قطعنامۀ جدید شورای امنیت علیه ایران گفت که کشورش بسیار از وضعیت فعلی نگران است و به زودی همکاری هایش را با طرفین درگیر در مسألۀ اتمی ایران تقویت خواهد کرد.
چین که از خریداران عمدۀ نفت خام ایران است تاکنون تمایل چندانی به وضع مجازات های جدید علیه جمهوری اسلامی از خود نشان نداده است. نزدیک شدن این کشور به مواضع کشورهای غربی در مورد پروندۀ اتمی ایران احتمالاً ریشه در این دارد که قدرت های غربی چنانکه دولت واشنگتن اعلام کرده بود برای جلب پشتیبانی پکن و تا حدودی نیز مسکو از شدت مجازات های پیشنهادی خود علیه جمهوری اسلامی بکاهند.

تحلیلگران مسائل خاورمیانه در چین بعضاً معتقدند که به زودی مجازات های جدیدی علیه ایران در شورای امنیت به تصویب خواهد رسید. همین منابع گفته اند که این مجازات ها بیشتر تصمیم گیرندگان دولت ایران و منافع این کشور را آماج خواهند گرفت، بی آنکه مناسبات اقتصادی این کشور با چین را جداً تحت تاثیر قرار دهد.

---------------------------------------------------------

دست‌کم ۸ روزنامه‌ نگار بیمار در زندان‌ های رژیم

رادیو آلمان: عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، مهدی محمودیان و شمار دیگری از روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی، از بیماری رنج می‌برند. گزارشگران بدون مرز، ضمن ابراز نگرانی شدید خواستار نجات جان آن‌ها است.

گزارشگران بدون مرز، در تازه‌ترین بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به شرایط بازداشت غیرانسانی زندانیان عقیدتی در ایران، اعلام کرد که بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگهداری در سلول‌های انفرادی، از نظر روحی و جسمی به شدت آسیب دیده‌اند.

بیماری شدید باقی و مفیدی

فاطمه کمالی احمدسرائی، همسر عمادالدین باقی، روز ۹ فروردین پس از دیداری کوتاه با همسر خود اعلام کرد که وی در شب عید دچار عارضه تنفسی شده و به بیمارستان انتقال یافته، اما مسئولان زندان وی را دوباره به سلول خود بازگردانده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به سابقه بازجوئی‌ها و حبس‌های مکرر ده سال اخیر باقی به این نکته اشاره کرد که علاوه بر وی، بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، نیز بیش از ۲۰ روز است که به دلیل ناراحتی شدید قلبی شب‌ها قرص‌های قوی آرام‌بخش مصرف می‌کند، صبح‌ها به سختی بیدار می‌شود و اغلب دستخوش عارضه سرگیجه است.


بیهوشی در سلول انفرادی

گزارشگران بدون مرز، همچنین به وضعیت نگران کننده مهدی محمودیان اشاره می‌کند که تاکنون چندین بار در سلول خود بیهوش شده است. محمودیان روزنامه‌نگاری است که پس از نوشتن مقاله‌ای درباره جنایات زندان کهریزک بازداشت شد و از ۷ ماه پیش در زندان به‌سر می‌برد.

روزنامه‌نگار دیگری که سلامتی وی به شدت در خطر است، محمد صدیق کبودوند، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "پیام مردم کردستان" است. وی از تاریخ دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به‌سر می‌برد و تاکنون دچار بیماری‌های گوناگون شده است. دادگاه تجدید‌نظر استان تهران، روز دوم آبان‌ماه سال گذشته حکم ۱۱ سال زندان برای این روزنامه‌نگار بیمار را تایید کرد.

گزارشگران بدون مرز، درباره کبودوند نوشت: «مقامات قضائی و امنیتی علیرغم وضعیت جسمی بسیار بد این روزنامه‌نگار حتی با مرخصی وی مخالفت می‌کنند.»


زندانیان بیمار دیگر

گزارشگران بدون مرز، اسامی هنگامه شهیدی، عیسی ‌سحرخیز، نادر کریمی جونی و مجتبی لطفی را نیز در فهرست روزنامه‌نگاران زندانی قرار داده که سلامتی آنان در خطر است. این نهاد بین‌المللی، دولت ایران را مسئول حفظ سلامتی روزنامه‌نگاران دانسته و خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان شده است.

---------------------------------------------------------

وضعیت نگران کننده فعالان دربند حقوق بشر

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

وضعیت نگران کننده خانواده ها و قربانیان سناریوی دستگاه امنیتی بر علیه فعالان حقوق بشر

دستگاه امنیتی حکومت ایران به مدیریت اطلاعات سپاه پاسداران تلاش مضاعفی برای تداوم نمایش های تلویزیونی و استفاده از فعالان حقوق بشر دربند برای پیشبرد سناریویی که در طی روزهای اخیر با عناوین پرطمطراقی در حوزه های حقوق بشر و سایبری از آن یاد کرده است؛ دارد. این سناریو در حالی در جریان است که به غیر از تعداد انگشت شماری از بازداشت شدگان از سرنوشت قاطبه فعالان حقوق بشر دربند اطلاعی در دست نیست. اندک افرادی که امکان تماس یا ملاقات یافته اند نیز از وضعیت نامناسب جسمی و روحی برخوردار بوده اند و در تنها موردی که امکان رویت مناسب زندانی وجود داشته آثار ضرب و شتم بوسیله باتوم، چوب و شوکر در سر و بدن کاملا مشخص ارزیابی شده است. اکثر بازداشت شدگان که بدون امکان تلفن و ملاقات و در سلول انفرادی به سر می برند، همچنان فاقد وکیل مدافع و محروم از حقوق قانونی و انسانی خود هستند و مضاف به این موضوع مفتوح بودن پرونده ها در دادسرای مستقر در زندان اوین عملا امکان دسترسی خانواده و یا وکیل به پرونده را منتفی کرده است.
مجموع اقدامات غیرقانونی نیروهای امنیتی باعث افزایش نگرانی خانواده ها و بالطبع تلاش بیشتر آنها برای پیگیری وضعیت فرزندان دربندشان شده است. خانواده ها در حالی که تلاش می کنند با استفاده از وکلا و پیگیریهای روزمره از حداقل فضای قانون برخوردار باشند مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.
نیروهای امنیتی در چند مورد زندانی را به پای تلفن آورده و از او خواسته اند از خانواده خود بخواهد وکیلی برای او نگیرند. این فشارها بعضا در حدی بوده که زندانی تحت فشار برای منصرف کردن خانواده از پیگیری وضعیت خود به رفتار و گفتار غیرمعمول روی آورده است. هم چنین با دیکته کردن گفتار به زندانیانی که امکان تماس تلفنی داشته اند از آنان خواسته شده که حتی علیرغم وجود مشکل در تکلم و گفتار، فقط به خانواده خود از خوب بودن محل نگهداری و بدون مشکل بودن خود بگویند.
در مواردی نیروهای امنیتی با تماس مستقیم با چند تن از خانواده های بازداشت شدگان، خواهان عدم پیگیری پرونده و سکوت خبری در مورد ایشان شده اند. این نیروها بی هیچ واهمه ای به تهدید خانواده ها مبنی بر بازداشت سایر اعضای خانواده پرداخته اند. همینطور برای برخی از همکاران فعال مجموعه، خاصه در فضای نت، از سوی نهادهای وابسته به سپاه پاسداران ایمیل های رسمی برای پایان دادن به فعالیتشان ارسال شده که در آن بی محابا به تهدید خانواده های افراد فعال پرداخته شده است.
تهدیدات نیروهای امنیتی و اقدامات بی محابا و غیرانسانی آنان در حدی است که اطلاع رسانی و پیگیری وضعیت فعالان حقوق بشر دربند که طی آخرین اطلاعیه مجموعه بالغ بر ۴۱ تن اعلام شده بودند را با محدودیت و مشکلات جدی روبه رو ساخته است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعلام اطلاعات موثقی که از اقدامات جاری در بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین برای تهیه یک مستند چند قسمتی با استفاده از فعالان حقوق بشر دربند با موضوع وابسته بودن اندیشه و فعالیت مدافعان حقوق بشر در سطح کلان دارد شرح آن را به اطلاعیه های آتی موکول می کند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی این اطلاعیه، مجدداْ هشدار می دهد که این سناریو همانطور که از این مجموعه آغاز نشد، در سطح این تشکل هم باقی نخواهد ماند و عملا کلیت جامعه مدنی را نشانه گرفته است، از این رو حمایت و حضور کلیه مدافعان حقوق انسانی و دفاع از دهها فعال حقوق بشر قربانی در این سناریو امری است ضروری و اجتناب ناپذیر.

۱۲ فروردین ماه ۱۳۸۹

---------------------------------------------------------

سیا: برنامه هسته ای رژیم ایران صرفا جهت نظامی دارد

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 12 فروردین ماه

روزنامه "کامرسانت" روسیه در مقاله ای نوشت، آنطور که از آخرین گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" مشخص می شود، رژیم ایران قصد دارد تولید تجهیزات برای سلاح هسته ای را آغاز کند و همچنین کار در زمینه تسلیحات میکروبی و شیمیایی را ادامه می دهد.

در ادامه مقاله آمده است، در اوائل هفته گزارشی که تحت نام "راپرت721" توسط مرکز نظارت بر منع اشاعه تسلیحاتی (WINPAC) "سیا" تهیه شده به کنگره آمریکا ارائه شد. این گزارش اولین سند رسمی ارگان اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود که دقیقا تایید می کند که برنامه هسته ای رژیم ایران صرفا جهت نظامی دارد

در ادامه این بحث گفته می شود، بر اساس گزارش تحلیلگران "سیا"، سال گذشته تهران به طور جدی تامین مالی برنامه هسته ای خود را افزایش داده است. در نتیجه حجم اورانیوم غنی شده بیش از سه برابر افزایش یافته است: فقط ظرف 11 ماه از سال 2009 مرکز غنی سازی نطنز 1,8 تن هگزافلئورید اورانیوم تولید کرده است. در سال 2008 حجم کلی تولیدات این موسسه 500 کیلوگرم بود.

همزمان تعداد سانتریفیوژهای گازی در نطنز از 5 هزار به 8,7 هزار افزایش یافته است. 3 هزار سانتریفیوژ دیگر قرار است که در تاسیسات "فردو" قم نصب گردد. از نظر کارشناسان "سیا" احداث کارخانه قم ثابت می کند که برنامه هسته ای رژیم ایران جهت نظامی دارد.

در این گزارش گفته می شود: "تاسیسات قم برای تهیه نیازهای غیر نظامی برنامه هسته ای بسیار کوچک است اما می تواند برای ارتقای غنی اجزا تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد". در همین اثنا تحلیلگران "سیا" نمی توانند مدعی شوند که تهران هم اکنون کار تولید سلاح هسته ای را آغاز کرده است. مولفان این گزارش معتقدند: "ایران به توسعه فناوری هایی که می توانند برای تولید سلاح هسته ای استفاده شوند، ادامه می دهد اما ما نمی دانیم که آیا مسئولین کشور تصمیمی برای اینکار اتخاذ خواهند کرد یا خیر".

در پایان این مقاله به بخش دیگری از گزارش "سیا" اشاره شده که تاکید دارد، رژیم ایران به پروژه تولید تسلیحات میکروبی و شیمیایی نیز ادامه می دهد.

نویسندگان گزارش اداره اطلاعاتی آمریکا معتقدند: "یکی از اولویت های اصلی برای مقامات رژیم ایران تولید موشک های بالستیکی مطمئن میانبرد است. در سال 2009 تهران چند بار موشک جدید "سجیل" خود را که بردی در حدود 2 هزار کیلومتر دارد آزمایش کرد.

در همین حال به اعتقاد کارشناسان"سیا"، کمک کشورهای چین، کره شمالی و روسیه در تولید این موشک ها نقش کلیدی ایفا کرده است".

---------------------------------------------------------

تهدید و فشار نیروهای امنیتی رژیم بر فعالان خارج کشور

نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران و اداره اطلاعات رژیم برای سرکوب مخالفان در خارج از کشور مخصوصا در کشورهای همسایه ایران فعالان را زیر فشار گذاشته و همچنین با تهدید آنان سعی در باز گرداندن و بازداشت آنان را دارند.
بنا بر گذارشهای رسیده چندیدن تن از فعالان مدنی و سیاسی که در کردستان عراق بسر میبرند از طرف نیروهای امنیتی رژیم و کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه تهدید میشوند و تحت تعقیب و کنترل قرار میگیرند و این امر باعث ترس و نگرانی این فعالین در خارج از ایران شده است.
بنا بر گفته یکی از این فعالین، که قبلا توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود، یکی از عوامل اداره اطلاعات طی یک ایمیل وی را تهدید نموده است که در صورت باز نگشتن به ایران خانواده این فعال را در ایران زیر فشار قرار میدهند. "ایمیل تهدید آمیز اداره اطلاعات و نام مامور بعلت مسائل امنیتی این فعال مدنی محفوظ میباشد"
بنا بر گزارش دیگری که بدست رسیده است چند تن دیگر از فعالین مدنی و حقوق بشر دیگر نیز از سوی نیروهای وابسته به کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه تحت تعقیب و کنترل قرار گرفته اند و این فعالین میگویند که ایمیل های آنان از طرف ایران کنترل میشود.
این امر باعث نگرانی فعالین و روزنامه نگاران و نیروهای اپوزیسیون ایرانی در کردستان عراق شده است .

---------------------------------------------------------

منصور اسالو تحت فشارهای روحی و شرایط غیر انسانی قرار دارد

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،زندانی سیاسی منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای اتوبوس رانی تهران و حومه همچنان در میان زندانیان عادی و خطرناک قرار دارد و تحت فشارها و تهدیدات کرمان و فرجی می باشد.
زندانی سیاسی منصور اسالورئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه در شرایط غیر انسانی و درکنار زندانیان عادی و خطرناک در بند5 معروف به بند متادون بسر می برد. این مسئله باعث شده است که جان او را در معرض خطر جدی قرار دهد.آقای اسالو در بند 4 و هنگامی که در کنار زندانیان سیاسی بود به تحریک کرمانی ، فرجی و محمود مغنیان چند باربا چاقو به وی حمله ورشدند که با هوشیاری او و با حمایت به موقع زندانیان سیاسی این حملات ناکام ماند.به نظر می آید که کرمانی و فرجی برای رسیدن به هدف پلید خودشان او را به بند 5 منتقل کرده اند تا او را تحت فشارهای روحی قرار دهند و از طرفی طرحی مشابه بر علیه این فعال شناخته شده کارگری به اجرا در آورند.
آقای اسالو همچنین از چند روز گذشته ناراحتیهای جسمی اش شدت بخشیده است و در شرایط بسیار بد جسمی بسر می برد. ولی تاکنون برای درمان او هیچ اقدامی صورت نگرفته است.او از ناراحتی قلبی و کمردرد رنج می برد.از طرفی دیگر تا به حال پزشک قانونی بیش از 3 بار تایید کتبی و تاکید کرده است که او قادر به تحمل حبس نیست و می بایست آزاد شود .ولی بازجوی وزارت اطلاعات که مسئول پرونده وی می باشد از آزادی استعلاجی او خوداری می کند.
آقای اسالو روز 23 اسفند بطور ناگهانی از بند 4 به بند 5 معروف به بند متادون زندان گوهردشت کرج منتقل شد و از آن زمان تاکنون در شرایط غیر انسانی و تحت فشارهای روحی در آنجا بسر می برد. در طی ماههای اخیر بارها آقای اسالو را بدون دلیل به سلولهای انفرادی بند1 و بند 5 منتقل کردند و او را تحت فشارهای طاقت فرسا و غیر انسانی قرار داده اند.
فشارها و اذیت و آزار زندانیان سیاسی بدستور بازجوی وزارت اطلاعات که مسئول پرونده این زندانیان سیاسی است صورت می گیرد و توسط علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات و محمود مغنیان رئیس بند 4 به اجرا در آورده می شود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به جان آقای منصور اسالو که تا به حال چند بار در زندان مورد سوء قصد قرار گرفته است هشدار می دهد و تمامی این اعمال حاکی از نیات پلید آنها برای حذف فیزیکی زندانیان سیاسی می باشد. لذا از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، سازمان جهانی کار و سندیکاهای کارگری جهان می خواهد برای نجات جات این فعال کارگری اقدامات عملی و فوری را انجام دهند.

12 فروردین 1388 برابر با 01 آپریل 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
سازمان جهانی کار
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
http://hrdai.blogspot.com

---------------------------------------------------------

۹۸٪ رای به جمهوری اسلامی؛ بزرگ‌ترین دروغ اول آوریل

خودنویس
نیک آهنگ کوثر

۹۸٪ رای به جمهوری اسلامی؛ بزرگ‌ترین دروغ اول آوریل برای ایرانیان

من هنوز نتیجه رفراندوم ۱۲ فروردین، یا همان اول آوریل را بزرگ‌ترین دروغ تاریخ می‌دانم! دست خودم نیست که...شاید علت عدم اعتراض مردم به نتیجه انتخابات آن سال همین بوده باشد که خیال کردند شوخی است! الان ۳۱ سال گذشته، و ما تازه داریم به این می‌اندیشیم که واقعا از کجا خورده‌ایم؟ انقلابی شده، گروهی که از آن بیشترین بهره برده، و ماجرای قلعه حیوانات هم به نحوی جذاب تکرار شده است. در «ولایت» قلعه حیوانات، خوک‌ها حاکمند، اینجا، روحانیونی چند...البته خوک در نزد ما اندکی حرام است، و روحانیون حکومتی، کارهایی می‌کنند که به حرام شدن نسل‌ها و آب و خاک منتهی شده!

سال‌ها پیش وقتی اولین دوره کلاس‌های خانه کاریکاتور را آغاز می‌کردیم، با بدجنسی از هنرجویان خواستم کتاب قلعه حیوانات را به تصویر بکشند. نتیجه کار عالی بود...اما نکته این بود که کلک‌ها فهمیده بودند علت بدجنسی من چه بوده است! من این کار در سال ۱۳۷۵ کرده بودم، یعنی فضای کشور هنوز چندان باز نشده بود...

اما واقعا ۹۸٪ مردم ایران به جمهوری اسلامی بله گفته بودند؟ حتی گیج‌ترین و بی‌تجربه‌ترین دختران دم بخت می‌دانند که سر سفره عقد، باید بار سوم «بله» را گفت، و بله اول شگون ندارد! اما...یکهو آیت‌الله خمینی شد پدر ملت! ماشا‌الله! البته بیشتر ماشا‌الله را باید گفت به مادر ملت که چنین تحملی داشته!

بعضی‌ها دوست دارند بگویند که این تغییر اجتناب ناپذیر بوده است، قبول، اما جان من ۹۸٪؟ یعنی ضریب هوشی مردم ایران اینقدر مشکل داشته؟ یعنی ۹۸٪ مردم حاضر بودند روحانی محترمی که ۵ تومان می‌گرفت برود بالای منبر و ۵۰۰ تومان برای پایین آمدن، نمی‌دانستند پایین کشیدن این جماعت از قدرت سخت خواهد بود؟ من گمان می‌کنم اثرات مشروبات الکلی این حکومت شاه اینقدر بوده که بعد از یکی دو ماه عرق نخوردن هم بخشی از ملت مست بوده‌اند، اما جان من ۹۸٪؟

به قول ظریفی، اشتباه آماری مرتبط به تعداد رای دهندگان، مربوط به این بوده که تنها ۹۸٪ طرفداران جمهوری اسلامی «بله» گفتند، نه ۹۸٪ مردم. دو درصد دیگر هم حالش را نداشتند از کنار بنده منزل به پای صندوق‌های رای بروند!

به قول آیت‌الله خمینی که هر چه خاک اوست، بقای منتقدان و آسیب خوردگان از او باد، پدران ما نسبتا یک غلطی کردند، به ما چه! البته بنده برانداز نیستم، فقط براندازی را دوست دارم! من به عنوان روزنامه‌نگار «ورانداز» هستم. یعنی سیاست را «چشم‌چرانی» می‌کنم! حالا نگیرید بعدها این حرف مرا روی دیوار بنویسید، که مثلا فلانی گفت «من خود برانداز نیستم، اما براندازان را دوست دارم» بعدش زیرش بنویسید، «امام نیک آهنگ» و از این حرف‌ها!

بعد از این همه انتخابات تقلبی که که تا حال برگزار شده، می‌توانم بفهمم که خشت اول را ۳۱ سال کج گذاشتند! چطور ممکن است ملتی فهیم، با این اکثریت وحشتناک جان و مالش را بسپارد به گروهی که از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۱ فروردین ۵۸، فقط اعدام کرد و خون ریخت؟ مگر ۹۸٪ مردم این سرزمین عاشق خون و انتقام بود؟ یعنی فقط چند ماه لازم بود تا ملت همیشه در منزل، گیج و گول بیاید چنین رایی از جانب خود و نسل‌های بعدی بدهد؟

۳۱ سال است قاعده بازی را تغییر داده‌اند. ۳۱ سال است که جیک بزنی، خلاف «اسلام» است. «محارب» شده‌ای، و ....

می‌گویند دروغ هر چه بزرگ‌تر، باور کردنش هم راحت‌تر...۹۸٪ به جمهوری اسلامی رای داده‌اند؟ در طول این سال‌ها، انتخابات عراق و رژیم‌های متقلب سرکوب‌گر را بارها دیده‌ایم.

بدتر این است که این دروغ بزرگ را جماعت موسوم به روشنفکر دینی چنان جدی گرفته‌اند که بعضی‌هایشان می‌گویند ملت جز این نظام و سیستم را نمی‌خواهد، پس ما باید هدایت امور را در دست بگیریم تا از پس روحانیون حکومتی برآییم...خود گویی و خود خندی...جسارتا!

این مطلب را نه به عنوان سردبیر خودنویس، که به عنوان یک وبلاگ‌نویس عضو نوشته‌ام، و از خودم می‌خواهم که سانسورش نکنم!

---------------------------------------------------------

مخالفت با آزادی مشروط یک زندانی قدیمی کرد در ارومیه

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

بر اساس گزارشهای رسیده ، مسئولین زندان ارومیه با آزادی مشروط یک زندانی اهل پیرانشهر به نام عثمان مصطفی پور موافقت نکرده اند.
گفته می شود علت مخالفت با آزادی مشروط عثمان مصطفی پورکه بیش از 18 سال است در زندان بسر می برد ، داشتن دو پرونده عنوان شده است.
یا د آور می گردد نامبرده در سال 70 بازداشت و پس از محاکمه به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون و ..... به 25 سال زندان محکوم شد ؛ وی مدتی از حبس خود را در زندان تبریز و مابقی را در زندان ارومیه سپری نموده است.

---------------------------------------------------------

گفتگو با یک زن زندانی محکوم به اعدام

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

من را اعدام کنید، دیگر تحمل کیفر ندارم/ گفتگو با اکرم مهدوی، زندانی محکوم به اعدام

صبا واصفی

- در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ همسر اکرم مهدوی به قتل رسید و از شهریور همان سال ، این زن به عنوان متهم دریف دوم این پرونده در زندان به سر می­‌برد. وی طی نامه‌ای به حاج کاظم، رئییس زندان رجایی‌شهر اعلام کرد «تحمل کیفر ندارد» و خواستار این شد که هر چه سریع تر به پرونده اش رسیدگی شود و در صورتی که امکان جلب رضایت شاکی نیست، «حکم اعدامش اجرا شود.» مینا جعفری، وکیل این پرونده، از سال ۸۶ با ثبت وبلاگی به نام «اکرم»، سعی در جمع­‌آوری دیه و جلب رضایت اولیای دم کرده و تاکنون موفق به جلب رضایت ۳ تن از شاکیان شده است. شماره حساب 0302917750001 سیبا نزد شعبه مبارزان بانک ملی هم‌چنان برای دریافت کمک‌های مردمی فعال است. گفت وگوی زیر گپ کوتاهی است با این زن زندانی:

واصفی - چرا اقدام به قتل شوهرت کردی؟

مهدوی - ۱۳ ساله بودم که به زور با پسر دایی‌ام ازدواج کردم. وقتی فهمیدم هوو سرم آورده و با یک زن پولدار که از خودش هم بزرگ‌تر بود ازدواج کرده، از او طلاق گرفتم .بعد از این که معتاد شد، حضانت دخترم را با هزار بدبختی گرفتم. دختر ۱۱ ساله‌ام را با خود به خانه­‌ی شوهر دومم بردم و همیشه از ناپدری‌اش شکایت داشت. او می گفت: «ناپدری با من ور می رود و من را دستمالی می­‌کند.» حتی یک شب به اتاق دخترم و بالای سرش رفته بود.

شوهرم ۷۵ سال داشت و من ۲۱ ساله بودم. با این که هیچ وقت با او ارضا نمی‌شدم و از وی خوشم نمی‌آمد، ناچار بودم آزارهایش را به خاطر فقر تحمل کنم. ولی وقتی پای دخترم به میان آمد، نتوانستم تحمل کنم. خانواده‌ی من خیلی فقیر بود. ۵ برادر و ۲ خواهر داشتم. یکی از خواهرانم یک طرف بدنش فلج بود و من هم صرع داشتم. خانواده‌ام فقط فکر می‌کرد هر طور شده، یک نان خور کم تر شود. شوهر دومم هم به من نگفته بود زن‌های دیگری هم دارد. بچه‌هایش به من گفتند. یکی از زن‌هایش خمین است، یکی دیگرشان تهران. یکی دیگر هم مادر همین شاکی‌هاست که فوت کرده و من هم زن چهارمش بودم. البته ته دلم از شوهر دومم راضی بودم، بالاخره من را نگه داشته بود. ممنونش بودم، اگه او نبود چه کسی خرج من و دخترم را می‌داد.

واصفی – هیچ وقت اقدام کردی از شوهر دومت هم طلاق بگیری؟

مهدوی - بله، ولی موفق نشدم. یادم هست وقتی به دادگاه رفتم، قاضی گفت : «چی برایت کم گذاشته که می‌خواهی طلاق بگیری؟» گفتم: «مساله مالی نیست. این ۷۵ سال دارد و من خجالت می کشم با این آقا توی خیابان راه بروم. من را به زور به این پیرمرد دادند. به همه می‌گویم پدر شوهرم است. دخترم بچه است، چشم وگوشش را باز می‌کند. قاضی اصلا به حرف‌های من گوش نمی کرد. تنها طرف حسابش شوهرم بود.

واصفی - چرا شوهرت حاضر نبود طلاقت بدهد؟

- خب، من از زن‌های دیگرش جوان‌تر بودم.

واصفی - چه طور شوهرت را به قتل رساندی؟

مهدوی - پنجشنبه هم جرمم سی تا قرص دیازپام آورد و دخترم فاطمه به مدرسه رفت. شوهرم هم رفت سر کارش. ۱۱ ظهر هم جرمم آمد، رفت تو جا رختخوابی قایم شد. پشیمان شده بودم اما هم جرمم مرا تشویق می­‌کرد. من را یاد بدی‌های شوهرم می‌انداخت. ساعت یک بعد از ظهر شوهرم به خانه برگشت و بعد از این که آن شربت را خورد، قاشق از دستش افتاد و به خواب رفت.

هم جرمم گفت: «ضربه‌ی اول را تو باید بزنی.» گفتم: «نمی توانم.» گفت: «نزنی با شوهرت می کشمت. چاقو را پرت کردم و به گردن شوهرم خورد.» از خواب پرید گفت: «اکرم دزد آمده؟» گفتم: «نه.» بعد هم‌جرمم با ۳۶ ضربه شوهرم را کشت. وقتی شوهرم را کشت با دست خونی‌اش زد به دیوارگفت:«چه جون سگی داشت.»

از خانه فرار کردم و دخترم را خانه‌ی خاله‌ام گذاشتم. وقتی برگشتم هم جرمم همه چیز را آتش زده بود. از ترس به شمال کشور رفتم. از آن جا به دخترم زنگ زدم. او هم از همان شربت خورده بود. گریه می‌کرد و می‌گفت: «حاجی مرده، نمی دونم کی حاجی را کشته.»

واصفی - فکر می کنی حکمی که برایت صادر شده عادلانه است؟

مهدوی - دادگاه نباید به من حکم قصاص می داد. من حتی یک چاقو هم نزدم، باید به من معاونت می دادند.

واصفی - چرا هم جرمت اصرار به قتل شوهرت داشت؟

مهدوی - فکر می کنم، شریک جرمم شوهرم را می شناخت و با او خرده حساب داشت چون شوهرم عتیقه فروش بود.

واصفی – چه طور دستگیر شدی؟

مهدوی – من خود معرف بودم. ۳ روز بعد از این ماجرا پدرم مرا از تهران به ازنا برد تا در زندان شهرمان در استان لرستان باشم. وقتی به دادسرای ازنا رفتم، گفتند: «باید خودت را به آگاهی تهران معرفی کنی چون آن جا دنبال شما هستند و ما به تهران برگشتیم. ۱۲ شب بابام من را به آگاهی شاپور تحویل داد.

واصفی - چند روز در آگاهی شاپور بودی؟

مهدوی - ۹ روز زیر مشت و لگد بودم.

واصفی - با توجه به این که خود معرف بودی، برخورد افسر پرونده، چه طور بود؟

مهدوی - افسر پرونده‌ام آقای درزی بود و کتکم می زد. توی یک اتاق تاریک، من را آویزان کرده بودند، پاهایم بالا و سرم پایین بود. سه تا از دندان هایم همان جا شکست.

درزی تو صورتم می‌زد و می‌گفت: «شوهر جوون می خواستی؟» به خاطر حرف‌های رکیکی که به من زد، یک بار توی صورتش زدم و آن‌ها قپانم کردند. بعد مرا به وزرا آوردند. آنجا خانم پیری بود که خدا خیرش بدهد. او به من آب و غذا می‌داد.

من می‌خواهم بگویم چرا برای آقای درزی، دادگاه تشکیل ندادند؟ چرا حکم صادر نکردند؟ در کجای قانون گفتند مجرم را که دستگیر می‌کنید، حق دارید بزنید لت و پارش کنید؟ جرم من معلوم بود، خودم اقرار کردم، قصاصش هم مشخص است. کجا گفتند حق دارید یک اعدامی را این جور مثل یک حیوان بزنید. آقای درزی حرف‌های زشتی به من می‌زد که لیاقت خودش را داشت. من برای دفاع از ناموسم، تنها دخترم، این کار را کردم. اگر خدایی هست، قانونی هست، چه طور فقط برای ماست. این قانون و خدا را نشان آن­ها هم بدهند. به ما نشان بدهند، ببینیم کجای قانون نوشته است بازپرس حق دارد از متهم درخواست رابطه کند. درزی به من گفت: «بیا صیغه­‌ی من بشو.»

واصفی - وقتی از آقای درزی شکایت کردی، تغییری در رفتارش به وجود آمد؟

مهدوی - وقتی شکایت کردم افسر پرونده‌ام را عوض کردند و آقای بوستانی شد. مرد محترمی بود، فقط کتکم می‌زد اما حرف رکیک نمی‌زد.

واصفی - چند سال است که در زندان هستی؟

۵ سال. الان ۳۴ سالم شده است. شاکی ۳۰ میلیون تومان پول می‌خواهد. من هیچ کس را ندارم که به ملاقاتم بیاید چه برسد که این پول را برایم جور کند. من در حال تبدیل شدن به شهلا داریوشی هستم. به مرگ خود راضی‌ام.

واصفی - چه طور هم جرمت را پیدا کردند؟

مهدوی – هیچ آدرسی از آن پسر نداشتم. تا آن موقع نمی‌دانستم زن و بچه هم دارد. تا زمانی که بهنام زارعی هم جرمم را پیدا نکردند، می‌گفتند با برادرت قتل را مرتکب شده‌ای. یکباره یادم آمد جایی با او به جاده قم رفته بودم. آن‌جا تصادف کردیم و کارت ماشین و شماره‌اش را به جرثقیل داد.

واصفی - بعد از طلاقت کار می کردی؟ حرفه‌ی به خصوصی را بلد بودی؟

مهدوی - با کمک یکی از دوستانم دیپلم آرایشگری گرفتم و آرایشگاه باز کردم.

واصفی - تا حالا برای اجرای حکم رفتی؟

مهدوی - بله .یک بار.

واصفی - چه طور حکمت متوقف شد؟

مهدوی - ساعت ۶ خانم اسماعیل زاده دنبالم آمد. گفت: دادگاه داری اما فهمیدم دروغ می‌گوید، می‌خواهند حکمم را اجرا کنند. از همه حلالیت طلبیدم. من را به سوئیت بردند. آن شب یعنی ۸۸/۷/۱۸ بهنود شجاعی هم با من بود. به سوئیت رفتم و غسل توبه کردم. ساعت ۳ نصف شب من را پای چوبه دار بردند. همان‌جا رئیس بند نسوان گفت: «وکیلت برایت رضایت گرفته.» مرده­‌ی من را توی بند برگرداندند. هیچ وقت یادم نمی رود خانواده‌ام حتی موقع قصاصم هم نیامدند. اصلا اگر آن‌ها بین دختر وپسرهایشان فرق نمی گذاشتند من الان این جا نبودم.

---------------------------------------------------------

جلب حمایت چین برای اعمال تحریمها علیه رژیم تهران

رادیو آلمان: در آستانه سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به پکن، یک منبع آگاه در گروه ۵+۱ اعلام کرد که رهبران این گروه در یک کنفرانس تلفنی توافق چین را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران جلب کرده‌اند.

سعید جلیلی قرار است پنجشنبه (۱ آوریل، ۱۲ فروردین) برای مذاکره پیرامون مناقشه‌ هسته‌ای به پکن پرواز کند. بعد از ظهر چهارشنبه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، خود را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران آماده می‌کنند.


چین، با ایران یا با غرب؟

برپایه گزارش رویترز، کشورهای عضو گروه ۵+۱ روز چهارشنبه در یک کنفرانس تلفنی موفق شده‌اند موافقت چین را با آغاز کار روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است برای تصویب در اختیار شورای امنیت قرار گیرد جلب کنند. یک منبع موثق به رویترز گفته است که برای آمریکا و اتحادیه اروپا جلب موافقت چین یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

همین منبع، در تماس با رویترز افزوده است که چین، آمادگی خود را تنها برای پشتیبانی از تحریم‌های خفیف اعلام کرده است. جمهوری خلق چین، به دلیل مناسبات اقتصادی تنگاتنگی که با جمهوری اسلامی دارد، تاکنون با گسترش تحریم‌ها علیه ایران مخالفت ورزیده است. اما ناظران غربی معتقدند این کشور با کاهش وابستگی خود به نفت ایران، احتمالا آمادگی بیشتری برای شرکت در تحریم‌ها دارد. پکن در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی واردات نفت از ایران را نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داده است.

یک سخنگوی دولت آمریکا، بعد از ظهر چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت:«چینی‌ها می‌دانند که یک رقابت اتمی در خاورمیانه منطبق بر منافع آنان نیست. ما اطمینان داریم که می‌توانیم برای اعمال فشارهای ثمربخش بر ایران، با آن‌ها همکاری کنیم.»


آخرین فرصت‌ها

همزمان با این تحولات، ایرنا ضمن انتشار خبر سفر سعید جلیلی به پکن نوشت که دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قصد دارد در این سفر با رهبران چین درباره مناقشه‌ اتمی گفت‌وگو کند.

گزارش ایرنا لحظاتی پس از آن منتشر شد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ظرف یکی دو هفته آینده تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد شد.

روز سه شنبه این هفته، رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی و روسیه در پی نشست اوتاوا خواستار همکاری جامعه جهانی برای اعمال ‌فشارهای بیشتر شدند تا جمهوری اسلامی برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.


آزمایش موشک قاره پیما در عربستان

خبرگزاری آلمان بعد از ظهر چهارشنبه گزارش داد که ایالات متحده آمریکا به تازگی یک موشک قاره‌پیمای "تریدنت" را در عربستان سعودی آزمایش کرده است. خبرگزاری آلمان در این مورد نوشت: «آزمایش این موشک می‌تواند بخشی از استراتژی دفاعی جدید واشنگتن برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد. این کشورها نگران آن هستند که در صورت تشدید تنش میان ایران و غرب، جمهوری اسلامی آن‌ها امنیت آن‌ها را تهدید کند.»

موشک‌های قاره‌پیمای تریدنت از زیردریایی پرتاب می‌شوند. به گزارش خبرگزاری آلمان ظاهرا تعدادی از این موشک‌ها در ماه‌های اخیر به عربستان سعودی انتقال یافته‌اند.

---------------------------------------------------------

وضعیت بند زنان اوین نگران کننده است

شهرزادنیوز: گزارش‌هایی که از بند زنان زندان اوین به خارج می‌رسد، از شرایط بسیار وخیم بهداشتی و غذایی در این بند حکایت دارد.

زنان زندانی در این بند، از آغاز سال ۱۳۸۹، از داشتن آب گرم محرومند و ناچارند با آب سرد حمام کنند که این موجب سرماخوردگی تعدادی از زندانیان، از جمله مهدیه گلرو، فعال دانشجویی، شده است.

مهدیه گلرو، طی تماسی با خانواده‌اش، از وجود حیوانات موذی در "بند نسوان" زندان اوین خبر داد.

به گزارش رهانا، مهدیه گلرو با صدایی گرفته صحبت می‌کرد. وی پیش از این نیز به علت عفونت روده‌ای در زندان در شرایط بدی به سر می‌برد.

وضعیت بهداشتی و غذایی بند زنان و وجود مواد مخدر به صورت گسترده در این بند، نیز باعث ایجاد وضعیت بسیار بدی برای زنان زندانی شده است.

طبق این گزارش، بی توجهی مسئولان زندان اوین به مسایل بهداشتی و نظافتی زندانیان و نیز محدودیت زندانیان برای مشکلات عدیده‌ای را برای زندانیان ایجاد کرده است.

پیش از این نیز از وضعیت وخیم بند زنان زندان گوهردشت گزارشاتی پخش شد، اما هنوز از اقدام مسئولان در رابطه با برطرف کردن این شرایط ناگوار خبری در دست نیست.

---------------------------------------------------------

حلقه تحریم بین المللی رژیم هر روز تنگ تر می شود

جعفر پویه

حلقه تحریمهای بین المللی پیرامون رژیم جمهوری اسلامی هر روز تنگ تر می شود. روز گذشته (چهارشنبه) نمایندگان کشورهای 5+1 برای بار دوم در عرض یک هفته به صورت تلفنی گفتگو کردند. طبق اخبار منتشره، پس از مدتها رایزنی و گفتگو بالاخره چین و روسیه پذیرفته اند تا مذاکره درباره قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی را امروز آغاز کنند.

روز سه شنبه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با سارکوزی، رییس جمهور فرانسه گفت، خواهان تصويب تحريمهای سخت‌تری از سوی سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی در هفته‌های آينده است.

از سوی دیگر وزیران امورخارجه 8 کشور بزرگ صنعتی در پایان نشست خود در کانادا با انتشار بیانیه شدیداللحنی از رژیم خواستند تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریمهای بین المللی آماده باشد. این بیانیه همچنین از جامعه بین الملل می خواهد تا برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل رژیم، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کند.

پس از انتشار این خبرها و امکان زیاد تصویب قطعنامه و مشارکت چین و روسیه در آن، از تهران خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش داد که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای رژیم برای گفتگو با مقامهای چینی راهی پکن می شود. از سعید جلیلی بعد از توافق تبادل اورانیوم در ژنو و سپس مخالفت رهبران رژیم با آن، خبری نبود. در این مدت مسوولیت سخنگویی درباره پرونده اتمی گاه توسط علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و گاه توسط منوچهر متکی، وزیر امورخارجه انجام می گرفت. اما اکنون جلیلی راهی پکن می شود تا با چینیها به دلیل تصمیم اخیر آنان برای مشارکت در تصویب قطعنامه مذاکره کند. اما از قبل می شود حدس زد که تلاش جلیلی بیهوده بوده و مذاکرات طولانی طرفهای درگیر در این پرونده به نتیجه رسیده است و او تنها می تواند به حرافی همیشگی خود بپردازد.

حلقه محاصره ای که رژیم با سرپیچی از قطعنامه های بین المللی و درخواستهای مکرر به گرد خود تنیده، هر روز تنگ تر می شود. این موقعیت خود ساخته رژیم را دیگر نمی شود به عنوان ماهیت ضد امپریالیستی به هیچکس فروخت زیرا بحثهای طولانی انجام گرفته پیرامون تلاش رژیم برای دستیابی به بمب اتمی و پنهان کاریهای آن از یک طرف و عملکرد آن علیه مردم و باج دادنهای بین المللی از طرف دیگر خلاف این را ثابت می کند.