mardi 6 avril 2010

افزایش کشتارها در کردستان؛ ۴ کشته در ۱۵ روز

وضعیت بحرانی کاسبکاران مرزی
کاوه قریشی:
تنها چند روز پس از اعلام آمارهایی از سوی برخی نهادهای حقوق بشر در مورد کشتار کاسبکاران مرزنشین کردستان، برخی دیگر از منابع خبری از کشته شدن دست کم 4 باربر مرزی در ایام تعطیلات نوروزی خبر داده اند. این کشتارها در حالی صورت می گیرد که فعالان کرد در مصاحبه با "روز"، فقر روز افزون، عدم سرمایه گذاری در بخش خصوصی و محرومیت مزمن مردم کردستان را از جمله علل عمده ی روی آوردن مردم این مناطق به "باربری مرزی" و یا آنچه در زبان کردی اصطلاحا به آن "کول بر"ی گفته می شود می دانند.
در حالی که گزارشات مربوط به نقض حقوق بشر در کردستان از کشته شدن دست کم 90 کاسبکار و زخمی شدن ده ها تن دیگر در سال 88 حکایت دارد، این روند با شدت بیشتری در سال جدید ادامه یافت. به گزارش منابع خبری حقوق بشر کردستان در 15 روز سپری شده از سال جدید، 4 تن از کاسبکاران کرد در 7 نقطه مرزی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شده اند.
به گزارش پایگاه خبری کردستان میدیا در شامگاه یک شنبه اول فروردین ماه، عده ای از کاسبکاران منطقه مرزی بانه در محوطه مرزی "چومان" توسط نیروهای مرزبانی مورد اصالبت گلوله قرار گرفتند و در نتیجه ی این تیراندازی ها یک شهروند کرد به نام "ریبوار نصرتی" اهل روستای "شندره" از توابع شهرستان بانه کشته شد.
از سوی دیگر منابع خبری کردستان طی هفته های گذشته در گزارشی از کشته شدن شهروند دیگری به نام "ریبوار" فرزند مارف بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق مرزی "بیتوش" از توابع شهرستان سردشت در کردستان خبر دادند.
اما گزارش هفتگی فعالان حقوق بشر در کردستان نیز در دومین هفته سال جاری از کشته شدن یک کاسبکار اهل سنندج به نام "سیروان ابوالمحمدی" در تاریخ 13/11/1388 در محور مهاباد- سنندج بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی خبر داده اند.
به گزارش خبرنگار "روز" در کردستان، در ادامه کشتار کاسبکاران کرد روز گذشته نیز در سردشت، لقمان سعیدی اهل روستای "بیژوی" در منطقه "آلان" بر اثر شلیك مستقیم نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد و شماری از احشام بارکش کاسبکاران نیز با ضرب گلوله از پای درآمدند. كشته شدن این شهروند موجب اعتراض مردم شهر سردشت شد و آنان جلوی فرمانداری و اداره راهنمایی و رانندگی این شهر تجمع كردند، تجمعی که تا ساعات پایانی روز گذشته ادامه داشت.
کشته شدن این افراد در حالی ادامه دارد که در دو هفته گذشته بر اثر حملات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، دها تن از کاسبکاران کرد مورد آزاد و اذیت قرار گرفته و مقادیر زیادی از اموالشان نیز توسط این نیروها مصادره شده است.

عوامل موثر در گسترش "کول بری"
در کردستان شهروندانی از طبقه ضعیف اقتصادی جامعه وجود دارند که برای امرار معاش با دستمزدهای ناچیز با بستن بار بر پشت خود در مرزها این اجناس را جا به جا می نمایند. این شغل در زبان کردی "کول بری" نام دارد و کسانی هم که به این کار مشغول هستند "کول بر" نامید می شوند.
در بیشتر شهرهای مرزنشین کردستان، تعداد زیادی از خانواده ها از طریق کول بری امرار معاش می کنند. در این میان تعداد زیادی از زنان و مردان و بسیاری اوقات دانش آموزان و کودکان هم دیده می شوند که برای تأمین مخارج تحصیلی و زندگی خود به کار در مرزها می پردازند.
به باور برخی از جامعه شناسان و فعالان مدنی کردستان، نبود زیرساخت های اقتصادی اجتماعی، آموزشی و ارتباطی منطبق با ویژگی های کردستان از جمله علل گسترش قاچاق در نواحی مرزی است.
خالد توکلی، جامعه شناس و از فعالان سیاسی کردستان در مصاحبه با "روز" با اشاره عوامل زمینه ساز برای گسترش مشاغل پر هزینه ای مانند "کول بری" می گوید: "با وجود منابع طبیعی غنی و زمین های حاصل خیز برای کشاورزی در کردستان، در گذشته مردم از امکانات مناسبتری برخوردار بودند، اما پس از اجرای برنامه های نوسازی ایران، امکانات زندگی مردم کردستان کاهش یافت، از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری به ویژه در بخش کشاورزی و صنعتی در سال های اخیر باعث بروز بیکاری و روی آوردن بخشی از ساکنان مناطق مرزنشین به شغل هایی نظیر «کول بری» شده است".
با اینکه "کول بری" یک پدیده اجتماعی ـ اقتصادی است فعالان کرد عوامل سیاسی را نیز در این پدیده دخیل می دانند.
شهاب الدین شیخی، روزنامه نگار کرد در مصاحبه با "روز" با اعلام اینکه به دلیل شرایط ویژه کردستان عوامل سیاسی نیز در رشد و گسترش این پدیده دخیل هستند، بر این باور است که: "در سال‌های گذشته به بهانه هایی چون جنگ و نا امنی، سرمایه‌گذاری دولتی در کردستان در حداقل بوده و این منطقه امروزه نیز پایین ترین آمارها را از نظر سرمایه گذاری دولتی دارا می باشد. در سالهای اخیر میزان سرمایه‌گذاری در این استان رو به کاهش گذاشته و با ترویج آگاهانه ی نبود امنیت، گرایش به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز بسیار محدود شده است. البته موفقیت‌هایی بسیار جزئی در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حاصل شده اما کافی نیست".
این روزنامه نگار کرد معتقد است با وجود اصل 48 قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران و برغم غنی بودن کردستان به لحاظ منابع طبیعی، این مناطق همیشه از سوی دولت مرکزی مورد تبعیض قرار گرفته است.
براساس اصل 48 قانون اساسی «در بهره‏برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانها و توزیع فعالیتهای اقتصادی میان استانها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد، به طوری که هر منطقه فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد.»
فقدان سیاست مهار، ذخیره و انتقال آب، توسعه نیافتگی بخش صنعت و معدن متناسب با قابلیت‌های استان، کمبود امکانات و تاسیسات اقامتی و گردشگری، ضعف شبکه‌ی ارتباط جاده‌ ای، ناوگان هوایی و نبود ارتباطات ریلی، پر هزینه بودن احداث راه‌های زمینی با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن، بیکاری شدید و مهاجر فرستی، بالا بودن بار تکفل و پایین بودن درآمد سرانه (استان در رده 27 ام کشور قرار دارد) و بی‌بهره ماندن از سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی و خصوصی و همچنین ناکارآمدی نهادهای فرهنگی و آموزشی، از جمله عواملی هستند که شهاب الدین شیخی آنها را به عنوان عوامل اقتصادی- اجتماعی تاثیر گذار در گسترش پدیده "کول بری" می داند.

انسان هایی که زندگی شان را بر دوش می کشند

خالد توکلی جامعه شناس، با بیان اینکه آمارهای رسمی از کشتار کاسبکاران مرزی در کردستان هیچگاه در دسترس نبوده، در ادامه مصاحبه اش با "روز" می افزاید: "اگر چه هیچ وقت آمارهای دقیقی از سوی نهادهای حکومتی ارائه نمی شود، اما بنا به گزارشات پراکنده برخورد ها با کاسبکاران مرزنشین کردستان به شدت افزایش یافته و باعث نگرانی مردم منطقه و همچنین خود کول برها شده است".
اما شهاب الدین شیخی در مورد ارزیابی خود از تشدید فشارها بر کاسبکاران کرد می گوید: "ارزیابی ها نمی تواند دقیق باشند، زیرا این سطح از آدم کشی فاقد هرگونه معنایی است و در هیچ تحلیلی نمی گنجد. زیرا این همه تیراندازی بی ضابطه به روی انسان های بی پناهی که هیچ راه دیگری برای ادامه ی زندگی اقتصادی شان ندارند غیر قابل توجیه است. در مملکتی که به ادعای خود دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق از اسکله های رسمی در ارقام میلیاردی صورت می گیرد، در سرزمینی که به یکی از گذرگاه های اصلی مواد مخدر از افغانستان به اروپا و دیگر مناطق جهان تبدیل شده است، اسلحه گشودن بی رویه بر روی زنان و کودکان که ممکن است 10 یا 20 کیلو چای، یا بلورجات و یا مواد خوراکی چون آدامس و شکلات بر دوش گذاشته باشند چه معنایی دارد، جز رواج تیراندازی و آزادی لذت آدم کشی در این مناطق؟ به باور من تنها دلیل این ازدیاد فشار، ایجاد جو رعب و ترس و اعلام آمادگی دولت برای استفاده ی آزادانه از اسلحه است. البته باید در نظر داشت که حکومت جمهوری اسلامی از هرگونه تبادلی میان مردم کردستان عراق و ایران هم می هراسد".

این روزنامه نگار کرد در ادامه با بیان اینکه بسیاری از عوامل و ناکارآمدی ها و عدم قابلیت های اقتصادی در کردستان نشات گرفته از سیاست های غلط دولت ها در طول 30 سال گذشته بوده است، می افزاید: "برای تبیین وجود دید امنیتی به کردستان، می توان گفت در زمینه ی رشد نهادهای مدنی اگر چه در طول دوره ی اصلاحات، نگاه حداقلی نسبت به مناطق کرد نشین اندکی گوشه ی چشم اش را گشوده تر کرده بود و باز در همان دوره، ایجاد یک نهاد مدنی در کردستان بسیار طولانی تر از زمان مذکور در مرکز و دیگر مناطق کشور بود، اما همان حداقل نهادهای مدنی نیز دراواخر دولت اصلاحات و با قدرت گرفتن دولت اصول گرای نهم تقریبا یا ممنوع الفعالیت شدند و یا لغو مجوز و یا و محدود شده اند".

وی به مثال های دیگری هم اشاره می کند: "همثال های بسیاری از سرمایه گذاری اقتصادی در بخش خصوصی وجود دارد که دولت مانع رسمی این گونه فعالیت هاست. بارها اتفاق افتاده است که سرمایه گذار طرحی اقتصادی را به اداره و سازمان مربوطه پیشنهاد می دهد که در ظاهر با طرح مخالفت می شود و در باطن همان طرح توسط دست نشانده های حکومت با شرایط نازلتری و تنها برای استفاده از وام ها و تسهیلات آن در جایی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا اتفاق افتاده است که سرمایه گذاری در نظر داشته در کردستان طرح یک واحد تولیدی بزرگ را به دولت بدهد اما طرح وی مورد پذیرش قرار نگرفته است. از این رو سرمایه گذار ناگزیر شده است طرح را با مشارکت چند هم وطن غیر کرد در شمال کشور اجرایی نماید. اما بعد از به راه افتادن این واحد تولیدی، سرمایه گذار کرد به تدریج سهام دیگر شرکا را خریداری نموده و شعبه ای از همان کارخانه را در کردستان تاسیس کرده است".

بر اساس پژوهش ها و نظرات کارشناسان اجتماعی در چنین شرایطی یک شهروند کرد مرزنشین باوجود آگاهی از اینکه حمل و نقل و جابه جایی یک بار نزدیک به وزن 20 یا 30 کیلو و دریافت مبلغی در حد 5 یا 6 هزار تومان می تواند وی را در حداقل شرایط موجود قادر به ادامه زندگی سازد، راه دیگری جز گرایش به شغلهایی نظیر قاچاق کالا و کول بری ندارد.

رفع تبعیض، افزایش سرمایه گذاری
با وجود رشد روزافزون پدیده ی "کول بری" در کردستان طی سالهای گذشته، نهادهای حکومتی کم ترین توجه را در راستای رفع موانع توسعه اقتصادی، رفع تبعیض ها و از سوی دیگر راهنمایی و وادار کردن نیروهای انتظامی به پایبندی به اصول حرفه ای انجام داده اند.
خالد توکلی جامعه شناس و فعال سیاسی کرد در مورد راه های جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق و شغل هایی نظیر"کول بری" در کردستان می گوید: "افزایش سرمایه گذاری و اتخاذ سیاست های اقتصادی مبتنی بر آمایش سرزمینی به منظور ایجاد فرصت های شغلی مولد و از سوی دیگر بالابردن سطح آموزش در روستاهای این مناطق می تواند در جلوگیری از روی آوردن مردم به شغل هایی نظیر کول بری مثمر ثمر واقع شود".
شهاب الدین شیخی روزنامه نگار کرد و فعال حقوق بشر هم در مورد راهکارهای جلوگیری از پدیده ی "کول بری" در کردستان می گوید: " بیش از هر چیز، باید در صدد باز کردن فضای توسعه ی اقتصادی و بر داشتن عوامل و موانعی بود که بدان اشاره کردم. بخش دیگر به سیاست های کنترلی بر می گردد. یعنی فعلا بیش و پیش از هرچیز باید به دنبال راه هایی برای جلو گیری از این آدمکشی آشکار باشیم. در این زمینه نیروهای انتظامی و دیگر نهادهای نظارتی نیروهای مسلح باید فعال تر شوند و موارد نقض استفاده از سلاح را مورد بررسی قرار داده و با مسئولیت پذیری بیشتری با متخلفین بر خورد کنند. از سوی دیگر باید نهاد های مدنی و سازمان های دفاع از حقوق بشر توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند. بارها گفته شده است که به دلیل شرایط حاد سیاسی، موارد نقض حقوق بشر در حوزه های سیاسی بیشتر جلب توجه می نماید. باید توجه داشته باشیم که بسیاری از این موارد ناقض قوانین موجود در ایران برای استفاده از اسلحه توسط نیروهای مسلح می باشد".
تبصره 3 – بند 10 ماده ی 3، ‌قانون بكارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مقرر می دارد، مأمورین مسلح در كلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از سلاح استفاده نمایند كه اولا چاره‌ای جز بكارگیری سلاح‌ نداشته باشند، ثانیاً در صورت امكان مراتب :الف - تیر هوائی، ب- تیراندازی كمر به پائین، ج- تیراندازی كمر به بالا‌را رعایت نمایند.همچنین براساس ماده 7 این قانون مأمورین موضوع این قانون هنگام به كارگیری سلاح باید حتی‌المقدور پا را هدف قرار بدهند و مراقبت نمایند كه اقدام آنان منجر به فوت ‌نشود. در حالی که هیچ کدام از این موارد در تیراندازی در کردستان و به ویژه در تیراندازی به کول برها رعایت نمی شود.
از سوی دیگر شیخی تاکید می کند که بر طبق ماده 13 – همین قانون، در صورتی كه مأمورین با رعایت مقررات این قانون سلاح بكار گیرند و در نتیجه طبق آراء محاكم صالحه شخص یا اشخاص بی‌گناهی‌مقتول و یا مجروح شده یا خسارت مالی بر آنان وارد گردیده باشد، پرداخت دیه و جبران خسارت بر عهده سازمان مربوط خواهد بود و دولت مكلف‌است همه ساله بودجه‌ای را به این منظور اختصاص داده و حسب مورد در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد.
این روزنامه نگار با توجه به عدم آشنایی مردم این منطقه با چنین قوانینی، و عدم پی گیری حقوق قانونی شان در این زمینه می گوید: "به نظرم نهاد های حقوقی و وکلای فعال در زمینه ی حقوق بشر باید در این زمینه ها به این مردم یاری برسانند؛ مطمئنا وقتی چنین پی گیری های حقوقی صورت بگیرد باعث جلوگیری از این روند بی رویه ی استفاده از اسلحه می شود".

-------------------------------------------------------------------------------------

خاتمی: مجلس بر برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان و بازشدن فضای موجود تمرکز کند

نمی دانم امسال چه کسی جوابگوی مسائل اقتصادی و جهانی خواهد بود

جرس: محمد خاتمی ضمن انتقاد از عملکرد برخی مسئولینِ کشور و نامطلوب خواندن روند حاکم بر کشور، چهار خواستۀ مشخص اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی را "آزادی زندانیان، باز شدن فضای جامعه، جلوگیری از تندروی‌ها و دروغ پردازی و همچنین تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم در آینده" عنوان کرد و از مجلس خواست تمرکز خود را بر برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان و بازشدن فضا بگذارد.

به گزارش ایلنا، رئیس دولت اصلاحات در دیدارِ نمایندگانِ جناح اقلیت مجلس خاطرنشان کرد "امیدوارم بتوانم در فرصتی مناسب، پیرامون اینکه چه کسانی با چه رفتار و روش‌ غلطی، برنامه‌هایی را بر اساس توهمات و ادعاهای واهیِ خود طراحی و اجرا کرده و می‌كنند و برخوردهایی كه بر اساس آن صورت گرفته و می‌گیرد را تشریح كنم ."

محمد خاتمی با ذکر اینکه نمایندگان جناح اقلیت مجلس با دلسوزی برای امام، انقلاب، رهبری ومردم حضور و نقش موثری داشته اند، تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را به نفع دولت خواند و خاطرنشان کرد "‌اگر دولت بخواهد روی قانون، یارانه‌ها را هدفمند کند باید گفت که مجلس به نفع دولت کار کرده و این تصمیم می تواند جلوبسیاری از مشكلات را بگیرد."

بر اساس همین گزارش، خاتمی با تاکید بر اینکه "نگرانی اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی، اصل نظام و انقلاب و ایران است"، از "طرح ادعاهای مکرر براندازی و اهانت و نسبت‌های ناروا به شخصیت‌های اصلاح‌طلب" شدیدا انتقاد کرد.

وی در شرح برخی دروغگویی های افراد فوق الذکر خاطرنشان کرد "گفته بودند خاتمی در کتاب از شهر دنیا تا دنیای شهر،از اندیشه جان لاک تمجید کرده؛ در صورتیکه اگرمقدمه کتاب من را می‌خواندند و تامل می‌كردند اعتراف می‌كردند كه این مقاله تا چه حد در دفاع از تفكر اصیل و غیر تقلیدی و بیانگر شخصیتی است كه باید در این برهه حساس از زمان داشته باشیم و بخش آخر کتاب من نقد لیبرال دموکراسی است. کسی می‌تواند فلسفه سیاسی بنویسد؛ اما اسم لاک را نبرد؟ "

رئیس جمهور سابق ایران یکی دیگر از دروغ‌های افراد خاص را، "تحریف تاریخ و سوءاستفاده از تشابه اسمی یکی از شخصیت‌های انقلابی و اصلاح‌طلب که او را تحصیل کردۀ یکی از سرویس‌های جاسوسی خوانده‌اند"، ذکر کرد و خاطرنشان کرد "فردی با چنین نامی حدود ۵۰سال پیش وجود داشته، اما نکته جالب آنکه این شخصیت اصلاح‌طلب که با آن فرد تشابه اسمی دارد در آن زمان حدودا ده ساله بوده است، این افراد به سادگی فلان شخصیت ممتاز و مومن را رسما فراماسون معرفی می‌كنند،این شیوه‌ انسان را به یادهیاهوها و تبلیغات مسموم بعضی چپ‌نماهای دهه‌ها پیش می‌اندازد. "

خاتمی خصوصیات جریان اصلاح‌طلب را، "پیروی از خط امام راحل، دلبستگی به انقلاب و جمهوری اسلامی و پایبندی به قانون اساسی" ذکر و تاکید کرد "اعتراض عمده‌ای که وجود داشته این بوده که چرا قانون اساسی درست اجراء نمی‌شود؟یا اصلا اجرا نمی‌شود یا با روش‌های غلط اجرا می‌شود. ..اصلاحات چیزی جز این نیست که اصل نظام و چارچوب را قبول داریم و معتقدیم اگر مسائلی و انحراف هائی هم وجود دارد با همین معیارهای موجود اصلاح شود. "

محمد خاتمی همچنین خاطرنشان کرد "آن‌چه در درجه اول بر اثر تصورات و موهومات غلط آسیب می‌بیند اصل نظام، انقلاب و رهبری و در درجه بعد انبوه نیروهای سالم جامعه است که دچار محرومیت و گرفتاری می‌شوند. "

رئیس جمهور دوره اصلاحات ضمن انتقاد از فضای رسانه‌ای حاکم بر کشور، تصریح کرد "متاسفانه بسیاری از رسانه‌ها، چه غیر رسمی که باید مبلغ اخلاق؛ تقوا و راستی و درستی باشند، چه رسانه‌های رسمی که عنوان ملی و یا هر چیز دیگر دارند و ابتکار عمل در دستشان هست، هر نسبتی بخواهند به شخصیت‌های کشور می‌دهند و از این سو هم واقعا نمی‌توان حرف زد. ..برخی افراد گله می‌کنند که بیانیه فلان کاندیدا تند بود، یا فلان جمله تند را داشت ولی آن طرف را نمی‌بینند که هیچ نسبت ناروا و اهانتی نیست كه به شخصیت‌های خوش سابقه و مومن و مورد علاقه بخش عظیمی از مردم ندهند و نكرده باشند؛ این طرف را نمی‌بینند و از فلان بیانیه برآشفته می‌شوند. "

خاتمی با انتقاد از عدم آزادی یا حتی مرخصی نوروزی تمام زندانیان، خاطرنشان کرد "انتظار داشتیم در آستانه عید نوروز، گام مشخص‌تری برای آزادی زندانیان برداشته شود و از تندروی‌ها جلوگیری شود."

محمد خاتمی در پایان با اشاره به سیاست های موجود در کشور، خاطرنشان نمود "نمی‌دانم امسال و یا سال آینده چه کسی جوابگوی مسائل اقتصادی و بین‌المللی خواهد بود که لابلای مسائل سیاسی کشور گم شده است و مطمئنا جامعه و به خصوص طبقات متوسط به پایین با مشكلات مواجه خواهند بود و همه باید بكوشیم تا مشكلات را به نفع مردم حل كنیم. "

-------------------------------------------------------------------------------------

دادگاه تجديدنظر عبدالله رمضان‌زاده را به پنج سال حبس محکوم کرد

جرس: وکيل مدافع عبدالله رمضان‌زاده، قائم مقام دبير کل جبهه‌ مشارکت از صدور حکم موکلش از سوی شعبه ‌٥٤ دادگاه تجديدنظر خبر داد و گفت: نسبت به حکم صادره اعتراض خواهم کرد.

عباس شيری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار کرد: شعبه‌ ‌٥٤ دادگاه تجديدنظر استان تهران، شش سال حبس موکلم را با اين استدلال که اقدامات انجام شده به وسيله وی صرفا منطبق با ماده‌ ‌٦١٠ قانون مجازات اسلامی است، به پنج سال حبس تغيير داد.

وی ادامه داد: استدلال‌های دادگاه تجديدنظر عمدتا همان استدلال‌های ارائه شده به وسيله‌ شعبه‌ ‌١٥ دادگاه انقلاب بوده است. عمده اين استدلال‌ها در دادنامه صادره مرتبط با جلسه مورخ ‌٢٣/٣/٨٨ جبهه‌ مشارکت است که در اين جلسه نتيجه‌ انتخابات مورد قبول شورای مرکزی جبهه مشارکت قرار نگرفته بود.

شيری مدعی شد: موکل اينجانب در اثنای جلسه‌ ياد شده از جلسه خارج و بلافاصله دستگير شده است؛ بديهی است که حوادث اتفاق افتاده بعد از ‌٢٣ خرداد نمی‌توانسته هيچ ارتباطی به موکل اينجانب داشته باشد.

وی افزود: هرچند براساس بخشنامه رياست جديد قوه‌ قضاييه، اعتراض در چارچوب ماده‌‌ ١٨ قانون اصلاحی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، درحال حاضر مورد پذيرش قرار نمی‌گيرد ولی به دليل تصريح ماده‌ ‌١٨ قانون تشکيل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، اينجانب تصميم به اعتراض به حکم ياد شده را در چارچوب ماده‌ ‌١٨ اصلاحی دارم.

-------------------------------------------------------------------------------------

رضازاده 12 کارمند فدراسیون وزنه‌برداری را اخراج کرد

دبیر هم اخراج شد

جرس: سرپرست فدراسیون وزنه برداری روز سه شنبه 12 نفر از اعضای این فدراسیون را اخراج کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین رضازاده که چند ماهی است به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه برداری فعالیت می کند ، امروز حکم اخراج 12 کارمند و مسئول این فدراسیون را به آنها ابلاغ کرد.

اسامی اخراجی های فدراسیون وزنه برداری به این شرح است:
حسام الدین اسدی کاوان، معصومه زارع، مریم حسن زاده، روح الله دوستی سنجابی، حسن معاونیان، فریبا نوانکش، شهرزاد کاوه، علیرضا جلایر، غلامعلی گل محمدی، کامیار برومند، اصغر عباسی، علی سیردانی.

هنوز دلایلقطعی اخراج این افراد اعلام نشده است.

در بین اسامی نفرات اخراج شده نام علیرضا جلایر که به عنوان دبیر فدراسیون وزنه برداری فعالیت می کرد نیز دیده می شود. جلایر در گفتگو با مهر این خبر را تایید کرد.

جلایر: رضازاده کاره‌ای نیست که مرااخراج کند

دبیر فدراسیون وزنه برداری پس از قرار گرفتن در فهرست اخراجیهای این فدراسیون گفت: حسین رضازاده در جایگاهی قرار ندارد که بتواند مرا اخراج کند.

علیرضا جلایر در گفتگو با خبرنگار مهر عصر سه شنبه در این خصوص اظهار داشت: هنوز در این خصوص چیزی به من ابلاغ نشده است و از زبان دیگران خبر برکناری خودم را شنیده ام. البته در این فدراسیون همه چیز غیرقانونی است.

وی افزود: رضازاده سرپرست فدراسیون وزنه برداری است و رئیس نیست و به لحاظ حقوقی قادر به انجام این کار نیست. او کاره ای نیست که بخواهد چنین حکمی را صادر کند.

جلایر در پایان گفت: من پیش از این استعفای خود را آماده کرده ام و فردا به فدراسیون وزنه برداری می روم تا آن را تحویل مسئولان دهم.

-------------------------------------------------------------------------------------

شهاب طباطبایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

جرس: شهاب طباطبایی از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سید شهاب الدین طباطبایی در گفتگو با ایلنا، ضمن تایید خبر محکومیت قطعی خود به ۵ سال حبس تعزیری گفت: دادگاه تجدیدنظر عینا حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را تایید کرده است.

گفتنی است شهاب الدین طباطبایی در حوادث بعد از انتخابات دستگیر و به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی،تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور از سوی قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود که از بیست و هشتم بهمن‌ماه به مرخصی آمد.

وی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت است که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ریاست ستاد 88 را بر عهده داشت.

-------------------------------------------------------------------------------------

31 سال پس از رفراندم جعلی

17-01-1389

رضا فتح‏الله‏نژاد

31 سال پس از به اصطلاح رفراندوم جمهوری اسلامی در 10 فروردین 1358، این رفراندوم هنوز قابل بررسی بیشتر از زوایای گوناگون و با اتکا به اسناد تاریخی می‏باشد. به اصطلاح رفراندمی که در 12 فروردین‏ماه همان سال نتایج سرسام‏آورش اعلام شد و تازه به قدرت رسیدگان تهران، روز نتایج دستکاری شده‏ی خود را به عنوان "روز جمهوری اسلامی" نامگذاری کردند.
رفراندمی جعلی


در به اصطلاح رفراندمی که در 10 فروردین 58 برگزار شد، در برگه‏ی آراء تنها دو گزینه نوشته شده بود. رژیم سلطنتی یا رژیم جمهوری اسلامی. در برگهای اخذ رأی، نه اسامی چند سیستم رایج سیاسی و یا دمکراتیک جهان به چشم می‏خورد و نه رأی‏دهنده‏ این امکان را داشت که سیستم مطلوب خود را بنویسد، بلکه می‏بایست یا رژیمی را برگزیند که پس از چندین دهه فشار قربانی تازه از آن رهایی یافته بود و یا رژیمی را برگزیند که شناخت و تجربه‏ای در مورد آن نداشت. از سوی دیگر در فضای موجود سیاسی وقت ایران، ایدئولوژی‏های انقلابی کلیه‏ی عرصه‏ها را به انحصار درآورده بودند و آنچه موجود نبود، همانا روح دیالوگ آزادانه، منطق درک متقابل و فرهنگ تسامح و تساهل بود. طبق روال معمولی در جهان، همزمان در کشوری قرار باشد در مورد سیستم سیاسی رفراندم شود، مردم قبلاً نمایندگان خود را برای مجلس مؤسسان یا مجلس تدوین‏گر قانون اساسی انتخاب می‏کنند تا نخبگان که در مورد قانون و حقوق علم بیشتری دارند طی دیالوگی مفصل و ارزیابی و بررسی دقیق کلیه‏ی جوانب امر، یکی یا چند سیستم را برای به رفراندم گذاشتن، پیشنهاد کنند که در مرحله‏ی بعدی نیز حداقل یک فاصله‏ی زمانی طولانی مدت تعیین‏ می‏شود تا افکار عمومی آن کشور با هشیاری و علم بیشتری در پای صندوقهای اخذ رأی حاضر شوند. اما رفراندم 10 فروردین رژیم تازه به قدرت رسیده جمهوری اسلامی در شرایطی برگزار شد که تاریکی بر کشور سایه افکنده بود، نخبگان کشور یا کشته می‏شدند یا فرار می‏کردند و اگر چه هنوز دوران سانسور حکومتی کاملاً فرانرسیده بود، اما هم خود سانسور وجود داشت و هم وحشت از مرگ از چهره‏ی وحشت‏زده مطبوعات و رسانه‏های همگانی جریانات مختلف و به‏ویژه دگراندیشان پدیدار بود. خمینی، رهبر رژیم اعلام کرده بود که "جمهوری اسلامی آری، یعنی اسلام آری و جمهوری اسلامی خیر، یعنی اسلام خیر" و با توجه به این واقعیت که در آن دوران هنوز مردم ایران آگاه نبودند که موضعگیری در پس اسلام تنها نقابی برای یک حاکمیت ارتجاعی و انحصارطلب است، بنابراین پرواضح است چنین ادعایی از سوی خمینی چه تأثیرات فریبکارانه‏ای داشت. چگونگی برگزاری آن به اصطلاح رفراندوم از یکسو و اعلام نتایجی تعجب برانگیز از دگرسوی، بیانگر واقعیت گمراه‏کننده‏ی آن به اصطلاح رفراندوم هستند. جمهوری اسلامی در به اصطلاح انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 که امکانات برگزاری انتخاباتی سالم بسیار بیشتر است از سال 58 که کسی نمی‏توانست صندوقهای اخذ رأی در کجا هست و در کجا نیست و کدام رأی مال مردم و کدام مال تازه به قدرت رسیدگان است، به طور گسترده به دستکاری آراء چهار نامزدی که خود تعیین نموده است، اقدام می‏کند، چه برسد به سال 58!.
موضعگیری تاریخی و بایسته‏ی حزب دمکرات
در شرایطی که تازه به قدرت رسیدگان سعی داشتند با سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی مردم وجود فضای تندروانه‏ی وقت و با تقلب و نیرنگ‏های مختلف، رژیم مطلوب خود را بر کشور حکمفرما کنند، مردم کردستان چند دهه مبارزه را تجربه کرده و از لحاظ سیاسی هم برخوردار از حزب پیشرو و دمکرات و هم دارای خواستهای ملی ـ دمکراتیک بودند و لذا از تحریم آن به اصطلاح رفراندوم تعیین نوع نظام استقبال کردند و به‏طور کلی افتخار دیگری را بر سایر افتخارات تاریخی خود افزودند. حزب دمکرات کردستان ایران طی چند روز قبل از "10 فروردین"‏ چند هیئت بلندپایه را به تهران اعزام نمود تا هم از دیدگاه تازه‏ به قدرت‏رسیدگان در مورد مسئله‏ی کرد و اعطای خودمختاری به مردم کردستان بیشتر آگاه شوند و هم سطح دمکرات‏بودن یا عدم دمکرات‏بودن آنها را ارزیابی نماید که در نتیجه با صدور یک اطلاعیه، به اصطلاح رفراندوم تعیین نظام را تحریم نمود.
31 سال پس از رفراندوم جعلی
در 12 فروردین‏ماه 58، پیروزی سیستمی به نام "‏جمهوری اسلامی"‏ اعلام شد که این سیستم هم‏اکنون 31 سال است کلیه‏ی عرصه‏های فردی و عمومی ایران را به انحصار درآورده، بر کلیه‏ی سامان کشور چنگ انداخته است و با گذر زمان، روند سرکوب مردم و به زندان‏افکندن هر صدای دگراندیش را تسریع و تشدید می‏کند. "‏جمهوری اسلامی"‏ای که بعدها قانون اساسی‏اش بر یک سری مبانی ضدونقیض تدوین گشت، البته با این تفاوت که نهایتاً بر اساس سیستم ولایت فقیه تدوین شد و طی چند دهه‏ی اخیر، جهت زدودن هرگونه تردیدی نسبت به بی‏اختیاربودن مردم در برابر سیستم ولایت فقیه، مفهوم ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند. 31 سال پس از 12 فروردین 58، هنوز در بین خود نظام جمهوری اسلامی، اگر در مورد قدرتی تهی از صلاحیت هم باشد، نظرات متفاوتی و بدین ترتیب رفتارهای مبهم و گاهاً متضادی وجود دارد، به نوعی که اشخاصی روند انحصار همه‏ی قدرت در دست ولی فقیه و ارگان‏های انتصابی را انحراف از قانون اساسی قلمداد می‏کنند و اشخاصی نیز چنین روندی را پیاده‏کردن تمام و کمال قانون اساسی جمهوری اسلامی می‏دانند. اکنون، به‏جز مردم کردستان، مردم سایر نقاط ایران و از جمله مردم ملیت‏های ستمدیده‏ و حتی بخش عمده‏ی قشر مذهبی ایران نیز بر این امر واقف‏اند که با سیستمی مواجه‏اند که نه جمهوری و نه اسلامی است.

منبع:‌روزنامه "کوردستان"، شماره 530

-------------------------------------------------------------------------------------

ارتباط با فرمانده ارشد پلیس و بازداشت یک شهروند به جرم عبور از میدان انقلاب!

جرس: بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از شهروندان بازداشت شده در روز ۱۶ آذر سال گذشته، فردی بود که جهت دریافت طلب مالی خود، از خیابانی در حوالی میدان انقلاب عبور می کرد، تا اینکه نیمه شب همان روز با هجوم ماموران پلیس امنیت به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این گزارش با اعلام اینکه نامبرده مصطفی نوروزی نام دارد، در زندان متوجه می شود كه فردی که باید به وی طلبش را مسترد می کرد (بدهكار)، با یكی از فرماندهان ارشد پلیس امنیت ارتباط خانوادگی داشته و با سوء استفاده از همین مساله و با استناد به ترددِ این فرد در آن محدوده مکانی، وی را دستگیر کرده اند.

لازم به ذکر است اتهامات وارده به نوروزی، "توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی" از طریق شركت در تجمعات اعتراضی ۱۶ آذر (روز دانشجو) عنوان شده است.

نامبرده کماکان در زندان اوین و در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد.

-------------------------------------------------------------------------------------

راه اندازی وبلاگ برای آزادی زندانی سیاسی عماد بهاور

جرس: در اعتراض به چهارمین بازداشت عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و عضو هسته مرکزی پویش موج سوم، اخیرا وبلاگی راه‌اندازی شده است تا اخبار و یادداشت‌های مرتبط با بازداشتِ این فعال ملی- مذهبی گردآوری و منتشر ‌گردد.

عماد بهاور طی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در چهار نوبت بازداشت، گذرنامه‌اش توقیف، از محل کار اخراج و از ادامه تحصیل محروم گردید.

بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایرانو عضو دفتر سیاسی آن تشکل ملی- مذهبی و عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم) است که هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری و هم بعد از آن مورد بازداشت قرار گرفت.

عماد ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ در حالی كه به دادگاه انقلاب برای آخرین دفاعیات احضار شده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.

این وبلاگ هم اکنون تحت عنوان «عماد بهاور را آزاد کنید

»، فعال می باشد.

http://www.freebahavar.blogspot.com/

------------------------------------------------------------

محکومیت یک فعال حقوق بشر به یازده سال حبس

جرس: بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، ابوالفضل عابدینی نصر، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، بدون دسترسی به وکیل مدافعِ خود، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این گزارش، دادگاه انقلابِ اهواز، ابوالفضل عابدینی خبرنگار مستقل و از مسئولین سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر درایران (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

خبرگزاری هرانا همچنین خاطرنشان می سازد یکی از استنادات دادستان در خصوص اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارت ویزیت عابدینی با عنوان "مسئول روابط عمومی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" بود که ضمیمه پرونده وی شده بود.

حکم زندان عابدینی که اواخر اسفندماه گذشته صادر و نهم فروردین امسال به محمد اولیایی فرد، وکیل ایشان ابلاغ شد، مربوط به پرونده پیشین عابدینی است که به بازداشت ایشان در تیرماه سال گذشته و آزادی با قید وثیقه در آبان ماه همان سال منجر شد.

عابدینی آخرین بار نیمه شب ۱۱ اسفند ماه گذشته، همزمان با دستگیریِ دیگرفعالان حقوق بشر در سراسر کشور، در منزل مسکونی خود در رامهرمز با محاصره منزل و ضرب و شتم شدید دستگیر گردید و به انفرادی بند دو الف زندان اوین منتقل شد که علیرغم گذشت بیش از یکماه، اتهامات پرونده جدید هنوز به دکتر اولیایی وکیل ایشان ابلاغ نگردیده است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

گزارش کنفرانس آینده سکولاریسم در ایران

روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم مارس سال جاری میلادی شاهد برگزاری کنفرانس "آینده سکولاریسم در ایران و نقش دین در حوزه عمومی" در شهر شیکاگو بود. این کنفرانس با حمایت کالج "لیک فارست" و به ویژه با تلاش و مدیریت دکتر احمد صدری و دپارتمان مطالعات اسلامی کالج لیک فارست برگزار شد. حضور چهره های متعددی از روشنفکران و اندیشمندان ایرانی در حوزه های مختلف فرهنگی و سیاسی از جمله عبدالکریم سروش، مهرزاد بروجردی، احمد و محمود صدری، آرش نراقی، علی میرسپاسی، حمید دباشی، حسن شریعتمداری و اکبر گنجی از نکات قابل توجه کنفرانس بود.

هدف از برگزاری کنفرانس آغاز یک گفتگوی چند جانبه میان متفکرین و صاحب نظران حوزه های سیاسی و فرهنگی درباره امکان و یا امتناع سکولاریسم در ایرانِ پس از انتخابات خرداد 1388 می باشد. وقایع پس از انتخابات خرداد 1388 و شکل گیری جنبشی مردمی موسوم به جنبش سبز در ایران، سوالات و چالش های عملی و نظری متعددی را پیش روی فعالان سیاسی و فرهنگی قرار داده است. یکی از این چالش ها توصیف نسخه ای مناسب از سکولاریسم سیاسی در ایران و چگونگی دست یابی به آن با توجه به مختصات سیاسی و اقلیم فرهنگی و دینی حال حاضر ایران است.

در همین راستا سخنرانان در بخش های مختلف و طی دو روز به بیان دیدگاه های خود پرداختند. در نخستین روز کنفرانس شرکت کنندگان به بحث و بررسی مفهوم تاریخی سکولاریسم و چگونگی تحول آن در مغرب زمین، سکولاریسم در ایران و عالم اسلام و همچنین امکانات پیش روی جنبش سیاسی شکل گرفته برای تحقق نسخه ای مناسب از جدایی دین و دولت در ایران کنونی پرداختند.

نادر هاشمی استاد علوم سیاسی دانشگاه دنور با تاکید بر وجود انواع مختلف سکولاریسم در حوزه های مختلف جغرافیایی بر نیاز بر آمده از بحران های تاریخی به عنوان عاملی اساسی در شکل گیری و رشد سکولاریسم در غرب تاکید نمود. در ادامه مهرزاد بروجردی استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز در سخنان خود به نقش مهم دین به مثابه یک ایدئولوژی در شکل بخشی به روابط سیاسی در سطح بین المللی و نیز اهمیت تقابل این ایدئولوژی با سکولاریسم فرهنگی و سیاسی در سطح جهانی پرداخت. او به طور ضمنی بر اختلاف خود با اکثریت سخنرانان حاضر در کنفرانس در این رابطه اشاره نمود و بر جدیت این رویارویی تاکید کرد.

معتزله به عنوان جریان فکری دارای عناصر سکولار

در بخش دیگر کنفرانس عبدالکریم سروش متفکر و روشنفکر دینی به ایراد سخنرانی پرداخت. او از معتزله به عنوان جریان فکری دارای عناصر سکولار در تاریخ تمدن اسلامی نام برد و بر اهمیت شکل گیری تفکر مستقل در حوزه هایی مانند علوم طبیعی و فلسفه به عنوان عواملی مهم در پیدایش سکولاریسم تاکید کرد. او با اشاره به اینکه سکولاریسم فرایندی تاریخی و پیوسته در جریان و با فرازها و فرودهایی در عالم اسلام بوده است علوم انسانی را تنها حوزه ای در ایران دانست که کماکان نیازمند خروج از زیر سیطره دین و عرفی شدن می باشد. سخنران دیگر این بخش آرش نراقی استاد فلسفه دین و اخلاق در کالج موراویان بود. او با اشاره به شکل گیری نوعی فضای عمومی "جهانی" در دنیای کنونی به لزوم طرح نظریه ای برای "مدارای فرهنگی" در عالم اسلام برای مدیریت مناسبات شکل گرفته در این نوع جدید از فضای عمومی پرداخت. او با انتقاد از موضع برخی از متفکرین مسلمان مانند عبدالکریم سروش و با بیان اینکه کثرت گرایی دینی شرطی کافی و نه لازم برای مدارای فرهنگی است به نفع نظریه ای از مدارا بر مبنای احترام متقابل استدلال نمود.

حضور دین در جامعه آینده ایران

احمد صدری استاد جامعه شناسی ادیان کالج "لیک فارست" یکی از سخنرانان آخرین بخش روز نخست کنفرانس بود. او انواع ممکن حضور دین در جامعه آینده ایران را در یک تقسیم بندی پنج گانه بر اساس حضور یا غیبت دین در عرصه های فردی، جامعه مدنی و حوزه های عمومی و سیاسی برشمرد. او به دفاع از حضور موثر دین تنها در حیطه های فردی و جامعه مدنی و عدم حضور دین در حیطه عمومی حتی در قالب احزاب دینی در یک حکومت دموکراتیک پرداخت. از این منظر حضور دین در قالب احزاب سیاسی می تواند منجر به کنار گذاشته شدن قواعد دموکراتیک و تسلط اسلام سیاسی بنیادگرا در عرصه سیاسی گردد و به دلیل همین مخاطره قابل توجه حضور دین به هر شکل در عرصه سیاسی گزینه مطلوبی نخواهد بود.

سکولاریسم و مسائل زنان

اولین قسمت روز دوم کنفرانس به سکولاریسم و مسائل زنان در حوزه نظر و عمل اختصاص داشت. در این بخش رفیا زکریا از فعالین برجسته در حوزه مسائل قانونی مهاجرین مسلمان در آمریکا به ایراد سخنان خود در باره اهمیت توجه به مشکلات عملی و برقراری ارتباط میان حوزه های نظری و عملی برای حل و فصل مشکلات زنان مسلمان پرداخت. گلبرگ باشی محقق و مدرس مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز سخنران دیگر این بخش از کنفرانس بود. او با تشریح دوگانه سکولار-مذهبی در جنبش زنان ایران به مخرب بودن این دوگانه انگاری فرهنگی اشاره کرده و از امکان فرا رفتن از دوگانه سکولار-مذهبی برای پیشبرد موثرتر اهداف فراگیر جنبش زنان در ایران دفاع نمود.

در انتها و در آخرین بخش کنفرانس در روز دوم سخنرانان عموما به طرح و بحث مسائل مرتبط با سیاست های جاری در ایران پرداختند. در ابتدا اکبر گنجی روشنفکر و فعال سیاسی به طرح و تشریح سه نوع متفاوت از سکولاریسم پرداخت و از سکولاریسمی که دین را مجاز به حضور در عرصه های فردی و اجتماعی می داند دفاع کرد. سپس محمد برقعی استاد دانشگاه استراگر از امتناع جدا سازی مطلق دین و دولت سخن گفت و موانع عملی جدایی دین و سیاست در ایران را با ذکر مثال هایی از قوانین موجود برشمرد. محمود صدری استاد دانشگاه زنان تگزاس نیز با تشریح نظریه دولت-مرکز انقلاب ها با رد توهم انقلاب مخملین از طرف حکومت ایران به تبیین راهکارهای ممکن برای تغییر وضع موجود در فضای سیاسی ایران پرداخت و در ادامه از راهکاری با عنوان "اصلاح، نه انقلاب" سخن گفت.

در ادامه همین بخش از کنفرانس که برخلاف بخش پیشین و روز نخست به زبان فارسی ایراد می شد محمد امینی محقق تاریخ به بیان دیدگاه های خود پرداخت. او به عرفی بودن "دیوان" در تاریخ ایران بعد از اسلام اشاره کرد و با ذکر مثال هایی تاریخی از انقلاب مشروطه و دوران متاخر، سکولاریسم را دارای مبانی، ریشه های تاریخی و امکان قابل توجه برای تحقق در ایران دانست. پس از او حسن شریعتمداری از چهره های سیاسی شناخته شده اقدام به تبیین قرائتی از اسلام با عنوان اسلام مدنی در مقابل اسلام سیاسی نمود. او اسلام مدنی را موافق با جدایی دین و دولت و راه حل مشکلات سیاسی ایران دانست و از آیت الله شریعتمداری و آیت الله خمینی به عنوان نمایندگان اسلام مدنی و اسلام سیاسی نام برد.

آخرین سخنران کنفرانس علی افشاری از فعالین دانشجویی خارج از کشور بود. او با برشمردن واقعیات موجود در عرصه سیاسی ایران به تشریح بازیگران موثر سیاسی و وزن و ترکیب هر یک از آنان در جغرافیای سیاسی کنونی پرداخت. او در انتها به تبیین نسخه ای ممکن از سکولاریسم در ایران پرداخته و بر خلاف نظر گاه احمد صدری از حضور دین به شکلی دموکراتیک در عرصه سیاسی آینده ایران دفاع نمود.

------------------------------------------------------------------------------

تمدید قرار بازداشتِ یکی از فعالان دانشجویی و مدنی کُرد به مدت شش ماه دیگر

جرس: ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، بازپرس پروندۀ عباس کاکایی، فعال مدنیِ کُردِ اهل قروه، فارغ التحصیل علوم ارتباطات دانشگاه تهران و معلم دبیرستانهای استان تهران، قرار بازداشت وی را به مدت شش ماه تمدید کرد.

عباس کاکایی پیش از روز دانشجوی سال گذشته، در پی احضار به دادگاه انقلاب تهران بازداشت شد که طی مدت زمان بازداشت، هیچ یک از اتهامات مندرج در پرونده را نپذیرفته و بنا بر گفته خانوادۀ وی، علت تمدید قرار بازداشت نامبرده اِعمال فشار مضاعف بر این زندانی است.

به گزارش هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران، عباس کاکایی از بیماری دستگاه گوارشی رنج می برد و قبل از بازداشت نیز تحت معالجات پزشکی قرار داشته است و خانوادۀ وی نیز نسبت به وضعیت جسمانی این فعال مدنی ابراز نگرانی کرده اند.

----------------------------------------------------------------------------

آغاز به کار کمپین ۱۱ اسفند / تلاشی جمعی در حمایت از فعالان حقوق بشر دربند

جرس: با گذشت بیش از یک ماه از دستگیریِ دهها تن از فعالان حقوق بشر و همچنین ادامه بازداشتِ گزارشگران حقوق بشر، گروهی از حامیان جنبش آزادی خواهانۀ مردم ایران، با راه اندازی "کمپین یازده اسفند"، قصد دارند به حمایت گستردۀ داخلی و بین المللی از فعالان حقوق بشر دربند که تحت فشار قرار دارند، بپردازند.

دلیل نامگذاری این کمپین بنام «یازده اسفند»، اشاره به موج گستردۀ بازداشت و ربودن فعالان و گزارشگران حقوق بشر وفعالان حوزۀ اینترنت در تاریخ ۱۱ اسفند سال گذشته می باشد.

در شرح دلایلِ راه اندازیِ این آکسیون، تارنمای کمپین ۱۱ اسفند خاطرنشان ساخته است "دستگاه امنیتی حکومت ایران، پس از وقایع انتخاباتی سال ‍۸۸، نوک پیکان حملات خود به قصد پایان دادن به اعتراضات مردمی را به سوی جامعه مدنی، فعالان آن و بالطبع مدافعان حقوق بشر گرفته و طبیعی بود در این حمله مدافعان کمتر شناخته شده حقوق بشر بیشترین آسیب و فشار را متحمل شوند که این روند با بازداشت تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر جاری بود؛ اما مورخ ۱۱ اسفند به دستور دادستانی نیروهای امنیتی با مدیریت سپاه پاسداران در اقصی نقاط کشور تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر را بازداشت کردند."

لازم به ذکر است در حال حاضر دست کم ۴۰ تن از بازداشت شدگانِ یورش یازده اسفند ۸۸، در بند ۲ الف و یا بند ۸ زندان رجایی شهر و زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران نگهداری می شوند و اکثریت آنان از حقوق اولیه همچون امکان تماس با دنیای بیرون، عدم استقرار در سلول انفرادی، ملاقات و داشتن وکیل مدافع، تفهیم اتهام و .. محروم هستند.

دست اندرکاران این کمپین قصد دارند افکار عمومی را در حمایت از قربانیان سناریوسازی سپاه، مورد اطلاع رسانی و شفاف سازی قرار دهند.

http://www.11esfand.com/

-----------------------------------------------------------------------

مهدی محمودیان؛ جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد

هدی امیدوار

جرس: مهدی محمودیان که نامش با افشاگری جنایات کهریزک عجین شده،امروز خود قربانی جنایتی تازه در اوین است. عفونت مزمن ریه، راه تنفس بر این جوان فعال حقوق بشر تنگ کرده ، نفسش به شماره افتاده است. سرفه ها امان از او بریده است. رنگ پریده شده و چهره بشاش و خندانش تکیده است.

هوشنگ محمودیان، پدر مهدی تازه از دیدار فرزند آمده، هفتاد و پنچ ساله است. حتی اگر پدر هم نباشی می توان لحظه ای خود را بجای پیرمرد گذاشت که در این روزهای بهاری از دوری فرزندش چه حالی دارد.

از اینکه توانسته برای فرزند بیمارش رخت و لباس و پتو ببرد، خوشحال است! امید دارد که دیگر سرمای اوین پسرش را نیازارد.

تنها در خانه. مادر هر روز که می شود. چادر بر سر می کند. نامه ها و پرونده را زیر بغل می زند وبه دادستانی می رود. عصر است ولی هنوز برنگشته است.

مادر امید دارد که این رفتنها و آمدنها، این وعده و وعید ها بالاخره به نتیجه می رسد و مهدی اش را ولو موقتی از بند می رهد.

مادر کبودی ها را بر تن فرزندش دیده در اولین ملاقات که چنین بی تاب شده. تا ندیده بود امید داشت که در" زندان حکومت اسلامی" ، حتما پسرش در امن و امان است در دست زندانبان. آخر او هم مثل خیلی ها از رفتار پیامبر و امام اول شیعیان با اسیران جنگی کافر داستانها شنیده بود.

گمانش نبود که مهدی اش را اینگونه ببیند. او نمی دانست که مهدی اش را 75 روز در انفرادی نگه می دارند و آنقدر شکنجه می کنند که به بیماری کلیوی مبتلا شود.

حتی تصورش را نمی کرد که سه زندانبان بر سر زندانی بی پناهی بریزند و آنقدر کتکش بزنند که هنوز بعد از مدتها حتی در ملاقات کابینی آثارش بر بدن فرزندش هویدا باشد.

او فقط گمانش بود درد فراق است و هجران فرزند....

درد دل زینب هفت ساله

او که می داند هجر فرزند چه دردناک است برای تقلیل این یک " درد مهدی اش" تمام تلاش خود را کرد تا او بتواند دختر هفت ساله اش زینب را که از دوری بابا بی تابی می کند،به آغوش پدر برساند. یازده اسفند یعنی بعد از شش ماه...... زینب در کودکی دارد دردهای بزرگترها را تجربه می کند. او دچار افسردگی شده.

پدر مهدی می گوید زینب وقتی پدرش را می بیند با او درد دل می کند!! آخر مگر یک کودک هفت ساله چه دردی دارد که باید به پدر بگوید!

پدر که بیماری قند دارد و این روزها بجای اینکه با دلی آرام دوران بازنشستگی را سپری کند، در انتظار روز ملاقات فرزند ایام هفته را می گذراند.

هفته ای یکبار از وحدت اسلامی(میدان شاپور سابق) به اوین رفتن نباید کار ساده ای باشد. پیرمرد با همسرش می رود. گاهی نوه کوچکش را هم به همراه می برد. گلایه نمی کند از دوری راه و مشکلاتی که هست. فقط می خواهد جگر گوشه اش را به یک بیمارستان خوب ببرد تا حالش خوب شود و قول می دهد که دوباره تحویل زندانبانش دهد.

اما حتی این درخواست کوچک پدر هم بی نتیجه مانده است. دیروز شکایت تازه ای در دادسرای مستقر در اوین گذاشته به این امید که " مرخصی" دهند به این فرزند بیمار.

یک چیزی بنویسید!

ساده سخن می گوید. بی هیچ پیرایه. مثل خیلی از پدر بزرگهایمان. می گوید من که سواد ندارم؛ شما که باسوادید یک چیزی برای مهدیم بنویسید ، شاید بگذارند دوا درمانش کنیم.

او فراموش کرده که قاضی دادگاه با فریاد گفته بود که غیر ممکن است و باید در زندان بماند و مرخصی هم ندارد!

می گوید مهدی وقتی زنگ می زند فقط می تواند دقیقه ای سخن بگوید. چون در بندشان فقط یک تلفن است و صف زندانیانی که می خواهند با یک تماس تلفنی خانواده خود را شاد کنند.

می پرسد چرا در بند قاچاقچیان و جنایتکاران چند دستگاه تلفن است ولی در بند اینها فقط یکی؟!

جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد

می گویم می دانی : "جرمش چیست؟!" می گوید: "مهدی جرمی ندارد. مهدی که از این بچه ها نیست . همه اش نشسته بودپای این کامپیوتر،چیزمی نوشت. کار می کرد."

پدرمی گوید که مطالبش در برخی روزنامه ها چاپ می شد ولی اینها که جرم نیست،هست؟! پاسخی ندارم.

او نمی داند که مهدی چه اتهامات سنگینی دارد. "دفاع از مظلومان کهریزک"، " افشای دفنهای شبانه"، " اطلاع رسانی در مورد شکنجه زندانیان"، " عضویت در کمیته دفاع از زندانیان" و از همه مهمتر " اهل قلم بودن و نوشتن" ..... بر اساس قوانین نظام ولایی هریک از اینان کافی است که تو را محارب کند و به جرم براندازی و انجام انقلاب نرم و مخملین به چوبه دار بسپاردت.

پدر نمی داند که فرزندش مجرم باسابقه است ! در دفاغ از مظلومیت ها و در حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ نیز به مدت دو ماه بازداشت بوده است.

پدر نمی داند در این سرزمین ترا به اتهام انسان بودن می توانند به زنجیر کشند و از همه حقوق انسانی ات محروم کنند، چه رسد به اینکه این همه اتهام هم در پرونده خود داشته باشی!

محمودیان از روزنامه نگارانی است که نقش به سزایی در افشای جنایات رخ داده در بازداشتگاه مخوف کهریزک قبل و بعد از انتخابات داشت. گفته می شود او نخستین کسی است که دو سال قبل درباره اعمال روش های غیرانسانی و غیرقانونی با متهمان در این بازداشتگاه، اطلاع رسانی کرد.

او از همان زمان اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و دستگیری‌های شبانه‌ و کوچه به کوچه افراد، به دویچه‌وله گفته بود که هدف نهایی این طرح، زمینه‌سازی برای سرکوب فعالان سیاسی است.

پس از کودتای انتخاباتی نیز چندین بار درباره کشتار مردم سبز در خیابانها و دفن های شبانه و غیرقانونی شهدای جنبش سبز با رسانه های مختلف گفتگو کرده بود.

اما مهدی اتهامهای دیگری هم دارد! یک اسکناس عراقی متعلق به زمان صدام ، در اسباب بازی های دختر شش ساله اش پیدا شده، عضو شبکه اجتماعی فیس بوک است،در کودکی یک سفر زیارتی به سوریه داشته است!

جرمی تازه در اوین!

او در بند 209 اوین ، جرم تازه ای به جرایمش افزوده شده است: " رفتن به دستشویی بیش از میزان مقرر! در زندان حاکمان مدعی اسلام حتی دستشویی رفتن هم آداب دارد. هر شش ساعت! یکبار.. نه بیشتر. والا برهنه ات می کنند و در سرمای زمستانی درکه باید همان شش ساعت مقرری را در حیاط اوین بگذرانی.

فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان، در این باره گفته بود: " او را شش ساعت لخت در هوای باز و سرد نگاه داشته و بعد به یک سلول سرد انداخته‌اند. خودش در ملاقات جزییات این ضرب و شتم را تعریف کرد و گفت که تمام بدن‌اش کبود است.

بعدها مادر در نامه ای به دولت آبادی، دادستان تهران نوشت: در سردترین شب‌های دی‌ماه سال ۱۳۸۸ و در ادامه بازجویی‌های غیرانسانی فرزندم، مهدی محمودیان را به مدت هشت ساعت و صرفا با یک زیرپیراهنی در دمای بیش از ۱۰ درجه زیر صفر اوین در فضای باز نگه داشتندکه احتمالا آنچه بازجویان می‌پسندند انتخاب کند که نتیجه این عمل غیرانسانی این شد که به بیماری عفونت ریه مبتلا شده و هم‌اکنون نیز سرفه‌های وحشتناک می‌کند و در تماس تلفنی روزگذشته اعلام داشته که علی‌رغم مشکلات شدید تنفسی از اعزام ایشان به بیمارستان و درمان اساسی آن خودداری می‌کنند و همه اینها علاوه بر مشکلات دیگری از قبیل خون دماغ و ناراحتی‌های کلیوی است که در اثر فشاری‌های ناشی از دوران بازداشت و سلول انفرادی به وجود آمده و تشدید شده است.

کارشناس تجربی کهريزک!

پدر از خصوصیات اخلاقی مهدی می گوید که هیچ چیزی را برای خودش نمی خواست.هر چه داشت با دیگران به مشارکت می گذاشت. حتی در اوین به کمک سایر زندانیان پول جمع می کند و به زندانیانی که وسع مالی کمتری دارند کمک می کند. همان غدایش را هم با دیگران شریک می شود.

اما آنان که با او در فعالیتهای حقوق بشری اش همکار بوده اند، او را کارشناس تجربی کهریزک می خوانند.

می گویند: هنر زيبای اين فعال حقوق بشری که عضو حزب مشارکت می باشد به اين خاطر ارزشمندتر است که وی انسان ها را به سياسی و غيرسياسی تقسيم نکرد بلکه از حقوق انسان ايرانی دفاع کرد.

وی بدی حتی در حق مجرمان را نمی پسنديد چه برسد بدی در حق متهمان کهريزک.

می گویند او خیلی پیشتر از اتفاقات بعد از انتخابات از کهریزک گفته بود وفریاد کرده بود. او ناله فرزندان و مادران بازداشتی های کهريزک را شنيده بود و بعد با تحقيق شخصی آن را محک زده بود.

دوستان و همکارانش می گویند که محموديان را بايد يک کارشناس تجربی کهريزک دانست که تلاش کرد حتی با مقامات مسوول در مورد پايان دادن به وضعيت بازداشت همکاری انسانی و حقوق بشری داشته باشد.

صحبت از پژمردن یک برگ نیست

مهدی متولد سال 57 است. همه زندگیش را در دوران بعد از انقلاب سپری کرده است. در مدرسه و دانشگاه نظام اسلامی درس خوانده و تربیت شده. نه از اجانب درس گرفته و نه وابستگی دارد. مثل میلیونها جوان ایرانی. یک دغدغه دارد: ایرانی آباد و آزاد.

او به همراه هزاران جوان دیگر در بند بندیان است. مهدی را عده ای می شناسند. دستی به قلم داشته، با رسانه ها در تماس بوده ولی هزاران هزار را کسی نمی شناسد. دوستان روزنامه نگار هم ندارند. کسی هم برایشان وبلاگ درست نمی کند.

آنها هم در گوشه یکی از همین زندانها، معلوم نیست که چه حالی دارند. اتهام آنها از اتهام " مهدی" ها خیلی کمتر است. " ارسال و دریافت پیامک"، " تماشای راهپیمایی اعتراضی".

وقتی فریاد مادر مهدی به گوش کسی نمی رسد، چه انتظاری که فریاد مادر زندانیان گمنام به جایی برسد. نمی دانم یا صدایشان بلند نیست یا در این پهنه ای که " سرزمین شیران" می خواندنش،مردی و مردانگی مرده است و گوشی نیست که صدای این همه مظلومیت را بشنود.

جای مهدی ها زندان نیست. اینان امیدهای این مرزو بوم اند. کور سوی امید را خاموش نکیند . چراغ امید را نشکنید....

ای شب پرستان! فرادی ایران روشن است از نور نترسید.... نور را در بند نمی ماند....

----------------------------------------------------------

کروبی: من امروز عزای اسلام را گرفته ‌ام

کلمه: دبیرکل حزب اعتمادملی با انتقاد شدید از رواج تهمت و دروغ به نام اسلام و دین توسط فرقه‌ای کوچک گفت:« من امروز علاوه بر آنکه عزای امام راحل و انقلاب را گرفته‌ام بیش از همه عزای اسلام و امیرالمومنین را با این رفتارها گرفته‌ام.»

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در ادامه دیدارهای بهارانه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم، نمایندگان عضو فراکسیون خط امام(ره) دیدار رئیس مجلس اصلاحات رفتند.

حجت الاسلام و المسملین مهدی کروبی در این دیدار به بیان برخی سوءاستفاده‌ها، رفتارهای ناپسند و بی‌اخلاقی‌هایی که به نام اسلام انجام می‌شود پرداخت و به شدت از این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به موضع منفی مراجع عظام تقلید نسبت به دولت و نیز پیغام برخی مراجع به یکدیگر در آستانه سفیر اخیر احمدی‌نژاد به قم مبنی بر اینکه او را به حضور نپذیرند، این وضعیت را بی‌سابقه عنوان کرد.

دبیرکل حزب اعتمادملی همچنین با اشاره به جایگاه رفیع مجلس خواستار آن شد که نمایندگان با درنظر گرفتن مصالح کشور و ملت تصمیم‌گیری نمایند و تمامی تلاش خود را برای حل مشکلات کشور به کار ببندند.

رئیس مجلس ششم با اشاره به نحوه بررسی بودجه و لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت:« امروز انسان متعجب می‌شود که برخی نمایندگان در حالی که هنوز جوهر ابلاغ بودجه خشک نشده به دنبال ارائه متمم و اصلاحیه برای بودجه هستند.»

وی ادامه داد:« اصرار دولت برای رفراندوم و درآمد ۴۰هزار میلیارد تومانی از نظر من چیزی جز انداختن توپ به زمین مجلس و ملت و نیز احتمال بالای شانه خالی کردن از اجرای این قانون بعد از یکی دو سال نیست.»

در این دیدار که ساعتی بعد از انتشار خبر هتک حرمت وقیحانه به آرامگاه آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی برگزار شد، کروبی با محکومیت شدید این اقدام گفت:« عده‌ای هستند که انجام هرگونه عمل و نسبت دادن هر تهمتی به کسانی که نمی‌پسندند ابایی ندارند و متاسفانه حرمت هیچ شخص و فردی را هم نگه نمی‌دارند و وضعیت به گونه‌ای شده که اگر یک روز از برخی آقایان و رسانه‌ها دروغ و تهمت و بی‌اخلاقی نشنویم و نبینیم باید تعجب کنیم که چه اتفاقی افتاده است؟!»

------------------------------------------------------

اعتراف به قلابی بودن نمایندگان مجلس رژیم

خبرآنلاین: صبح امروز مهدی کوچک‎زاده نماینده تهران در قالب تذکری از صف طویل وارد کنندگان در مقابل کمیسیون تلفیق برای لابی با مجلس خبر داد که با واکنش یکی از اعضای این کمیسیون همراه شد.

بهمن اخوان سخنان کوچک‎زاده را به منزله اهانت به اعضای کمیسیون دانست و گفت: وارد کنندگان خودرو به کمیسیون صنایع نامه نوشتند و گفتند با تعرفه واردات خودرو به میزان 70 درصد مخالف هستند. پس اینگونه نیست که کمیسیون تلفیق به دنبال خواست وارد کنندگان باشد.

به گفته این نماینده اقلیت، کوچک‎زاده با این اتهامش جو مجلس را به هم زده و هوچی گری می‎کند.

وی خطاب به این نماینده حامی دولت گفت: از خیابان قزوین تا تجریش پیاده بروید، چهار نفر آدم هم شما را نمی‎شناسند؛ آنوقت به بقیه نمایندگان توهین می‎کنید.

--------------------------------------------------------------

یک هموطن دربند قربانی ارتباط بدهکار با فرمانده انتظامی

مصطفي نوروزي كه روز 16 آذر براي دريافت طلب مالي خود از خياباني در حوالي ميدان انقلاب عبور كرده بود، نیمه شب با هجوم ماموران پليس امنيت به منزلش بازداشت شد.

بنابر اطلاع گزارشگران هرانا، او در زندان متوجه مي شود كه فرد بدهكار با يكي از فرماندهان ارشد پليس امنيت ارتباط فامیلی داشته و با سوء استفاده از این مساله و با استناد به تردد، این فرد در روز 16 آذر در حوالي خيابان انقلاب به اتهام واهي دستگیرشده است.

گفتنی است،اتهامات وی توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی از طریق شركت در تجمع 16 آذر عنوان شده است.

-----------------------------------------------------------------

نگرانی آمريكا از دستیابی رژيم به قايق هاى سریع السیر

آمريكا نسبت به استفاده سپاه پاسداران از قايقهاى سريع السير براداستون چالنجر (Bradstone Challenger)، ابراز نگرانى كرد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت باوجود تلاشهاى دولت باراك اوباما براى جلوگيرى از افتادن قايقهاى قوى براداستون چالنجر (Bradstone Challenger) به‌دست سپاه پاسداران، عقيده بر اين است كه اين قايق در اختيار آنها قرار گرفته است. براداستون چالنجر يك قايق قوى با كارايى بالا است كه با پشتيبانى و پيمانكارى وزارت دفاع آمريكا ساخته شده است. واشنگتن پست درباره نحوه دستیابی پاسداران به اين قايق سريع السير نوشت بعد از اينكه اين قايق از حداقل دو طرف حساب عبور كرده بود آمريكا متوجه شد كه اين كالا در بندر دوربان در آفريقاى جنوبى قرار است به یک کشتی جمهوری اسلامی با پرچم هنگ كنگ منتقل شود. دفتر صنايع و امنيت در اداره بازرگانى آمريكا از مقامهاى آفريقاى جنوبى خواست تا از انتقال اين قايق جلوگيرى كند. اين دفتر ابراز نگرانى كرد كه سپاه پاسداران قصد دارد از اين نوع قايق به‌عنوان يك قايق سريع‌السير براى حمله استفاده كند ولى با اين وصف اين بارگيرى صورت گرفت زيرا بنابه گفته يك منبع، كسى متوجه اين پيام فكسى آمريكا آن هم در روز تعطيل آخر هفته نشده بود.

-------------------------------------------------------------------

آمریکا: رژیم تهران باید خلع سلاح اتمی را از خود شروع کند

رادیو فرانسه: دولت آمریکا ازتصمیم تهران مبنی بر برگزاری یک کنفرانس درباره خلع سلاح هسته ای در این کشور با کنایه یاد کرده و گفته است تهران باید این کار را از خود شرع کند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت گر ایران میخواهد برنامه خلع سلاح هسته ای را تقویت کند باید اول "خود را در آیینه تماشا کند."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران باید بطور حتمی اقداماتی را که تا کنون از آنها طفره رفته است اتخاذ کند. بگفته او، عدم اتخاذ این اقدامات از جانب تهران، غرب را وادار کرده است در پی اعمال تحریمهای ممکن علیه این کشور باشند.

دولت ایران که بدلیل برنامه هسته ای این کشور تحت فشار های بین المللی قرار دارد اعلام کرده است یک کنفرانس دوروزه درباره عدم توسعه سلاحهای هسته ای را بتاریخ 17 و 18 آوریل برگزار خواهد کرد. از قول تهران گفته شده چین یکی از شرکت کنندگان این کنفرانس خواهد بود.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره برگزاری این کنقرانس به خبرگزاری مهر گفت: "ادعاهای زیادی در رابطه با جلوگیری از بکارگیری سلاح های کشتار جمعی در جهان می شود اما متاسفانه این گونه احساس می شود کشورهایی که این شعارها را دنبال می کنند خودشان نسبت به تولید سلاح های کشتار جمعی و بخصوص سلاح های هسته ای بیشترین تلاش را می کنند".

این در حالیست که آمریکا بروزهای 12 و 13 آوریل، میزبان یک کنفرانس بین المللی درباره امنیت هسته یی خواهد بود که هدف آن گفتگو درباره اقدامات مشترک برای امنیت "مواد هسته ای آسیب پذیر" و "جلوگیری از اقدامات تروریستی هسته ای" اعلام شده است.

آمریکا می گوید چین تنها کشور عضو شورای امنیت که تا کنون گفتگو با تهران را ترجیح میداد اکنون پذیرفته است تا درباره چگونگی اعمال تحریمها علیه ایران، با سایر کشور های عضو شورای امنیت گفتگو کند.

-----------------------------------------------------------------

اردوغان: دوست عزیزم احمدی نژاد گفت ما دنبال بمب نیستیم

واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر به فرانسه در حالی که تلاش دارد اختلافات مربوط به پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را مرتفع کند؛ ضمن رد هرگونه تحریم علیه ایران ، تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانسته ثابت کند که ایران درپی ساخت سلاح هسته ای است. رجب طیب اردوغان در گفتگویی اختصاصی با روزنامه لوفیگارو در پاسخ به این سوال که ترکیه به یکی از فعالان منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و این کشور می تواند ایران را از ساخت سلاح هسته ای منصرف کند؛ گفت: در هر دیداری که با دوست عزیزم احمدی نژاد داشته ام وی تاکید می کند که ایران هرگز درپی ساخت بمب اتمی نیست.

-----------------------------------------------------------------

درگیری مسلحانه و قتل یک جوان کرد در مهاباد

وبلاگ ليلا روژ هه لات: نیروهای امنیتی روز سیزده‌ بدر در شهر مهاباد در منطقه‌ی پشت تپ، یک جوان کرد را به ‌قتل رساندند. جلال امینی در حالی که‌ به ‌همراه همسر و دختر 5 ساله‌ی خود قصد داشت جهت تفریح در روز سیزده‌ بدر به‌ خارج از شهر بروند، با ممانعت نیروهای رژیم در نزدیکی روستای "همزاوا " روبرو می شود. وی به ‌دلیل اینکه‌ قبلآ به ‌زندان محکوم شده‌ بوده، به‌ فرمان ایست نیروهای رژیم اعتنا نمی کند، این امر باعث شد تا نیروهای رژیم به ‌سمت وی تیر اندازی کنند. جلال امینی و خانواده‌اش از این تیراندازی جان سالم بدر‌ برده‌ و به ‌خانه‌ی خود در منطقه‌ی پشت تپ باز می گردند.اما چندین ماشین مملو از نیروهای مسلح نیروی انتظامی در ساعت 10 همین روز، به‌خانه‌ی وی حمله کردند و بین آنان درگیری به وجود آمد. پس از دو ساعت درگیری، چهار نفر از نیروهای انتظامی به‌شدت مجروح شدند که‌ یکی از آنان درجه‌ی افسری دارد. همچنین در میان زخمیهای رژیم، یک مزدور کرد بهنام لقمان افراس نیز دیده‌ می شود. یک شاهد عینی به نوروز تی وی گفت: در این درگیری جلال امینی پس از آنکه‌ در اثر اصابت چهار گلوله‌ مجروح و بیهوش شد بدست نیروهای امنیتی افتاده‌ و او را با خود بردند، خانواده‌ اش پس از تحویل جسد، مشاهده‌ کردند که‌ اثر 12 گلوله‌ بر روی سینه‌ و گردن اوست. در حالیکه‌ آثار ضرب و شتم شدید بر سر و صورت وی دیده می شد، و فک و دندانهایش بر اثر ضربه ی قنداق تفنگ، شکسته شده بود.بنابه ‌این گزارش، امروز در شهر مهاباد، مجلس ترحیم این جوان کرد برگزار گردید. قتل این جوان کرد باعث ایجاد موجی از اعتراض میان مردم شده است

------------------------------------------------------------

جنگ گرگها؛ معاون اول احمدی‌نژاد رئیس باند فساد است

سایت فرارو در تهران: عضو فراکسیون اصولگرایان از عدم دستگیری محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور انتقاد کرد و نسبت به باند فساد خیابان فاطمی افشاگری نمود.

الیاس نادران نماینده تهران در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس با بیان اینکه افرادی که در بحث مفاسد اقتصادی از رحیمی معاون اول رئیس جمهور دفاع می کنند از میزان دخالت وی در شبکه مفاسد اقتصادی که اخیرا اعضای آن دستگیر شده اند اطلاعی ندارند، اظهار داشت: یا این افرادی که از آقای رحیمی دفاع می کنند از میزان دخالت وی در شبکه فساد اطلاعی ندارند یا اینکه اطلاعات آنها ناقص است.

وی افزود: زمانی که بنده در صحن علنی در خصوص معاون اولی آقای رحیمی تذکر دادم همزمان برخی از نمایندگان در راستای انتصاب وی به رئیس جمهور نامه نگاری کردند.

نادران تصریح کرد: اگر نمایندگان از میزان دخالت رحیمی در شبکه فساد اطلاع داشته باشند از حمایت های خود از وی دست بر می دارند، به نامه اخیر مجلس به آیت الله صادق آملی لاریجانی برای مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی اشاره کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان با امضای نامه اخیر به رئیس قوه قضائیه نشان دادند که علی رغم اطلاعات اجمالی که از موضوع دارند موضع حق و عدالت طلبانه در رابطه با این گونه موضوعات می گیرند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای رحیمی رئیس حلقه فساد در خیابان فاطمی است که نسبت به جمع آوری منابع از محل منابع فاسد و توزیع آن تصمیم گیری می کرده است و اکنون تقریبا همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده اند الا معاون اول فعلی رئیس جمهور.

------------------------------------------------------------

سال 89، سال کار مضاعف براى سرنگون نشدن!

يكى از سرکردگان سپاه پاسداران با ابراز نگرانى از تداوم اعتراضات مردمی گفت دشمني ها با شدت بيشتر و پيچيده ترى عليه نظام ادامه دارد. پاسدار اميرعلى حاجى زاده، سركرده نيروى هوا فضاى سپاه پاسداران گفته همان طورى که در دوران دفاع مقدس تمام قدرت استکبار در مقابل نظام ما قرار گرفت امروز نيز همان دشمنى‌ها با شدت و کينه بيشتر و با روشهاى پيچيده‌تر ادامه دارد بطورى که امروز جبهه‌هاى جديدى از مبارزه در مقابل ما گشوده شده است و منطق مقام معظم رهبرى در نامگذارى امسال به سال همت مضاعف و کار مضاعف نيز از همين مبنا نشأت گرفته است. به نظر بنده يکى از مفاهيم همت مضاعف و کار مضاعف وقت‌‌گذارى بيشتر و طراحى دقيق براى مقابله با دشمن در عرصه‌هاى جبهه فرهنگى، توليد و اقتصاد، علمى و دفاعى چه در عرصه نرم و چه در عرصه سخت است.

-----------------------------------------------------------

عضو جبهه مشارکت به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

ایلنا: شهاب طباطبایی از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی ضمن تایید خبر محکومیت قطعی خود به ۵ سال حبس تعزیری گفت: دادگاه تجدیدنظر عینا حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را تایید کرده است.

شهاب الدین طباطبایی در حوادث بعد از انتخابات دستگیر و به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی،تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور از سوی قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود که از بیست و هشتم بهمن‌ماه به مرخصی آمد.

وی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت است که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ریاست ستاد 88 را بر عهده داشت.

--------------------------------------------------------

حمله به سفارت جمهوری اسلامی در لاهه هلند

شهرزاد نیوز: بعدازظهر روز سه شنبه 6 آوریل، سفارت ایران در لاهه مورد حمله 10 تن قرار گرفت. معترضین از نرده های سفارت بالا رفته و وارد فضای جلوی ساختمان شدند و پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیدند.

اخبار منتشره درشبکه اینترنتی"فیس بوک" حاکی از" اشغال" سفارتخانه ایران در لاهه است. اما "تسل هورسمان" سخنگوی پلیس شهر لاهه در گفتگو با شهرزاد نیوز خبر اشغال ساختمان سفارت را تکذیب کرد و گفت: " تعدادی از نرده ها بالا رفته و وارد محوطه جلوی ساختمان شده بودند اما نتوانستند وارد ساختمان شوند. اما آنها پرچم ایران را پائین کشیده اند." وی افزود: "ضمنا 8 تن در پشت بام ساختمان های اطراف رفته بودند. در مجموع پلیس 10 تن را دستگیر کرده که در بازداشتگاه شهر لاهه به سر می برند." پلیس گفته است بازجویی از دستگیرشدگان و بررسی انگیزه های این حرکت احتمالا تا روز چهارشنبه طول خواهد کشید.

در یک بیانیه مطبوعاتی بدون امضا که به زبان های فارسی، انگلیسی و روسی منتشر شده گفته شده است که این آکسیون در همبستگی با مردم ایران برگزار شده است.

در بخشی از اطلاعیه آمده است: "امروز ما زمین متعلق به سفارت ایران در لاهه را به تصرف خود درآوردیم برای ابراز همدردی با شما مردم ایران. شما مردمی که در ماه های اخیر شاهد چنان درجه ای از بی رحمی و ددمنشی از سوی "حاکمانتان" بودید که جهان را از نامشروع بودن حکومت یک بار و برای همیشه آگاه ساخت."

---------------------------------------------------------------

دستگیری 4 نفر در هلند بخاطر صادرات غیرقانونی به ایران

آسوشیتدپرس از لاهه: دستگیری 4 نفر در هلند بخاطر صادرات مواد با کاربرد دوگانه به ایران

این چهار نفر در استان جنوبی لیمبورگ در هلند بازداشت شده اند و برای یک شرکت صادراتی کار میکردند

در مورد هویت این اشخاص و نوع مواد صادراتی هنوز اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است

یکی از جرم های آنها مدرک سازی دروغین برای صادرات و ترابری این مواد می باشد

امروز یازده خانه و دفتر کار برای پیدا کردن مدارک جرم توسط پلیس هلند در سراسر این کشور بازرسی شدند.

--------------------------------------------------------

دادگاه یکی از عوامل رژیم در سوئد

گزارش دریافتی: یک شرکت متعلق به یک ایرانی درشهرUMEÅسوئد مظنون به زیرپاگذاشتن تحریم های سازمان ملل علیه ایران شده است .شرکت مذکورمبالغ هنگفتی را ازایران دریافت وسپس به حساب شرکتهای مختلفی درجهان واریزنموده وهمچنین محموله های ممنوعه ای را که دربرنامه اتمی کاربرد دارد خریداری وبه ایران ارسال داشته است.پلیس امنیتی ودادستانی کل سوئد تحقیقات دامنه داری راآغاز ومیگویند طی دوسال گذشته مبلغ پنج میلیاردکرون ازایران به حساب این شخص واریز شده است که استعلام مالیاتی نگردیده .شخص مذکوراتهامات را رد نموده ومدعی است که اوشرکتهای کوچک ایرانی را کمک میکرده است!BJÖRN ROSENLÖFمسئول سازمان اکو(جرائم اقتصادی )درگفتگو با راپرت برنامه خبری تلویزیون سوئد ضمن گزارش این ماجرا گفت چندین سال زندان درانتظاراین شرکت دارایرانی است.

------------------------------------------------------

امارات برای ایرانی ها شرط گذاشت !

سرمايه‌گذاران ايراني اخيرا در شيخ نشين ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي با مشکلاتي جديد و سخت اقامت روبرو شده‌اند و اين در حالي است که سرمايه‌گذاران ايراني پس از اخذ مجوزهاي قانوني از شهرداري و اتاق بازرگاني و گرفتن محل و دفتر شغلي با مسله اقامت و صدور مجوز از وزارت امنيت ابوظبي روبرو هستند.

سرمايه‌گذاران ايراني در ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي در صورتي که وزارت امنيت اين شيخ نشين تاييد کند مي‌توانند اقامت بگيرند!

به گزارش ايسنا، سرمايه‌گذاران ايراني اخيرا در شيخ نشين ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي با مشکلاتي جديد و سخت اقامت روبرو شده‌اند و اين در حالي است که سرمايه‌گذاران ايراني پس از اخذ مجوزهاي قانوني از شهرداري و اتاق بازرگاني و گرفتن محل و دفتر شغلي با مسله اقامت و صدور مجوز از وزارت امنيت ابوظبي روبرو هستند.

طبق قوانين تصويب شده ايرانيان سرمايه‌گذار در صورتي مي‌توانند اقامت ابوظبي را داشته باشند که وزارت امنيت ابوظبي آنان را تاييد کند! پس از تاييد و صدور مجوز اقامت از طرف وزارت امنيت ابوظبي اداره گذرنامه و اقامه امارات اقدام به صدور اقامت سه ساله مي‌کند.

طبق گزارش‌هاي منتشر شده اتباع کشورهاي ايران، عراق و فلسطين شامل اين قوانين هستند.

----------------------------------------------------------------

برگزاری فستیوال ادبی ـ هنری "بونه‏وار" در استان خوزستان

کوردستان میدیا: سومین فستیوال ادبی ـ هنری "بونه‏وار"، با حضور کانون مشترک لر ـ کرد، شاعران، نویسندگان، روشنفکران و با حضور نزدیک به پنج هزارتن در روستای "رهدار"، استان خوزستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری کردستان، در این فستیوال، تنی چند از شاعرات استان‏ها و مناطق مختلف ایران به قرائت اشعار خود پرداختند و قطعاتی از موسیقی سنتی و ترانه‏های لری نیز به اجرا درآمد. همچنین چند گروه از کودکان لر بختیاری به اجرای رقص محلی بختیاری پرداختند.هیئتی از "کانون مشترک لر ـ کرد" نیز از اقلیم کردستان عراق در این فستیوال حضور یافته و با قرائت پیامی توسط سیروان جلال، مدیر فعالیتهای این کانون، بر لزوم همبستگی و نزدیکی بیشتر میان لرها و کردها تأکید نمود.
لازم به یادآوری است، "کانون مسترک لر ـ کرد " به عنوان یک مرکز فرهنگی، ادبی و هنری در نخستین روز سال 2008 در شهر سلیمانیه در مراسمی با حضور جمع کثیری از اهالی اقلیم کردستان و مناطقی از کردستان ایران به ویژه مناطق لرنشین، رسماً آغاز به کار نموده و باب نوینی را در ارتباطات فرهنگی میان لرهای ایران و اقلیم کردستان عراق گشود.
حضور این هیئت در فستیوال "بونه‏وار" با استقبال گرم شماری از روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان کردستان ایران روبرو شده و این دو به صورت یک هیئت مشترک حضور فعالانه‏ای در فستیوال از خود نشان دادند.

s

------------------------------------------------------------------

تمدید مجدد قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی

کوردستان میدیا: قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال دانشجویی و حقوق بشری در بند به مدت یک ماه دیگر از سوی بازپرس پرونده تمدید شد.
بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، مصطفی احمدیان، وکیل مدافع کاوه قاسمی کرمانشاهی ضمن تائید خبر تمدید بازداشت این فعال حقوق بشر از سوی بازپرس پرونده آنرا اقدامی غیرقانونی دانست و افزود که موکلش در خصوص فعالیت تبلیغی علیه نظام تفهیم اتهام نشده است. وی همچنین خاطر نشان کرد که از شرایط بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی اطلاعی در دست نیست و سکوت خبری در مورد این فعال حقوق بشر در بند را باعث نگرانی دانست.
لازم به یادآوری است، کاوه قاسمی کرمانشاهی از جمله فعالان با سابقه ی حقوق بشر است که در کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان، انجمن منحل شده ژیار و همینطور سازمان ادوار تحکیم وحدت عضویت دارد، نامبرده که در 14 بهمن 88 در منزل بازداشت شده است؛ تنها یکبار و در تاریخ 11 اسفندماه اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را بدست آورده است.

------------------------------------------------------------------

تجمع مردم منطقه "آلان" سردشت، در اعتراض به قتل یک کاسبکار

کوردستان میدیا: روز یکشنبه پانزدهم فروردین‌ماه، نزدیک به 2 هزار تن از مردم منطقه "آلان" سردشت، در اعتراض به قتل یک کاسبکار توسط نیروهای رژیم، در مقابل فرمانداری سردشت تجمع نمودند.
خبرگزاری کردستان با اعلام این خبر افزود، در این تجمع اعتراضی که تا ساعت 12:30 ظهر همان روز به طول انجامید یک دستگاه اتومبیل متعلق به فرمانداری توسط مردم به آتش کشیده شد. نیروهای رژیم برای متفرق نمودن مردم از ماشین‌های آتش نشانی و ادوات ضد شورش استفاده نمودند.
لازم به ذکر است، روز یکشنبه نیروهای رژیم در محلی به نام "بن دروی" منطقه "آلان" سردشت، شماری از کاسبکاران کرد را به گلوله بستند که بر اثر آن شخصی به نام عثمان سعیدی، 35 ساله، اهل روستای "بیژوی" هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

------------------------------------------------

یک سایت اینترنتی ایتالیایی اعلام کرد

پناهندگی یک مهندس هسته ای ایرانی به فرانسه

سایت ایتالیایی


سایت ایتالیایی " ای ام جی " می گوید مهندس پناهنده شده از برنامه اتمی ایران مطلع است

دبی – العربیه. نت

پایگاه اینترنتی ایتالیایی "آی ام جی پرس" روز دوشنبه 5-4-2010 با انتشار گزارشی از پناهده شدن یک مهندس هسته ای ایرانی به فرانسه خبر داد.

براساس این گزارش محمد معرفی 34 ساله اهل تهران پس از فرار به ترکیه و پذیرش بوسیله کمیساریای عالی امور پناهندگان ونیز کمیساریای عالی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد از حق پناهندگی در فرانسه برخوردارشده وبه این کشورمنتقل گردید.

به نوشته این سایت ایتالیایی محمد معرفی یک مهندس اتمی است که در زمینه ساخت راکتورهای هسته ای نیز تخصص دارد.

وی در مراحل مختلفی برای دولت ایران کار کرده و در سال های اخیر به ویژه پس از انتخاب احمدی نژاد در سال 2005 به سمت ریاست جمهوری ایران مستقیما به برنامه های هسته ای ایران بویژه در بخش غنی سازی اورانیوم پیوسته بود.

آی ام جی پرس در ادامه می نویسد:" در پایان سال 2004 و در ماه های اول سال 2005 میلادی، محمد دچار تردید هایی جدی درباره عملیات سازمان انرژی هسته ای و پنهانکاری های آن شد و از آزمایش های هسته ای که تاثیر منفی بر سلامت مردم و اوضاع اقتصادی آنها دارد مطلع گردید. "

مسئولان ایرانی پس از تقاضای محمدی جهت استعفا از سازمان انرژی هسته ای و درخواست کناره گیری از دیگر فعالیت ها، به وی پیشنهاد ریاست گروه فنی را دادند اما محمد معرفی با اعلام این که با برنامه ها، سیاست ها و آزمایش هایی که دولت انجام می دهد موافق نیست پیشنهاد آنها را رد کرد .

محمد معرفی می گوید در سال 2005 میلادی یک روز صبح که به محل کار خود می رفت خودرویی در کنارش متوقف شد و دو فرد از آن پیاده شده او را به داخل خودرو هدایت کردند و بعدا مشخص شد آنها مامور وزارت اطلاعات ایران بودند.

معرفی درادامه می گوید: "مرا که ترسیده بودم به وزارت اطلاعات بردند در حالی که همسر باردارم در خانه تنها بود و واهمه داشتم که مبادا هرگز به خانه بر نگردم ...دو ماه در آنجا در یک سلول انفرادی تاریک و بدون تهویه با ابعاد یک در دو متر در بازداشت به سر بردم .آنها هر سه یا چهار روز یک بار به مدت زمان پنج دقیقه به من اجازه استحمام می دادند."

وی سپس به برخورد بازپرسان با خود می پردازد و آن را وحشتناک توصیف کرده می افزاید " آنها با قرار دادن صندلی من رو به دیوار از من بازپرسی می کردند ...وگاهی مرا کتک می زدند ."

این مهندس اتمی پناهنده افزود که پس از دو ماه حبس در زندان او را به شهر بوشهر در جنوب ایران منتقل کردند و در یک سلول سه در چهار متری در کنار هفده نفر دیگر زندانی کردند .

وی می افزاید "در بوشهر علاوه بر ماموران وزارت اطلاعات افراد دیگری نیز ضمن بازجویی، تهدید کردند در صورت عدم همکاری او را به قتل خواهند رساند."

به نوشته این وبسایت محمد معرفی یک ماه پس از آزادی وی، همسرش درنتیجه شرایط سخت روحی فرزندش را از دست داد و او نیز پس از چند ماه در پی تهدید به بازداشت دوباره مجبور به طلاق دادن همسرش شد .

معرفی در ادامه می گوید :" من تنها در مدت یک سال همسر، فرزند و شغلم را برای همیشه از دست دادم و در سال 2006 میلادی به اتهام جاسوسی علیه رژیم محاکمه شدم و به زندان اوین درتهران منتقل شدم.

آی ام جی پرس می نویسد ، پس از گذشت چند ماه، با دخالت وکیل مدافعش و به خاطر وضعیت بد جسمی و روانی،بازداشت او به حال تعلیق در آمده و در این فرصت موفق به تهیه گذرنامه شده ، از طریق زمینی به آنکارا در ترکیه رفت.

در ترکیه تماس های تلفنی تهدید آمیزی از جانب کسانی که خود را ماموران دستگاه اطلاعاتی ایران معرفی کردند ، دریافت کرد . آنها به او گفتند در صورت ماندن در ترکیه او را به قتل خواهند رساند .

-----------------------------------------------------------------

خاتمي تشريح كرد؛ چهار خواسته اصلاح‌طلبان در شرايط كنوني

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي چهار خواسته مشخص اصلاح‌طلبان در شرايط کنوني را آزادي جمعي از زندانيان حوادث اخير، باز شدن فضاي جامعه و غير امنيتي شدن آن، جلوگيري از تندروي‌ها و دروغ پردازي و همچنين تلاش براي برگزاري انتخابات مطلوب در آينده عنوان کرد و گفت كه بررسي سياست‌هاي کلي انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام گامي در اين جهت است.

به گزارش ايسنا، رييس بنياد باران كه در ديدار نمايندگان عضو فراکسيون خط امام (ره) مجلس سخن مي‌گفت، با بيان اين‌که « اقليت مجلس با دلسوزي براي امام، انقلاب، رهبري و مردم حضور و نقش موثري داشته است»، تصويب قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را به نفع دولت خواند و از مجلس خواست بر برگزاري انتخابات با ساز و كاري بهتر، آزادي جمعي از زندانيان حوادث سال گذشته و بازشدن فضا تمرکز کند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با تبريک سال نو ابراز اميدواري کرد که سال جاري سال پربرکتي براي جمهوري اسلامي، مردم و نمايندگان ملت باشد.

وي در ادامه با آرزوي اين كه سال جديد سال برکت، عزت، آرامش و امنيت و رفاه باشد و همه از اينکه در جمهوري اسلامي و ايران هستند، لذت ببرند، گفت: اگر دولت بخواهد روي روال و قانون، يارانه‌ها را هدفمند کند بايد گفت مجلس به نفع دولت کار کرده است و اين تصميم مي‌تواند جلو بسياري از مشكلات را بگيرد.

خاتمي در ادامه با تاکيد بر اين‌که نگراني اصلاح‌طلبان در شرايط کنوني ، اصل نظام و انقلاب اسلامي و ايران است، اظهار كرد كه برخي روندها در کشور مطلوب و البته قابل دوام نيست.

وي هم‌چنين با انتقاد از برخي دستگيري‌هاي اخير و سال گذشته از آنچه طرح ادعاهاي مکرر براندازي و اهانت و نسبت‌هاي ناروا به شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب مي‌خواند انتقاد كرد.

وي ادامه داد: گفته مي‌شود خاتمي در کتاب "از شهر دنيا تا دنياي شهر" از انديشه لاک تمجيد کرده است؛ در حالي كه اگرمقدمه کتاب من را مي‌خواندند و در آن تامل مي‌كردند اعتراف مي‌كردند اين مقاله تا چه حد در دفاع از تفكر اصيل و غير تقليدي و بيانگر شخصيتي است كه بايد در اين برهه حساس از زمان داشته باشيم و بخش آخر کتاب نيز نقد ليبرال دموکراسي است؛ از سويي کسي مي‌تواند فلسفه سياسي بنويسد، اما اسم جان لاک را نبرد؟

خاتمي افزود: يکي از اين دروغ‌ها تحريف تاريخ و سوءاستفاده از تشابه اسمي يکي از شخصيت‌هاي انقلابي و اصلاح‌طلب که او را تحصيل کرده يکي از سرويس‌هاي جاسوسي خوانده‌اند است؛ در حالي‌كه فردي با چنين نامي حدود پنجاه سال پيش وجود داشته است اما نکته جالب آن که اين شخصيت اصلاح‌طلب که با آن فرد تشابه اسمي دارد در آن زمان حدودا 10 ساله بوده است.

وي يادآور شد: به سادگي فلان شخصيت ممتاز و مومن را رسما به عنوان فراماسون معرفي مي‌كنند، اين شيوه‌ها انسان را به ياد هياهوها و تبليغات مسموم بعضي چپ نماهاي منحرف و وابسته دهه‌ها پيش مي‌اندازد.

رييس بنياد باران تاکيد کرد: خصوصيات جريان اصلاح‌طلب، پيروي از خط امام راحل، دلبستگي به انقلاب و جمهوري اسلامي، پايبندي به قانون اساسي است و اعتراض عمده‌اي که وجود داشته اين بوده که چرا قانون اساسي درست اجرا نمي‌شود؟ يا اصلا اجرا نمي‌شود يا با روش‌هاي غلط اجرا مي‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومي دفتر سيدمحمد خاتمي، وي هم‌چنين گفت: اصلاحات چيزي جز اين نيست که اصل نظام و چارچوب را قبول داريم و معتقديم اگر مسائل و انحراف‌هايي هم وجود دارد با همين معيارهاي موجود اصلاح شود.

وي همچنين گفت: اميدوارم بتوانم در مجالي در مورد اين که چه کساني با چه رفتارها و روش‌هاي غلطي برنامه‌هايي را بر اساس توهمات و ادعاهاي واهي طراحي و اجرا کردند و مي‌كنند و برخوردهايي كه بر اساس آن صورت گرفته و مي‌گيرد تشريح كنم؛ گرچه معتقدم دل‌هاي پاك و ذهن‌هاي روشن متوجه قضايا هستند.

خاتمي ادامه داد: آن چه در درجه اول بر اثر تصورات و موهومات و سياست‌هاي غلط آسيب مي‌بيند اصل نظام، انقلاب اسلامي ايران و رهبري و در درجه بعد انبوه نيروهاي سالم جامعه است که دچار محروميت و گرفتاري مي‌شوند.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه به انتقاد از فضاي رسانه‌اي حاکم بر کشور پرداخت و گفت: متاسفانه بسياري از رسانه‌ها، چه غير رسمي که بايد مبلغ اخلاق، تقوا و راستي و درستي باشند، چه رسانه‌هاي رسمي ما که عنوان ملي و يا هر چيز ديگر دارند و ابتکار عمل در دستشان هست، هر نسبتي بخواهند به شخصيت‌هاي کشور مي‌دهند و از اين سو هم واقعا نمي‌توان حرف زد.

خاتمي افزود: گله مي‌کنند که بيانيه فلان کانديدا تند بود، يا فلان جمله تند را داشت ولي آن طرف را نمي‌بينند که هيچ نسبت ناروا و اهانتي نيست كه به شخصيت‌هاي خوش‌سابقه و مومن و مورد علاقه بخش عظيمي از مردم ندهند و نكرده باشند. اين طرف را نمي‌بينند و از فلان بيانيه برآشفته مي‌شوند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان هم‌چنين گفت: راه حل براي حل اين مسائل وجود داشت و دارد، بسياري از بزرگان هم تلاش کردند و هنوز هم مايوس نيستيم.

رييس دولت‌هاي هفتم و هشتم در بخش ديگري از سخنانش اظهاركرد: اگر گروهي سوءاستفاده کند و روش‌هاي نادرست خود را به نام نظام و رهبري القاء کند بيش از همه به رهبري نظام جفا كرده است. اعتراض ما به روش‌هاي بعضي از نهادها و سازمان‌ها و سياست‌هاست نه مقابله با نظام، بلكه اصلاح اشتباهات و تقويت نظام و دفاع از حق و حرمت مردم است كه در نظام ما اصل و محورند.

وي ادامه داد: انتظار داشتيم در آستانه عيد نوروز، گام مشخص‌تري براي آزادي زندانيان برداشته شود و از تندروي‌ها جلوگيري شود و در حال حاضر هم يکي از اموري که مجلس بايد بر آن تمرکز کند تلاش براي تضمين برگزاري انتخابات مطلوب ، آزادي زندانيان و بازشدن فضاست.

رييس بنياد باران نتيجه فعاليت اقليت مجلس را رسيدن به راهکاري براي خروج جامعه از تنش و خطراتي دانست که آن را تهديد مي‌کند.

وي تصريح کرد: نمي‌دانم امسال و يا سال آينده چه کسي جوابگوي مسائل اقتصادي و بين‌المللي خواهد بود که لابلاي مسائل سياسي کشور گم شده است و مطمئنا جامعه و به خصوص طبقات متوسط به پايين با مشكلات مواجه خواهند بود و همه بايد بكوشيم تا مشكلات را به نفع مردم حل كنيم.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش بر اين نکته تاکيد کرد که بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي است و گفت: دفاع از حيثيت جمهوري اسلامي بزرگ‌ترين دفاع از امام، انقلاب و نيز خواست و مطالبات تاريخي ملت ايران است.

وي افزود:جمهوري يعني حاکميت با مردم است، همه تشکيلات نهادها و ارگان‌ها برآمده از اراده و حاصل انتخاب آزاد مردم است و نيز همه دستگاهها تحت نظارت مردم و پاسخگو به آنان هستند؛ اين جمهوري اسلامي است.

رييس‌جمهور سابق کشورمان يادآور شد:اين جمله امام که "مجلس در راس امور است" بدين معناست که اراده جمعي مردم در يک جمعيتي که کمتر اشتباه مي‌کند و ناظر بر اعمال دولت در سطوح مختلف از رييس دولت يا وزرا گرفته، هستند و با استفاده از ابزارهاي خود يعني سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص متبلور شده است. مجلس نبايد تابع جرياني بيرون از خودش باشد.

خاتمي ادامه داد: اسلامي بودن نظام هم يعني در تصميم‌گيري‌ها، قانون‌گذاري‌ها و در اجراي آن اسلام معيار است و در عرصه اجتماعي، مهمترين معياري که ما از اسلام به ‌دست مي‌آوريم دو چيز است؛ يکي عدالت و ديگري اخلاق.

وي تاکيد کرد: اگر مسائل جاري و شيوه حكومت طبق عدالت و اخلاق بود اين مي‌شود جمهوري اسلامي و نبايد از ياد برد که بداخلاقي از هرکسي بد است و از حکومت و اين که به صورت يک رسم دربيايد بدتر است.

رييس بنياد ياران از نمايندگان مجلس و به ويژه نمايندگان عضو فراکسيون خط امام(ره) مجلس تشکر کرد و گفت: اقليت مجلس با دلسوزي براي امام، انقلاب و رهبري ، مردم و مطالبات آنها حضور و نقش موثري داشته است.

سيدمحمدخاتمي خاطرنشان کرد: اقليت بايد دو معيار داشته باشد، يکي واقعا غفلت نکردن از مطالبات واقعي و حقوق مردم که گاهي ضايع مي‌شود، دوم اين که چه کار کنيم جلوي تنش‌ها و درگيري‌ها گرفته شود در عين حالي که نه نظام لطمه ببيند نه مردم مورد اجحاف قرار بگيرند. اين مي‌تواند مبناي کار و تعيين استراتژي نمايندگان مردم باشد.

-----------------------------------------------------------------------------

متن كامل سخنان ذوالنور: خوشحال مي‌شويم كه فرزندان هاشمي محاكمه شوند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر امروزه 4نفر آمدند و به رهبر ایراد گرفتند که باید کنار برود، مگر ولایت برای خودشان است که کنار بکشند؟ مگر دلبخواهی است که کنار بکشند؟،ولایت که وکالت نیست که کنار بروند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذالنور دوشنبه شب در مراسمی با عنوان نشست بصیرت که در مسجد اهل بیت قم برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم داشتن بصیرت، اظهار داشت: در بسیاری از موارد خیلی از خواص و دانشمندان به علت نداشتن بصیرت لازم دچار لغزش می‌شوند اما یک روستایی که حتی نمی‌داند اینترنت چیست، بصیرت دارد.

وی افزود: يک دوره در زمان انقلاب است كه يک آيت‌الله العظمي به دلیل نداشتن بصیرت مقابل امام(ره) ايستاد، به او مهر ساواكي بودن مي‌خورد و يک زمان در دوران جنگ قرار داريم كه عده‌اي مي‌گفتند امام(ره) بايد در قيامت پاسخگوی خون این همه جوان باشد و اين به دليل محدود بودن افق ديد آنهاست.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به تعیین قائم مقام رهبری در زمان امام(ره)، گفت:بسياري ولايت فقیه را نفهميده‌اند و آن را در حد يك وكيل مي‌دانند؛ اگر افراد معني ولایت فقیه را می‌فهمیدند، قائم مقام رهبري تعيين نمي‌كردند، که بعدها در آن گیر کنند؛ آن‌هایی که این کار را کردند برای روز مبادا این کار را انجام دادند.

وی اظهار داشت: در جریان پس از انتخابات، اینها آمدند و اعتماد مردم که سرمایه اصلی کشور بود را هدف قرار دادند که متعاقب آن امنیت کشور را به چالش بکشند؛ این ها دقیقا اصل نظام را هدف گرفته اند، چرا که اعتماد را از جامعه گرفته‌اند.

ذوالنور گفت: جریان مخالف گاهی آنچنان تشکیلاتی عمل می‌کند که باید به آن ها نمره 20داد، چرا که از کمترین امکانات، بیشترین استفاده‌ها را کرده‌اند؛ همیشه پشت هم بوده‌اند و برای خود شهید درست کردند.

وی با ذکر این نکته که ما در زمینه بصیرت در جامعه خوب عمل نکرده‌ایم، گفت:ما توانستیم که یک فوتبالیست را به مردم خود بشناسانیم اما نتوانسته‌ایم رهبری را آن طور که باید معرفی کنیم؛ هنوز هم بعد از 20سال بعضی سؤال می‌کنند که چگونه شد که رهبر انقلاب که حجت‌الاسلام و المسلمین بود، یک شبه آیت‌الله العظمی شد؟ ما می‌گوییم که آیا تأیید 80مجتهد خبرگان برای تأیید اجتهاد یک شخص کافی نیست؟

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تأکید دوباره بر اهمیت داشتن بصیرت در جامعه گفت: اگر بصیرت شما نبود، که دیگران در دوران اصلاحات همه چیز را برده بودند. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در بخش موشک‌های بالستیک به موفقیت‌های زیادی دست یافته است، اظهار داشت: دشمن اگر بخت خود را امتحان كند و يك موشك به سمت ايران پرتاب كند، هنوز گرد و خاكش تمام نشده، گرد و خاك موشك‌هاي ما از قلب تل‌آويو بلند مي‌شود.

در بخش دوم این مراسم که با پرسش و پاسخ همراه بود، ذالنور در پاسخ به سوالی در مورد برخورد دستگاه قضایی با فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجاني، گفت: اگر زور پدر زور باشد، گاهی آقایان زیر بار زور می‌روند و در هر صورت ما امیدواریم که قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند. وی ادامه داد: ما خوشحال نيستيم فرزندان آقاي‌هاشمي محكوم شوند ولي خوشحال مي‌شويم كه آنها محاكمه شوند تا وضعيت آنها روشن شود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: اگر پاك بودن فرزندان ‌هاشمي در دادگاه ثابت شود ما هم دفاع خواهيم كرد، ولي اگر آنها مشكل دارند چرا بايد در فضايي قرار بگيرند كه مردم روحانيت را زير سئوال ببرند، ما مي‌‌گوييم آقاي ‌هاشمي دفاع خود را از فرزندانش بردارد تا ما بگوييم كه گناه فرزندان ربطي به پدر ندارد.

وی خاطرنشان كرد: اگر به پرونده فرزندان ‌هاشمي رسيدگي شود مردم هم اميدوار خواهند شد و ديگر استخوان لاي زخم نخواهند ماند، چرا که امروز آبروي افراد از نظام بالاتر نخواهد بود و البته كسي خوشحال نمي‌شود كه فردي محكوم شود ولي وضعيت آنها بايد روشن شود.

ذالنور ادامه داد: اگر هاشمی متوجه شد فرزندانش اشتباه کردند باید دست از حمایت از آنها بکشد، و نباید با طناب پوسیده فرزندانش به چاه برود. وی گفت: ما نه تنها از سقوط آقای هاشمی، بلکه از سقوط موسوی و کروبی هم نگرانیم و معتقدیم که سقوط‌شان به نفع نظام نیست، چرا که یک نفر از انقلاب جدا و به اردوگاه دشمن ملحق می شود و ما همه دعا می کنیم که این ها روشن شوند.

جانشین نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه نظرش در ارتباط با مواضع دكتر لاريجاني چيست، خاطرنشان كرد: ما از مواضع آقاي لاريجاني گله داريم و ناراحت هستيم، جايي كه رهبري در وسط ميدان درگيري آمده است، معني ندارد كه لاريجاني هم اين طرف و هم آن طرف را داشته باشد.

وی تصريح كرد: وقتي رهبري مي‌‌گويد كه خواص مواضع خود را شفاف بگويند يعني اينكه آقاي لاريجاني طوري صحبت كند كه كساني كه عليه جمهوري اسلامي شعار مي‌‌دهند عليه آقاي لاريجاني نيز پر رنگ شعار دهند.

ذوالنور در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه چرا با سران فتنه برخورد نمي‌شود، تصريح كرد: برخورد با سران فتنه فقط پاي قوه قضائيه نيست بلكه شوراي امنيت ملي هم مي‌‌تواند نقش داشته باشد، اين توپ بايد از زمين قوه قضائيه خارج شود.

وی تاكيد كرد: فكر نكنيد كه اگر برخورد نمی شود، اسناد و مدارك كافي وجود ندارد، و یا نظام نمي‌تواند اين افراد را ساكت كند، چرا که نظام بزرگ‌تر از اين افراد را سر جاي خود نشانده است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارداشت: اگر ما در آن زمان با اين افراد برخورد مي‌‌كرديم آتش فتنه حقيقت را مي‌‌سوزاند.

وی گفت: باید بپذیریم که 13میلیون به رئیس جمهور رأی ندادند و وقتي افكار عمومی با این آقا همراه بود، اگر با وی برخورد می‌شد، این امر آتش فتنه را عميق‌تر مي‌‌كرد؛ برخورد بايد متناسب با سوژه باشد، اگر با برخي‌ها برخورد شود به قهرمانان ملي تبديل خواهند شد. ذوالنور گفت: اگر الآن هم این‌ها را زندانی کنیم، بعد از یک هفته حس ترحم در جامعه شروع می شود.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر نمی‌دانید که موسوی و کروبی اکنون در زندان هستند؟، گفت: امروز سران فتنه به مرده‌هاي سياسي تبديل شده‌اند و امروز آنها در زندان هستند، ولي اين زندان به وسعت همه ايران است و زندانبانان آنها مردم هستند، امروز آنها هر كجا كه مي‌‌روند از مردم كتك مي‌‌خورند، همه ديدند كه در روز راه پيمايي 22 بهمن آقاي موسوي هنوز رئيس جمهور نشده ميراث بني‌صدر را به ارث برد و با پوشش از بين مردم فرار كرد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موسوی و کروبی اگر در زندان باشند و آش و سوپ آنها سرد باشد، فریاد می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت ولی الآن به هر کجا می روند کتک می خورند و این هم هیچ هزینه‌ای برای نظام ندارد.

وی درباره بر موضع‌گيري‌هاي‌ هاشمي رفسنجاني اظهار داشت:آقاي ‌هاشمي را ما نبايد با موسوي و كروبي مقايسه كنيم، همه مي‌‌دانند كه «اصلاحات» مرهون دولت ‌هاشمي است و «مشاركت» فرزند نامشروع كارگزاراني بود كه در دامن دولت‌ هاشمي شكل گرفت، نگراني ما زماني است كه ‌هاشمي به ستون خيمه ضد انقلاب‌ها تبديل شود.

ذوالنور با اشاره به سخنان آقاي‌هاشمي در مشهد گفت: آقاي ‌هاشمي گفت كه اگر مردم رهبري را نخواهند بايد كنار برود، من از آقاي‌هاشمي می پرسم که مگر مردم در انتخابات بين شما و آقاي احمدي‌نژاد او را انتخاب نكردند، پس چرا شما كنار نرفتيد ؟

وی گفت: آنها از این سخن پیامبر(ص) به امام علی(ع) استفاده می‌کنند که اگر مردم تورا نخواستند خود را به مردم تحمیل نکن، اما این سخن برای قبل از قبول ولایت است و زمانی که ولایت را کسی قبول کرد که نباید کنار برود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، بیان کرد: اگر امروزه 4نفر آمدند و به رهبر ایراد گرفتند که باید کنار برود، مگر ولایت برای خودشان است که کنار بکشند؟ مگر دلبخواهی است که کنار بکشند؟، ولایت که وکالت نیست که کنار بروند.

وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی 3روز قبل از انتخابات بر اساس مناظره‌های رئیس جمهور به رهبری نامه نوشت، اظهار داشت: آقای هاشمی، اگر هم احمدی‌نژاد اشتباه کرده چرا از او شکایت نمی کنید؟،شما که نفوذتان در قوه قضاییه کم نیست.

ذالنور ادامه داد: آقای هاشمی در موقع رأی دادن از اطرافیان می‌پرسد کد آقای موسوی چند است؟ و آن وقت می‌گوید من در انتخابات دخالت نکردم؛ یا همسر آقای هاشمی به همه می‌گوید که من به موسوی رأی دادم و اگر هرکس غیر از آقای موسوی انتخاب شود تقلب است؛ خبرنگار از ایشان می پرسد که اگر این گونه شود مردم باید چه کنند؟ که ايشان از همان جا فرمان آشوب و حضور مردم در کف خیابان‌ها را می‌دهند.

وی در پاسخ به سئوالي در ارتباط با مواضع سيد حسن خميني، خاطرنشان كرد: البته آنگونه كه آقايان مي‌‌خواستند نشد، آنها مي‌‌خواستند كه از سيد حسن آقا استفاده ابزاري داشته باشند ولي آنگونه كه توقع داشتند نشد و سيد حسن آقا در دهه فجر با رهبري در مرقد امام (ره) حاضر شدند و همچنين با تماسی که رهبری داشتند رئيس جمهور را نيز همراهي كردند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بهتر این بود که زمانی که بعضی شعار های ساختار شکنانه می‌دادند، ایشان به عنوان یادگار امام(ره) موضع‌گیری می‌کردند و باید توجه داشت که فرزندان واقعی امام(ره) کسانی اند که آرمان های امام(ره) را حفظ کنند.