lundi 21 juin 2010

درخواست عفو بین الملل برای آزادی دانشجوی دربند ایرانی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل، در سندی که عصر دوشنبه منتشر کرد، با نام بردن از بهزاد باقری، دانشجوی آزادی خواه دربند ایرانی، وی را یکی از زندانیان عقیدتی ای خواند که صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در رابطه با آزدی بیان بازداشت شده. عفو بین الملل همچنین از همگان خواست تا با ارسال نامه به مقامات مسئول جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی قید و شرط این فعال دانشجویی شوند.

امنستی اینترنشنال با بیان اینکه باقری زندانی عقیدتی ای است که صرفا به خاطر دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود در زمینه آزادی بیان بازداشت شده، بازداشت وی را بخشی از موج دستگیری فعالان سیاسی در پیش از سالگرد انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در 22 خرداد دانست.

عفو بین الملل گفت، دلیل بازداشت وی روشن نیست، اما احتمالا بازداشت وی بخشی از موج دستگیری فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و اعضای اتحادیه های کارگری پیش از سالگرد انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در 22 خرداد می باشد.

بهزاد باقری کاهکش از فعالین دانشجویی طیف چپ، در تاریخ 8 خرداد 1389 بازداشت و از آن زمان تاکنون بدون هیچ اتهامی در زندان دستگرد اصفهان به سر می برد. باقری، از فعالین دو نشریه (تعطیل شده) دانشجویی طلوع و خاک، پیش از این نیز در سال 86 و در جریان دستگیری گسترده دانشجویان طیف چپ بازداشت شده بود و در اسفند سال 86 به قید وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد.

وی دانشجوی باستان شناسی دانشگاه تهران و از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب می باشد. باقری در 8 خرداد 1389 در خانه اش در شاهین شهر اصفهان توسط ماموران لباس شخصی دستگیر شد. خانواده باقری تا یک هفته از محل نگهداری وی بی اطلاع بودند. نهایتا در 18 خرداد 1389 وی در تماسی با خانواده اش اعلام کرد که به بازداشتگاه امنیتی زندان دستگرد در اصفهان منتقل شده است.

در پایان این سند، عفو بین الملل از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه و دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی خواستار آزادی بی قید و شرط بهزاد باقری و دسترسی وی به حق انتخاب وکیل و حفاظت از وی در برابر شکنجه و سایر بدرفتاری ها و پایان اذیت و آزار خانواده وی شوند.

-----------------------------------------------------------------

مجوز یک نشریه لغو شد و سه نشریه تذکر گرفتند

ایلنا: مجوز فصلنامه فرهنگ آموزش لغو شد و به نشریات فردوسی، رودکی و گلستانه تذکر کتبی داده شد.

در جلسه روز دوشنبه هیأت نظارت بر مطبوعات موضوع تخلفات نشریات مطرح و به شرح ذیل تصمیم‌گیری شد:

مجوز فصلنامه "فرهنگ آموزش" به دلیل انتشار مطالب مخالف موازین اسلامی به استناد بند ۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و تبصره ماده ۱۱ آن قانون لغو شد.

به ماهنامه "فردوسی" به دلیل افترا به نهادها و ارگان‌های نظام، انتشار مطالب خلاف واقع و عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ و ماده ۲ قانون مطبوعات تذکر داده شد و مقرر شد مراتب جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شود.

به هفته‌نامه "رودکی" و ماهنامه "گلستانه" به دلیل عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد ماده ۲ قانون مطبوعات تذکر داده شد.

این احکام در حالی صادر شد که در طول یک سال گذشته، فشار بر مطبوعات به شدت افزایش یافته است و معدود نشریات اصلاح طلب باقی مانده، یکی پس از دیگری توقیف شدند. نشریات یاس نو، سرمایه، حیات نو، کلمه سبز، فرهنگ آشتی، آرمان، اعتماد ملی، اعتماد، حیات نو، بهار، صدای عدالت، ایران دخت و اندیشه نو از آن جمله بودند.

-----------------------------------------------------------------

ممانعت از ورود بازرسان؛ واکنش آژانس اتمی و آمریکا

در واكنش به ممانعت رژیم تهران از اجازه ورود به دو تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با این ادعا که آنها اطلاعات غلط وغیرحقیقی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به آژانس اراائه داده اند، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این آژانس به کار حرفه ‌ای و بی ‌طرفانه بازرسان خود اعتماد کامل دارد.

پیش تر علی اکبر صالحی رییس‌ سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفته بود، دو تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل ارائه اطلاعات غلط وغیرحقیقی و همچنین برملا کردن پیش ‌ازموعد رسمی اطلاعات، دیگر حق ورود به ایران را ندارند.

گرگ وب سخنگوی آژانس انرژی اتمی در وین این اظهارات را رد کرد و گفت آژانس به عملکرد حرفه ای و بیطرفانه بازرسان اطمینان کامل دارد.

از سوی دیگر ایالات متحده، تصمیم رژیم تهران مبنی بر ممانعت از ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران را نگران کننده توصیف کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، این اقدام رژیم تهران که تلاش می کند بازرسان بین المللی را مرعوب سازد، نگران کننده است.

این سخنگوی آمریکايی افزود، بازرسان آژانس باید بتوانند آزادانه به فعالیت خود در ایران ادامه دهند و هرگونه اعمال محدودیت در کار آنها و یا کاهش همکاری رژیم تهران با آژانس انرژی اتمی، باعث افزایش نگرانی جامعه بین المللی از برنامه های هسته ای آنها خواهد شد.

-----------------------------------------------------------------

امارات ۴۰ شرکت مرتبط با رژیم تهران را تعطیل کرد

رادیو آلمان: به گزارش روزنامه گلف نیوز، چاپ ابوظبی و به نقل از یک منبع رسمی امارات، این کشور بیش از ۴۰ شرکت را به دلیل نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تعطیل کرده است.

این منبع رسمی که نامش فاش نشده گفته است:«این شرکت‌های تعطیل شده اماراتی و خارجی هستند و در انتقال کالاهائی با کاربرد دوگانه دخالت داشته‌اند».

وی افزود:«امارات هر شرکتی را که ثابت شود با سپاه پاسداران ایران و یا هر فرد و سازمان تحت تحریم سازمان ملل متحد رابطه داشته باشد را تعطیل می‌کند».

امارات متحده عربی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است. تقریبا ۴۰۰ هزار ایرانی هم اکنون در امارات اقامت دارند.

-----------------------------------------------------------------

محدودیتهای غیرانسانی علیه زندانیان بند 350 اوین

تشدید فشارها و ایجاد محدودیتهای غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی در بند 350 زندان اوین
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" فشارهای طاقت فرسا و ایجاد محدودیتهای غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین تشدید یافته است.
ارتباط تلفنی زندانیان سیاسی بند 350 با خانواده هایشان از شب گذشته قطع شده است و تنها امکان ارتباطی زندانیان سیاسی با خانواده هایشان از آنها سلب شده است.قطع تلفنها با اهداف مشخص ودر حالت خاص صورت می گیرد.
از طرفی دیگر یکی از سلولهای بند 350 زندان اوین که زندانیان سیاسی در آن محبوس بودند را تخلیه و در اختیار زندانیان عادی قرار داده اند و تعداد سلولها ی که در اختیار زندانیان سیاسی بوده را کاهش داده اند. این مسئله باعث شده است که ازدحام تعداد زنداینان در هر سلولها را به چند برابر افزایش یابد. در حال حاضر در هر سلول بین 30 الی 36 زندانی سیاسی جای داده شده است که تقریبا یک سوم زندانیان سیاسی در هر سلول کف خواب هستند. سلولها علیرغم گرمای شدید تابستان فاقد امکانات اولیه خنک کننده هستند و با ازدحام چند برابر ظرفیت سلولها باعث شده که شرایط را بر زندانیان طاقت فرسا کند.
همچنین گفته شده است که قرار است 50 نفر از دستگیر شدگان 22 خرداد ماه را از شکنجه گاههای بند 209 ،2-الف سپاه و 240 را به این بند منتقل کنند.
در حال حاضر در حال تعمیر صوری تعدادی از سلولها و بهتر کردن نمای بند 350 هستند هدف از این اقدامات فریبکارانه ای که در بند 350 زندان اوین تحت عنوان تعمیر آغاز کرده اند. فریب هیئتهای بازدید کننده که احتمالا قصد دعوت از آنها را دارند می باشد تا فشارهای بین المللی که علیه جنایت علیه بشریت در جهان طنین انداز شده است را کاهش دهند. این در حالی است که زندانیان سیاسی در همان محلهای که در حال تعمیر است قرار داده شده اند و حداقل امکانات را از آنها سلب کرده اند . در این راستا از زندانیان سیاسی که اکثرا در اثر شکنجه های غیر انسانی دچار ناراحتیهای حاد جسمی هستند وادار به بیگاری می شوند.از جمله اقدامات فریبکارانه اقدام به سرامیک کردن سلول 9 بند 350 است.
این اقدامات فریبکارانه در حالی صورت می گیرد که زندانیان از وضعیت غیر قابل مصرف غذا در رنج هستند و از داشتن حداقل مواد پروتئینی مورد نیاز بندشان محروم هستند و علیرغم اعتراضات مستمر زندانیان سیاسی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.همچنین از درمان جدی محروم هستند. وضعیت بهداشت اسف بار است
زندانیان سیاسی بدلیل کیفیت بسیار پایین و غیر قابل مصرف غذا ناچار هستند که خود با خرید از فروشگاه زندان اقدام به پخت غذای ساده نمایند که اخیرا امکانات لازم پخت مانند اجاق گاز را تا حد زیادی از آنها سلب کرده اند که عملا امکان پختن غذای ساده را از آنها گرفته شده است.
زندانیان برای استحمام کردن ناچار هستند که با آب سرد استحمام نمایند چونکه اکثر مواقع آب گرم قطع می باشد و این مسئله باعث تشدید بیماری زندانیان سیاسی شده است.
از طرفی دیگر کتابخانه بند 350 زندان اوین که با تلاش زیاد زندانیان سیاسی سابق و بخصوص زندانی سیاسی علی صارمی به پا شده بود و کتابهای آن توسط خود زندانیان در سالهای اخیر تامین شده بود را تخریب کرده اند.
طرح فشارهای طاقت فرسا و اقدامات غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی بوسیله بازجویان وزارت اطلاعات (شکنجه گران) گرفته می شود و توسط صداقت نژاد رئیس زندان اوین و مصطفی بزرگ نیا رئیس بند 350 که از شکنجه گران شناخته شده زندان اوین می باشد به اجرا گذاشته می شود. این افراد از جنایتکاران علیه بشریت می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تشدید فشارهای طاقت فرسا و محدودیتهای غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی در زندان اوین را محکوم می کند و از دبیر کل ،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفت تصمیمات لازم اجرا است.

31 خرداد 1389 برابر با 21 ژوان 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه دستگیریهای خودسرانه و شکنجه سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------------------

نيويورک تايمز: شكيبايى جهان در قبال رژيم تهران به سر رسيده

نيويورک تايمز: يک هفته پس از آنکه شوراى امنيت سازمان ملل چهارمين دور تحريمها را عليه رژيم تهران تصويب کرد، اتحاديه اروپا مجازاتهاى شديدترى را علیه این رژیم به تصويب رساند. انتظار مى رود ژاپن، کره جنوبى و استراليا نيز بزودى بهمين صورت عمل کنند. اکنون نشانه هايی ديده مى شود که حاكى از به سر رسيدن صبر و شكيبائى قدرتهاى بزرگ در برابر رژيم تهران است.

-----------------------------------------------------------------

با درخواست آمریکا لکه نفتی خلیج مکزیک را مهار می کنیم

سپاه پاسداران: آمریکا درخواست رسمی بدهد لکه نفتی خلیج مکزیک را مهار می کنیم

خبرگزاری مهر: درپی ناکامی‌ آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در مهار لکه نفتی خلیج مکزیک ؛ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه از آمادگی متخصصین این قرارگاه برای مهار این لکه نفتی در صورت درخواست رسمی خبر داد.

سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر احساس مسئولیت دولت و ملت ایران و برشماری توانمندیهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بویژه متخصصین نفتی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) اظهار داشت: در صورتی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و نیز شرکت‌های غربی خود را در مهار لکه نفتی ناتوان می‌دانند از ایران درخواست کنند، می‌توانیم با بررسی‌های لازم، متخصصین قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را جهت کمک به جلوگیری از ادامه این فاجعه بزرگ و پایان بخشیدن به بحران زیست محیطی و مهار لکه نفتی به منطقه اعزام کنیم.

***

کل اگر طبیب بودی، سرخود دوا نمودی

23 روز گذشت؛ نفت شهر همچنان در آتش مي‌سوزد

چاه شماره 24 ميدان نفتي نفت شهر از بامداد 8 خرداد ماه امسال به دلايل نامشخصي به دنبال نشت و فوران گاز دچار آتش سوزي شد كه ارتفاع شعله هاي آتش، دود و خاكستر اين حادثه حدود 70 متر گزارش شده است.

در حال حاضر با گذشت حدود 23 روز نه تنها اقدامات انجام گرفته منجر به كنترل آتش در اين ميدان مشترك نفتي نشده كه تاكنون تعداد جان باختگان اين حادثه نفتي به 4 نفر افزايش يافته است.

-----------------------------------------------------------------

شکنجه های وحشیانه فعال دانشجویی در بند سپاه در اوین

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" فعال دانشجویی سلمان سیما به بند 350 زندان اوین منتقل شد.او بشدت شکنجه شده بود و آثارشکنجه بر بدن وی عیان است.
فعال دانشجوئی سلمان سیما روز 22 خرداد ماه پس از احضار به ستاد پیگیری وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 2-الف سپاه زندان اوین منتقل شد. او از لحظه دستگیری اقدام به اعتصاب غذای خشک نمود و پس از تماس با خانواده اش اعتصاب غذای خود را به اعتصاب تر تبدیل کرد.
فعال دانشجویی سلمان سیما در طی مدتی که در بند 2- الف سپاه زندان اوین بود تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت. آقای سیما توسط 3 تن از بازجویان سپاه پاسداران زیر مشت و لگد گرفته شده بود که در اثر این شکنجه ها لب پایین وی زخمی و دستان او آسیب جدی دیده است که باند پیچی می باشد.
فعال دانشجویی از بند 2- الف سپاه به بند 350 زندان اوین منتقل شده است.آقای سیما تا به حال 3 بار بازداشت شده است و محکوم به 6 سال حبس تعزیری است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شکنجه های وحشیانه این فعال دانشجویی که منجر به زخمی شدن لب او و آسیب دیدگی جدی دست وی شده است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر،گزارشگر ویژه دستگیریهای خودسرانه و شکنجه و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به دستگیریها و شکنجه در ایران است.

31 خرداد 1389 برابر با 21 ژوان 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه دستگیریهای خودسرانه و شکنجه سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------------------

وحشت رژیم از فراگير شدن دور چهارم تحريمها

روزنامه حكومتى جمهورى اسلامی: اتحاديه اروپا در اقدامى همسو با سياستهای آمريكا، تحريم ‌هاى مضاعفى را عليه جمهورى اسلامى با انگيزه متوقف كردن فعاليتهاى هسته ‌اى تصويب كرد. اينكه چرا اروپائيهاى منفعت پرست و اقتصاد محور حاضر شده‌اند منافع اقتصادى قابل توجه خود در ايران را به هدف سياسى رويارويى با جمهورى اسلامى كه آمريكائيها براى آنها ترسيم كرده ‌اند گره بزنند و وارد چاهى شوند كه هيچ چشم اندازى از عمق آن ندارند، بايد در وجود سياستمدارانى دانست كه در پيروى از سياستهاى كاخ سفيد دست آموزتر از حيوانات خانگى عمل مى‌كنند.

-----------------------------------------------------------------

مخالفت با مرخصی و درمان زندانی سیاسی بیمار

پارلمان‌نیوز: حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد در زندان بیماری قلبی دارد و نیازمند درمان فوری است اما مسولان با درخواست مرخصی وی مخالفت می کنند .

به گزارش کلمه ،کرمی که از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات محسوب می شود . تاکنون فقط موفق به استفاده از یک مرخصی پنج روزه شده است . فرصتی کوتاه که او نتوانسته درمانش را دنبال کند .

خانواده حمزه کرمی از مسولان می خواهند که با این مرخصی درمانی موافقت کنند تا دوباره او سلامتی اش را به دست آورد .

کرمی در دادگاه بدوی توسط رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ،قاضی صلواتی به ۱۶سال زندان محکوم شده بودو که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۱ سال تبدیل شد .

کرمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، فرماندار ورامین و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود..

وی در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، مسئول ستاد مطبوعات هاشمی رفسنجانی بود و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت وب‌سایت جمهوریت را بر عهده داشت.

-----------------------------------------------------------------

سد ولایت هزاران ترک برداشته

وبلاگ ما می توانیم

این سد رژیم عظمای ولایت درخرداد1388توسط جنبش مدنی سبزملی ایران ودیگراقشارمخالف حکومت درداخل وخارج هزاران ترک برداشته.دراین یکسال گذشته سعی کرده اند ترک هاراترمیم کنندولی هربارمخالفین چندین ترک دیگربرآن افزودند.پس الآن موقع آن فرارسیده که به هرنحو ممکن نگداریم این سد نیمه شکسته ترمیم شود.بیایید بشکنیم این سدراکه شیشه عمردیوپشت این سده .

-----------------------------------------------------------------

امواج کور کننده ماهواره باعث ضایعات ناگواری می شود

سایت اینسایدآف ایران: استاد الكترونيك دانشگاه فردوسي مشهد گفت : امواج الكترومغناطيسي که براي كور كردن كانال‌هاي ماهواره استفاده مي شود خسارت بالايي بر روي همه موجودات زنده دارد زيرا اين امواج به بدن انسان نفوذ مي کند اما از فلزات عبور نمي کند و مانند كانون‌هاي پر از انرژي باعث آسيب‌هاي كلي و جزئي به موجودات مي شود. اين امواج مي تواند سرطان زا بوده يا عامل بيماري هاي ناشناخته ديگري باشد.

دکتر خليل مافي نژاد افزود: هر چه مدت تشعشع اين امواج طولاني تر باشد مي توان اثرات آن را در دراز مدت در كودكان، زنان باردار و بيماران عصبي و افراد مسن ديد و امواج الکترومغناطيس مي‌تواند تاثير در امراضي از قبيل سرطان، سردرد و احساس ضعف و ... داشته باشد.

-----------------------------------------------------------------

ناوهواپیمابر آمریکا در سواحل ایران مستقر می شود

ناوهواپیمابر "هری ترومن" آمریکا در سواحل ایران مستقر می شود

مسکو، 31 خرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ ناو هواپیمابر "هری ترومن" به همراه 12 کشتی همراه متعلق به نیروی دریایی آمریکا از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای احمر شد. این مطلب را رسانه های گروهی مصری گزارش می دهند.

گارد ساحلی مصر به خبرنگاران اطلاع داد که این اسکادران از کشتی های نظامی نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار طی چند سال اخیر با چنین تعدادی از کانال سوئز عبور کرده که به خاطر عبور آنها چند مسیر اصلی کشتیرانی نیز برای مدتی در منطقه مختل شد.

ناو هواپیمابر "هری ترومن" در حدود 90 بالگرد و جنگنده و همچنین 6000 نیرو حمل می کند.

این ناو هواپیمابر دومین ناو آمریکایی خواهد بود که در سواحل ایران مستقر می شود. آمریکا پیش از این ناو هواپیمابر "آیزنهاور" حامل 68 جنگنده و 4 بالگرد را در منطقه مستقر کرده بود که ظرفیت کامل آن تا 90 جنگنده و تا 6000 خدمه است.

رسانه های گروهی اخباری منتشر می کنند که بر اساس آنها واشنگتن طی سال جاری قصد دارد 5 یا 6 ناوهواپیمابر خود را در سواحل ایران مستقر سازد و نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه نیز به آنها افزوده خواهند شد.

لازم به یاد آوری است که روز 8 ژوئن مانور مشترکی که در آن ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای آمریکا، فرانسه و جنگنده های بریتانیایی شرکت داشتند در پایگاه نظامی "کان ژورس" فرانسه در نزدیکی شهر تولون برگزار شد. هواپیماهای بریتانیایی از پایگاه نیروی هوایی در انگلستان، هواپیماهای آمریکایی از ناو هواپیمابر "هری ترومن" و هواپیماهای فرانسوی از ناو "شارل دوگل" به هوا برخاستند. این اولین نمایش نیروی نظامی سه کشور در صورت بروز جنگ محسوب می شود.

-----------------------------------------------------------------

کشتی‌گیر ایرانی پس از پناهندگی در تیم ملی آذربایجان است

روزنامه دنیای اقتصاد: ملي‌پوش كشتي فرنگي ايران در المپيك پكن و دارنده دو مدال برنز جهان و طلاي آسيا در اقدامي تعجب برانگيز و بهت آور در مسابقات قهرماني آذربايجان شركت كرد.

ایسنا گزارش داده است، سامان طهماسبي ملي‌پوش سال‌هاي اخير كشتي فرنگي ايران كه دو بار بر سكوي سوم جهان ايستاد و مدال طلاي آسيا را هم در كارنامه خود داشت، به دنبال مشكلات مالي به كشور آذربايجان رفت و در مسابقات قهرماني كشور آنها به مقام قهرماني رسيد تا تمامي كشتي دوستان و حتي جامعه ورزش را شگفت زده كند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين كشتي‌گير سنندجي دوبنده تيم ملي آذربايجان را در مسابقات جهاني 2010 مسكو خواهد پوشيد يا خير.
بنا بر اعلام رسانه‌هاي آذربايجان، طهماسبي در مسابقات قهرماني اين كشور شالوا گادابادزه نفر سوم اروپا را شكست داد و قهرمان شد.
طهماسبي با كسب مدال طلاي اين رقابت‌ها 5 هزار دلار جايزه گرفت و به مدت يكسال ماهانه 750 دلار دريافت خواهد كرد تا حداقل از مخارج يكسال خيالش راحت باشد.
اما مساله قابل تعمق عدم توجه به وضعيت قهرمانان ملي به خصوص كشتي ورزش اول ايران است. سوال اينجاست در جايي كه فوتباليست‌هاي درجه چندم آن سالي چند صد ميليون پول به جيب مي‌زنند، چرا بايد كشتي‌گير ملي‌ به خاطر نداشتن كار و مسكن دست به چنين كارهايي بزند.
حتي جمشيد خيرآبادي مربي وي در گفت‌و‌گو با سايت فدراسيون كشتي اعلام كرد كه طهماسبي به خاطر نداشتن شهريه دانشگاه چند ماهي نيز تحصيل را رها كرده بود.
هر چند همه اين مسائل باعث نمي‌شود يك ورزشكار ايراني در پيراهن يك كشور ديگر به دنبال كسب افتخار باشد، اما اين حركت طهماسبي مي‌تواند مسوولان ورزش را به فكر فرو ببرد تا به وضعيت زندگي قهرمانانشان توجه كند و حداقل جوايز آنها در مسابقات جهاني را قانونمند كند. آخرين مصاحبه سامان طهماسبي با ایسنا كه دو هفته پيش انجام شد و همچنين گفت‌وگوي مربي وي با سايت فدراسيون كشتي در ادامه آمده است.
نه شغل دارم، نه مسكن
كسب دو مدال برنز كشتي فرنگي جهان و قهرماني آسيا در كشتي فرنگي از سامان طهماسبي پرافتخارترين ورزشكار استان كردستان را ساخت، اما اين كشتي‌گير بيش از اين كه به كشتي فكر كند، در حال دست و پنجه نرم كردن با مشكلات زندگي است.
طهماسبي كه پس از حميد سوريان پرافتخارترين فرنگي‌كار ايران در سال‌هاي اخير محسوب مي‌شود، گفت: حدود چهار سال است كه تنها وعده شنيده‌ام و هر مسوولي هم بر سر كار مي‌آيد به فكر ما قهرمانان نيست. چند سال است كه هم مشكل مسكن و هم مشكل كار دارم.
ملي‌پوش ايران در المپيك پكن ادامه داد: در اين سال كه دوبار بر سكوي جهاني ايستادم و قهرمان آسيا شدم، خيلي پي‌گير حل مشكلاتم شدم، اما هر كسي آن را بر گردن ديگري مي‌انداخت و كسي پاسخگو نبود. مشكلاتم زياد است و بدتر آن است كه يك قهرمان صبح تا شب دنبال مسوولان بدود، ولي نتيجه‌اي نگيرد.
طهماسبي در پاسخ به اين سوال كه تمرين‌هاي كشتي چگونه است، گفت: تمرين مي‌كنم، اما چه فايده. از اين طرف هيچ كس پاسخگوي مشكل تيم نيست، اما از طرف ديگر در حالي كه مربي‌ام در اردوي تيم ملي است، به اردو هم دعوت نمي‌شوم تا بتوانم بهتر تمرين كنم. در شهرستان امكانات تمرين خوبي نداريم و با اين شرايط انگيزه‌اي برايم نمانده است.
برنده دو مدال برنز جهان در پايان گفت: من به عنوان يك قهرمان ملي كه افتخاراتي را به دست آوردم نه شغل دارم و نه مسكن. گوش شنوايي هم پيدا نمي‌شود و هيچ كس به فكر نيست.
خداحافظی از دنياي كشتي
جمشيد خيرآبادي مربي تيم ملي كشتي فرنگي بزرگسالان و همچنين مربي سازنده سامان طهماسبي در گفت و گو با روابط عمومي فدراسيون كشتي گفت: صريحا اعلام مي‌كنم كه سامان طهماسبي به خاطر مشكلات فراوان در زندگي شخصي مجبور به ترك دانشگاه شده است و اگر اين روند به همين صورت ادامه داشته باشد، به زودي او از دنياي كشتي نيز براي هميشه خداحافظي خواهد كرد، من به عنوان مربي سازنده او واقعا متاسفم كه نمي‌توانيم اين فرنگي‌كار بسيار خوب و جوان كشورمان كه تازه به مرحله پختگي رسيده است را در اردوهاي تيم ملي در اختيار داشته باشيم، آن هم به اين خاطر كه او به دليل مشكلات مالي حتي براي سفر از كردستان به تهران نيز مشكل دارد.
وي افزود: در حالي كه ساير كشورهاي جهان از قهرمانان جهان و قاره‌اي خود بسيار مراقبت مي‌كنند، ولي متاسفانه ما با دست خودمان شرايطي را بوجود مي‌آوريم كه امثال سامان طهماسبي براي هميشه از دنياي ورزش قهرماني خداحافظي كنند.
خيرآبادي با بيان اينكه مسوولان استان كردستان نمي‌خواهند كه براي اين افتخار آفرين استان خود قدمي بردارند، تصريح كرد: مگر استخدام شدن فردي مثل طهماسبي يا يك كمك كوچك به او براي داشتن يك سرپناه براي مسوولان سياسي يا ورزشي استان كردستان چه هزينه‌اي در بر دارد كه آنها به‌رغم نامه‌نگاري‌هاي بسيار زياد ما و خود طهماسبي تاكنون نسبت به اين موضوع بي‌اعتنا بوده‌اند؟!
مربي سامان طهماسبي در پايان خاطرنشان كرد: طهماسبي حتي شهريه دانشگاه خود را نيز ندارد و به دليل همين موضوع به ناچار چند ماهي است كه دانشگاه را رها كرده است، من براي سامان بسيار متاسفم كه در استاني زندگي مي‌كند كه مسوولان آن تا اين حد نسبت به آينده او بي‌تفاوت هستند، شايد اگر مسوولان استان مي‌دانستند كه ورزش مي‌تواند بسياري از معضلات را كم كند با الگوي جوانان كردستاني اين گونه برخورد نمي‌كردند!

-----------------------------------------------------------------

پاکستان: برای فسخ قرارداد گاز با تهران آماده ایم

http://www.sify.com/
2010-06-21 10:50:00

وزیر خارجهٔ پاکستان: برای باطل کردن قرارداد گاز با جمهوری اسلامی آماده ایم

ساعاتی پس از اینکه «ریچارد هولبروک» فرستاده ویژه امریکا به پاکستان به اسلام آباد اخطار داد که «زیاد به قرارداد گازی با ایران دل نبندد»، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد امیدوار است قرار داد گازی با جمهوری اسلامی مشمول قوانین تحریم جدید امریکا نشوند، اما در صورتی که چنین باشد پاکستان آماده است تا این قرار داد را فسخ کند.

هولبروک گفته بود، «روشن است که پاکستان با مسئله انرژی روبروست و ما نیازهای آنها را در این مورد درک میکنیم، اما در مورد یک پروژه خاص [قرارداد گازی با ایران] قوانینی در حال تصویب شدن هستند که ممکن است آن قرارداد را در بر بگیرند، و ما به پاکستان اخطار میدهیم که زیاد به آن قرارداد دل نبندد و صبر کند تا قانون تصویب شود و ببینیم به چه شکلی خواهد بود.»

-----------------------------------------------------------------

جشن تولد 18 سالگی جوانترین زندانی سبز در زندان اصفهان

یکی از جوانترین زندانیان سبز در زندان اصفهان 18 ساله شد.
به گزارش ندای سبز آزادی و بر اساس شنیده ها از مجموعه فعالان حقوق بشر اصفهان، "سینا طحانی" دانش آموز زندانی است که قبل از بیست و دوم خرداد امسال در شهرستان شهرضا در حوالی شهر اصفهان بازداشت شده است.
بر اساس آن چه گفته شده وی به جرم توزیع بیانیه های مهندس میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این شهرستان کوچک بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است و پس از گذشت حدود ده روز همچنان در زندان به سر می برد و جشن تولد هجده سالگی خود را در زندان گذراند.

از سوی دیگر از اصفهان خبر می رسد محمدرضا معافی راد فعال اجتماعی، مدنی نیز بازداشت شده است. از محل نگهداری، اتهام و سایر موارد مرتبط با وی اطلاعات دقیقی در دست نیست.

-----------------------------------------------------------------

بازداشت و احضار چند شهروند مهابادی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

طی روزهای اخیر یکی از بازاریان مهابادی به نام حسین نوجوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم خبر از اتهام و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.

همچنین براساس گزارشهای رسیده به آژانس خبری موکریان روز گذشته سه شهروند اهل مهاباد به نام های کاک ا... افشاری ، ملک شریفی و بیانه افشاری از سوی یکی از نهادهای امنیتی احضار شده اند.

گفنه می شود دلیل این احضار سفر به کردستان عراق و مصاحبه و گفتگو با رسانه های کردی اعلام شده است.

-----------------------------------------------------------------

گیتس: گزینه نظامی روی میز دولت اوباما قرار دارد

خبرگزاری حکومتی مهر: به گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به زعم خود دارای قابلیت فشار به ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای اش دانست.

"رابرت گیتس" در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز ادعا کرد: تحریمها به دلیل هدف گرفتن اقتصاد ایران، قابلیت خوبی دارد.

وی با این حال با ابراز تردید درباره کارامد بودن تحریمهای جدید مدعی شد : ایران با ادامه برنامه هسته ای، خود را در معرض خطر قرار می دهد.

وزیر دفاع آمریکا تهدید کرد : گزینه های دیگری از جمله گزینه نظامی روی میز دولت اوباما قرار دارد.

-----------------------------------------------------------------

فیلم؛ مراسم سالگرد شهادت ندا - ژنو - سوئیس

http://www.youtube.com/watch?v=y_Eo1gx8D38&feature=player_embedded

-----------------------------------------------------------------

آمريكا: خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان جزو تحريم‌هاست

ايلنا: فرستاده ويژه آمريكا در امور پاكستان و افغانستان به اسلام‌ آباد هشدار داد كه تحريم‌هاى جديد واشنگتن عليه تهران ممكن است خط لوله گاز ايران‌ـ‌‌پاكستان را نيز در بر بگيرد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى‌ فرانسه، «ريچارد هالبروك»، مشاركت شركت‌هاى پاكستانى و دولت ايران در طرح انتقال گاز طبيعى ايران به پاكستان را مشمول تحريم‌هاى واشنگتن عليه تهران دانست و هشدار داد كه پاكستان خود را «بيش از حد متعهد» به انجام اين قرارداد نكند.
هالبروك در پاسخ به اين پرسش ‌كه اين تحريم‌ها چگونه مى‌تواند پاكستان را نيز تحت تاثير قرار دهد، گفت: «هم اكنون قانون تحريم‌هاى جديد عليه ايران در كنگره آمريكا در حال تدوين است و پاكستان بايد تا تصويب نهايى اين قانون منتظر بماند.»
وى با توجه به پروژه خط لوله انتقال گاز از ايران به پاكستان، گفت: «مى‌دانيم كه پاكستان براى تامين انرژى خود با مشكلات فراوانى روبه‌رو است اما قوانين در حال تدوين در كنگره آمريكا ممكن است كه اين پروژه را نيز در بر بگيرد.»
قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبيعى از ايران به پاكستان هفته گذشته پس از ماه‌ها رايزنى بين دو كشور نهايى شد و قرار است با اجرايى شدن اين قرارداد از ماه مارس سال ۲۰۱۴ ميلادى، روزانه ۲۱.۵ ميليون متر مكعب گاز ايران براى مدت ۲۵ سال به پاكستان صادر شود.

-----------------------------------------------------------------

فیلم؛ سالگرد کشتار مردم ایران بدستور ولی فقیه جنایتکار

http://www.youtube.com/watch?v=xIrD4_dZed8&feature=player_embedded

-----------------------------------------------------------------

"بدحجابی"؛ بازجويی خیابانی از دهها هزار نفر در قم

ماموران سركوبگر نیروی انتظامی در قم به بهانه بدحجابی، دهها هزار نفر را مورد بازجویی خیابانی قرار دادند

روزنامه تهران امروز: بیش از 100 دستگاه خودرو به علت بدحجابی توقیف و به بیش از 62 هزار بدحجاب در سطح استان قم تذکر داده شد.

سرهنگ خراسانی، رئیس پلیس امنیت عمومی استان قم با اشاره به این مطلب افزود : ترویج بدحجابی و بی‌بندوباری در جامعه از اهداف دشمن در به راه انداختن جنگ نرم است و دشمنان با این کار سعی در خدشه‌دار کردن عفت عمومی جامعه را دارند.

خراسانی افزود:‌ پلیس امنیت عمومی استان در راستای برخورد با بدحجابی و بدپوششی و ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی در سطح جامعه و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف میان اقشار مختلف، اقدام به برخورد با رانندگان بدحجاب در سطح استان کرده است.

-----------------------------------------------------------------

ارعاب و آزار فعالین دانشجویی کرمانشاه

نهادهای امنیتی و شبه امنیتی مجددا و در آستانه امتحانات پایان ترم به صورت سازمان یافته اقدام به احضار و تهدید دانشجویان فعال کرده اند.

به گزارش دانشجونیوز، در دو هفته ی اخیر نهادهای امنیتی و شبه امنیتی چون وزارت اطلاعات، بسیج، حراست دانشگاه و کمیته انضباطی دانشگاه ها با احضار دانشجویان فعال عنوان کرده اند که ایشان حق شرکت در امتحانات پایان ترم را ندارند. اما تاکنون خبری درمورد عملی شدن این تهدید ها مخابره نشده است.

به نظر می رسد این اقدامات به منظور اعمال فشارهای عصبی بر فعالین دانشجویی و مواجه ساختن ایشان با مشکلات آموزشی صورت می پذیرد.

گفتنی است این اقدامات به صورت کاملا سازمان دهی شده و در هماهنگی کامل نهادهای سرکوب داخل و خارج دانشگاه صورت می گیرد. بسیاری از دانشجویان به کمیته انضباطی و حراست دانشگاه فراخوانده شده اند و به ایشان اعلام کرده اند که با توجه به سابقه فعالیت هایی دانشجویی، این دانشجویان حق شرکت در امتحان پایان ترم را ندارند. این درحالی است که آموزش دانشگاه وسایر مسئولین دانشگاه از چنین موضوعی ابراز بی اطلاعی کرده اند.

همچنین نهادهای خارج از دانشگاه، چون بسیج و دفاتر وزرات اطلاعات در آستانه ی امتحانات دور جدیدی از تهدید و احضار فعالین دانشجویی را آغاز کرده اند. در این سری از احضارها دانشجویان به مدت چند روز پیاپی مورد بازجویی و تهدید قرار می گیرند و ضمن طرح ادعای صدور حکم بازداشت احضار شدگان، ایشان را به همکاری یا سکوت دربرابر این احضارها وامی دارند.

پیش از این جمعی از فعالین سیاسی و دانشجویی شهر کرمانشاه با نوشتن نامه هایی به نمایندگان مجلس و مسئولین شهر کرمانشاه این اقدامات عجیب و فراقانونی برخی نهادهای امنیتی و نظامی را گوشزد کرده بودند.

-----------------------------------------------------------------

نشریه فرانسوی: ایران هر لحظه می تواند منفجر شود

خبرنگار نشریه فرانسوی لوپوئن که از ایران دیدن کرده در گزارشی می نویسد: ایران، آتش زیر خاکستر است و هر بهانه ای برای افروخته شدن این آتش کافی است. کشور هر لحظه می تواند منفجر شود، کسی نمی داند کی و چگونه تب اوج می گیرد.


ایران، آتش زیر خاکستر

رادیو فرانسه: مقاله لوپوئن، در چند صفحه با عکس و تفسیر روحیه مردم ایران را یکسال پس از انتخابات شرح می دهد.

"میریل دوتوی"، در لوپوئن مطلب خود را با اشاره به ناامیدی عمیقی شروع می کند که ایران را یکسال پس از انتخاباتی که وی آنرا "دزدیده شده" می نامد، در بر گرفته است.

او می نویسد شش ماه حضور دائم در خیابان و تظاهرات روزمره که در اعتراض به نتایج انتخابات صورت گرفت، در موقعیت احمدی نژاد تأثیری نداشت، برعکس در عرض چند ماه یک رژیم نظامی پلیسی به جای سیستم مذهبی پاگرفت.

سرکوب شدید حداقل در این لحظه اعتراضات را خفه کرد. خبرنگار لوپوئن به کشته شده 40 نفر در تظاهرات و هزاران زندانی از بین آنها، اشاره می کند و می نویسد در حال حاضر 800 زندانی در بازداشت به سر می برند و فعالان سیاسی عضو احزاب غیر قانونی به اعدام محکوم شده، به دار آویخته شده اند. رقمی که وی با استناد به سازمان عفو بین الملل، در این مورد ذکر می کند 112 نفر است.

او همچنین از حضور 122 روزنامه نگار و وبلاگ نویس ایرانی در زندان می نویسد و از تعلیق 23 نشریه خبر می دهد. در دنباله به کنترل پیامک ها، هک کردن شبکه اینترنتی و سانسور اشاره می کند و بر افزایش دستگیریها در آستانه سالگرد انتخابات تأکید می نماید.

خبرنگار لوپوئن، آتش را زیر خاکستر احساس می کند. از این روست که می نویسد، کشور هر لحظه می تواند منفجر شود، کسی نمی داند کی و چگونه تب اوج می گیرد. ولی ایرانیها از یک چیز مطمئنند و آن اینست که بازگشت به گذشته ممکن نیست.


-----------------------------------------------------------------

ممانعت از ورود بازرسان آژانس اتمی به ایران

ایسنا: رييس‌ سازمان انرژي اتمي خبرداد كه ايران هفته گذشته با اعلام اسامي دو تن از بازرسان به آژانس، اعلام کرده است که اين دو تن به دليل ارائه اطلاعات غلط وغيرحقيقي و همچنين برملا كردن پيش ‌ازموعد رسمي اطلاعات، ديگر حق ورود به ايران را ندارند.

علي‌اكبر صالحي گفت : اگر بازرسي خلاف واقع گزارشي بدهد، که اين اتفاق در همين آخرين جلسه شوراي حکام در وين اتفاق افتاد؛ آن جا ما به آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي در خصوص گزارش دو تن از بازرسانشان که درست نبود، اعتراض كرديم. گزارش کاملاً غيرواقعي بود. طبق توافقنامه پادماني خواستيم که ديگر اين دو بازرس به ايران نيايند.

-----------------------------------------------------------------

پدر محمد کامرانی: فیلم دادگاه متهمان کهریزک را نشان دهند تا عمق فاجعه را مردم ببینند

پدر محمد کامرانی: فیلم دادگاه متهمان کهریزک را نشان دهند تا عمق  فاجعه را مردم ببینند

جرس: کهریزک یک پرونده دردناک اما تاریخی برای ایران است و تا زمانی که متهمان اصلی این پرونده و همان کسانی که دستور جنایات صورت گرفته در کهریزک را صادر کرده اند، به سزای اعمال خودشان نرسند، ما آرام نخواهیم شد. برای همین به اندازه توانایی ام فریاد خواهم زد تا حداقل دنیا بداند، محمد من حتی سن قانونی برای رای دادن هم نداشت، در تجمع هم نبود، اما کسانی به اسم لباس شخصی دستگیرش کردند، او را بی رحمانه مورد ضرب و شتم قرار دادند و بعد بچه ای که در کما بود و تب شدید داشت را با غل و زنجیر به تخت بیمارستان لقمان بسته بودند تا زمانی که پس از انتقال به بیمارستان مهر تهران، دیگر جان اش را از دست داد.

این گفته های علی کامرانی است، پدر محمد کامرانی جان باخته هیجده ساله روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران که ۱۸ تیرماه ۸۸ در خیابان دمشق تهران، با یورش لباس شخصی ها دستگیر شده و پس از شکنجه و ضرب و شتم در زندان، به بیمارستان منتقل می شود. اما جراحات وارد شده به این نوجوان آنقدر شدید بوده است که حتی پدر و مادر وی فرصت خداحافظی از محمد که در کما بوده است را نیافتند.

خانواده امیر جوادی فر و محمد کامرانی، دو تن از جان باختگان بازداشتگاه کهریزک به جرس گفته اند: از دیدگاه آنان متهم اصلی پرونده قتل زندانیان کهریزک همان قضاتی هستند که دستور انتقال دستگیرشدگان را به این بازداشتگاه غیر قانونی داده اند و لذا علاوه بر برگزاری دادگاه مربوط به پرسنل نیروی انتظامی، خانواده ها بی صبرانه منتظر برپایی دادگاه قضات هستند.

پدر محمد کامرانی می گوید: پس از مطلع شدن از فاجعه جان باختن فرزند خود، به هاشمی شاهرودی شکایت نامه ای نوشته است که در آن نام سعید مرتضوی را به عنوان کسی که دستور انتقال زندانیان به کهریزک را داده بود قید کرده است و آقای شاهرودی نیز در ذیل نامه دستور پیگیری داده بود و در کنار این اقدام، او همچنین نامه ای به رهبری جمهوری اسلامی می نویسد که آیت الله خامنه ای نیز دستور پیگیری را در ذیل نامه آقای کامرانی می نویسد.

گفتگوی کامل علی کامرانی پدر محمد کامرانی با جرس را پیرامون این پرونده و آنچه بر فرزند او در کهریزک گذشته است، بخوانید:

آقای کامرانی، تنها دادگاهی که برای بررسی کشته شدن مردم در جریان بعد از انتخابات تشکیل شده است، دادگاه مربوط به کشته شدگان کهریزک است، با توجه به اتفاق نظر حاکمیت نسبت به محکوم بودن فاجعه کهریزک، شما امیدی به فرجام مثبت این دادگاه دارید؟

به ما گفته اند تا آخر همین هفته نتیجه دادگاه متهمان کهریزک را اعلام خواهند کرد، ما همه چشم امیدمان به همین پرونده است تا ببینیم مسولان چه پاسخی می دهند، اگرچه در روند برگزاری دادگاه، تنها کسانی به عنوان متهم حضور داشتند که فقط عامل بودند و دستور برخورد داشتند، اینها هم در جایگاه خود مقصر هستند اما آمران باید محاکمه شوند و به سزای اعمال خود برسند. همان کسانی که دستور انتقال محمد و دوستانش را به کهریزک صادر کرده اند، همان کسانی که از نزدیک در جریان فجایع بوده اند باید زیر ذره بین قرار گیرند و محاکمه شوند. .

به هرحال مجلس شورای اسلامی هم نام سعید مرتضوی را به عنوان قاضی دستور دهنده انتقال زندانیان به کهریزک مطرح کرده است، آیا شما همین درخواست تان مبنی بر محاکمه آمران را از مقامات ارشد کشور و یا دولت جمهوری اسلامی به صورت رسمی هم مطرح کرده اید؟

بله من به عنوان یک شهروند ایرانی به آقای شاهرودی رییس وقت قوه قضاییه نامه نوشته بودم و اسم دادستان وقت را هم به عنوان کسی که باید پاسخگو باشد در نامه مطرح کرده بودم. محمد ما یک پرونده هشتاد صفحه ای در دستگاه قضایی دارد و خود قوه قضاییه می داند درخواست ما چیست، من یک بار با مقام رهبری دیدار کرده ام و یک بار هم به ایشان نامه نوشته ام، که ایشان هم در ذیل نامه و همین طور شفاها تاکید کردند کلیه کسانی که در قتل محمد کامرانی دست داشتند باید محاکمه شوند

ولی آقای کامرانی همانطور که در جریان هستید، دادستان وقت تهران همان زمان در نامه ای به لاریجانی نوشته بود؛ « کهریزک رسمی و قانونی بوده و انتقال گروهی از بازداشتی‌ها به آنجا موجه بوده است» و حتی بعدها به عنوان معاون کل دادستان کشور برگزیده شد.

موضوع معاونت آقای مرتضوی مورد انتقاد خیلی ها است و بارها از طرف برخی از نمایندگان هم مطرح شد. حرف ما هم همین است؛ حداقل کسی که اتهام به او وارد است، ابتدا باید تحقیق و بررسی لازم در مورد اتهاماتی که از سوی مجلس هم مطرح شده، در موردش صورت می گرفت اگرچه چنانچه مجرم نبود می توانست بشود معاون کل دادستان کشور. ما با کسی خصومت شخصی نداریم، اینجا بحث تکرار نشدن فاجعه کهریزک است که آرزو می کنم برای گرگ بیابان هم چنین اتفاقی رخ ندهد. همانطور که خود آقای لاریجانی هم در دیداری که با ایشان داشتم گفتند با کسی تعارف نداریم، باید قاطعانه و مسولانه نسبت به اتهامات همه کسانی که در فاجعه کهریزک نقش داشته اند تحقیق و برسی کنند و آمران را به سزای عملشان برساند.

آقای کامرانی مگر در دادگاه غیر علنی متهمان کهریزک، چه نکاتی اضافه بر موارد شکنجه و تجاوز که بارها مهم مطرح شده است، از سوی شاهدان عینی عنوان شد که مسوولین امر صلاح ندیدند تا دادگاه را علنی برگزار کنند؟

خدا می داند، چه به روزمان آمد وقتی حرف های کسانی که در کهریزک بوده اند را در مورد جنایت های رخ داده شنیدیم، خدا می داند که بعد از برگزاری دادگاه من و مادر، دو خواهر و برادر محمد نتوانستیم بخوابیم...شب دادگاه ما روانی شدیم، دیوانه شدیم از این همه دردهایی که شنیدیم. خانه ما پر از گریه و زاری بود، تازه فهمیدیم چه بلایی بر سرمحمد و بچه ها آورده بودند. از قاضی پرونده که به زیبایی بازجویی کرد تا همه موارد از متهمان و شاهدان عینی در دادگاه مطرح کند تشکر می کنم ولی همه حرفم این است که چرا یک نسخه از فیلم دادگاه متهمان کهریزک را به مردم نشان نمی دهند تا همه بدانند چه بلایی بر سر بچه های ما در کهریزک آوردند، قاضی پرونده علی رغم همه فشارها جرات به خرج داد و دنیای خود را به آخرت دیگران نفروخت اما نمی دانم چرا تنها چند روز قبل از دادگاه به ما اعلام کردند که علنی برگزار نخواهد شد. گفتند به مصلحت نظام نیست.

قاضی پرونده چه مواردی را مطرح کرد؟

قاضی دادگاه بسیار مسلط، مو به مو حوادثی که رخ داده بود را کالبد شکافی کرد، عاملان فاجعه هم مدام انکار می کردند یا می گفتند آن زمان متوجه نبودند چه کار می کردند، یک پرونده سه هزار صفحه ای در اختیار قاضی بود و جزییات را به جرات به رخ متهمان کشید و قتی آنها انکار می کردند به آنها گفته شد که فیلم و مستندات رفتارهای آنها با زندانیان هم موجود است و نمی توانند رفتارهای خشونت آمیز خودشان را انکار کنند.

به کرات گفته می شود عده ای از نیروهای خودسر این رفتارهای خشونت آمیز را مرتکب می شوند...

برای همین است که می گویم آمران باید محاکمه شوند. ولله برای همه مردم سوال است که لباس شخصی ها از کجا دستور می گیرند، از کجا حمایت می شوند؟ امینت کشور دست چند ارگان است؟

دانشجویان زیادی را در ۱۸ تیر دستگیر کرده اند و گفته می شود بسیاری از آنان توسط لباس شخصی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، در مورد محمد چطور؟

محمد به همراه دوستش رفته بودند دنبال درس و مدرسه. محمد حتی سن قانونی اش به رای دادن نمی رسید، رفته بود دنبال کارهای کنکور و مدرسه. در تجمع هم نبود، نمی دانم چرا دستگیرش کرده اند، عزیز من که می رفت دنبال درس و مدرسه ، برای چه باید مرد ضرب شتم آن هم به آن صورت فاجعه آمیز قرار می گرفت؟ محمد من با دوستش رفته بودند مدرسه شهید مطهری، اون لباس شخصی که بچه مرا گرفت قاتل است و اون کسی که دستور داد بچه مرا بفرستند به آنجایی که نباید می فرستادند هم قاتل است، اگر نمی توانند از امنیت مردم حمایت کنید، خب بگویند حکومت نظامی است تا مردم به خیابان نیایند.

شما و مادر محمد در تمام این مدت که عزیزتان را از دست داده اید چه چیزی بیشتر از همیشه آرام تان کرده است؟

مادر محمد افسرده است، ما همه افسرده شدیم. یاد راه رفتن اش در خانه که مدام برای کنکور اضطراب داشت، یاد چشم های نگران محمد دیوانه مان کرده است. تنها چزیی که آرام مان می کند این است که مسوولان قاتل محمد را به سزای عملی که انجام داده برسانند. به ما باید بگویند این لباس شخصی ها از کجا حمایت می شوند؟ نمی شود تا هر اتفاقی افتاد بگویند خودسر بودند، لباس شخصی بودند، ما می خواهیم همین بلایی که سر بچه ما آمده یک روز سر خودشان بیاید تا بفهمند در این مدت چه دردی کشیدیم.

گفته می شود تعدادی از شاکیان کهریزک شکایت خود را پس گرفته اند، شما خبر دارید؟

بله بعضی ها به دلیل شرایط حاکم و احساس نا امنی که آن زمان می کردند، می گفتند، آزار و اذیت شدیم، ترسیدیم و شکایت را پس گرفتیم، روزهای اول خیلی تلاش می کردند تا مردم شکایت خود را پس بگیرند اما خوشبختانه این بحث هایی که ما مطرح کردیم، زندانیان هم آمدند و از حقوق خودشان در دادگاه دفاع کردند.

به برخی از خانواده های کشته شدگان پیشنهاد دادند که دیه دریافت کنند به شما چطور؟

جرات این کار را ندارند که در قبال از دست دان عزیزمان به ما پیشنهاد دیه و پول بدهند. اجازه نمی دهیم به آنها که چنین کاری بکنند. من دیه ‍را می خواهم چه کار کنم. دنبال قصاص از کسانی هستم که بچه بی گناه مرا کشتند..

آخرین بار که محمد را دیدید و حرف آخر خودتان...

محمد را برده بودند بیمارستان لقمان، روی تخت بیمارستان دیدمش. تب داشت داغ بود، در بیمارستان لقمان با همان حالتی که در کما بود یک سرباز بالای سر بچه گذاشته بودند. عزیز ما را به تخت بسته بودند، وقتی محمد را در آغوش کشیدم داشت می سوخت و من هنوز برایم سوال است بچه ای که در کما بود و داشت از تب می سوخت را برای چه با غل و زنجیر به تخت بسه بودند. از آنجا او را به بیمارستان مهر منتقل کردیم و دوساعت بعد..

همه امیدمان این است که قاتلان محاکمه شوند تا فاجعه کهریزک برای هیچ کس تکرار نشود.

-----------------------------------------------------------------

نژاد حسینیان: قرارداد منعقده با پاکستان، بازگشت نوعی کاپیتولاسیون است

نژاد حسینیان: قرارداد منعقده با پاکستان، بازگشت نوعی کاپیتولاسیون  است

جـــرس: معاون سابق امور بین‌الملل وزارت نفت، با انتقاد شدید از امضای قرارداد موسوم به «خط لوله صلح» و "کاپیتولاسیون" خواندن آن قرارداد، خاطرنشان کرد "ظاهرا مقامات وزارت نفت مصمم هستند به هر قیمت كه شده این قرارداد را نهایی نمایند و متاسفانه هیچ‌گونه اطلاعاتی را در اختیار كارشناسان قرار نمی‌دهند تا اقداماتشان مورد بررسی قرار گیرد.



" وی همچنین از نمایندگان مجلس خواستار آن شد که "تا هنگامی‌كه گروهی از كارشناسان مستقل قرارداد مذكور را مورد تایید قرار نداده‌اند، از اجرایی شدن آن جلوگیری نمایند."


به گزارش ایلنا، هادی نژاد حسینیان، با توجه به انعقاد قرارداد اخیر و همچنین اتهامات وارده از سوی دولت پیرامون اینکه "انتقادات وی با مبنای اخبار جعلی بیان شده"، در این زمینه خاطرنشان می کند: "بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های كشور، بخشی از اسناد قرارداد خط لوله گاز ایران به پاكستان در اسفندماه در تركیه و اسناد نهایی آن در تاریخ هفتم خردادماه امسال در محل سفارت فرانسه در اسلام‌آباد به امضاء رسید. اعلام این خبر كه به نوعی بازگشت كاپیتولاسیون به كشور را هشدار می‌داد به حق نگرانی‌هایی را مطرح نمود.


با استناد به اخبار منتشره فوق، اینجانب به عنوان یك شهروند در تاریخ دهم خرداد طی نامه‌ای به وزارت نفت، هفت سئوال مطرح و خواستار جواب آنها برای رفع ابهام شدم. وزارت نفت به جای پاسخ به همه سئوالات، تنها در پاسخ به سئوال سوم و بخشی از سئوال اول كه «چرا قرارداد در خارج ایران و چرا در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد امضا شده است؟» ضمن تكذیب خبر مذكور، محل برگزاری مراسم نهایی را وزارت انرژی پاكستان اعلام نموده و با جملاتی نامناسب اتهاماتی را مبنی بر جعل خبر به اینجانب نسبت داده است.


برای روشن شدن موضوع و كشف حقیقت كه آیا امضای سند نهایی در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد طرح از پیش تدوین شده مدیران وزارت نفت و شركای پاكستانی آنها بود یا جوسازی‌های اینجانب، به اخباری در این باره با ذكر آدرس آنها اشاره می‌كنم و قضاوت درباره اتهامات بیان شده را بر عهده خوانندگان عزیز می‌گذارم.


1ـ خبرگزاری مهر ـ تاریخ انتشار 22/2/89 -12:12
تبادل ضمانت‌نامه قرارداد گاز ایران ـ پاكستان در سفارت فرانسه
آخرین ضمانت‌نامه قرارداد گازی ایران و پاكستان تا پایان ماه جاری میلادی در محل سفارت فرانسه در اسلام‌آباد تبادل می‌شود.
خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت قرارداد گازی پاكستان از شركت ملی نفت كسب اطلاع كرد: بر این اساس آخرین ضمانت‌نامه قرارداد گازی ایران و پاكستان تا پایان ماه جاری میلادی در محل سفارتخانه فرانسه در اسلام‌‌آباد تبادیل می‌شود.


با توجه به اینكه یكی از توافق‌های مقامات ایران و پاكستان تبادل این ضمانت‌نامه در سرزمین فرانسه بوده، از این رو، این ضمانت‌نامه در محل سفارت فرانسه در اسلام‌‌آباد به عنوان بخشی از سرزمین فرانسه تبادل خواهد شد.


2ـ خبرگزاری فارس ـ شماره خبر 8903070262 ـ 7/3/89 ـ 12:11
"قرار است این موافقتنامه در سفارت فرانسه در اسلام آباد به امضا برسد تا تابع قوانین فرانسه باشد."


3ـ روزنامه دنیای اقتصاد
كد خبر: denـ208928 تاریخ چاپ: شنبه 8 خرداد 1389
"منبع دست چندم" خبر می‌دهد كه:


گروه انرژی ـ در حالی كه یك منبع دست سوم از امضای ضمانتنامه دولتی انتقال گاز ایران به پاكستان در روز جمعه (دیروز) در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد خبر داده بود، مقامات ارشاد تهران این خبر را نه تایید می‌كنند و نه صراحتا تكذیب می‌كنند.


بر اساس گزارش خبرگزاری «فارس» به نقل از روزنامه ِ«هندو» منتشر كرده این موافقتنامه توسط نمایندگان شركت ملی نفت ایران و وزارت نفت پاكستان به امضا خواهد رسید. بیشتر منابع پاكستانی اعلام كرده بودند كه دو كشور در حال مذاكره در مورد موافقت‌نامه‌ای برای تضمین فروش گاز ایران به پاكستان هستند و قراراست این موافقت‌نامه در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد به امضا برسد تا تابع قوانین فرانسه باشد. این در حالی است كه به دنبال پیگیری‌های خبری خبرنگار ما، نماینده ویژه وزیر نفت ومدیرعامل شركت ملی صادرات گاز ایران دیروز از اظهارنظر صریح در این باره خودداری كرده و تایید و تكذیب آن را در حیطه وظایف مدیرعامل شركت ملی گاز ایران خواند. در این بین مدیرعامل شركت ملی گاز ایران، «جواد اوجی» نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این خبر را نه تایید كرد و نه تكذیب. «اوجی» اظهار داشت: بعد از تكمیل اطلاعات، جزئیات قرارداد انتقال گاز ایران به پاكستان اعلام خواهد شد.


وزارت نفت با اشاره به سئوال سوم اینجانب، درباره لزوم شفاف بودن قرارداد، اعلام نموده كه امضای اسناد ضمانت‌نامه قرارداد در حضور رسانه‌های داخلی و خارجی گویای شفافیت كار است. اگر این پاسخ را وزارت نفت كمی دیرتر تهیه نموده بود من توصیه می‌نمودم كه پاسخ وزیر محترم نفت را در مورد ارزش مالی این قرارداد به عنوان سند شفاف‌ بودن آن ذكر می‌كردند آنجا كه پاسخ دادند "با توجه به ملاحظاتی كه وجود دارد هم‌اكنون نمی‌توان ارزش مالی قرارداد را اعلام كرد و در شرایط كنونی مشخصات فنی قرارداد از ارزش مالی آن مهم‌تر است."


لازم است به استحضار برسانم كه اكثر دوستان من به دلیل پاسخ {...}و بی‌منطق وزارت نفت و عبارات نامناسبی كه در آن به كار برده شده بود، اینجانب را به نادیده گرفتن و بلا جواب گذاشتن آن تشویق می‌كردند، اما دریغم آمد كه علاقه‌مندان به منافع ملی و سربلندی كشور اسلامی‌مان را از توضیح و تبیین حقایق و آشنایی با استراتژی‌های جدید مدیران اعزامی با دوستداران صنعت نفت محروم نمایم. در پایان با شناختی كه اینجانب از كاركنان صدیق، پاك و كاردان صنعت نفت دارم مطمئن هستم كه هیچ‌گاه امضای آنها زیر قراردادهایی كه منافع ملی را تضمین نكرده باشد نخواهد رفت و آنها با توضیح لازم به مدیران و مقامات صالح بالاتر جلوی تصمیمات اشتباه را خواهند گرفت.


در پایان همان‌طور كه ذكر شد ظاهرا مقامات وزارت نفت مصمم هستند به هر قیمت كه شده این قرارداد را نهایی نمایند و متاسفانه هیچ‌گونه اطلاعاتی را در اختیار كارشناسان و علاقه‌مندان قرار نمی‌دهند تا اقداماتشان مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه روزنامه‌ها و منابع خبری پاكستان بسیاری از اطلاعاتی كه وزارت نفت آنها را محرمانه می‌داند برای عموم منتشر نموده‌اند.


در چنین شرایطی وظیفه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بسیار سنگین‌ و تعیین‌كننده است و انتظار از نمایندگان محترم این است تا هنگامی‌كه گروهی از كارشناسان مستقل قرارداد مذكور را مورد تایید قرار نداده‌اند از اجرایی شدن آن جلوگیری نمایند."


-----------------------------------------------------------------

چگینی؛ کارگری که به خاطر آزادی و رای اش شهید شد

چگینی؛ کارگری که به خاطر آزادی و رای اش شهید شد

جرس: شهید محرم چگینی سال گذشته در ۲۵ خرداد ماه در تظاهرات مسالمت آمیزی که مردم برای پس گرفتن رای شان به خیابان آمده بودند؛ مقابل پایگاه بسیج با ضرب گلوله کشته شد و حتی فیلم تیر خوردن ، به زمین افتادن و بلند کردن پیکرش از روی زمین توسط دوربین های شاهدان به ثبت رسید. معصومه چگینی همسر محرم بارها و بارها در مصاحبه های خود تاکید کرده که تا آخرین لحظه ی زندگی اش شکایتش را پس نمی گیرد و می خواهد بداند قاتل همسرش کیست و چرا باید جنازه او در خیابان های فاز چهار اندیشه و دور از تهران پیدا شود. معصومه ۳۰ ساله از یک سالی می گوید که تلخ ترین و سخت ترین لحظه های زندگی اش را بدون همسرش سپری کرده است .


خبرنگار کلمه ،با معصومه چگینی بعد از برگزاری اولین سالگرد شهادت همسرش با وی به گفت و گو نشسته است.


اولین سالگرد شهید محرم چگینی ۲۵ خرداد ماه در بهشت زهرا برگزار شد. این مراسم چگونه بود؟

خیلی ها می گفتند مراسم اولین سالگرد را پنج شنبه یعنی ۲۷ خرداد برگزار کنیم اما من دلم می خواست همان روز شهادت محرم یعنی ۲۵ خرداد باشد تا این روز به یاد ماندنی و تاریخی ثبت شود . تا عمر دارم در این روز تاریخی مراسم سالگرد همسرم را برگزار می کنم و راه این شهید را ادامه می دهم. من افتخار می کنم که محرم در این راه کشته شد و خوشحالم برای مردی فاتحه می خوانم که در راه وطن و آزادی کشته شده است و من نیز راه او را ادامه می دهم.

چگونه می خواهید راه شهید محرم چگینی را ادامه دهید؟

همین راه رسیدن به آزادی و جنبش سبز را ادامه می دهم. شوهرم به خاطر آزادی کشته شد. مگر او آن روز با حضورش در خیابان چه می خواست؟ مگر پس گرفتن رای اش، گناه بود که اینگونه او را کشتند؟ او یک کارگر ساده بود که به خاطر نشان دادن اعتراضش به وضعیت موجود به خیابان آمد اما آیا باید کشته می شد؟ خیلی ها می گویند این سرنوشت و قسمت محرم بوده است .اما من می گویم او راهش را انتخاب کرده بود و از این بابت که او جانش را در راه ازادی از دست داده افتخار می کنم اما هم چنان این سوال را دارم که چرا این همه انسان بی گناه در آن روز کشته شدند؟

در بهشت زهرا مشکلی برای برگزاری مراسم اولین سالگرد ایجاد نشد؟ چرا که در آن روز بهشت زهرا کاملا نظامی بود و همه کسانی که برای تسلیت گفتن آمده بودند تحت نظارت بودند؟

روز برگزاری مراسم سالگرد دو بسیجی به خانه ی مادر شوهرم آمدند و گفتند که چرا برای برگزاری مراسم از ما اجازه نگرفته اید؟ من نمی فهمم این چه ماجرایی است که حتی برای برگزاری مراسم عزادرای هم باید از آنها اجازه بگیریم.در بهشت زهرا نیز دو نفر از اول تا آخر مراسم بالای قبر ایستادند و همه افرادی را که می آمدند نظارت می کردند اما مشکلی به وجود نیاوردند.

چه گروههایی در اولین سالگرد شهید محرم چگینی در بهشت زهرا حضور داشتند؟

فضا به شدت امنیتی بود بنابراین آنها که می آمدند ،نمی توانستند بگویند که چه کسی هستند . اما دانشجویان دانشگاه تهران و برخی از هواداران جنبش سبز آمدند و در گوش من گفتند که خون این شهید پایمال نخواهد شد و راهشان ادامه دارد. همچنین مادر شهید سهراب اعرابی نیز آمد و ابراز همدردی کرد . او که از بس غصه خورده بسیار ضعیف شده بود و با این حال سری هم به ما زد. خانم شهید حسن پور نیز در تماسی تلفنی خود را همراه ما دانست . همه این ابراز همدردی ها مایه خوشحالی من است.

چندبار گفته اید که راه همسر شهیدت را ادامه می دهید . می خواهم بدانم اگر همسرت در این را شهید نشده بود آیا باز هم اینقدر نسبت به وضعیت موجود معترض بودید؟

بله! چرا که سهراب ها و نداها در این راه کشته شده اند . آنها نیز مانند خواهران و برادران من هستند که باید برای اینکه خون شان پایمال نشود در پی یافتن حقیقت تلاش کنیم . آنها نیز جرمی نداشتند جز این که به خیابان بیایند و رای شان را بخواهند. مگر مادر سهراب و دو فرزند شهید حسن پور با من چه فرقی دارند؟ انها هم هزینه داده اند و من نیز برای آنها در این راه تلاش می کنم. اما کشته شدن شوهرم در این راه انگیزه مرا تقویت کرده است و وقتی مادر سهراب را می بینم انگیزه ام دو چندان می شود و مصمم تر می شوم.

اما نگفتید که راهی را که در آن قدم گذاشته اید چگونه می خواهید ادامه دهید؟

با پیگیری شکایتم و شناسایی قاتل شوهرم. تا عمر دارم به دنبال قاتل شوهرم می روم حتی اگر این راه هزینه های فراوانی داشته باشد.

از ۲۵ خرداد سال گذشته تا کنون دقیقا یک سال گذشته است. این یک سال با تمام حوادثی که برای شما و خانواده تان داشت ؛ چگونه گذشت؟

این یک ساله برای من به اندازه صد سال طول کشید. سالی که فقط نفس کشیدم اما زندگی نکردم.من ۱۳ سال با محرم در وضعیت مالی بد زندگی کردم اما هیچ وقت به اندازه این یک سال عذاب ندیدم. این یک سال آنقدر سخت گذشت که حالا با داروی اعصاب و تحت نظر دکتر هستم


چه زمان هایی بیشتر احساس دلتنگی می کنی؟

موقع غروب آفتاب . همان زمانی که محرم از سر کار بر می گشت و من چشم انتظار او می ماندم. هنوز با گذشت یک سال تحمل این غروب ها برایم سخت است.

موقع دلتنگی هایت چه کار می کنی؟

گریه می کنم . شبی نیست که بدون گریه سرم را روی بالش بگذارم . جواب این گریه های مرا چه کسی می خواهد بدهد؟ تنها دلخوشی های من این است که به بهشت زهرا بروم و حرف هایم را با همسرم بر سر مزارش در میان بگذارم.

چه حرف هایی را با همسر شهیدت در میان می گذاری؟

می گویم چرا من را تنها گذاشته ای؟ مدام خاطرات شیرین گذشته را با او مرور می کنم و دلم می سوزد به روزهای گذشته ی شادی که با شوهرم داشتم. او آنقدر خوب بود که در این ۱۳ سال هیچ وقت مرا نرنجاند و بدی ای در حق من نکرد.

اگر همسر شهیدت زنده بود چه جمله ای به او می گفتی؟

می گفتم محرم هیچ وقت مرا تنها نگذار و روزهای خوش را از من نگیر.

چه کسی روزهای خوش تو را گرفته است؟

همین هایی که شوهر مرا کشته اند. یک عمر زندگی و آرزو را از من گرفته اند .شوهرم آرزو داشت روزی بچه دار شود و به من قول داده بود که بعد از تمام شدن قسط هایمان یک خانه برای من بخرد. اما او حتی خریدن یک ماشین را به گور برد.


بزرگ ترین درد این روزهایتان چیست؟

این تنهایی عذاب آور و بلاتکلیفی ام.

شهید محرم چگینی تا چه اندازه پیگیر اخبار انتخابات بود و نگرش اش نسبت به مسایل سیاسی چه بود؟

او اصلا آدم سیاسی ای نبود. منتهی مناظره های قبل از انتخابات را نگاه می کردیم و با هم درباره کاندیداهای ریاست جمهوری حرف می زدیم و حتی با دیدن آن مناظره ها تصمیم گرفتیم که به چه کسی رای بدهیم.

خب ! در نهایت به چه کسی رای دادید؟

به مهندس موسوی . اصلا فکرش را نمی کردیم که فضای ، بعد از انتخابات اینگونه شود و انسان های بی گناه در خیابان ها کشته شوند.

چرا به مهندس موسوی رای دادید؟

شوهرم و همه همکارانش به مهندس موسوی رای دادند. آنها به دنبال آزادی بودند . حال سوال من این است که احمدی نژاد رییس جمهور شد اما چرا این همه آدم کشته شدند؟

بعد از اعلام نتیجه انتخابات واکنش شهید محرم چگینی چه بود؟

خیلی متعجب بود . روز یکشنبه برای تظاهرات نتوانست برود اما روز دوشنبه ۲۵ خرداد با شعار رای من کجاست به خیابان رفت که گلوله خورد و جنازه اش در فاز چهار اندیشه پیدا شد. به تازگی جز فیلم به شهادت رسیدنش فیلم دیگری منتشر شده که نشان می دهد پیکر محرم را بعد از گلوله خوردن داخل پیکان می برند. با این مستنداتی که داریم اما هنوز قالتش شناسایی نشده و شکایت ما را نادیده می گیرند و آن وقت می گویند از موسوی و کروبی شکایت کنیم.

چند روز پیش هم برادرشوهرتان در مصاحبه ای گفته بود که بسیج از شما خواسته تا علیه موسوی و کروبی به عنوان قاتل شکایت کنید. قاتل همسر شما کیست؟

چرا موسوی باید قاتل باشد؟ مگر موسوی آنجا بود و مردم را تیرباران کرد؟ او فقط در اعتراض به نتایج انتخابات راهپیمایی راه انداخت مثل هزاران راهپیمایی که در این ۳۰ ساله بعد از انقلاب برگزار شده است . من از موسوی نه تنها شکایتی ندارم بلکه بسیار ممنونم که در این یک ساله نمایندگانش را بارها برای دلجویی و رسیدگی به مسائل زندگی زنی تنها مثل من به سراغم فرستاده است. اعضای کمیته مردمی دفتر موسوی احوال مرا مدام می پرسند و در حد امکاناتشان به مشکلات من رسیدگی می کنند، در این یکساله به جز اعضای کمیته مردمی مهندس موسوی کسی در خانه ی مرا نزده است و اصلا نمی پرسند که آیا تو به تنهایی می توانی زندگی ات را بچرخانی؟ و در این یک ساله چه بر سر تو و زندگی ات آمده است.

اگر دوباره انتخاباتی برگزار شود به چه کسی رای می دهی؟

باز هم به موسوی

چرا؟

چون او به دنبال عدالت و حق مردم است . سوال من از مقامات این است که اگر بد بود چرا کاندیدا شدنش را تایید کردید؟ او که از خارج نیامده و مورد تایید هم بوده است اما حالا چرا یکهو از نظر آنها بد شده است.

به نظر خودت چرا موسوی از سوی حاکمیت فعلی تبدیل به یک آدم بد شده است؟

نمی دانم.اما وقتی می بینم از طرف بسیج می آیند و به ما می گویند که از او به عنوان قاتل شکایت کنید با خودم فکر می کنم که موسوی که شوهر مرا نکشته است؟ پس حتما دلیلی وجود دارد که می خواهند او را قاتل معرفی کنند واقعیتی که غیر از این است. من در این یک ساله خیلی چیزها را فهمیده ام.

چه چیزهایی؟ آیا می توانی بگویی معصومه چگینی سال گذشته با امسال چه نفاوتی کرده است؟

بسیار روشن شدم و فهمیدم که دنیا دست کیست. فهمیدم که برای دفاع از حق کشته می شوی . اینکه ظالم به خاطر زوری که دارد هر کاری دلش بخواهد با مظلوم می کند . ظلمی که به شوهرم شد و او را کشتند و ظلمی که به من شد و مرا تنها در این دنیا گذاشتند. فهمیدم که حرف حق زدن مساوی است با کشته شدن و اگر سکوت نکنی تو را می کشند.

شما چطور؟ آیا سکوت می کنی؟

نه اصلا. من تا آخرین نفسم راه شوهرم را ادامه می دهم.

محرم چگینی یک کارگری بود که به قول خودت از صبح تا شب به دنبال یک لقمه نان حلال تلاش و کار می کرد. به نظرت چرا مفهومی مانند آزادی برای او مهم بود؟

او همیشه معترض بود که چرا ماهانه ۳۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد که نیمی از آن را اجاره خانه می دهد و ۵۰ هزار تومان خرج رفت و آمد به سر کار است و در نهایت آنچه برای ما می ماند ۵۰ هزار تومان بود . یکی از دلایل بچه دار نشدنمان هم همین بود که این نان بخور و نمیر برای تربیت بچه کافی نبود . برای همین او به وضعیت موجود اعتراض داشت و معتقد بود تا آزادی نباشد و نتواند اعتراضش را بیان کند عدالتی هم در کار نخواهد بود.

اگر روزی موسوی،کروبی و رهنورد را ببینید به آنها چه می گویید؟

می گویم تو را به خدایی که قبولش دارید حالا که این همه آدم کشته شده اند شما راهشان را ادامه دهید و نگذارید خون این شهدا پایمال شود. نکند سالگرد این شهدا تمام شده است با خودشان فکر کنند که همه چیز تمام شده و راهشان فراموش شود؟ به آنها می گویم که راه این شهدا ادامه دارد و نگذارید خون شان پایمال شود.

آیا تا کنون ملاقاتی با مهندس موسوی و یا کروبی داشته اید تا درد دل ها و مشکلاتتان را به آنها بگویید؟

راستش را بخواهید همین اواخربه مناسبت روز زن گروهی از زنان با مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار داشتند .من هم به این مراسم دعوت شدم و قرار بود با آقای موسوی و خانم رهنورد دیداری داشته باشم اما متاسفانه برخی از اعضای خانواده ام گفتند که به خاطر خطرات احتمالی که من را تهدید می کند ،نروم .من نمی ترسم اما دلم نمی خواهد روی حرفشان حرف بزنم و دلگیرشان کنم .اما یک بار موفق شدم به دیدار مهدی کروبی بروم او نیز با رویی گشاده حضور مرا پذیرفت و به حرف های من گوش داد. راستش همین که می فهمم که رهبران جنبش سبز خانواده های شهدا از جمله ما را فراموش نکرده اند ، قوت قلبی برای من می شود و کمتر احساس تنهایی می کنم.

-----------------------------------------------------------------

هاشمی رفسنجانی: انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام، عکس العمل رهبری بود

جرس: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از یک سال سکوت در برابرمنتقدان نامه به رهبری پیش از انتخابات، به برخی از ابهامات پاسخ گفت و اظهار داشت: انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند.


وی خاطر نشان کرد: چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعی ستیز با روحانیت را مشاهده کردید که به بهانه مخالفت با من، آقای خاتمی، آقای ناطق نوری و آقای کروبی که رؤسای جمهوری و رؤسای مجلس بودیم، همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و گو با ماهنامه مدیریت ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون به بازنشستگی به معنای کناره‌گیری از مسئولیت‌های سیاسی فکر کرده‌اید؟ گفت: مایلم. الان سن من در حدی است که مایلم این‌گونه شود. ولی هنوز می‌ترسم عوارض بد سیاسی داشته باشد و به نوعی قهر تلقی شود.

به گزارش آفتاب نیوز، هاشمی افزود: یکی از کارهای که می‌خواستم بعد از ریاست جمهوری بکنم و نتوانستم انجام دهم این بود که در سفرهای خارجی که می‌رفتم، خیلی جاها را نشان کردم که بعدا بروم ببینم و جهانگردی کنم که نشد. اگر بخواهم به سفر خارجی بروم باید جمع زیادی از پاسداران همراه من باشند و آنجا هم که می‌رویم شورای تامین نیرو می‌آورند و همیشه زحمت دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره نامه خود به رهبری قبل از انتخابات تصریح کرد: همه می‌دانستند که نسبت به دیگر نامزدها بی‌طرف هستم کاری نداشتم که مردم به چه کسی رأی می‌دهند. ولی همه می‌دانستند که روحیه کاری من با این شیوه اداره جامعه سازگار نیست. متأسفانه در مناظره، آقای احمدی‌نژاد حرف‌هایی را زده بود که غیرواقعی بود، انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعی ستیز با روحانیت را مشاهده کردید که به بهانه مخالفت با من، آقای خاتمی، آقای ناطق نوری و آقای کروبی که رؤسای جمهوری و رؤسای مجلس بودیم، همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد.

وی ادامه داد: در سالگرد رحلت امام در مرقد به ایشان گفتم حرف‌های ناقص گفته‌اند. ترجیح می‌دهم خودشان اصلاح کنند وگرنه ناچارم توضیح بدهم. چند روز هم صبر کردم و جوابی ندیدم. پس از آن نامه‌ای تهیه کردم. چون می‌بایست جواب آن حرف‌ها داده می‌شد. می‌گویند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. این سوال دیگر سفسطه است چون مگر ایشان هدفی غیر از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهیه کردم و در آخرین فرصت قبل از انتخابات که عصر سه‌شنبه بود، برای رهبری فرستادم. چون اگر سه‌شنبه می‌دادم، روزنامه‌ها چهارشنبه می‌نوشتند و اگر چهارشنبه‌ می‌دادم پنجشنبه کسی حق نداشت بنویسد. چون فرصت تبلیغات تمام می‌شد. می‌خواستم جواب آن حرف‌ها را بدهم. در کنار آن کارها، در رفت و آمد و اخبار موثق، شور و اشتیاق مردم را می‌دیدم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به هر حال در همان فرصت باقی‌مانده برای رهبری معظم فرستادم و متأسفانه در آن فاصله 2 ساعته باقی‌مانده نامه به ایشان نرسیده بود، چون جوابی به من نرسیده بود. در آخرین لحظاتی که می‌خواستم خدمت ایشان بروم، منتشر کردم. وقتی رفتم، ایشان گفتند: داشتم نامه شما را از کامپیوتر می‌خواندم. یعنی پس از اینکه پخش شده بود هم، هنوز متن اصلی را ندیده بودند.

پرسیدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هیچ ملاحظه‌ای ندارم و فقط یک نکته دارم که آقای احمدی‌نژاد شخص شما را به فساد متهم نکرد و درباره بچه‌های شما گفت. گفتم: فضا به گونه‌ای بود که اگر چه از من اسم نبرد، اما همه چیز متوجه من شد. ایشان گفتند: واقعاً هیچ ملاحظه‌ای روی نامه ندارم ولی اگر جای شما بودم، بعد از انتخابات منتشر می‌کردم.

هاشمی افزود: گفتم: خواست خدا بود که شما تا قبل از انتشار نبینید، چون اگر می‌خواندید و به من می‌گفتید، منتشر نمی‌کردم و این مناسب نبود. چون اگر بعد از انتخابات منتشر کنم دو حالت دارد: اگر آقای احمدی‌نژاد شکست بخورد که درست نیست با ایشان درگیر شوم. چون اخلاقاً کار درستی نیست. اگر هم پیروز شود که اصلاً درست نیست با منتخب مردم درگیر شوم و جشن انتخابات را در کام مردم تلخ کنم ولی الان حق من است که جواب بدهم و دادم. ایشان هم در مقابل این منطق من اعتراض نکرد.

هاشمی درباره اینکه به نظر می‌رسد این نامه رابطه شما با رهبری انقلاب را دچار تغییرات کرده است، گفت: نه، ایشان صراحتاً گفتند که هیچ ملاحظه‌ای درباره محتوای نامه ندارم. حتی در همان جلسه گفتند: به حق از من انتظار دارید که جواب بدهم. صلاح ندیدم که پیش از انتخابات جواب بدهم، چون روی حضور مردم تأثیر می‌گذارد ولی بعد از انتخابات جواب می‌دهم. حتی گفتند که به آقای احمدی‌نژاد هم گفتم که حرف‌های ناحقی زدید و جواب شما را می‌دهم. واقعاً هیچ وقت ایشان به خاطر نامه از من گله نکردند، چون روابط ما به گونه‌ای است که اگر گله هم داشته باشند، می‌گویند. الحمدلله همکاری 60 ساله ما به گونه‌ای است که با هم رودربایستی نداریم.

هاشمی در برابر این توضیح که برخی می‌خواهند به بهانه نامه شما را مقابل رهبری قرار دهند، تصریح کرد: این‌ها در سیاست طبیعی است. گروهی که وارد بازی‌های سیاسی می‌شوند از این حرف‌ها زیاد می‌زنند، ولی همیشه واقعیت‌ها خود را بر احتمالات سیاسی تحمیل می‌کند و دیر یا زود همه چیز مشخص می‌شود.

او درباره ملاقات‌های خود با رهبری انقلاب هم گفت: قبلا هفته ای یک بار ملاقات رایج و حتمی داشتیم. بعدا که کارها کمتر شد دو هفته یک ملاقات داریم که معمولا دو ساعت طول می‌کشد که گاهی تا شام است. اگر مساله‌ای هم پیش بیاید، تلفنی یا حضوری بین دو هفته صحبت می‌کنیم.

آیت الله هاشمی در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که برخی روحانیون ما یک زمانی با رادیو داشتن مخالف بودن و الان با وب سایت داشتن و به همین دلیل است که در اطلاع رسانی محدودیت داریم گفت:باید بگویم اصولا جامعه ما به خاطر سنتی بودن و گرفتار خشک مقدس بودن و متعصبی بودنش همیشه چند گام از دانش و علم عقب است .البته اسلام برعکس است.

وی با بیان اینکه من خودم از اینترنت استفاده می کنم ادامه داد:من شخصا بیشتر از سایت های خبری استفاده می کنم و گاهی هم بی بی سی می بینم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه بی بی سی در کار رسانه ای خود حرفه ای عمل می کند در عین حال خاطر نشان کرد:مایل نیستم هیچ وقت از آن رسانه استفاده کنم.

آیت الله هاشمی در خصوص آزاد سازی ماهواره گفت:اگر بخواهیم جلوگیری هم کنیم نمی توانیم.الان شما می دانید که دشمنان ما هزینه های زیادی انجام می دهند تا فیلتر شکن درست کنند که اصلا نشود سانسور کنیم.اشکال بعدی هم که ایجاد می شود این است که الانسان حریص علی ما منع.

وی درخصوص این نقل قولی که از ایشان وجود دارد که اگر شعار مرگ بر آمریکا را نگوئیم می توانیم فشارهای بین المللی در جنگ را کمتر و در حوزه نظامی پیشرفت کنیم گفت:بله. من ذاتا با حرف های تند و فحاشی ها مخالفم و آنها را مفید نمی دانم.من در همان سالهای اول انقلاب هم مخالف بودم که در مجامع عمومی کسی شعار مرگ بدهد.مثلا در اجتماعات ما مرگ بر بنی صدر شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند.