jeudi 1 juillet 2010

ابراز نگرانی عفو بین الملل از وضعیت زندانیان در شرف اعدام

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که روز چهارشنبه 30 ژوئن منتشر کرد، مقامات جمهوری اسلامی را به توقف تمامی احکام اعدام فراخواند. در این بیانیه با اشاره به اعدام پنج زندانی سیاسی در 19 اردیبهشت و در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، آن را هشدار به معترضین به انتخابات توسط دولت عنوان کرد.

عفو بین الملل در بیانیه روز گذشته خود، بار دیگر مقامات جمهوری اسلامی را به توقف فوری تمامی احکام اعدام و تخفیف در احکام مرگ دو زندانی زن و سایر زندانیانی که در خطر اعدام قریب الوقوع هستند، فراخواند.

امنستی اینترنشنال همچنین با تاکید بر تجدید نظر و لغو قانون مجازات اعدام، خواستار افشای جزئیات کامل احکام اعدام و همچنین پیوستن جمهوری اسلامی به روند بین المللی رو به رشد لغو مجازات اعدام شد.

عفو بین الملل در این بیانیه با اشاره به قریب الوقوع بودن احکام زینب جلالیان فعال سیاسی کرد و از اعضای اقلیت کرد، که در سال 2009 به اتهام «محاربه با خدا» محکوم به اعدام و همچنین سکینه محمدی آشتیانی که حکم محکومیت وی در اردیبهشت 86 به اتهام «زنای محصنه» تائید و به سنگسار محکوم شده بود گفت زندانیان در انتظار اعدام غالبا تا واپسین دقایق، اطلاعی از اجرای احکام خود ندارند و این خود بر رنج ایشان و خانواده های ایشان می افزاید، و گاهی اوقات حتی وکلای ایشان در 48 ساعت قبل از اعدام نیز چنانکه در قوانین جمهوری اسلامی مشخص شده، از اجرای حکم مطلع نیستند.

این سازمان همچنین از دو تن اعضای اقلیت سنی در استان سیستان و بلوچستان نام می برد که به اعدام محکوم شده اند. 10 خرداد ماه سال جاری دادستان زاهدان صدور احکام این دو تن را به علت دست داشتن این دو نفر در درگیری های میان شیعیان و اهل سنت این استان که منجر به مرگ شش تن شد عنوان کرد. در جریان بمب گذاری منتسب به جنبش مقاومت مردمی ایران (از گروه های شبه نظامی مخالف دولت) در یکی از مساجد شیعیان در اردیبهشت ماه سال گذشته، حداقل 25 نفر کشته شدند.

همچنین در سی ام خرداد ماه سال جاری نیز عبدالمالک ریگی، رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران در شهر زاهدان به دار آویخته شد. پیشتر نیز برادر وی عبدالحمید ریگی در سوم خرداد امسال در شهر زاهدان به دار آویخته شده بود.

ششم تیرماه سال جاری در استان کردستان – موطن اصلی اقلیت کرد - مقامات دولتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که حداقل 20 زندانی به اتهام قاچاق مواد مخدر به مرگ محکوم شده و در انتظار اجرای احکام خود هستند. حداقل 15 تن دیگر از فعالین سیاسی و اعضای اقلیت کرد، در این استان در انتظار حکم اعدام و در خطر مرگ قرار دارند. همچنین گفته می شود که دو تن نیز با حکم تیرباران مواجه هستند. اکثر احکام اعدام در جمهوری اسلامی به صورت حلق آویز کردن انجام می شود.

عفو بین الملل در این بیانیه همچنین با اعلام ثبت 126 مورد اعدام در مقطع زمانی بین اول ژانویه سال 2010 تا ششم ژوئن امسال (5 ماه) صحبت از محاکمات غیرمنصفانه ای می کند که بر مبنای اتهاماتی واهی و اعترافاتی تحت شکنجه و سایر فشارها صورت گرفته.

این سازمان همچنین تاکید می کند که متهمین پیش از دادگاه در بازداشت انفرادی بسر برده و برخی از آنان حتی از دسترسی به وکیل مدافع نیز محروم بوده اند.

عفو بین الملل همچنین با اشاره به اعدام پنج زندانی سیاسی در 19 اردیبهشت ماه سال جاری گفت ممکن است مقامات جمهوری اسلامی خواسته باشند در آستانه اولین سالگرد انتخابات به شدت بحث برانگیز ریاست جمهوری در 22 خرداد ماه سال گذشته که موجب اعتراضات گسترده و سرکوب آن توسط دولت شد، از این اعدام ها برای هشدار به معترضین استفاده کنند.

در پایان این بیانیه، این سازمان با بیان اینکه مخالف مجازات اعدام در تمام اشکال به عنوان ناقض حق حیات و مجازاتی بیرحمانه و غیرانسانی است گفت: جمهوری اسلامی از معدود کشور هایی بود که در سال 2008 بر علیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد توقف جهانی حکم اعدام رای داد.

---------------------------------------------------------------------------

افزودن حبس و شلاق به جریمه‌ی نقدی برای مقابله با "بدحجابی"

شهرزادنیوز: با وجود انکار برخی از مسئولین در رابطه با جریمه‌ی نقدی برای مقابله با "بدحجابی"، پس از اجرای عملی آن از جمله در مشهد، این امر از سوی این مسئولین تایید شد. در حال حاضر بحث حبس و شلاق نیز مطرح شده است. علی اصغر رفاهی، دادستان طبس، در این رابطه در گفتگو با ایسنا گفت: ما خلاء قانونی نداریم و هر کس علنا در انظار و اماکن و معابر عمومی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا از 50 هزار ریال تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. وی تاکید کرد که جرایم مشهود نیازی به دستور مقام قضایی ندارد. همچنین به نیروی انتظامی تاکید شده تا به کاسب هایی که مانتوهای تنگ و بدن نما و کراوات می‌فروشند هشدار داده شود تا از این گونه اجناس به شهرستان وارد نکنند و این نکات را به هنگام صدور و تمدید پروانه مد نظر قرار دهند.

---------------------------------------------------------------------------

تصمیم رژیم برای ادامه پروژه بمب اتمی به هر قیمت

جعفر پویه

بر خلاف اینکه سردمداران رژیم و در راس آنها محمود احمدی نژاد دم گرفته اند که تحریمهای بین المللی اثری بر اقتصاد رژیم نخواهد داشت، روز چهارشنبه (9 تیر) منوچهر متکی خبر از راه اندازی "ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم" می دهد. متکی درباره این اقدام می گوید: "این ستاد در پنج سال گذشته با اتخاذ تدابیر هوشمندانه توانست تعاملات اقتصادی یکصد و هشتاد میلیارد دلاری کشور را ساماندهی کند."

درحالی که این اولین بار است که یک مقام حکومت از وجود چنین ستادی خبر می دهد اما متکی ادعا می کند که در پنج سال گذشته ستاد مزبور توانسته گردش مالی دولت را سامان دهد و توانسته تحریمها را دور زده و اثر آنها را خنثا کند. متکی نمی گوید این ستاد از چه شیوه ای استفاده می کند و دولت بی دنده و ترمز برای دور زدن تحریمها از کیسه مردم ایران، چقدر باج سبیل و حق دلالی به واسطه های بین المللی پرداخته است. او در ستایش سیاست بی دنده و ترمز دولت احمدی نژاد می گوید: "سیاستهای ایران در دو سال و نیم گذشته نه تنها موجب شد هیچ قطعنامه ای علیه ایران تصویب نشود بلکه، در همین مدت تعداد سانتریفوژها به هزاران عدد، تولید اورانیوم غنی شده 3.5 درصد هزاران کیلو و ظرفیت تولید سوخت 20 درصد عملیاتی و اجرا شد."

متکی مثل احمدی نژاد دروغ می گوید و چشمش را به روی قطعنامه ها و تحریمهایی که توسط کشورها مختلف علیه رژیم اعمال شده می بندد و تخلف رژیم از توافقنامه های بین المللی و مفاد "ان پی تی" در ممنوعیت گسترش تعداد سانترفیوژها و غنی سازی تا سقف 20 درصد را جز موفقیتهای رژیم می نامد. دستاورد این "موفقیت"، قطعنامه جدید شورای امنیت و تحریمهای مستقل آمریکا و اتحادیه اروپا است که در همین راستا اعمال شده و می رود تا با اجرایی شدن، رژیم را بیش از گذشته فلج کند.

اما محمود احمدی نژاد، رییس جمهور برگزیده رهبر جمهوری اسلامی نیز در یک کنفرانس خبری شرطهای مختلفی برای بازگشت به میز مذاکره مطرح و ادعا کرد که برای "ادب کردن" کشورهایی که به قطعنامه چهارم علیه رژیم رای دادند، مذاکره را با تاخیر دو ماهه آغاز خواهد کرد. این درحالی ست که بنا به گفته کارشناسان، رژیم در هر ماه می تواند 7 کیلو اورانیوم با غلظت 20 درصد تولید کند. و تاخیر دو ماهه به معنی افزودن بیشتر بر ذخیره اورانیوم بیشتر غنی شده برای پروژه بمب اتمی است. با این حساب، تشکیل "ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم" و شرط و شروطهای بی معنی احمدی نژاد برای مذاکره و تاخیر در بازگشت به پای میز مذاکره به معنی ادامه پروژه ساخت بمب اتمی برآورد می شود.

حال این جاه طلبی و بحران آفرینی برای مردم ایران چقدر خسارت خواهد داشت، سووالی است که در جمهوری اسلامی کسی حاضر به پاسخگویی به آن نیست.

---------------------------------------------------------------------------

استارت گرانی بنزين زده شد

روزنامه مردمسالاری: ستاد هدفمندسازي يارانه ها در سازمان ها و وزارتخانه هاي درگير تامين انرژي در کشور در حال شکل گيري است به طوري که روز گذشته اخباري از اين ستادها در وزارت نفت و ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور در خبرگزاري ها منتشر شد.
رئيس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت کشور از تدوين بسته سياستي - حمايتي در راستاي تحقق قانون هدفمندسازي يارانه ها در حوزه حمل ونقل خبر داد که مهمترين بند آن به محاسبه سوخت بنزين در داخل کشور بر حسب نرخ فوب خليج فارس در نيمه دوم سال جاري مربوط بود که هم اکنون بيش از 450 تومان است.
همچنين محسن خجسته مهر معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزير نفت روزگذشته با اشاره به تشکيل ستاد هدفمندسازي يارانه ها در اين وزارتخانه از تدوين سبد جديد سوخت خودروها با توزيع مناسب قيمت خبر داد و گفت: در اين خصوص بسته حمايتي بهينه سازي مصرف انرژي در پالا يشگاه هاي نفت و گاز، خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار براي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها تدوين شده است.
وي با بيان اينکه پس از تشکيل کارگروه طرح تحول اقتصادي دولت، وزارت نفت همکاري تنگاتنگي را براي اعمال سياستهاي قيمتي و غير قيمتي به منظور مديريت مصرف انرژي داشته است، اظهار داشت: بر اين اساس وزارت نفت در تدوين لايحه هدفمند کردن يارانه ها و تصويب آن در مجلس مشارکت فعالي داشته است.
خجسته مهر با تاکيد بر اينکه پس از تصويب قانون هدفمند کردن يارانه ها در مجلس و ضرورت اصلاح قيمت حامل هاي انرژي کميته اي براي بررسي هاي همه جانبه اين موضوع تشکيل شده است، بيان کرد: از اين رو تاکنون به منظور توجه به سياستهاي تکميلي براي اجراي هر چه بهتر قانون هدفمندي يارانه ها جلسات متعدد کارشناسي براي بررسي بيتشر اين موضوع تشکيل شده است.
قائم مقام ستاد هدفمند کردن يارانه هاي وزارت نفت با يادآوري اينکه در اين جلسات همکاري با دبيرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادي دولت در دستور کار قرار داشته است، گفت: همچنين با ابلاغ بخشنامه رياست جمهوري (بهمن 1388) مبني بر تشکيل ستاد عملياتي هدفمندکردن يارانه در تمامي دستگاهها اين ستاد نيز در وزارت نفت سازماندهي شده است.
به گفته اين مقام مسوول در حال حاضر وزير نفت به عنوان رئيس، مديران عامل چهار شرکت اصلي، رئيس هيات مديره شرکت بهينه سازي مصرف سوخت، معاونت و برنامه ريزي، مديران کل روابط عمومي و برنامه انرژي وزارت نفت اعضاي ستاد هدفمندي يارانه هاي وزارت نفت را تشکيل مي دهند.
وي همچنين با اشاره به تدوين سبد بهينه سوخت حمل و نقل و انرژي در معاونت برنامه ريزي وزارت نفت اظهار داشت: در سبد جديد سهم بنزين، گازوئيل، گاز طبيعي فشرده(CNG) و گازمايع (LPG) با توزيع مناسب قيمتي به مردم ارائه مي شود تا مردم حسب زيرساخت هاي موجود خود انرژي مورد نياز خود را انتخاب و به مصرف برسانند.
اين مقام مسئول درک مناسب و استقبال مردم از طرح هدفمند کردن يارانه ها را امري مهم دانست و تاکيد کرد: تاکنون روابط عمومي وزارت نفت در خصوص اطلاع رساني شفاف به مردم و فعالان اقتصادي در چارچوب سياست هاي کلي اطلاع رساني کارگروه تحولات اقتصادي و مصوبات ابلاغي اقدامات قابل توجه اي را انجام داده است.
همچنين سردار محمد رويانيان با اشاره به تدوين بسته حمايتي حوزه حمل و نقل کشور به ضرورت انجام بعضي امور کوتاه، ميان و دراز مدت در دستگاه ها و نهادهاي مرتبط با مصرف انرژي در کشور تاکيد کرد. وي تعيين الگوي مصرف سوخت در خودروها، تسريع در توسعه ناوگان ريلي شهري را از ابزار اصلي نيل به هدف کاهش مصرف سوخت در کشور ذکر کرد.
رئيس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اين گفته که سالانه بدون احتساب يارانه هاي پرداختي، حدود 300 هزار ميليارد ريال سوخت مصرف مي شود، عنوان کرد: سال گذشته به طور ميانگين روزانه 65 ميليون ليتر بنزين، بيش از 45 ميليون ليتر گازوئيل و حدود 10 ميليون مترمکعب گاز مايع مصرف شده است.
وي خاطرنشان کرد: اين در حاليست که از مجموع يارانه هاي انرژي که در حال حاضر توسط دولت پرداخت مي شود ، بيش از 42 درصد مربوط به حوزه حمل و نقل است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور تصريح کرد: بتدريج طي يک دوره زماني پنج ساله يارانه پرداختي به سبد انرژي حذف شده و قيمت حامل ها واقعي خواهد شد که به طور مستمر در اين حوزه پيامدهايي را در پي خواهد داشت.
وي اضافه کرد: به طور مثال هر ليتر بنزين يکهزار ريال و روزانه 48 ميليون ليتر بنزين سهميه اي و 16 ميليون ليتر بنزين آزاد به کل مصرف کنندگان اعم از اشخاص، سازمان ها و نهادهاي دولتي و نيروهاي مسلح عرضه مي شود.
رويانيان با تاکيد بر اين که در حال حاضر 600 هزار تاکسي، آژانس و مسافربر شخصي وجود دارد که کار جابجايي مسافر را انجام مي دهند، تصريح کرد: افزايش قيمت بنزين و واقعي شدن آن آثاري را بر جاي خواهد گذاشت که براي کنترل افزايش قيمت ها، طرح ها و برنامه هايي پيش بيني شده است.
به گفته وي همچنين در حال حاضر هر ليتر گازوئيل 165 ريال عرضه مي شود، در حالي که قيمت حمل و عرضه هر ليتر گازوئيل 500 ريال و قيمت تمام شده توليد آن بيش از پنج هزار ريال است که علاوه بر اين بايد ماليات و عوارض را هم به اين رقم افزود.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور در اين خصوص گفت: با چنين شرايطي بايد تحليل کرد در وضعيتي که 90 درصد کالاها در کشور با گازوئيل جابجا مي شوند و حدود 50 هزار دستگاه اتوبوس درونشهري و برونشهري وجود دارد که از گازوئيل به عنوان سوخت استفاده مي کنند ، اگر قيمت آن پنج و شش برابر شود، چه اتفاقي رخ مي دهد.
وي با اشاره به حدود 20 ميليون نفر سفر در روز در جاد ه ها به طول يکصد کيلومتر، اظهار کرد: 60 ميليون نفر سفر در شهرها اتفاق مي افتد که اين با وسايل نقليه شخصي و عمومي است. حال آن که بيش از 50 درصد سفرها با وسايل نقليه عمومي و کمتر از 50 درصد آن چه در جاد ه ها و چه در شهرها با وسايل نقليه شخصي صورت مي گيرد.
وي در خصوص قيمت بنزين در نيمه دوم امسال گفت: با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها تغييرات اساسي در توزيع بنزين صورت گرفته و بنزين تک نرخي خواهد شد.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور در خصوص قيمت بنزين توزيعي در نيمه دوم امسال نيز تصريح کرد: بر اساس آخرين جلسه برگزار شده قيمت بنزين در نيمه دوم امسال کمي بيش از قيمت فوب خليج فارس و با احتساب عوارض ماليات و هزينه هاي حمل و جابجايي خواهد بود.

---------------------------------------------------------------------------

استاندار رژیم در کردستان هم تغییر کرد

ایسنا: بنا به پيشنهاد وزارت کشور با انتصاب عليرضا شهبازي به عنوان استاندار کردستان موافقت کرد. رييس جمهور هم ضمن تشکر از خدمات استاندار قبلي و توصيه هاي لازم به استاندار جديد کردستان اين استان را قطعه اي ويژه از ايران اسلامي خواند و تاکيد کرد: استان کردستان داراي مردمي بسيار صميمي، مهربان، عاطفي و عميقا عاشق اسلام است. احمدي نژاد با اشاره به ابلاغ آيين نامه دور کاري براي کارمندان و کارکنان دولت و همچنين ثبت نام 15 هزار نفر از مردم تهران براي خروج از پايتخت، دستگاه هاي اجرايي را مکلف کرد با اجرايي کردن مفاد آيين نامه مزبور، تمهيدات لازم را براي خروج داوطلبان از پايتخت فراهم کنند.

---------------------------------------------------------------------------

اوباما تحریمهای یکجانبه علیه رژیم را امروز امضا میکند

رادیو آلمان: تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی در کنگره‌ آمریکا به تصویب رسیده و حال با امضای باراک اوباما این مصوبه لازم‌الاجرا خواهد شد. هدف این تحریم‌های یک‌جانبه، صنایع نفت و گاز ایران و موسسات مالی وابسته به سپاه پاسداران است.

به گفته مقامات کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در شامگاه پنج‌شنبه (۱ ژوئیه /۱۰ تیر) مصوبه تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی را امضا خواهد کرد. این مصوبه از سوی کنگره آمریکا در هفته گذشته تایید شده بود.

امضای اوباما اجرای این مصوبه را الزامی خواهد کرد. تحریم‌های کنگره بیش از همه صنایع نفت و گاز، موسسات مالی مرتبط با سپاه پاسداران و ناقضان حقوق‌بشر در ایران را هدف خود قرار داده است.

به موجب این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری در بخش انرژی یا فروش فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما به ایران ممنوع است. شرکت‌های خارجی که از این تصمیم تبعیت نکنند مشمول مجازات‌هایی از سوی دولت آمریکا خواهند شد.

همچنین در صورتی که شرکت‌های خارجی اقدام به فروش دستگاه‌های شنود مکالمات تلفنی یا تجهیزاتی به منظور فیلترینگ اینترنت به ایران کنند، از سوی دولت آمریکا با محدودیت‌هایی برای عقد قرارداد در این کشور مواجه خواهند شد.

تاکنون چندین شرکت بزرگ نفتی فروش بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به ایران را متوقف ساخته‌اند. قانونگذاران آمریکا جریمه‌های نقدی تا سقف یک میلیون دلار و مجازات زندان تا میزان بیست سال را برای افراد متخلف منظور کرده‌اند.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا، تمام دارایی‌های دیپلمات‌ها و مقامات وابسته به شرکت‌های سپاه پاسداران مسدود و از صدور ویزا برای آنان خودداری خواهد شد.


شناسایی و معرفی ناقضان حقوق‌بشر در ایران

یکی دیگر از موضوعات مهم در مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا معرفی و مجازات "ناقضان حقوق‌بشر" در ایران است. بنا به این مصوبه، دولت آمریکا باید در طی ۹۰ روز فهرستی را از ناقضان حقوق‌بشر تهیه و به اطلاع کنگره برساند.

هدف کنگره آمریکا معرفی عاملان و آمران سرکوب در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است. وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا نام این افراد را در وبسایت خود منتشر خواهند کرد.

مقامات جمهوری اسلامی با برخوردی متناقض از یک‌سو تحریم‌ها را «ناعادلانه و تصمیمی سیاسی» خوانده و از سوی دیگر آن را بی‌تاثیر و بی‌ارزش ارزیابی کرده‌اند. همزمان با ادامه این سیاست دوگانه ‌از سوی رژیم ایران، منوچهر متکی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که برای مقابله با این تحریم‌ها «ستاد ویژه اقتصادی» راه‌اندازی خواهد شد.


---------------------------------------------------------------------------

گزارشی از سی ان ان؛ مذاكره با رژيم تهران بيهوده است

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی در باره آخرین تحولات مربوط به بحران هسته ای جمهوری اسلامی گفت، احمدی نژاد اعلام كرده كه گفتگوهاى هسته ای با غرب را به تعويق مى اندازد. احمدی نژاد گفت كه اين تصمیم را بخاطر رفتارهای بد غربیها از جمله تحريمهاى جديد سازمان ملل گرفته است.

گزارشگر سی ان ان در ادامه گفت، اما ته خط، وقتى كه مى شنويد كه احمدى نژاد مى گويد مسائل بايد روشن شوند، به اين معناست كه انتظار پيشرفتى از اين گفتگوها نداشته باشيد. لحن احمدى نژاد به اين معناست كه پيشرفتی در گفتگوهاى هسته ای حاصل نخواهد شد.

این گزارشگر افزود، رئيس سازمان مركزى اطلاعات آمريكا روز یکشنبه در اظهاراتی هشدارآمیز گفت، رژیم تهران در حال حاضر اورانيوم كافى براى توليد دو بمب در اختيار دارد. با توجه به اين موضوع، جامعه جهانی بايد به رژيم تهران بگويد، بهتر است از قوانين بين المللى تبعيت كنيد، بايد بيدار شويد.

---------------------------------------------------------------------------

خامنه ای بگوش باش ۱۸ تیر دوباره می آییم

وبلاگ رهايی

امسال در سالگرد ۱۸ تیر همه جا فریاد مرگ بر دیکتاتور و زنده باد آزادی را فریاد می زنیم و به جیره خوران و ذوب شدگان در ولایت فاسد می گوییم بیایید با همه توانتان که فریادمان هرگز خاموش نخواهد شد.

ما ادامه دهندگان راه شهدایی همچون ندا و سهراب و کیانوش و دیگر عزیزانمان هستیم و راهشان را جاودان می داریم .

۱۸ تیر دوباره اثبات می کنیم که تسلیم زور و سازش نمی شویم .

خامنه ای بگوش باش ۱۸ تیر تو راهه

***


فراخوان جوانان تهران به تظاهرات ضد حکومتی در 18 تیر

بنا به گزارشهای دریافتی، جوانان مبارز تهران در مناطق مختلف شهر با شعارنويسى مردم را به تظاهرات ضد حکومتی در 18 تیرماه فراخواندند. بنا براین گزارش، شعارهاى مرگ بر خامنه‌ اى و 18 تير يادت نره، بر ديوارهاى مناطق جواديه، تهران پارس، در شمال پارک ملت، در پارک ساعى تهران و بر روى صندلی اتوبوسهاى ميدان انقلاب به راه آهن به چشم مى خورد.

---------------------------------------------------------------------------

قاضی جنایتکار صلواتی به زندانی: چرا به روسیه توهین کردی؟

خبرگزاری هرانا - مهدی اقبال کریمیان، عضو حزب مشارکت که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدام تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش و توهین به رهبری به چهار سال زندان محکوم شده است در نامه ای نسبت به تغییر موضع حاکمیت در قبال روابط خود با دولت روسیه و عدم تغییر رفتار نسبت به زندانیانی که در اعتراض به سیاست های دولت روسیه بازداشت و محاکمه شده اند اعتراض نموده است.

در این رابطه لازم به توضیح است، یکی از مصداقهایی که دادگاه به آن در خصوص اتهامات منتسبه به ایشان استناد نموده بود شعار نویسی آقای اقبال بر روی دیوار سفارت روسیه بوده است، بطوریکه قاضی صلواتی در زمان دفاع آقای اقبال از خود در خصوص نوشتن شعار مرگ بر روسیه بر دیوار این سفارت به وی اعلام داشت که "شما به روسیه بعنوان شریک استراتژیک ما توهین کرده اید و این جرمی مشخص و دارای مجازات است".

متن نامه آقای اقبال کریمیان با عنوان "از مرگ بر روسیه تا مرگ بر روسیه" که به خبرگزاری حقوق بشر ایران (هرانا) ارسال شده است به قرار زیر است:

از حدود یکی، دو ماه قبل که یک روحانی در تلویزیون شعار مرگ بر روسیه را حق دانست تا یکی، دو روز پیش که شنیدم وزارت اطلاعات خواستار کاهش یا قطع روابط با روسیه شده است مدام به این فکر میکردم که آیا بازجو و قاضی پرونده ام نیز در جریان این موضع گیری ها هستند یا خیر ؟

آخر فقط چند ماه زودتر از آنان همانطور که مقام رهبری اخیراْ اظهار داشته اند که گاهی توده های عادی مردم بهتر از خواص مسائل را میفهمند من هم به عنوان بخشی از این توده مردم هستم که این روسیه را شناختم و روی دیوار سفارت آن نوشتم "مرگ بر روسیه". آن وقت فکر میکردم من نیز به اندازه آنان که بدون مجوز و به طور خودجوش جلوی سفارت خانه ها جمع میشوند و شعار میدهند و سنگ و بطری به سفارت پرت میکنند، حق دارم علیه یک سفارت متعلق به کشوری با سابقه سرشار از تجاوز و خیانت به کشورم اقدام کنم و روی دیوارش بنویسم "مرگ بر روسیه"

حال آنکه سهم آن برادرانم در حمله به آن سفارت خانه ها، تجلیل و کیک و ساندیس بود و سهم من انفرادی و بازجویی و حبس شده است و حالا سوال اینجاست که آیا مقامات مسئولی که اخیرا به شناختی مشابه از من عامی به روسیه رسیده اند به این بخش از عناوین اتهامی من نگاه جدید خواهند افکند ؟. تا کنون که بخاطر روسیه با من شهروند ایرانی مسلمان جمهوری اسلامی سیاست کاهش رابطه و تنبیه را انتخاب کردند آیا به اندازه رابطه گذشته شان با روسیه به فکر ترمیم ارتباطشان با من ایرانی مسلمان هستند ؟

مهدی اقبال کریمیان/ زندان اوین بند امنیتی ۳۵۰

---------------------------------------------------------------------------

کشته شدن سه نفر براثر انفجار مين در اطراف زاهدان

انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: کشته شدن سه نفر براثر انفجار مين در مناطق روستاي درجنوب شرقي زاهدان

بنا بر گزارش" انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان " روز جمعه ( چهارم تير) سه تن با اسامي 1-حاجي محمدکريم شه بخش فرزند محمد عمر 2- حاجي ابراهيم نوتي زهي فرزند سنجر 3- حاجي نظر نوتي زهي فرزند دوستمحمد , در منطقه مرزي بين بلوچستان و کرمان (کورين ، شورو ، گلوگاه و گورگ) در نزديکي نرماشير در اثر انفجار مين کشته شده اند

اين مناطق ازمناطق عشایری و محل سکونت طوايف شه بخش وناروئي ميباشند و از زمان روي کار آمدن جمهوري اسلامي بيشترازسه باربدلايل مختلفي نظير "پاکسازي منطقه از اشرار و ارتقاي امنيت"مورد بمباران ,عملياتهاي گسترده نظامي و مين گذاري قرار گرفته اند که باعث از بين رفتن مناطق وسيعي از مزارع کشاورزي و دامداري و کشته و زخمي شدن تعداد زيادي از ساکنان منطقه وهمچنين باعث جابجا ي صدها خانواده از اين مناطق به مناطق ديگر شده است

بايد اضافه شود, در سال (1385) بر اثر انفجار مين يکنفر با نام (غلامحمد شه بخش فرزند يارمحمد) کشته و فرد ديگري به نام (عطاالله شه بخش" فرزند ولي محمد ) در اين حادثه از ناحيه چشم زخمي و بينايش را بطور کامل از دست داد

---------------------------------------------------------------------------

تحركات جديد سران فتنه در آستانه 18 تير

«شبكه خبر دانشجو» (بسیج): پس از ناكامي‌هاي متعدد جريان فتنه، اين جريان در آستانه 18 تير ماه قصد دارد در ديدار با برخي از سران فتنه به ادامه تحركات خود در دانشگاه‌ ها بپردازد.

به گزارش «شبكه خبر دانشجو»، اين اقدام در برخي دانشگاه ها، به خصوص دانشگاه اميركبير توسط دو تن از دانشجويان ليدر اين فتنه انجام مي شود و قرار است در ديداري با خاتمي آخرين راهكارها در خصوص راهبرد بخش دانشجويي فتنه مورد بررسي قرار بگيرد.

بر اساس اين گزارش، در حالي اقدامات جريان فتنه پس از چند ماه براي ادامه حيات صورت مي گيرد كه روز گذشته كروبي كه براي شرکت در مجلس ختم پدر محمدرضا عارف، معاون اول دولت خاتمي در مسجد دانشگاه شريف حضور يافته بود با شعار «فتنه برو بيرون» دانشجويان مواجه شد.

---------------------------------------------------------------------------

شبکه پشتیبانی نیروی انتظامی تشکیل شود

لزوم شناسایی تهدیدات امنیتی جامعه/ شبکه پشتیبانی نیروی انتظامی تشکیل شود

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به تهدیدات و تحریم هایی که در آینده ممکن است بر ایران تحمیل شود، گفت: نیروی انتظامی باید از طریق اقدامات علمی به پیش بینی این تهدیدها پرداخته و تاثیرات امنیتی آن را در جامعه شناسایی کند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی نژاد نوری صبح پنجشنبه در نخستین گردهمایی سراسری اساتید دانشگاه همکار با ناجا افزود: نیروی انتظامی زمانی تنها چهره سخت داشت و به برخورد با متهمان و متخلفان می پرداخت اما اکنون با پیشرفت هایی که در این سازمان شاهد هستیم علاوه بر اجرای وظایف به ایجاد و تثبیت هنجارهای اجتماعی نیز می پردازد.

وی با اشاره به فضای سایبری گفت: درحال حاضر فضای مجازی به محل دومی برای زندگی مردم تبدیل شده که باید فکری اساسی برای ایجاد امنیت در این فضا کرد. سرعت تغییر تهدیدات در این فضا بسیار بالاست بر همین اساس پلیس باید با همکاری دانشگاهها اقدام به شناسایی راههای مقابله با این تهدیدات کند.

نژاد نوری با اشاره به اغتشاشات و تهدیدات سال گذشته گفت: هزینه هایی که کشور در این موضوع داد می توانست با پیش بینی قبلی بسیار کاهش یابد و از طریق راهکارهای علمی به مقابله با آن پرداخت تا هم پلیس و هم مردم هزینه کمتری در این موضوع متحمل شوند.

وی گفت: موضوعاتی از این دسته در آینده نیز ممکن است به وجود آید که نمونه دیگری از آن تحریم هایی است که از سوی سایر کشورها بر ایران تحمیل می شود بر همین اساس باید از طریق اقدامات علمی به پیش بینی و تعیین راهکارهای مقابله با آنها پرداخت.

وی گفت: نیروی انتظامی باید پیش بینی کند که اگر این تهدیدات در کشور رخ دهد ممکن است چه تاثیرات امنیتی در جامعه به بار آورد. نیروی انتظامی باید با همکاری دانشگاه ها وارد صحنه شده وموضوعات و راهکارها را در این زمینه شناسایی کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: درحال حاضر5/3 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که 5/1 میلیون نفر از آنها در رشته علوم انسانی فارغ التحصیل می شوند که اکنون این افراد به تهدیدی برای جامعه تبدیل می شوند زیرا از توان آنها در جامعه استفاده نمی شود. اگر بتوانیم مسائل و دغدغه ها را به درستی شناسایی کرده و برای بررسی به آنان عرضه کنیم می توان از توان این افراد به نحو مطلوب استفاده کنیم.

نژاد نوری در ادامه گفت: در حال حاضر وزارت علوم با وزارت دفاع و سپاه تفاهمنامه ای را امضا کرده تا دانشگاه ها به بررسی مسائل آنان پرداخته و راهکارهایی را ارائه دهند.

وی گفت: دانشگاه ها کرسی های نظریه پردازی دارند که پلیس می تواند در حوزه امنیتی از آنها استفاده کرده و به تولید نظریه در این حوزه بپردازد.

نژاد نوری با اشاره به تشکیل شبکه پشتیبانی نیروی انتظامی در وزارت علوم گفت: دانشگاه ها نخبگان بسیاری دارند که می توان از آنها استفاده کرده و شبکه پشتیبانی نیروی انتظامی را شکل داد.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اگر از نخبگان جامعه استفاده نشود این افراد مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و از آنان سوء استفاده می شود بر همین اساس باید از توان آنان به منظور تحقق اهداف استفاده کرد.

نژاد نوری افزود: ایران اگر با دو بعد علم و ایمان پیش رود می تواند به هدف پیشرفت و عدالت برسد اما اگر هر کدام از این دو تضعیف شوند دیگر نمی توان به اهداف خود برسیم که برای تحقق این موضوع نیز دانشگاه ها نقش تعیین کننده ای دارند.

---------------------------------------------------------------------------

بازداشت و اجرای حکم یک شهروند بهایی

سوسن تبیانیان شهروند بهایی ساکن سمنان پس از احضار به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب در محل بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، سوسن تبیانیان شهروند بهایی ساکن سمنان که توسط دادگاه بدوی و تجدید نظر استان سمنان به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهایی به یک سال و نیم حبس تعزیری در تهران محکوم شده بود روز چهارشنبه 9 تیر ماه به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب سمنان احضار و در محل بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

شایان ذکر است، دو شهروند بهایی اهل سمنان در حال حاضر به نامهای صهبا رضوانی و منیژه منزویان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین هستند.

---------------------------------------------------------------------------

فلج تدریجی حامد روحی نژاد زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا - وضعیت روحی و جسمی حامد روحی نژاد، زندانی محبوس در اندرزگاه 8 زندان اوین بر اثر تشدید بیماری "ام اس" و عدم رسیدگی پزشکی به شدت وخیم گزارش می شود..

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، به علت از کار افتادن حمله عصبی بیماری ام اس، یکی از دستان آقای روحی نژاد کاملا از کار افتاده و بینایی هر دو چشم ایشان نیز با مشکل جدی مواجه شده است . این زندانی سیاسی حتی از لحاظ شنوایی نیز دچار آسیب شده است. اما علیرغم مشکلات عدیده جسمی حاصل از بیماری، مسئولان زندان نسبت به بیماری این زندانی سیاسی کاملا بی تفاوت هستند.

این بی توجهی مسولان تا جایی است که فارغ از عدم انتقال وی به بیمارستان حتی در رساندن داروهایی که خانواده ی روحی نژاد با هزینه ی شخصی برای فرزندشان تهیه کرده اند نیز کارشکنی میکنند؛ به نظر می رسد مسئولان نسبت به خطارات بیماری ام اس بی توجه با حداقل بی اطلاع باشند.

بيماری ام اس(Multiple Sclerosis) مختص اعصاب مركزي -مغز و نخاع- بوده و با ايجاد لكه هاي سفيد يا پلاك های متعددي در مغز از انتشار جريان الكترو شيميايي رشته هاي عصبي جلوگیری کرده و باعث بروز اختلال در حركات مي شود.

این بیماری به منظور از کار نیافتدن کامل اندام های حرکتی نیاز جدی به فیزیوتراپی دارد و حتی داشتن برنامه ی غذایی ویژه ای که در برگیرنده ی انواع میوه ها و سبزیجات جهت تامین درصد بالایی از ویتامین های بدن و بهتر کار کردن دستگاه گوارش است، ضروری است . احتمال اینکه این بیماری در اثر عدم درمان و تشدید کل اعضای بدن فرد را از کار افتاده کند، بسیار زیاد است

حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه، از اردی بهشت ماه سال 88 تاکنون به اتهام عضویت در یکی از گروهای مخالف نظام در زندان نگهداری می شود و از حق داشتن حتی یک روز مرخصی استعلاجی نیز محروم بوده است.

وی در دادگاه های جمعی و نمایشی حوادث پس از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که نهایتاْ این حکم در دادگاه تجدید نظر به 10 سال حبس و تبعید تقلیل یافت.

---------------------------------------------------------------------------

از وضعيت فعال دانشجويى شیراز خبرى در دست نيست

مهدى آل زيارت يکى از فعالان دانشجويی در شيراز توسط اداره اطلاعات دستگير و زندانى شده است و از وضعيت وى هيچ اطلاعى در دست نيست. مهدى آل زيارت از اعضاى تحريريه يكى از نشريات دانشجويى است.

به گزارش رسيده، وى يک روز پس از دستگيرى فرشيد رضا زاده، حميده مرادى، مسعود شمس، پيمان حاجى زاده، آتنا علوى و نجمه ستوده بازداشت شده است.

فرشيدرضازاده مدير مسئول نشريه دانشجويى توسعه ملى، حميده مرادى سردبير نشريه، مهرداد رزمجويى، آتنا علوى، نجمه ستوده، پيمان حاجىزاده و مسعود شمس، روز ۲۰ خرداد و در جريان برنامه ريزى براى برپايى يک سمينار توسط ماموران امنيتى بازداشت شده و هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات شيراز زندانى هستند.

عصر روز نهم خرداد سال جارى قرار بود از نخستين شماره نشريه ”توسعه ملى“ رونمايى شود اما با حضور مقامات امنيتى از برگزارى اين مراسم ممانعت بهعمل آمد.

---------------------------------------------------------------------------

مهاجرانى، چماقدار ديروز، امروز چه مى گويد؟

وبلاگ دانا

عطاالله مهاجرانی طی یک سخنرانی در لندن گفته است : "بالاخره از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز، افرادی با انقلاب مخالف بودند، با نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند، با مرحوم امام خمینی مخالف بودند، با نهاد روحانیت مخالف بودند، عیبی هم ندارد سی سال مخالفت کردند، می توانند در واقع به این مخالفت ادامه بدهند، ولی این مجموعه نمی توانند مدعی جنبش سبز باشند."

چه روزگاريست که بايد به حکم بردبارى، چهره هايى را تحمل کنيم که شالوده لمپنيسم و چماقدارى را خودشان ريختند. چه روزگارى است که بايد خطابه هاى عده اى را مستمع باشيم که اگر امروز آتشى زبانه کش بر خانه مستولى است، برافروزاننده هم آنان بودند. چه روزگارى که بايد تاب گزافه گويى افرادى را بياوريم که اگر امروز مى بينيم پس از گذشت سى سال جراحاتى بر پيکر نحيف آزادى نمايان است، هم آنان بودند که سرمست از قدرت، دشنه بر کف بر او هجوم مى بردند. نيش دشنۀ آنان کم نبود، زخم زبان را نيز بدان افزودند. عجب روزگاريست که افرادى براى ما از آزادى بيان سخن ميرانند که پيشتر زمانى دختران و زنان را به بهانه هايى همچون به زعم خودشان بدحجابى در کوى و برزن مورد ضرب و شتم قرار مى دادند، وحشيانه به اجتماعات هجوم مى بردند و هر صداى مخالفى را در گلو خفه مى کردند.

جناب مهاجرانى؛ امروز وقتيکه طرح به اصطلاح امنيت اجتماعى احمدى نژاد را مى بينم، آنچه به خاطرم متبادر مى شود تصوير چماق بدست شما در دهه شصت است. ديروز در وطن مجرى احکام خمينى بوديد و امروز دريغ از ذره اى وجدان به عذاب آمده، در فرنگستان نشسته و حکم ارتداد ميدهيد! اما نيک بدانيد که اگر امروز تعيين کننده شما بوديد و نيز شرط تعلق به جنبش سبز حب خمينى بود، ذره اى ترديد به خود راه نمى دادم و فى الحال رسما اعلام مى کردم که از جنبش سبز خارج شدم. چرا که اگر ملتى به پاخاست، براى فرو ريختن بناى استبدادى بود که زمانى خمينى پايه ريزش بود و همچون شمايانى پاسبانان اين اَرگ شوم.

---------------------------------------------------------------------------

گزارشی در باره وضعیت کودکان کار در ایران

خبرگزاری هرانا - گفته می شود تنها در تهران دستکم هفت هزار کودک کار وجود دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این رقم که از سوی انجمن حمایت از حقوق کودکان ارائه شده تنها مربوط به کودکانی است که کار آن ها مشهود است و به راحتی در سطح جامعه دیده می شوند.

بسیاری از کودکان در کشور، به واسطه ی فقر شدید مجبور به کار در محیط های سخت و سر پوشیده منجمله کوره های آجرپزی و کارگاه های قالی بافی هستند که به دست آوردن آماری حتی نسبی از ایشان تقریبا غیر ممکن است.

علی رغم آمار و ارقام ارائه شده درباره ی ریشه کن شدن بی سوادی در سنین بالا ما شاهد افزایش بیسوادی در پایین هرم سنی حتی در پایتخت هستیم که این صحه گذارنده بر بالا بودن تعداد کودکان کار و بهره کشی از آن ها در کشور می باشد؛ کودکان با ورود به بازار کار به دلیل نبود فرصت و عدم تامین هزینه های تحصیلی از سوی دولت یا خانواده مجبور به ترک تحصیل می شوند.

فقر، بیکاری و اعتیاد والدین مهم ترین عوامل تاثیر گذار برای روانه شدن کودکان کم سن و سال به بازار کار و درآمد زدایی است.

کار کودکان در حالیست که ایشان به دلیل کم سن و سال بودن و عدم نظارت دستگاه ها در بسیاری از موارد استثمار شده و بر اساس ارزش واقعی زحمتی که می کشند حقوق دریافت نمی کنند. بر اساس آمار جهانی چهار نفر از هر پنج كودك كارگر، حقوقی مناسب كارش دریافت نمی كند.

جدا از توافق نامه های جهانی، بر اساس قانون کار در جمهوری اسلامی نیز، به کار گماردن کودکان کمتر از 15 سال ممنوع است و به کار گیری نوجوانان 15 تا 18 سال نیز در شغل های سخت و زیان آور ممنوع است.

باید گفت كه كودكان در تمام شاخه های اقتصادی جهان فعالند و کمتر حوزه ای یافت می شود كه كودكان در آن فعالیت نداشته باشند.

بر اساس گزارش های سازمان بین المللی كار ILO، بیشتر كودكان شاغل در بخش هایی از اقتصاد مشغول به كارند كه در آنها نه قراردادی وجود دارد و نه بیمه. آن ها مثلا یا در زمین های كشاورزی به همراه پدر و مادرشان كار می كنند، یا در كارخانه ها به صورت غیر رسمی مشغولند و یا در خانه ی ثروتمندان كلفتی و نوكری می كنند.

---------------------------------------------------------------------------

تمدید نگهداری بهروز جاوید تهرانی در سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – مسئولین زندان رجایی شهر کرج به درخواست وزارت اطلاعات نگهداری بهروز جاوید تهرانی در سلول انفرادی را تا پایان سالگرد 18 تیر ماه و به مدت نامعلومی تمدید کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بهروز جاوید تهرانی زندانی سیاسی محبوس در بند یک زندان رجایی شهر کرج که از دهم خرداد ماه سالجاری به دلیل نامعلوم به سلول انفرادی منتقل شده است در آستانه سالگرد وقایع کوی دانشگاه تهران در 18 تیر 78 نگهداری این زندانی محکوم در پرونده کوی دانشگاه را در سلول انفرادی به مدت نامعلومی تمدید نمودند.

جاوید تهرانی به مدت یک ماه است در سلول های انفرادی بند یک زندان رجایی شهر در وضعیت نامناسب و شرایط محیطی سختی به سر می برد و مسئولین زندان از رسیدن دارو و لوازم بهداشتی به این زندانی جلوگیری میکنند، نامبرده در هفته یکبار حق استحمام و در طی روز نیز یکبار اجازه استفاده از سرویس بهداشتی را دارد.

---------------------------------------------------------------------------

آمران و عاملان جنایت کهریزک باید در دادگاهی علنی محاکمه شوند

جعفر پویه

آمران و عاملان جنایت کهریزک باید در دادگاهی بی طرف و علنی محاکمه شوند

سازمان قضایی نیروهای مسلح رژیم روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دادگاه نظامی شماره یک تهران رای خود درباره 12 تن از متهمان پرونده کهریزک را اعلام کرده است. طبق رای دادگاه نظامی، دو تن از متهمان این پرونده به اتهام ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی به قصاص نفس محکوم شده اند.

بر اساس همین اطلاعیه، 9 متهم دیگر پرونده به اتهامهای مختلف به مجازاتهایی چون حبس، پرداخت دیه و جزای نقدی، برکناری موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده و یکی از متهمان نیز به دلیل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبریه شده است. این درحالی است که دادگاه مزبور غیر علنی و سیر دادرسی آن کاملن مخفیانه انجام شده است. هیچ یک از شاکیان و یا وکیلهای آنان در جریان این دادرسی قرار نداشته و نام متهمان مشخص نیست. معلوم نیست آیا کسانی که در این دادگاه محاکمه شده اند عاملان همان جرایمی هستند که در گزارش کمیته ویژه مجلس و افشاگریها علنی شده بود یا رژیم بار دیگر دست به برپایی یک مضحکه زده تا صداهایی که در این مورد بلند است را بخواباند.

در این دادرسی که سازمان قضایی نیروهای مسلح از آن دم می زند، هیچ نامی از آقای دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک کهریزک برده نشده است. پوراندرجانی یکی از کسانی بود که با "اعضا کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات" ملاقات کرده و از اتفاقاتی که در بازداشتگاه کهریزک افتاده بود پرده برداشت. او چند روز بعد به وضع مشکوکی در گذشت. ابتدا مقامهای رژیم علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند و سپس مشخص گردید او توسط سمی که در غذایش ریخته شده بوده، مسموم شده است. وی به اعضای کمیته مجلس گفته بود: "از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحتهای وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند."

در حالیکه در نامه منتشر شده توسط مهدی کروبی به رفسنجانی تاکید شده بود که بسیاری از بازداشت شدگان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، معلوم نیست که آیا کسانی به این جرم محاکمه شده اند یا خیر. کمیته ویژه مجلس ملاها در گزارش خود تاکید کرده بود که سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران یکی از متهمان و مسببان این بی شرمی است. همچنین پاسدار احمدی مقدم و جانشین او رادان نیز از جمله کسانی بودند که نامشان در این پرونده بارها برده شده است اما در جریان دادرسی به شیوه دستگاه قضایی رژیم ولایت فقیه هیچ نامی از این افراد نیست و آنان اصلن به دادگاه کشانده نشده اند. پاسدار احمدی مقدم درباره نقش خود و دستگاه تحت امرش گفته بود: "مسوولانی از پليس که در کهريزک نقش داشته‌اند، حداکثر اتهامی که متوجه شان است ضعف در نظارت و سهل‌انگاری در انجام وظيفه است وگرنه آمريت و يا دستور نه تنها به اثبات نرسيده بلکه، ثابت شد که چنين آمريتی نبوده است."

اما آقای جوادی فر، پدر یکی از کسانی که در کهریزک به قتل رسید، درباره حکم دادگاه نظامی و اعدام دو متهم آن می گوید: "مجازات این متهمان، کشته شدگان را به زندگی باز نمی گرداند اما اعضای خانواده کشته شدگان خواهان شناسایی و محاکمه آمران بدرفتاری در بازداشتگاه کهریزک هستند."

آقای جوادی فر و اعضای خانواده کشته شدگان به درستی خواهان محاکمه آمران این جنایت هستند. رژیم ولایت فقیه نمی تواند با برگزاری یک دادگاه غیر علنی و اعلام حکم اعدام دو تن از متهمان نامشخص، پرده بر جنایت آمران این پرونده بکشد. دادگاه متهمان کهریزک باید علنی و با حضور هیات منصفه برگزار شود. آمران این جنایت باید به دادگاه کشیده شوند و در پیش چشم افکار عمومی محاکمه گردند. حکم اعدام عملی غیر انسانی و وحشیانه است. خواست تمامی مردمی که سالهاست حق شان در بیدادگاه های رژیم پایمال شده است، برچیدن بساط آدمکشی و قتل آگاهانه است. مجازات اعدام نمی تواند درمان درد بی عدالتی ای باشد که رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی سالهاست بر مردم ایران روا می دارد.

اعدام اجرای عدالت نیست، قتل عمد دولتی و وحشیانه است. برگزاری دادگاه هایی علنی، بی طرف و انسانی و کشاندن آمران جنایتهایی همچون کهریزک به آن و محاکمه عادلانه با حضور هیات منصفه خواست عمومی مردم است.

---------------------------------------------------------------------------

رئیس جمهور آمریکا: فشار بر رژیم تهران افزایش می یابد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه هشدار داد در صورتیکه رژیم تهران به فعالیتهای هسته ای خود ادامه دهد، این مسئله باعث افزایش فشار بین المللی و انزوای هرچه بیشتر این رژیم در جهان خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا قرار است پنج شنبه شب مصوبه تحریم گسترده رژیم تهران که اخیرا در کنگره تصویب شده است را امضا کند.

براساس بیانیه ای که پیش از امضای این مصوبه از سوی کاخ سفید منتشرشده، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تحریمهای جدید، قلب توانمندی رژیم تهران برای ادامه فعالیتهای هسته ای و تامین مالی آن را نشانه رفته است.

پرزیدنت اوباما گفته، ما به رژیم تهران نشان خواهیم داد که رفتار آنها عواقب و پیامدهايی دارد که اگر ادامه یابد، به افزایش فشار بین المللی و انزوای بیشتر آنان منجر خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا افزود، هیچ تردیدی وجود ندارد که ایالات متحده و جامعه بین المللی مصمم اند که از دستیابی رژیم تهران به سلاح اتمی جلوگیری کنند.

---------------------------------------------------------------------------

سیر نزولی تولید نفت در ایران

رادیو آلمان: از شروع کار دولت محمود احمدی‌نژاد، تولید نفت ایران رو به کاهش است. به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، ایران در زمینه تولید نفت در" آینده دچار افت تولیدی بدی خواهد شد."

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، میزان تولید نفت ایران در سال ۱۳۸۴ معادل ۴ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه در روز بود. این رقم در سال ۱۳۸۵ به ۴ میلیون ۵۱ هزار بشکه و در سال ۱۳۸۶ به ۴ میلیون و ۵۸ هزار بشکه رسید و در سال ۱۳۸۷ این رقم ۳ میلیون و ۹۴۶ هزار بشکه در روز اعلام شده است. بر اساس این آمار بانک مرکزی، در نیمه‌ی اول سال گذشته (۱۳۸۸) تولید نفت ایران به کمتر از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، به نقل از احمد قلعه بانی، مدیر عامل جدید شركت ملی نفت، یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه‌ی جمهوری اسلامی، حفظ ظرفیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه‌ای نفت اعلام شده است. این برنامه‌ی راهبردی پیش‌بینی کرده که ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار بشكه افزایش یابد. ولی به نظر می‌‌آید رسیدن به ظرفیت بالای ۵ میلیون بشکه برای جمهوری اسلامی هدفی دست نیافتنی باشد.

در توضیح کاهش تولید نفت و تنزل جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران در اوپک و منطقه دلایل چندگانه‌ای ارائه می‌شود.


نبود سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل مناسبات تنش‌آلود با غرب

در پنج سال گذشته، تنش بر سر پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی ناشی از آن همواره به عنوان عاملی مهم در کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع نفت و گاز ایران معرفی شده‌اند.

از سوی دیگر، عراق دو سوم منابع نفتی خود را به مناقصه گذاشته و هدف بزرگ دستیابی به ظرفیت تولید ۱۲میلیون بشكه نفت در روز را مد نظر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هر چند كارشناسان رؤیای دستیابی به این رقم را در میان‌مدت و كوتاه مدت ممكن نمی‌دانند، اما معتقدند این كشور می‌تواند به ظرفیت تولید ۶ میلیون بشكه نفت دست یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی كرده است که میزان تولید نفت در ایران در صورت تداوم روند كنونی تا ۵ سال آینده به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشكه محدود ‌شود.


کاهش مخازن نفتی ایران و نقش عراق

از نظر كارشناسان، مخازن ایران در میانسالی قرار دارند و نیمه عمرشان سپری شده است. خبرگزاری ایلنا می‌افزاید که به همین دلیل نگه داشتن ظرفیت تولید این مخازن خود سرمایه‌گذاری‌های جدید را می‌طلبد.

ایران طی سال‌های اخیر به دلیل رویارویی با تحریم‌ها همواره با مشكل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خود روبرو بوده است از این رو به دلیل نبود امكان سرمایه‌گذاری مشكلاتی در این عرصه بروز كرده است.

به گفته‌ی سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، «در حال حاضر متاسفانه برداشت‌هایی غیرصیانتی طی چند سال اخیر باعث کاهش عمر مخازن نفتی شده و این خود را در کاهش تولید نفت نشان می‌دهد. این معضل وقتی نمایان‌تر می‌شود که برداشت ما در حوزه‌های مشترک به نسبت کشورهای همسایه بسیار کمتر است. از این منظر ما در آینده دچار افت تولیدی بدی خواهیم شد. امیدواریم با اتخاذ روش‌ها و تکنیک‌های مناسب وضعیت فعلی را حفظ کنیم.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار "فرارو" گفت: «در شرایط فعلی عراق جای ما را خواهد گرفت. من بارها گفتم مخزن ما با عراق و قطر مشترک نیست، با آمریکا و انگلیس مخزن مشترک داریم و توان برداشت آن‌ها بیشتر از کشور ما هست. باید توان برداشت را به طریقی موازنه کنیم و از این رهگذر بتوانیم خودی نشان دهیم.»

آقای حسینی هشدار می‌دهد که «ادامه این روال نه تنها منجر به اشغال جای ما در اوپک توسط عراق خواهد شد، بلکه این کشور تولیدات خود را به سطحی خواهد رساند که از لحاظ عرضه نفت مشکل‌ساز خواهد شد.»

این نماینده‌ی مجلس درباره اصلی‌ترین چالش‌های نفت و گاز به خصوص در حوزه تولید اظهار داشت: «چالش اصلی ما نبود سرمایه‌گذاری‌های کلان است. یکی از این چالش‌ها عدم برداشت صیانتی است، که باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. اگر اساسی‌ترین مشکل را بخواهم بگویم عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است که این هم به شیوه کاملا دولتی امکان ندارد.»

---------------------------------------------------------------------------

صدور حكم 2 سال زندان برای یک فعال كارگری در بوكان

کوردستان میدیا: خسرو بوکانی‏، فعال کارگری و عضو هیأت اجرایی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‏های کارگری به دوسال زندان محکوم شد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‏های کارگری با اعلام این خبر افزود: "شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه، حکم دو سال زندان‏، به اتهامات ‏واهی و همچنین عضویت در کمیته هماهنگی را در روز دوشنبه 7/4/1389 به وی ابلاغ کرد‏. لازم به ذکر است كه این حكم تا 20 روز از زمان صدور آن قابل تجدید‏نظر در محاكم تجدید‏نظر استان می‏باشد".

---------------------------------------------------------------------------

شرکت جی اس کره جنوبی طرح قرارداد گازی با رژیم ایران را لغو کرد

تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی در ایران ، ارزش این قرار داد معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار است. شرکت مهندسی و ساختمانی جی اس کره جنوبی روز پنجشنبه 1-7-2010 اعلام کرد
به دنبال اعمال دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، این شرکت یک طرح گازی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با این کشور را لغو کرده است.

در گزارش این شرکت آمده است که جی اس روز چهارشنبه 30-6-2010 قرار داد شیرین سازی گاز استخراجی از میدان پارس جنوبی در ایران را لغو کرده است.

شرکت جی اس کره جنوبی و شرکت نفت و گاز پارس ایران در ماه اکتبر گذشته این قرارداد را امضا کرده بودند. ارزش این قرار داد بالغ بر یک تریلیون و 420 میلیارد وون کره جنوبی،
معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار است.


کاخ سفید امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور این
کشور مصوبه اعمال تحریم های تازه و گسترده را علیه بخش های انرژی و بانک
ها در ایران امضا خواهد کرد.


کنگره امریکا هفته گذشته در اقدامی برای اعمال فشار بر ایران به منظور
متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور پیش نویس مصوبه اعمال تحریم های جدید
از طریق مجازات شرکت هایی که بنزین به ایران می فروشند را تصویب کرد.

---------------------------------------------------------------------------

وال استریت جورنال:صنعت نفت محاصره شده ایران دوره ننگ آوری را سپری می کند

لندن- صنعت نفت محاصره شده ایران دوره ننگ آوری را سپری می کند: دشمن
پیشین، عراق، به عنوان دومین تولید کننده عمده نفت خاورمیانه جای او را
در بازارهای جهانی می گیرد.

افت موقعیت ناشی از تحریم های اقتصادی و سوء مدیریت ایران، هنگامی که
تحریم های جدید در برابر حکومت تهران نیز به این شرایط افزوده شوند، چشم
انداز درآمد کم تری را برای تهران به ارمغان خواهد آورد.


هفته پیش، آژانس انرژی اتمی پاریس پیش بینی کرد که ظرفیت استخراج نفت
ایران با ۱۸ درصد افت از موقعیت امروزِ تولید، یا نزدیک روزانه ۷۰۰ هزار
بشکه، تا سال ۲۰۱۵ تا رسیدن به استخراج روزانه ۳/۳۰ میلیون بشکه روندی
نزولی را در پیش بگیرد.


I.A.E آی. اِ. ئی دفتر رایزنی انرژی است که به ایالات متحده و و دیگر ملل
صنعتیِ نگران برنامه اتمی ایران مشاوره کارشناسی ارائه می دهد. تحلیلگران
نفت به پیش بینی های این دفتر به عنوان شاخص صنعت می نگرند و اخیرا
برآورد این دفتر درباره کاهش تولید نفت ایران به وسیله دیگر تحلیلگران
این صنعت نیز بازتاب داده شد.


عراق به دلیل ذخایر توسعه نیافته و بزرگی که دارد به مهم ترین نقطه برای
سرمایه گذاری شرکت های بزرگ نفتی تبدیل شده است. این کشور پس از عربستان
سعودی، تولید کننده بزرگ خاورمیانه، کانادا و ایران چهارمین تولید کننده
نفت در دنیا به شمار می رود.


اگر پیش بینی دفتر رایزنی انرژی درست باشد و افزایش تولید عراق دقیق
محاسبه شده باشد جمهوری اسلامی جایگاه تولید خود را به عراق واگذار خواهد
کرد و برای اولین بار در این سه دهه در رتبه ای پس از این کشور قرار
خواهد گرفت.


در نهایت کوچک شدن سهم تولید ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت،
اوپک، به مفهوم درآمد کمتر برای دولتِ وابسته به نفتِ تهران است. در چنین
چشم اندازی ایران از وزن کمتری در اوپک برخوردار خواهد بود زیرا
تاثیرگذاری در سازمان اوپک به ظرفیت برون دهی نفت بستگی دارد.


با در نظر گرفتن اوضاع اخیر و ناآرامی های ایران، سربازان ایرانی در ماه
دسامبر (آذر) با ادعای مالکیت بر یک میدان نفتی در جنوب شرقی عراق، آن
منطقه را برای مدت کوتاهی به تصرف خود در آورد. این دو کشور مدت ۸ سال در
دهه ۸۰ درگیر جنگ با یکدیگر بوده اند.


مشکلات میدان نفتی ایران پیش از رویارویی اخیر این کشور با غرب و دور
جدید تحریم ها اتفاق افتاده است. انقلاب و هشت سال جنگ با کشور همسایه
عراق در خلال دهه ۸۰ ضایعات و تلفات خود را در پی داشتند؛ در نیمه های
دهه ۷۰ نمودار ظرفیت تولید ۶ میلیون بشکه در روز ناگهان رو به سقوط نهاد.
زیرساخت های صنعت نفت ویران شدند و کارشناسان نفت از کشور گریختند.
بسیاری از (تاسیسات) میدان های نفتی ایران از همسایگان خاورمیانه ای این
کشور فرسوده ترند و به همین دلیل با سرعت بیشتری رو به ویرانی دارند.


ایران برای آن جلوگیری از سقوط برون ده تولید، باید بتواند روزی ۳۰۰ هزار
بشکه ظرفیت سالانه را جایگزین نماید.


با به قدرت رسیدن رییس جمهور محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ و سیاسی شدن
بخش انرژی، اخیرا به بسیاری از شرکت های نفتی خارجی که تهران در جستجوی
نیروی کارشناس و سرمایه با آنها دیدار داشته هشدارهای جدی داده شده است.


آخرین دور تحریم های تنظیم شده به وسیله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و
سازمان ملل نابسامانی های بیشتری را به همراه خواهند آورد. اقدامات
ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ویژه دسترسی صنایع نفت و گاز طبیعی
ایران را -که به شدت نیازمند تامین مالی، فناوری و تجهیزات جدید است -به
این منابع به شدت دشوار خواهد کرد.


فریدون فشارکی، یک کارشناس ایرانی نفت در مرکز جهانی مشاوره انرژی فًکتس
FACTS می گوید: «دور جدید تحریم های ایالات متحده و اروپا، بیمارِ رو به
مرگ را به کشتن می دهد.»


ولی وضعیت عراق کاملاً برعکس اوضاع اسفناک ایران است. از سال گذشته که
عراق میدان های نفتی خود را به رقابت مزایده نهاد، شرکت های بین المللی
نفتی، بلوک های توسعه عراق را بی درنگ خریده و سرمایه گزاری بزرگی را در
این بخش به انجام رسانده اند. بسیاری از تحلیلگران با رویکردی محافظه
کارانه تخمین می زنند که عراق ظرفیت تولید خود را دست کم تا یک میلیون
بشکه در روز تا سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به سقف روزانه ۳ و نیم میلیون بشکه
افزایش خواهد داد.


ایران و عراق در تاریخ خود پیوسته اثبات کرده اند که پیش بینی های
کارشناسان درباره این دو کشور صدق نمی کند. با این همه مقامات صنایع نفت
عراق همچنان افزایش تولید را پیش بینی کرده اند و پیش بینی هایشان به
واقعیت تبدیل نشده است. در این هنگام ایران با وجود جنگ، تحریم و پیش
بینی دهه هایی وخیم ظرفیت شگرف تولید خود را ثابت نگه داشته است.


ایران می گوید چاه هایی که به تازگی حفر کرده است کاهش طبیعی تولید (ناشی
از تاسیسات فرسوده) را جبران می کند. به گفته یکی از مقامات شرکت ملی نفت
ایران «تحریم های تازه مسائل را با چالش های بیشتری روبرو خواهد ساخت ولی
ما با چنین قضایایی مدت های طولانی سر و کار داشته ایم.» گواهی این نوشته
از سوی «سرویس تجدید چاپ داو جونز (بازار سهام امریکا)» صادر شده است.


* اسپنسر سوارتز و بنوا فوکون / وال استریت جورنال


اسپنسر سوارتز / بنوا فوکون / مترجم:فائقه اشکوری (از انگلیسی) / وال
استریت جورنال / 28/06/2010



---------------------------------------------------------------------------

۵ پیروزی برای اوباما در سیاست خارجی

واشنگتن پُست :همه مدیریت های اجرایی دولت ها، فراز و نشیب هایی در سیاست
خارجی دارند. درست مثل پرتاب توپ بیسبال است:وقتی ۷۰ درصد زمان را از دست
دادید، تیم آل استار را شکل می دهید. پس وقتی مدیریت اجرایی دولت اوباما،
یک ماه مثل ماه گذشته را دارد، شایسته تصدیق و به رسمیت شناختن است.

قطعا بزرگترین اقدام اوباما، معرفی ژنرال دیوید پترائوس به عنوان فرمانده
در افغانستان بود. این تصمیم برغم افزایش همنوایی مشاوره های افراد
خبره(همان کاری که به نظر می رسد افراد خبره ما همیشه در حال انجامش
هستند) مبنی بر عقب نشینی سریع، نشان از اراده اوباما برای موفقیت در
افغانستان دارد.


آنهایی که در این حوزه، خروج آمریکایی ها را بدون درنظر گرفتن شرایط این
منطقه در جولای ۲۰۱۱ برآورد کرده بودند، باید دوباره فکر کنند. این تاریخ
اصلا واقع گرایانه نبود و احتمال این که پترائوس یا عقب نشینی پیش از
موعد را توصیه کند و یا برغم ارزیابی هایش از منطقه فرمان عقب نشینی را
صادر کند، بی نهایت اندک است.


دومین موفقیت، راه حل شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران بود. بله،
(قطعنامه یا تحریم) خیلی خفیف و ملایم بود و فشارهای چین و روسیه به طرز
بدی، باعث نقصان و کاهش آن شده بود. بله، دولت امریکا، چقدر روسیه را به
خاطر تن دادن به خواسته آمریکایی ها، مورد تشویق قرار داده است. ولی دولت
فقط کمی دیرتر از برنامه ریزی هایش، به یک راه حل یعنی تصویب آغاز تحریم
های بیشتر از سوی اروپا و دیگران رسید. آیا این به تنهایی ایران را از
دستیابی به بمب باز می دارد؟ نه. اما فشارها را بر رژیم تهران افزایش می
دهد، چیزی که شاید غیرمستقیم به ایرانیانی کمک کند که شجاعت مبارزه برای
نوع جدیدی از دولت را دارند.


ترکیه و برزیل به دنبال طرفداری شان از دیپلماسی ایرانیان به تحریم علیه
ایران رای ندادند و بیشتر از محبوبیت باعث بدنامی رهبران شان در افکار
جهانی شدند. تصور کنید رای نه، حتی چین و روسیه رای آری دادند. این عقیده
که این اقدام آنها اعلام حضورشان به عنوان قدرت های جهانی بود، فاقد ارزش
است. حتی اگر هیچ چیز، آنها باعث نقصان و کندکردن آنچه شدند که احترام
جهانی نسبت به آنها را افزایش داده بود.


لوئیز ایناسیو دسیلوای برزیلی احمق و فاقد درک و شایستگی ظاهر شد. نخست
وزیر رجب طیب اردوغان هم تصویر ترکیه را به عنوان تنها عضو ناتو که ایران
و سوریه را در راس هم پیمانانش برگزیده است، سخت و نامطبوع کرد. کار خوب.


اما دولت امریکا، این بازی را عالی اداره کرده است. شاید یک جیمی کارتر
احساس اجبار می کرد تا ترکیه و برزیل را مورد تشویق قرار دهد. دولت تصمیم
گرفته است تا از مواجهه با ایران طفره برود، شاید حتی پشت تلاش های
دیپلماتیک شان هم همین را پیش برده اند. این مدیریت اجرایی به رهبری
هیلاری کلینتون، بازی را به دستان خودش بازگرداند و آشکار کرد که آنها
برای بازی در لیگ های بزرگ آماده نیستند. در گام بعدی، اعلام شده است که
رفتار ترکیه در حال آسیب زدن به رابطه اش با ایالات متحده و هم پیمانان
ناتو است.


فیلیپ جردن، دستیار وزیر امور خارجه امریکا هفته قبل هشدار داد که
اقدامات ترکیه، «جهت گیری» این کشور را دچار شک و شبهه کرده است و این را
«برای ایالات متحده سخت تر کرده است تا از بعضی چیزها که ترکیه خواستار
مشاهده حمایت ما بود، حمایت کنیم.» این دقیقا یک پیغام درست بود.


سیاست دولت امریکا در برابر ژاپن خوب نبوده است ولی جواب داده است. در
این ماه نخست وزیر یوکیو هاتویاما به دلیل بدعمل کردن در مناقشه پایگاه
آمریکایی در اوکیناوا و تلاش های گسترده اش برای تعدیل سیاست خارجی ژاپن
به میانه روی بین آمریکا و چین مجبور به استعفا شد.


کابینه اوباما راسخ و پابرجا ولی کشمکش برانگیز بود و نتیجه اش تصدیق
مجدد التزام ژاپنی ها به اتحاد با آمریکا بود. باید بیشتر از هرچیز
دیگری، کارهای بیشتری با هراس ژاپن از چین صورت بگیرد، اما دولت برای کمک
به سوق دادن آن در مسیر درست، شایسته اعتبار است.


همچنین پرزیدنت اوباما، از تصمیم جدید برای دستیابی به پیمان نامه تجارت
آزاد با کره جنوبی خبر داده است. بعد از ادعاهای توخالی زیادی از سوی
مقامات رسمی کابینه مبنی بر این که ایالت متحده به آسیا «برمی گردد»، این
امر می تواند به منزله اولین مدرک و شاهد واقعی این ادعا باشد. اگر کنگره
وادار به تصویب این قرارداد شود- و حزب خود اوباما مخالف اصلی نباشد- این
امر به تصحیح تلاش های بیش از حد اندازه ناموفق کابینه دولت کمک می کند
تا چین در راس سیاست آمریکا در آسیا قرار بگیرد.


و بالاخره، مساله ای که دولت در آنجا ضعیف ترین بوده است، اشاره به یک
جابجایی بود. در بین گفتگوی شاد و همبرگرهای هفته قبل، دولت این امر را
آشکار کرد که هنوز یک منطقه برای عدم توافق بین روسیه و آمریکا وجود
دارد:گرجستان. در صفحه واقعیت بازسازی مجدد روابط، کاخ سفید اعلام کرد که
«دولت اوباما، به عدم توافق جدی با دولت روسیه در مورد گرجستان ادامه می
دهد. ما به فراخواندن روسیه ادامه می دهیم تا به اشغال اراضی گرجستان در
قفقازیه و جنوب اوستیا پایان دهد». کلمه «اشغال» نشانه آشکاری از این است
که دولت تمایلی به چشم پوشی از این مساله ندارد. شاید اوباما می داند که
در بازسازی مجدد روابط با روسیه هرگز زیاد موفق نخواهد شد تا زمانی که
ارتش روسیه به اشغال سرزمین های همسایه اش ادامه می دهد.


چیز بیشتری برای انتقاد از مجموعه اقدامات دولت در سیاست های خارجی و
دفاعی وجود دارد؟ البته و در آینده وجود خواهد داشت. ولی ماه خوبی بود.
برای الان، دولت امریکا شایسته تبریک گفتن برای دستیابی به تعدادی از
چیزهای درست و به حق است.


* رابرت کاگان / واشنگتن پست


رابرت کاگان، شریک ارشد موسسه وقف؟ کشته شدگان برای صلح جهانی است که
ستون ماهانه ای برای واشنگتن پست می نویسد.



رابرت کیگان / محبوبه حسین زاده (از انگلیسی) / واشنگتن پُست /
29/06/2010


---------------------------------------------------------------------------

اولین تماس تلفنی سارا محبوبی از بازداشتگاه اطلاعات ساری

اولین تماس تلفنی سارا محبوبی از بازداشتگاه اطلاعات ساری و نگهداری
ایشان در سلول های انفرادی

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی : سارا محبوبی ، دانشجوی محروم از تحصیل
بهایی و فعال حق تحصیل پس از گذشت 5 روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات
ساری در اولین تماس تلفنی که با خانواده اش داشته از سلامتی خود خبر داده
است. به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی این فعال حق تحصیل در حال
حاضر در سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات ساری نگهداری می شود .



در تاریخ 29 خرداد ماه ، مامورین امنیتی با مراجعه به منزل سارا محبوبی
قصد بازداشت این فعال حق تحصیل را داشته اند که به دلیل عدم حضور این
دانشجوی محروم از تحصیل در شهر ساری موفق به بازداشت وی نشدند و پس از
ضبط وسایل شخصی نامبرده منزل را ترک کرده و از خانواده ی وی خواستار
معرفی دخترشان به اداره اطلاعات ساری شده بودند که این فعال حق تحصیل پس
از مراجعه به اداره اطلاعات ساری در تاریخ 3 تیر بازداشت گردید .



در خصوص تفهیم اتهام صورت پذیرفته به این فعال حق تحصیل تاکنون اطلاعی در
دست نمی باشد و بر اساس اطلاعات رسیده به خبرنگار جمعیت مبارزه با تبعیض
تحصیلی قرار بازداشت این دانشجوی محروم از تحصیل بهایی 10 روزه می
باشد .


لازم به ذکر است بازداشت سارا محبوبی در ادامه ی برخورد با فعالین حق
تحصیل می باشد که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم .


---------------------------------------------------------------------------

متکی اتحادیه اروپارا به دلیل تحریم ها تهدید کرد :با«پیامدهای سخت» روبرو می شوید

جمهوری اسلامی در نامه ای به وزرای خارجه اتحادیه اروپا به آنها اخطار
داده است که حمایتشان از تحریم ها علیه تهران ممکن است پیامدهای جدی برای
روابط اتحادیه و جمهوری اسلامی به دنبال داشته باشد.


منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نامه ای که خبرگزاری رویترز آن
را نقل کرده نوشت: "بدون شک، این رویکرد مقابله جویانه می تواند پیامدهای
ناگواری در روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا به جا بگذارد."


همزمان احمدی نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری کیودو ژاپن گفته است که فقط
آمریکا را مسئول تحریم های سازمان ملل می داند.


رهبران اتحادیه اروپا نزدیک به دو هفته قبل (17 ژوئن) بر سر اعمال مجموعه
ای جدید از تحریم ها علیه ایران توافق کرده بودند که از تحریم های اخیرا
سازمان ملل متحد علیه ایران در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور به طور
قابل توجهی فراتر می رود.


این تحریم ها که هنوز نهایی و اجرا نشده قرار است هرگونه سرمایه گذاری
جدید در صنعت نفت و گاز ایران، یا همکاری فنی و انتقال فناوری در این
حوزه به ایران را ممنوع کند.


براین اساس همچنین شرکت های حمل و نقل دریایی و هوایی ایران از فعالیت در
محدوده اتحادیه اروپا منع می شوند و محدودیت های تازه ای در مورد صدور
ویزا و توقیف اموال شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران ایران در نظر گرفته
خواهد شد.


انتظار می رود پیش نویس نهایی فهرست این تحریم ها در پایان ماه ژوئیه در
اجلاس بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا آماده شود.


به گزارش رویتر آقای متکی نوشت که تصمیم اتحادیه اروپا "بدون شک خسارات
بیشتری برای اتحادیه اروپا به بار خواهد آورد تا جمهوری اسلامی ایران،
مساله ای که آمارهای قبلی به خوبی نشان داده است."


در نامه آقای متکی آمده است که اتحادیه اروپا با این کار "عملا خود را از
همکاری بالقوه استراتژیک با یک شریک قدرتمند و با نفوذ در منطقه حساس
خاور میانه و خلیج فارس محروم می کند."


به گزارش خبرگزاری رویتر آقای متکی این هفته همچنین نامه هایی به بعضی از
12 عضو - از 15 عضو - شورای امنیت سازمان ملل فرستاده بود.


شورای امنیت سازمان ملل روز 9 ژوئن (19 خرداد) قطعنامه دیگری برای تشدید
تحریم ها علیه ایران را با 12 رای مثبت، دو رای منفی و یک رای ممتنع،
تصویب کرده بود.


آقای متکی در نامه به یکی از این کشورها نوشت که تحریم ها فقط باعث تقویت
اراده ایران برای دنبال کردن "برنامه اتمی کاملا صلح آمیزش می شود."


یک مقام کشور دریافت کننده نامه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری
رویتر گفت که آقای متکی در نامه به وزارت خارجه این کشور نوشته است:
"اقدام غیرمنطقی و بدخواهانه دولت شما در (حمایت) از قطعنامه غیرقانونی و
غیرعادلانه (شورای امنیت).... باعث تاسف عمیق و مایه خجالت است."




---------------------------------------------------------------------------


بازداشت و اجرای حکم یک شهروند بهایی /نامه زندانی سیاسی مهدی اقبال

سوسن تبیانیان شهروند بهایی ساکن سمنان پس از احضار به دایره اجرای احکام
دادگاه انقلاب در محل بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، سوسن تبیانیان شهروند بهایی ساکن سمنان که
توسط دادگاه بدوی و تجدید نظر استان سمنان به اتهام تبلیغ علیه نظام و
عضویت در تشکیلات بهایی به یک سال و نیم حبس تعزیری در تهران محکوم شده
بود روز چهارشنبه 9 تیر ماه به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب سمنان
احضار و در محل بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


شایان ذکر است، دو شهروند بهایی اهل سمنان در حال حاضر به نامهای صهبا
رضوانی و منیژه منزویان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان
اوین هستند.


---------------------------------------------------------------------------

مرگ بر روسیه تا مرگ بر روسیه / نامه زندانی سیاسی مهدی اقبال


مهدی اقبال کریمیان، عضو حزب مشارکت که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام
اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدام تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی
برای ایجاد اغتشاش و توهین به رهبری به چهار سال زندان محکوم شده است در
نامه ای نسبت به تغییر موضع حاکمیت در قبال روابط خود با دولت روسیه و
عدم تغییر رفتار نسبت به زندانیانی که در اعتراض به سیاست های دولت روسیه
بازداشت و محاکمه شده اند اعتراض نموده است.




در این رابطه لازم به توضیح است، یکی از مصداقهایی که دادگاه به آن در
خصوص اتهامات منتسبه به ایشان استناد نموده بود شعار نویسی آقای اقبال بر
روی دیوار سفارت روسیه بوده است، بطوریکه قاضی صلواتی در زمان دفاع آقای
اقبال از خود در خصوص نوشتن شعار مرگ بر روسیه بر دیوار این سفارت به وی
اعلام داشت که "شما به روسیه بعنوان شریک استراتژیک ما توهین کرده اید و
این جرمی مشخص و دارای مجازات است".


متن نامه آقای اقبال کریمیان با عنوان "از مرگ بر روسیه تا مرگ بر روسیه"
که به خبرگزاری حقوق بشر ایران (هرانا) ارسال شده است به قرار زیر است:


از حدود یکی، دو ماه قبل که یک روحانی در تلویزیون شعار مرگ بر روسیه را
حق دانست تا یکی، دو روز پیش که شنیدم وزارت اطلاعات خواستار کاهش یا قطع
روابط با روسیه شده است مدام به این فکر میکردم که آیا بازجو و قاضی
پرونده ام نیز در جریان این موضع گیری ها هستند یا خیر ؟


آخر فقط چند ماه زودتر از آنان همانطور مقام رهبری اخیراْ اظهار داشته
اند که گاهی توده های عادی مردم بهتر از خواص مسائل را میفهمند من هم به
عنوان بخشی از این توده مردم هستم که این روسیه را شناختم و روی دیوار
سفارت آن نوشتم "مرگ بر روسیه" آن وقت فکر میکردم من نیز به اندازه آنان
که بدون مجوز و به طور خودجوش جلوی سفارت خانه ها جمع میشوند و شعار
میدهند و سنگ و بطری به سفارت پرت میکنند، حق دارم علیه یک سفارت متعلق
به کشوری با سابقه سرشار از تجاوز و خیانت به کشورم اقدام کنم و روی
دیوارش بنویسم "مرگ بر روسیه"


حال آنکه سهم آن برادرانم در حمله به آن سفارت خانه ها، تجلیل و کیک و
ساندیس بود و سهم من انفرادی و بازجویی و حبس شده است و حالا سوال
اینجاست که آیا مقامات مسئولی که اخیرا به شناختی مشابه از من عامی به
روسیه رسیده اند به این بخش از عناوین اتهامی من نگاه جدید خواهند
افکند ؟. تا کنون که بخاطر روسیه با من شهروند ایرانی مسلمان جمهوری
اسلامی سیاست کاهش رابطه و تنبیه را انتخاب کردند آیا به اندازه رابطه
گذشته شان با روسیه به فکر ترمیم ارتباطشان با من ایرانی مسلمان هستند ؟


مهدی اقبال کریمیان/ زندان اوین بند امنیتی ۳۵۰




---------------------------------------------------------------------------

RT: آیا اسرائیل و آمریکا برای حمله به ایران آماده می شوند؟ +فیلم

شبکه تلویزیونی "راشاتودی" روسیه در برنامه ای به این مسئله پرداخت که
اخیرا شایعاتی شنیده می شود که آمریکا نیروهای نظامی خود را در خاور
نزدیک متمرکز می کند و حتی اسرائیل هم در زمینه افزایش نیروهای خود شرکت
می کند و حتی برای استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی خود را آماده می
کند.عده ای معتقدند که این تدارک برای حمله به ایران است. "پُلا سلیه" از
تل آویو در پاسخ به این سئوال که چه کسی و چه چیزهایی پشت این اخبار قرار
دارد؟ گفت: "گزارش های حاکی از آن هستند که بالگردهای اسرائیل تجهیزات
نظامی زیادی را به پایگاه نظامی در شمال عربستان منتقل کرده اند. دو هفته
پیش از این نیز مجله "لندن تایمز" اطلاع داد که ریاض به هواپیماهای نظامی
اسرائیل اجازه داده تا از حریم هوایی این کشور در شمال استفاده کنند.

در این مقاله همچنین اطلاع داده شده که عربستان سعودی سیستم های پدافند
هوایی خود را طوری سازماندهی می کند که جنگنده های اسرائیل که قرار است
بر فراز این کشور پرواز کنند، هدف آتشبار ضد هوایی قرار نگیرند. هم
اورشلیم و هم ریاض این خبر را رد کرده اند. رسما این دو کشور دشمن یکدیگر
محسوب شده و عربستان حتی اسرائیل را به رسمیت هم نمی شناسد. اما به ادعای
برخی از کارشناسان، ممکن است که این شایعات تا حدودی صحت داشته باشد به
خاطر اینکه این دو کشور از ایران هسته ای هراس دارند و از حکومت کنونی
ایران استقبال نمی کنند. این احتمال داده می شود که این اخبار توسط
عربستان بعنوان هشداری به تهران منتشر شده درباره اینکه در کنار تحریم ها
اقتصادی دیگر گزینه ها نیز علیه تهران بررسی می شود. اما نظر دیگری هم
وجود دارد که بر اساس آنها اطلاعات مذکور با کمک خود ایران بعنوان هشداری
به عربستان سعودی پخش شده است که ایران به دقت حرکات این کشور را تحت نظر
دارد و از آنچه که می بیند، رضایت ندارد".

پرسش: پُلا، به هر حال آیا قصد حمله به ایران وجود دارد یا خیر؟ به نظر
شما تهران به این اخبار واکنش نشان خواهد داد؟

پاسخ: "حقیقتا شایعاتی وجود دارد که پیرامون ایران حضور نظامی افزایش می
یابد. آمریکا در ده ها کشور پیرامون ایران نیروی نظامی دارد. به همین
خاطر اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند، به راحتی این کار را انجام
خواهد داد.

نیروهای آمریکایی در افغانستان و پاکستان مستقر شده اند. به غیر از این
شبکه تلویزیی دولتی ایران گزارش داد که نیروهای آمریکا در منطقه مرزی
آذربایجان-ایران نیز تقویت شده اند. در همین حال واشنگتن نیز تایید کرد
که هفته گذشته11 کشتی نظامی آمریکا از طریق کانال سوئز عبور کرده اند اما
در ادامه تاکید شده که این یک اتفاق عادی است.

در منطقه این نگرانی رو به افزایش است که قدرت گرفتن ائتلاف ترکیه-ایران
می تواند تراز نیروها در منطقه را تغییر دهد. بسیاری از کشورهای عربی در
حاشیه احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای نگرانی خود را اعلام کرده
اند. به همین خاطر در منطقه نگرانی های پیرامون حوادث اخیر روبه افزایش
است و بسیاری اعتقاد دارند که اسرائیل خود را برای نوعی حمله به ایران
آماده می کند".
http://www.youtube.com/watch?v=AEfceVYtT4U&feature=player_embedded



---------------------------------------------------------------------------

بریتانیا، منشور حقوق بشر کوروش را به ایران نخواهد فرستاد

برخلاف قراری که دولت بریتانیا با مقامات فرهنگی رژیم جمهوری اسلامی
داشته است، منشور حقوق بشر کوروش بزرگ پادشاه هخامنشی که در موزه
بریتانیا نگهداری می شود به ایران ارسال نخواهد شد.


منشور حقوق بشر کوروش که ۲۷۰۰ سال قدمت دارد از سال ۱۸۷۹ میلادی و پس از
کشف توسط یک باستان شناس آسوری تباربریتانیایی در بخش «ایران باستان»
موزه بریتانیا نگاهداری می شود.


این اثر تاریخی استوانه شکل که از خاک «رس» ساخته شده و برروی آن به زبان
میخی بابلی داستان فتح بابل به دست کوروش دوم، پادشاه هخامنشی را در سال
۵۳۹ قبل از میلاد مسیح به تصویر می کشد نماد بی همتایی از تاریخ باستانی
ایران زمین و یکی از پر ارزش ترین دارایی های موزه بریتانیا به شمار می
رود.


این منشور قرار بود برای نمایش در ایران، در اوایل سال جاری (۲۰۱۰
میلادی) موقتا به این کشور وام داده شود ولی مسئولان موزه بریتانیا اخیرا
اعلام کردند به دلیل اکتشافات جدیدی در رابطه با منشور حقوق بشر کوروش،
آن را به ایران نخواهند فرستاد.


دکتر «ایروینگ فینکل» یکی از مسئولان موزه بریتانیا می گوید:«دو قطعه
شکسته ای که مدت ها برای دانشمندان ناشناخته بود از لحاظ شکل و اندازه
مطابق حفره و بخش های گم شده این اثر باستانی است که نیاز به بررسی بیشتر
دارد.


باستان شناسان از سراسر جهان هفته گذشته در لندن گرد آمدند تا در مورد
این اکتشاف جدید در رابطه با منشور کوروش بزرگ، پادشاه هخامنشی گفتگو
کنند.


پس از آن که موزه بریتانیا تاخیر در فرستادن منشور حقوق بشر کوروش به
ایران را اعلام کرد، مقامات ایرانی با برخوردی شدید و خشمگینانه رابطه
خود را با موزه قطع کردند و اقدام موزه را ناشی از سرد شدن روابط سیاسی
بین دو کشور به دنبال خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران
دانستند.


پیش از این دراوایل سال ۲۰۰۹ دولت بریتانیا موافقت کرد که «منشور حقوق
بشر کوروش بزرگ» به مدت سه ماه برای نمایش در موزه ملی ایران به این کشور
ارسال شود. در آن زمان به این عمل به صورت تحولات سیاسی دربهترشدن مناسبت
بین دو کشورنگاه شد اما چندی بعد در اکتبر ۲۰۰۹ و پس ازوقوع وقایع پس از
انتخابات سال گذشته درایران، دولت بریتانیا اعلام کرد که فعلا به خاطر
شرایط سیاسی حاکم بر ایران، از ارسال این اثر باستانی به این کشور
خودداری خواهد کرد.


پیش از این و در اواخر بهمن ماه ۱۳۸۷ سازمان میراث فرهنگی ایران با
برگزاری نمایشگاه «ایران عصر صفویه» در لندن بخشی از ارزشمند ترین گنجینه
تاریخی کشور مربوط به دوران «شاه عباس» را در راستای همکاری با موزه
بریتانیا برای نمایش در این موزه امانت داد و به همین جهت گمان می رفت که
با عملی متقابل برای انتقال منشور کوروش به ایران برای شرکت دریک
نمایشگاه چند ماهه موافقت شود.


عکس العمل ایران به این تصمیم دولت بریتانیا، مردود دانستن ادعاهای
مسئولان بریتانیای در رابطه با وجود نا آرامی های انتخاباتی در ایران و
تعیین یک ضرب الاجل دو ماهه برای انتقال منشور کوروش به این کشور بود. هم
چنین دولت ایران اعلام کرد که درصورت عدم تحقق انتقال منشور کوروش به
ایران تا آبان ماه ۲۰۰۹ همه مراودات و ارتباطات علمی، تحقیقاتی، اجرایی و
تخصصی خود را با این موزه لغو خواهد کرد.


از سوی دیگر «جان کرتیس» مسئول بخش خاورمیانه موزه این گفته را که تاخیر
ارسال منشور به ایران ناشی از احتمال و هراس از بازنگرداندن آن به
بریتانیاست را رد کرده است.


منشور حقوق بشر کوروش موسوم به استوانه کوروش، استوانه ای سفالین است که
در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی ساخته شد.
بررسی ها نشان داده است که نوشته های استوانه پس از شکست نبونید یا «بخت
النصر»و گشوده شدن شهر بابل نوشته شده و پس از آن به عنوان سنگ بنای
یادبودی در پایه های شهر بابل قرار داده شده است. در حدود سال ۱۲۸۵
خورشیدی به هنگام کاوش های باستان شناسی در بابل این استوانه در میان
رودان (بین النهرین) توسط یک باستان شناس بریتانیایی آسوری تبار به نام
«هرمز رسام» کشف شد.


این لوح سفالین استوانه شکل به طول ۲۳ سانتی متر و عرض ۱۱ سانتی متر در
همان زمان به کشور بریتانیا منتقل شد و از آن زمان تا کنون همواره توجه
بسیاری را در موزه به خود جلب کرده است و احساسات مختلفی را در میان
ایرانیان دیدار کننده از آن برانگیخته است.


در بررسی های بیشتری که پس از گرته برداری و آوانویسی و ترجمه «نبشته»
روی استوانه انجام شد نشان داد که این فرمان کوروش بزرگ هخامنشی به هنگام
ورود او به شهر بابل نوشته شده است و تاریخ آن به ۵۳۸ پیش از میلاد می
رسد. ترجمه مفاد این نوشته نیز که نخستین رساله حقوق بشر درتاریخ شناخته
شده تمدن انسان به شمار می رود حیرت باستان شناسان را برانگیخت.


بسیاری معتقدند موزه بریتانیا به خوبی از این اثر باستانی محافظت می کند
و باید اطمینان حاصل شود که اگر به ایران وام داده شود به سلامت به موزه
باز خواهد گشت.درهمین حال برخی دیگر ترجیح می دهند منشور کوروش کبیر در
ایران نگاهداری شود.


این استوانه که به عنوان «اولین منشور حقوق بشر» درسطح جهانی شناخته می
شود از آن جایی که پنجره ای به تاریخ ایران زمین است توانسته احساسات
شدیدی را در میان ایرانیان داخل و خارج از کشوربرانگیزد.

---------------------------------------------------------------------------

پنجاه دروغ زیر درخت سیب از خمینی


۱. بشر در اظهار نظر خودش آزاد است. اولین چیزی که برای انسان هست آزادی
بیان است.



۲. مطبوعات در نشر همه‌ء حقایق و واقعیات آزادند



۳. در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.



۴. یکی از بنیان‌های اسلام آزادی است... بنیاد دیگر اسلام اصل استقلال
ملی است.



۵. برنامهء ما تحصیل استقلال و آزادی است.



۶. حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر عدل و دموکراسی است.



۷. دولت اسلامی یک دولت دمکراتیک به معنای واقعی است. و اما من هیچ
فعالیت در داخل دولت ندارم و به همین نحو که الآن هستم، وقتی دولت اسلامی
تشکیل شود، نقش هدایت را دارم.



۸. اسلام یک دین مترقی و دموکراسی به معنای واقعی است.



۹. ولایت با جمهور مردم است... نظام حکومتی ایران جمهوری اسلامی است که
حافظ استقلال و دموکراسی است.



۱۰. اما شکل حکومت ما جمهوری است، جمهوری به معنای اینکه متکی به آرای
اکثریت است.



۱۱. حکومت جمهوری است مثل سایر جمهوری‌ها و احکام اسلام هم احکام مترقی و
مبتنی بر دموکراسی و پیشرفته و باهمه مظاهر تمدن موافق.



۱۲. شکل حکومت جمهوری است. جمهوری به همان معنا که در همه جا جمهوری است.
جمهوری اسلامی، جمهوری است مثل همه جمهوری‌ها.



۱۳. در این جمهوری یک مجلس ملی مرکب از منتخبین واقعی مردم امور مملکت را
اداره خواهند کرد.



۱۴. عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی
مقامات مادام‌العمر نیست، طول مسئولیت هر یک از مقامات محدود و موقت است.
یعنی مقامات ادواری است، هر چند سال عوض می‌شود. اگر هم هر مقامی یکی از
شرایطش را از دست داد، ساقط می‌شود.



۱۵. رژیم ایران به یک نظام دمکراسی‌ای تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه
می‌گردد.



۱۶. اختیارات شاه را نخواهم داشت.



۱۷. من هیچ سمت دولتی را نخواهم پذیرفت.



۱۸. من در آینده [پس از پیروزی انقلاب] همین نقشی که الان دارم خواهم
داشت. نقش هدایت و راهنمایی، و در صورتی که مصلحتی در کار باشد اعلام می
کنم... لکن من در خود دولت نقشی ندارم.



۱۹. ما به خواست خدای تعالی در اولین زمان ممکن و لازم برنامه‌های خود را
اعلام خواهیم نمود، ولی این بدان معنی نیست که من زمام امور کشور را به
دست بگیرم و هر روز نظیر دوران دیکتاتوری شاه، اصلی بسازم و علی‌رغم
خواست ملت به آنها تحمیل کنم. به عهدهء دولت و نمایندگان ملت است که در
این امور تصمیم بگیرند، ولی من همیشه به وظیفه ارشاد و هدایتم عمل
می‌کنم.



۲۰. علما خود حکومت نخواهند کرد. آنان ناظر و هادی مجریان امور
می‌باشند.این حکومت در همه‌ء مراتب خود متکی به آرای مردم و تحتِ نظارت و
ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود.



۲۱. من نمی‌خواهم ریاست دولت را داشته باشم. طرز حکومت، حکومت جمهوری است
و تکیه بر آرای ملت.



۲۲. مردم هستند که باید افراد کاردان و قابل اعتماد خود را انتخاب کنند و
لیکن من شخصاً نمی‌توانم در این تشکیلات مسئولیت خاصی را بپذیرم و در عین
حال همیشه در کنار مردم ناظر بر اوضاع هستم و وظیفه ارشادی خود را انجام
می دهم.



۲۳. من چنین چیزی نگفته‌ام که روحانیون متکفل حکومت خواهند شد. روحانیون
شغلشان چیز دیگری است.



۲۴. من و سایر روحانیون در حکومت پستی را اشغال نمی‌کنیم، وظیفهء
روحانیون ارشاد دولت‌ها است. من در حکومت آینده نقش هدایت را دارم.



۲۵. حکومت اسلامی ما اساس کار خود را بر بحث و مبارزه با هر نوع سانسور
می‌گذارد.



۲۶. قانون این است، عقل این است، حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی
باید به دست خودش باشد.



۲۷. باید اختیارات دست مردم باشد، این یک مسئله عقلی است. هر عاقلی این
مطلب را قبول دارد که مقدرات هرکسی باید دست خودش باشد.



۲۸. حکومت اسلامی بر حقوق بشر و ملاحظه‌ی آن است. هیچ سازمانی و حکومتی
به ‌اندازه‌ء اسلام ملاحظه‌ء حقوق بشر را نکرده است. آزادی و دموکراسی
به‌ تمام معنا در حکومت اسلامی است، شخص اول حکومت اسلامی با آخرین فرد
مساوی است در امور .



۲۹. اسلام، هم حقوق بشر را محترم مى‏شمارد و هم عمل مى‏کند. حقى را از
هیچ کس نمى‏گیرد. حق آزادى را از هیچ کس نمى‏گیرد. اجازه نمى‏دهد که
کسانى بر او سلطه پیدا کنند که حق آزادى را به اسم آزادى از آنها سلب
کند.



۳۰. باید اختیارات دست مردم باشد.هر آدم عاقلی این‌ را قبول دارد که
مقدرات هر کس باید در دست خودش باشد.



۳۱. ما که می‌‌گوییم حکومت اسلامی می‌خواهیم جلوی این هرزه‌ها گرفته شود،
نه اینکه برگردیم به ۱۴۰۰ سال پیش. ما می‌خواهیم به عدالت ۱۴۰۰ سال پیش
برگردیم. همه‌ی مظاهر تمدن را هم با آغوش باز قبول داریم.



۳۲. ما وقتی از اسلام صحبت می‌کنیم به معنی پشت کردن به ترقی و پیشرفت
نیست. ما قبل از هر چیز فکر می‌کنیم که فشار و اختناق وسیله‌ی پیشرفت
نیست.



۳۳. دولت استبدادی را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند... رژیم اسلامی با
استبداد جمع نمی‌شود.



۳۴. در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت شکایتی داشته باشد، پیش
قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می شود.



۳۵. ما حکومتی را می‌خواهیم که برای اینکه یک دسته می گویند مرگ بر فلان
کس، آنها را نکشد.



۳۶. حکومتی که ما می‌خواهیم مصداقش یکی حکومت پیغمبر است که حاکم بود،
یکی علی و یکی هم عمر...



۳۷. حکومت اسلامی، حکومت ملى است. حکومت مستند به قانون الهى و به آراء
ملت است. این طور نیست که با قلدرى آمده باشد که بخواهد حفظ کند خودش را.
با آراء ملت مى آید و ملت او را حفظ مى کند و هر روز هم که بر خلاف آراء
ملت عمل بکند قهراً ساقط است.



۳۸. تمام اقلیت‌های مذهبی در حکومت اسلامی می‌توانند به کلیه فرائض مذهبی
خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنها به بهترین
وجه دفاع کند.



۳۹. اقلیت‌های مذهبی به بهترین وجه از تمام حقوق خود برخوردار خواهند
بود.



۴۰. تمام اقلیت‌های مذهبی در ایران برای اجرای آداب دینی و اجتماعی خود
آزادند.



۴۱. از یهودیانی که به اسرائیل رفته اند دعوت می‌کنیم به وطن خود
بازگردند. با آنها کمال خوشرفتاری خواهد شد.



۴۲. اسلام جواب همهء عقاید را بعهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق ها را
با منطق جواب خواهد داد.



۴۳. در حکومت اسلامی همهء افراد دارای آزادی در بیان هرگونه عقیده‌ای
هستند.



۴۴. جامعهء آیندهء ما جامعهء آزادی خواهد بود. همهء نهادهای فشار و
اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.



۴۵. ما یک حاکمی می خواهیم که توی مسجد وقتی آمد نشست بیایند دورش
بنشینند و با او صحبت کنند و اشکال‌هایشان را بگویند. نه اینکه از سایه
او هم بترسند.



۴۶. این که می گویند اگر اسلام پیدا شد زنان باید توی خانه بنشینند و
قفلی بر آن زده و دیگر بیرون نیایند تبلیغات است. زن و مرد همه آزادند که
به دانشگاه بروند. رای بدهند. رای بگیرند. ما با ملعبه بودن زن و به قول
شاه "زن خوب است زیبا باشد" مخالفیم.



۴۷. اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادی زن در
تمام ابعاد وجودی زن است.



۴۸. زنان در انتخاب، فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازین
اسلامی آزادند.



۴۹. زن‌ها در حکومتِ اسلامی آزادند. حقوق آنان مثل حقوق مردها است. اسلام
زن را از اسارت مردها بیرون آورد و آنها را هم ردیف مردها قرار داده است.
تبلیغاتی که علیه ما می‌شود برای انحراف مردم است.



۵۰. اسلام همه‌ء حقوق و امور بشر را تضمین کرده است.



---------------------------------------------------------------------------

بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی استعفا می دهد

اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئول مستقیم
بازرسی های هسته ای ایران و سوریه "به دلایل شخصی" از سمت خود استعفا
کرده است.


جیل تیودر، سخنگوی آژانس روز پنجشنبه ۱۰ تیر (اول ژوئیه) به خبرنگاران
گفت: "تأیید می کنیم که آقای هاینونن به مدیرکل آژانس اطلاع داده است که
به دلایل شخصی از آخر ماه اوت از سمت خود کناره گیری می کند".


به گفته او، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس قصد دارد که استعفای آقای هاینونن
را بپذیرد، اما هنوز در مورد جایگزین او تصمیمی گرفته نشده است.


آقای هاینونن ۶۳ سال دارد و به مدت ۳۰ سال در آژانس بین المللی انرژی
اتمی مشغول به کار بوده است.


او از سال ۲۰۰۵ ریاست بخش پادمان های آژانس را به عهده داشته که مسئول
بازرسی و تأیید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورهای عضو است.


آقای هاینونن عملیات بازرسی از مراکز هسته ای ایران و سوریه را شخصا
رهبری می کند.


او در فوریه سال ۲۰۰۸ گزارشی در مورد ایران به دیپلمات های کشورهای عضو
آژانس ارائه داد که در آن به وجود ارتباط بین برنامه غنی سازی اورانیوم،
آزمایش مواد انفجاری و ایجاد تغییرات در موشک ها به گونه ای که برای حمل
کلاهک اتمی مناسب شوند، اشاره شده بود.

---------------------------------------------------------------------------

سازمان عفو بین‌الملل: دو زن اکنون در هراس خطر اعدام هستند

سازمان عفو بين الملل طی اطلاعيه‌ای جديد از مقامات ايرانی خواست که فورا
همه احکام مرگ و اعدام در خصوص همه زندانيان محکوم به اعدام خصوصا در
مورد دو زن که در معرض خطر اعدام قريب الوقوع قرار دارند را متوقف کند.


خبرگزاری حقوق بشر ايران

رهانا: اين سازمان همچنين از مقامات ايرانی خواست که به بررسی مجدد و لغو
قوانين مجازات مرگ، به منظور آشکار کردن جزئيات کامل احکام مرگ و اعدام
بپردازند و به روند رو به رشد خواست جامعه جهانی برای لغو مجازات اعدام
بپيوندند.

دو زن هم اينک در هراس خطر اعدام قريب الوقوع هستند. زينب جلاليان، فعال
سياسی و عضو اقليت کرد، در اوايل سال ۲۰۰۹ به اتهام محاربه “دشمنی با
خدا” به اعدام محکوم شد، در حالی که سکينه محمدی آشتيانی، به جرم “زنای
محصنه” در حالی که در وضعيت تأهل بوده است در ماه می سال ۲۰۰۷ به اعدام
از طريق سنگسار محکوم شد که اين حکم هر لحظه می تواند اجرا شود.

زندانيانی که در انتظار اجرای اعدام هستند اغلب تا دقيقه آخر قبل از
اعدام از اين موضوع مطلع نمی شوند که اين به درد و رنج خانواده و
بازماندگان آنها می افزايد. در بسياری موارد حتی وکيل آنها هم از اين
موضوع مطلع نمی شود چرا که در قوانين ايران آمده است که وکيل می بايست ۴۸
ساعت پيش از اجرای حکم اعدام از آن مطلع شود.


عفو بين‌الملل در بيانيه خود آورده است: ساير زندانيان محکوم به مرگ شامل
دو تن از اعضای مسلمان سنی اقليت بلوچ در استان سيستان و بلوچستان هستند.
در ۳۱ می سال ۲۰۱۰، دادستان شهر زاهدان اعلام کرد که آنها را بنا به
اعترافات خود در درگيری ميان مسلمانان سنی و شيعه که منجر به مرگ شش نفر
شد، به اعدام محکوم کرده است. او همچنين گفت که مجازات اعدام در خصوص ۶
نفر ديگر که در دادگاه محکوم شده اند بزودی اجرا خواهد شد. اين درگيری که
ادعا می شود از سوی جنبش مقاومت مردم ايران (PRMI) ، (گروه مسلح بلوچ
مخالف دولت ايران) ايجاد شده، به دنبال انفجار بمبی در مسجد شيعيان در می
۲۰۰۹ اتفاق افتاد، که منجر به کشته شدن حداقل ۲۵ نفر گرديد.

رهبر PRMI عبدالمالک ريگی بود که توسط مقامات ايرانی در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۰ به
دار آويخته شد. برادر وی، عبدالحميد ريگی نيز در می ۲۰۱۰ در شهر زاهدان
به همين سرنوشت دچار گرديد.

در استان کردستان، خانه بسياری از اعضای اقليت کرد مخالف، به گفته يکی از
مقامات دولتی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۰ حداقل ۲۰ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام
هستند که اتهام آنها قاچاق مواد مخدر اعلام شده است. دست کم ۱۵ عضو ديگر
از اقليت کرد، که همگی زندانيان سياسی هستند نيز در انتظار اجرای حکم
اعدام به سر می برند. دو نفر از اين تعداد به اعدام از طريق تيرباران
محکوم شده اند. بيشترين اعدام ها در ايران توسط حلق آويز شدن انجام می
شود.


بسياری از زندانيان که در انتظار اعدام هستند از روند دادرسی منصفانه
برخوردار نبوده اند و بر اساس اتهامات مبهم و “اعترافات” آنها که ادعا می
شود تحت شکنجه يا فشار های ديگر صورت پذيرفته، اين احکام را دريافت نموده
اند در حاليکه آنان را قبل از محاکمه در سلول انفرادی بدون ملاقات
نگهداری می کرده اند. برخی نيز از دسترسی به وکيل محروم بوده اند.


با وجود اين کمبودها و اشکالات، مقامات ايرانی همچنان بر اجرای اعدام های
بيشتر در مقايسه با اغلب کشورها، اصرار می ورزند. امسال، سازمان عفو بين
الملل ۱۲۶ اعدام را در بازه زمانی اول ژانويه تا ۶ ژوئن ثبت کرده است که
اين شامل ۵ زندانی سياسی که در ۹ می به دار آويخته شدند می شود. مسئولين
ممکن است از اعدام به عنوان هشداری به معترضين استفاده کنند خصوصا در پيش
از سالگرد انتخابات مناقشه برانگيز رياست جمهوری ۱۲ ژوئن سال ۲۰۰۹ که
موجب تظاهرات جمعی و موج سرکوب دولتی گرديد.

زمينه

در ۱۳ ژوئن، وکيل سکينه محمدی آشتيانی، محمد مصطفايی، با چاپ مقاله ای
تحت عنوان “سکينه در آستانه سنگسار” اشاره کرد که هيچ مانع قانونی برای
اجرای حکم اعدام او وجود ندارد و هر لحظه احتمال اجرای آن می رود. سکينه
محمدی آشتيانی در ماه می ۲۰۰۶ به اتهام رابطه نامشروع با دو مرد به ۹۹
ضربه شلاق به عنوان مجازات محکوم گرديد که اين مجازات را دريافت کرد. با
وجود اين، او در نهايت به اتهام “زنای محصنه” محکوم به سنگسار شد. اتهامی
که او آنرا نپذيرفته و عنوان کرده که اعترافات اخذ شده از وی توسط فشار
در طول بازجويی بوده است. با اينهمه، او توسط ۳ تن از ۵ قاضی و بر اساس
“علم قاضی” به سنگسار محکوم شد. علمی که در قوانين ايران اجازه می دهد تا
قضات با استدلال ذهنی و احتمالا خودسرانه خود در مورد جرم حکم صادر کنند،
حتی در شرايطی که مدارک و شواهد بر ضد آن حکم، روشن و قطعی است.


حکم اعدام او توسط ديوان عالی کشور در تاريخ۲۷ می ۲۰۰۷ تأييد شده است.
پرونده او دو بار به کميسيون عفو و بخشش فرستاده شد، اما درخواست او را
برای بخشش در هر دو مورد رد شد. سکينه محمدی دارای دو فرزند است.


سازمان عفو بين الملل مخالف مجازات اعدام در همه موارد به عنوان نقض حق
حيات و بی رحمانه ترين و غير انسانی ترين شکل مجازات می باشد. در سال
۲۰۰۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه فراخوان توقف حکم
اعدام در سراسر جهان خواستار پايان دادن به اين شکل مجازات شد که ايران
يکی از معدود کشورهايی بود که عليه اين قطعنامه رأی منفی داد.


---------------------------------------------------------------------------

متهمان بی نام به اعدام محکوم شدند

سازمان قضایی نیروهای مسلح دیروزحکم صادره درباره متهمان دادگاه کهریزک
را اعلام و همزمان به نتیجه رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه نیز اشاره
کرد.این در حالیست که احکام دادگاه کهریزک، براساس گفته خانواده های امیر
جوادی فر و محمد کامرانی به "روز"، به آنها و وکلایشان ابلاغ نشده واین
خانواده هااز طریق رسانه های خبری در جریان حکم صادره، قرار گرفته اند.


روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد
یک دادگاه نظامی درتهران، دو تن از متهمان پرونده کهریزک را به اتهام ضرب
و جرح عمدی منجر به قتل، به "قصاص نفس" محکوم کرده است.


این سازمان، نامی از متهمان نبرده اما در اطلاعیه اش نوشته است که دو نفر
از متهمان، به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدي منتهي به قتل مرحومان امیر
جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی، علاوه بر حبس، انفصال موقت
از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس محکوم شده
اند.


براساس این اطلاعیه، يكي از متهمان به دليل احراز نشدن جرم، از اتهامات
وارده تبرئه شده و نه متهم دیگر، حسب اتهامات منتسب به آنان به تحمل حبس،
پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده
اند.




حکم ابلاغ نشده


حکم صادره برای 12 متهم پرونده کهریزک که غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی
اعلام شده، در حالی در رسانه های خبری منتشر شده که به خانواده های
قربانیان و وکلای آنها ابلاغ نشده است.


بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فر در این زمینه به "روز" گفت: حکم هنوز
به ما ابلاغ نشده و ما از طریق رسانه ها در جریان این حکم قرار گرفتیم و
نمیدانیم ترکیب احکامی که صادر شده به چه صورتی بوده و نمی توانیم فعلا
قضاوتی درباره حکم صادره داشته باشیم.


علی کامرانی، پدر محمد کامرانی نیز به "روز" گفت: ما هنوز از جزئیات حکم
بی خبریم و خیلی کلی حکم را اعلام کرده اند لذا نمی توانیم درباره آن
نظری بدهیم.


آقای کامرانی افزود: منتظریم قاضی پرونده از سفر حج برگردند و جزئیات حکم
صادر شده را ببینیم و تا این جزئیات را نبینیم نمی توانیم اظهار نظری
بکنیم.


حکم دادگاه کهریزک همچنین در حالی اعلام شده است که پیشتر، علی جوادی فر،
پدر امیر جوادی فر به "روز" گفته بود خانواده های قربانیان، به قسمت هایی
از کیفرخواست اعتراض کرده اند و این اعتراض موجب توقف روند برگزاری
دادگاه شده است. اعتراضاتی که به گفته علی کامرانی، بخشی از آنها را قاضی
دادگاه وارد دانسته، اما بخشی دیگر را رد کرده بود.


هنوز خبری از دادگاه و نحوه رسیدگی به پرونده ها منتشر نشده است و
خانواده های قربانیان نیز به دلیل غیر علنی بودن دادگاه و منع انتشار
مسائل مربوط به دادگاه، تاکنون سکوت اختیار کرده اند.




دادگاه آمران


پیشتر سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده بود متهمان پرونده از رده
های مختلف نیروی انتظامی هستند. این در حالیست که خانواده های قربانیان
این پرونده به "روز" گفته بودند خواهان برگزاری دادگاه آمران جنایت
کهریزک هستند؛امری که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.


علی کامرانی دیروز هم در پاسخ به سئوال "روز" درباره زمان و روند برگزاری
دادگاه آمران کهریزک گفت:" هنوز خبری نداریم که دادگاه قضات و آمران
کهریزک چه زمانی برگزار خواهد شد، اما ما خواهان برگزاری دادگاه آمران
کهریزک هستیم و در این زمینه نیز پی گیری میکنیم و امیدواریم هر چه سریع
تر این دادگاه برگزار شود."


بابک جوادی فر نیز با تاکید بر اینکه دادگاه آمران باید برگزار شود به
"روز" گفت:" ما صد در صد این مساله را پی گیری میکنیم و منتظریم هر چه
سریع تر، براساس گزارشی که مجلس منتشر کرد و گزارشات سازمان قضایی
نیروهای مسلح و مسائلی که در دادگاه مطرح شد، دادگاه پرسنل قضایی که
دستور انتقال بچه ها به کهریزک را دادند و سایر مسائلی که به وجود آمد
برگزار شود."


اشاره آقای جوادی فر به گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری
حوادث پس از انتخابات است که در جلسه علنی مجلس ارائه شد. این کمیته،
سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران را به عنوان صادر کننده
دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده
و گفته بود که او دلیل این کار را "فقدان ظرفیت زندان اوین" اعلام کرده
است.




قربانیان کهریزک


امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی، قربانیان بازداشتگاه
کهریزک هستند که به دلیل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در این
بازداشتگاه که به گوانتاناموی ایران معروف شد، جان باختند.


جمهوری اسلامی کشته شدن این سه نفر را در بازداشتگاه کهریزک به رسمیت
شناخت اما رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر، دو تن دیگر از
قربانیان این بازداشتگاه هستند که مسئولین قضایی ـ امنیتی تاکنون از
پذیرش مسئولیت قتل آنها، خودداری کرده اند.


این دو نفر پس از آزادی از کهریزک و به علت شکنجه های صورت گرفته در این
بازداشتگاه جان باختند.


رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه، دیگر قربانی کهریزک است که مسئولان امر
مرگ او را ابتدا، سکته قلبی، سپس خودکشی و بعدها مسمومیت اعلام کردند اما
براساس اسنادی که "روز" منتشر کرد صورت جلسه اولین معاینه محل زمان کشف
جسد در محل کار رامین دلالت دارد که این پزشک جوان را از ناحیه گردن خفه
کرده اند.




دیگر قربانیان کهریزک


اما قربانیان این بازداشتگاه، تنها در جان باختگان خلاصه نمی شود.بنابر
اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، 98 نفر از بازداشت شدگان کهریزک از
نحوه رفتار ماموران شکایت کرده بودند ولی "با تدبیر دبیرخانه شورای عالی
امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان، تعداد 51 نفر از آنان
رضایت" دادند.


براین اساس، پرونده کهریزک به جز خانواده های سه جان باخته در این
بازداشتگاه، 47 شاکی دیگر نیز دارد.


از سوی دیگر مهدی کروبی، یکی از رهبران معترضان به انتخابات مخدوش 22
خرداد سال گذشته، در نامه ای به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
از تجاوز به بازداشت شدگان دختر و پسر در بازداشتگاه کهریزک سخن گفته
بود. اما حکومت با انکار تجاوز ها و دروغ خواندن این موضوع، کسانی را که
عنوان میکردند مورد تجاوز قرار گرفته اند، از حق دادرسی و شکایت محروم
کرد.


بازداشتگاه کهریزک که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهرانپارس احداث و
به گفته مسئولان نیروی انتظامی به محلی برای نگهداری "اراذل و اوباش"
تبدیل شده بود، بعدها و در جریان اجرای طرح امنیت اجتماعی نیز مورد
استفاده قرار می گرفت. این بازداشتگاه در جریان درگیرهای بعد از انتخابات
به محلی برای نگهداری بازداشت شدگان معترض به انتخابات مخدوش 22 خرداد
سال گذشته تبدیل شد.


بازداشتگاهی که کمیته ویژه مجلس در توضیح شرایط آن به زندانی شدن ۱۴۷ نفر
در يک مساحت کم، نبود تهويه، فقدان آب و غذای مناسب، شنيدن فحش‌های رکيک،
کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، تحقير شدن
و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی بازداشت شدگان
اشاره کرده است.




پرونده کوی دانشگاه


سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه ای که دیروز صادر کرد همچنین به
پرونده کوی دانشگاه اشاره و اعلام کرد:" هم‌زمان با رسيدگی به پرونده کوی
دانشگاه تهران، پرونده تخريب در مجتمع سبحان نيز مورد پيگيری و رسيدگی
قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخيل در اين حادثه نيز شناسايی و مورد تعقيب
قرار می‌گيرند."


براساس این اطلاعیه، در مجموع بيش از 60 نفر تحت تعقيب قضايي واقع و در
نهايت بر اساس اسناد، مدارك و شواهد موجود، دادسراي نظامي تهران 33 نفر
از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد
ساير متهمان به دليل احراز نشدن جرم، قرار منع پيگرد صادر کرده است.


این اطلاعیه از ادامه تحقیقات درباره تعداد دیگری از "عوامل اغتشاش" خبر
داده و در عین حال گفته است که "عده‌اي افراد متفرقه و غيرمسئول وارد كوي
دانشگاه شده و با اغتشاشگران درگير و متأسفانه بعضي از آنان وارد
خوابگاه‌هاي دانشجويي شده و تعدادي از دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار
می دهند و به اموال عمومی و خوابگاهی کوی و لوازم شخصی دانشجویان خسارت
وارد می آورند."


سازمان قضایی نیروهای مسلح، کسانی راکه وارد کوی دانشگاه شدند و
دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، افراد "متفرقه و غیر مسئول"
خوانده و مدعی شده است که مأموران انتظامي، براي كنترل اوضاع و جلوگيري
از اغتشاش و تخريب اموال عمومي و با رعايت مقررات وارد كوي دانشگاه تهران
شده بودند.


این در حالیست که براساس فیلمی که از جریان حمله به کوی دانشگاه گرفته
شده و در تلویزیون بی بی سی پخش شد، کسانی که وارد کوی شده و دانشجویان
را مورد ضرب و شتم قرار دادند، نیروهای بسیجی به همراه نیروی انتظامی
بودند.


حمله به کوی دانشگاه تهران دقیقا دو روز بعد از انتخابات مخدوش خرداد سال
گذشته صورت گرفت و براساس اعلام کمیته پی گیری وضعیت آسیب دیدگان و جان
باختگان که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده بود، 6 دانشجو
به نام های مينا احترامی، ايمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ايمانی، کامبيز
شعاعی و کسری شرفی در جریان حمله به آن جان باختند.


فرشته قاضی

---------------------------------------------------------------------------

بزک نمیر بهار میاد ، رژیم: نیروگاه بوشهر تا آخر شهریورماه راه اندازی خواهد شد

ایلنا :رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: نیروگاه بوشهر تا آخر
شهریورماه راه اندازی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اكبر صالحی درگفت وگو با خبرنگاران ایلنا و
ایسنا، در مورد زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر، گفت: نیروگاه بوشهر تا
آخر شهریورماه راه اندازی خواهد شد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر صدور قطعنامه جدید علیه
جمهوری اسلامی در راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: صدور قطعنامه تاثیری
نخواهد داشت و ما كار خودمان را انجام می دهیم.




---------------------------------------------------------------------------

«برای پرونده ای که ۵ سال پیش حکم ۳ سال زندان می دانند الان حکم اعدام می دهند»

محمدشریف وکیل زندانیان سیاسی: برای پرونده ای که ۵ سال پیش حکم ۳ سال
زندان می دانند الان حکم اعدام می دهند.


محمدشریف وکیل زندانیان سیاسی و از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر
درمصاحبه باکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به تفصیل در رابطه با
پرونده زینب جلالیان فعال سیاسی کرد مطالبی را مطرح کرده است. او از منبع
اخباری که طی روزهای گذشته در مورد اعدام قریب الوقوع خانم جلالیان مطرح
شده اظهار بی اطلاعی کرد و تصریح کرد که معتبرترین منبع خبری برای تایید
اجرای حکم وی، پدر، وکیل و یا روابط عمومی دادگستری می تواند باشد. تا
کنون منابع یاد شده اطلاعات دقیقی در این خصوص منتشر نکرده اند. او
همچنین به کمپین گفت که به دلیل عدم امکان دسترسی به پرونده وی قادر نیست
به اظهار نظر ماهوی راجع به وضعیت آن بپردازد.


شریف در رابطه با جزییات پرونده زینب جلالیان گفت: « بعد از این که حکم
اعدام در مراحل بدوی و تجدیدنظر صادر شد، پدر زینب، کشاورزی از اهالی
ماکو، که زبان فارسی را هم به راحتی صحبت نمی­کند از ماکو به تهران آمد و
از من خواست وکالت زینب را به عهده بگیرم؛ علی رغم مراجعه­ مکرر من و
همکارم آقای امیرسالار داوودی برای به ثبت رساندن وکالت نامه، موفقیتی
حاصل نشد و نهایتا وکالت را با یک لایحه به دفتر دادستان تهران، تسلیم
کردیم.»


شریف افزود: « در مرحله‌­ای وارد پرونده­ زینب شدم‌ که حکم اعدام، قطعیت
پیدا کرده بود و تلاش مان برای اخذ سند جدید که مثلا توبه نامه باشد که
بتوانیم از طریق آن اعاده دادرسی کنیم، نیز قرین موفقیت قرار نگرفت.
پرونده زینب در کرمانشاه مطرح بود آن جا حکم اعدام صادر و در دادگاه
تجدید نظر تأیید و از طریق دایره نیابت به تهران ارجاع شده بود.از طریق
دایره نیابت تلاش کردیم، ردی از پرونده پیدا کنیم که موفق نشدیم. بعد از
ان همکارم اقای امیرسالار داوودی به دفتر دادستان تهران مراجعه کردند و
با وکالت نامه­ی امضا شده و یک تقاضا به دفتر دادستان تهران، مراجعه
کردند که این وکالت نامه به زندان برده شود و زینب جلالیان امضا کند و
برگردانند تا ما به عنوان وکیل اقدام کنیم.»


وی با اشار به اقدامات اخیر خود در این زمینه گفت: « دیروز که همکارم
مراجعه کرده بود،اعلام کردند، تقاضا به دلیل این که حکم به قطعیت رسیده
رد شده است و مطرح کرده اند؛ حضور وکیل در پرونده، موضوعیت ندارد و این
پاسخ از نظر من، توجیه حقوقی ندارد؛ چون در نظام حقوقی ما بعد از قطعیت
حکم هم مراحلی وجود دارد، ولو شانس موفقیت دراین مراحل کمتر از ۵% باشد.»


این وکیل پرونده زندانیان سیاسی همچنین در مورد ملاقات با زینب جلالیان
گفت: چون موفق به گرفتن وکالت از او نشدم امکان ملاقات میسر نشد ولی پدرش
با او ملاقات داشته است.پدرش اطلاعات چندانی از اقدامات دخترش ندارد، فقط
به شدت، نگران از دست دادن دخترش است.»


محمد شریف راجع به احکام صادره پس از انتخابات گفت: «پرونده ای که برای
موکلم پنج سال پیش از این۳ سال حبس صادر می شد، الان بعضا در همان حد،
حکم اعدام صادر می شود. خوش بین نیستم، اما برای نجات جان زینب، همه
تلاشم را می کنم.»


در پایان شریف این قسم اعدام ها را برای جامعه، زیان آور دانست و گفت: «
من روی این نوع پرونده ها زیاد کار کردم وکیل بسیاری از دختران کرد بودم
که با پژاک همکاری داشتند، با بسیاری از این افراد و خانواده هاشان از
نزدیک ارتباط داشتم و به خوبی می­دانم، از دست دادن این افراد، ضربه به
جامعه می زند؛ چون انسان­های برجسته و کم یابی هستند. دختری بین سنین
نوزده تا بیست و پنج سالگی چه احساسات و افکار و عواطفی دارد و چه انگیزه
هایی می تواند داشته باشد! دختری در این سن و سال بهترین سال های عمرش را
یا در کوه­ها سپری کند یا در زندان، این دلیل کافی هست برای حساسیت من
روی این پرونده ها. هر وقت یکی از این افراد از دست می رود جامعه متضرر
می شود.اصلی ترین ضررش این است که افراد دورو و چاپلوس، فاقد انگیزه های
انسانی، جای گزین این انسان های مخلص می شوند. وقتی انسان هایی که در این
درجه از اخلاص، گذشت و فداکاری هستند،از دست بروند؛ یک خون حیات بخش، از
رگ یک ساختار حکومتی بیرون می رود.»


سابقه خبر:


زینب جلالیان، متولد ۱۳۶۱ در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگیر و به اتهام
محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک، در آذرماه ۱۳۸۸ حکم اعدام­اش صادر و
در دیوان عالی کشور تأیید شد.‌ نزدیکان وی می‌گویند:” جلالیان اتهاماتش
را نپذیرفته است. با صدور حکم اعدام، برای این فعال سیاسی کرد، شمار
فعالانی که‌ طی دوسال گذشته‌ محکوم به‌ اعدام شده‌اند به‌ ۱۳ تن رسیده‌
که‌ اسامی آنان به‌ قرار زیر است:

۱- رمضان احمد، ۲- فرهاد چالش، ۳- شیرکو معارفی، ۴- رستم ارکیا، ۵- فرزاد
کمانگر، ۶- علی حیدریان، ۷- فرهاد وکیلی، ۸- هیوا بوتیمار، ۹- انور حسین
پناهی، ۱۰- ارسلان اولیایی، ۱۱- حبیب الله‌ لطیفی،۱۲- فصیح یاسمنی، ۱۳-
زینب جلالیان