samedi 19 juin 2010

عفو بین الملل بار دیگر خواهان محاکمه ی قاتلان ندا شد

• در آستانه سالروز کشته شدن نداآقا سلطان (۳۰ خرداد) سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست قاتل ندا را معرفی کنند ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com



رادیو فردا: در آستانه سالروز کشته شدن نداآقا سلطان (۳۰ خرداد) سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست قاتل ندا را معرفی کنند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «یک سال پس از کشتن ندا آقا سلطان، کوتاهی مقام‌های ایرانی در به دست عدالت سپردان قاتل ندا، نمونه‌ای محکمی از فرهنگ معافیت از مجازات است که از زمان اعتراض‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۹ گسترش یافته است.»
سازمان عفو بین‌الملل تصریح می‌کند: «کشتن غیرقانونی ندا نه تنها مظهر نقض متعدد حقوق بشر ایرانی‌ها در طول سال گذشته است... بلکه نشانگر خودداری مداوم دولت از به محاکمه کشاندن کسانی است که مسئول شکنجه و کشتن مخالفان دولت بوده‌اند.»
ندا آقا سلطان، دختر ۲۶ ساله تهرانی، یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ مخالفان را مسئول خون‌های ریخته شده دانست، و نسبت به هرگونه اعتراض خیابانی هشدار داد، به ضرب گلوله در نزدیکی خیابان امیرآباد کشته شد.
ندا آقا سلطان یکی از دهها نفری بود که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران کشته شدند.
در فهرستی که هیات پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سال گذشته منتشر کردند، نام‌های بیش از ۷۰ نفر قید شده است که در جریان رویدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل در ادامه می‌گوید: «با وجود انبوهی از شواهد ویدئویی و شاهدان عینی، مقام‌های ایرانی هیچگونه تحقیق مستقلی نه برای مرگ ندا و نه برای مرگ‌های بسیاری به دست نیروهای دولتی، از ماه ژوئن تا دسامبر ۲۰۰۹ انجام نداده‌اند.»
عفو بین‌الملل تصریح می‌کند: «مقام‌های ایرانی ادعاهایی که نیروی شبه‌نظامی بسیج را مسئول مرگ ندا ‌می‌داند، رد می‌کنند و به جای آن دسته‌ای از افراد و سازمان‌ها از جمله، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، سی‌آی‌ای و حتی پزشکی که هنگام گلوله خوردن ندا به کمک او شتافت را متهم می‌کنند.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «واکنش دولت به کشتن ندا اقدام خودخواهانه‌ای برای حفظ وجهه بوده است.»
سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار آن شده است که مقام‌های ایرانی اجازه دهنده ناظران حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به کشور پیدا کنند.
عفو بین‌الملل در این بیانیه خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفته است که تلاش آنها برای پاک کردن قرائن و شواهد، خللی در عزم مردم ایران را برای رسیدن به حقیقت و عدالت در مورد کشتن ندا و دیگران، وارد نمی‌کند.
پس از آنکه ویدئوی تیر خوردن دنیا در سراسر جهان مخابره شد، مقام‌های ایرانی در ابتدا اعلام کردند که ندا زنده است و در خارج ایران به سر می‌برد؛ در ادامه مقام‌های ایرانی خبرنگار بی‌سی‌سی، سازمان‌های جاسوسی غربی، آرش حجازی و دیگران را متهم به قتل ندا کردند.
در آخرین فیلمی که درباره ندا از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده، سازمان مجاهدین خلق متهم به تیراندازی به سوی ندا شده است.
در این فیلم، عباس کارگر جاوید، همان بسیجی‌ای که مردم حاضر در صحنه کارت شناسایی وی را گرفتند و تصاویر وی را در اینترنت منتشر کردند، می‌‌‌گوید که وی اصلا در آن روز اسلحه‌ای نداشته است و صرفا برای بررسی اوضاع در صحنه حضور داشته است.
به گفته آرش حجازی، پزشکی که تا آخرین دقایق سعی در نجات ندا داشت، مردم حاضر در صحنه این بسیجی را در حالی دستگیر کردند که وی می‌گفته است نمی‌خواستم بکشمش؛ با این حال عباس کارگر جاوید در این فیلم می‌گوید که وی در آن موقع گفته است که من نبودم.

--------------------------------------------------------------------

نامه ی تازه ی عبدالکریم سروش به آقای خامنه ای

• دکتر عبدالکریم سروش در این نامه به نقد خطابه ی چهاردهم خرداد خاتمی پرداخته است ...

آن قوٌت جوانی وان صورت بهشتی ای بیخرد تر از من، از دست چون بهشتی؟
تا صورتت نکو بود افعال زشت کردی پس فعل را نکو کن اکنون که زشت گشتی

آقای خامنه ای
نطق چهاردهم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و نه شما را همه شنیدیم. خطابهای پر خطا بود. لغزشهای ذهنی و زبانی در آن موج میزد. نشان از فتور در قوه ناطقه داشت. خطیب زبر دست ما که در دوران سیساله پس از انقلاب به چالاکی از همه سخنوران پیشی گرفته بود، آن روز سخت آشفته و نا توان مینمود. در سخنش نه سحر بلاغت بود نه شهد عبارت، نه کمال معنا نه جمال صورت. صفرای غضب، پروای ادب را از او ستانده بود. چندان که ذهن آشفته بر زبان خفته اش شلاق میزد مرکب سخن رام نمیشد. کلمات سرکش و بی وقار از قفس مغز بیرون میجستند و بر شاخ زبان مینشستند. داوریهای باژگونه تاریخی حفرههای کلام را افزون تر کرده بود و خطیب از یکی بر نیامده در حفره دیگر میافتاد. با طلحه و زبیر در می پیچید و به جای علی با آنان می جنگید. دل اهل سنت را به دست نیاورده به درد آورد. خود را چون علی در محاصره دشمنان میدید و بدین خیال کج و قیاس باطل چنان مبتهج بود که مخالفان سیاست و ریاست خود را غاصبان مسند وصایت و ناقضا ن عهد ولایت پنداشت.
معرکه و مهلکهٔ غریبی بود. تماشاچیان از او انتظار حمله داشتند اما او قوت دفاع هم نداشت. هم نطق خشکیده بود هم منطق. نه خوب سخن میگفت نه سخن خوب میگفت. نه به نقل وفا میکرد نه به عقل. ناطقه و عاقله گویی با هم فرو خفته بودند. کار بدانجا کشید که کورکورانه دست در انبان فرسوده تاریخ کند و شخصیتهای خفته را بر انگیزد و بیازارد و به آنان نقشهای مجعول دهد و بر اجتهادشان مهر انحراف نهد و آیین ویژه خود را معیار داوری عمل دیگران سازد و انتقام گذشتگان را از معاصران بگیرد و با کبر تمام، حق و باطل را در نزدیکی و دوری از خود تعریف کند و بدین حیله آب رفته مشروعیت را به جوی خشکیده ولایت باز گرداند.

آقای خامنه ای
وقتی بر سر کار آمدید، در خیال، شریعتیغرب ندیدهای را میدیدم که عنان سیاست را به دست گرفته است. فقه و فلسفه و تفسیر نمیداند، به عوض اهل تاریخ و هنر و بلاغت است. میگفتم همین نیکو است. فقیهان و فیلسوفان غالبا تاریخ نمیدانند و لذا به قول ابن خلدون نا اهلترین کسان برای ریا ست اند. زمان که گذشت و استبداد نظری وعملی، شما را به سؤءتدبیر و ستمگری کشاند و مداحان و متملقان بر شما جوشیدند و ناصحان و ناقدان به زنجیر و زندان افتادند و نظم ملک پریشان شد و بانگ بینوایان بر آمد و دست تطاول حرامیان در اموال و نفوس بیگناهان گشوده شد، بر من آشکار شد که جامه ریاست و ولایت را بر اندام شما نیک نبریده اند و روح خسته و خواب آلوده تاریخ در نیمه شبیتاریک، کلید این ملک را نا سنجیده به دست شما داده است. روزی نبود که از شجره خبیثه استبداد حنظلی فرو نیفتد و سری را نشکند یا کامی را تلخ نکند. به دعا با خدا میگفتم ایرانیرا از هلاکت و سلطانی را از سؤء سیاست برهان، اما طناب توحش که سخت تر شد و آتش اختناق که بالاتر گرفت دانستم کار فقط از دعا نمیرود. سالها نیک خواهانه نصیحت کردم و امیدوارانه دل به تاثیر بستم، اما "از قضا سرکنگبین صفرا فزود" و بیمار رنجورتر شد. بیمار ما خیال اندیش شده بود. نصیحت ها را دروغ و دغلبازی و نقدها را توطئه و براندازی می دید و جرمهای جاسوسی و ناموسی برای ناقدان میتراشید و آنان را به زجر و زنجیر می کشید. مداحان را می خرید و نقادان را می درید و رقیبان را سر می برید. و چندان که نقد و نصیحتها بالا گرفت مالیخولیای دشمن ستیزی هم در او قوت بیشتر یافت. نه اینکه:
هر درونی که خیال اندیش شد چون دلیل آری خیالش بیش شد؟
پس در وعظ و نصیحت بسته شد امر "اعرض عنهم" پیوسته شد

پس به حکم خدا و خرد، اعراض کردیم و اعتراض کردیم.
سؤء تدبیر و طغیان ستم و زوال عدالت و بحران مدیریت و تراکم تطاول و تجاوز، کلاه گشاد مشروعیت را عاقبت از سر او برداشت و درماندگی و ناشایستگی او را در تدبیر ملک و تنظیم نظام آشکار کرد. ولایت معنوی که از ابتدا نداشت، ولایت سیاسی را هم در انتها در باخت. اما هنوز جامه جمیل خطابت بر تن داشت، تا نوبت به خطابه اخیر رسید. معلوم شد که نه فقط فقه و فلسفه و تفسیر کم میداند، تاریخ را هم کج میخواند. سخن را هم به اسلوب بلاغت نمیراند. از میوه ممنوعه ولایت خورده است و حالا چون آدم در بهشت، برهنه و بیپناه ،ایستاده است تا کی فرمان "هبوط" در رسد و راهی زمین شود.
و اینک ای "رهبر معظم"! من به شما میگویم که فرمان هبوط صادر شده و از آسمان به زمین رسیده است. بهشت ولایت دیگر جای شما نیست. صدای آدمیان صدای خداست. آیا صدای خدا را نمیشنوید؟
خوش تر آن است که مقام رهبری خود لبیک گویان ردای نا باندام ریاست را از تن بیرون کند و چون آدم ابوالبشر کلمات توبه را بر زبان آرد و از بهشت آسمانی ولایت آرام بر زمین رعیت بنشیند و با حوای خود آسوده زندگی کند و برادر کشیهابیل و قابیل را ببین دو رازدان تاریخ شود. بدین سان، دست کم، خطیبی باقی میماند تا فارغ از سودای ریاست به ارشاد و موعظت بپردازد و به عهد امانت وفا کند، مگر دیگر بار با کرامت و رخصت مردم در "مسجد کرامت" تردد کند و به شکرانه سلامت "درویشان بینوا را تفقّد کند".
یا خفتگان مجلس خبرگان سر از خواب غفلت بر آورند و بند اسارت بشکنند و روزگار ولایت جایره را به سر آورند. ولی آیا امید بستن به سرد مزاجان گرمخانه خبرگان، که مشاطگان قدرت اند و رطب خوردگان ولایت، آب به غربال پیمودن و گره بر باد زدن نیست؟

* * *

اما آن جریده دریده نگون بخت که گوش به فرمان بیت رهبری است وقتی جعل خبر کرد و مرا "مرتد" شمرد، دانستم که پا را از گلیم غصبی خویش درازتر کرده است. منتظر نشستم تا از بیت ولایت اشارتی رود و فرمان "استرداد ارتداد" صادر شود. چون میدانستم که رهبری حکم تکفیر و ارتداد را از شوون ولایت میداند و بولفضولی دیگران را در این امر ولایی حتا اگر فقیهان و مراجع باشند، نه به خاطر عدالت بل به خاطر ولایت، تحمل نمیکند. چنین شد و آن نگون بختان وادار به تکذیب شدند و کذب بر کذب انباشتند و پلیدی نخستین را به پلیدی دیگر شستند و بر آن اسکناس هفت صد تومانی که با تقلبی ابلهانه جعل کرده بودند مهر باطله زدند. با خود"حافظانه" میخواندم:
بشکر تهمت تکفیر کز میان برخاست بکوش کزگل و مل داد عیش بستانی
جفا نه شیوه دین پروری بود ،حاشا همه کرامت ولطف است شرع یزدانی
من از آن نسبت مکرر مجعول ابدا نرنجیدم و بر خود نلرزیدم چون ایمان خود را از عارفان گرفتهام نه از فقیهان. فقیهان باید بر خود بلرزند که جمعی بیفضیلت و بیایمان چنین ریشخند فقاهت میکنند و سرمایه شان را بر سر بازار سیاست آتش میزنند. "ولی امر مسلمین" باید پریشان شود و گریبان چاک کند که بزهای لنگ پیشاپیش گلٌه میروند و بر تر از سلطان، فرس میرانند و خادمند و مخدومی میکنند. و بداند که دیری نخواهد گذشت که شاخ گستاخ این دشمنان خانگی جامه و عمّامه ولایت را هم بدرد و تاج سلطنت را بشکند و روزگار امارت را تباه کند. هلا تا کار را از دستش بیرون نیاورده اند گریبان خود رااز دستشان بیرون آورد وایرانی را از هلاکت و سلطانی را از سوء سیاست برهاند. "صبا گر چاره داری وقت وقت است".
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم
فتنه می بارد از این سقف مقرنس برخیز تا به میخانه پناه از همه آفات بریم

ربنا لا تسلٌط علینا من لا یرحمنا :خداوندا حاکمان بی رحم را بر ما چیره مکن.

عبدالکریم سروش
خرداد ماه هزار و سیصد و هشتاد و نه خورشیدی

--------------------------------------------------------------------

دانشگاه شهید بهشتی:
شماره دانشجویان محروم از تحصیل به ۶۰ نفر رسید

• کمیته انضباطی دانشگاه احکام تعلیق دیگری برای بیش از ۱۵ نفر از دانشجویان معترض صادر کرد ...

دانشجو نیوز: کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه برخوردهای گسترده با دانشجویان این دانشگاه که تاکنون محرومیت از تحصیل بیش از ۴۰ تن از این دانشجویان را در پی داشته است، احکام تعلیق دیگری برای بیش از ۱۵ نفر دیگر از دانشجویان معترض صادر کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در ادامه صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، در چند روزه گذشته، بیش از ۱۵ نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه با احکام سنگین کمیته انضباطی مواجه شدند و برخورد با دانشجویان را وارد مرحله جدیدی کردند.
پیش از این نیز برای بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه احکام سنگینی مشتمل بر تعلیق از تحصیل به مدت دو ترم و محرومیت از خوابگاه و تحصیلات دانشجویی و رفاهی محکوم شده بودند.
طی یک ماه گذشته و پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض دانشجویان به حضور وی در این دانشگاه، حراست و کمیته انضباطی برخوردهای بی سابقه‌ای را با دانشجویان این دانشگاه کرده است. کمیته انضباطی بدون اخذ دفاعیات دانشجویان و به صورت غیابی احکام سنگینی را برای تعداد بسیاری از دانشجویان صادر نموده است.
تعداد و نوع احکام صادره در تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و همچنین در قیاس با برخوردهای دیگر دانشگاه ها از نظر گستردگی، بی سابق بوده است. در بندی از احکام صادره شورای انضباطی، پیشنهاد تعلیق ۴ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات را در قالب ارائه بند ۱۶ آیین نامه تنبیهات انضباطی به شورای مرکزی انضباطی دانشگاه داده است. این در حالی است که بسیاری از دانشجویان تعلیقی تعداد واحدهای تحصیلی بسیار کمی برای فارغ التحصیلی از دانشگاه باقی مانده دارند و بسیاری نیز در کنکور کارشناسی ارشد موفق شده اند و با وجود احکام تعلیق از ورود به دوره ارشد باز خواهند ماند.
با صدور احکام جدید، بنا به اطلاعات واصله تعداد حکم های انضباطی به حداقل ۶۰ عدد رسیده است، و این تعداد دانشجو به مدت حداقل دو ترم از تحصیل در دانشگاه باز خواهند ماند و تا انتهای تحصیل نیز از خدمات رفاهی و خوابگاه دانشگاه محروم خواهند بود.
برخورد با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از زمانی شدت گرفت که حضور مخفیانه محمود احمدی نژاد و دولت مردانش در این دانشگاه با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شد و فضای دانشگاه را برای یک روز ملتهب کرد.
هر چند دانشجویان این دانشگاه بر این عقیده‌اند که فشارها و دستورهای مقامات دولتی بیرون از دانشگاه و شخص وزیر علوم مسئولین این دانشگاه را ملزم به برخورد گسترده و سنگین با دانشجویان کرده است، اما یکی از مسئولین حراست مدعی شده است که اطلاعات سپاه پاسداران و همچنین ستاد تامین استاد تهران مستقیما پیگیر وضعیت این دانشگاه است.
در این راستا چند شب گذشته نیز در شب ۲۵ خرداد و شکل گیری تجمع آرام دانشجویان در محوطه خوابگاه و سر دادن الله اکبر از سوی دانشجویان با برخورد شدید و خشن نیروهای حراست و فحاشی و توهین دانشجویان بسیجی این دانشگاه مواجه شد و فردای آن روز بیش از ۶ نفر از دانشجویان معترض به حراست دانشگاه احضار شدند.
دانشگاه شهید بهشتی طی سال تحصیلی گذشته علی رغم محدودیت ها و فشارهای فزاینده بر دانشجویان شاهد اعتراضات گسترده به مناسبت های مختلف بوده است. و در حالی که ارعاب، تحدید و تهدید و همچنین برخوردهای سنگین با دانشجویان شهید بهشتی افزایش یافته است، اما به همان نسبت میزان اعتراضات دانشجویی نیز افزایش یافته است.

--------------------------------------------------------------------

احمدی نژاد اسباب زحمت نشود!
هشدار احمد جنتی به «رئیس جمهور ۲۴ میلیونی»

• احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه، اظهارات احمدی نژاد در مورد مبارزه با بدحجابی را مورد انتقاد قرار داد و از او خواست مزاحمت ایجاد نکند ...

اخبار روز: به دنبال اظهارات محمود احمدی نژاد در سخنرانی تلویزیونی در مورد بدحجابی، احمد جنتی در نماز جمعه ی این هفته از او خواست باعث زحمت نشود! احمدی نژاد در سخنرانی یکشنبه شب گذشته ی خود با اشاره به مزاحمت های نیروی انتظامی در مورد افراد «بدحجاب» در خیابان ها گفته بود: ما این‌گونه برخوردها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست؟ او اظهار امیدواری کرده بود که کار به تذکر مستقیم او نرسد. پیش از احمد جنتی، حسین شریعتمداری و عده ی دیگری نیز احمدی نژآد را به خاطر این اظهاراتش مورد انتقاد قرار داده بودند.
گزارش ایلنا از صحبت های احمد جنتی در نماز جمعه ی این هفته ی تهران در زیر آمده است:


ایلنا: امام جمعه موقت تهران با انتقاد شدید از عدم اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور، با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در این زمینه، گفت: ای‌کاش وی مساله حجاب را مطرح نکرده بود که مایه زحمت شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا،آیت‌الله احمد جنتی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به مساله عفاف و حجاب و تاکید بر اهمیت این موضوع، اظهار داشت: بر زنان واجب است که حجاب اسلامی داشته باشند و هیچ‌کس نگفته است که آنها می‌توانند هر لباسی را بپوشند، زیرا مظاهر جامعه اسلامی در کوچه و بازار و اداره باید به چشم بخورد و این صحیح نیست در مملکتی که مدعی پرچمداری اسلام ناب محمدی است و افتخار شهدا است، هر زنی به هر قیافه‌ای در بیاید و ما سکوت کنیم.
وی افزود: برخی دائما بر تکیه به کار فرهنگی اشاره می‌کند و من نمی‌دانم چرا فقط در این زمینه باید کار فرهنگی کرد و در زمینه‌های دیگر این کار نباید صورت گیرد؟! پس با این حساب قاچاقچی و تروریست را چرا می‌کشید؟ کار فرهنگی کنید! چرا دزد را مجازات می‌کنید؟ کار فرهنگی کنید تا اصلاح شود!
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در حالی که حتی برای متخلف رانندگی هم مجازات قائل می‌شوند تا مردم به قانون احترام بگذارند (که اقدام صحیحی است) چرا سخنی از کار فرهنگی گفته نمی‌شود؟ من قبلا هم گفته بودم اگر در خیابان جرات ندارید که با بدحجابی مقابله کنید (که باید جرات داشته باشید) حداقل این کار را از اداره‌ها آغاز کنید؛ اگر زنی بدون حجاب در خیابان آمد باید به او بگوییم هر کاری را می‌خواهی بکن و جوانان را فاسد کن تا ما کار فرهنگی انجام دهیم؟!
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: این چه حرف‌هایی است که بعضی‌ها حساب نکرده درباره حجاب می‌گویند؟ چرا باید جلوی کار نیروی انتظامی را گرفت؟ اینکه تخلفی به یک مامور نیروی انتظامی نسبت داده می‌شود و به همین دلیل جلوی مبارزه با بدحجابی گرفته شود صحیح نیست، بلکه اگر اتهام تخلف دروغ بوده باید دهان دروغگو بسته شود و اگر واقعا تخلفی شده باید گوش مامور متخلف کشیده شود، والا اگر قرار باشد که به صرف یک تخلف کار موقف شود پس باید بگوییم اگر یک مامور مالیاتی تخلف کرد (که متاسفانه تخلف در این زمینه زیاد است)باید مالیات گرفته نشود!
وی گفت: یکبار در هواپیما توصیه کردم که به یک خدمه به خاطر وضعیت بد حجاب تذکر داده شود؛ گفتند به ما اجازه نمی‌دهند چنین تذکری دهیم. این بدان معناست که در کشور نهی از ”نهی از منکر“ انجام می‌شود. در حالی که چرا باید برای فتاوای علما ارزش قائل نباشیم و اجازه دهیم جوانان فاسد شوند؟ زیرا فسادی را که یک زن بدحجاب در خیابان پخش می‌کند از سم بدتر است و در نتیجه آن پسری که باید آماده جهاد و ایثارگری باشد در محیط شهوترانی می‌رود.
امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینکه اگر کسانی که انقلاب را به پیروزی رساندند و در جنگ هم حضور یافتند به دنبال این مسائل بودند مملکت نابود شده بود، گفت: نیروی انتظامی را نسبت به مبارزه با بدحجابی تشویق می‌کنم و کسی هم حق ندارد دست آن را ببندد.
آیت‌الله جنتی با توصیه به ائمه جمعه برای بیان احکام الهی تاکید کرد:دستور اشخاص نباید دستور خدا را زیر پا بگذارد؟ اگر ما معتقد به قانون هم باشیم مگر مصوبه عالی شورای انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب قانون نیست؟ امام (ره) هم فرمود مصوبات این شورا در حکم قانون است.

--------------------------------------------------------------------

منشور جنبش سبز، منشور حفظ ولایت

دکتر فیروز نجومی


• در منشور سبز، آقای موسوی از شرایط کنونی چنان سخن میراند که گویی در گسست از گذشته است که بوجود آمده است نه در تداوم و تحکیم دوران امامت امام خمینی. مضاف بر این آقای موسوی اصرار دارد که آنچه بر جامعه ایران حاکمیت دارد از جنس اسلام و یا آن اسلامی که میشناسد، نیست. ریشه ی همه ناملایمات، رنج و درد حقارت و خواری و محرومیت مردم از ابتدایی ترین حق و حقوق انسانی، را باید در حکومتی جستجو نمود که از اصل و اصول قانون ولایت فقیه عدول نموده است ...

به مناسبت سالروز انتخابات ریاست جمهوری، آقای موسوی بیانیه ای صادر کرده است که بنا بر گزارش سایت جرس «وی در این بیانیه منشوری برای جنبش سبز تدوین نموده که شامل اهداف، راهکارها و هویت جنبش سبز است و آن را به عنوان متنی پیشنهادی برای جنبش سبز در معرض دید و قضاوت افکار عمومی و صاحبنظران قرار داده است (جرس، ۲۵ خرداد).»

از آنجاییکه آقای موسوی، بر خلاف رهبران جمهوری اسلامی، تاب و توان نقد و نظر دیگران را دارد، و منشور جنبش سبز را در «معرض قضاوت عمومی» قرار داده است، نگارنده این سطور نیز از این فرصت استفاده نموده تا بگوید آنچه باید گفته شود.

در منشور تدوینی جنبش سبز، آقای موسوی بر حسب معمول زبان به گله و شکوه میگشاید. از عدم شفافیت و افزایش فساد و تباهی، فریب و ریاکاری، اعمال خشم و خشونت، پایمال ساختن حق و حقوق بشری در جمهوری اسلامی ناله و فغان بسیار میکند. گویی که پیوسته در بیرون و نه در درون نظام و زمانی در مراتب فوقانی آن میزیسته است. تکرار سخنان و اندیشه های پرابهام و سوال انگیز گذشته و حتی گاهی ناخودآگاه تحریف وقایع و تفسیر و تعبیر دلبخواهی آنها البته که معضل مهمی ست اما نه در مقایسه با معضل عدم صداقت و اعتباری که آقای موسوی در بیانیه خود به نمایش میگذارد.

این نگارنده بر آن است که بزرگترین نقص منشور جنبش سبز در آن است که آقای موسوی در آن در لباسی مبدل ظاهر میشود. از زبان خود، یعنی زبان یک سازنده و هنرمند، و یا معمار و نقاش، سخن نمیگوید. در لباسی ظاهر میشود که کمی با تن و اندامش، همخوانی و همساز ی ندارد. او چنان سخن گوید که در حجره های سرد و بیجان حوزه های علمیه به کسب اجتهاد اشغال داشته است نه به آموختن هنر طراحی و معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران. بهمین دلیل منشور جنبش سبز فرا خوانی بسوی آینده نیست، بلکه بازگشت بدوران امامت امام خمینی است، بعنوان دورانی که در آن نه تقلبی بوده است و نه تخلفی. دورانی که در آن هیچ کس هرگز با مشکل "رای من کجاست،" روی در روی قرار نگرفته است. این البته بآن دلیل است که ناگهان «یغما گران» «قدیس مآب» بر صحنه قدرت ظاهر شده و به تاراج ثروت ملت پرداخته و کرامت انسانی را مورد بی احترامی قرار داده و اصل حاکمیت ملی را زیر پا گذارده است.

در منشور جنبش سبز، موسوی زبان اجتهاد را بر میگزیند، به آن دلیل که معطوف به قدرت است و سیاست. او را همرنگ جماعت میسازد و نه بیگانه با آن. یعنی که او در راهی گام می نهد که همه عوامفریبان تاریخ پیش از او پیموده اند. بدین لحاظ بدون مهابا لباس فقاهت به تن نموده و برای هشدار و اخطار «رحمانی» به کلام الله رجوع میکند و میگوید:

“فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض”
اما کف به کناری رود و از بین رود، اما ‏آنچه به مردم سود می‏رساند در زمین می‏ماند.

تنها گوینده ی این عبارت نیست که در ابهام میماند، بلکه مصداق آن نیز مبهم است. آیا این بدان معناست که رژیم ولایت "کف" است، یعنی کاذب و تو خالی و فانی ست و الله پیشاپیش نوید فنای آن را داده است و بار دیگر مردم روی سعادت و نیک بختی را خواهند دید؟ پس باید که خاطر آسوده دارند که ستمگران و قدرتمداران روزی رخت از این جهان بر کنند و خوبان و نیکو کاران اداره امور را در دست خواهند گرفت؟ آیا این بدان معناست که خشم و خشونت و کین خواهی در خصومت و ستیز است با سرشت الله. که الله امید است و امید واری؟ آیا این یک حقیت نهایی و غایی (کنار رفتن کف) ست که الله بر بندگانش ظاهر ساخته است؟ پس از گذشت ۱۴۰۰ سال آیا تاریخ ما به خود حکومتی در خدمت مردم دیده است؟ آیا گذشت زمان بطلان چنین حقیقتی را به مومنین ثابت نکرده است؟ آیا منظور از نقل این آیه آنست که نشان بدهد الله رحمان هم هست بر خلاف قرائت ولی فقیه از آیه ای (۱۱۲) از سوره ی هود در خطبه ۱۴ خرداد، مبنی بر توصیه به خشم و خشونت و کین خواهی نسبت به طغیانگران، آنان که از تسلیم و اطاعت سرباز میزنند و سرپیچی و سرکشی میکنند؟ ولی فقیه بگونه ای شفاف بدون هیچ ابهامی برای خاموش سازی جوشش و خروش مردم در ۲۲ خرداد، نشان داد که الله هرگز آنان را که به توحید و نبوت و وعده های الهی با سوء ظن مینگرند، مورد رحمت قرار ندهد؟ آیا قصد از نقل این آیه آنست که که نشان بدهد که لحن الله، همچنانکه ولی فقیه در همان خطبه روشن ساخت، نه «لحن تشدد» بلکه لحن رحمت است و رحمان؟ یا به این منظور نقل شده است که مردم به قرائت آقای خامنه ای از کلام الله که عمر خود را در حجره های سرد و نمناک حوزه های علیمه گذرانده و مراتب اجتهاد را پیموده است، بی اعتنایی کنند و قرائت مومنی معمار و هنردوست و هنرپرور را به پذیرند؟ رجوع به آیه ی قرآن به هر دلیلی که باشد چه سیاسی و یا غیرسیاسی، فراخوانی نیست بسوی نفی و مقاومت، در برابر خشم و خشونت و کین خواهی.

در این جا آنچه دارای اهمیت است، آن است که آقای موسوی نیز همچون ولی فقیه به گذشته مینگرد تا آینده را رقم زند. و همچون او با اراده زمان به ستیز و خصومت بر میخیزد و از ارزشهای دینی، آرمانهای اسلامی و "عقلانیت توحیدی،" سخن میراند، یعنی ارزشهایی مبتنی بر شریعت اسلامی که در سوی تداوم اسارت و بندگی بشر است. در واقع در منشور تدوینی جنبش سبز، آقای موسوی نشان میدهد که درست است که از عبا و عمامه خود را محروم ساخته است، اما این بدان معنا نیست که در اجتهاد نتواند با مجتهد جامع الشرایطی که به عظمایی رسیده و جلوه الله گردیده است به رقابت بپردازد.

در منشور سبز، آقای موسوی از شرایط کنونی چنان سخن میراند که گویی در گسست از گذشته است که بوجود آمده است نه در تداوم و تحکیم دوران امامت امام خمینی. مضاف بر این آقای موسوی اصرار دارد که آنچه بر جامعه ایران حاکمیت دارد از جنس اسلام و یا آن اسلامی که میشناسد، نیست. ریشه ی همه ناملایمات، رنج و درد حقارت و خواری و محرومیت مردم از ابتدایی ترین حق و حقوق انسانی، را باید در حکومتی جستجو نمود که از اصل و اصول قانون ولایت فقیه عدول نموده است. چرا که اسلام را با خشم و خشونت، کیفر و کین خواهی سرو کاری نیست. گویا اسلام آقای موسوی، سراسر رحمت است و شفقت، هیچ نخواهد مگر انسانی با کمال و «کرامت.» آیا این بدان معناست که دستهای مقدس امام خمینی بخون «محاربی» آلوده نیست؟ تنها دستهای ولی فقیه، آیت الله خامنه ای است که تا مرفق در خون «محاربین معصوم» فرو رفته است؟

وی یکبار دیگر به کلام الله رجوع میکند که به فساد کنندگان بر روی زمین هشدار داده است که فرجام نیکو را تنها برای پرهیزکاران قرار داده است.

تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبه للمتقین”
«و آن سرای آخرت را برای کسانی قرار دادیم که خواهان برتری‌جویی و فساد در زمین نیستند، و فرجام نیکو از آن پرهیزگاران است.»

شاید آقای موسوی بر آن تصور است که آیت الله ها و حجت الاسلام های حاکم از جمله ولی فقیه، خبرگان «علم کافی» به این عبارت در کلام الله هرگز برخورد نکرده اند و بهمین دلیل به نقل آن میپردازد که چهره رحمانی الله را به آنها بنمایاند. حال آنکه آقای خامنه ای، ولی فقیه پیوسته خطبه خود را با توصیه به تقوا و پرهیزکاری آغاز میکند و نظام ولایت را ذاتا نظامی میخواند که پیوسته "برتری جویان" و فسادکنندگان جهانی را به چالش طلبیده است. آنچه رهبری آقای موسوی را مظئون و مشکوک میسازد، این واقعیت است که آنچه از الله به نقل در میآورد، چیز جز بازتابی از گفتمان تمامیت خواه الله نیست. چه آنجا که رحیم و رحمان است و چه آنجا که کیفردهنده و کین خواه است. تمامیت خواهی نه با خمینی آغاز شده است و نه با خامنه ای. تمامیت خواهی در ذات الله نهفته است. امام خمینی و جانشین او آیت الله خامنه ای- که اخیرا بوسیله سربازان اسلام به امامت منصوب گردیده است- از الله است که نمامیت خواهی را آموخته اند. الله ای که خود را «رب العالمین» میخواند، نمیتواند تمامیت خواه نباشد. الله ای که اکبر است نمیتواند برتری جوی نباشد. الله ای که ادعا میکند که بجز او هیچکس دیگر نیست، نمیتواند چیزی کمتر از تمامیت بخواهد. الله اسارت و بندگی مطلق میخواهد. آگر از خوف و هراس از الله تمام لحظات زندگی را در رکوع و سجود بگذرانی و به خواری و حقارت خود به تکرار اعتراف و لاینقطع طلب عفو و مغفرت نمایی، هنوز نمیتوانی امیدوار باشی که او را خشنود و راضی ساخته ای. به حسابرسی ها و وعده های الله نمیتوان چندان امیدوار بود. اگر آقای موسوی در مبارزه خود با تمامیت خواهان و برتری جویان صداقت دارد باید به نفی قواعد و مقررات شریعت بپردازد. این تمامیت خواهی نهفته در ذات الله است که راه را برای سلطه و تداوم استبداد هموار ساخته است. قانون ولایت فقیه در واقع بازتاب قواعد و مقررات تمامیت خواه شریعت اسلامی ست. تعبیه نهادهای جمهوری در قانون ولایت بنا بر مصلحت و سیاست و برای خاموش ساختن جهانیان بوقوع پیوسته است. بهمین دلیل از همان آغازین لحظات به قدرت رسیدن دین، حرف ولی فقیه حرف آخر و نهایی بوده است. رژیم ولایت، قانونی بجز قانون اسلام و یا شریعت را برسمیت نمی شناسد.

در ادامه ی قرائت رحمانی دین، آقای موسوی بر مسالمت آمیز بودن جنبش تاکید میکند و میگوید:
«مبارزه و ایستادگی از طریق مسالمت آمیز کارآمدترین اسلحه ما درمقابل گلوله ها و باتوم‌های برقی و چماقداران و قداره کشان بی‌فرهنگ و بددهان بوده است.»

در اینجا آقای موسوی در واقع از یک اصل و فریضه اسلامی: جهاد و شهادت، که خود روزی مبلغ و مجری آن بوده است انحراف پیدا میکند. یعنی که از «صراط مستقیم» منحرف میشود. این جاست که در اصالت باور و اعتقاد آقای موسوی به مبانی اسلام خدشه وارد میشود. چرا که جهاد و شهادت را تنها میتوان با ابزار خشونت، یعنی شمشیر برپا ساخت. مسالمت در برابر خشونت راه مهاتما گاندی هندو مذهب در مقابل استعمارگران انگلیسی بوده است نه راه پیامبر و یا امام اسلام. مگر انتظار بر این نیست که امام عج با شمشیر خود خون مفسدان فی الرض را بریزد و جهان را پر از عدل و عدالت کند؟ مسلم است که پرهیز از خشونت دارای ماهیت انسانی ست و نه الهی و دینی. یعنی انسانی که به کمال میرسد و به آزادی نهفته در سرشتش آگاهی می یابد از خشونت پرهیز میکند، نه انسانی که دچار «عقلانیت توحیدی» ست، عقلانیتی که آقای موسوی در منشور خود بر آن تاکید دارد. عقلانیت توحیدی، تعصب زا و تبعیض نگر است. چرا که مبتنی است بر منطق «الله هست بجز او هیچکس نیست.» یعنی که عقلانیت توحیدی بر اصل نفی دیگری بنا گردیده است. یعنی که الله عبودیت میخواهد و بندگی، چون خود را بزرگترین میداند. خشونت در تسلیم و اطاعت مطلق از اراده و احکام و شریعت الله نهفته است. چرا که تحمل آزادی را بر نمی تابد. آزادی را بر خاسته از شیطان میداند و شیطانی. چرا که آزادی "شرک" آور است. حال آنکه در آزادی است که انسان تبلور می یابد نه در عبودیت. بعبارت دیگر، مبارزه مسالمت آمیز را با عقلانیت توحیدی بسادگی نمیتوان همساز و همآهنگ ساخت.

آقای موسوی وقتی اعلام میکند که هدف جبنش سبز «تقویت ارزش های دینی در جامعه» و «تحکیم وجه اخلاقی و رحمانی دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران است، در واقع خود را از رهبری جنبش سبز خلع نموده است. چرا که. چنین هدفی نه در مسیر رهایی و آزادی انسان از عبودیت و خشونت است و نه از احکام اسارت بار شریعت. آینده ی چنین جنبشی در تداوم نظام ولایت نهفته است نه در تغییر و دگرگون سازی آن. اگر جنبش «رای من کجاست» به جنبش رهایی بخش از سلطه ی سنت و شریعت، تبدیل نشود، نه هرگز به آزادی رسد و نه عدالت.

فیروز نجومی
fmonjem@gmail.com

--------------------------------------------------------------------

اعتصاب کارگران سد مخزنی ژاوه در سنندج

خبرگزاری هرانا - امروز شنبه مورخ 29 خردادماه، ده ها تن از کارگران سد مخزنی ژاوه در سنندج در محوطه کارگاه این سد، دست یه اعتصاب زدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این اعتصاب در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چند ماهه شکل گرفته است.

مسئولان اعلام کرده اند هدف اصلی از ساخت این سد که از اردی بهشت ماه سال 88 آغاز شده است تامین آب کشاورزی زمین‌های حاصل خیز اطراف و هم چنین انتقال آن به دشت‌های حاصل خیز قروه و دهگلان در سال‌های آینده خواهد بود.

گفته می شود بیش از 300 کارگر شاغل در پروژه ساخت این سد از آذرماه سال گذشته تاکنون دستمزدهای معوقه خود را دریافت نکرده اند و دستکم 15 تن از ایشان در فروزدین ماه سال جاری بدون دریافت حقوق معوقه از کار اخراج شده بودند.

--------------------------------------------------------------------

فیلتر شدن دو سایت مشهور اشتراک فایل در ایران

خبرگزاری هرانا - پس از فيلتر شدن وبسايت Hotfile در هفته گذشته، وبسايت مشهور Rapidshare نيز از ديروز در ايران فيلتر شد.

اين دو وبسايت از جمله مشهورترين وبسايت هاي اشتراك فايلهاي گوناگون از جمله نرم افزار، فيلم و موسيقي در دنيا هستند و البته كسي از آنها براي مقاصد سياسي استفاده نمي كند با توجه به ديدگاه مسئولان ایران به اينترنت و ارتباطات كنوني در دنيا، قطع كامل اينترنت در آينده اي نه چندان دور، بعيد نمي باشد.

شایان ذکر است هفته پيش ورد پرس نيز که پذيرای هزاران وبلاگ ايرانی است فیلتر شد.

--------------------------------------------------------------------

حلقه تحریم به دور رژیم هر روز تنگ تر می شود

جعفر پویه

یک روز پس از پاسخ غیر دیپلماتیک و لمپنانه احمدی نژاد، رییس جمهور برگزیده رهبر به درخواست خانم کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که خواستار دیدار و گفت و گو با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد رژیم در پرونده اتمی شده بود، رهبران اتحادیه اروپا بر سر تحریمهای بیشتر رژیم به توافق رسیدند.
احمدی نژاد در پاسخ درخواست خانم اشتون گفته بود: "ما اهل گفت و گو هستیم، شما بداخلاقی کردید و از اخلاق طاغوتی استفاده کردید، اما ما شرایطی داریم که شما ادب شوید و مثل بچه آدم با ملت ایران مذاکره کنید."
این لحن سخن گفتن احمدی نژاد که ادعای مدیریت جهان را دارد در مورد کشورهایی به کار گرفته می شود که سالیان درازی با رژیم سرکوبگر و ضد انسانی او مماشات کردند و امتیازهای فراوانی به آن دادند.
همچنین، لاریجانی، رییس مجلس آخوندها روز چهارشنبه از تریبون مجلس برای آمریکا و کشورهایی که به قطعنامه چهارم در شورای امنیت رای مثبت دادند خط و نشان کشید و گفت: "به آمریکا و برخی کشورهای ماجراجو هشدار می دهیم در صورتی که وسوسه بازرسی محمولات هواپیما و کشتی ایرانی را در سر داشته باشند، مطمین باشند در خلیج فارس و دریای عمان به خدمت کشتیهای آنان رسیدگی خواهد شد."
نزدیک شدن نزدیک لحن سخن گفتن لاریجانی به احمدی نژاد نشان از ماهیت همگون این دو پادو رهبر و ولی فقیه رژیم، علی خامنه ای دارد. "رسیدن به حساب دیگران" و "ادب کردن تا مثل بچه آدم شوند" ادبیات لمپنها، لاتها و چاقوکشان و نسق بگیران چاله میدان است. لاریجانی و احمدی نژاد عرصه سیاست بین الملل را با چاله میدان یکی دانسته اند که اینگونه از تریبونهای رسمی رو به سوی جامعه جهانی سخن می گویند.
اما با همه این عربده کشیها، در بیانیه رهبران اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا عمیقا متاسف است از اینکه ایران بسیاری از فرصتها را که برای رفع نگرانیهای جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پیشنهاد شده بود، مغتنم ندانست."
تحریمهای اتحادیه اروپا که مکمل قطعنامه چهارم شورای امنیت برآورد می شود، برای منع سرمایه گزاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی رژیم صادر شده است. همچنین، تحریمهای مضاعف اتحادیه اروپا بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می دهد. بخش بانکداری، بیمه و ترابری رژیم نیز شامل این تحریمها می شود. سفر مقامهای سپاه به اتحادیه اروپا و افتتاح حساب بانکی نیز ممنوع شده است.
این درحالی است که روز چهارشنبه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا تعدادی از شرکتهای نفتی، یک بانک دولتی و نیروی هوایی و فرماندهی موشکی سپاه را در چهارچوب قطعنامه تازه شورای امنیت مشمول تحریم دانست. خزانه داری آمریکا همچنین احمد وحیدی، وزیر دفاع رژیم و جواد کریمی ثابت، مدیر شرکت "انرژی نوین" را به دلیل ارتباط با برنامه اتمی رژیم و پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و پاسدار محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج سپاه را نیز در فهرست تحریمهای خود قرار داده است. یموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا به خبرنگاران گفت که "پست بانک" شانزدهمین بانک ایرانی است که به فهرست سیاه افزوده می شود.
احمدی نژاد و لاریجانی که درخواست خانم اشتون را فرصتی برای عربده کشی یافته بودند، حال با موج تحریمهایی مواجه شده اند که قطعنامه چهارم شورای امنیت که به قول رییس جمهور رژیم "کاغذ پاره" است، را تکمیل می کند.
با این حساب می شود گفت دایره تحریمهای بازدارنده روز به روز به دور رژیم تنگ تر می شود و دایره عمل رژیم برای پروژه بمب اتمی اش را محدود تر می کند.
پاسخ این شکستها در عرصه بین المللی سرکوب بیشتر مردم در داخل کشور خواهد بود زیرا تحریمها بحرانهای داخلی رژیم را افزایش خواهد داد و رژیم در مانده ولایت فقیه برای موقعیت سست و پوشالی خود راهی دیگر به جز سرکوب بیشتر مردم نمی شناسد.

--------------------------------------------------------------------

مخالفت روسیه با تحریمهای یکجانبه / پاسخ آمریکا

خبرگزاری روسی «ریا نووستی»/ "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه اعلام نمود که تحریمات یکجانبه از سوی جامعه جهانی علیه ایران تنها اوضاع را وخیم تر می کند.

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی Wall Street Journal اظهار داشت: "اگر ما ... با ایالات متحده توافق کردیم که تحریمات (علیه ایران) مشارکتی هستند، پس تحریمات یکجانبه، چه تحریمات آمریکا باشند، چه اتحادیه اروپا و چه هر کشور دیگری، اوضاع را وخیم خواهند کرد، زیرا با هیچ کس مورد موافقت قرار نگرفته اند".

وی افزود: "اما در عین حال اینها (تحریمات) به توافقات ما نیز لطمه می زنند، زیرا در نهایت سایر کشورها نیز می توانند مشمول این تحریمات شوند، اما... ما زمانی که قطعنامه ای مشترک را برنامه ریزی می کردیم و زمانی که آن را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کردیم، در این باره توافقی نکرده بودیم".


انتقاد شدید وزیر دفاع آمریکا از موضع روسیه

در حالی که روسیه از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اروپا علیه ایران انتقاد کرده است، وزیر دفاع آمریکا، مسکو را به خاطر مواضعش در مورد رژیم تهران به باد انتقاد گرفت

به گزارش رادیو فردا، رابرت گیتس، رفتار روسیه در قبال ایران را «اسکیزوفرنیک» (مبتلا به روان‌گسستگی) خواند و گفت مسکو درعین حال که دنبال روابط تجاری‌اش با ایران است، تصدیق می‌کند که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدید امنیتی بزرگی است.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با اعضای یک کمیته کنگره ایالات متحده با تایید ابراز نگرانی یکی از قانونگذاران درباره مناسبات تجاری ایران و روسیه گفت: «شما درست انگشت بر نوعی رفتار اسکیزوفرنیک روسیه در این مورد گذاشتید.»

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «وقتی که من سه سال پیش در مسکو بودم، رئیس جمهوری وقت، پوتین، به من گفت او ایران را به عنوان بزرگترین تهدید امنیت ملی مد نظر دارد...و با این حال آنها این منافع اقتصادی را در ایران دارند که به بیش از ۲۰ پیش برمی‌گردد.»

رابرت گیتس در ادامه به سفر دیگر خود در سال ۱۹۹۲ به روسیه اشاره کرد؛ زمانی که وی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، بود.

رابرت گیتس گفت در آن هنگام از همتای خود پرسیدم که چرا از ساخت رآکتور اتمی ایران حمایت می‌کنید که وی چنین پاسخ داد: «همه‌اش برای پول است.»

رابرت گیتس تصریح کرد با وجودی که روس‌ها متوجه این تهدید امنیتی هستند، چنین مناسبت اقتصادی‌ای با ایران دارند که به گفته او برای روسیه و اروپا موقعیت ممتازی هم محسوب نمی‌شود.

--------------------------------------------------------------------

آمریکا: اروپا در تیررس صدها موشک رژیم تهران قرار دارد

رادیو آلمان: وزیر دفاع آمریکا، زرادخانه موشکی ایران تهدیدی بزرگ برای اروپا به شمار می‌آید.

ربرت گیتس در گفت‌وگو با اعضای کنگره آمریکا تصریح کرد، که گزارش‌‌های سازمان‌های امنیتی نشان می‌دهند، که در صورت وقوع یک حمله، جمهوری اسلامی تنها به پرتاب چند موشک بسنده نخواهد کرد.

به گفته وی ایران توانایی شلیک تعداد قابل توجه‌ای موشک به اروپا را خواهد داشت.

گیتس هشدار داد صدها موشک ایرانی می‌توانند به اهدافی در اروپا اصابت کنند.

وزیر دفاع آمریکا با استناد به گزارش‌های محرمانه دلیل تغییر سپر دفاع موشکی آمریکا در پاییز سال گذشته را توان موشکی ایران ذکر کرد.

--------------------------------------------------------------------

ضرب و شتم یک خبرنگار زن در جریان سفر استانی احمدی نژاد

ضرب و شتم یک خبرنگار زن در جریان سفر استانی هیات دولت به چهارمحال بختیاری

شهرزادنیوز: در یکی از رشته سفرهای هیات دولت به استان چهارمحال بختیاری که روز چهارشنبه 26 خرداد انجام شد، یک خبرنگار زن مورد حمله و ضرب و شتم محافظان معاون اول احمدی‌نژاد قرار گرفت.

به گزارش "خبرنامه دانشجویان ایران"، برخورد محافظان رحیمی به خبرنگار زن به حدی زننده بود که سایر خبرنگاران تصمیم گرفتند از پوشش خبری سفر معاون احمدی‌نژاد خودداری کنند. سرانجام با وساطت استاندار چهارمحال بختیاری خبرنگاران به کار خود ادامه دادند. استاندار به خبرنگاران قول داد که این مساله را پیگیری کند.

نام خبرنگار زن و روزنامه ای که او را برای تهیه‌ی گزارش اعزام کرده بود، اعلام نشده است.

--------------------------------------------------------------------

استقبال آمریکا از تشدید تحریمها / نظرسنجی درباره اقدام نظامی

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از تحریم های اتحادیه اروپا و استرالیا علیه رژیم تهران استقبال کرد.

به گزارش بی بی سی، هیلاری کلینتون گفت: "(این تحریم ها) پیام صریحی به رژیم ایران می فرستد: به مسوولیت های بین المللی خود عمل کن یا با انزوای بین المللی فزاینده و پیامدها مواجه بشو."


نظرسنجی درباره اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی

از سوی دیگر بر اساس یک نظرسنجی جهانی موسسه تحقیقاتی پیو در آمریکا، اکثریت مردم در بسیاری از کشورهای غربی و معدودی از کشورهای اسلامی مایل به مد نظر قرار دادن گزینه نظامی علیه رژیم ایران برای جلوگیری از دستیابی این رژیم به سلاح اتمی هستند.

گزارش بی بی سی: این نظرسنجی در ۲۲ کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، مصر، اردن، لبنان، چین، هند، پاکستان، مکزیک، کنیا، نیجریه، آلمان، اسپانیا، لهستان، روسیه، ترکیه، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، آرژانتین، برزیل انجام شده است.

بر اساس این نظرسنجی، اکثریت یا گروه های بزرگی از پرسش شوندگان در ۱۶ کشور از بررسی حمله نظامی حمایت می کنند.

۶۶ درصد آمریکایی هایی که با اتمی شدن ایران مخالفند از گزینه قهرآمیز برای حل مساله اتمی ایران حمایت می کنند.

درصد موافقان چنین رویکردی تنها در نیجریه بیشتر است که به ۷۱ درصد می رسد.

در میان اروپایی ها نیز دیدگاه ها نسبت به مساله پیچیده تر است.

در فرانسه ۵۹ درصد گفتند که گزینه نظامی را برای جلوگیری از اتمی شدن ایران در نظر می گیرند در حالی که اقلیت بزرگی یعنی ۴۱ درصد این گزینه را رد کردند.

براساس نظرسنجی، حمایت از گزینه نظامی در آلمان ۵۱ درصد، در اسپانیا ۵۰ درصد و بریتانیا ۴۸ درصد است.

۳۹ درصد آلمانی ها، ۳۴ درصد اسپانیایی ها و ۳۷ درصد بریتانیایی ها گفتند مهم است از گزینه نظامی پرهیز شود حتی اگر این رویکرد به دستیابی ایران به سلاح اتمی منجر شود.

اکثریت نظرسنجی شوندگان در مصر و اردن – به ترتیب ۵۵ و ۵۳ درصد - هم از گزینه نظامی ابراز حمایت می کنند.

این رقم در لبنان ۴۴ درصد است و ۳۷ درصد لبنانی ها هم با گزینه نظامی مخالفند.

در ترکیه ۳۷ درصد نظرسنجی شوندگان گفتند پرهیز از مناقشه نظامی با ایران باید در اولویت باشد اما ۲۹ درصد گفتند که رویکرد قهرآمیز قابل بررسی است.

درحالی که دولت ایران می گوید به دنبال سلاح اتمی نیست، این نظرسنجی حاکیست که ۵۸ درصد پاکستانی ها از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کنند. ۱۰ درصد آنها هم با چنین نتیجه ای مخالفند.

در ژاپن نیز ۵۵ درصد می گویند پرهیز از گزینه نظامی باید در اولویت باشد.

این نظرسنجی همچنین حاکی از نگرش منفی گسترده نسبت به حکومت ایران است.

حدود ۸۶ درصد نظرسنجی شوندگان در آلمان، ۸۱ درصد در فرانسه و ۷۵ درصد در ژاپن دیدگاهی منفی نسبت به ایران دارند.

پیو می گوید تصویر ایران فقط در پاکستان و اندونزی مثبت است.

این نظرسنجی در فاصله روزهای ۷ آوریل تا ۸ مه با شرکت ۲۴ هزار نفر انجام شد.


--------------------------------------------------------------------

وضعیت نامناسب زندانیان اندرزگاه ۷ اوین

بنا بر گزارشهای رسیده زندانیان اندرزگاه ۷ زندان اوین در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
به گزارش منبع کلمه، وضعیت زندانیان اندرزگاه ۷ زندان اوین مناسب نیست، به طوری که گاز این اندرزگاه قطع بوده و مدتی است زندانیان مجبور به استحمام با آب سرد هستند. همچنین کیفیت غذا به شدت پایین آمده ومدتها است که از گوشت قرمز و سفید در غذای زندانیان این بخش خبری نیست.
همچنین به دلیل تراکم جمعیت در این بند، برخی زندانیان مجبور به خوابیدن در راهروها می باشند.

--------------------------------------------------------------------

بازداشت یک شهروند دیگر در مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

براساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان ، یک شهروند دیگر اهل مهاباد
به نام ریبین نبردی طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی در این شهر
دستگیر شد.
این شهروند که هم اکنون در بازداشتگاه بسر می برد به همکاری با گروه‌های
مخالف نظام متهم شده است.
یاد آور می گردد پیش از این نیز یک شهروند مهابادی به نام محمدامین
راشدی طی روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
این شهروند که هم اکنون در زندان مهاباد بسر می برد به همکاری با
گروه‌های غیر قانونی متهم شده است.

--------------------------------------------------------------------

فیلم؛ خواهرزاده موسوی دقایقی پس از ترور در روز عاشورا

علی حبیبی موسوی خامنه (۴۳ ساله) خواهرزاده میرحسین موسوی بود که در ۶ دی ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات روز عاشورا بدست مزدوران حکومتی ترور شد.

http://www.youtube.com/watch?v=7zglqfzt8Lg

--------------------------------------------------------------------

عکس؛ پوستری برای تظاهرات سالگرد قتل ندا در 30 خرداد

عکس ارسال شده از سوی یکی از خوانندگان برای تظاهرات 30 خرداد سالگرد قتل ندا

--------------------------------------------------------------------

عفو بین الملل؛ آزادی بی قید و شرط دو فعال حقوق بشر

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در سندی که امروز منتشر کرد با نام بردن از نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک، دو عضو بازداشت شده کانون مدافعان حقوق بشر، آنان را زندانیانی عقیدتی خواند که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزشان در رابطه با آزادی بیان بازداشت شده اند. عفو بین الملل همچنین از همگان خواست، در نامه ای به مقامات جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و بازگشایی دفتر این کانون و پایان آزار و اذیت و ارعاب آنان شوند.

امنستی اینترنشنال با معرفی نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک به عنوان اعضای بازداشت شده کانون مدافعان حقوق بشر در زندان اوین، گفت این دو تن در خطر شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار دارند. امنستی اینترنشنال اضافه کرد که این سازمان معتقد است که این دو صرفا به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود در زمینه آزادی بیان بازداشت شده اند.

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ 10 ژوئن در خانه خود در تهران بازداشت شد. وی از آغاز بازداشت خود تاکنون تنها یک بار اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را یافت. وی پیش از این نیز در تاریخ می 2010 هنگامی که برای شرکت در کنفرانسی در گواتمالا قصد ترک کشور را داشت، توسط جمهوری اسلامی ممنوع الخروج شد. عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، و وی نیز از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر می باشد که در تاریخ 12 ژوئن سال جاری پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و تاکنون خبری از وی در دست نمی باشد. این سومین دستگیری تاجیک پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته می باشد.

در تاریخ دهم ژوئن سال جاری، یک روز پیش از تخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، کانال تلویزیونی دولتی جمهوری اسلامی مصاحبه ای از جواد توسلیان همسر شیرین عبادی را پخش کرد که وی در این مصاحبه به انتقاد از همسرش یعنی شیرین عبادی می پردازد. این در حالی است که شیرین عبادی در این باره گفت همسرش به او گفته که در مدت بازداشت تحت بدرفتاری قرار داشته و وی را مجبور به ادای این اظهارات کرده اند.

نکته جالب توجه اینکه این مصاحبه در ژولای سال گذشته یعنی زمانی که توسلیان در بازداشت بوده ضبظ شده.

امنستی اینترنشنال در ادامه این سند آورده است که به نظر می رسد که پخش این مصاحبه همزمان بوده با سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران و جلسه نهایی بررسی پرونده وضعیت حقوق بشر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد.

عفو بین الملل در ادامه همچنین بازداشت نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک را در ارتباط با این مساله دانست و گفت: «نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک ممکن است جهت جلوگیری از واکنش های ایشان به پخش این مصاحبه بازداشت شده باشند.»

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دسامبر 2008 به دستور مقامات دولتی بسته شد، هر چند که اعضای آن به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه دادند. برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر پس از درگیری های انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شدند.

همچنین عفو بین الملل در این سند از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه و دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و بازگشایی دفتر این کانون و پایان آزار و اذیت و ارعاب آنان شوند.

--------------------------------------------------------------------

گزارشی از درگیری در خيابان گيشا

نشريه دانشجويی بذر

ساعت 10شب است دوستی زنگ ميزند که خودتو سريع برسون گيشا چون درگيری شده، خيلی سريع سوار ماشين می شوم وخودم را نيم ساعته به گيشا ميرسانم در مقابل بازار نصر جمعيتی حدود 200 نفر جمع شده اند و در حال دادن شعار هستند "مرگ بر ديکتاتور"، "حکومت زور نمی خوايم، پليس مزدور نمی خوايم "، "مزدور بروگمشو " سريع به ميانشان ميروم و دوستی را که زنگ زد پيدا می کنم مسئله را پرس وجو می کنم و دليل جمع شدن مردم را. او می گويد حدود نيم ساعت پيش ساعت 10 يکی از دستفروشان محل تعدادی جنس را برای فروش می آورد که يک موتوری نيروی انتظامی رد می شود و مزاحم کسب دستفروش ميشود و بعد از جر و بحث با فروشنده او را کتک ميزند و با تهديد می خواهد که بساط دستفروش را ضبط کند. در همين حين مرد دستفروش شروع به دادن فحش به خمينی و خامنه ای ميکند ، مردم که متوجه مسئله ميشوند در حمايت از دستفروش به سمت مامور انتظامی هجوم می آورند و کتک مفصلی به او ميزنند مامور فرار می کند و بعداز يک ربع به همراه 4 مامور ديگر باز ميگردد و اين بار نيز از طرف مردم مورد حمله قرار ميگيرد که در واکنش به اين عمل مردم با استفاده از سلاح کمری و شليک تير هوايی و سپس تهديد مردم، سعی درمتفرق کردن مردم دارند در اين لحظه به تعداد مردم خيلی سريع اضافه ميشود و دوباره مردم به آنها حمله می کنند و برای بار دوم مجبور به فرارشان می کنند. الان هم يه 40 دقيقه ای که مردم جمع شدن و دارن شعار ميدن مشغول حرف زدن هستيم که ماشين های گارد به همراه موتورهای بسيج حمله ميکنند و سريع محل را محاصره می کنند و با خشونت مردم را کتک ميزنند و تعدادی را دستگير ميکنند. مردم هم بعد ازمدتی مقاومت به دليل کثرت نيرو محل را ترک کنند. ما هم به خاطر اجتناب از دستگيري، محل را ترک می کنيم. من بعد از پايان ماجرا همچنان در اين فکرم که چطور از يک مسئله ساده چنين آتشی پا می گيرد آنهم بطور خودبخودی و مردم تا چه حد از جمهوری اسلامی متنفرند و چه آتشی در دل اين مردم نهفته است و اين آتش تا چه حد ميتواند با راهنمايی و برنامه ريزی درست و انقلابی گسترده تر شود. با اين فکر گيشا را ترک می کنم و به خانه ميرسم اما همچنان در فکرم. با اميد به آينده و پيروزي.
چهارشنبه 26خرداد89 ساعت 11.30 شب

--------------------------------------------------------------------

تظاهرات سالگرد قتل ندا در برخی شهرهای جهان - تکمیلی

فراخوان ۳۰ خرداد، سالروز بقتل رسیدن سمبل آزادی و مقاومت ندا آقاسلطان


آمریکا لس آنجلس

یکشنبه 20 جون
ساعت پنج بعد از ظهر مقابل ساختمان فدرال بیلدینگ

***

انگلستان لندن
زمان: یکشنبه 2010/06/20
ساعت 14 تا 16

مقابل سفارت جمهوری اسلامی

***

سوئیس ژنو

یکشنبه ٢٠ ژوئن

Jardin Anglais محل اجتماع

از ساعت ١٩ تا ٢١
با شمعھای روشن در دست گرد خواھیم آمد

***

سوئد مالمو

زمان: شنبه ۱۹ ژوئن- از ساعت ۱۳ تا ۱۵
مکان: شهرمالمو- میدان گوستاو آدولف

***

سوئد گوتنبرگ
مکان: گوتنبرگ، سوئد: برونس پارکن
زمان: یکشنبه 20 یونی ( ژوئن) ساعت 16 تا 18

***

دانمارک کپنهاگ

یکشنبه 20 یونی
از ساعت 15 تا 17
مکان :Axeltorv روبروی در اصلی TIVOLI
مرکز شهر کپنهاک

***

آلمان کلن

یکشنبه 20 یونی
محل: محوطه دم پلاتز ساعت: از ۱۷ تا ۱۹:۳۰
Koeln Domplatte (Roncalliplatz)
Sonntag 20 JUNI (30 Khordad) 17-19:30

***

فنلاند هلسینکی

مکان: مترو کولوساری به طرف سفارت جمهوری اسلامی در هلسینکی
زمان: ۱۹.۰۶.۱۰شنبه (ساعت) ۱۴ - ۱۶


دوستانی که اطلاعیه تظاهرات فرستاده اند و در این صفحه منتشر نشده، دو باره آن را برای ما ارسال کنند. این صفحه مرتب به روز می شود

--------------------------------------------------------------------

وزیر راه رژیم: کدام تحریم حاج خانم !

سایت عصر ایران: سفر یک روزه بهبهانی وزیر راه و ترابری به استان خوزستان حاشیه های جالبی داشت. بشنوید از پاسخ های سربالای وزیر به خبرنگاران محلی. خبرنگاری پرسید تحریم های غرب چه تاثیری بر کاهش سرمایه گذاری در بخش راه می گذارد که بهبهانی پاسخ داد : کدام تحریم حاج خانم !

--------------------------------------------------------------------

دانشجويان اديان ساختگی حق تحصيل ندارند

رئيس دبيرخانه هيئت مركزي گزينش دانشجو: دانشجويان اديان ساختگي حق تحصيل در دانشگاه‌هاي كشور را ندارند

خبرگزاري حکومتی فارس: رئيس دبيرخانه هيئت مركزي گزينش دانشجو گفت: دانشجويان اديان ساختگي و اقليت‌هايي غير رسمي كشور حق تحصيل در دانشگاه‌ها را ندارند.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، مرتضي نوربخش در سي و نهمين نشست معاونان آموزشي دانشگاه‌هاي كشور كه در دانشگاه كردستان برگزار شد، گفت: دانشجويان اديان ساختگي و اقليت‌هاي غير رسمي كشور حق تحصيل در دانشگاه‌ها را ندارند و اگر در دانشگاهي تحصيل مي‌كنند بايد براي تأييد صلاحيت به هيئت مركزي گزينش دانشجو فرستاده شوند.
وي گفت: پرونده‌هاي دانشجويان اديان و اقليت‌هاي مذهبي غير رسمي كه در دانشگاه‌هاي كشور مشغول به تحصيل هستند براي تأييد صلاحيت عمومي بايد به هيئت مركزي گزينش دانشجو ارسال شود.
رئيس دبيرخانه هيئت مركزي گزينش دانشجو اظهار كرد: صلاحيت عمومي دانشجويان دكترا حتماً بايد تأييد شده باشد،‌اگر در اول مهر صلاحيت علمي و عمومي دانشجويان دكترا تأييد نشده باشد، دانشگاه‌ها بايد كار خود را در بهمن آغاز كنند.
وي گفت: دانشگاه‌ها بايد آزمون دكترا را به بهمن منتقل كنند تا بتوانند حداكثر تا آخر ارديبهشت پرونده‌هاي دانشجويان دكترا را براي تأييد صلاحيت به مركز گزينش ارسال كنند.
وي با تأكيد بر اينكه 7 هزار دانشجوي دكترا در حال حاضر در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند، اظهار كرد: با توجه به تعداد دانشجويان دكترا در حال حاضر طبق آخرين آماري كه در دست است تنها 700 پرونده به وزارت علوم ارسال شده و مابقي پرونده‌ها هنوز ارسال نشده است.
نوربخش گفت: هيئت مركزي گزينش دانشجو بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي وظيفه بررسي صلاحيت عمومي دانشجويان را برعهده دارد و صلاحيت عمومي تمام دانشجويان از مقاطع كارداني تا دكترا بايد به تأييد اين هيئت برسد.
وي ادامه داد: ليست دانشجوياني كه از طريق سازمان سنجش آموزش كشور جذب مي‌شوند براي گزينش به دبيرخانه مركزي گزينش دانشجو ارسال مي‌شود اما پرونده‌هاي دانشجويان ديگر كه از طريق غير از سازمان سنجش جذب مي‌شوند توسط دانشگاه‌ها بايد به هيئت مركزي و دبيرخانه گزينش دانشجو در سازمان سنجش ارسال شود.

--------------------------------------------------------------------

احتمال صدور حکم اعدام برای سه همجنسگرای ایرانی

رهانا: خبرها حاکی از احتمال حکم اعدام برای سه همجنسگرا و قتل یک دوجنسگرا در شهر ساری است.

به گزارش سازمان دگرباشان ایرانی (IRQR) رضا، ۲۳ ساله و علیرضا، ۲۸ ساله که با هم دوست بودند و در یک آپارتمان در شهر ساری زندگی می کردند، در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی به همراه مهمانانی که در منزل آن‌ها حضور داشتند، بازداشت می‌شوند.

همچنین کامپیوتر آنها به همراه چند مدارک شخصی دیگر نیز مصادره می شود. میهمانان بعد از گذشت چند روز آزاد می شوند. طبق اطلاعاتی که از طریق میهمانان به دست آمده است خانواده‌ی یکی از این دو شهروند ایرانی، از آن‌ها شکایت داشته‌اند.

پس از آن رضا و علیرضا به دادگاه انقلاب ساری واقع در بلوار ارتش منتقل می‌شوند و تا کنون خبر تایید شده‌ای از حکم آن‌ها به دست نیامده است اما خبرها حاکی از صدور حکم اعدام برای آن‌ها است.

همچنین در خردادماه ۱۳۸۹، حمید، چهل ساله، پس از تماس همسرش با پلیس، به دلیل ارتباط با یک پسر هفده ساله دستگیر می‌شود. حمید به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و خبرهایی نیز از صدور حکم اعدام او به دست آمده اما هیچ خبری از پسر هفده ساله در دسترس نیست.

بر اساس این گزارش، امیرحسین، ۲۳ ساله که دوستان‌اش او را دوجنسگرا معرفی می‌کردند در اواسط خرداد ماه ۱۳۸۹ توسط نیروهای بسیج دستگیر و به پایگاه مقاومت منتقل شد و در اثر ضرب و شتم زیاد در همان مکان جان باخت.

--------------------------------------------------------------------

صدور حکم زندان برای یک شهروند کرد در اشنویه

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

دادگاه انقلاب ارومیه یک شهروند کرد اهل اشنویه به نام احمد سلیمانی را به زندان محکوم کرد.

نامبرده که هم اکنون در زندان ارومیه دوران محکومیت خود را می گذراند از سوی دادگاه انقلاب این شهربه تحمل یک سال زندان محکوم شده است.

گفتنی است احمد سلیمانی به همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون متهم شده است.

--------------------------------------------------------------------

قوه قضائیه توقیف پروانه مشارکت و سازمان مجاهدین را تایید کرد

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: قوه قضائیه توقیف پروانه فعالیت احزاب مشارکت و سامان مجاهدین انقلاب اسلامی را که از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب صادر شده بود، تایید کرد.

محمود عباس زاده مشکینی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده 10 احزاب ، فروردین ماه سالجاری پروانه فعالیت احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی را توقیف کرد، افزود: در پی این موضوع احزاب توقیف شده می توانستند از اقدام کمیسیون شکایت کننده که ظاهرا حزب توقیف شده مشارکت این درخواست را به دادستان ارائه کرد و درخواست آنان از سوی دادگاه رد شد.

وی با بیان اینکه براساس اعلام دادستانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز دادخواستی برای مصوبه کمیسیون ماده 10 احزاب به دادگاه ارائه نداده است، افزود: این نشان می دهد که این تشکل اعتراضی در این زمینه نداشته است و اعتراض حزب مشارکت نیز از سوی مقام قضائی رد شده است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با تاکید بر اینکه براساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب تهران فعالیت این دو حزب غیرقانونی است ادامه داد: کمیسیون ماده 10 احزاب از مقام قضائی درخواست انحلال این دو حزب را داشته که تاکنون در این زمینه پاسخی به کمیسیون اعلام نشده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور، تاکید کرد: توقیف پروانه احزاب از اختیارات قانونی کمیسیون ماده احزاب است.

هفته گذشته برخی از رسانه از قانونی بودن فعالیت حزب مشارکت اسلامی خبر داده بودند که این اخبار واکنش مقام وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب را در پی داشت.

--------------------------------------------------------------------

ادعاهای تازه لاریجانی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

سایت ندای سبز آزادی: همزمان با ادعاهای دهن پر کن و اتمام ناپذیر رییس دولت کودتا درباره اداره امور جهان و ماموریت های جهانی دولت سرکوبگر و نیز در حالی که هفته گذشته نمایندگان۵۶ کشور جهان بیانیه ای را در مورد نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی صادر و منتشر کرده اند، دبیر ستاد حقوق بشر، جمهوری اسلامی را پرچمدار حقوق بشر در دنیا خواند.

محمد جواد لاریجانی هم چنین از پیروزی جمهوری اسلامی در به دست آوردن اجماع در تصویب گزارش حقوق بشر آن کشور خبر داد .

سه شنبه هفته گذشته هجدهم خرداد ماه، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مقر اروپایی آن سازمان در ژنو، نمایندگان پنجاه و شش کشور بیانیه ای را که در مورد نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی صادر کرده بودند انتشار دادند که در این بیانیه اقدام حکومت جمهوری اسلامی در "سرکوب خشونت آمیز مخالفان، بازداشت ها و اعدام هایی که بدون طی مراحل قانونی صورت گرفته، همراه با ادامه تبعیض علیه زنان و اقلیت ها از جمله بهائیان و محدود کردن آزادی بیان و مذهب" محکوم شده بود.

خبرگزاری سپاه (فارس) گزارش داد که محمدجواد لاریجانی از موفقیت ایران در اجلاس آن شورا و تصویب گزارش ارائه شده توسط ایران به آن شورا خبر داده و گفته است "موفقیت جمهوری اسلامی در یوپی آر دوم ژنو، نشان دهنده این حقیقت است که آمریکا وجاهتی برای اظهار نظر درباره حقوق بشر ندارد و دنیا این روزها به سخنانی شبیه سخنان ایران توجه بیشتری می کند."

لاریجانی با اشاره به اینکه امروز وقتی آمریکایی ها راجع به حقوق بشر صحبت می کنند، خیلی ها آن را جدی نمی گیرند گفت : "آمریکا وغرب صلاحیت خودشان را برای اظهار نظر درمسائل حقوق بشر به شدت از دست داده اند."

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه ایران، در ارتباط با آنچه دستاورد بزرگ ایران در نشست جهانی دوم یوپی آر که هفته گذشته در ژنو برگزار شد می خواند، اظهار عقیده کرد "به نظر من دو چیز باعث توفیق جمهوری اسلامی در اجلاس یوپی آر بود. اولا اقدام حرفه ای ایران و ثانیا بی اعتباری آمریکا و کشورهای غربی درباب مسائل حقوق بشری."

چندی پیش، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، جمهوری اسلامی را پرچمدار حقوق بشر در دنیا دانست و ستاد تحت مسئولیت خود را "تنها مرجع رسمی کشور در فعالیت های حقوق بشری" معرفی کرده بود.

--------------------------------------------------------------------

30 خرداد؛ فراخوان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و شریف

دانشجویان سبز دانشگاه های شریف و امیر کبیر برآنند تا در روز یکشنبه 30 خرداد و به پاسداشت شهدای این روز، تجمع اعتراضی برگزار کنند.

به گزارش دانشجونیوز، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر امروز اعلامیه ها و تراکت هایی در دعوت از دانشجویان و اساتید در سطح دانشگاه پخش کردند که در آن محل و ساعت برگزاری تجمع ذکر گردیده بود.

این دانشجویان محل تجمع خویش را مقابل دانشکده معدن و ساعت گردهم آیی اعتراضی را 12 ظهر اعلام کرده اند.

همچنین دانشجویان سبز دانشگاه شریف در اطلاعیه ای دانشجویان را به گردهم آیی اعتراضی در روز 30 خرداد ساعت 12 و در مقابل دانشکده کامپیوتر فراخوانده اند.

--------------------------------------------------------------------

"نظام" یک سال بعد از اعلام جنگ به مردم

منصور امان

یک سال پس از اعلام جنگ تمام عیار آیت الله خامنه ای در نماز جُمعه 29 خرداد 88 به مردُم ایران برای حفظ دستاوردهای سیاست یکدست سازی قُدرت، باند نظامی – امنیتی او در سخت ترین بُحران درونی خود از هنگام شکل گیری به سر می برد. اکنون چنین می نماید که آیت الله خامنه ای نه تنها بازی انتخابات و قُمار کلان بر سر آینده جایگاه خویش را باخته بلکه، همه آنچه که پیش از این و بدین منظور تدارُک دیده و رشته بود نیز در حال پنبه شدن است.

فشار بُحران داخلی که یک جُنبش اجتماعی گُسترده و سراسری را در سرچشمه دارد، تعادُل درونی باند ولایت و به همین گونه، تعادُل قوا میان فراکسیونهای گوناگون آن را بر هم زده است. شُرکای پیشین، اینک هر یک دیگری را رقیبی تضعیف شده و کاندیدای حذف از دایره تقسیم سهم می بیند و بر این اساس برنامه و سیاست خود را تنظیم و مُهره چینی می کند.

شکاف بین دو فراکسیون اصلی باند آیت الله خامنه ای یعنی، نظامی – امنیتیهای دولتی و راست سُنتی در این میان از مُشاجره بر سر امور جاری گُذر کرده و به اختلاف در حوزه های پایه ای مسوولیت و اختیارات سه قوه گُسترش یافته است. گُماشته آقای خامنه ای بر مسند ریاست جمهوری، قوانین مُصوب مجلس را که رُقبا علیه فراکسیون دولت اندیشیده و تنظیم کرده اند، به سطل آشغال می افکند. در واکُنش به این امر، شورای نگهبان، اختیار دولت در ابلاغ قوانین برای اجرا را به مجلس تفویض می کند در حالی که دستگاه دیوان سالاری ساز خود را می زند و در کُنترُل قانون نویسان نیست.

سایه ابهامی که بر فراز منابع و چگونگی اداره ی قُدرت سنگینی می کند، نشان تجزیه باند ولایت به قُطبهای واگرا و در نتیجه آن، نبرد سخت برای انحصار قدرت و تصرُف یا درهم شکستن ابزارهای اعمال آن در دست رقیبان دارد. بدین گونه، همه ی نهادها، اُرگانها و در مجموع، پیکره های ساختار "نظام" با علامت سووالی بر پیشانی در باره آینده و کارکرد خود روبرو می شوند تا جمهوری اسلامی بی ثباتی را به مثابه تنها فاکتور با ثبات در حیات فعلی خویش تجربه کند.

مُعلق شدن تدریجی "نظام" نتیجه شکست در جنگی است که یک سال پیش آیت الله خامنه ای شیپور آن را به صدا درآورد. از این روز به بعد، او و باندش ناچار به حُکمرانی در شرایط فوق العاده شده اند. یکی از مُهم ترین ویژگیهای شرایط مزبور، اجبار به زندگی با استثناهایی است که موقعیت روز بر قواعد ثابت پیشین دیکته می کند؛ این نه فقط مجلس و قُوه قضاییه تحت کُنترُل راست سُنتی یا دولت زیر دست نظامی – امنیتیها بلکه، راس آنها، آیت الله خامنه ای را نیز در برمی گیرد.

--------------------------------------------------------------------

مراسم چهلمین روز اعدام زندانیان سیاسی کرد، در شهر اربیل

کوردستان میدیا: روز پنجشنبه 27 خرداد 1389، به همت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی کردستان گردهمایی ویژه‏ای در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری کردستان قبل از این گردهمایی که به مناسبت چهلمین روز اعدام زندانیان سیاسی کرد در ایران برگزار می‏شد، هیئتی از کمپین از دفتر نمایندگی UN، در اربیل دیدار نمود و با تقدیم یادداشت‏نامه‏ای ضمن تشریح وضعیت کنونی کردستان ایران و زندانیان سیاسی، فهرستی از 100 زندانی سیاسی را که حکم بالای 10 سال حبس را تحمل می‏نمایند، به این دفتر تحویل دادند.
سپس رأس ساعت 5 بعد از ظهر راهپیمایی گسترده‏ای با حضور فعالان مدنی و سیاسی کردستان ایران، نمایندگان، احزاب و سازمان‏های کردستانی، شماری از شخصیت‏های کردستان عراق و سوریه از مسیر جاده‏ی موصل به سمت پارک سامی ‏عبدالرحمان، برگزار شد.
پس از نیم ساعت راهپیمایی، جمعیت راهپیمایان به مقابل مونومنت شهیدان "1 شوبات" رسیده و آنجا پس از اجرای سرود ملی و یک دقیقه سکوت به احترام شهدای راه آزادی، پیام کمپین، متن یادداشت تقدیم‏شده به UN، پیام خانواده‏ی شیرین علم هولی، پیام خانم کریستینا، پژوهشگر و روزنامه‏نگار فنلاندی درباره‏ی فرزاد کمانگر، به ترتیب قرائت گردید.
در بخش‏های دیگر گردهمایی اجرای سرودهای حماسی و نثار تاج گل در مقابل منومنت شهیدان "1 شوبات" به نشانه‏ی تجلیل از شهدای 19 اردیبهشت، انجام گردید.
لازم به ذکر است آقای طاهر محمودی عضو کمیته‏ی مرکزی و نماینده‏ی حزب دمکرات کردستان ایران در شهر اربیل نیز به نمایندگی از مصطفی هجری دبیرکل حزب، تاج گلی به نشانه‏ی تکریم شهدای 19 اردیبهشت نثار مونومنت نمود.
این گردهمایی پس از مصاحبه‏ی سخنگویان کمپین دفاع از زندانیان سیاسی کردستان با کانالهای ماهواره‏ای و رادیویی و مطبوعات اقلیم کردستان در حدود ساعت 8 غروب به پایان رسید.
یادآور می‏گردد شماری از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران نیز، حضور فعالانه‏ای در این گردهمایی داشتند.

--------------------------------------------------------------------

اختلاف کردهای خراسان با رژیم بالا می‏گیرد

کوردستان میدیا: فشار رژیم جمهوری اسلامی بر کردهای خراسان شدت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری کردستان، جمهوری اسلامی در یک اقدام هماهنگ در جهت بایکوت کردن کردهای خراسان، 48 ساعت بعد از فیلتر کردن سایت جمعیت کرمانج و کرد، سایت رسمی انجمن فرهنگی مدنی کردهای خراسان مستقر در لندن را نیز فیلتر نمود. سپس بعد از 24 ساعت سایت سازمان مردمی کرمانج وابسته به انجمن کردهای خراسان در انگلستان را نیز فیلتر نمود. لازم به ذکر است طی 10 روز گذشته رژیم جمهوری اسلامی برای یک رویارویی سنگین با کردهای خراسان خود را مهیا می‏نماید.
دولت جمهوری اسلامی همچنان نگران از واکنش کردهای خراسان به مسأله ییلاق گلیل و احتمال اتمام حجت ایل بیچرانلو به دولت است این در حالی است که یک تیم جدید از اطلاعات تهران در بجنورد در ساختمان خیابان فردوسی که به نام حراست کل شناخته می‏شود مستقر و آنجا را به عنوان مقر عملیاتی خود قرار داده‏اند.
لازم به ذکر است، مدتی قبل رژیم از عشایر کرد خراسان شمالی خواسته بود که اسناد زمین‏های خود را در مقابل دریافت قیمتی ناچیز به دولت تحویل دهند.
عشایر کرد منطقه نیز ضمن رد درخواست مزبور، آمادگی خود را برای مقابله با این سیاست سرکوبگرانه‏ی رژیم اعلام داشتند.

--------------------------------------------------------------------

غارت اموال کاسبکاران توسط نیروهای رژیم در سردشت

کوردستان میدیا: روز پنجشنبه، 27 خردادماه، نیروهای انتظامی رژیم در منطقه‏ی سردشت، با حمله به روستای "بیژوی" چهار دستگاه اتومبیل حامل اموال کاسبکاران را به غارت بردند.
به گزارش خبرگزاری کردستان، در همین روز در نزدیکی روستای "میرگاس" منطقه‏ی "آلان" سردشت نیز نیروهای انتظامی با کاسبکاران درگیر شدند.
در نتیجه‏ی این درگیری و مقاومت شدید کاسبکاران، نیروهای رژیم ناچار به عقب‏نشینی شدند.

--------------------------------------------------------------------

دستگیری اعضای خانواده فعالین بازداشت شده آذربایجانی


ساوالان سسی : زهرا فرج زاده همسر آیت مهر علی بیگلو فعال بازداشتی آذربایجانی روز شنبه ۲۹ خرداد ٨۹ پس از حضور در دفتر بازپرسی شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز دستگیر شد.

دستگیری خانم فرج زاده پس از آن صورت می گیرد که وی جهت ارائه درخواست تماس تلفنی با همسرش آیت مهرعلی بیگلو، که از ۲۰ اردیبهشت ۸۹ در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به سر می برد به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای تبریز مراجعه نموده بود.

قاضی هاشم زاده رئیس شعبه چهارم بازپرسی دادسرای تبریز پس از حضور خانم فرج زاده در این شعبه دستور بازداشت وی به اتهام تبلیغ علیه نظام را صادر کرده اما به دلیل بازداشت خانم او اشاره ای نکرده است.

پیش از این نیز ماموران امنیتی حمیده فرج زاده کارمند بیمارستان شهید مطهری ارومیه و خواهر زهرا فرج زاده را در منزل پدریش در ارومیه بازداشت و به سلولهای انفرادی زندان تبریز منتقل کرده بودند.

منابع محلی گمان می برند بازداشت زهرا فرج زاده جهت وارد کردن فشار بر همسرش آیت مهرعلی بیگلو و پس از مصاحبه های وی در رابطه با وضعیت شوهرش که بیش از یک ماه از بازداشتش در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز می گذرد صورت گرفته است.

روند بازداشتها در آذربایجان در ماه گذشته سیر سعودی به خود گرفته به گونه ای که در ماه گذشته ۴۴ تن از فعالین آذربایجانی بازداشت شده اند که از این میان ۱۶ تن همچنان در بازداشت به سر می برند و بقیه به قید وثیقه و کفالت از زندان آزاد شده اند.

--------------------------------------------------------------------

ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی در اردبیل بازداشت شده است


ساوالان سسی : مهندس ابراهیم رشیدی روزنامه نگار و وبلاگ نویس آذربایجانی که از روز دوشنبه ۲۴ خرداد ٨۹ ناپدید شده بود روز پنجشنبه ۲۷ خرداد طی تماسی تلفنی با خانواده خبر از بازداشت خود توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل داد.

این وبلاگ نویس آذربایجانی به خانواده خود گفته است ماموران اداره اطلاعات اردبیل وی را در منطقه ایستگاه سرعین شهر اردبیل و در راه بازگشت به منزل خواهرش بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل کرده اند.

همچنین نزدیکان خانواده رشیدی می گویند پرونده این روزنامه نگار در شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خندستانی در جریان است.

ابراهیم رشیدی عضو هیات تحریریه ماهنامه "بایرام" و هفته نامه توقیف شده "نوید آذربایجان" و وبلاگ نویس، مدرس زبان ترکی آذربایجانی، عضو مؤسس سازمان غیر دولتی(NGO) "آذرتوپراق"‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر کانون فرهنگی"استاد شهریار" دانشگاه اورمیه، مدیر مسؤل نشریه دانشجویی "اولدوز"‏، سردبیر نشریه دانشجویی "بولوت" در دانشگاه اورمیه و شاعر می باشد.

این ژورنالیست و فعال مدنی شناخته شده آذربایجانی در سالهای اخیر چندین بار دستگیر و به زندان محکوم شده است.

سازمان عفو بین الملل با صدور اطلاعیه هایی در ۱ آوریل و ۱ می ۲۰۰۶، بازداشت و فشار بر رشیدی را محکوم نموده بود.