samedi 3 avril 2010

بحران رژیم تهران؛ گفتگوی تلفنی اوباما با رئيس جمهور چين

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با هو جینتائو رئیس جمهور چین تلفنی گفتگو کرده و از وی خواسته است در مورد پرونده هسته ای رژیم تهران با ایالات متحده همکاری کند.

به گفته یک سخنگوی کاخ سفید، گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای چینی اش چند ساعت پس از آن انجام شد که کاخ سفید از تصمیم رئیس جمهور چین برای شرکت در نشست منع گسترش تسلیحات هسته ای در ماه جاری میلادی در واشنگتن، تمجید کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد از اینکه چین با پیوستن به گفتگوها در مقر سازمان ملل به منظور بحث در مورد تشدید تحریم ها علیه رژیم تهران موافقت کرده، خرسند است.

تلویزیون سی ان ان نیز در گزارشی در همین زمینه گفت، مقامات آمريكايی مى گويند كه چين اكنون مايل است در مورد تحريمهاى قوى تر عليه رژيم تهران، صحبت كند. سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل گفت، ما خواهان اين هستيم كه قوى ترين حمايت ممكن را از طرف تمامى اعضاى شوراى امنيت داشته باشيم و چين، بخش مهمى از اين معادله است، همان طور كه روسيه و همه همكاران اروپايى ما و بسيارى از ساير اعضاى شوراى امنيت هستند.

-----------------------------------------------------------

گزارش رویتر از گفتگوهای وزیر خارجه چین با جلیلی در پکن

خبرگزاری رویتر: اظهارات وزیر خارجه چین در مورد دیدارش با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت رژیم تهران عموما مبهم بود و نامی از حمایت از تحریم ها نبرد، ولی این مقام چینی موضع همیشگی کشورش را تکرار نکرد که تحریم ‌ها درمانی اساسی برای منازعه نیست. ساعاتی پیش از دیدار وزیر خارجه چین با جلیلی در پکن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک گفتگوی تلفنی از همتای چینی خود خواسته بود تا در زمنیه تشدید تحریمها علیه رژیم تهران با سایر اعضای شورای امنیت همکاری کند. یک دیپلمات غربی در سازمان ملل گفت، چین احتمالا از برخی تحریمهای پیشنهادی آمریکا از جمله در زمینه نظام بانکداری، اعمال ممنوعیت بر سفرها و بلوکه کردن دارایی‌ های رژیم تهران حمایت می‌ کند، اما تحریم موسسات حمل ‌و نقل یا هدف قرار دادن نفت و گاز ایران را نخواهد پذیرفت.

-----------------------------------------------------------

سیزده بدر؛ اقدامات سركوبگرانه رژیم در هراس از اعتراض مردم

رژيم سرکوبگر امروز در وحشت از اعتراضات مردم در روز سيزده بدر، ماموران انتظامى و مزدوران لباس شخصى خود را در پاركها و مناطق تفريحى مستقر كرده است. پاسدار آشورى از معاونان نيروى انتظامى تهران بزرگ در اين باره گفته به منظور ارتقاى ضريب امنيتى و بالا بردن احساس آرامش، نيروى انتظامى كليه پارک ‌ها، تفرجگاهها، فضاى سبز و خيابان‌ هاى حوزه تهران بزرگ را با استقرار ماموران نيروى انتظامى، برپا كردن چادرهاى ايستگاه نيروى انتظامى سيار، گشتهاى پياده و بسيج كليه نيروها پوشش مى ‌دهد. از سوی دیگر معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ نیز گفته است گشت‌زني همزمان سه بالگرد با حضور فرمانده پليس پايتخت براي اولين بار در تهران صورت مي ‌گيرد.

-----------------------------------------------------------

اوباما: رژیم تهران در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است

رادیو آلمان: رئیس جمهوری آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت که او در گفت‌وگویش با رئیس جمهور چین اظهار داشته است، بی‌آنکه گزینه‌ای در مورد ایران حذف شود، باید فشارها بر ایران افزایش یابد تا این کشور به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه (۲ آوریل / ۱۳ فروردین) گفت که کشورش در مناقشه اتمی‌، بر فشار خود بر ایران خواهد افزود. وی افزود که او قصد دارد این کار را با حمایت یکپارچه‌ی جامعه‌ی بین‌الملل انجام دهد.

اوباما این سخنان را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا بیان داشت. این مصاحبه فقط چند ساعت پس از تماس تلفنی وی با هو جینتائو، رئیس جمهوری چین، صورت گرفت. اوباما در این تماس از رئیس جمهوری چین خواسته بود تا این کشور به‌همراه جامعه بین‌الملل، برای اینکه جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند، یکپارچه وارد عمل شوند.

رئیس جمهوری آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت که او در گفت‌وگویش با هو جینتائو اظهار داشته است، بی‌آنکه گزینه‌ای در مورد ایران حذف شود، باید فشارها بر ایران افزایش یابد تا این کشور به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

آقای اوباما بر اهمیت یک جامعه‌ی بین‌المللی یکپارچه تأکید ورزید، زیرا به گفته‌ی وی، این امر به جامعه بین‌الملل موضعی پرقدرت خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد، در صورتی که ایران به توانمندی هسته‌ای برای تولید سلاح اتمی دست یابد، این مسئله «تأثیری شدید بر بی‌ثباتی در منطقه» خواهد گذارد.

از نظر باراک اوباما، «تمامی شواهد حاکی از آن است که ایران در تلاش برای دستیابی به یک توانمندی هسته‌ای به منظور تولید سلاح اتمی است».

وی گفت، در صورتی که ایران از یک سو به توانمندی ساخت سلاح اتمی دست یابد و از سوی دیگر نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت بی‌اعتنا بماند، «این امر تأثیری شدید بر بی‌ثباتی منطقه خواهد گذارد و به یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد انجامید. و این نه تنها برای امنیت ملی آمریکا، بلکه برای امنیت کل جهان بد است».

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ی خود گفت که پس از ورودش به کاخ سفید در سال گذشته، این امکان را برای ایران مهیا ساخت تا این کشور بار دیگر به جامعه‌ی بین‌الملل بپیوندند، «ولی آنها خود را هر چه بیشتر منزوی ساختند». باراک اوباما یکبار دیگر تصریح کرد که مسئله در شرایط فعلی این است که باید به فشار بر ایران افزود.

-----------------------------------------------------------

"نظام" در محاصره مردم، ناتوان از برگزاری سالروز تاسیس خود

منصور امان

برای نخُستین بار از هنگام تاسیس جمهوری اسلامی، مراسم حُکومتی سالگرد آن که همه ساله با نمایشات پُر خرج و خودنمایی رهبران "نظام" برگُزار می گردید، لغو و در سکوت کامل به زیر فرش جارو شد.

مدیحه گویی چند منبر گرم کُن پیش کسوت که از اسرار ژووپولیتیک تا جویدن خرخره و از رموز سانتریفیوژ تا دفع فتنه از دماغ شان پرده برداری می شود، بخش بُزُرگ تر هزینه ای را تشکیل می داد که "نظام" حاضر شُده بود در سال جاری برای این فُرصت بپردازد.

در بخش دیگری که جانشین سیرک سالانه "نظام" برای نمایش گُرز فرمانروایی به "جهانیان" شُده بود، "بوستان سهند" در خیابان "پاسدار گُمنام" نقش کلیدی بازی می کرد؛ جایی که شهرداری منطقه 14 تهران "سالروز تاسیس جمهوری اسلامی" را با "غُرفه های تفریحی، فراغتی و نقاشی" برگُزار می کرد.

همزمان، رهبر جمهوری اسلامی نیز برای فرار از آبروریزی بیشتر، به بیابانهای جنوب کشور پناه بُرده بود تا بدون اشاره به علت عوض کردن جایگاه تهویه دار "یوم الله 12 فروردین" با داربست با عجله سرهم بندی شده "مناطق عملیاتی"، عرق ریزان برای تعدادی از اوباش سورچران سُخنرانی کند.

چشم پوشی آقای خامنه ای و شُرکا از گُستردن بساط تبلیغاتی معمول پیرامون ثبات و در دست داشتن کماکان سُکان قُدرت در یکی از جلب توجُه برانگیز ترین بزنگاه های نمادین برای این کار، بی گمان داوطلبانه نیست. می توان تصور کرد که چگونه باند نظامی – امنیتی دندان سابان و با حسرت، کیسه دوخته شُده برای این نمایش را در کنار دیگر کیسه های خارج شُده از حساب گذاشت که تاریخ و موعدهایی همچون 13 آبان، "روز قُدس"، عاشورا، 22 بهمن و جُز آنها را بر خود نوشته دارند.

از همان هنگامی که جُنبش اجتماعی، قلمروهای اختصاصی حُکومت در پهنه جامعه برای نمایش قُدرت را به تصرُف درآورد و آنها را به تریبون خود تبدیل کرد، عقب نشینی شتابان "نظام" از فضاهای زیست تبلیغاتی و فُرصتهای مشروعیت نمایی آن نیز آغاز گردید. اجبار به اشغال نظامی شهرها برای برگُزاری مراسم اعلام شده 22 بهمن، پایان دوران تلقی آن از جامعه به عُنوان صحنه ی نمایش تک نفره به اتکای توان مالی و امکانات سازماندهی خود بود. در این میان، اضطراب به حق آقای خامنه ای از چهره به چهره شدن خُرد یا کلان با جامعه به آنجا رسیده است که ناچار است علیه چهارشنبه سوری اعلام جهاد کند و برای جنگ با سیزده بدر، قُشون بکشد.

فُرو رفتن بی ساز و صدای "کشتی نظام" در 12 فروردین در دریای جُنبش بی شُماران، بیرون راندن رژیم ولایت فقیه از مُهمترین حوزه فرمانروایی خود را سندیت بخشیده است. برای آقای خامنه ای فقط حُکومت "مُطلقه" بر کهریزک، اوین، گوهردشت و نمایش قُدرت در اُتاقهای شکنجه و دادگاه ها باقی مانده است.

-----------------------------------------------------------

فهرست محکومیت‌های سنگین تعدادی از زندانیان گمنام

فهرست محکومیت‌های سنگین تعدادی از زندانیان گمنام بند ۳۵۰ زندان اوین

سایت ندای سبز آزادی: در میان نام‌های سیاسیون و مطبوعاتی‌ها و فعالان دانشجویی و حقوق بشری که در این ماه‌ها به زندان رفتند و به‌حق خبرهای مربوط به آنان پوشش مناسبی در وب‌سایت‌های سبز پیدا می‌کرد، نام‌های صدها زندانی گمنامی که اتفاقا در مقابل بازجوها بی‌تجربه‌تر و بی‌دفاع‌تر بودند و عموما خانواده‌هایشان زیر فشار بیشتری بودند و در راهروهای دادستانی و دادگاه انقلاب و جلوی زندان اوین سرگردان‌تر بودند، گم شده است. جوانانی که بعضی از آنها تنها و تنها به جرم حضور در راه‌پیمایی عظیم ۲۵ خرداد ۸۸ و در کنار میلیون‌ها سبز دیگر ماه‌هاست که در زندانند و به چند سال حبس محکوم شده‌اند.

فهرستی از زندانیان گمنام بند ۳۵۰ زندان اوین و محکومیت آن‌ها به دست ندای سبز آزادی رسیده است. ما به دلیل حفظ امنیت از افشای منبع خبر معذوریم و ذکر این نکته را هم ضروری می‌دانیم که با توجه به دشواری‌هایی که برای گردآوری و انتقال این قبیل اطلاعات وجود دارد، این احتمال را می‌دهیم که اشتباهات جزئی در این احکام وجود داشته باشد. اما با توجه به اخبار موثق رسیده از داخل زندان اوین و نیز اخبار رسمی که از احکام صادر شده منتشر شده است، صحت کلی این احکام برای ندای سبز آزادی محرز است:

نصیر اسدی (فرزند ناصر) - ۲ سال حبس تعزیری
علی ارشدی (فرزند حسین) - ۲ سال حبس تعزیری
ایمان آذریان (فرزند ابولقاسم) - ۶ سال حبس تعزیری
شهاب اکبرزاده (فرزند جهانبخش) - ۱ سال حبس تعزیری و شلاق
حسن اعتمادی (فرزند محمد) - ۱ سال حبس تعزیری
محمدجواد رشاد (فرزند عباس)- ۲ سال حبس تعزیری
محمدعلی رباطی (فرزند عبدالرحیم) - ۲ سال حبس تعزیری
ساسان ستارزاده (فرزند غلامرضا) - ۱ سال حبس تعزیری
مهرداد سپه‌وند (فرزند جهانبخش) - ۲ سال حبس تعزیری
سهیل محمدی نصیرمحله (فرزند ناصر) - ۴ سال حبس تعزیری
امین کشاورز (فرزند امام‌علی) - ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی
ابوذر مهرانی (فرزند مسیح‌الله) - ۲ سال حبس تعزیری
حسام ترمسی (فرزند حمید) - ۱ سال حبس تعزیری
حمید پیروزفام (فرزند صمد) - ۱ سال حبس تعزیری
علی پرویز (فرزند حسن) - ۳ سال حبس تعزیری
احمد بهرامی (فرزند حمید) - ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ سال و نیم حبس تعلیقی
اردشیر فزری (فرزند جواد) - ۲ سال حبس تعزیری
آبتین غفاری (فرزند محمداسماعیل) - ۳ سال حبس تعزیری
سید نوید کامران (فرزند سیدجلال) - ۱ سال حبس تعزیری
علی قاسمی (فرزند قدرت‌الله) - ۱ سال حبس تعزیری
سامان نورانیان (فرزند صمد) - ۳ سال حبس تعزیری
سعید سودملی (فرزند نورالدین) - ۱ سال حبس تعزیری

افراد زیر هم چند نفر از تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که هنوز به دادگاه نرفته‌اند:

مجید طیاری (فرزند علی)
پویا قربانی (فرزند فرهنگ)
ایوب قنبرپوریان (فرزند شاه‌علی)
ابوالفضل قاسمی (فرزند احمد)

در این‌جا از همه کسانی که به نوعی به داخل زندان اوین یا دادستانی یا هر نهاد دیگری دسترسی دارند و یا با خانواده‌های زندانیان ارتباط دارند می‌خواهیم هر اطلاعاتی که در مورد این زندانیان گمنام دارند منتشر کنند تا این اطلاعات به تدریج تکمیل شود. اطلاعات حتی یک نفر در هر وب‌سایت یا وبلاگی که منتشر شود، قدمی است برای کم کردن بار ظلمی که بر این زندانیان دربند می‌رود.

آزادی «همه» زندانیان سیاسی یک خواست ملی است. کودتاچیان فکر نکنند که با به مرخصی فرستادن تعدادی از شناخته شده‌ترین زندانیان جنبش سبز می‌تواند مسئله زندانیان سیاسی را حل کنند. ما سبزها تا آزادی آخرین نفر از همراهانمان از زندان در هر فرصتی فریاد خواهیم زد: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد».

-----------------------------------------------------------

پس گرفتن گزینه‌ های وزیر زن به دستور خامنه ‌ای

شهرزاد نیوز: احمدی نژاد پس از پیشنهاد چند زن برای وزارت، گزینه‌های زنان دیگر را به دستور خامنه‌ای پس گرفت. قاسم روانبخش، یکی از روحانیون حامی احمدی‌نژاد و دبیر سیاسی نشریه پرتو، با ذکر این خبر افزود: پس از مخالفت مراجع اعظام مانند صافی و مکارم شیرازی با به عهده‌گیری وزارت توسط زنان، خامنه‌ای به احمدی‌نژاد دستور داد که شما به حرف مراجع توجه کنید، آن‌ها خیرخواه شما هستند. بعد از این نظر احمدی‌نژاد پیشنهاد گزینه‌ی زنان را پس گرفت. قاسم روانبخش در ادامه مصاحبه خود با "خبرآنلاین"، از وجود معاون زن در دولت احمدی‌نژاد و دولت‌های گذشته اظهار تاسف کرد.

-----------------------------------------------------------

فتاوای خامنه ای در باره آواز، موسیقی و رقص

سایت عصر ایران: درباره موسیقی و آواز و رقص و حرام و حلال بودن آنها ، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی ، استفتائات صورت گرفته از ایشان و پاسخ های مربوطه را منتشر کرده است که عصرایران متن کامل این سوال و جواب ها را در زیر می آورد:

ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟

هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏كند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.

گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟

جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟

موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.

آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقى تأثير دارد؟

موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرايط در اينكه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينكه ميزان تحريك و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مى‏شوند، چه حكمى دارد؟

ملاك آن ملاحظه كيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينكه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينكه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هائى كه همراه با موسيقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.

غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟

غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.

آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسى‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟

جواز اين عمل بستگى به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.

دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعيد نيست براى زنان جايز باشد.

آيا گوش‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حكمى دارد؟

گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسيده‏اند از مراجعى تقليد مى‏كنند كه فتوى‏ به حرمت موسيقى بطور مطلق داده‏اند هر چند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حكم اين مسئله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است يا اينكه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل كنند؟

فتوى‏ به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقى از احكام حكومتى نيست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه كند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

مقصود از موسيقى و غنا چيست؟

غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.

من در مكانى كار مى‏كنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟

اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

موسيقى كه از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حكمى دارد؟ آيا اين گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسيقى را بطور مطلق حلال اعلام كرده‏اند، صحيح است؟

نسبت حلال دانستن موسيقى به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏كند كه در اين صورت موسيقى كه به تشخيص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟

اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى‏دانند.

گوش دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟

در عدم جواز گوش دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و كشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنابر اين خريد و فروش و گوش دادن و توزيع اين نوارها در صورتى كه محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

خواندن به صورت غنا توسط هر يك از مرد يا زن چه از طريق نوار كاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حكمى دارد؟

غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينكه توسط مرد باشد يا زن و بطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.

نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟

نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسيقى در مكان مقدس و در مناسبتهايى كه آن را اقتضا مى‏كند، اشكال ندارد مشروط بر اينكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نكند.

آيا آموختن موسيقى بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمى دارد؟

بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشكال ندارد.

گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد ياخير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟

اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

آيا موسيقى سنّتى كه ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟

چيزى كه از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غيرايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مى‏شود، آيا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟

گوش دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.

آيا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‏شوند جايز است؟

غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.

خريد و فروش آلات موسيقى چه حكمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها كدام است؟

خريد و فروش آلات مشترك براى نواختن موسيقى غير لهوى اشكال ندارد.

آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟

غنا صوتى است كه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد كه بطور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.

امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان بكار مى‏رود، حكم آن چيست؟

اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بكارگيرى آن به مقدارى كه معالجه بيمار اقتضا مى‏كند اشكال ندارد.

گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حكمى دارد؟

مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش دادن به غنا محسوب نمى‏شود.

اجراى كنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينكه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حكمى دارد؟

اگر اجراى كنسرت به صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم كه نواخته مى‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر فى‏نفسه اشكال ندارد.

اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهائى كه باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى كودك غير مميّز مى‏شوند، چه حكمى دارند؟ و آيا گوش دادن به نوارهاى مبتذلى كه در آنها زنان به صورت غنا مى‏خوانند ولى طرب‏آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى كه سوار اتوبوس‏هاى عمومى كه غالبا از اين نوارها استفاده مى‏كنند مى‏شوند، چه تكليفى دارند؟

چنانچه موسيقى يا آوازى كه با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ كيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش كردن به آن حرام است حتّى براى كسى كه او را به طرب نيندازد و تحريك نكند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منكر كنند.

آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش كند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعكس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است كه شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفكاك از آن دو حرام كرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است نظير تحريم تجارت و ساخت مجسمه كه فايده‏اى غير از عبادت براى آن متصوّر نيست، بنابر اين انتفاء مناط و علت حكم در اين زمان ، مستلزم انتفاء حرمت است؟

گوش دادن به غنا كه عبارت است از ترجيع صدا به نحوى كه طرب‏انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقا حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعكس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏كند و حرمت غنا و مجسمه‏سازى و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احكام ثابت فقه شيعه محسوب مى‏شوند و دائر مدار ملاكات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلكه تا زمانى كه اين عنوان حرام بر آنها صدق كند، حكم آنها حرمت و وجوب اجتناب بطور مطلق است.

دانشجويان دانشكده علوم تربيتى بايد در مرحله دروس اختصاصى در درس سرودها و آوازهاى انقلابى شركت كنند زيرا در آنجا قطعه‏هاى موسيقى را آموخته و بطور اجمالى با آنها آشنا مى شوند. وسيله اصلى فراگيرى اين درس ارگ است، آموختن اين درس كه جزء واحدهاى اجبارى است چه حكمى دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذكور براى ما چه حكمى دارد؟ و بخصوص خواهران نسبت به اجراى تمرين در برابر مردها چه وظيفه‏اى دارند؟

استفاده از آلات موسيقى فى‏نفسه براى اجراى سرودهاى انقلابى و برنامه‏هاى دينى و فعاليت‏هاى فرهنگى و تربيتى مفيد، اشكال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگى و ياددادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذكور اشكال ندارد و خواهران مى‏توانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در كلاس درس حاضر شوند.

بعضى از ترانه‏ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مى‏داند ولى نمى‏دانيم كه آيا خواننده، قصد خواندن يك ترانه انقلابى را داشته يا يك ترانه طرب‏آور و لهو را، با توجه به اينكه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه‏هاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريك مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانه‏ها چه حكمى دارد؟

اگر كيفيت آنها از نظر شنونده عرفا، طرب‏آور و لهوى نباشد، گوش دادن به آنها اشكال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى كه مى‏خواند در اين باره تأثيرى ندارد.

جوانى بعنوان مربّى و داور بين‏المللىِ بعضى از ورزشها بكار اشتغال دارد. شغل او اقتضا مى‏كند كه به بعضى از باشگاههائى وارد شود كه غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مى‏شود، با توجه به اينكه اين كار مقدارى از هزينه‏هاى زندگى او راتأمين مى‏كند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او كم است، آيا اين كار براى او جايز است؟

اين شغل براى او اشكال ندارد هر چند گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش دادن به آن اجتناب كند و آنچه كه بدون اختيار به گوش او مى‏خورد، اشكال ندارد.

آيا فقط گوش دادن به موسيقى، حرام است يا اينكه شنيدن آن هم حرام است؟

شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‏آور حكم گوش دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد كه شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب مى‏شود.

آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى كه استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟

تلاوت قرآن كريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن كريم اشكال ندارد، بلكه امر راجحى است مشروط براينكه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

طبل زدن در جشن‏هاى ميلاد و غير آن چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق حرام است.

آلات موسيقى كه دانش‏آموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مى‏كنند چه حكمى دارند؟

آن دسته از آلات موسيقى كه در نظر عرف از آلات مشترك قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مى‏شوند، جايز است بطور غير لهوى براى مقاصد حلال بكار گرفته شوند ولى آلاتى كه عرفا از آلات مخصوص لهو محسوب مى‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.

آيا ساخت سنتور كه از آلات موسيقى محسوب مى‏شود و كسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره‏گيرى از اموال و كمك به ساخت سنتور به منظور توسعه و تكميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟

استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى كه به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشكال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذكور فى‏نفسه اشكال ندارد.

چه آلاتى لهو محسوب مى‏شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟

آلاتى كه نوعا در لهو و لعب بكار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند.

آيا گرفتن اجرت براى تكثير نوارهاى صوتى كه محتوى امور حرامى هستند جايز است؟

هرنوار صوتى كه گوش دادن به آن حرام است، تكثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.

آيا دست زدن براى زنان در مجالس شادى زنانه مانند ولادت‏ها وعروسى‏ها جايز است؟ و بر فرض جواز اگر، صداى آن به بيرون از مجلس برود بطوريكه به گوش مردان بيگانه برسد، چه حكمى دارد؟

دست زدن به نحو متعارف اگر مفسده‏اى بر آن مترتب نشود، اشكال ندارد حتّى اگر اجنبى صداى آن را بشنود.

دست زدن همراه با شادى و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او«صلوات الله عليهم اجمعين» در جشنهايى كه به مناسبت ايام ولادت ائمه معصومين «صلوات الله عليهم اجمعين» و اعياد وحدت و مبعث برگزار مى‏شود چه حكمى دارد؟ اگر اين جشن‏ها در مكانهاى عبادت مانند مسجد و نمازخانه‏هاى ادارات و مؤسسات دولتى و يا حسينيه‏ ها برگزار شوند، حكم آنها چيست؟

بطوركلى كف‏زدن فى‏نفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعياد يا براى تشويق و تائيد و مانند آن اشكال ندارد ولى بهتر است فضاى مجالس دينى بخصوص مراسمى كه در مساجد و حسينيه‏ها و نمازخانه‏ها برگزار مى‏شود، به ذكر صلوات و تكبير معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.

آيا رقص محلى در عروسى‏ها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟

اگر رقص بگونه‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده ويا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد، جايز نيست و شركت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد كار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم كار حرامى‏باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد.

رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى كه حرام باشد، آيا ترك مجلس بر شركت كنندگان واجب است؟

رقص بطور كلى اگر بگونه‏اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم كار حرام و ياترتّب مفسده‏اى باشد، حرام است و تَرك آن مجلس به عنوان اعتراض بر كار حرام، چنانچه مصداق نهى از منكر محسوب شود، واجب است.

رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حكمى دارد؟

اگر بگونه‏اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد و يا زن در بين مردان بيگانه برقصد، حرام است.

رقص دسته‏جمعى مردان چه حكمى دارد؟ مشاهده رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حكمى دارد؟

اگر رقص بگونه‏اى باشد كه موجب تحريك شهوت شود و يا مستلزم كار حرامى‏باشد، حرام است، ولى اگر نگاه كردن به آن باعث تأييد فرد گناهكار و تجّرى او و ترتّب فساد نشود، اشكال ندارد.

رقص مرد براى مرد و زن براى زن چه حكمى دارد؟ اگر رفتن به عروسى بخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشكال شرعى دارد؟

بطور كلى اگر رقص بگونه‏اى باشد كه منجر به تحريك شهوت شود يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد، حرام است. ولى اصل شركت در عروسى‏هايى كه احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى كه به عنوان تأييد، مرتكب كار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشكال ندارد.

آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟

اگر رقص زن براى شوهرش يا برعكس، همراه ارتكاب حرامى نباشد، اشكال ندارد.

آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هر چند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟

اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هر چند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.

زن شوهردارى در عروسيها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مى‏رقصد و اين عمل را چندين بار تكرار كرده و امر به معروف و نهى از منكر شوهرش در او اثر نمى‏كند، تكليف چيست؟

رقص زن در برابر بيگانگان مطلقا حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فى‏نفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مى‏گردد.

رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى كه آلات موسيقى در آنها بكار مى‏رود چه حكمى دارد؟ و تكليف ما دربرابر آن چيست؟

رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى كه موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است و بكارگيرى آلات موسيقى و گوش دادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مكلّفين در اين موارد نهى‏ازمنكر است.

رقص كودك مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينكه پسر باشد يا دختر، چه حكمى دارد؟

كودك غيربالغ چه پسر و چه دختر تكليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص كنند.

ايجاد مراكزى براى آموزش رقص چه حكمى دارد؟

ايجاد مراكز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.

رقص مردان در برابر زنانى كه از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى كه از محارم آنان هستند، اعم از اينكه سببى باشند يا نسبى، چه حكمى دارد؟

در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمى‏كند كه در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم.

آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسى‏ها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى بكار روند چه حكمى دارد؟

اگر به صورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فى‏نفسه اشكال ندارد، ولى بكارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طرب‏آور، به هيچ وجه جايز نيست.

«دبكة» چه حكمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است كه در آن افراد دستها را به هم انداخته و بگونه‏اى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حركات بدنى به زمين مى‏كوبند كه صداى شديد و منظمى ايجاد مى‏كند.)

دبكة حكم رقص را دارد. بنابر اين اگر بگونه‏اى باشد كه شهوت را تحريك كند يا همراه با استفاده از آلات لهو و بصورت لهوى باشد و يا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد.

-----------------------------------------------------------

منبع حکومتی: خاتمی به خارج از کشور رفت

سایت حکومتی پرچم نزدیک به باند احمدی نژاد: سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق به خارج از کشور عزیمت کرده است. هنوز از کشور مقصد خاتمی و همچنین برنامه سفر و زمان بازگشت وی به کشور خبری منتشر نشده است. چندي پيش رسانه‌ها از ممنوع الخروج شدن وی خبر داده بودند.

-----------------------------------------------------------

سخنگوی رژیم: تولید صفحه سوخت هسته ای تا چند ماه آینده

سایت خبرآنلاین: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا چند ماه آینده با تولید صفحه سوخت هشتمین کشور در تکمیل تولید چرخه سوخت خواهیم شد.

مهندس علی شیرزادیان، سخنگو سازمان انرژی اتمی در گفت و گویی با خبر آنلاین درباره چگونگی تولید صفحه سوخت برای تولید سوخت هسته ای و بهره گیری از اورانیوم 20 درصد پرداخت.

اهم اظهارت سخنگوی سازمان انرژی اتمی را در ادامه بخوانید.

درمورد تهیه سوخت با غنای20% - که تنها مورد مصرف آن راکتور تحقیقاتی تهران است - بر پایه اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کلیه کشورهای عضو، حق غنی سازی با هر معیاری برای مصارف صلح آمیز را دارند، آژانس بر اساس ماده سه اساسنامه خود نیز موظف است نیازهای اعضاء را برطرف نماید. بر این اساس با توجه به کاهش ذخیره سوخت این راکتور، سازمان انرژی اتمی ایران از چند ماه گذشته سعی نمود سوخت مورد نیاز خود را از طریق آژانس تهیه نماید، اما این درخواست که کاملا قانونی است در چرخه تصمیمات قدرت‌های بین‌المللی قرار گرفت و آنها با تبلیغات و بزرگنمایی سعی در بهره‌برداری سیاسی نمودند و در مواضعی غیر مسئولانه اعلام کردند اگر سوخت 5/3 درصد تولید شده در ایران را از این کشور خارج کنیم، احتمال دستیابی ایران به بمب اتم کاهش می یابد. در حالیکه این سوخت درخواستی مربوط به راکتوری است که سالانه 850000 بیمار ایرانی از محصول رادیوداروی آن استفاده می‌کنند.
در نهایت جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید که خود رأسا جهت غنی سازی سوخت با غنای 20% اقدام نماید. لذا در پی دستور صریح رئیس جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران غنی سازی با غنای 20% در یک زنجیره 164تایی در سالن تحقیقات مجتمع غنی سازی نطنز ، زیر نظر بازرسان و دوربین‌های آژانس آغاز شد و به لحاظ فنی نتیجه مطلوب حاصل گردید .این زنجیره بین 3 تا 5 کیلو گرم در ماه اورانیوم با غنای 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران تولید می کند. این موضوع با وجود تشکیک دولت‌های غربی به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
ساخت صفحه سوخت نیز بخش کوچکی از چرخه کامل سوخت هسته‌ای است و هنگامی که اعلام می‌شود کشور به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافته و هشتمین کشور دنیا در این زمینه است به این معنی است که توانایی علمی و عملی تمام این فرآیند را به دست آورده است.از این رو مقدمات این کار در مرکز سوخت راکتور های هسته ای در اصفهان فراهم شده است. ما تاکنون تجربه تولید قرص سوخت را داشته‌ایم و اولین بار است که در مسیر تولید صفحه سوخت حرکت می کنیم . ما دانش فنی این کار را در اختیار داریم ، اما با تامل در این زمینه پیش می‌رویم و می‌توان گفت طی ماه‌های آینده همچون دیگر دستاوردهای موفق گذشته، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت . مرکز سوخت راکتورهای هسته ای در اصفهان از مهمترین مراکز زیر مجموعه سازمان است که آخرین مراحل چرخه سوخت هسته‌ای در آنجا انجام می‌شود.
تاسیسات هسته‌ای اصفهان انجام مراحل پایانی فرآیند چرخه سوخت هسته‌ای را بر عهده دارد. یکی از وظایف جانبی که می توان برای این مرکز تعریف کرد، تولید اورانیوم فلزی با غنای 7/19 درصد به میزان 30 کیلوگرم در سال جهت راکتور تحقیقاتی تهران است. UO2 یا دی‌اکسید اورانیوم ماده نهایی برای ساخت میله‌های سوخت راکتورهای اتمی است. این ماده پس از تهیه به کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ای (FMP) واقع در اصفهان -که آخرین حلقه از چرخه سوخت هسته‌ای است- منتقل می‌شود تا برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک آماده شود. همانطور که پیش از این اشاره شد این تاسیسات تجربه ارزشمند تولید قرص سوخت طبیعی و غنای تا 5% را داشته است اما از این قابلیت نیز برخوردار می باشد که طی یک بازه زمانی چندین ماهه،صفحه‌های سوخت اورانیوم با غنای 20% را نیز تولید نماید . توانایی بالقوه در این زمینه وجود دارد که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

-----------------------------------------------------------

رژيم تهران سايت تلويزيون فرانس 24 را فيلتر كرد

به گزارش خبرگزارى فرانسه، شبکه تلويزيونی فرانس 24 روز جمعه اعلام كرد رژيم تهران سايت متعلق به اين شبکه خبری را فيلتر كرده است

اين شبکه خبرى فرانسوى طى بيانيه ای اعلام كرد كانال فرانس 24 از طريق منابع مختلف مطلع شده است كه وب سايت اين شبکهwebsite france24. com ديگر در ايران قابل دريافت نيست.

خبرگزارى فرانسه نوشت، اين اقدام رژيم تهران به عنوان يک عمل سانسور توصيف شده است.

شبکه تلويزيونى فرانس 24 كه بزبان فرانسوى، انگليسى و عربى برنامه پخش مى كند اين اقدام رژيم تهران را ناشى از دادن پوشش خبرى به مخالفين رژيم دانست.

در بيانيه شبکه تلويزيونى فرانس 24 گفته شده است اين سانسور در زمانى صورت مى گيرد كه تمامى تيم هاى سردبيرى اين تلويزيون به ‌طور روزانه تحولات مربوط به جنبش مخالفين در ايران را به‌ طور مشخص با كمک از شبكه اجتماعى اينترنت و تصاوير آماتورى كه توسط اينترنت ارسال مىشود، دنبال مى كنند.

آژانس مخابرات و ارتباطات سازمان ملل هفته گذشته از رژيم تهران خواسته بود تا ارسال پارازيت و ايجاد اخلال عليه كانالهاى راديو تلويزيونى خارجى را متوقف نمايد.

اتحاديه اروپا نيز متعهد به اقدام عليه فيلترينگ سايتهاى اينترنتى و بلوكه كردن كانالهاى ماهوارهاى توسط رژیم تهران شده است.

-----------------------------------------------------------

فرار هم جنس گرایان از ايران درحال افزایش است

العربیه: بر اساس گزارش هایی در باره اوضاع هم جنس گران در ایران فرار چنین افرادی در پی حوادث اخیر این کشور افزایش یافته وبه همان نسبت از دیگر کشورها تقاضای پناهدگی کرده اند.

روزنامه واشنگتن پست در شماره روز جمعه خود در گزارشي به قلم آنتوني فايولا گریختن يک پسر جوان ايراني هم جنس گرا به کشور همسایه ترکيه را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش با اشاره به اظهارات رئیس جمهور ایران در سال 2007 در دانشگاه کالیفرنیا که گفته بود "هیچ هم جنس بازی در ایران وجود ندارد" آمده است که این جوان "يکي از افزون بر 300 هم جنس گرا است که پس از به قدرت رسیدن احمدي نژاد، کشور ايران را ترک کرده اند."

این روزنامه در ادامه می نویسد :"آزادي نسبی در ترکيه براي هم جنس گرایان ايراني که از کشوري مي آیند که چنين رابطه ای جنسي در آنجا مجازات اعدام دارد، ترکيه سکولار را مکانی آسوده تر برای زندگی می بینند."

گزارش واشنگتن می افزاید :" اغلب هم جنس گرایان ايراني پس از عبور از مرز و ورود به ترکيه به 2000 پناهجوي ايراني در آنجا می پیوندند که اکثر آنها ناراضيان سياسي و مرتدهاي مذهبي هستند. آنها بايد دو تا سه سال در ترکیه در صف انتظار برای موافقت سازمان ملل با درخواست پناهندگی شان بمانند."

سازمان های مدافع حقوق بشر در گزارش های خود درباره گریختن هم جنس گرایان به این مساله اشاره دارند که شمار آنها طي ماه هاي اخير افزايش یافته و برخي از این افراد سعي کردند به مبارزات ضد دولتي پس از انتخابات ماه ژوئن ملحق شوند اما با سرکوب ناراضيان، فرار این گروه ها نیز از ايران افزایش یافت.

واشنگتن پست در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد :" برخي از هم جنس گرایانی که هم اکنون در ترکيه هستند بخشی از صدها هم جنس گرای ایرانی هستند که با پيوستن به جنبش حمايت از حقوق هم جنس بازها از طریق شبکه هاي اجتماعی اينترنت و با ارسال پيام هاي سياسي حمایت خود را از مخالفان احمدي نژاد نیز اعلام کردند.."

در ادامه این گزارش آمده است :"طي اعتراضات در تهران شماری از آنها حتي نمادهايي از جنبش هم جنس گرایی غرب را حمل کردند و برخي نیز که از اهالی شهرهايي مانند شيراز هستند مي گويند که گروه هاي دانشجويي از مشارکت آنها استقبال کردند، اما درپی سرکوب سریع جنبش آنها به وسیله دولت ودستگیری هم جنس گرایان، مراکز تجمع آنها بسته شده ..ودولت با رديابي پايگاه هاي اجتماعی اينترنتي هم جنس گرایان به کارفرمایان و خانواده هايشان درباره جرم خلاف مذهب آنها اطلاع داد. "

همه اين عوامل در نهایت منجر به فرار بسیاری از ايرانيان همجنس گرا از اين کشور شده است.

-----------------------------------------------------------

انتقال زندانی سیاسی به سلولهای انفرادی بند سپاه

انتقال زندانی سیاسی رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،زندانی سیاسی رضا جوشن در پی مصاحبه خانواده اش با رسانه های بین المللی فارسی زبان و تشریح وضعیت وخیم جسمی مادر این خانواده و شرایط غیر انسانی حاکم بر زندانیان سیاسی، پس از تهدید این خانواده توسط محبی سر بازجوی وزارت اطلاعات به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شد.
در راستای تشدید فشارهای غیر انسانی و طاقت فرسا علیه زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج روز دوشنبه 9 فروردین ماه زندانی سیاسی رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه که در اختیار بازجویان وزارت اطلاعات است منتقل شد . انتقال رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه بدستور سربازجوی وزارت اطلاعات محبی صورت گرفت. آقای جوشن در طی 2 ماهی که در بند سپاه بود تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی سربازجوی وزارت اطلاعات محبی قرار داشت. محبی در حالی که دست بند و پابند به او زده بود برای مدت طولانی وی را با باتون های برقی مورد شکنجه قرار داد.
گفته می شود پس از مصاحبه این خانواده و تشریح وضعیت وخیم جسمی مادر این خانواده خانم زهرا اسدپور گرجی و شرایط قرون وسطائی حاکم بر فرزند این خانواده (رضا جوشن) در زندان گوهردشت کرج با رسانه های بین المللی فارسی زبان ،محبی سربازجوی وزارت اطلاعات با این خانواده تماس گرفت و با عربده کشی و فحاشی این خانواده را مورد تهدید قرار داد و گفت: عواقب کار خودتان را خواهید دید.پس از تهدید این خانواده محبی اقدام به انتقال زندانی سیاسی رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه نمود.
در حال حاضر تعداد از زندانیان سیاسی در سلولهای انفرادی و در شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی بسر می برند که از جمله آنها ، بهروز جاوید طهرانی در سلولهای انفرادی بند 1 و منصور اسالو در بند 5 معروف به بند متادون می باشند.
لازم به یادآوری است که رضا جوشن 25 ساله 10 آذر ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات در منزل دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شدو پس از 2 ماه از بند سپاه به بند 4 منتقل شد.مامورین وزارت اطلاعات همچنین در روز16 آذرماه به منزل خانواده جوشن یورش بردند و خانم زهرا اسدپور گرجی مادر این خانواده را دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند و پس از چند هفته بازجویی و شکنجه های جسمی و روحی به بند زنان زندان گوهردشت کرج منتقل کردند. زندانی سیاسی زهرا اسد پور گرجی و فرزندش پیش از این بدلیل دیدار خانوادگی با فرزندش در قرار گاه اشرف در عراق دستگیر و 16 ماه در زندان گوهردشت کرج بسر بردند و پس از پایان محکومیت غیر انسانی خود آزاد شدند. آنها 19 بهمن ماه 1388 در شعبه 1 دادگاه انقلاب توسط فردی بنام عاصف حسینی رئیس این شعبه به حکم سنگین و غیر انسانی 1 سال تبعید به زندان زنجان و 4 سال تبعید به روستای قیلار زنجان محکوم شدند.
اقدامات سرکوبگرانه مردم در شهر کرج و حومه توسط فردی بنام محبی از سربازجوی وزارت اطلاعات در بند سپاه واز مسئولین اداره اطلاعات کرج صورت می گیرد. این فرد در دستگیری ،بازجوئی و شکنجه دانشجویان تربیت معلم ،بهائیان،دراویش، زنده یاد امیر حسین حشمت ساران، دستور تبعید یاسر مجیدی به زندان بجنورد ،دستگیری علی معزی و شرکت کنندگان در اعتراضات اخیر و صدها نفر در سالیان گذشته شخصا به دستور وی صورت گرفته است. او همچنین افراد دستگیر شده اعتراضات چند ماه اخیر را در بند سپاه زندان گوهردشت کرج مورد بازجوئی و تحت شکنجه های غیر انسانی قرار می دهد. مشخصات ظاهری سربازجوی وزارت اطلاعات محبی حدودا 52 ساله ،دارای چشمانی آبی،قد بلند ،موهای جوگندمی،چهره ای سفید می باشد.محل کار او درمسلم بن عقیل نرسیده به سه راه گوهردشت است. شماره تلفن محل کار این فرد در اداره اطلاعات کرج 0261.4410163 می باشد.شیوه بازجوئی این فرد از دستگیر شدگان وارد شدن به مسائل خصوصی آنها است و از این طریق فشارهای روحی و جسمی را بر زندانیان سیاسی افزایش می دهد تا شاید آنها را وادار به اعترافات دروغین کند. این فرد همراه با بازجوی دیگری بنام رضا عرفانی بازجوئی از دستگیر شدگان را به عهده دارد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شدت یافتن فشارها بر زندانیان سیاسی اسیر و بی دفاع که در حال طی کردن محکومیت غیر انسانی و غیر قانونی خود هستند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به جنایتهای سازمان یافته و سیستماتیک در زندانهای این رژیم علیه مردم ایران خواستار ارجاع پرونده نقض فاحش حقوق بشر به شورای امنیت سازمان ملل برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا در این باره است.

14 فروردین 1388 برابر با 03 آپریل 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان جهانی علیه شکنجه

-----------------------------------------------------------

سیزده بدر؛ درگیری مردم با مزدوران رژیم در منطقه‏ پاوه

سایت ایکنا: روز جمعه سیزدهم فروردین‏‏ماه، میان مأمورین انتظامی رژیم و مردم در منطقه‏ی پاوه درگیری‏هایی روی داد.
به گزارش خبرگزاری کردستان، این درگیری به دنبال آن روی داد که صبح روز سیزده‏بدر، نیروهای انتظامی رژیم در محل "پل دوآب" با ایجاد مزاحمت علیه گردشگرانی که از شهر کرمانشاه و سایر مناطق استان آمده و قصد سفر به منطقه‏ی تفریحی نوسود را داشتند، اقدام به جلوگیری از عبور آنان نمودند. این اقدام نیروی انتظامی سبب اعتراض مردم شده و درگیریهایی میان آنها به وقوع پیوست.
رویارویی شجاعانه‏ی مردم با نیروهای انتظامی سرانجام باعث شکست و متواری شدن نیروهای انتظامی گردیده و مردم توانستند پیروزمندانه به تفریح خود در روز سیزده‏بدر ادامه دهند.

-----------------------------------------------------------

فعال حقوق بشر همچنان در سلول انفرادی اطلاعات سپاه

خبرگزاری هرانا - مرجان صفری فعال حقوق بشر در بند همچنان در سلول انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران نگهداری می شود.

مرجان صفری فعال حقوق بشر که در یورش سازمان یافته به فعالین حقوق بشری در 11 اسفند ماه سال گذشته بازداشت و روانه بند 2 الف سپاه پاسداران شده است با گذشت بیش از یک ماه همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.

اتهام خانم صفری از سوی دادستان تهران تحت عنوان جرایم اینترنتی اعلام شده است و نامبرده تا کنون یکبار حق ملاقات با خانواده را یافته است.

اکثر فعالین حقوق بشری بازداشت شده پس از یازدهم اسفند ماه از حق دسترسی به وکیل مستقل محروم هستند و پیگیری های خانواده بازداشت شدگان تا کنون بی نتیجه بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر نسبت به رفتاری های فرا قانونی با فعالین بازداشت شده طی اطلاعیه مطبوعاتی ابراز نگرانی کرده بود.

-----------------------------------------------------------

آمار رسمی از افزایش شعارنویسی بر دیوارها

سایت حکومتی جهان نیوز: شعار نویسی پس از انتخابات امسال در شهرهای بزرگ گسترش قابل توجهی پیدا کرد و محتوای آن از شعار نویسی خدماتی و تجاری به شعر نویسی سیاسی تغییر پیدا کرده است.

شعار نویسی در سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به سالهای پیش از آن داشت، به طوری که یک مقام مسؤول در این رابطه رشد شعار نویسی در این ایام را بیش از 10 برابر برآورد کرده است.

قائم مقام زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شعار نویسی در چند ماه اخیر رشد نامتعارف داشته و رفع آن به مشکلی برای همه مناطق تبدیل شده است گفت: بسیاری از همکاران ما در شهرداری موظف شده اند در خودرو هایشان اسپری های سفید رنگ داشته باشند تا در مسیر رفت و آمد از منزل به محل کار ،اگر با موردی مواجه شدند در جا به امحاء شعار ها اقدام کنند.

به گفته وی حساسیت این نوشته ها بالا است و ما سعی می کنیم با از بین بردن آنها التهاب را کم کنیم.

وی در گفتگو با ماهنامه مهر نو وابسته به بهزیستی گفت: پیش از انتخابات شعار نویسی یک دهم اوضاع موجود بود و گرایش های سیاسی و جناحی هم در آنها وجود نداشت و بیشتر شکل خدماتی داشت.

-----------------------------------------------------------

جمعيت ایران از مرز 74 ميليون نفر گذشت

ايسنا: بر اساس آنچه در پايگاه اطلاع رساني مركز آمار ايران مشاهده مي‌شود، جمعيت كشور هم اكنون از مرز 74 ميليون نفر عبور كرده ‌است.

ساعت جمعيتي اين پايگاه امروز 14 فروردين سال 1389، جمعيتي بيش از 74 ميليون و 111 هزار نفر را براي كشورمان نشان مي‌دهد.

اين در حالي است كه رقم مربوط به جمعيت كشور بر اساس اين شمارنده در حال افزايش است.

-----------------------------------------------------------

تحقیق در مورد ارسال غیرقانونی ابزارهای غنی سازی به ایران

رادیو فرانسه: یکی از مأموران تحقیق آژانس که در این گونه تحقیقات تجربۀ زیاد دارد، به روزنامۀ آمریکائی گفته است که جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال اخیر در حدود ده بار برای دستیابی به " ابزارهای اندازه گیری خلاء و سوپاپ های خطر" برای غنی سازی اورانیوم تلاش کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی سرگرم تحقیق در مورد چگونگی دستیابی یک شرکت ایرانی به ابزارهای "اندازه گیری خلاء و سوپاپ های خطر" مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم هستند.

روزنامۀ آمریکائی "وال استریت جورنال" در روز شنبه نوشت این تحقیقات زمانی آغاز شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهم ژانویۀ سال جاری ایمیلی دریافت کرد که در آن از ارسال این وسایل به ایران به گونه ای "تؤام با دقت و مخفیانه" و از طریق یک شرکت چینی مستقر در شانگهای خبر داده شده بود.

بر اساس این ایمیل، شرکت ایرانی "جاودان مهر توس" این ابزار را ظرف هفته های اخیر از شرکت "ویکاس کومار تالوار"* – یک شرکت واسطه به نمایندگی یک شرکت چینی به نام "ژی جیانگ اواهی ترید کورپوریشن"* به ایران رسانده است. شرکت چینی "ژی جیانگ اواهی ترید کورپوریشن" خود از شرکت های وابسته به یک گروه چینی دیگر است.

یکی از مأموران تحقیق آژانس که در این گونه تحقیقات تجربۀ زیاد دارد، به روزنامۀ آمریکائی گفته است که جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال اخیر در حدود ده بار برای دستیابی به این "سوپاپ های خطر" برای غنی سازی اورانیوم تلاش کرده است. این مقام که هویتش فاش نشده افزود این تلاش در برخی موارد با موفقیت همراه بوده است.

این وسیله که در گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن از آن به عنوان "سخت افزار" یاد شده است به وسیلۀ یک شرکت فرانسوی تولید می شود که تا ماه دسامبر سال گذشته به یک شرکت آمریکائی تعلق داشته است.

به گفتۀ مقامات آژانس در گفتگو با "وال استریت جورنال"، برخی از تولیدات شرکت ها بدون اطلاع آن ها به ایران می رسد.

خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود یادآوری می کند که مقالۀ روزنامۀ آمریکائی در زمانی منتشر می شود که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سرگرم اعمال فشار بر چین و دیگر اعضای شورای امنیت برای وادار کردن شان به تصویب قطعنامه ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور است.

-----------------------------------------------------------

یک ماه بی خبری از سرنوشت یک فعال حقوق بشر

خبرگزاری هرانا - از سرنوشت مهدی خدایی، فعال حقوق بشر و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری، هیچ اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، از سرنوشت مهدی خدایی، همکار سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که در پی یورش های سازمان یافته ی 11 اسفندماه و سناریو سازی بر علیه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت شده است، علیرغم پیگیری مستمر خانواده هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

این فعال سابق دانشجویی که در زمان دستگیری در حال گذران دوران مرخصی سربازی خود بوده است اخیراً از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود، نامبرده در این پرونده حداقل 3 روز را به دلیل شکنجه و جراحات وارده در بیمارستان قمر بنی هاشم وزارت اطلاعات بستری شده بود.

لازم به ذکر است در راستای سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالین حقوق بشری خواسته همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طی دو ماه گذشته دست کم 41 تن در ایران بازداشت شدند.

-----------------------------------------------------------

ممنوع الملاقات شدن آیت الله بروجردی در زندان اوین

وبلاگ بام آزادی: روز شنبه 14 فروردین 1389 و در پی اعلام ممنوع الملاقات بودن آقاي بروجردي ، مامورین زندان اعلام نمودند: " این زندانی تا اطلاع ثانوی ممنوع الملاقات می باشد! "
با توجه به تهديدها و توطئه های جدیدی که طی اسفندماه 1388 برای از بین بردن این مبارز عقیدتی سیاسی طرح ریزی شده بود، قطع ملاقاتهای وی باعث تشديد نگراني ها شده است.
بنابر شواهد موجود، مسئولین کوته فکر زندان اوین و دادگاه ویژه روحانیت ، بر این باورند که با شدت بخشیدن به اعمال شکنجه و از جمله قطع ارتباط آقاي بروجردي با خانواده خویش و بی اطلاعی مجامع خبری و مدافعین حقوق بشر از وضعیت ایشان ، زمینه برای قتل و یا وادار ساختن این دگر اندیش زندانی برای تسلیم شدن در برابر خواسته های حکومت ، مهیا می شود.
ممنوع الملاقات شدن آقاي بروجردي در شرایطی صورت می گیرد که ایشان در معرض نابینایی قرار گرفته است و از بيماريهاي خطرناكي از جمله تنگی نفس، نارسائي هاي قلبی و کلیوی رنج مي برد و نياز ضروري به انجام معالجات پزشكي در بیمارستانی مجهز دارد .

-----------------------------------------------------------

خبرنگار رژیم در رم به جاسوسی متهم شد

رادیو آلمان: به گزارش خبرگزاری مهر دولت ایتالیا در گزارشی اعلام کرده که حمید معصومی‌نژاد که به عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم فعالیت می‌کرده، یک مامور ارشد وزارت اطلاعات ایران است. در این گزارش آمده است که در جریان استراق سمع مشخص شده که معصومی‌نژاد به عنوان فعالیت‌های پوششی گاهی خود را کارمند و مامور شرکت هواپیمایی ایران معرفی می‌کرده است.

-----------------------------------------------------------

بمب اتم روی میز رژیم و طرفهای خارجی آن

منصور امان

به موازات شدت گرفتن تلاشهای بین المللی برای اعمال تحریمهای تازه علیه رژیم جمهوری اسلامی، طرفهای خارجی حاکمان ایران با لحن صریح تری از اهداف واقعی ماجراجویی هسته ای آنها سُخن می گویند.

پس از اشاره مُستقیم رهبران بریتانیا، آلمان و فرانسه به ماهیت نظامی پروژه هسته ای رژیم مُلاها و نیز ابراز "نگرانی" بی پیشینه روسیه در همین باره، اکنون رییس جمهور آمریکا نیز به طور شفاف اعلام خطر کرده است: "همه ی نشانه ها بیانگر آن است که رژیم ایران در پی ظرفیت سازی به منظور ساخت بُمب اتُمی می باشد."

ارزیابی هُشدار دهنده طرفهای خارجی رژیم ولایت فقیه از پرونده هسته ای آن و اعلام وضعیت قرمز، یک تغییر رویکرد عُمده در سیاست غرب، روسیه و همینطور چین نسبت به مواضع پیشین خود که در آنها آگاهانه تهدید دستیابی حاکمان ایران به جنگ افزار هسته ای ناچیز جلوه داده می شد یا احتمال آن تنها در آینده ای نامعلوم ترسیم می گردید، به شُمار می آید.

سیاست مزبور که ماراتُن مُذاکره، بازی موش و گُربه و بندبازی بین شلاق و شیرینی را در کارنامه اش به ثبت رسانده، در عمل فُرصت و امکان فراروییدن بُحران هسته ای رژیم مُلاها به مرحله خطرناک کُنونی را فراهم آورد. تاکتیک سرپا نگه داشتن بوکسور گیج در گوشه ی رینگ، منافع مُتنوعی برای به کار گیرندگانش داشت.

روسیه و چین می توانستند با حفظ تنش در مُناسبات غرب و جمهوری اسلامی، ضمن ایجاد مانع بر سر راه نفوذ بیشتر رقیبان در خاورمیانه، مُشتریان قدرشناس خود را نیز چپاول کنند. ایالات مُتحده از این رویکرد برای مُدیریت پیامدهای اشغال عراق و افغانستان و نیز تحکیم سُلطه در خلیج فارس بهره می بُرد و سرانجام اروپا قادر بود از پُشت عینک مزبور با یک چشم به منافع بازرگانی با جمهوری اسلامی و حوزه های سیاسی که تشکیل می دهد و با چشم دیگر به ایده شراکت در "نظم نوین جهانی" بنگرد.

رد پای این سیاست را در گُزارش "شورای اطلاعات ملی" آمریکا می توان مُشاهده کرد. نهاد مزبور که مُتشکل از 16 سازمان جاسوسی و اطلاعاتی این کشور است در آذر ماه 86 اعلام کرد، "اطمینان زیادی" دارد که رژیم ایران در سال 2003 برنامه توسعه تسلیحات هسته ای خود را مُتوقف کرده و "اطمینان نسبی" دارد که تا تابستان 2007 هم آن را از سر نگرفته است.

در همین چارچوب، واریته "سه تُفنگدار" و "مادام آلبرایت" و سناریوی "مُدره" و "مُحافظه کار" آنها می گُنجد.

از همه اینها اما ثابت قدم تر در نشان دادن دُم خُروس، نهاد بین المللی بازرسی و نظارت فعالیتهای هسته ای مُلاها، آژانس انرژی اتُمی بود که پُشتکارانه، ناشی گریهای رژیم مُلاها را اصلاح و تزیین می کرد. آقای البرادعی، رییس وقت آژانس به تازگی علت این سند سازیها را "کوشش برای جلوگیری از جنگ" عُنوان کرده است.

اکنون چنین می نماید که موضوع اصلی سرانجام روی میز گُذاشته شُده باشد. این یک نشانه مُطمین از اشباع ظرفیت رویکرد پیشین است. در همین حال تحول مزبور به طور مُجرد قادر نیست همه ی زوایای موضع جدید را توضیح بدهد.

-----------------------------------------------------------

شکنجه دانشجوی کرد در زندان اوین

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

جهانگیر عبداللهی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در زندان اوین تحت فشار و شکنجه‌ی جسمانی برای پذیرفتن اتهاماتش قرار دارد.

به گزارش منابع آگاه، بازجویان پرونده در طول بازجویی‌های طولانی‌مدت این دانشجوی کرد، وی را «مجبور به نشستن روی زمین» کرده‌اند و همین امر سبب شده تا وی به دلیل مشکلات عضلانی «چندبار» به بهداری زندان اوین منتقل شود.

همچنین مسئولان زندان قرص‌هایی را به عنوان دارو به وی داده‌اند که مصرف آن‌ها موجب «بی‌خوابی شدید» شده و عبداللهی به مدت «سه روز» نتوانسته بخوابد.

از سوی دیگر، وی بارها تهدید به اعدام شده و بازجویان اظهار داشته‌اند وی را «مثل احسان فتاحیان اعدام خواهند کرد.»

گفتنی است این دانشجوی کرد سنی است و بارها از سوی بازجویان به عقاید مذهبی وی توهین شده است.

جهانگیر عبداللهی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر کانون فرهنگی دانشجویان کرد روز ششم بهمن‌ماه‌، هنگام سوار شدن به اتوبوس‌های کوی دانشگاه بازداشت شد.

اين دانشجو در تنها ملاقات كوتاهش با خانواده اظهار داشت برای پذيرفتن اتهام «ارتباط با حزب دمكرات كردستان» تحت فشار قرار دارد.

-----------------------------------------------------------

انزجار عمومى نسبت به سالروز تاسيس رژيم منحوس

روزنامه حكومتى جمهورى اسلامی در سرمقاله خود نسبت به انزجار مردم در رابطه با سالروز رفراندوم 12 فروردین به سوز و گداز پرداخت و نوشت: 12فروردين كه سالروز اعلام استقرار نظام جمهورى اسلامى در ايران است به دليل قرار گرفتن در تعطيلات طولانى نوروز همواره مظلوم است و توجهى به آن نمىشود. اين منبع حكومتى براى سرخ نگهداشتن صورت نظام با سيلى در برابر نفرتى كه مردم از آن دارند، نوشت: آثار و بركات نظام جمهورى اسلامى در داخل و خارج آنقدر زياد و دامنه دار است كه اگر هيچ‌ وقت در تمجيد اين نظام حتى كلمه اى گفته يا نوشته نشود اين آثار و بركات به خودى خود اهميت و عظمت آنرا نمايان مى سازند.