mercredi 2 juin 2010

دو دانشجوی کرد دانشگاه تهران دو روز است ناپدید شده‌اند

رهانا: در دو روز اخیر از وضعیت و سرنوشت دو دانشجوی کرد دانشگاه تهران به نام‌های امجد (هژیر) کردنژاد و جمال رحمتی خبری در دست نیست و گمانه زنی‌ها حاکی از ربایش این دو دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط نهاد های امنیتی است.
دوستان این دو دانشجو می‌گویند این دو تن آخرین بار ساعت ۱۹ روز دوشنبه حوالی میدان ولیعصر تهران مشاهده شده‌اند و بعد از آن دیگر از آنان خبری در دست نیست.
هیچ‌کدام از نهاد‌های امنیتی از جمله پلیس امنیت و وزارت اطلاعات تاکنون بازداشت این دو دانشجو را به عهده نگرفته‌اند. خانواده‌ی ایشان نیز خبری در دست ندارند و در نگرانی به سر می‌برند.
لازم به ذکر است امجد(هژیر) کردنژاد در ۱۲ آذر ماه سال گذشته نیز بازداشت شده بود و این مساله بازداشت دوباره‌ی وی را تقویت می‌کند.

کردنژاد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری به ۲ سال زندان تعزیری محکوم شده است. وی با تودیع وثیقه در بیرون از زندان به سر می‌برد. کردنژاد، اهل سقز و دانشجوی سال آخر جامعه شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

------------------------------------------------------------------------------

مردان خامنه ای : مجریان و مروجان سرکوب ، قتل ، تجاوز و شکنجه مردم ایران

۱۲ خرداد ۱۳۸۹ – کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار گزارشی در آستانه سالگرد انتخابات بحث برانگیز خرداد ۱۳۸۸ و یک سال پس از خشونت وسرکوب بی سابقه در ایران، نام ۱۵ تن از مقامات و افرادی که درانجام سرکوب بی رحمانه و یا ترویج وتحریک برای انجام خشونت علیه تظاهرکنندگان و فعالان جامعه مدنی مسوول هستند مطرح کرد.

این گزارش ۳۶ صفحه ای، “مردان خشونت: مجریان ومروجان سرکوب پس از انتخابات” اطلاعات جزیی از عملکرد یا مسوولیت ۱۵ تن از مسولان ومقامات ایرانی که در مسولیت سیاست اعمال شده و یا ترویج و تحریک برای اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان هستند فراهم می سازد. این گزارش همچنین به صورت چندرسانه ای در وب سایت کمپین قابل دسترس می باشد:اینجا

هادی قائمی سخنگوی کمپین دراین زمینه گفت:” یک سال از سرکوب بی سابقه گذشته و هیچ کسی برای خشونت بی حصری که علیه شهروندانی ایرانی به کار برده شد پاسخگو نگهداشته نشده است. زمان آن رسیده است که برای دفاع از حقوق مردم ایران و قربانیان قتل، شکنجه و تجاوز بایستیم وخواستار پاسخگویی مسببان چنین اعمالی باشیم.”

اگرچه قوه قضاییه ایران به سرعت برای دستگیرکردن وتعقیب قضایی مخالفان ومعترضان درشمارکثیری از دادگاه های غیرعادلانه اقدام کرد، اما هیچ قدمی برای مشخص کردن هویت و مسوول نگاهداشتن کسانی که ارتکاب به اعمال بی رحمانه کردند انجام نداده است.

براساس اطلاعاتی که توسط منابع دولتی منتشر شده است حداقل ۴۸ تن از معترضان یا تظاهرکنندگان در جریان تجمعات خیابانی سال گذشته کشته شدند وچهار تن از زندانیان در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه جان باختند. براساس گفته های فعالان حقوق بشر ایران شمار کسانی که درجریان سرکوب کشته شدند بیشتر از آماراعلام شده توسط منابع رسمی است اما دولت خانواده های برخی از کشته شدگان را برای مطرح نکردن در سطح افکار عمومی ارعاب کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین المللی، به خصوص کشورهایی که پانزده ناقض حقوق بشر نام برده شده دراین گزارش ممکن است به آنجا سفرکنند ویا دارای دارایی باشند، درخواست می کند که برای این افراد ممنوعیت سفر ایجاد کند و دارایی های آنها را مسدود نماید. این کشورها می توانند شامل کشورهایی همچون اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، امارات متحده عربی و مالزیا باشد.

قائمی دراین خصوص گفت:” پاسخگونگهداشتن ناقضان حقوق بشر در عرصه بین المللی پیامی قوی به مقامات ایرانی ارسال می کند که به چنین افرادی در خارج از کشور خوشآمد گفته نمی شود و برخلاف معافیت های بی حدوحصری که در ایران دارند، آنان به دلیل قساوت هایشان و عملکردشان در رابطه با سرکوب مردم شناخته می شوند و نمی توانند برای همیشه از جنایات و رفتاری که مرتکب شدند فرارکنند.”

درجریان سرکوب خشونت بار پس از انتخابات، چندین تن از مقامات عالی رتبه دردستگاه های امنیتی و اطلاعات و نیز دستگاه قضایی به صورت برجسته ای در انجام چنین سیاست هایی مسوولیت مستقیم داشتند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار تحقیقات جامع و تعقیب قضایی همه کسانی است که درجریان سرکوب خشونت بار بعد از انتخابات نقش داشتند، چه کسانی که از طریق عملکرد مستقیم وچه کسانی که از طربق زیردستانشان برای ارتکاب اعمال یاد شده مسوول هستند. همچنین افراد دیگری نیز هستند که درتحریک، ترویج و تشویق برای اعمال خشونت موثر بوده اند. کمپین در گزارش به نام های تعدادی از افرادی که به ترویج وتشویق اعمال خشونت پرداخته اند اشاره می کند.

رهبرایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای به عنوان فرمانده نیروهای مسلح وهمچنین عالی ترین مقامی که اقتدارکامل در حوزه امنیتی و اطلاعاتی و همچنین قوه قضاییه دارد باید متعهد انجام تحقیقات و تعقیب قضایی افراد مسوول یاد شده باشد.

تعدادافرادی که می توانستند در این لیست قراربگیرند شاید به مراتب بیشتر از ۱۵ تن باشد. اما تحقیقات کمپین با مرور سخنان و عملکرددستگاه های مختلف وحتی برخی رسانه ها ۱۵ تن زیر را در گزارش خود مدنظر قرارداده است. کمپین خود را متعهد می داند تحقیقات خود را برای شناسایی و معرفی افراد دیگری که در این زمینه ایفای نقش کرده اند همچنان ادامه بدهد.

پانزده نفری که در گزارش اخیر کمپین مورد توجه قرار گرفته اند به شرح زیر هستند:

۱- حسین طائب، فرمانده وقت بسیج درجریان انتخابات: نیروهای تحت امر او در جریان ضرب وشتم مردم، قتل معترضان، زندانی کردن و شکنجه کسانی که به صورت مسالمت آمیز تجمع کرده بودند مشارکت داشتند.

۲- غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات درزمان انتخابات و دادستان کل کشور فعلی: مقامات وماموران اطلاعاتی تحت مسوولیت وی مسوول زندانی کردن، شکنجه و تلاش برای اخذ اعترافات اجباری دروغین تحت فشار از صدها تن از فعالان حقوق بشر، مخالفان سیاسی، روزنامه نگاران، دانشجویان و سیاستمداران اصلاح طلب هستند.

۳-اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی: نیروهای تحت فرمان احمدی مقدم حملات خشونت بار علیه معترضان که به صورت مسالمت آمیز تجمع کرده بودند، حمله و تخریب حریم شخصی شهروندان و همچنین حمله شبانه به خوابگاه دانشگاه تهران را هدایت کردند.

۴- سعیدمرتضوی، دادستان وقت تهران درزمان انتخابات: او حکم کلی برای دستگیری صدها فعال اجتماعی وسیاسی، روزنامه نگار و فعالان دانشجویی را صادر کرد. در برخی مواقع تاریخ حکم دستگیری افراد که امضای وی را بر آن بوده است مربوط به دو روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ است. او همچنین مسوول فرستادن تظاهرکنندگان خیابانی به بازداشتگاه کهریزک است که درانجا بازداشت شدگان مورد شکنجه و بدرفتاری قرارگرفته که در نتیجه چهار کشته بر جای گذاشته است.

۵- صادق محصولی، وزیر کشور در زمان انتخابات: به عنوان وزیر کشور محصولی مسوولیت همه نیروهای پلیس و نیروهای تحت امر دروزارت کشور به عهده داشته است. نیروهای تحت امر او مسوول حمله به خوابگاه دانشگاه تهران درروزهای پس از انتخابات به عهده دارند.

۶- قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب: درجریان دادگاه های نمایشی بعد از انتخابات صلواتی یکی از سه قاضی پرونده های دستگیرشدگان دادگاه های برگزار شده بوده است. او بیش از یک صد تن از زندانیان سیاسی، فعالان حقوق بشر و معترضان را به زندان های طویل المدت محکوم کرده است. حداقل ۹ حکم اعدام نیز توسط وی صادر شده است به نحوی که عنوان ” قاضی مرگ” را برای وی به ارمغان آورده است.

۷- سیدحسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران: عالی ترین مقام نظامی ایران که مسوولیت هدایت نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی راکه درجریان سرکوب نقش موثری داشتند را به عهده داشته است. نیروهای تحت نظر او سرکوب بی رحمانه ای را علیه معترضان مسالمت آمیز و دستگیری وبازداشت های فله ای را به انجام رساندند.

۸- محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: نیروهای تحت فرمان او به صورت مستقیم نقش مهمی در جریان خشونت های پس از انتخابات و دستگیری دگراندیشان ، سیاستمداران اصلاح طلب، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی-سیاسی به عهده داشتند.

۹- قاضی محمدمقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی: او مسوولیت رسیدگی به پرونده بسیاری از بازداشت شدگان و فعالان سیاسی بعد از انتخابات خرداد ۸۸ را به عهده داشته است. او نه تنها احکام زندان طویل المدت بر اساس اتهامات بی اساس صادر کرده بلکه حداقل سه حکم اعدام برای معترضان بعد از انتخابات صادر کرده است.

۱۰- آیت آلله جنتی دبیرشورای نگهبان: بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ جنتی بی مهابا خواستار صدوراحکام اعدام برای معترضان بوده و لحن وی در سخنرانی هایش هماهنگی کامل با نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی داشته است. او کرارا معترضان را “محارب” خوانده، اتهامی که می تواند مجازات مرگ به همراه بیاورد. جنتی مداوما خواستار مجازات اعدام برای معترضان از قوه قضاییه شده و اجرای چنین احکامی را حمایت کرده است.

۱۱- یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: او کرارا از اعمال خشونت و اعمال روش های سخت بازجوی (اعتراف گیری اجباری) علیه معترضان حمایت کرده است. اظهار نظرهای جوانی بخشی از کیفرخواست علیه معترضان را به خود اختصاص می دهد که نشان دهنده آن است که سپاه پاسداران در بازجویی های بعد از انتخابات نقش کلیدی داشته است .(با توجه به اظهارات وی درمورد اعترافات زندانیان سیاسی)

۱۲- روح الله حسینیان نماینده مجلس: او به صورت مداوم از اعمال خشونت علیه مخالفان حمایت کرده و خواستار استفاده از مجازات مرگ علیه ناراضیان بوده است. او یکی از طراحان لایحه ای در مجلس بود که با فوریت به مجلس ارایه شد که به موجب آن زمان تجدید نظر برای افرادی که به محاربه محکوم شده بودند را به ۵ روز کاهش می داد. اگر چه این طرح از دستورکار مجلس خارج شد اما اقدام وی عملی صریح برای تسریع اعدام معترضان مسالمت آمیز بعد از انتخابات به شمار می رود.

۱۳-علی سعیدی نماینده رهبر درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی: سعیدی به صورت آشکار ازنقش سپاه پاسداران در سرکوب های بعد از انتخابات و همچنین استفاده از خشونت علیه شهروندان ایرانی دفاع کرده به نحوی که چنین مواضعی او را به یکی از بلندپایه ترین مقامات حکومتی تبدیل کرده که از عملکرد دستگاه های امنیتی اطلاعاتی پشتیابی کرده و زمینه ادامه فعالیت هایشان را فراهم آورده است.

۱۴- آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری: پس از انتخابات ریاست جمهوری وی به صراحت از اعمال خشونت شدید و یا حتی استفاده از مجازات اعدام برای مبارزه با مخالفان قانونی سخن گفت و در ترویج و تشویق مجازات اعدام برای معترضان نقش مهمی را ایفا کرد.اگر چه آیت الله مصباح یزدی مسوولیت اداری در جریان برخورد با معترضان بعد از انتخابات نداشته است، اما با توجه به جایگاه وی در نزد دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی بیم آن می رود که چنین نظریاتی یکی از دلایل صدور احکام محاربه و اعدام مخالفان باشد.

۱۵- حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان یکی از افرادی است که از نخستین روزهای پس از انتخابات کاندیداهای اصلاح طلب را به انقلاب مخملی متهم کرد و در ترویج و تشویق خشونت علیه معترضان نقش کلیدی داشته است. تعریف وروایت شریعتمداری از اتهام انقلاب مخملی به زودی روایت غالب وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و بسیج و نیروهای انتظامی برای سرکوب تجعات مسالمت آمیز بعد از انتخابات شد.

----------------------------------------------------------------------------------------------

اسانلو تحت عنوان “ارتباط با گروه های معاند نظام” تحت بازجویی و فشارهای شدید روحی است

اتهام جدیدارتباط با گروه‌های معاندنظام برای اسانلو: آغاز دور جدید فشاراطلاعات سپاه وبازجویی های جدید.

پروانه اسانلو همسر منصور اسانلو فعال برجسته کارگری که از مدتها پیش در زندان رجایی شهر کرج در شرایط جسمی بسیار نامناسبی به سر می‌برد در مصاحبه ای با کمپین بین‌المللی حقوق بشردرایران، گفت که همسرش از سه روز پیش با اتهامی جدید تحت عنوان “ارتباط با گروه های معاند نظام” تحت بازجویی در سلول انفرادی سپاه قرار دارد و تحت فشارهای شدید روحی است. او همچنین به کمپین گفت که روزگذشته موفق شده است به همراه مادر آقای اسانلو وی را به صورت کابینی در زندان رجایی شهر ملاقات کند.

کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران خواستار پایان آزارواذیت منصوراسانلواست که از همان ابتدا اگر درمحکمه ای که حداقل اصول دادرسی عادلانه در آن رعایت می شد محاکمه می شد هیچگاه به زندان محکوم نمی شد. اسانلو از بیماری شدید رنج می برد وادامه بازجویی توسط ماموران اطلاعاتی سپاه پاسداران می تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. کمپین مسوولیت هرگونه اتفاق ناگوار- چه به صورت تصادفی وچه به صورت برنامه ریزی شده – را متوجه قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران می داند. گفته های همسر آقای اسانلو هشدار دهنده و نشان دهنده وضعیت بسیارنامناسب زندان و فشارمداوم دستگاه های امنیتی بر فعالان جامعه مدنی ایران است. کمپین همچنین از مقامات قضایی می خواهد که طرح اتهامات بی اساس جدید را درخصوص وی متوقف کند.

پروانه اسانلو همچنین به کمپین گفت که همسرش اتهامات یاد شده مطرح شده توسط بازجویان را نپذیرفته و در بازجویی اعلام کرده که از دو سال پیش در زندان به سر می برد و چنین اتهامی کاملا بی اساس است. این درحالی است که وی تنها از وضعیت نابسامان و عدم پیگیری پزشکی مناسب سخن گفته و به وضعیت خود اعتراض داشته است.

باوجود تاکید و توصیه های پزشکان کمیسیون پزشکی قانونی مبنی بر انتقال اسانلو به خارج از زندان برای پیگیری وضعیت جسمی حاد و بیماری های صعب العلاج وی، تاکنون مقامات زندان نه تنها به این درخواست ترتیب اثر نداده اند، بلکه از روز شنبه گذشته با انتقال وی از بند متادون به سلول های انفرادی بند سپاه وی را تحت بازجویی های جدیدی قرار داده اند. این پرونده از فروردین ماه جاری در شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب کرج گشوده شده است. پروانه اسانلو در این رابطه گفت: «پرونده ایشان به همان روال قبل است و تنها اتفاق جدیدی که افتاده، این است که از شنبه ایشان را به بند اطلاعات منتقل کرده اند و این مساله باعث نگرانی ما شده است. در وضعیت پرونده ایشان هم هیچ تغییری حاصل نشده است.»

پروانه اسانلو همچنین از تسلیم نامه ای که خطاب به دادستان نوشته است خبر داد و گفت: «بارها و بارها در مورد مرخصی نامه نوشته ایم. خود ایشان و وکلایشان هم درخواست کرده اند اما حتا با یک روز مرخصی هم موافقت نشده است. در آخرین مورد صبح دیروز در نامه ای که خطاب به دادستان نوشتم، در مورد این که ایشان را به بند انفرادی اطلاعات منتقل کرده اند درخواست مساعدت و پیگیری وضعیت همسرم و نیز تقاضای مرخصی برای ایشان را هم مطرح کردم. جای سوال است که بعد از چهارسال باید دوباره ایشان را به بند اطلاعات منتقل کنند و دوباره مورد بازجویی قرار بگیرند. در این نامه همچنین موضوع کمیسیون پزشکی قانونی را به اطلاع دادستان رساندم چون این موضوع کاملا قابل پیگیری است و خود آقای اسانلو به من گفتند که نتیجه بررسی های کمیسیون این بوده که من باید از شرایط مناسب و ویژه استفاده کنم و درخواست کردم که خیلی فوری به وضعیت آقای اسانلو رسیدگی کنند که هنوز هم جوابی نگرفته ام.»

همسر منصور اسانلو همچنین از عدم امکان ملاقات و محرومیت او از حق مرخصی خبر داد و تاکید کرد: «مادر آقای اسانلو از زمستان گذشته موفق به ملاقات با پسر خود نشده بود و پس از درخواست های مکرر، امروز پس از ساعت ها بلاتکلیفی از اولین ساعات صبح موفق شدیم مدت کوتاهی ایشان را ملاقات کنیم. متوجه شدیم که حال مناسبی ندارد با این وجود وی برای این که ما نگران نشویم تاکید می کرد که حالم خوب است و مشکل خاصی نیست.» او ادامه داد: «با وجود توصیه پزشکان پزشکی قانونی به استفاده ایشان از مرخصی مقامات زندان با مرخصی او موافقت نمی کنند و آقای اسانلو هم اکنون از درد شدید پا، ساییدگی مهره کمر، بیماری قلبی و ناراحتی های چشم رنج می برد و نیاز به مداوای جدی در خارج از زندان دارد اما تا به حال با مرخصی او موافقت نشده و از دو سال پیش او همچنان در شرایطی نامطلوب در زندان به سر می برد.»

منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از اواخر اسفندماه گذشته در بند ۵ معروف به متادون زندان رجایی شهر به سر می برد. او که در آبان ماه سال ۱۳۸۶ با تایید شعبه ۱۴ دادگاه تجدید‌نظر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد از تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۸۶ تاکنون در زندان در شرایط بسیار خطرناک جسمی به سر می برد. او در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۸۷ به زندان رجایی شهر منتقل شد. اسانلو دچار بیماری شدید چشمی است و به خاطر عمل باز قلب که چند سال پیش انجام داده باید مداوما مورد مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. مدتی پیش به دلیل وخامت وضعیت جسمی منصور اسانلو مسئولان زندان رجایی شهر او را با دست بند و پابند به کمیسیون پزشکی قانونی منتقل کردند. این کمیسیون با حضور ۵ پزشک متخصص تشکیل جلسه داده و اسانلو را تحت معاینات پزشکی قرار داد و با توجه به وخامت شرایط جسمی برای دومین بار دستور عدم تحمل کیفری برای وی صادر کرد ولی مقامات قضایی با آن مخالفت کردند.

زندان رجایی شهر برای اسانلو که دچار بیماری های متعدد شده است، بسیار نامناسب است. مدتی پیش اسانلو با هوشیاری و اقدام به‌موقع تعدادی از زندانیان هم‌بند خود، از یک حادثۀ مشکوک سوء قصد که توسط یکی از زندانیان انجام شد، جان سالم به‌در برد ولی ابعاد این قضیه با مسکوت گذاشتن آن توسط مسئولین زندان همچنان پنهان مانده‌است. این سوء قصد در حضور پاسدار بند بنام «حسن پور» و فرد دیگر بنام «مرادی» سر وکیل بند صورت گرفت اما واکنشی از سوی آنان انجام نپذیرفت که این خود بر ابعاد مشکوک این قضیه می افزاید. در این راستا نهاد های حقوق بشری نگرانی شدید خود را از به خطر افتادن امنیت جانی و سلامت منصور اسانلو اعلام داشته اند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

81 زندانی سیاسی به نام "فریب خورده و نادم "مورد عفو "آقا" قرار گرفتند

قاتلی که بی گناهان را بخشید !"آقا" رحم فرمودند و هشتاد و یک زندانی سیاسی به نام "فریب خورده و نادم" را مورد عفو قراردادند !.

بنا به گزارشات ، زندانیان سیاسی در این نامه " افراد فریب خورده و به خود آمده و از کرده خود پشیمان شده و اظهار ندامت کرده" نامیده شده اند.

به گزارش رادیو فرانسه ، خامنه ای با عفو و نیز تخفیف مجازات هشتاد و یک نفر از دستگیر شدگان در گیری های پس از انتخابات موافقت کرد.

مطابق این خبر آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی نامه مفصلی به رهبرجمهوری اسلامی آستانه سالگرد ولادت حضرت فاطمه را فرصت مناسبی دانسته است و از وی تقاضا کرده است که 81 نفر از زندانیان سیاسی را که البته در این "افراد فریب خورده و به خود آمده و از کرده خود پشیمان شده و اظهار ندامت کرده" نامیده شده اند، مورد عفو قرار دهد.

باید یادآوری کرد که نامه ریاست قوه قضائیه بیشتر یک بیانیه سیاسی است که قبل از مطرح کردن تقاضای عفو، تعریف و تمجید فراوانی از "استحکام و ثبات" پایه های نظام اسلامی انجام داده و پس از ستایش فراوان از آنچه که خود "حماسه انتخابات" نامیده، آنرا جلوه دموکراسی و مردم سالاری دینی ارزیابی کرده است.

نامه رئیس قوه قضائیه آنگاه به سراغ معترضان به نتایج انتخابات رفته و آنها را "جریان های ضد انقلاب داخل و خارج" قلمداد کرده است که "مورد حمایت همه جانبه دشمنان قسم خورده" بوده اند. این آنان را به فتنه گری و قانون شکنی متهم کرده است.

رئیس قوه قضائیه در پایان به افراد "فریب خورده" ای اشاره کرده است که گویا ماهیت فتنه را تشخیص داده و اضهار ندامت کرده اند.

رهبر جمهوری اسلامی با این تقاضا موافقت کرده است.

یاد آوری می کنم که در هفته های گذشته کوشش های فراوانی برای توزیع و امضاء کردن فرم های چاپی اظهار ندامت و تقاضای عفو از سوی مقامات قضائی انجام گرفته است که بسیاری از خانواده ها بگفته شاهدان عینی، از امضای چنین فرم هائی امتناع کرده اند.

هنوز معلوم نیست این هشتاد و یک نفر چه کسانی هستند.

(عجب دنیایی داریم! بی گناهان در سیاهچال های جانیان التماس بخشش از قاتل خواهران و برادرانشان می کنند ! )

---------------------------------------------------------------------------------------

وضعیت نامعلوم بهروز جاوید تهرانی در پی انتقال به سلول انفرادی

وضعیت بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که مورخ 10 خردادماه به سلول انفرادی منتقل شده، نامعلوم است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسئولان زندان از رساندن برخی وسائل ضروری به دست آقای جاوید تهرانی که توسط برخی از زندانیان تهیه شده بود، ممانعت به عمل آوردند و گفته اند که فرستادن هیچ وسیله ای برای زندانیان محبوس در سلول انفرادی عموما و برای بهروز جاوید تهرانی خصوصا، ممکن نیست.

شواهد حاکی از فشار مسئولان بر این زندانی سیاسی است.

هم چنین از سرنوشت بهرام تصویری و محسن بیک وند، دو تن دیگر از زندانیانی که تازه به سلول انفرادی منتقل شده اند نیزاطلاعی در دست نیست.

بهرام تصویری به دلیل شکستی دست و پا و محسن بیک وند بر اثر سوختگی بدن، وضعیت جسمی نامساعدی دارند که اکنون و پس از منتقل شدن به سلول انفرادی و عدم رسیدگی پزشکی، ایشان از لحاظ جسمی در معرض خطر جدی قرار گرفته اند.

بهروز جاوید تهرانی، از قربانیان قیام 18 تیر به همراه بهرام تصویری، محسن بیک وند و تنی چند از دیگر زندانیان تحت فشار و شکنجه در زندان رجایی شهر، به تازگی و در پی انتشار اسناد شکنجه و تجاوز به زندانیان در زندان رجایی شهر به سلول انفرادی منتقل شده اند.

--------------------------------------------------------------------------------

شکنجه 2 جوان کرد در بوکان/درگیری میان بازاریان مهاباد و نیروهای رژیم

دو جوان بازداشت شده‏ی کرد تحت شکنجه قرار دارند

دو جوان بوکانی که دو روز پس از کشته شدن رئیس اداره‏ اماکن بوکان بازداشت شده‏بودند، تحت شکنجه‏ی نیروهای رژیم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری کردستان، این دو جوان که نام یکی از آنان انور امیری است، به دلیل اینکه محل کشته شدن رئیس اداره‏ی اماکن را با اشاره‏ی دست به یکدیگر نشان داده بودند، بازداشت شده‏اند.

پیگیری‏های مکرر خانواده‏‏های این دو جوان برای مطلع شدن از سرنوشت آنان تاکنون نتیجه‏ای دربر نداشته است.

یادآور می‏گردد در رابطه با کشته شدن رئیس اداره‏ی اماکن بوکان تاکنون چندین تن بازداشت و پس از بازجویی آزاد شده‏اند.

*****************

درگیری میان بازاریان مهاباد و نیروهای رژیم

روز سه‏شنبه 11 خرداد نیروهای انتظامی رژیم در حوالی بازار سیگارفروشان مهاباد با کاسبان و بازاریان این محله درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری کردستان، این نیروها با هجوم به کاسبان بازار مزبور قصد مصادره اموال آنان را داشتند. در واکنش به این هجوم، بازاریان به مقابله با نیروهای رژیم پرداخته و طی درگیری با آنان با شکستن شیشه‏های سه دستگاه اتومبیل نیروهای رژیم، آنان را وادار به عقب‏نشینی نمودند. نیروهای رژیم در این درگیری اقدام به تیراندازی هوایی علیه مردم نمودند.

از کشته و زخمی شدن مردم تاکنون اطلاعی در دست نیست. ارسال از شهریار ایازی

-----------------------------------------------------------------------

متکی : تحریم های جدید ممکن است به رویارویی با غرب منجرشود

منوچهرمتکی تهدید کرد، اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ممکن است به تقابل بین رژیم ایران وگروه 1 + 5 منجر شود.

بنا به گزارش العربیه ، متکی در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت : " در حال حاضر دو گزینه پیش رو داریم ، گزینه اول همکاری بر اساس توافقات جمهوری اسلامی ، ترکیه و برزیل است و گزینه دوم تقابل است."

به گفته وزیرخارجه جمهوری اسلامی پیشنویس تحریم هایی که درشورای امنیت ملی در حال بررسی است ممکن است به برخورد منجر شود.

وی افزود :" ما احتمال بسيار ضعيفي مي دهيم که روند حوادث بسوي تصويب قطعنامه جديد برود زيرا ورود به روند قطعنامه به معناي تضاد و تقابل با روند تبادل سوخت است."

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی متکی گفت: " ما به حل و فصل مساله اميدوارهستيم و وزير امور خارجه روسيه طي يک تماس تلفني طولاني تاکيد داشت که بيانيه تهران را قبول دارد و گفت در حال مشورت با ديگر اعضا در اين خصوص هستند.

جمهوری اسلامی همزمان با تلاش کشورهای عضو گروه 1 + 5 برای تهیه پیشنویس تحریم های جدید اعلام کرده است که با انتقال اورانیوم خود به خارج برای مبادله با سوخت مورد نیاز موافقت کرده است.

با این حال قدرت های بزرگ این اقدام را مانع تصویب تحریم های جدید علیه رژیم ایران نمی دانند.

-------------------------------------------------------------------

واکنش چین، فرانسه و آمریکا به گزارش آژانس

برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد که کشورهای گروه 5+1 هیچ راهی به جز اقدام سریع برای افزایش تحریم‌های جمهوری اسلامی ندارند.»

اکونیوز: وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوعات مختلفی که یکی از نگرانی‌های اساسی جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، اشاره کرده است.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین از ایران خواسته به سرعت با شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و با تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، نگرانی‌ها را کاهش دهد.

وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر گسترش غنی‌سازی در ایران و افزایش ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده جمهوری اسلامی از تهران خواست که همکاری خود با این سازمان را بهبود بخشد و «مسائل موجود را هر چه زودتر حل کند.»

واشنگتن نیز در ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش تازه آژانس تاکید و تاییدی است بر سر باز زدن جمهوری اسلامی ایران از تن دادن به الزامات بین‌المللی.

------------------------------------------------------------------------------------

رئیس "موساد": «حکومت ایران، به بمب اتمی به عنوان "بیمه نامه" نیاز دارد»

اظهارات رئیس "موساد" درباره توان اتمی ایران،

وسخنان نخست وزیر اسرائیل با اهمیت تلقی گردید.

ارزیابی رئیس "موساد" (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) درباره میزان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در امور اتمی، در اوج درگیری جهانی با مساله کشتی هائی که قصد داشتند محاصره غزه را در هم شکنند، مورد توجه رسانه های همگانی جهان قرار گرفت و بازتاب یافت.

ولی برخی دست اندرکاران می گویند که ظاهرا این سخنان با ارزیابی نخست وزیر اسرائیل که گفته است ایران در آستانه دستیابی به انرژی هسته ای قرار دارد در تضاد است؛ ولی آشنایان امور گفتند: در عین حال که ممکن است ایران هنوز با مشکلات فنی بسیار در راه غنی سازی اورانیوم روبرو باشد، از لحظه ای که این مشکلات حل شود، در مدت کوتاهی خواهد توانست نخستین بمب اتمی خود را تولید کند.

آگاهان، از جمله به ارزیابی های دبیرکل آژانس بین المللی انرژی یوکیا آمانو اشاره کردند که گفت: ایران در تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد پیشرفت زیاد کرده است.

مئیر داگان رئیس موساد گفته بود: جمهوری اسلامی در ادامه برنامه های اتمی خود با مشکلات تکنولوژی روبرو شده است.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که سازمان های اطلاعاتی غربی توانسته اند با کاشتن اطلاعات نادرست در کامپیوترهای تاسیسات اتمی ایران، پیشرفت تلاش های هسته ای را کند کنند.

رئیس "موساد": «حکومت ایران، به بمب

اتمی به عنوان "بیمه نامه" نیاز دارد»

در نشست روز گذشته (سه شنبه 11 خردادماه – اول ژوئن) کمیسیون امنیت و امور خارجی "کنست" (پارلمان اسرائیل)، مئیر داگان در گزارشی که درباره اوضاع امنیتی در منطقه و موقعیت دیپلماتیک اسرائیل در جهان، به اعضای کمیسیون ارائه داد، از جمله گفت: «برنامه های اتمی ایران با مشکلاتی بیش از آن چه که سران جمهوری اسلامی انتظار داشتند برخورد کرده است». مئیر داگان افزوده گفت: «البته آن ها در راه اندازی نسل جدید سانتریفوژها دستاوردهائی داشته اند، ولی در مجموع با یک رشته مشکلات فنی و تکنولوژی روبرو شده اند که به آنان امکان نمی دهد آن گونه که انتظار داشتند پیشرفت کنند».

رئیس "موساد" در ادامه ارزیابی خود گفت: «این مشکلات فنی، پیشبرد برنامه های اتمی ایران را برای مدت غیرقابل پیش بینی دچار کندی می کند».

داگان بیانیه ای را که توسط محمود احمدی نژاد، نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهوری برزیل در تهران امضا شد و موضوع آن مبادله اورانیوم است، "خرگوشی" نامید که از کلاه شعبده بازان بیرون می آید و گفت: «هدف از آن چه که "بیانیه تهران" نام گرفت، تلاشی برای فرافکنی در جامعه بین المللی، به هدف خنثی کردن و یا به تعویق انداختن تحریم های شدیدتر در شورای امنیت بود».

رئیس "موساد" ارزیابی کرد که اگر کنگره ایالات متحده تحریم های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کند و به اجرا گذاشته شود، بر اقتصاد ایران تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

داگان ارزیابی کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای رسیدن به بمب هسته ای، فقط جنبه تاکتیکی (کاربردی) ندارد، بلکه یک هدف استراتژیک (راهبردی) است. رئیس موساد در توضیح منظور خود گفت: حکومت ایران بمب اتم را نوعی "بیمه نامه" برای خود می داند، که بتواند در آینده در داخل و خارج از کشور از آزادی عمل کامل (در سرکوبگری و فتنه) برخوردار باشد.

وزیر خارجه کانادا: «رژیم ایران،

بزرگترین خطر برای امنیت جهان»

با آن که ظاهرا از سخنان رئیس موساد ممکن است چنین برداشت شود که حکومت ایران هنوز تا تولید بمب هسته ای فاصله زیاد دارد، نخست وزیر اسرائیل و رهبران چند کشور دیگر در روزهای اخیر هشدار داده اند که خطر اتمی شدن ایران را نباید از نظر دور داشت و برقراری تحریم های شدیدتر لزوم فوری دارد.

به موجب گزارش ها، حتی اگر ایران در ظرف دو هفته ای که باقی مانده، 200ر1 کیلوگرم اورانیوم با غلظت 5ر3 درصد را به ترکیه بفرستد، هنوز دست کم همان مقدار اورانیوم غنی شده در اختیار دارد و علاوه بر این توانسته است مقادیری اورانیوم را نیز به غلظت 20 درصد برساند. (برای تولید بمب اتمی به اورانیوم با غلظت 80 تا 90 درصد نیاز است، ولی با اورانیوم 20 درصد به بالا نیز می توان "بمب کثیف" تولید کرد).

سخنان دبیرکل آژانس بین المللی در این زمینه با اهمیت زیاد تلقی شده است.

لاورنس کانن وزیر امور خارجه کانادا نیز به دنبال دیداری که با نخست وزیر اسرائیل داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران بزرگترین خطری است که امنیت و صلح جهانی را در معرض خطر قرار می دهد». او گفت: «حکومت ایران صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را به زیان خود می داند و از این رو می کوشد از برقراری آن جلوگیری کند».

کانن بر تهدیدهای حکومت ایران علیه اسرائیل نیز انگشت گذاشت و گفت: «حکومتی که امنیت اسرائیل را تهدید می کند، به شیوه های فریبکارانه و ستیزجویانه ادامه می دهد و به ویژه تعهدات خود را در برابر آژانس بین المللی انرژی اتم زیر پا می گذارد».

وزیر امور خارجه کانادا با توصیه همایش بازنگری ان پی تی برای برگزاری کنفرانسی در سال 2012 که در آن برای پاکسازی خاورمیانه از جنگ افزار اتمی اقدام شود مخالفت ورزید و گفت: «تا هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نکرده، برپائی چنین همایشی کارساز نخواهد بود».

وزیر خارجه کانادا که سخنانش جانبداری قاطعانه از اسرائیل تلقی شد، در پایان سخنانش گفت: «دولت های اوتاوا و اورشلیم ارزش های مشترکی دارند و دوست و متحد یکدیگر به شمار می آیند».

نتانیاهو: «اسرائیل هرگز کشوری

را به نابودی تهدید نکرده است»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در جریان سفر به کانادا خواستار آن گردید که جامعه جهانی برای انجام اقدامات فوری به هدف جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی ایران به توافق برسد.

نتانیاهو گفت: «حکومت ایران بیش از هر زمان دیگری، به تولید بمب هسته ای نزدیک شده است».

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی سی کانادا، در واکنش به توصیه همایش بازنگری ان پی تی در مورد برگزاری کنفرانس خلع سلاح اتمی خاورمیانه گفت: «اسرائیل یک کشور دموکرات و مسؤول است و خطرات گسترده ای متوجه موجودیت آن است و رژیم هائی علنا اسرائیل را به نابودی تهدید می کنند».

نتانیاهو توضیح داد که اسرائیل هرگز علیه کشور دیگری شعار "نابود باید گردد" سرنداده و هیچ تهدیدی را علیه کشور دیگری به وجود نیاورده و قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد – و این در حالی که رژیمی وجود دارد که وعده داده "اسرائیل به زودی از صفحه جغرافیا محو خواهد شد".

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که اگر یک رژیم افراطی مانند حکومت کنونی ایران به بمب هسته ای مجهز گردد و اگر گروه های تند رو در پاکستان بتوانند بمب اتمی آن کشور را در اختیار بگیرند، خطرناک ترین تهدیدها متوجه جهان خواهد گردید و چهره دنیا به کلی دگرگون خواهد شد.

نتانیاهو در این مصاحبه تلویزیونی گزارش "ساندی تایمز" را دائر بر این که یک زیردریائی اتمی اسرائیل در نزدیکی آب های ایران در مجاورت خلیج فارس مستقر شده است نادرست خواند و یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران در یک مورد با کشتی دویست تن جنگ افزار برای حزب الله فرستاده بود. نتانیاهو گفت: «ما تنها، انتقال اسلحه از ایران به حزب الله و دیگر سازمان های ترور را زیر نظر داریم».

تصویر : مئیر داگان رئیس "موساد" در کمیسیون امنیت "کنست"

منبع خبر: همدمی

------------------------------------------------------------------------

صدور احکام سنگین و غیر انسانی علیه زندانی سیاسی حمید حائری

صدور احکام سنگین و غیر انسانی 15 سال زندان و تبعید علیه زندانی سیاسی حمید حائری

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"،زندانی سیاسی حمید حائری در شعبه 28 دادگاه انقلاب توسط محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون قتل عام زندانیان سیاسی سال 1367 به حکم سنگین و غیر انسانی 15 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج محکوم شد.

زندانی سیاسی حمید حائری در حالی که از بیماریهای حادی رنج می برد و تنها با عصا قادر به راه رفتن است و در سلول انفرادی بسر می برد به شعبه 28 دادگاه انقلاب بدون اطلاع وکیل و خانواده اش برده شد . محمد مقیسه ای رئیس این شعبه و از اعضای کمسیون قتل عام زندانیان سیاسی 1367 او را به 15 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج محکوم کرد.

اتهاماتی که بازجویان وزارت اطلاعات علیه او بکار برده اند عبارتند از؛ محاربه، ملاقات خانوادگی با فرزندش در قرارگاه اشرف در عراق، هواداری از سازمان مجاهدین ، تبلیغ علیه نظام و اتهامات متعدد دیگر می باشد.

زندانی سیاسی حمید حائری به دلیل ناراحتی حاد جسمی فقط با عصا قادر به راه رفتن است. روز شنبه اول خرداد ماه به بهانه واهی او را به سلولهای انفرادی بند 240 منتقل کردند و علیرغم گذشت 12 روز از شرایط و وضعیت او هیچ خبری در دست نیست.

آقای حائری از بیماری حاد قلبی رنج می برد و تاکنون دوبار دچار سکته قلبی شده اند همچنین در قلب او 2 استند بکار برده شده است.آقای حائری مدت کوتاهی قبل از دستگیری در یک سانحه رانندگی دچار شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی شده بود . او همچنین در اثر سانحه رانندگی از ناحیه لگن دچار آسیب شدید شده بود و مدتی طولانی در بخش آی .سی . یو بیمارستان بستری بودند . زمان دستگیری بشدت بیمار و به سختی قادر به حرکت بودند و فقط با کمک عصا می توانستند راه بروند.

لازم به یادآوری است که آقای حمید حائری 57 ساله که در تاریخ15 آذر 1388 با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.او به مدت 74 روز در سلولهای انفرادی بسر برد. در طی این مدت تحت شکنجه های جسمی و روحی و تهدیدات بازجویان قرار داشت از جمله تهدیدات بازجویان انتقال همسر و دختر ایشان به زندان گهریزک بود.سپس او را به بند 350 زندان اوین منتقل کردند.او از زندانیان سیاسی دهۀ 1360 می باشد و به مدت 3 سال در زندان تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی و شرایط قرون وسطائی بسر بردند. بازجوی او در دهۀ 1360 محمد مقیسه ای که در حال حاضر رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب می باشد بود.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،انتقال زندانی سیاسی که در شرایط حاد جسمی بسر می برد به سلول انفرادی و محکومیت سنگین و غیر انسانی او را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به شکنجه های روحی و جسمی و صدور احکام سنگین و غیر قانونی و غیر انسانی در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

12 خرداد 1389 برابر با 2 ژوئن 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

گزارشگران ویژه دستگیریهای خودسرانه و شکنجه سازمان ملل متحد

--------------------------------------------------------------------------------

دانشجو: کسانی که در مسیر راهپیمایی 9 دی حرکت نکنند جایی در دانشگاه ندارند !

سایت حکومتی مهر : وزیر علوم همزمان خطاب به دانشگاهیان گفت: اگر فردی در مسیر خواست "ملت ایران" در راهپیمایی‌های بزرگ 9 دی و 22 بهمن 88 حرکت نکند بدون تردید جایی در دانشگاه نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران دانشجو همزمان با سومین سفر هیئت دولت به استان ایلام در جمع روسای دانشکده‌ها و اساتید دانشگاه ایلام به تشریح اهمیت جایگاه دانشگاه در کشور پرداخت و گفت: دانشگاه محل تربیت و تعلیم نسل آینده کشور است و حداقل 90 تا 95 درصد کادر مدیریتی آینده کشور در همین دانشگاهها تربیت می‌شوند.

وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام (ره)‌ مبنی بر اینکه دانشگاه می‌تواند مبدأ تحول در کشور باشد افزود: اگر دانشگاه متحول شود می‌تواند کشور را نیز متحول کند اما این تحول باید در مسیر تعالی بشریت باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه ایجاد تحول در دانشگاه به دست اساتید و اعضای هیئت علمی انجام می‌شود، گفت: حضرت امام (ره) تاکید داشتند که دانشگاه کارخانه آدم سازی است و همه ما که به دنبال پیروی از خط امام هستیم می‌دانیم که منظور حضرت امام، آدم با جهان‌بینی الهی بوده است.

وی افزود: دانشگاه تنها متعلق به ما و اعضای هیئت علمی نیست بنابراین باید فعالیت دانشگاهها در مسیر خواسته‌های همان 70 میلیون ایرانی باشد که مسیر خود را در 9 دی و 22 بهمن نشان دادند.

دکتر دانشجو همچنین به تشریح تفاوتهای دانشگاههای کشور با دانشگا‌ههای غرب پرداخت و گفت: تمام دانشگاههای دنیا به دنبال کسب علم هستند اما حضرت امام فرموده بودند که اگر متخصصی ایمان نداشته باشد، کاسب می‌شود و زندگیش شکل درختی پیدا می‌کند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دیدگاه توحیدی بایدها و نبایدها باید در دانشگاه نیز جاری باشد گفت: در جهان‌بینی توحیدی آزادی با بی‌بند و باری و هرج و مرج تفاوت دارد و نمی‌توان قبول کرد که برخی به نام فرهیختگان هر کاری که دوست داشته باشند در دانشگاه انجام دهند چون هر فرهیخته ای در هر جامعه‌ای شاخص و معیار خاص خود را دارد.

دکتر دانشجو افزود: عده‌ای می‌خواستند کاری کنند که حاکمیت نقشی در دانشگاه نداشته باشد اما مردم در 9 دی و 22 بهمن اعلام کردند که در دانشگاهی که باید برای نظام کادرسازی کند نباید از مسیر مورد نظر مردم خارج شود و دانشگاه باید در آن اعمال حاکمیت کند چرا که اعمال حاکمیت در دانشگاه سبب می‌شود تا دانشگاه در مسیر جمهوری اسلامی،‌ اخلاقی دینی و اسلامی و خواسته‌های مردم قرار بگیرد .

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه محل بازی‌های سیاسی نیست، افزود: دانشگاه محل علم و ایمان است و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز باید در آن جاری باشد اما شأن دانشگاه تبدیل شدن به پیاده نظام افراد خاص نیست بلکه خدمتگزاری به مردم است.

دکتر دانشجو با بیان اینکه در هر فعالیت علمی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باید مرز بین خود و دشمن را شفاف کنیم گفت: اگر این شفافیت در دانشگاه ایجاد شود، دشمن نمی‌تواند طمع کند و به همین دلیل باید بدانیم اگر روزی دشمن برای انجام کاری ما را تشویق کرد حتما به خطا رفته‌ایم.

دکتر دانشجو در خصوص حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در فتنه اخیر دانشگاهیان همانند دوران دفاع مقدس که دشمن در کشور طمع کرده بود، یک بار دیگر علی رغم برخی اختلاف نظرات، ولایتمداری خود را اثبات کرده و در دهان دشمن و فتنه زدند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اعطای عنوان فرماندهان و افسران جبهه جنگ نرم به اساتید و دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: این مسئله کاملا درست بود و دانشگاهیان نیز از این میدان آزمایش سربلند بیرون آمدند و باعث سرافرازی ملت و اعتماد بیشتر آنها به دانشگاهیان شدند.

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های متعدد علمی کشور اظهار داشت: این پیشرفت‌ها حاصل تربیت نیروی انسانی مناسب در دانشگاه‌های کشور است و به همین دلیل ملت به دانشگاهیان افتخار می‌کنند. در حوزه دانشگاه اسلامی، پوشش یکی از مظاهر خواهد بود، هر کسی که حجاب اسلامی مورد نظر ما را نداشته باشد، یکی از لایه‌های پنهان فتنه نیست، بلکه برخی اطلاعات کاملی در خصوص فواید پوشش اسلامی ندارد که باید آنها را مطلع کرد.

دکتر دانشجو با بیان اینکه دانشگاه محل فعالیت علمی است، یادآور شد: در حوادث بعد از انتخابات برخی در دام دشمن افتادند که حساب آنها از دانشگاهیانی که مورد اعتماد مردم هستند، ‌جدا است، دانشگاهیان هرگز اجازه نمی‌دهند که دشمن یک بار دیگر به کشور طمع کند و خود در مقابل دشمنان خواهند ایستاد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

ممانعت رژيم ايران از برگزاری مراسم سالگرد جان باختگان اعتراضات خرداد 88

عناصر حكومتي به خانواده هاي جان باختگان تظاهرات و اعتراضات سال گذشته، بخصوص خانواده ندا آقا سلطان و ساير جان باختگاني كه در قطعه 257 به خاك سپرده شده اند، هشدار داده است كه حق برگزاری سالگرد برای عزيزان خود را ندارند و يااينكه بايستی براي برگزاری اين مراسم اجازه بگيرند، همچنين به خانواده های اين عزيزان بخون خفته گفته شده است كه اگر زياد موضوع را اطلاع رسانی كنيد، ما كلاً قطعه را تعطيل كرده و اجازه تردد به كسي را نخواهيم داد و هر كس كه به اين قطعه تردد نمايد را دستگير خواهيم نمود.

كانون حمايت ازخانواد ه هاي جانباختگان و زندانيان اين عمل ضد انسانی را محكوم مينمايد و از مجامع مختلف حقوق بشري و بين المللی درخواست می نمايد تا

با حمايت هاي بين المللي شان ازاوليه ترين حق خانواده شهدا كه برگزاري مراسم سالگرد می باشد دفاع نمايد .

كانون حمايت از خانوده هاي جانباختگان و بازداشتي ها- 89.3.12 گزارش ارسال شده به پارس دیلی نیوز

------------------------------------------------------------

آيا خاتمی با كروبی و موسوی وارد چالش شده است؟

در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوري، برخي از رسانه‌هاي اصولگريان با انتشار اخباري تلاش مي‌كنند نشان بدهند موسوي‌، كروبي و خاتمي با يكديگر به طور جدي وارد چالش شده‌اند و اختلاف نظر آنان در حال تبديل شدن به دشمني است. روزنامه ايران،‌ سايت روزنامه جوان و روزنامه رسالت در اقدامي هماهنگ در اين باره اخباري منتشر كرده‌اند.

روزنامه ايران نوشت: «با خبر شدیم که سید محمد خاتمی در یکی از جلسات مجمع روحانیون با انتقاد شدید از اظهارات تند میرحسین موسوی در مخالفت علنی با نظام، گفته است حرف‌های تندی که بعضی آقایان می‌زنند، رسماً وجهه اپوزیسیونی به جریان اصلاحات می‌دهد و باعث حذف کامل ما می‌شود.»

بر اساس نوشته اين ارگان دولت دهم، رییس دولت اصلاحات همچنین به هم حزبی‌هایش گفت: «موضوع انتخابات سال قبل و مطرح کردن ادعاهای غیرقابل اثباتی مانند تقلب در انتخابات، مجدداً فضا را امنیتی و متشنج می‌کند و این به ضرر ماست.»

به گزارش روزنامه ايران خاتمی با انتقاد شدید از اظهارات تند میرحسین موسوی در مخالفت علنی با نظام، ضمن اینکه خواستار حفظ ظاهر جریان اصلاحات شده، اظهار داشت: «حرف‌های تندی که بعضی آقایان می‌زنند، رسماً وجهه اپوزیسیونی به مجموعه ما می‌دهد و این به معنای مرگ اصلاحات خواهد بود.»

به نوشته روزنامه ايران، وی تصریح کرد: «مگر تبدیل اصلاحات به اپوزیسیون هنر است؟ نظام 30 سال است که اپوزیسیون داشته، ولی سؤال من این است که همه اینها با هم تا حالا چه میزان موفق بوده‌اند؟ کل این اپوزیسیون چه میزان به اهداف خود رسیده‌اند؟»

از سوي ديگر، سايت روزنامه جوان نوشت: «میرحسین موسوی در یک محفل نه چندان خصوصی عنوان کرده است كه خاتمی باید بین اصلاحات و جنبش سبز و بین مبارزه و سازش با نطام یکی را انتخاب كنند.»

بر اساس نوشته اين رسانه وابسته به سپاه پاسداران،‌ موسوی افزود: «ما وقتی قیام کردیم گفتیم تا آخر می‌رویم وحق را از حلقوم آنها در می‌آوریم و قرار شد کوتاه نیايیم و شیب مبارزه را به سمت نفی کامل حکومت ببریم، متاسفانه آقای خاتمی با کمی تغییرات وطولانی شدن برنامه‌‌ها و برخورد پرفشار نظام و کنار کشیدن و عافیت طلبی در بین بعضی همراهان، ایشان مواضع خود را تغییر داده و جبهه متحد ما را به سمت کوتاه آمدن و سازش سوق داده است، این آقا ما را به تندروی و تبدیل شدن به اپوزسیون متهم می‌کند و انتظار دارد که ما در چارچوب حکومت مسائلمان را حل و فصل کنیم و با ورود به حاکمیت از طریق سازوکارهای قانونی نظام به قدرت برسیم . ما اعلام می‌کنیم که راه ما و جنبش سبز از راه فرصت‌طلبان و سازش‌کاران جداست ، و به طنازی‌های سیاسی نیازی نداریم، ما راهمان را با قدرت باز خواهیم کرد.»

به علاوه روزنامه رسالت نيز خبري از مهدي كروبي منتشر كرد. اين روزنامه اصولگراي وابسته به جامعه موتلفه اسلامي نوشت: «شنیده‌های موثق حاکی است کروبی در جلسه‌ای که اخیرا با میرحسین داشته از برخی تحرکات و فعالیت‌های خاتمی که به زعم موسوی و کروبی تکروانه و معامله‌گرایانه است به شدت گله کرده و وی را تهدید به افشاگری کرده است. کروبی که به خاطر طرح اتهامات دروغ و بی پایه به نظام از سوی ضد انقلاب به لقب شیخ شجاع اصلاحات مفتخر شده است در این دیدار از انتقادات خاتمی نسبت به تحرکات دو عضو موثر فتنه (کروبی – میر‌حسین) و عدم حمایت از جنبش سبز گله کرده و با اشاره به برخی دیدارهای خاتمی با بعضی مسئولین جهت جدا کردن راه اصلاح‌طلبان متعادل از افراطیون گفته است اگر خاتمی بخواهد با نظام وارد مذاکره شود باید با هماهنگی ما باشد. در غیر این صورت درباره گذشته خاتمی و عملکرد او که باعث از دست دادن قدرت‌های قانونی اصلاح‌طلبان به رقیب شد با مردم افشاگرانه سخن خواهم گفت.»

اين روزنامه راستگراي افراطي نوشت: «کروبی در این جلسه طرح اختلافات اصلاح طلبان در جلسات علنی را به زیان جنبش سبز دانست اما تاکید کرد صبر ما تا زمانی است که خاتمی سر ماکلاه نگذارد و برای خودش امتیاز نگیرد اما اگر مسیری غیر از این را برود من تکلیف او را با مردم روشن خواهم کرد.»

با در نظر گرفتن اين كه هيچ يك از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نسبت به اين اخبار موضعگيري نكرده‌اند به نظر مي‌رسد اين اقدام هماهنگ رسانه‌هاي اصولگرا براي تضعيف جنبش سبز در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوري و ترس از قيام مجدد مردم است.

۱۱ خرداد ۱۳۸۹ سروش پاكنهاد

خبر مربوط به نقل از جهان نیوز در لینک زیر

http://parsdailynews.com/65520.htm

منبع:خودنویس

----------------------------------------------------------------------------------

شرح بازجویی، ضرب و شتم و فشار برای اعتراف تلویزیونی در اتاق شیشه‌ای

گفت‌و‌گوی نوید خانجانی با جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی :

نوید خانجانی از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است که در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ در اصفهان بازداشت گردید و در تاریخ ۱۲ اسفند به بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شد. این فعال حق تحصیل و حقوق بشر که خود به علت اعتقادات مذهبی اش ( دیانت بهایی ) از تحصیل در دانشگاه محروم گردیده است ، در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

در ادامه بخش نخست گفتگوی اختصاصی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با نوید خانجانی را می توانید ملاحظه بفرمایید. خانجانی در این گفت‌وگو، شیوه‌های قانونی و غیرقانونی ، انسانی و غیرانسانی بازجویی ها و فشار برای اعتراف تلویزیونی توسط نهادهای امنیتی، به خصوص سپاه پاسداران و همچنین شرایط دشوار « بند ۲الف » زندان اوین را شرح می‌دهد.

آقای خانجانی، نخست آنکه آیا تفهیم اتهامی در آنجا برای شما صورت پذیرفت ؟ و چنانچه تفهیم اتهام شدید در خصوص اتهامی که به شما وارد کردند توضیح بفرمایید.

بله ۳ روز پس از بازداشت تفهیم اتهام شدم ، بنده در ۱۱ اسفند که بازداشت شدم در تاریخ ۱۴ اسفند به شعبه ۳ بازپرسی اوین، نزد آقای کیانمنش برده شدم و در آنجا اتهاماتی که به بنده وارد شد تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق عضویت و همکاری موثر در گروه های حقوق بشری (مجموعه فعالان حقوق بشر ) و از این طریق ارتباط با گروهک تروریستی منافقین بود.

گفتید عضویت و همکاری موثر در گروه های حقوق بشری و به مجموعه فعالان حقوق بشر اشاره داشتید ، آیا شما در گروه فوق عضویت و فعالیتی داشته اید ؟

خیر ، نکته جالب تفهیم اتهام بنده همین جاست. بنده در حال حاضر هیچ عضویت و همکاری با گروه حقوق بشری مذکور ندارم و در حدود ۱۰ ماه است که با گروه فوق هیچ گونه تماس و فعالیتی نداشته ام و پیش از آن نیز در گروه حقوق بشری مذکور برای حقوق محرومین از تحصیل که خودم نیز جزئی از آن هستم فعالیت داشتم و همانطور که عرض کردم در حدود ۱۰ ماه است که از مجموعه فعالان حقوق بشر جدا شده ام و جدایی کامل خود را در وبلاگ شخصیم و نوشته هایم منتشر کرده بودم و در حال حاضر از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی و کمیته گزارشگران حقوق بشر هستم.

یعنی اتهام شما عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی نبوده است ؟

در تفهیم اتهامی که شدم اسمی از کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی نبود ولی در ادامه بازجویی های من در بند ۲ الف سپاه اغلب اوقات در خصوص کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی و فعالیت ها و پیگیری ها برای رفع محرومیت از تحصیل بازجویی می شدم و مسئله جالب برای من در بازداشتم همین بود که اطلاعات سپاه اطلاعی نداشت که من عضویتی در مجموعه فعالان حقوق بشر ندارم! در حدود ۱۰ ماه است که با این گروه حقوق بشری تماسی نداشته ام و این جریان را بارها در وبلاگم اعلام کرده بودم و شاید آنها این را می دانستند و این بازداشت با هدف و منظور دیگری صورت پذیرفته بود.

گفتید با هدف و منظوری دیگر، اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید. چه هدف و منظوری ؟

ببینید در روزی که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدم همزمان شاهد بازداشت گسترده تعدادی دیگر از فعالین حقوق بشری بودیم از جمله بهزاد مهرانی ، محبوبه کرمی ، حسام فیروزی ، ابوالفضل عابدینی ، نصور نقی پور و ... که این بازداشت ها همگی توسط اطلاعات سپاه نبود. به طور مثال آقای بهزاد مهرانی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند . یعنی شما در این بازداشت ها به وضوح شاهد رقابتی در بازداشت فعالین حقوق بشر که متعلق به پرونده مجموعه فعالان حقوق بشر هستند بین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هستید.

من اجازه می خواهم که برای واضح تر شدن جریان برای خوانندگان محترم توضیحاتی را عرض کنم ؛ بنده عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر بودم و زمانی که در ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ بازداشت شدم ۶ تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر یعنی شیوا نظرآهاری ، کوهیار گودرزی ، سعید کلانکی ، سعید جلالی فر ، سعید حائری و مهرداد رحیمی در بازداشتگاه ۲۰۹ اوین بازداشت بودند و پرونده کمیته گزارشگران حقوق بشر در دست وزارت اطلاعات بود و بقیه اعضا همچون بنده ، سعید حبیبی ، حسام میثاقی ، پریسا کاکایی ، علی کلایی ، سپهر عاطفی یا بازداشت شده بودند و تازه آزاد شده بودند یا احضار و تهدید به بازداشت شده بودند و هدف وزارت اطلاعات نیز قطع فعالیت های کمیته گزارشگران حقوق بشر و تعطیلی سایت این کمیته ی حقوق بشری بود. نکته دیگر اینکه پرونده برخورد با مجموعه فعالان حقوق بشر در دست اطلاعات سپاه بود و حال شما می توانید بازداشت من توسط اطلاعات سپاه را یک جور گروکشی توسط این ارگان بدانید.

گروکشی از وزارت اطلاعات ؟ یعنی شما اعتقاد دارید بین اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات هماهنگی که وجود ندارد هیچ، بلکه اختلاف نیز وجود دارد؟

ببینید بنده در خصوص اینکه اختلافی وجود دارد یا نه نظری نمی دهم و تنها دیده‌های خود را عنوان می کنم . من یه سری مسائل را به اجبار و اینکه در حال حاضر با تودیع وثیقه بیرون هستم مجبورم ناگفته بگذارم بنده هنوز برای اخذ آخرین دفاعیاتم نرفته ام و یک دادگاه هم پیش رو دارم پس از این جا شروع می کنم ، روزی که بهزاد مهرانی توسط مامورین وزارت اطلاعات در منزل شخصی اش بازداشت شد و به بازداشتگاه ۲۰۹ منتقل گشت، ساعاتی بعد ، اطلاعات سپاه برای بازداشت ایشان مراجعه می کنند که مشاهده می کنند قبلا وزارت اطلاعات این فعال حقوق بشر را بازداشت کرده است و در خصوص بنده هم به گفته بازجوهای اطلاعات سپاه چنین حادثه ای به شکل عکس بازداشت آقای مهرانی رخ داده است یعنی ۲ ساعت پس از بازداشتم توسط اطلاعات سپاه، از طرف وزارت اطلاعات برای بازداشتم مراجعه می کنند که متوجه می شوند توسط اطلاعات سپاه زودتر بازداشت شده ام . بنده هر مطلبی که بوده است را ابراز داشتم و برای اثبات ادعای خود در این جریان به سایت گرداب (وابسته به سپاه پاسداران) و همچنین به تعدادی روزنامه که از بنده در مدت بازداشتم اسم برده اند استناد می کنم .

توجه بفرمایید که اتهام اینجانب در تفهیم اتهامی که شده ام عضویت و همکاری در مجموعه فعالان حقوق بشر عنوان شده است و اسمی از کمیته گزارشگران حقوق بشر در تفهیم اتهامم برده نشده است و حال نظر شما رو به مطلبی در خبرگزاری فارس و سایت گرداب و تعداد زیادی از روزنامه ها همچون روزنامه ابتکار منتشر شده در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ با تیتر « نبرد سایبری سپاه پاسداران با گروه های فعال در پروژه بی ثبات سازی » جلب می کنم . در خبر منتشره به سه گروه در نبرد سایبری اشاره شده است : کمیته گزارشگران حقوق بشر ، کانون مدافعان حقوق بشر و مجموعه فعالان حقوق بشر که در این خبر بنده به عنوان یکی از ۱۰ عضو هیئت مرکزی کمیته گزارشگران حقوق بشر معرفی شده ام و اصلا اسمی از من به عنوان عضو مجموعه فعالان حقوق بشر برده نشده است و در مطلب منتشره در ۲۴ اسفند نیز باز بنده به عنوان یکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر معرفی می شوم. پس تفهیم اتهامی که در شعبه ۳ زندان اوین شده ام با اتهامی که رسانه های وابسته به سپاه و دولت منتشر کرده اند دارای تناقض است.

جناب خانجانی آیا در مدت بازداشت در بند «۲ الف سپاه» زندان اوین انفرادی هم بودید ؟ اگر بودید مدت و شرایط آن را توضیح بفرمایید .

بله، بنده ۱۲ اسفند که به زندان اوین ، بند ۲ الف سپاه وارد شدم از همان ابتدای ورود به انفرادی های ۲الف منتقل شدم و تا ۵ فروردین در انفرادی بودم . در این مدت ۲ مرتبه انفرادیم تغییر کرد ، انفرادی که نخست در آن بودم بسیار کوچک بود و دستشویی نداشت که پس از اعتصاب غذایی که به شرایط بد و بازداشت غیر قانونی ام کردم انفرادیم تغییر کرد و به یک انفرادی که در آن سرویس دستشویی داشت منتقل شدم و از ۵ فروردین تا ۱۳ اردیبهشت به یک سلول ۳ نفره منتقل شدم که به همراه آقایان سماء نورانی و ایقان شهیدی از محرومین از تحصیل بهایی بودم و البته این را عرض کنم که اعتصاب غذایی که کردم تنها به خاطر شرایط سلول انفرادی نبود و در کل خواستار رعایت حقوقم به عنوان متهم بودم . بنده به شرایط بازجویی که با چشم بند و ضرب و شتمی که در روز اول بازجویی بود اعتراض داشتم.

به ضرب و شتمی که نگهبان «2الف» با من داشت اعتراض داشتم، به شرایط بد سلول انفرادی اعتراض داشتم، درخواست تلفن با خانواده را داشتم تا به آنها اطلاع دهم که در زندان اوین هستم. در مدتی که اعتصاب غذا کردم در انتهای روز دوم حالم بد شد و به درمانگاه منتقل شدم و با توصیه افسرنگهبان و دکتر اعتصاب غذای خود را شکستم و در ادامه به خواسته های خود یعنی تماس تلفنی منظم، تغییر سلول انفرادی و بهبود شرایط آن ، تغییر بازجو ، که پس از آن بازجوی جدید بدون چشم بند مرا بازجویی می کرد و برخوردی مناسب در بازجویی ها با من داشت و در کل به خواسته های خود رسیدم و تا حدود زیادی حقوقم به عنوان متهم رعایت می گردید.

از ضرب و شتم گفتید. اگر امکان دارد در خصوص ضرب و شتم هایی که بوده بیشتر توضیح دهید و آیا اعتقاد دارید در مدت بازداشت شکنجه شده اید ؟

در خصوص ضرب و شتم باید عرض کنم که بنده در روز اول بازجویی در حالی که چشم بند داشتم توسط بازجو مورد ضرب و شتم و فحش و توهین قرار گرفتم و مشت هایی به پهلو و ضربه هایی به ساق پایم وارد کردند و در همان روز توسط یکی از نگهبان ها به شدت کتک خوردم. نگهبان مورد نظر سرم را به دیوار کوبید و بعد گلویم را در حد خفه شدن فشار داد. ولی در ادامه با تغییر بازجویم به هیچ عنوان ضرب و شتمی در کار نبود و بازجوی پروندم برخورد مناسبی با بنده داشتند و نگهبان های بند نیز با من برخورد خوبی داشتند به جز همان مورد اول، بقیه نگهبان ها برخوردشان قانونی و بر اساس اصول بود تا اینکه در اواخر فروردین بحث و جریان صحبت کردن مقابل دوربین برای گروه مستند تلویزیونی پیش آمد که با مخالفت بنده و دو نفر از هم سلولی هایم واقع شد و در ادامه به علت مقاومت برای صحبت نکردن مقابل دوربین در حیاط زندان من را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تهدید کردند که به خاطر این مقاومتم به مدت ۶ ماه من را به انفرادی منتقل خواهند کرد.

در خصوص سوالتان که آیا بنده اعتقاد دارم که در این مدت شکنجه شده ام یا نه باید عرض کنم که شکنجه تنها جسمی نیست و گاهی شکنجه و فشار روحی ممکن است بسیار سخت تر از فشار جسمی باشد . دیگر من شرایط و اتفاقات را برای شما و خوانندگان محترم عرض کردم. قضاوت در خصوص شکنجه بودن یا نبودن این شرایط را به عهده خوانندگان محترم می‌گذارم .

در قسمتی از جواب سوال قبل درباره ی اجبار به صحبت کردن مقابل دوربین گروه مستند تلویزیونی گفتید اگر امکان دارد یه مقدار این قضیه را برایمان شرح دهید .

قبل از اینکه جریان صحبت کردن مقابل دوربین برای گروه مستند تلویزیونی پیش بیاید من به بازجویم گفته بودم که اصلا سراغ این کار نروید که به هیچ عنوان مقابل دوربین نمی روم و صحبتی مقابل دوربین نخواهم کرد و بازجویم مرتبا اظهار می کرد در اینجا همه باید مقابل دوربین بروند و صحبت کنند و این روند پرونده می باشد و ما به فیلم صحبت های شما علاوه بر مطالبی که نوشته اید برای پرونده نیاز داریم و این فیلم ها برای پخش تلویزیونی نیست . من هم مخالفت کردم و گفتم:" جواب سوالات شما را هر چه بوده نوشته ام و مقابل دوربین به هیچ عنوان صحبت نخواهم کرد زیرا به اعتقاد من امکان دارد از این فیلم ها در تلویزیون و رسانه ها بر علیه ما سوء استفاده شود همانطور که پیش تر برای متهمین حوادث روز عاشورا این اتفاق افتاد".

حدودا اواخر فروردین آمدند و ریش و موی بنده و دو نفر از هم سلولی هایم (سماء نورانی و ایقان شهیدی) را که بلند شده بود اصلاح کردند . بعد از این حادثه ما که آمادگی جریان مصاحبه تلویزیونی را داشتیم به این اصلاح صورت و مو شک کردیم . پس فردای آن روز از صبح آمدند و هر سه نفر ما را از سلول خارج کردند و پس از آن من را در ساختمان بازجویی به اتاقی بردند که به آن «اتاق شیشه ای» می گفتند . در این اتاق من بازجو را نمی دیدم و تنها مقابلم آینه ای قرار داشت ولی بازجو من را می دید. در آنجا شخصی خودش را بازرس از طرف دادستان معرفی کرد و گفت امده است پرونده مرا بررسی کند و گفت به سوال هایش جواب بدهم تا پرونده مرا راه بیندازد که من به این جریان شک کردم و برعکس همیشه که موقع بازجویی چشم بند را برمی داشتم آن روز چشمبند را بیشتر روی صورتم کشیدم که با عکس العمل آنطرف شیشه روبرو شدم که آن ها گفتند:" چشمبندت را بردار می خواهیم صورتت را ببینیم." که در همین جا شکی که داشتم به اطمینان تبدیل شد و گفتم که آن طرف شیشه، دوربین کار گذاشته اید و من صحبتی نمی کنم و اگر سوالی دارید لطف کنید بیاید مقابلم بنشینید تا صحبت کنم و به سوالاتتان پاسخ بدهم. آنها مدتی تلاش کردند که من صحبت کنم ولی زمانی که دیدند دیگر موفق نمی شوند گفتند که پرونده شما از طرف ما ناتمام و ناقص اعلام خواهد شد و برایت مشکل به وجود خواهد آمد و گفتم مسئله ای نیست ، که در ادامه دیگر کارشان را علنی کردند.

مرا به طبقه بالای اتاق بازجویی ها بردند و چیزی که حدس میزدم را به چشم دیدم . در یک اتاق تمیز و فرش شده دوربین ها آماده بود و یک صندلی قرمز برای من آماده شده بود و پشت صندلی با پرده و پارچه تزئین و نماسازی شده بود . برایم یک تی شرت آوردند که بپوشم و لباس زندانم را گرفتند و گفتند: حالا به سوالات ما جواب بده! بنده حتی یک کلمه هم به سوالاتشان جواب ندادم و بعد از اینکه دیدند تلاششان بی فایده است و نتیجه ای نمی گیرند ، مرا از آنجا بیرون بردند . سپس شخصی آمد و مرا به سمت حیاط برد . در حیاط ، فردی صدا زد: خانجانی برو کنار نورانی رو به دیوار وایسا. چشمبند داشتم و هیچ چیز را نمی دیدم و کنار سماء نورانی ایستاده بودم که یک دفعه حس خفگی به من دست داد. یک نفر شروع کرده بود به فشار دادن گلویم ! وقتی که کمی بی حال شدم، سرم را گرفت و در مقابل سماء به دیوار کوبید و سماء از زیر چشمبند برخورد سرم به دیوار را شاهد بود و زمانی که من را در حالت گیجی از روی زمین بلند می کردند دستان سماء را دیدم که از شدت ناراحتی مشت شده و بهم می فشارد و پس از بلند کردن من شروع کردند به فحش دادن و سیلی زدن طوری که صدای آن سماء را بیشتر اذیت می کرد و گفتند: "شما ۴ تا بچه آمده اید اینجا مقاومت می کنید؟! ما بزرگتر از شما، اون ۷ نفر ( هفت مدیر جامعه بهایی فریبا کمال آبادی ، مهوش ثابت ، جمال الدین خانجانی ، عفیف نعیمی ، بهروز توکلی ، وحید تیزفهم ، سعید رضایی که بیش از ۲ سال است بازداشت می باشند) را شکستیم ؛ شماها هیچی نیستید.

" به من و سماء گفتند : "هر دوی شما ۶ ماه به انفرادی خواهید رفت تا آدم شوید." به من گفتند: "ما صدای تو را در سلول شنود کردیم که به این ها درس می دادی که چکار کنند و تو این دو نفر یعنی سماء نورانی و ایقان شهیدی را به صحبت نکردن در مقابل دوربین تحریک کرده ای" . در آن زمان، تنها کاری که من کردم ،خنده بود و تنها به کسی که مرا می زد و تهدید می کرد می خندیدم.در ادامه آن ها من را به انفرادی نبردند و به سلول سه نفره در کنار سما و ایقان منتقل کردند و دیگر جریان مصاحبه تلویزیونی تکرار نشد و نکته ی قابل توجه این بود که وقتی بازجوی من متوجه شد که من را زده اند بسیار ناراحت شد و جریان را از من پرسید و گفت که پیگیری می کند و آن شخص را توبیخ خواهد کرد و ابراز داشت از این جریان بی خبر بوده است و بسیار ناراحت شده است و ابراز تاسف کرد!

پایان بخش اول گفتگوی احتصاصی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با نوید خانجانی

کمیته گزارشگران حقوق بشر

--------------------------------------------------------------------------------

اعزام گسترده نیروهای سرکوبگر از شهرستانها بسوی تهران

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"گسیل گسترده نیروهای سپاه پاسداران و بسیج از شهرستانها بسوی تهران جهت ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و ممانعت از انجام اعتراضات مردم در مناسبتهای مختلف خرداد ماه آغاز شده است.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج استان گیلان به سوی تهران گسیل شدند.نیروهای اعزام شده به سوی تهران تحت عنوان کاروان زائران پیاده خمینی هستند. این نیروها روز شنبه 8 خرداد ماه وارد شهر قزوین شدند و روز یکشنبه این شهر را به قصد تهران ترک کردند. آنها برای ایجاد جو رعب و وحشت دو روز در معرض دید مردم در شهر قزوین بودند و سپس شهر را بسوی تهران ترک کردند.

شاهدان عینی در شهر قزوین اظهار داشتند که سازمانده آنها سپاه پاسداران گیلان است و آنها با تشکیلات نظامی و وسایل سرکوب مانند ماشینهای ضد شورش و باتون مجهز بودند.هدف ظاهری آنها شرکت در مراسم سالمرگ خمینی می باشد ولی داشتن چنین تجهیزاتی حاکی از نیات سرکوبگرانه این نیروها است.

شواهد حاکی از آن است که برای جلوگیری از اعتراضات مردم قصد پادگانی کردن تهرهان را همانند روز 22 بهمن دارند.ولی مردم و جوانان عزم کرده اند که اعتراضات خود را در روزهای مختلف خرداد ماه به پیش ببرند و راه مقابله با پادگانی کردن را اندیشیده اند و به هیچ وجه مرعوب شرایط سرکوبگرانه نخواهند شد.

از طرفی دیگر شهرستانها از خلاء ایجاد شده و کاهش نیروها در شهرهای خود مطلع شده اند و در حال سازماندهی اعتراضات گسترده به مناسبتهای مختلف خرداد ماه هستند.

توجه و تمرکز عمده سازمانهای حقوق بشری و مراجع بین الملل روی قضیه سرکوب در ایران هر گونه تلاشی برای سرکوب مردم ایران باعث اقدامات و واکنشهای سریع و گسترده بین المللی خواهد شد که از جملۀ آن سرعت بخشدن در رفتن پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد و تبعات مختلف دیگر مانند تشکیل دادگاههای بین المللی برای رسیدگی به جنایتهای این رژیم خواهد شد.

لذا به نیروهای سرکوبگر هشدار داده می شود که اجرای فرامین سرکوبگرانه علیه مردم ایران باعث خواهد شد که آنها در جنایت علیه مردم شریک باشند و قطعان شامل پیگیرد های بین المللی و داخلی خواهند شد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،آماده سازی برای ایجادر جو رعب و وحشت و سرکوب گسترده برای ممانعت از اعتراضات گسترده مردم هشدار میدهد و خواستار حمایت مراجع بین المللی از حرکت حق طلبانه مردم ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

12 خرداد 1389 برابر با 02 ژوئن 2010

خبر قبلی در همین مورد در لینک زیر

http://parsdailynews.com/65613.htm

---------------------------------------------------------------

دو روایت از یک قتل ، فیلم ندا آقا سلطان ساخته شد

در حالیکه نمایندگان اتحادیه اروپا، روز گذشته با عکس های ندا آقا سلطان به استقبال منوچهر متکی رفتند، تا اعتراض خود را به سرکوب مردم ایران برای اولین بار در یک مراسم رسمی نشان دهند، دو فیلم مستند در مورد ندا آقا سلطان و چگونگی جان باختن او آماده پخش شده است: فیلمی به روایت سیمای جمهوری اسلامی و فیلم دیگری به روایت یک کارگردان انگلیسی که قرارست از یک شبکه تلویزیونی امریکایی پخش شود. دو فیلمی که دو روایت مختلف از این دختر جوان که نماد جنبش اعتراضی مردم ایران شده است را به نمایش می گذارند.

روایت جمهوری اسلامی

از یک سو فیلمی از سوی جمهوری اسلامی و برای پخش در صدا و سیما آماده پخش شده است که قرار است در سالگرد شهادت ندا از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شود.

یکی از کارمندان صدا و سیما در این زمینه به "روز" گفته است که در این فیلم استاد موسیقی ندا و برخی از دوستان نزدیک او حضور دارند اما خانواده ندا علیرغم همه فشارها از حضور در این فیلم امتناع کرده اند.

به گفته این منبع «در این فیلم کشته شدن ندا به عناصری نفوذی نسبت داده می شود و تمام تلاش ها بر این است که حکومت را از این قضیه مبرا کنند».

رسانه های حکومتی نیز از وزارت اطلاعات به عنوان سازنده این مستند نام برده و نوشته اند که طي روزهاي آينده وزارت اطلاعات در يك برنامه مستند به تكميل ابهام زدايي ها از سناريوي ساختگي قتل ندا آقاسلطان بپردازد و اسناد جديدي از سناريوي غربي ها را منتشر مي كند.

براساس نوشته این رسانه ها مواردي چون فيلمبرداري از دو زاويه متفاوت و همچنين انتشار سريع و بي وقفه فيلم مرگ آقا سلطان از جمله نكاتي است كه جعلي و ساختگي بودن قتل آقاسلطان را تاييد مي كند.

پیش از این نیز صدا و سیما مستند دیگری از ندا ساخته بود که واکنش شدید افکار عمومی را به دنبال داشت. در آن مستند، در ادعایی شگفت انگیز، عنوان شده بود که ندا آقا سلطان با همکاری منافقین در لجظه فیلمبرداری از خود، با دستگاهی مخصوص خون را روی صورت خود جاری می کند و پس از اینکه همراه با آرش حجازی و استاد موسیقی خود وارد ماشین برای عزیمت به بیمارستان می شده توسط منافقین کشته می شود.

روایت خانواده ندا

همزمان اما در فیلمی که توسط کارگردان انگلیسی ساخته شده برای اولین بار خانواده ندا آقا سلطان حضور یافته و به روایت روزهای تلخ کشته شدن ندا و زندگی شخصی او پرداخته اند. در این فیلم، ویدئوها و تصاویری که تاکنون منتشر نشده بود به نمایش در میآید. تهیه کنندگان این فیلم شبکه اچ بی او امریکا، شرکت من تورمن انگلیس و آقای سعید کمالی دهقان هستند.

فیلم "برای ندا" که نسخه اصلی و انگلیسی آن 14 ژوئن از تلویزیون اچ بی او امریکا پخش خواهد شد در دو نسخه عربی و فارسی نیز تهیه شده که نسخه فارسی آن به گفته تهیه کنندگان این فیلم، امروز از صدای امریکا پخش خواهد شد.

سعید کمالی دهقان، روزنامه نگار ایرانی که یکی از تهیه کنندگان فیلم "برای ندا" و تنها دست اندرکار ایرانی این فیلم است و تصاویر و مصاحبه های داخل ایران را نیز او تهیه کرده است در گفتگو با "روز" درباره این فیلم و شرایط تهیه و خطرات تولید آن، بخصوص در ایران توضیحاتی داده است. متن مصاحبه با وی در پی می آید:

آقای کمالی ممکن است توضیح دهید این فیلم توسط چه کسانی و در چه شرایطی ساخته شده است؟

این فیلم توسط آقای آنتونی توماس ساخته شده و من به همراه شبکه اچ بی او امریکا و شرکت من تورمن انگلیس تهیه کنندگان این فیلم بودیم. من غیر از تهیه کنندگی، انجام تمام مصاحبه های مربوط به ایران را بر عهده داشتم و در سفر به ایران به همراه خانواده ندا حدود یک ماه تمام کار این مصاحبه ها و ساخت فیلم را انجام دادم.

خانواده ندا در این فیلم حضور دارند. ممکن است کمی از محتوای فیلم بگویید؟

بله با پدر، مادر، خواهر و برادر ندا و دیگر اعضای خانواده او در این فیلم مصاحبه کرده ایم و آنها خود حرف زده اند. یک سری عکس های شخصی ، خاطرات و دست نوشته های ندا را هم در فیلم می بینید. فیلم های جدیدی نیز از ندا در این فیلم است که کسی ندیده است. فیلم های جدیدی هم که برای اولین بار به نمایش در می آید، در این فیلم وجود دارد که توسط مردم گرفته شده و بعد از تیر خوردن ندا را نشان میدهد که چگونه و با چه ماشینی برده شد. همین بخش به ادعاهای جمهوری اسلامی پاسخ میدهد که گفتند توسط ماشین برده شد و کشته شد و آن داستان ها را ساختند و قطعا جمهوری اسلامی را شوکه خواهد کرد. چون فیلمی است که از صحنه و توسط مردم گرفته شده است. بخش دیگری نیز در لندن و امریکا و ترکیه ساخته شده؛ یعنی مصاحبه هایی انجام و به فیلم اضافه شده است. در اصل یک بخش از فیلم مربوط به ندا و زندگی شخصی اش و بخش دیگر مربوط به ندا و انتخابات ایران است. یعنی از طریق داستان زندگی ندا، داستان انتخابات هم مرور می شود. البته ما قصد قهرمان سازی از ندا را نداشتیم؛برای همین در این فیلم معلوم می شود ندا هم مثل خیلی از دخترهای ایران، دختری بود که کلاس ورزش می رفت، موسیقی گوش میکرد و همه خواسته های دختران ایرانی را داشت . در اصل ندا مثل هر دختر آزاده ای در جهان است. او دنبال آزادی بود، دنبال سیاست نبود. یک دختر معمولی بود که برای آزادی، زندگیش را داد. ندا مشکلات خودش را هم داشت و ما قصد اسطوره سازی نداشتیم و اینکار را هم نکردیم. بزرگترین ویژگی ندا سرکشی او بود و هیچ وقت زیر بار زور نمی رفت و همین خصوصیت خیلی ارزش داشت. ما در این فیلم درباره این ها حرف میزنیم و می گوییم که ندا چیز خاصی نمیخواست؛ او فقط یک مقدار آزادی میخواست، به عنوان یک دختر جوان که نمی توانست مثل یک آدم معمولی در جامعه زندگی کند و این حق از او گرفته شده بود. در این فیلم از چیزهایی می گوییم که باعث شد ندا به خاطر آنها با همه خطرها بیرون برود و در نهایت کشته شود. در فیلم می بینیم ندا که قصد رای دادن نداشت با دیدن هیجان مردم و اینکه همه میروند و رای میدهند رفت تا رای دهد. چند جا میرود تا به میرحسین موسوی رای دهد اما در حوزه هایی که میرود تنها ناظران احمدی نژاد حضور دارند؛ او عصبانی می شود و رای نمی دهد و به خانواده اش می گوید که همه اینها فیلم و نمایش است و از قبل تعیین کرده اند که چه کسی رئیس جمهور شود و ...... بعد به بعد از انتخابات می پردازیم که ندا چگونه در اعتراضات حضور داشت و به اضافه زندگی شخصی او. فیلم هایی که میدید، کتاب هایی که میخواند... و این بخش نه به خاطر اینکه ندا میخواند و میدید بلکه از این لحاظ مهم است که روحیه یک دختر معمولی ایرانی را نشان میدهد و روحیه دختران معمولی ایرانی و آنها را می شناساند.

با توجه به فضای امنیتی شدید و تحت نظر بودن خانواده ندا، چگونه این مصاحبه ها انجام گرفت و موفق شدید فیلم را بسازید؟

مهم ترین دغدغه همین بود که اولا چگونه خانواده ندا را راضی به این مصاحبه ها بکنیم و از طرفی با همه فشارها و کنترل ها، دوربین را چگونه به منزل ندا ببریم. من دی ماه که به ایران رفتم دقیقا به خاطر همین ملاحظات و مشکلات دو ماه طول کشید تا بتوانیم اینکار را انجام دهیم. نه مجوز داشتیم برای فیلم و نه من تجربه فیلمبرداری داشتم؛ قرار بود یک تیم حرفه ای برای اینکار استخدام کنیم که متاسفانه نشد. هیچ کس حاضر نبود ریسک کند و ما هم حق میدادیم. با برخی مستند سازان مطرح ایران هم تماس گرفتیم اما قبول نکردند و البته الان خیلی خوشحال هستم که کسی قبول نکرد و ناچار شدیم به صورت غیرحرفه ای فیلم بگیریم . در اصل فضای صمیمی فیلم، اگر قرار بود صدا بردار و دوربین آنچنانی در کار باشد از بین می رفت. ابتدا ازطریق واسطه با معلم موسیقی ندا حرف زدم اما احساس کردم تحت فشار است و بهتر است با او در ارتباط نباشم. سپس توسط یکی از دوستان، قرار گذاشته شد که با خانواده ندا صحبت کنم خوشبختانه صحبت کردم و آنها هم آمادگی آن را داشتند. یک دوربین کوچک برداشتم و با آن شروع کردیم. فضای بسیار پراسترسی بود. تلفن ها کنترل می شد. همه تحت نظر بودند اما انجام شد.

چگونه این فیلم ها را از ایران خارج کردید؟

مهم ترین درد سر این بود که چگونه 15 نوار ویدئویی را از ایران خارج کنیم . با پست که امکان نداشت. حتی امکان اینکه این فیلم ها را کپی کنیم نیز وجود نداشت و خیلی خطرناک بود و خیلی دوران پراسترسی بود در نهایت چاره دیگری نبود جز اینکه 15 نوار را بگذارم توی چمدان وسط لباس ها و بروم فرودگاه و خارج شوم. همکارانم شوکه شده بودند چون انتظار نمی رفت موفق شویم همه اینکارها را انجام دهیم و از ایران هم خارج کنیم.

چیه شد به فکر ساختن این فیلم مستند افتادید؟

پیشنهاد کار از طرف اچ بی او بود که یکی از مطرح ترین شبکه های امریکا است. آنها ابتدا به آقای انتونی توماس پیشنهاد دادند اما این شرط را نیز گذاشتند که فیلم باید با حضور خانواده ندا ساخته شود و در غیر این صورت منتفی خواهد بود. خب تا آن موقع فیلم هایی درباره ندا ساخته شده بود که با تعدادی از کسانی که ندا را می شناختند یا در زندگی اش حضور داشتند مصاحبه شده بود اما خانواده ندا در هیچ فیلمی حضور نداشتند. مهم ترین شرط این بود و میدانید که اچ بی او در سال بیش از ده مستند نمی سازد. کم اما خیلی خاص کار میکند و رئیس اچ بی او بعد از ساخته شدن این فیلم رسما گفت که این فیلم مهم ترین مستندی بوده که در تمام سالهای اخیر کار کرده ایم. آقای توماس هم با من تماس گرفت و من هم قبول کردم که به طور مخفی به ایران بروم و این فیلمبرداری ها و مصاحبه ها را انجام دهم. دلیلی هم که آقای توماس مرا انتخاب کرد این بود که من ماههای اول بعد از انتخابات ایران بودم و تقریبا تنها خبرنگار رسانه خارجی بودم که در ایران کار میکردم بقیه همکاران اکثرا اخراج شده بودند اما من بی سر و صدا کار میکردم به روزنامه گاردین و شبکه سی ان ان به صورت بدون تصویر و اسم گزارش میدادم و درباره ندا نیز گزارش مفصلی در روزنامه گاردین منتشر کرده بودم.

این فیلم به سه زبان ساخته شده؛ ممکن است توضیح دهید پخش آنها از کجا و به چه ترتیبی خواهد بود؟

ما جلسه ای با رئیس اچ بی او و سایر همکاران فیلم داشتیم و اچ بی او تصمیم گرفت بودجه ای در اختیار قرار دهد تا نسخه های عربی و فارسی فیلم نیز ساخته شود چون هدف فیلم این بود که همه آن را ببینند و از زبان خانواده ندا او را بشناسند. البته ساختن نسخه فارسی خیلی با عجله انجام گرفت چون دقیقا در دقایق آخر این تصمیم گرفته شد و ما به اندازه نسخه انگلیسی از آن راضی نیستیم اما در اصل قضیه فرقی نمیکند روایت فیلم به فارسی است و برخی جاها با زیر نویس فارسی. این نسخه امروز از تلویزیون صدای آمریکا پخش خواهد شد. نسخه عربی این فیلم هم از تلویزیون های عربی پخش خواهد شد . نسخه انگلیسی که در اصل نسخه اصلی فیلم است، 14 ژوئن از تلویزیون اچ بی او پخش می شود و سپس در 20 ژوئن در سالگرد ندا برای دومین بار پخش می شود. از سوی دیگر، فیلم را با فرمت های مختلف در اینترنت قرار میدهیم تا مردم ایران و سراسر جهان بتوانند به راحتی دانلود کنند.

با پخش این فیلم ، فکر نمیکنید برای خانواده ندا مشکلی پیش بیاید؟

تمام مسائلی که در فیلم مطرح شده همه با هماهنگی خانواده ندا بوده؛ چیزی که برای آنها مهم است شناساندن ندا به جهانیان است. آنها می گویند چیزی برای از دست دادن ندارند. مادر ندا، انسانی بسیار شجاع است. ما نیز فکر نمی کنیم مشکلی پیش بیاید چون افکار عمومی جهان از این خانواده حمایت می کنند و همین مساله تا به حال آنها را حفاظت کرده است.لذا بعد از پخش این فیلم نیز برای حکومت ایران خیلی مشکل خواهد بود که بخواهد برخوردی با این خانواده انجام دهد.

فرشته قاضی

f.ghazi(at)roozonline.com

--------------------------------------------------------------

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات سه فعال مدنی کُرد

کمیته گزارشگران حقوق بشر - جلسه رسیدگی به اتهامات سه فعال مدنی کرد، زیبا بختیاری، جلال آذرنگ و کاوه ‌حسن‌پور، صبح روز سه شنبه ۱۱ خرداد، برگزار شد.

به گزارش منابع آگاه، دادگاه این سه فعال مدنی، در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به قضاوت خدادادی برگزار شد و اتهام این افراد، «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» ذکر شده است.

زیبا بختیاری ، جلال آذرنگ و کاوه حسن‌پور، سال گذشته از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و حدود ۳۰ روز تحت فشارهای روحی و جسمی بوده و هر یک با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

فشار بر فعالان کرد، در حالی ادامه می‌یابد که درحال حاضر ۱۵ تن از فعالان سیاسی و مدنی کرد، با حکم اعدام روبرو هستند و تعدادی از آنان احکام سنگین حبس دریافت کرده‌اند.

--------------------------------------------------------------------------

در سالگرد انتصابات ، رژیم دو ميليون عضو شبه نظامی بسيج را به تهران فراخوانده

مقاله نيويورک تايمز درباره دور تازه خشونت ها: در پی مهار اعتراضات سالگرد انتخابات

مقامات ايران در تلاش برای جلوگيری از برپايی هرگونه تظاهرات در سالگرد انتخابات بحث انگيز کشور، دست کم دو ميليون عضو شبه نظامی بسيج را به تهران فراخوانده اند، فعالان سیاسی مخالفی را که از زندان خارج شده بودند دوباره دستگير کردند و به اعمال شديد محدوديت روابط زنان و مردان و پوشش اسلامی برای زنان دست زده اند.

انتقال شبه نظاميان به پايتخت که خبر آن ظرف روزهای گذشته از سوی نهادهای خبری ايران گزارش شده و نيز پيگيری برخی تمهيدات ديگر که از سوی وب سايت های مخالفان و شاهدان ديگر گزارش شده است، همگی در کمتر از دو هفته تا سالگرد انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران در 22 خرداد ماه صورت می پذيرد. مخالفان، انتخاب مجدد وی را تقلبی از سوی نهادهای دينی اسلامی در ايران خوانده اند.

مير حسين موسوی و مهدی کروبی دو رهبر اصلی مخالفان که هشدارهای بی شمار دولت را ناديده گرفته اند، ضمن درخواست صدور مجوز، روز دوشنبه از طرفداران خود خواستند در 22 خرداد به راهپيمايی دست بزنند. بعيد به نظر می رسد با درخواست مجوز آنها موافقت شود.

خبرگزاری فارس به نقل از يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب گزارش داد، سپاه در حال جابجايی تعداد عظيمی از نيروهای شبه نظامی بسيج سراسر کشور به تهران است تا به طور رسمی در بيست و يکمين سالگرد مرگ آيت الله روح الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی در روز جمعه، شرکت داده شوند. اما به گفته اين سردار، انتظار می رود بسيجی ها تا پس از 22 خرداد ماه در تهران باقی بمانند.

فارس به نقل از حسين همدانی فرمانده ارشد سپاه نوشت: «ما شاهد يکی از تأثيرگذارترين نمازهای جمعه خواهيم بود.» اين فرمانده سپاه گفت پنج ميليون عضو بسيج برای شرکت در اين مراسم نام نويسی کرده اند.

به نقل از يک سردار ديگر سپاه به نام علی فضلی نيز گفته شده که بيش از دو ميليون عضو بسيج در تهران اسکان داده می شوند.

قرار است آيت الله علی خامنه ای رهبر عالی دينی ايران خطبه های نماز جمعه را برای اولين بار پس از نماز جمعه 29 خرداد در روزهای پس از انتخابات به جا بياورد. او در نماز جمعه قبلی، وقوع هرگونه تقلب را رد کرده بود و خواستار پايان داده شدن به اعتراضات شده بود.

وب سايت های مخالفان گزارش می دهند مقامات قضايی ايران ظرف روزهای گذشته دور تازه ای از سرکوب ها را آغاز کرده اند و به فراخوان زندانيان شناخته شده ای دست زده اند که از زمان سال نوی ايرانی در ماه مارس در آزادی موقت به سر می بردند. بسياری از اين زندانيان به زندان های خارج از تهران منتقل شده اند.

برخی از وب سايت های مخالفان و نيز شاهدانی در تهران که با آنها تماس تلفنی گرفته شده ، می گويند يگان های پليس از روز شنبه تلاش خشونت باری را برای اعمال قوانين سخت عليه جوانان ، بازداشتن زوج ها از راه رفتن با يکديگر و مجبور ساختن زنان به استفاده از حجاب مناسب اسلامی آغاز کرده است. به نظر می رسد اين تمهيدات برای مهار جوانانی صورت می گيرد که بيشترين حضور را در اعتراضات خيابانی پس از انتخابات سال گذشته داشته اند.

هرچند قوانين عفت عمومی گاه و بيگاه در آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا در دستور کار قرار می گرفت، اما ساکنان تهران می گويند سرکوب امسال نظير سختگيری های روزهای اول پس از انقلاب بوده است.

يک زن در تهران در يک تماس تلفنی گفت حجم ارعاب به حدی است که بسياری از زنان از خانه هايشان خارج نمی شدند زيرا ديگر لباس مناسب نداشتند.

خبرگزاری ايلنا روز شنبه به انتشار عکس هايی از اقدامات سرکوبگرانه پليس در تهران دست زد که در آن افسران پليس 30 خودرو را به دليل احتمالی تخطی از قانون حجاب زنان متوقف کرده بودند. بعضی از ماشين ها توقيف شده بودند و از مالکان آنها خواسته شده بود پس از دريافت جريمه برای دريافت خودروهايشان مراجعه کنند.

علاوه بر آن به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فارس، دادگاه جديدی برپا شده که به تخطی زنان از قوانين حجاب اسلامی رسيدگی می کند.

وب سايت مخالفان، صدای جنبش ايران، گزارش کرد دانشجويان در روز شنبه نامه ای را برای امضا در سطح دانشگاه تهران دست به دست می کردند که انجام چنين تمهيداتی را محکوم می کند. در اين نامه آمده است: "اين اقدامات سبب ايجاد عفت و پاکدامنی در جامعه نمی شود."

منبع: نيويورک تايمز- 31 مه

نازيلا فتحی

روز

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

طناب دار بر گلوی کردستان؛ گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی کُرد محکوم به اعدام

محاربه، عضویت و همکاری با احزاب معاند و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی؛ اتهاماتی مشابه در پرونده‌ی ۱۵ زندانی محکوم به اعدام در کردستان است. پس از گذشت سه هفته از اعدام چهار شهروند کرد به اتهام محاربه نگرانی‌ها نسبت به اجرای احکام زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام همچنان ادامه دارد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا موج دیگری از اعدام‌های سیاسی در پیش است؟

اعدام‌های سیاسی در کردستان، تنها به تاریخ سیاسی ایران معاصر و استقرار حکومت جمهوری اسلامی محدود نمی‌شود اما بیشترین تعداد اعدام‌ها در این دوره بوده است، نخستین اعدام‌های کردستان در این دوران باز می‌گردد به ۵ شهریور ۱۳۵۸. پس از آن و تنها تا سال ۱۳۷۰، ۸۳۲ نفر در کردستان تیرباران شدند.

امروز پس از گذشت ۳۰ سال از اسقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران، سیاست دولت مردان در کردستان همچنان اعدام است. در ۱۹ اردیبهشت پنج شهروند ایرانی که چهارنفرشان کرد بودند در زندان اوین به دار آویخته شدند.

علاوه بر اتهامات، روند نامشخص دادرسی این پرونده‌ها از جمله اشتراک‌های پرونده‌های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر اسامی فعالان کرد محکوم به اعدام به شرح زیر است:

حبیب‌الله لطیفی دانشجوی رشته مهندسی صنایع، اول آبان ۸۶ در سنندج بازداشت شد. در ۱۰ تیرماه ۱۳۸۷ طی دادگاهی چند دقیقه ای، در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی حسن بابایی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شد و در پی اعتراض وی به این حکم در تاریخ ۱۰بهمن ماه ۸۷ در دادگاه تجدید نظر مجددا به اعدام محکوم شد. اتهام وی ارتباط با حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - اعلام شده است. چندی پیش، برخی منابع خبری، اعلام کردند که حکم اعدام این زندانی سیاسی، برای تاریخ ۱۷ خرداد به دادگستری سنندج ابلاغ شده است.

زینب جلالیان متولد سال ۱۳۶۱ در ماکو، که در سال ۱۳۸۸ به اتهام همکاری با حزب پژاک به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در آذرماه ۸۸ به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک صادر شده و در دیوان عالی کشور تأیید گردید. در ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ وکیل زینب جلالیان، خیلیل بهرامیان اعلام کرد موکلش ناپدید شده است. پس از گذشت یک ماه از ناپدید شدن زینب جلالیان، مشخص شد جلالیان به زندان اوین منتقل شده است.

حبیب‌الله گلپری‌پور، اهل سنندج به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام به استناد ماده‌ی ۱۸۶ و ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اعدام محکوم شده است. منابع مختلف خبری تایید کرده‌اند که وی، از روز ۲۲ اردیبهشت در اعتصاب غذای نامحدود به سر می‌برد.

رشید آخکندی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ در اصفهان دستگیر شد. پس از یک سال در ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ به اتهام محاربه از سوی دادگاه انقلاب سنندج حکم اعدام گرفت.

شیرکوه معارفی ۳۰ ساله، اهل بانه در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ دستگیر شد و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز متهم به محاربه و به اعدام محکوم شد. شعبه ۴ تجدید نظر استان حکم را عیناً تایید و در مهر ۸۸ نیز دیوان عالی کشور حکم را تایید کرده است.

مصطفی سلیمی، اهل روستای ئیلوو منطقه تیلکو از توابع شهرستان سقز، که در سال ۱۳۸۰ به عضویت یکی از احزاب اپوزیسیون کرد درآمد، سه سال به همکاری با حزب مورد اشاره پرداخت. پس از آن، در سال ۸۲ از حزب مطبوعش جدا شد. سلیمی در نهاوند واقع در استان لرستان دستگیر شد. سلیمی به اتهام محاربه و با حکم قطعی اعدام در زندان مرکزی سقز است.

رستم ارکیا اهل ماکو، در سال ۱۳۸۶ بازداشت و به اتهام عضویت در پژاک به اعدام محکوم شد.

حسین خضری متولد سال ۱۳۶۱، در آبان ماه ۱۳۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - از سوی دادگاه انقلاب ارومیه در شهریور ۸۸ به اعدام محکوم شد.

انور رستمی در دی ماه ۸۷ در شهر کرمانشاه بازداشت و به اتهام عضویت در یک حزب کردستانی، محارب شناخته شد و محکوم به اعدام گردید.

سید جمال محمدی، در سال ۸۷ بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - به اعدام محکوم شد.

سید سامی حسینی اهل شهرستان سلماس که در سال ۸۷ همزمان با دستگیری دیگر فعال سیاسی کرد سید جمال محمدی بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - به اعدام محکوم شد.

ایرج محمدی سی ساله اهل شهر میانداوب، که به تیرباران محکوم شد.

محمد امین آگوشی ۵۰ ساله، معلم بازنشسته در سال ۱۳۸۶ دستگیر و به تیرباران محکوم شد

احمد پولادخانی ۴۰ ساله اهل پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ دستگیر شد و در ۱۲ آذر ۸۸ در دادگاه نظامی شهر ارومیه، به اتهام جاسوسی و عضویت و همکاری در حزب حیات کردستان - پژاک - به تیرباران محکوم شد.

عزیز محمدزاده ۲۶ ساله اهل بانه، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه در دادگاه شهر سقز به اعدام محکوم شد. در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ در بانه دستگیر و پس از مدتی به زندان مرکزی سقز منتقل شد.

انتشار:هرانا

----------------------------------------------------------------------------------------------

اشکان مصیبیان دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه رازی کرمانشاه بازداشت شد

به گزارش دانشجونیوز، اشکان مصیبیان، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی و فعال دانشجویی شناخته شده کرمانشاه بازداشت شد. اشکان مصیبیان از فارغ التحصیلان ممتاز مدارس استعدادهای درخشان استان کرمانشاه و دانشجوی کنونی دانشگاه رازی کرمانشاه است که مدتی دبیری انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را بر عهده داشت.

مصیبیان پیش از این و در پی اعتراضات دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

همچنین بنابه گزارش هرانا، برادر وی حمیدرضا مصیبیان نیز بازداشت شده است.

-------------------------------------------------------------------------------

محصولی: ريشه ريزش‌ها دوری از ولايت بوده است

وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به ريزش ها و رويش هاي انقلاب اسلامي ايران در سي سال گذشته گفت: ريشه همه ريزش ها و رويش هاي انقلاب اسلامي دوري يا نزديکي به ولايت فقيه بوده و مي توان با قاطعيت گفت، در اين مدت ثابت شده که جدايي از ولايت فقيه آفت خواص است.



صادق محصولي با تاکيد بر اين که از نخستين سال‌هاي انقلاب اسلامي تا همين امروز افراد و جريانات متعددي به دلايل مختلف از جمله جاه طلبي و قدرت طلبي منحرف شده اند، افزود: اين افراد و جريانات به خاطر جاه طلبي ها و قدرت طلبي هاي خود حاضر به همراهي با مردم و تبعيت ازامام عادل که در عصر غيبت همان ولايت فقيه است، نشدند و در نهايت منحرف شده و سقوط کرده اند.

وي، عبرت گرفتن از تاريخ را مهمترين درس براي همه و به ويژه خواص دانست و گفت: مردم، همواره نشان داده اند که در موضوع تبعيت از ولايت فقيه با هيچ فرد و گروهي عقد اخوت نبسته اند و مادامي که افراد و جريان‌ها در خط امام و رهبري باشند، از آن ها حمايت خواهند کرد.

وزير رفاه و تامين اجتماعي به حوادث قبل و پس ازانتخابات رياست جمهوري دهم اشاره و تاکيد کرد: عبرت‌هاي سال گذشته به درستي نشان مي دهد که مردم چگونه با تبعيت محض از ولايت فقيه ،فتنه بزرگي را دفع کردند و دوره جديدي را از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران رقم زدند.

وي با بيان اينکه مردم در انتخابات سال 88 رييس جمهور و دولتي را انتخاب کردند که بيشترين قرابت و تعلق خاطر را به رهبر معظم انقلاب اسلامي دارد، گفت: همين مردم با قيام خود در نهم دي و 22 بهمن سال 88 جريان منحرفي را که هم جمهوريت نظام و راي مردم و هم اسلاميت نظام و اصل ولايت فقيه را هدف گرفته بود، از صحنه خارج کردند.

محصولي، ملاک امروز براي خط امامي بودن را تبيين درست، دقيق و فارغ از برداشت شخصي از انديشه هاي امام خميني(ره) دانست و گفت: متاسفانه عده اي که عملکرد امروزشان ذره اي با خط و راه امام همخواني ندارد و مردم در ده سال گذشته دست رد به سينه آنان زده اند، خود را مدعي انحصاري خط امام مي دانند و سعي دارند رفتار نامطلوب خود را پشت پرده انتساب و همجواري گذشته شان با امام پنهان کنند.

وي افزود: جريان‌هايي که در چند سال گذشته شديدترين حملات را به امام، شهدا و ولايت فقيه داشتند، اکنون منافقانه و مزورانه دم از امام مي زنند و اراده مردم را که در دولت احمدي نژاد متبلور شده است، مخالف با خط و مشي امام راحل مي دانند.

وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اين که امروز به واقع بايد به حال برخي از اين مدعيان خط امام گريست، تاکيد کرد: وقتي به چشم خود مي بينيم آنهايي که هم اکنون دوستان و هم پياله هايشان که روزي در مسند وزير، وکيل و نماينده مجلس برايشان ايفاي نقش مي کردند، مديريت شبکه هاي تلويزيون انگليس و امريکا را بر عهده گرفتند و در خدمت سيا و موساد براي ضربه زدن به ملت ايران مزدوري مي کنند، بايد به حالشان گريست.

وي افزود: بايد به اين عده معدود که برخي از آن‌ها در زمان حيات امام هم خون به دل ايشان کردند، اين جمله پير جماران را ياد آورشد که "من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسي و اسلام نمايي بعضي افراد ذکري از آنان کرده و تمجيدي نموده ام که بعد فهميدم از دغل بازي آنان اغفال شده ام. آن تمجيد ها در حالي بود که خود را به جمهوري اسلامي متعهد و وفادارمي نماياندند و نبايد از آن مسائل سوء استفاده شود و ميزان درهر کس حال فعلي اوست."

محصولي، شکرگزاري به درگاه احديت از داشتن رهبري فرزانه همچون حضرت آيت‌الله خامنه‌اي را کمترين وظيفه هر فرد متدين دلسوز نظام و معتقد به خط ولايت دانست و تصريح کرد: مقام معظم رهبري کشتي انقلاب اسلامي را در بيست سال گذشته در طوفان هاي هولناک داخلي و خارجي راهبري کرده اند و همه ما وظيفه داريم به رسم تکليف از ساحت رهبري و ولايت ايشان در هر جايگاهي که هستيم، دفاع کنيم و بدانيم راه رستگاري و نجات پيروي از رهبر معظم انقلاب اسلامي است.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به ويژگي هاي منحصر به فرد امام خميني (ره ) اشاره کرد و افزود: خط امام خميني (ره) که تلفيقي از سيره فردي و حکومتي ايشان است، قوانين و هنجارهاي بي اساس دنياي مادي را به هم ريخت و الگوي کم نظير از يک رهبر محبوب، الهي و روحاني را به همه جهانيان ارايه داد.

وزير رفاه و تامين اجتماعي همچنين خدمت به محرومان، تکيه و اعتماد به مردم و امت اسلامي، ساده زيستي، عدالت خواهي و مبارزه با فساد و استکبار و کفر ستيزي را از مهم ترين ويژگي هاي خط امام دانست.

محصولي همچنين با اشاره به حمله ناجوانمردانه رژيم غاصب صهيونيستي به کاروان امداد رسان آزادي گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند حمله به کاروان آزادي حمله به افکار عمومي و وجدان هاي بشري از سراسر جهان و چهره جديد و خشن تري از فاشيسم است که اين بار از سوي دولت‌هاي مدعي آزادي و حقوق بشر و بيش ازهمه از دولت ايالات متحده امريکا حمايت و کمک مي شود.

--------------------------------------------------------------------

فرانسه خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شد

فرانسه می گوید گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ابعاد گسترده تر، نشان می دهد که باید تحریم های ایران تشدید شود.

به گزارش رویترز، برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: «گزارش جدید آژانس نشان می دهد که کشورهای گروه پنج به علاوه یک هیچ راهی به جز اقدام سریع برای افزایش تحریم های ایران ندارند.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به همراه آلمان، اعضای گروه موسوم به پنج به علاوه یک هستند.

وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرد: «گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به موضوعات مختلفی که یکی از نگرانی های اساسی جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران است، اشاره کرده است.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین از ایران خواسته به سرعت با شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و با تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، نگرانی ها را کاهش دهد.

خبرگزاری ها روز دوشنبه با اشاره به گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، نوشتند ایران زنجیره دوم سانتریفوژها برای غنی سازی اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد را آماده کرده، هرچند هنوز فعالیت آن آغاز نشده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران تا اوایل ماه آوریل گذشته، دو ماه پیش، دست‌کم ۵/۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا نیز تولید کرده است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنای این اورانیوم قدری زیر ۲۰ درصد اعلام شده است.

وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر گسترش غنی‌سازی در ایران و افزایش ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده جمهوری اسلامی از تهران خواست که همکاری خود با این سازمان را بهبود بخشد و «مسائل موجود را هر چه زودتر حل کند.»

واشینگتن نیز در ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش تازه آژانس تاکید و تاییدی است بر سر باز زدن جمهوری اسلامی ایران از تن دادن به الزامات بین‌المللی.

تهران اخیرا قراردادی با ترکیه و برزیل امضا کرد که بر اساس آن اورانیوم کمتر غنی شده ایران در خاک ترکیه با سوخت اتمی مبادله شود. غرب این توافق را ناکافی خوانده و خواهان تشدید تحریم های ایران است.

پس از امضای «توافقنامه تهران» برای تبادل سوخت اتمی با اورانیوم کمتر غنی شده در خاک ترکیه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفت که پیش نویس دور چهارم تحریم های ایران به توافق روسیه و چین هم رسیده است.

غرب به فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران مشکوک است و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می داند. تهران می گوید فعالیت های اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

---------------------------------------------------------------------

بازداشت دو روزنامه نگار زن در ایران

گزارش ها از ایران، از بازداشت دو روزنامه نگار زن به نام های محبوبه خوانساری و اعظم ویسمه حکایت دارند.

به گزارش وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان، محبوبه خوانساری، خبرنگار سابق گروه اجتماعی خبرگزاری میراث (ارگان رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران) و اعظم ویسمه که سابقه همکاری با خبرگزاری ایلنا و روزنامه شرق را در کارنامه خود دارد، در آخرین ساعات روز دوشنبه دهم خرداد (۳۱ مه) توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده اند.

محبوبه خوانساری علاوه بر همکاری با خبرگزاری میراث، با باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه های سرمایه و کارگزاران نیز همکاری داشته است.

اعظم ویسمه نیز علاوه بر همکاری با ایلنا و شرق، با پارلمان نیوز، پایگاه اطلاع رسانی فراکسیون خط امام مجلس ایران که تنها فراکسیون اصلاح طلب مجلس به شمار می رود، همکاری داشته است.

طی روزهای گذشته در وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت گزارش هایی درباره احتمال وجود ارتباط میان بازداشت های جدید و نزدیک شدن به نخستین سالگرد انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ منتشر شده است.
شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای سارا توسلی

همزمان با بازداشت دو خبرنگار زن، دادگاه انقلاب تهران سارا توسلی، مدرس دانشگاه را به شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

سارا توسلی در دی ماه ۸۸ و پس از حوادث مربوط به روز عاشورا (ششم دی ۸۸) که طی آن دست کم هشت نفر از جمله علی موسوی حبیبی (خواهر زاده میرحسین موسوی) کشته شدند، بازداشت شد.

بنابر گزارش جنبش راه سبز و به نقل از فریده غیرت، وکیل خانم توسلی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سارا توسلی را به اتهام حضور در حوادث روز عاشورا و حضور در منزل علی موسوی حبیبی (که در درگیری های روز عاشورا با اصابت مستقیم گلوله کشته شد) به تحمل شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

سارا توسلی فرزند محمد توسلی از اعضای برجسته نهضت آزادی ایران است که همسرش، فرید طاهری نیز همزمان با او و در جریان حوادث پس از عاشورا بازداشت شد و هم اکنون در زندان به سر می برد.
محسن میردامادی به حکم دادگاه اعتراض نکرد

در همین حال خبر می رسد که محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، که توسط دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از اعتراض به حکم صادره انصراف داد.

پیش تر، آقای میردامادی که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” در مجموع به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است، به احکام صادره اعتراض کرده بود اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، آقای میردامادی از درخواست تجدید نظر خود منصرف شده است.

محسن میردادمادی دبیرکل حزب مشارکت، در مجلس ششم نماینده مردم تهران بود و ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را به عهده داشت.

وی از روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ و همزمان با اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، تحت بازداشت قرار دارد.

آقای میردامادی از جمله کسانی بود که روز ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ به همراه ده ها نفر از بازداشت شدگان، برای یک محاکمه گروهی در دادگاه حضور یافت.

تخفیف در مجازات امید شریفی دانا

همچنین به گزارش ایسنا، شعبه ۵۴ داگاه تجدید نظر تهران محکومیت امید شریفی دانا، از فعالان مدنی ایران را که پیش تر به شش سال زندان محکوم شده بود به سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی تقلیل داد.

اتهام آقای شریفی دانا، که در موج بازداشت های بعد از حوادث عاشورای سال ۸۸ در تهران دستگیر شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در “تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات” پس از انتخابات به‌خصوص عاشورا، شعار دادن علیه نظام اسلامی، توهین به رهبری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره عنوان شده است.

آقای شریفی دانا از جمله متهمانی بود که در دادگاه هایی که بعد از حوادث عاشورا برگزار شد حضور یافت و اعترافاتی را علیه خود مطرح کرد.

-----------------------------------------------------------------------------

گزارش ها در مورد تنش های جدید در مرز ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام امنیتی روز سه شنبه ۱۱ خرداد (اول ژوئن) گفت که نیروهای نظامی ایران با ورود به خاک عراق در ارتفاعات قندیل با نیروهای پژاک درگیر شده اند.

طی هفته های گذشته، گزارش های متعددی از درگیری میان نیروهای نظامی ایران و پژاک در مناطق مرزی این کشور با عراق گزارش شده بود.

در یکی از این درگیری ها، نیروهای نظامی ایران به اشتباه با نیروهای مرزی عراقی درگیر شدند و یکی از نظامیان عراقی را به گمان عضویت در پژاک برای ساعاتی بازداشت کردند.

گروه موسوم به حیات آزاد کردستان (پژاک) یک سازمان کرد مخالف جمهوری اسلامی است که هدف خود را حمایت از حقوق ایرانیان کرد در چارچوب یک نظام دموکراتیک در این کشور اعلام کرده است.

گفته می شود که این گروه با حزب کارگران کردستان، پ ک ک، که یک گروه جدایی طلب کرد ترکیه است ارتباط دارد اما پژاک می گوید که خواستار تجزیه ارضی ایران نیست و از جایگزینی نظام جمهوری اسلامی با یک نظام فدرال حمایت می کند.

اما دولت ایران پژاک را به تجزیه طلبی مسلحانه متهم می کند.

منابع امنیتی ایران در چند سال اخیر بارها از عملیات مسلحانه چرِیک های پژاک در مناطق مرزی ایران با کردستان عراق و ترکیه و درگیری افراد مسلح این گروه با نیروهای دولتی خبر داده اند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز در ماه گذشته (۱۹ اردیبهشت) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پنج نفر را به اتهام مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک در زندان اوین تهران اعدام کرده است.
سفیر ایران در عراق: احضاری در کار نبوده است

همزمان و در حالی که رسانه های عرب زبان از احضار سفیر ایران و کاردار ترکیه در ارتباط با درگیری های مرزی این دو کشور با گروه های معترض کرد خبر داده اند، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، احضار خود به وزارت امورخارجه عراق را تکذیب کرد.

آقای کاظمی قمی روز سه شنبه ۱۱ خرداد (اول ژوئن) ضمن تکذیب خبر احضار به خبرگزاری فارس گفت که همراه با سفرای چند کشور دیگر و به همراه جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، به منطقه سلیمانیه عراق سفر کرده و این سفر با دعوت رئیس جمهور عراق انجام شده است.

-------------------------------------------------------------------------------

رضا معینی: سکوت بیشترین ضربه را به زندانیان می‌زند

رادیو فردا : رضا معینی، از گزارشگران بدون مرز، اطلاع‌رسانی به موقع درباره زندانیان را بسیار حائز اهمیت دانسته و تاکید می‌کند که بیانیه‌های گزارشگران بدون مرز تنها بخشی از اقداماتی است که این سازمان برای دفاع از حقوق روزنامه‌‌گاران انجام می‌دهد.

رضا معینی در این باره می‌گوید: «طی ماه های گذشته خشونت و بدرفتاری با زندانیان و به ویژه روزنامه‌نگاران و وب ‌نگاران افزایش پیدا کرده است. این در گزارش‌های متعددی که از زندان می‌آید، گزارش‌هایی که خانواده‌ها مطرح می‌کنند، یا خود زندانیان به آن می‌پردازند مشخص است.»

رادیو فرداـ در آخرین اطلاعیه گزارشگران بدون مرز صحبت از اینست که حقوق ابتدایی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در زندان‌های جمهوری اسلامی پایمال می‌شود. ممکن است در این مورد توضیح بیشتری بدهید؟

رضا معینی: این روزنامه‌نگاران ناعادلانه محاکمه شده‌اند. به شکل خودسرانه دستگیر شده‌اند و به شکل جبارانه‌ای در زندان نگاه داشته می‌شوند. اما به هر صورت حال که در زندان هستند، به هر دلیلی دارای حقوقی هستند. از جمله حق اولیه‌شان، مانند حق درمان.
تعداد زیادی از زندانیان طی چند ماه گذشته با مسئله بیماری رو در رو بودند. آقای باقی نمونه مشخص این مورد است. خانم بدرالسادات مفیدی، همین امروز که داریم صحبت می‌کنیم نیز وضع مشابهی داد و از وضعیت آقای کوهیار گودرزی هیچگونه خبری نیست. از آقای حسین رونقی ملکی نیز خبری نداریم. عیسی سحرخیز دومین باری است که دچار عارضه قلبی شده است. ما در اطلاعیه آخر سازمان به آن این موارد پرداخته‌ایم . جمهوری اسلامی همواره از مجرمان عادی علیه زندانیان سیاس استفاده کرده و امروز در زندان رجایی شهر شاهد آنیم که آقای احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، رضا رفیع فروشانی با مشکلات عدیده‌ای رو برو هستند.

آیا سازمان گزارشگران بدون مرز از وضعیت همه زندانیانی که روزنامه‌نگار یا وب‌نگار اهستند اطلاع دارد یا بیشتر چهره‌هایی که اسمشان مطرح است یا شناخته شده‌تر ند، مورد نظر است؟

تا آنجا که بتوانیم اطلاعات به دست بیاوریم، این مسئله را طرح می‌کنیم با نام و نشان مشخص. این توضیح را بدهم که در بعضی موارد حتی در لیست‌هایی که منتشر می‌کنیم بعضی از خانواده ها و برخی از وکلا و حتی برخی از زندانیان تمایل ندارند به طرح اسم. برای ما شخصیت گمنام یا شخصیت نامی مطرح نیست. برای ما شکل حقوقی مطرح است. وظیفه ما فقط نوشتن، گفتن و اطلاعیه دادن نیست. این اطلاعیه شکل بیرونی مجموعه اقداماتی است که می‌شود. این روزها خوشبختانه با توجه به گسترش اینترنت، اخبار از همه زندانیان بیشتر طرح می‌شود، اما فقط خبر منتشر کردن نیست. گاهی انتشار بی‌موقع خبر می‌تواند خطرات جدی‌تری برای زندانی به وجود بیاورد.

این چندمین بیانیه‌ای است که ماه‌های اخیر منتشر شده است؛ ولی می‌بینیم که وضعیت زندانیان سیاسی داخل ایران تغییر چندانی نمی‌کند، بلکه به سمت حادتر شدن پیش می‌رود. آیا پیش بینی برای اثرگذاری بیانیه‌ها هم دارید؟

ما تحلیل سیاسی نمی‌کنیم. ما سازمان سیاسی نیستیم. ما یک سازمان مدافع آزادی بیان هستیم. در چارچوب وضعیتی که وجود دارد، مجبوریم و باید اقدام کنیم. شکل بیرونی این اقدام همین اطلاعیه است. ولی به نظر من سکوت بیشترین ضربه را به وضعیت و به امنیت و سلامت زندانیان می‌زند و دوم جمهوری اسلامی برخلاف غوغاسالاری و سر و صدایی که می‌کند، عملا ملزم است که به برخی از مسائل برسد. من نمونه‌هایی می توانم بدهم که در این رابطه طرح شده و آخرین نمونه مشخص آن جریان آزادی آقای پناهی را می‌‌گویم که با یک کمپین و درخواست بین‌المللی با بسیج همه جانبه و درست و منطقی و هدفمند، ایشان آزاد شدند؛ علی رغم آنکه جمهوری اسلامی دهها اتهام متفاوت را به ایشان تفهیم کرده بود. ضمن آنکه مجموعه این اقدامات می‌تواند بعدا مورد استفاده قرار گیرد؛ زمانی جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشد. من به طور مشخص در رابطه با شعبه حقوق بشر صحبت می‌کنم. در رابطه با نهادهای بین‌المللی صحبت می‌کنم که بلافاصله بعد از این اطلاعیه‌ها به جمهوری اسلامی تذکر می‌دهند و از طریق روابط خودشان عمل می‌کنند.

---------------------------------------------------------------------------------------

احضارهای گسترده به کمیته انضباطی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رهانا: در پی توزیع آیین نامه جنجال برانگیزانضباطی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طی چند هفته اخیر، دهها تن از دانشجویان این
دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند.

به گزارش رهانا، مشاهدات حاکی از آن است که این احضارها بیشتر دانشجویانی را هدف قرار داده است که سابقه شرکت در تجمعات اعتراضی و فعالیت‌هایسیاسی و صنفی داشته‌اند و دانشجویان غیر سیاسی کمتر با این نوع احضارها مواجه شده اند.

ایناحضارها بیشتر شامل مواردی چون نحوه پوشش اسلامی و رعایت اخلاق اسلامی را شامل می‌شود.

-----------------------------------------------------------------------

کاهش حکم عدنان حسن پور به ۱۵ سال حبس

رهانا: صالح نیکبخت وکیل مدافع عدنان حسن پور با اعلام این خبر گفت: «پس از آن‌که به درخواست اینجانب دایر بر اعاده دادرسی و نظر ۱۰ نفر از معاونین سابق دادستان کل کشور و دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور و همچنین اعلام نظر چهار نفر از مشاورین عالی رتبه رئیس قوه قضائیه وقت دایر بر اینکه اتهام محاربه در مورد آقای عدنان حسن پور مصداق ندراد، ریاست وقت قوه ی قضائیه‌ی ایران آیت الله هاشمی شاهرودی با درخواست اعاده دادرسی اینجانب موافقت کرده و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب مریوان یعنی (شعبه اول دادگاه اسلامی سنندج) ارجاع شد واین دادگاه او را به اتهامات متعدد شامل دادن اطلاعات در مورد مراکز نظامی، تبانی برای برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و ورد در گروهای غیر قانونی و همچنین همکاری با دولت متخاصم محکوم کرد که پس از تجدید نظر خواهی اینجانب دادگاه تجدید نظر استان کردستان رای صادره را در دو مورد همکاری با دول متخاصم و تبانی بر علیه نظام نقض کرده و مجموع مجازات او به ۱۵ سال زندان کاهش یافت.»

نیکبخت در ادامه به «روانیوز» گفت: «با وجود اینکه آقای عدنان حسن پور سابقه محکومیت کیفری سابق ندارد و هر گونه عضویت و ارتباط سازمانی با سازمان و احزاب مخالف دولت ایران را انکار کرده بود دادگاه در این مورد هم او را مجرم شناخته و در هر مورد هم حداکثر مجازات قانونی را در مورد وی اعمال نموده است.»

این وکیل دادگستری که همزمان وکالت چند زندانی سیاسی دیگر کرد را به عهده دارد دلایل صدور احکام سنگین در مورد آقای عدنان حسن پور اینگونه عنوان کرد: «یکی از مسایلی که موجب صدور این حکم سنگین درمورد وی شده بود این بود که اطراف و اشخاص حقیقی و یا حقوقی بدون اینکه از وضعیت پرونده وی مطلع باشند به اظهار نظرهای متعدد در سال ۱۳۸۶ مباردت نمودند. تا جایی که آقای عدنان حسن پور در نامه ای به اینجانب تمامی آن اظهار نظرهارا تکذیب کرده و در نهایت هم با تلاش‌های صورت گرفته دادگاه اتهامات او را از مصادیق ماده ۵۰۱ و ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی تلقی کرده است.»

صالح نیکبخت ابراز امیدواری کرد که درمراحل بعدی بتواند میزان این مجازات عدنان حسن پور را از ۱۵ سال حبس نیز کاهش دهد.

این وکیل دادگستری با اعلام اینکه این حکم در مورد اتهامات وارده به عدنان حسن پور قطعی است، گفت: “سایر اتهامات او مانند خروج غیر قانونی از مرز و یا عبور دادن افراد به صورت غیر قانونی از مرزهای کشور یا قبلا رسیدگی شده و یا از جمله مواردی که ما در مورد آقای عدنان حسن پور وکالت او را برعهه داشتیم محسوب نمی شود”.

در پایان صالح نیکبخت وکل مدافع عدنان حسن پور با اشاره به سابقه محکومیت مطبوعاتی این روزنامه نگار کُرد گفت: “لازم به توضیح است در پرونده دیگری آقای عدنان حسن پور به اتهام مطبوعاتی و همکاری با یک روزنامه محلی دو زبانه به نام “آسو” به دو ملیون ریال جزای نقدی محکوم شده و حکم مجازات وی نیز قطعیت یافته است”.

اعلام این خبر در حالی صورت می گیرد که روزهای پایانی هفته گذشته آقای نیکبخت از از تغییراتی که در پرونده عدنان حسن پور روزنامه نگار دربند کُرد به وجود آمده است خبر داد بود.

عدنان حسن‌پور که ۳ سال پیش بازداشت شده بود، در تابستان سال ۸۶ به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد و این حکم به تائید دادگاه تجدیدنظر استان کردستان نیز رسید. پس از آن با درخواست وکیل وی صالح نیکبخت در مورد بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور، موافقت و متعاقبا حکم ۳۱ سال حبس برای این روزنامه‌نگار و فعال مدنی کرد، صادر شد پس از اظهارات امروز وکیل مدافع وی این حکم نیز به ۱۵ سال کاهش یافت.

-----------------------------------------------------------------------

روزنامه‌ی اعتماد و اسرار مجرم‌ شناخته شدند

رهانا: جلسه رسیدگی به کیفرخواست‌های مطروحه علیه مدیران مسئول نشریات اعتماد و اسرار روز یکشنبه مورخ ‌٩/٣/٨٨ در شعبه ‌٧۶ دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، هیات منصفه مطبوعات استان تهران، ‌مدیر مسئول نشریه اسرار را در مورد اتهام «نشر مطالب خلاف واقع»، موضوع شکایت مدعی‌العموم به اتفاق آراء مجرم دانست و با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف در مجازات تشخیص نداد.

هیات منصفه مطبوعات استان تهران، همچنین مدیر مسئول نشریه اعتماد را در مورد اتهام «نشر مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی»، به اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص داد و نامبرده را مستحق تخفیف در مجازات ندانست.