jeudi 27 mai 2010

رئيس صدا و سیما: فتنه ‌بزرگ ‌تری در راه است

رادیو آلمان: عزت‌الله ضرغامی ضمن نابه‌هنگام خواندن آزادی جعفر پناهی و حمله شدید به شجریان، هشدار داد که «فتنه ‌بزرگتری» در راه ‌است. وی اعتراف کرد که به دلیل قدرت تبلیغات، امروز سرکوب، به سادگی سال‌۱۳۶۰ نیست.

رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در پنجمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تلویحا اعتراف کرد که برای سیاستگذاری در صدا و سیما از توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای پیروی می‌کند.

وی خطاب به جمعیت حاضر در پنجمین کنگره ایثارگران گفت: «همه ۱۳ میلیون رایی که به یک نفر اختصاص یافت، مسیر بعد از انتخابات را تعیین نمی‌کند. لذا توصیه مقام معظم رهبری به صدا و سیما، این بود که باید به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که این ۱۳ میلیون موافق مسیر مذکور نیستند.»

عزت‌الله ضرغامی، ضمن تاکید بر این نکته که "فتنه بزرگتری" در راه است، خبر داد که صدا و سیما برای سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد مستندی تهیه کرده که هدف آن "تشریح فتنه از قبل تا بعد از انتخابات" است.

وی در مقام مقایسه شرایط امروز جمهوری اسلامی با شرایط سال ۱۳۶۰ توضیح داد: «آن زمان تبلیغات نبود و جریانات زود حذف شدند، اما اکنون جریانات فتنه فقط به حاشیه رفته‌اند.»


حمله به شجریان، انتقاد به آزادی پناهی

رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خشمگین از اعتراض‌های محمدرضا شجریان خواننده برجسته ‌ایرانی به پخش صدایش از دستگاه زیر کنترل وی، گفت:«یک خواننده قدیمی که به خاطر توجه و عنایت نظام تصویرش پخش می‌شود و اذان نوستالژیک داشته، دشمن از او شخصیت‌سازی می‌کند. در حالی که کسانی بودند که صدای خوبی داشتند و حذف شدند.»

سردار ضرغامی، در بخشی دیگر از سخنان خود، آزادی جعفر پناهی را نابهنگام دانست و گفت:«جشنواره کن به خانمی جایزه می‌دهد که از فردی که خانه خود را لوکیشن شکنجه کرده دفاع می‌کند و برای آن کارگردان صندلی خالی هم می‌گذارند. گله ما از آقایان این است که کاش این فرد (جعفر پناهی) را، ۱۰ روز زودتر یا دیرتر آزاد می‌کردند تا مبادا تصور شود که وی تحت تاثیر جشنواره کن آزاد شده است. این ناهماهنگی‌ها بی‌توجهی به فضای تبلیغات و جنگ نرم است.»


در حد توانمندی پارازیت بفرستیم!

رئیس صدا و سیما، خواستار آن شد که پارازیت فرستادن روی ماهواره‌ها، متناسب با توانمندی‌های جمهوری اسلامی باشد. وی با اشاره به این که پارازیت‌های جمهوری اسلامی با پارازیت‌هائی که پخش برنامه‌های وابسته به حکومت را مختل می‌کنند پاسخ داده شده است، گفت:«ما پارازیت می‌فرستیم، آن‌ها هم پارازیت می‌فرستند و سپس کانال‌های ما روی ماهواره آن‌ها قطع می‌شود. مثلا شبکه العالم که روی عرب ‌ست و نایل ست است برخلاف قرارداد حذف شده است. بنابراین توجه کنیم که کار متناسب با توانمندی ما انجام شود.»

ضرغامی، همچنین شبکه تلویزیونی "فارسی وان" را متهم کرد که "روابط نامشروع بین ‌محارم" را نمایش می‌دهد. اما توضیح نداد که منظور از "روابط نامشروع" بین‌ "محارم" چیست.


بدحجابی و جنگ نرم

رئيس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در بخشی دیگر از سخنان خود، تاکید کرد که همه زنان و دخترانی که به ادعای او "بدحجابی" می‌کنند، عامل "جنگ نرم" علیه نظام نیستند.

وی گفت:«وزارت اطلاعات برخی مانکن‌ها را دستگیر می‌کند که پیاده‌ نظام جنگ نرم هستند، اما ما بقیه را پیاده ‌نظام جنگ نرم نمی‌دانیم. لذا برخورد پخته‌ای باید صورت بگیرد که آن‌ها که با ما هستند، به آن‌طرف آب‌ها نروند.»

-----------------------------------------------------------

برخورد با بدحجابی در ایران: راه جدیدی برای ترساندن مردم؟

یلدا آراسته

جرس: "بدحجابی منشاء سیاسی دارد و کسانی که در این جهت حرکت می‌کنند بدانند ساختار شکنی اخیر در مورد حجاب، ناشی از تلاشهای بیگانگان است؛ همانگونه که در اندلس اسپانیا،از طریق گسترش فساد تلاش کردند تا حجاب را از ميان بردارند."




احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ضمن بیان این مطلب از تاکید اعضای این تشکل روحانی بر برخورد انتظامی با "معاندین در مقابل حجاب" خبر داد.

به این ترتیب جامعه روحانیت نیز به طیف کسانی پیوست که بدحجابی را نه یک ناهنجاری اجتماعی که یک برخورد سیاسی می دانند.

او معتقد است بدحجابی منشاء سیاسی از سوی دشمنان اسلام دارد و کسانی که در این جهت حرکت می‌کنند بدانند ساختار شکنی اخیر در مورد حجاب، ناشی از تلاشهای بیگانگان است.

بد حجابی امروز در جامعه ایران به نظر بسیاری از کارشناسان، دیگر یک پدیده اجتماعی نیست و انگ سیاسی خورده است.

پیش از جامعه روحانیت نیز کسان دیگری اعلام کرده بودند که این معضل را نقشه ای می دانند و با همین بهانه است که فشارها را برای بدحجابی بیشتر کرده اند و خواستار مجازات بیشتری برای بدحجاب ها هستند.

مجازات هایی که حالا طیفی به گستردگی دستگیری در خیابان تا پرداخت جریمه نقدی پیدا کرده است.

رهبر ایران خواستار مجازات است

در اردیبهشت ماه سید علی حسینی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در خصوص طرح عفاف و حجاب با رهبر ایران ملافات داشته اند و رهبر ایران خواستار اعلام مجازات برای بدحجابی شده است .

وی گفت : " معظم له فرمودند همانطور که در متن قرآن در مقابل فرد شراب خوار و سایر افعال غیر اخلاقی مجازات هایی مشخص شده است از این رو در خصوص تخلفات فرهنگی نیز باید مجازات هایی مشخص شود."

وعده ای که عملی نشد


این در حالی بود که مرتضی تمدن استاندار تهران پیش از این اعلام کرده بود رويكرد آنها فرهنگي خواهد بود. او گفته بود : " ورود به اجراي طرح حجاب و عفاف را از روش‌هاي آگاهي‌بخشي، آموزش، گفت‌وگو و روش‌هاي منطقي و استدلالي ترجيح مي‌دهيم."

تمدن وعده داده بود افراد براي مسائل جزئي بدحجابي مجازات نمي‌شوند بلكه اين مسائل با صحبت حل مي‌شود و رويكرد اين طرح را در مدار فيزيكي ندانسته بود.

جریمه نقدی می کنیم

با این همه چهارم خرداد ماه دادستان عمومی و انقلاب مشهد خبر از این داد که برای بدحجابی جریمه نقدی در نظر گرفته شده است .

این جریمه ها بین 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است. محمود ذوقی معتقد است که این جریمه سنگین می تواند مانع بد حجابی بشود.

مشهد همینطور اولین شهری بود که اعلام کرد با بدحجاب های فروشنده لوازم آرایشی و مستقر در آژانس های مسافرتی و بنگاه های املاک برخورد خواهند کرد.

برخورد قاطعانه

از سوی دیگر نیز بسیاری از گروه ها خواستار برخورد عمیق و سخت با پدیده بد حجابی شدند.از آن جمله امام جمعه های شهرهای مختلف بودند که در یک تصمیم همگانی چند جلسه پی در پی، معضل بدحجابی را بزرگترین مشکل کشور دانستند و خواستار برخورد قاطع با آن شدند.

این گروه از معترضان در هیچ کدام از سخنانشان خواستار برخورد فرهنگی با مقوله بدحجابی نبودند بلکه با پیوند دادن این مقوله با جریان های سیاسی خواستار اشد مجازات برای کسانی بودند که این بار با بدحجابیشان آب به آسیاب دشمن می ریختند.

از آن جمله می توان از امام جمعه مشهد ، قم ، تهران ، قزوین و ... نام برد و برخی نمایندگان مجلس که کار را به آنجا رساندند که اعلام کردند سکوتشان در این مدت باعث رواج بدحجابی شده است و دولت را موظف کردند که با آن برخورد کند .

کسانی چون سید علی طاهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ومجید نصیری پورعضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز کار مقوله بدحجابی در ایران را به آنجا رساندند که اعلام کردند یکی از سران سی آی ای گفته است که ما برای مبارزه با نظام اسلامی ایران لازم نیست که حمله نظامی داشته باشیم، ما باید دامن کوتاه به ایران ارسال کنیم.

سایت های افراطگرایی چون رجا نیوز نیز از ایام فاطمیه به عنوان فصل الخطاب بدحجابی در کشور یاد کردند و این بار خواستار این شدند که مردم خود ریشه بدحجابی را در کشور بخشکانند.

موج جدید مبارزه

با این همه یک روز پس از آنکه طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد موج جدید مبارزه در خیابان ها آغاز شد .

تصاویر نشان دهنده چیز جدیدی در این مبارزه بود . ردیفی از ماشین های پارک شده که روی آنها تابلوی "مزاحمین نوامیس" گذاشته شده بود و چرخ های آنها مزین به قفل زرد رنگی بود که پیش از این برای ماشین هایی استفاده می شد که وارد محدوده طرح ترافیک شده بودند .

زنانی هم که در ظاهر آنها موارد بدحجابی دیده می شد مطابق قبل به ون ها منتقل می شدند تا به مرکزی برای ثبت سوابقشان منتقل شوند.

هر چند سردار ساجدنیا پیش از این وعده داده بود که این بار طرح مبارزه با بدحجابی به شکل قبل نیست و شاهد فعالیت گشت ارشاد نخواهیم بود اما در عمل باز هم همان اتفاق افتاد با این تفاوت که برای کسانی که با نیروهای تذکر دهنده برخورد داشته باشند جریمه نقدی هم در نظر گرفته شد.

حجاب و نمره

اما داستان مبارزه با بدحجابی در این جا ختم نشد. احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد که دانشجو باید برای گرفتن نمره حجاب داشته باشد.

جنتی خواستار این شد که مبارزه با بدحجابی را از دانشگاه ها شروع کنند و در تائید حرف خود گفت : " دانشگاه و دانشجو در اختیار شما است، با این شرایط دانشجو را در دانشگاه بپذیرید و دانشجو نمره می خواهد و بنابراین ناچار است که به قانون عمل کند."

اولین ابلاغ

به دنبال همین دست در خواست ها بود که حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح برخورد با بدحجابی را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

اما این ابلاغیه نیز مانند کل طرح حجاب و عفاف دارای جزئیات نبود. جلیل دارا مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره کیفیت این ابلاغیه گفته که "ابلاغیه حراست وزارت علوم در راستای مبارزه با بدحجابی خیلی کلی است و تاکید شده که حجاب در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود."

به گفته دارا در این ابلاغیه "دستورالعمل مشخصی تعیین نشده بلکه به طور کلی گفته شده که در فضای دانشگاه‌ها در رابطه با برخورد با بدحجابی جدی گرفته شود."

در همین خصوص محمد حسین یادگاری معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تهمیدات ویژه دانشگاه تربیت مدرس در خصوص مبارزه با بدحجابی گفت: "در صورت احراز مصادیق بدحجابی در این دانشگاه، بدحجابان به کمیته انضباطی ارجاع و با آنها برخورد لازم خواهد شد."

اما تعریفی از برخورد لازم ارائه نشده است و معلوم نیست دانشجویانی که به کمیته انضباطی راه پیدا می کنند در نهایت چه اتفاقی برای آنها می افتد.

کار فرهنگی فایده ندارد

به نظر می رسد که دیگر کسی در ایران دغدغه کار فرهنگی برای مبارزه با بدحجابی را ندارد. مقوله ای که پیش از این همواره در میزگردها و مراکز فرهنگی از آن به عنوان یک معضل اجتماعی یاد می شد حالا تبدیل به دشمنی شده است که باید از میان برداشته شود.

حالا برخی از مسولان و امامان جمعه شهرستان ها اعلام می کنند که کار فرهنگی در این زمینه فایده ندارد و باید قاطعانه برخورد کرد و چنان از این قطعیت سخن می گویند که انگار قرار است این برخورد با کسانی خارج از مردم ایران صورت بگیرد و بی حجاب ها کسانی هستند که دشمنان خارجی آنها را به ایران صادر کرده اند.

جمع کردن گشت‌های ارشاد شاید مهم‌ترین وعده‌ای بود که میرحسین موسوی در اولین کنفرانس خبری خود پس از 20 سال سکوت بیان کرد.

او کسی بود که اعتقاد داشت دراداره یک کشورو در برخورد با مسائلی که مربوط به مسائل اجتماعی است باید با تکیه بر مزیت های اجتماعی ، اعتقادات و اعتماد به مردم مسائل را حل و فصل کرد و برخوردهای خشن اثر مثبتی ندارد.

پیش از این اما در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سردار رادان خبر از این داد که که ریاست طرح اجرای حجاب و عفاف با وزارت کشور است و اعلام کرد تشخیص موارد بدحجابی بر اساس طرح حجاب و عفاف است.


-----------------------------------------------------------

شواهد حاکی از شکنجه های شدید و تجاوز جنسی در کهریزک است

گزارش سالانه عفو بین الملل

جرس: عفو بین الملل در آخرین گزارش خود که امروز منتشر شد نوشت: براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.



عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.

عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه، 6 خرداد (27 مه)، منتشر کرده، با بررسی نحوه رعایت و موارد نقض حقوق بشر در یکصد و یازده کشور در طول یک سال گذشته، از آنچه که "سیاسی شدن مفهوم عدالت" در جهان نامیده انتقاد به عمل آورده و بسیاری از دولت های "قدرتمند" را متهم کرده که در روابط خارجی خود، منافع سیاسی را بر ملاحظات حقوق بشری مرجح می دانند.

انتخابات و نقض حقوق بشر در ایران

گزارش عفو بین الملل حاوی بخشی نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است که به خصوص به شرایط بعد از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ژوئن (خردادماه) سال گذشته می پردازد.


به گزارش بی بی سی ، در ابتدای این بخش از گزارش، ادامه تنش بین المللی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یادآوری شده و همچنین آمده است که ایران همچنان میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی خارجی، عمدتا شهروندان افغانستان، بوده که "دسترسی محدودی به خدمات اجتماعی و آموزشی" دارند.


در ادامه این گزارش به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و "نقض فاحش" حقوق بشر در قبل و به خصوص بعد از انتخابات اشاره شده و آمده است که در این انتخابات، از میان 475 داوطلب نامزدی، تنها به سه نفر اجازه رقابت داده شد و در این مورد هم، اعلام نتیجه رای گیری از سوی دولت اعتراض گسترده و تظاهرات چند صد هزار نفری مردم نسبت به تقلب در رای گیری را در پی آورد.

به گفته عفو بین الملل، پس از دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به تظاهرات اعتراضی مردم، نیروهای امنیتی و در راس آنها، شبه نظامیان بسیجی، برای سرکوب تظاهرکنندگان به خیابان ها اعزام شدند اما این تظاهرات به طور پراکنده همچنان ادامه یافت که یکی از نمونه های قابل توجه آن، تظاهرات گسترده در جریان مراسم مذهبی عاشورا بود.

این گزارش یادآور می شود که دولت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار تظاهرات، به قطع ارتباط تلفن همراه، ایجاد اختلال در شبکه های اینترنتی، جلوگیری و محدودیت فعالیت خبرنگاران خارجی، سانسور رسانه ها و اقدامات مشابهی مبادرت کرده و همزمان، با حمله به دانشگاه ها، به ضرب و جرح دانشجویان منتقد حکومت پرداخته است.

پس از اعلام پیروزی مجدد رئیس جمهوری، هر سه نامزد دیگر انتخابات بروز تقلب در انتخابات را تایید کردند و در حالیکه اعتراضات ادامه داشت، مقامات حکومتی کشورهای خارجی به خصوص بریتانیا و آمریکا را به سازماندهی تظاهرات در شهرهای ایران متهم کردند، اتهامی که این کشورها آن را رد کردند.


عفو بین الملل در تشریح نحوه برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان، از "قتل غیرقانونی" معترضان سخن گفته و می نویسد که "ماموران بسیجی با حمله به تظاهرکنندگان، راندن موتور سیکلت به داخل صف آنان و اقدامات دیگر در صدد رساندن آسیب جدی به معترضان برآمدند و در حالی که مقامات دولتی از کشته شدن 43 نفر در جریان تظاهرات خبر داده اند، منابع دیگر گفته اند که احتمال می رود آمار اصلی از یکصد نفر هم بیشتر باشد در حالیکه صدها تن دیگر هم زخمی شده اند".

به گفته این سازمان، یکی از کشته شدگان این تظاهرات ندا آقا سلطان، دانشجوی بیست و هفت ساله، بود که در جریان تظاهرات روز 20 ژوئن در تهران به قتل رسید و قاتل او نیز که یکی از اعضای بسیج بود شناسایی شد اما مقامات دولتی گفتند که رسانه های آمریکایی و بریتانیایی قاتل ندا بوده اند و خانواده این زن و سایر قربانیان حوادث بعد از انتخابات را هم هدف آزار و ارعاب قرار دادند.

بازداشت، تجاوز، شکنجه و قتل

بر اساس گزارش این سازمان، در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات، بیش از شش هزار نفر، از جمله رهبران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، دانشجویان، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، و نظامیان بازداشت شدند و همچنین شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و بریتانیایی هدف تهاجم قرار گرفتند.

ماموران امنیتی برخی از معترضان را در محل کار، بعضی را در محل اقامت و تعداد دیگری را هم که زخمی و بستری بودند، در داخل بیمارستان ها دستگیر کردند و به بازداشتگاه ها منتقل ساختند در حالیکه اکثر آنان، اگر نگوییم همگی، از امکانات معمولی بازداشت شدگان مانند مشاوره با وکیل مدافع و ملاقات با اعضای خانواده، محروم بودند و زخمی ها هم به تسهیلات درمانی دسترسی نداشتند.

به نوشته عفو بین الملل، اگرچه معمولا بسیاری از صدها بازداشتی این حوادث پس از مدتی از زندان آزاد شدند، اما برای شمار دیگری هم به اتهاماتی مبهم و نامشخص مانند تلاش برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" یا "اقدام علیه امنیت ملی" دادگاه های نمایشی برگزار شد که از آن جمله می توان به مورد محمد علی ابطحی، محسن امین زاده و سعید حجاریان اشاره کرد.


انتشار اخبار شکنجه و تجاوز در کهریزک باعث تعطیلی این بازداشتگاه شد

در ادامه این گزارش آمده است که تعدادی از بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک در تهران انتقال یافتند و در آنجا هدف شکنجه و آزار شدید قرار گرفتند به نحوی که بدنامی و رسوایی این مکان باعث شد تا رهبر جمهوری اسلامی در ماه ژوئیه دستور تعطیلی آن راصادر کند.

عفو بین الملل می نویسد که براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.

به عنوان مثال، مقامات امنیتی خانواده ابراهیم شریفی، دانشجوی 24 ساله را که در صدد شکایت به مقامات در مورد تجاوز و شکنجه جسمی و روحی خود در کهریزک بود، مورد ارعاب و تهدید قرار دادند و یک هیات قضایی نیز اتهامات او را مجعول و دارای انگیزه سیاسی توصیف کرد به نحوی که آقای شریفی ناگزیر شد به خارج از ایران بگریزد.

در ادامه گزارش عفو بین الملل، "محاکمات نمایشی و دستجمعی" بازداشت شدگان در ماه اوت هم مورد انتقاد قرار گرفته و به وضوح غیرعادلانه توصیف شده است.

براساس این گزارش، متهمان از خدمات وکیل مدافع برخوردار نبودند، اکثر آنان برای هفته ها قبل از محاکمه در سلول انفرادی به سر می بردند یا از حوادث خارج از زندان اطلاعی نداشتند و گزارش هایی از شکنجه و بدرفتاری و اعمال فشار روجی و جسمی بر آنان نیز انتشار یافت و روند رسیدگی در دادگاه هم عملا مخفیانه بود و تنها رسانه های دولتی بخش های مورد نظر، از جمله "اعترافات" اجباری متهمان را پخش کردند.

در این دادگاه ها، حدود هشتاد نفر به دوره های مختلف زندان تا پانزده سال و دست کم شش نفر دیگر به اعدام محکوم شدند و احکام برخی از آنان به اجرا درآمد.


سایر موارد نقض حقوق بشر

این گزارش برخی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را نیز ذکر می کند و ادامه بازداشت خودسرانه، آزار و ارعاب، و محاکمه غیر عادلانه مدافعان حقوق بشر، از جمله حامیان حقوق زنان و اقلیت ها، حقوقدانان و فعالان اتحادیه های کارگری در طول سال گذشته را یادآور می شود و به عنوان نمونه، بازداشت اعضای اتحادیه کارگران نیشکر هفت تپه را به دلیل انتقاد از شرایط کار ذکر می کند که به "تبلیغ علیه نظام" متهم شدند.

همچنین، تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ماه دسامبر بازداشت شدند و بقیه نیز تحت تعقیب امنیتی قرار دارند.

عفو بین الملل در توصیف جنبه های دیگر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به تبعیض علیه زنان و ارعاب، بازداشت، پیگرد، حبس و ممنوع الخروج شدن مدافعان حقوق بشر اشاره می کند.


در بخش دیگری از این گزارش، ممانعت از آزادی بیان و اجتماع در ایران توصیف شده و آمده است که حکومت به منظور سرکوب هر گونه انتقاد و مخالفتی به مسدود کردن سایت های اینترنتی، پارازیت اندازی بر شبکه های خبری خارجی، محدودیت و کنترل ارتباطات تلفن همراه و قطع مبادله پیامک مبادرت ورزید و در ماه ژانویه قانون جدید جرایم اینترنتی را به منظور تشدید محدودیت اطلاع رسانی تصویب کرد.

دولت ایران در خلال سال گذشته همچنین دهها نشریه را بست، مانع از فعالیت روزنامه نگاران مستقل و نهادهای مدنی فعال در زمینه اطلاع رسانی شد، و همزمان، هر نوع مخالفتی را از جمله از سوی دانشجویان به شدت سرکوب کرد.

گزارش سالانه عفو بین الملل در بخش دیگری از گزارش مربوط به ایران به موارد تبعیض علیه اقلیت های قومی و فرهنگی در این کشور می پردازد و نمونه هایی از اقدامات حکومت علیه مدافعان حقوق اقلیت ها و دست حامیان فرهنگی آنان را ذکر می کند.

در مورد اقلیت های دینی نیز، این گزارش فشارهایی را که بر پیروان ادیان و مذاهب دیگر وارد شده مورد بررسی قرار می دهد و نمونه هایی را از وضعیت روحانیون سنی، روحانیون شیعه دگراندیش و طرفدار جدایی دین از سیاست، درویشان و اهل حق، مسیحیان و بهائیان یادآور می شود.

عفو بین الملل بخشی را هم به ادامه استفاده از شکنجه و سایر موارد بدرفتاری با زندانیان قبل از محاکمه می پردازد و می نویسد که "در سال 2009، دست کم دوازده نفر در زندان های ایران به دلیل شکنجه جان خود را از دست دادند در حالیکه هیچ تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفت".

ایران از جمله معدود کشورهای جهان است که همچنان به صدور و اجرای احکام مجازات اعدام برای تعدادی از جرایم ادامه می دهد و این مجازات را در مورد مجرمان نوجوان نیز به اجرا می گذارد و در سال گذشته، به نسبت جمعیت دارای بیشترین موارد اجرای احکام اعدام در جهان بود.

در ماه های پس از انتخابات، بر تعداد موارد اجرای احکام اعدام بشدت افزوده شد.

در این گزارش جمهوری اسلامی همچنین به استفاده از مجازات های غیرانسانی، مانند سنگسار، قطع دست، شلاق متهم شده است.

-----------------------------------------------------------

لادن مصطفایی در مصاحبه با روز

همسرم خونش را تقدیم ایران کرد

در حالیکه خانواده های کشته شدگان وقایع بعد از انتخابات به دادسرای جنایی تهران ارجاع داده می شوند تا از طریق این دادسرا شکایت و پی گیری کنند، دادسرای جنایی تاکنون از پذیرش شکایت بسیاری از خانواده ها سرباز زده است؛ این در حالیست که خانواده هایی نیز که موفق به ثبت شکایت خود شده اند تاکنون علیرغم پی گیریهای فراوان به هیچ نتیجه ای نرسیده اند. علی حسن پور یکی از جان باختگان حوادث پس از انتخابات است که خانواده او در مصاحبه با "روز" از به نتیجه نرسیدن پی گیری هایشان و عدم پاسخگویی مسئولان سخن گفته اند.

علی حسن پور، روز 25 خرداد در خیابان آزادی بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد؛ خانواده اش 104 روز بعد از این واقعه، پیکر او را تحویل گرفتند و به خاک سپردند. تصویر پیکر خونین و سر گلوله خورده علی حسن پور از اولین تصاویری بود که منتشر و به یکی از نمادهای اعتراض مردمی تبدیل شد.

لادن مصطفایی، همسر علی حسن پور پیش از این در مصاحبه با "روز" از شاهدان شهادت همسرش خواسته بود با او تماس بگیرند و بگویند همسرش در لحظات آخر چه گفته است. او اکنون با در دست داشتن اظهارات شاهدان به دادگاه مراجعه کرده و خواستار معرفی قاتل یا قاتلان همسرش شده است. هر چند: "شکایت به جایی نرسیده و جوابی نمی دهند. رفتم دادسرای جنایی و گفتم مصاحبه کرده ام. پرینت مصاحبه ام با روز را هم ارائه دادم و گفتم دیگر ساکت نمی مانم. اظهارات شاهدان را هم ارائه دادم و گفتم سه نفر شهادت داده اند که به این شکل همسرم کشته شده است، اما هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم."

خانم مصطفایی با تاکید بر ادامه پی گیریهایش می افزاید: "گفتند پرونده را به دادسرای نظامی ارجاع داده اند. رفتم دادسرای نظامی؛در آنجا اما گفتند پرونده در این دادسرا نیست. لباس ها و وسایل شخصی اش را نیز همچنان تحویل نمی دهند و پی گیریها بی نتیجه مانده است."

همسر علی حسن پور سپس با اشاره به اظهارات شاهدان می گوید:" بارها حرف های شاهدان را در ذهنم مرور میکنم؛ از اینکه علی در لحظه آخر باز هم به یک کسی کمک میکرد احساس غرور می کنم.همین که راحتت جان داد شده است دلخوشی من."

وی می افزاید:" آرام جان دادن علی، حرکت انگشتانش که به او دست نزنند مدام در ذهنم است. گویا در ذهن من این ثانیه ها جان می گیرد. بچه هایم هم حس خاصی دارند و می گویند بابا ، لحظه آخر هم داشت به یکی کمک میکرد و افتخار میکنند که پدرشان مثل همیشه که در تمام طول عمرش خیرخواه دیگران بود و هر کاری از او بر می آمد از جان و دل انجام میداد باز در دقایق آخر زندگی اش همان کار را کرده است."

25 خرداد سالگرد شهادت علی حسن پور است. از همسرش درباره این روز می پرسم. می گوید: "25 خرداد سالگرد علی و تعدادی دیگر از بچه ها است.تعدادی از خانواده ها را احضار کرده و گفته اند 25 و 30 خرداد نباید مراسمی برگزار شود. نمیدانم تا روز سالگرد چه اتفاقاتی خواهد افتاد اما حداقل بر سر خاک خواهیم رفت و سر خاک علی، مراسم خواهیم گرفت."

خانم مصطفایی سپس از چشمان باز و دهان باز همسرش هنگام شهادت سخن می گوید: "همسر من وقتی شهید شد چشمان و دهانش باز ماند؛این در عکسی هم که منتشر شده و در دستان مردم است کاملا مشخص است. وقتی ما بعد از 104 روز او را در پزشکی قانونی دیدیم هنوز چشمان و دهانش باز بود و حالت خاصی داشت. نمیدانم چگونه بگویم بعد از گذشت سه ماه و نیم آن چشم ها و دهان باز بودند و آن حالت خاص او و ..."

به گفته خانم مصطفایی ، علی حسن پور هر سال 3 الی 4 بار خون میداد: "او هر سال برای کمک به هموطنانش بارها خون میداد؛ حالا تمام خونش را تقدیم ایران کرد. تقدیم به مردمش و کشورش ."

-----------------------------------------------------------

تحلیل ونگواردیا:

جمهوری اسلامی بمب را برای چه می خواهد؟

روز ۳ دسامبر ۲۰۰۷ تعداد ۱۶ سازمان ملی امنیتی امریکا، از جمله سازمان سیا، نتایجی را در گزارش های خود به چاپ رساندند. در این اسناد با صحت و اطمینان نوشته شده بود که ایران قصد دستیابی به بمب اتمی ندارد و برنامه های خود در این راستا را به حالت تعلیق درآورده است.

این طور باید فرض کرد که ایران، درست به مانند اسپانیا یا هر کشور دیگری، در آن زمان خاطرنشان کرد که هزینه کسب دانش علمی در ساخت بمب اتمی و تولید و حفظ آن به صورت عملیاتی بسیار بالاست. محاسبات مشابهی نیز در کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و کانادا باعث توقف برنامه های این کشورها شد. البته اکنون شواهدی مبنی بر تغییر عقیده ایران در دست نیست. با این حال مشخص است که ایران طی دو نوبت در اواسط قرن گذشته قصد دستیابی قطعی به این سلاح را داشته است. اولین تلاش ایران در این زمینه به سال ۱۹۵۰ بازمی گردد، زمانی که ایالات متحده به شاه کمک کرد تا اولین رآکتور هسته ای خود را بسازد. این درحالی است که چندین کشور اروپایی، ازجمله آلمان و فرانسه، در سال های ۱۹۷۰ به ایالات متحده اضافه شدند.

زمانی که شاه در سال ۱۹۷۹ سرنگون شد، آیت الله خمینی برنامه هسته ای کشور را به دلیل "غیراسلامی" بودن ادامه نداد. ولی سپس در جنگ با عراق به تدریج به این نتیجه رسید که باید در تصمیم قبلی اش تجدیدنظر کند.

منبع: ونگواردیا، ۲۵ می

-----------------------------------------------------------

گزارش تجاوز و شکنجه در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا: یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج که پیش تر گزارش مربوط به شکنجه و تجاوز به وی را منتشر کرده بودیم، با نشستن در مقابل دوربین با امید به دادرسی و احقاق حقوق خود، به بیان ظلمی که به وی شده، پرداخت. این ویدئو که در زندان رجایی شهر کرج در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری ضبط و با طی مراحلی که به دلایل امنیتی از توضیح آن معذوریم به خارج زندان منتقل شده است در نوع خود منحصر به فرد است؛ چرا که شهادت یک زندانی را از داخل زندان به همراه دارد؛ وی کماکان نیز در زندان محبوس است. این ویدئو سندی واضح از اعمال غیرانسانی مسولان حاضر این زندان است. بر همین اساس مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد در این رابطه اسناد بیشتری در اختیار سازمان های مدافع حقوق بشر قرار داده است. توضیح: تاخیر در صدا مربوط به نسخه اصلی فیلم است.

http://www.youtube.com/watch?v=61uujIwbzPk&feature=player_embedded

-----------------------------------------------------------

جان مجید توکلی دانشجوی دربند در خطر است

دانشجونیوز: وضعیت سلامت مجید توکلی پس از ۵ از اعتصاب غذای خشک به شدت وخیم شده است.

علی توکلی برادر مجید توکلی ضمن اعلام این خبر به سایت دانشجونیوز گفت: "امروز چند تن از زندانیان به ما اطلاع دادند که وضعیت مجید امروز به شدت وخیم شده و از صبح دچار خونریزی معده شده است."

وی افزود: "زندانیان از طریق نگهبان بند 240 مطلع شدند که مجید قدرت تکلم خود را نیز تقریبا از دست داده و در حالت نیمه بیهوش است."

علی توکلی ضمن نگرانی شدید نسبت به وضعیت سلامتی برادرش خواستار توجه فوری مسئولین به وضعیت مجید توکلی شد.

همچنین وضعیت سلامتی مادر مجید توکلی که پس از مطلع شدن از وضعیت فرزندش دست به اعتصاب غذا زده، نگران کننده اعلام شده است.

مجید توکلی از روز یکشنبه و پس از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به عدم رعایت حقوقش به عنوان یک زندانی دست به اعتصاب غذا زده است.

-----------------------------------------------------------

انتقال فعال حقوق بشر در اثر اعتصاب غذا به بهداری

گزارشگران حقوق بشر (رهانا): کوهیار گودرزی دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف که از تاریخ ۲۹ آذر ماه بازداشت شده و چندی پیش به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شده بود، در اثر تداوم اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شده است و هم‌اکنون زیر سرم قرار دارد.

کوهیار گودرزی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به دلیل اعتراض به رئیس اندرزگاه ۳۵۰ زندان اوین به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بود.

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی در این خصوص به خبرنگار رهانا گفت: امروز که برای ملاقات وی به زندان مراجعه کرده بودم مسئولان به من اجازه‌ی ملاقات ندادند و گفتند تا زمانی که در سلول انفرادی است، حق ملاقات ندارد.

وی هم‌چنین در خصوص قطع تماس فرزندش با خانواده گفت: تماس‌های کوهیار از حدود ۱۵ روز پیش با ما قطع شده و هیچ اطلاعی از وضعیت وی نداریم.

مخترع در ادامه گفت: امروز زمانی که از زندان برمی‌گشتم فردی از زندان با من تماس گرفت و گفت که کوهیار که در اثر اعتصاب غذا بی‌هوش شده است را به بهداری زندان اوین منتقل کرده‌اند.

وی از حضور خود در دادستانی تهران خبر داد و گفت: نامه‌یی را برای دادستانی نوشته بودم که اجازه‌ی ملاقات با فرزندم را داشته باشم اما این ملاقات تا کنون هیچ نتیجه‌یی نداده است.

-----------------------------------------------------------

روسیه: متاسفانه گوش شنوايی در تهران نیست

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، وزیر امور خارجه روسیه امروز با رد انتقادات احمدی ‌نژاد گفت، متاسفانه گوش شنوايی در تهران نیست.

سرگی لاوروف که در واکنش به اظهارات روز گذشته احمدی نژاد سخن می گفت، افزود، رژیم تهران برای پیشنهادات و راه حل های روسیه گوش شنوا نداشته است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت، متاسفانه واکنش رژیم تهران به تلاش‌ ها و اقدامات ما برای حل بحران هسته ای در سالهای اخیر، رضایت ‌بخش نبوده است.

سرگی لاوروف اظهار داشت که روسیه نسبت به تعهد جمهوری اسلامی در قبال توافق سه جانبه تهران، اطمنیان ندارد.


رژيم تهران از پيوستن روسيه به تحريمها خشمگين است

خبرگزارى فرانسه در گزارشی با اشاره به سخنان روز گذشته احمدی نژاد خطاب به رئیس جمهور روسیه نوشت، رژيم تهران که در مناقشه هسته ای روی حمایت چین و روسیه حساب می کرد، از پيوستن این دو کشور به غربیها در مذاكره براى تحريمهاى جديد عليه تهران خشمگين است.

این خبرگزاری نوشت، پس از انتقاد تند احمدی نژاد، مشاور رئیس جمهور روسیه در واکنش به اظهارات وی گفت، روسیه صرفا در این مسئله به منافع خود می اندیشد.

احمدی نژاد روز چهارشنبه در حالیکه از نزدیکی موضع روسیه با غرب، ناراحت و خشمگین به نظر می رسید، خطاب به روسها گفت، آنها نباید کاری کنند که ملت ایران فکر کند روسیه با ما نیست یا با دشمن ماست. آنها نباید اقدامی کنند که ملت ایران روسیه را دشمن تاریخی خود به حساب بیاورد.

مشاور رئیس جمهور روسیه نیز در پاسخ به احمدی نژاد گفت، روسیه بدون تردید از منافع ملی دراز مدت خود پیروی می کند. موضع ما دقیقا موضع روسیه است و در آن منافع ملت روسیه منعکس می شود به همین خاطر نمی تواند در طرفداری آمریکا و یا جانبداری ایران باشد.

-----------------------------------------------------------

ممنوع الملاقات شدن یک زندانی سیاسی در زندان مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک زندانی کرد در زندان مهاباد به نام وهاب فتاحی طی روزهای گذشته از سوی مسئولین زندان ممنوع الملاقات شده است.

گفته می شود این زندانی که اهل روستای قم قلعه از توابع شهر مهاباد می باشد در چند روز گذشته در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

یاد آور می گردد که وهاب فتاحی که بیش از 1 سال است در زندان بسر می برد از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام همکاری با احزاب غیرقانونی به 5 سال زندان محکوم گردیده است.

-----------------------------------------------------------

راهبرد امنیت ملی اوباما: انتخابی روشن در برابر تهران

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در استراتژی جدید امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که قرار است جزئیات آن امروز اعلام شود، به برنامه هسته ای رژیم تهران نیز مستقیما اشاره شده است.

به گفته یک مقام کاخ سفید، در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا به رژیم تهران اعلام شده که در برابر یک انتخاب روشن قرار دارد: یا به تعهدات بین المللی خود عمل می کند؛ و یا اینکه ایالات متحده از تمام امکانات و ظرفیتهای خود برای افزایش فشار و انزوای بیشتر این رژیم استفاده خواهد کرد.

-----------------------------------------------------------

احمدی نژاد: احترام یک اعدامی باید حفظ‌ شود

خبرگزاری مهر: محمود احمدی نژاد در ادامه سومین سفر استانی هیئت دولت به کرمان، صبح امروز پنج شنبه در جمع مدیران این استان اظهار داشت: ما بر این باوریم که همه یک ملت و یک خانواده ایم و هیچ کس نسبت به دیگری برتری ندارد. هیچ کس نباید تخریب شود حتی احترام یک اعدامی باید حفظ شود مگراینکه قاضی حکم به تخریب شخصیت او داده باشد. همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز چنین عمل می کنند و خود را یک نفر می خوانند ما نیز باید با این رویکرد عمل کنیم.

-----------------------------------------------------------

رفتار وحشیانه یک آخوند قمی با دانش آموزان

http://www.youtube.com/watch?v=j9BrdTf5xw4&feature=player_embedded

-----------------------------------------------------------

پیوستن تروریستهای اسلامی روسیه به رژیم تهران

خبرگزاری حکومتی فارس به نقل از روزنامه "پرس تراست آو اينديا " نوشت، "هنري كيسينجر " وزير امورخارجه سابق آمريكا روز گذشته در اظهاراتي در كنگره آمريكا مدعي شد: ایران هسته‌اي خطري بزرگتر براي روسيه است تا براي آمريكا، چرا كه اين دو كشور در مجاورت يكديگر قرار دارند و گروه‌هاي غيرقابل كنترل در روسيه نيز كه اكثرا مسلمانند، در حال پيوستن به رژیم ایران‌ هستند.

وزير امورخارجه سابق آمريكا در ادامه خطاب به قانونگذاران آمريكايي گفت: پس از مذاكراتي كه شخصا با رهبران روسيه داشته‌ام، متقاعد شده‌ام كه آنها نيز درباره رژیم ايران بسيار نگرانند.

-----------------------------------------------------------

شعارهای ضد حکومتی؛ قطع مکرر سخنرانی احمدی نژاد

وبلاگ greenilam1.blogspot

احمدی نژاد روز چهارشنبه در حالی به کرمان رفت که دو روز قبل در خرمشهر به صورت خفت باری بدرقه اش کردند و مردم دلاور خرمشهر با شعار": بیکاریم ، بیکاریم " باعث شدند که احمدی نژاد برای لحظاتی دهان گشادش را ببندد.
در کرمان هم صدا و سیما صدای مردم را کم کرده بود و فقط صدای احمدی نژاد شنیده میشد با این وجود بارها ارتباط را قطع کردند و در آخر به صورت مسخره ای در حالی که تصویر احمدی نژاد پشت سر خبرنگار شبکه خبر که رنگش مثل گچ شده بود کاملا شفاف و معلوم بود اعلام کرد که متاسفانه ارتباتمون با کرمان قطع شد.

-----------------------------------------------------------

عفو بينالملل: رژيم سرکوبگر ايران يکى از بدنام‌ترين‌هاست

سازمان "عفو بین‌الملل" گزارش خود از وضع حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ را منتشر کرده است. در‌ گزارش عفو بین الملل، جمهوری اسلامی یکی از بدنام ترین حکومتهای جهان در زمینه نقض حقوق انسانی معرفی شده است. این سازمان سال ۲۰۰۹ را در ایران سال "وحشت" نامیده است.

رادیو آلمان: مثل همیشه جلدی سیاه دارد. محتوای گزارش سالانه‌ی "عفو بین‌الملل" را هم فقط می‌توان با رنگ سیاه توصیف کرد. در گزارش عفو بین‌الملل گوشه‌هایی از نقض حقوق بشر در ایران برشمرده شده است.


ایران، انگشت‌نمای جهان

ایران در سال ۲۰۰۹ انگشت‌نما شد. اعتراض به روند و برآیند انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفت، مردم به صورتی مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها ریختند، اما با سرکوب شدید مواجه شدند. روزها و هفته‌های متوالی جهانیان چشم به ایران دوخته بودند. گزارش عفو بین الملل تعداد کسانی را که در سال گذشته در دوره‌هایی در زندان‌های سیاسی ایران بوده‌اند ، حدود ۵ هزار تن اعلام می‌کند.

مونیکا لوکه، دبیر کل شعبه‌ی آلمان "عفو بین‌الملل" در مصاحبه‌ای هنگام معرفی گزارش سال ۲۰۰۹ گفته است: «ایران مرا به وحشت می‌اندازد». در خبرهای روز پنج‌شنبه ۲۷ مه، روز انتشار گزارش سالانه‌ی "عفو بین‌الملل" مدام از وحشتناکی وضعیت حقوق بشر در ایران سخن می‌رود.


-----------------------------------------------------------

رژيم تهران از پيوستن روسيه به تحريمها خشمگين است

خبرگزارى فرانسه در گزارشی با اشاره به سخنان روز گذشته احمدی نژاد خطاب به رئیس جمهور روسیه نوشت، رژيم تهران که در مناقشه هسته ای روی حمایت چین و روسیه حساب می کرد، از پيوستن این دو کشور به غربیها در مذاكره براى تحريمهاى جديد عليه تهران خشمگين است.

این خبرگزاری نوشت، پس از انتقاد تند احمدی نژاد، مشاور رئیس جمهور روسیه در واکنش به اظهارات وی گفت، روسیه صرفا در این مسئله به منافع خود می اندیشد.

احمدی نژاد روز چهارشنبه در حالیکه از نزدیکی موضع روسیه با غرب، ناراحت و خشمگین به نظر می رسید، خطاب به روسها گفت، آنها نباید کاری کنند که ملت ایران فکر کند روسیه با ما نیست یا با دشمن ماست. آنها نباید اقدامی کنند که ملت ایران روسیه را دشمن تاریخی خود به حساب بیاورد.

مشاور رئیس جمهور روسیه نیز در پاسخ به احمدی نژاد گفت، روسیه بدون تردید از منافع ملی دراز مدت خود پیروی می کند. موضع ما دقیقا موضع روسیه است و در آن منافع ملت روسیه منعکس می شود به همین خاطر نمی تواند در طرفداری آمریکا و یا جانبداری ایران باشد.

-----------------------------------------------------------

رژيم برای یکی از "عناصر فتنه" فیلم مستند ساخت

سایت حکومتی الف: مستند يکي از عناصر فتنه پس از انتخابات، از رسانه ملي پخش شد. رسانه ملي در گزارشي مستند به رونمايي از چهره واقعي يکي از عناصر فتنه پس از انتخابات پرداخت. اين مستند در مورد فاطمه حقيقت جو نماينده اصلاح طلب مجلس ششم است.

-----------------------------------------------------------

اعتراف سرکرده سپاه: سپاه پاسداران یک سازمان امنیتی است

احمدی نژاد در سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۴ همراه با لاجوردی در زندان اوین با نام "دکتر میرزایی" در زمینه شکنجه زندانیان و زدن تیر خلاص فعال بود


خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): فرمانده کل سپاه گفت: سپاه نباید صرفا با اسلحه از انقلاب دفاع کند بلکه سپاه قبل از نظامی بودن یک سازمان امنیتی سیاسی است. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در همایش سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، اظهار داشت: حادثه سال گذشته می‌توانست زحمات گذشته انقلاب و هر آن‌چه که به عنوان دستاورد خون شهیدان و مجاهدت‌های امام و شهدای تاریخ شیعه بود را بر باد دهد و در این رابطه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی انقلاب تلاش کردند که نگذارند انقلاب به راه الهی خود ادامه دهد و برای این کار از یک نقطه چالشی انقلاب در مباحث سیاسی که همان انتخابات ریاست جمهوری است شروع کردند. فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: سپاه باید بتواند برای آماده‌سازی هرچه بهتر خود برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی گام‌های موثری بردارد و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت مطلوب‌تر و بهتری قرار گیرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرماندهان و مدیران سپاه و بسیج باید پیشتاز و پیشرو و خط‌شکن صحنه‌های مختلف انقلاب باشند و باید برای آینده انقلاب خود را آماده و مجهز به مولفه‌های اصلی آمادگی دفاعی یعنی معنویت و بصیرت کنند. جعفری با بیان اینکه تهدید سیاسی برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نباید دست کم گرفت، گفت: سپاه نباید صرفا با اسلحه از انقلاب دفاع کند بلکه سپاه قبل از نظامی بودن یک سازمان امنیتی سیاسی است و فلسفه وجودی آن، دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است و باید بر اساس تهدیدات روز خود را آماده کند.

-----------------------------------------------------------

زمینه چینی برای حمله به خاتمی در مراسم 14خرداد

روزنامه حکومتی رسالت: شنیده های موثق حاکی است که خاتمی اخیرا به برخی نزدیکان خود در بنیاد باران گفته بود یک ارزیابی درباره دیدگاه مردم نسبت به وی در صورت حضور در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به عمل آورده و اطلاع دهند. اخبار رسیده از اطرافیان خاتمی حاکی است بررسی نشان می دهد مردم علاقه مند به نظام و امام از رفتار ساختار شکنانه مجموعه اصلاح طلبان و بویژه مواضع نامعقول موسوی و کروبی و در مرحله نازل تری نسبت به خاتمی به شدت منفی است و دوستان خاتمی به وی توصیه کرده اند شرکت وی در نماز جمعه14 خرداد و بزرگداشت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به احتمال زیاد با اعتراضات مردمی روبه رو خواهد شد و این گزارش باعث بروز نگرانی برای شخص خاتمی شده که عدم شرکت وی در این مراسم با تحلیل های متفاوت همراه خواهد شد و در صورت شرکت در این مراسم هم با مردم خشمگین مواجه خواهد شد .

-----------------------------------------------------------

اعتراض موسوی به رواج خرافه ‌پرستی و فساد

رادیو آلمان: اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی، با میرحسین موسوی نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار کردند. در این دیدار، موسوی ضمن تاکید بر اهمیت احزاب برای مقابله با تک‌صدائی در جامعه، تاکید کرد که از آغاز حاکمیت جمهوری اسلامی، تفکری وجود داشت که با حزب و تشکل مخالف بود.

موسوی، انحلال احزاب اعتماد ملی و مشارکت را ناشی از همین نگاه دانست و اظهار داشت که با توجه به سرکوب فعلی، اهمیت احزاب و تشکل‌ها بیش از گذشته است. وی توضیح داد که یکی از اصول صریح قانون اساسی آزادی تشکل و احزاب است. بنابراین، تشکل‌های سیاسی باید از آزادی و حقوق همه دفاع کنند و در صورت امکان در یکدیگر ادغام شوند و تشکل‌های بزرگتری را ایجاد کنند.


رواج خرافات در مدیریت کشور

رئیس پیشین فرهنگستان هنر، در بخشی دیگر از سخنان خود، به رواج خرافات در مدیریت کلان کشور اشاره کرد و گفت:«خرافات، امروز در خدمت یک فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، حساسیت به کلیدواژه توسعه و پشت سرانداختن برنامه‌های ۵ ساله توسعه، نشانه رسوخ تفکر خرافی است. اقتصاد صدقه‌ای اغتشاش عظیمی در تنظیم رویه‌های عقلانی ایجاد کرده است.»

موسوی حذف بخش عمده‌ای از مدیران باتجربه معتقد به برنامه‌ریزی و مدیریت علمی را نیز، ناشی از خرافه‌گرائی افراطی دانست و با اشاره به گوشه‌ای از خرافه‌پراکنی‌های احمدی‌نژاد در مورد دلایل حمله آمریکا به عراق گفت:«براساس این نگاه، آمریکا برای نفت یا به دلایل ژئوپلتیکی و استراتژیک به عراق نیامده، بلکه آمده تا جلوی ظهور امام زمان را بگیرد. حاکمیت، با این طرز تفکر در سیاست خارجی، چه فاجعه‌ای می‌تواند ایجاد کند؟ آیا توافق‌های شبه ترکمانچای نمی‌تواند نتیجه اجتناب‌ناپذیر چنین طرز فکری باشد؟»

-----------------------------------------------------------

رویدادهای سال 88؛ پاسداران: دهشتناک بود

خبرگزاري سپاه پاسداران (فارس): كتاب «دادگاه هشتاد و هشت» به تازگي‌ از سوي مؤسسه فرهنگي خبرگزاري فارس به بازار كتاب عرضه و از آن در نمايشگاه كتاب رونمايي شد. كتاب مذكور مستند بسيار ارزشمندي است از سير حوادث و اتفاقات قبل و پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در سال 1388 كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي از آن با عنوان فتنه ياد نمودند. فتنه‌اي آن‌چنان دهشتناك كه توانست برخي خواص را در كام خود بلعيده، آن‌ها را در امتحان روزهاي سخت اين ايام مردود نمايد و از همگامي و همراهي خالصانه و صادقانه با ولايت محروم سازد. اما عامه مردم كه دل در گروي ولايت نهاده بودند، در اين حوادث خوش درخشيدند، گرچه از بي‌بصيرتي خواص و طمع‌ورزي دشمن نسبت به آن‌ها خون دل خورده و از قلت ياران و غفلت همراهان ديرين غبار غم بر چهره نشاندند. امروز نسل آينده از ما مي‌خواهد با چراغ بصيرت غبار اين فتنه را فرو بنشانيم و روايت‌گر حوادثي باشيم كه دل دشمن را شاد و دوستان انقلاب اسلامي را ناشاد كرد.

-----------------------------------------------------------

عوام فریبی رژیم و احمدی نژاد از زبان کرملین

جعفر پویه

عوامفریبی و شارلاتان بازی رژیم جمهوری اسلامی با دست و پا کردن آنچه "بیانیه تهران" می نامد به جایی نرسید و بر سر طراحان آن خراب شد. رژیم جمهوری اسلامی در اکتبر گذشته با طرحی موافقت کرد تا اورانیوم کمتر غنی شده خود را به روسیه بفرستد و سپس در فرانسه به سوخت 20 درصد تبدیل کرده و بازگرداند. اما رژیم پس از مدت کوتاهی توافق انجام شده را حاشا کرد و حاضر به رعایت آنچه توسط نمایندگانش پذیرفته شده بود نشد. از آن روز تا کنون راه های بسیار از سوی رژیم برای برون رفت از بن بست پیش آمده مطرح شد اما هیچکدام از ترفندهای رژیم مورد توجه جامعه جهانی قرار نگرفت و اهمیتی به آن داده نشد. تا اینکه توافق اعضا شورای امنیت بر سر قطعنامه چهارم، رژیم را به دست و پا انداخت تا بتواند از صدور آن جلوگیری کند.

برپایی کنفرانسی در تهران و کشاندن رییس جمهور برزیل با هیاتی بازرگانی به آنجا، در واقع برنامه ریزی برای ارایه طرحی کهنه بود. مقامهای ترکیه که به عنوان یک پای این اتفاق در نظر گرفته شده بودند، سفر خود به تهران را لغو کرده و گفتند که رژیم پایبند به توافقات خود نیست و از این رو حاضر نشدند خود را درگیر پرونده ای بدون پشتوانه اجرایی کنند. تماس تلفنی متکی، وزیر امور خارجه رژیم با مقامهای ترکیه و درخواست او از آنان برای سفر به تهران در شب قبل از امضا توافق را میتوان باز کردن راهی پر منفعت برای ترکیه دانست. اما بیانیه تهران که نسخه ناقص و دست و پا شکسته و با اما و اگر های بی معنا بر اساس بیانیه اکتبر گذشته وین بود، به جایی نرسید. خانم کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در این مورد گفت: "بیانیه تهران ترفندی برای اجتناب از دور تازه تحریمها علیه ایران است."

نزدیکی روسیه با کشورهای دیگر عضو شورای امنیت بر سر صدور قطعنامه تازه آن شورا و دوری از سیاستهای رژیم باعث گردید تا روز گذشته (چهارشنبه) محمود احمدی نژاد، رییس جمهور منتخب رهبر و ولی فقیه رژیم در کرمان دولت و رییس جمهور روسیه را مخاطب قرار داده و با ادبیات ولی فقیهی خود به آنها هشدار دهد. احمدی نژاد گفت: "مردم ایران نمی‌دانند که روسها با ما دوست هستند یا بر علیه ما. اگر به جای رییس جمهور روسیه بودم در اظهار نظر و تصمیم‌گیری در مورد موضوعاتی که به یک ملت بزرگ و مقتدر مانند ملت ایران مربوط می‌شود با احتیاط و تامل بیشتری عمل می‌کردم."

این توقع احمدی نژاد و رژیم ولی فقیه که جایگاه روسیه در توافقنامه وین را به ترکیه بدهند و روسیه هم از این دهن کجی و غیر قابل اعتماد بودن آن کشور که توسط رژیم اعلام شده پشتیبانی کند، گویای به هم ریختگی دستگاه سیاست سازی رژیم ولایت فقیه است. احمدی نژاد از موضع روسیه که تا کنون به صورت مشروط از رژیم پشتیبانی می کرد برآشفته شده و می گوید: "امروز توضیح رفتار مدودف برای ما دشوار شده است. مردم نمی‌دانند که اینها در کنار ما و با ما هستند، یا دنبال چیز دیگری هستند."

اما دولت روسیه با فاصله زمانی اندکی پاسخ احمدی نژاد را داد و سرگئی پريخودکو، مشاور ارشد سياست خارجی کرملين در واکنش به این اظهارات احمدی نژاد، او را "عوام فریب" خواند و گفت: "هرگونه غيرقابل پيش بينی بودن، هرگونه افراط گرايی سياسی، فقدان شفافيت و تناقض در اتخاذ تصميمهای مرتبط به جامعه بين المللی که موجبات نگرانی همگانی را فراهم می آورد، برای ما پذيرفتنی نيست."

و حالا معلوم می شود که توضیح رفتار مددوف برای احمدی نژاد دشوار شده یا توضیح رفتار رژیم ولی فقیه برای دولت روسیه؟

به هرحال به نظر می رسد ماه عسل بده بستان رژیم با دولت روسیه به پایان رسیده و رژیم ولایت فقیه یکی از پشتیبانان قدرتمند خود را از دست داده است.
با این اتفاق، سیر انزوای جهانی رژیم ولایت فقیه سرعت بیشتری می گیرد و قطعنامه جدید شورای امنیت نیز با رای بالایی تصویب خواهد شد. در نتیجه، بیانیه تهران که از سوی رژیم یک برگ برنده برآورد می شد، به کارتی به کلی بازنده بدل شده که در دست بیانیه نویسان آن خواهد سوخت.