vendredi 9 avril 2010

خاتمی:اگر چاره‌ای اندیشیده نشود ،سال 89 ،سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود

اصل طلایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 56 است

جرس: سید محمد خاتمی با اشاره به مبانی جمهوری اسلامی و جریان اصلاحات، تاکید کرد: خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است.
به گزارش ایلنا، رئیس‌دولت اصلاحات در دیدار با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران بر تلاش برای خروج از فضای فعلي تاکید کرد و اظهار داشت: مدت‌هاست تفکر غلطی به دنبال قطب بندی جامعه است، تفکری که یک طرف را یکسره خوب و طرف دیگر را برانداز جلوه می‌دهد.
وی با بیان اینکه متاسفیم که شاهد غلبه این ادبیات و زدن انواع تهمت‌ها در فضای تبلیغاتی رسمی جامعه هستیم، افزود: وقتی فضا بسته شد و دلسوزان یا نمی‌توانند صحبت کنند و یا صدایشان به جایی نمی‌رسد، جامعه به سمت رسانه‌ شایعه و رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند و در نتیجه شاهد نوعی آشفتگی و هرج و مرج خواهیم بود.
خاتمي با خاطرنشان ساختن اینکه یکی از دغدغه‌های من این بوده و هست که اصلاحاتی که بیان شد چارچوب‌های فکری و عملیاتی آن چیست؟چه استراتژی و راهبردی برای امور دارد؟ و چگونه به مسائل نگاه می‌کند؟ گفت: بدلیل اینکه در اصلاحات پراکندگی وجود داشت و به قول معروف "هر کسی از ظن خود شد یار من"، تلاش بنده نظم و ترتیب دادن و تعیین چارچوب مشخصی برای اصلاحات بود. با همین هدف هم جلسات مشخصی با دوستان صاحب‌نظر داشتم و جمع‌بندی کار به عنوان اصول موضوعه اصلاحات با نام "دیروز، امروزو فردای ایران در آینه اصلاحات "چاپ شد. به علاوه مطالبی که در چهار جلسه بیان کردیم به نظر من مطالعه آن جزوه و آن مطالب به خصوص برای جوانان مفید است.
رئيس جمهور سابق كشورمان سپس درباره وضعیت فعلی کشور، اظهار داشت: ما در ایران زندگی می‌کنیم، ایران را دوست داریم وایران برایمان ارزشمند است. در ایران حادثه‌ای به نام انقلاب رخ داده که به نظرم از حوادث و وقایع مهم تاریخ بشری است. اما متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد ممکن است این ذهنیت را برای دوستان جوان ما ایجاد کند که اصل انقلاب برای چه بود؟
وی ادامه داد: بر اثر این اشتباهات و رفتارها، برخی که سوءنیت هم ندارند و دین‌دارهم هستند، می‌گویند دین نمی‌تواند و نباید در عرصه حیات اجتماعی بیاید و رفتارهای اجتماعی را تعیین کند.
خاتمی با بیان اینکه باید اندیشه را نقد کرد، نه اینکه به راحتی هر تهمتی را به هر فردی زد، اظهار داشت:برداشت ما این است که دین در عرصه حیات اجتماعی هم نظر دارد و هم دخالت.
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها، دموکراسی و آزادی را از دستاوردهای بسیار بزرگ بشر خواند و گفت: اینکه بگوییم غربی‌ها توطئه کرده‌اند و دموکراسی را در مقابل دین آوردند و الان هم هر کس صحبت از دموکراسی می کند غرب‌زده است و حرف سازمان‌های جاسوسی را می‌زند، ساده اندیشانه و مغرضانه‌ترین حرفی است که می‌توان در دنیا زد!
وی یادآور شد: بشر پس از پرداخت هزینه‌های گزاف و جنگ‌ها و ویران‌ها و دربه‌دری‌ها، به این جمع‌بندی رسیده است که انسانها صاحب حق هستند و باید آزاد باشند و حکومت‌ها هم باید از متن جامعه برخیزند.
رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه حکومت‌ها موجودات فراقانونی و دارای اختیارات تام نیستند، بلکه تابع مردم هستند، توسط مردم روی کار می‌آیند و مردم کنارشان می‌گذارند، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی آنچه بسیار مهم بود این بود که دین و مردم‌سالاری نه تنها می‌توانند سازگار با هم باشند، بلکه دین می‌تواند پشتوانه استوار مردم سالاری باشد.
وی با بیان اینکه آزادی و دین وقتی در مقابل هم قرار بگیرند هر دو زیان می‌بینند، اظهار داشت: این دو اگر با هم باشند، هم آزادی تلطیف می‌شود و هم دین از تصلب نجات پیدا می‌کند.
آزادی از دین سئوال می‌کند و دین باید جوابگو باشد و در نتیجه تفکر دینی؛ مثل هر تفکر دیگری که در فضای آزاد باشد خود را لحظه به لحظه تقویت و اصلاح می‌کند.
رئیس بنیاد باران با طرح این سوال که دین چیست؟ افزود: دین حقیقتی دارد که قدسی و مطلق است، ولی تصوری که ما انسانها از دین داریم متعلق به ما است، باید دین را بفهمیم؛اگر این فهم مقدس شد مشکل پیش می‌آید چرا که یک امر بستری نسبی را مطلق و مقدس کرده‌اید، تلاش فکری و نظری شیعه دین‌دار باید نزدیکی لحظه به لحظه به آن حقیقت قدسی باشد.
وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزادی اندیشه، یعنی برداشتی که شما از دین دارید قابل بحث است و در نتیجه در اثر بحث‌های منطقی دائما فکر دینی، پویایی خودش را پیدا می‌کند.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان مسئله مهم دیگر را این دانست که اگر واقعا معتقد به حضور دین در عرصه زندگی هستیم، این دین می‌بایست جوابگوی نیازهای انسان باشد و در طول زمان نیازها و سئوال‌های انسان متفاوت می‌شود و تصریح کرد: دین نباید فقط بتواند به سئوال‌ها و نیازهای انسان‌ها در قرون گذشته جواب بگوید، انسان امروز با انسان دیروز فرق می‌کند و چه بسا پاسخ ها با نیازها و پرسش های امروز تناسب نداشته باشد.
وی یادآور شد: مساله‌ زمان و مکان به عنوان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد که امام فرمودند، بسیار بنیادی و مهم است که مثل بسیاری از اندیشه‌های امام بعد از ایشان مورد غفلت قرار گرفت و در این زمینه‌ها بحث نشد و بیشتر به همان ظواهر و تعصباتی که وجود داشت و مرزبندی‌های عوامانه‌ای که در جامعه وجود دارد پرداخته شد.
خاتمی تاکید کرد: معتقدم امروز در شرق و غرب عالم انسان به بلوغی رسیده است که دیگر امکان ندارد حکومت‌های استبدادی را که فقط از بالا دیکته کنند و از پایین اطاعت بشود بپذیرد.
به گفته خاتمی این دستاورد بسیار بزرگی است که انسان فهمیده است حق دارد و به همین دلیل است که می گوئیم اصل طلایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 56 است.
وی در تبیین "جمهوری اسلامی" گفت: این نوع نظام یعنی حق با مردم است، مردم حکومت را سر کار می‌آورند، مردم باید آزادی داشته باشند و حکومت کنند، ارکان حکومت باید مستقیم و غیر مستقیم متکی به اراده مردم باشد و مردم حق بازخواست دارند.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرماید، وظیفه شماست که انتقاد کنید، این خیلی مساله مهمی است؛ می‌فرماید حق والی بر مردم این است که مردم در پنهان چنین او را نصیحت کنند.اگر جهان امروز به این اصل مهم رسیده است که آزادی اندیشه و انتقاد حق شهروندان است، امام علی آن را حق والی می‌داند و وظیفه مردم؛ یعنی مردم نه تنها می‌توانند امور را نقد کنند بلکه موظف به نقد آن هستند و این نقد هم نباید هیچگونه هزینه‌ای برای مردم داشته باشد.
خاتمی خطاب به جوانان گفت: نسل امروز بداند، می‌توان دین‌دار بود وحکومت سازگار با دین داشت، درعین حال انسان حرمت، آزادی، پیشرفت و علم داشته باشد و اتفاقا این حکومت می‌تواند بسیاری از نقص‌های دنیای امروز را نداشته باشد.
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه رعایت معیار اسلامی در حکومت، اخلاقی بودن و عدالت آن است، اظهار داشت:اگر فضا بازتر باشد راجع به همه مسائل می‌توان مطالب تازه‌تری را مطرح کرد.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، به انتقاد شدید از رواج دروغ و تهمت در کشور پرداخت و گفت: امروز شاهد هستیم که رسما عده‌ای که تریبون‌های رسمی هم در دست آنهاست "استراتژی دروغ" را در پیش گرفته‌اند و هر نسبتی را به یاران امام و دلسوزان این نظام و انقلاب می‌دهند، آیا این‌ها معیارهای اسلامی است؟
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه همه ما از اسلام و نظام دفاع می‌کنیم، افزود: اگر گفته شود نظام همین روش‌های نادرست است و جز این نیست و هر کس فکر روشن دارد با انواع اتهامات کنار زده شود، نتیجه‌اش این می‌شود که نسل جوان و دیگران می‌گویند اگر نظام این است ما نمی‌خواهیم!
وی تصریح کرد:اصلاح‌طلبان نظام، انقلاب، راه امام(ره) و قانون اساسی را قبول دارند و قانون اساسی مبنای عمل آنهاست و معتقدند همه اصول آن باید و به درسی اجرا شود.
به گفته خاتمی، اصلاحات به دنبال تحقق اهداف اصیل انقلاب است که درخواست های تاریخی ملت متبلور بود و معتقد است اگر اشکالاتی هم در این مسیر وجود دارد، در درون همین نظام اصلاح شود.
رئیس‌ دولت اصلاحات تصریح کرد:الان هم معتقدم برای گذر از این دوران هیچ راهی جز اصلاحات با آن قرائتی که بیان شده است وجود ندارد.
به گزارش پارلمان نیوز، وی افزود:«موقعیت کشور بعد از انتخابات بد است و ملت هزینه بسیار بالایی در این ایام پرداخته است، عواقب مدیریت موجود در جامعه مطلوب نیست واگر چاره‌ای اندیشیده نشود ،سال 89 ،سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم دهیم، دولت به قانون تن دهد و مجلس قوی عمل کند، شاید جلوی بحران را بتوان گرفت.
سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه ما خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است، توصیه کرد: باید کشور از فضای فعلي خارج شود، باید به سمت آرامش رفت، به خواست‌ها و مطالبات مردم پشت نشود و همچنین آزادی زندانیان و آزادی فضا و انتخابات تامین گردد که در صورت تحقق این موارد کشور از این فضا خارج خواهد شد.

--------------------------------------------------------------------------

انتقاد شدید مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد از قوه قضاییه و حمایت وی از رحیمی

جرس: در ادامه موضع گیری های تند اطرافیان و حامیان محمود احمدی نژاد نسبت به اتهامات وارده به سخنگو و معاون اولِ رئیس دولت پیرامون فساد گسترده مالی و اقتصادی، امروز نیز مشاورمطبوعاتی رئیس‌ دولت، ضمن انتقاد از سكوت دستگاه قضائی در برابر اتهامات مطرح شده علیه محمدرضارحیمی، ادامه وضعیت فعلی را سبب زیر سوال رفتن قوه قضاییه و استقلال آن دانست.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و سخنگوی دولتِ وی، طی ماههای اخیر و بویژه هفته ای که گذشت، با توجه به اسناد و شواهدِ گروهی از نمایندگان مجلس و رسانه های مستقل، مصداق سخنان اخیر رئیس دستگاه قضایی و متهم اصلی پروندۀ فساد اقتصادی در زیر مجموعه های دولت معرفی شده بود. با اینکه این اتهامات توسط رحیمی و مجموعۀ حامیان دولت اکیدا و مکررا رد شده و حتی در اقدامی سوال برانگیز، اقدام به صدور و ابلاغ بخشنامۀ مبارزۀ گسترده با فساد کرده اند، اما انگشت اتهام کماکان به سمت وی نشانه رفته است.

اما علی اكبر جوانفكر، مشاور مطبوعاتیِ شخصِ رئیس دولت، طی ‌گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا، در واكنشی تند و تامل برانگیز به اظهارات اخیر الیاس نادران، نمایندۀ اصولگرای مردم تهران و طرح اتهاماتی از سوی وی بر علیه محمدرضا رحیمی اظهار داشت: "اینكه ایشان چه هدف و انگیره‌ای از طرح این مسائل را داشتند را باید خوشان پاسخگو باشند، ولی اگر قرار باشد یك نماینده مجلس این‌گونه برخورد كند، دیگر درجامعه سنگ بر روی سنگ بند نمی‌‌شود. "

لازم به ذکر است الیاس نادران عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، معاون اول رئیس دولت را از رهبران باند فساد اقتصادی گسترده ای تحت عنوان «باند فساد خیابان فاطمی» معرفی کرده و ضمن نام بردن از وی و چندین متهم دیگر، از عدم دستگیری معاون اول احمدی نژاد و اعمال نفوذِ برخی حامیانِ دولت ابراز نارضایتی کرده بود.

مشاور مطبوعاتی رئیس دولت، در ادامه گفتگوی خود خاطرنشان ساخت "هیچ‌كس حق ندارد حیثیت افراد خصوصا كسانی كه مسئولیت رسمی دارند را این‌گونه بی‌پروا خدشه داركند و مسائل مطروحه بر علیه رحیمی در هیچ محكمه عادلانه‌ای مورد رسیدگی قرار نگرفته است واین نوع رفتارها محكوم و‌غیر‌قابل دفاع است. "

جوانفکر همچنین از سكوت دستگاه قضائی در برابر اتهامات مطرح شده برعلیه سخنگوی دولت ابراز نارضایتی کرد و گفت : "این سكوت استقلال آن را زیر سوال می‌برد و من این بی‌تفاوتی را نمی‌پسندم. "

وی همچنین از پیگیری های معاون حقوقی رئیس دولت خبر داده و خاطرنشان ساخت: "مهمتر از بحث پیگیری حقوقی این قضیه، اصل این رفتارها است كه كسی به خود اجازه دهد كه فردی آن هم كسی كه پس از رئیس‌جمهور بالاترین مقام اجرائی است را بی‌حیثیت كند."

مشاورمطبوعاتی احمدی نژاد مدعی شد "متاسفانه عده‌ای به اسم دفاع از قوه ‌قضائیه به این دستگاه فشار می‌آورند و این رویه درست نیست."

طی روزهای اخیر نیز، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، ضمن دفاع از بدنۀ دولت و بویژه رحیمی، مسائل مطروحه را "در جهت تضعیف دولت" و بدنۀ دولتی را نیز "مخالف فساد" ذکر نموده و ضمن تاکید بر"تعقیب قضاییِ" متهم کنندگان، خواستار "رسیدگی و اعلام جرم قوه قضاییه و دادستان كل كشور" به ایراد اتهامات علیه مقامات دولتی شدند.

--------------------------------------------------------------------------

مذاکرات گروه ۱+۵ در مورد ایران ‘سازنده’ توصیف شد

جرس: نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در سازمان ملل متحد در نیویورک پنجشنبه بعد از ظهر برای سه ساعت در مورد اعمال دور چهارم تحریم ها علیه ایران گفتگو کرده اند و قرار است این گفتگوها را در آینده نزدیک ادامه دهند.
نمایندگان چین و روسیه این گفتگوها را "سازنده" و نماینده آمریکا آن را "ارزشمند" توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز لی بائودانگ نماینده چین پس از این نشست به خبرنگاران گفت این "مذاکرات خیلی سازنده است" و افزود که این گروه قصد دارد هفته آینده بار دیگر ملاقات کند.
چین پس از چند ماه مقاومت برای پیوستن به این گفتگوها توافق کرده است و آقای بائودانگ تاکید کرد که به نظر این کشور تمرکز اصلی رویکرد "دو مسیره" (دیپماسی و تحریم) در مقابل ایران، دیپلماسی است.
به گزارش بی بی سی، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت که مذاکرات برای اعمال تحریم های تازه "دشوار خواهد بود"، با این حال او سرخوردگی خود از عدم پاسخگویی ایران به پیشنهاد این گروه از قدرت ها را پنهان نکرد. او گفت: "اگر ایران می خواهد مذاکره کند، باید شروع به مذاکره کند."
ایران می گوید راه مذاکرات همچنان باز است اما با پیشنهاد اخیر این گروه برای ارسال بخش اعظم سوخت اتمی خود به خارج برای تبدیل آن به سوخت مورد نیاز راکتوری تحقیقاتی در تهران موافقت نکرده است.
سوزان رایس نماینده آمریکا گفتگوهای پنجشنبه را "ارزشمند" خواند اما جزئیاتی ارائه نکرد.
او گفت: "مباحثات ارزشمندی داشتیم. چشم انتظار ادامه این مباحثات اینجا در نیویورک و پایتخت ها در روزها و هفته های آینده هستیم."

تحریم های 'قوی'
پیشتر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ملاقات با همتای روسی خود در جمهوری چک خواستار اعمال دور چهارم تحریم های "قوی" علیه ایران شد.
اما دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه گفته است مسکو تنها از تحریم های "هوشمند" حمایت می کند.
وی گفت برای نمونه روسیه با تحریم فروش بنزین به ایران مخالف است.
آقای مدودف پس از امضای قرارداد مهم کاهش سلاح های اتمی در پراگ پایتخت چک گفت: "متاسفانه تهران به طرح های پیشنهادی سازنده پاسخی نداده است. ما نمی توانیم چشمانمان را بر روی این ببندیم."
ایران تاکید دارد که برای مقاصد صلح آمیز بدنبال اورانیم غنی شده است.
گروه ۱+۵ عبارت است از: آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان.
اگر اعضای دائم شورای امنیت بر سر پیش نویس مورد نظر غربی ها توافق کنند، آنگاه تسلیم کلیه 15 عضو شورای امنیت خواهد شد.
خانم رایس پیشتر به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود "طی چند هفته" آینده توافق بر سر قطعنامه بعدی حاصل شود.
به گفته دیپلماتهای سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه که توسط آمریکا تهیه شده و به موافقت کشورهای اروپایی رسیده یک ماه پیش به روسیه و چین نیز ارسال شد. این پیش نویس مبنای مذاکرات خواهد بود.
آقای اوباما جمعه گذشته با هو جین تاو همتای چینی خود تلفنی صحبت و خواستار همکاری پکن برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شد.
این گفتگو در حالی انجام شد که سعید جلیلی مذاکره کننده اتمی ایران برای ملاقات با مقام های چینی در پکن بود.
چین از روابط اقتصادی خوبی با ایران برخوردار است و همواره خواستار ادامه گفتگوها برای حل چالش اتمی ایران شده است.
جیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "چین همچنان معتقد است که گفتگو و مشورت بهترین راه حل مسئله اتمی است."
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است.
این تحریمها بیشتر شامل فروش "مواد هسته ای حساس" به ایران، مسدود کردن دارایی افراد فعال در برنامه های هسته ای ایران، منع صدور سلاح های ساخت ایران و تلاش برای نظارت بر نقل و انتقالات مالی بانک های ایران بوده است.

--------------------------------------------------------------------------

اعتصاب غذای سخنگوی کانون صنفی معلمان در بازداشتگاه زندان اوین

جرس: بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی كانون صنفی معلمان، از بامداد چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

به گزارش هرانا، اعتصاب غذای بهشتی، در اعتراض به شرایط ناگوار معلمان بازداشتی، منجمله رسول بداقی، محمد داوری و هاشم خواستار صورت گرفته است.

این گزارش خاطرنشان می سازد در آستانه چهاردهمین روزِ اعتصاب غذای رسول بداقی از مسئولان سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در زندان اوین، محمود بهشتی نیز با اعتصاب غذای كامل خویش، به او پیوسته است.

لازم به ذکر است كانون صنفی معلمان ایران، در دوران اصلاحات و در سال ۷۸ تأسیس شد و توسط وزارت کشورِ وقت، مجوز و امکانات دریافت نمود.

این نهادِ مدنی طی چند سال اخیر همانند نهادهای مدنی و غیر دولتی دیگر، تحت فشار و مخاطرات گوناگون و تعطیلی قرار گرفته و تعدادی از اعضای آن اکنون در بازداشت به سر می برند.

--------------------------------------------------------------------------

نامه‌‌ سرگشاده‌ هنرمندان و روشنفکران ایرانی به دبیر کل سازمان ملل برای آزادی جعفر پناهی

جرس: گروهی از هنرمندان، روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از کشور، با ارسال نامه ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تلاش وی برای آزادی جعفر پناهی، سینماگرِ ایرانیِ دربند شدند.

بنا به گزارش منابع خبری جرس، نویسندگان نامه به دبیر کل سازمان ملل، در آغاز ضمن معرفیِ جعفر پناهی و شرح فعالیت ها و افتخارات جهانیِ این سینماگر زندانی، نحوه بازداشت وی را نیز تشریح نمودند.

نویسندگان و هنرمندان ایرانیِ نگارندۀ نامه، همچنین به اتهام وارده به پناهی و دلیل واقعی بازداشت وی اشاره کرده و خاطرنشان نمودند: "گفته شده است دستگیری وی به خاطرتصمیم اوبرای ساختن فیلمی دررابطه با جنبش سبزدرایران است؛ اما دلیل اصلی زندانی شدن وی پشتیبانی آشکار و پرشور وی ازحق خواهی و آزادیخواهی مردم ایران در فستیوالهای بین المللی می باشد. این هنرمند دلیر از هر فرصتی برای رساندن پیام مردم ایران به جهانیان بهره برده است. "

این نامه سرگشاده در ادامه به این نکته اشاره می کند که "دستگیری پناهی واکنشهای گسترده داخلی وبین المللی را برانگیخته وچهره های سرشناسی چون فردریک میتران وزیر فرهنگ فرانسه، کن لوچ کارگردان مشهوربریتانیایی، عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، به همراه وزرای خارجه آلمان وفرانسه وبرخی دیگر از شخصیت های جهانی، وبیش ازپنجاه تن ازسینماگران ومنتقدان جهان به بازداشت بی دلیل پناهی اعتراض کرده وخواهان آزادی وی شده اند."

هنرمندان و کنشگران ایرانی، خطاب به دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کردند "مردم جهان شاهد مقاومت گسترده ایرانیان در برابر تقلب بزرگ دولت در انتخابات سال گذشته و تظاهرات و راهپیمائیهای عظیم و مسالمت آمیز آنان بوده ودیده اند که این حرکت دادخواهی مدنی، که به نام جنبش سبز شکل گرفت، چگونه باخشونتِ نظامیان وشبه نظامیان دستگاه حاکم به خون کشیده شد و هزاران تن از تظاهرکنندگان به جرم ایستادگی در برابر ابقای نیرنگ آمیز محموداحمدی نژاد در مقام ریاست جمهوری، زندانی و گرفتار آزارها و شکنجه های جسمی و روانی و تجاوز جنسی از سوی مأموران حکومتی شدند.

آنها همچنین یادآور شدند برخی دستگیرشدگانِ حوداث سال گذشته، با اتهامات ساختگی و بدون داشتن حق دفاع و وکیل، به اعدام محکوم شده اند و امروز ایران پس از چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام شده است.

آنها در انتها خطاب به بان کی مون متذکر شدند "ما هنرمندان، روشنفکران ودانشگاهیان ایرانیِ امضاکننده این نامه، باجلب توجه جنابعالی به ستمی که بر مردم ایران، به ویژه زندانیان سیاسی میرود، بادریافت خبرهای بسیارنگران کننده درباره سلامت جسمی و روحی جعفر پناهی،از شما درخواست می کنیم که با اعلام نگرانی جامعه جهانی نسبت به اوضاع ناهنجار سیاسی و قضایی در ایران، ازمقامات جمهوری اسلامی بخواهید که پناهی را هر چه زودتر آزاد کنند."

چندی پیش نیز گروه زیادی از سینماگران ،هنرمندان و نویسندگانِ اروپا و امریکا، ضمن اعتراض به بازداشت جعفر پناهی، خواهان آزادی وی شدند.

جعفر پناهی، کارگردان مطرحِ ایران، در اولین ساعات بامداد سه شنبه ۱۱ اسفندماه گذشته، با یورش شبانه ماموران به منزلش، به همراه اعضای خانواده و مهمانانش دستگیر شد که در میان بازداشت شدگان محمد رسول اُف و ابراهیم غفاری (دو سینماگر فعال کشور) نیز حضور داشتند. پس از چند هفته عده ای از بازداشت شدگان آزاد شدند؛ اما پناهی کماکان در بازداشت به سر می برد که اتهام وی "در دست تهیه داشتن فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات و ماجرای بازداشتگاه مخوف کهریزک" اعلام شده بود.

--------------------------------------------------------------------------

احمدی نژاد در برابر قانون یارانه ها تمکین نمی کند؛ استغفامی دهم!

فرصت عرض اندام به لاریجانی را نمی دهم!

جرس:با بالاگرفتن اختلافات بين مجلس وقوه مجريه بر سر ميزان درامد دولت از هدفمند سازي يارانه ها وعدم تمكين دولت نسبت به اجراي قانون، احمدی نژاد از استعفای خود در سیمای ضرغامی خبر داد.

احمدي نژاد در اين مورد بيان داشته كه لاريجاني براي كار شكني عليه دولت از هيچ فرصتي فروگذاري نخواهد كرد از اين رو دولت فرصت چنين عرضه اندامي به او نخواهد داد چرا كه اين دولت منتخب 24 ميليوني مردم است وايستادگي دولت در مقابل اين زياده خواهي ها در واقع دفاع از راي ونظر مردم است.ا

وی افزود: گر هم توان دفاع از راي ونظر مردم را نداشته باشم در مقابل دوربين تلويزیون ودر حضور مردم استعفاي خود را به ملت تقديم مي كنم.

از منابع موثق شنيده شد كه رهبر ايران دو نفر از معتمدين خود آقا محمدي وفيروزابادي را كه با دولت واحمدي نژاد مناسبات دوستانه اي نيز دارند را مامو ر گفت وگو وحل اختلاف پيش امده كرده است .

به گزارش تحول سبز و به نقل از یک منبع معتبر چهارشنبه شب اين دوتن در دفتر احمدي نژاد با او ملاقات داشته اند وضمن شنيدن سخنان رييس دولت خواهان اجراي قانون شدند وعنوان كردند كه مجلس بي ترديد آمادگي اصلاح قانون را آن طور كه دولت مي پندارد دارد اما در شرايط كنوني اجرا كردن قانون ومعطل نماندن مصوبه مجلس از اهم موارد است ورهبري هم نظرش اجراي همين مصوبه است تا مشكلات ان در اجرا رو شود.رهبری تاكيدداشته که در شرايط كنوني به خاطر مصالح نظام لازم است اتحاد بين نهادهاي حاكميت حفظ وبرقرار باشد.

اما ازآن سواين گفته ها گويا به مذاق رييس دولت خوش نيامده وعلي لاريجاني را مسئول مسايل پيش آمده دانسته است.

بنظر می رسد خطری که میرحسین موسوی در خصوص بازگشت استبداد در مناظره ها سخن می گفت درحال پرده براندازی است.

عدم تمکین دولت در برابر قانون یکی از بارزترین نشانه های این خود محوری و خود رایی است که به بهانه24 میلیون رای تقلبی در انتخابات مهندسی شده، احمدی نژاد بر آن می بالد.

آنان که با تمام قامت به پشتیبانی از او پرداختند، حتما گمان داشتند که بلندپروازی های این رئیس دولت تحمیلی را حدی نیست.

--------------------------------------------------------------------------

قبض آب و برق؛ فتوای آخوندهای های مفت خور هیچ ارزشی ندارد

جعفر پویه

رژیم جمهوری اسلامی با قولهای بی پشتوانه و دروغهای بنیانگذار آن خمینی روی کار آمد. خمینی که به مردم قول مجانی کردن آب و برق و همچنین اتوبوس و ... را داده بود، نه تنها به آنها عمل نکرد بلکه، اکنون سی سال پس از روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی، ولی فقیه و رهبر آن مجبور شده است برای وادار کردن مردم به پرداخت بهای آب و برق فتوا صادر کند.
علی خامنه ای، ولی فقیه درمانده رژیم که از نظر بسیاری از مردم هیچگونه صلاحیت مذهبی ندارد چه برسد به صدور فتوا، به درخواست شرکت آب و فاضلاب روستایی قم اقدام به صدور فتوا کرده است. او در فتوای خود به مردمی که کمرشان در زیر بار گرانی و مشکلات اقتصادی خم شده است امر می کند: "امتناع از پرداخت قبوض آب‌بها جایز نیست و وضو و غسل با آن باطل است و مشترک بدهکار و ضامن آن مبلغ است."
صدور این فتوا که با فتوای چهار آیت الله مفت خور دیگر همراه شده است نشان می دهد بسیاری از اقشار پایین دست جامعه به خصوص روستاییان زحمتکش ناتوان از پرداخت بهای آب و برق گران شده توسط دولت احمدی نژاد هستند. خامنه ای بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم و مشکلات آنان که ناشی از بی تدبیری و سیاستهای غلط اقتصادی رژیم اوست، با آویزان شدن به دستورات مذهبی و همراه کردن چند آیت الله دست چندم با خود سعی دارد تا مردم را وادار به پرداخت بهای چند برابری آب و برق کند. رژیم ضد مردمی ولایت فقیه نه تنها برخلاف وعده های دروغ بنیانگذار آن آب و برق را مجانی نکرده بلکه، به دلیل سیاست جدید دولت امنیتی – نظامی احمدی نژاد تلاش دارد تا با حذف یارانه های پرداختی به حامل های انرژی همچون آب، برق، گاز و بنزین بهای آنها را به چندین برابر افزایش دهد. از صدور فتوای خامنه ای مشخص می شود که مردم فقیر و زحمتکش از پرداخت مبالغ سنگین درخواستی توسط دولت سر باز می زنند و حاضر به پرداختن قبوض آب و برق و ... نیستند.
رژیم جمهوری اسلامی با سیاستهای ضد ملی و ضد مردمی خود سعی می کند تا با حذف سوبسیدهای حامل انرژی و گران کردن آنها چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان برای خود درآمد ایجاد کند. دولتی که آوازه فساد و رشوه خواری و دزدی های آنچنانی پایوران آن گوش فلک را کرده است، بیشترین فشار را به اقشار حقوق بگیر و کم درآمد آورده و آنان را هر روز فقیر تر می کند.
آب و برق و گاز ارزان قیمت، حق هر شهروند ایرانی به علت زندگی در کشوری ثروتمند است. دولت موظف به در اختیار قرار دادن آب و برق و گاز ارزان قیمت و حتا مجانی به شهروندان کم درآمد و فقیر است. از این رو نپرداختن قیمتهای سنگین قبوض آب و برق و گاز توسط مردم یک اعتراض درست و بجا توسط آنان است. فتوای مذهبی ولی فقیه و آیت الله های مفت خور علیه مصالح اقشار کم درآمد و فقیر و ضد مردمی و ضد ملی است و او به عنوان سردسته دزدان و حیف و میل کنندگان ثروت ملی مردم ایران باید تحت پیگرد قرار گیرد.
فتوای علی خامنه ای برای پرداخت آب بها و دیگر قبوض گران شده توسط دولت دست نشانده اش از هیچ ارزشی برخوردار نیست و مردم ایران به ویژه اقشار مزدبگیر و کم درآمد نباید قبوض گران شده آب و برق و گاز خانگی را بپردازند.

--------------------------------------------------------------------------

فشار بر زندانیان بهايی برای اخذ اعترافات تلویزیونی

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

ایقان شهیدی و سما نورانی، دو شهروند محروم از تحصیل بهایی در زندان اوین تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار دارند.

به گزارش منابع آگاه، بازجوی پرونده، با تحت فشار قرار دادن شهیدی و نورانی، «بارها» از آنان خواسته «در مقابل دوربین تلویزیون»، اتهامات منتسب به خود را بپذیرند.

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت این دو شهروند محروم از تحصیل، از اتهامات و دلیل بازداشت آنان اطلاعی در دست نیست.

این دو تن، طی آخرین تماس‌های تلفنی‌شان از اتمام بازجویی از خود خبر داده‌اند. شهیدی و نورانی، در طول مدت بازداشت یک بار، در ایام نوروز با خانواده خود ملاقات کردند.

ایقان شهیدی ۲۱ ساله و سما نورانی ۲۰ ساله، در ۱۱ و ۱۲ اسفندماه در کرمانشاه و شیراز بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شدند.


جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده

همچنین، بنابر گزارش‌های دریافتی عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین مسئولان زندان اوین از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.

این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت خود یک بار با خانواده‌اش ملاقات کرده است. سبحانی شام‌گاه پنج‌شنبه طی تماس تلفنی «یک دقیقه‌ای» اعلام کرد که بازجویی از وی به اتمام رسیده است.

درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ۱۱ اسفند نیز نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضورش موفق به بازداشت وی نشدند.

روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید، جهت تحویل دخترش به وزارت اطلاعات قرار دادند.


تشدید فشار بر نوید خانجانی و ادامه بازجویی‌ از وی

نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی، همچنان در بند متعلق به سپاه، تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین از ملاقات مادر کوهیار گودرزی با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند.

بنابر گزارش‌های دریافتی، نوید خانجانی در بند متعلق به سپاه در زندان اوین، «هر روز و به طور مداوم» تحت بازجویی‌های «شدید و طولانی‌مدت» برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. به گفته خانواده خانجانی، وی در هفته دوبار با منزل تماس تلفنی دارد که این تماس‌ها «در حضور بازجو»‌ برقرار می‌شود.

نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، ۱۲ اسفند در منزل پدری‌اش در اصفهان بازداشت شد. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده و در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه حق تحصیل انجام داده است.


جلوگیری از ملاقات کوهیار گودرزی با مادرش

از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین، عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر با فرزندش جلوگیری کردند. همچنین خانواده خانجانی نیز از ملاقات با فرزندشان محروم بودند.

جلوگیری از ملاقات گودرزی با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز وی خودداری می‌کنند. گفتنی است گودرزی، به تازگی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

در هفته‌های اخیر، سلول گودرزی «هفت بار» تغییر کرده و پروین مخترع، مادر وی این اقدام مسئولان زندان را مصداق «شکنجه» دانسته است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹ آذرماه بازداشت شد و از آن تاریخ تنها سه بار با مادرش تماس تلفنی داشته است.


--------------------------------------------------------------------------

حمله اوباش حکومتی به مزار یک آیت الله دیگر

پارلمان‌نیوز: دست اندرکاران مسجد روضه محمدیه از هتک حرمت آرامگاه شهید آیت الله صدوقی دراین مسجد به شیوه‌ای مشابهِ اهانت به آرامگاه آیت الله خاتمی خبر دادند. با هتاکی امروز بیم آن می‌رود فضای غبارآلود کنونی باب مناسبی برای مخالفین نظام و انقلاب جهت ایجاد چنین حوادث تلخ و ناگواری فراهم آورد. یادآور می‌شود دی ماه سال گذشته نیز عده‌ای در اقدامی وقیحانه درب بیت شهید محراب آیت‌الله صدوقی را به آتش کشیدند. در پی هتک حرمت صورت گرفته به مقبره آیت‌الله خاتمی نمایندگان اصلاح‌طلب استان یزد و بخصوص محمدرضا تابش پیگیری‌های گسترده‌ای را برای شناسایی عوامل این اقدام انجام دادند و مسئولان شهرستان اردکان نیز تلاش‌هایی را در این خصوص انجام داده و اعلام کردند که یک نفر نیز در این رابطه دستگیر شده است. با این حال امروز هتک حرمت وقیحانه و مشابهی به دیگری به یکی دیگر از یاران امام راحل توسط افرادی صور ت گرفت که به گفته فاطمه خاتمی، فرزند ارشد آیت الله خاتمی از جمهوری اسلامی و امام دق دل دارند.

--------------------------------------------------------------------------

بیانیه وزارت خارجه رژیم در باره اظهارات اوباما

واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای درخصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره دکترین جدید هسته ای آمریکا و فعالیت های هسته ای ایران تاکید کرد ملت ایران نشان داده است که حفظ حق مسلم هسته ای از بالاترین اولویت هاست و در این خصوص هیچ تحمیلی را پذیرا نخواهد شد.

متن بیانیه به این شرح است:

آمریکا دارای یکی از بزرگ ترین زرادخانه های اتمی جهان است و تعداد زیادی سلاح هسته ای را انبار کرده است و باید یک ضرب الاجل زمانی برای انهدام کامل سلاح های هسته ای خود تعیین کند.

نگهداری این حجم از سلاح های اتمی امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده است و تهدید دیگران با این سلاح ها ناامنی بین المللی را شدت می بخشد.

دکترین جدید هسته ای اعلام شده ازجانب دولت اوباما از لحاظ مبنایی هیچ فرقی با دکترین های قبلی امریکا ندارد بلکه گستاخانه، استفاده از سلاح های هسته ای را در برخی موارد مجاز می شمارد.

همچنین اساس دکترین بر ادامة داشتن این سلاح ها و نوسازی آنها و تکیه بر نظریه منسوخ شده بازدارندگی است که متعلق به زمان جنگ سرد بوده، عمر آن به سر آمده است.

تاکید بر ادامة داشتن این سلاح ها مصداق بارز پایبند نبودن به ماده 6 ان پی تی است و جامعه بین المللی منتظر عمل به تعهدات امریکا طبق این ماده و خلع سلاح هسته ای کامل است.

اینکه امریکا بخواهد به کشوری تضمین عدم استفاده از سلاح هسته ای بدهد مهم نیست، چون تضمین های امریکا که بارها تعهداتش را نقض کرده است برای کشورهای عضو ان پی تی قابل قبول نیست و تا زمانی که کاهش تعداد کلاهک های هسته ای امریکا تحت نظارت کامل بین المللی انجام نشود و قابل راستی آزمایی نباشد، اعتباری ندارد.

ادبیات اظهارات اخیر آقای باراک اوباما تکرار مواضع رئیس جمهور پیشین امریکا به گونه ای دیگر است. بازگشت دولت امریکا به سیاست های قبلی هزینه های زیادی را برای ملت امریکا که نمونه آن انزوا در میان ملت هاست به ارمغان خواهد آورد.

همچنین تجربیات تهدید ملت ها ازجانب امریکا نیز ناکارآمدی و بی اثر بودن خود را در دوره رئیس جمهوری قبلی امریکا نشان داده است.

تلاش امریکا و برخی کشورهای غربی در جهت اینکه خود را جامعه جهانی معرفی، و اراده خود را به منزله اراده جامعه جهانی القا کنند، بزرگ ترین خطای استراتژیک آنهاست که واکنش متعاقب جامعه جهانی را به دنبال خواهد داشت.

ملت ایران نشان داده است که حفظ حق مسلم هسته ای از بالاترین اولویت هاست و در این خصوص هیچ تحمیلی را پذیرا نخواهد شد.

تحریم های شورای امنیت نه تنها هیچ تاثیری بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان نداشته و نخواهد داشت بلکه فراهم کننده انگیزه برای خوداتکایی و خودکفایی بیشتر خواهد بود.

--------------------------------------------------------------------------

وضعیت نگران کننده زندانی سیاسی در ملاقات با خانواده

سایت کلمه: خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران، صبح پنجشنبه توانستند با وی به صورت کابینی ملاقات کنند.

به گفته ی اعضای خانواده، در این دیدار در حضور مامور زندان صورت گرفت، وضعیت جسمی این روزنامه نگار بسیار نگران کننده بود و از درد زیاد قلبی شکایت می کرد و همچنین لرزش دست و تکان های سرش محسوس بود.

به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» مسعود آقایی،همسرخانم مفیدی گفته است که قصد دارد روز شنبه برای فراهم کردن امکان ملاقات پزشک قلب همسرش با وی به دادستانی مراجعه کند.

بدرالسادات مفیدی ،چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش ،بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه ،مکررا اظهار داشته که ” به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند” و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.

این روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی مطبوعات یک روز بعد از درگیری های روز عاشورا به همراه همسرش بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می برد.

--------------------------------------------------------------------------

جنگ گرگها؛ حمله باند احمدی نژاد به نماینده اصولگرا

ایلنا: مشاور ارشد رييس‌جمهور با تاكيد بر مخالفت تمامي مسئولان دولتي با فساد و تباهي، خواستار رسيدگي و اعلام جرم قوه قضاييه و دادستان كل كشور به ايراد اتهامات عليه مقامات دولتي شد.
مجتبي هاشمي‌ثمره مشاور ارشد رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران در استان آذربايجان غربي تاكيد كرد: تمام كساني كه در دولت حضور دارند با فساد و تباهي مخالفند.
وي در واكنش به اتهاماتي كه اخيرا از سوي الياس نادران نماينده تهران نسبت به معاون اول رئيس‌جمهور مطرح شده است، گفت: خود آقاي رحيمي اعلام كرده كه اگر فسادي كشف شود بايد دست فاسد را قطع كرد.
هاشمي ثمره ايراد اتهامات عليه مقامات دولتي را از شيوه‌هاي تخريبي عليه دولت عنوان كرد كه در گذشته وجود داشته است اما در اين دوره تشديد شده تا دولت را از كار اصلي خود باز دارد.
به گفته وي گاهي اوقات طراحي‌هايي براي پيشبرد كار دولت صورت مي‌گيرد كه اگر قرار باشد دولت در اين گردونه‌ها خود را معطل كند بايد جواب بسياري را بدهد.
مشاور ارشد رييس‌جمهور از لزوم اقدام قوه قضاييه در اين راستا سخن گفت و افزود: دادستان كل كشور و قوه قضاييه بايد نسبت به كساني كه اهانت مي‌كنند و تهمت مي‌زنند اعلام جرم كند و درخواست رسيدگي به موضوع را داشته باشند.

--------------------------------------------------------------------------

كنفرانس واشنگتن روى برنامه اتمی رژيم متمركز است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، محور اصلى كنفرانس اتمى واشنگتن در هفته آينده، متوقف كردن برنامه هسته ای رژيم تهران خواهد بود.

این سخنگو گفته، تلاشها براى مجبور ساختن رژيم تهران جهت رها كردن برنامه اتمى خود، یک موضوع عمده و مهم در كنفرانس اتمى واشنگتن است.

پیشتر اعلام شده بود رئیس جمهور چین در این کنفرانس حضور خواهد داشت و قرار است با همتای آمریکايی خود پیرامون مسایل مهم از جمله بحران هسته ای رژیم تهران گفتگو کند.

سران و مقامات بیش از 50 کشور جهان در کنفرانس اتمی واشنگتن شرکت خواهند کرد.

-----------------------------------------------------------------------

امروز خبرهای خوش هسته ای احمدی نژاد اعلام می شود

تلویزیون رژیم: رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به موفقیت دانشمندان هسته ای در غنی سازی پس از یک مدت طولانی تعلیق گفت: ازسال 1385 و با آن موفقیت، هرسال بیستم فروردین جشن هسته ای برگزار می شود.

صالحی افزود:تاکنون هر سال به همت متخصصان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی یافته ها و دستاوردهای جدید فنی و علمی به مردم ایران تقدیم شده است.

وی اضافه کرد: امسال هم از چند طرح جدید با حضور رئیس جمهور و چند صد میهمان داخلی و سفرای کشورهای خارجی رونمایی می شود

-----------------------------------------------------------------------

امام جمعه رژیم: منافع آمریکا را در جهان به خطر می اندازیم

تلویوزیون رژیم: امام جمعه رژیم امروز در نماز جمعه تهران، آمریکا را مورد تهدید قرار داد و گفت، اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند، دوستداران انقلاب (تروریستهای اسلامی) منافع آمریکا را در جهان به خطر خواهند انداخت.

آخوند احمد خاتمی گفت، جامعه جهانی اگر نگران صلح و امنیت جهانی است، باید بداند خطر اصلی آمریکاست. وی خطاب به سردمداران آمریکایی گفت، بیش از 31 سال است که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کنید، اما نتوانسته‌اید هیچ غلطی بکنید و در آینده هم نخواهید توانست.

امام جمعه رژیم افزود، بازی با جمهوری اسلامی، بازی با دم شیر است. اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند، دوستداران انقلاب در سراسر جهان، همه منافع آمریکا را به خطر خواهند انداخت.

روز گذشته سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم نیز گفته بود، اگر آمریکا جمهوری اسلامی را تهدید جدی کرده و اقدامی علیه آن انجام دهد، هیچ یک از سربازان آمریکا که در منطقه حضور دارند زنده به آمریکا برنخواهند گشت.

------------------------------------------------------------------

در دولت امام زمان هم عده ای دزدی می کنند

سایت آوای نسيم: حجت الاسلام شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز ودبیر کل جامعه وعاظ تهران در گفت و گوی تفصیلی با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه چرا اشکالات دولت را نادیده می گیرید، افزود:اشکال کردن به دولت درد شما را دوا نمی کند.درد مملکت را هم دوا نمی کند. ما الان دعوا بر سر اصول داریم یک عده ای می خواهند اصل نظام را با بهایی ها و سلطنت طلب ها ،واژگون کنند و الا این دولت حتما اشکالات جزئی دارد.

وی با اشاره به دعوت رئیس دفتر رئیس جمهور به جلسه جامعه وعاظ ،اظهار داشت:ما آقای مشایی را دعوت کردیم و ۵۰ تا اشکال هم به او کردیم .این طور نیست ما اشکالات دولت را هم نگویم.شما چه می دانید بنده ازدیروز تا حالا چند تا نامه به دولت درباره اشتباهاتش نوشتم.

دبیر کل جامعه وعاظ به دیدارش با رئیس جمهور پس از انتخابات اشاره و افزود: من بعد از انتخابات در یک جلسه آقای احمدی نژاد را دیدم و به او گفتم ارادت ما به تو به دلیل شعارهای انقلابی و حمایت رهبری از تو است و الا خیال نکن ما عاشق تو هستیم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره برخی اشکالات در اطرافیان رئیس جمهور هم تصریح کرد:در هر دولتی اشکال هست. در دولت امام زمان هم اتفاق می افتد که یک عده دزدی کنند. پس نمی شود گفت وقتی یک دولت سالمی سر کار آمده، دزد دزدی نکند. شیطان که بیکار نمی نشیند.

------------------------------------------------------------------

ایران؛ واگذاری سهام ۶ شرکت دولتی به نیروهای مسلح

رادیو آلمان: دولت محمود احمدی‌نژاد سهام ۶ نیروگاه و شرکت پتروشیمی را به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار کرده است. گفته شده این واگذاری در مقابل بدهی‌های دولت به «ساتا» صورت گرفته است.

خبرگزاری نیمه دولتی «مهر» که خبر این تصمیم دولت را منتشر کرده، نوشته است، دولت تصمیم داشت سال گذشته در ازای بدهی‌هایی که به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) داشت، سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را به ساتا واگذار کند. اما این اقدام با واکنش منفی رسانه‌ها و جامعه‌ی اقتصادی مواجه و منتفی شد. اکنون دولت تصمیم دارد به جای سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، سهام شرکت‌های دولتی دیگر را واگذار کند.

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، براساس مصوبه هیئت دولت، سهام شرکت‌های پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی پارس، پتروشیمی پردیس(غدیر)، نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان به همراه چهل درصد سهام دولت در شرکت مدیریت بهره‌برداری گیلان واگذار خواهد شد.

بنابراین گزارش، دولت بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال (حدود یک میلیارد و شش صد میلیون دلار) به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بدهکار است. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در واقع صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و روشن نیست چرا دولت چنین مبلغ هنگفتی به این صندوق بدهکار است.

بر اساس مصوبه دولت، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، سهام این شرکت‌ها را مستقیما تصاحب نخواهد کرد بلکه «سازمان خصوصی‌سازی» این سهام را به فروش گذاشته و پول آن را به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح واریز خواهد کرد.

انتقال از دولت به نهادهای نظامی

آگاهان می‌گویند بدهی دولت به سازمان تامین احتماعی نیروهای مسلح، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به این نهاد را توجیه نمی‌کند. به نظر آنان، این تصمیم در چهارچوب همان سیاست اجرای اصل ۴۴ است که براساس آن دولت احمدی‌نژاد واحدهای دولتی را به جای انتقال به بخش خصوصی به بخش‌های دیگر حاکمیت، به‌ویژه نهادهای نظامی واگذار می‌کند.

مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، بنیان اقتصاد ایران «دولتی» است و فعالیت بخش خصوصی تنها به‌عنوان مکمل و در شاخه‌های پایین‌دست پذیرفته می‌شود. با تفسیر جدیدی که آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۸۴ از این اصل ارائه داد، حضور و فعالیت بخش خصوصی در بخش‌های کلان اقتصاد کشور نیز مجاز اعلام شد. اما کارشناسان می‌گویند آنچه که در چهار سال گذشته تحت عنوان خصوصی‌سازی به اجرا درآمده قرابتی با «خصوصی‌سازی» واقعی ندارد و تنها انتقال سهام واحدهای دولتی به نهادهای دیگر حکومتی است.

در این فرایند به ویژه روز به‌روز حضور و نقش نهادهای وابسته به نیروهای مسلح افزایش می‌یابد. سال گذشته نهادهای زیر نظر سپاه پاسداران ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات را که ارزش آن ۸ میلیارد دلار تخمین زده شد، بدون هیچگونه رقابتی تصاحب کردند.

روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» هفته گذشته نوشت، بسیج در نظر دارد ۳۰۰ فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در سطح کشور ایجاد کند. هم‌اکنون بسیج در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی حضور فعال دارد.

قرارگاه مهم خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه که بعد از جنگ شرکت‌های متعددی را ایجاد کرده، در سال‌های اخیر بیشترین پروژه‌های نفت، گاز، راه و ساختمان کشور را بدون کوچکترین رقابتی در اختیار گرفته است.

بخش قابل‌توجهی از صادرات و واردات کشور نیز در اختیار سپاه پاسداران است. بخشی از این صادرات و واردات به صورت قاچاق صورت می‌گیرد. پایگاه اینترنتی جرس اخیرا به نقل از «برخی فعالان بازار منسوجات» نوشت: «۸۰ درصد پارچه و لباس موجود در ایران به صورت قاچاق از سوی سپاه و بسیج وارد بازار می‌شود و سبب ورشکستگی صنعت نساجی کشور شده است.»

------------------------------------------------------------------

احمدی‌نژاد: نسل سوم سانتریفیوژها نصب خواهند شد

رادیو آلمان: بعد از ظهر جمعه (۹ آوریل /۲۰ فروردین) مراسم چهارمین روز ملی انرژی هسته‌ای در ایران برگزار شد. مقام‌های جمهوری اسلامی در این مراسم ادعا کرده‌اند که به نسل جدیدی از سانتریفیوژها و هم‌چنین سوخت مجازی رآکتورهای اتمی دست یافته‌اند.

به گفته‌ی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، در تأسیسات غنی‌سازی نطنز قرار است ۶۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ فعال شود. این تعداد اگر از نسل نخست سانتریفیوژهای ایرانی باشند، ظاهرا توان تولید سوخت یک نیروگاه در سال را خواهند داشت. مقام‌های ایران ادعا می‌کنند نسل سومی از سانتریفیوژها را ساخته‌اند که با همین تعداد توان تولید سوخت ۶ نیروگاه اتمی را دارند، بدون اینکه نیاز به توسعه ساختمانی و تاسیساتی نطنز باشد. به نوشته‌ی منابع داخلی ایران، توان جداسازی نمونه‌ی رونمایی‌شده‌ی سانتریفیوژها ۵ برابر نسل اول و ۲ برابر نسل دوم است.

به نوشته خبرگزاری آلمان به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نسل جدید دستگاه‌های یادشده آزموده شده و در ماه مارس ۲۰۱۱ (اواخر سال جاری شمسی) آماده‌ی بهره‌برداری خواهند بود.

در مراسم بعد از ظهر جمعه در تهران، به نوشته‌ی منابع داخلی، هم‌چنین سوخت مجازی رآکتورهای تحقیقاتی تهران نیز معرفی شده است. این منابع خبری توضیحات بیشتری در مورد ماهیت این سوخت منتشر نکرده‌اند.

معرفی سوخت در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی نتوانست با غرب بر سر دریافت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق برسد. غرب از مقام‌های ایران خواست که اورانیوم کم‌غلظت خود را برای تبدیل به سوخت (اورانیوم تا ۲۰ درصد تغلیظ‌شده) به خارج از این کشور منتقل کند. اما جمهوری اسلامی با استدلال بر بی‌اعتمادی به غرب، بر لزوم مبادله در نقطه‌ای در داخل خاک ایران پای فشرد. تا این‌که سرانجام احمدی‌نژاد دستور غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را صادر کرد.

با وجود این‌که موضوع مبادله به دلیل عدم پذیرش جمهوری اسلامی به ارسال سوخت به خارج از کشور منتفی شد، احمدی‌نژاد در مراسم روز جمعه گفت که کشورش از ابتدا با این موضوع مشکلی نداشته است.

در زمان انتشار خبر تصمیم ایران بر تولید سوخت هسته‌ای، برخی کارشناسان مدعی شدند که جمهوری اسلامی توان فنی لازم برای تولید میله‌های سوختی را ندارد.


خلع سلاح اتمی، دروغی بزرگ

رئیس دولت دهم در ادامه سخنان خود بار دیگر به «هر دستی که از هر نقطه عالم علیه ایران دراز شود» هشدار داد. به گفته‌ی احمدی‌نژاد، این دست «قبل از دراز شدن، قطع خواهد شد.»

وی هم‌چنین به امضای قرارداد موسوم به "استارت ۲" توسط روسیه و آمریکا اشاره کرد. احمدی‌نژاد کاهش کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا را "دروغی بزرگ" خواند. رئیسان جمهور دو کشور یادشده روز پنج‌شنبه (۸ آوریل) با حضور در تالار اسپانیای کاخ پراگ معاهده "استارت ۲" را امضا کردند و متعهد شدند که تعداد کلاهک‌های اتمی در زرادخانه‌های خود را به هزار و ۵۵۰ کلاهک کاهش دهند.

در روزهای اخیر هم‌چنین استراتژی جدید اتمی ایالات متحده اعلام شد. از جمله مفاد این استراتژی این است که آمریکا از تسلیحات اتمی علیه کشورهای فاقد این جنگ‌افزارها که پیمان ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی را رعایت می‌کنند، استفاده نخواهد کرد. البته ایران و کره‌ی شمالی از این قاعده مستثنی هستند.

------------------------------------------------------------------

استقبال سرد از احمدی‏نژاد در ارومیه

کوردستان میدیا: روز چهارشنبه هجدهم فروردین‏ماه، محمود احمدی‏نژاد رئیس‏جمهور اسلامی ایران، از شهر ارومیه دیدار نمود. رژیم برای استقبال از احمدی‏نژاد اقدام به جمع‏آوری و اعزام گروهی از بسیجیان و سایر عوامل مزدور خود از مناطق پیرانشهر، مهاباد، سردشت، نقده، اشنویه و ... به شهر ارومیه نمود.
به گزارش خبرگزاری کردستان، رژیم همچنین دانش‏آموزان مدارس ارومیه را ناچار به حضور در مراسم استقبال از احمدی‏نژاد نمود.
جمع‏آوری نامه‏ها و درخواست‏های مردم،یکی دیگر از حقه‏هایی بود که رژیم به منظور گرد‏آوردن مردم جهت استقبال از احمدی‏نژاد بدان متوسل گردید.
مغازه‏داران شهر ارومیه بر خلاف میل رژیم، همانند روزهای قبل به سر کار خود رفته و بازارها کاملاً باز و مردم به امر کسب و کار مشغول بودند. لازم به ذکر است، علمای دینی مناطق ارومیه، سلماس و اشنویه نیز به مراسم استقبال از احمدی‏نژاد فراخوانده شده ‏بودند. اما هنگام ورود به جایگاه ویژه، توسط نیروهای امنیتی رژیم مورد بازرسی بدنی قرار گرفتند. بخشی از علمای دینی منطقه در واکنش به این اقدام توهین‏آمیز، با عصبانیت محل گردهمایی را ترک نمودند.

------------------------------------------------------------------

بی‏خبری از وضعیت یک زندان سیاسی کرد پس از 6 ماه

کوردستان میدیا: محمود قربانپور، زندانی سیاسی کرد، اهل "چناران" خراسان نزدیک به 6 ماه است که بدون هیچ حکم قانونی در زندان‏های رژیم به سر می‏برد.
به گزارش خبرگزاری کردستان، در طول این 6 ماه اطلاعی از وضعیت نامبرده در دست نبوده و حتی به وی اجازه نداده‏اند که در مراسم ختم مادرش شرکت کند. محمود قربانپور متأهل و دارای دو کودک می‏باشد. نامبرده به اتهام هویت‏خواهی و دفاع از خواسته‏های ملت کرد زندانی شده است.

------------------------------------------------------------------

ضمن محکومیت دستگیری بستگان یکی از رهبران خود

جند الله نسبت به یک جنگ خونین قومی مذهبی در بلوچستان هشدار داد






دبی – العربیه

گروه "جند الله" با صدور بیانیه ای که نسخه ای از آن روز پنجشنبه 8-4-2010 برای العربیه ارسال شد، نسبت به آنچه دستگیری افراد بی طرف نامید به دولت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

این تشکیلات مسلح بلوچ در این بیانیه دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که اخیرا شماری از بستگان حاجی خدابخش شه بخش را که از او به عنوان یکی از " رهبران جهاد و مبارزه " نام برد، دستگیر کرده که دو تن از این افراد به نام های شیر محمد شه بخش و شاپور شه بخش زیر شکنجه جان باخته اند.

"جند الله" بدون این که موقعیت تشکیلاتی "شه بخش" را مشخص کند ادعا کرد که هدف مقامات ایرانی از این اقدام وادار کردن وی به مذاکره با دولت برای دست کشیدن از "مبارزه" است ودر این باره می افزاید :" رژیم از سوئی بزرگان و معتمدین قبایل را نزد مبارزان و خصوصا نزد حاجی خدابخش فرستاده که با رژیم مذاکره نماید و از سوئی جوانان بی طرف و نزدیکان ایشان را دستگیر کرده و شکنجه و اعدام می کند و فکر می کند با چنین رفتارهای غیر انسانی و ضد بشری می تواند مبارزان را مجبور به عقب نشینی نماید."

این گروه که بیانیه خود را با نام "جنبش مقاومت مردمی ایران" امضا کرده است خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران افزود :"رژیم بهتر است عقلانی بیندیشد و به جای بغرنج کردن مسائل و ایجاد زمینه جنگی قومی و مذهبی در منطقه به حل مسائل روی آورد و حل مسائل در اعدام و کشتار و شکنجه نیست."

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن اشاره به تماس های تلفنی با مقامات ایرانی وهشدار به آنها در این زمینه آمده است:"...لازم بود که طی این اطلاعیه نسبت به یک جنگ خونین قومی و مذهبی در منطقه هشدار دهیم و خصوصا دستگیری رهبر جنبش، منطقه را کاملا تبدیل به بشکه ای از باروت کرده است که هر لحظه امکان دارد منفجر شود لذا بهتر است رژیم از ظلم و جنایت و اعدام و کشتار و دستگیری افراد بی طرف دست بردارد تا آرامش به منطقه بازگردد و اگر رژیم به رفتارهای ضد بشری و غیر انسانی ادامه دهد بداند که فرزندان ایمان و حماسه بلوچستان را تبدیل به جهنمی برای بیگانگان خواهند کرد."

در اکتبر سال گذشته میلادی در یک عملیات انتحاری "جند الله" که نشست برخی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و روسای قبایل در استان سیستان وبلوچستان را هدف قرار داده بود، بیش از 40 نفر از جمله 15 تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران کشته شدند.

گفتنى است که طبق اعلام رسمی دولت ایران، عبدالمالک ریگی رهبر گروه "جندالله" روز سه ‌شنبه 23 فوریه در داخل هواپیمایى که عازم قرقیزستان بود، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد.

ریگى سه روز بعد در تلویزیون دولتى ایران ظاهر شد و گفت که با امریکا در ارتباط بوده است و قرار بوده که امریکا پایگاهى براى عملیات گروه "جندالله" در اختیارشان قرار دهد.

لیکن وزارت خارجه امریکا این سخنان را تکذیب کرد و آن را بى اساس خواند. برخی از مخالفان دولت ایران معتقدند ریگی در یک معامله با پاکستان و امریکا به چنگ نیروهای امنیتی ایران افتاده است.

به دنبال دستگیری ریگی این گروه روز شنبه 27-2-2010 با انتشار اطلاعیه‌ای محمد ظاهر بلوچ را به عنوان رهبر جدید خود معرفی کرد.

------------------------------------------------------------------

ارزیابی: تهدیدهای جنگی رژیم ایران علیه
اسرائیل،درترس وبحران داخلی ریشه دارد






گرچه مقامات اسرائیلی به تهدیدهای جنگی جدید سران جمهوری اسلامی علیه این کشور واکنشی نشان ندادند، ولی برخی تحلیلگران و آشنایان به امور ایران چنین ارزیابی کردند که این سخنان نشان نگرانی حکومت در آستانه مباحثات شورای امنیت در مورد گسترش تحریم هاست و در عین حال ممکن است نشان علاقمندی حکومت به کشاندن دنیا به جنگ علیه رژیم ایران باشد تا بهانه ای به دست حکومت بدهد که رقبای سیاسی خود را کاملا سرکوب کند و به ادعای شرائط جنگی بکوشد بر ناتوانی های خود در حل مشکلات اقتصادی کشور سرپوش گذارد. به موازات انتشار ارزیابی هائی دائر بر این که تلاش مسالمت آمیز بین المللی برای بازداشتن ایران از ادامه برنامه های اتمی به بن بست می رسد، رویدادهای داخل ایران حکایت از گسترش شکاف و درگیری بین جناح های حکومت دارد که به زودی با تورم مالی افسار گسیخته در هم خواهد آمیخت و می تواند پایه های دولت کنونی را کاملا متزلزل کند.

«رجز خوانی افرادی که سخت ترسیده اند»

در حالی که برخی محافل آگاه گفته اند که آیات عظام در ایران احمدی نژاد را تحریم کرده اند و هنگامی که او برای ادای شادباش های نوروزی و درخواست حمایت به قم رفته بود از دیدار با وی خودداری ورزیدند، گزارش رسید که سران اوپوزیسیون پارلمانی با موسوی و کروبی از یک سو و با رفسنجانی از سوی دیگر دیدارهائی داشته اند که هدف از آن بررسی امکان برانداختن دولت احمدی نژاد و تغییر رئیس جمهوری بوده است.
خبرنگار آزاد از تهران گزارش داد که در روزهای اخیر پایتخت سرشار از شایعات در این زمینه است که گرچه اکثر آن ها بی پایه بوده و از "آرزوی های خفته" حکایت دارد، ولی برخی دیگر ممکن است ریشه ای در حقیقت داشته باشد.
در چنین وضعی، شیوه سخنگوئی احمدی نژاد گستاخانه تر و بی ادبانه تر می شود و به ویژه توهین های او به رئیس جمهوری ایالات متحده شدت می گیرد و هم زمان تهدیدهای سران رژیم علیه اسرائیل تحریک آمیزتر می گردد.
آگاهان سیاسی در اسرائیل امروز (پنج شنبه 19 فروردین ماه 1389- 8 آوریل 2010) سخنان احمد وحیدی را دائر بر این که رژیم ایران می تواند در ظرف یک لحظه اسرائیل را با خاک یکسان کند، نوعی رجزخوانی افرادی توصیف کردند که سخت ترسیده اند و می کوشند با صدای بلند، خطر را از خود دور سازند.

«ادبیات احمدی نژاد، همردیف رجز خوانی اوباش چاله میدان تهران»

تحلیگران بر این واقعیت انگشت گذاشتند که بر شدت تهدیدات لفظی در ایران علیه اسرائیل و دنیای غرب به طور چشمگیری افزوده شده است. در ظرف یک شبانه روز مجتبی ذوالنور و احمد وحیدی اسرائیل را مورد تهدیدهای مستقیم قرار دارند و در همان حال احمدی نژاد با بی ادبی ویژه خویش خطاب به پرزیدنت اوباما گفت: «بدان که گنده تر از تو و گردن کلفت تر از تو نیز نتوانستند هیچ غلطی بکنند».
احمدی نژاد فراموش کرد که همین رفتار توهین آمیز آیت الله خمینی با صدام حسین چگونه موجب جنگ هشت ساله و ویرانی و مرگ در ایران گردید و ناوگان دریائی ایران با چه زیان های سنگینی از جانب ناوگان آمریکائی در خلیج فارس روبرو شد.
با این همه، احمدی نژاد در سخنرانی در آذربایجان غربی، خود را حامی و مدافع تروریست های نوار غزه و دولت کودتائی حماس در آن سرزمین معرفی کرد و خطاب به اسرائیل گفت: «بدانید که حمله به غزه، عمر نامبارک و منحوس شما را به پایان خواهد برد».
آشنایان به امور ایران، این "ادبیات" احمدی نژاد را با رجزخوانی های اوباش چاله میدان تهران در دوران قدیم، همسان دانستند.
آگاهان می گویند: حکومت ایران برای آن که حزب الله و حماس را از یاس و نومیدی دور سازد و آن ها را به تعرض جدید علیه اسرائیل تشویق کند، این شیوه سخن گفتن را در پیش گرفته است – در حالی خود او از قدرت کوبنده اسرائیل به خوبی آگاهی دارد.
در روزهای اخیر سران حماس در غزه تلاش بسیار به عمل آورده اند که سازمان های ترور فلسطینی را از ادامه حملات موشکی علیه اسرائیل باز دارند، زیرا قادر به ادامه تحمل واکنش های کوبنده اسرائیل نیستند. یکی از سرکردگان حماس در این هفته گفت: برای آن که بتوانیم به ویرانی های غزه پایان دهیم و اسرائیل از محاصره غزه دست بردارد، سازمان های فلسطینی باید حملات راکتی علیه اسرائیل را متوقف کنند.

«شدت گیری تهدیدهای جنگی، نشان ترس آنان است»

احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته زبان به تهدیدهای جنگی گشود و در عین حال که ادعا کرد "اسرائيل داراي تعداد زيادي كلاهك هسته‌اي است"، گفت: «اگر اين كار (حمله به تاسیسات اتمی رژیم ایران) صورت گيرد، ممكن است كه اصلا اثري از اين رژيم نماند».
این تهدید در حالی عنوان می شود که حکومت ایران ادعا می کند که بمب هسته ای در اختیار ندارد و اصولا در پی تولید آن نیست و چنین بمبی را مخالف با فرامین اسلامی، و حرام می داند.
با این همه، مجتبی ذوالنور از نیات واقعی رژیم پرده برداشت و تائید کرد که تولید موشک بالیستیک از جانب ایران، به هدف فرستادن ماهواره به مدار کره زمین نبوده، بلکه قصد جنگی داشته است. ذوالنور که تحصیلاتش دینی است و از دانش نظامی به دور است، گفت: آن ها فراموش نکنند که ایران موشک های ماهواره بر بالیستیک دارد.
کارشناسان نظامی پیشتر ارزیابی کرده بودند که موشک ماهواره بر را می توان با تغییرات جزئی به موشک سطح سطح مبدل کرد که چند هزار کیلومتر برد دارد و اگر از داخل ایران پرتاب شود، ممکن است اکثر پایتخت های کشورهای غربی را هدف قرار دهد.
احمد وحیدی از یک طرف ادعا کرد که "اسرائیل ضعیف تر از آن است که جرات حمله به ایران را داشته باشد" و هم زمان در مورد آمریکائیان افزوده گفت "در مجموع ما آن ها را عاقل تر از آن می دانیم که چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شوند"، ولی از طرف دیگر زبان به تهدید گشود.
به گفته برخی تحلیلگران، حکومت ایران احساس می کند که حلقه محاصره و تحریم دور گردن رژیم تنگ تر می شود و هم زمان مخالفت در داخل ایران علیه حکومت و به ویژه علیه دولت احمدی نژاد شدت می گیرد.
در هفته های اخیر چندین کمپانی نفتی، حتی در چین و روسیه اعلام داشتند که از معامله با حکومت ایران و یا سرمایه گذاری در این کشور خودداری می ورزند، زیرا به معاملات آن ها با کشورهای غربی آسیب می رساند.

------------------------------------------------------------------

بازگشت به سیاست یا بازگشتِ «سیاست»؟

نویسنده: فرید خضرایی

وقتی که مهندس میرحسین موسوی در ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ رسما برای رقابت در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری اعلام ورود کرد، همگان از حضور مجدد وی در عرصه‌ی سیاسی پس از ۲۰ سال دوری سخن گفتند و برخی از این بازگشت استقبال و برخی نیز در آن تشکیک کردند.

روند تحولات سیاسی پس از ورود موسوی به رقابت انتخاباتی چنان پیش رفت که عرصه‌ی سیاسی در ایران را پرتلاطم و مملو از رویدادهای بزرگ و چشمگیر ساخت؛ چنان‌که گویی سیاست در ایران در حال زایمانی تاریخی است که هم‌زمان فرزندان برومند و درشت‌اندامی را می‌زاید! خرداد ماه بار دیگر محمل رستاخیز نوینی در ایرن معاصر شد و جنبش سبز از پی برگزاری انتخابات شکل گرفت که هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد تأثیرگذاری‌اش از سطح داخلی فراتر رفته و امواجش به سطح منطقه‌ای و حتی بین‌المللی رسیده است.

اما پس از سپری شدن دقیقا یک سال از ورود موسوی به انتخابات، پرسش‌های زیادی در باب دستاورد یا دستاوردهای آن مطرح است. مهندس موسوی به دلیل خدمت در سال‌های جنگ از سرمایه‌ی سیاسی ویژه‌ای برخوردار بود که با ورود به رقابت انتخاباتی آن سرمایه را به میان آورد. اکنون می‌توان پرسید که او با هزینه کردن آن سرمایه چه چیزی را بدست آورده است؟ و اساسا مهمترین دستاورد ورود وی به کارزار انتخاباتی از منظر سیاسی برای خود وی و برای جامعه‌ی ایران چیست؟

دو معنای سیاست: سیاست به‌مثابه حرفه و سیاست به‌مثابه غایت

مفهوم سیاست از آن دست مفاهیمی است که معانی و تعاریف متعددی دارند. ماکس وبر در تعریف آن می‌گوید: “برای ما «سیاست» به معنی تلاش برای سهیم شدن در قدرت یا تأثیرگذاری بر توزیع قدرت در میان دولتها یا در میان گروههای درون دولتهاست” (ماکس وبر، ۱۳۸۲، دین، قدرت، جامعه. ترجمه‌ی احمد تدین. تهران: نشر هرمس، ص ۹۲). اما این تعریف محدود و خاصی از سیاست است که ما آن را در این جا سیاست یک مینامیم.

در مقابل چنین تعریف خاص و محدودی، تعریف عام و فراگیر سیاست مطرح می‌شود که سیاست را جستجو برای ایجاد نظم در حیات انسانی –خواه فردی و خواه اجتماعی- می‌داند که در این حیات انسانی فردی یا اجتماعی انسان‌ها خیر را دنبال می‌کنند و مقصود از برقراری این نظم، تحقق هر چه بیش‌تر خیر است؛ و ما این معنا از سیاست را سیاست دو می‌نامیم.

اگر بحث از سیاست را در محدوده‌ی بین این دو تعربف حداقلی و حداکثری متمرکز کنیم، می‌توان گفت که با تعریف حداقلی از سیاست، سیاست‌مدار کسی است که به‌نحو حرفه‌ای به فعالیت در حوزه‌ی سیاسی –یعنی حوزه‌ی “توزیع قدرت در میان دولتها یا در میان گروههای درون دولتها”- می‌پردازد و به اقتضائات فعالیت در این حوزه التفات دارد و بدین ترتیب، با نیروهای فعال در این حوزه به‌تناسب وارد انواع دادوستدها می‌شود. در این معنا سیاست‌مدار حرفه‌ای کسی است که تابع قواعد و روش‌ها و ارزش‌های موجود در درون این حوزه است و نه تابع قواعد و ارزش‌های فراسیاسی. به‌تبع، او نه تنها فردی حاضر به معامله است بلکه هرگز داوطلبانه این حوزه را ترک نمی‌کند زیرا ترک حوزه‌ی سیاست همانند بازنشسته شدن یا استعفا دادن از سیاست است.

اما در معنای حداکثری از سیاست (برقراری نظم اجتماعی برای نیل به تحقق هر چه بیش‌تر خیر)، قواعد و ارزش‌های حاکم بر رفتار فرد–خواه در رفتار جاری و مقطعی سیاست (سیاست ۱) و خواه در پی‌گیری تدریجی معطوف به حل مسائل کنونی و نیز برنامه‌های معطوف به آینده‌ برای تحقق هر چه بیش‌تر خیر عمومی (سیاست ۲)، از ارزش‌های ناظر به خیر عمومی نشأت می‌گیرد. برای پرهیز از خلط و خطا، انسان سیاسی دوم را سیاست‌اندیش می‌نامیم. سیاست‌اندیش انسانی است که عمیقا سیاسی است. به همین دلیل گاه‌بی‌گاه (هر وقت که لازم باشد)، از سیاست یک هجرت می‌کند و خارج می‌شود و به عرصه‌های دیگر حیات اجتماعی برای پی‌گیری سیاست دو عزیمت می‌کند و در آن عرصه‌ها اقامت می‌نماید.

مردم عادی اما بسیاری اوقات نه به سیاست ۱ می‌اندیشند و با آن کاری دارند و نه به سیاست ۲٫ آنان به‌تناوب در برخی فعالیت‌های سیاسی مثل رأی دادن شرکت می‌کنند؛ گاه برای این‌که احتمال می‌دهند ممکن است این یا آن کاندیدا با قدرت گرفتنش، زندگی‌شان را بهبود بخشد و بسیاری اوقات نیز با سوءظن و تردید یا ناباوری به شعارهای داده شده و گاهی نیز با محافظه‌کاری و برای خالی نبودن عریضه موقتا در فعالیتی سیاسی شرکت می‌کنند.

اما سیاست‌اندیشان وقتی امکان حضور و فعالیت بیابند، فکر تحقق هر چه بیش‌تر خیر عمومی را گسترش می‌دهند و چشم‌انداز نوینی را به تصویر می‌کشند و سبب می‌شوند مردم با درونی و از آنِ خود کردن این فکر، به فعالیت سیاسی روی آورند و به مبارزه با ابتذال دنیای سیاست یک بپردازند و ملالت و نفرت خود را از ناکارآمدی و بی‌صلاحیتی و یا از دروغ‌گویی و لفاظی و شیادی‌ سیاست‌مداران نمایان سازند. در این موقع است که سیاست دو به امری عمومی بدل می‌شود و رستاخیزی احیاکننده شکل می‌گیرد.

سیاست‌زدایی و بازگشت به سیاست

با شکست جریان اصلاحات از یک سو و روند حذف فعالان و نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب آن‌هم از مجرای نظارت استصوابی و نیز حذف رسانه‌های مستقل و محدود کردن هر چه بیش‌تر مشارکت سیاسی و ورود نیروهای نظامی و دخالت بیش از حد در امور جاری مجلس و دولت و نیز عدم استقلال قوه‌ی قضائیه، حکومت در جهت سیاست‌زدایی از مردمان گام برداشت و هر چه بیش‌تر آنان را از نقش داشتن ولو محدود و اندک بازداشت. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این روند اوج گرفت و عدم شرکت مردم در فعالیت‌های حداقلی به اوج خود رسید. اما با آغاز دور جدید فعالیت برای انتخابات ریاست جمهوری و آغاز ماراتنی که اصلاح‌طلبان با ورود سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی پدید آوردند، امیدها برای تأثیرگذاری مجدد بر نظام سیاسی و ایجاد تغییر حداقلی در آن دوباره زنده شد.

این روند با کنار رفتن خاتمی و جای‌گزین شدن مهندس موسوی با فراز و نشیب تداوم یافت و رفته‌رفته با ورود به دوره‌ی تبلیغات و با انجام اقدامات ابتکاری و خلاقانه‌ی تیم موسوی به‌ویژه انتخاب رنگی معین به‌مثابه نماد و تشکیل زنجیره‌های انسانی در خیابان‌های شهرهای کشور، سیاست دو به عرصه‌ی عمومی بازگشت. موسوی اعلام کرد که احساس خطر کرده است. این به معنی این بود که او از موضعی آسیب‌شناسانه وارد فعالیت‌های سیاسی جاری شده است: دقیقا به معنی ورود از سیاست ۲ به سیاست ۱٫ همین معنا بود که حریف را سخت به چالش کشید و هم‌چون کابوسی برای وی عمل کرد: احمدی‌نژاد دچار کابوس موسوی شد و این در خطاهای زبانی متعددی که او در مناظره‌ها مرتکب شد و چند بار کروبی یا رضایی را موسوی صدا کرد، نمایان گشت.

نوع برخورد او در مناظره‌ها دقیقا نشان داد که احمدی‌نژاد به‌عنوان یک سیاست‌مدار حرفه‌ای حاضر است از هر حیله و ترفندی بهره ببرد تا در قدرت باقی بماند. اما موسوی از ابتدا تا انتها موضع و ژست یک سیاست‌اندیش را اتخاذ کرد: موضعی مردی که برای تحقق هر چه بیش‌تر خیر عمومی وارد سیاست ۱ شده است. نتیجه‌ی انتخابات را مردم باور نکردند و جنبش سبز آغاز گشت.

ایستادگی موسوی در برابر دولت نامشروع دهم و در برابر کسانی که می‌خواستند با سرنیزه و زور این دولت را به ملت تحمیل کنند، نشان داد که موسوی هم‌چنان به خیر عمومی و تحقق آن می‌اندیشد. مردم بیش از پیش او را و آرمان او را باور کردند و بدین ترتیب، موسوی خود بدل به تجسم خیر عمومی گردید. مردم رانده شده از سیاست این‌بار پای به سیاست ۲ نهادند و اعتلا و ارتقای سیاسی پیدا کردند. حالا جمهوری اسلامی و دولت دهم، با مردمی و کشوری از نظر سیاسی اعتلایافته روبه‌رو هستند: مردمی که از موضع سیاست ۲ به سیاست ۱ می‌نگرند و خواهان ایجاد تحول در آن هستند.

نتیجه:‌ جنبش سبز و اعتلای سیاست

حال می‌توانیم به پرسش‌هایی که در آغاز مطرح کردیم پاسخ دهیم. پرسش‌های آغازین عبارت بودند از: ۱) مهندس موسوی به دلیل خدمت در سال‌های جنگ از سرمایه‌ی سیاسی ویژه‌ای برخوردار بود که با ورود به رقابت انتخاباتی آن سرمایه را به میان آورد. او با هزینه کردن آن سرمایه چه چیزی را بدست آورده است؟ و اساسا مهمترین دستاورد ورود وی به کارزار انتخاباتی از منظر سیاسی برای خود وی و برای جامعه‌ی ایران چیست؟

پاسخ ما این است که مهندس موسوی:

۱) بعد از ۲۰ سال به سیاست بازنگشت بلکه اکنون می‌توان گفت که او نشان داد همیشه به سیاست می‌اندیشیده است. آرمان او تحقق خیر عمومی بوده است که با ورود مجدد از سیاست ۲ به سیاست ۱ این آرمان را دنبال کرده است.

۲) او با ورود از سیاست ۲ به سیاست ۱ مردم گریزان شده از سیاست ۱ را به سوی سیاست ۲ سوق داد تا همگی همچون او سیاست‌اندیش شوند و به تحقق خیر عمومی بیندیشند و از موضع سیاست ۲ به سیاست ۱ بیندیشند و بنگرند و در باره‌ی آن داوری کنند. بنابراین موسوی توانست بازگشتی عمومی و ژرف به سیاست را در سطح ملی رقم زند.

۳) حالا موسوی نه تنها سرمایه‌ی پیشین اندوخته شده در سال‌های جنگ را از کف نداده بلکه سرمایه‌ی سیاسی بسیار عظیمی را به‌دست آورده است و به یک سرمایه‌ی فرانسلی بدل شده است.

اغلب این سیاست‌اندیشان اند که چنین شأنی می‌یابند نه سیاست‌مداران صرف. این روزها روزهایی است که یاد مصدق دوباره بر زبان‌ها جاری می‌شود. مصدق نیز نه یک سیاست‌مدار صرف که یک سیاست‌اندیش بود. او نیز تجسم خیر عمومی برای بسیاری از ایرانیان در نسل‌های متعدد است. در ایران معاصر مردانی چون موسوی ابتذال سیاست یک را با اعتلای سیاست دو جای‌گزین کردند و ایران را برای تحقق هر چه بیش‌تر خیر عمومی امیدوار کردند. تنها آنان اند که در جهان سیاست به‌رغم تاریخ‌نویسی و تاریخ‌پردازی جعلی، دست تطاول روزگار نام‌شان را نمی‌تواند پاک کند!

منبع: کلمه

------------------------------------------------------------------

کارزار تدارک دادگاه بین المللی

دوشنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵ آوریل ۲۰۱۰ - ۱۹:۴۹

altبیانیه مطبوعاتی کارزار تدارک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰: رژیم جمهوری اسلامی از ابتدای به دست گرفتن قدرت در ایران، سرکوب مردم و کشتارمخالفان و نیروهای انقلابی و آزادی خواه را در دستور کار، و سیاست محوری حاکمیت خود قرار داد.
جمهوری اسلامی، بی¬درنگ پس از انقلاب بهمن، زندانهای سیاسی را بار دیگر بپا کرد و دستگاه سرکوب را چنان گسترد که پاسخ هر صدای مخالف، زندان و شکنجه و مرگ بود. رژیم، کشتار را با حمله به ترکمن صحرا، خوزستان و کردستان آغاز و در سال١٣٦٠، در یورش وسیع به نیروهای سیاسی ده ها هزار تن از فعالین احزاب و سازمان¬ها و گروه¬ها را دستگیر کرد و بسیاری از آنان را پس از شکنجه به قتل رساند. قتل مخالفان رژیم در زندان در سال های نخستین، نقطه آغازینی بود برای کشتارهای بعدی. در تابستان ٦٧ نیز آن دسته از زندانیان سیاسی را که از کشتارهای سال های نخستین جان به در برده بودند قتل عام کرد ، و در پی آن، کشتار را از زندان به سطح عادی جامعه کشید و با ربودن و کشتن نویسندگان و روشنفکران و تداوم عملیات تروریستی در خارج از کشور، ابعاد تازه-ای از ددمنشی خود را به نمایش گذاشت. اما روند این سیاست تباهی به همین¬جا خاتمه نیافت و سرکوب زنان، دانشجویان و کارگران پس از آن، چهره مخوف تازه¬ای از یکی از استبدادی ترین حکومت¬های جهان کنونی را آشکار ساخت. هم اکنون نیز سرکوب و شکنجه و تجاوز و کشتار در سطح وسیعی از سوی رژیم جمهوری اسلامی در جامعه ما در جریان است و مقاومت و ایستادگی نیز در برابر آن، از سوی مردم در ابعاد میلیونی به چشم می¬خورد.
در تمام این سال¬ها، خانواده های قربانیان جنایات رژیم، در پیشگاه افکار عمومی آزادی¬خواه جهان به "دادخواهی" برخاسته¬اند و خواهان افشای حقایق این جنایت¬ها بوده اند.
در پی چنین خواستی، بخشی از خانواده های قربانیان جنایات جمهوری اسلامی در سی سال گذشته، بر آن هستند، در یک کارزار جهانی، رژیم جمهوری اسلامی را به جرم جنایت علیه بشریت در یک دادگاه مردمی که خود برگزار می کنند به محاکمه بکشند. هدف این کارزار، تشکیل دادگاهی است برای رسیدگی به اعدام های دسته جمعی و گسترده سال های اولیه دهه ۶٠ و بعد از آن، به ویژه قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶٧.
برای پیشبرد این کارزار که خواست اکثریت توده های مردم ایران و به ویژه خانواده های جان باخته گان دهه شصت است، به همبستگی و همکاری همگانی، به ویژه یاری رسانه های جمعی نیاز دارند.
در ده دسامبر ٢٠٠۹، کارزاری که از حدود دوسال و نیم پیش از سوی بخشی از بازماندگان قربانیان رژیم آغاز شده است، رو به مردم و افکار آزاد¬ی خواهان جهان اعلام موجودیت کرد.
اسامی و شماره تلفن سخنگویان کارزاردر کشورهای مختلف
ایمان شیرعلی ۰۰۴۹۱۵۷۸۷۴۸۹۹۰۹
لیلا قلعه بانی ۰۰۴۶۷۳۹۱۳۴۶۸۹
رخشنده حسین پور ۰۰۴۹۱۷۸۲۱۲۴۳
اکرم بیراوند، ۰۰۳۱۶۴۴۵۴۱۱۳۰
داریوش افشار ۰۰۴۴۷۸۰۱۹۷۹۴۱۲
بهروز پرتو ۰۰۴۶۷۳۵۸۴۰۸۹۲
بابک رحیمی ۰۰۴۶۷۰۸۲۶۰۵۶۵
احمد موسوی ۰۰۴۶۷۳۶۹۸۱۲۰۲
سوسن بهار ۰۰۴۶۷۲۲۵۱۵۷۵۷
ایرح مصداقی ۰۰۴۶۷۳۶۹۰۹۸۴۴
وحید ولی زاده ۰۰۴۶۸۶۰۵۲۶۶۹
پیوند باشکندی ۰۰۴۶۷۳۹۷۱۵۶۶۴
ضرغام اسدی ۰۰۴۶۷۰۲۱۷۷۲۱۱
زمان مسعودی ۰۰۴۹۴۰۷۲۰۰۸۴۳۲
اردوان زیبرم ۰۰۱۶۰۴۸۹۹۹۲۹۴
پویان دانشیان ۰۰۱۵۰۵۶۸۸۱۵۰۳
آدرس سایت کارزار: www.irantribunal.com
آدرس ایمیل کارزار : info@irantribunal.com
کارزار تدارک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶٠
١۶فروردین ١٣٨٩ برابر با ۵ آوریل ۲٠١٠

------------------------------------------------------------------

خاتمی: تریبون‌های رسمی رسما استراتژی دروغ را در پیش گرفته‌اند

رئیس‌دولت اصلاحات با انتقاد از در پیش گرفتن استراتژی دروغ توسط تریبون‌های رسمی، نتیجه طرح انواع تهمت‌ها و اتهامات علیه دلسوزان نظام و یاران امام را دلزده شده شدن نسل جوان و مردم از نظام جمهوری اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی در دیدار با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران بر تلاش برای خروج از فضای بسته و امنیتی حاکم تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، وی گفت:« مدت‌هاست که شاهد دستگیری‌‌ها و ایجاد فضای ناامنی برای اساتید و دانشجویان و بخش‌های مختلف جامعه هستیم و همچنین تفکر غلطی به دنبال قطب بندی جامعه است، تفکری که یک طرف را یکسره خوب و طرف دیگر را برانداز جلوه می‌دهد.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« متاسفیم که شاهد غلبه این ادبیات و زدن انواع تهمت‌ها در فضای تبلیغاتی رسمی جامعه هستیم.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«وقتی فضا بسته شد و دلسوزان یا نمی‌توانند صحبت کنند و یا صدایشان به جایی نمی‌رسد، جامعه به سمت رسانه‌ شایعه و رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند و در نتیجه شاهد نوعی آشفتگی و هرج و مرج خواهیم بود.»
وی ادامه داد:«یکی از دغدغه‌های من این بوده و هست که اصلاحاتی که بیان شد چارچوب‌های فکری و عملیاتی آن چیست؟چه استراتژی و راهبردی برای امور دارد و چگونه به مسائل نگاه می‌کند.»
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« چون در اصلاحات پراکندگی وجود داشت و به قول معروف هر کسی از ظن خود شد یار من، تلاش بنده نظم و ترتیب دادن و تعیین چارچوب مشخصی برای اصلاحات بود.»
رئیس بنیاد باران اظهار داشت:« با همین هدف جلسات مشخصی با دوستان صاحب‌نظر داشتم و جمع‌بندی کار به عنوان اصول موضوعه اصلاحات با نام "دیروز، امروزو فردای ایران در آینه اصلاحات "چاپ شد.به علاوه مطالبی که در چهار جلسه بیان کردیم به نظر من مطالعه آن جزوه و آن مطالب به خصوص برای جوانان مفید است.»
خاتمی سپس به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت فعلی کشور پرداخت.
رئیس جمهور سابق کشورمان گفت:« ما در ایران زندگی می‌کنیم، ایران را دوست داریم وایران برایمان ارزشمند است.در ایران حادثه‌ای به نام انقلاب رخ داده که به نظرم از حوادث و وقایع مهم تاریخ بشری است.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد ممکن است این ذهنیت را برای دوستان جوان ما ایجاد کند که اصل انقلاب برای چه بود؟»
وی ادامه داد:« بر اثر این اشتباهات و رفتارها، برخی که سوءنیت هم ندارند، دین‌دارهم هستند، می‌گویند دین نمی‌تواند و نباید در عرصه حیات اجتماعی بیاید و رفتارهای اجتماعی را تعیین کند.»

خاتمی با بیان اینکه «باید اندیشه را نقد کرد نه اینکه به راحتی هر تهمتی را به هر فردی زد»، اظهار داشت:«برداشت ما این است که دین در عرصه حیات اجتماعی هم نظر دارد و هم دخالت.»
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها دموکراسی و آزادی را از دستاوردهای بسیار بزرگ بشر خواند و گفت:« اینکه بگوییم غربی‌ها توطئه کرده‌اند دموکراسی را در مقابل دین آوردند و الان هم هر کس صحبت از دموکراسی می کند غرب‌زده است و حرف سازمان‌های جاسوسی را می‌زند ساده اندیشانه و مغرضانه‌ترین حرفی است که می‌توان در دنیا زد!»

رئیس بنیاد باران یادآور شد:« بشر پس از پرداخت هزینه های گزاف و جنگ ها و ویران ها و دربه‌دری‌ها، به این جمع‌بندی رسیده است که انسانها صاحب حق هستند و باید آزاد باشند و حکومت‌ها هم باید از متن جامعه برخیزند.»
رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« حکومت‌ها موجودات فراقانونی و دارای اختیارات تام نیستند، بلکه تابع مردم هستند، توسط مردم روی کار می‌آیند و مردم کنارشان می‌گذارند.»
خاتمی افزود:«در انقلاب اسلامی آنچه بسیار مهم بود این بود که دین و مردم‌سالاری نه تنها می توانند سازگار با هم باشند بلکه دین می‌تواند پشتوانه استوار مردم سالاری باشد.»
وی با بیان اینکه «آزادی و دین وقتی در مقابل هم قرار بگیرند هر دو زیان می‌بینند»، اظهار داشت:« این دو اگر با هم باشند، هم آزادی تلطیف می‌شود و هم دین از تصلب نجات پیدا می‌کند.»
خاتمی ادامه داد:«آزادی از دین سئوال می‌کند و دین باید جوابگو باشد و در نتیجه تفکر دینی؛ مثل هر تفکر دیگری که در فضای آزاد باشد خود را لحظه به لحظه تقویت و اصلاح می کند.»
رئیس بنیاد باران افزود:« اما دین چیست؟دین حقیقتی دارد که قدسی و مطلق است، ولی تصوری که ما انسانها از دین داریم متعلق به ما است ، باید دین را بفهمیم؛اگر این فهم مقدس شد مشکل پیش می آید چرا که یک امر بستری نسبی را مطلق و مقدس کرده‌اید، تلاش فکری و نظری شیعه دین دار باید نزدیکی لحظه به لحظه به آن حقیقت قدسی باشد. »
وی تاکید کرد:« وقتی می‌گوییم آزادی اندیشه، یعنی برداشتی که شما از دین دارید قابل بحث است و در نتیجه در اثر بحث های منطقی دائما فکر دینی، پویایی خودش را پیدا می‌کند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان مسئله مهم دیگر را این دانست که اگر واقعا معتقد به حضور دین در عرصه زندگی هستیم، این دین می‌بایست جوابگوی نیازهای انسان باشد و در طول زمان نیازها و سئوال‌های انسان متفاوت می‌شود.»
خاتمی ادامه داد:«دین نباید فقط بتواند به سئوال‌ها و نیازهای انسان‌ها در قرون گذشته جواب بگوید، انسان امروز با انسان دیروز فرق می‌کند و چه بسا پاسخ ها با نیازها و پرسش های امروز تناسب نداشته باشد.»
وی یادآور شد:«این مساله‌ای که امام فرمودند زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد هستند بسیار بنیادی و مهم است که مثل بسیاری از اندیشه‌های امام بعد از ایشان مورد غفلت قرار گرفت و در این زمینه‌ها بحث نشد و بیشتر به همان ظواهر و تعصباتی که وجود داشت و مرزبندی‌های عوامانه‌ای که در جامعه وجود دارد پرداخته شد.»
رئیس بنیاد باران تاکید کرد:«معتقدم امروز در شرق و غرب عالم انسان به بلوغی رسیده است که دیگر امکان ندارد حکومت‌های استبدادی را که فقط از بالا دیکته کنند و از پایین اطاعت بشود بپذیرد.»
به گفته خاتمی این دستاورد بسیار بزرگی است که انسان فهمیده است حق دارد و به همین دلیل است که می گوئیم اصل طلایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 56 است.
وی در توضیح جمهوری اسلامی گفت:« این نوع نظام یعنی حق با مردم است، مردم حکومت را سر کار می‌آورند، مردم باید آزادی داشته باشند و حکومت کنند، ارکان حکومت باید مستقیم و غیر مستقیم متکی به اراده مردم باشد و مردم حق بازخواست دارند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« امام علی(ع) می‌فرماید، وظیفه شماست که انتقاد کنید، این خیلی مساله مهمی است، می‌فرماید حق والی بر مردم این است که مردم در پنهان چنین او را نصیحت کنند.اگر جهان امروز به این اصل مهم رسیده است که آزادی اندیشه و انتقاد حق شهروندان است امام علی آن را حق والی می‌داند و وظیفه مردم. یعنی مردم نه تنها می‌توانند امور را نقد کنند بلکه موظف به نقد آن هستند و این نقد هم نباید هیچگونه هزینه‌ای برای مردم داشته باشد.»
رئیس جمهور سابق کشورمان خطاب به جوانان گفت:« نسل امروز بداند می‌شود دین‌دار بود وحکومت سازگار با دین داشت در عین حال ، انسان حرمت و آزادی و پیشرفت و علم داشته باشد و اتفاقا این حکومت می‌تواند بسیاری از نقص‌های دنیای امروز را نداشته باشد.»
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه«رعایت معیار اسلامی در حکومت، اخلاقی بودن و عدالت آن است»، اظهار داشت:«اگر فضا بازتر باشد راجع به همه مسائل می‌توان مطالب تازه‌تری را مطرح کرد.»
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، به انتقاد شدید از رواج دروغ و تهمت در کشور پرداخت.

وی تاکید کرد:« شاهد هستیم که رسما عده‌ای که تریبون‌های رسمی هم در دست آنهاست استراتژی دروغ را در پیش گرفته‌اند و هر نسبتی را به یاران امام و دلسوزان این نظام و انقلاب می‌دهند، آیا این‌ها معیارهای اسلامی است؟»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه همه ما از اسلام و نظام دفاع می‌کنیم، افزود:« اگر گفته شود نظام همین روش های نادرست است و جز این نیست و هر کس فکر روشن دارد با انواع اتهامات کنار زده شود، نتیجه‌اش این می‌شود که نسل جوان و دیگران می‌گویند اگر نظام این است ما نمی‌خواهیم!»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«اصلاح‌طلبان نظام و انقلاب و راه امام و قانون اساسی را قبول دارند، قانون اساسی مبنای عمل آنهاست و معتقدند همه اصول آن باید و به درسی اجرا شود.»
به گفته وی، اصلاحات به دنبال تحقق آن اهداف اصل انقلاب که درخواست های تاریخی ملت متبلور بود می باشد و معتقد است اگر اشکالاتی هم در این مسیر وجود دارد در درون همین نظام اصلاح شود.

رئیس‌ دولت اصلاحات تصریح کرد:«الان هم معتقدم برای گذر از این دوران هیچ راهی جز اصلاحات با آن قرائتی که بیان شده است وجود ندارد.»
وی افزود:«موقعیت کشور بعد از انتخابات بد است و ملت هزینه بسیار بالایی در این ایام پرداخته است، عواقب مدیریت موجود در جامعه مطلوب نیست واگر چاره‌ای اندیشیده نشود ،سال 89 ،سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.»
رئیس بنیاد باران تاکید کرد:«اگر همه دست به دست هم دهیم، دولت به قانون تن دهد و مجلس قوی عمل کند، شاید جلوی ابعاد وسیع بحران را بتوان گرفت.»
سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «ما خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است»، خاطر نشان کرد:« باید کشور از فضای امینتی خارج شود، باید به سمت آرامش رفت به خواست‌ها و مطالبات مردم پشت نشود و همچنین آزادی زندانیان و آزادی فضا و انتخابات تامین گردد، در صورت تحقق این موارد کشور از این فضا خارج خواهد شد.»

------------------------------------------------------------------

اوباما: حملات لفظی احمدی‌نژاد را جدی نمی گیرم

آقای اوباما که روز جمعه ۲۰ فروردین (۹ آوریل) با برنامه “صبح به خیر آمریکا” از شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز گفت و گو می کرد، با این سئوال مواجه شد که در مقابل حملات شخصی محمود احمدی نژاد چه پاسخی دارد؟

مجری برنامه، ترجمه انگلیسی آن بخش از سخنان اخیر آقای احمدی نژاد را عینا برای آقای اوباما نقل کرد که او در آن شبیه به گاوچران ها و شخصی آماتور و بی تجربه توصیف می شد که باید صبر کند تا عرقش خشک شود و تجربه پیدا کند.

آقای اوباما در پاسخ گفت که رئیس جمهوری ایران به گفتن سخنان “غیر سازنده و بسیار توهین آمیز” معروف است، بنابراین او این حرف ها را جدی نمی گیرد.

سخنان مورد اشاره را آقای احمدی نژاد روز چهارشنبه و در واکنش به اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد استفاده از سلاح های اتمی ایراد کرده بود.

بر اساس این استراتژی، آقای اوباما اعلام کرده بود که آمریکا هرگز از بمب اتمی علیه کشورهایی که قدرت اتمی نیستند و به پیمان ان پی تی پایبندند، استفاده نخواهد کرد، اما ایران و کره شمالی را از این امر مستثنی دانست.

مقامات ایران این موضع گیری را نوعی تهدید نظامی تلقی کردند و پاسخ های تندی به آن دادند.

از جمله آقای احمدی نژاد خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: “بدان که گنده تر از تو و گردن کلفت تر از تو هم نتوانستند از این غلط ها بکنند. تو که جای خود داری.”

اکنون آقای اوباما در واکنش به این سخنان گفته است: “این حرف ها را جدی نمی گیرم، آنچه جدی می گیرم این حقیقت است که اگر ما در اعمال فشار بین المللی ثابت قدم و پیگیر باشیم، حکومت ایران، که حکومت بی خردی نیست و اوضاع جهان را به دقت زیر نظر دارد، به مرور زمان تحلیل های متفاوتی از این موضوع پیدا خواهند کرد که آیا دنبال کردن برنامه ساخت سلاح اتمی برایش مفید است یا خیر”.

او با اشاره به دیدار اخیرش با رئیس جمهوری روسیه و ابراز موافقت دیمیتری مدودف با اعمال تحریم های سختگیرانه تر علیه ایران، گفت که چنین چیزی یک سال پیش قابل تصور نبود.

آقای اوباما افزود که “اتحاد بین المللی” به شکلی که در حال حاضر در مورد برنامه اتمی ایران وجود دارد، در گذشته هرگز وجود نداشت.