jeudi 18 mars 2010

صادق زرزا، نماینده حدکا: حزب دمکرات از بخش سبز سکولار جنبش حمایت می‎کند

کوردستان میدیا: در خصوص دیدگاههای نیروهای سیاسی و جنبش سبز، روز یکشنبه، 14 مارس 2010 (23 اسفند 88)، در شهر دلفت هلند سمیناری یکروزه در باره دیدگاه نیروهای سیاسی نسبت به جنبش سبز برگزار گردید.
بنا بر گزارش خبرگزاری کردستان، طی این سمینار صادق زرزا از طرف حزب دمکرات کردستان ایران، ناهید بهمنی از طرف حزب کومله کردستان ایران، رئوف کعبی از طرف سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، علی پورنقوی از طرف سازمان فدائیان خلق ایران، فریدون ابراهیمی از طرف حزب توده ایران، محمد جعفری از طرف جبهه‎ی ملی ایران، شیرین قهرمانی از سوی کمیته‎ی ندا و وحید شعبانی به عنوان فعال دانشجویی به‎طور مفصل مواضع سازمانهای خویش را به نسبت جنبش مردمی پس از به اصطلاح انتخابات 22 خرداد برای شرکت‎کنندگان تشریح نمودند.
در این سمینار نماینده حزب با تشریح مواضع حزب دمکرات و اشاره به مبارزه‎ی 64 ساله حزب دمکرات کردستان ایران برای دستیابی به حقوق ملی و دموکراسی در ایران، اعلام کرد: مردم در شهرهای بزرگ ایران شعار 31 سال پیش حزب دمکرات را تکرار می‎کنند.
آقای زرزا، گفت: ما از همان آغاز روی‎ کارآمدن رژیم جمهوری اسلامی، بر این اعتقاد بودیم که این رژیم با همه‎ی موارد حقوق بشر و هرگونه آزادیی مخالف است و اصل ولایت فقیه اساسی برای نقض همه‎ی حقوق انسانی در ایران است. نامبرده همچنین اعلام کرد، حزب دمکرات از طیف سکولار این جنبش پشتیبانی می‎کند.
نماینده حدکا در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد، برای تحقق ایرانی فدرال که حقوق همه‎ی ملیتهای ایران در آن رعایت گردد، با مدنظر قرار دادن کارنامه 31 ساله‎ی جمهوری اسلامی به این نتیجه می‎رسیم که جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نسیت و تنها مبارزه‎ی برای تشکیل سیستمی فدرال، دموکراتیک و سکولار می‎تواند ایران را از چنگ ظلم و ستم رژیم آخوندی نجات دهد.
قابل ذکر است که اکثر سازمانهای شرکت‎کننده در سمینار فوق بر حامیت از جنبش و تلاش برای تقویت بخش سکولار آن تا سقوط رژیم جمهوری اسلامی متفق‎القول بودند.
همچنین اتحادیه‎ی جوانان دمکرات کردستان ایران در هنلد و کمیته‎ی حزب در آن کشور از جمله شرکت‎کنندگان در این سمینار بودند.

--------------------------------------------------------

اعلام ممنوع الملاقاتی و بی خبری کامل از وضعیت محمد نوری زاد

حمید تکاپو

شبکه جنبش راه سبز (جرس): با گذشت سه ماه از بازداشت محمد نوری زاد، نویسنده و فیلم سازِ منتقد دولت، وضعیت جسمی - روحی وی و همچنین اتهامات وارده به او کاملا نامشخص بوده و هرگونه ملاقات و کسب اطلاع پیرامون این نویسنده منتقد - حتی برای خانواده و وکیلِ وی - غیرممکن می باشد.

مطلب فوق بخشی از اظهارات خانم فاطمه ملکی، همسر این نویسندۀ صریح القلم، در گفتگو با خبرنگار جرس در پنجشنبه آخر سال است.

محمد نوری زاد، سینماگر، نویسنده و بلاگر منتقد عملکردِ دولت و حکومت، عصر روز یکشنبه ۲۹ آذرماه امسال، پس از احضار به دادگاه انقلاب، به اتهام آنچه توهین به "مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" عنوان شده بود بازداشت گردید. این مستندساز و نویسندۀ سالهای نه چندان دور کیهان، که سابقا به اصولگرایی مشهور بود، بعد از سرکوب خونین اعتراضات مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در وبلاگ خود، بارها رهبر نظام، رئیس دولت و رئیس قوه قضاییه را مورد انتقاد و حمله قرار داده و خواستار "عذرخواهی" آنها از مردم و "برکناری احمدی نژاد شده بود.

خانم ملکی، امروز ضمن بیان این نکته که "با گذشت سه ماه از بازداشت ایشان، هیچگونه ملاقات حضوری یا گفتگوی تلفنی با ایشان برقرار نشده است"، عدم تماس و بی اطلاعی فعلی را "کاملا مشکوک" خواند و خاطرنشان نمود "امروز (پنجشنبه) نیز که برای ملاقات مراجعه کردیم، به ما اعلام کردند که ایشان ممنوع الملاقات می باشد."

همسر محمد نوری زاد همچنین محل نگهداری وی را بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین و اتهام یا اتهامات وارده به همسر خود را نیز نامعلوم ذکر کرد و خاطرنشان نمود "حتی وکیل ایشان نیز که برای پیگری پروندۀ احتمالی و وضعیت وی مراجعه نموده بود، متوجه گردید که نه پرونده ای برای نوری زاد تشکیل شده و به چیزی به مراجع قضائی ارجاع گردیده و دلیل آن را نیز عدم همکاری ایشان با بازجویان و درنتیجه عدم ارسال هرگونه گزارشی در این زمینه اعلام کرده اند."

خانم ملکی (همسر نوری زاد) در ادامۀ مصاحبۀ خود منتقدانه خاطرنشان کرد "ما هنوز نمی دانیم جرم یا اتهام ایشان چیست"، "این چه مسئله ای است که ایشان را سه ماه در سلول انفرادی نگاه داشته و خانواده وی را در بی خبری کامل نگاه دارند."

لازم به ذکر است محمد نوری زاد پس از خطبه های نماز جمعۀ ۲۹ خردادِ آیت الله علی خامنه ای، نامه ای سرگشاده خطاب به وی نوشت که یکی از نامه های ماندنی تاریخی خواهد ماند. نوری زاد خطاب به ولیّ فقیه یادآور شد "در طول سالیان دراز، ما هرگز لذت یک روزنامه مستقل و صدا و سیمای مردمی را نچشیدیم، سابقا ما برای دشمن خط و نشان می کشیدیم، حالا کارمان بجایی رسیده است که باید برای بخشی از مردم خودمان خط و نشان بکشیم. این روند کار را بجایی می رساند که در فردای این نظام، جز دشمن، مردمی در کار نباشد..." وی آقای خامنه ای را دعوت کرد تا شاهد "مسئولینی را که به راحتی نوشیدن یک شربت گوارا دروغ می گویند" و کشوری که به "دام روسیه و چین" افتاده است، باشد.

--------------------------------------------------------

سحرخیزخبر داد: اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بنـــد ۳۵۰ اوین در نوروز

حمید تکاپو

شبکه جنبش راه سبز (جرس): عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران که از هشت ماه پیش با وضعیتی نامعلوم در بازداشت و تحت فشارهای مضاعف قرار دارد، از صبح پنجشنبه (۲۷ اسفندماه) دست به اعتصاب غذا زده و خاطرنشان کرده است که زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین نیز، روز اول فروردین (نوروز) دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

عیسی سحرخیز که هفته گذشته از بند انفرادی زندان اوین به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شده است، طی گفتگوئی دو دقیقه ای با خانوادۀ خود و ذکر دلایلی همچون "وضعیت بسیار وخیم بنــد ۳۵۰ و عدم وجود حداقل امکانات زیستی در آن محل، بلاتکلیفی قریب به اتفاق بازداشتی ها، عدم اعزام به مرخصی های استحقاقی و استعلاجی و ..."، از آغاز اعتصاب غذای خود و پیوستن زندانیان سیاسی بند مذکور در اول فروردین (یکشنبه) به این اعتصاب خبر داد.

این نویسنده و فعال مطبوعاتیِ دولت اصلاحات، از ادامه اعتصاب غذای خود تا رسیدن به خواسته های زیر سخن گفت و خاطرنشان ساخت "اعطای مرخصی های استحقاقی به زندانیان، آزدی بی قید و شرط بازداشت شدگان اخیر، لغو یا تقلیل احکام صادره در دادگاههای فرمایشی و همچنین بهبود سریع و ضعیت زندان"، مطالبات این اعتصاب می باشد.

خانوادۀ این بازداشتیِ سیاسی، طی این گفتگوی کوتاه، همچنین از وضعیت بسیار نامناسب جسمی وی آگاه شده و در گفتگو با خبرنگار جرس، نگرانی خود را پیرامون وضعیت او و دیگر زندانیان آن بند اعلام کردند.

سحرخیز وضعیت بند مذکور اوین را، از نظر بهداشتی، داروئی، گرمایشی و تمام موارد، بسیار فاجعه بار خواند و از عدم رسیدگی مسئولین به این معضلات خبر داد.

خانواده سحرخیز در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه "آیا دوست داشتید عزیزتان در آستانه نوروز و عید نزد خانواده به سر می برد؟"، خاطرنشان نمودند "با اینهمه زندانی و بازداشتی بیگناه و جوانان دربند کشورمان، بودن ایشان در حال حاضر هم خون به دل ما می کرد و هم نمی توانست آرامشی واقعی به ما باز گرداند."

این فعال سیاسی- مطبوعاتی که از هشت ماه قبل در بازداشت به سر می برد، کماکان پرونده ای نداشته، تفهیم اتهامی نشده و مسئولین و مقامات قضائی در این زمینه تکلیفی نیز معین نکرده و اطلاعات خاصی هم در اختیار وکیل ایشان (خانم نسرین ستوده) قرار نداده اند.

کماکان تعداد زیادی از بازداشت شدگان حوادث ماههای اخیر، در بازداشتگاههای مختلف کشور به سر می برند.

--------------------------------------------------------

نوروز، عیدِ مردم ؛ جشن مقاومت

نوروز در عین حال، جشن مقاومت است. هر زمان كه خاك این سرزمین از چپاول‌ها به خون رنگین بوده، مردمِ مصیبت‌زده، آن را با شكوه‌تر جشن گرفته‌اند. انگار بغض‌ها نیز در نوروز به خنده می‌شكفد .
***

نوروز، عیدِ مردم

شهرزادنیوز: نوروز نوزایی طبیعت است: تركیدنِ پوسته‌ی سردِ زمستان، جوانه زدنِ طبیعت، رویشِ گیاهان. نوروز بدرودی‌ست با برودت و كهنگی و درودی ست به تازگیها: بشارت آینده. نوروز روزِ نخستِ فروردین است: آغاز بهار .

نوروز در عین حال تحرك زمین است و محرك آنچه و آن‌كس كه با زمین و طبیعت مربوط می‌شود. عظمت این جشن، حكایت از رابطهٌ تنگاتنگ و وابستگی انسان به طبیعت و تأثیرِ اقتصادی آن در زندگی مردم دارد. جشن‌های نوروزی واكنشی‌ست ساده در برابر دگرگونی طبیعت. عمقِ این واكنش به آن حد وسیع است و ریشه در تاریخ دارد كه مبدأش هنوز نامعلوم است. هر قدرت و حاكمیتی از آن به نفع خویش تفسیر و استفاده كرده است. زمانی مُغان اوراد خویش به آن آراستند و زمانی سرودی شد مقدس، جاری بر زبانِ موبدان در آتشكده‌ها. زمانی سروش اهورامزدا به گوشش زمزمه كردند و زمانی دیگر آیات قرآنی.

شاهان كه به قدرت رسیدند، پیدایی آن را با بر تخت نشستن اولین پادشاه ایران مصادف دانستند.(1) خلفا كه بر ایران تسلط یافتند، ابتدا كمر همّت به محوش بستند، برگزاری آن را خلاف شرع دانسته و حتا خرید و فروش اسباب‌بازی برای كودكان، آراستن بازار و خانه را در این روز منع نمودند.(2) و آنگاه كه نتوانستند نیات خویش اعمال كنند، به نامِ "هدیهٌ نوروزی"، در این روز پرداختِ مالیات را بر ایرانیان تحمیل كردند. و چون دیدند كه ایرانیان در خفا این روز را جشن می‌گیرند، لباس مذهب بر تنش كردند و ده‌ها حدیث و روایت از پیغمبر نقل كردند كه: "ای كاش هر روزمان نوروز بود."(3) و گفتند كه خلقتِ آدم در نوروز انجام گرفته و جبرئیل در نوروز به پیامبر وحی نازل نمود.(4) قدرت كه به شیعیان رسید، گفتند: این همان روزی است كه پیامبر علی را بر دوش گرفت تا بت‌های قریش را خرد كند، همان روزی است كه پیامبر علی را به جانشینی خویش انتخاب نمود. همان روزی‌ست كه توفان نوح آرام گرفت، همان روز‌ی‌ست كه قائم بر دجّال پیروز می‌شود و خلاصه این كه: نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.(5)

با انقلاب بهمن 57، جمهوری اسلامی، در ابتدای اقتدارش حتا مخالف عید و تعطیل رسمی آن بود و می‌خواست 15 خرداد و 22 بهمن را جایگزین آن كند.(6) خمینی در اولین پیام نوروزی خویش، در سال 58، حتا سال نو را به مردم تبریك نگفت و نامی از نوروز بر زبان نیاورد. تنها عظمت توده‌ای این جشن بود كه موجودیت آن را بر رژیم تحمیل نمود. و رژیم نیز لباس مذهب بر تن آن نمود تا به نحوی دیگر آن را با مذهب تطبیق دهد.(7) از برگزاری چهارشنبه‌سوری، سیزده‌بدر و دیگر مراسم نوروزی هنوز ممانعت به عمل می‌آید، ولی نه آتش بازی چهارشنبه‌سوری تعطیل شد و نه ترقه‌بازی بچه‌ها و نه بیرون رفتن از شهر در سیزده‌بدر.

نوروز از جمله عیدهایی بوده و هست كه همیشه در حال تغییر و تحّول است. هر سال و با هر رژیم و با هر جوّ حاكم، چیزهایی از آن حذف و یا بر آن اضافه می‌شوند. هیچ عیدی چون پارسال نبود. و هیچ عیدی چون امسال نخواهد بود. اگر زمانی "صد سال به این سال‌ها" می‌گفتند، حالا "صد سال به از این سال‌ها" جایگزین آن شده است.

وفور یا نقصان جشن را در هر ملتی می‌توان محكی برای میزان خوشبختی آن دانست. شادی و سرور را ارتباطی مستقیم با خوشبختی و یا به طور كلی زندگی اجتماعی- اقتصادی مردم است. آنگاه كه مردم آسایش دارند، جشن‌ها نیز رواج می‌یابند. هرگاه غم بر دل‌ها چنبر زند، جشن‌ها نیز از زندگی حذف می‌شوند. واقعیت این است كه مردم ما سده‌هاست كه با جشن بیگانه‌اند. سال‌های سال است كه خنده از لب‌ها پریده. از میان صدها جشن تنها نوروز است كه هنوز خنده بر لب‌ها می‌نشاند. و همین كافی‌ست تا پاسش داریم.

در تاریخ هر ملتی، آن جشنی ماندگار است كه با زندگی پیوندی عمیق داشته است. هیچ جشنِ مقطعی و یا ساخته خودكامگان، پس از مرگشان دوام نیاورده است.

نوروز در عین حال، جشن مقاومت است. هر زمان كه خاك این سرزمین از چپاول‌ها به خون رنگین بوده، مردمِ مصیبت‌زده، آن را با شكوه‌تر جشن گرفته‌اند. انگار بغض‌ها نیز در نوروز به خنده می‌شكفد .

در طول تاریخِ ما، نوروز تنها جشنی است كه در هر زمان، چه آنگاه كه خودكامگان زبان می‌بریدند و از سرها منار می‌ساختند و چه آنگاه كه نوری از امید در دل‌ها می‌درخشید، همیشه مایهٌ امید و شادی بوده است .

نوروز نشانِ پایداری ملت ماست، نشان روزهای تلخ و تار و غارت و تاراجِ اقوامِ بیگانه به این سرزمین. و مقاومت مردم در پناه آن‌.

خیام گوید: "هر كه نوروز جشن كند و به خرمی پیوندد، تا نوروز دیگر عمر در شادی و خرمی گذارد".(8)

حدیثِ آتش و آتش‌افروزی در آخرین چهارشنبه هر سال، ریشهٌ این جشن را تا اولین پله‌های تاریخ این مرز و بوم می‌برد. پاكی آتش به مثابه عنصری پاك‌كننده، نابود‌كننده دیو و اهریمن از محیط خانه و زیست، و پریدن از آن، با شعار "زردی من از تو، سرخی تو از من". سپردن درد و غم و چهره و تن به آتش و پذیرای سلامت و گرمی و شعله و شادی آتش، سیاوش‌وار از آتش گذشتن و آغازی دیگر برای ادامه حیات. افروختن آتش در شب عید (مشعل، فانوس، روشن نگه‌داشتن چراغِ خانه) تا صبح روز بعد هنوز هم پا برجاست. وجود شمع و یا چراغ بر سفره هفت‌سین ادامه آن است كه تا سیزدهٌ نوروز ماندنی‌ست. تطهیر تن و جان با آتش در این ایام خاتمه نمی‌یابد، شستن تن با آب و زدایش آلودگی‌ها و سپس لباسِ نو پوشیدن نیز در نوروز سنت است.

هفت‌سین نیز ریشه در طبیعت دارد. نوروز فراز و نشیب و تغیرات زیادی را شاهد بوده است، ولی هرچه باشد، وجود عناصری چون آب، سبزی، آیینه، چراغ، انار و سیب و ...در رابطه انسان با طبیعت قابل توجیه است. از آن گذشته، گذراندنِ سیزدهٌ نوروز در دل طبیعت، باز نشانی‌ست دیگر از سپاسگزاری انسان از طبیعت.

مراسم نوروزی در كل بازتاب ذوقِ ایرانیان در هزاره‌هاست. یادگاری‌ست از خواست‌ها، آرزوها و امیال مردم .

نوروز جشن شادی زمین است، لبخند آفتاب و رقص آسمان. نوروز از آفتاب گرما می‌گیرد و از بهار شور و هیجان. احساس زیبایی را طبیعت به انسان ارزانی می‌دارد: شكوفه، جوانه، گل، بوی بهارانهٌ خاك، طبیعتِ باران‌شسته و پاك. حیاتِ دوباره . نوروز را پاس بداریم كه امروز یك نیازِ حیاتی‌ست، یك جشن همگانی‌ست.

می‌گویند نوروز روز آفرینش انسان است. بگذار اولین روز بهار، روز اول آفرینش باشد، بگذار همه هستی ما در این روز بشكفد. و این، همین، مبارك باد.

پانویس‌ها:

1 - برای اطلاع بیشتر در این مورد به شاهنامه فردوسی، نوروزنامه خیام و... رجوع شود.

2 - برای اطلاع بیشتر به كتاب كیمیای سعادت نوشته امام محمد غزالی رجوع شود.

3 - به نقل از آثارالباقیه، ابو ریحان بیرونی، ترجمه اكبر داناسرشت.

4 - مجلسی، سماء والعام، به نقل از جعفر صادق.

5 - مجلسی، بحارالانوار، جلد چهارم، به نقل از جعفر صادق.

6 - به نقل از مهدی بازرگان، مقاله نوروز 58 تهران، آدینه شماره 55-56، نوروز 70.

7 - مانورهای گوناگون رژیم در طی 19 سال از عمر آن، در برابر نوروز، حكایت از عقب‌نشینی گام به گام حاكمیت در مقابل و مقابله با نوروز است.

8 - به نوروز‌نامه رجوع شود.

--------------------------------------------------------

بیانیه فعالان حقوق بشر در ایران در خصوص هجمه های اخیر

سناریوسازی حکومت ایران / بیانیه تحلیلی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در خصوص هجمه های اخیر

حکومت ایران با سابقه 28 بار محکومیت بعنوان یک ناقض حقوق بشر در سازمان ملل متحد، همواره بعنوان یکی از شناخته شده ترین ناقضان این حقوق در دنیا با چالشی جدی در زمینه استانداردهای رعایت حقوق انسانی روبه رو بوده ، این چالش که با کم توجهی جامعه بین المللی و فقدان اراده رفع آن در حکومت ایران مستمر شد، با برجسته تر شدن اعتراضات مردمی طی وقایع اخیر و افزایش توجه جامعه بین الملل، در کنار چالش هسته ای، به مثابه جبهه ای که در موضوع حقوق انسانی میتواند دولت ایران را تحت فشار جدی بگذارد برجسته شد.

دولت ایران برای عبور از این بحران تازه به اقدامات تازه ای روی آورده که هجمه بی سابقه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و گروه های دیگر نظیرسازمان ادوار، شورای دفاع از حق تحصیل، کمیته گزارشگران حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان، دفتر تحکیم وحدت، انجمن های اسلامی دانشگاههای مختلف، کانون مدافعان حقوق بشر، کانون صنفی روزنامه نگاران و گروههای دیگر اجتماعی بعنوان قربانیان این تنها در همین چارچوب در طی ماههای اخیر مورد برخورد و هجمه قرار گرفتند.
برای تشریح کامل این موضوع سعی شده است در سطور ذیل به ریشه ها و دلایل این برخورد بصورت اجمالی پرداخته شود.
عمده زمینه گسترش تخریب ها و اتهام زنی های حکومت ایران برعلیه مدافعان حقوق بشر و فعالان حوزه سایبر را می توان دلایل ذیل دانست :

با این تحلیل دستگیری فعالین غیر سیاسی از حوزه های مختلف ، زنان ، دانشحویان ، هنرمندان و ... در دستور کار قرار گرفت . 1- پس از تغییر در ساختار سیستم امنیتی کشور که پیش تر به صورت مفصل در گفتگویی با سخنگوی مجموعه تحت عنوان "تحلیل فضای امنیتی کشور" منتشر شده بود، عنوان شد که سیستم امنیتی ، پس از انتخابات و بعد از هژمونی اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر نهاد های امنیتی کشور به این نتیجه رسید که با توجه به جنس اعتراضات و پایگاههای مردمی آن ، جریانات اجتماعی و همچنین فعالان حقوق بشری و مدنی ، آسیب زا تر از جریانات سیاسی برانداز هستند . چرا که به دلیل فضای بسته سیاسی در ایران عملا فعالیت سیاسی دور تسلسل باطلی است که نتیجه عملی در بر نخواهد داشت . اما فعالین اجتماعی ، سازمان ها و ان جی او های غیر سیاسی به دلیل ریشه داشتن در توده های اجتماعی و دوری از بازی قدرت ، در جنبش حقوق شهروندی جاری، توان آگاه سازی و همچنین سازماندهی لایه ها ی مختلف اجتماعی را برای رسیدن به مطالبات شان دارند .

2- آسیب دیدن وجه افسانه ای سیستم امنیتی ایران با بیرونی شدن ضعف های آن
پس از آغاز اعتراضات مردمی و عدم توانایی نیروهای نظامی و امنیتی برای متوقف کردن این اعتراضات، این موضوع به شدت به وجه نیروهای امنیتی و پلیسی ایران آسیب زد.
از سویی تاثیر رسانه های داخلی وابسته به دولت به دلیلی عدم اعتماد ملی به این رسانه ها ناچیز بود ، انتشار فیلم ها و عکسهای متعدد از غافل گیری نیروهای امنیتی ، اننتظامی و بسیجی در دست مردم ، و انتشار آن به توسط رسانه های مستقل و آزاد ، ناتوانی این نیرو های را در کنترل امور بیش از پیش نمایان میکرد .
از این رو تحریف واقعیت ها ، دروغ پردازی و روایات نادرست و بزرگ نمایی خبر هایی نظیر بازداشت عبدالمالک ریگی، متلاشی شدن تیم های مسلح و ... تبلیغات فراوان در خصوص آنها برای ترمیم این وجه در دستور کار قرار گرفت .

3- ضعف جدی نهادهای امنیتی ایرانی در حوزه سایبر
علیرغم تلاش دولت ایران در مورد کنترل و مسدود کردن تمامی مجاری خبری و اطلاع رسانی، کماکان فضای نت بعنوان مهمترین ارگان خبری و ارتباطی معترضان ایرانی زنده مانده است .
عدم دستیابی به موفقیت در این باب، به زیر سئوال رفتن توانمندیهای تکنیکی نیروهای امنیتی حکومت ایران درحوزه سایبری منجر شد. انتشار شایعه نادرست بودن ادعاهای تیم سایبری سپاه در باره نحوه نفوذ و متلاشی کردن پایگاه های اینترنی نظیر وبسایت های پورنو ایرانی و یا پروژه دارکوب و غیره نیز بیش از پیش این توانمندی ها را زیر سئوال برد.
اما تکرار مجدد همان ادعااز سوی حکومت ایران در خصوص حمله سایبری و جنگ تکنیکی و نهایتاَ کنترل پایگاه های اطلاع رسانی مجموعه باعث گردید تا پرده از واقعیت افتاده و میزان واقعی توانمندی نهاد های امنیتی در این حوزه مشخص گردد .

4- نگرانی از لغو تحریمهای اینترتی ایران توسط آمریکا
لغو تحریمهای اینترنتی و صادرات برخی نرم افزارها به ایران از سوی آمریکا که به گردش آزاد اطلاعات در ایران کمک می کند موجب نگرانی نیروهای امنیتی ایران شد .
حکومت برای کنترل فضا در آینده اقدام به ایجاد فضای بی اعتمادی نسبت به نرم افزار های عبور از فیلترینگ نموده و همچنین زمینه را برای پیگیری قضایی استفاده کننده گان و همچنین ناشران این محصولات آماده میکند .

5- تقویت و توسعه جبهه حقوق بشر، جدی تر شدن چالش حقوق بشری
در عصر رسانه و قدرت افکار عمومی، اطلاع مردم دنیا از آنچه در حوزه نقض حقوق بشر بر مردم ایران می گذرد موجب جلب حمایت آنان و افزایش فشار بر دولت ایران برای رعایت حقوق انسانها شده است.
این مهم در کنار تلاش گسترده مدافعان حقوق بشر موجب تقویت جبهه مدافعان حقوق بشر در امر همبستگی با مردم ایران شده . از سویی تلاش ایران به عنوان عضو حقوق بشری سازمان ملل متحد ، تحت تاثیر آگاه سازی جامعه جهانی نسبت به واقعیت حقوق بشر در ایران ، به توسط همین گروه ها است .

6- منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات در چهارشنبه سوری
نظر به اهمیت این روز به دلیل جنس خاص آن برای جریان معترض در ایران، و نگرانی دولت ایران در خصوص این موضوع، تلاش بی سابقه ای برای جلوگیری از بروز اعتراضات در این روز با توسل به برنامه های فیزیکی و روانی شکل گرفت. یکی از این برنامه ها جنجال رسانه ای و خبری بود که منجر به انحراف افکار عمومی می شد.

چرا مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران انتخاب شد : نظر به اینکه مدافعان حقوق بشر به فعالیتهای علنی، مسالمت آمیز و خارج از تمامی ایدئولوژیها و دسته بندی های حزبی و سیاسی می پردازند، بنابراین در یک شرایط پلیسی آسیب پذیرترین لایه در بین فعالان محسوب می شوند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بعنوان یک گروه جوان، خوشنام و در حال گسترش با حداقل چهارسال سابقه فعالیتهای علنی و در عین حال گمنام بودن بسیاری از اعضای آن که از بار هزینه برخورد با آن برای سیستم امنیتی کم میکرد، گزینه مناسبی برای سیستم امنیتی بود.
فعالیت های بین المللی اعضای مجموعه ، حضور چندین باره در سازمان ملل متحد به عنوان شاهد و گزارشگر حقوق بشر، ارتباط با سازمانها و گروه های مختلف حقوق بشر معتبر دنیا و ارائه آخرین گزارشات و تحلیل های نقض حقوق بشر در ایران و .... چهره دیگری از مجموعه بود که در تخریب آن میتوانست دست آورد مناسبی برای دستگاه امنیتی محسوب شود. .

از دیگر دلایل برای قربانی کردن این مجموعه باید به موارد ذیل اشاره کرد
• جدی تر شدن چالش حکومت ایران در حوزه حقوق بشر در عرصه بین الملل با توجه به مواردی که شمرده شد و تلاش مجموعه برای هدایت این چالش در قالب بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران.
• تضعیف نیروهای سنتی حامی حکومت در حوزه حقوق بشر اعم از حامیان خارجی یا جریانات وابسته ای که سعی میکردند با به انحراف بردن توانمندی های جامعه بین الملل در موضوع انتقال اراده آنان از حرف به عمل در حوزه مقابله با ناقضان حقوق بشر به کم کردن هزینه ها برای حکومت ایران بپردازند و فعال بودن مجموعه در قبال زدودن این موانع.
• تلاش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در کنار تمامی نیروهای مدافع حقوق بشر برای ممانعت از عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و در عین حال عزم جدی ایران برای عضویت در این شورا جهت عبور سطحی از بحران حقوق بشر جاری.
• اعلام رسمی و جسورانه استراتژی مجموعه، مبنی بر اینکه تنها راه مقابله با نقض حقوق بشر در ایران" افزایش هزینه و تحت فشار قرار دادن حکومت است"، و در این خصوص به صدور بیانیه و موضعگیری های فاقد ضمانت اجرایی جامعه بین الملل معترض شده و خواستار اقدامات جدی تری که منافع ناقضان حقوق بشر را به صورت جدی هدف قرار می دهد شد.
• تن ندادن مجموعه به خواست دستگاه امنیتی مبنی بر انصراف از حضور در نشست ژنو و معلق کردن فعالیت های بین المللی خود، به طوریکه این مجموعه پس از دریافت تهدیدات ناچاراً در متن سخنرانی نماینده خود در نشست ژنو عینا ذکر کرد " لازم می دانم پیش از پایان سخنانم اشاره کنم، سازمان ما برای عدم حضور در این نشست توسط دستگاه امنیتی ایران تحت فشار قرار گرفته بود، اما گروه ما با اطلاع از انتقامی که دستگاه امنیتی با بازداشت اعضای سازمان یا خانواده های آنان یا برخوردهای دیگر خواهد گرفت، تصمیم گرفت در این نشست حاضر شود و همه فعالان حقوق بشر و جامعه بین الملل را برای حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران به کمک بطلبد"

سناریو جاری شد
با توجه به شرایط اجتماعی و همینطور تحلیل سیستم از انتخاب درست خود، برای اجرای سناریو، اقدامات خود را سازمان داد.

بازداشت اولیه
مجموعه، در تاریخ های بعد از 11 اسفندماه طی اطلاعیه هایی از بازداشت فعالان حقوق بشری که در اکثر موارد بعنوان همکار سابق (بعضا همکاران سه سال قبل) و نه اعضا خود از آنان یاد کرد خبر داد.
تقریبا اکثریت مطلق این افراد که دارای سوابق روشن مدنی بودند، در زمان بازداشت هیچگونه عضویتی در این تشکل نداشتند و بعضا حتی چند سال بود که به فعالیت خاصی نمی پرداختند، حتی بسیاری از اسامی که به نام اعضای این مجموعه از سوی رسانه های نزدیک به دولت اعلام شد را این مجموعه نتوانست شناسایی کند و این خود بر گستردگی این سناریو گواهی می دهد.

گروگانگیری و ورود به حریم شخصی
در تاریخ 16 اسفندماه خبرگزاری هرانا در گزارشی تحت عنوان "بازداشت خواهر به دلیل فعالیت برادر" از بازداشت خواهر کیوان رفیعی (دبیرکل سابق مجموعه) گزارش داد. که فارغ از مجموع وقایع پنهان مانده از دید افکار عمومی از آن با عنوان گروگانگیری در متن گزارش یاد کرد . نیروهای امنیتی پیش تر بدون اشاره به نوع اقدام نسبت به این برخوردها به مسئولین مجموعه هشدار داده بودند ، آنان کامپیوتر شخصی خواهر کیوان رفیعی و تعدادی دیگر از کامپیوترهای شخصی خانواده های اعضا را در همان شب همراه خود بردند.

اخلاق و مانور تبلیغی
نهادهای امنیتی از این موضوع مطلع بوده اند که انتشار نام مجموعه در هر حالتی موجب جلب توجه افکار عمومی خواهد شد و این موضوع با توجه به توانمندیهای گروه می تواند به توسعه و تقویت آن بیانجامد ، بنابراین برای آنکه هم اهداف خود را پیش برده باشند و هم از دست آوردهایی این چنینی جلوگیری کنند ، حریم شخصی افراد را با زیرپا گذاشتن اصول اولیه قانونی ، انسانی و اخلاقی و با استفاده از شیوه های جعل تصاویر، تحریف، تفسیر به رای و اعمال افکت های صوتی و تصویری دستمایه تبلیغات خود به قصد تخریب وجه این گروه قرار دادند .
اکثریت مطلق اطلاعاتی که به صورت غیر اخلاقی در نمایش های تلویزونی روزهای اخیر منتشر شده است ، اطلاعات خصوصی افرادی است که با روایتی متفاوت و در بسیاری از مواقع دروغ ، تلاش شده تا به عنوان سند فساد اخلاق، وابستگی و جاسوسی و... به فهم و درکا فکار عمومی تزریق شود.
تهیه کننده گان این برنامه ها تلاش فراوانی داشته اند که انتشار عکس ها و فیلم های شخصی ، افراد را نمایانگر قدرت اطلاعاتی و میزان تسلط خود بر تمامی امور معرفی بکنند. در صورتی که بسیاری ازاین اطلاعات هیچ گاه پنهانی نبوده است. به جر موارد جعلی و یا خصوصی هر کس با جستجویی ساده موتورهای جستجوگر اینترنتی ، و یا رجوع به وبسیاست های شخصی افراد میتواند همه این اطلاعات را مشاهده کند . بخش خصوصی تر این اطلاعات نیز عموماَ اطلاعاتی بوده که افراد برای خانواده شان ارسال کرده بودند و پس از دستگیری اعضای خانواده و توقیف کامپیوتر های شخصی شان ، از آنها استخراج شده است .
بجاست یادآوری کرد، طبق اصل بيست و دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حيثيت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص ازتعرض مصون است مگر درمواردي كه قانون تجويز كند. قانونی که مجریان آن با حضور در برنامه های تلویزیونی از نقض آن حمایت کردند. و رسانه ملی! میلیاردها تومان هزینه و زمان خود را برخلاف قانون به انتشار تصاویر شخصی افرادی که بعضا هیچ فعالیت سیاسی یا غیره نداشته اند گذاشت.

سناریو تیم سایبری! سپاه پاسداران
نتیجه برسی تیم فنی مجموعه نشان میدهد که مختل شدن فعالیت وبسایت های مجموعه هک و یا نتیجه کار فنی و تکنیکی مبتی بر علم شبکه مجازی نبوده ، بلکه حاصل کار اطلاعاتی فیزیکی بر روی دستگیر شدگان بوده است
نظر به اینکه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک گروه داخلی محسوب میشود ، بنابراین حتی سرویس دهندگان و همکاران فنی آن نیز در داخل کشور به سر می برند، نیروهای امنیتی از طریق دستگیری یکی از همکاران فنی، شکنجه وی و تخلیه کامپیوتر وی، به رمزهای عبور وب سایتهای مجموعه دست یافته و با استفاده از رمزهای عبوری که به این شکل به دست آمده بود، دو اشتراک مجموعه که جمعاً 6 سایت که 29 آدرس را داشت از کار انداختند.
آنها با ورود به بخش مدیریتی و تغییر ان اس (NS) دومین ها و در بر خی از موارد فوروارد آنها به روی دومین گرداب ، آنها را از دسترس خارج کردند.
موضوعی که رسانه های حکومتی بسیار تلاش کردند به توانمندی های سایبری سپاه پاسداران! ارتباط دهند، در حالیکه هیچ هکی با مفهوم علمی یا شکل کاری به نام جنگ سایبری صورت نگرفته است.

تبلیغات برای دور کردن افکار عمومی از چهارشنبه سوری
در آستانه چهارشنبه آخر سال، قسمت اصلی این سناریو کلید خورد و تبلیغات وسیعی با موضوعات متعددی از "تیم جنگ سایبری آمریکا شکست خورد" تا "انهدام بزرگ شبکه جاسوسی" و امثالهم به راه افتاد. لیست وب سایتهای مجموعه بعنوان سایتهای منهدم شده بعنوان عیدی! به مردم ایران اعلام شد. روزنامه های زیادی این موضوع را تیتر کردند.
ویدئویی در این رابطه به صورت مکرر از رسانه ملی! پخش شد و نشست های متعدد رسانه ای، اعلام تشکر 200 تن از نمایندگان مجلس، بیانیه دادستانی عمومی و انقلاب تهران، در کمترین زمان ممکن و در هماهنگی با هم منتشر شد. دهها موضوع با مطالب متضاد از سوی رسانه های حکومتی در این باب تاکنون انتشار یافته است.
همانطور که اشاره شد، منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات آخر سال که قسمتی از راهبری پایان دادن به اعتراضات مردمی از سوی نیروهای امنیتی است از عمده ترین اهداف این سناریو بود.

ایجاد احساس ناامنی در فعالان خارج کشور
نشان دادن نقشه و علامت زدن محل های سکونت افراد، نشان دادن تصاویری که فرد برای خانواده ارسال کرده است بدون ارائه توضیحات، به قصد القای توانمندی های نیروهای امنیتی ایران در تعقیب و مراقبت فعالان خارج کشور.
بدون ارائه اسناد، اعلام پیگیرد افراد مستقر در خارج کشور مجموعه از طریق پلیس بین الملل! به طوری که تلاش می کند به مخاطب القای مستند بودن و جاری بودن چنین موضوعی را بدهد.
جمله موارد فوق، تنها برای ایجاد احساس ناامنی در فعالان خارج کشور و القای اینکه سیستم امنیتی ایران از توانمندی رصد منتقدان خود و القای اینکه در هر نقطه دنیا فاقد امنیت خواهید بود است.

اسناد
دستگاه امنیتی با استفاده از تبلیغاتی که برای مخاطب ادعاهای برپایه استنادات محکم را تداعی میکند، اتهامات گسترده ای را به این مجموعه وارد می کند اما و در واقع در هیچ یک از ادعاهای صورت گرفته تاکنون سندی برای صحت گفتار ارائه نداده است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بعنوان یک گروه معتقد و مدافع حقوق بشر با هویت ثبت شده، در اطلاعیه پیشین هرگونه وابستگی به هر گروه و جریانی و همینطور دریافت امکانات از هر گروه یا جریانی اعم از حقوق بشری یا سیاسی را قویاً رد کرده و رد می کند. این مجموعه هیچ فعالیتی به جز رعایت استانداردهای حقوق بشری تاکنون نداشته است.

شرایط فعلی
مجموعه از آذرماه امسال با زیر نظر گرفتن و رصد کردن تحرکات مشکوک نهاد های امنیتی و با تحلیل شرایط و جنس فعالیت این نهاد ها ، به این نتیجه رسید که طرح برخورد و حذف گروه های فعال در حوزه های مختلف اجتماعی در دستور کار نهاد های امنیتی قرار دارد . از این رو مجموعه به جهت حفظ امنیت اعضاء و همچینن دوری از گزند های احتمالی درفضای پلیسی حال حاضر کشور اقدام به اتخاذ تغییراتی اساسی کرد.
از این رو نهاد امنیتی با دستپاچگی و به جهت کنترل شرایط ، و از دست ندادن باقی مانده داشته های اطلاعاتی، به صورت کور کورانه اقدام به دستگیری افراد محتلف ، همکاران سابق یا اساساَ بی ربط با مجموعه ، تحت نام مجموعه نمودند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران معتقد است سناریوسازی دستگاه امنیتی ایران نه تنها خللی در عزم اعضا و مانعی در راه تداوم فعالیت های این گروه محسوب نمی شود بلکه با اعتقاد به توان تبدیل تهدیدات به فرصت ها، به تقویت بنیان و توانمندی ها و تداوم راه خود بدون خروج از استانداردهای مسئله حقوق بشر خواهد پرداخت.

کنفرانس خبری
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به دلیل گستره اتهامات وارده، لزوم تنویر افکار عمومی، شفاف سازی، بیان حقایق و جزئیات این سناریو قصد دارد تا اسناد و پاسخ خود را در مقابل اتهامات بی سند دولت ایران طی یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه مورخ 22 مارس (2 فروردین) به رسانه های جمعی ارائه دهد. حضور در این کنفرانس برای عموم آزاد است (اطلاعات بیشتر را در سایت دنبال کنید)

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
27 اسفندماه 1388

--------------------------------------------------------

اوباما خواستار "مجازاتهای تهاجمی" علیه حکومت تهران شد

رادیو فرانسه: رئیس جمهوری آمریکا خواستار "مجازات های تهاجمی" علیه جمهوری اسلامی ایران شد تا هم از دسترسی این دولت به سلاح اتمی جلوگیری کند و هم مانع مسابقۀ تسلیحات اتمی در منطقه شود. باراک اوباما تأکید کرد که موافقت جامعۀ بین المللی را برای منزوی کردن حکومت تهران به دست آورده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستار "مجازات های تهاجمی" علیه جمهوری اسلامی ایران شد تا هم از دسترسی این کشور به سلاح اتمی جلوگیری کند و هم مانع مسابقۀ تسلیحات اتمی در منطقه شود.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود که "موافقت جامعۀ بین المللی را برای منزوی کردن" رژیم اسلامی تهران به دست آورده است.
او که این سخنان را در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "فاکس نیوز" ایراد می کرد، در جای دیگری از اظهاراتش افزود : "همانطور که می بینیم، دغدغۀ بیشتر حکومت اسلامی ایران جلوگیری از دستیابی مردم این کشور به حقوق انسانی و دموکراتیک خود است تا حل مسألۀ اتمی خود از راه دیپلماتیک."
رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه متذکر شد که اولویت حکومت وی بازداشتن دولت ایران از توسعۀ فن شناسی اتمی نظامی است.
او تأکید کرد : "اگر چه این مسأله ایست دشوار، اما مسأله ایست که باید آن را حل کنیم. زیرا، اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، به طور بالقوه شاهد مسابقۀ تسلیحات اتمی در خاورمیانه خواهیم بود که شدیداً برای منافع آمریکا در زمینۀ امنیت ملی زیان آورد است."

همزمان با سخنان رئیس جمهوری آمریکا، مدیر سیاسی وزارت امور خارجۀ این کشور، ویلیام برنز، بر اضطراری بودن مواجهه با برنامۀ اتمی ایران از نظر واشنگتن تأکید کرد و گفت که رویکرد روسیه در قبال پروندۀ اتمی ایران رضایت بخش است.
ویلیام برنز که این سخنان را در مصاحبه با روزنامه نگاران و به هنگام همراهی کردن وزیر خارجۀ آمریکا، هیلاری کلینتون، به روسیه ایراد می کرد، همچنین گفت که "وقت آن رسیده که پی آمدهای رفتار تهران نشان داده شود."
یک مقام دیگر دولت آمریکا که نخواسته نامش شود گفته است که "زمینۀ تفاهم میان آمریکا و روسیه بر سر ایران رو به گسترش است و دو کشور به طور مؤثر با یکدیگر همکاری می کنند."
همین منبع افزوده است : اگر چه جستجوی مجازات های جدید بین المللی علیه تهران روندی پیچیده است، اما دو کشور آمریکا و روسیه در وضع و اعمال آنها منافعی مشترک دارند.

--------------------------------------------------------

گزارش خبرگزارى فرانسه از سخنان اوباما در باره رژیم

خبرگزاری فرانسه: باراک اوباما رئيس جمهور آمريكا بر ضرورت جلوگيرى از دستیابی رژيم تهران به بمب اتمى تاكيد كرد و گفت، خنثى كردن برنامه هسته ای اين رژيم يكى از بالاترين اولويتهاى دولت او است. رئيس جمهور آمريكا كه با فاكس نيوز مصاحبه مى كرد، متعهد شد كه هيچ گزينه ای از روى ميز برداشته نشود. اين اظهارات اشاره آشكارى به گزینه نظامى به عنوان آخرين راه حل در صورت شكست گزینه ديپلماسى است، اما اوباما قول داد كه به تلاش براى حل مسالمت آمیز اين بحران ادامه دهد.

--------------------------------------------------------

روز ستایش شهیدان و تجدید عهد با آنان

جعفر پویه

جشن چهارشنبه سوری با وجود همه بگیر و ببندهای دستگاه سرکوبگری رژیم با توسل به فتوای ولی فقیه درمانده آن، توسط مردم با شکوه برگزار شد. صدای ترکیدن ترقه های شادی غوغاگران و ستایشگران نور و روشنایی، ترس و وحشت شب پرستان و دیو و دد عمله استبداد را صد چندان کرد. آنانی که شادی مردم را بر نمی تابند و بیش از سی سال است جشنهای ملی ما را با هزار و یک دلیل نحس و بی بتگی خود نهی می کنند، در مقابل شوق مردم برای برپایی جشنهای ملی‌شان، سکه یک پول شده اند.

بوی بهار می آید و همراه با ترنم زمین در آغاز فصل به شکوفه نشستن، مردم خود را برای عبور از زمستان آماده کرده اند. مرگ سرما و یخبندان، فصلی که سیاهی زغالش بر چهره بسیاری از هم اکنون پیداست را به فال نیک می گیرند و در مقدم بهار با ساز و سرود، جنبش اجتماعی خود را از تند پیچ دیگری عبور می دهند. اما چاره جویی استبداد برای درافتادن با این عبور ناگزیر، نه تنها راه به جایی نمی برد بلکه، ستایشگران نور و سرزندگی را همراه با وزش نسیم بهاری پر اراده تر می کند.

امروز، پنج شنبه تلاشگران جنبش اجتماعی و برپادارندگان جشن و سرور آتش در شب چهار شنبه سوری، یاران خود را فرا می خوانند تا در آخرین پنج شنبه سال بر مزار شهیدان گردهم آیند. تلاشگران جنبش اجتماعی برای ستایش از آنانی که جان خود را فدای نور و روشنایی آزادی کردند، گرد می آیند تا با صدایی بلند بگویند که از یاد نمی برند که در این راه کسانی بودند که امروز جایشان در صف اول جنبش خالی است. آنان شادی و سرزندگی بهار نو رسیده را با کشتگان خود قسمت می کنند تا دلهای به عزا نشسته را نوید دهند که در بهار آزادی مردم، شایستگی فرزندان دلیرشان هرگز فراموش نخواهد شد.

آنان گرد می آیند تا مادران و پدرانی که در کنار سفره هفت سین امسال شان سین سهراب خالی است را تسلا دهند و بگویند هزاران سهراب دیگر فرزندان آنان هستند. نداهای سرود خوان بر گور ندای به خون خفته مردم جمع می شوند تا به آنها که جنبش به نامشان سربلند است ادای احترام کنند. هزاران جوان دلیر در پیش پای مادران و پدران داغدار به احترام بر می خیزند و در مقدم بهار در کنار گور فرزندان مردم گواهی می دهند که استبدادیان را عمری نخواهد بود.

این جنبش با نام و یاد فرزندان دلیر خود سربلند است. چه آنانی که از دهه 60 تا کنون در بهشت زهرا غنوده اند و چه آنهایی که در خاوران و دیگر گورهای بی نام و نشان در جای جای میهن مخفیانه دفن شدند. امروز، پنج شنبه روز ستایش از فرزندان دلیر مردم ایران است که در راه آزادی و سربلندی مام میهن جان عزیز خود را هدیه کردند تا جنبش مردم استوار و سربلند تند پیچ های سخت را به سلامت عبور کند.

به خاوران می رویم، به بهشت زهرا و در گورستانهایی که عزیزان مان در آن غنوده اند گرد می آییم، در برابر جانهای عزیزی که از دهه 60 تا کنون در مبارزه و ایستادگی در برابر دیو ستمگر استبداد مذهبی قد علم کردند و بر خاک افتادند سر تعظیم فرود می آوریم. همراه با دیگر فرزندان رشید مردم در گورستانهای میهن بر مزار فرزندان و عزیزان دلیر خود گرد می آییم و با شهیدان پیمان می بندیم که تا نابودی دیو استبداد و تا روفتن سین ستم ولایت فقیه از سفره میهن از پای نخواهیم نشست.

--------------------------------------------------------

پيام آخوند طبسی به مناسبت حضور رهبر قاتل در مشهد ‌ ‌

روزنامه آفتاب یزد: واعظ طبسي به مناسبت تشريف‌فرمايي رهبر معظم انقلاب در ايام نوروز به مشهد مقدس پيامي صادر كرد. به گزارش ايسنا، متن پيام نماينده ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي به اين شرح است: حمد و سپاس خداوند متعال را كه بهار ديار خراسان همواره آكنده از شميم ولايت است و اين سرزمين مقدس كه مضجع مطهر و منور هشتمين ستاره تابناك آسمان امامت و ولايت، حضرت علي بن موسي الرضا(ع) را همچون نگيني دربرگرفته، ملجاء و پناهگاه عاشقان و ارادتمندان آن ولي خداست و همواره عيد نوروز، ما مفتخر به حضور ولي امر امت اسلام و امام جامعه اسلامي هستيم. امروز كه نظام مقدس جمهوري اسلامي در حال گذر از حساس‌ترين برهه‌هاي تاريخ است و پرچم آزاديخواهي و عدالت‌گستري را بر محور دين الهي و معارف اسلامي در فضاي جهاني به اهتزاز درآورده، بار ديگر عطر نفس امام راحل و شميم روح‌نواز ولايت و امامت در فضاي پايتخت معنوي ايران اسلامي و جهان اسلام پراكنده مي‌شود و امت شهيدپرور و هميشه در صحنه ايران اسلامي، عهد خود را با آرمان‌هاي امام راحل و انديشه‌هاي ولي امر مسلمين جهان تجديد مي‌كنند. خداوند متعال را بر اين توفيق سپاس مي‌گوييم و به همين مناسبت از مردم مومن و انقلابي مشهد مقدس و زائران بارگاه ملكوتي حرم مطهر رضوي به خصوص حضرات آيات عظام، علماي اعلام و روحانيت معظم و خانواده معزز شهدا و ايثارگران، دانشگاهيان، اصناف، به‌ ويژه جوانان و نوجوانان و عموم خواهران و برادران ايماني دعوت مي‌كنم كه روز يكشنبه اول فروردين 1389 ساعت 15:30 در مراسم ديدار با امام راحل(قدس سره)، رهبري نظام اسلامي و شهيدان گرانقدر در جوار مضجع مقدس حضرت علي بن موسي الرضا(ع) در صحن جامع رضوي بار ديگر دشمنان اسلام و انقلاب را نااميد و بركت سال جديد را افزون گردانند. ‌ ‌

--------------------------------------------------------

تجمع خانواده های دستگیرشدگان چهارشنبه سوری مقابل اوین

تجمع خانواده های دستگیر شدگان روز چهارشنبه سوری مقابل زندان اوین
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،صبح امروز تعداد زیادی از خانواده ها و بخصوص خانواده های دستگیر شدگان چهارشنبه سوری در مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی عزیزان خود شدند.
روز پنجشنبه 27 اسفند ماه تعداد زیادی از خانواده ها و بخصوص خانواده های دستگیر شدگان روز چهارشنبه سوری از ساعت 08:00 صبح مقابل زندان اوین تجمع کردند و بر آزادی عزیزان خود پافشاری می کنند.
برخورد بخش اداری زندان اوین که در حال حاضر بازپرسان امنیتی در آن مستقر هستند با خانواده وحشیانه و غیر انسانی است. آنها به خانواده هایی که برای مطلع شدن از عزیزانشان مراجعه می کنند نه تنها جواب نمی دهند بلکه آنها را تهدید به بازداشت می کنند. یکی از مامورین که دربان آنجا است در مواردی به خانواده ها فحاشی می کند و سعی در ایجاد درگیری فیزیکی با آنها دارد. جو بسیار متشنجی در آنجا حاکم است و خانواده ها هنگامی که تهدید به بازداشت می شوند با فریاد به آنها می گویند : بازداشت کنید، برای ما دیگر فرقی نمی کند ما را از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر منتقل می کنید.در آنجا حداقل در کنار عزیزانمان هستیم .
بر اثر پافشاری و ایستادگی خانواده ها تعدادی از دستگیر شدگان روز چهارشنبه سوری آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند. ولی هنوز تعداد زیادی از آنها در بازداشت بسر می برند.
بنابه گفته شاهدان عینی چهار اتوبوس از دستگیر شدگان چهارشنبه سوری به زندان اوین منتقل شده اند که تعدادی از آنها را به بند 209 و تعدادی دیگر به قرنطینه و بند 240 منتقل شده اند.هنوز از وضعیت وشرایط اکثر آنها خبری در دست نیست و خطر شکنجه های روحی و جسمی توسط بازجویان وزارت اطلاعات آنها را تهدید می کند.

27 اسفند 1388 برابر با 18 مارس 2010

--------------------------------------------------------

پاسداران: جزئیاتی از فعالیت های دلال رابطه با آمریکا در ایران

سایت جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: جزئیاتی از ورود هوشنگ امیراحمدی دلال رابطه با آمریکا و گفتگوهای وی بدست آمده است.
هوشنگ امیراحمدی که چند روز پیش وارد ایران وسپس به زادگاه خود در روستای شیخ نشین شاندرمن رفته است، در جمع اقوام و بستگان خود اعلام داشته است: من از سید حسین خمینی پاکترم او چندی پیش به خارج از کشور آمده و با سران کشورهای عربی و امریکا دیدار و با اتفاق آنان . . . ولی من خودم را نفروخته ام. من اصل ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول دارم ولی تز و نحوه تفکر اتشان را قبول ندارم برای اینکه اینها همیشه باخته اند ولی توانسته اند که بمانند و بقای خود را حفظ کنند. ایران نظامی دیکتاتوری است.
وی در خصوص رابطه ایران با آمریکا اظهار داشت : رابطه ی ایران و امریکا به نفع ایران است ولی امریکا برای برقراری رابطه با هر کشوری شرط هائی دارد که مهمترین این شرط‌ها داشتن پایگاه نظامی در آن کشور است!.
نامبرده در خصوص شریعتمداری (مدیر مسئول روزنامه کیهان) اظهار داشتند: من قصد دارم علیه آقای شریعتمداری شکایت کنم چرا که او در روزنامه اش مرا جاسوس و مامور سازمانهای اطلاعاتی آمریکا خطاب نموده است. او یکی از افرادی است که مانع برقراری رابطه ایران با آمریکاست و او این کار را خراب می کند.
امیر احمدی در خصوص قدرت نظامی آمریکا گفت : آمریکا در حال حاضر 20 هزار بمب اتمی دارد که کوچکترین آن بمب اتمی بود که هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را از بین برد از بین بردن ایران برای آمریکا کاری ندارد و از لحاظ فیزیکی حریف ایران است!.
قابل توجه است هوشنگ امیر احمدی چماچار سالهاست در کشور آمریکا سکونت داشته و خود را یکی از دلالان موثر و با نفوذ رابطه ایران و آمریکا می داند و هر از چند گاهی به محل زادگاه خود آمده و نشست هائی با مردم محل و اقوام و بستگان خود دارد .

--------------------------------------------------------

رئیس اداره مبارزه با جرائم جنايی استان فارس کشته شد

خبرگزاری حکومتی مهر: فرمانده انتظامی استان فارس از شهادت سرهنگ "عبدالرسول قربانی"رئیس اداره مبارزه با جرائم جنایی استان خبر داد.

سردار علی مویدی ظهر پنجشنبه در حاشیه افتتاح ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان شیراز در جمع خبرنگاران افزود: سرهنگ قربانی طی عملیات آزادسازی یک گروگان شامگاه گذشته در شیراز به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه باندی متشکل از سه نفر، فرزند 9ساله یک شهروند را به گروگان گرفته بودند، افزود: دیشب (چهارشنبه) با یک کار برنامه ریزی شده و دقیق محل گروگان شناسایی و نفر اول و اصلی این باند دستگیر شد.

فرمانده انتظامی استان فارس ادامه داد: در جریان دستگیرِی نفر بعدی باند که گروگان را در اختیار داشت سرهنگ قربانی خود را فدا کرد تا آسیبی به گروگان وارد نشود که در این راه به شهادت رسید و گروگان نیز آزاد شد.

--------------------------------------------------------

احمد خاتمی: تقويت نظام اسلامی مهم ترين پيام دعای سال تحويل

روزنامه حکومتی رسالت: عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: تلاش براي تقويت هرچه بيشتر نظام اسلامي که امروز علمدار اسلام ناب محمدي(ص) در جهان است، مهم ترين پيام دعاي سال تحويل است. آيت الله سيد احمد خاتمي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفتگو با رسا با اشاره به فرا رسيدن سال جديد، بهترين دعاي هنگام تحويل سال نو را همان دعاي مشهور «حول حالنا الي احسن الحال» دانست که مستند آن زاد المعاد مرحوم مجلسي است.وي با اشاره به کاربرد دعاي «احسن الحال» در تمامي ابعاد فردي، سياسي، اجتماعي و علمي ابراز داشت: ملت فهيم ايران براي رسيدن به قرب الهي تلاش کرده و يکديگر را براي کمک به محرومان و کساني که در چرخه زندگي دچار مشکل هستند، همراهي و ياري کنند.آيت الله خاتمي خاطرنشان کرد: احسن الحال در عرصه علمي، تلاش فراوان براي رسيدن به قله هاي پيشرفت در عرصه هاي گوناگون است که ملت بزرگ ايران به ياري خداوند اين قله ها را فتح خواهند کرد.امام جمعه موقت تهران در ادامه به بعد سياسي دعاي سال تحويل اشاره کرد و افزود: تلاش براي تقويت هرچه بيشتر نظام اسلامي که امروز علمدار اسلام ناب محمدي(ص) در جهان است، مهم ترين پيام دعاي سال تحويل است.وي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به سياسيون داخل نظام گفت: فعالان سياسي درون نظام براي تقويت نظام اسلامي تلاش کنند، بدانند در کشتي انقلاب و نظام نشسته اند و اگر اين کشتي آسيب ببيند آنها هم آسيب خواهند ديد. آيت الله خاتمي تصريح کرد: تقويت اسلام به عنوان ستون فقرات و اساس نظام، ترويج مکتب اهل بيت(ع)، حمايت از ولايت فقيه، قانون اساسي، عدالت محوري، مستضعف نوازي و قانون گرايي بر همگان ضروري است.

--------------------------------------------------------

عفو بین الملل خواستار آزادی حشمت الله طبرزدی شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی بی قید و شرط حشمت الله طبرزدی شد و برای او کمپین اقدام فوری راه انداخت.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه که روز چهارشنبه در لندن منتشر شد ضمن اعتراض به بازداشت و شکنجه حشمت الله طبرزدی، خواستار آزادی بی قید و شرط رهبر جبهه دمکرانیک ایران از زندان اوین شد.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود که برای برای آزادی فوری طبرزدی منشر کرده از همگان خواست تا با تماس با مقامات جمهوری اسلامی در سراسر دنیا نگرانی و اعتراض خود را نسبت به بازداشت و شکنجه طبرزدی ابراز دارند.

--------------------------------------------------------

تو رو خدا سیزده بدر رو هم غیر شرعی اعلام کن

کاربران FriendFeed

آقای خامنه ای تو رو خدا سیزده به در رو هم غیر شرعی اعلام کن، مثل چهارشنبه سوری بهمون بچسبه!

با توجه به واکنش مردم به حکم غیر شرعی بودن چهارشنبه سوری، از رهبر نظام تقاضا میشود یک حکم در خصوص غیر شرعی بودن سیزده به در هم صادر کنند و به این ترتیب نقش سازنده خود را در تحکیم جنبش سبز ایفا نمایند. تو رو خدا سیزده به در رو هم غیر شرعی اعلام کن، مثل چهارشنبه سوری بهمون بچسبه

--------------------------------------------------------

روزنامه حکومتی: از کاندیداها تست اعتیاد بگیرید

روزنامه حکومتی وطن امروز نزدیک به دولت احمدی نژاد: اکنون که بحث تغییراتی در قانون انتخابات مطرح شده، می‌توان امیدوار بود که در صورت توجه نمایندگان به اصول واقعی و اساسی قانون و رعایت حدود انسانی و توجه به حوزه‌های عدالت و آزادی‌های اجتماعی، بخش عمده‌ای از چالش‌های اجتماعی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان نیز مرتفع شود. به دور از مسائل و حاشیه‌های سیاسی این اقدام، می‌توان اصلاح قانون انتخابات را از ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن نیز مورد بررسی قرار داد. با توجه به این مهم که اساس «انتخاب کردن» و «انتخابات» با روح جامعه در ارتباط است و آثارش را به طور مستقیم بر پیکره جامعه می‌گذارد، می‌توان به این باور رسید که در کنار مسائل سیاسی مطرح شده در این عرصه، اهمیت بالاتر رفتن ضریب توجهات اجتماعی و فرهنگی در قانون اصلاح شده انتخابات، مردم را به نیت واقعی خود در انتخابشان نزدیک‌تر می‌کند. از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین باورهای جامعه ما در انتخاب فرد اصلح برای هر مقام و منصبی، پاک بودن فرد در ابعاد مختلفی چون روحی، جسمی، اقتصادی و سیاسی است. قطعا هیچ فردی حاضر نیست کسی را به عنوان نامزد مورد نظر خود در یک رقابت انتخاباتی برگزیند که سابقه‌ آلودگی به انواع آلودگی‌های پیدا و پنهان اخلاقی و سیاسی را داشته باشد اما سوال اینجاست که آیا در قانون فعلی انتخابات چنین گلوگاهی برای شناخت فرد سالم تعبیه شده است؟ منفی بودن پاسخ این پرسش اگر چه دردناک است اما نوید نمایندگان مجلس به اصلاح قانون انتخابات این امید را زنده می‌کند که با قرار دادن گلوگاه‌های تازه، سلامت روحی، جسمی و اخلاقی نامزدهای انتخاباتی به بیشترین حد خود برسد. در این میان به نظر می‌رسد با توجه به فراگیر بودن پدیده اعتیاد به مواد مخدر در بین ایرانی‌ها، به سلامت گذشتن از تست‌های اعتیاد نیز به صورت علنی به فهرست پیش‌شرط‌های ورود افراد به همه انتخابات‌های کشور افزوده شود. آنچنان که در قانون آمده هر فردی برای تشکیل خانواده باید بری بودن خود را از عرصه مواد مخدر به شهادت یک آزمایش به اثبات برساند، این قانون برای ورود به بسیاری از مشاغل نیز وجود دارد اما سوال اینجاست که آیا نماینده شوراي یک شهر شدن یا نمایندگی مجلس کمتر از باز کردن یک دکان کوچک در راسته خیابان است که اولی بدون انجام تست اعتیاد صورت می‌گیرد و در دومی تست اعتیاد یکی از پیش شرط‌های اولیه است؟

--------------------------------------------------------

دستگیری مدیران ارشد راه و ترابری استان کهکلویه و بویراحمد

سایت پارسینه: در پی انتشار خبر دستگیری برخی از مدیران ارشد اسبق و سابق ، معاونین ، کارمندان و پیمانکاران تحت نظارت اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد از سوی سایت خبری عصر دنا در یاسوج ، این خبر توسط " مهندس منوچهر حبیبی " مدیرکل راه و ترابری این استان در گفت و گو با سردبیر این سایت تایید شد.

" مهندس منوچهر حبیبی " خبر دستگیری تعدادی همکاران سابق و کنونی خود را تایید و اظهار داشت: تعدادی از مدیران ارشد اسبق و سابق بهمراه برخی از معاونین ، کارمندان و پیمانکاران تحت نظارت اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد دستگیر و اکنون در بازداشت بسر می برند.

وی به تعداد دستگیرشدگان دراین ارتباط اشاره ای نکرد اما قول داد با اعلام نظر نهایی مبادی ذیربط ، اسامی دستگیرشدگان توسط خود وی از طریق رسانه ها به افکار عمومی اعلام می شود.

مدیرکل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورتیکه جرم نهایی دستگیرشدگان مشخص و احکام مرتبط در این زمینه صادر شود بدون شک اداره کل راه و ترابری این استان از متخلفان شکایت خواهد کرد.

حبیبی ، مهمترین دلیل شکایت اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد از همکاران سابق خود را احقاق حقوق دیگرهمکاران کنونی عنوان و خاطرنشان کرد: با برخورد جدی با متخلفین از تخلفات احتمالی آینده می توان جلوگیری نمود.

به گزارش عصر دنا ، براساس آخرین اخبار دریافتی از منابع مطلع ، تاکنون 20 نفر از کارکنان سابق و کنونی اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد به اتهام اخذ رشوه دستگیر که در بین دستگیر شدگان نام یکی از کارخانه داران سنگ شکن و قیرو آسفالت با ابتدای فامیلی " ع " نیز مشاهد می شود.

--------------------------------------------------------

اعتراضات مردمی سال 88 کمر ولی فقیه را شکست

ايسنا: محمد كريم عابدى نماينده مجلس شورای اسلامی با ارزيابى از سال 88 گفت: در واقع اين سال كمتر از دوران دفاع مقدس (جنگ ایران و عراق) و دوران سالهای 58 و 59 نبود، اما معضلاتى كه امسال شاهد بوديم بالاتر از معضلات اوايل انقلاب بود. مقام معظم رهبرى فشار زيادى در اين سال تحمل كردند.

--------------------------------------------------------

گفتگوهای آمریکا و روسیه در باره رژیم تهران در مسکو

رادیو فرانسه: وزیر خارجۀ آمریکا امروز صبح برای انجام یک سفر رسمی ٣٦ ساعته وارد مسکو شد تا علاوه بر جلب پشتیبانی کرملین از تصویب مجازات های جدید در شورای امنیت علیه ایران، موانع موجود را بر سر راه عقد پیمان با روسیه بر سر کاهش زرادخانه های اتمی دو کشور از میان بردارد.

هیلاری کلینتون در جریان سفرش به مسکو قصد دارد پشتیبانی روسیه را از مجازات های جدید علیه جهموری اسلامی ایران به دست آورد که از سوی واشنگتن متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است.
در اوایل ماه مارس جاری رئیس جمهوری روسیه موافقت خود را با اعمال مجازات های "هوشمندانه" علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مشروط به اینکه مردم این کشور در نتیجۀ آنها صدمه نبینند.
با این حال، روسیه نسبت به اعمال مجازات علیه یک متحد سنتی و یک شریک تجاری از خود خویشتنداری نشان می دهد.

--------------------------------------------------------

موسوی: بترسید از پشت کردن به خواست مردم

سایت کلمه: پیام میرحسین موسوی به مناسبت عید نوروز. متن کامل این پیام به شرح زیر است:

قافله ی به هم پیوسته ی شهدا

فرا رسیدن موسم سبز بهاری و عید ملی نوروز را به همه ملت تبریک می‌گویم. جا دارد به ویژه از خانواده شهدا و رزمندگانی که برای استقلال کشور دفاع کردند و از خانواده جانبازان و همه کسانی که آسیب دیدند، یاد کنم و شهدا و آسیب‌دیدگان سال ۸۸، چون این قافله به هم پیوسته است و سرنوشت این شهدا را در طول تاریخ کشور به هم پیوسته می‌دانم. اگر امروز ایرانی سرافراز و ملتی آزاد داریم ناشی از این فداکاری‌ها و رنج‌ها است.
شهدا زندگان واقعی هستند. نزد خدا روزی می خورند و در سرنوشت ما تاثیر می گذارند. طبیعی است که مردم خواستار حفظ حرمت این خانواده ها باشند.

تبریک به ایرانیان داخل و خارج از کشور ایرانیانی با هویت همبسته

جا دارد به اقشار، اقوام، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و جناح‌ها و همه ملت تبریک عرض کنم به ویژه جا دارد امسال از ایرانیان خارج از کشور نیز یاد کنم. ملت ما به هم پیوسته هستند و این از برکات جنبش سبز است. دامنه این جنبش آنچنان فرا رفته است که در آن سوی دنیا مردم خود را وابسته به هویت عمیق ایرانی، اسلامی، می‌دانند و برای انقلاب و عظمت و پیشرفت کشور زحمت می‌کشند و سعی می‌کنند در سرنوشت کشور و میهن خود مشارکت داشته باشند به ویژه جوانان داخل و خارج از کشور، گروهی که بیشترین قربانی‌ها و خسارت را دادند.

در سال جدید یاد و یار خانواده شهدا و آسیب دیدگان باشیم

تا جایی که من اطلاع دارم نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور درست مثل جوانان داخل ایران، در حال فعالیت هستند و در این فرصت سال جدید را به همه آنان تبریک می‌گویم. خانواده‌های آسیب‌دیدگان و شهدا در این باره نقش والایی داشته‌اند و جا دارد ملت عزیز ما در سال جدید، به ویژه در روزهای اول سال یار این خانواده‌ها باشند و به طور مناسب، در دیدارها امکان دلگرمی آنان را فراهم آورند.

سالی که بر ما رفت…

سالی که گذشت برای ملت ما سال ویژه‌ای بود. ملت عزیز ما شاهد شور و هیجان وسیعی به خاطر انتخابات بودند و آنچه زیبا بود محبت مردم به یکدیگر و صفوف متحد مردم از همه جناح‌ها بود که دراین سال شاهد بودیم. این انتخابات می‌توانست به یک جشنواره بزرگ برای ملت تبدیل و سرآغاز حرکت جدید در تاریخ کشور شود. این حرکت منجر به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی شد و شما به طور وسیع و بی‌سابقه در این انتخابات شرکت کردید و عزم خود را برای تغییر، دگرگونی و استقلال کشور و حاکمیت عدالت و آزادی نشان دادید. اما پاسخی که به این حضور داده شد متأسفانه منجر به این شد که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات مردم با شعار «رأی من کجاست» و یا «رأی من را پس بده» به خیابان‌ها آمدند. ریشه این مسئله از روز ۲۲‌خرداد شروع شد. هنوز ساعت ۵ نشده بود که یکی از ستادهای مهم انتخاباتی بنده مورد حمله قرار گرفت و ساعت ۸ شب ستاد مرکزی انتخابات اینجانب نیز مورد حمله قرار گرفت و تا فردا صبح چند بار تیتر روزنامه کلمه سبز با حضور نیروهای امنیتی عوض شد.

پاسخی از سوی حاکمیت که در شان ملت ایران نبود

وضعیتی که پیش آمد یک ذهنیت را برای مردم در مورد عدم مدیریت صحیح و اسلامی انتخابات شکل داد که ریشه بسیاری از اتفاقات در کشور شد. دنباله موضوع، پاسخی بود که به اعتراضات داده شد که این پاسخ در خور عظمت، آزادگی و سرافرازی ملت ما نبود. جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود.

اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود. یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای این جریانات، روز ۲۵ خرداد بود که ملت به صورت گسترده در این روز حضور پیدا کردند و آن را به روز تعیین‌کننده‌ای در تاریخ کشور تبدیل کردند. آن روز همواره شهادت خواهد داد که روحیه مردم در روزهای پس از انتخابات چگونه بود.

مردم چه می خواستند؟

مردم به صورت مسالمت‌آمیز در حالی که شعارهای ملی و اسلامی می‌دادند و بدون ایجاد هیچ‌گونه تنش، رأی و نظر خود را اعلام کردند و ما انتظار داشتیم پاسخی درخور این روحیه لطیف ملت داده شود اما اتفاقات بعدی آن را نشان نداد و ما شاهد برخوردهایی از نوع دیگر بودیم که مسئله را دشوار کرد.

در ۲۲ خرداد مردم می‌خواستند با شرکت در انتخابات آزاد در سرنوشت خود سهیم باشند و آینده را خود شکل بدهند اما اتفاقاتی که بعداً افتاد منجر به بیداری در میان ملت ما شد. ملت اشکالات و انحرافاتی را کشف کردند و مطالبات جدیدی با طیفی وسیع شکل گرفت. این روند از خواسته‌هایی مثل رأی و تعیین تکلیف انتخابات آغاز و به مطالبات دیگر رسید. آنچه جنبش عظیم سبز با تعاملی که بین افراد شکل داد نتیجه‌گیری کرد که همه مطالبات در تحقق اهداف قانون اساسی و آن هم بدون تنازل باید تجلی یابد و این امر تبدیل به شعار گسترده‌ای شد که اکثریت هم آن را قبول کردند.

نادیده گرفتن بخشی از قانون اساسی بی معنا کردن همه آن است

حقیقت این است که این شعار اهمیت فوق‌العاده‌ای برای سرنوشت کشور ما دارد. قانون اساسی یک میثاق ملی است. بدون آن ما وحدت نداریم بلکه هرج و مرج داریم و دورنمای تاریکی داریم. قانون اساسی مجموعه‌ای به هم پیوسته است و باطل کردن یا تضعیف بخشی از آن به مثابه بی‌معنا ساختن آن است.

قانون اساسی را باید یکپارچه دید. زمانی که قانون اساسی تدوین شد، حتی آن کسانی که آن عناصر را تدوین می‌کردند برای آن که انسجام قانون آسیب نبیند، مقدمه‌ای برای آن تهیه کردند که اهمیت آن هم زیاد است. در تمام اینها اصول به یک مجموعه از ارزش‌ها، خواست‌ها و مطالباتی یکپارچه تأکید می‌شود که نمی‌توانند از هم جدایی بگیرند. اکنون هم مردم که مشکلات اجرایی، سیاسی و انتخاباتی و .. را دیدند راه حل را در این می‌بینند که راه گشودن به آینده درخشان برای ملت بازگشت به قانون اساسی آن هم بدون دخالت دادن سلایق سیاسی است.

عقب نشینی از اجرای بی تنازل قانون ؛ خیانت به ایران و اسلام

مطالبه ای که از آن کوتاه نمی آییم…

اگر اصلی از قانون اساسی ایراد هم دارد باز هم راه اصلاح آن معلوم است و باید با نظر مردم و مطابق سازوکارهای موجود در قانون اساسی اصلاح شود. اینگونه نیست ما بتوانیم حق داشتن رسانه‌های آزاد و یا آزادی‌های مطرح در قانون اساسی، یا انتخابات آزاد، غیرگزینشی و رقابتی، عدم تجسس بر احوال مردم و وارسی نامه‌های مردم را بنا به مصلحت خود و برخلاف قانون اساسی در کشور جاری کنیم و فکر کنیم می‌توانیم یک نظام منظم داشته باشیم و مشکلات را حل نماییم.

سال ۸۹ با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم. بخشی از آن به شکل‌گیری این مطالبات بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسیر پیشرفت ملت است و این مطالبات ادامه خواهد یافت و سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم. ما این قانون اساسی را در میان امواج خون شهدا به دست آوردیم و نمی‌توانیم آن را راحت از دست بدهیم و همه باید به آن بازگردند.

با همه مشکلات کاش نظام اجرایی کار آمد بود

در کنار این مسئله، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که قبلاً هم بود و امسال تشدید می‌شود که امیدوارم اینگونه نشود. دورنمای اقتصادی کشور دورنمای روشنی نیست و من از این مسئله خشنود نیستم. دوست می‌داشتم که علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات یک کارآمدی را در نظام اجرایی برای حل مشکلات می‌دیدم ولی آن را نمی‌بینم. پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۸۹، رشد بسیار کمی است معنای این روند در کنار کاهش سرمایه‌گذاری، به معنای بیکاری و فقر وسیع است و انبوه قشرهای مستضعف و لاغر شدن طبقات میانی که پیش روی ما است. از طرف دیگر به دلیل نبود سیاست‌های روشن، ماجراجویی و بی‌تدبیری وضعیت پیرامونی ما، وضعیت خوبی نیست و یک وضعیت تهدیدکننده علیه ما شکل گرفته است. ما بدترین حالت را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل داریم و به نظر می‌رسد سایر تحریم‌ها و فشارهای بیشتری را شاهد باشیم.

جنبش سبز دامنه امواج خود را گسترش دهد

در این شرایط جا دارد جنبش سبز اول فکر کند که دامنه امواج خود را به همه اقشار، قومیت‌ها و استان‌ها بکشاند و در عین حال اصل‌ جاودان تکافل اجتماعی–اسلامی را زنده کند. به مردم، همسایگان و محلات باید با تولید کار، اشتغال و کمک رسیدگی کنیم و انواع راه‌های دیگری که در این ارتباط پیش روی مردم قرار دارد.

ساده تر زندگی کنیم به همنوعان کمک کنیم مشکلات مردم را کم کنیم

زندگی‌ها را ساده‌تر کنیم و با کم کردن تشریفات بیشتر به فکر مردم باشیم و بتوانیم مقدار زیادی از مشکلاتی که تصور می‌شود مردم با آن روبرو می‌شوند را کم کنیم. رسیدگی به خانواده شهدا و آسیب‌دیدگان و رفت و آمد با آنها، یقیناً هم موجب رضایت حضرت حق خواهد بود و هم باعث می‌شود نور امیدی بتابد.

راهی که گریزی از آن نیست…

اراده ملت باید تجلی کند بترسید از پشت کردن به خواست مردم

من اعتقاد دارم راه عظمت ملت ما از این مسیر می‌گذرد و یقیناً ملت امیدوار است که این راه را برود و چاره‌ای نداریم تا این راه را برویم و انشاء‌الله خداوند ما را به نتیجه قطعی خواهد رساند چرا که ملت خواسته غیرعادی ندارد. یک انتخابات درستی که گزینشی نباشد که عده‌ای درجه دو انتخاب کنند و عده‌ای از روی انتخاب آنها، انتخاب کنند درخور شأن ملت ایران نیست. ملت ایران، ملتی بزرگ، پیشرفته و متمدن است و درست نیست مثل یک ملت غیرمتمدن و نادان با آن برخورد شود و برای او تعیین تکلیف کنند. اجازه دهید افکار و اندیشه‌های ملت و اراده ملی آنان حضور تجلی یابد و یقیناً اسلامی خواهد بود و نتایجی خواهد داشت و ایران پیشرفته و آباد توأم با عدالت و آزادی را برای ما به ارمغان می‌آورد.نباید بترسیم، باید از پشت کردن به خواسته‌های ملت هراس داشته باشیم .

--------------------------------------------------------

پیام نوروزی میرحسین موسوی منتشر شد

جرس:میرحسین موسوی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز پیامی ویدئویی خطاب به ملت ایران صادر کرد و فرا رسیدن آنرا به ایرانیان مقیم داخل و خارج تبریک گفت. مهندس موسوی سال ۸۹ را سال استقامت و پایداری بر مطالبات برحق و قاونی ملت ایران دانسته و تاکید دارد: سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم.ما این قانون اساسی را در میان امواج خون شهدا به دست آوردیم و نمی‌توانیم آن را راحت از دست بدهیم و همه باید به آن بازگردند.

به گزارش کلمه متن کامل این پیام ویدئویی به شرح زیر است

:

قافله ی به هم پیوسته ی شهدا

فرا رسیدن موسم سبز بهاری و عید ملی نوروز را به همه ملت تبریک می‌گویم. جا دارد به ویژه از خانواده شهدا و رزمندگانی که برای استقلال کشور دفاع کردند و از خانواده جانبازان و همه کسانی که آسیب دیدند، یاد کنم و شهدا و آسیب‌دیدگان سال ۸۸، چون این قافله به هم پیوسته است و سرنوشت این شهدا را در طول تاریخ کشور به هم پیوسته می‌دانم. اگر امروز ایرانی سرافراز و ملتی آزاد داریم ناشی از این فداکاری‌ها و رنج‌ها است.
شهدا زندگان واقعی هستند. نزد خدا روزی می خورند و در سرنوشت ما تاثیر می گذارند. طبیعی است که مردم خواستار حفظ حرمت این خانواده ها باشند.

تبریک به ایرانیان داخل و خارج از کشور ایرانیانی با هویت همبسته

جا دارد به اقشار، اقوام، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و جناح‌ها و همه ملت تبریک عرض کنم به ویژه جا دارد امسال از ایرانیان خارج از کشور نیز یاد کنم. ملت ما به هم پیوسته هستند و این از برکات جنبش سبز است. دامنه این جنبش آنچنان فرا رفته است که در آن سوی دنیا مردم خود را وابسته به هویت عمیق ایرانی، اسلامی، ایرانی می‌دانند و برای انقلاب و عظمت و پیشرفت کشور زحمت می‌کشند و سعی می‌کنند در سرنوشت کشور و میهن خود مشارکت داشته باشند به ویژه جوانان داخل و خارج از کشور، گروهی که بیشترین قربانی‌ها و خسارت را دادند.

در سال جدید یاد و یار خانواده شهدا و آسیب دیدگان باشیم

تا جایی که من اطلاع دارم نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور درست مثل جوانان داخل ایران، در حال فعالیت هستند و در این فرصت سال جدید را به همه آنان تبریک می‌گویم. خانواده‌های آسیب‌دیدگان و شهدا در این باره نقش والایی داشته‌اند و جا دارد ملت عزیز ما در سال جدید، به ویژه در روزهای اول سال یار این خانواده‌ها باشند و به طور مناسب، در دیدارها امکان دلگرمی آنان را فراهم آورند.

سالی که بر ما رفت…

سالی که گذشت برای ملت ما سال ویژه‌ای بود. ملت عزیز ما شاهد شور و هیجان وسیعی به خاطر انتخابات بودند و آنچه زیبا بود محبت مردم به یکدیگر و صفوف متحد مردم از همه جناح‌ها بود که دراین سال شاهد بودیم. این انتخابات می‌توانست به یک جشنواره بزرگ برای ملت تبدیل و سرآغاز حرکت جدید در تاریخ کشور شود. این حرکت منجر به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی شد و شما به طور وسیع و بی‌سابقه در این انتخابات شرکت کردید و عزم خود را برای تغییر، دگرگونی و استقلال کشور و حاکمیت عدالت و آزادی نشان دادید. اما پاسخی که به این حضور داده شد متأسفانه منجر به این شد که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات مردم با شعار «رأی من کجاست» و یا «رأی من را پس بده» به خیابان‌ها آمدند. ریشه این مسئله از روز ۲۲‌خرداد شروع شد. هنوز ساعت ۵ نشده بود که یکی از ستادهای مهم انتخاباتی بنده مورد حمله قرار گرفت و ساعت ۸ شب ستاد مرکزی انتخابات اینجانب نیز مورد حمله قرار گرفت و تا فردا صبح چند بار تیتر روزنامه کلمه سبز با حضور نیروهای امنیتی عوض شد.

پاسخی از سوی حاکمیت که در شان ملت ایران نبود

وضعیتی که پیش آمد یک ذهنیت را برای مردم در مورد عدم مدیریت صحیح و اسلامی انتخابات شکل داد که ریشه بسیاری از اتفاقات در کشور شد. دنباله موضوع، پاسخی بود که به اعتراضات داده شد که این پاسخ در خور عظمت، آزادگی و سرافرازی ملت ما نبود. جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود.

اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود. یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای این جریانات، روز ۲۵ خرداد بود که ملت به صورت گسترده در این روز حضور پیدا کردند و آن را به روز تعیین‌کننده‌ای در تاریخ کشور تبدیل کردند. آن روز همواره شهادت خواهد داد که روحیه مردم در روزهای پس از انتخابات چگونه بود.

مردم چه می خواستند؟

مردم به صورت مسالمت‌آمیز در حالی که شعارهای ملی و اسلامی می‌دادند و بدون ایجاد هیچ‌گونه تنش، رأی و نظر خود را اعلام کردند و ما انتظار داشتیم پاسخی درخور این روحیه لطیف ملت داده شود اما اتفاقات بعدی آن را نشان نداد و ما شاهد برخوردهایی از نوع دیگر بودیم که مسئله را دشوار کرد.

در ۲۲ خرداد مردم می‌خواستند با شرکت در انتخابات آزاد در سرنوشت خود سهیم باشند و آینده را خود شکل بدهند اما اتفاقاتی که بعداً افتاد منجر به بیداری در میان ملت ما شد. ملت اشکالات و انحرافاتی را کشف کردند و مطالبات جدیدی با طیفی وسیع شکل گرفت. این روند از خواسته‌هایی مثل رأی و تعیین تکلیف انتخابات آغاز و به مطالبات دیگر رسید. آنچه جنبش عظیم سبز با تعاملی که بین افراد شکل داد نتیجه‌گیری کرد که همه مطالبات در تحقق اهداف قانون اساسی و آن هم بدون تنازل باید تجلی یابد و این امر تبدیل به شعار گسترده‌ای شد که اکثریت هم آن را قبول کردند.

نادیده گرفتن بخشی از قانون اساسی بی معنا کردن همه آن است

حقیقت این است که این شعار اهمیت فوق‌العاده‌ای برای سرنوشت کشور ما دارد. قانون اساسی یک میثاق ملی است. بدون آن ما وحدت نداریم بلکه هرج و مرج داریم و دورنمای تاریکی داریم. قانون اساسی مجموعه‌ای به هم پیوسته است و باطل کردن بخشی از آن یا تضعیف آن سایر بخش‌ها به مثابه بی‌معنا ساختن آن است.

قانون اساسی را باید یکپارچه دید. زمانی که قانون اساسی تدوین شد، حتی آن کسانی که آن عناصر را تدوین می‌کردند برای آن که انسجام قانون آسیب نبیند، مقدمه‌ای برای آن تهیه کردند که اهمیت آن هم زیاد است. در تمام اینها اصول به یک مجموعه از ارزش‌ها، خواست‌ها و مطالباتی یکپارچه تأکید می‌شود که نمی‌توانند از هم جدایی بگیرند. اکنون هم مردم که مشکلات اجرایی، سیاسی و انتخاباتی و .. را دیدند راه حل را در این می‌بینند که راه گشودن به آینده درخشان برای ملت بازگشت به قانون اساسی آن هم بدون دخالت دادن سلایق سیاسی است.

عقب نشینی از اجرای بی تنازل قانون ؛ خیانت به ایران و اسلام

مطالبه ای که از آن کوتاه نمی آییم…

اگر اصلی از قانون اساسی ایراد هم دارد باز هم راه اصلاح آن معلوم است و باید با نظر مردم و مطابق سازوکارهای موجود در قانون اساسی اصلاح شود. اینگونه نیست ما بتوانیم حق داشتن رسانه‌های آزاد و یا آزادی‌های مطرح در قانون اساسی، یا انتخابات آزاد، غیرگزینشی و رقابتی، عدم تجسس بر احوال مردم و وارسی نامه‌های مردم را بنا به مصلحت خود و برخلاف قانون اساسی در کشور جاری کنیم و فکر کنیم می‌توانیم یک نظام منظم داشته باشیم و مشکلات را حل نماییم.

سال ۸۹ با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم. بخشی از آن به شکل‌گیری این مطالبات بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسیر پیشرفت ملت است و این مطالبات ادامه خواهد یافت و سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم. ما این قانون اساسی را در میان امواج خون شهدا به دست آوردیم و نمی‌توانیم آن را راحت از دست بدهیم و همه باید به آن بازگردند.

با همه مشکلات کاش نظام اجرایی کار آمد بود

در کنار این مسئله، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که قبلاً هم بود و امسال تشدید می‌شود که امیدوارم اینگونه نشود. دورنمای اقتصادی کشور دورنمای روشنی نیست و من از این مسئله خشنود نیستم. دوست می‌داشتم که علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات یک کارآمدی را در نظام اجرایی برای حل مشکلات می‌دیدم ولی آن را نمی‌بینم. پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۸۹، رشد بسیار کمی است معنای این روند در کنار کاهش سرمایه‌گذاری، به معنای بیکاری و فقر وسیع است و انبوه قشرهای مستضعف و لاغر شدن طبقات میانی که پیش روی ما است. از طرف دیگر به دلیل نبود سیاست‌های روشن، ماجراجویی و بی‌تدبیری وضعیت پیرامونی ما، وضعیت خوبی نیست و یک وضعیت تهدیدکننده علیه ما شکل گرفته است. ما بدترین حالت را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل داریم و به نظر می‌رسد سایر تحریم‌ها و فشارهای بیشتری را شاهد باشیم.

جنبش سبز دامنه امواج خود را گسترش دهد

در این شرایط جا دارد جنبش سبز اول فکر کند که دامنه امواج خود را به همه اقشار، قومیت‌ها و استان‌ها بکشاند و در عین حال اصل‌ جاودان تکافل اجتماعی–اسلامی را زنده کند. به مردم، همسایگان و محلات باید با تولید کار، اشتغال و کمک رسیدگی کنیم و انواع راه‌های دیگری که در این ارتباط پیش روی مردم قرار دارد.

ساده تر زندگی کنیم به همنوعان کمک کنیم مشکلات مردم را کم کنیم

زندگی‌ها را ساده‌تر کنیم و با کم کردن تشریفات بیشتر به فکر مردم باشیم و بتوانیم مقدار زیادی از مشکلاتی که تصور می‌شود مردم با آن روبرو می‌شوند را کم کنیم. رسیدگی به خانواده شهدا و آسیب‌دیدگان و رفت و آمد با آنها، یقیناً هم موجب رضایت حضرت حق خواهد بود و هم باعث می‌شود نور امیدی بتابد.

راهی که گریزی از آن نیست…

اراده ملت باید تجلی کند بترسید از پشت کردن به خواست مردم

من اعتقاد دارم راه عظمت ملت ما از این مسیر می‌گذرد و یقیناً ملت امیدوار است که این راه را برود و چاره‌ای نداریم تا این راه را برویم و انشاء‌الله خداوند ما را به نتیجه قطعی خواهد رساند چرا که ملت خواسته غیرعادی ندارد. یک انتخابات درستی که گزینشی نباشد که عده‌ای درجه دو انتخاب کنند و عده‌ای از روی انتخاب آنها، انتخاب کنند درخور شأن ملت ایران نیست. ملت ایران، ملتی بزرگ، پیشرفته و متمدن است و درست نیست مثل یک ملت غیرمتمدن و نادان با آن برخورد شود و برای او تعیین تکلیف کنند. اجازه دهید افکار و اندیشه‌های ملت و اراده ملی آنان حضور تجلی یابد و یقیناً اسلامی خواهد بود و نتایجی خواهد داشت و ایران پیشرفته و آباد توأم با عدالت و آزادی را برای ما به ارمغان می‌آورد.نباید بترسیم، باید از پشت کردن به خواسته‌های ملت هراس داشته باشیم .

نیایش روح الله از زبان فرزند رو ح الله

این سخنان را با یک دعا از حضرت امام(ره) پایان می‌برم که مناسبتی با وضعیت کنونی ما هم دارد.

حضرت امام(ره):

بارالها، تو خود شهدای ما را در جوار رحمت خود جای گزین. و معلولان ما را شفا و مفقودان و اسیرانمان را به دامان خانواده‌هایشان بازگردان و به همه ما صبر و توفیق عنایت فرما.

برای دریافت فایل صوتی پیام نوروزی مهندس موسوی می توانید در اینجا کلیک کنید

در راستای پیشنهاد های مردمی برای دریافت نسخه موبایل پیام های نوروزی مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد تیم فنی کلمه این امکان را ایجاد کرده تا در راستای هر شهروند یک رسانه و کمک به گسترش آگاهی امکان دریافت نسخه موبایل پیام ها فراهم گردد.

--------------------------------------------------------

پیام نوروزی زهرا رهنورد منتشر شد

جرس:دکتر زهرا رهنورد به مناسبت فرا رسیدن سال نو و فرا رسیدن بهار طبعیت پیامی را خطاب به مردم ایران منتشر کرد. دکتر رهنورد در این پیام با تاکید بر اینکه جنبش سبز یک جنبش تحول خواه و آزادی خواه است و پیش به سوی آرمان های بلند اسلامی دارد عنوان کرده است:در این آغاز سال می خواهیم که آزادی به سرزمین مان بازگردد ، این تحول حال است . می خواهیم قانون مداری که می توان گفت دویست سیصد سال است که انسان ها به شکل مدرن برای آن تلاش کرده اند مجددا بر سرزمین ما حاکم شود.تقلبات و شائبه ها کنار رود ، تبعیض در هر شکلی که هست چه تبعیض برای مسائل مادی ، طبقاتی ، اقتصادی ، فرهنگی و تبعیض در مورد مسائل زنان برطرف بشود.

به گزارش کلمه متن کامل این پیام ویدئویی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این ایام نوروز باستانی کهن و همیشه جاودان را به هموطنان عزیزمان در ایران و هر گوشه ای از جهان که هستند تبریک عرض می کنم .

یا مقلب القلوب و الابصار ، یا مدبراللیل و النهار ، یا محول الحول والاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال.

چقدر عجیب است که این مراسم باستانی با چنین روایت زیبای اسلامی عجین شده و نه تنها با روایت زیبای اسلامی ، بلکه با امروز ما در جامعه ی مدرنی که وجود داریم و در این ایام سبزی که جنبش سبز در واقع بر آن مهر و امضای زیبایی های خودش را زده .

حول حالنا الی احسن الحال در واقع همان خواست جنبش سبز است. جنبش سبز خواهان تحول وضعیت خود است ، وضعیت ملت خودش . و چه تقارن زیبایی است تحول در هر زمینه ای . جنبش سبز که جنبش برانداز نیست . جنبش تحول خواه است، تحول از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب . ولی اجازه بدهید که از حافظ مدد بگیرم و از اعتمادی که به او داریم در همه ی ایام زندگی مان خط مشی بگیریم یا صحبتی :

عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چهارده روایت

این چهارده روایت که در واقع حافظ خود درباره ی خودش گفته و آن را با عشق توأم کرده حکایت از این دارد که خیلی می توان به آن اعتماد کرد. فال نیست به فال اعتقاد ندارم چون قرآن کریم هم می فرماید : طائرکم معکم ، خودتان هر چه باشید همان ، گردن کسی نباید چیزی انداخت. بلکه تأسی می گیریم به او :

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند

من ار چه در نظر یار خاکسار شدم رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند

چو پرده دار به شمشیر میزند همه را کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

چه جای شکر و شکایت ز نقش نیک و بد است چو بر صحیفه هستی رقم نخواهد ماند

غنیمتی شمر ای شمع وصل پروانه که این معامله تا صبحدم نخواهد ماند

حافظ عزیز مورد اعتماد همه ی ما در شب های چله ، در روزهای عید ، در موقعی که غم و اندوهی داریم ، در موقعی که خوشحال و شاد هستیم ، ” عشق را به فریادمان می رساند” . دلمان می خواهد در این ایام همدیگر را دوست داشته باشیم . قبلا هم گفتیم که جنبش سبز را همه دوست داریم با هیچ کس دشمن نیست ، فقط یک مطالبات و آرمان هایی دارد .

در این آغاز سال می خواهیم که آزادی به سرزمین مان بازگردد ، این تحول حال است . می خواهیم قانون مداری که می توان گفت دویست سیصد سال است که انسان ها به شکل مدرن برای آن تلاش کرده اند مجددا بر سرزمین ما حاکم شود.

تقلبات و شائبه ها کنار رود ، تبعیض در هر شکلی که هست چه تبعیض برای مسائل مادی ، طبقاتی ، اقتصادی ، فرهنگی و تبعیض در مورد مسائل زنان برطرف بشود. آزادی های شخصی و فردی احترام گذاشته شود ، این به معنای این نیست که به جمع و خواسته های جمع احترام نمی گذاریم ولی فرد هم حق دارد و معمولا حکومت های رسمی ایدئولوژیک به فرد حق نمی دهند که برای خود نظر و سلیقه داشته باشد اما جنبش سبز این را می خواهد .

مردم ما در جنبش سبز سازنده ی آن هستند ، جنبش سبز یک کتابخانه نیست که چند کتاب در آن گذاشته باشند .در واقع جنبش سبز همان مردم و آرمان هایش هستند . ما همه با هم هستیم ، ما بی شماریم . مردم ما با همه ی تنوعی که کشور ما دارد ، کشور ما یکی از پیچیده ترین موقعیت های ژئوپولتیک و نژادی و زبانی را دارد ، ولی خدا را شکر قرآن کریم می فرماید :که احترام بگذاریم به این قضیه ، شعوب و قبایل اگر باشید همدیگر را بشناسید . رنگ و زبان ، الوان و السنتکم این ها از آیه الهی است . نشانی از خداوندی است . این تنوع و تکثر بسیار زیباست .

جنبش سبز مجموعه ای از جنبش های زیر مجموعه ی خودش است ، جنبش کارگران ، جنبش معلمان ، جنبش زنان و جنبش های دیگر . و هم چنین مجموعه ای از گروه های مرجع است مثل گروه هنرمندان ، گروه ورزشکاران ، گروه هایی دیگری مثل طرفداران حقوق بشر که البته همه مان هستیم و در این طرف داری همه به نوعی هم پای هم هستیم ، و گروه های مرجع دیگر. جنبش سبز در واقع حکایت یک نورافشانی است ، نورافشانی مردم که نور وجودشان به یک منشور می تابد و تنوع رنگارنگ و قوس و قزحی زیبا در پرده ی تابلو الهی در سطح جامعه ایجاد می کند . جنبش سبز یک جنبش تحول خواه و آزادی خواه است و پیش به سوی آرمان های بلند اسلامی . جنبش سبز جنبش لطیفی است. جنبش خشن نیست ، نمی خواهیم بگوییم ” نرود میخ آهنین در سنگ ” آن را می دانیم که یک ضرب المثل است ولی ما در دنیای مدرن می خواهیم بر همه ی این ها پیشی بگیریم و حرف تازه ای بزنیم و هیچ سنگی را فکر نمی کنیم وجود دارد که راجع به آن میخ آهنین به کار ببریم و امیدواریم همه مان با هم با نرمش پیش رویم و کل ملت ما ، نظام و مردم ما موفق باشند در آن آرمان های بلند.

اما نمی توانم راجع به زنان حرف نزنم . بر تارک آرمان های زنان آزادی ها و رفع تبعیض می درخشد ، این آرمان زنان ایران فقط نیست ، آرمان تمام زنان جهان است منتها برخی از نقاط جهان موفق تر از ما بوده اند در رفع تبعیض ولی ما موفق نبودیم، واقعیت این است . من همیشه حرفم این بوده که انقلاب اسلامی یک پروژه ی ناتمام بود . و امیدوار بودیم که در جمهوری اسلامی آرمان های بلند انقلاب اسلامی و آرمان های بلند حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب در جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند ، چون به نحو خاصی انقلاب ما با یک سرعت خاصی موفق شد و ادامه ی آرمان هایش را منتظر بودیم در جمهوری اسلامی انجام بگیرد که آزادی ها بود ، قانون خواهی بود ، مساوات بود ، رفاه مردم بود ، رفع تبعیض های طبقاتی بود و نظایر آنها، ولی نشده . جنبش سبز می خواهد همان ها را دوباره پیگیری کند از جمله مسئله زنان را . زنان ما در شرایط فعلی از تبعیض های زیادی رنج می برند، مثل تبعیض های حقوقی ، تبعیض های فرهنگی ، تبعیض های قانونی و نظایر آنها.

بعضی ها خیال می کنند تا بحث رفع تبعیض پیش می آید و مساوات طلبی ، نقش ها فراموش می شوند و یک جامعه ی خشنی که همه مثل هم می خواهند استالینی عمل کنند ، سرها بریده شود همه اندازه همدیگر شوند و مثل هم . نه این حرف نیست اصلا ، جنبش سبز نقش ها را می شناسد . حتی نه تنها جنبش سبز بلکه تمام فعالیت های رفع تبعیض در سطح جهان نقش ها را می داند و می شناسد . این طور نیست که لطافت ، مادرانگی ، عشق آفرینی ، ایجاد شور و هیجان ، تداوم حیات بشری ، در جنبش سبز فراموش بشود در رفع تبعیض . رفع تبعیض در واقع همان ادبیات دینی ما را می خواهد به یک شکلی در مورد زنان بکار ببرد . ریحانه است ، نه قهرمانه . یعنی لطافت و درخشندگی دارد اما قهرمانانه نباید با آن رفتار کرد .

قهرمان البته در اینجا به معنای ادبیات فارسی مان نیست بلکه یعنی با قهر و خشونت . وقتی تبعیض هست در واقع آن ریحانه اسیر قهرمانه شده است یعنی آن قهرها و شدت هایی که فرهنگ یا یک نظامی ممکن است بر او وارد کند . ما در واقع به طور جدی این قضیه را در کنار تمام آرمان های جنبش سبز پیگیری می کنیم که رفع تبعیض و اعطای آزادی ها به زنان و آن را از قیمومیت درآوردن ( چه قیمومیت قانون باشد چه قیمومیت های دیگر ) خارج کند و زن واقعا در شأن و منزلتی که همه ی فرهنگ های بدیع و ارزشمند جهان برای آن قائل اند ، و از جمله اسلام عزیز خودمان بر آن قائل است ما به آن شأن و منزلت برسانیم هم در قلمرو فرهنگ هم در قلمرو قانون .

در نهایت تبریک می گویم به همه ی انسان های بزرگی که با هزینه های سنگینی که پرداختند این انقلاب کبیر را حفظ کردند ، جنگ تحمیلی را به پیروزی رساندند و جنبش سبز را سرفراز کردند در تمام جهان ، به خانواده های زندانیان ، به خانواده های شهدا در تمام قلمرو تاریخ ایران به ویژه این سی ساله اخیر تبریک عرض می کنم . امیدوارم زندانیان آزاد شوند و بر سر سفره های هفت سین در کنار خانواده های خود بنشینند و به ترجیع بند سبز جنبش سبز که پر از سین های پر شکوه است ، علاوه بر سین های هفت سین ، سین سرفرازی ، سین سعادت ، سین سلامت و سین های خوب دیگر را به عنوان یک زنجیره ی ابدی سبزی های جنبش سبز در کنار خانواده هایشان بر سر سفره ی هفت سین داشته باشند. و ما بی شماریم ، ما با هم هستیم، ما ایستاده ایم.

جنبش سبز هزینه ی سنگینی پرداخت کرده و پای آرمان های خود ایستاده است . منتها این آرمان ها را ما می خواهیم ، مطالبات ما باید تحقق پیدا کند .هر کس این کار کرد فرقی نمی کند ، مهم این است با سرفرازی این آرمان ها که آرمان های خود انقلاب کبیر اسلامی هم هست تحقق پیدا کند و می دانم که حتما چنین خواهد شد و امیدواریم که همه خوشبخت و سعادتمند باشیم .

برای دریافت فایل صوتی پیام نوروزی دکتر زهرا رهنورد می توانید اینجا کلیک کنید

در راستای پیشنهاد های مردمی برای دریافت نسخه موبایل پیام های نوروزی مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد تیم فنی کلمه این امکان را ایجاد کرده تا در راستای هر شهروند یک رسانه و کمک به گسترش آگاهی امکان دریافت نسخه موبایل پیام ها فراهم گردد.

--------------------------------------------------------

روزگارفرهنگ و هنردر سال 88: ایستادگی هنرمندان سبز در مقابل حکومت خاکستری

سعید زندگانی

جرس: اسفندیار رحیم مشائی رئیس دفتراحمدی نژاد، پدرعروس او و مرد 17 شغله دولت، که برای حضور در جشنهای آغاز سال نودرسفارتخانه ها و کنسولگریهای جمهوری اسلامی به چند کشور اروپائی سفر کرده بود، در یکی از این همایشها گفته که دولت دومیلیارد دلار برای کارهای فرهنگی در سال جدید کنار گذاشته است. این مبلغ پول کلانی است، ولی نه برای حکومتی که می خواهد با یکصد و بیست میلیون تومان کمک به نمایشگاه عکاسی هدیه تهرانی (بازیگر) و یا فرستادن چندین گروه موسیقی برای همایشهائی با نام "جشن نوروز باستانی" در سفارتخانه های گوشه و کنار عالم، برای خودش در این معرکه بی آبروئی، آبروی فرهنگی کسب کند.

اما، آیا می شود با پول آبروی فرهنگی خرید و خود را در چشم جهانیان یک دولت فرهنگی نشان داد؟ آنهم در شرایطی که فرهنگ و هنر ایران که پس از روزگار خوشش در دولت اصلاحات، خود به خود در دولت احمدی نژاد به روزگار سختی دچار آمده بود، اما در سال 1388 روزگاری تلخ تر از همیشه پیدا کرد و بسیاری از چهره های فرهنگی همراه با جنبش سبز مردم ایران، با محدودیتها و حتی سلولهای انفرادی در زندان مواجه شدند که نشان می داد حکومت می خواهد آشکارا از آنان انتقام پس بکشد و در مقابل هنرورزان کم مایه حکومتی را بال و پر بدهد که جای آنان را بگیرند که البته نمی شود!

بازجوئی از شجریان و ناظری

چهره بزرگی چون استاد محمد رضا شجریان را که همواره گفته است من خاک پای مردم ایرانم، در حوادث پس از انتخابات نتوانستند از موج سبز مردم جدا کنند، آنگاه به حسین شریعتمداری گفتند در کیهان به او بخاطر گفت و گو با بی.بی.سی. و صدای آمریکا تهمت "وطن فروشی" بزند! پس از بازگشت از کنسرتهای اروپائی نیز او را برای بازجوئی احضار کردند تا تهدید کنند که این گفت و گوها برایش هزینه خواهد داشت. می گویند استاد جواب دندان شکنی به طرف گفت و گو داده: "بگذارید این حرفها را در تلویزیون خودمان بزنم، منهم نمی روم با خارجی ها مصاحبه کنم"! اما هم او و هم بازجویانش خوب می دانند که چنین حرفهائی در صدا و سیمای ضرغامی جای ندارد.

شهرام ناظری نیز در بازگشت از کنسرتهای خود در آمریکا در همان فرودگاه ساعتی مورد بازجوئی "دوستانه" قرار گرفت.

تاوان ایستادگی پدر را پسر داد. همایون شجریان قرار بود روز هشتم اسفندماه کنسرتهای نوروزی خود را از تبریز آغاز کند. ولی سردار احمد احمدی منش که مانند بسیاری از پاسداران ذوب شده در ولایت، حالا شغل فرهنگی یافته و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی شده است، بخاطر حضور دو بانوی نوازنده در گروه "همنوازان حصار" از برگزاری این کنسرت جلوگیری کرد. مدیر کل در پاسخ به این سوال که این گروه در تهران و شهرهای دیگر برنامه دارد، چرا آنجا این اشکال را نمی گیرند؟ گفت: اینجا دارالمومنین است، نمی شود هر کاری در تبریز کرد! مگر قزوین که چند روز بعد میزبان همایون و نوازندگان از جمله آن دو بانوی نوازنده بود، کمتر از تبریز"دارالمومنین" است؟ پس آن موضع گیری بهانه ای بود برای تسویه حساب با شجریان و پسرش که از آغاز طرفی ایستاده اند که مردم قرار دارند و به جشنواره "فجر" هم نمی روند.

بیشتر هنرمندان سبز همین گونه بودند و خود را در تهدید ها و تمهیدها نباختند. لیست کسانی را که در تلویزیون ممنوع التصویر شده اند حدود 1400 نفر تخمین می زنند که در میان آنان چهره های ارزشی شناخته شده ای هم وجود دارند. اما چون در صف احمدی نژاد نبودند و به طرفداری از موسوی یا کروبی فعالیت یا اعتراض می کردند، باید کنار بمانند. سهیل محمودی، حسام الدین سراج، ساعد باقری و بسیاری دیگر از این جمع، همه بچه های قدیمی حوزه هنری هستند که امروز مورد غضب واقع شده اند چون در انتخابات دستبند سبز بسته بودند، یا رضا عطاران که در تظاهرات مقابل حسینیه ارشاد با لباس کاملا سبز چند ساعتی بازداشت شد و هماتنجا "سین – جیم" پس داد.

جعفر پناهی در زندان

سینما تلفات بیشتری در این میان داد. جعفر پناهی فیلمساز نامدار ایرانی که در جشنواره سینمائی کانادا سرداور بود، خود و دوستانش با شال سبز و به عنوان اعتراض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، به روی صحنه رفتند. پناهی اما در بازگشت ممنوع الخروج شد و هنگام سفر به فرانسه پاسپورتش را گرفتند و چند روز بعد پس دادند. اما هنگام سفر به آلمان برای حضور در جشنواره معتبر "برلیناله" دوباره در فرودگاه اعلام کردند که ممنوع الخروج است. قبل از او عده دیگری از جمله فاطمه معتمد آریا بازیگر توانای سینما و تلویزیون ممنوع الخروج شده بودند.

ماجرای پناهی به همین جا ختم نشد. اوایل اسفند، مامورین امنیتی و لباس شخصی به خانه اش ریختند و او را همراه با دختر و همسرش و همه مهمانانش که پانزده نفر می شدند، دستگیر کردند. جرم آنان این بود که بدون مجوز در خانه علیه نظام جمهوری اسلامی فیلم می سازند. دیگران پس از یک روز آزاد شدند، اما پناهی و همکارش محمد رسول اف را (که فیلم "کشتزار سپید" را بی اجازه ارشاد ساخته و با آن در جشنواره دبی جایزه برده بود) را نگاه داشتند و در سلولهای انفرادی به بند کشیدند. رسول اف روز چهارشنبه سوری با سپردن یکصد میلیون تومان وثیقه به مرخصی نوروزی آمد اما از آزادی پناهی هنوز خبری نیست و این فیلمساز ایرانی با چندین جایزه بین المللی باید تاوان شال سبزی را که در مونترال کانادا به گردن انداخت، در سیاهچالهای زندان اوین پس بدهد.

سید محمد حسینی وزیر ارشاد گفته است که فیلمهائی که موازین ارزشی را رعایت نکنند توقیف می شوند و "جمال شورجه" فیلمساز که بخاطر نزدیکی با احمدی نژاد حالا شده است مسئول شورای ارزش گذاری در معاونت سینمائی وزارت ارشاد، چند هفته مانده به نوروز از سینمای ایران ایراد گرفت که هنوز بوی "طاغوت" می دهد و تهدید کرد که دیگر به اینگونه فیلمها اجازه ساخت داده نخواهد شد. با این حساب بعید است دیگر فیلمی بوسیله عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، خسرو سینائی، ناصر تقوائی، بهرام بیضائی و...در این حکومت ساخته شود.

فیلم "پاداش" کمال تبریزی همچنان در توقیف است، با اینکه داستانش سفر حج یک ایرانی است اما چون ارزشهای او که فیلساز مومن و معتقدی هم هست، با ارزشهای امروزین حکومت در یک کفه قرار نمی گیرند، فیلمش همراه با فیلم "سفر به هیدالو" ساخته مجتبی راعی دیگر کارگردان باارزش سینمای ایران همچنان در توقیف می ماند. بهمن فرمان آرا می گوید دیگر در دوران این وزارت ارشاد حاضر به ساختن فیلم نیست و عباس کیارستمی طی نامه ای بعنوان اعتراض به بازداشت جعفر پناهی می گوید که دیگر امیدی به ساختن فیلم در ایران ندارد و به عکاسی روی آورده است، با این آرزو "که دیگر هنرمندی بخاطر هنر در این سرزمین در بند نباشد"!

دیدگاههای مسئولین فرهنگی وهنری

صفار هرندی وزیر ارشاد دولت اول احمدی نژاد در اردیبهشت ماه گذشته در یک سخنرانی گفته بود: ما متعهد نیستیم که فرهنگ و هنر رشد کند، بلکه متعهد هستیم که فرهنگ و هنر "مطلوب" رشد کند. "فرهنگ و هنر مطلوب" از دید ارشادیها چیست؟ شاید همان کاری که سید محمد حسینی جانشین صفار هرندی در آخرین شب جشنواره شعر انجام دادو گفت اسم انجمن ادبی شاعران ایران را باید بگذاریم انجمن "امین" چون تخلص شعری مقام معظم رهبری "امین" است. جواد شمقدری معاون سینمائی و محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزیر هم همین را می گویند و به قول صفار هرندی "مامورند به سمت جامعه امام زمانی حرکت کنند"! جامعه ای که بدون امام زمان باید هرچه "نایب برحق" او گفت به اجرا در بیاید.

چه می دانیم؟ شاید حمید رضا شاه ابادی بعنوان معاون هنری جدید وزیر ارشاد آمده است این حرکت بسوی جامعه امام زمانی را تند تر کند، چون تحصیل کرده مدرسه حقانی در حوزه علمیه قم و از شاگردان مصباح یزدی است. دکتر ایمانی خوشخو معاون هنری قبلی در میان هنرمندان احترامی داشت و همو بود که وقتی در مراسم تشییع جنازه استاد پرویز مشکاتیان خواست حرفی بزند و تسلیتی بگوید، مردم هو کردند و نگذاشتند؛ اما او با خنده گفت: مرا هو نکنید، منهم از خودتان هستم! وهمین گفته پست معاونت وزیر را از دکتر ایمانی گرفت چون وقتی با مردم باشی، یعنی با حکومت نیستی و باید کنار بروی!

امسال شکست دولت و مسئولین حکومتی را در زمینه های فرهنگی و هنری آشکارا در جشنواره های معروف به "فجر" دیدیم. چه در جشنواره سینمائی (سیمرغ بلورین)، چه در جشنواره های تئاتر و موسیقی و شعر اوضاع چنان آشفته و در هم بود، که هیچ نشانی از رونق نمی شد در آنها مشاهده کرد. هنرمندان سبز این جشنواره ها را تحریم کرده بودند. در گروه گزینش و هیئت داوران حضور پیدا نمی کردند واگر نامشان در لیست بود، نهایتا بهانه ای می تراشیدند ونمی آمدند. در جشنواره موسیقی طبق برنامه قرار بود که شبی گروه استاد جلال ذوالفنون برنامه داشته باشد که ساعتی مانده به شروع برنامه اعلام کردند استاد بعلت خستگی ناشی از سفر قادر به اجرای برنامه نیست! اما مسئولین وزارتخانه چنان روئین تن بودند که خم به ابرو نمی آوردند و مانند انتخابات شکست خود را به پیروزی بدل می ساختند تا جائیکه جواد شمقدری اعلام می کرد: "جشنواره های خارجی باید از جشنواره فجر الگو برداری کنند"!

شکست در فرهنگستان هنر

یکی از مهمترین شکست های دولت احمدی نژاد در فرهنگستان هنر روی داد. وقتی میرحسین موسوی را پس از یازده سال از ریاست فرهنگستان هنر برکنار کردند، احمدی نژاد می خواست مشاور رسانه ای و دوست دیرینش "مهدی کلهر" را بر سراین نهاد بگمارد، اما شورایعالی فرهنگی به این انتصاب تن درنداد و "علی معلم دامغانی" شاعر و ادیب که زمانی سرپرست برنامه های موسیقی صدا و سیما بود، شد رئیس فرهنگستان هنر. معلم نه تنها بهمن نامورمطلق را را برنداشت تا کلهر را بجای او دبیر فرهنگستان کند، بلکه دکتر حسن بلخاری را هم در ریاست پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر ابقاء کرد. از سوی دیگر همه فکر می کردند با رفتن موسوی، کلاسهای آواز استاد شجریان در فرهنگستان هنر تعطیل خواهد شد. اما معلم از شجریان خواست کلاسهایش را ادامه بدهد و همچنان در آنجا بماند. تصنیف معروف "ببار ای بارون" در آلبوم "شب، سکوت، کویر" شجریان با آهنگسازی کیهان کلهر؛ سروده معلم است.

اما علی معلم دامغانی که در آغاز خیلی دیر تن به ریاست فرهنگستان هنر داد و حتی به شوخی به رسانه ها می گفت "شاید منظورشان از رئیس جدید فرهنگستان، علی معلم فیلمساز باشد؟" زیباترین کارش در پست جدید این بود که ساخت فیلم مستندی از فعالیتهای یازده سال گذشته فرهنگستان هنر را تصویب کرد. کاری که اواخر دوره موسوی بررسی و تائید شده ولی در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری متوقف مانده بود. معلم در تائید ساختن این فیلم گفت ما کاری را از دیگران تحویل گرفته ایم و باید قدر زحمات گذشتگان را بدانیم؛ و به این ترتیب نشان داد که یک هنرمند اصیل اگر سبز هم نباشد، خاکستری نمی شود!

افتخاری خاکستری، دیگر افتخاری نیست

بی اشاره به بلائی که دولت بر سر خواننده مشهور "علیرضا افتخاری" آورد، نمی شود پرونده فرهنگ و هنر در سال 1388 را بست. دو هفته پیش در خبرها آمده بود که علیرضا افتخاری می خواهد برای همیشه از ایران برود و ساکن فرانسه شود. بسیاری این خبر را با خوشحالی استقبال کردند که شاید او هم که در این نه ماه صدایش در نیامده، حالا سبز شده و به نشانه اعتراض دست به این کار می زند.

اما من که چند سال پیش از زبان خود او شنیده بودم که کنسرت دادن "صرف" ندارد و "پرستیژ" هم بی بهاست، و اینکه "من همه چیز می خوانم، شما هم آهنگ بسازید برایتان می خوانم"، چندان به این خبرخوشبین نبودم تا اینکه چند روز مانده به نوروز مراسم گزینش چهره های ماندگار هنر و رسانه در اصفهان را علم کردند و افتخاری را هم روی صحنه فرستادند تا از دست احمدی نژاد جایزه دریافت کند و مورد تفقد قرار بگیرد. عکس آواز خوان با رئیس دولت کودتا در حال "مغازله" تا منشر شد، بلافاصله جوانان سبز ایران در وبلاگ های خود تیتر زدند: علیرضا افتخاری، دیگر افتخاری نیست!