vendredi 30 juillet 2010

حمله به نفتکش ژاپنی؛ انگشت اتهام بسوی جمهوری اسلامی

صدای آمریکا: روزنامه کریستن ساینس مانیتور زیرعنوان «آیا ایران به نفت کش ژاپنی در تنگه هرمزحمله کرد؟» می نویسد ماموران تحقیق روز پنجشنبه در امارات متحده عربی گفتند یک مین دریائی ممکن است عامل ایجاد حفره ای باشد که این هفته در یک نفت کش ۱۶۰ هزار تنی ژاپنی در تنگه هرمزبه وجود آمد، هرچند که مالک نفت کش کماکان بر این باور است که احتمالا حمله ای در کار بوده است.

حدس و گمان ها درباره آنچه موجب ایجاد حفره ای بزرگ در بدنه نفت کش M Star شد، که پس از بارگیری در امارات متحده عربی و در راه بازگشت به ژاپن رخ داد، کماکان ضد ونقیض است.

بعضی ها به ایران اشاره می کنند که محتاطانه از قلمرو آبی خود حراست می کند، و به همین منظور در جریان جنگ ایران و عراق هزاران مین دریائی را کار گذاشته بود، که بعضی از آنها هنوزهم باقی اند.

سانحه این هفته در نزدیکی محلی رخ داد که در سال ۲۰۰۸ صحنه درگیری پنج قایق مسلح تندروی ایران با چند کشتی نیروی دریائی آمریکا حین گشت زنی در دوازده مایلی قلمرو ایران در تنگه هرمز بود.

تهدید اخیر ایران در مورد بستن تنگه هرمز به تلافی تحریم های اقتصادی اکنون خطری بزرگتراست.

به گزارشPress TV ، شبکه تلویزیون انگلیسی زبان دولتی ایران، خبرگزاری فارس در صفحه عربی خود اظهارات یک مقام ارشد در ایران را نقل کرده است که می گوید «اگر دشمنان قصد داشته باشند راه های دریائی را برای کشتی های باربری ایران نا امن کنند، تهران نیز در مهم ترین راه آبی استراتژیک جهان، مقابله به مثل خواهد کرد».


------------------------------------------------------------------

علیه حکم اعدام یک بازمانده کشتار 67

منصور امان

همزمان با سالگرد کُشتار زندانیان سیاسی در سال 67، رژیم جمهوری اسلامی کمر به قتل یکی از بازماندگان این فاجعه ملی بسته است. آقای جعفر کاظمی که در هنگام قتل عام زندانیان در این سال دوران محکومیت خود را به اتهام هواداری از سازمان مُجاهدین خلق می گُذراند، تنها یک گام با سپُرده شدن به دست دژخیمان آقای خامنه ای فاصله دارد.

به گُفته خانم رودابه اکبری، همسر آقای کاظمی، وی در سال 60 زمانی که دانش آموز بود در جریان هُجوم سراسری و خونین حُکومت به سازمانها و گروه های مُخالف دستگیر گردید و نزدیک به ده سال را در زندان سپری کرد.

گُزارشها بیانگر آن است که این زندانی سیاسی به شدت از سوی از بازجویان و شکنجه گران تحت فشار قرار داشته تا در خیمه شب بازیهایی که دستگاه قضایی و تلویزیون دولتی زیر تیتر "دادگاه" بر پا می کنند، اتهامهای شناخته شده دستگاه های امنیتی علیه جُنبش اجتماعی را تکرار کند. آقای جعفری با وجود رفتارهای غیرانسانی و وحشیانه ماموران آیت الله خامنه ای حاضر به همکاری نشد و در پی آن به اتهام "مُحاربه" محکوم به اعدام گردید. لازم به یادآوری است که شُماری از زندانیان بر اساس همین سناریوی دستگاه های امنیتی پس از اعتراف دروغین علیه خود، اعدام گردیده اند.

اکنون وکیل وی، خانُم نسیم غنوی می گوید که حُکم اعدام موکلش پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر و رد اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور به دایره اجرای احکام ارسال شده است. خانُم ستوده خاطر نشان کرده است، دستگاه قضایی نتوانسته اتهام "مُحاربه" را اثبات کُند و آقای کاظمی نیز هیچیک از اتهامات علیه خود را نپذیرُفته است.

ناگُفته پیداست که حُکم دستگاه قضایی تحت امر باند نظامی – امنیتی ولایت فقیه همچون موارد گُذشته یک تصمیم سیاسی است که با هدف انتقام گیری و وحشت پراکنی دیکته شده است. سُکوت در برابر تاخت وتاز دستگاه سرکوب که در این مورد، مُجوز آدمکُشی صادر شده از سوی محاکم ناعادلانه را چونان برگ انجیر در برابر خود گرفته، روشن کردن چراغ سبز برای آن به منظور ادامه حرکت در این مسیر خون فرش است.

تردیدی نیست که تلاش ولی فقیه برای قتل یک زندانی سیاسی دیگر، با واکُنش یکپارچه عدالت خواهان و ستم ستیزان روبرو خواهد گردید. گُذشته از آنها، اکنون و در سالگرد کُشتار 67، برای آن دسته ای که در مُقابل هولوکاست بر پا شده توسط آیت الله خُمینی به هر بهانه ای خاموشی گُزیدند، فُرصت مُناسبی است که به تصحیح رفتار سیاسی خود بپردازند تا نشان داده شود که ادعای پندار تغییر یافته آنها باور پذیر است.

------------------------------------------------------------------

بی اعتنا به تهدیدهای ولی فقیه: بیائید من را هم شهيد کنيد

آیت الله على ‌محمد دستغيب از اعضاى مجلس خبرگان رژيم و از مخالفان خامنه ای طی سخنانی گفته است، يک عده ای در زمان رژيم سابق اطراف شاه را مى گرفتند و از او تعريف و تمجيد مى کردند تا به حدى که او را ظل‌السطان يعنى سايه خداوند قلمداد مى کردند، الآن هم وضع به همين منوال است.

آیت الله دستغيب بى اعتنا به تهديدهاى باند خامنه اى علیه مخالفان و معترضان ولی فقیه گفت، به تکليف خود عمل مى کنم، حال مى خواهد کسى از سخنان من خوشحال شود يا ناراحت. هر وقت خواستيد، بياييد و من را هم شهيد کنيد.

------------------------------------------------------------------

خانواده های زندانیان سیاسی: ما نیز اعتصاب غذا می کنیم

سایت کلمه :جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی اوین با انتشار نامه ای خطاب به دادستان تهران ،جعفری دولت آبادی ،ضمن اظهار نگرانی نسبت به وضعیت زندانیان بند ۳۵۰ بویژه ۱۷ زندانی که از روز دوشنبه گذشته به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده اند ،به وی در باره عواقب این حادثه هشدار داده اند.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته است ،به شرح زیر است :

جناب آقای جعفری دولت آبادی ، دادستان محترم تهران

با سلام

چنانچه مطلع هستید از روز دوشنبه دوم مردادماه تمامی تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوین قطع شده است. بر اساس اخبار رسیده قطع تلفن ها به دلیل انتقال برخی از زندانیان این بند به سلول های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ و متعاقب آن اعتصاب غذای آنها صورت گرفته است. علت این اقدام مسئولان زندان اعتراض زندانیان به رفتار ناشایست زندانبانان در زمان ملاقات روز دوشنبه و همچنین وضعیت نامناسب بند ۳۵۰ بوده است.

بر اساس اخبار به دست آمده تا این زمان حداقل ۱۷ زندانی در سلول های انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برند از جمله :علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم ،علی پرویز فعال دانشجویی ،حمیدرضا محمدی فعال سیاسی ،جعفراقدامی فعال مدنی ،بابک بردبار عکاس خبری ،ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل ،ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق ،کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجید دری فعال دانشجویی ، مجید توکلی فعال دانشجویی ، کیوان صمیمی روزنامه نگار ،غلامحسین عرشی ،پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا و محمد حسین سهرابی راد .این نامها قطعی نیست و ممکن است تعداد اعتصاب کنندگان بیشتر از این هم باشد.

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین از روز دوشنبه دوم مرداد از وضعیت آنها بی خبر هستیم و با توجه به اعتصاب غذای آنها ، جان و سلامتی عزیزانمان را در معرض خطر جدی می بینیم. تداوم قطع تلفن های بند ۳۵۰ نیز بر نگرانی ما می افزاید چرا که اگر اتفاق ناگواری نیفتاده بود دلیلی هم برای قطع شدن تلفن ها وجود نمی داشت.

ما خواهان رسیدگی هر چه سریعتر شما ( دادستان تهران ) که مسئول پرونده های زندانیان سیاسی هستید ، به این مساله هستیم. ما خواهان پذیرش فوری تمامی خواسته های عزیزانمان و عذر خواهی مسئولان زندان به خاطر رفتار ناشایست و توهین آمیزشان هستیم تا آنها پیش از آن که فاجعه ای رخ دهد به اعتصاب غذایشان پایان دهند.

ما همچنین خواهان ملاقات هرچه سریعتر با عزیزانمان و آگاه شدن از وضیت جسمی و روحی آنان و همچنین اعزام گروه پزشکی برای معاینه آنان هستیم، چرا که واضح است پس از چند روز خودداری از خوردن و احتمالا آشامیدن باید وضعیت ناگواری داشته باشند .

ما همچنین خواهان رسیدگی فوری به وضعیت پیمان کریمی آزاد که به دلیل وضعیت جسمی اش به بیمارستان منتقل شده هستیم و هشدار می دهیم که در صورت ادامه این وضع سایر اعتصاب کنندگان نیز سرنوشتی مانند او خواهند داشت.هرچه زودتر ترتیبی بدهند تا خانواده کریمی آزاد با خانواده اش در بیمارستان ملاقات کنند.

جناب دادستان تهران

ما خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین بار دیگر نسبت به رفتارهای ناشایست با عزیزانمان هشدار می دهیم و اعلام می کنیم اگر به این وضعیت رسیدگی سریع نکنید این حق را برای خود محفوظ می دانیم که با استفاده از سایر روش های مسالمت امیز و حتی با پیوستن به اعتصاب غذای عزیزان مان آنها را در اعتراض به رفتارهای فراقانونی مقامات زندان و نقض حقوق شهروندی و قانونی شان همراهی کنیم.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰

------------------------------------------------------------------

منبع حکومتی: صفهای طولانی در جایگاههای بنزین

باشگاه خبرنگاران جوان: صفهای طولانی درجایگاه های بنزین یاسوج و نرسیدن تانکرهای سوخت رسان به تعداد زیادی از جایگاه های استان کهگیلویه و بویر احمد و بعضی از شهرستانهای استان فارس ازجمله نورآباد ممسنی این جایگاه ها را با تعطیلی روبرو کرده است.

یکی از جایگاه داران یاسوج درباره ایجاد صف طولانی به خبرنگار ما گفت که از چهار جایگاه شهر یاسوج از شب گذشته (7 مرداد) دو جایگاه عرضه بنزین بعلت اتمام مخزن بنزین تعطیل شده اند و با تماس و درخواست از سوی تامین کننده بنزین جایگاه ها به ما اعلام شده که از این پس فواصل زمانی رسیدن تانکرهای بنزین افزایش خواهد یافت.

------------------------------------------------------------------

امام جمعه اهل سنت زاهدان ممنوع الخروج شد

سنی آنلاین: در پی سفر اخیر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به ترکیه و شرکت در کنفرانس بین المللی اتحادیه جهانی علمای مسلمین، پس از بازگشت، در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران گذرنامه ایشان توقیف شد.
افرادی که گذرنامه ایشان را توقیف کرده اند ظاهرا از مامورین وزارت اطلاعات بوده اند اما رسیدی که پس از توقیف گذرنامه به ایشان تحویل داده شده، اشاره به حکم صادره از دادگاه ویژه روحانیت داشته است.
لازم به ذکر است که شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید یکی از اندیشمندان جهان اسلام می باشد که در داخل و خارج از کشور شخصیتی شناخته شده است و در کنفرانسهای اسلامی داخل و خارج از ایشان دعوت بعمل می آید که در برخی از کنفرانسها ایشان شرکت داشته اند.
اخیرا رابطة العالم الإسلامی (اتحادیه جهان اسلام) که یکی از بزرگترین سازمانهای اسلامی بشمار می رود و مقر آن در شهر مکه مکرمه در عربستان سعودی می باشد تصمیم به برگزاری یکی از مهمترین کنفرانسها به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس و فعالیت خود گرفته است و این کنفرانس در تاریخ 19 شعبان (9 مرداد) با شرکت اندیشمندان و علمای سرشناس جهان اسلام در جوار کعبه مشرفه برگزار خواهد شد.
از شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید نیز رسما برای شرکت در این کنفرانس دعوت بعمل آمده بود و ایشان برای شرکت در کنفرانس مذکور اهمیت زیادی قائل بود، زیرا فرصت زیارت خانه خدا و حرم نبوی و دیدار با علما و اندشمندان جهان اسلام برای ایشان در این سفر میسر می شد، اما با توقیف گذرنامه، عملا از شرکت ایشان در این کنفرانس جلوگیری بعمل آمد.
خبرنگار سنی آنلاین از حضرت شیخ الاسلام علت توقیف گذرنامه را جویا شد که ایشان در پاسخ گفت: « به نظر بنده، غیر از تنگ نظری و عدم تحمل ارتباط اهل سنت ایران با جهان اسلام، چیز دیگری نمی تواند علت این امر باشد ».

------------------------------------------------------------------

چین واردات نفت از ایران را کاهش داد

خبرگزاری «ریانووستی»/ در ژوئن سال 2010 واردات نفت چین از ایران نسبت به مدت مشابه در سال پیش 13,1 میلیون بشکه کاهش یافت و به 9 میلیون بشکه رسید. این مطلب را پایگاه اینترنتی "انرگونیوز" گزارش داد.

امروز پکن برای خریداری نفت روی عراق وعربستان سعودی متمرکز می شود.

تحلیلگران فعلا نمی توانند پاسخ روشنی به این پرسش بدهند که آیا این واکنش به تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است یا چین بر حسب قانون بازار همان مقدار نفت را با قیمتی ارزانتر به دست آورده است.

یک کارشناس بنیاد New America Foundation در این رابطه اشاره می کند که محاصره ایران و روابط اقتصادی چین باعث می شود که ایران بیشتر به چین نیازمند باشد تا چین به ایران.

------------------------------------------------------------------

بازداشت یک فعال فرهنگی در شهر سقز

خبرگزاری هرانا - قادر شیری فعال فرهنگی به همراه یک شهروند کرد به نام امیر امانی در شهر سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی در شهر سقز طی هفته های گذشته اقدام به بازداشت یک فعال فرهنگی به نام " قادر شیری "و یک شهروند دیگر کرد به نام " امیر امانی " کرده اند. علی الرغم پیگیری خانواده نامبرده گان به نهادهای امنیتی و قضایی تاکنون هیچگونه اطلاعی در خصوص اتهام و محل نگهداری آنان بدست نیامده است.

آقای قادر شیری فعال فرهنگی و از اعضای انجمن فرهنگی و ادبی مولوی شهر سقز است.

لازم به ذکر است در هفته های گذشته همچنین یک فعال فرهنگی و روزنامه نگار دیگر کرد به نام یحی صمدی در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

------------------------------------------------------------------

مشهد؛ فشار برای گرفتن تعهد كتبی از دو زندانی مسیحی

شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان: ۲ زندانی مسیحی كه تا كنون حاضر به پذیرش و امضاء فرم های تعهد كتبی ارائه شده از سوی ماموران اداره اطلاعات نشده اند اكنون تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته اند .

۲ تن از شهروندان مسیحی كه در تاریخ ۱۷ تیرماه سالجاری( ۸ جولای ۲۰۱۰ ) در یك اقدام از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی مشهد به همراه ۱۳تن از هم كیشان دیگر خود بازداشت شده بودند ، همچنان بدون تفهیم اتهام در اداره اطلاعات مشهد بلاتكلیف در بازداشت بسر می برند .

به قرار اطلاع این ۲ زندانی عقیدتی كه تا كنون حاضر به پذیرش و امضاء فرم های تعهد كتبی ارائه شده از سوی بازجویان و ماموران اداره اطلاعات نشده اند اكنون تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته اند .

فرم های تعهد حاوی متنی است كه شخص امضاء كننده با امضای آن می پذیرد ضمن انكار اعتقادات مسیحی خود از هرگونه فعالیت و حضور دراجتماعات و گردهمائیهای مسیحیان خودداری كند .

حقوقدانان و قانون شناسان چنین فرم هایی و تحت فشار قراردادن افراد را برای آنچه كه اخذ تعهد نامیده می شود خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی میدانند. چون در اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است " تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد".

با توجه به اینكه "مسیحیت" به عنوان یكی از ادیان قانونی كشور پذیرفته شده است، مشخص نیست چرا پیروان یك دین به رسمیت شناخته شده در قانون باید تعهد بدهند كه دست از آن بردارند و از حضور در اجتماعات مربوط به آن خودداری كنند .

به گزارش FCNN، زندانی مسیحی رضا ( استیفان) ۴۸ ساله كه از خادمین كلیسای خانگی درمشهد می باشد متاهل و دارای ۲ فرزند است، این گزارش حاكی است پس از دستگیری ایشان تاكنون خبرچندانی از وی نیست و فقط گفته شده كه همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات در بلوار وكیل آباد نگهداری میشود و برای امضای تعهد نامه كذائی زیر فشار است .

از دیگر بازداشت شدگان مسیحی "احسان بهروز" ۲۳ ساله دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه مشهد می باشد كه او نیز در همان محل بازداشتگاه اداره اطلاعات نگهداری میشود و به شدت تحت فشار قرار گرفته است كه فرمهای تعهد را امضاء كند .

بنا بر گزارش دریافتی، در روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه سالجاری ( ۲۸ جولای ۲۰۱۰ ) مادر احسان بهروز پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت فرزندش وقتی برای چندمین بار به دادگاه انقلاب مشهد مراجعه میكند با بازپرس پرونده بنام "حاج آقا زهدی" دیدار میكند . ولی ایشان به او جواب روشن و درستی در خصوص وضعیت پرونده فرزندش نمیدهد .مادر احسان در همان محل شعبه ۹۰۱ دادگاه مشهد اعلام میكند كه وكیل خواهد گرفت و از طریق وكیل پاسخش را دریافت خواهد كرد .

مادر این زندانی مسیحی بعد از این برخورد از محل دادگاه به قصد دفتر یك وكیل دعاوی خارج میشود اما قبل از رسیدن به دفتر وكیل از سوی اداره اطلاعات با ایشان تماس گرفتند و از او خواسته شد كه برای ملاقات با احسان می تواند به زندان بلوار وكیل آباد مراجعه كند .

خانواده احسان همان روز موفق به یك ملاقات كوتاه چند دقیقه ای با وی میشوند . اما ماموران اطلاعات در این دیدار از مادر احسان میخواهند كه به فرزندش بگوید كه فرم های تعهد نامه را امضاء كند و میگویند اگر احسان حاضر به انكار مسیحیت نشود برایش حكم " ارتداد " صادر خواهد شد . آنها اضافه میكنند چون احسان مطابق شناسنامه اش" سید " میباشد از این جهت نیز حساسیت بیشتری روی پرونده وی وجود دارد و خطر بیشتری تهدیدش میكند .

لازم به یاد آوری است دادگاه مشابه ای در مشهد زنده یاد كشیش "حسین سودمند" را كه او هم مطابق شناسنامه " سید " بود پس از چندبار بازداشت و بازجویی های پیاپی ، نهایتن وی را در سوم دسامبر سال 1990 در محوطه زندان مشهد، بدار آویخت. زنده یاد سودمند اولین کشیشی بود که رسمآ توسط مقامات قضایی حکومت جمهوری اسلامی به خاطر عدم انکار ایمان مسیحی خود و بجرم "ارتداد" اعدام گردید.

این گزارش می افزاید، ماموران امنیتی به مادر احسان درهمان روز ملاقات گفتند كه اجازه گرفتن وكیل برای احسان را ندارد ! احسان نیز كه به نظر میرسید از سوی بازجویان تحت فشار بود به والدینش در حضور ماموران گفت كه نیازی به وكیل ندارد . اما مادر احسان كه بسیار نگران وضعیت فرزندش میباشد ظاهراْ علیرغم همه فشارها همچنان مصمم به گرفتن وكیل است و به نزدیكانش گفته كه حرفهای بازپرس احسان او را خیلی نگران كرده است .

جای این پرسش باقیست كه چرا ماموران اطلاعات و حاج آقا زهدی بازپرس دادگاه مشهد اجازه داشتن وكیل را به این زندانی عقیدتی نمی دهند ؟

این در حالی است كه داشتن وكیل و مشاور حقوقی حق مسلم همه انسانها ست، و حتی در قانون جمهوری اسلامی نیزبه صراحت به آن اشاره شده است ، مطابق با ماده ۱۲۸ قانون آئین دادرسی كیفری " متهم می تواند یك وكیل همراه داشته باشد" .

لازم به یاد آوری است كه احسان و رضا (استیفان) دو تن از بازداشت شدگانی می باشند كه در روز ۱۷ تیرماه در حالی كه به صورت یك جمع ۱۵ نفره با اتوبوس از مشهد عازم شهرستان بجنورد برای دیدار با مسیحیان آن شهر بودند در بین راه در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط ماموران اطلاعات مشهد اتوبوس آنان متوقف و بازداشت شدند، كه ۱۳ نفر از این گروه پس از یك هفته و طی بازجوئی های سخت آزاد شدند ولی این ۲نفر همچنان در بازداشت بسر می برند .

به هرحال بازداشت، تداوم نگهداری و عدم شفاف سازی در خصوص پرونده این ۲ شهروند مسیحی كه جرمی مرتكب نشده اند برای خانواده آنها و جامعه مسیحیان كشور بسیار نگران كننده است. آنها فقط به خاطر ایمان مسیحی و اعتقادات و باورهای دینی خودشان همچنان تحت فشار وبازداشت غیر قانونی و بلاتكلیفی بسر می برند.

------------------------------------------------------------------

محکومیت یکی از عوامل رژیم بجرم نقض مصوبه شورای امنیت

رادیو آلمان: برای نخستین بار یک کانادایی ایرانی‌تبار به جرم نقض مصوبه شورای امنیت و و صادرات غیرقانونی به زندان محکوم شد. این فرد متهم به ارسال وسایلی به ایران است که در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی می‌توانسته مورد استفاده قرار گیرد.

دادگاهی در کانادا برای نخستین بار یک کانادایی ایرانی‌تبار را به جرم صادرات غیرقانونی به ایران به چهار سال و سه ماه زندان محکوم کرد. این فرد ایرانی‌تبار با نام محمود یادگاری، از سال ۱۹۹۸ در کانادا به سر ‌برده و دارای تابعیت کانادایی است.

محاکمه محمود یادگاری در اوایل ماه ژوئیه آغاز شده بود، اما صدور رای نهایی دادگاه به روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئیه موکول شده بود.

پلیس کانادا در آوریل ۲۰۰۹ میلادی این فرد ۳۷ ساله را در منزلش در شهر تورنتو دستگیر کرد. وی متهم به تهیه دستگاه‌های ترانسفورماتوری (ترانس‌دیودسر) برای ایران بوده است. به گفته مقامات قضایی کانادا این دستگاه کاربردی دوگانه در بخش نظامی و غیرنظامی داشته و یادگاری با ارسال آن به ایران، مصوبات شورای امنیت را نقض کرده است.

این دستگاه ترانسفورماتور قادر به اندازه‌گیری فشار به صورت الکتریکی و انتقال آن به کامپیوتر است. گرچه این دستگاه ‌در موارد متعارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌توان آن را در روند غنی‌سازی اورانیوم و ساخت تسلیحات هسته‌ای نیز بکار گرفت.


یادگاری: تهدید و فشار برای گرفتن اعتراف

در دادگاه گفته شد، محمود یادگاری از طریق شرکت کوچک خود در تورنتو دست به خرید این دستگاه‌ها در ماساچوست آمریکا زده و از طریق دوبی برای شریک خود در ایران ارسال کرده است.

یادگاری در دادگاه گفت که از کاربرد این دستگاه‌ها بی‌اطلاع بوده و شریکش، فردی به نام نیما طبری، از وی خواسته که دستگاه بطور غیرمستقیم از طریق دوبی به ایران فرستاده شود. به گفته یادگاری، طبری بخش اصلی هزینه‌ها را نیز پرداخت کرده است. یادگاری برای خرید هر ترانسفورماتور حدود ۱۲ هزار دلار پرداخته است. بنا به اعتراف یادگاری، قرار بوده که در مجموع ۱۰ ترانسفورماتور خریداری شود.

نقض قوانین گمرگی و جزایی و نادیده گرفتن قانون اجازه صادرات و واردات از جمله اتهامات یادگاری به شمار می‌آیند. این برای نخستین بار است که یک شهروند کانادایی به جرم زیر پا نهادن مصوبات سازمان ملل متحد به زندان محکوم می‌شود.

دادستانی کانادا تقاضای ۶ سال و نیم حبس را برای محمود یادگاری کرده بود که دادگاه تنها با ۴ سال و سه ماه موافقت کرد.

یادگاری در دادگاه مدعی شد که تحت فشار مقامات پلیس مجبور به اعتراف شده است. به گفته روزنامه "تورنتو استار" یادگاری پس از دستگیری بی‌آنکه درخواست وکیل مدافع بکند بطور آزادانه با دو مامور پلیس گفت‌وگو کرده است.

پلیس کانادا هرگونه اعمال زور یا تهدید علیه محمود یادگاری در زمان بازجویی را به شدت تکذیب کرد.

------------------------------------------------------------------

آمریکا در انتظار تحریمهای چین علیه رژیم تهران است

خبرگزاری «ریانووستی»/ دولت "باراک اوباما" قصد دارد چین و دیگر کشورهای آسیا، خاور نزدیک و آمریکای جنوبی را متقاعد نماید تا ایران را تحریم کنند. این مطلب را نشریه اقتصادی Bloomberg می نویسد.

برای تشکیل "ائتلاف علیه ایران" "دانیل گلیسر" وزیراقتصاد و دارایی و سایر دولتمردان آمریکایی برای ملاقات با دولت های این کشورها فرستاده می شوند.

دولت ایالات متحده نیروی خود را روی چین متمرکز می کند. ملاقات در پکن در اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) انجام خواهد شد.

"رابرت اینهرن" نماینده وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: "ما باید با چینی ها صحبت کنیم".

وی تصریح می کند: "ما باید بر آن ها تاثیر بگذاریم تا آنها صادقانه از تحریم های سازمان ملل حمایت نمایند".

آمریکا پیش از این پاسخ سرمایه گذاران اروپایی در بخش انرژی ایران را دریافت کرده است. اما شرکت های نفت و گاز چین، روسیه، هند، کره جنوبی اظهار نظری در مورد این قضیه نکرده اند.

قابل ذکر است وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا تحریم های تکمیلی اتحادیه اروپا علیه ایران را تصویب کردند. سران اتحادیه اروپا در نشست 17 ژوئن خود برای تصویب تحریم های تکمیلی علیه ایران به توافقات سیاسی رسیدند و در هفته گذشته فهرست تحریم ها در بروکسل توسط وزرای کشورهای اتحادیه اروپا تائید شد.

------------------------------------------------------------------

حمایت صریح خامنه ای از قتل عام زندانیان سیاسی

وبلاگ balatarinsight.wordpress

اظهار نظر صريح سيد على خامنه اى در خصوص قتل عام 67

علی خامنه‌ای در مقام ریاست جمهوری وقت، پس از قتل عام هموطنانمان به حكم خميني و در دادگاههاي فرمايشي و چند دقيقه اي گفت:

روزنامه رسالت ۱۶ آذر 1367 : «مگر ما مجازات اعدام را لغو کردیم؟ نه! ما در جمهوری اسلامی مجازات اعدام را داریم برای کسانی که مستحق اعدامند… این آدمی که توی زندان، از داخل زندان با حرکات منافقین که حملهٔ مسلحانه کردند به داخل مرزهای جمهوری اسلامی … ارتباط دارد، او را به نظر شما باید برایش نقل و نبات ببرند؟ اگر ارتباطش با آن دستگاه مشخص شده، باید چه کارش کرد؟ او محکوم به اعدام است و اعدامش هم می‌کنیم. با این مسئله شوخی که نمی‌کنیم»

------------------------------------------------------------------

وحشت روزافزون رژيم از شبكه هاى ماهوارهاى

حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگى مجلس رژیم و از نزديكان خامنه اى، طی سخنانی به ترس و وحشت روزافزون رژیم از گسترش شبکه های ماهواره ای و اینترنت اعتراف کرد و گفت، یک زمان خيال ما راحت بود و فكر مى ‌كرديم كه تلويزيون و رسانه ها را در اختيار داريم، ولى متاسفانه چندى نگذشت كه ما از ورود ماهواره و اينترنت باخبر شديم كه اين موضوع باعث نگرانى ما شد.

حداد عادل با اشاره به نقش اطلاع رسانى شبکه های ماهواره ای و اينترنت در اعتراضات گسترده سال گذشته گفت، همه شاهد بوديم كه در این فتنه اساس سرمايه ‌گذارى چه در خارج و چه در داخل، روى همين قدرت رسانه ‌اى بود. فتنه‌ گران براى هدايت تظاهرات و انتشار وقايع ساختگى و يا واقعى همگى از اين طريق اقدام مى ‌كردند.

از سوی دیگر پاسدار نقدی سركرده بسيج نیز طی سخنانی در جمع ایادی رژیم گفته است، دشمن از طريق شبكه ماهواره درصدد نابودى نظام اسلامى ما است.

------------------------------------------------------------------

افشای نقش خامنه ای در جنايتهای برون مرزی رژیم

یک وبلاگ نویس در تهران

دستخط استعفاي ميرحسين موسوي که تازگي درسايت روزنامه انقلاب اسلامي انتشار يافته است دقيقا نقش اصلي خامنه اي را در اتفاقات برون مرزي از جمله اتفاقات عراق و افغانستان و لبنان روشن ميکند
((مسلوب الختیار شدن دولت در سیاست خارجی. امروز امور افغانستان و عراق و لبنان در دست جنابعالی است.))
منظور از جنابعالي شخص رييس جمهور است که در آن زمان علي خامنه اي آنرا به عهده داشت سپس ميرحسين موسوي در بند دوم اينگونه پرده از با خبر بودن شخص خامنه اي و حتي ميتوان اينطور حدس زد که چه بسا فرماندهي اين اتفاقات همچون هواپيما ربايي ها و يا حملات مسلحانه در لبنان و يا حمل بمب به مراسم حج در عربستان را به عهده داشته است
((عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت میگیرد. شما بهتر میدانید که تاکنون فاجعه آفرینی و اثر نامطلوب آنها برای کشور چقدر بوده است. بعد از آنکه هواپیمایی ربوده میشود، از آن باخبر میشویم. وقتی مسلسلی در یکی از خیابانهای لبنان گشوده میشود و صدای آن در همه جا میپیچد، متوجه قضیه میشویم. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در جده، اینجانب از این امر آگاه میشوم. متاسفانه و علیرغم همه ضرر و زیانی که این حرکت متوجه کشور کرده است، هنوز نظیر این عملیات میتواند هر لحظه و هر ساعت بنام دولت صورت گیرد.))

------------------------------------------------------------------

گفتگو با خواهر زندانی سیاسی: حامد ذره ذره فلج می شود

گفتگو با خواهر حامد روحی نژاد

حامد ذره ذره فلج می شود و هیچ کس نیست صدای ما را بشنود......قاضی با توهین و تحقیر ما را از اتاقش بیرون می کند، می گوید شما محارب هستید، وکیلتان هم مثل خودتان با نظام مخالف است.
****


خبرگزاری هرانا - حامد روحی نژاد که به اتهام همکاری با انجمن پادشاهی محارب شناخته شده و در دادگاه بدوی به اعدام و سپس به 10 سال حبس توام با تبعید به زنجان محکوم شد به دلیل ابتلا به بیماری ام اس در آستانه فلج مطلق قرار دارد.

در مورد آخرین وضعیت این زندانی گزارشگر هرانا گفتگویی را با خواهر این زندانی انجام داده است.

هرانا: خانم روحی نژاد آخرین وضعیت برادرتان در زندان چگونه است؟
وضعیت حامد متاسفانه کماکان بد هست. چند روز پیش هم مسئولان زندان به دلیل اینکه وی مشکل کلیوی و دفع ادرار داشت، به بیمارستان منتقلش کردند.

هرانا: منظورتان بیمارستان داخل اوین هست یا بیرون از زندان ؟
ببینید وقتی شرایط وی حاد می شود به بهداری منتقلش می کنند و پزشکان آنجا با تشخیص اینکه بایستی در جایی با امکانات بیش تر تحت درمان قرار بگیرد و از دست ایشان کاری ساخته نیست، وی را به بیمارستان می برند. در آخرین انتقال به بیمارستان که مربوط به شنبه ی گذشته بود، پزشکان بیمارستان فارابی با تشخص اینکه چشمانش روز به روز کم دید تر می شود، این مشکل را مربوط به مغز وی دانستند و درمان از طریق عینک و امثالهم را بیهوده دانستند.

هرانا: شما چطور از وضعیت روزانه حامد باخبر می شوید؟
والا تماس های تلفنی که تقریبا به صورت منظم با منزل داشت، الان بیش از سه روز هست که قطع شده. و ما هم به طور کامل از وضعیتش بی خبر هستیم. در این بین تنها مادران با تماس با یکدیگر پیگیری می کنند که کدام یک با منزل تماس داشته اند تا بلکه از این طریق اندکی از نگرانی شان کاسته شود اما در طی این سه روز هیچ یک از بچه ها گویا تماسی با بیرون نداشته اند و ما دلیل این اتفاق را نمی دانیم...

هرانا: آیا بهبودی در وضعیت ایشان در طول دوران زندان وجود داشته است ؟
ما در آخرین ملاقاتی که داشتیم، وی را بسیار عصبی دیدیم. به طور کلی نیز چشمان حامد وضعیت فجیعی دارد. حتی یک بار گفت که من از طریق صدا تشخیص می دهم که شما در کدام سمت من نشسته اید.
اما متاسفانه هیچ کس درک این را ندارد که وضعیتش را پیگیری کند. البته به دلیل وخامت حالش گهگاه وی را نزد پزشک می برند اما همه چیز به یک ویزیت ساده ختم می شود. پزشک معالج حامد هم که تاکنون چندین بار برایش گواهی صادر کرده معتقد است که تنها با اخذ مرخصی و بستری شدن در بیمارستان است که امکان بازگشت بخشی از سلامتی حامد وجود دارد؛ چون ام اس بیماری ای نیست که درمان قطعی و مشخصی داشته باشد. ببینید حامد دچار تشنج های شدید هم می شود که البته خودش این قضیه را از ما مخفی نگه داشته و ما از طریق دوستانش شنیدیم و حتی در موقع بازگو کردن هم حامد باز دست به انکارش زد و اصرار داشت که این قضیه را باز هم از ما مخفی نگه دارد. بالاخره برادر من جوان است و غرور دارد و نمی خواهد از پا افتادنش را دیگران ببینند و از طرفی هم به هیچ عنوان دوست ندارد حالا که خودش در چنین شرایطی است ما را هم نگران حال خود کند. یکی از دوستانش می گفت یک بار حامد به طرزی دچار تشنج شد که اگر چند نفر دور و برش نبودند درجا فلج می شود.

هرانا: آیا حامد از سرنوشت بیماران ام اس با خبر هست ؟
ببینید این بیماری دیگر تقریبا شناخته شده است. هر روز شاهد کور شدن و ویلچری شدن بسیاری از جوانان مبتلا به ام اس هستیم. اما حامد به دلیل اینکه نمی خواهد قبول کند که در اوج جوانی باید روی ویلچر بشیند و فلج باشد، تا آخرین نفس سعی دارد که خود را سرپا نشان دهد و گویا این خصوصیت رفتاری حامد برای مسئولان هم چندان بد نشده و باعث شده که از این استقامت او سواستفاده شود.

هرانا: آیا بهداری اوین به وضعیت وی توجه می کند؟
گویا مسئولان قصد دارند با انتقال حامد به بیمارستان وی را از سر خود باز کنند. چون هیچ تغییری در شرایط وی به وجود نمی آید و داروها هم همان داروهایی است که خودمان برایش از بیرون تهیه کردیم و نمی دانیم در حال حاضر اصلا تاثیری به حالش دارد یا نه. مثلا آمپول وی بایستی در یخچال نگهداری شود و ما اصلا نمی دانیم چنین موارد حساسی در قبال وی رعایت می شود یا داروهایش فاسد شده و همان ها را آن هم خارج از وقت تزریق می کنند.

هرانا: نظر خود آقای روحی نژاد در مورد شرایطش چیست؟
همان طور که گفتم حامد به شدت در آخرین ملاقات عصبی بود اما خب اصولا اصلا از هیچ چیزی شکایت نمی کند. همه ی زندانیان در مورد وضعیت آب و غذا، حمام و مواردی از این دست به خانواده ها شکایت می کنند اما حامد هیچ گاه در مورد این مسائل با هم حرفی نمی زند. حتی موارد واضح بیماری اش را هم از ما پنهان می کند و اگر هم چیزی می دانم به شخصه به من می گوید و واقعا رعایت مادر و پدرم را می کند.

هرانا: به نظر شما چه نهادی در پروسه مرخصی استعلاجی برادرتان کارشکنی می کند؟
ببینید این قضیه بیش تر مربوط به قاضی پرونده است که بایستی به دیدی متفاوت از آنچه گذشته داشته به پرونده نگاه کند تا دستور مرخصی صادر شود. در این بین مسئولان زندان با اینکه کار چندانی از دستشان برنمی آید اما به نظر من مسئولان زندان فعالیت خوبی دارند. دادستان هم گهگاه به برخی پرونده ها و اشخاص لطف می کند اما قاضی پرونده ی حامد حتی یک بار در قبال درخواست مرخصی به پدرم گفته بود که شما خواسته ی نامعقولی دارید چرا که پسرتان باید اعدام می شد! و البته خود حامد هم معتقد است اگر اعدامش می کردند بسیار بهتر از این مرگ تدریجی است که اکنون با آن مواجه است.

هرانا: به نظر شما با اینکه بسیاری از زندانیان حتی جدا از مرخصی استعلاجی با قرار وثیقه به مرخصی می آیند، چرا حامد روحی نژاد آن هم با چنین شرایط جسمی ای نمی تواند از این حق بهره مند شود؟
راستش من دلیلش را نمی دانم. من اصلا نمی دانم چه محکی در این بین هست. همان طور که گفتید بسیاری به راحتی با وثیقه به مرخصی می آیند. یا مثلا یک نفر که 5 سال حکم دارد مرخصی می گیرد اما یک نفر با دو سال حکم هیچ مرخصی ای هم ندارد. یا مثلا کسانی که عفو شامل حالشان شده مثلا برخی دو سالشان تنها چند ماه کمتر شده اما برخی با محکومیت های 7-8 ساله تنها 2 سال از حکمشان تایید می شود.
ما هم که بهتر است دهانمان بسته باشد. همان هایی که بیرون از زندان صدایشان را همه می شنوند در داخل زندان هم صدایشان بالا است؛ ما خیلی پایین آمده ایم و هیچ کس صدایی از ما نمی شنود.
پدر من بسیاری از روزها با صورتی گریان سراغ دادستانی می روند اما چه حاصل؟
لطف مسئولان تنها این بوده که حکم اعدام حامد که کاملا بی اساس بود را با ده سال حبس عوض کردند. برای من جالب است که چطور کسی که دستش برای نوشتن هم می لرزد، می تواند بمب بسازد!

هرانا: اگر قوه قضائیه مرخصی استعلاجی را منوط به تودیه وثیقه کند خانواده قادر به تامین آن هست؟
ببینید بعضی از خانواده ها واقعا وضع مالی خوبی دارند اما برای ما حتی تامین یک وثیقه ی 100 میلیونی هم مشکل است اما اگر روزی برای حامد وثیقه بخواهند خب ما هر طور شده آن را آماده می کنیم.

هرانا: شما به شخصه چه انتظاری از گروه های حقوق بشری دارید؟
چه انتظاری می توانم داشته باشم وقتی کسی صدای آن ها را هم نمی شنود؟ وقتی هنوز حقوق بشر برای ایران جا نیفتاده... به نظر من آن ها هم هیچ کاری در شرایط کنونی برای حامد نمی توانند انجام دهند. مسئولان در این بین تنها خودشان باید کاری کنند و وضعیت حامد را درک کنند. ببینید حتی دادستان حامد را از نزدیک دیده، وضعیت چشم های حامد هم طوری هست که اکثر اوقات به دلیل عفونت کاسه ی خون است؛ اما چه کاری برایش کرده اند؟

و حرف آخر...
حرف های من که تکراری شدند. اما این وضعیت عذاب آور است. اما من فکر نمی کردم کسانی که ادعا می کنند خدا و امام زمان و امام علی را قبول دارند، این گونه عمل کنند. اگر واقعا اعتقادی هست بایستی به وجدانشان رجوع کنند و لااقل به خاطر بیماری به حامد رحم کنند. چون اون ها خودشان می دانند که حامد کاری نکرده ...
اما با این حال قاضی مقیسه با توهین و تحقیر ما را از اتاقش بیرون می کند، می گوید شما محارب هستید، وکیلتان هم مثل خودتان با نظام مخالف است و امثالهم...

------------------------------------------------------------------

قطع دست راهنمای ایرانی یک خبرگزاری خارجی با قمه

رادیو فردا: آزاده معاونی از گزارشگران مجله تايم و نويسنده چند کتاب در مورد وقايع اخير ايران از جمله «ماه عسل در تهران» در تحليلی در مجله «فارين پاليسی » کوشيده است زوايای کمتر آشنای حوادث سياسی و اوضاع اجتماعی ايران را برای خوانندگان غربی بازگو کند.

به گفته وی برای درک درست حوادث و رويدادهای مهم ايران ضروری است که به اتفاقات کوچک توجه کرد و از اخباری که ظاهرا غيرمهم به نظر می رسند باخبر بود.

نويسنده تحليل «فارين پاليسی» در آغاز اين گفتار يادآوری می کند که در ماه ژوئيه ۲۰۰۹ در جريان ناآرامی های سياسی تهران، نيروهای شبه نظامی و بسيج با قمه دست يک راهنمای ايرانی که برای يک خبرگزاری خارجی کار می کرد را قطع کردند. اين موسسه رسانه ای خارجی برای اينکه جواز فعاليت و دفتر کار خود را در تهران از دست ندهد در مورد اين حادثه سکوت کرد.

اين يک حادثه دردناک منحصر به فرد نبود. در جريان حوادث پس از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری و تظاهرات و حرکاتی که به جنبش سبز معروف شد موانع بسيار بزرگی برای فعاليت رونامه نگاران و خبرنگاران ايجاد شد به طوری که اکنون کسب اخبار دقيق و درست از ايران کار تقريبا ناممکنی است.

آزاده معاونی در ادامه مطلب خود نتيجه می گيرد که به خاطر اين شرايط اکنون همه گزارشگران و تحليلگران امور ايران در خارج از اين کشور ممکن است درک درستی از حوادث ايران نداشته باشند.

اگر در آغاز ناآرامی های سياسی سال گذشته اکثر رسانه ها و مطبوعات غربی با حدی از اغراق و بزرگنمايی جنبش سبز را « انقلابی برای تغيير حکومت» توصيف می کردند اکنون آنچه که اکثر رسانه های غربی در مورد ايران می گويند و می نويسند تقريبا مشابه آن چيزی است که حکومت ايران می خواهد يعنی شکست و فروکش نارضايتی اقشار مرفه و غرب زده ساکن شمال شهر تهران.

متاسفانه گزارشگران و تحليلگرانی که به عمق سرکوب حاکم بر ايران توجه نکرده و ادامه نارضايتی اقشار گوناگون را به هر دليلی که هست ناديده می گيرند شرايطی فراهم کرده اند که تحليلگران آمريکايی حوادث و اخبار ناآرامی های سال گذشته را صرفا گزارشگری يک جانبه و جهت دار فرض کرده و بنابراين آنچه را که واقعا در ايران می گذر ناديده بگيرند.

در عين حال محافل و دستگاههای امنيتی در آمريکا و غرب ترجيح می دهند که فقط بر مسئله اتمی ايران تمرکز کرده و به اين خاطر غرب با جهت گيری يک بعدی در مقابل ايران از پيشبرد يک سياست فعال در مواجهه با حکومت اسلامی ايران و نيروهای اپوزيسيون ناتوان است چون تصوير صادقانه و درستی از وضعيت سياسی و اجتماعی ايران در دست ندارد.

آزاده معاونی در ادامه مطلب خود در مجله «فارين پاليسی» يادآوری می کند که در دوران خبرنگاری خود در ايران در سالهای ميانی دهه ۲۰۰۰ به خوبی شاهد رفتار ماموران حکومتی با خبرنگاران بود. در مقاطعی که حکومت احساس آرامش می کرد به شکلی محترمانه و پوشيده به وی يادآوری می شد که اگر در کار خبرنگاری خود از خطوط قرمز عبور کند اجازه کار وی در ايران لغو خواهد شد. اما در لحظات و مقاطعی که حکومت احساس هراس می کرد احترام و ادب ايرانی را به کنار می گذاشت و ماموران حکومتی به اشکال مختلف می کوشيدند کار وی را محدود کرده ، منابع خبری وی را شناسايی کرده و حتی وی را تهديد می کردند که به اتهام « اقدام عليه امنيت ملی» وی را به زندان خواهند انداخت. اين فضای رفتار حکومت با خبرنگاران قبل از ناآرامی های سياسی سال ۲۰۰۹ بود که جمهوری اسلامی را با بزرگترين چالش خود در سی سال گذشته روبرو ساخت.

نويسنده تاکيد می کند که اکنون شرايط بسيار دشوار تر از گذشته است. خبرنگاران خارجی مدام بايد مراقب اين مسئله باشند که اخبار و گزارشات آنها ممکن است به بازداشت و يا حتی اقدامات شديدتر حکومت منجر شود.

کنترل و مسدود شدن سايت های اينترنت به اين معنا است که خبرنگاران به جای جمع آوری خبر بايد روزها و ساعت ها را صرف شکستن فيلترها و برقرار تماس با جهان خارج کنند. خطوط تلفن هميشه تحت کنترل بوده ولی اکنون شدت کنترل و سرکوب در حدی است که هيچ خبرنگاری نمی تواند از طريق تلفن با منابع خبری خود تماس بگيرد. شرايط به حدی دشوار است که حتی برخی از خبرنگاران خارجی که اجازه کار در تهران را دارند تصميم گرفته اند در شهرهای خارجی نزديک به ايران مثل دوبی و يا بيروت مستقر شوند.

با توجه به خودسانسوری حاکم برکار خبرنگاران در ايران نه تنها به دست آوردن اخبار و تحليل های دقيق از وضعيت نيروهای مخالف، نارضايتی و اختلافات در ميان جناحهای حکومتی و روحانيون و سياست های مشخص حکومت برای مقابله با تحريم ها و امثال آن ناممکن شده است بلکه حتی به دست آوردن يک تصوير درست و کامل از فضای افکار عمومی و ذهنيت و مسائل مردم کار دشواری است. بسياری از خبرنگاران خارجی يا به مسائل واقعی مردم دسترسی ندارند و يا در اکثر موارد حتی اگر از آن باخبر شوند در هراس از لغو اجازه کار خود به اين موضوعات نمی پردازند.

آزاده معاونی تاکيد می کند که گزارشگری از داخل ايران تنها راه پوشش اخبار مهم نيست کما اينکه بسياری از حوادث پنهان و ناگفته مربوط به خشونت های حکومتی در سال گذشته توسط روزنامه نگارانی که در خارج مستقر هستند کشف و علنی شد و از جمله حوادث بازداشتگاه کهريزک. اما روزنامه نگاری و پوشش اخبار ايران در برونمرز کاستی ها و گاه خطرات ويژه خود را دارد.

به عنوان مثال در بحبوحه حوادث سال گذشته برخی تحليلگران سراسيمه و با ارزيابی های اغراق آميز مبارزات مردم ايران را « انقلاب توتيری» توصيف کردند اما آنهاييکه بيشتر به تفسير حکومتی از حوادث تمايل داشتند بسياری از ظرفيت ها و مختصات اپوزيسيون را ناديده گرفتند. حتی برخی تا آنچا دچار اشتباه ارزيابی شدند که حوادث سال گذشته را سرآغاز يک جنگ داخلی توصيف کردند.

نويسنده سپس اين سئوال را مطرح می کند که چه چيزی را می توان باور کرد؟ احتمالا دقيق ترين پوشش خبری حوادث ايران هنوز هم اخبار رسانه های مستقل فارسی زبان است که با وجود برخی گرايشات سياسی و ايدئولوژيک هنوز هم از رسانه های غربی غيرجانبدارانه تر و در پوشش اخبار و تحليل های خود واقع گراتر هستند. برخی از آنها مثل بی بی سی ، راديو فردا و صدای آمريکا و يا وب سايت روز در خارج از ايران مستقر اند. و آنهاييکه در داخل ايران فعال هستند و به جناح های مخالف نزديک به حکومت و يا اقليت مجلس وابسته اند سعی می کنند با رعايت بسياری ملاحظات و وسواس ها اخباری متفاوت از تبليغات حکومتی را منعکس کنند.

البته بايد اشاره کرد که در اکثر رسانه های ايرانی خارج از کشور بخش زيادی از مصاحبه ها و تحليل ها از زبان روزنامه نگاران و صاحب نظرانی مطرح می شود که مخالف يا منتقد حکومت هستند و بنابراين شايد در حد کافی به کاستی ها و ضعف های جنبش مخالف دولت پرداخته نمی شود. ولی با اين حال شايد همين رسانه ها هستند که با انعکاس اخبار مهمی مثل فعالت «مادران سوگوار» که خانواده قربانيان و زندانيان حوادث سال گذشته هستند و يا انعکاس انتقاد های شديد چهره هايی مثل محمد رضا شجريان از سياست های حکومت عدم مشروعيت حکومت ايران از نگاه مردم آن کشور را منعکس می کنند.

آزاده معاونی در بخش پايانی تحليل خود در مجله « فارين پاليسی» می نويسد که اين نکته قابل درک است که مخاطبان غربی علاقه چندانی به جزييات تحولات در ايران نشان ندهند . اما بی خبری و يا بی توجهی به اين حوادث و اخبار تصوير مخابره شده از ايران را مخدوش می کند و بنابراين به خوبی نشان نمی دهد که تا چه حد روح اپوزيسيون و مخالفت با حکومت هنوز هم در ايران حاکم است.

حکومت ايران به خوبی از ابعاد نارضايتی و احتمال تبديل شدن اين خشم به تظاهرات و جنگ و گريز در خيابانها اطلاع دارد. يک سال پس از حوادث بی سابقه تهران که طی آن مردم حتی به پايگاههای خوفناک بسيج حمله کردند عدم درک درست و يا بی توجهی خبرنگاران غربی به فضای واقعی ايران واقعا جای تاسف دارد به خصوص در حالتی که حتی خود حکومت به وضوح از توان دشمنان خود باخبر است.

------------------------------------------------------------------

نماینده ولی فقیه: تنگه هرمز را برای دشمنان ناامن می‌کنیم

خبرگزاری حکومتی موسوم به "شبکه ایران": جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: اگر طبق قطعنامه پنجم شورای امنیت به اعضای این شورا برای بازدید از تاسیساتی که به مقصد جمهوری اسلامی ارسال می‌شود اجازه داده می‌شود و اگر آنها بخواهند که تنگه ها و اقیانوس‌ها و آبراه‌ها را برای ما ناامن سازند، تنگه هرمز و خلیج فارس نیز برای آنها ناامن خواهد بود.

حجت‌الاسلام ذوالنور عصر دیروز در دیدار با امام جمعه مشهد اظهار داشت: دشمن نقاط ضعفی دارد که ما روی آنها کارکرده‌ایم و اگر این تهدیدات را عملی کنند ماهم نقاط ضعف آنها را هدف قرار می‌دهیم.

------------------------------------------------------------------

تحریمها؛ ونزوئلا هم نمی تواند به رژیم بنزین برساند

رویترز به نقل از کارشناسان می نویسد: احتمال موفقیت ونزوئلا در صادرات بنزین به ایران براساس توافقات قبلی و رفع نیاز این کشور به این فراورده نفتی بسیار اندک است.

به گزارش عصر ایران، براساس جدیدترین گزارش صادرات بنزین ونزوئلا به ایران، میزان محموله های بنزین صادراتی ونزوئلا به ایران از ابتدای ماه ژوئیه جاری تاکنون کمتر از میزان مورد توافق بوده است. این کاهش به دلیل تحریم هایی است که در ماه ژوئیه علیه برنامه ایران به تصویب رسید.

رویترز در ادامه می نویسد: تحریم های جدید علیه ایران بر روابط عمیق تهران - کارآکاس نیز سایه انداخته است. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود شرکت های صادرکننده بنزین به ایران را از حضور در بازار آمریکا محروم می کند. پس از اعلام تحریم های آمریکا علیه صادرات بنزین به ایران، تعدادی از شرکت ها، تامین بنزین ایران را متوقف کردند.

یک بازرگان فرآورده های نفتی نیز گفت: در صورتی که ونزوئلا بخواهد براساس تعهداتش، به ایران بنزین صادر کند می بایست برای رفع نیاز داخلی اش، این فرآورده نفتی را از دیگر کشورها وارد کند زیرا هم اکنون هیچ شرکتی به ونزوئلا بنزین صادر نمی کند تا این کشور آن را مستقیما به ایران منتقل کند.

این بازرگان اضافه می کند: یک محموله بنزین از ونزوئلا به سمت ایران حرکت کرده است این جزئی از توافقنامه ای میان ایران و ونزوئلاست که از نوامبر گذشته اجرای آن آغاز شد. ونزوئلا متعهد شده بود روزانه 20 هزار بشکه بنزین به ایران صادر کند.

رویترز اضافه می کند: با توجه به روابط اقتصادی و سیاسی عمیق میان تهران و کارآکاس، ایران انتظار دارد ونزوئلا صادرات بنزین خود را به ایران افزایش دهد اما کارشناسان می گویند این اتفاق رخ نخواهد افتاد.

از سال گذشته شرکت دولتی نفت ونزوئلا یعنی "پترولیوس دی ونزوئلا"، با تعطیلات بسیاری در شبکه پالایش نفت خود روبه رو شد و مجبور شد فرآورده های نفتی را وارد کند. این در حالی است که ونزوئلا خود یکی از صادرکنندگان عمده نفت خام جهان و از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) است.

تحلیلگران داخلی در ونزوئلا نیز زمان امضای قرارداد صادرات بنزین به ایران را نامناسب می دانند زیرا این کشور خود مجبور به فرآورده های نفتی است.

معمولا خط های پالایش نفت و تولید فرآورده های نفتی در سه پالایشگاه شرکت دولتی نفت ونزوئلا هر از چندگاهی به دلایل مختلفی از جمله تعمیر ونگهداری دوره ای یا حوادث مختلف، به صورت موقت تعطیل می شوند. همچنین پالایشگاه ایسلا یکی از این سه پالایشگاه به دلیل نبود برق از ماه مارس گذشته تاکنون تقریبا تعطیل شده است.

علاوه بر همه اینها شرکت دولتی نفت ونزوئلا با فشارهای مالی بسیاری از طرف دولت روبه رو است.

دولت ونزوئلا برای مقابله با تورم زیاد و رکود سخت در این کشور طرح هایی را اجرا می کند که حمایت مالی از بسیاری از این طرح های سوسیالیستی هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا برعهده شرکت نفت ونزوئلاست.

ریچارد اوبوچی استاد در مرکز عالی پژوهشی دانشکده مدیریت بازرگانی در کارآکاس نیز می گوید: انجام مبادله پیچیده برای واردات بنزین توسط ونزوئلا و صادرات آن به ایران نیازمند اراده قوی سیاسی است ولی شرکت نفت ونزوئلا مسائل مهم دیگری دارد که می بایست ابتدا به آنها رسیدگی کند.

------------------------------------------------------------------

نگرانی خانواده زندانی محبوس در اوین از وضعیت فرزندشان

خبرگزاری هرانا - خانواده ی احمد کریمی، زندانی محبوس در زندان اوین که به تازگی به سلول انفرادی منتقل شده است نسبت به شرایط وی ابراز نگرانی کردند.

یکی از اعضای خانواده ی کریمی در گفتگو با گزارشگر خبرگزاری حقوق بشر ایران (هرانا) ضمن تاکید بر اینکه سه روز است از این زندانی سیاسی به دلیل قطع تلفن های زندان اوین بی خبراند گفت که از انتقال وی به سلول انفرادی و دلیل آن اطلاعی ندارند.

ایشان دوشنبه ی هفته ی جاری نیز موفق به ملاقات با احمد کریمی نشدند و این درحالیست که از نوروز تاکنون وی موفق به ملاقات حضوری با خانواده ی خود نشده است و اگر هم ملاقاتی بوده تنها به شکل کابینی و در مدت زمان پنج دقیقه صورت گرفته است.

احمد کریمی به همراه تنی چند از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین در روز نیمه شعبان به دلیل اعتراض نسبت به برخوردهای توهین آمیز به سلول انفرادی منتقل شدند.

------------------------------------------------------------------

هفت زندانی گمنام در سلول انفرادی و اعتصاب غذا

سایت کلمه : تعدادی از زندانیان سیاسی نام شان کمتر از بقیه بر زبانها آورده شده است . خانواده این زندانیان سیاسی اما از وضعیت فرزندان شان به شدت نگرانند و از همه می خواهند که به آنها نیز همچون دیگر زندانیان سیاسی در بند توجه کنند .

حمید رضا محمدی یکی از زندانیان سیاسی است که اکنون درسلول انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برد. او طی مدت پنج سال بازداشتش حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است و تمام مدت حبسش را در این پنج سال در سلولهای مختلف زندان اوین گذرانده است .

وی ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۳ در منزل شخصی اش در شهر تهران بازداشت شد . شش ماه اول بازداشت او در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین در حالی گذشت که از حق هرگونه ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده محروم بود.

حمید رضا محمدی در یادداشت های شخصی اش درباره محاکمه خود این چنین نوشته است : “به این ترتیب من در نهایت گمنامی در تاریخ ۲۰/۳/۸۵ پس از دوبار احضار به شعبه چهاردهم بازپرسی امنیت بدون داشتن وکیل حتی از نوع تسخیری به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ به شش سال حبس تعزیری محکوم شدم و برای بار دوم در تاریخ ۲۸/۱/۸۷ مجددا در شعبه ۱۰۵۹ جزایی ویژه به استناد ماده ۵۱۳، به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه دیگر محکوم شدم که حکم صادره درتاریخ ۲۹/۲/۸۷ در زندان اوین به من ابلاغ شد.”

وی اکنون به دلیل اعتراض به برخورد نامناسب مسولان بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتصاب غذا و در سلول انفرادی به سر می برد

غلامحسین عرشی هم که همرا ه با ۱۵ زندانی سیاسی ۳۵۰ در سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ و در اعتصاب غذا به سر می برد از زندانیانی است که طی مدت حبس اش از حق مرخصی استفاده نکرده است . اطلاعات زیادی از این زندانی گمنام در دست نیست ولی وی از جمله زندانیان پس از انتخابات محسوب می شود که از همه حقوق انسانی اش محروم است .

بابک بردبار، نادربابایی و پیمان کریمی ازاد از دیگر زندانیانی هستند که این روزها در اعتصاب غذا هستند. این سه نفر در روز عاشورا در تهران بازداشت شده و تاکنون زندانی اند .

بابک بردبار ،عکاس جوان آژانس عکس خبری ایران است که در روز عاشورا درحالیکه مجوز رسمی عکاسی داشت بازداشت و ماه هاست در بند ۳۵۰ نگهداری می شود. وی در دادگاه بدوی به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است.

نادر(ابراهیم) بابایی ، فعال مدنی و فارغ التحصیل رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران و از جانبازان جنگ ایران و عراق و مصدوم شیمیایی هم از جمله کسانی است که جانش در خطر قرار دارد . او هم در روز عاشورا بازداشت شد . وی به دلیل صدماتی که در طول جنگ دیده است وضعیت جسمانی مناسبی ندارد .در روزهای اخیر خانواده او از وضعیت وخیم جسمانی او در بند ۳۵۰ خبر داده اند و اکنون نسبت به سلامتی این زندانی که در اعتصاب غذا به سر می برد ابراز نگرانی می کنند .او جانباز ۴۷ درصد جنگ ایران وعراق است به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی مبتلا به بیماری قلبی و سیاتیک است

پیمان کریمی آزاد ، از دیگر زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین است که اکنون به سلول انفرادی منتقل شده است . همه کسانی که وی را می شناسند نسبت به سلامتی اش نگرانند. وی مبتلا به بیماری دیابت است وباید روزانه دوبار انسولین تزریق کند . او چندین بار به دلیل نداشتن انسولین و عدم رسیدگی به موقع پژشکی در زندان به حالت اغما رفته است.خانواده او که چندین روز است از وی بی اطلاع اند با نگرانی شدید از همه مسولان قضایی می خواهند که به وضعیت این زندانی بیمار رسیدگی کنند وی نیز از بازداشت شدگان روز عاشوراست .

محمد حسین سهرابی راد یکی دیگر از زندانیانی است که در اعتراض به برخورد توهین آمیز مقامات زندان و همچنین شرایط رفاهی و بهداشتی نامناسب بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زده است .

وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از اعضای ستاد مهدی کروبی بود که به اتهام تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشراکاذیب و توهین به مقامات در شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است .او از شهریور ماه سال گذشته در زندان است و از خانواده شهدا محسوب می شود.

جعفر اقدامی ، فعال حقوق بشر دیگر زندانی سیاسی است که به شرایط بند ۳۵۰ به ویژه برخورد نامناسب ماموران این بند اعتراض کرده او به ده سال زندان محکوم است.

وی توسط قاضی مقیسه به ۵ سال زندان محکوم شد. او وقتی به حکمش اعتراض کرد این حکم به ده سال افزایش یافت . او مدتی است در بند ۳۵۰ به سر می برد و اکنون در شرایطی کاملا نامعلوم در بند ۲۴۰ در اعتصاب غذا به سر می برد .

سایر زندانی های این بند که به خاطر اعتراض به رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان و همچنین شرایط نامناسب بند ۳۵۰ از جمله مانع تراشی در ملاقات زندانیان ، به سلول انفرادی منتقل شده اند ،عبارتند از:علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم ،علی پرویز فعال دانشجویی ، ،ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل ،کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجید دری فعال دانشجویی ، مجید توکلی فعال دانشجویی ، کیوان صمیمی روزنامه نگار


------------------------------------------------------------------

خانواده محمد مصطفایی هم چنان در سلول انفرادی هستند

خبرگزاری هرانا - فرشته و فرهاد حلیمی، همسر و برادر همسر محمد مصطفایی پس از گذشت 6 روز همچنان در سلول انفرادی زندان اوین نگهداری می شوند.

محمد مصطفایی، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از دریافت احضاریه در 29 تیرماه سال جاری جهت "اخذ پاره ای از توضیحات"، روز دوم مرداد ماه به به دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین مراجعه می کند. بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت وی، "بازپرس شعبه دوم، درباره نحوه کمک و نجات موکلين که در سن کمتر از 18 سال مرتکب جرم شده بودند سئوالاتي را مطرح نمود".

به گزارش کمپین استقلال کانون وکلا، مصطفایی پس از پایان تحقیقات از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای اوین، بدون صدور قرار از زندان خارج می شود اما بعد از ظهر همان روز برگه جلب وی صادر می شود ولی ماموران به دلیل عدم حضور این وکیل دادگستری در دفتر خویش، نمی توانند وی را جلب کنند و شب هنگام، زمانی که همسر و برادر همسر ایشان در حال سوار شدن بر خودروی شخصی خود بودند توسط مامورین امنیتی بازداشت می شوند.

پس از گذشت مدت 6 روز از بازداشت غیرقانونی خانواده مصطفایی، هیچ خبری از وی در دست نیست. بازداشت همسر و برادر همسر این وکیل دادگستری که بر اساس اخبار واصله، به علت بازداشت غیرقانونی از حضور در کنکور امسال باز مانده است بر خلاف اصل شخصی بودن جرم و مجازات بوده و مصداق بارز فشار بر وکلای فعال در زمینه حقوق بشر می باشد.

***

عفو بينالملل: وکيل مدافع پرونده سنگسار از بيم تلافى پنهان شده

به گزارش واشنگتن پست سازمان عفو بينالملل مىگويد وکيل مدافع در پرونده سنگسار در ايران ناپديد شده است.

عفو بينالملل رژيم ايران را به اذيت و ارعاب وکيل مدافع زنى متهم ساخته است که به مرگ از طريق سنگسار محکوم شده بود و در بيانيه روز چهارشنبه خود مىگويد وى پنهان شده است و دو نفر از بستگانش را بازداشت کردهاند.

وبلاگى که محمد مصطفايى، وکيل مدافع ايرانى، آن را اداره مىکرد، موجى ازخشم و اعتراض بينالمللى را عليه مجازات سنگسار در ایران برانگيخت.


------------------------------------------------------------------

ابراز نگرانی سازمان های بین المللی نسبت به وضعیت کبودوند

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: "برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر" با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت سلامتی محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر و رئیس انجمن دفاع از حقوق بشر کردستان، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا ضمن تضمین سلامت این فعال حقوق بشر، وی را هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد کنند.

این بیانیه همچنین خواستار پایان بخشیدن به هرگونه اذیت و آزار، از جمله اذیت و آزار قضایی بر علیه مدافعین حقوق بشر در ایران شد.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه‌ای مشترک از سازمان جهانی علیه شکنجه (OMCT) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) مراتب نگرانی عمیق خود را از وضعیت بحرانی سلامتی محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و رئیس انجمن دفاع از حقوق بشر کردستان (RMMK) که از دهم تیرماه 1386 در بازداشت بسر می برد، ابراز کرد.

در 24 تیرماه 1389 آقای محمد صدیق کبودوند به خاطر اختلال فشار خون در زندان اوین هوشیاری اش را از دست داد. بعد از انتقال وی به بهداری زندان، توسط پزشک زندان معاینه و مشکل او را ناشی از نوسان شدید فشار خون تشخیص داده است. پس از آن اقای کبودوند اطلاع داد که از سرگیجه شدید، اختلالات حسی-حرکتی و اختلال در بینایی رنج می برد که این می تواند نشانگر سکته مغزی وی باشد.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر در این بیانیه یادآوری می کند که آقای محمد صدیق کبودوند در دهم تیرماه 1386 بازداشت، و از آن زمان در زندان اوین تهران در بازداشت می باشد، هنگامی که در بازداشت بود، دوبار در ماه های اردیبهشت و آذر 1387 (می و دسامبر 2008)، متحمل حمله قلبی شده، و همچنین وی از ناراحتی کلیوی و پروستات رنج می برد.

در خرداد ماه 1387 (اواخر ماه می 2008)، آقای کبودوند توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تاسیس انجمن دفاع از حقوق بشر کردستان به 10 سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به 1 سال حبس محکوم شد. پس از آن محکومیت وی در شعبه تجدیدنظر دادگاه انقلاب تهران در هفتم آبان 1387 (28 اکتبر 2008) تائید شد.

پیش از این بازداشت، آقای کبودوند به یک سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت های روزنامه نگاری به دلیل تعهدش نسبت به دفاع از حقوق بشر و همچنین چاپ چندین مقاله در دفاع از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کردها در هفته نامه کردزبان "پیام مردم" محکوم شده بود. آقای کبودوند سردبیر این هفته نامه بود.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت سلامتی آقای کبودوند ابراز داشته و از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد در هر شرایطی سلامت روحی و جسمی وی را تضمین کرده و به وی اجازه دسترسی فوری به خدمات مناسب درمانی، و حتی در صورت لزوم خارج از زندان را داده، و نیز اطمینان دهند که آقای کبودوند هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد خواهد شد، زیرا حبس او خودسرانه است.

در کل، برنامه نظارت از مقامات ایران می خواهد تا به هرگونه اذیت و آزار، از جمله اذیت و آزار قضایی بر علیه مدافعین حقوق بشر در ایران پایان بخشیده و تحت هر شرایطی از بیانیه سازمان ملل در محترم شمردن حق فعالیت و آزادی عمل مدافعین حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه‌های بین المللی در زمینه حقوق بشر که ایران نیز آنها را به رسمیت می‌شناسد پیروی کنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

OMCT: Delphine Reculeau, + 41 22 809 49 39

FIDH: Karine Appy / Fabien Maitre, + 33 1 43 55 25 18

------------------------------------------------------------------

شرایط وحشتناک زندان و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

جعفر پویه

در سالروز قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، گزارشها حکایت از اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی در بند 350 زندان اوین دارد. زندانیان سیاسی در اعتراض به رفتار مسوولان و زندانبانان و ایجاد محدودیت و مانع تراشی در ملاقات با خانواده هایشان، دست به اعتصاب غذا زده اند. طبق خبرها، از 150 زندانی که در بند 350 نگهداری می شوند، 15 نفر دست به اعتصاب غذا زده اند که توسط مسوولین زندان به انفرادی منتقل شده اند.

از این افراد، بهمن امویی سومین روز اعتصاب غذا را پشت سر گذاشته و مجید توکلی، کوهیار گودرزی و عبدالله مومنی در اعتصاب غذا و آقایان حسین عرشی، علی پرویز، علی ملیحی، حمیدرضا محمدی و مجید دری نیز در حمایت از همبندان خود اعتصاب غذا کرده و به انفرادی فرستاده شده اند. زندانیان بند 350 اعلام کرده اند تا رسیدن به خواسته هایشان دست از اعتصاب غذا برنخواهند داشت.

همزمان، سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از وضعیت جسمی محمدصدیق کبودوند ابراز نگرانی کرده و خواستار معالجه فوری و آزادی او شده است. از سوی دیگر، سازمان عفو بین الملل در مورد مفقود شدن محمد مصطفایی، وکیل دادگستری که ماجرای سنگسار خانم سکینه محمدی را به مجامع بین المللی کشاند و خواستار جلوگیری از این حکم ظالمانه شد، بیانیه ای صادر کرده و ضمن محکومیت گروگان گرفتن همسر و برادر همسر وی، خواستار دست کشیدن رژیم ولایت فقیه از آزار و اذیت وکلا و فعالان حقوق بشر شده است. خبر هتک حرمت آقای عبدالرضا تاجیک، زندانی سیاسی توسط خانواده اش گزارش شده و موجی از تنفر را علیه دستگاه آدمکشی رژیم ولایت فقیه برانگیخته است.

به نظر می رسد زندان نه به عنوان جزایی حقوقی بلکه، همچون ابزاری برای نابودی و خرد کردن جسم و روح زندانیان اسیر در دست دژخیمان ولایت فقیه استفاده می شود. رژیم جمهوری اسلامی از روزهای اولی که زندانهای قرون وسطایی خود را راه انداخت، به دستور خمینی و برگماردن دژخیم سفاکی همچون لاجوردی این رویه را پیش گرفته و هر آنچه خواسته بر سر زندانیان اسیر آورده است.

روز گذشته گزارشی توسط سعید ماسوری، زندانی اسیر در زندان گوهردشت منتشر شده که پشت هر انسان با شرف و وجدانی را به لرزه در می آورد. ماسوری در گزارش خود از زندان گوهردشت می نویسد: "بدنهای لخت و عرق کرده و سراسر قرمز و آبله ای‌ بر اثر زخم نیش شپش ، شلوار هایی با لنگ پاره شده آن که به عنوان کمربند استفاده شده ، پاهای برهنه و کثیف، لباسهای پشت و رو پوشیده شده به خاطر شپش، دمپاییهای پاره و لنگه به لنگه، هوای کثیف و آلوده، بوی زباله‌های متعفن شده، گنداب توالتهای سر ریز شده، استفراغهای خشک ناشی‌ از مسمومیتها، خلتهای سینه عفونی‌ شده که همه محوطه را فراگرفته، بوی عرق بدنهایی که در این فضای بسته و گرم و آلوده، به ندرت امکان حمام کردن می‌‌یابند... همه و همه با بوی زخم ادرار افرادی که نمي توانند خود را کنترل کنند به اوج می‌‌رسد و اين همه با فرياد و همهمه سرسام آور زندانيانی که با بطریهای پلاستيکی سياه شده به عنوان ليوان چای در صفهای انبوه، دو صف ايستاده و يا پشت سر هم در صفهای چند رديفه و فشرده در نوبت توالت و حمام و غيره صف کشيده‌اند ، رخ مي دهد

ماسوری در ادامه می افزاید: "و اين همه را وقتی‌ مي توانيم بفهميم که بدانيم در جایی‌ که حداکثر ۹۰ نفر گنجايش استاندارد آن است، ۱۱۰۰ نفر محبوسند، برای هر ۲۵۰ نفر ۱ حمام ، هر ۵۰۰ نفر يک شير صابون يا مايع دستشويی، هر ۱۷۰ نفر يک توالت (آن هم اغلب پر و سر ريز کرده است)، هر ۵ نفر يک متر مربع جا (به همين خاطر از فضای راهرو و راه پله‌ها هم استفاده مي شود) و هر ۵ يا ۶ نفر روی ۱ پتو می‌خوابند و مجبورند از ۷ صبح تا ۷ شب هم بيرون از سلولها و در محوطه هواخوری و جلوی آفتاب باشند چون در سلولها و زير سقف مطلقاً جا نمی‌‌شوند، حتی در محوطه هواخوری هم به ندرت جایی‌ برای ايستادن گير می‌‌آيد و وقتی‌ غذا برای خيلیها تنها روی تکه ايی روزنامه ريخته مي شود

اینگونه است که رژیم سفاک و ددمنش ولایت فقیه زندانیان را همچون کسانی که برای مرگ تدریجی در اختیار دارد زجرکش می کند و کوچکترین حرمتی برای آنان قایل نیست. سزای رژیمی که روشنفکران و مخالفان سیاسی خود را اینگونه مورد هتک حرمت قرار می دهد و سعی به نابودی جسم و جان آنان دارد، چیزی جز براندازی و قیامی عمومی برای روفتن آن از کشور نیست. دستگاه آدمکشی رژیم جمهوری اسلامی تنها در سنگسار و دار زدن و قطع اعضای بدن خلاصه نمی شود. زندان در چنین رژیمی مرگ تدریجی است. باید زندانهای رژیم آدمکش را بر سرش خراب کرد و بساط جلادان و بی شرمان ضد انسان را از ریشه برکند.

------------------------------------------------------------------

بنیادهای مالی باند ولی فقیه در لیست سیاه اتحادیه اروپا

سایت جرس: نام محمد مخبر - فردی که کمتر کسی در خارج از حلقه های بسیار عالی نظام اسم او را شنیده بود - در لیست تحریم های اتحادیه اروپا به چشم می خورد. او کیست؟ محمد مخبر کار خود را در بنیاد مستضعفان آغاز کرد. وی در سالهای بعدی به وزارت مخابرات منتقل شد و بالاخره در 26 تیر 1386 با حکم کتبی خامنه ای به مدت 5 سال به سمت "رئیس ستاد اجرائی فرمان امام" منصوب شد. جائی که اموال افراد دستگیر شده به وسیله نیروهای امنیتی، تحت فشار، از آنها گرفته شده و در اختیار این سازمان قرار می گرفته است.

هدف اصلی این سازمان در دو دهه اخیر عبارت است از: هدف اول، تامین بودجه خارج از نظارت سازمان برنامه و بودجه برای مقام رهبری بوده است، تا خامنه ای با فراغ بال آنچه را صلاح می داند هزینه کند (اعم از هزینه های شخصی و حکومتی).

هدف دوم ستاد، تامین مالی و پاداش دادن به کسانی ست که وفاداری خود را به خامنه ای اعلام و اثبات کنند، در این گروه نام ائمه جمعه و افسران امنیتی به چشم می خورد. بازنشستگان نیروهای امنیتی که در لیست سفید خامنه ای باشند، در هنگام بازنشستگی قطعه ای زمین (۱۰۰۰ متر برای فرماندهان درجه یک و ۵۰۰ متر برای فرماندهان درجه ۲) به عنوان پاداش و ماهیانه ۵ میلیون تومان به عنوان حقوق بازنشستگی از این ستاد دریافت می کنند.

ستاد اجرائی با در اختیار گرفتن این اموال به یکی از بزرگترین زمینداران ایران تبدیل شد، که صاحب حدودا ۵ میلیون متر مربع زمین در سراسر ایران می باشد، از این مقدار حددا۵۰۰ هزار متر مربع در تهران قرار دارد. آقای مخبر زمینداری را به عنوان تنها فعالیت کافی نمی دانست.

به همین دلیل ستاد اجرائی را به واسطه بهره مندی از رانت بدون سابقه به یکی از قوی ترین کارتل های مالی/ اقتصادی ایران تبدیل کرد. در ۵ سال گذشته، در بسیاری از فعالیت های اقتصادی ستاد اجرائی تنها رقیب سپاه پاسداران بوده است که به دلیل وابستگی به رهبر جمهوری اسلامی و برخورداری از رانت بسیار قوی اقتصادی و امنیتی از هر گونه نظارت و انتقادی بدور مانده است.

از آنجائی که نه سپاه و نه ستاد اجرائی خواهان تبلیغات و سرو صدای زیاد پیرامون موضوع حساس واگذاری سهام مخابرات نبودند و رقابت بین دو بال مالی حاکمیت (سپاه و ستاد اجرائی) را به صلاح نمی دانستند، این سازمان با ریاست آقای مخبر و به نام یکی از شرکت های زیر مجموعه به نام "اعتماد مبین"، شریک سپاه پاسداران در مزایده خرید سهام شرکت مخابرات شدند.

پس از انتخابات سال ۸۸، آقای خامنه ای با یک فرمان و برای تنبیه آقای محمد محمدی ری شهری که اوامر ایشان را مطابق میل رهبری اجرا نکرده بود، بخش قابل توجهی از اموال آستان حضرت عبدالعظیم شهر ری را به ستاد اجرائی منتقل کرد، ارزش این اموال حدودا ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

ستاد اجرائی یکی از اصلی ترین سهامداران بانک پاسارگاد می باشد، و بیشترین عملیات بانکی خود را از طریق این بانک انجام میدهد. آگاهان مالی معتقدند که ارزش اموال تحت مالکیت و سرپرستی این ستاد بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار میباشد که عنوان بزرگترین کارتل اقتصادی ایران بعد از سپاه پاسداران را عنوانی برازنده این گروه میکند.

آقای مخبر برای تثبیت موقیت خود ، سیاست نزدیکی به پسران آقای خامنه ای را انتخاب کرد و به یکی از نزدیکترین یاران سید مصطفی خامنه ی تبدیل شده است. شورای مدیریتی ستاد اجرائی متشکل است از : آقای سید مصطفی خامنه ای (پسر بزرگ مقام رهبری که به اندازه سید مجتبی سیاسی نیست)، آقای محمد ایروانی (وزیر سابق اقتصاد و دارائی و رئیس سابق ستاد اجرائی)، آقای محمد شریعتمداری (وزیر سابق بازرگانی)

گمانه زنی های مختلفی راجع به چگونگی و چرائی راه پیدا کردن نام محمد مخبر به لیست سیاه اتحادیه اروپا وجود دارد، که یکی از آنها این است که این نام ممکن است به وسیله کارتل رقیب به این اتحادیه داده شده باشد، و هدف اتحادیه اروپا تضعیف مالی خامنه ای باشد.

------------------------------------------------------------------

فشار آمریکا بر چین برای اعمال مجازاتهای سنگین علیه رژیم

به گزارش رادیو فرانسه، دو مقام ارشد دولت آمریکا به زودی راهی چین می شوند تا پکن را به اعمال مجازات های سنگین علیه برنامۀ نظامی اتمی رژیم ایران برانگیزند. دیگر کشورهای آسیایی، آمریکا جنوبی و خاورمیانه هدف این قبیل سفرها و فشارها قرار خواهند گرفت.

رابرت اینبورن یکی از این دو تن و مشاور ویژۀ وزارت خارجۀ آمریکا در مسائل مربوط به عدم تکثیر سلاح های کشتارجمعی با اظهار این مطلب در مقابل کمیسیونی از مجلس نمایندگان آمریکا افزود : "چین یکی از مشغله های ذهنی ما" در چارچوب سیاست مجازات ها علیه توسعۀ برنامۀ نظامی اتمی رژیم ایران است.

رابرت اینبورن اضافه کرد که در سفرش به پکن دانیل گلاسر که در خزانه داری آمریکا مسئول رسیدگی به منابع مالی اقدام های تروریستی و جنایی است، او را همراهی خواهد کرد.

پیشتر دانیل گلاسر به کمیسیون مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که در هفته های آینده مقامات آمریکایی به آسیا، خاورمیانه و آمریکایی جنوبی خواهند رفت تا از اعمال مجازات های "سنگین" علیه رژیم ایران پشتیبانی کنند، بی آنکه اما تصریح کند که کدام کشورها مشخصاً هدف این سفرها خواهند بود.

او همچنین گفته است که دولت باراک اوباما، "همۀ اقدام های لازم را برای افزودن بر دامنۀ مجازات ها علیه رژیم ایران انجام می دهد" و برای این منظور بر حکومت های آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی فشار می آورد تا رشته مجازات های قوی علیه جمهوری اسلامی به اجرا بگذارند.

در پی تصویب چهارمین قطعنامۀ شورای امنیت، دولت آمریکا و اتحادیۀ اروپا مجازات های سنگین یکجانبه ای عمدتاً علیه صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی وضع کردند تا در واقع منابع مالی برای برنامه های اتمی احکومت یران را به ته برسانند.

------------------------------------------------------------------

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران: تاجیک را آزاد کنید

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران: عبدالرضا تاجیک را آزاد کنید

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با اعلام حمایت از نامه اعتراضی بیش از نود روزنامه نگار خطاب به دادستان تهران نسبت به وضعیت عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و فعال دربند حقوق بشر، خواستار آزادی وی شد. "آیدان وایت" دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران گفت مقامات جمهوری اسلامی می بایست این موضوع را به پایان برند. این شخص در شرایط بدی به سر می برد و از تمامی حقوقش محروم است.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) امروز مقامات جمهوری اسلامی به آزادی عبدالرضا تاجیک که 50 روز بدون هیچگونه اتهامی در بازداشت بسر می برد فراخواند. خانواده وی مدعی هستند که وی در زندان مورد بدرفتاری (هتک حرمت) قرار گرفته.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی "آیدان وایت"، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران گفت: عدم ارائه مدارکی مبنی بر قانون شکنی وی، و هراس از بدرفتاری ا وی در زندان، برای اینکه نشان دهد که بی عدالتی وحشتناکی وجود دارد کافی خواهد بود. وی ادامه داد تمامی اتهامات مبنی بر بدرفتاری می بایستی مورد بررسی قرار گیرد و اگر موضوعی برای پاسخگویی وجود ندارد، وی می بایستی فورا آزاد شود.

بنا به گزارش رسانه ها عبدالرضا تاجیک بیش از یک ماه پیش بازداشت گردیده و هیچ دلیلی برای بازداشت وی اعلام نشده. تاجیک پس از آن از رفتار اهانت آمیز با وی در طول مدت بازجویی به رئیس قوه قضائیه شکایت کرد. خانواده وی همچنین مدعی شدند که عبدالرضا تاجیک که بعد از انتخابات بحث برانگیز 2009 در ایران سه بار بازداشت شده بود، از تماس با آنها و وکیل خود و پزشک محروم است.

فدارسیون بین المللی روزنامه نگاران از دادخواستی که برای رسیدگی به اظهارات و آزادی تاجیک به امضای حدود 100 تن از روزنامه نگاران رسیده حمایت می کند.

"آیدان وایت" اضافه کرد که مقامات جمهوری اسلامی می بایست این موضوع را به پایان برند. این شخص در شرایط بدی به سر می برد و از تمامی حقوقش محروم است.

------------------------------------------------------------------

زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذا

زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذا ممنوع الملاقات شد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذای خود و در آخرین لحظات ملاقات با خانواده اش ممنوع الملاقات شد.
روز پنجشنبه 7 مرداد ماه خانواده آقای داودی با وعده و تاکید قبلی مسئولین زندان مبنی بر ملاقات با عزیزاشان به زندان گوهردشت کرج مراجعه و آنها را به سالن ملاقات هدایت کردند.همچنین زندانی سیاسی ارژنگ داودی به محل ملاقات آورده شد ولی در آخرین لحظات بدون هیچ دلیلی برای وارد کردن فشار روحی علیه او و خانواده اش اعلام کردند که ممنوع الملاقات می باشد و حق ملاقات را از آنها سلب کردند.
آقای داودی در شرایط بسیار بد جسمی بسر می برد و از عوارضی مانند، افت فشار خون،ضعف شدید ،سر درد،سرگیجه،کم شدن قدرت بینایی و سایر عوارض رنج می برد و تا به حال چندین بار به بهداری زندان منتقل شده است.
از طرفی دیگر در ادامه سلسله فشارها و اذیت و آزارها روز گذشته افسر پاسدار پیرایش نزد او آمد و با لحن تهدید آمیزی خواستار پایان دادن به اعتصاب غذای وی شد. اما آقای داودی پایان اعتصاب غذا را منوط به رعایت حقوق اولیه و خواستهایش نموده است.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی 23 تیرماه در اعتراض به شرایط قرون وسطائی و محدودیتهای غیر انسانی وادار به اعتصاب غذا شد و در شانزدهمین روز اعتصاب غذا بسر می برد. او خواستار احقاق حقوق اولیه خود که از جمله آنها؛ پایان دادن به محدودیتها مانند محرومیت از تماس با خانواده اش،پایان دادن به تصرف منزل شخصی و آوارگی این خانواده و رسیدگی پزشکی به بیماریهایش می باشد.
رفتارپاسداربندها با خانواده های زندانیان سیاسی که برای ملاقات با عزیزانشان به زندان گوهردشت مراجعه کرده بودند غیر انسانی بود.پاسداربندها در یک اقدامی غیر قابل تصور در حدود 15 دقیقه به آقای محمودیان اجازه ملاقات با فرزند 7 ساله اش را نمی دادند. دختربچه 7 ساله او در حالی که بغض گلویش را فرا گرفته بود و اشک در چشمانش جاری بود . به نظر می آید که مامورین ولی فقیه از داشتن ذره ای انسانیت تهی شده اند که از اذیت و آزار خانواده های زندانیان سیاسی و بخصوص فرزندانشان لذت می برند. خانواده ها و زندانیان سیاسی نسبت به این برخورد غیر انسانی اعتراض کردند که نهایتا آقای محمودی توانست با فرزندش ملاقات کند.پاسداربندها همچنین بر خلاف روال همیشگی خانواده ها را مدتها پشت درب ورودی به سالن ملاقات نگه داشته بودند و اجازه ورود به آنها داده نمی شد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطری که جان زندانی سیاسی ارژنگ داودی را تهدید می کند هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

07 مرداد 1389 برابر با 29 ژولای 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------------------

پاسخ شدیداللحن کروبی به احمد جنتی

......این نامه را می نویسم که بدانید به آنچه گفته اید اعتراض دارم و همین جا از شما می خواهم که در این مورد هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید وگرنه دروغگویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد جار خواهم زد.
****


به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی در نامه ای به تهمت ها و اظهارات ناروای شیخ احمد جنتی اعتراض کرد.

در بخشی از این نامه آمده است:عده ای به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.... اگر من فتنه گرم چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه ی حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است. و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر.

مشروح کامل این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

آیت الله آقای حاج شیخ احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران
باسلام
طبق اخبار و گزارشات منتشره از سوی برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری، جنابعالی اخیراً به مناسبت تولد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در مسجد جمکران قم سخنرانی سیاسی مبسوطی داشته اید و از اجتماع خالصانه و بی ریای مذهبی مردم مسلمانی که صرفاً با انگیزه های عقیدتی و جهت توسل و اظهار ارادت به حضرت حجت علیه السلام در آن مکان گرد آمده بودند، بدترین نوع سوء استفاده را کرده و با تکیه بر قدرت و مصونیت خیالی از پاسخگویی به آنچه می بافید مطالبی واهی، بی سند و تفرقه افکنانه را مطرح کرده و به آتش اختلافی که خود افروخته اید نفت نفرت و نفاق پاشیده اید.در این میان آنچه علاوه بر تهمت ها و افتراهای نخ نما و تکراری شما به یاران امام خمینی و مدافعان حقوق اساسی ملت و قاطبه ی آزادگان و آزادی خواهان تازگی داشت آن بود که گفته بودید: « من سندی را بدست آوردم که آمریکائی ها یک میلیاردلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند به سران فتنه دادند و همین سعودی ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد».

آقای جنتی آنچه را شما فتنه می نامید و برایش سر و دست و پا می تراشید، انتخاباتی بود که طبق معمول توسط شما و اتاق های فکر هدایت کننده ی امثال جنابعالی در شورای نگهبان و وزارت کشور و … مهندسی شد تا در شکلی ظاهرالصلاح مطلوب مهندسان انتخابات را فراهم آورد. اما برخلاف انتظار و بر سیاق قاعده ی (( … والله خیرالماکرین)) تدبیر شما بند نمایان و دیگر اربابان قدرت کارساز نیفتاد و آش شوری که با تعجیل به کام ملّت فرو ریختید آنان را برآشفت و کاسه و کوزه بساط انتخابات فرمایشی شما را برهم ریخت. شما و دیگر طراحان ومهندسان سناریوی انتخاباتی نیز با کمال ناباوری و علیرغم ادعاهای پوشالی تمکین به رأی مردم اعتراض آنان را با شدیدترین وجه و بی رحمانه ترین شکل ممکن سرکوب کردید. بعد هم در اوج وحشت از خشم مردم ژست پیروزی گرفتید و برای تکمیل پروژه های خویش دادگاههای نمایشی برگزار کردید تا بقایای هر صدای اعتراضی را به سکوت کشانده و مهر خاموشی بر گورستانی که خیالش را در سر پرورانده اید بنشانید. این روش استناد و صدور حکم متأسفانه همان روشی بوده است که بر اساس آن سال هاست بسیاری از فرزندان صالح این ملت را از دستیابی به حقوق خویش مثل انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم کرده است چون آنان نیز طبق همین نوع گزارشات همواره ردّ صلاحیت شده اند.

با این همه و پس از گذشته یکسال و اندی از آن ماجرا هنوز هم از آنچه کرده و پاسخی که دریافت کرده اید خواب خوش ندارید و هر آن در پی یافتن مستمسکی هستید تا نتایج خیالی که بافته و خلاف واقعی که ساخته اید را بر خود هموار سازید.

آقای جنتی در فرهنگی که شما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم خلق کردید اگرچه گروهی را فتنه گر خواندید که اکثریت ملت ایران بودند و برای آنها سرانی را قلمداد کردید که حتماً مهدی کروبی هم از جمله ی آنهاست ولی در همان قاموس که خوشبختانه در میان ملّت به درستی شناخته شده است عده ای نیز به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.

اگر من فتنه گرم، چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه ی حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است. و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر. امّا این بار به اتهام بهتانی که به سران به قول خودتان فتنه !! زده اید که از سعودی ها پول گرفته اند تا نظام را منقرض نمایند از شما اولاً شکایت می کنم آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگرچه امیدی به رسیدگی ندارم. و ثانیاً این نامه را می نویسم که بدانید به آنچه گفته اید اعتراض دارم و همین جا از شما می خواهم که در این مورد هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید وگرنه دروغگویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد جار خواهم زد.

در پایان یادآور می شوم شما در پایان راهی هستید که زندگی نام دارد و هرچه کرده اید اگر با میل دست یابی به دنیا و متعلقات آنهم بوده باشد حتماً به مقصود رسیده اید. ریاست دنیا اگر بقا و وفایی داشت به م امثال ما و شما نمی رسید.

آقای جنتی تاریخ تکرار می شود و بر سیاست ورزان است که عبرت بگیرند حتماً به خاطر دارید که پس از قیام ۱۵ خرداد و دستگیری امام، رژیم شاه اعلام کرد که فردی به نام « جوجو» را در فرودگاه مهرآباد دستگیر کرده است که از سوی جمال عبدالناصر مبلغ دو میلیون تومان پول برای خمینی آورده است تا در جریان اغتشاش علیه رژیم مورد استفاده قرار گیرد. طراحان و سناریو سازان وابسته به شاه آنقدر پخته به نظر می رسیدند که اگر دروغی هم می بافتند به گونه ای باشد که مورد پذیرش احتمالی عده ای از مردم واقع شود ولی شما و دوستانتان یا بهتر بگویم منابعتان وقتی متأسفانه دروغی هم می سازید نچسب و باور نکردنی است به خدا پناه می برم از جفایی که توسط مربیان دیانت و مروجان شریعت حکومتی بر روحانیت اصیل و مظلوم و مبلغان حقیقی اسلام و تشیع رفته است و می رود.

شما نیز به خدا پناه ببرید و از عقوبت آخرت بیمناک باشید توبه کنید و از محضر ملت رشید ایران طلب بخشش نمایید. امید است مردم و خدای بزرگ از گناهان شما در گذرند.

فاعتبروا یا اولی الابصار
مهدی کروبی
۷/۵/۱۳۸۹

------------------------------------------------------------------

انتشار نامهٔ محرمانهٔ استعفای موسوی از نخست وزیری

توضیح دلایل اصلی استعفای در دستخط نامه خیلی محرمانه موسوی در سال ۶۷ به خامنه ای

نشریه انقلاب اسلامی در هجرت (متعلق به بنی صدر): نامه آقای موسوی به آقای خامنه ای در مهر ماه سال ۱۳۶۷ در نشریه انقلاب اسلامی چاپ شده است. از آنجا که اخیرا آقای موسوی تهدید کرده است که علل استعفای خود را افشا خواهد کرد از آنجا نشریه انقلاب اسلامی در هجرت همان زمان این نامه را انتشار داده است، جهت اطلاع نسل حاضر دوباره آنرا منتشر میکنیم. یادآور میشود در آنزمان آقای هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس را بعهده داشت.


بسمه تعالی

مقام محترم ریاست جمهوری

برای آنکه دشمنان اسلام و کشور نتوانند سوء استفاده نمایند، اینجانب در استعفانامه خود که برای رسانه ها نیز ارسال گردیده است، دلایل را ذکر نکردم. با این نیت که ذکر آنها انشالله در آینده برای کشورمان و دولتهای بعدی مفید باشد، بصورت خیلی خلاصه به بیان آنها می پردازم:

۱ ـ مسلوب الختیار شدن دولت در سیاست خارجی. امروز امور افغانستان و عراق و لبنان در دست جنابعالی است. نامه هائی به عنوان کشورهای مختلف نوشته میشود بی آنکه دولت از آنها خبری داشته باشد. (اینجانب به عنوان نخست وزیر از این نامه ها جز در موارد استثنائی و آنهم بطور اتفاقی بیخبرم).

نخست وزیر ژاپن برای ریاست محترم مجلس و ریاست محترم مجلس برای نخست وزیر ژاپن نامه مینویسد و اینجانب در یک مراسم عمومی و مردمی از این ماجرا و متن نامه با خبر میشود.

آقای لاریجانی در جایی میگیود از پنج کانال با آمریکا تماس گرفته میشود و بنده بعنوان رئیس هیئت وزیران از این کانالها اطلاعی ندارم.

همه جا صحبت از سیاستهای خارجی دولت جمهوری اسلامی است. بدون آنکه دولت از این سیاستها که در همه جای کشور و جهان بیان میشود، خبر داشته باشد.

۲ ـ عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت میگیرد. شما بهتر میدانید که تاکنون فاجعه آفرینی و اثر نامطلوب آنها برای کشور چقدر بوده است. بعد از آنکه هواپیمایی ربوده میشود، از آن باخبر میشویم. وقتی مسلسلی در یکی از خیابانهای لبنان گشوده میشود و صدای آن در همه جا میپیچد، متوجه قضیه میشویم. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در جده، اینجانب از این امر آگاه میشوم. متاسفانه و علیرغم همه ضرر و زیانی که این حرکت متوجه کشور کرده است، هنوز نظیر این عملیات میتواند هر لحظه و هر ساعت بنام دولت صورت گیرد.

۳ ـ تجزیه سازمان برنامه و بودجه از نخست وزیری که به دلایل سیاسی صورت گرفت، از همان اول ضایعه آفرین بوده و ادامه آن در شرایط نوسازی کشور فاجعه بار خواهد بود. متاسفانه این مشکل و مشکل وزرای مشاور، علیرغم طرح در شورای تشخیص مصلحت، به تاخیر افکنده شده و حل نگردیده است هر چند که بهرحال حق شورای تشخیص مصلحت است و اینجانب انتظاری در این خصوص ندارم.

۴ ـ تجزیه اقتدار مشروع و قانونی دولت و مسئولیت دولت و وزرا توسط شوراهای گوناگون.

۵ ـ عدم قدرت اینجانب به پاسخگویی در مقابل اعضا هیات دولت و نمایندگان محترم مجلس در مورد کارهائی که بدون اطلاع دولت، ولی بنام دولت، صورت میگیرد.

۶ ـ در خاتمه لازم میدانم بار دیگر یادآور شوم که این استعفا، العیاذ بالله، بمعنای قهر اینجانب از نظام و دولت جمهوری اسلامی و مسئولین انقلابی آن نیست که اگر هم بود، با توجه به عظمت انقلاب و ناچیزی اینجانب، یقینا نمیتوانست هیچ تاثیری در روند رشد و توسعه انقلاب اسلامی داشته باشد. این استعفا دلیل ناتوانی اینجانب برای کار بدلیل همین ناتوانی است و درست بدلیل همین ناتوانی است که اینجانب مسئولیت را از خود ساقط می بینم.

میرحسین موسوی

۱۴ شهریور ۱۳۶۷

------------------------------------------------------------------

حکم اعدام یک زندانی سیاسی تائید شد

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام جعفرکاظمی از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید و درخواست اعاده دارسی وی نیز توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی رد شده است. این حکم توسط دادگاه تجدید نظر شعبه ۳۶ استان تهران به ریاست حجت الاسلام زرگر تایید شده است.

خانم غنوی وکیل وی در گفتگو با یک وب سایت حامی حقوق بشر گفت که موکلش مدتها درزندان انفرادی بوده ولی از اینکه انواع دیگری فشار بر وی یا خانواده اش آمده باشد مطلع نیست. جعفر کاظمی، ۴۶ ساله، لیتوگراف کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر، روز ۲۷ شهریور در میدان هفت تیر دستگیر و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل و پس از ۷۴ روز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. جعفر کاظمی پیش از این نیز از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ زندانی بوده است.

رودابه اکبری،همسر جعفر کاظمی، طی نامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل برای متوقف کردن حکم اعدام همسرش کمک خواسته است. وی ابتدا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شده بود.

خانم غنوی پیرامون اتهام موکل اش گفت: «جعفر کاظمی، متهم به محاربه از طریق هواداری گروه مجاهدین است اگرچه هیچ یک از بازجویی¬ها اتهامات وارده را نپذیرفته است.»

وی افزود: « اتهام محاربه از جمله جرائمی است که قانونگذار باید شرایط فقهی را به سبب این که ریشه فقهی دارد لحاظ کند؛ از جمله این که اقدام مسلحانه هست که اکثر علمای شیعه معتقدند محارب به کسی می گویند که دست به سلاح ببرد. در مورد موکل من این طور نبوده، ایشان صرفا در اجتماعات بعد از انتخابات حضور داشته است و احتمال دارد شعارهایی هم داده باشد اما به عنوان وکیل معتقد هستم بحث محاربه در مورد ایشان اصلا مصداق پیدا نمی کند.»

نسیم غنوی در خصوص دفاعیات مطرح شده در دادگاه گفت: «متأسفانه نه دادگاه بدوی به دفاعیات ما توجه کرد نه تجدید نظر و دیوان هم همین طور و بحث محاربه را در مورد ایشان صادق دانستند.» به گفته وکیل این پرونده، حکم جعفر کاظمی در اجرای احکام است و از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی در حال حاضر، میسری نیست.»

------------------------------------------------------------------

۷۰شبكه ماهواره‌ای فارسی عليه نظام تبليغ می‌كنند

سایت جرس: رئيس سازمان بسيج مستضعفين با این ادعا که "هم‌اكنون 70 شبكه ماهواره‌اي به زبان فارسي عليه نظام اسلامي تبليغ مي‌كنند"، گفت: علاوه بر اين شبكه‌هاي ديگري هم به زبان قوميت‌هاي مختلف عليه كشور تبليغ مي‌كنند.

به گزارش فارس، سردار محمد‌رضا نقدي چهارشنبه شب در ديدار با فعالان فرهنگي و تبليغي زنجان اظهار داشت: هوشياري و آگاهي از اركان اصلي مقابله با جنگ نرم دشمن است، براي مقابله با تهديدات و توطئه‌هاي دشمنان بايد بيش از گذشته هوشيار باشيم.

وي افزود: استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌ها مي‌تواند در نوع مقابله با تهديدات دشمنان تاثير‌گذار باشد.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بیان اينكه "كارهاي فرهنگي بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گيرد"، اظهار عقیده کرد: برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده مي‌تواند نتايج مثبتي در مقابله با هجمه‌هاي دشمنان داشته باشد.

وي افزود: غفلت، دو دستگي و اختلافات، تسلط هر‌چه بيشتر دشمنان در ارائه بهتر برنامه‌ها در كشور را به همراه دارد و در اين ارتباط نبايد كوچك‌ترين غفلتي داشته باشيم.

سردار نقدي با این مدعا که "دشمنان نظام به شيوه‌هاي متعدد درصدد نابودي انقلاب اسلامي هستند"، گفت: در اين ارتباط دشمنان جنگ نرم را با تمام قوا عليه نظام اسلامي آغاز كرده‌اند.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين که ورود مواد مخدر به مرزهای کشور را هم از اقدامات "دشمنان" می شمرد، ادامه داد: از اهداف اصلي دشمنان توزيع و گسترش انواع مواد مخدر در بين جوانان و فروش آن با قيمت بسيار ارزان است.

وي با بيان اينكه "انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است"، گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري بنيانگذار كبير انقلاب، الگويي براي ساير ملل شده است.

رئيس سازمان بسيج مستعضعفين كشور با ادعای اينكه "دشمنان نظام اسلامي از گسترش تعاليم اسلامي در دنيا هراس دارند"، گفت: دشمنان با به كارگيري جنگ رواني در‌صدد تضعيف ارزش‌هاي نظام و ملت ايران هستند.

------------------------------------------------------------------

‌سيستم ولايت فقيه بايد جهان را مديريت كند

خبرگزاری حکومتی فارس: محمد‌علي رامين چهارشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان استان قزوين كه در آمفي تئاتر مركزي دانشگاه بين‌المللي امام خميني‌(ره) برگزار شد، با اشاره به راهكارهاي ارائه مديريت جهان از سوي ولي فقيه بيان داشت: ما بايد راهكار بيابيم تا سيستم ولايت فقيه جهان را مديريت كند.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به روايتي از امام رضا‌(ع) در خصوص خصوصيات امام گفت: در روايتي امام رضا‌(ع) 36 صفت را به عنوان ويژگي امام مطرح مي‌كند كه از اين بين 20 ويژگي اختصاص به معصوم دارد و پنج ويژگي مشترك بين معصوم و اولياي الهي است و حدود 10 ويژگي ديگر است كه در هر زماني به طور نسبي براي جامعه بشري قابل تحقق است.

وي عنوان داشت: امام آن كسي است كه پيشواي جامعه و كل بشريت است و چنين فردي از نگاه امام رضا‌(ع) داراي هشت ويژگي است به طوريكه داناترين، حكيم‌ترين، باتقواترين، صبورترين، شجاع‌ترين، سخاوتمندترين، متواضع‌ترين و پاكدامن‌ترين انسان جامعه و روزگار خويش است.

رامين يادآور شد: اين ويژگي‌ها فطري است و هر عقل سليمي او را مي‌پسندد و همه آدميان از چنين رهبري با اين ويژگي‌ها حمايت مي‌كنند ولي بايد در زمان غيبت راهكاري يافت تا جوامع به دنبال چنين رهبري باشند.

------------------------------------------------------------------

تبدیل پتروشیمی‌ها به پالایشگاه بنزین در ایران

سایت مردمک: وزیر نفت جمهوری اسلامی می‌گوید تاسیسات پتروشیمی کشور برای تولید آزمایشی روزانه بیش از 15 میلیون لیتر بنزین آماده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، مسعود میرکاظمی گفت که مجتمع‌های پتروشیمی منطقه عسلویه آمادگی تولید بنزین در شرایط خاص و اضطراری را دارد.

آقای میرکاظمی می‌گوید ایران با ساختن پالایشگاه‌های جدید و بهره‌برداری از آنها، تا پایان سال 1392 امکان تولید روزانه 170 میلیون لیتر بنزین را خواهد داشت.

ایران 10 درصد منابع نفت جهان را در اختیار دارد و چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان و دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک بعد از عربستان سعودی محسوب می‌شود. اما ایران به دلیل کمبود پالایشگاه‌های نفتی مجبور است بخش مهمی از بنزین مورد نیاز خود (تا میزان 40 درصد) را از خارج وارد کند.

وزیر نفت می‌گوید که ایران نه تنها در تامین سوخت مورد نیاز داخلی مشکلی ندارد، بلکه در توسعه مجتمع‌های پتروشیمی و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز و توسعه میدان‌های نفتی و گازی نیز به توانایی های قابل توجهی رسیده است.

به گفته وزیر نفت ایران، از آنجا که در سال 92 بنزین مورد نیاز کشور بیش از 66 میلیون لیتر در روز نیست، ایران می‌تواند بنزین تولیدی مازاد خود را صادر کند.

آقای میرکاظمی با اشاره به راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه گفت: هم اکنون 22 میلیون تن از محصولات پتروشیمی در منطقه عسلویه تولید می‌شود که این رقم معادل 42 درصد کل تولیدات این صنعت در کشور است و در آینده نزدیک با اجرای طرح‌های تعریف شده در این منطقه 27 میلیون تن دیگر نیز به ظرفیت تولیدی صنعت اضافه می‌شود.

در ماه‌های گذشته، به ویژه بعد از تصویب چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و تصویب تحریم‌های یک‌جانبه کنگره آمریکا و به دنبال آن اعمال محدودیت‌های تازه علیه شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، بیشتر شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی از بستن قراردادهای جدید با ایران خودداری کرده‌اند.

شرکت‌های رویال داچ شل، توتال، بی.پی، ریلانس، ویتول، رپسول، اینپکس، او.ام.وی، گالنکور و لوک اویل از جمله این شرکت‌ها هستند که جای آن‌ها را برخی شرکت‌های آسیایی مثل اس.کی.اس، سی.ان.پی.سی و سینوپک گرفتند اما این شرکت‌ها پایین‌تر از ظرفیت مورد نیاز ایران کار می‌کنند.

اکنون دولت با وضعیت جدید به دنبال چاره تامین سوخت داخل است که بالاربردن ظرفیت پالایشگاه‌ها یا تبدیل مجتمع‌های پتروشیمی یکی از این راهکارها است.

پیش‌تر، حسین نقره‌کار شیرازی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت از ساخته شدن هفت پالایشگاه نفتی جدید در ایران خبر داده بود.

به گفته معاون وزیر نفت، ساختن پالایشگاه نفتی هزینه زیادی دارد و دولت برای هر پالایشگاه با ظرفیت 100 هزار بشکه، به دو تا 2.2 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

------------------------------------------------------------------

فعالیت انجمن حجتیه در سیستان

خبرآنلاین: روزنامه سیاست روز از فعالیت انجمن حجتیه در سیستان خبر داد و نوشت: همواره فعالیت انجمن حجتیه در منطقه سیستان از موانع جدی در راه رسیدن مردم به فرهنگ حقیقی مهدویت بوده است و عمر فعالیت این گروه منحرف در سیستان به چند دهه می رسد .

به گزارش زاهدان پرس انجمن حجتیه در سیستان با سواستفاده از علاقه مردم ولایت مدار این منطقه از کشورمان به اهل بیت علیها السلام همواره سعی کرده است که فرهنگ حقیقی مهدوی این مردم محروم را به انحراف بکشد.

گرچه این انجمن چندان نیز در سیستان موفق نبوده است ولی طی سالهای اخیر با سرمایه گذاری فراوان تلاش کرده است که عقاید خود را در منطقه سیستان گسترش دهد .

این در حالیست که حضور چندین دهه مرحوم حضرت آیت ا... بختیاری در منطقه سیستان سبب شد که این انجمن به انزوا کشیده شود و کارنامه چندان موفقی برای جذب هوادار نداشته باشد .

با این وجود خبر می رسد که امسال با فرا رسیدن اعیاد شعبانیه وعلی الخصوص نیمه شعبان فعالیت این گروه منحرف اعتقادی در منطقه سیستان شدت گرفته است .

اعضای این انجمن با پوشش برپایی مراسم های جشن و شادی برای اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان درصدد جذب جوانان برآمده اند.

------------------------------------------------------------------

اساس سرمايه گذاری فتنه سبز بر قدرت رسانه ای بود

روزنامه رسالت: رئيس کميسيون فرهنگي مجلس در بازديد از موسسه اطلاع رساني تبيان، گفت: اساس سرمايه گذاري فتنه سبز چه در خارج و چه در داخل بر قدرت رسانه اي بود.
به گزارش فارس، غلامعلي حداد عادل رئيس کمسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ديروز ضمن بازديد از موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان، وابسته به سازمان تبليغات اسلامي، اظهار داشت: بنده با مشاهده فعاليت اين گونه سايت ها بسيار خوشحال مي شوم چرا که بنده از اولين روز پيروزي انقلاب با اين انقلاب در عوالم فرهنگي همراه بودم.
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس در ادامه تاکيد کرد: ايران امروز قلب تپنده تفکر و فرهنگ اسلامي در جهان است و همه کشورهاي اسلامي بايد از تجربيات ايران استفاده کنند.
حداد عادل ادامه داد: بايد اين موسسه کاري کند که ارتباط خود را با آموزش و پرورش التيام دهد؛ البته بنده متاسفم که گاهي تنگ نظري هاي سياسي باعث مي شود ظرفيت ها به هم وصل نشود. وي همچنين در توصيه ديگر به مديران اين موسسه گفت: سعي کنيد تا با موزه ها اتصال پيدا کنيد چرا که اين موضوع براي افرادي که در خانه نشسته اند و از اين امکانات استفاده مي کنند بسيار جذابيت دارد.

------------------------------------------------------------------

شادی غير اسلامی ملی ‌پوشان ايران در چين!

رئيس فدراسيون دوچرخه سواري ايران گفت: حسين عسگري و قادر ميزباني بايد پاسخگوي رفتار خود در تور دورچرخه سواري چين باشند.
به گزارش شبکه ايران، علي زنگي آبادي رئيس فدراسيون دوچرخه سواري با انتقاد از رفتار غير حرفه‌اي حسين عسگري و قادر ميزباني در مسابقات دوچرخه سواري چين از احضار اين دو ملي‌پوش به کميته انضباطي خبر داد و در اين باره گفت : همه ورزشکاران ايران موظفند در مسابقات بين‌المللي شئونات اسلامي را رعايت کنند و متاسفانه اين موضوع در رقابت‌هاي چين رعايت نشد . رئيس فدراسيون دوچرخه سواري تاکيد کرد : کميته انضباطي فدراسيون به مسائل به وجودآمده در تور چين رسيدگي خواهد کرد و متاسفانه اين افراد با رفتار ناشايست که در شان بهترين دوچرخه سواران ايران و آسيا نبود از خود نشان دادند که ما هم متوجه اين موضوع شديم. وي تصريح کرد : کميته انضباطي فدراسيون به اين موضوع رسيدگي خواهد کرد و همه کساني که اين رفتارها را از خود نشان دادند بايد پاسخگو باشند . براساس اعلام منابع خبري، اسپانسر اصلي اين مسابقات يک شرکت مشروب‌سازي بوده است که در پايان هر دور از مسابقات اين شرکت کالاي خود را به قهرمانان آن مرحله اهدا مي‌کرد؛ رکاب‌زنان ايراني حاضر در اين مسابقات که روي سکو رفتند در اقدامي خلاف شئونات اسلامي با دريافت کالاي توليدي اين شرکت در برابر دوربين‌هاي حاضر با اين محصول عکس يادگاري گرفتند(!). انتشار عکس‌هاي اين رفتار غير اسلامي از سوي ملي‌پوشان تيم ملي دوچرخه‌سواري ايران در اين مسابقات بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي مختلف داشت تا مسئولان فدراسيون دوچرخه‌سواري ايران با احضار آنها به کميته انضباطي زمينه برخورد جدي با آنها را فراهم کنند. رفتار دور از شان و غير اسلامي بازيکنان ملي‌پوش تيم دوچرخه‌سواري ايران در اين رقابت‌ها سوالات بسيار زيادي را نزد افکار عمومي به وجود آورده و اهالي ورزش منتظر برخورد جدي مسئولان با اين بازيکنان متخلف هستند.

------------------------------------------------------------------

دریاچه ارومیه؛ گوهر با نمک ايران در حال خشكيدن

درياچه اروميه، را دريابيد؛
گوهر با نمك ايران در حال خشكيدن

روزنامه ابتکار: گوهر بي‌بديل و با نمك ايران و بزرگترين پهنه آبي داخلي ايران، دومين درياچه شور جهان با خيلي از اوصاف جهاني ديگرش همچنان در انتظار تپش زندگي در شريان‌هاي آبريزش و از شماره نيافتادن نفس‌هايش چشم‌هاي گريان ولي خشكش را به انتظار تفكرات و كردارهاي ما انسان‌ها دوخته است تا شايد شوري دل شوره‌اش براي خوابي ابدي و خزنده به كابوسي خيالي تبديل شود.
به ان بهانه كارگاه و جلساتي كه با حضور نمايندگان سازمان يونسكو در استان آذربايجان‌غربي براي احياء و بررسي وضعيت درياچه اروميه برپا شد با بيان نظر مسئولان و كارشناسان به بررسي ابعاد ديگر اين موضوع پرداخته است.
دکتر احساني، رئيس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اروميه معتقد است: برگزاري چنين جلسات و همايش‌هايي براي مديريت وضعيت درياچه اروميه از واجبات است، چرا که باعث تمرکز متخصصان و نگرش تخصصي و جامع و همه جانبه به موضوع خواهد بود ولي بايد خروجي آن مشخص و معين و راهکارهاي کاربردي کردن آن نيز در آن پيش‌بيني شود، وگرنه تبديل به مجلسي صرفا جهت گرامي‌داشت و ترحم به درياچه اروميه خواهد بود.عضو هيات علمي دانشگاه اروميه عنوان كرد: با نگرش به وجوه مختلف موضوع، خروجي‌هايي کارساز و مفيد براي درياچه اروميه حاصل خواهد شد.
بودجه‌هاي ويژه‌اي از سوي مجامع علمي بين المللي براي حفاظت از محيط زيست وجود دارد که بايد سازمان محيط زيست در بعد اجرايي کار، پي گير اين موضوع باشد. همچنين با استفاده از حمايت‌ها فکري و علمي مراکز دانشگاهي و آکادميک کشور و ايده‌هاي کاربردي و تخصصي و مطالعاتي که از آنها مي‌گيرد به مديريت و پياده كردن آنها بپردازد.
رئيس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اروميه اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته کافي نبوده و نياز به کارهاي اجرايي زيادي وجود دارد. اين مشکل مختص استان نبوده و بايد تمامي متوليان امر از همه دستگاه‌هاي مرتبط به صورت منسجم و نظام‌مند از استان‌هاي همجوار اين دغدغه را داشته باشند، چرا که اثرات منفي آتي آن گريبانگير همه خواهد بود.
احساني، ميزان غلظت نمک درياچه اروميه را بيش از حد، ذکر و خاطرنشان كرد: ميزان نمک آب درياچه اروميه حالت فوق اشباع دارد و 340 گرم نمک در ليتر است.اين ميزان تنها جاندار درياچه اروميه را با مشکلات زيادي مواجه کرده است، ولي بارور کردن ابرها و انتقال آب به درياچه اروميه در حد يک ايده است؛ نياز به يک مجموعه قوي و مديريتي است تا در سطح عالي اين مسايل را هماهنگ، مديريت و اجرا كنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه اروميه با اشاره به اين‌که اقدامات صورت گرفته راضي کننده نبوده و کار ملموس علمي و عملي را که اطلاع‌رساني شود نديده‌ايم، خاطرنشان كرد: مهم‌ترين کار، مشخص کردن يک مجموعه قوي و تخصصي علمي، اجرايي و مديريتي و برگزاري جلساتي به صورت دائمي و مستمر است، تا در کنار هم و به صورت منسجم و نظام‌مند با يک مديريت واحد به صورت جهادي و علمي اين نگين جهاني را شفاف‌تر و درخشان‌تر و پر رمق‌تر از هميشه سازند.
جباري، مدير شوراي پژوهش اداره‌كل محيط زيست استان آذربايجان‌غربي نيز با بيان اين‌كه معضل درياچه اروميه در كوتاه مدت جبران پذير نيست، گفت: درياچه‌ اروميه با اين روند به‌طور مطلق خشك نخواهد شد، بلكه تبديل به سه درياچه كوچك خواهد شد.
وي با اشاره به كاهش سطح آب درياچه‌ اروميه به عنوان بحران ملي و بين‌المللي در منطقه، عنوان كرد: تغييرات اقليمي بالاخص بارش كم و خشكسالي، افزايش جمعيت كه منجر به تبديل اراضي آبي به ديمي شده، احداث سد و صنعت آب شرب از جمله عوامل خشكي اين پارك ملي است.
مدير شوراي پژوهش اداره‌ كل محيط زيست استان آذربايجان‌غربي، بروز خشكسالي طي دوره‌اي در كشور را از جمله مهم‌ترين عوامل تاثير گذار در كاهش سطح آب درياچه‌ اروميه عنوان كرد و افزود: در زمان گذشته آب ورودي به درياچه‌ اروميه با ميزان تبخير آن يكسان بوده و اين مهم تاثيري بر خشكي درياچه اروميه نداشته است. امروز ميزان آب ورودي به درياچه با ميزان آب تبخيري يكسان نبوده و اين امر منجر به كاهش آب اين درياچه‌ شده‌است.سطح آب درياچه اروميه در مقايسه با 14 سال گذشته 6.5 متر کاهش يافته است.
وي، ميزان آب موجود در درياچه اروميه را در حدود 10 ميليارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: اين اندازه‌گيري با استفاده از عكس‌هاي ماهواره‌اي و بررسي‌هاي ميداني صورت گرفته است.با کاهش آب درياچه اروميه در حال حاضر 200 تا 250 هزار هکتار از زمين‌هاي اطراف درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است.جباري در خصوص راهكارهاي مقابله با بحران آب درياچه اروميه، گفت: بارور كردن ابرها، بهبود الگوي کشت و مديريت يكپارچه در مباحث كشاورزي ميان استان‌هاي كردستان، آذربايجان‌غربي و شرقي، اجراي طرح ملي حفاظت از تالاب‌هاي ايران كه سند آن به امضاء رسيده است و انتقال آب از حوزه‌هاي اطراف از جمله راهكارهاي مقابله با اين تهديد است.
دكتر ناصرآق، عضو هيات علمي دانشگاه اروميه و استاد گروه بيولوژي و تکثير و پرورش پژوهشكده آرتيميا، با بيان اين‌كه ارتفاع آب درياچه اروميه در سال گذشته به اندازه 1271.6 متر از سطح دريا بوده است، گفت: ارتفاع آب درياچه اروميه به ميزان مشابه سال گذشته 20 سانتي‌متر كاهش يافته است.اين کارشناس متخصص زيست محيطي، اظهار كرد: وجود كريستال‌هاي نمك روي سطح آب بيانگر رسوب نمك هستند. افزايش غلظت نمك آب درياچه اروميه در نهايت منتج به كاهش سطح ارتفاع آب درياچه خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه اروميه در ادامه بيان كرد: با كاهش آب درياچه اروميه با اين روند، بيش از سه سال طول نخواهد كشيد كه درياچه‌اي با اين نام از بين خواهد رفت و اين درحالي است كه قبلا گفته مي‌شد درياچه اروميه 6 تا 7 سال طول مي‌كشد تا خشكيده شود.بهبود راندمان آبياري كشاورزي در گام اول به دليل صرف بيش ‌از حد آب در مصارف آبياري زمين‌هاي كشاورزي و جلوگيري از ورود آب رودخانه‌ها به درياچه اروميه و جمع‌آوري نمك‌هاي اطراف آب درياچه اروميه كه مي‌تواند بزرگترين كاركرد را در زمينه احياء درياچه داشته باشد، از جمله مهم‌ترين راه حل‌ها است.
مطلبي فر، مديركل هواشناسي استان آذربايجان‌غربي نيز در اين‌خصوص گفت: نقش اقليم‌هاي خاص هوايي در بحث توريسم انكارناپذير است.

------------------------------------------------------------------

سرکرده بسیج: باید در جامعه روشنفکری را بالا ببریم

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: در سال جاری هفت هزار پایگاه بسیج در کشور ساخته می شود که از این تعداد 100 پایگاه بسیج در استان زنجان راه اندازی خواهد شد.

سردار محمدرضا نقدی شامگاه چهارشنبه در همایش مسئولین و فرماندهان رده های مختلف سپاه انصارالمهدی(عج) زنجان افزود: ما در این برهه و موقعیت باید رسالت خود را نسبت به کشور ادا کنیم و بصیرت و دشمن شناسی را در خود پرورش دهیم و این را مد نظر داشته باشیم وقتی سربلند و مقتدر هستیم که نسبت به توطئه های دشمن آگاهی داشته باشیم.

وی گفت : امروز ایران کانون تحول بزرگ است که دنیا را به وحشت و تکاپو انداخته بنابراین در این عرصه وظیفه بسیجیان است که با حماسه خود در این عرصه فعال باشند و با حرکت معنوی خود جامعه را اداره کنند.

سردار نقدی از راه اندازی شبکه بزرگ حجاب و عفاف در استان خبر داد و گفت: این شبکه در استانها و استان زنجان آموزش به مدیران بسیجی در مسائل مربوط به حجاب و حقوق زنان داده شده و در پایگاه ها و حوزه های مقاومت بسیج معضلات مربوط به حجاب و عفاف شناسایی شده و نوعی گفتمان ایجاد خواهد شد.

وی یاد آور شد: برای معلمان در خصوص مسئله حجاب و عفاف آموزش لازم در شبکه ها و همچنین در کتب درسی نیز مسئله مربوط به حجاب و عفاف در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سردار نقدی اظهار داشت: بسیجیان باید در شکل گیری و اداره کشور مشارکت داشته باشند و راهکارها برنامه ریزی شده را ارائه کنند که حضور بسیج در تمام عرصه ها کیفیت کارها را بالا برده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور در خصوص برخورد با اغتشاشگران در انتخابات دور دهم گفت : در این مقوله ما روشنفکری را بر برخورد فیزیکی ترجیح می دهیم و بر این امر اعتقاد داریم که باید در جامعه روشنفکری را بالا ببریم.