jeudi 8 avril 2010

تهدید اتمی آمریکا و پاسخ رییس جمهور لومپن رژیم

تهدید اتمی آمریکا و پاسخ رییس جمهور لومپن رژیم ولایت فقیه

پس از اظهار نظر آمانو، مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که گفته بود "اطلاعات موثق و قابل قبولی وجود دارند که نشان می‌دهند ایران در راه دستیابی به سلاح اتمی می‌کوشد و در حال ساختن کلاهک اتمی است"، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا هم روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: "ما می‌دانیم که ایران در گذشته به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است و اکنون نیز در مسیر دستیابی به توانایی تولید سلاح اتمی گام بر می‌دارد."

این اظهارات قاطع درباره برنامه ساخت بمب اتمی رژیم جمهوری اسلامی در حالی بیان می شود که رژیم پیوسته برنامه اتمی خود را صلح آمیز خوانده و آنرا در راستای تولید انرژی اعلام می کند اما پس از مدتی مشخص می شود که پنهانی در حال ساخت و توسعه سایتهای اتمی خود است و برخلاف تعهدات بین المللی خود این مساله را به نهادهای مربوطه اطلاع نداده است.

از سوی دیگر در استراتژی جدید آمریکا درباره استفاده از سلاح هسته ای، این کشور متعهد شده است که علیه کشورهایی که به آمریکا حمله کنند از سلاح هسته ای استفاده نکند. اما اوباما ایران و کره شمالی را استثنا کرد و گفت: "آمریکا همچنان با سلاح هسته‌اى به آنها پاسخ خواهد داد."

همچنین رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا پس از سخنان اوباما در اين زمينه گفت که در رويارويی با اين دو کشور همه گزينه‌ها بر روی ميز قرار دارد.

به نظر می رسید قبل از طرح پرونده رژیم در شورای امنیت و تصمیم گیری درباره تحریمهای تازه، جنبه های دیگری از محدودیتهای اعمال شده علیه رژیم ولایت فقیه مشخص می شود.

روز گذشته (چهارشنبه) محمود احمدی نژاد، رییس جمهور برگزیده ولی فقیه در سخنرانی در شهر ارومیه با لحنی غیر دیپلماتیک و ادبیات لومپنی، اوباما را اینگونه خطاب قرار داد: "دلیلی ندارد هر حرفی را که به تو توصیه کردند بزنی، بدان گنده تر از تو و گردن کلفت تر از تو هم نتوانستند از این غلط ها بکنند. تو که جای خود داری."

این لحن که بیشتر از سوی کلاه مخملیها و جاهلهای چاله میدانی استفاده می شود، شیوه بیان رییس جمهور رژیم ولایت فقیه است که از سوی خبرگزاریها در سرتاسر جهان بازتاب داده می شود تا درجه کاردانی و سطح اجتماعی کاربه دستان رژیم ولایت فقیه بیشتر مشخص شود. احمدی نژاد با همین لحن ادامه داد: "آقای اوباما شما تازه از راه رسیدی یک مقدار صبر کن تا عرقت خشک شود یک مقدار سرد و گرم را بچش و مراقبت کن بعد کاغذی را که جلویت گذاشته اند بخوان. اصلا دلیلی ندارد آن را بخوانی."

اینکه رییس جمهور آمریکا کاغذ نوشته دیگران را روخوانی می کند یا نه موضوعی نیست که بشود درباره آن نظر داد. اما کاردانی و تازه از راه رسیدن رییس جمهور یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان از آن موضوعاتی است که باید گفت احمدی نژاد به شیوه عمله اکره رژیم ولایت فقیه درباره دیگران قضاوت می کند.

جهالت و نادانی کاربه دستان و پایوران رژیم ولایت فقیه تا جایی است که نه تنها منافع مردم و کشور ایران را به خطر انداخته اند بلکه، با اینگونه دیپلماسی کار را به جایی می رسانند که هیچگونه امکانی برای برون رفت از بحرانی که کشور را درگیر آن کرده اند در چشم انداز متصور نخواهد بود.

جعفر پویه


------------------------------------------------------

خبرنگاران زندانی در ایران تحت شکنجه‌های جسمی و روانی

شهرزادنیوز: بر اساس گزارشی که از سوی کمیته‌ی حمایت از خبرنگاران "سی پی جی" در روز سه‌شنبه 17 فروردین در نیویورک انتشار یافت، در حال حاضر 35 خبرنگار در ایران زندانی هستند. 18 نفر دیگر به مناسبت ایام نوروزی موقتا آزاد شده‌ و در مرخصی به سر می‌برند. بسیاری از بازداشت‌شدگان در زندان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند تا به اعترافات غیرواقعی تن دهند، اعترافاتی که می‌تواند برای آنان خطر مجازات اعدام را به دنبال داشته باشد.

------------------------------------------------------

تحریم رژیم؛ چین شرکت در نشست گروه شش را تائید کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، دولت چین امروز تائید کرد که نماینده این کشور روز پنج شنبه در نشست شش قدرت بزرگ درگیر در مناقشه هسته ای رژیم تهران در نیویورک حضور خواهد داشت.

این نشست برای بررسی اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم تهران تشکیل می شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران در پکن گفت، نماینده چین در این گفتگوها شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، چین که رابطه نزدیکی با رژیم تهران دارد تا کنون از شرکت در گفتگوهای گروه پنج بعلاوه یک (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان) در مورد تحریمهای جدید علیه این رژیم خودداری می کرد.

------------------------------------------------------

رئيس جمهور آمريکا وارد پراگ شد؛ گفتگو در باره رژیم تهران

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا به منظور امضاء پیمان خلع سلاح هسته ای با دمیتری مدودف همتای روس خود امروز پنجشنبه وارد پراگ پایتخت جمهوری چک شد.

روسای جمهور دو کشور در نشستی پیمان جایگزین پیمان کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت را امضاء خواهند کرد که دسامبر سال گذشته منقضی شد.

بر اساس این پیمان که به " استارت جدید " موسوم است امریکا و روسیه شمار کلاهک هایشان را به هزار و پانصد و پنجاه کلاهک کاهش خواهند داد و این میزان حدود سی درصد کمتر از تصمیم دو کشور برای کاهش کلاهک هایشان در سال دو هزار و دو است .


مدودف و اوباما در پراگ پیرامون رژیم تهران گفتگو می کنند

خبرگزاری «ریا نووستی»/ "دمیتری مدودف" رئیس جمهور فدراسیون روسیه و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پراگ قصد دارند طی مذاکرات دوجانبه خود گسترش روابط تجاری اقتصادی، مسئله امنیت هسته ای، دفاع ضد موشکی و همچنین اوضاع در ایران، خاور نزدیک و افغانستان را بررسی کنند.

دستیار رئیس جمهور روسیه با اعلام این مطلب، اطلاع داد که گفتگو بین سران دو کشور پیش از مراسم امضای پیمان جدید کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت) انجام می شود.

وی اطلاع داد که در شمار موضوعات بین المللی، اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران، کره شمالی، حل و فصل اوضاع در خاور نزدیک، اوضاع در افغانستان و سایر موضوعات مبرم در سیاست جهانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


------------------------------------------------------

سخنان آخوند مرتجع در باره حجاب و صنعت گردشگری

روزنامه آفتاب یزد: حضرت آيت الله مكارم شيرازي بر ضرورت اجراي برنامه‌هاي اسلامي در جميع مسائل ‌اجتماعي، سياسي و اقتصادي و فرهنگي تاكيد و خاطرنشان كرد: متاسفانه با اين‌كه ‌حكومت ما اسلامي است باز هم بعضي چهره‌هاي غير اسلامي مشاهده مي‌كنيم، وضع ‌حجاب خيلي بد شده است، بعضي از جلسات به ظاهر اسلامي نيز با موسيقي‌هاي ‌غيرشرعي و كارهاي خلاف آلوده مي‌شود.‌‌ .‌‌اين استاد درس خارج فقه حوزه با يادآوري سخن امام راحل مبني بر اينكه جمهوري ‌اسلامي نه يك‌‌كلمه كم و نه يك كلمه بيش، تاكيد كرد: وقتي امام اين گونه ‌مي‌فرمايد، همه چيز ما بايد اسلامي باشد، متاسفانه اخيرا مي‌بينيم برخي از افراد زمزمه ‌خطرناكي را شروع كرده‌اند و ادعا مي‌كنند چون درآمد ما از گردشگري و توريستي كم ‌است بايد قيد و بندها را كم كرده تا از همه مناطق دنيا به ايران بيايند و از اين طريق درآمد ‌بيشتري كسب كنيم.‌‌ مكارم شيرازي با ابراز تاسف از اين مطلب خاطرنشان كرد: اين موضوع يعني اينكه ما براي ‌درآمد بيشتر اجازه بدهيم هر گونه بي بند و باري در كشور ما رواج يابد.‌‌ اين مرجع تقليد تصريح كرد: به يقين پولي كه از اين راه تامين مي‌شود، آتش و حرام است، ‌ما نمي‌توانيم مثل دولت‌هاي غربي زندگي كنيم . ‌‌آيت‌الله مكارم شيرازي بيان كرد: يا ‌‌‌نبايد بگوييم جمهوري اسلامي و يا اينكه هزينه آن را بپردازيم و ‌لوازم و ملزومات آن را بپذيريم، ممكن است ما محدوديت‌هايي پيدا‌‌‌كنيم و اينكه خيال كنيم ‌جمهوري اسلامي هيچگونه هزينه‌اي ندارد اين خيال را بايد از سر خود بيرون كنيم. ‌‌اين مرجع تقليد اضافه كرد: بايد يك چهره بود، دوچهره نمي‌توانيم باشيم هم جمهوري ‌اسلامي باشيم و هم جمهوري دموكراتيك، هم مذهبي باشيم و هم سكولار و لائيك، ‌طبق حديث معروف، دو شمشير در‌‌‌يك نيام و دو زبان در يك دهان نمي‌گنجد.‌‌

------------------------------------------------------

نامگذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری جنبه دستوری دارد

روزنامه حکومتی رسالت: آيت الله مهدوي کني در ديدار مديران مجتمع آموزشي امام صادق(ع) گفت: بيانات مقام معظم رهبري فقط جنبه توصيفي و تفسيري ندارد بلکه اين نامگذاري ها براي هر سال جنبه دستوري دارد و هدف اصلي اين است که ما بعد از توصيف شروع به کار کنيم. به گزارش ايسنا، به نقل از صادق نيوز (سايت خبري مجتمع آموزشي امام صادقعليه السلام)، رئيس دانشگاه امام صادق عليه السلام، در اين نشست که دوشنبه شانزدهم فروردين ماه برگزار شد، افزود: ما بايد از شعار همت مضاعف و کار مضاعف الهام بگيريم و علاوه بر تفسير بيانات مقام معظم رهبري به آن عمل کنيم. عضو مجلس خبرگان رهبري، در ادامه با تصريح اين نکته که اصل کار رهبري معلمي نيست، بلکه جايگاه اصلي ايشان فرماندهي است، افزود: رهبري در معناي ولايت يعني فرماندهي و جايگاه فرماندهي دستور دادن است، پس بيانات ايشان جنبه دستوري براي همه ما دارد. وي همچنين درک درست ولايت را مقدمه پذيرش دستورات رهبري دانست.


------------------------------------------------------

وقوع قتل های فجیع در شیراز

روزنامه ابتکار: راز سه جنايت تکان‌دهنده در شهر شيراز با تلاش پليس آگاهي اين استان و دستگيري 4 عضو يک شبکه مخوف فاش شد.

رسيدگي به اين پرونده از روز 19 ارديبهشت‌ماه سال1387 و پس از آن آغاز شد که به کلانتري20 گل‌سرخ، در شيراز خبر رسيد زن 45 ساله‌اي به نام «رخشنده» ناپديد شده است. همان موقع افسران دايره پنجم اداره آگاهي به کنکاش پرداختند و مشخص شد «رخشنده» با زني بدنام به نام «سهيلا» در ارتباط بوده است.

«رخشنده» و «سهيلا» سال‌ها با هم در يک خانه زندگي مي‌کردند اما بعدها جدا شدند تا اينکه در فروردين‌ماه سال 87 همديگر را بطور کاملا اتفاقي در خيابان ديدند.

«سهيلا» هشت بار به دنبال جرم‌هاي مختلف زنداني شده و با افشاي اين موضوع که به تازگي به ديدار «رخشنده» رفته بود تجسس به مرحله تازه‌اي رسيد. اين زن ميانسال پس از دستگيري مدعي شد نمي‌داند چه بلايي بر سر دوست قديمي‌اش آمده است و هيچ نقشي در ماجرا ندارد.

يک هفته بعد متهمه آزاد شد اما کارآگاهان که احتمال مي‌دادند اين زن، کاسه‌اي زير نيم کاسه داشته باشد به تلاش براي جمع‌آوري مدرک‌هاي دادگاه پسند ادامه دادند. تا اينکه چندي بعد ماموران اداره آگاهي شيراز مطلع شدند زن 42 ساله‌اي به نام «فاطمه» نيز ناپديد شده و بدين ترتيب معماي مشابهي پيش روي آنان قرار گرفت.

همسايگان «فاطمه» در بازجويي‌ها گفتند از زبان دوست صميمي اين زن به نام «ليلا» شنيده بودند که او به «اراک» رفته و ازدواج کرده است.

پليس وقتي مطمئن شد «ليلا» نام مستعار «سهيلا» است بار ديگر اين زن را بازداشت کرد. وي چندين حساب بانکي داشت که به تازگي پول زيادي از آنها برداشت و به شماره ديگري واريز شده بود. همچنين خانه «سهيلا» در «شريف‌آباد» خالي بود و چاه اسرارآميزي در حياط آن قرار داشت که از چشمان تيزبين کارآگاهان دور نماند.

اين چاه 4 متري با سيمان پر شده بود و پليس براي کشف کليد معما به تخليه آن پرداخت و بدين ترتيب بقاياي پيکر «فاطمه» کشف شد و «سهيلا» که دست خود را رو شده مي‌ديد سرانجام لب به بيان حقيقت گشود و گفت: «رخشنده» و «فاطمه» را با همدستي 2 مرد افغاني و 1 زن کشتيم و پول و طلاهايشان را دزديديم. ما جنازه «فاطمه» را در چاه وسط حياط خانه و پيکر «رخشنده» را در کف اتاق دفن کرديم و روي آنها را با سيمان پوشانديم.

به دنبال افشاي اين راز تکاندهنده و کشف حلقه گم شده، يکي ديگر از مجرمان به نام «سراج.ص» که به افغانستان گريخته بود با چندين ماه کار اطلاعاتي دستگير و به شيراز برگردانده شد. به نوشته ايسکانيوز؛ همچنين 2 عضو ديگر شبکه مخوف در عمليات دنباله‌دار پليس به دام افتادند و پرده از سومين جنايت برداشته شد. آنان مردي به نام «خداقلي» را هم طبق نقشه‌اي از پيش طراحي شده از پا درآورده و در اطراف شيراز، درون بشکه قير انداخته بودند. مجرمان بي‌رحم گفتند: «خداقلي» از نقشه‌هاي ما باخبر شده بود و مزاحممان مي‌شد و بايد او را سر به نيست مي‌کرديم تا از شرش در امان مي‌مانديم. همچنين کارآگاهان با بدست آوردن بقاياي پيکرهاي دومين و سومين قرباني، پي بردند «سهيلا» زنان تنها را فريب مي‌داد و به همدستان افغاني خود معرفي مي‌کرد.

اکنون اين فرضيه قوت گرفته که «سهيلا» گرداننده يک خانه فساد بوده و تحقيق براي بازداشت ساير همدستانش ادامه دارد.

------------------------------------------------------

آنها توانستند، ما هم می توانیم!

سایت اخبار روز: مخالفین در قرقیزستان به دنبال چند هفته اعتراض و ناآرامی روز چهارشنبه با قیامی چند ساعته، مراکز قدرت را تسخیر کرده، کنترل رادیو و تلویزیون را در اختیار گرفتند، رئیس جمهور مستبد را فراری داده و قدرت را به دست گرفتند.
هدف این یادداشت، بررسی سیاست ها و برنامه های اپوزیسیون سابق که حالا تبدیل به قدرت حاکم شده، نیست، توجه بر یک نکته ی بدیهی است. مردمی حکومتی را نخواسته اند و چون به خواسته های آن ها تسلیم نشده است، آن را برکنار و سرنگون کرده اند. بدیهی ترین و اولیه ترین حقی که هر مردمی باید از آن برخوردار باشند. اما متاسفانه این حق از جانب نه تنها حکومت ایران، که اپوزیسیون اصلاح طلب آن هم به رسمیت شناخته نمی شود. مقایسه ای بین آن چه مردم قرقیزستان کردند و آن چه ما کرده ایم و در حال انجام آن هستیم، برای جنبش ما که درگیر مبارزه برای پایان دادن به حکومت استبدادی است، می تواند از هر نظر مفید به فایده باشد.
تصور کنیم اپوزیسیون اصلاح طلب مورد اشاره ی ما، اگر در قرقیزستان و پایتخت آن بیشکک یافت می شد، در برابر این حوادث چه موضعی اتخاذ می کرد؟ می توانیم حدس بزنیم: هشدار هزار باره در مورد پرهیز از خشونت، داستان سرایی هایی بی پایان در نفی «براندازی» و «سرنگونی طلبی» و انقلابی گری و موارد دیگری که از فرط تکرار گوش های همه ی ما ایرانیان از آن ها پر است. تصور کنیم اگر مردم قرقیزستان به این رهنمودها گوش می دادند و تن می سپردند، حالا در این کشور وضعیت به چه قرار بود؟ رئیس جمهور فراری همچنان در کاخ خود نشسته و اوضاع تغییری نکرده بود و رهبران اپوزیسیون مورد اشاره، همچنان در انتظار اصلاح امور، روزگار می گذراندند. اما در قرقیزستان رهبرانی وجود داشتند که مصمم بودند و یک «خشونت چند ساعته» به زندگی یک دیکتاتوری پایان داد.
هدف ما نه تبلیغ خشونت است و نه دعوت به جنگ مسلحانه، دموکرات ها هرگز طرفدار جنگ مسلحانه و خون ریزی نیستند، آن ها تلاش می کنند با تعویض حکومت، به خشونت مستمر و سرکوب و خون ریزی که سی و یک سال است بر کشور ما حاکم شده، پایان دهند. برای هزارمین بار باید تکرار کرد، حکومت ها هستند که به درجه ی زیادی شیوه ی مبارزه را تعیین می کنند و گوش حکومت های مستبد، متاسفانه تا آخرین لحظات بر توصیه های خیرخواهانه بسته است. این واقعیت را هرگز نباید از نظر دور داشت و در دنیای سیاست اسیر تخلیات شد.
محروم کردن خود از امکانات متنوع و گسترده ای که لازمه ی هر مبارزه ی سیاسی است، نتیجه اش به سود حکومت دیکتاتوری تمام می شود. اسیر ماندن در توهم اصلاح حکومتی که نمی خواهد اصلاح شود و پافشاری بیمارگونه بر شیوه های انفعالی که به اشتباه «مبارزه ی مسالمت آمیز» خوانده می شود، محروم کردن مردم از حق دفاع از خود در برابر سرکوبگران که باز به اشتباه «مبارزه ی خشونت آمیز» نام گرفته شده، از جمله اشتباهات مهلکی است که جنبش سبز در ایران را به بن بست کشانده و در موقعیت دشواری قرار داده است. حاکمیت این اندیشه ها بر مبارزه ی سیاسی، فرصت های بزرگی را از جنبش سبز گرفته است و اگر این تفکرات همچنان بر مبارزه ی مردم ایران حاکم باشند، فرصت های بزرگتری را هم خواهند گرفت.
«براندازان» آدم هایی عجیب و غریب نیستند. همین مردم عاصی و ناراضی و معترض قرقیزستان هستند، می توانیم ما ایرانیان باشیم.
حوادث قرقیزستان برای مردم ما مهم است و باید به دقت دنبال شود، زیرا نشان می دهد به غیر از آن چه که اصلاح طلبان ما می گویند و می نویسند و عمل می کنند، راه های دیگری هم برای مقابله با استبداد و دیکتاتوری وجود دارد.
حوادث قرقیزستان باید به حکومت ایران هم درس بدهد. آن ها نباید خیال کنند مردم کشور ما تا ابد گرفتار نصایح منفعلانه ای که به اسم «اصلاح طلبی» به خورد آن ها داده می شود و ترس از قدرت سلاح حکومت باقی خواهند ماند. حکومت امروز با مقاومت در برابر خواسته های مردم و سرکوب بیرحمانه ی آن ها دارد فردای خود را هم رقم می زند. حکومت ایران نمی تواند در برابر خواست مردم برای استقرار دموکراسی در کشور برای همیشه مقاومت کند، اما می تواند تعیین کند که این تحول به طور مسالمت آمیز صورت بگیرد و شانسی برای ادامه ی زندگی پایوران حکومت در ایران باقی بگذارد یا آن که آتش انتقام خلق بنیانشان را بسوزاند.

------------------------------------------------------

وزیر دفاع رژیم: تمام گزینه ها روی میز است

تلویزیون رژیم: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: برای دفاع از همه گزینه ها استفاده می کنیم. سردار وحیدی روز پنج نشبه در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی استان آذربایجان غربی در پادگان مالک اشتر ارومیه با اشاره به اظهارات واهی یکی از مقامات آمریکا تصریح کرد: در برابر تهدیدات دشمنان ، تمام گزینه های دفاعی ممکن را مد نظر قرار می دهیم .وی افزود: مردم یکپارچه در کنار نیروهای مسلح آماده دفاع از کیان نظام اسلامی هستند و حضور آنها در برنامه های استقبال از مقامات کشور نشان از عشق و علاقه آنان به اصول و ارزش های والای انقلاب اسلامی است.

------------------------------------------------------

احمدی نژاد: ایران قدرتمندترین کشور جهان است

تلویزیون رژیم: آقای احمدی نژاد در دیدار با نخبگان و فرهیختگان آذربایجان غربی گفت، امروز ایران قدرتمندرین کشور جهان است و این را می توان از شرایط کشورمان در عرصه های بین المللی به خوبی مشاهده کرد .

احمدی نژاد با اشاره بـه اینکه نفوذ ایـران درمیان ملت های جهان روز به روز درحال افزایش است خاطرنشان کرد با وجود فرافکنی های غـرب بـرای منزوی جلوه دادن کشورمان ، ایران اسلامی حتی درکشورهای همسایه انها هم نفوذ کرده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: شرایط مناسب بین المللی ایران درحال حاضر فرصت مناسبی است برای سازندگی ایران.

وی درادامه بااشاره به وضع نامناسب اخلاقی جهان کـه غرب متولی آن است گفت : جـامعه بشری هنـوز بهار را تجربه نکـرده است و باید در انتظار بهار حقیقی بمانیم کـه خداوند وعده اش را داده است تا همه بشریت بهاری و شکوفا شوند و بساط ظلم و ستم از جهان برچیده شود .

------------------------------------------------------

شکستن سازهای دانشجویان به خاطر حمایت از دانشجویان دربند

سایت کلمه: اعضای کانون موسیقی دانشگاه شریف که در آخرین روزهای سال ۸۸ در برنامه‌ای از دانشجویان دربند یاد کرده بودند، چهاردهم فرورین ماه هنگامی که وارد اتاق موسیقی شدند سازهای شکسته خود را مشاهده کردند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، یکی از اعضای شورای مرکزی گروه موسیقی شریف گفت:« تا آخرین چهارشنبه سال و پیش از تعطیلی ساختمان فوق برنامه در ساعت ۱۲ ظهر و تعطیلی دانشگاه به دلیل نوروز، اعضا در این مرکز حضور داشته و کلیه‌ اموال و سازهای دانشجویان سالم در محلشان قرار داشت. اما هنگامیکه برخی اعضا در روز ۱۴ فروردین درب اتاق را باز می‌کنند مشاهده می‌کنند که سازهای گروه موسیقی به شکل معنادار و مغرضانه‌ای شکسته شده است.»

به گفته وی در پایان سال گذشته در برنامه‌ای تحت عنوان “جشن شب عید” که هر ساله توسط گروه‌های فوق برنامه اجرا می‌شود، شعری برای دانشجویان در بند این دانشگاه خوانده شد و بعد از آن سرودی با همراهی ساز توسط دانشجویان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه با مجوز مسئولان مربوطه برگزار شده بود، متذکر شد:«به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا پایان سال سازها سالم و در تعطیلات درب ساختمان توسط مسؤلان فوق برنامه بسته بوده و عملا دانشجویی به سازها دسترسی نداشته است و با توجه به نحوه‌ شکسته شدن سازها که نشانگر غیظ و خشم برخی بوده است، این عمل وقیح توسط افراد معلوم الحالی صورت گرفته که نه تنها با موسیقی اصیل و پاک ایرانی عناد و دشمنی دارند،بلکه از یادکردن دانشجویان در بند برآشفته‌اند.»

وی خاطر نشان کرد:«موسیقی اصیل ورای یک تکه چوب و پوست است که بتوان به شکستن و پاره کردن، این هنر مؤثر را از ایرانیان گرفت.»

------------------------------------------------------

موسوی: پایه‌های مشروعیت نظام را موریانه خورده است

سایت ندای سبز آزادی: نمایندگان اصلاح طلب فراکسیون سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در مجلس ششم به دیدار مهندس میرحسین موسوی رفتند. در این دیدار ابتدا چند تن از اعضای فراکسیون سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سخنانی را بیان کردند و سپس مهندس میرحسین موسوی با مهم خواندن سخنان اعضای سازمان گفت: نظام ما دچار مشکلاتی شده است که بازتاب آن فقط در تظاهرات خیابانی محدود نمی شود، مسائل و مشکلات خیلی عمیق تر از اینهاست. یکی از اینها همین است که حاکمیت فکر کند با جمع کردن تظاهرات خیابانی مسئله معترضان حل شده است.
مهندس موسوی ادامه داد: تمام مسائل و مقوله هایی که پایه های اعتبار و مشروعیت یک نظام را تشکیل می دهد در حال از بین رفتن است. نظام ها معمولا نیروهای سخت افزاری ( نیروی های انتظامی و نظامی و امنیتی ) را در نهایت برای حفظ خود به هر قیمت بکار خود می گیرند اما این در کشور ما اتفاق افتاد و این جای تامل و توجه بسیار دارد. مسئله دروغ مسئله اصلی ما شده و مردم نسبت بدان اعتراض دارند که متاسفانه در همه سطوح حاکمیت و تبلیغات جریان دارد و مردم را نسبت به اصل و اساس این نظام مسئله دار و در باورهاشان تردید ایجاد کرده است. اصلی ترین عامل که باعث تثبیت و حفظ نظام بوده و آن اعتماد مردم به حاکمیت بوده است از بین رفته است. مسائل اخلاقی ، عدم کارآمدی، سیاست خارجی، فساد فراگیر، ... همه اینها یک نوع بی اعتمادی نسبت به حاکمیت و نظام ایجاد کرده است. آیا این مسائل با سرکوب و بکارگیری قوه قهریه حل می شود ؟
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: این وضعیت جریان سرمایه گذاری در کشور را کاملا مختل کرده است چرا که آینده غیرقابل پیش بینی شده است برخلاف جامعه ای مثل ژاپن که جریان سرمایه گذاری در آن توسط برخی خانواده ها قدمتی بیش از دو قرن دارد. در جامعه ما زود سود بردن هدف شده چون امید به آینده نیست و بدلیل شرایط کسی بدنبال سرمایه گذاری تولیدی و دراز مدت و اشتغال پایدار نیست و آیا نتیجه تداوم این وضعیت بیکاری و فقر بیشتر نیست؟ متوسط نرخ رشد سرمایه گذاری در پنج سال اخیر به حدود 7 درصد کاهش یافته در حالیکه بر طبق قانون برنامه چهارم توسعه این رقم باید 2/12 درصد در سال رشد می داشت و البته این نرخ رشد باید با هزینه 82 میلیارد دلار در قوانین بودجه سنواتی توسط دولت حاصل می شد که با هزینه بیش از 220 میلیارد دلار(7/2 برابر) نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه نسبت به گذشته نیز پشترفت داشته است ! و آیا این رخداد یک فاجعه نیست؟
نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح هدفمند شدن یارانه که توسط رئیس دولت مطرح شده گفت: دراجرای این طرح هدفمندی یارانه ها و دعواهای جاری هم مسئله اصلی دولت اجازه گرفتن هزینه میلیارد تومان برای جلب و خرید رای است و لاغیر ! واقعیت موجود و تبلیغات رسمی بگونه ای شده است که همه نسبت به آمارهای رسمی اعلامی و اینکه نرخ تورم به 8/10 درصد در سال گذشته کاهش یافته است دچار تردید جدی شده‎اند و همه اینها نشانه هایی است از اینکه موریانه های بی اعتمادی دارد پایه های نظام را می خورد و از درون تهی می کند .
مهندس موسوی استفاده نامناسب و ابزاری از ارزشها را نشانه دیگری از عدم اعتماد جامعه به حاکمیت دانست و افزود: نشانه های دیگری که می شود بدان اشاره کرد یکی استفاده ابزاری و بد از ارزشها ( اسلام ، انقلاب و امام ) باعث اغتشاش و آشفتگی فکری و روحی در جامعه شده است . نوع معرفی امام خمینی از صدا و سیمای غیرملی و رسانه های خارجی چهره مغشوشی از امام به نسل جوان ارائه می دهد و دراین آشفته بازار افراد چه برداشتی می توانند از امام داشته باشند؟
میرحسین موسوی با اشاره به برخورد با حامیان محیط زیست در کنار دریاچه ارومه گفت: برخورد عجیب اخیر با مردمی است که برای حفظ محیط زیست دریاچه ارومیه رفته بودند نیز نشانه دیگری است از همین روند.
وی ادامه داد: یا پادگانی کردن بهشت زهرا در روز 12 فروردین یا ... و آیا همه مسائل را با امنیتی و پادگانی کردن می توان حل کرد؟ نظام را می خواهند با حاکمیت یک فرقه اداره کنند که نمی شود.
این نامزد معترض به نتایج انتخابات در ادامه از حاضر بودنش برای تمکین به نتیجه انتخابات سخن گفت و افزود: حقیقت این است که اگر حاکمیت می توانست یک کارآمدی نسبی در اداره امور داشته باشد با هر تخلف انتخاباتی تمکین می کردم و مسائل و مشکلات کشور به سمت حل شدن می رفت اما ما اینراهم نداریم و بطور اشاره دولت در انجام یک پروژه عسلویه درمانده است یا در سیاست خارجی هر روز مشکل پیش می آید و وضع بحرانی تر می شود . روند طی شد پیرامون پرونده هسته ای در یکسال گذشته بهترین شاهد مثال در این باره است .
نخست وزیر دوران جنگ با اشاره به نحوه حل مشکلات در نظام های سیاسی با محوریت دموکراسی گفت: در نظام های سیاسی مردمسالار و معقول تلاش می شود که برای حل مسائل مهم و کلیدی کشور به ویژه در عرصه سیاست خارجی حتی از طریق مشورت با منتقدین و مخالفین نوعی اجماع نسبی حاصل شود در حالیکه مشاهده می کنیم در اینجا در باره این موضوع حتی بین حاکمیت موجود اجماعی وجود ندارد و این نشانه چه می تواند باشد؟
میرحسین موسوی با توجه به گزینه های اشاره شده فوق نتیجه گیری می کند: با توجه با این وضعیت و مسائل اجرای بدون تنازل قانون اساسی را به عنوان خواسته و محور اصلی جنبش سبز می دانم و باید در این باره کالبد شکافی بیشتری در ادبیات جنبش انجام گیرد . اصول متعددی از این قانون که متضمن حقوق ملت است به فراموشی سپرده شده است ( بطور خاص فصل حقوق ملت یا اصل 168 در مورد رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاههای علنی با حضور هیات منصفه ) و اگر اینها خوب مطرح شود اجماعی کلی را در جنبش بوجود می آورد .
وی ادامه می دهد: پایه هر تغییری در جامعه تولد یک ایده است و این ایده در جامعه ما متولد شده و میل به تغییر و باز بینی همه گیر شده است . باید به مردم هشدار داد که منافع عده ای در برخی نهاد ها نمی گذارد که اینها به آسانی تسلیم خواسته های جنبش و ملت شوند و باید صبر به معنای ایستادن ، تامل و پایداری در اینراه را معنا کرد و اینکه حفظ همین منافع است که جلوی برخورد با مفاسد و دانه درشتها را گرفته است .
میرحسین موسوی چشم انداز ادامه فعالیت جنبش سبز را اینگونه تبیین می کند: ما باید ایده های روشنی را مطرح و باز تعریف کنیم و برای گسترش دادن آنها مقاومت و استواری داشته باشیم و راههایی را پیدا کنیم که بتوانیم سازمانیافته تر از گذشته کارها را به پیش ببریم. به نظام و حاکمیت باید گفت کم هزینه ترین راه در اداره کشور آزادی فعالیت تشکل ها ، رسانه ها ، نهادهای صنفی و مدنی و...است و نه تقابل و مقابله با آنها .
و می گوید: جنبش سبز باید با همه قشرهای اجتماعی پیوند خورد و مسائل آنها را مطرح کند. کارگران و معلمان و ... هدف جنبش سبز ایجاد زندگی بهتر برای همه و به ویژه اقشار فرودست و آسیب پذیر اجتماعی است. ما باید در جامعه از کارگران و کارآفرینان بطور توامان دفاع کنیم و اینکه منافع ایندو قشر بهم گره خورده و در تعامل مثبت با یگدیگر قرار دارد و اینکه تعامل سازنده این دو باعث پیشترفت و توسعه جامعه می شود . جامعه معلمان ما که قشر وسیعی را در برمی گیرد و نقشی مهم و سرنوشت ساز در حیات اجتماعی ما دارند مسائلشان باید مطرح و پیگیری شود ، و همینطور دیگر اقشار و گروهها .
این نامزد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: برداشت و امید من این است که جریان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنیتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر اینراه رفته نشود مجبوریم بایستیم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داریم.
وی ادامه داد: من می پرسم اگر اول انقلاب به نیروهای مذهبی گفته می شد که حاضرید حاکم شوید و آدم بکشید ، هیچکس اینرا قبول نمی کرد بنابراین ما نمی توانیم نسبت به این وضعیت بی تفاوت باشیم . جنبش سبز مطالبه زیادی ندارد اما ظاهرا اجرای همین خواسته برای آنها بسیار سخت است و از اینرو افسانه سازی در مقابله با این جنبش می کنند و خود در دام این افسانه سازی و دروغ هایی که می بافند ، می افتند. با این حال دعا می کنم که جریان حاکم از این دائره تنگی که برای خود ساخته اند خارج شوند و اداره کشور به مسیر و روال مطلوب باز گردد .
وی به حاکمیت توصیه کرد: اگر اینها فکر می کنند که با ادامه این نگاه و بینش مسائل و مشکلات کشور حل می شود اشتباه بزرگی است و ما باید بایستیم تا مسائل و مشکلات حل شود . مردم در این مدت هزینه سنگینی پرداختند و چون آرمان بلند و درستی دارند به این هزینه دادن عادت کردند و الان شما می بینید زندانی ها قهرمان مردم شده اند و چه استقبالی از آنها می شود و این نشانه بی اثری اینگونه کارها در مقابله با جنبش و خواست مردم است و راه حل درست بازگشت به قانون اساسی و اجرای تام و تمام آن است.
وی در در انتها گفت: تشکل های سیاسی که در کشور فعال هستند ظرفیت هاشان بیشتر از این است و باید بیشتر فعال شوند و تحلیل و بیانیه و ... بدهند و با مردم ارتباط دائمی داشته باشند تا با تلاش همگی بتوان جریان رشد و پیشترفت جامعه مان را دامن زد و فردایی بهتر ساخت .

------------------------------------------------------

اوباما: رژیم تهران باید عواقب رفتار خود را بپردازد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پراگ، رئیس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد رژیم تهران باید عواقب رفتار خود را در مورد فعالیتهای هسته ایش بپردازد.

باراک اوباما که با دمتری مدودف، همتای روس خود در یک کنفرانس خبری مشترک سخن می گفت، افزود، ایالات متحده و روسیه معتقدند که رژیم تهران باید عواقب رفتار خود را در زمینه فعالیتهای هسته ای بپردازد و با هم تلاش می کنند تا سازمان ملل تحریمهای شدیدی علیه این رژیم اعمال نماید.

رئیس جمهور روسیه نیز در سخنان خود اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم تهران را ممکن دانست.


امضای معاهده جديد استارت اتفاقی تاریخی است

روسای جمهور آمریکا و روسیه امروز در پراگ پیمان جدید استارت بین دو کشور برای کاهش سلاحهای هسته ای را امضا کردند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود اطمینان خاطر داد که امضای پیمان جدید استارت نشان داد که آمریکا و روسیه به انحراف در روابط خود پایان داده اند.

رئیس جمهوری روسیه نیز بعد از امضای پیمان جدید استارت گفت، امضای این پیمان فصل نوینی را در روابط دو کشور خواهد گشود.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی از پراگ گفت، امضای معاهده جدید استارت اتفاقی تاریخی است. شهر پراگ به این علت برای امضای این معاهده انتخاب شد که یک سال پیش باراک اوباما در این شهر سخنرانی مهمی کرد و خواستار جهانی عاری از سلاح هسته ای شد و امروز این فرصت برای دولت آمریکا بوجود آمده است که یادآور این سخنرانی مشهور باشد.

این شبکه خبری افزود، انتخاب جمهوری چک نیز نمادین است زیرا جمهوری چک یکی از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در سال 1999 عضو ناتو شد و بویژه اینکه قرار بود این کشور در طرح سپر ضد موشکی آمریکا در اروپای مرکزی مشارکت داشته باشد که این طرح را دولت اوباما متوقف کرد.


------------------------------------------------------

آلودگی شدید آب در زندان خطر شیوع بیماریها را افزایش داده

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" از روز گذشته آب نوشیدنی زندانیان در زندان گوهردشت کرج دچار آلودگی شدید و بوع متعفنی میدهد و چندین ساعت پی در پی قطع بوده است.این مسئله باعث شدت یافتن نگرانیها نسبت به شیوع بیماریهای خطرناک شده است.
روز چهارشنبه 18 فروردین ماه آب نوشیدنی زندانیان در زندان گوهردشت کرج پس از چند ساعت قطع بودند هنگامی که مجددا وصل می شود دچار آلودگی شدید و بوی بسیار بدی می داد و بیشتر به آب فضلاب شباهت داشت. زندانیان بی دفاع و در بند ناچار به نوشیدن این آب آلوده هستند.گفته می شود که تعدادی از زندانیان در اثر نوشیدن آب آلوده دچار ناراحتیهای گوارشی شده اند و عوارضی مانند اسهال ،حالت تهوع،سر درد و بی حالی را در پی داشته است.
آب مصرفی زندانیان در زندان گوهردشت کرج از چاههای حفر شده تامین می شود و زندانیان از آب تصفیه شده سیستم شهری محروم هستند. در هفته های اخیر فاضلاب زندان به آب چاههای مصرفی زندانیان نشت کرده است و این مسئله چندین هفته است که ادامه دارد.زندانیان همچنین به دلیل قطع مستمر و سرد بودن آب امکان استحمام از آنها گرفته شده است و این مسئله باعث شیوع بیماریهای پوستی در میان آنها شده است.
علیرغم گذشت چند هفته از آلودگی شدید و قطع مستمر آب ولی تا به حال برای رفع این مشکل هیچ اقدامی صورت گرفته نشده است. این مشکل در تمامی بندهای زندان گوهردشت کرج ادامه دارد. تراکم زیاد بندهای زندان گوهردشت که گاها تا چند برابر ظرفیت معمول خود زندانی در آن جای داده اند. خطر شیوع بیماری جان زندانیان را مورد تهدید قرار داده است.از طرفی دیگر همزمان با آلوده شدن و قطع آب در سطح زندان ، آب معدنی و سایر نوشیدنیها موجود در فروشگاه زندان جمع آوری می شود و زندانیان امکان تهیه و تامین نوشیدنی مورد نیاز خود را ندارند.
از طرفی دیگر مدتهاست که اکثر سرویسهای بهداشتی بند 6 عملا غیر قابل استفاده می باشند.سالنهای این بند که بصورت چند طبق و بالای همدیگر قرار دارند.آب دفع شده زندانیان که در طبقات بالا می باشند بر روی سرویسهای که در طبقات پاین قرار دارند نشت می کند. بطوری که زندانیان طبقات پایین که قصد استفاد از سرویسهای بهداشتی را دارند باید کیسه پلاستیکی بر روی خود بکشند تا خیس نشوند. شرایط بهداشتی بندها بشدت آلوده است.در حال حاضر تعدادی از سرویسها بهداشتی عملا غیر قابل استفاده هستند و بیش از 600 نفر باید از 3 الی 4 سرویس بهداشتی استفاد کنند .
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به شیوع بیماریهای خطرناک بخاطر آلودگی شدید آب و قطع مستمر آن که جان زندانیان را در معرض خطر جدی قرار داده هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای مدافع حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایتهای سیستماتیک و سازمان یافته علیه زندانیان در ایران است.

19 فروردین ماه برابر با 08 آپریل 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------

وقتی رهبر ما سم دارد به کی می‫خواهی شکایت بری؟!

(واقعیت تلخ بزبان شیرین طنز)

سنی نیوز: دوستی می‫گفت: از بخت شوم زمانه کارم به اداره‫ای گیر کرد. هر چه تلاش کردم نتوانستم گره کارم را با سوار شدن بر قانون و آیین نامه‫ها یک قدم هم پیش ببرم. وقتی از برخورد زشت و "امروز فردا بیا" های مسئول جانم به لبم رسید. گفتم تنها راه حل یک تک پا رفتن پیش رئیس اداره است.

بدون مشورت با آدمهای عاقل بسرم زد، سری به رئیس اداره بزنم که ای کاش چنین نمی‫کردم.

شکایت از کارمند نزد این آقا رئیس بزرگوار چون سربریدن امام زمان بود. خیلی به جنابشان برخورد و همه کوسه کاسه‫ها را روی سرم شکست که این؛ ریتم کاری است، و با یک لبخند ساختگی گفت: اگر شکایتی دارم می‫توانم به مقامات بالاتر، وحتی به ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم ببرم!

باز هم بدون مشورت با بزرگترها با خود گفتم باید حقم را از حلقومشان بیرون کشم، رهسپار تهران شده به وزارت شکایت کردم.

یک ماه ناقابلی صبح وشام دنبال قضیه دویدم، نه وزیری گذاشتم، و نه نائبی در مجلس و نه مسئولی ذی ربط، یا غیر ربط، همه و همه را با قضیه‫ام ربط دادم، ولی هیچ و پوچی بدست نیاوردم.

دیروز از بخت قضا با دوستی از این کلنجار رویهای بی‫نتیجه‫ام می‫گفتم، و در نهایت باد غروری قورت داده، سینه‫ام را کمی جلو زده گفتم: اینبار پوستشان را می‫کشم، به ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم شکایت خواهم کرد...

حرفم تمام نشده بود که دوستم غش کرده از خنده روده بر شد.

خیلی به من برخورد که چنین بی‫ادبانه با حرفهای سنجیده‫ام برخورد شود. اخمهایم را بهم سائیده، پکر در گوشه‫ای لمیدم. وقتی آمپر خنده‫ی دوستم پایین آمد، دست روی شانه‫ام نهاده گفت: سید، مگر نمی‫دانی همه مسئولین کشور ما سم دارند، حتی رئیس جمهور منتخب رهبری، و خود جناب مقام معظم!!..

دهانم از حیرت وا مانده بود، داد کشیده گفتم: شما می‫فرمائید؛ رهبر ما سم دارد؟!

لبخندی آرام زد و گفت: بله، رهبر ما سم دارد!

کنارم روی نیمکت نشسته گفت: روزی مش قنبر به حمامی سنتی رفت. از کیسه‫کش حمام خواست پشتش را کیسه بکشد. وقتی کیسه‫کش شروع به کیسه زدن مش قنبر کرد، مشدی متوجه شد که این بنده خدا به جای پا "سم" دارد. مش قنبر از مادر بزرگش شنیده بود که جنها می‫توانند خودشان را به شکل آدم و یا هر چیز دیگری درآورند، ولی پاهایشان را نمی‫توانند عوض کنند، پاهایشان همیشه مثل پاهای الاغ، سم می‫ماند.

مش قنبر با دیدن پاهای کیسه کش داد برآورده، فرار کرد و خودش را به قسمت رخت کن رسانید. به کارمندی که در آنجا بود هراسان گفت: آقا زود فرار کنید، در داخل حمام جنی است. رخت کن با تعجب به او نگاهی کرده گفت: ببخشید آقا، از کجا فهمیدید؟ قنبر ترسان و لرزان گفت: پاهاش آقا، پاهاش سم داشت. رخت‫کن به آرامی پایش را بلند کرده، گفت: یعنی اینطوری بود؟!

با دیدن پاهای رخت‫کن موی بر بدن مشدی سیخ شده، داد کشید، و همانطور لخت به طرف در حمام فرار کرد. جلوی در با ترس و وحشت به آقای حسابدار گفت: آقا، فرار کنید. داخل حمام پر از جن است!

حسابدار با خونسردی کامل گفت: چطور متوجه شدی؟ قنبر ترسان و لرزان گفت: پاهای کیسه کش و رخت کن سم داشت. حسابدار لبخندی زده، پایش را بلند کرد و گفت: یعنی اینطوری بود؟

با دیدن پای سم‫دار حسابدار حمام کمی مانده بود که روح از جان مش قنبر بیچاره بیرون بپرد. همانطور عریان و لخت خودش را به وسط خیابان رسانده، شروع کرد به جار زدن و هوار راه انداختن: آهای مردم..

مردم شهر بلافاصله دور و بر این آقای وحشت زده و لخت جمع شدند تا ببیند چه خبر شده. مش قنبر با یک دنیا ترس و وحشت داد می‫کشید: هوار هوار آهای مردم بشنوید: این حمامی که در شهر شماست خیلی خطرناک است، این حمام پر از جن است. باید درش را پلم بزنید..

مردم با تعجب به او نگاهی انداخته گفتند: آقای محترم، از کجا فهمیدی که این حمام جنهاست.

مش قنبر کمی خودش را جمع کرده، گفت: آقایون، بخدا راست می‫گویم، پاهای همه‫ی کارمندان حمام مثل الاغها سم داشت. خودم با دو چشم خودم دیدم.

مردم همه با هم پاهای سم دارشان را بالا زده، یکصدا گفتند: یعنی اینجوری بود؟!

بله، عزیز... پاهای همه‫ی مسئولین کشوری ما سم دارد. از سر کوه وزارت گرفته تا ته دره حقارت! حالا شما می‫خواهید شکایت کی را به کی برسانید؟!..

چه خوش گفته پروین اعتصامی:

محتسب مستي به ره ديد و گريبانش گرفت

مست گفت ؛ اي دوست , اين پيراهن است افسارنيست

گفت ؛ مستي , زان سبب افتان و خيزان ميروي

گفت؛ جرم راه رفتن نيست , ره هموارنيست

گفت؛ مي بايد تو را تا خانه قاضي برم

گفت ؛ رو صبح آي قاضي نيمه شب بيدارنيست

گفت ؛ نزديک است والي را سراي آنجاشويم

گفت؛ والي از کجا در خانه خمار نيست؟!

گفت؛ تا داروغه را گوييم در مسجد بخواب

گفت؛ مسجد خوابگاه مردم بد کارنيست

گفت؛ ديناري بده پنهان و خود راوانهان

گفت؛ کار شرع کار درهم و دينارنيست

گفت؛ از بهر غرامت جامه ات بيرون کنم

گفت؛ پوسيده است جز نقشي ز پود و تارنيست

گفت؛ آگه نيستي کز سر در افتادت کلاه

گفت؛ در سر عقل بايد بي کلاهي عارنيست

گفت؛ مي بسيار خوردي ز آن چنين بيخودشدي

گفت؛ اي بيهوده گو حرف کم و بسيارنيست

گفت بايد حد زند هشيار مردم مست را

گفت؛ هشيار بيار اينجا کسي هشيار نيست

------------------------------------------------------

مرگ زندانیان سیاسی بلوچ در بازداشتگاه اطلاعات

مرگ زندانیان سیاسی بلوچ در بازداشتگاه اطلاعات و وضعیت بحرانی سایر بازداشت شدگان

خبرگزاری هرانا - شیرمحمد شه بخش یکی از زندانیان سیاسی بلوچستان به دلایل نامعلومی در بازداشتگاهی در اداره اطلاعات زاهدان جانباخت این در حالی است که طی هفته های گذشته زندانی دیگری نیز در این بازداشتگاه جان خود را از دست داده بود، در حال حاضر وضعیت سایر بازداشت شدگان در این بازداشتگاه نگران کننده ارزیابی می شود.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، یک زندانی سیاسی بلوچ به نام شیر محمد شه بخش فرزند میرزا که گفته می شود تنها به دلیل رابطه خویشاوندی با یکی از اعضای اپوزیسیون بلوچستان بازداشت شده بود جان خود را در این بازداشتگاه از دست داد، بستگان نامبرده ضمن تائید این خبر در گفتگو با هرانا مدعی شدند نامبرده بدون اطلاع خانواده در محل نامعلومی دفن شده و ماموران امنیتی تنها مرگ وی را به خانواده او اطلاع دادند.

همچنین در طی هفته های گذشته جوان دیگری به نام شاپور شه بخش فرزند غلامعلی که به اتهام مشابه بازداشت شده بود، در این بازداشتگاه جان خود را از دست داد، خانواده شه بخش مدعی وجود علائم ضرب و شتم و شکنجه بر پیکر فرزند خود شدند.

لازم به یادآوریست بازداشت گاه اداره اطلاعات زاهدان از لحاظ شرایط محیطی و رعایت قوانین به عنوان یکی از بدنام ترین بازداشتگاه های امنیتی کشور شناخته می شود.

در حال حاضر تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی بلوچستان در این بازداشت گاه بسر می برند که نقطه اشتراک تمامی آنها وجود پیوند خویشاوندی با اعضای اپوزیسیون بلوچستان است.

اسامی این زندانیان که در معرض بد رفتاری، شکنجه و خطرمرگ قرار دارند عبارت است از:

1- گل محمد شه بخش، فرزند الله داد

2- دین محمد شه بخش، فرزند خدا داد

3- خالد شه بخش ، فرزند یوسف

4- عبیدالله شه بخش، فرزند حاجی محمد

5- مهر الله شه بخش، فرزند حاجی فقیر

6- عطاء الله شه بخش، فرزند ولی محمد

7- امان الله شه بخش، فرزند دین محمد

8- رحمان شه بهش، فرزند نورمحمد

9- ناصر شه بخش

------------------------------------------------------

اعتراض کارگران شرکت صنایع اراک به دلیل عدم پرداخت حقوق

خبرگزاری هرانا - بیش از 150 کارگر شرکت صنایع اراک به دلیل عدم پرداخت حقوق شش ماهه اخیر و معرفی تعدادی از آنها به بیمه بیکاری در آستانه بازنشستگی و اجرا نشدن تعهدات کارفرما معترضند و قصد تجمع در برابر نهاد ریاست جمهوری را دارند.
بنابر گزارشگران هرانا، مهمترین دلیل اعتراض بسیاری از کارگران شرکت صنایع اراک این است که اکثر آنها تا سه سال آینده بازنشسته خواهند شد اما کارفرما در اقدامی نادرست آنها را به بیمه بیکاری معرفی کرده است. کارگران به بیمه بیکاری سبب خواهد شد که کارگران در موعد مقرر بازنشسته نشوند و برای بازنشستگی آنان مشکلاتی ایجاد شود که این خواست کارگران نیست.
همچنین در طول شش ماه اخیر، این 150 کارگر هیچگونه دستمزد و مزایایی دریافت نکرده اند.

------------------------------------------------------

اصلاح طلبان با تك صدایی مبارزه می‌كنند

جرس:معاون حقوقی و پارلمانی وزارت كشور دولت اصلاحات تاكید كرد: اصلاحات از نظر شعارها و دیدگاه‌ها نزدیك به قانون اساسی و آرمان‌ها واهداف انقلاب است و اصلاح طلبان با تك صدایی مبارزه می‌كنند.

محمود میر لوحی در گفتگو با ایلنا در خصوص اظهارات اخیر بادامچیان مبنی بر اینكه اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر حضور خواهند یافت اما هیچ موقعیتی ندارند، گفت: معتقدم كه جامعه ما به مرحله توازن قوا رسیده است؛ یعنی دو جریان شناخته شده اصولگرایان و اصلاح طلبان دو جریان آزموده‌ای در نظام هستند كه كم و بیش در كنار هم بوده‌اند.

معاون حقوق پارلمانی وزیر كشور دولت اصلاحات اظهار داشت: در این دوره جدید اصولگرایان به سیاست طمع كرده و قلع و قمع كردند و چند باری زمین را شخم زدند تا سرمایه نظام را حذف كرده و تك صدایی بوجود بیاورند اما جامعه به یك نقطه توازن رسیده است؛آنها می‌خواهند اصلاح طلبان را حفظ كنند اما نمی‌توانند.

وی ادامه داد: اینكه می‌نشینند وچنین سخنانی را بر زبان می‌آورند برای دلخوش كردن است،موتلفه در حال حاضر از جایگاهی در دولت برخوردار نیست و تنها وظیفه سخنگویی و حمله به موسوی را برعهده دارد. اخیرا بسیاری از عقلای اصولگرا سكوت كرده اما موتلفه بدون اینكه نقشی داشته باشد و یا مزدی بگیرد بگونه سخنرانی می‌كند كه مبتنی بر عقلانیت در جامعه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب دامنه نفوذ اصلاح طلبان را نسبت به گذشته گسترده ‌تر‌ دانست وگفت: كسانی كه تا دیروز برای كیهان قلم می‌زدند در حال حاضر به این سمت آمده و به جنبش اصلاحات پیوسته‌اند.

میرلوحی با تاكید بر اینكه اصلاحات معتقد به اصول قانونی اساسی ، حقوق اساسی ملت و تجمعات و مطبوعات آزاداست، خاطرنشان كرد: شعاری كه اصلاح طلبان سر می‌دهند محترم شمردم قانون اساسی و توامان بودن جایگاه دین ، قانون اساسی با عدالت دموكراسی است اما جریان اصولگرایی بگونه‌ای رفتار می‌كند كه این مسایل با یكدیگر ناسازگار هستند.

وی افزود: اصلاح طلبان معتقدند كه می‌توان آزادی را در عین دین‌داری داشت یا این كه با داشتن عدالت به دموكراسی رسید. اما اصولگرایان به گونه‌ای سخن می‌گویند كه یا باید عدالت را بخوایی یا دموكراسی را ،در صورتی كه این مسایل می‌تواند توامان با هم باشند.

معاون حقوقی پارلمانی وزیر كشور دولت اصلاحات گفت: امروز به كسانی كه سابقه مبارزاتی در دوره امام را دارند و در این 30 سال تجربه گران‌بهایی را به دست آوردند اتهاماتی زده می‌شود در حالی كه آنها به دنبال یافتن راهكاری هستند تا آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب و هم مطالبات خواسته‌های مردم برآورد شود.

وی گفت: امام خمینی معتقد بودند بحث استقلال،آزادی و امنیت ملی بگونه‌ای به هم گره خورده‌است كه نمی‌توان یكی را فدای دیگری كرد. اصلاح طلبان نیز این شعار را سر می‌دهند كه این عناصر در كنار یكدیگر ارزش می‌یابند.

میرلوحی به اظهارات برخی اصولگرایان مبنی براینكه دوره اصلاحات به پایان رسیده است،اشاره كرد و گفت:‌ متوجه منظور این افراد نمی‌شوم ،اصلاحات از نظر شعارها و دیدگاه‌ها نزدیك به قانون اساسی و آرمان‌ها واهداف صدر انقلاب است و اصلاح طلبان با استبداد وتك صدایی مبارزه می‌كنند. اگر برخی از این دوستان آرزویی دارند عیب نیست كه چنین آرزوهایی داشته باشند،در زمان امام خمینی نیز این گروه آرزوهایی داشتند كه امام اهمیتی به آنها نمی‌داد.

این فعال سیاسی اظهارداشت: گفتمان فعلی جامعه مسائلی نیست كه آنها تصور می‌كنند،واقعیت جامعه ایرانی است كه انحصار و تك صدایی را برنمی‌تابد.

وی با بیان اینكه اصلاح طلبان و اصولگرایان باید با یكدیگر همكاری كنند چراكه در غیراینصورت مشكلاتی برای جامعه بوجود خواهد آمد، به اصولگرایان توصیه كرد كه به اصول قانون اساسی آن هم نه بصورت گزینشی بازگردند و در رعایت اصول مربوط به حقوق ملت نیز بهانه‌گیری نكنند.

میرلوحی به سخن امام خمینی (ره) مبنی براینكه مجلس در راس امور است،اشاره كرد وگفت:‌در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به مجلسی تبدیل شده كه نمی‌تواند از خود دفاع كند و قوانینی را كه تصویب كرده دولت از اجرای آن سرباز می‌زند.

معاون حقوق وپارلمانی وزیر كشور دولت اصلاحات ضمن انتقاد شدید از حذف برخی فعالان سیاسی كه سابقه مدیریتی در نظام داشته و از سرمایه‌های نظام محسوب می‌شوند،خاطرنشان كرد: در شان نظام جمهوری اسلامی نیست كه سرمایه‌های ملی و افرادی كه سابقه مدیریت مبارزاتی و اداری كشور را داشته‌اند به حراج گذاشته شوند و همه را به جان هم بیاندازیم.

------------------------------------------------------

ادامه بازداشت و وضعیت بلاتکلیف بهاره هدایت عضو زندانی دفتر تحکیم

جرس: با گذشت صد روز از بازداشت بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و وضعیت بلاتکلیف و نگران کنندۀ وی در زندان اوین، گروهی از دوستان وی به همراه همسرش، سالروز تولد و سالگرد ازدواجِ بهاره و امین احمدیان را در غیاب وی گرامی داشتند.

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، در روزهای پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت و همچنان در زندان اوین و تحت بازداشت موقت به سر می برد.

بنا به گزارش سامانه خبری ندای سبز آزادی، هفدهم فروردین، مصادف با زادروز و همچنین تاریخ ازدواج وی و امین احمدیان بود و به همین مناسبت، این دو رویداد، بدون حضور بهاره که در زندان اوین به سر میبرد، با حضور خانواده، همسر و دوستان بهاره و همچنین جمعی از اعضای دفتر تحکیم وحدت برگزار شد.

این گزارش خاطرنشان می سازد دادستان تهران در ملاقاتی که با بهاره هدایت در زندان اوین داشته، ۱۵ مورد اتهام را به او تفهیم کرده که بهاره هیچ کدام را نپذیرفته است.

هم اکنون تعداد زیادی از اعضای دفتر تحکیم وحدت، در بازداشت یا با وثیقه های بسیار سنگین تحت نظر و در انتظار دادگاه هستند.

------------------------------------------------------

ایستادگی می کنیم تا جریان حاکم به قانون اساسی بازگردد

با حاکمیت یک فرقه نمی شود نظام را اداره کرد

جرس: برداشت و امید من این است که جریان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنیتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر اینراه رفته نشود مجبوریم بایستیم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داریم.

میرحسین موسوی در دیدار با نمایندگان فراکسیون سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در مجلس ششم با تاکید بر اجرای قانون اساسی گفت: نظام ما دچار مشکلاتی شده است که بازتاب آن فقط در تظاهرات خیابانی محدود نمی شود، مسائل و مشکلات خیلی عمیق تر از اینهاست. یکی از اینها همین است که حاکمیت فکر کند با جمع کردن تظاهرات خیابانی مسئله معترضان حل شده است.

به گزارش تحول سبز، مهندس موسوی ادامه داد: تمام مسائل و مقوله هایی که پایه های اعتبار و مشروعیت یک نظام را تشکیل می دهد در حال از بین رفتن است. نظام ها معمولا نیروهای سخت افزاری ( نیروی های انتظامی و نظامی و امنیتی ) را در نهایت برای حفظ خود به هر قیمت بکار خود می گیرند اما این در کشور ما اتفاق افتاد و این جای تامل و توجه بسیار دارد. مسئله دروغ مسئله اصلی ما شده و مردم نسبت بدان اعتراض دارند که متاسفانه در همه سطوح حاکمیت و تبلیغات جریان دارد و مردم را نسبت به اصل و اساس این نظام مسئله دار و در باورهاشان تردید ایجاد کرده است. اصلی ترین عامل که باعث تثبیت و حفظ نظام بوده و آن اعتماد مردم به حاکمیت بوده است از بین رفته است. مسائل اخلاقی ، عدم کارآمدی، سیاست خارجی، فساد فراگیر، … همه اینها یک نوع بی اعتمادی نسبت به حاکمیت و نظام ایجاد کرده است. آیا این مسائل با سرکوب و بکارگیری قوه قهریه حل می شود ؟

وی در ادامه گفت: این وضعیت جریان سرمایه گذاری در کشور را کاملا مختل کرده است چرا که آینده غیرقابل پیش بینی شده است برخلاف جامعه ای مثل ژاپن که جریان سرمایه گذاری در آن توسط برخی خانواده ها قدمتی بیش از دو قرن دارد. در جامعه ما زود سود بردن هدف شده چون امید به آینده نیست و بدلیل شرایط کسی بدنبال سرمایه گذاری تولیدی و دراز مدت و اشتغال پایدار نیست و آیا نتیجه تداوم این وضعیت بیکاری و فقر بیشتر نیست؟ متوسط نرخ رشد سرمایه گذاری در پنج سال اخیر به حدود ۷ درصد کاهش یافته در حالیکه بر طبق قانون برنامه چهارم توسعه این رقم باید ۲/۱۲ درصد در سال رشد می داشت و البته این نرخ رشد باید با هزینه ۸۲ میلیارد دلار در قوانین بودجه سنواتی توسط دولت حاصل می شد که با هزینه بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار(۷/۲ برابر) نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه نسبت به گذشته نیز پشترفت داشته است ! و آیا این رخداد یک فاجعه نیست؟

نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح هدفمند شدن یارانه که توسط رئیس دولت مطرح شده گفت: دراجرای این طرح هدفمندی یارانه ها و دعواهای جاری هم مسئله اصلی دولت اجازه گرفتن هزینه میلیارد تومان برای جلب و خرید رای است و لاغیر ! واقعیت موجود و تبلیغات رسمی بگونه ای شده است که همه نسبت به آمارهای رسمی اعلامی و اینکه نرخ تورم به ۸/۱۰ درصد در سال گذشته کاهش یافته است دچار تردید جدی شده‎اند و همه اینها نشانه هایی است از اینکه موریانه های بی اعتمادی دارد پایه های نظام را می خورد و از درون تهی می کند .

مهندس موسوی استفاده نامناسب و ابزاری از ارزشها را نشانه دیگری از عدم اعتماد جامعه به حاکمیت دانست و افزود: نشانه های دیگری که می شود بدان اشاره کرد یکی استفاده ابزاری و بد از ارزشها ( اسلام ، انقلاب و امام ) باعث اغتشاش و آشفتگی فکری و روحی در جامعه شده است . نوع معرفی امام خمینی از صدا و سیمای غیرملی و رسانه های خارجی چهره مغشوشی از امام به نسل جوان ارائه می دهد و دراین آشفته بازار افراد چه برداشتی می توانند از امام داشته باشند؟

میرحسین موسوی با اشاره به برخورد با حامیان محیط زیست در کنار دریاچه ارومبه گفت: برخورد عجیب اخیر با مردمی است که برای حفظ محیط زیست دریاچه ارومیه رفته بودند نیز نشانه دیگری است از همین روند.

وی ادامه داد: یا پادگانی کردن بهشت زهرا در روز ۱۲ فروردین یا … و آیا همه مسائل را با امنیتی و پادگانی کردن می توان حل کرد؟ نظام را می خواهند با حاکمیت یک فرقه اداره کنند که نمی شود.

موسوی در ادامه از حاضر بودنش برای تمکین به نتیجه انتخابات سخن گفت و افزود: حقیقت این است که اگر حاکمیت می توانست یک کارآمدی نسبی در اداره امور داشته باشد با هر تخلف انتخاباتی تمکین می کردم و مسائل و مشکلات کشور به سمت حل شدن می رفت اما ما اینراهم نداریم و بطور اشاره دولت در انجام یک پروژه عسلویه درمانده است یا در سیاست خارجی هر روز مشکل پیش می آید و وضع بحرانی تر می شود . روند طی شد پیرامون پرونده هسته ای در یکسال گذشته بهترین شاهد مثال در این باره است .

وی با اشاره به نحوه حل مشکلات در نظام های سیاسی با محوریت دموکراسی گفت: در نظام های سیاسی مردمسالار و معقول تلاش می شود که برای حل مسائل مهم و کلیدی کشور به ویژه در عرصه سیاست خارجی حتی از طریق مشورت با منتقدین و مخالفین نوعی اجماع نسبی حاصل شود در حالیکه مشاهده می کنیم در اینجا در باره این موضوع حتی بین حاکمیت موجود اجماعی وجود ندارد و این نشانه چه می تواند باشد؟

میرحسین موسوی با توجه به گزینه های اشاره شده فوق نتیجه گیری می کند: با توجه با این وضعیت و مسائل اجرای بدون تنازل قانون اساسی را به عنوان خواسته و محور اصلی جنبش سبز می دانم و باید در این باره کالبد شکافی بیشتری در ادبیات جنبش انجام گیرد . اصول متعددی از این قانون که متضمن حقوق ملت است به فراموشی سپرده شده است ( بطور خاص فصل حقوق ملت یا اصل ۱۶۸ در مورد رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاههای علنی با حضور هیات منصفه ) و اگر اینها خوب مطرح شود ، اجماعی کلی را در جنبش بوجود می آورد .

وی ادامه می دهد: پایه هر تغییری در جامعه تولد یک ایده است و این ایده در جامعه ما متولد شده و میل به تغییر و باز بینی همه گیر شده است . باید به مردم هشدار داد که منافع عده ای در برخی نهاد ها نمی گذارد که اینها به آسانی تسلیم خواسته های جنبش و ملت شوند و باید صبر به معنای ایستادن ، تامل و پایداری در اینراه را معنا کرد و اینکه حفظ همین منافع است که جلوی برخورد با مفاسد و دانه درشتها را گرفته است .

میرحسین موسوی چشم انداز ادامه فعالیت جنبش سبز را اینگونه تبیین می کند: ما باید ایده های روشنی را مطرح و باز تعریف کنیم و برای گسترش دادن آنها مقاومت و استواری داشته باشیم و راههایی را پیدا کنیم که بتوانیم سازمان یافته تر از گذشته کارها را به پیش ببریم. به نظام و حاکمیت باید گفت کم هزینه ترین راه در اداره کشور آزادی فعالیت تشکل ها ، رسانه ها ، نهادهای صنفی و مدنی و…است و نه تقابل و مقابله با آنها .

وی گفت: جنبش سبز باید با همه قشرهای اجتماعی پیوند خورد و مسائل آنها را مطرح کند. کارگران و معلمان و … هدف جنبش سبز ایجاد زندگی بهتر برای همه و به ویژه اقشار فرودست و آسیب پذیر اجتماعی است. ما باید در جامعه از کارگران و کارآفرینان بطور توامان دفاع کنیم و اینکه منافع ایندو قشر بهم گره خورده و در تعامل مثبت با یگدیگر قرار دارد و اینکه تعامل سازنده این دو باعث پیشترفت و توسعه جامعه می شود . جامعه معلمان ما که قشر وسیعی را در برمی گیرد و نقشی مهم و سرنوشت ساز در حیات اجتماعی ما دارند مسائلشان باید مطرح و پیگیری شود ، و همینطور دیگر اقشار و گروهها .

این نامزد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: برداشت و امید من این است که جریان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنیتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر اینراه رفته نشود مجبوریم بایستیم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داریم.

مهندس موسوی ادامه داد: من می پرسم اگر اول انقلاب به نیروهای مذهبی گفته می شد که حاضرید حاکم شوید و آدم بکشید ، هیچکس این را قبول نمی کرد بنابراین ما نمی توانیم نسبت به این وضعیت بی تفاوت باشیم . جنبش سبز مطالبه زیادی ندارد اما ظاهرا اجرای همین خواسته برای آنها بسیار سخت است و از اینرو افسانه سازی در مقابله با این جنبش می کنند و خود در دام این افسانه سازی و دروغ هایی که می بافند ، می افتند. با این حال دعا می کنم که جریان حاکم از این دائره تنگی که برای خود ساخته اند خارج شوند و اداره کشور به مسیر و روال مطلوب باز گردد .

وی به حاکمیت توصیه کرد: اگر اینها فکر می کنند که با ادامه این نگاه و بینش مسائل و مشکلات کشور حل می شود اشتباه بزرگی است و ما باید بایستیم تا مسائل و مشکلات حل شود . مردم در این مدت هزینه سنگینی پرداختند و چون آرمان بلند و درستی دارند به این هزینه دادن عادت کردند و الان شما می بینید زندانی ها قهرمان مردم شده اند و چه استقبالی از آنها می شود و این نشانه بی اثری اینگونه کارها در مقابله با جنبش و خواست مردم است و راه حل درست بازگشت به قانون اساسی و اجرای تام و تمام آن است.

وی در پایان گفت: تشکل های سیاسی که در کشور فعال هستند ظرفیت هاشان بیشتر از این است و باید بیشتر فعال شوند و تحلیل و بیانیه و … بدهند و با مردم ارتباط دائمی داشته باشند تا با تلاش همگی بتوان جریان رشد و پیشترفت جامعه مان را دامن زد و فردایی بهتر ساخت .

------------------------------------------------------

اختلافات دولت احمدی نژاد و سایر قوا: حقیقی یا ساختگی؟

یلدا آراسته

جرس: خبر اختلافات دولت و مجلس در را بطه با بحث یارانه ها و خبر رفع توقیف روزنامه "اعتماد" توسط قوه قضائیه که چندی پیش توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود ،تنها یک نشانه یا نمونه ای از اختلافاتی است که دردولت محمود احمدی نژاد میان قوه مجریه و سایر قوا وجود دارد .

دادگاهی که برای روزنامه اعتماد تشکیل شده بود ،حکم لغو مجوز این روزنامه را لغو و تبدیل به جریمه نقدی کرد.

اختلاف میان دولت و مجلس نیز که از زمان ریاست مجلس توسط غلامعلی حداد عادل آغاز شده بود و دامنه اش به ریاست علی لاریجانی رسید ، با بحث در خصوص رایانه ها در اوج است و پایان نیافته است .

وحدت میان سه قوه که در سال های تصدی دولت توسط احمدی نژاد ، فصل الخطاب اختلافات همواره سخنان آقای خامنه ای بوده است، به نظر می رسد دیگر چندان موثر واقع نمی شود و اختلافات میان قوا هر روز به بهانه ای سر باز می کند.

نمایندگانی نیامدند

14 مرداد ماه هنگامی که مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی برگزار می شد، به رغم تهدید نماینده اصولگرای مجلس که در واکنش به شرکت نکردن برخی از نمایندگان در این مراسم گفته بود : "نمایندگان فراکسیون اقلیت غلط می کنند در مراسم تحلیف رییس جمهور شرکت نکنند،" سایت های خبری از عدم حضور برخی نمایندگان مجلس خبر دادند.

سایت الف متعلق به احمد توکلی نماینده مجلس خبر از این داد که اکثر نمایندگان خط امام - اصلاح طلبان - در این مراسم حضور نداشتند و حاضران نیز با آغاز سخنرانی محمود احمدی نژاد، جلسه را ترک کردند.

"پارلمان‌نیوز" نیز خبر از این داد که از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در مراسم تحلیف، تنها 17 نفر شرکت کردند.

هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان و سید محمد خاتمی نیز از غایبین این روز بودند.

لاریجانی ،رئیس مجلس شورای اسلامی با آنکه در آن زمان به خاطر اظهار نظرهایش در خصوص معترضین و اختلافات پیشینی که با احمدی نژاد بر سر مصوبات مجلس داشت ، مورد انتقا د نمایندگان اصولگرای مجلس بود، تلاش کرد تا مراسم تحلیف رئیس جمهور بدون مسئله برگزار شود.

مجلسیان خشمگین

با این حال پیش از اینکه احمدی نژاد در دوران جدید ریاستش در مجلس حضور یابد، با انتصاب "اسفندیار رحیم مشایی" به عنوان معاون اول ، پیش از برگزاری مراسم تحلیف خشم مجلسیان را برانگیخته بود.

نمایندگان فراکسیون اصولگرای مجلس اعتراض خود را به این انتصاب اعلام کردند .نادر قاضی پور نماینده اصولگرای تهران گفت : " به نظر مي رسد که رئيس جمهور با انتصاب دوباره مشايي در پستي بالاتر از گذشته، حتي به نظر نمايندگان حامي خود در مجلس نيز توجه نکرده است."

اما احمدی نژاد به خاطر اعتراض نمایندگان مجلس و یا مراجع مذهبی قم نبود که مجبور شد مشایی را از این سمت برکنار کند.

رهبر ایران در نامه ای که در رسانه های ایران منتشر شد دستور به برکناری وی داد .

توصیه شده بود

در زمان رای اعتماد به وزیران پیشنهادی احمدی نژاد از 21 وزیر پیشنهاد شده 18 نفر از آنها رای اعتماد گرفتند. با این حال در همان زمان محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد:" در زمان شمارش آرا فضا را این طور می شد دید که اگر توصیه رهبری نبود، احتمال داشت که هشت تا نه نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود."

با این حال به رغم مخالفت برخی مراجع قم با تصدی وزارت خانه توسط زنان از سه وزیر زن پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت یک زن رای آورد که باهنر در این خصوص نیز گفت : " با توجه به اینکه برخی مراجع در باره وزارت زنان اعلام مخالفت کرده بودند و فشارهایی که برخی علمای دیگر و حتی برخی از امامان جمعه در این زمینه وارد می کردند، ما بیشتر به دنبال نظر رهبری بودیم."

ساعت کاری را عوض نمی کنیم

شهریور ماه 1388 لاریحانی با ارسال نامه ای به احمدی نژاد خواستار بازگرداندن ساعات کاری به روال معمول در ماه رمضان شد، این درخواست یکبار دیگر هم توسط غلامعلی حداد عادل از رئیس جمهور شده بود، پاسخ احمدی نژاد اما به این تقاضا منفی بود. وی با ارسال نامه ای به لاریجانی اعلام کرد که کم کردن ساعات کاری هیچ منع قانونی ندارد.

با تمام تلاشی که به توصیه آقای خامنه ای برای کم کردن اختلافات میان مجلس و دولت صورت می گرفت اما تاخیر در ارائه لوایح بودجه با توجه به نواقص و مشکلاتی که بودجه سالهای قبل داشت باز هم باب اختلافات را باز کرد و برخی نمایندگان به اینکه مجلس در برابر دولت از" جایگاه قانونی اش " پائین آمده است انتقاد کردند.

درگیری لفظی در مجلس

12آبان ماه احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی در صحن علنی مجلس حاضر شد تا از لایحه "هدفمند کردن یارانه ها " دفاع کند.

رئیس مجلس، از محمود احمدی نژاد سئوال کرد که آیا در نظر دارد به عنوان نماینده دولت به مدت پنج دقیقه در مورد ماده مورد بررسی صحبت کند، احمدی نژاد گفت که خواستار سخنرانی جداگانه ای در مورد کل لایحه است و افزود که "طبق قانون اساسی می تواند جدا از وقت نماینده دولت صحبت کند زیرا برای ارایه گزارشی از هدف اجرای لایحه در مجلس حاضر شده است."

این درخواست خلاف نظر لاریجانی و نمایندگانی بود که می گفتند برای چنین درخواستی رئیس جمهور موظف به این است که از قبل به مجلس اطلاع داده باشد .

هرچند که احمدی نژاد توانست در آن جلسه صحبت کند اما بین او و رئیس مجلس به گفته خبرگزاری ها درگیری لفظی پیش آمد.

24تذکرمجلس

9 اسفند ماه 1388 لاریجانی در 24 نامه جداگانه اقدامات مغایر دولت با قانون ومصوبات مجلس را به اطلاع رئیس جمهور رساند.

اما این پایان ماجراهای مجلس و دولت در سالی نبود که همواره سفارش دولت به مجلس از طرف بالاترین مقام حکومتی کشور شده بود.

مردم قاضی شوند

اختلاف احمدی نژاد ومجلس بر سر "هدفمند کردن یارانه ها " کار را به آنجا رساند که در روز 29 اسفند ماه وی در یک برنامه زنده تلویزیونی خواستار برگزاری رفراندوم برای تعیین تکلیف این طرح شد. از زمان مصدق تا به حال در ایران اختلاف میان مجلس و دولت به میان مردم آورده نشده بود.

آقای خامنه ای البته بازهم پا درمیانی کرد و در پیام نوروزی خود اعلام کرد که : " این قانون باید با همکاری دولت ومجلس هرچه سریع تر اجرا شود."

نمایندگان بیانیه صادر کردند

اول فروردین اما احمد توکلی ،الیاس نادران و غلامرضا مصباحی بیانیه ای صادر کردند و خواستار برگزاری مناظره ای با احمدی نژاد شدند.

17 فروردین ماه در جلسه علنی مجلس علی مطهری به دنبال این اختلاف نظرها رئیس جمهور را به استبداد محکوم کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگارمهر در ارتباط با اقدام اخیر دولت برای افزایش درآمد از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اظهار داشت: "وقتی رئیس جمهور می گوید من این قانون را که همه مراحل قانونی خود را طی کرده است اجرا نمی کنم معنی این حرف چیزی جز استبداد نیست."

با این حال به نظر می رسد علی لاریجانی 15 فروردین ماه در اولین روزکاری مجلس در سال 1389 پرونده این اختلاف را باز هم با استناد به سفارش رهبر ایران بست.

وی اعلام کرد :" در خصوص همكاری قوا با يكديگر و مددرسانی قوه مقننه به دولت مجلس همراهی صميمانه با دولت خواهد داشت و در زمان خود پذيرای نظرات و استدلال‌های اصلاحی دولت خواهد بود ."

اختلاف ها پایان نیافت

اما خبرها هنوز حکایت از اختلاف میان این دوقوه دارد و حکایت از این می کند که در دیدار نوروزی سران جمهوری اسلامی با رهبر بحث یارانه ها به صحنه کشاکش دوباره روسای قوای مقننه و مجریه تبدیل شده است.

در این دیدار علی لاریجانی مطرح می کند انتظار مجلس از دولت این است که قانون مصوب را اجرا کند و اگر کم و کاستی بود مجلس به دولت کمک خواهد کرد و رهبر ایران در جواب تاکید کرد که به نفع جمهوری اسلامی نیست این اختلافات علنی شود.

در ادامه احمدی نژاد با تاکید بر اینکه این قانون را اجرا نخواهد کرد، ادامه داد اگر آقای لاریجانی اصراری دارد برای اجرای مصوبه می تواند قانون را به کسی که بعد از ظهر انتخابات به او تبریک گفت ارجاع بدهد.

اختلاف قوه قضائیه و دولت

اختلاف میان احمدی نژاد و قوه قضائیه نیز از سال 1386 و همزمان با اظهار نظر هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه در خصوص دولت آغاز شد. مرداد 1386 هاشمي شاهرودي از بي ثباتي مديريت ها و عزل پي در پي وزرا انتقاد کرده بود و سياست هاي اقتصادي دولت احمدي نژاد را مطابق با برنامه هاي توسعه ندانست.

دی ماه همان سال میان دولت و قوه قضائیه بر سر اتهامات حسين موسويان، معاون سابق دبير شورای امنيت ملی ايران در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی وعضو تيم سابق هسته ای ايران اختلاف نظر به وجود آمد.

برای موسويان سه اتهام جاسوسی، نگهداری اسناد محرمانه و تبليغ عليه نظام مطرح بود که قوه قضائیه در دو مورد اول اورا بی گناه شناخت و تنها در خصوص اتهام تبليغ عليه نظام گناهکار دانست.

با این حال غلامحسين الهام، سخنگوی دولت همزمان خواستار تشکيل دادگاه علنی برای محاکمه عضو سابق تيم هسته ای ايران شد.

احمدی نژاد نیز آبان ماه اعلام کرده بود که "قاضی اين پرونده را تحت فشار سنگين قرار داده اند که جاسوس را تبرئه کند." احمدی نژاد تهدید کرده بود که در این خصوص افشاگری خواهد کرد .

این سخنان احمدی نژاد با واکنش سخنگوی قوه قضائیه روبرو شد وی اعلام کرد : " تصميم گيری قوه قضائيه بر مبنای قانون و استقلال قاضی است و از فشارها تاثير نمی پذيرد."

وظیفه رئیس جمهور نیست

در جریان انتخابات سال 1388 نیز احمدی نژاد تهدید کرد که در مناظرات تلویزیونی تصمیم دارد که نام "مفسدان اقتصادی " را اعلام کند.

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به این تهدید اعلام کرد که این امر در حیطه اختیارات رئیس دولت نیست. وی گفت : " اعلام اسامى مفسدان اقتصادى به موجب حکم قطعى دادگاه و فقط از سوى قوه قضائیه اعلام مى شود."

وى همچنین در واكنش به اظهارات رييس جمهور مبنى بر لزوم تغيير عينك قوه قضاييه گفت: "عينك قوه قضاييه قانون است و قانون عوض نمى شود و ما اين عينك قوه قضاييه را عوض نخواهيم كرد."

هرچند که این قوه در عمل پس از اتهامات احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی واکنشی نشان نداد.

دستوراتی برای قوه قضائیه

شهریور ماه سایت نزدیک به دولت به دنبال منصوب شدن لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضاییه بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه رئيس قوه قضائيه به گونه‌ای به "همراهی سريع و قاطعانه با روند مبارزه با مفاسدی که دولت در پيش گرفته است" دعوت شد که گويی دستگاه قضايی زيرمجموعه قوه مجريه است.

به دولت مربوط نیست

محمود احمدی نژاد همچنین در سفر به نیویورک در لفافه از همسو نبودن دو قوه خبر داد. وی در پاسخ به سوال" لری کینگ " در خصوص تجاوز در زندان ها پاسخ داد : " این چیزها در حوزه کاری من نبود. قوه قضائیه ما مستقل است." او سپس افزود: "البته من از قوه قضائیه خواسته ام همه چیز را بررسی کنند و هر کس تخلف کرده بود با او برخورد کنند."

احمدی نژاد در دومین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد : " هیچ نهادی حتی وزارت اطلاعات حق بازداشت بدون حکم قضایی را ندارد و برای تحقیق و پیگیری نیازمند حکم هستند.قوه قضائیه هم اگر در اجرای قانون تخلف کند بنده به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی تذکر می دهم و رهبری هم در این زمینه نظارت دارند."

این درحالی بود که در آن روزها چهره های بسیاری بدون حکم قضائی دستگیر می شدند.

اعتراض دولت

دامنه اختلاف میان دولت و قوه قضائیه به بسته شدن مطبوعات هم کشیده شد. هفته نامه همت که با دستور قوه قضائیه بسته شد، مورد اعتراض دولتیان قرار گرفت. محمد حسینی وزیر ارشاد اعلام کرد :" دستگاه قضايي و نظارتي حساسيت‌ها را اشتباه گرفته‌اند و به جاي تقدير و تشكر و دفاع از كساني كه در مورد دفاع از انقلاب سينه سپر كرده‌اند روي آنها تمركز كرده و حساسيت نشان مي‌دهد."

این تذکر درحالی داده شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي علاوه بر دادن تذكرات متعدد به روزنامه‌ها چندين روزنامه را توقيف يا لغو امتياز كرده بود .

در اصل تغییر حکم روزنامه های توقیف شده به دستور وزارت ارشاد را هم شاید بتوان دنباله این اختلاف نظرات دانست .

به نظر می رسد تند روی های دولت اجازه نمی دهد تا وحدتی که بالاترین مقام ایران آنقدر بر آن تاکید دارد که دیگر به گفتار در لفافه بسنده نمی کند و صراحتا دستور به اجرای آن می دهد چندان پا برجا بماند.

برای نخستین بار در 31 سال گذشته است که دو قوه مقننه و قضائیه اینقدر مجبور به مدارا با قوه مجریه هستند. با این حال دولت احمدی نژاد کوچکترین انتقاد و مخالفتی را برنمی تابد و همواره پای رئیس کل قوا را نه برای حل مشکلات که برای اثبات حقانیت خود به میان می کشد.

------------------------------------------------------

تهران - تل آویو و دمیدن در شیپورهای جنگ

فرهمند علیپور

جرس: وزیر دفاع ایران می گوید که اگر اسرائیل به ایران حمله کند ممکن است اثری از این رژیم بر جای نماند. سردار پاسدار احمد وحیدی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام این موضوع تاکید کرد: خود آمريكايي‌ها و همچنين مركز مطالعاتي رژيم صهيونيستي اعلام كرده‌اند كه توان مقابله با ايران را ندارند . در مجموع ما آنها را عاقل‌تر از آن مي‌دانيم كه چنين اشتباه بزرگي را مرتكب شوند.

از سوی دیگر آويگدور لیبرمن وزیرخارجه افراطی اسرائیل نیز تنها راه را "مقاومت" می داند و می گوید که "همان‌طور كه توانستیم در برابر فرعون بایستیم، می‌توانیم بر مشکلاتمان در این دوره تاریخی نیز چیره شویم."

این برای اولین بار نیست که مقامات ایرانی و اسرائیلی برای یکدیگر خط و نشان می کشند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در زمستان 1357 روابط ایران و اسرائیل همواره متشنج بوده و سال و ماهی نیست که بگذرد و سخنی از تهدیدها و شاخ و شانه کشیدن های دو طرف نباشد.

گرچه روابط تهران و تل آویو همواره خصمانه و پیکار جویانه بوده، اما از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و اتخاذ برخی از مواضع رادیکال و در عین حال بی نتیجه برای دستگاه سیاست خارجی ایران و پرفایده برای اسرائیل، نظیر مطرح شدن بحث "هولوکاست" روابط از آنچه که بوده تیره تر شده است.

در بخش اول این گزارش مروری کوتاه خواهیم داشت به سیر روابط ایران و اسرائیل و سپس در قسمت دوم گزارش نگاهی خواهیم داشت به برخی احتمالات در خصوص رویارویی و تهدیدات نظامی ایران و اسراییل در منطقه همیشه بحرانی خاورمیانه.

از پیدایش اسرائیل تا انقلاب ایران

از زمان پیدایش اسرائیل تا کنون که بیش از شصت سال از آن تاریخ می گذرد، هیچ گاه میان تهران و تل آویو رابطه رسمی دیپلماتیک شکل نگرفت. اما پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی و در زمان پهلوی دوم، ایران دارای روابطی در حوزه سیاسی، علمی، نظامی،ورزشی و تجاری بود. این موضوعی بود که خشم روحانیون ارشد و پرنفوذی چون آیت الله خمینی را در سال 1342 نیز برانگیخت، در واقع منتقدین حکومت شاه همواره نسبت به نزدیک شدن روابط دولت ایران و اسرائیل حساس بوده اند. اما آنچه باعث نزدیکی ایران به اسرائیل می شد، علاوه بر فشارهای امریکا و غرب، برخی احساسات ضد عربی بود.

یکسال پس از اعلام پیدایش اسرائیل در تاریخ 23 اسفند 1328 دولت ایران به نخست وزیری محمد ساعد مراغه ای، اسرائیل را به طور "دوفاکتو" به رسمیت شناخت و کنسولگری ایران را در بیت المقدس راه اندازی کرد. اما کمتر از دو سال بعد "محمد مصدق" در 1 تیرماه 1330 طرح شناسایی دولت اسرائیل را پس گرفت. اما روابط ایران و اسرائیل پس از سقوط دولت ملی دکتر مصدق توسط دربار و آمریکا همچنان ادامه یافت. ایران به اسرائیل نفت صادر میکرد و در عوض سلاح های جدید جنگی خریداری میکرد. اسرائیل همچنین در بحث مدرنیزاسیون با ایران مشارکت داشت و در حوزه های کشاورزی، صنعتی ، گردشگری و نیروی هوایی طرح ها و پروژه هایی را در ایران اجرا می کرد.

در گسترش یافتن روابط ایران و اسرائبل همین بس که دولت تل آویو در سال 1973 کالاهایی به ارزش 30 میلیون دلار به ایران صادر کرد، رقمی که در 1978 به بیش از 225 میلیون دلار رسید. در این سالها همچنین پروازهای هفتگی در مسیر تهران – بیت المقدس برقرار بود.

همکاریهای نزدیک دربار ایران با دولت اسرائیل موجب نارضایتی دول عربی درگیر جنگ با اسرائیل از ایران می شد. در آن سالها جمال عبدالناصر رهبر ناسیوالیست مصر، به همراه چند دولت عربی دیگر درگیر جنگی تمام عیار با اسراییل بودند و همکاریهای تهران – تل آویو نمی توانست از نگاه آنها به دور و قابل تحمل باشد.

ایران و اسرائیل پس از وقوع انقلاب

برای آنهایی که حوادث ایران را در سال 57 دنبال می کردند، پیش بینی این موضوع چندان مشکل نبود که در نظام جایگزین سلطنت پهلوی دیگر نه تنها نمی توان به ادامه همکاری های تهران – تل آویو خوشبین بود بلکه باید روزهایی طوفانی را نیز انتظار کشید. اولین میهمان سرشناس انقلابیون ایران، یاسر عرفات رهبر مبارز فلسطینیان بود، که این خود سیاست خارجی نظام تازه را به خوبی ترسیم میکرد.

در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، دولت انقلابی ایران در اولین موضع گیری رسمی خود، طی اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی "ال عال" از ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.

همچنین در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، آخرین جمعه از ماه رمضان روز قدس نامگذاری شد و به همین مناسبت همه ساله و در همه شهرهای ایران راهپیمایی گسترده ای علیه اسرائیل برگزار شد. محل استقرار دیپلماتهای اسرائیلی در تهران نیز به مقامات دولت خودگران داده شد تا از آن پس سفارت فلسطین خوانده شود و بسیاری از خیابانها در شهرهای ایران به نام فلسطین، قدس و یا رهبران شهید فلسطینی نام گذاری شد.

بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نیز از اسرائیل به عنوان "غده سرطانی" یاد کرد .

ایران پس از انقلاب همچن روابط خود را با مصر و اردن دو کشور عربی که در چندین جنگ علیه اسرائیل مبارزه کرده بودند، به دلیل صلح آنها با اسرائیل و پشت کردن به آرمان فلسطینیان قطع کرد، بعدها نیز به علت ورود یاسر عرفات به طرح سازش، به طرد او و تشکیلات وابسته به او – فتح- همت گمارد . گرچه در تمام سی سال اخیر کلید سفارت فلسطین در تهران، در دستان یکی از اعضای فتح بوده است و نه عضوی از حماس یا جهاد اسلامی، دو گروهی که مورد حمایت تهران قرار گرفته اند.

در سالهای بعد به ویژه با پایان یافتن جنگ 8 ساله میان ایران و عراق، ایران توجه بیشتری به گروههای داخلی فلسطینی و همچنین حزب الله لبنان نشان داد و در صدد پیدا کردن گروهی متحد و منسجم در میان فلسطینی ها به جای یاسر عرفات و همچنین قدرتمند نمودن حزب الله لبنان شد.

روابط در دولت احمدی نژاد

بسیاری از تحلیلگران براین باورند که پر فراز و نشیب ترین دوران میان ایران و اسرائیل در زمان دولت محمود احمدی نژاد بود، موضع گیری در خصوص هولوکاست و اعلام دروغ بودن این حادثه نه تنها موجب منزوی تر نشدن اسرائیل نشد بلکه برای اولین بار در صحن عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در حمایت از اسرائیل صادر شد.

محمود احمدی نزاد در اظهاراتی صریح خواستار محو اسرائیل از صحنه گیتی شد، اما زمانی که معاون وی اسفندیار رحیم مشایی از دوستی مردم ایران با ملت اسرائیل سخن گفت، به حمایت از او برخواست و گفت موضع دولت نیز همین است، مناقشه ای که ماهها به طول انجامید و بالاخره با واکنش رهبر جمهوری اسلامی به پایان رسید. گرچه آقای خامنه ای با نگاشتن نامه ای مانع از پست معاون اولی رحیم مشایی در دولت دوم احمدی نژاد شد.اما لحن پاسخ احمدی نژاد به این نامه به گونه ای بود که می توان خشم رئیس دولت را از این نامه رهبری به خوبی دریافت.

قدرت گرفتن حزب الله در جنوب لبنان و شمال اسرائیل و روی کار آمدن حماس در سرزمین غزه، هم بر تیرگی و تنش میان ایران و اسرائیل شتاب بیشتری بخشید، از سوی دیگرمطرح شدن موضوع فعالیت های هسته ای ایران و بی تدبیری دولت محمود احمدی نژاد و به و یژه اظهارات و ماجراجویی های رئیس دولت موجب پیچیدگی های بیشتر و رسیدن به مرزهای برخورد تبدیل شد.

از آن پس تاکنون بر حجم مانورهای نظامی ایران افزوده شده و مقامات نظامی دو کشور یکدیگر را به حمله نظامی تهدید می کنند.، اسرائیل چند باری در کنار مرزهای شمال غربی ایران و در کشور ترکیه مانورهایی برگزار کرد که به اذعان روزنامه های عبری هدف از آن آمادگی برای بمباران تاسیسات هسته ای ایران است. در مقابل ایران نیز با به نمایش گذاشتن توان موشکی خود به دفع تهدیدهای نظامی اسرائیل پرداخته است. تا جایی که برخی از کارشناسان نظامی توازن نظامی این دو کشور را یکسان ارزیابی کرده اند.

--------------------------------------------------------------------------------

انتقاد نمایندگان اصلاح طلب به سرپیچی دولت از قوانین مصوب مجلس

دولت حق ندارد در اجرای قوانین قصور کند

جرس: در ادامه اعتراض به سرپیچی و بی توجهی دولت به قوانین مصوب مجلس و تلاش دولت در جهت بی اثر ساختن قوانین، دو عضو فراکسیون اقلیت مجلس، ضمن بیان این نکته که "عدم اجرای قوانین مصوب مجلس، توهین به ملت و قانون اساسی محسوب می‌شود"، خاطرنشان کردند "دولت حق ندارد نسبت به اجرای قوانین قصور و کوتاهی کند."

محمود احمدی نژاد تا کنون از پذیرش قانون مصوب مجلس پیرامون طرح هدفمند کردن یارانه ها در بودجۀ سال ۸۹ و موارد مربوطه طفره رفته و بدلیل اینکه مجلس مطابق نظر کارشناسان خود و نه موافق میل دولت تصمیم گیری و قانون تصویب نموده ، به طُرُقِ گوناگون مجلس را تحت فشار یا تهدید قرار داده است.

به گزارش پارلمان نیوز، سیروس سازدار، عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی، امروز ضمن بیان اینکه "عدم اجرای قانون به معنای بی توجهی به نص صریح قانون اساسی می باشد" و "مجلس در رأس امور قرار دارد"، تاکید کرد "قوای دیگر باید به رای مجلس که نمایندگان آن برخاسته از آرای مردم و انتخاب آنها هستند، احترام بگذارند."

این عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم همچنین به عملکرد و نافرمانی دولت از رای نمایندگان ملت و جنجال سازی رئیس دولت در آستانه نوروز (ارجاع به همه پرسی) اشاره کرد و گفت "متاسفانه دولت در حالی که می‌توانست مشکل خود در خصوص میزان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را با رایزنی بیشتر با مجلس رفع کند، با کشاندن اختلافات به فضای جامعه، بیشتر خود را در تنگنا قرار داده است."

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین خاطر نشان کرد: "اصرار دولت با چنین صراحتی بر عدم اجرای قانون، شائبه بی توجهی به قانون و قانون گریزی را به قوت تبدیل کرد و جای تعجب دارد موضوعی که در مجلس به تصویب رسید و مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته و در کنار آن بحث های کارشناسی در خصوص آن صورت پذیرفته است، چگونه دولت حاضر است بگوید آن را به اجرا نمی‌گذارم."

همزمان سیدمحمدمهدی پورفاطمی، نماینده اصلاح طلب و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز، خاطرنشان نمود: "عدم اجرای مصوبات مجلس توسط دولت، منجربه ایجاد بدعتی نو و خطرناک در کشور می شود؛ چون هنگامی که مصوبه ای به تایید مجلس و شورای نگهبان می رسد، به قانون تبدیل شده و دولت حق ندارد نسبت به اجرای آن قصور کند."

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین تصریح کرد "این نخستین بار در تاریخ قانونگذاری پس از پیروزی انقلاب است که دولت با صراحت از اجرای قانون عدول می کند و نمایندگان انتظار دارند هیات رییسه مجلس با قاطعیت بیشتر و محکم تری در برابر قانون گریزی دولت بایستد." وی متذکر گردید "اگر مجلس کوتاهی کند شأن قوه مقننه به حدی تنزل میِ یابد که هر چه دولت اعلام کند باید به تصویب برساند."

لازم به ذکر است در واکنش به بی توجهی دولت احمدی نژاد و در راس آن رئیس دولت به قوانین مصوبه، اواخر سال گذشته غلامرضا مصباحی مقدم احمد توكلی الیاس نادران، سه تن از نمایندگان اصولگرای مجلس، صبر خود را از دست داده و طی نامه ای تفصیلی و بیان این نکته که "رئیس قوه مجریه حق سرپیچی از قانون مصوب مجلس را ندارد"، وی را به مناظره دعوت کرده بودند.

اوایل سال جاری نیز، مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی، دو نمایندۀ اصولگرای مجلس هشدار داده بودند: "موضع گیری احمدی نژاد و بهانه وی برای اینکه قانون مصوب مجلس را اجرا نکند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست... قانونی که به مرحله تصویب رسید، همه ملزم هستند که از آن تبعیت کنند همچنانکه قانون هدفمند سازی یارانه ها که به تصویب رسیده، باید بلافاصله توسط دولت اجرائی شود ."

--------------------------------------------------------------------------------

فرمانده جدید نیروی زمینی سپاه: سپاه در حوادث سال گذشته روسفید بیرون آمد

جرس: فرمانده جدید نیروی زمینی سپاه پاسداران، نقش سپاه در سال گذشته را "بسیار موفق" ارزیابی كرده و مدعی شد "سپاه در اتفاقات سال ۸۸، روسفید از میدان درآمد و در بدنه آن نیز هیچ تردیدی ایجاد نشد و اشراری كه می‌خواستند به نظام ضربه بزنند، توسط سپاه و بسیج كنترل شدند."

سال پر تلاطم

بنا به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، وابسته به سپاه، سردار محمد پاكپور، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه در جمع كاركنان ستاد نیروی زمینی سپاه، ضمن اشاره به حوادث و وقایع سال گذشته و "پر تلاطم" خواندن آن سال، خاطرنشان کرد: "استكبار جهانی با كمك ایادی داخلی خود از اولین روزهای سال ۸۸ اقدام به برنامه‌ریزی و توطئه‌ كرده و اركان و اصول نظام را مورد هدف قرار داده بودند."

اصل ولایت فقیه

این فرمانده عالی رتبه سپاه، بدون اشاره به حضور میلیونی مخالفین دولت و حامیان جنبش، ادعا کرد "حضور پرشور مردمِ در صحنه، عامل نقش بر آب شدن توطئه‌ دشمنان نظام بود که غافل از آن بودند كه وفاداران به نظام هر زمان احساس خطر كنند و ببینند كه اصل ولایت فقیه در معرض خطر است لحظه‌ای درنگ نخواهند كرد و به میدان خواهند آمد. "

خطبه های نماز جمعۀ ۲۹ خرداد

پاكپور، در ادامه سخنان خود برای اعضای ستاد نیروی زمینی سپاه، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعۀ ۲۹ خرداد سال گذشته را "درایت و رهبری‌ حكمیانه" خوانده و آنرا موثر "در روند ناكامی دشمنان و همدلی دوستان نظام" دانست و گفت: "بعد از اظهارات ایشان بود كه خط و مشی‌ها مشخص شد و مسئولین با پی‌بردن به توطئه‌ها با هم هماهنگ شدند. "

خواصِ مردود

فرمانده نیروی زمینی سپاه، در ادامه سخنان خود، به موضوعی تحت عنوان "نقش خواص" در حوادث سال گذشته اشاره و تأكید كرد: "در این سال خیلی از خواص مردود شدند و خیلی از كسانی كه سنگ انقلاب را به سینه می‌زدند و خودشان را از بانیان انقلاب می‌دانستند، متأسفانه با دشمنان هم صدا شدند و علیرغم اینكه عملاً دیدند پشت توطئه‌های چه كسانی هستند، هیچگاه از كردار خود اظهار پشیمانی نكرده و اصلاً تفكرشان چیز دیگری بود. "

سپاهِ رو سفید

سردار پاکپور همچنین ادعا کرد "رویش‌ها در نظام به نسبت ریزش‌ها بسیار بیشتر بود"؛ چرا که نسل سوم انقلاب وقتی متوجه شدند پشت این توطئه‌ها دست استكبار جهانی است، به موقع در میدان حاضر شدند و از كیان نظام دفاع كردند. "

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد "سپاه در اتفاقات سال پیش رو سفید از میدان به در آمد و در بدنه سپاه هیچ تردیدی به وجود نیامد و اشراری كه می‌خواستند ضربه بزنند، توسط سپاه و بسیج كنترل شدند.

این مقام منصوب رهبر جمهروی اسلامی، در پایان ضمن اعلام خبرِ برگزاری قریب الوقوع رزمایش سپاه گفت: "یقیناً توطئه استكبار به همین جا ختم نشده و ما بایستی سطح آمادگی خود را به جایی برسانیم كه دشمن طمع نداشته باشد."

سردار پاکپور، در آخرین روزهای اداری سال گذشته، توسط آیت الله علی خامنه ای (رهبر و فرمانده کل قوا) طی حکمی به سمت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد.