jeudi 6 mai 2010

اطلاعیه؛ میز گرد: مسائل و مشکلات در بلوچستان

"آینده ایران"
بلوچستان
میز گرد: مسائل و مشکلات دربلوچستان
شنبه 25اردیبهشت 1389 – 15 ماه می 2010
14:00 – 19:00
17 Young Street, Kensington – London W8 5BN
Nearest Underground (High Street Kensington) - Bus No 52, 27, 70, 149, 10, 328

انجمن پژوهشگران ایران بدنبال بررسی های مقدماتی خود در زمینه مسائل و مشکلات موجود در سیستان و بلوچستان بر آن شده است که میز گردی را در این زمینه تدارک ببیند، در این میز گرد که پیش زمینه ای برای برپائی کنفرانس جامعی است مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و همچنین مسائل گسترده نقض حقوق بشر مورد بحث و بررسی واقع خواهد شد.

انجمن پژوهشگران ایران، با اعتقاد بر اینکه در طی سالهای طولانی ایرانیان نقاط مختلف ایران همیشه مورد تبعیض و فشارهای گوناگون قرار داشته اند، برای بررسی خواست ها و نیازهای آنان در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در یک حاکمیت غیر متمرکز، سلسله کنفرانس هائی را در برنامه کاری خود قرار داده است که نخستین آن در رابطه با مسائل و مشکلات در سیستان و بلوچستان می باشد.

این میزگرد نیز بمانند تمامی مطالعات و بررسی های ما در چارچوب تمامیت ارضی و حفظ یکپارچگی ایران خواهد بود .

مسائل مورد بحث درمیز گرد مسائل بلوچستان عبارتند از:

1 – موقعیت تاریخی- اجتماعی و اقتصادی – سیاسی در بلوچستان
2 – علت وعلل درگیریهای موجود و ریشه های تاریخی آن
3 – وجود تبعیض های متعدد و متفاوت در جمهوری اسلامی و خاصه در بلوچستان
4 – نقض بارز حقوق بشر و واکنش های مردم منطقه
5 – راه حل ها برای رفع مشکلات

هدف ما بر اینست که نتایج بدست آمده در این میزگرد بیانگر واقعی خواست ها و نیازهائی باشد که بلوچ های ایران سالهای متمادی از آن محروم بوده اند .

شیوه كار انجمن در دعوت از صاحب‌نظران برای شركت در این گردهم‌آیی‌ها بر مبانی زیر استوار است:

1. اعلام كتبی شركت از طریق یكی از دفاتر انجمن (تا18 اردیبهشت 1389 - 8 ماه می 2010) همراه با ارسال الکترونیکی خلاصه‌ای تایپ شده (مایکروسافت ورد) از نقطه ‌نظرها در باره موضوع مورد بحث باضافه یک قطعه عکس و بیوگرافی مختصر.
2. ارسال الکترونیکی مقاله كامل تایپ شده (مایکروسافت ورد - در 20 صفحه یا حدود 5000 كلمه) كه باید حداقل چهار هفته بعد از تاریخ برگزاری به یكی از دفاتر انجمن رسیده باشد. انتظار كمیته بررسی، وجود بار علمی و ارائه نظریه‌های نو، مثبت، و مبتكرانه در مقالات می‌باشد.
3. زبان کنفرانس فارسی و انگلیسی خواهد بود.
4. مقالات ارائه شده مطابق برنامه انجمن در پایان هر گردهم ‌آیی بصورت كتاب مستقل و با قید نام صاحبان مقاله چاپ و منتشر خواهد شد.
5. هزینه رفت و آمد و اقامت برای شركت در هر یك از جلسات به‌عهده شركت‌كنندگان خواهد بود.
6. انجمن پژوهشگران ایران به اطلاع می‌رساند كه معمولاً در شهر محل برگزاری كنفرانس، امكان اقامت در خانه‌های مسكونی اعضا و دوستان انجمن میسر می‌باشد، كه در صورت تمایل با اعلام قبلی، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انجمن پژوهشگران ایران بدینوسیله از کلیه صاحبنظران و کارشناسان دعوت بعمل می آورد که بمانند همیشه فارغ از هر گونه ایده لوژی و نگرش خاصی و تنها بمنظور در اختیار داشتن بهترین و ارزنده ترین دیدگاهها با حضور خود بر غنا و ارزشهای این نشست بیافزایند.

انجمن پژوهشگران ایران

-----------------------------------------------------------

محکومیت شهروند بهایی به دو سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - علی احسانی، شهروند بهایی ساکن در سمنان به دو سال حبس تعزیری و پس از آن دو سال تبعید به صورت قطعی محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دادگاه تجدید نظر استان سمنان حكم بدوي علي احساني، که دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید بوده را عینا تائيد نموده است.

اتهامات این شهروند بهايي اهل سمنان، "تبليغ عليه نظام" و "اقدام عليه امنيت" ملي عنوان شده است.

گفتنی است، دادگاه اولیه این شهروند بهایی مورخ 19 خرداد ماه سال 88 برگزار شده بود.‬

-----------------------------------------------------------

دیدار فعالین مدنی کرمانشاه با خانواده کاوه قاسمی کرمانشاهی

کوردستان میدیا: همزمان با نودمین روز بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی، جمعی از فعالین مدنی کرمانشاه با حضور در خانه این فعال خوشنام حقوق بشر با مادر وی دیدار نمودند.

به گزارش سایت تغییر برای برابری در این دیدار مادر کاوه با ذکر این مطلب که از جانب دادستانی کرمانشاه وعده آزادی پسرش پس از پایان قرار باداشتش را داده اند ابراز امیدواری نمود که قرار باداشت فرزندش تمدید نشود و وی آزاد گردد. فعالین حاضر در این دیدار ضمن ستایش فعالیتهای حقوق بشری کاوه بر بی گناهی وی تاکید نموده و ابراز امیدواری نمودند که قول مسئولین قضایی مبنی بر آزادی وی تحقق یابد.
لازم به ذکر است کاوه قاسمی از تاریخ 14 بهمن ماه سال گذشته تاکنون در بازداشت اطلاعات کرمانشاه بوده و در این مدت جهت قبول اتهاماتی واهی چون جاسوسی تحت فشار شدید قرار داشته است. قرار بازداشت وی تاکنون 2 بار تمدید شده است و طی این مدت تنها 2 بار با خانواده ملافات کرده است، امکان تماس تلفنی از وی سلب گردیده و وضعیت پرونده و موارد اتهامی وی همچنان در ابهام قرار دارد.

-----------------------------------------------------------

احضار یک فعال حقوق کودکان به دادگاه انقلاب

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مهدی سلیمی والا( آمیزش) فعال کودکان با اتهام واهی به دادگاه احضار شد.
فعال حقوق کودکان مهدی سلیمی والا (آمیزش) برای محاکمه با اتهامی و واهی به شعبه 108 دادگاه شهر ری احضار شد. او می بایست روز 26 اردیبهشت ماه در این شعبه مورد محاکمه قرار گیرد.آقای سلیمی والا از داشتن وکیل محروم است. آقای مهدی سلیمی والا به دلیل فعالیت در ان. جی . او جهان شایسته برای کودکان که در حمایت از کودکان کار و خیابانی فعالیت می کند دستگیر شد ولی به او اتهام غیر معمول و غیر واقعی تحصیل مال نامشروع نسبت داده شده است و قرار است بر این مبنی مورد محاکمه قرار گیرد. به نظر می آید که قصد تشکیل پرونده های متعدد علیه این فعال کودکان دارند.
یکی از شیوهای دادگاههای انقلاب برای پنهان کردن اعمال غیر قانونی و غیر انسانی خود علیه زندانیان سیاسی و وکلای آنها که به کار می برند. زندانی سیاسی و وکیل او حق داشتن نسخه ای از پرونده همانگونه که در تمامی جهان معمول است خوداری می کند. زندانی سیاسی تا روز دادگاه از کلیات اتهامات نسبت داده شده خود بی اطلاع است . دادگاه انقلاب حتی از ابلاغ کتبی و رسمی حکم صادر شده به زندانی سیاسی و وکیلش خوداری می کند. به این دلیل خانواده زندانی سیاسی قادر به اعتراض رسمی نسبت به این حکم در دادگاههای بالاتر نیستند چونکه حکم رسمی در دست ندارند که به آن اعتراض کنند. وقتی که خانواده زندانی سیاسی و وکیل نسبت به این رفتار قاضی اعتراض می کنند به آنها گفته می شود که شما می خواهید آن را روی سایتها قرار دهید و این دلیل قاطعی است از غیر قانونی بودن اتهامات نسبت داده شده به زندانیان سیاسی است.
لازم به یاد آوری مهدی سلیمی والا 22 ساله 10 بهمن ماه 1388 با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به ستاد خبری وزارت اطلاعات در شهر ری منتقل شد. او در شعبه 11 بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد. در آنجا بازجویی با نام مستعار یاسر او را تحت شکنجه های شدید روحی قرار داد و اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین و اتهامات اخلاقی به این فعال کودک نسبت داد.او بیش از 6 هفته در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین بسر برد.علاوه بر او سایر فعالین کودک مانند خانم مریم ضیاء، بابک نظری،سعیده میرزائی و رضا خندان دستگیر شدند. رضا خندان نویسنده و فعال حقوق کودک همچنان در زندان می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت دادن اتهامات دروغین و واهی که به صورت یک روش معمول بازجویان وزارت اطلاعات و دادگاهای انقلاب تحت نفوذ آنها علیه فعالین کودکان بکار می برند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و یونیسف خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به سرکوب فعالین کودکان در ایران است.

15 اردیبهشت 1389 برابر با 5 می 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
یونیسف

-----------------------------------------------------------

محکومیت یک معلم به حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - حسن صالح زاده، عضو هيات مديرة انجمن صنفى معلمان استان كردستان ، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری به مدت 2 سال تعلیق محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسن صالح زاده، معلم مقطع متوسطه و مدیر آموزشكاه علمي ريباز شهرستان سقز، 21 تیرماه سال 88 توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود.

گفتنی است وی مدت 26 روز تحت شکنجه های جسمی و روحی در زندان های اداره اطلاعات سقز و سنندج نگهداری شد.

-----------------------------------------------------------

محکومیت یک معلم به حبس تعزیری

کوردستان میدیا: حسن صالح زاده، عضو هيات مديره انجمن صنفى معلمان استان كردستان ، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری به مدت 2 سال تعلیق محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسن صالح زاده، معلم مقطع متوسطه و مدیر آموزشكاه علمي ريباز شهرستان سقز، 21 تیرماه سال 88 توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود.
گفتنی است وی مدت 26 روز تحت شکنجه های جسمی و روحی در زندان های اداره اطلاعات سقز و سنندج نگهداری شد.

-----------------------------------------------------------

فشار بازجویان بریک وکیل دادگستری برای اعترافات تلوزیونی

خبرگزاری هرانا - یک وکیل دادگستری که بیش از صد و سی روز را در باز داشتگاه اوین به سر می برد،تحت فشار شدیدی برای اعتراف تلوزیونی قرار دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دور جدید بازجویی های حسن سرچاهی، وکیل دادگستری که از جمله دستگیرشدگان روز عاشورا ست، حدود ده روز پیش از سرگرفته شده است.
براساس این گزارش، بازجویان این زندانی سیاسی را تحت فشار زیادی برای شرکت در یک مصاحبه تلویزیونی قرار داده اند و از وی خواسته اند دست به اعتراف های واهی علیه خود بزند.
دور جدید بازجویی این وکیل سی ساله در حالی صورت می گیرد که حسن سرچاهی تا به حال بارها به مسوولان زندان به خاطر بلاتکلیف بودن و عدم ارجاع پرونده اش به یکی از شعبه های دادگاه انقلاب اعتراض کرده است.
برپایه این گزارش، مسوولان زندان پس از صدو سی روز بازداشت به وی گفته اند که پرونده او مفقود شده است.
گفتنی است، حسن سرچاهی، وکیل پایه یک دادگستری در هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته ، پس از گذراندن چهار ماه و ده روز در بند 350 اوین همچنان در بلا تکلیفی به سر می برد.

-----------------------------------------------------------

کشف جدید احمدی نژاد: بن‌لادن در واشنگتن است

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): به گزارش دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد كه براي شركت و سخنراني در كنفرانس بازنگري در معاهده NPT به نيويورك سفر كرده است، در مصاحبه با شبكه تلويزيوني "اي بي سي " آمريكا، در جواب سوالي جهت دار در خصوص حضور بن لادن در ايران تصريح كرد: بن لادن در واشنگتن است، زيرا او روابط خوبي با جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريكا داشت، آنها با هم در زمينه نفت فعاليت مي‌كردند، اما بن لادن هيچ وقت با ايران كار نكرده است. وي اظهار داشت: دولت بوش به بهانه پيدا كردن بن لادن به افغانستان لشكركشي كرد در حالي كه ابتدا بايد جاي او را پيدا مي كردند و بعد لشكر مي‌كشيدند نه اينكه اول لشكر كشي كنند تا بعد جايش را پيدا كنند. احمدی نژاد تصريح كرد: موضع جمهوری اسلامی درباره تروريسم و تروريست ها كاملا شفاف است.

-----------------------------------------------------------

بن بست کامل در مذاکرات نتیجه شعارهای احمدی نژاد

جعفر پویه

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور برگزیده رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه در یک نشست خبری در آمریکا گفت: "اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد مجازاتهای جدید علیه ایران را تصویب کند، مناسبات ایران و آمریکا دیگر هیچ‌گاه بهبود نخواهند یافت."
او در حالی این حرفها را می زند و تهدید می کند تا از پیگیری تحریمهای بیشتر علیه رژیم اش توسط آمریکا جلوگیری کند که در نشست "اجلاس بازنگری پیمان منع سلا‌حهای هسته‌ای" خواستار اخراج آمریکا از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده بود. او در این نشست گفت: "ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که بمب اتمی به کار می‌گیرد و همچنان تهدید به استفاده از آن می‌کند، حق ندارد صاحب کرسی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد."
این حرفها در حالی زده شد که نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه و همچنین دبیرکل سازمان ملل سالن را ترک کردند. کارشناسان برخورد احمدی نژاد در این نشست را به معنای تیر خلاص به حل و فصل مناقشه اتمی به شیوه مسالمت آمیز و از راه گفتگو بر آورد کرده و آنرا نشانه عدم تمایل رژیم به پیدا شدن راه حلی میانه برآورد کردند. با این حساب، گفته های احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی به نوعی جمع کردن موضوع و بن بست کامل مذاکرات را نتیجه برقراری تحریمهای جدید علیه رژیم اعلام می کند و نه رفتار و گفته های پایوران آن و تمایل آنها به کشمکش بیشتر. از سوی دیگر روز گذشته (چهارشنبه) خبرگزاری حکومتی فارس به نقل از "دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری" نوشت: "پیشنهاد رییس جمهور برزیل در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای، محور اصلی مکالمه تلفنی محمود احمدی نژاد، رییس جمهور کشورمان با هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا بود که رییس جمهوری اسلامی ایران موافقت اصولی خود را با این پیشنهاد اعلام کرد."
نه احمدی نژاد و نه خبرگزاری حکومتی فارس توضیح نداده اند که منظور از موافقت با پیشنهاد رییس جمهور برزیل چیست زیرا در هفته های اخیر رژیم سعی کرده است تا از طرق مختلف موافقت خود را با مبادله سوخت اعلام دارد اما هیچ کسی این حرفها را جدی نگرفته و به آن توجهی نکرده است. تصور می رود به دلیل عضویت برزیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد و موضع آنها نسبت به مناقشه اتمی، احمدی نژاد سعی می کند تا از موقعیت آن در شورای امنیت استفاده کرده و همپیمانانی در شورا برای خود دست و پا کند. سفر احتمالی رییس جمهور برزیل به ایران نیز می تواند فرصتی باشد که از هم اکنون احمدی نژاد بر روی آن سرمایه گذاری می کند.
به نظر می رسد پرونده اتمی رژیم به بن بست کامل رسیده است و هیچ گونه راه حلی از طریق مذاکره برای آن وجود ندارد. همچنین حضور احمدی نژاد در نیویورک نه تنها نتوانسته است کمکی به رژیم برای خروج از این بن بست کند بلکه، گفته ها و اعمال او باعث بستن همه درهای مذاکره شده است؛ چیزی که رژیم با اعمال و رفتار غیر دیپلماتیک و گاه لمپنانه رییس جمهور و رهبر آن برای خود ساخته زیرا تلاش احمدی نژاد در نیویورک نتیجه برعکس داد.

-----------------------------------------------------------

مماشات با هیتلر جدید چه قيمتى خواهد گرفت؟

ژرژ مالبرونو خبرنگار روزنامه فرانسوی فيگارو در وبلاگ شخصى اش، از ورود يک هیئت رژیم براى بازديد از کارخانه پژو ـ سیتروئن به فرانسه خبر داده و می نویسد: اين هيئت ظاهرا براى اين به فرانسه آمده تا در باره مونتاژ مدل جديد پژو در ایران مذاکره کند. به گفته يکى از مديران پژو، در یکی از کارخانه های این شرکت خودروسازی در فرانسه ۵۰۰ نفر به طور خاص براى بازار ايران کار مى کنند. مدیر پژو مى گويد اگر پژو روابطش را با رژیم تهران قطع کند، اين به معنى بيکاران جديد است.

خبرنگار فرانسوی می نویسد: در حاليکه دولت فرانسه رسما خواهان تحريم رژيم تهران براى جلوگيرى از دستیابی اين رژيم به سلاح اتمى است، ادامه معاملات پژو با حاکمان تهران نوعى دو رويى و شرم آور است. تجار سودجو براى معامله با هيتلر از توجيهات مبتذل اقتصادى استفاده مى کردند. مماشات با هيتلر به قيمت جان ۶۰ ميليون انسان تمام شد. مماشات با آخوندهاى اتمى چه قيمتى خواهد گرفت؟

-----------------------------------------------------------

بازجویان به همسرم می گفتند قاضی همدست ماست

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

به هنگام صحبت کردن، فک ایشان صدا میدهد، که بر اثر در رفتگی به دلیل لگدهایی است که بر سر و صورتاش وارد شده. لرزش شدید دستها کاملا واضح است. کشف آثار سکته خفیف مغزی، که منجر به بی حسی و از کار افتادن موقت نیمه چپ بدن ایشان در دوران بازجویی شد....
****


بازجویان به همسرم می گفتند قاضی همدست ماست

مصاحبه با خانم فاطمه افتخاری همسر سعید ملک پور که به جرم طراحی یک سایت که به عنوان سایت پورنو مورد استفاده قرار گرفته بود، در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۷ بازداشت شده است. این در حالی است که به گفته متهم وی از محتوای سایت هیچ اطلاعی نداشته و تنها یک طراح است که مثل پروژه های دیگر طراحی این سایت را نیز طراحی کرده و هیچ رابطه ای با گردانندگان سایت نداشته است. وی فارغ التحصیل دانشگاه شریف در رشته مهندسی مواد و ساکن کانادا است که طی سفر خود به ایران برای دیدار از خانواده بازداشت می شود و اکنون با اتهاماتی خلاف واقع رو به رو گشته که با حضور یک متخصص کامپیوتر در دادگاه می توان آن را اثبات کرد.

چه اطلاعاتی راجع به پرونده همسرتان آقای سعید ملک پور و اتهامات وارده دارید؟

* پرونده همسر من یک پرونده امنیتی است. من و ایشان هیچکدام سابقهٔ عضویت در حزب یا گروه فعال سیاسی نداشتیم. اتهامات تفهیم شده به ایشان: اقدام علیه امنیت ملی با راهاندازی سایتهای پورنو، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با بیگانگان، توهین به مقدسات اسلام، توهین به رهبر، توهین به رئیس جمهور .همسرم قویا اتهامات خود را در دادگاه رد کرده است. البته اینها اتهامات کلی است و سعید از جزئیات پروندهاش اطلاعی ندارد، چون در طول بازداشت، او را مجبور کرده اند که پایین کاغذهای سفیدی امضا کند، که بعدا گویا طی ۱۷ ماهی که آقایان مشغول تکمیل پرونده بوده اند با مطالب مورد دلخواه و صلاح دیده شان پر شده است.

تا به حال چند جلسه دادگاه تشکیل شده آیا وکیل اجازه حضور داشته و موفق به خواندن پرونده شده است؟

* تا کنون ۲ جلسه دادگاه تشکیل شده و جلسه سوم طبق گفته قاضی مقیسه در طی همین ماه خواهد بود. جلسه اول دادگاه ۲۵ اسفند تشکیل شد. گرچه به وکیل اطلاع داده بودند که دادگاه در تاریخ مقرر تشکیل نمیشود، اما صبح روز ۲۵ اسفند، دوستان همسرم از بند ۳۵۰ با خواهر همسرم تماس میگیرند که سعید را به دادگاه انقلاب بردند، ولی چون وکیل ایشان مسافرت بود، جلسه اول بدون وکیل برگزار شد.

گرچه به وکیل سعید اجازه مطالعه پرونده داده شده، اما اجازه ملاقات وی با موکلش داده نمیشود. من نمی دانم که این چه گونه دادرسی عادلانه ایست که در آن توقع میرود که فردی که از جزییات موارد اتهامی و استنادات آن بیخبر است از خود دفاع کند؟ وکیل از کجا باید بداند که همسر من چه کاری را انجام داده و چه را انجام نداده؟

در طی این مدت حقوق آقای سعید ملک پور به چه اشکالی نقض شده ( با اشاره مختصر به نامه)

* ۱۹ ماه است که همسر من در بازداشت موقت و بلا تکلیفی است. ظاهراً برخی مسئولان قضایی کوچکترین نگرانی از طولانی شدن زمان بازداشت موقت ندارند. گویی زندگی خانوادگی و شغلی بازداشت شدگان نزد آقایان کوچکترین ارزشی ندارد. همسرم طیٔ یک نامه سر گشاده، شرح تمام فجایعی که تحت لوای تحقیقات صادقانه و بیطرفانه دستگاه امنیتی بر وی گذشته بود، به اطلاع مسئولان قضایی رساند. آثار شکنجه همچنان مشهود است، فقط لازم است قاضی همسرم را به پزشکی قانونی ارجاع دهد تا تائید شود.

به هنگام صحبت کردن، فک ایشان صدا میدهد، که بر اثر در رفتگی به دلیل لگدهایی است که بر سر و صورتاش وارد شده. لرزش شدید دستها کاملا واضح است. کشف آثار سکته خفیف مغزی، که منجر به بی حسی و از کار افتادن موقت نیمه چپ بدن ایشان در دوران بازجویی شد، تشخیص پزشکی چندان مشکلی نیست. بیان این موارد، مخصوصا در دادگاه، در صورتی به روند دادرسی عادلانه کمک میکند که برای قاضی از قبل تعیین تکلیف نشده باشد و قاضی اعتماد بدون چون و چرا به مأموران نداشته باشد و دغدغه اش به راستی اعمال قانون باشد.

در طول مدت بازداشت سعید ملک پور با چه مشکلاتی روبه رو بودید و حقوق شما چقدر نقض شده؟

* اگر بخواهم از مشکلات و حقوق نقض شده بگویم، آنقدر طولانی میشود که از حوصله این مصاحبه خارج است. درد و رنجی که ما کشیدیم، دیگر چیز عجیب و تازه ایی نیست. الان که بطور مستمر پیگیر اخبار داخلی ایران هستم، مخصوصاً با خواندن نامهها و مصاحبههای خانوادههای زندانیان وقایع بعد از انتخابات، خاطرات تمام آنچه در طول این ۱۹ ماه بر ما گذشت برایم زنده میشود. بیخبری و بی اطلاعی از عزیزانشان، عدم پاسخگویی مسئولان قضایی، عدم اجازه دسترسی وکیل به پرونده، بلاتکلیفی زجرآور خانوادهها و عزیز دربندشان، تمدیدهای مکرر قرار بازداشت موقت، خسته شدن فرسایشی خانواده ها و از همه سخت تر چشم انتظاری هر لحظه برای تماس تلفنی در دوران بازجویی.

اینکه با صدای هر زنگ تلفن قلبت چنان به تپش بیفتد که نکند او باشد، نکند اجازه داده اند بعد از هفتهها زنگ بزند. جالب اینجاست که در دورانی که سعید تحت بازجویی بود، به ما هم (مثل خانواده آقای نوری زاد) میگفتند که خود سعید تمایلی به تماس با خانواده ندارد و گرنه منعی برای تماس تلفنی وجود ندارد.

در طول این مدت چندین نامه به مسئولان قضائی فرستادیم، ولی دریغ از یک پاسخ. پس از ملاقاتی با همسرم و دیدن وضعیت وخیم ایشان، خانواده توانستند با آقای آوایی، رئیس دادگستری استان تهران، ملاقات داشته باشند. ایشان صبورانه به صحبتهایمان گوش دادند و قول پیگیری دادند. اما متأسفانه در دورانی که سعید مرتضوی دادستان تهران بود، به فرستادگان آقای آوایی اجازه ملاقات با همسرم و بازرسی از بند ۲-الف داده نشد. البته بعدا پیگیریهای مصرانه آقای جعفری دولت آبادی، و دستور صریح ایشان، در تسریع مرحله تکمیل پرونده بسیار موثر بود.

روند دادگاه تا کنون به چه شکل بوده؟ آیا قاضی به درخواست متهم مبنی بر حظور یک متخصص کامپیوتر که به روشن شدن موضوع کمک شایانی می کند توجهی نشان داده یا خیر؟

* ما به این امید بودیم که مرحله دادرسی مرجعی باشد برای پیگیری و رسیدگی به حقوق نقض شده از ما و همسرم، گوشی باشد برای شنیدن آنچه بر ما گذشت، و قاضی نیتش کشف حقیقت باشد. اما گویا مشکل بزرگتر از این حرف ها است، و قاضی خود جای دادستان نشسته. به نظر من، عدم استقلال قضات مشکل بزرگ سیستم قضایی ماست. این مورد در نامه اخیر زندانیان بند ۳۵۰ به مراجع بطور مفصل تر شرح داده شده. در جریان بازجویی از سعید بارها به او گفته شده بود که «قاضی از خود ماست .پرونده ات را با پرینت ایمیل و عکس و موارد اینچنینی حجیم میکنیم که قاضی حوصله خواندن و بررسی آن را نداشته باشد و تنها به گزارش گردش کار و کیفرخواست توجه کند.» چه بسا که در دادگاه اخیر سعید، به مدت ۱۵ دقیقه، حتا همان گزارش گردش کار هم برای وی خوانده نشد و قاضی به جهت بی حوصلگی به دفاعیات همسرم و وکیلش توجهی نکرد، و مدام صحبتهايشان را قطع می کرد.

حتی قاضی مقیسه طی نامه ایی رسمی بازجویان سعید را به عنوان کارشناسان فنی مورد اعتماد خود جهت مشاوره برای جلسه بعد دادگاه احضار کرده است. و این عمل در جواب درخواست همسرم مبنی بر بررسی پرونده اش توسط کارشناس فنی کامپیوتر مورد تائید قوه قضاییه که طبق قانون باید بیطرف باشد، صورت گرفت. درخواست قانونی سعید این بود که کارشناسان بی طرف پرونده را بررسی کنند تا اتهامات، بزرگنمایی ها و سند سازی هایی که از نظر فنی امکان ناپذیر نیستند، مشخص و به اطلاع قاضی برسانند. این حقی است که در بند ۳ و۵ ماده ۱۹۳ قانون آيين دادرسي کيفري برای متهم قائل شده اند. قاضی مقیسه به گونه ایی تهدید آمیز و تنبیهی به علت این درخواست، بازجویان سعید را برای جلسه بعد دادگاه احضار کرده است.

کلام آخر

* مواردی همچون همسر من، به عنوان یکی از مصداقهای زیر پا گذاشته شدن قوانین حقوقی و کیفری وضع شده در قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران میباشند، قوانینی که در آن برای متهم، مجرم، زندانی، فرای اتهامشان، تنها به جهت کرامت انسانی، حق و حقوقی قائل شده اند. در دستگاه قضائی ایران، با برچسب امنیتی زدن به پرونده ها، خود را فارغ از پایبندی به این قوانین قلمداد میکنند، و بعضا با این تفکر که «هدف، وسیله را توجیه میکند» و گاه به بهانه مصلحت نظام، هر روشی را، از ضرب و شتم، شکنجه و اعمال فشارهای روحی و روانی، انفرادی های طولانی مدت و غیره، جهت گرفتن اعترافات از بازداشت شدگان مورد استفاده قرار میدهند. این روند کنونی، زیر پا گذاشته شدن مکرر این قوانین، اینکه ماموران نهادهای امنیتی تصمیم گیرنده اولی و آخری باشند، باعث ایجاد احساس یأس و بی اعتمادی مردم نسبت به کارآمد بودن دستگاه قضايي می شود، که خطر بسیار بزرگی برای امنیت جامعه است.

-----------------------------------------------------------

ادامه اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد وارد دومین روز خود شد

سایت ندای سبز آزادی: اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد در اعتراض به "عدم کسب مجوز انتخابات شورای مرکزی" یکی از تشکلهای منتقد دولت در این دانشگاه ، "فضای بستۀ دانشگاه" و "رفتار نامناسب حراست با دانشجویان" وارد دومین روز خود شد و با همراهی دانشجویان همچنان در مقابل نهاد رهبری در این دانشگاه ادامه پیدا کرد.

خفقان سیاسی در این دانشگاه به حدی است که حتی انجمن اسلامی این دانشگاه با کسب مجوز سخنرانی حجت الاسلام منتجب نیا از هیئت نظارت دانشگاه ، به دلیل فشار نهادهای امنیتی و باطل کردن مجوز توسط دانشگاه موفق به برگزاری این مراسم نشد، همچنین تهدید به ضرب و شتم منتجب نیا توسط عوامل خودسر بسیجی در دانشگاه از دلایل لغو این برنامه بود.

همچنین امروز تراکتی از طرف دانشجویان دانشکده فنی این دانشگاه منتشر و پخش شده بود که اعلام کرده بودند به این اعتصاب غذا برای اعتراض به رفتارهای مسئولین دانشگاه میپیوندند.

-----------------------------------------------------------

اسامه بن لادن در ایران است؟

ایسنا: شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی به نقل از منابعی مدعی حضور اوسامه بن لادن در ایران شد. فاکس نیوز، ضمن ادعای حضور اوسامه بن لادن، رهبر القاعده در ایران گزارش داد ایده حضور بن لادن در ایران اخیرا با نمایش مستندی قوت یافته است که در آن آلن پرت، ‌سورژه فیلم مدعی می‌شود بن لادن دست کم از سال 2003 تا کنون در صحت و سلامت در ایران به سر می‌برد.

-----------------------------------------------------------

واکنش در برابر تهدید رژیم تهران در اولویت قرار دارد

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، طی بیانیه ‌ای مشترک، برنامه هسته ‌ای جمهوری اسلامی را خطری برای جهان توصیف کرده و از رژیم تهران خواستند قطعنامه‌ های شورای امنیت را فورا و بطور کامل اجرا کند. در این میان مقامات‌ برزیل اعلام کردند پیشنهادی برای مبادله اورانیوم به رژیم ایران نداده‌اند.

به گزارش رادیو آلمان، پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا در بیانیه‌ای از مقامات تهران خواستند «در پاسخگویی به نگرانی جامعه بین‌الملل از مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه و تعهداتی که آژانس بین‌المللی تعیین کرده، پیروی کنند».

متن شش صفحه‌ای این فراخوان روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس سازمان ملل به منظور بررسی قرارداد منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) در نیویورک انتشار بیرونی یافت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پنج کشور عضو دارای حق وتو در شورای امنیت یکبار دیگر از ایران خواسته‌اند «به تعهدات خود هر چه سریع‌تر و بدون محدودیت» جامه عمل بپوشاند.

امضاکنندگان این فراخوان می‌افزایند که آژانس بین‌المللی باید هر نوع نقض قرارداد ان پی تی از سوی ایران در مورد مقررات بازرسی را به سازمان ملل گزارش کند. آنگاه شورای امنیت تعیین خواهد کرد که آیا صلح و امنیت جامعه بین‌الملل به خطر افتاده است یا خیر.

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت در این بیانیه می‌افزایند: «ما تأکید می‌کنیم که در چارچوب مسئولیت‌های شورای امنیت، واکنش در برابر چنین تهدیدهایی در اولویت قرار دارد».

هم‌‌اکنون پنج عضو دائمی شورای امنیت به انضمام آلمان در حال مشورت در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند تا این کشور را به پیروی از خواست شورای امنیت وادارند. تهران از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرباز می‌زند. این در حالی است که بسیاری کشورها مظنون هستند به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال دست‌یابی به سلاح اتمی است.


برزیل خبر پیشنهاد مبادله اورانیوم با رژیم ایران را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه برزیل گفت که کشورش طرحی جایگزین برای مبادله سوخت اتمی به ایران ارائه نداده است. وی ادعاها در این مورد را تکذیب کرد.

روز چهارشنبه (۵ مه / ۱۵ اردیبهشت) خبرگزاری فارس به نقل از "دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری" اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلفنی خود با هوگو چاوز، رئیس دولت ونزوئلا، موافقت اصولی خود را با پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده است.

در اوایل ماه اردیبهشت وزیر خارجه برزیل "سلسو آموریم" به ایران سفر کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه برزیل به خبرگزاری فرانسه گفت که در این سفر پیشنهادی از سوی برزیل مطرح نشده است.

این سخنگوی وزارت خارجه برزیل افزود: «ما مطلع شده‌ایم که یک سایت رسمی دولت ایران از حمایت پرزیدنت محمود احمدی‌نژاد از "طرح" برزیل خبر داده است، ولی هیچ طرح رسمی در سفر وزیر خارجه برزیل به ایران ارائه نشده است».

رئیس جمهوری برزیل قرار است در اواخر ماه اردیبهشت به ایران سفر کرده و درباره مناقشه اتمی ایران با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

-----------------------------------------------------------

وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکيل شود

روزنامه حکومتی رسالت: يکي از مراجع تقليد قم، دليل گسترش مفاسد اخلاقي در کشور را نبود متولي مشخص در مسائل فرهنگي عنوان کرد و خواستار تشکيل وزارت امر به معرو ف و نهي از منکر شد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آيت الله ناصر مکارم شيرازي، ديروز در جلسه درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: در رابطه با بعضي آموزشگاه ها و دفاتر مطالبي به اطلاع ما مي رسد که نشان دهنده گسترش مفاسد اخلاقي است.وي ضمن اظهار نگراني از وضعيت اخلاقي جامعه اظهار داشت: علت اصلي گسترش مفاسد اخلاقي نبود متولي مشخص اخلاقي در کشور است.آيت الله مکارم شيرازي با بيان اينکه مسائل اخلاقي جامعه مورد تهاجم واقع شده است گفت: دشمنان با انواع وسايل و ماهواره ها فعاليت خود را انجام مي دهند و ما نيز بي توجه نشسته ايم.استاد درس خارج حوزه علميه خاطر نشان کرد: دستگاه قضائي مي گويد اگر جرمي اتفاق افتد ما برخورد مي کنيم و وظيفه اش را ترويج اخلاق نمي داند.
وي ادامه داد: دستگاه هاي ديگر مانند نيروي انتظامي ، وزارت ارشاد و سازمان تبليغات اسلامي نيز وظايف تعريف شده خود را دارند و متولي تخصصي اخلاق نيستند.
اين مرجع تقليد اظهار داشت: اکنون که در قانون دستگاه امر به معروف و نهي از منکر پيش بيني شده بهتر است آن را به وزارتخانه ارتقا دهيم.آيت الله مکارم گفت: اگر اين دستگاه متولي در قالب وزارتخانه ايجاد شود بسيار مناسب خواهد بود اما اگر امکان اجرايي آن وجود ندارد مي توان سازماني تحت نظارت هر
3 قوه تشکيل داد.
وي با بيان اينکه مسائل اخلاقي در امور سياسي و اقتصادي تاثير دارد افزود: وقتي اخلاق مردم فاسد شد، رشوه، قاچاق مواد مخدر و طلاق نيز افزايش مي يابد.آيتالله مکارم اظهار داشت: بعضي به صورت برنامه ريزي شده قصد دارند با رواج بي حجابي نظام را تضعيف کنند و نبايد فراموش کنيم که مسئله بي حجابي تنها يک مسئله ساده نيست بلکه کل نظام را تحت تاثير قرار مي دهد.
اين استاد حوزه علميه تذکر اين مسئله را وظيفه خود دانست و گفت: ديگراني هم وظيفه دارند پيگيري کنند و بدانيد که اين کار نتيجه خواهد داد.
آيت الله مکارم تصريح کرد: اميدوارم نمايندگان مجلس ، حوزه هاي علميه و ائمه جمعه اين مسئله را پيگيري کنند تا از وضعيت موجود خارج شويم.

-----------------------------------------------------------

فتوای مقام معظم رهبری درباره عروسک و مجسمه

سایت پارسینه: این روزها با بالا گرفتن بحث ناپدید شدن مجسمه های تهران ، مباحثی نیز درباره حرمت یا حلیت ساخت و نگهداری مجسمه در جامعه مطرح است و حتی برخی گمانه زنی های تایید نشده حاکی از آن است که مجسمه ها ، به دلیل حرمت شرعی ، در حال جمع آوری هستند.

از این رو بی مناسبت ندیدیم موضوع را از منظر فقهی مورد توجه قرار دهیم و لذا سراغ استفتائات مقام معظم رهبری رفتیم تا ببینیم نظر فقهی ایشان در این خصوص چیست.

در زیر سوال 1222 و سوالات مرتبط بعدی را عیناً از بخش استفتائات سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ذکر می کنیم :

س 1222: ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟

ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بى‏روح اشكال ندارد و همچنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد.

س 1223: در روش تحصيلى جديد، درسى با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد كه بخشى از آن مخصوص مجسمه سازى است، بعضى از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسك يا مجسمه سگ يا خرگوش و امثال آن را از پارچه يا چيز ديگرى به عنوان صنايع دستى مى‏دهند، حكم ساخت اشياء مذكور چيست؟ امر معلمان به دانش‏آموزان راجع به ساخت آنها چه حكمى دارد؟ آيا كامل بودن يا نبودن اجزاى آنها در حكم تأثير دارد؟

اگر به نظر عرف به عنوان مجسمه حيوانى كه اجزاى آن كامل است، محسوب نشود و يا دانش آموزان به سن تكليف نرسيده باشند، اشكال ندارد.

س 1224: ترسيم و نقاشى قصه‏هاى قرآنى توسط كودكان و نوجوانان چه حكمى دارد؟ مثل اينكه از كودكان خواسته شود كه بطور مثال قصه اصحاب فيل يا شكافته شدن دريا براى حضرت موسى «عليه السلام» و غير آنها را رسم كنند؟

اين كار فى‏نفسه اشكال ندارد ولى بايد بر اساس متن حقايق و وقايع باشد و از بيان امور مخالف واقع و يا امورى كه موجب هتك حرمت هستند، اجتناب شود.

س 1225: آيا ساخت عروسك و يا مجسمه موجودات ذى روح اعم از انسان يا غير آن به وسيله دستگاه مخصوص آن جايز است؟

اگر ساخت مجسمه بوسيله دستگاه، مستند به فعل مستقيم انسان نباشد، اشكال ندارد در غير اين صورت اشكال دارد.

س 1226: ساخت زيور آلات بصورت مجسمه چه حكمى دارد و آيا موادّى كه مجسمه‏ها از آنها ساخته مى‏شوند، در حكم به حرمت تأثير دارند؟

ساخت مجسمه موجودات ذى روح در صورتى كه مجسمه كامل بوده و يك نفر آن را بسازد اشكال دارد و دراين مورد فرقى بين موادى كه مجسمه از آنها ساخته مى‏شود وجود ندارد و همچنين تفاوت نمى‏كند كه براى زينت بكار مى‏روند يا براى غير آن.

س 1227: آيا بازگرداندن اعضاى عروسك مانند دست و پا و سر، مشمول حكم حرمت مجسمه‏سازى است؟ و مجسمه سازى بر آن صدق مى‏كند؟

مجرّد ساخت اعضا يا بازگرداندن آنها، ساخت مجسمه محسوب نمى‏شود و بنابراين اشكال ندارد، بله، متصل كردن اعضا تا تكميل شكل حيوان ذى روح اعم از انسان و غير آن، عمل مجسمه سازى محسوب مى‏شود.

س 1228: عمل خالكوبى كه نزد بعضى از مردم متعارف است و به اين طريق عكسهايى بر روى بدن كشيده مى‏شود بطورى كه ثابت باقى مانده و از بين نمى‏روند، چه حكمى دارد؟ آيا مانع از صحت وضو يا غسل مى‏شود؟

خالكوبى حرام نيست و اثرى كه از آن در زير پوست باقى مى‏ماند مانع از رسيدن آب نيست و وضو و غسل با آن صحيح است.

س 1229: زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند و كار آنان ترميم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسيارى از آن تابلوها جامعه مسيحى را نشان مى‏دهند و در بعضى از آنها شكل صليب و حضرت مريم«عليهاالسلام» و حضرت مسيح «عليه السلام» وجود دارد و صاحبان مؤسسات و شركتها و برخى افراد از طرف كليساها بعد از آنكه بر اثر قدمت يا غير آن مقدارى از آن تابلوها از بين رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها رجوع مى‏كنند، با توجه به اينكه بيشتر تابلوها به همين صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است كه با آن زندگى مى‏كنند و به تعاليم دين حنيف اسلام هم پايبند هستند آيا ترميم آن تابلوها و استفاده از اجرتى كه براى اين كار مى‏گيرند، جايز است؟

مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشكال ندارد حتّى اگر جامعه مسيحى را توصيف كند و يا مشتمل بر نقش حضرت مسيح «عليه السلام» و يا حضرت مريم «عليها السلام» باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشكال ندارد و همچنين اتخاذ اين كار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشكال است مگر آنكه ترويج باطل و گمراهى و يا مستلزم مفاسد ديگرى باشد.

-----------------------------------------------------------

تقسیم بندی عوامل فتنه و نحوه مقابله با فتنه گران به روایت مصباح یزدی

جــرس: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان و رئیس موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی، با انتقاد از "کسانی که در مقابل جریان فتنه صرفا تماشاگر هستند و اقدامی برای دفع آن نمی‌کنند"، خاطرنشان کرد: جهل و هواهای نفسانی از جمله عوامل مهم گرفتارشدن بخش قابل توجهی از مردم در دام فتنه است.

به گزارش سامانه خبری- تحلیلی رسا، مصباح یزدی طی درس اخلاق خود که در دفتر رهبری در قم برگزار می شد، با بیان اینکه "منظور از فتنه اجتماعی این است که در جامعه فعالیت‌هایی شود که تشخیص حق از باطل مبهم شود و به این وسیله عده‌ای ناخواسته به دام گمراهی فتنه گران بیفتند"، به تقسیم بندی کسانی که در شکل گیری فتنه نقش داشته اند پرداخت و گفت: "گروه اول کسانی هستند که به خاطر اغراض شخصی شرایط غبارآلودی ایجاد می‌کنند تا با گل آلودکردن آب، ماهی مقصود خود را صید کنند. دسته دوم کارگزاران این دسته هستند که عموما از اراذل و اوباش محسوب می‌شوند و در حقیقت مزدوران گروه نخست به شمار می‌روند و گروه سوم را هم کسانی تشکیل می‌دهند که اگر چه سوء نیت هم ندارند، اما به دلیل جهل و بی بصیرتی اقداماتی می‌کنند که در نهایت به سود فتنه گران اصلی تمام می‌شود."

مصباح یزدی در توضیح سخنان خود تصریح کرد این فتنه ها معمولا توسط چند گروه انجام می شود؛ گروهی که به تعبیر قرآن شیاطین انسی هستند و تحت تربیت شیاطین جن قرار دارند و این گروه با نظام و اسلام و حق مخالف و قابل هدایت نیستند. این گروه به تنهایی نمی تواند فتنه ایجاد کنند بلکه گروه دیگری هستند که شیفته دنیا و لذائذ آن هستند و یا بی ایمانند و یا ایمانشان ضعیف است و مجری برنامه های طراحان پشت صحنه هستند. این گروه ضرورتا منکر دین و خدا نیستند بلکه دینشان را در برابر وسوسه های شیطانی می بازند و به عنوان مباشر در فتنه ها نقش ایفا می کنند.

رئیس موسسه امام خمینی ادامه داد: گروه دیگری هم عامل فتنه در جامعه هستند که نه دین فروش هستند و نه شیطان، بلکه ایمان نسبتا قوی هم دارند و اهل عبادت و اطاعتند اما نسبت به نقشه های شیاطین آگاهی ندارند.


وی تاکیدکرد: تاثیر منفی این گروه گاهی از دو گروه قبل بیشتر است زیرا مردم این افراد را به عنوان افراد موجه، زاهد و عابد می شناسند و به آنان احترام می گذارند و به آنان اعتماد دارند و خود این افراد هم ممکن است قصد سوئی نداشته باشند اما به علت بی بصیرتی و حتی گاهی به عنوان تکلیف، نقشه شیاطین را اجرا می کنند.

مصباح یزدی ادامه داد: "در مقابل سه گروه یادشده وظیفه ما این است که نگذاریم مردمی که هنوز در دام فتنه نیفتاده‌اند، در معرض تهدید قرار بگیرند، ضمن آن که جلوی فتنه را هم باید بگیریم."

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که فتنه در یک تقسیم بندی کلی شامل فتنه‌های با رنگ و بوی دینی و فتنه‌های غیردینی و دنیوی می‌شود، اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در قبال جریان فتنه درباره فتنه زدگانی است که به دلیل بی‌بصیرتی حرف‌هایی زده‌اند یا کارهایی می‌کنند که کفار و مشرکان آن را می‌پسندند.


عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین با بیان این که عده‌ای تحت عنوان وظیفه شرعی در جریان فتنه، تیشه به ریشه دین می‌زنند، تصریح کرد: وظیفه ما طلبه ها در مقابل گروه سوم که در حقیقت قربانیان فتنه محسوب می‌شوند بسیار سنگین است.

عضو مجلس خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: "امروز با انواع وسایل ارتباطی و سایت ها و ماهواره ها و ... در دو جهت ایجاد تغییر در افکار و تغییر در رفتار مردم گام برمی دارند و مبارزه با باورها و ارزش ها جنبه راهبردی برای فتنه جویان دارد."

-----------------------------------------------------------

اعتراف لاریجانی به ریزش نیروهای وفادار به رژیم

ايسنا: رئیس قوه قضائیه در ديدار با علما و روحانيون استان همدان بصيرت براي روحانيون را ضروري برشمرد و گفت در فتنه اخير حرف هايي را از افرادي که توقع نداشتيم، شنيديم. کساني که با امام راحل همراه و مدعي پشتيباني از او بودند، يک دفعه به جرياني تبديل شدند که از منافقين بدتر عمل کردند.

آيت الله صادق آملي لاريجاني با بيان اينکه جريان فتنه به پايان نرسيده است افزود: در جريان فتنه اخير شاهد بوديم گاهي وضعيتي پيش مي آيد که افراد متدين نيز دچار سردرگمي مي شوند.

-----------------------------------------------------------

عضو کمیته پیگیری حقوقی دفتر موسوی بازداشت شد

سایت کلمه: وحید طلایی، عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی صبح دیروز بازداشت شد.

ساعت هفت صبح روز سه شنبه نیروهای امنیتی به بهانه شناسایی خودروی پارک شده مقابل منزل طلایی موفق به ورود به خانه او شدند و بعد از تفتیش منزل و بردن برخی از وسایل شخصی طلایی، او را با خود بردند.این نیروها خود را از نیروهای پلیس امنیت معرفی کرده اند.

هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت عضو کمیته پیگیری حقوقی میر حسین در دست نیست.

-----------------------------------------------------------

تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت ایران در کابل

جرس:صدها نفر در کابل در برابر سفارت ایران دست به تظاهرات اعتراضی زده و علیه اقدامات دولت ایران شعار داده اند.

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، 16 ثور/اردیبهشت (6 مه) برای دومین بار در یک هفته اخیر، گروهی از شهروندان افغانستان با اجتماع در برابر سفارت ایران در کابل آنچه را که بدرفتاری حکومت ایران با پناهجویان افغان در آن کشور می دانند مورد انتقاد قرار داده اند.

تظاهرکنندگان شعارهای تندی علیه ایران سر دادند و از مقامات دولتی ایران خواستند تا "اعدام" پناهجویان افغان را متوقف کنند.

هفته گذشته نیز گروهی از شهروندان افغانستان با برپایی تظاهراتی در برابر سفارت ایران در کابل، به دادن شعارهایی علیه دولت ایران مبادرت کرده بودند.

تظاهرکنندگان در روز پنجشنبه که شمار قابل توجهی زن نیز در میان آنان دیده می شدند، در شعارهای خود "استبداد، چه در کابل، چه در تهران" را محکوم کردند.

در این تظاهرات، تصاویر مقامات ایرانی به آتش کشیده شد و در چند مورد، بین تظاهرکنندگان و ماموران انتظامی اطراف سفارت درگیری های مختصری روی داد.

اعتراضها پس از آن آغاز شد که گزارشهایی در مورد اعدام شماری از پناهجویان افغان در ایران انتشار یافت.

هنوز دولت ایران در مورد این اعدام ها اظهار نظری نکرده، اما دولت افغانستان گفته است که که شش نفر از پناهجویان افغان اخیرا در ایران اعدام شده اند.

در همانحال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان آمار اعدام شدگان افغان در ایران را به مراتب بیشتر از این خوانده اند.

سفارت افغانستان در تهران مشخص نکرده است که آیا در مورد بازداشت، تشکیل پرونده، محاکمه و مجازات شهروندان آن کشور در ایران اطلاعاتی دریافت می کرده و آیا امکان ارائه خدمات کنسولی به متهمان، از جمله اعزام نماینده به جلسات محاکمه را داشته است یا نه.

پس از تظاهرات هفته پیش در کابل، وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به آنچه که "تحرکات مشکوک" علیه ایران در افغانستان می خواند رسما اعتراض کرد.

در مقابل، وزارت خارجه افغانستان اخیرا اعلام کرد که نسبت به چگونگی برگزاری جلسات دادگاه و روند رسیدگی قضایی به پرونده متهمان افغان در ایران نگران است.

مقامات افغان گفته اند تحقیق خواهند کرد تا اطمینان یابند روند محاکمه متهمان افغان عادلانه و منطبق با قواعد دادرسی بوده است.

اتهام بیشتر افغانهایی که در ایران زندانی هستند به موضوع قاچاق مواد مخدر ارتباط دارد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید ایران و افغانستان توافق نامه ای را امضا کرده اند که بر اساس آن، هر یک از دو طرف ملزم شده است طرف دیگر را از اجرای احکام قضایی علیه شهروندان آن آگاه سازد.

-----------------------------------------------------------

جمهوری اسلامی در بلاروس کارخانه مفتول مسی می سازد

وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی امروز در بلاروس با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و رادرویچ وزیر صنایع این کشور دیدار و گفتگو می کند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اکبر محرابیان که به دعوت همتای بلاروسی خود عازم مینسک می شود در اقامت دو روزه در بلاروس به همراه رئیس جمهور و وزیر صنایع این کشور ، در مراسم افتتاح کارخانه تولید مفتول مسی شرکت کاتکس شرکت خواهد کرد.
این کارخانه نخستین و بزرگ ترین کارخانه تولید مفتول مسی در بلاروس است که از طرف بخش خصوصی ایران احداث شده است.
وزیر صنایع همچنین قرار است تا درباره احداث کارخانه 3300 تنی سیمان در استان گومل بلاروس با مقامات این کشور رایزنی کند .
حجم روابط ایران و بلاروس شامل سرمایه گذاری های در حال اجرا، قراردادهای در دست اقدام و مبادلات بازرگانی دو کشور با احتساب کارخانه تازه تاسیس تولید مفتول مسی کاتکس به سه میلیارد و 250 میلیون دلار می رسد.
بلاروس به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز قاره اروپا قراردارد و شاهراه ارتباطی غرب ، مرکز و شرق اروپا با جمهوری های بالتیک ، کشورهای اسکاندیناوی ، روسیه ، اوکراین و کشورهای آسیایی است .

-----------------------------------------------------------

نقض حقوق بشر؛ اعتراض شدید سفرای غربی در تهران

خبرگزاری حکومتی شبکه ایران: روز دوشنبه اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس میزبان تعدادی از سفرای کشورهای اروپایی در تهران بود.

در ابتدای جلسه، بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت به بیان مواضع جمهوری اسلامی در باره موضوعات مختلف پرداخت.

در ادامه سفرای کشورهای انگلیس و فرانسه با تکرار ادعاهای مقامات ارشد کشورهایشان، به طرح انتقاداتی تند پیرامون حقوق‌بشر، اعدام، زندان و مطبوعات پرداختند و در جایگاه طلبکار نشستند.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس درباره ادعاهای سفرای انگلیس و فرانسه در زمینه نقض حقوق‌بشر در ایران گفت : صحبت‌های آنها با پاسخ صریح و قاطع نمایندگان روبرو شد. به آن‌ها گفتیم اگر شما خیلی نگران وضعیت حقوق‌بشر هستید، اول به سراغ غزه بروید.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به تبیین مواضع جمهوری اسلامی از سوی اعضای این کمیسیون در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی، گفت: برخی صحبت‌ها درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران مطرح شد مبنی بر اینکه مثلا چرا در ایران مجازات اعدام وجود دارد. ما هم البته به این ادعا پاسخ دادیم و اعلام کردیم که انتظار نداشته باشید ما همانند دولت‌های شما رفتار کنیم. مواضع کشورهای شما بر مبنای لائیسم است ولی مردم ما انتخاب کرده‌اند که قوانین دین مبین اسلام بر جامعه حاکم باشد و ما هم بر طبق موازین اسلامی عمل می‌کنیم.

-----------------------------------------------------------

دولت کویت کشف «شبکه جاسوسی ایران» را تایید کرد


جرس:مقام‌های کویتی و سعودی برای نخستین بار تایید کردند، که یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در شیخ ‌نشین کویت کشف شده است.

به گزارش رادیو فردا،شاهزاده، نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان، روزچهارشنبه اعلام کرد که کویت یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران را کشف و متلاشی کرده است.

شیخ جابر الصباح، وزیر کشور کویت نیز، که در نشست مقام‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت کرده بود، در حاشیه این نشست اظهار داشت هم‌اکنون تحقیقات از بازداشت‌شدگان ادامه دارد.

وزیران کشور کویت و سعودی با این حال از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کردند.

روزنامه کویتی القبس روز شنبه گذشته، طی مطلبی نوشت دست کم هفت نفر از اعضای یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران که در پلیس و ارتش کویت فعالیت می‌کردند، بازداشت شده‌اند. دراین گزارش آمده است که این افراد، از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌داده‌اند.

در پی انتشار این گزارش، شماری از نمایندگان پارلمان کویت از دولت این کشور خواستند بر سر مسئله امنیت کویت مماشات نکند و از جمله از خواستار اخراج سفیر ایران شدند.

در واکنش به این گزارش‌ها، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران و نیز سفارت ایران در کویت با رد ادعاهای مطرح شده، چنین گزارش‌هایی را در راستای خدشه وارد کردن به روابط دو کشور ارزیابی کردند.

روز چهارشنبه، وزیر کشور کویت، در نشست مقام‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این کشورها خواست که همکاری‌های امنیتی خود را ارتقا دهند.

وزیر کشور کویت گفت: «توافق امنیتی (میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس) نیاز به بازنگری فوری دارد تا بتوان با رویدادهایی که رخ می‌دهد، برخورد مناسب کرد.»

در همین حال روزنامه کویت تایمز گزارش داده است که حامد العثمان، دادستان کویت، درج هرگونه خبر درباره این «شبکه جاسوسی» را ممنوع اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که دو عرب «بی‌وطن» که مظنون به همکاری با این شبکه هستند، هرگونه ارتباط با این شبکه را رد کردند.

این گزارش می‌افزاید مسئولان امنیتی کویت به زودی کار بازجویی و تحقیق از هفت مظنون دیگر را آغاز می‌کنند.

-----------------------------------------------------------

کروبی: قوه قضاییه جمهوری اسلامی استقلال ندارد

به گزارش دانشجو نیوز، مهدی کروبی در دیدار با خانواده دانشجوی زندانی میلاد اسدی گفته، برخوردهای سنگین قوه قضائیه با مردم نشان دهنده وجود فشار سیاسی و از دست رفتن استقلال تصمیم گیری قوه قضاییه در مسائل اخیر است.

کروبی در این دیدار ضمن ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده برای مردم علی الخصوص دانشجویان و جوانان به شدت از رویه قوه قضائیه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تداوم این رویه و برخورد سنگین با مردم بیانگر عدم استقلال قوه قضائیه در این قضایاست.

کروبی در ادامه افزود: دوره بسیار سخت و دشواری است. اما بدانید و مطمئن باشید برای آنها سخت تر و دشوارتر است. کار را به جایی رسانده اند که بجای مدیریت کلان یک کشور، فقط به فکر کنترل و تشدید فشار و تهدید مردم هستند.

-----------------------------------------------------------

طنین دو باره شعار مرگ بر احمدی نژاد در کابل


کابل پرس: ده ها تن از باشنده گان کابل امروز در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زده و خواهان توقف روند اعدام افغان های زندانی در آن کشور شدند.

ظرف یک هفته گذشته این دومین تظاهرات گسترده باشنده گان کابل است که در اعتراض به عملکرد حکومت ایران در برابر مهاجرین و زندانیان افغان در کابل راه اندازی شده است.

مظاهره کننده ها که شعارهای ضد حکومت ایران (مرگ به احمدی نژاد و مرگ به طالبان تهران) را با خود حمل می کردند از حکومت افغانستان نیز می خواستند تا در مورد جلوگیری از روند اعدام افغان های زندانی در ایران و برگشتاندن زندانیان افغان به افغانستان، اقدامات جدی کند.

به اساس گزارش ها، ایران شماری از افغان های زندانی را اعدام کرده و برخی از نماینده گان مردم در شورای ملی افغانستان می گویند که روند اعدام افغان های زندانی در ایران ادامه یافته است.

حکومت افغانستان نیز گفته است که برای جلوگیری از این روند به تلاش های خود ادامه می دهد.


شعار «مرگ بر احمدی ‌نژاد» در تظاهرات کابل

یکشنبه، 12 اردیبهشت ماه 1389 برابر با 2010 Sunday 02 May

به گزارش منابع خبری در کابل، گروهی از افغان‌ها در اعتراض به بدرفتاری رژیم ایران با پناهجویان افغان، در حالی‌که پلاکارد «مرگ بر احمدی‌نژاد» حمل می‌کردند، دست به تظاهرات زدند.

این منابع نوشتند، شماری از ساکنان کابل در اعتراض به بدرفتاری رژیم ایران با پناهجویان افغان، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر احمدی‌نژاد» سر دادند.

این افراد با محکوم کردن اعدام چند افغان در ایران، از حکومت افغانستان خواستند تا این مسئله را با جدیت دنبال کند.

تظاهرکنندگان در کابل که تعداد آنها حدود 200 نفر می‌رسید، همچنین پلاکارد‌هایی با مضمون «مرگ بر احمدی‌نژاد» در دست داشتند.

برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان می‌گویند ده‌ها تن از شهروندان افغان در ایران اعدام شده‌اند.

وزارت امور خارجه افغانستان و دولت ایران اما این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که تنها شش افغان در ایران اعدام شده‌اند.

هنوز دست کم دو میلیون پناهجوی افغان در ایران به سر می‌برند.


-----------------------------------------------------------

برنامه اتمی رژیم؛ هشدار بایدن در پارلمان اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، معاون رئیس جمهور آمریکا امروز طی سخنانی در پارلمان اروپا در مورد دستیابی احتمالی رژیم تهران به سلاح اتمی هشدار داد و گفت در این صورت منطقه خاورمیانه با یک مسابقه تسلیحاتی و بی ثبات کننده مواجه خواهد شد.

جو بایدن افزود، در صورت کوتاهی از سوی ما در این زمینه، نسل های آینده هرگز ما را نخواهند بخشید.

معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود گفت، رژیم تهران با ادامه فعالیتهای هسته ایش، تعهدات بین المللی خود را نقض کرده و با فشارها و انزوای فزاینده روبرو است.

-----------------------------------------------------------

محمود عنایت: تندروی هم باعث ریزش نیرو می شود و هم افزایش سرکوب

پیمان اصفهانی

جرس: محمود عنایت، در تاریخ روزنامه نگاری ایران نامی آشناست. دکتر محمود عنایت متولد سال ۱۳۱۱ است و بنا به گفته خود از ۱۸ سالگی وارد عرصۀ روزنامه نگاری شد. در کارنامۀ مطبوعاتی وی انتشار مجلۀ نگین می درخشد. مجله ای روشنفکری که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ منتشر می شد و در زمان خود جریان ساز و از معدود نشریات منتقد بود. بسیاری از نویسندگان و کارشناسان شناخته شده در عرصه های مختلف همچون حمید عنایت، برادر دوقلوی محمود عنایت و به قولی پدر علم سیاست در ایران،دکتر مصطفی رحیمی، علی اکبر سعیدی سیرجانی،مسعود فرزاد، هوشنگ کاووسی، حسینلی هروی، مهدی پرهام، علی اصغر حاج سید جوادی، موسوی گرمارودی و ... با این نشریه همکاری می کردند.سرمقاله هایی که محمود عنایت با عنوان "راپُرت" در این مجله می نوشت حاوی سبک بخصوصی بود که در لفافۀ حکایت و طنز تندترین انتقادها را نسبت به دولتهای وقت مطرح می کرد، بعدها گزیده ای از این سرمقاله ها در کتابی مجزا به چاپ رسید. دکتر عنایت پس از توقیف شدن مجله نگین در سال ۱۳۵۸ به منظور معالجات پزشکی به آمریکا مهاجرت کرد و ماندگار شد. در غربت نیز مجلۀ نگین را به تناوب و با همان سبک و سیاق تا ۲۳ شماره انتشار داد، هر چند آنچنان که خود می گوید این سوی مرزها در میان اپوزیسیون تندرو به او با عنوان مزدور رژیم طعن می زدند و در داخل کشور پس از توقیف مجله ، از او با عنوان ضد انقلاب فراری نام می بردند. وی همچنین کتابهای بسیاری به زبان فارسی ترجمه کرده است. از جمله می توان از مهاتما گاندی و پیروان او اثر ودمهتا، کالبدشکافی چهارانقلاب، اثر کرین برینتن، سقوط امپراطوری انگلیس و انسان در عصر توحش اثر اولین رید نام برد.

در بعدازظهر روزی بهاری به آپارتمان مملو از کتاب و مجله و خاطرات فرهنگیِ وی رفتم تا از او راجع به چشم اندازش نسبت به تحولات اخیر ایران بپرسم. وی پرهیز از تندروی، پرهیز از خشونت و احترام به فرهنگ مذهبی مردم رابه عنوان نکات مهمی مطرح می کند که جنبش سبز باید برای موفقیت به آنها توجه کند.

شدت عمل حکومت ترس را از بین برده


دکتر عنایت سخن را از روزگار و بحبوحۀ انقلاب ۱۳۵۷ آغاز می کند و با اشاره به تظاهرات خیابانی جنبش سبز می گوید :" وقتی شاپور بختیار به نخست وزیری رسید به حکم دوستی و سوابق روزی به من تلفن کرد ومن را دعوت به جلسه ای مشورتی کرد و گفت عده ای از اعضای جبهه ملی هم حضور خواهند داشت. در راه وقتی به سوی خیابان کاخ و دفتر بختیار می رفتم ، در خیابان دیدم تظاهر کنندگان از میدان فوزیه (امام حسین حاضر) به سمت میدان آزادی می روند،هر چه ایستادم جمعیت تمامی نداشت. وقتی به دفتر بختیار رسیدم، افسری آنجا بود که با من سابقه همسایگی داشت. از من پرسید چه شده که مردم دیگر از گلوله نمی ترسند. در جواب گفتم شدت عمل حکومت ترس را در میان آنها از بین برده و جرات و جسارت بخشیده است. در این ملاقات که البته متوجه شدم از جبهه ملی کسی حضور ندارد دکتر بختیار به من پیشنهاد کرد که در تلویزیون برنامه ای داشته باشم، اما نپذیرفتم وترجیح دادم به عنوان روزنامه نگاری مستقل و منتقد باقی بمانم.بختیار معتقد بود که جریان اعتراضات به زودی به اتمام می رسد و من که با جامعه در تماس بودم، حس کردم یا ایشان از اوضاع اطلاع نداشت و یا اطلاعات غلط به ایشان می رساندند."

علت مهاجرت

محمود عنایت در پاسخ به چرائی توقیف نشریه نگین در خرداد ۱۳۵۸ و علت مهاجرتش به خارج از کشور می گوید:" بعد از انقلاب دیگر مانند قبل سخن خود را در لفافه نمی گفتم و خیلی صریح عقیده خود را بیان می کردم و انتقاد می کردم . منتها به مرور به علت شدت خشونت هم از جانب حاکمیت و هم از جانب نیروهای مخالف، ارتباط روشنفکران با دستگاه قطع شد وبه اصطلاح روشنفکران در پیله خود رفتند. نگین پس از چاپ مجموعه داستان شیخ صنعان از علی اکبر سعیدی سیرجانی توقیف شد. پس از توقیف نگین سعی کردم با ترجمه کتاب روزگار بگذرانم، اما وقتی یک قلمزن از قلم زدن محروم شود، حس بطالت و یاس می کند. من هم کلافه و خسته شده بودم و از لحاظ روحی زندگی در ایران برایم مشکل شده بود و هنگامی که برای معالجه پزشکی به امریکا آمدم ،ماندگار شدم. هر چند درآمریکا هم با همه مشکلات تا ۲۳ شماره مجله نگین را منتشر کردم.اینجا، مرا بعضی عامل رژیم می دانستند و در ایران هم ضد انقلاب و پناهنده، در حالی که من هیچوقت پناهنده نشده بودم."

پرهیز از تندروی

از این روزنامه نگار با تجربه که از زمان نهضت ملی شدن نفت در عرصه مطبوعات فعال بوده است، درباره جنبش سبز می پرسم، وی با ذکر اینکه به این جنبش بسیار امیدوار است ، می گوید:" در دوره دکتر مصدق عده ای از اهل تجربه می گفتند سعی کنید مجال سخن گفتن را از شما نگیرند، یعنی از تندروی و شعارهای تند باید پرهیز شود وگرنه جنبش به خطر می افتد. این اتفاقی بود که زمان دکتر مصدق هم افتاد. در این دوره کسانی که به قول آل احمد چپ نبودند، اما چپ نمائی می کردند، با تندروی و شعارهای خارج از چارچوب ، جنبش ملی شدن نفت را با بحران روبرو کردند. تندروی باعث شکست جنبش می شود، در چنین فضائی هم عناصر طبقۀ متوسط و هم بازاری ها احساس تزلزل می کنند و از جنبش کنار می کشند.تندروی هم باعث ریزش نیرو می شود و هم افزایش سرکوب از طرف حاکمیت، که هر دو منجر به تزلزل و شکست جنبش می شود." وی با ذکر این نکته که مصدق تا پایان عمر قانون گرا بود و راه پیشرفت را احترام به قانون می دانست می گوید:" قانون به شرطی که استاندارد دوگانه نداشته باشد وهمه در برابر قانون مساوی باشند باید اجرا شود. مصدق می گفت طبق قانون مشروطه شاه باید سلطنت کند نه حکومت و شرایط امروز بازتابی از همان وضع است "

احترام به اعتقادات مذهبی مردم

دکتر عنایت هر چند خود را فردی غیر مذهبی می داند، اما معتقد است جنبش سبز باید اعتقادات مذهبی مردم را مورد احترام قرار دهد ". در شوروی پس از هفتاد سال دولت کمونیستی نتوانست کلیسا را از بین ببرد، من خود در لهستان که آن موقع کمونیستی بود، دیدم که جوانان چگونه به کلیسا می رفتند. در همین امریکا هم چنین است که ما روزهای یکشنبه می بینیم که مردم چگونه به کلیسا می روند و حتی افراد تحصیلکرده تعارضی بین علم و دانش نمی بینند. این هم درسی است که باید از روزگار گرفت که دین از واقعیات اجتماعی است ".

ضرورت الگوبرداری از مبارزات غیر خشونت آمیز

این نویسنده و مترجم کتاب کالبد شناسی چهار انقلاب( کرین برینتن) مطرح می کند که جنبش سبز باید از مبارزات غیر خشونت آمیز بخصوص مبارزات استقلال هند الگوبرداری کند. وی می گوید: " برای رسیدن به هدف باید آرامش را حفظ کرد و پیوسته حرکت کرد حتی اگر شدیدترین خشونتها صورت بگیرد، چنانکه در هند حتی پس از یورش بدون اطلاع قبلی بریتانیا که منجر به کشته شدن ۱۵۰۰ هندی شد ،گاندی مردم را به آرامش دعوت کرد و همچنان بر راههای مسالمت آمیز و مقاومت مدنی پای فشرد. خشونت، خشونت می آفریند و در جامعه خشونت تبدیل به تک نهاد می شود و هیچوقت به هدف نمی رسیم."

تایید سخنان موسوی

از محمود عنایت که در اوائل انقلاب کتاب مهاتما گاندی و پیروان او اثرِ ودمهتا را ترجمه کرده است، درباره رهبران قراردادی جنبش سبز می پرسم و می گوید:" من از آنچه در این آقایان و بخصوص صحبتهای آقای موسوی خوشم آمد و به نظرم باید تقویت شود، سخنان مسالمیت آمیزی است که با ملایمت و همراه با تعقل بیان می شود، من علی رغم همه فشارها و خشونتهای موجود اثری از خشم و عصبیت در سخنان ایشان ندیدم و این به نظرم بسیار اثر گذار است.ایشان بسیار معقول تر شده اند. این همان ویژگی است که در گاندی هم وجود داشت، آنچه گاندی را محبوب کرد همین تعقل و تامل بود که در حضورش هر فردی از هر مذهب و هر عقیده ای می توانست بنشیند و کسی معارض دیگری نمی شد و آزادی دیگری را سلب نمی کرد، امیدوارم این شیوه ادامه پیدا کند و درخود جنبش هم بیشتر شود و باعث موفقیت این حرکت شود."

مهمترین خصیصه روزنامه نگاری

در پایان ازاین پیر عرصه روزنامه نگاری می پرسم مهمترین خصیصۀ روزنامه نگار را چه می داند و بی درنگ پاسخ می گیرم: " صداقت" و ادامه می دهد:" رسانه بی شک رکن چهارم دمکراسی است چنان که بارها در تاریخ دیده ایم، گاه حتی یک مقاله مسیر حرکت ملتی را تغییر می دهد. روزنامه نگار تنها باید حقیقت را در نظر داشته باشد و مرعوب مسائل اقتصادی و فشارهای سیاسی نشود و نگذارد این حرفه دستاویزی برای تامین منافع شخصی مالی و یا گروهی شود."

-----------------------------------------------------------

کاربران تویتر؛ آقای خامنه ای یکی دیگر هم مرد!

یکی از کاربران Twitter

آقای خامنه ای ، رئیس جمهور نیجریه هم مرد ! یاد بگیر

-----------------------------------------------------------

اعتراف به فساد و رشوه خواری در دستگاه قضايی رژیم

فساد و رشوه خوارى در دستگاه قضايى جمهوری اسلامی به حدى شدت يافته که حتى صداى آخوندهاى حکومتى را هم در آورده است.

خبرآنلاين: آیت الله جوادى آملى در ديدار با شرکت کنندگان در مسابقات قرآن گفت: رشوه بزرگترين آفت دستگاه قضا است و در نگاه امام على به مانند آب دهان افعى متعفن و زهرآلود است. گاهى مى‌بينيم که يک روحانى تا زمانى که سمتى نداشت همه او را حجت الاسلام صدا مى‌زدند و حالا که بجايى رسيده است به او آيتالله مى‌گويند. اين براى آن است که با اين تمجيد او را تحريک به انجام ميل خود کنند و اين مصداق رشوه است.

-----------------------------------------------------------

احیاء شکنجه گاه کهریزک؛ فجایع تازه در راه است

نیلوفر زارع

جرس: افشاگری مهدی خزعلی چهره رسانه ای منتقد حکومت درباره بازگشایی مجدد بازداشت گاه کهریزک به نگرانی ها درباره موج تازه سرکوبهای سیاسی دامن زده است. خزعلی در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه با استناد به نقل قولی موثق از یک مسوول ارشد قضایی آورده است" بازداشت کهریزک که به دستور رهبری بسته شده بود - با نام " سروش 111" بازگشایی شده است." او سپس در مصاحبه ای با جرس به افشای جزییاتی درباره این بازداشت گاه پرداخته و گفته است که این بازداشت گاه توسط افراد خود سر راه اندازی شده و در حال حاضر برخی از زندانیان سیاسی در آن نگهداری می شوند.با این حال به دلیل حساسیتی که روی بازداشت گاه کهریزک وجود دارد بعید است که چنین اقدامی جز با تایید مقام های عالی رتبه قضایی و امنیتی میسر بوده باشد.

بهانه ای برای راه اندازی دوباره شکنجه گاه

تنها چند روز پس از افشای فجایع بازداشت گاه کهریزک در مرداد ماه گذشته که به تعطیلی این بازداشت گاه منجر شد "سرتیپ اسماعیل احمدی" مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته بود که در محل بازداشتگاه کهریزک بازداشت گاه جدیدی ساخته خواهد شد. او وعده داده بود که "نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد." وعده احمدی مقدم برای ساخت بازداشت گاهی استاندارد طبق گفته خود او قرار بود در بازه زمانی یک ماهه عملی شود اما تاکنون هیچ خبری مبنی بر راه اندازی مجدد بازداشت گاه کهریزک از سوی مقام های قضایی و امنیتی منتشر نشده و افشاگری اخیر مهدی خزعلی درباره راه اندازی دوباره این بازداشت گاه هم از سوی حکومت مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است. با این حال سخنان اخیر مقام های امنیتی و قضایی نشان دهنده آن است که حکومت در آستانه سالگرد اعتراض های مردمی در خرداد ماه قصد تشدید تدابیر امنیتی را دارد.طرح تازه نیروی انتظامی نیز که با ادعای برخورد با اراذل و اوباش به جریان افتاده این نگرانی را تشدید کرده که حکومت قصد دارد سرکوب اعتراض های احتمالی در ماه های آینده را با ادعای مبارزه با اراذل پیش ببرد و بازداشت شدگان احتمالی اعتراض های سیاسی را در شرایط خاص مجرمان خطرناک قرار دهد. از آنجا که بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری بازداشتی های طرح جمع آوری اراذل و اوباش در سال 86 مورد استفاده قرار گرفته بود اجرای دوباره طرح موسوم به مبارزه با اراذل توسط نیروی انتظامی می تواند توجیهی برای احیای این بازداشتگاه باشد.

با این حال آن طور که خزعلی در افشاگری خود عنوان کرده است در حال حاضر نیز برخی از متهمان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شوند که این خود زنگ خطرهای به مراتب جدی تری را نسبت به نقض حقوق زندانیان این بازداشتگاه به صدا در می آورد. خزعلی در افشاگری خود مشخص نکرده که چه تعداد از زندانیان سیاسی اکنون در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شوند و از هویت این افراد هم سخنی به میان نیامده است. اما زندانیان این بازداشتگاه مطمئنا در شرایط قرنطینه کامل قرار دارند چرا که در صورت تماس یا ملاقات آنها با خانواده هایشان خبر احیای بازداشتگاه کهریزک از مدتها قبل افشا می شد.

متهمان اصلی آزادند

نهادهای حکومتی وجود دست کم سه قتل عمد را در جریان فعالیت دور قبلی بازداشت گاه کهریزک پذیرفته اند و این در حالی است که هواداران جنبش سبز تعداد کشته شدگان این بازداشتگاه رابیش از این می دانند. در گزارش آذز ماه گذشته سازمان قضایی نیروهای مسلح از " امیرجوادی فر"،" محسن روح الامینی" و " محمد کامرانی" به عنوان قربانیان شکنجه و ضرب و شتم در بازداشتگاه کهریزک یاده شده اما هواداران جنبش سبز نام " رامین آقازاده قهرمانی" و " رامین پوراندرزجانی " را نیز به لیست قربانیان اضافه می کنند. رامین پوراندرزجانی پزشک وظیفه بازداشت گاه کهریزک بود که در آبان ماه گذشته به طرز مشکوکی از دنیا رفت. افشاگری های احتمالی وی می توانست هویت برخی متهمان اصلی فجایع بازداشت کهریزک را برملا سازد. سایر قربانیان این بازداشت گاه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بودند که در جریان تجمع های خیابانی دستگیر شده بوند. علاوه بر افرادی که بر اثر شکنجه های بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیدند ده ها نفر دیگر نیز در این بازداشت گاه مورد شکنجه قرار گرفتند و آثار جسمی و روحی این شکنجه ها هنوز بر ذهن و جسم بسیاری از این افراد وجود دارد.

در گزارشی که کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره فجایع بازداشت گاه کهریزک منتشر کرده بود به نقش سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در اعزام معترضان سیاسی به این بازداشت گاه اشاره شده بود. مرتضوی این اتهام را که او مسبب اعزام 145 نفر از دستگیرشدگان حوادث روز 18 تیر ماه گذشته به بازداشتگاه کهریزک بوده را رد کرده است اما در عین حال پس از کنارگذاشته شدن از سمت دادستانی تهران برخلاف گذشته چندان میلی به حضور در رسانه ها ندارد و ترجیح می دهد در اتاق نه چندان خبرساز معاونت دادستانی کل کشور باشد. او حتی در پست دیگر خود یعنی ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز حضور رسانه ای چندانی نداشته و به روایت عامیانه منتظر مانده است تا آب ها از آسیاب بیافتد.

"احمد رضا رادان" جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تهران دیگر فردی که نامش به عنوان یکی از مسببان اصلی فجایع دور قبلی بازداشت گاه کهریزک مطرح است نیز برای مدتها از رسانه ها فاصله می گرفت و در چند مصاحبه تلویزیونی نیز با حالتی گرفته و چهره ای آشفته ظاهر شد. برخی منابع رسانه ای جنبش سبز از نقش مستقیم رادان در اعمال شکنجه های بازداشت گاه کهریزک خبر می دانند و گزارشهایی هم از صدور قرار التزام قضایی برای رسیدگی به اتهام های وی وجود داشت. اما به نظر می آید که رادان پس از سپری کردن ماه ها انزوا اکنون با تایید مقام های عالی رتبه تر در نقش خود به عنوان فرمانده نیروی انتظامی تهران تثبیت شده و چند روزی است که برای توجیه طرح تازه مبارزه با اراذل و اوباش مدام با رسانه های حکومتی گفتگو می کند.

در این حال افشاگری مهدی خزعلی درباره دور تازه فعالیت بازداشت گاه کهریزک نیز حاکی از آن است که رادان با هلی کوپتر از بازداشت گاه جدید بازدید کرده و در جریان فعالیت آن قرار دارد.

به این ترتیب دادگاهی هم که برای رسیدگی به پرونده متهمان فجایع بازداشت گاه کهریزک برگزار شده همان طور که مخالفان حکومت پیش بینی کردند صرفا به نقش برخی از افراد دست چندم در این ماجرا پرداخته و آمران این فجایع را به پای میز محاکمه نکشیده است.در خبر دی ماه گذشته پایگاه خبری تابناک وابسته به محسن رضایی آمده بود که در میان متهمان پرونده کهریزک چند سرهنگ و یک سرتیپ وجود دارد، اما به هویت این افراد اشاره ای نشده بود.

گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح هم حاکی از مجرم شناختن 12 نفر در جریان رسیدگی به پرونده کهریزک بود.این گزارش آورده بود که برای سه نفر از متهمان با استناد به بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی که از مصادیق قتل عمد است درخواست مجازات شده است و برای 9 نفر دیگر نیز پیرامون اتهام های مشارکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت، محروم کردن بازداشت شدگان از حقوق شهروندی، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی و مشارکت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه درگذشت سه نفر از بازداشت شدگان کیفرخواستی تنظیم شده است. با این حال از آنجا که دادگاه متهمان بازداشتگاه کهریزک به طور غیرعلنی برگزارشده هنوز از هویت متهمان اطلاعی در دست نیست و مشخص نشده که حکم نهایی درباره آن ها چه زمانی صادر می شود.

کهریزک های ناشناخته

زمانی که نام بازداشتگاه کهریزک به دلیل شکنجه های جاری در آن بر سر زبان ها افتاد، برخی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات از نگهداری خود در بازداشت هایی نظیر بازداشتگاه کهریزک پرده برداشتند و نام محل هایی مانند بازداشتگاه "پاسارگاد" یا گشاپور" یا "66 سپاه" را افشا کردند. بازداشتگاه هایی که حتی وجودشان از سوی مقام های حکومت به رسمیت شناخته نشد و هیچ مقام قضایی معتبری تایید نکرد که معترضان در چنین محل هایی نگهداری شده اند.

برای نمونه "غلامحسین اسماعیلی" رییس سازمان زندانهای کشور در مصاحبه ای پیرامون این پرسش که آیا بازداشتگاهی به نام پاسارگاد وجود دارد یا خیر؟گفت: خیر اصلا بازداشتگاهی به چنین نامی نداریم" و "علاءالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی نیز در مصاحبه ای درباره وجود بازداشتگاه پاسارگاد خطاب به خبرنگاران گفته بود که "بازداشتگاه پاسارگاد را اولين بار است كه مي‌شنوم بنابراين اگر شما به عنوان خبرنگار از جاي آن اطلاع داريد به ما بگوييد تا ما به صورت سرزده از آنجا بازديد كنيم و بعد خبر آن را به اطلاع مردم برسانيم."

تکذیب وجود چنین بازداشت گاه هایی از سوی مسوولان قضایی و امنیتی در شرایطی انجام گرفته است که بر اساس برخی گزارشهای منابع مستقل بازداشتگاه پاسارگاد در نزدیکی پاسگاه نعمت آباد (حوالی تهران، ابتدای جاده ساوه) قرار دارد و معترضان حوادث پس از انتخابات در آن به صورت عریان نگه داری شده و در معرض آزار جنسی قرار گرفته اند.

درباره شکنجه های رایج در بازداشت گاه شاپور نیز گزارشهایی وجود دارد که در صورت صحت آن نشان دهنده فاجعه ای حتی وسیع تر از شکنجه های بازداشت گاه کهریزک است.

با این حال رسیدگی ناقص به پرونده بازداشت گاه کهریزک و امتناع از تایید دیگر بازداشت گاه های غیرقانونی توسط حکومت، گمانه ها درباره اراده حکومت به نقض سیستماتیک حقوق زندانیان را شدت بخشیده است. تحلیل گران با اشاره به گزارشهای مربوط به احیاءبازداشتگاه کهریزک معتقدند که اگر حکومت ابایی از راه اندازی مجدد این بازداشتگاه با سابقه رسوایی تمام عیارش نداشته است، در استفاده از دیگر بازداشتگاه های غیرقانونی نیز تردیدی به خود راه نخواهد داد و باید هر زمان منتظر بروز فاجعه ای از جنس فاجعه کهریزک بود.

-----------------------------------------------------------

مرگ یک زندانی به علت عدم رسیدگی پزشکی

خبرگزاری هرانا - "مهدی فتوحی"، جانباز 65 درصد جنگ ایران و عراق، شب گذشته به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان رجایی شهر کرج، جان باخت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مهدی فتوحی براثر نارسایی ریوی در بند 3 زندان رجایی شهر کرج به دلیل اینکه مسئولان زندان به موقع وی را به بهداری منتقل ننمودند، مورخ 15 اردی بهشت 88، جان خود را از دست داد.

وی که از زندانیان عادی محسوب می شد و بیش از 8 سال از دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته بود؛ در حالی که دیگر زندانیان از مسئولان زندان برای نجات جان وی مدد می طلبیدند، در بند 3 دست و پا زنان جان باخت.

لازم به ذکر است که مهدی فتوحی از جانبازان شیمیایی جنگ ایران و عراق بود.