mardi 30 mars 2010

وضعیت وخیم بهداشتی بند زنان اوین

جرس: طی تماسی که امروز مهدیه گلرو با خانواده اش داشت از وجود حیوانات موذی در بند نسوان زندان اوین خبر داد که حتی موجب خورده شدن بدن یکی از زندانیان شده است.

این گزارش حاکی است که علی رغم سرد شدن هوا زندانیان این بند از آغاز سال ۱۳۸۹ از داشتن آب گرم محرومند و مجبورند با آب سرد حمام کنند که این مشکل موجب سرما خوردگی مهدیه گلرو و تعدادی دیگر از زندانیان دیگر شده است. به گزارش رهانا مهدیه گلرو فعال دانشجویی در حالی با صدای گرفته صحبت می کرد که پیش از این نیز به علت عفونت روده‌ای در زندان در شرایط بدی به سر می‌برد.

عدم توجه مسئولان زندان اوین به مسایل بهداشتی و نظافتی زندانیان و از طرف دیگر محدودیت زندانیان برای رفتن به بهداری مشکلات عدیده ای را برای زندانیان ایجاد کرده است.

----------------------------------------

گروه ۸ خواستار افزایش فشار بر ایران شد

جرس: وزیران امورخارجه گروه هشت سه شنبه در پایان نشست خود در کانادا از ایران خواستند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریم های بین المللی آماده شود.

به گزارش بی بی سی، بر اساس بیانیه پایانی نشست وزیران امورخارجه گروه ۸، هشت کشور صنعتی ضمن تاکید بر ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران، از جامعه بین المللی خواسته است برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل این کشور، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کنند.

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است قطعنامه های شورای امنیت درباره توقف غنی سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیشنویس این بیانیه می نویسد: "وزیران خارجه (گروه ۸) توافق کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و همچنین بر ضرورت اقدام مناسب و قوی جامعه بین المللی برای نشان دادن عزم خود برای حفاظت از پیمان عدم گشترس سلاح های اتمی تاکید کردند."

اعضای غربی گروه ۱+۵ که از اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان تشکیل شده است، خواستار تشدید تحریم های ایران برای افزایش فشار بر این کشور با هدف توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور هستند.

تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران به وسیله شورای امنیت پس از به بن بست رسیدن گفتگوهای اتمی با این کشور و عدم موافقت آن با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای معاوضه اورانیوم غنی شده در تاسیسات نظنز با سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران افزایش یافته است.

کانادا که پیش تر خواستار افزایش تحریم های ایران شده بود در روز سه شنبه موضع نرم تری را اتخاذ کرد و خواستار همکاری بیشتر جامعه بین المللی برای افزایش فشار بر برنامه اتمی این کشور شده بود.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا سه شنبه به وزیران خارجه گروه ۸ گفت کشورش خواستار افزایش توجه جامعه جهانی به برنامه هسته ای ایران و اقدام هماهنگ و قوی در برابر آن و در صورت نیاز، اعمال تحریم های بیشتر است.

آقای هارپر گفت: "ایران باید فعالیت های غنی سازی اتمی خود را متوقف کند و در گفتگوهای صلح آمیز شرکت کند."

همزمان، وزارت امورخارجه چین بر مخالفت خود با دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد ولی از اقدام دولت های غربی برای افزایش فشار بر این کشور حمایت نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت: "در حال حاضر، امیدوارم دو طرف اقدام های لازم را برای نشان دادن انعطاف در مساله هسته ای ایران اتخاذ کنند."

چین تنها عضو گروه ۱+۵ است که با تحریم بیشتر ایران مخالف است ولی هفته پیش قبول کرد با سایر اعضای این گروه درباره پیشنویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفتگو کند.

مدیران سیاسی وزارتخانه های امورخارجه این گروه قرار است چهارشنبه درباره این پیشنویس برای بار دوم گفتگو کنند. چین هفته گذاشته به طور کامل با آن مخالفت کرد و روسیه نیز خواستار کاهش شدت تدابیر پیشنهادی آمریکا شد.

------------------------------------------------------

جزئیات عملیات آزادسازی دیپلمات ایرانی ربوده شده در پاکستان

جرس: یکی از دیپلماتهای ایرانی که حدود یک سال و نیم پیش در پیشاور پاکستان ربوده شده و تا کنون از وی اطلاعی در دست نبود، طی عملیاتی که وزارت اطلاعات ایران آنرا "در داخل خاک پاکستان" و در عین حال"پیچیده و مهم" اعلام کرد، آزاد گردیده وبه ایران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز سه شنبه، دهم فروردین ۸۹، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیانیه ای منتشر و اعلام نمود که ماموران آن وزارتخانه موفق شده اند حشمت الله عطارزاده نیاکی، دیپلمات ربوده شده ایرانی را "در یک عملیات مهم و پیچیده اطلاعاتی" آزاد کرده و به کشور بازگردانند.

عطارزاده که بعنوان کارشناس بخش اقتصادی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی در پیشاورِ پاکستان مشغول به خدمت بود، بامداد ۲۳ آبان سال ۸۷، توسط افرادی مسلح و ناشناس مورد حمله واقع شد که پس از کشتن محافظِ شخصی، وی نیز ربوده شد که طی این یک سال و نیم، خبری از او در دست نبود.

بر اساس این خبر، سرویس اطلاعاتی پاکستان در روند آزاد شدن عطارزاده هیچ همکاری نداشته و این عملیات پیچیده توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در داخل خاک پاکستان انجام شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، امروز بطور ناگهانی در یک نشست خبری حاضر شد و بدون اعلام نام افراد یا گروه رباینده، پیرامون جزئیات این عملیات خاطرنشان کرد "گروه مسلحی که مورد حمایت آمریکا و موساد بوده و طی این مدت جمهوری اسلامی به هیچ یک از خواسته‌های آن برای آزاد کردن عطارزاده تن نداده بود، مسئول این ربایش بوده است."

وی با پیچیده خواندن عملیات برون مرزی وزارت اطلاعات در آزادسازی عطارزاده، گفت: این عملیات سیستم اطلاعاتی آمریکا و موساد را متحیر کرد.

وزیر اطلاعات همانند ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه تروریستی جندالله، این عملیات را نیز مختص ایران و بدون همکاری دستگاههای اطلاعاتی کشورهای دیگر اعلام کرد و افزود "سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای همکار با دستگاه‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نمی‌توانند اقدامی برای مقابله با موساد یا سیستم‌های جاسوسی مشابه آن انجام دهند...پس از ربوده شدن عطارزاده، از پاکستان درخواست کردیم برای آزادسازی این دیپلمات ایرانی اقدام کند، اما به دلیل اینکه چنین اتفاقی نیفتاد، وزارت اطلاعات به این سمت رفت که خودش عطارزاده را آزاد کند."

مصلحی همچنین تصریح کرد "در زمان مناسب جزئیات بیشتری از آن در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد."

سامانه خبری عصرایران نیز، به نقل از منابع خبری و بدون اشاره به ماهیت ربایندگان خاطرنشان کرد این عملیات با در اختیار داشتن چند حلقه فیلم از رفت و آمد ها و تردد های گروهک آدم ربا به انجام رسیده و عملیات آزاد سازی عطارزاده کاملا حساب شده و پیچیده بوده است؛ به نحوی که حدود هفت ماه گروهک آدم ربا مورد اشراف کامل اطلاعاتی قرار داشته و به صورت کامل وضعیت آنان تحت نظر بوده و در نهایت در فرصتی مناسب یک تیم ورزیده از وزارت اطلاعات موفق به آزادی عطار زاده شده اند.


این گزارش خاطرنشان کرده بود در عملیات آزادسازی عطارزاده کم ترین درگیری به وجود آمده به نحوی که تنها یکی دو نفر از عوامل آدم ربا زخمی شده اند و به هیچ یک از نیروهای مجری عملیات آسیب وارد نشده است.


منابع خبری دیگری از جمله شبکه جهانی بی بی سی افزوده بودند سفیر افغانستان در پاکستان نیز در اسارت این گروه آدمربا قرار دارد که هدف اصلیشان از ربایش عطارزاده نیز، اخاذی بوده اما با توجه به اینکه باج دادن به این گروه ها سبب تکرار آدم ربایی می شود، ایران از هرگونه پرداخت وجه به آنان خودداری کرده تا اینکه در نهایت عطارزاده با کمترین هزینه ممکن آزاد و به کشور بازگردد.

لازم به ذکر است از زمان انتشار این خبر، گمانه زنی در مورد دخالت و عاملیت طالبان (جهت تخریب روابط ایران و پاکستان)، دست داشتن فرقه گرایان متعصب مذهبی یا اخاذی گروه های تبهکار و همچنین نقش گروه تروریستی جندالله (به رهبری ریگی) در این عملیات ربایش و ترور، مطرح شده است.

گفتنی است آبان ماه سال گذشته و تقریبا یک سال پس از ربایشِ عطارزاده نیاکی، افراد مسلح ناشناسی، با تیراندازی به سوی اتومبیل ابولحسن جعفری، کارمند محلی سرکنسولگری ایران در همان شهر (پیشاور)، او را به قتل رساندند.

تا کنون پیرامون عملیات آزادسازی دیپلمات ایرانی در پاکستان، هیچیک از مقامات آن کشور اظهارنظری نکرده و رسانه های خبری آن کشور نظیر جیو، دنیا، سماء، اکسپرس همچنین پایگاههای اینترنتی روزنامه های انگلیسی و اردوزبان پاکستان از جمله دان، نیوز و جنگ خبر آزادی نیز، فقط از قول رسانه ها و مقامات ایران این خبر را مورد پوشش قرار داده اند .

---------------------------------------------------------------------

عفو بین الملل ایران را به برگزاری محاکمات غیر عادلانه و افزایش اعدامها متهم کرد

جرس: در گزارش سالانه عفو بین الملل ایران به برگزاری محاکمات غیر منصفانه و افزایش شمار اعدامها در خلال سال گذشته متهم شده است.

عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، در گزارش پیرامون موارد اجرای مجازات اعدام در کشورهای مختلف جهان در سال 2009 میلادی، بخشی را نیز به نحوه برگزاری محاکمات و صدور و اجرای احکام اعدام در ایران اختصاص داده است.

عفو بین الملل در مقدمه این گزارش، کشورهای ایران، چین و سودان را متهم می کند که همچنان اعدام را به عنوان یک ابزار سیاسی به کار گرفتند و در سال گذشته، همانند سالیان قبل، بیشترین احکام اعدام در جهان را به اجرا گذاشتند.

در این گزارش، تعداد اعدام های صورت گرفته در جمهوری اسلامی در خلال سال 2009 میلادی بیش از سیصد و هشتاد و هشت مورد اعلام شده که پس از چین، با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، ایران را در رده دوم جهانی قرار می دهد.

عفو بین الملل یادآور می شود که در حالیکه مقامات ایرانی ادعا می کنند که صدور و اجرا مجازات اعدام اقدامی مشروع و پذیرفتنی است، در مواردی به اجرای مخفیانه این احکام مبادرت کرده اند و دولت این کشور در مورد تعداد اعدام ها نیز آمار رسمی منتشر نمی کند و به همین دلیل، احتمال زیاد می رود که آمار اعدام ها بیش از رقمی باشد که در این گزارش ذکر شده است.

عفو بین الملل می افزاید که در یک دوره هشت هفته ای، بین اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در 2 ژوئن، تا زمان اجرای مراسم ادای سوگند او در 5 اوت سال گذشته، این سازمان اجرای یکصد و دوازده مورد اجرای حکم اعدام را ثبت کرد در حالیکه در خلال پنج ماه و نیم پیش از این تاریخ نیز، شمار اعدام ها به دست کم یکصد و نود و شش مورد می رسید.

دست کم در چهارده مورد، احکام محکومان به اعدام در ملاء عام به اجرا در آمد.

به گزارش بی بی سی این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید می کند که در بیشتر موارد، احکام اعدام در پی محاکماتی صادر شد که از نظر قوانین بین المللی و معیارهای ناظر بر صدور اینگونه احکام، باید آنها را مخدوش و غیرمنصفانه معرفی کرد.

براساس این گزارش، در میان اعدام شدگان ایرانی در سال گذشته، پنج محکوم نوجوان نیز دیده می شدند، یعنی کسانی که هنگام ارتکاب جرم مورد اتهام کمتر از هجده سال سن داشتند.

اعدام نوجوانان آشکارا با قوانین و معاهدات بین المللی تعارض دارد و در سال های اخیر به ندرت در جهان دیده شده و کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل - که ایران نیز از جمله امضاکنندگان آن است - مجازات اعدام برای کودکان را ممنوع اعلام کرده است.

اعدام به عنوان حربه سیاسی

در این زمینه، عفو بین الملل به صدور و اجرای حکم اعدام دلارا دارابی اشاره می کند که با وجود دستور رئیس قوه قضائیه برای توقف احرای حکم، به اجرا گذاشته شد.


گزارش عفو بین الملل به خصوص تاکید دارد که مقامات جمهوری اسلامی همچنان از مجازات اعدام به عنوان حربه ای علیه زندانیان سیاسی استفاده کرده اند و از جمله، در ماه مه سال گذشته، تنها ساعاتی پس از وقوع انفجار در مسجدی در سیستان و بلوچستان، در زاهدان سه نفر را به اتهام عضویت در گروه جندالله، که مسئولیت این انفجار را پذیرفته بود، به دار آویختند.

در حالیکه این سه نفر هنگام وقوع انفجار در زندان بودند، مقامات امنیتی ایران مدعی شدند که "اعتراف" کردند مواد منفجره برای استفاده در ساخت بمب را از خارج به ایران آورده و در بمب گذاری و آدم ربایی دست داشته اند.

عفو بین الملل به اعدام چند شهروند کرد ایرانی از جمله احسان (اسماعیل فتاحیان)، به اتهام "محاربه با خدا" هم اشاره کرده و می نویسد که وی در دادگاه بدوی به ده سال حبس و تبعید داخلی محکوم شده بود اما دادگاه تجدید نظر این احکام را به اعدام افزایش داد.

این شهروند کرد ایرانی در نامه ای از زندان پیش بینی کرده بود که به دلیل خودداری از شرکت در "اعترافات تلویزیونی" با خطر اعدام مواجه است.

گفته می شود که در زمان تدوین گزارش عفو بین الملل برای دست کم بیست و یک نفر دیگر از شهروندان کرد ایران، از جمله دو زن، احکام اعدام صادر شده و این افراد رسما در انتظار اجرای حکم هستند.

عفو بین الملل همچنین صدور و اجرای احکام اعدام برای تخلفات جنسی در ایران را یادآور می شود و به پرونده رحیم محمدی، محکوم به اعدام به اتهام لواط، و همسرش کبری بابایی، محکوم به سنگسار به اتهام زنا، اشاره دارد که هر دو به اتهام "زنای محصنه" محاکمه و به مرگ محکوم شده اند.

عفو بین الملل می افزاید که در مورد زنای محصنه، نحوه اجرای مجازات اعدام بستگی به تصمیم قاضی دارد و با وجود اینکه در سال 2002، یک بخشنامه قضایی دستور تعلیق مجازات سنگسار را صادر کرد، اما پس از آن نیز همچنان مواردی از سنگسار محکومان گزارش شده و در ژانویه سال 2009، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که این بخشنامه فاقد وزن قضایی است و قضات می توانند آن را نادیده بگیرند.

در اجرای اینگونه مجازات، در ماه مارس سال 2009، ولی آزاد در زندان لاکان رشت در شمال ایران به شکلی مخفیانه سنگسار شد.

تحولات جهانی

در مقدمه گزارش سالانه عفو بین الملل آمده است که در سال 2009، جامعه جهانی شاهد پیشرفتی چشمگیر به سوی خاتمه دادن به "ارتکاب قتل قضایی توسط دولتها" بود و برای نخستین بار از زمان گردآوری آمار مجازات اعدام توسط عقو بین الملل، هیچ مورد اعدام در اروپا گزارش نشد.

در این سال، بروندی و توگو، در آفریقا، به کشورهایی پیوستند که مجازات مرگ را ملغی کرده اندو به این ترتیب، تا مجازات اعدام از قوانین کیفری نود و پنج کشور جهان به طور کامل خارج شده در حالیکه بسیاری دیگر از کشورها، به طور رسمی یا غیر رسمی اما بدون تغییر در قوانین، صدور و اجرای این نوع مجازات را متوقف کرده اند.

در میان کشورهای آفریقای سیاه، تنها دو کشور بوتسوانا و سودان همچنان مجازات اعدام را در قوانین خود حفظ کرده اند و در قاره آمریکا نیز، به جز ایالات متحده، حکم اعدام درهیچ کشور دیگری به اجرا در نیامد و در آسیا، افغانستان، اندونزی، مغولستان و پاکستان سالی را بدون مجازات اعدام سپری کردند.

عفو بین الملل، کاهش موارد اعدام در این کشورها را تحت تاثیر تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در سال های 2007 و 2008 می داند که خواستار توقف صدور و اجرای احکام اعدام به عنوان گامی به سوی الغای نهایی اینگونه مجازات در قوانین تمامی کشورها شده بود.

در این گزارش، از آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان مناطقی با بیشترین موارد صدور و یا اجرای احکام اعدام در سال گذشته یاد شده و به خصوص از دو کشور ایران و عربستان سعودی به عنوان تنها کشورهایی نام برده شده است که در تخطی آشکار از قوانین و ضوابط حقوقی بین المللی، به اعدام نوجوانان زیر هجده سال نیز مبادرت کرده اند.

در سال گذشته، براساس ارقام رسمی دولت ها، هفتصد و چهارده نفر در هجده کشور جهان اعدام شدند که این آمار شامل موارد اعدام در چین نمی شود.

به دلیل پنهانکاری دولت چین، آمار دقیقی از شمار اعدام ها در آن کشور دردست نیست هرچند احتمال می رود این ارقام به چند هزار نفر رسیده باشد.

عفو بین الملل در این گزارش رویکرد معمول دولت های چین، بلاروس، ایران، مغولستان، کره شمالی و ویت نام در پنهانکاری در زمینه صدور و یا اجرای مجازات اعدام را به باد انتقاد گرفته و نوشته است که اگر، همانطور که این دولت ها ادعا می کنند، اعدام اقدامی مشروع از سوی تلقی می شود، دلیلی وجود ندارد که صدور و اجرای احکام اعدام در خفا و به دور از نگان مردم این کشورها و جامعه جهانی صورت گیرد.

در مورد خاورمیانه و شمال آفریقا، گزارش عفو بین الملل حاکی از آن است که در طول سال گذشته میلادی، محاکم و مراجع قضایی پانزده کشور در این منطقه دست کم هشتصد و شصت و سه مورد احکام اعدام صادر کردند که از آن میان، در مصر دست کم پنج حکم، در ایران تعدادی نامعلوم، در عراق دست کم یکصد و بیست حکم، در لیبی دست کم چهار حکم، در عربستان سعودی دست کم شصت و نه حکم، در سوریه دست کم هشت حکم و در یمن دست کم سی حکم اعدام صادر و تعدادی از آنها به اجرا گذاشته شد.

در مورد نحوه اجرای احکام اعدام، گزارش عفو بین الملل به اعدام با طناب دار، تیرباران، گردن زدن، سنگسار، صندلی الکتریکی و تزریق مواد کشنده اشاره می کند.

به گفته این سازمان، ارقام مربوط به شمار اعدام ها در کشورهای مختلف براساس آمار ارائه شده توسط دولت ها (در مواردی که چنین آماری انتشار می یابد)، آمار گردآوری شده توسط سازمان های بین المللی، مدافعان حقوق بشر، رسانه های همگانی و پژوهشگران تهیه شده است.

-------------------------------------------------------------------

سه ماه حبس تعزیری برای حسن ارک و ابراهیم دشتی از فعالین سیاسی تبریز

جرس: شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز دو تن از فعالان سیاسی این شهر به اسامی حسن ابولولو(ارک) و ابراهیم دشتی را به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرد.

این افراد ٣۰ شهريور ٨٨ بازداشت و پس از تحمل ۳۹ روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات و زندان تبریز به قید وثیقه های ۲۰ و ۳۰ میلیونی از زندان تبریز آزاد شده بودند.

دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی ارک و دشتی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم و از اتهام عضویت در گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور تبرئه نموده است. استنادات قاضی بیات برای طرح این اتهامات مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی عنوان شده است.

دادگاه این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و متهمان اجازه ملاقات با خانواده و وکیل در مرحله تحقیقات را نداشته اند. نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت این متهمان را بر عهده دارد.

ارک و دشتی پیش از این نیز در جریان اعتراضات مردمی به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران در سال ۸۵ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

-------------------------------------------------------------

حق انتخاب در زندان گوهردشت؛ انفرادی یاهم بندی با جانیان

جرس:زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در معرض انتخاب ، قرار گرفتن در کنار قاتلان حرفه ای که هدف حذف فیزیکی او است و یا باقی ماندن در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی و ادامه شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی است.


بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز دوشنبه 9 فروردین ماه زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در معرض 2 انتخاب قرار داده شد.انتخاب اول خروج از سلولهای انفرادی و رفتن به سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت و قرار گرفتن در سلول باند مافیایی که توسط مسئولین زندان برپا شده و حمایت می شود و در سرکوب زندانیان ،جاسوسی ، توضیع مواد مخدر و ارتکاب قتل در زندان شهرت دارند قرار گیرد که عملا از این طریق قصد دارند او را توسط این باند مافیایی که عامل مسئولین زندان هستند حذف فیزیکی نمایند.انتخاب دوم ماندن در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی است و ادامه یافتن شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی است. زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی از پذیرفتن خواست کرمانی،فرجی و آخریان که هدف آنها حذف فیزیکی او است خوداری کرد و به آنها گفت : من باید در کنار سایر زندانیان سیاسی قرار گیرم و هر دو پیشنهاد شما غیر انسانی و غیر قانونی و غیر قابل قبول است.


کرمانی رئیس حفاظت و حسن آخریان رئیس بند 1 مدت بازداشت او را در سلولهای انفرادی معروف به سگدونی تمدید کردند. این در حالی است که پیش از این به او گفته شده بود که به مدت 20 روز در سلولهای انفرادی باقی خواهد ماند که این مدت عملا روز یکشنبه به پایان رسید.


پیش از این کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات و حسن آخریان رئیس بند 1، زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی را تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داده بودند، که او می بایست تمامی اخباری که از شرایط قرون وسطائی زندان گوهردشت کرج منتشر می گردد را تکذیب و غیر واقعی اعلام نماید.

حسن آخریان بخصوص روی این موضوع تاکید داشت که زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی آزاد سازی بند 1 در روز 21 بهمن را تکذیب کند و همچنین تکذیب خبر گوشمالی دادن و عریان کردن و فرار مفتضحانه حسن آخریان از بند 1 زندان گوهردشت توسط زندانیان را تکذیب کند. در غیر اینصورت در آنجا (سگدونی)آن قدر باقی خواهد ماند تا از بین برود.

زندان سیاسی بهروز جاوید طهرانی خطاب به آنها گفت: در مرام زندانی سیاسی دروغگویی جایگاهی ندارد و ما به خاطر حق و حقیقت گویی اینجا هستیم و نمی توانیم واقعیت که روی داده را تکذیب کنیم و الا تفاوت ما و شما در چه چیزی است.

شخصیت فداکار و روحیه نوعدوستی و احترام به دیگران وتوجه خاص به مسائل و مشکلات زندانیان و سایر خصوصیات انسانی والای این زندانی سیاسی تاثیرات بسزائی در میان زندانیان عادی ایجاد کرده است بطوریکه اکثر آنها حامی او و پیگیر مستمر وضعیت این زندانی سیاسی هستند.
تهدیدات علنی و تمامی دلایل و شواهد حاکی از آن است که سر بازجوی وزارت اطلاعات سعید شیخان بازجو ومسئول پروندسازی علیه آقای جاوید طهرانی در پشت پرده حذف فیزیکی این زندانی سیاسی است. کسانی که مامور به اجرا در آوردن این طرح پلید و غیر انسانی هستند عبارتند از؛ علی حاج کاظم رئیس زندان،علی محمدی معاون زندان،کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و حسن آخریان رئیس بند 1 که نسبت به زندانیان سیاسی کینه ضد انسانی دارد.

حسن آخریان سال گذشته با ضرب وشتم آقای جاوید طهرانی را به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی انتقال داد و بیش از 7 ماه تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت و علیرغم گذشت 1 سال همچنان در بند 1 نگهداری می شود. تا به حال هیچ زندانی سیاسی برای مدتی طولانی در این بند اسیر نبود. حسن آخریان از سازمان دهندگان حملات خونین علیه زندانیان سیاسی بند 2 بود واین فرد از جمله کسانی که باعث قتل زنده یاد امیر حسین حشمت ساران است.حسن آخریان هنگام قتل زنده یاد ساران رئیس بند 2 زندا گوهردشت کرج بود.اوبه خاطر اخاذی از زندانیان بند 6 مدتی به زندان قزل حصار انتقال یافت ولی رفتارهای و حشیانه او باعث شد که او را مجددا به بند 1 زندان گوهردشت منتقل کنند.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به خطر جدی که متوجه جان بهروز جاوید طهرانی است هشدار میدهدو تمامی شواهد حاکی از قصد جدی بازجویان وزارت اطلاعات و حسن آخریان مبنی حذف فیزیکی این زندانی سیاسی است. لذا از کمیسر عالی جقوق بشر ملل متحد و سایر مراجع و سازمانهای بین المللی خواستار اقدامات عاجل برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

ادعای تازه رژیم: سربازان گمنام امام زمان دیپلمات را آزاد کردند

واحد مرکزی خبر به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات: سربازان گمنام امام زمان (عج) در یک عملیات مهم و پیچیده اطلاعاتی "حشمت الله عطارزاده" دیپلمات ایرانی را آزاد کردند و به کشور بازگرداندند. گروههای مسلح در پیشاور پاکستان این دیپلمات ایرانی را بیست و سوم آبان 87 در شهر پیشاور پاکستان ربوده بودند.

گزارش رادیو فرانسه: مقامات جمهوری اسلامی می گویند یک دپلمات ربوده شده این کشور در پاکستان را آزاد کرده و به ایران بازگردانده اند.

خبرگزاری رسمی ایرنا گزارش داد که ماموران وزارت اطلاعات ایران، در جریان یک "عملیات پیچیده" از چنگ ربایندگان آزاد کرده و او را به کشور برگردانده اند.

با آنکه توضیحاتی در مورد جزئیات این عملیات ماموران اطلاعاتی ایران داده نشده است اما منابع رسمی خبری ایران گفته اند ماموران ایرانی برای اجرای عملیات آزادی دیپلمات ربوده شده، وارد مرز های پاکستان شده اند.

. حشمت الله عطارزاده، کارشناس بخش اقتصادی سر کنسولگری ایران در پیشاور، در 13 نوامبر سال 2008 هنگام به محل کار خود در سر کنسولگری ایران در شهر پیشاور، در حالیکه سوار ماشین بود توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شد. پلیس پاکستان گفتند در این حادثه، ربایندگان محافظ این دپلمات را بقتل رساندند.

ایران عاملان ربودن حشمت الله عطار زاده را به "اقدام تروریستی" متهم کرده و پاکستان را مسئول امنیت وی دانسته بود.

آزادی این دیپلمات ایرانی مدتی پس از آن صورت می گیرد که ماموران ایرانی، در ماه فوریه گذشته، عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله را دستگیر کردند.


----------------------------------------------------

کلینتون منتظر پیشنهادات چین در مورد رژیم تهران است

رادیو فرانسه: در حالیکه کشور های عضو گروه 8 می گویند خواهان موضعگیری قاطع جامعه جهانی در برابر ایران هستند، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفته است انتظار دارد چین پیشنهاداتی را در مورد پرونده اتمی ایران ارائه کند.

کشورهای عضو گروه 8، روز دوشنبه در کانادا، خواستار آن شدند که جامعه جهانی برای نشان دادن قاطعیت خود در برابر فعالیتهای اتمی ایران، باید "تدابیر جدی و مناسب" را اتخاذ کند.

یک پیشنویس اعلامیه نشست دو روزه کشور های عضو گروه 8 در کانادا، که امروز سه شنبه پایان می یابد، حاکی از آن است که هشت کشور صنعتی جهان همچنان آماده هستند تا با ایران در مورد پرونده اتمی این کشور گفتگو کنند.

در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی کانادایی گفت انتظار دارد در هفته های آینده، چین پیشنهاداتی را در مورد تحریمهای احتمالی کشور های قدرتمند جهان علیه ایران، به این کشور ها ارائه کند.

چین برخلاف سایر اعضای گروه 6 ( آلمان، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می کنند، تا هنوز در مورد اتخاذ تحریمهای جدید علیه ایران تردید نشان داده است.

وزیر خارجه آمریکا تشریح کرد که باید تلاش برای دستیابی به "نوعی توافق" با چین ادامه یابد و این روند همچنان ادامه دارد.

هیلاری کلینتون هفته گذشته گفته بود انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل متحد "بزودی" به پیشرفتهایی در مورد اتخاذ تحریمهای جدید علیه ایران دست یابد.

با این حال جیمز شتینبرگ، معاون وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت فکر می کند چین این مساله را که برنامه اتمی ایران میتواند خطراتی بدنبال داشته باشد، پذیرفته است. بگفته او چین همچنین قبول دارد که ایران برای استفاده از فرصت گفتگو با کشور های عضو گروه 6 تمایل چندانی ندارد.


--------------------------------------------

قطع همکاری بانک های کویتی با رژیم تهران

سایت عصر ایران: به نوشته روزنامه کویتی القبس، بانک مرکزی کویت از بانک های این کشور خواسته تا در باره رد تعامل با بانک های ایرانی توضیح بدهند.

بانک مرکزی کویت با ارسال نامه ای به "اتحادیه بانک های کویت" خواستار دریافت توضیحات کاملی درباره دلایل احتمالی رد تعامل بانک های کویتی با بانک های ایرانی شده است.

براساس این نامه، برخی از بانک های کویتی ، افتتاح حساب و داد و ستد با بانک های ایرانی را رد کرده بودند.

گفتنی است پس از رد تعامل بانک های کویتی، بانک های ایرانی به دستگاه های رسمی کویت در این باره شکایت برده و اعلام کردند دلایل شفافی برای این عدم تعامل وجود ندارد. همین عامل باعث شد تا بانک مرکزی کویت اقدام به بازخواست بانک های کویتی کند.

برخی از بانک های کویتی نیز اعلام کرده بودند در سال 2008 از طرف دستگاه رسمی و نظارتی کویت به آنها ابلاغ شده بود که با احتیاط و هشدار با بانک های خارجی ارتباط داشته باشند.

روزنامه القبس می نویسد: همچنان برخی در کویت از احتمال تشدید مجازات ها علیه ایران در رابطه با مسئله هسته ای تهران نگران هستند.

آمریکا در راس گروه 5+1 هم اکنون به شدت در حال تهیه پیش نویس افزایش مجازات ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که احتمالا برخی از مجازات ها شامل ارتباطات بانکی نیز خواهد شد.

----------------------------------------------------

بازداشت و حبس شماری از افغانها در حوادث پس از انتخابات

سایت کلمه: بیش از ۱۲ مهاجرافغانی که در حوادث پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده اند ، همچنان در زندان اوین بسر می برند . اغلب این افراد در کنار خیابان نظاره گر تظاهرات مسالمت آمیز مردم بوده اند و فعالیت دیگری در حرکت های اعتراضی مردم ایران نداشته اند.

به گزارش کلمه در ۱۰ ماه گذشته این افغان های مهاجر که در کارگاه های ساختمانی در شهر تهران کار می کردند ، یکی از گروههایی هستند که آسیب فراوان دید ه اند و کمتر کسی هم یادی از آنها می کند .

هم اکنون این گروه فاقد هر نوع حمایت توسط دولت خودشان هستند . اتهام آنها اقدام علیه امنیت ملی ایران عنوان شده و برای تعدادی از آنها هم در دادگاه های انقلاب ایران حکم های سنگینی صادر شده است .

بسیاری از این افراد حتی قادر نیستند بخوانند و بنویسند . با این همه در بازجویی های متعددی که توسط بازجویان وزارت اطلاعات ایران از آنها انجام شده باید به این پرسش پاسخ بدهند که کدام یک از نامزدهای معترض انتخابات به آنها پول داده که در حوادث انتخابات ایران شرکت کنند .

سفارت افغانستان در تهران در تمام ماههای گذشته کمترین کمکی به آنها نکرده است. مهاجران افغان که در تظاهرات های اعتراضی مردم بازداشت شده اند ،در بازجویی هایی خود بارها گفته ا ند آنها تنها تاوان یک لحظه کنجکاوی خود کنجکاوی و تماشا ی تظاهرات مردم را از حاشیه خیابان می پردازند .آنها فقط می خواستند بدانند در خیابان های تهران چه خبر است و این همه سروصدا برای چیست و به خاطر این کنجکاوی نزدیک به ده ماه است که در زندان اند.

-------------------------------------

وضع هوا در روز سیزده بدر

سازمان هواشناسی كشور درباره وضعیت جوی تهران در روز 13 فروردین كه روز طبیعت نامگذاری شده است و عموم مردم نیز در این روز خارج از منزل و محیط كارشان هستند، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها آسمان تهران روز 13 فروردین صاف خواهد بود.

وی افزود: برای سایر نقاط كشور نیز با توجه به ورود سامانه بارشی جدیدی از روز سه‌شنبه به شمال غرب كشور باید به روز 13 فروردین نزدیك‌تر شد تا بتوان پیش‌بینی دقیق‌تری داشت.

این كارشناس سازمان هواشناسی كشور در مصاحبه با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به بررسی آخرین داده‌های هواشناسی نیز از نفوذ سانه بارشی جدیدی از فردا از سمت شمال غرب كشور خبر داد.

وی گفت: این سامانه سبب بروز رگبار، باران، وزش باد و رعد و برق در شمال غرب كشور، مناطقی از غرب و به تدریج ارتفاعات البرز مركزی، بوشهر، سواحل جنوبی دریای خزر و از روز چهارشنبه در شمال شرق كشور خواهد شد.

رضازاده افزود: در سایر نقاط كشور نیز تا اواخر هفته پدیده غالب جوی، وزش باد بوده و از روز چهارشنبه برای جنوب غرب و قسمت‌هایی از غرب كشور نیز غبار محلی پیش‌بینی می‌شود و فردا نیز برای ارتفاعات البرز بارش‌های پراكنده دور از انتظار نخواهد بود.

-----------------------------------------------------

تحولات منطقه ای در جهت خلاف منافع رژيم تهران است

سفير انگلستان در آمريكا در مقاله‌ ای مندرج در سايت وزارتخارجه انگلستان نوشت: شكست رژيم تهران در دادن پاسخ مثبت به مذاكرات هسته ای و روشن شدن حقايق در سپتامبر گذشته از يک تاسیسات مخفى ديگر غنى ‌سازى اورانیوم در قم، نظر بسيارى از كسانى كه به برنامه هسته ای رژیم تهران مظنون هستند را تقويت كرد و آنها را بيش از پيش به پيگيرى تحريمها ترغيب نمود. علاوه بر اين، كشورهاى عربى به‌ طور خاص از دخالتهاى رژيم تهران منزجر شده ‌اند و مايلند با متحدان غربى كار كنند تا این رژیم را به عقب برانند. پيشرفت در عراق، از جمله نقش ضعيفى كه گروههاى وابسته به رژيم تهران در انتخابات عراق ارائه دادند، بر اين واقعيت تأكيد دارد كه تحولات منطقه‌ ای در جهت تمايلات رژيم تهران نيستند. در نتيجه سالها سوء مديريت و تحريمها، فشارهاى اقتصادى نيز در ایران در حال افزايش هستند. آمار و ارقام قابل ‌توجه است. تورم نزديک به 20 درصد شده است. توليد نفت ايران و صادرات آن هر دو در سال گذشته تا 10 درصد كاهش داشته ‌اند و بانكهاى ایران با مواجهه با كاهش عظيمى در انتقالات ارز خارجى، اين فشار را حس كرده‌ اند.

-------------------------------------------------

افزایش فشار بر زندانی سیاسی بهروز جاوید تهرانی

بهروز جاوید طهرانی در معرض انتخاب در کنار قاتلان حرفه ای و یا در سلول انفرادی(سگدونی)
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در معرض انتخاب ، قرار گرفتن در کنار قاتلان حرفه ای که هدف حذف فیزیکی او است و یا باقی ماندن در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی و ادامه شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی است.
روز دوشنبه 9 فروردین ماه زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در معرض 2 انتخاب قرار داده شد.انتخاب اول خروج از سلولهای انفرادی و رفتن به سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت و قرار گرفتن در سلول باند مافیایی که توسط مسئولین زندان برپا شده و حمایت می شود و در سرکوب زندانیان ،جاسوسی ، توضیع مواد مخدر و ارتکاب قتل در زندان شهرت دارند قرار گیرد که عملا از این طریق قصد دارند او را توسط این باند مافیایی که عامل مسئولین زندان هستند حذف فیزیکی نمایند.انتخاب دوم ماندن در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی است و ادامه یافتن شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی است. زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی از پذیرفتن خواست کرمانی،فرجی و آخریان که هدف آنها حذف فیزیکی او است خوداری کرد و به آنها گفت : من باید در کنار سایر زندانیان سیاسی قرار گیرم و هر دو پیشنهاد شما غیر انسانی و غیر قانونی و غیر قابل قبول است.
کرمانی رئیس حفاظت و حسن آخریان رئیس بند 1 مدت بازداشت او را در سلولهای انفرادی معروف به سگدونی تمدید کردند. این در حالی است که پیش از این به او گفته شده بود که به مدت 20 روز در سلولهای انفرادی باقی خواهد ماند که این مدت عملا روز یکشنبه به پایان رسید.
پیش از این کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات و حسن آخریان رئیس بند 1، زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی را تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داده بودند، که او می بایست تمامی اخباری که از شرایط قرون وسطائی زندان گوهردشت کرج منتشر می گردد را تکذیب و غیر واقعی اعلام نماید. حسن آخریان بخصوص روی این موضوع تاکید داشت که زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی آزاد سازی بند 1 در روز 21 بهمن را تکذیب کند و همچنین تکذیب خبر گوشمالی دادن و عریان کردن و فرار مفتضحانه حسن آخریان از بند 1 زندان گوهردشت توسط زندانیان را تکذیب کند. در غیر اینصورت در آنجا (سگدونی)آن قدر باقی خواهد ماند تا از بین برود.
زندان سیاسی بهروز جاوید طهرانی خطاب به آنها گفت: در مرام زندانی سیاسی دروغگویی جایگاهی ندارد و ما به خاطر حق و حقیقت گویی اینجا هستیم و نمی توانیم واقعیت که روی داده را تکذیب کنیم و الا تفاوت ما و شما در چه چیزی است.
شخصیت فداکار و روحیه نوعدوستی و احترام به دیگران وتوجه خاص به مسائل و مشکلات زندانیان و سایر خصوصیات انسانی والای این زندانی سیاسی تاثیرات بسزائی در میان زندانیان عادی ایجاد کرده است بطوریکه اکثر آنها حامی او و پیگیر مستمر وضعیت این زندانی سیاسی هستند.
تهدیدات علنی و تمامی دلایل و شواهد حاکی از آن است که سر بازجوی وزارت اطلاعات سعید شیخان بازجو ومسئول پروندسازی علیه آقای جاوید طهرانی در پشت پرده حذف فیزیکی این زندانی سیاسی است. کسانی که مامور به اجرا در آوردن این طرح پلید و غیر انسانی هستند عبارتند از؛ علی حاج کاظم رئیس زندان،علی محمدی معاون زندان،کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و حسن آخریان رئیس بند 1 که نسبت به زندانیان سیاسی کینه ضد انسانی دارد. حسن آخریان سال گذشته با ضرب وشتم آقای جاوید طهرانی را به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی انتقال داد و بیش از 7 ماه تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت و علیرغم گذشت 1 سال همچنان در بند 1 نگهداری می شود. تا به حال هیچ زندانی سیاسی برای مدتی طولانی در این بند اسیر نبود. حسن آخریان از سازمان دهندگان حملات خونین علیه زندانیان سیاسی بند 2 بود واین فرد از جمله کسانی که باعث قتل زنده یاد امیر حسین حشمت ساران است.حسن آخریان هنگام قتل زنده یاد ساران رئیس بند 2 زندا گوهردشت کرج بود.اوبه خاطر اخاذی از زندانیان بند 6 مدتی به زندان قزل حصار انتقال یافت ولی رفتارهای و حشیانه او باعث شد که او را مجددا به بند 1 زندان گوهردشت منتقل کنند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به خطر جدی که متوجه جان بهروز جاوید طهرانی است هشدار میدهدو تمامی شواهد حاکی از قصد جدی بازجویان وزارت اطلاعات و حسن آخریان مبنی حذف فیزیکی این زندانی سیاسی است. لذا از کمیسر عالی جقوق بشر ملل متحد و سایر مراجع و سازمانهای بین المللی خواستار اقدامات عاجل برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

10 فروردین 1389 برابر با 30 مارس 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
دیدبان حقوق بشر

-----------------------------------------------------

6 سال زندان برای یکی از بهائیان بازداشت شده عاشورا

خبرگزاری هرانا - پیام فنائیان، از بهائیان دستگیر شده پس از اعتراضات مردمی در روز 6 دی ماه(عاشورا) از سوی دادگاه انقلاب تهران به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای پیام فنائیان یکی از قربانیان سناریوسازی امنیتی علیه جامعه بهائی است که در تاریخ 13 دی ماه سال گذشته به همراه 10 نفر دیگر در تهران بازداشت شده است.

--------------------------------------------------------------

بازداشت یک استاد دانشگاه در مراسم تشییع همسر آیت الله منتظری

سایت جرس: استاد 51 ساله دانشگاه، رحمت الله باستانی، پس از مراسم تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری در روز یکشنبه هشتم فروردین ماه در قم دستگر شد. وی همان روز پس از 5 ساعت بازجویی آزاد ولی مجددا در روز دوشنبه نهم فروردین ماه بعد از احضار تلفنی توسط اداره اطلاعات قم بازداشت شده است. رحمت الله باستانی ساکن قم و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس الهیات از دانشگاه تهران می باشد و بیش از 20 سال است که در دانشگاه سیستان و بلوچستان به تدریس علوم قرآنی مشغول است. بیش از 30 نفر در تشییع پیکر بانو ربانی دستگیر شدند که تا کنون هنوز بیش از 10 تن از بازداشتی ها آزاد نشده اند.

----------------------------------------------------

اياد علاوى رژيم تهران را به دخالت در امور عراق متهم کرد

دكتر اياد علاوى رئيس ليست العراقيه رژيم تهران را به دليل دخالت در امور داخلى اين كشور و موضوع انتخابات به شدت مورد حمله قرار داد.
به گزارش تلويزيون الشرقيه وى در سخنان خود در جمع كسانى كه به خاطر پيروزى ليست العراقيه به ديدار او رفته بودند گفت امروز رژيم تهران در تمامى جزئيات حيات در عراق دخالت مى كند و مىخواهد هر كس و هر وضعيت و هر ساختارى كه مى خواهد را بر عراق تحميل نمايد.
دكتر اياد علاوى افزود، عراقى عراقى است و اجداد ما در برابر انگليس، بزرگترين امپراتورى جهان با سلاحهايى ساده ايستادند وبه همين دليل امپراتورى انگليس در خاک عراق فروپاشيد و از آن عقبنشينى كرد و لذا نه ايران و نه غير ايران نمى توانند بر عراق حكم برانند و يا اينكه آنچه مى خواهند را بر ما تحميل كنند.
رئيس ليست العراقيه ابراز تأسف كرد كه الان سفر به ايران براى سياستمداران فعلى مهمتر از رفتن به سمت يک كشور برادر عربى شده است.
علاوى گفت بهترين مثال براى اثبات اين حرف اجلاس اخير سران عرب بود كه عراق را در اين اجلاس وزير خارجه آن نمايندگى مى كرد و بايد سئوال كرد كه آيا اين كشور رئيس جمهور و دو معاون و نخست وزير ندارد؟

-----------------------------------------------------------

فيفا با حضور با حجاب دختران ايران در المپيک سنگاپور مخالفت كرد

ایسنا: فدراسيون جهاني فوتبال دوشنبه با ارسال نامه‌اي به فدراسيون فوتبال ايران اعلام كرد كه تيم زير 15 سال ايران اجازه حضور در بازي‌هاي المپيك نوجوانان سنگاپور را با پوشش اسلامي نخواهد داشت.

فريده شجاعي نايب رييس بانوان فدراسيون فوتبال با تاييد اين خبر گفت: نمايندگان فيفا پيش از اين با حضور با حجاب ايران در المپيك نوجوانان موافقت كرده بودند اما دوشنبه طي نامه‌اي با شركت دختران ايران با پوشش اسلامي مخالفت كردند.

پيش از اين قرار بود تيم ملي فوتبال دختران نوجوان ايران به عنوان تنها نماينده‌ي آسيا در مسابقات فوتبال بازي‌هاي المپيك نوجوانان 2010 سنگاپور حضور پيدا كند.

علي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال سال گذشته اعلام كرده بود كه فيفا سهميه حضور يك تيم از آسيا در اين بازي‌ها را به ايران داده است.

----------------------------------------------

اتحاديه اروپا پروازهاى ايران اير را ممنوع كرد

اتحاديه اروپا براى پروازهاى خطوط هوايى ايران اير به دليل ايمن نبودن ممنوعيت اعلام كرد.
كميسيون اروپائى حمل و نقل طى بيانيه اى گفت به دليل حوادث جدى در سال گذشته در رابطه با هواپيماهاى ايران اير كميته ايمنى هوائى به اتفاق آرا به اين نتيجه رسيد كه پروازهاى ايران اير به اتحاديه اروپا بايد محدود گردد.

----------------------------------------------

قائم‌مقام جبهه مشارکت در مازندران بازداشت شد

سایت ندای سبز آزادی: سید احمد میری، قائم‌مقام رئیس جبهه مشارکت استان مازندان، ظهر یکشنبه ۸ فروردین بازداشت شد.

آقای میری استاد دانشگاه مازندران، جانباز دوره جنگ و فرماندار سابق بابلسر و رامسر در دولت اصلاحات است.

آقای میری در تعطیلات نوروزی و با یک تماس تلفنی به اداره اطلاعات بابل احضار شد که ظهر امروز بعد از مراجعه به این اداره، بازداشت و به اداره اطلاعات ساری منتقل شد.

پیش از این علی اکبر سروش، استاد دیگر دانشگاه مازندران و عضو جبهه مشارکت این استان، روز ۲۲ اسفند بازداشت شده بود که همچنان در بازداشت است.

------------------------------------------------------

چین روابط خود با واشنگتن را فدای رابطه با تهران نمی‌کند

رادیو آلمان: کارشناسان اظهارنظرهای جدید مقام‌های پکن پیرامون تحریم‌های تهران را یک موفقیت می‌دانند. به اعتقاد آنان چین می‌تواند زمان اجرای تحریم‌ها را به تأخیر بیاندازد، اما روابط پکن-‌واشنگتن مهم‌تر از روابط پکن-تهران هستند.

حتی اگر فرایند تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی بسیار طولانی هم شده باشد، به‌نظر می‌رسد که چین جایگاه خود را در این میان یافته باشد. این‌که پکن سرانجام پس از ماه‌ها تأخیر، هفته‌ی گذشته پیرامون گفت‌وگوهای مقدماتی در باره‌ی تحریم‌های جدید علیه تهران اعلام آمادگی کرد را اهل سیاست یک "گشایش" می‌دانند؛ هر چند که تلاش‌های قدرت‌های غربی برای همراه‌ساختن روسیه و چین، هنوز کاملا به بار ننشسته‌اند.

به اعتقاد مارک فیتزپاتریک، از مؤسسه بین‌المللی نظریه‌پردازی استراتژیک، «به نظر می‌رسد که تنها گذشت زمان لازم است». به نظر وی، همین که علامتی از همراهی چین دیده می‌شود، نشانی از موفقیت است، «با وجود این‌که هیچ کس نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند که این فرایند چه میزان به طول می‌انجامد». به اعتقاد فیتزپاتریک، قرارداد تسلیحاتی اخیر میان آمریکا و روسیه، گواه گرم‌تر شدن روابط مسکو-واشنگتن است؛ عاملی که می‌تواند همراهی روسیه با آمریکا را تسهیل کند. چین هم اگر بخواهد هم‌چنان مانع تشدید تحریم‌های غرب علیه تهران باشد، حداکثر می‌تواند تلاش کند تا اندکی از زهر تحریم‌ها بکاهد.

در برابر، پروفسور شی یینهونگ، استاد یکی از دانشگاه‌های پکن، بر این عقیده است که «چین ممکن است در نهایت به تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران تن در دهد، اما این کار را با اکراه انجام می‌دهد». وی می‌گوید: «پکن مطمئن است که آمریکا و دیگر قدرت‌ها می‌خواهند چین را تحت هر شرایطی با خود همراه کنند و همین موضوع به دولت این کشور قدرت مانور می‌دهد؛ این موقعیتی است که پکن به‌طور کامل از آن استفاده می‌کند.»

دلیلی که چین با تحریم‌های بیشتر علیه تهران مخالفت می‌کند، مبادلات تنگاتنگ اقتصادی دو کشور است. جمهوری اسلامی در سال گذشته سومین تأمین‌کننده نفت چین بوده است. با وجود این، روابط این کشور با آمریکا به مراتب مهم‌تر از روابط آن با تهران است. کارگروه بحران‌های بین‌المللی بروکسل (ICG) چندی پیش در بخشی از گزارش خود نوشت: «اگر روسیه از تحریم‌های جدید علیه تهران پشتیبانی کند، چین نیز به احتمال زیاد همراهی خواهد کرد، تا از انزوای سیاسی خود جلوگیری کند. چین روابط خود با واشنگتن را فدای رابطه با تهران نمی‌کند.» با وجود این‌که اخیرا تنش‌هایی میان دو طرف شکل گرفته است.

-----------------------------------------------------

نامه مادر فعال دربند حقوق بشر به رئیس قوه قضاییه رژیم

انتشار : فعالان حقوق بشر در ایران

نامه مادر رنج دیده ابوالفضل عابدینی نصر به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی

خبرگزاری هرانا - مادر ابوالفضل عابدینی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در ایران با نگارش نامه سر گشاده به ریاست قوه قضائیه خواهان رعایت عدل و روشن شدن وضعیت بلاتکلیف این زندانی وجدانی در ایران شد.

ابوالفضل عابدینی روزنامه نگار و عضو سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در یورش سازمان یافته به اعضا و همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با محاصره منزل و ضرب و شتم در شهر اهواز و در 11 اسفند ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


متن نامه بدین شرح است :
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام واحترام و عرض تبریک سال نو
من مادر ابوالفضل عابدینی نصر یکی از روزنامه نگاران ایران عزیز هستم که این روز های سال نو شاهد در بند بودن فرزند بیمارم ونامشخص بودن وضعییت روحی و روانی وجسمی اش بزرگترین عیدی بود که طی سال های طول عمرم نصیبم شد، از 5 سال قبل تا به امروز هر ساله این جوان نحیف را دستگیر نموده و زیر شکنجه برده وبعد از گذراندن انفرادی های طولانی مدت با قید وثیقه های سنگین که همگی توسط مردم دلسوز تامین شده آزاد گردیده و درهیچ یک از این دادگاهها مجرم نبوده وبا سربلندی برائت دریافت کرده.

آخر به کدامین گناه مستحق این شکنجه ها استُ به گناه دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه خوزستان ودفاع از سندیکای معامان ایران و دفاع از سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی و اصناف دیگر و یا گناه بیان حقایق روز کشورمان؟.
من از شما قاضی القضات می خواهم با رعایت عدل در پیشگاه عادل هستی، جهت مشخص شدن وضعییت بلاتکلیف فرزند 28 ساله بیمارم (ناراحتی قلبی شدید که نتیجه زندان در این سالها بوده است) تمام تلاش عادل گونه را بکار برده ونسبت به این جوان بیمار توجه ویژه ای نمایید. باشد که هر گونه اتفاقی برای ایشان بیفتد در پیشگاه پروردگار باری تعالی، حضرت عالی مسوول خواهی بود. لازم به ذکر می دانم که ایشان در سلولهای انفرادی بند 2 الف سپاه پاسداران در زندان اوین بدون ملاقات وتماس وارتباط با وکیل، اکنون به مدت یک ماه است که در حال بازجویی است.

با احترام

آساره عیوضی، مادر دردمند ابوالفضل عابدینی نصر روزنامه نگار در بند

--------------------------------------------

محکومیت فعال حقوق زنان به 8 سال حبس

خبرگزاری هرانا - شهناز غلامی، روزنامه نگار آذربایجانی و فعال حقوق زنان، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد.

مقامات قضایی خانم غلامی را به اتهام نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و عضویت و فعالیت در سازمان مجاهدین خلق از طریق همکاری با خبرگزاری هما محکوم کرده اند.

شهناز غلامی پیش تر و در سال 1368 نیز، زمانیکه دانشجوی ادبیات فارسی در دانشکاه تبریز بود و به دلیل فعالیت های سیاسی قصد خروج از کشور را داشت، در مرزهای شمال غربی کشور توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و پس از تحمل بیش از یک سال حبس در زندان تبریز که شش ماه آن به صورت انفرادی در اداره اطلاعات تبریز بود؛ دریک دادگاه فرمایشی و غیرعلنی، بدون داشتن وکیل و یامددکاراجتماعی به 8 سال حبس تعزیزی محکوم شد.

این حکم در حالی صادر می شود که وی در حدود یک سال است که از ایران خارج شده و جهت اخذ پناهندگی سیاسی، در حال حاضر به همراه دختر خود در کشور ترکیه به سر می برد و هرگونه ارتباط با سازمان مجاهدین خلق را کذب می خواند.

----------------------------------------------------------

سایت لباس شخصیها: دستگيری خواننده زيرزمينی حامی كروبی

سایت حکومتی صراط نیوز (لباس شخصی ها): ساسی مانکن خواننده زیر زمینی که با اشعار سخیف و مبتذل برای خود جایگاه ویژه ای در بین زیر زمینی خوان ها فراهم کرده بود، عصر روز شنبه 7 فروردین در یکی از بازارهای جزیره کیش دستگیر شد. وی که از روزهای اول عید برای گذران تعطیلات و برگزاری چند جشن خانگی به جزیره کیش سفر کرده است، در حالی که در یکی از بازارهای جزیره که توسط برخی از مسافرین شناسایی شده بود، توسط نیروهای نظامی این جزیره دستگیر شده است. هنوز اطلاعات واثقی در مورد علت دستگیری وی به دست نیامده است. گفتنی است این خواننده مبتذل خوان پاپ در انتخابات ریاست جمهوری آهنگهایی را در حمایت از مهدی کروبی (نفر پنجم انتخابات) اجرا کرده بود . این در حالی است که این روزها در جای جای جزیره کیش مخصوصاً در کنار سواحل و حتی کشتی‌های مسافرتی جزیره کیش آهنگ‌های این خواننده به گوش می‌خورد که بوسیله برخی قهوه‌خانه ها و مسافرین اجرا می‌شود.

------------------------------------------------------------

مجبور کردن جوانان بهایی به شرکت در کلاسهای تبلیغات اسلامی

اطلاعات شیراز 50 جوان بهایی را به ۳ سال شرکت اجباری در کلاس های تبلیغات اسلامی مجبور کرد

گزارشگران و فعالان حقوق بشر در ایران (رهانا): نام ۵۰ جوان بهایی ساکن شیراز در لیست ممنوع الخروجی‌ها قرار گرفته و آن‌ها نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

این ۵۰ نفر پیش از این به علت خدمات اجتماعی در روستاهای محروم اطراف شیراز در ۲۹ اردیبهشت ۸۵ دستگیر شده بودند و با وجود داشتن جواز قانونی برای آموزش به کودکان این محله ها، اطلاعات شیراز آنان را به ۳ سال شرکت اجباری در کلاس های تبلیغات اسلامی مجبور کرد.

لازم به ذکر است که کلاس‌ها به توهین و تحقیر و تمسخر بر این ۵۰ جوان و باورهایشان سپری می‌شود.

در ضمن ۳ تن دیگر از این جوانان نیز به ۴ سال حبس در زندان شیراز محکوم شدند و از آبان سال ۸۶ دوران محکومیت خود را آغاز کردند. ساسان تقوا، هاله روحی و رها ثابت نام این سه زندانی بهایی است.

حال علاوه بر کلاس‌های توهین آمیری که آنان ملزم به شرکت در آنند، ۵۰ تن از ایشان اجازه خروج از کشور را نیز نخواهند داشت.


---------------------------------------

حکم اعدام برای یک معلم مدارس پاکدشت

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب در حکمی عبدالرضا قنبری، معلم دبیرستان یکی از مدارس پاکدشت را به اعدام محکوم کرد.

قاضی صلواتی، قنبری را تحت عنوان محاربه از طریق ارتباط با گروه های معاند که از مصادیق این موضوع داشتن ایمیل های مشکوک و ارتباط با یکی از رسانه های تلویزیونی خارج از کشور،به اعدام محکوم کرد.

براساس این گزارش،این معلم که بیش از 14 سال در مدارس و دانشگاه سابقه تحصیل دارد،روز 24 دی سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

شایان ذکر است،در چند ماه گذشته شعبه 15 دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی چندین نفر را به اعدام محکوم کرده که دو حکم به اجرا درآمده است.

----------------------------------------------------------

بارگاه ولایتی را که از تشییع جنازه یک پیرزن بترسد باید گل گرفت

یکی از کاربران اینترنت در ایران

بارگاه ولایتی را که از تشییع جنازه یک پیرزن بترسد، باید گل گرفت

آقای خامنه ای ادعای ولایت بر مسلمین جهان را دارد و دم از قدرت بلامنازع حکومت اسلامی در جهان می زند، اما از تشییع جنازه ی یک پیرزن می ترسد. آقای خامنه ای: در این حکومت شما را که از سایه مردم و جنازه یک انسان هم می ترسد باید گل گرفت.

-----------------------------------------------------------------

سیزده بدر؛ تا کور شوند آنانیکه از جشن و شادی این ملت می ترسند

وبلاگ دولت سبز ملی

در حالیکه هشت ماه جنبش قدرتمند سبز از مناسبت های حکومتی برای اعتراض و حضور خود بهره می برد پس از 22 بهمن بسیاری بر این باور رسیدند که زمان این نوع حرکتها سپری گشته و جنبش باید وارد فاز جدیدی از حرکت شود. از این رو می توان چهارشنبه سوری را آغاز گر این فاز جدید تلقی کرد. فازی که مناسبت آن حکومتی نبود و از اینرو تمام شرکت کنندگان در آن به سبزها اختصاص می یافت و مصادره آن برای حکومت مقدور نمی بود.


دومین مناسبت روز سیزده بدر است

جشن ایرانی سیزده بدر یکبار دیگر فرا می رسد تا به اهریمنان نشان دهد که تاریخ این مرز و بوم لبریز از این جشن ها و سرورهاست و هر یک از این جشنها فرصتی است برای نشان دادن سبزی ایرانیان. تاریک اندیشان تاریخ وحشت زده از مراسم های ملی ما سعی فراوانی در نابودی آنان بکار بستند اما مگر می شود .مگر می شود رسوم چندین هزار ساله ملتی این چنین به سوی نابودی رود.

سیزده بدر را با خانواده هایمان خواهیم آمد ...سبز خواهیم شد و جشن خواهیم گرفت تا کور شوند آنانیکه از جشن وشادی این ملت می ترسند. سیزده بدر از خانه برون خواهیم زد به شادی خواهیم پرداخت و دور هم جمع خواهیم گشت و با این جمع شدنمان آتش بر خرمن خرافات و استبداد و تاریکی این جزم اندیشان خواهیم کشید.

پارک های لاله ، ملت، خزانه، سرخه حصار، چیتگر در سیزده بدر منتظر حضور سبزمان هستند. این پارک ها که در پنج نقطه پراکنده تهران قرار دارند از شلوع ترین و شناخته ترین پارکهایی هستند که مردم در روز سیزده بدر بسوی آنها می روند. برخی از دوستان اصرار داشتند که تعداد پارکها کم است اما قرار نیست تا تمام توان کودتا را در این پنج پارک جمع کنیم این پنج پارک و سایر پارکهای کشور در آن روز میزبان حضور سبزها هستند و این پنج پارک نمادی از این حضور هستند .

-----------------------------------------------

احضار چند تن از دانشجويان دانشگاه رازى

گزارش دریافتی: كميته انضباطى چند تن از دانشجويان دانشگاه رازى كرمانشاه را احضار كرد. پس از اين احضار براى پنج تن از اين دانشجويان حكم تعليق از تحصيل به مدت يک ترم صادر شده است. اسامى اين دانشجويان عبارتند از: محمد اسماعيلى ـ روشنک اميريان ـ نازنين چراغى ـ مجيد شيخ انصارى و محديث ميرقوامى. همچنين عارف عبدلى ـ پوريا کاروان و پوريا نادريان از ديگر دانشجويانى هستند که طى اين مدت به کميته انضباطى دانشگاه رازى كرمانشاه احضار شدند.

---------------------------------------------------

فعال حقوق بشر و صدور یک سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب مهاباد، دریک محاکمه غیرقانونی،سما بهمنی،از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

قاضی خدادادی، قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد، این فعال حقوق بشر اهل بندرعباس را به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به شش ماه حبس تعزیری و همینطور فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز به شش ماه حبس تعزیری، جمعاْ یک سال زندان محکوم کرده است.

گفته می شود پس از قطعیت حکم، پرونده جهت اجرایی شدن سه سال حبس تعلیقی سابق به دادگاه انقلاب شهر سنندج ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش،سما بهمني پیش تر در مردادماه سال گذشته به علت تلاش براي تهيه گزارشاتي از نقض حقوق بشر در منطقه کردستان و همچنين حمايت از فرزاد کمانگر به همراه همسر خود بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، در حکم عجیب صادره، وی از تردد در مناطق کردنشین و ارتباط با افراد دارای سابقه بازداشت سیاسی منع شده بود.

این فعال حقوق بشر در پی عزیمت به شهر مهاباد برای پیگیری امور شخصی خود در مسیر برگشت در تاریخ 13 بهمن سال گذشته تحت عنوان نقض حکم سابق (تردد به مناطق کردنشین) در تاکسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

گفتنی است،سما بهمنی، فعال حقوق بشر برای دومین بار به خاطر اتهاماتی که پیش تر بابت آن محکوم شده است، برخلاف قانون محاکمه شده است.

---------------------------------------------------

فعال کودکان پس از 13 روز اعتصاب غذا آزاد شد

مریم ضیاء پس از تحمل 13 روز اعتصاب غذا لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،خانم مریم ضیاء فعال کودکان پس از 13 روز اعتصاب غذا و با ایستادگی و مقاومت و دفاع از حقوق خود و بر اثر فشارهای بین المللی و رسانه ای ناچار به ازادی او شدند.
غروب روز دوشنبه 9 فروردین ماه خانم مریم ضیاء فعال کودکان پس از تحمل نزدیک به 3ماه زندان و 13 روز اعتصاب غذا وبا ایستادگی و دفاع از حقوق خودش و همچنین بر اثر فشارهای بین المللی و رسانه ای لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد. او در طی 13 روز اعتصاب غذا و جنگ روانی بازجویان وزارت اطلاعات علیه وی و خانواده اش دچار کاهش وزن شده بود، افت شدید فشار خون،ضعف شدید و شرایط او به حدی به وخامت گراییده بود که روز گذاشته او را به بهداری زندان منتقل کردند.اما او در طی این مدت بر خواست به حق خود پافشاری کرد و همچنان که اعلام کرده بود تا آزادی از زندان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.خانم ضیاء پس از خروج از زندان اقدام به شکستن اعتصاب غذای خود نمود.
هنگام خروج از زندان اوین مورد استقبال گسترده خانواده اش و خانواده ها ی دستگیر شدگان و مردم که در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند قرار گرفت و با دست زدن و سوت کشیدن نسبت به او ابراز احساسات می کردند. علیرغم شرایط سخت جسمی که در اثر اعتصاب غذای نسبتا طولانی و فشار بازجویان وزارت اطلاعات اما او از روحیۀ بالایی برخورد بود و از استقبال کنندگان با لبخند و دست تکان دادند تشکر می کرد.
در حال حاضر تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند و تجمع آنها تا این لحظه منجر به آزادی تعدادی از دستگیر شدگان شده است. خانواده ها همچنان در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند و بر خواست خود مبنی بر آزادی فوری و بی قید و شرط عزیزانشان پافشاری می کنند.

09 فروردین 1389 برابر با 29 مارس 2010