mardi 4 mai 2010

سرنوشت نامعلوم یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

ادعای دادگاه شهر سقز در مورد آزاد کردن یک زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام

پس از انتقال عزیز محمد زاده زندانی سیاسی محکوم به اعدام از زندان مرکزی سقز و بردن نامبرده به سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات و ضمن پیگیری خانواده وی ، اطلاعات و دادگاه شهر سقز ادعا میکنند که نامبرده چندی پیش آزاد شده است .
گفتنی است که بنا به خبر کاملا موثقی که به ستاد مرکزی کمپین رسیده ، آقای محمدزاده در شرایط وخیم جسمی و روحی قرار داشته و وی در تمام بازجویهای خود منکر هر گونه ارتباط با احزاب کرد مخالف رژیم بوده و بر بی گناهی خود پافشاری میکرده و بنا به گفته های یکی از مسئولین دادگاه شهر سقز که هرگز انتظار حکم اعدام را برای نامبرده نمیکردند. همچنین طبق آگاهیهای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، آقای عزیز محمدزاده در خانه شخصیش دستگیر شده است و تا به حال هیچ مدرکی بر عیله ایشان به اثبات نرسیده است و شکنجه گران با شیوه های گوناگون غیره انسانی و غیره قانونی متوسل شده اند،
از سوی دیگر بنا به اعلام يكي از نزديكان این فعال محکوم به اعدام، وی طی مدت زمان بازداشت در بازداشت گاه اداره اطلاعات بانه زيز شديدترين شكنجه ها بوده و هم اكنون در وضعیت نامشخصی به سر می برد و خطر مرگ هر لحظه وي را تهديد ميكند. و با مراجعه مکرر خانواده نامبرده تاکنون هیچ گونه خبری از محل نگهداری و اوضاع وی دریافت نکرده اند
كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني ، نسبت به تداوم رفتارهای غیر قانونی در قبال آقای عزيز محمد زاده فعال کرد محکوم به اعدام و زنداني بدونه وکیل که در وضعیت وخیم جسمانی و در هنگامی که در اعتصاب غذا بوده است و پس از آن به شکنجه گاه اطلاعات شهر سقز انتقال داده شده و طبق اخبار موثقی مرگ هر لحظه پیش روی این زندانی بوده و احتمال کشته شدن وی زیر شکنجه های ماموران اطلاعات وجود دارد که از این رو ستاد مرکزی کمپین توجهه و دفاع نهادهای داخلی و بین المللی مدافع حقوق بشر را برای نجات جان و کسب خبر از مکان این زنداني سیاسی محکوم به اعدام را خواستار میباشد.

--------------------------------------------------------------------------

روز معلم در کردستان

امیدوارم این نامه را با دقت بخوانید که نمونه ای از رفتار رژیم آخوندی با معلمین است ما چند نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سنندج هستیم که از تحصیل در این طویله بسیجیان بشدت شرم داریم چند نفر از بهترین اساتید ما توسط سرهنگ طیب قدیمی رئیس بسیجی بی سواد دانشگاه علوم پزشكي سنندج در سن 50 سالگی اجبارأ بازنشسته و ممنوع التدریس کرده است این اساتید عبارتند از دکتر رشیدیان ، دکتر قاضی زاده تنها دانشیار دانشگاه و دکتر قادرمرزی است با محروم کردن دانشگاه از توانائی های علمی این چهره های برجسته مطرح در مجامع علمی بین المللی ، دانشگاه را به طویله ای با عده ای بسیجی جاش مانند خادم عرفان ، مهدی طیبی ،و عطا الله حیدری و دیگر جاش ها ی بیسواد تبدیل کرده اند نتیجه این مدیریت بسیجی خانه فساد دانشجو ئی در شهرک بهاران سنندج بوده که محلی برای عیش و نوش همین سرهنگ قدیمی و دیگر مربیان فاسد بسیجی بوده که اخیرأ کشف گردید و در تمام منطقه صدا کرد سوء استفاده مدرسین بسیجی از دانشجویان دختر که منجر بخودکشی چند نفر از دانشجویان (خانم کریمی بعلت حامله شدن ، اردلان ، رحمانی ...) و ازدواج اجباری نجمه کرباسی با خادم عرفان مدرس بسیجی فاسق گردید شایان ذکر است که ساختمان مورد اجاره متعلق به دکتر هومن قصری بوده که نقش دلال را داشته است آری برادر این است وضعیت معلم در این کردستان تحت ستم ملایان تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

---------------------------------------------------------------------

افشای همکاریهای اتمی ــ نظامی رژیم با کره شمالی

گزارش دریافتی: در پی فاش شدن سفر محرمانه شماری از دانشمندان اتمی رژیم ایران به کره شمالی ، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بهمن ماه گذشته وابسته نظامی سفارت کره شمالی در تهران را احضار کرده و در یک ملاقات سری با حضور یکی از مقامات وزارت خارجه رژیم به نماینده کره شمالی گفته شده که برخی اطلاعات هسته ای از طریق این کشور به بیرون درز کرده است. علت این هشدار وزارت اطلاعات رژیم به کره شمالی، فاش شدن هویت دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی بوده که به کره شمالی سفر کرده بودند و به همین دلیل نمی توانند به کشورهای دیگر سفر کنند و این برای رژیم مسئله ساز شده است. این دانشمندان در زمستان گذشته نامه تهدیدآمیزی از سوی عوامل ناشناخته دریافت کرده بودند که در آن از آنها خواسته شده بود همکاری خود را با رژیم قطع کنند. همچنین در فروردین 1388 هیئتی از کارشناسان رژیم برای مطالعه برنامه موشکی و پرتاب ماهواره کره ایKAWANGMYONGSONG به کره شمالی سفر کرده بودند. گفتنی است روزنامه واشنگتن پست در شماره روز یکشنبه، پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) خود نوشته بود وقایع پس از انتخابات سال گذشته در ایران موجب شده است که تعدادی از افراد مرتبط با جمهوری اسلامی که با محمود احمدی نژاد مخالفند به جاسوسی علیه رژیم یا پناهنده شدن به کشورهای دیگر روی بیاورند.

------------------------------------------------------------

تظاهركنندگان در پاريس، پرچم رژیم را پايين كشيدند

به گزارش صداى آمريكا، در تظاهرات سالروز جهانی آزادى مطبوعات، تظاهركنندگان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس، پرچم این رژیم را پايين كشيدند.

-------------------------------------------------------------------------

موج انزجار نسبت به حضور احمدى نژاد در سازمان ملل

حضور احمدی نژاد در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی در سازمان ملل متحد، موجی از خشم و انزجار مردم آمریکا و سیاستمداران این کشور را برانگیخت.

صداى آمريكا در گزارشی گفت، كنگره آمريكا از سازمان ملل متحد خواست اظهارات احمدى نژاد را محكوم كند. چارلز شومر، سناتور ايالت نيويورک گفت، دادن اجازه ورود به کنفرانس مربوط به پيمان منع تكثير سلاحهاى اتمی به رئیس جمهور رژیمی که مشغول ساخت سلاح هسته ای است، کمکی به اهداف ما نمى كند.

يونايتدپرس نیز در گزارشی نوشت، يک نماينده كنگره، خواستار دستگيرى احمدى نژاد در نيويورک شد. استيو اسرائيل، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا از ايالت نيويورک گفت، احمدى نژاد بايد به خاطر تحريک جهت ارتكاب نسل كشى دستگیر و محاكمه شود.

همین منبع نوشت، سناتور كريستن گيليبراند، دموكرات از نيويورک، طى بيانيه ای اعلام کرد، هيچ جمله ديگرى نمى توان بيان كرد بجز اينكه گفت، حضور نماینده رژيم یاغی ایران در كنفرانس سازمان ملل شرم آور است.

--------------------------------------------------------

شکنجه گروهی زندانیان در شکنجه گاه معروف به سگدونی

شکنجه گروهی زندانیان در شکنجه گاه مخوف بند 1 معروف به سگدونی
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"، 3 زندانی بی دفاع در بند 1 زندان گوهردشت به مدت طولانی مورد شکنجه های وحشیانه پاسداربندها و گارد زندان قرار گرفتند. شکنجه ها به حدی شدید بود که دستهای آنها شکسته شده و بدنشان خونین و کبود می باشد.
یکشنبه شب 12 اردیبهشت ماه در انتهای سالن 2 بند 1 که سلولهای انفرادی معروف به سگدونی در آن قرار دارد سلولی وجود دارد که حسینیه نامیده می شود و تعداد از زندانیان در آن زندانی هستند.پاسداربندها به زندانیان بی دفاع با باتون یورش می برند و آنها را وحشیانه مورد ضرب وشتم قرار می دهند که منجر به اعتراض شدید زندانیان و درگیری بین آنها و پاسداربندها می شود. یکی از پاسداربندها به نام زینلی که از شکنجه گران سلولهای انفرادی است و مورد نفرت زندانیان این بند می باشد توسط زندانیان بشدت گوشمالی می شود و به بهداری زندان منتقل می شود.سایر پاسداربندهای این سالن بسته را ترک و متواری می شوند.
حوالی ساعت 23:30 انبوهی از نیروهای گارد زندان به شکنجه گاه زندان گوهردشت که در بند 1 می باشد و به تصرف زندانیان در آمده بود یورش می برند که با مقاومت زندانیان مواجه می شوند. زندانیان برای دفاع از خود و دفع حملۀ آنها اقدام به سوزاندن پتوهای خود می کنند. نیروهای گارد به آنها قول میدهند که در صورت باز کردن درب شکنجه گاه به خواسته های آنها رسیدگی می کنند. ولی نیروهای گارد به فرماندهی فردی بنام آقایی برخلاف قولی که داده بود به آنها یورش می برد و سه زندانی بی دفاع به نام های حسن شریفی،بهرام تصویری و محمد محمدی را ابتدا به آنها دستبند و پابند و چشم بند می زند و آنها را وادار می کند که از تونلی که دو طرف آن گارد زندان قرار گرفته اند حرکت رفت و برگشتی داشته باشند همزمان با آن از دو طرف آماج باتونهای آنها قرار می گیرند و هر کدام از آنها بر روی زمین می افتد بصورت وحشیانه مورد ضرب و جرح قرار می گرفت.
شکنجه وحشیانه زندانیان تا ساعت 12:15 دقیقه ادامه داشت.از صدای زجه ها و ناله های آنها زندانیان سایر سالن ها بیدار شدند و حتی بند کناری صدای فریادهای آنها را می شنید.3 زندانی فوق بشدت شکنجه شده اند و دستان آنها در اثر ضربات باتون شکسته شده است و بدن آنها خونین و کبود است. سپس با همان حالت به سلولهای انفرادی منتقل شدند.
این چهارمین بار است که این شکنجه گاه در اعتراض به شکنجه های وحشیانه و شرایط قرون وسطائی به تصرف زندانیان در می آید و هر بار زندانیان توانسته اند به بعضی از خواسته های خود بطور موقت برسند ولی بعد از مدتی شرایط به حالت اولیه خود بازگشته است.
شرایط و وضعیت این شکنجه گاه به حدی حاد و طاقت فرسا است که زندانیان برای رهایی یافتن از آنجا اقدام به خودکشی می کنند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، شکنجه وحشیانه و قرار دادن زندانیان در شرایط قرون وسطائی در شکنجه گاه مخوف زندان گوهردشت کرج را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر وگزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در زندانهای این رژیم است.

14 اردیبهشت 1389 برابر با 4 می 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد

--------------------------------------------------------------------

کروبی: از نفوذ روزافزون جنبش شدیدا احساس خطر میکنند

سایت سحام نیوز: جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده خبر با مهدی کروبی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار دانشجویان ضمن قدردانی از مواضع روشن و شجاعانه ایشان به انتقاد از وضعیت نابسامان کشور پرداخته و خواستار حضور پررنگ تر جنبش در صحنه گردیدند.

مهدی کروبی ضمن خوش آمد گویی، با انتقاد از فضای حاکم بر کشور گفت: متاسفانه خودمحوری و قانون گریزی، کشور را به مرحله ی خطرناکی سوق داده است که نتیجه ی آن وقایع تلخ اخیر و وضعیت تاسف آور کنونی کشور است. امروز با کمال تاسف شاهد آن هستیم که عده‌ای همه محافل را در اختیار دارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند!

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به نگرانی دانشجویان از وضعیت موجود و حضور پررنگ تر جنبش در صحنه، گفت: گروه حاکم در پی القای شکست جنبش است! به نظر می رسد به‌ دلیل اعمال خشونت ها و رفتارهایی که در هیچ قالبی (مرام و مسلکی) توجیه ندارد، مردم هوشیارتر و البته محتاط تر شده اند که این نیز خود ناشی از هوشمندی مردم در قبال خشونت طلبان است اما سوال اینجاست که آیا فکر و ذهن مردم عوض شده است؟! یقینا خیر. چرا که آن بد رفتاری ها، سرکوب ها، شکنجه ها و تجاوزها توسط افراطیون محال است از اذهان مردم محو شود.

نکته دیگر این است که ببینیم در طول این چند ماه جنبش دچار ریزش شده است یا رویش؟ به نظر بنده جنبش قطعا رویش کیفی داشته است. و این امر به سرعت در میان لایه های مختلف اجتماعی رو به افزایش است. جنبش در همه جا نفوذ کرده است. و مهمترین شاهد بر این مدعا تداوم و افزایش شدت برخورد ها با مردم است و الا چه دلیلی برای ادامه این رویه وجود دارد؟!!

مهدی کروبی در ادامه افزود: با وجود آنکه تمامی منابع (مالی، صدا و سیما و …) را در اختیار خود دارند ولیکن از نفوذ روزافزون جنبش، شدیدا احساس نگرانی و خطر می کنند و بنابراین از تک تک مردم در بیم و هراسند!

کروبی خاطرنشان کرد: جنبش نباید دچار احساسات و امور ساختارشکنانه شود. ما زنده به ادامه ی حرکت هستیم. اما حرکتی معقول و باتدبیر. حرکتی مبتنی بر اجرای قانون اساسی. این بدان معنا نیست که قانون اساسی کامل و وحی منزل است! قانون اساسی، حاصل تجربیات یک انقلاب کاملا مردمی است و از ظرفیتهای بسیار مناسبی برخوردار است که در صورت رعایت آن، تمامیت خواهان را به زانو در خواهد آورد. اما آنچه که مهم است و نیاز به توجه دارد و تجربه بارها آنرا اثبات کرده است این موضوع می باشد که هر آنچه زود بدست آید، زود هم از دست می رود. حرکت باید منطقی، آرام و مداوم باشد تا افراد پالایش شوند و می دانیم هزینه دادن در راه مردم سالاری امری بدیهی است چرا که منافع برخی را متزلزل می گرداند لذا باید ضمن حرکت رو به جلو به آسیب شناسی درونی خود نیز بپردازیم تا در صورت کسب پیروزی آنرا قدر دانسته و به سادگی از دستش ندهیم. همه ما باید با هم و در کنار هم با محوریت و پافشاری بر انتخابات آزاد و اجرای بی چون و چرای قانون اساسی جنبش را به پیش ببریم. و در این راه باید از تمامی ظرفیتهای خود استفاده کنیم.

-------------------------------------------------------------------------

زندانیان سیاسی صدور احکام اعدام را محکوم می کنند

انتشار: فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

زندانیان سیاسی صدور احکام اعدام علیه دستگیرشدگان اعتراضات را محکوم می کنند
بنام خدا
رژیم حاکم بر ایران بیش از سه دهه است که به بهانه های واهی مردم مبارز ایران را پشت درهای بسته به اعدام محکوم می کند و زندانها را مملو از زندانی زنان و مردان و کودکانی می کند که تنها گناهشان زندگی در ایران است.
هربار رژیم که احساس خطر می کند همگام با به رگبار بستن مردم کوچه و خیابان شماری از دستگیر شدگان را هم به جوخه های اعدام می سپارد. اینک در آستانه فرا رسیدن 22 خرداد روز تقلب بزرگ رژیم برای چشم زهر گرفتن از مردم مبارز ایران حکم اعدام تعدادی از هموطنان ما را صادر نموده است که جعفر کاظمی نمونه ای از آنها است.
جعفر بیش از 7 سال از عمر نوجوانی اش را قبلا در زندانهای این رژیم مستبد حاکم بر ایران گذرانده و اینبار فقط به جرم شرکت در اعتراضهای خیابانی نسبت به تقلبهای گسترده در انتخابات نمایشی و مزحک ریاست جمهوری دستگیر و در بازجوئیها از ایشون می خواهند که در مصاحبه های ساخته و پرداخته وزارت اطلاعات مشارکت جوید در غیر اینصورت حکم اعدام او را صادر می کنند. او گفته بود که در مصاحبه شرکت می کند اما حقایق را بیان می کند.
وزارت اطلاعات نپذیرفته بود و حکم اعدام او را همانطور که گفته بودند در شعبۀ 28 صادر و تجدید نظر هم به امر وزارت اطلاعات آن را تایید نموده است.
بیم آن می رود که در سالگرد 22 خرداد برای خاموش کردن اعتراضهای مردم ایران این حکم به اجرا در آید.
لذا ما زندانیان سیاسی گوهر دشت این حکم را محکوم کرده و خواستار محاکمه آزادانه و عادلانه و .... عموم زندانیان سیاسی هستیم و از تمام محافل حقوق بشر بین المللی دراین راستا کمک می طلبیم.
وسیعلمون الذین ظلمو ای منقلب ینغلبون
جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج
13 اردیبهشت 1389

----------------------------------------------------------------------

مرگ مشكوک یک دانشجو در خوابگاه دانشگاه شریف

ایسنا: مرگ مشكوك یك دانشجوی ۲۳ ساله در خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف، بازپرس و پلیس جنایی را در مقابل فرضیه خودكشی قرار داد.

ساعت ۹ صبح امروز ( سه شنبه) زنگ تلفن همراه قاضی حسین روشن بازپرس كشیك قتل پایتخت به صدا درآمد و ماموران كلانتری ۱۱۸ ستارخان وی را در جریان مرگ مرموز دانشجویی ۲۳ ساله به نام حمید در خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف قرار دادند.

پس از اعلام این گزارش، بازپرس ویژه‌ی قتل تهران در صحنه‌ی مرگ این دانشجو حضور یافت و تحقیقات خود را آغاز كرد.

در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد كه این دانشجو تا ساعات پایانی شب گذشته با دوستان خود بوده و به بهانه‌ی مطالعه به طبقه‌ی پایین رفته است اما صبح هنگام جسد وی را در حیاط خوابگاه پیدا كرده‌اند.

----------------------------------------------------------------------

۶ سال حبس برای مسوول کمیته دانشجویی ستاد موسوی

سایت کلمه: علی وفقی مسئول کمیته دانشجویان استان تهران ستاد مهندس موسوی به شش سال حبس محکوم شد.

جرم وفقی اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی، عنوان شده است. رسیدگی به پرونده مسئول کمیته دانشجویان استان تهران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و به صورت غیرعلنی صورت گرفته است.

یک سال از این شش سال محکومیت تعزیری بوده و پنج سال آن تعلیقی است و در حکم وی این تعلیق مشروط به ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی در هر زمینه ای ذکر شده است.

قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در این حکم که به وکیل وی، سید محمود علیزاده طباطبایی، ابلاغ شده است،وفقی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف را به جرم هایی چون نفاق و نقش عمده در آنچه که اغتشاشات خوانده شده متهم کرده است. متن حکم ابلاغی به وکیل وفقی بیشتر به کیفرخواست شباهت دارد.

این حکم از سوی وی مورد اعتراض قرار گرفته و به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است. علی وفقی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هفته پس از انتخابات به همراه چند تن دیگر از جوانان و دانشجویان ستاد مهندس موسوی بازداشت شده و نزدیک به دو ماه در بند امنیتی ۲ الف زندان اوین بوده است.

----------------------------------------------------------------------

ادامه صدور احکام اعدام برای اتباع افغان در ایران

روزنامه نورخوزستان: چوپاني كه در درگيري با دوستش، او را با چاقو به قتل رسانده بود، با حكم دادگاه كيفري استان تهران به قصاص محكوم شد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ عصر 19 مهر 87 مأموران كلانتري 116 لشكرك از طريق مركز فوريت‌هاي پليس 110 تهران از وقوع يك حادثه در حوالي اين محدوده با خبر شدند. مأموران با حضور در منطقه لواسانات دريافتند عده‌اي از شهروندان موفق شده‌اند جسد يك مرد جوان تبعه كشور افغانستان را در حالي كه چند روزي از مرگ وي مي‌گذشت كشف كنند. تحقيقات براي شناسايي عامل اين جنايت، از سوي بازپرس پرونده آغاز شد تا اينكه روز بعد مرد جواني كه وي هم اهل افغانستان بود به اتهام قتل دستگير شد. اين فرد پس از چند روز بازداشت به ارتكاب قتل اعتراف كرد و مدعي شد به همراه مقتول به شغل چوپاني اشتغال داشته‌اند و با مقتول دوست بوده است. قرار مجرميت اين فرد،‌ از سوي دادسراي جنايي تهران صادر و پرونده وي را براي رسيدگي به دادگاه كيفري استان تهران ارجاع شد. صبح امروز،‌ جلسه رسيدگي به اين پرونده، در شعبه 113 دادگاه كيفري استان تهران و به رياست قاضي محمدسلطان همت‌يار برگزار شد. نماينده دادستان، ضمن قرائت كيفرخواست با بيان اينكه طبق مدارك موجود در پرونده مانند، شكايت اولياي‌دم، گزارش مرجع انتظامي، نظريه پزشكي قانوني و اقرار متهم، بزه انتسابي به متهم را محرز دانست و خواستار مجازات وي شد. در ادامه جلسه، متهم در جايگاه قرار گرفت و در تشريح روز حادثه گفت: مدتي بود كه مقتول، الاغ من را با سنگ مورد حمله قرار مي‌داد كه همين امر باعث شده بود الاغ من چندين زخم بر تن داشته باشد تا اينكه براي ترساندن مقتول با چاقو به سمت وي حمله كردم. قصد كشتن او را نداشتم و مي‌خواستم او را بترسانم تا از كار خود دست بردارد. پس از آنكه به سمت مقتول حمله كردم به او ضربه‌اي زدم كه اين ضربه باعث به قتل رسيدن وي شده است. بعد از اظهارات متهم، قاضي همت‌يار و مستشاران دادگاه،‌ وارد شور شدند و در نهايت متهم را به خاطر ارتكاب قتل عمد، به قصاص محكوم كرد.

---------------------------------------------------------------------------

محکومیت یک شهروند بهایی به شش ماه حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - "مشفق سمندری" از شهروندان بهایی ساکن بابل، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مشفق سمندری شهروند بهایی ساکن بابل، که پیش تر و در اردی بهشت ماه سال گذشته به اتهام "تبلیغ بهائیت" توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود؛ از سوی دادگاه تجدید نظر استان مازندران به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

نامبرده صبح روز شنبه 11 اردی بهشت ماه برای اجرای حکم، خود را به دایره اجرای احکام شهرستان بابل معرفی و در همان مکان بازداشت و به زندان بابل منتقل گردید.

شایان ذکر است که نامبرده در اردی بهشت ماه سال گذشته به مدت 75 روز در بازداشت بوده است.

----------------------------------------------------------------------

رهبر کره شمالی به دیدار خامنه ای و احمدی نژاد می‌ رود

رادیو آلمان: قرار است کيم جونگ ايل رهبر کره‌شمالی به دعوت وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی به ایران سفر کند. سخنگوی مطبوعاتی این وزارتخانه هدف سفر را گسترش مناسبات اقتصادی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری "رویترز" به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، ایران از کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی برای دیدار از این کشور به‌منظور گسترش روابط اقتصادی دعوت کرده است. رامین مهمان‌پرست در نشست مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران اعلام کرد که این دعوت در جریان سفر دو روزه‌ی محمد علی فتح‌اللهی، معاون آسیا و اقیانوسیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران به کره‌شمالی به وی ابلاغ شده است. فتح‌اللهی قرار است در ديدار دو روزه خود درباره مقدمات سفر کيم جونگ ايل به تهران با وی رایزنی کند.

«اهداف اقتصادی سفر»

مهمان پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «امیدواریم با انجام این سفر شاهد توسعه‌ی همکاری‌ها و تحول جدید در روابط دو کشور باشیم.» وی جزئیات بیشتری درباره‌ی این سفر بیان نکرد.

رامین مهمان پرست هدف سفر کیم را گسترش همکاری‌ها اعلام کرده است. ایالات متحده‌ی آمریکا از تبدیل ایران و کره شمالی به دو کشور دارای سلاح‌های هسته‌ای نگران است.

کره شمالی ادعاهای بین‌المللی مبنی بر در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای را رد می‌کند، اما کارشناسان می گویند که این کشور پلوتونیوم کافی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارد؛ هر چند که هنوز توان کارگذاری سلاح هسته‌ای را روی موشک‌های دوربرد ندارد.


نگرانی‌های بین‌المللی

ایران، که بر خلاف کره شمالی عضو پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته ای (NPT) است، در آستانه‌ی تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد به دلیل غنی سازی اورانیوم قرار دارد.

این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان است و ادعا می‌کند که قصد دارد برای تولید برق از انرژی هسته‌ای استفاده کند. اما واشینگتن و متحدان غربی‌اش نگران آن‌اند که ایران از فن‌آوری‌های هسته‌ای برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند.

کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی، این هفته در اولین سفر خارجی خود پس از سکته‌ی مشکوکی در سال ۲۰۰۸ به چین رفته بود.

---------------------------------------------------------------------

محکومیت دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار به دو سال حبس

مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز، مسعود باباپور که ششم آذر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، روز گذشته از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد.

باباپور از فعالین دانشجویی و دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه گرمسار است.

همچنین بنابر گزارش رهانا، امير حسين توكلي دانشجوي ارشد آزاد قزوين که پیش از این به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود، مجددا توسط قاضی مقيسه به دادگاه احضار شده و به وی اتهام توهين به رياست جمهوری و اخلال در نظم عمومی تفهیم شده است.

لازم به ذکر است که این موارد اتهامی در پرونده این دانشجو وجود نداشته و افزودن این اتهامات به پرونده وی امری برخلاف قانون محسوب می شود.

------------------------------------------------------------------------------

خاتمی: صدای ما و دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد

دور شدن جوانان از اسلام و انقلاب فاجعه است

جرس: محمد خاتمی نسبت به دور شدن جوانان از اسلام و انقلاب ابراز نگرانی کرد و گفت: در این موقعیت است که صدای ما و بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد و نسل جوان ما در موقعیتی قرار می‌گیرد که ازانقلاب و اسلام دورتر شود و این فاجعه بزرگی است که اگر جلوی ان گرفته نشود در آینده آثار بسیار بدی دارد.

جرس: رئيس دولت اصلاحات با استقبال از تدوین و اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام،گفت: «اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات سبب کاهش کدورت‌ها می‌شود.»


به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي در دیدار با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه «دو قشر معلم و کارگر سرمایه های بزرگ یک کشور هستند»، گفت:« معلمان از شریف ترین، قانع‌ترین و فداکارترین بخش‌های جامعه بوده‌اند و اساس چرخ‌های رفاه و رونق و اقتصاد و زندگی یک جامعه کارگران هستند.»

وی افزود:« معلمان و کارگران در انقلاب و جبهه‌ها نقش مهمی داشته‌اند و امروز هم در جامعه جایگاه والایی دارند، ولی تاکنون آنگونه که شایسته آنان و مورد نظر جمهوری اسلامی بوده است مشکلات آنان حل نشده است؛ هرچند که در همه دوره ها رسیدگی به وضع این دو قشر مورد توجه بوده است.»


رئیس‌جمهور سابق كشورمان تصريح كرد:« جهت گیری‌هائی که در سال‌های گذشته بوده است اگر تداوم می‌یافت قطعا به نتایج بهتری می رسیدیم.»

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه« اگر برنامه چهارم اقتصادی درست اجرا می‌شد یا در مسیر اهداف چشم انداز حرکت می‌کردیم، امروز در همه زمینه‌ها از جمله در مورد معلمان و کارگران وضع بهتری داشتیم»، اظهار داشت:«.باید سئوال شود چرا برنامه چهارم اجرا نشد و برنامه جایگزین هم وجود نداشت؟اشکال مدیریت ما در کجا بود؟اگر کسانی به این روند اعتراض داشته باشند اینها را باید دلسوزان تلقی کنیم نه افرادی که تخریب می‌کنند.»


وی یادآور شد:« این روزها مزین به نام شهید آیت الله مطهری است، انسانی که نماینده عقلانیت اسلام رحمانی بود و کسی که همه وجودش را گذاشت برای حقیقتی که به آن اعتقاد داشت، او کسی بود که هیچ تعارضی بین عرفان و آزادی نمی‌دید و از آزادی به عنوان پدیده بزرگ الهی و از حرمت و حقوق و کرامت انسان دفاع می کرد.»


خاتمی تصريح كرد:« نقشی که شهید مطهری برای طرح و پاسخگویی به پرسش‌های زمانه داشت شگفت انگیز بود، اما متاسفانه در کشورمان خیلی از سرمایه‌ها هدر می رود و بد از آنها استفاده می‌شود، همچنانی که از دین، انقلاب، امام راحل و همچنین آیت الله مطهری در مسیر دیدگاههای خاص سوء استفاده می‌شود.»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« گاهی جریاناتی برای توجیه کارهای نادرست خود، سعی می‌کنند چهره‌ای از امام نشان بدهند که آن چهره هیچ مناسبتی با شخصیت ایشان ندارد و با این کار خدمتی به امام نمی‌شود بلکه موجب ایجاد بدبینی‌هایی نسبت به امام و نظام می‌شود، آیا واقعا رواست به خاطر توجیه بعضی سیاست‌ها و رفتارها چهره امام مخدوش شود در حالی که مدافعان از شخصیت واقعی ایشان صدایشان به جایی نمی‌رسد؟»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« ما از دو جهت مورد تهاجم قرار می‌گیریم، یکی از جانب دستگاه‌ها و امکانات تبلیغاتی که در اختیار جریانات خاص است و دیگر آنهایی که در خارج از کشورند و با اسلام و با امام و ایران میانه‌ای ندارند و خوشحال می‌شوند که امام و نظام لطمه ببینند.»


رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها سپس اظهار داشت:« در مورد شخصیت شهید مطهری هم جفا شده است، آن طور که باید و شاید شخصیت ایشان تبیین و معرفی نشده است، یا کسانی سعی کرده‌اند با صداهای بلند به نام دفاع از اندیشه‌های مطهری، اندیشه‌های غلطی را عرضه کنند که دور از شان ایشان است در حالی که در بسیاری از موارد ایشان مبارزه کننده با چنین مسائلی بوده است.»


خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استبداد زدگی ایرانیان گفت:« این استبدادزدگی جامعه را بر لبه طاس لغزنده ای قرار داده است که هر آن ممکن است افراد و بخصوص حاکمان به درون آن بلغزند و باید هوشیار بود.استبداد زدگی هم آثار اجتماعی و روانی بدی در جامعه داشته است، در محیط‌های استبدا زده متاسفانه شخصیت انسان ها هم لطمه می‌بیند و چون این مساله تاریخی است رسوباتی در ذهن‌های تاریخی ما می ماند و اگر برای زدوده شدن آن دقت، برنامه‌ریزی و تدبیر درستی صورت نگیرد ممکن است علی‌رغم خواست یک ملت برای رهایی از استبداد، دوباره آن رسوبات اثر منفی بگذارد.»

وی ادامه داد:« تردیدی در این نیست که ملت ایران، ملتی بزرگ و با سابقه درخشان است که در عمق وجودش خواستار آزادی و سربلندی بوده است و درصد سال گذشته در کشورهای اسلامی و جهان سوم پیشتاز حرکت به سوی آزادی و رهایی از سلطه استبداد و استعمار بوده و در مبارزه برای حاکمیت بر سرنوشت زمینه سازی برای پیشرفت و استقرار نظامی که در آن حاکمیت با مردم باشد تلاش فراوان کرده است که از جمله انقلاب اسلامی اوج درخشانی در این زمینه است.»


رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« ما خواستار ایران سربلند، پیشرفته و البته محکوم به احکام اخلاقی و اسلامی و انسانی بوده و هستیم و روح اصلاحاتی که ما می‌گوییم همین بوده و معتقد بوده‌ایم که این حرکت‌ها هم باید در چارچوب قانون اساسی باشد.»


خاتمی تاکید کرد:« مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نفی استبداد، زمینه‌ سازی برای پیشرفت کشور، بهره‌گیری از استعدادهای موجود در کشور و رعایت حق و حرمت مردم، انتخابات است.»


وی ادامه داد:« اگر امروز کسانی می گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«وقتی می‌گوییم انتخابات آزاد و سالم و فراگیر باشد، مراد نفی نظارت نیست.نظارت لازم است،نهاد نظارت کننده هم معلوم است ولی نظارت اولا باید برای دفاع از حقوق مردم در برابر کسانی باشد که ممکن است این حقوق را نادیده بگیرند و بخصوص در مقابل آنهایی باشد که قدرت دارند و می‌توانند دخالت کنند به حقوق مردم لطمه بزنند و در اینجاست که ناظر باید مانع شود.»


رئیس بنیاد باران افزود:« شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت کننده و ناظران وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بیطرفانه بتوانند کار کنند.»


خاتمی در توضیح دومین وظیفه ناظران گفت:« نظارت غیر از قیمومیت است ؛ساز و کارهایی که محدود کننده انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد نظارت نیست، اینکه اگر با دیدگاه خاص ؛کسانی مورد پسند نیستند با بهانه‌های نا روا حذف شوند؛ نظارت نیست.»


وی تاکید کرد:« مردم قیمومیت نمی‌خواهند نظارتی می‌خواهند که از حقشان دفاع شود، منظور ما از انتخابات آزاد نفی نظارت نیست، بلکه این نظارت باید گونه‌ای باشد که با روح قانون اساسی سازگار باشد.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «شرط انتخابات آزاد این است که فعالیت احزاب و گروه‌ها در چارچوب قانون اساسی آزاد باشد »، اظهار داشت:« اگر کسانی پایبند به قانون اساسی که اساس نظم است باشند، نه تنها آزاد هستند که کار بکنند بلکه جامعه و حکومت موظف است از حقوق آنان دفاع کند وآن‌ها را تشویق کند.»


خاتمی تصریح کرد:« برای من تعجب‌آور است که نه تنها فعالیت گروه‌ها و احزاب تایید نمی‌شود بلکه برایشان تنگنا ایجاد می‌شود و اخیرا از انحلال احزاب و تشکل‌هایی سخن به میان می‌آید و یا مطبوعات سالم تعطیل می شوند؛این رفتارها و برخوردها با کدام معیار قانون اساسی و مصلحت جامعه سازگار است؟»

وی ادامه داد:« احزاب و گروه‌ها از مصالح بخش‌هایی از جامعه نمایندگی می‌کنند و باعث آگاهی، رونق و نشاط در جامعه می‌شوند و باید حضور داشته باشند، البته بعضی از احزاب منتقد وضعیت، حکومت، مدیریت و برنامه‌ها هستند و همین امر باعث رشد جامعه و پیشرفت کشور خواهد شد.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«انتخابات آزاد و مطمئن در صورتی خواهد بود که نهاد ها و دستگاههائی که وظایف مشخص غیر سیاسی دارند دخالت سازمان یافته در سیاست نکنند، برای هر جامعه‌ای تجمیع سلاح،اطلاعات، ثروت و سیاست مشکل آفرین است.»


خاتمی تاكيد كرد:« ما خواستار انتخابات آزاد و سالم هستیم تا با امیدواری به آینده و دلگرمی بیشتر همه بتوانند دین خود را به کشور و مردم ادا کنند و مطلوب این است سیاست های کلی نظام در این زمینه تدوین و اعلام شود تا هم پشتوانه قوی تر داشته باشد و هم سبب دلگرمی و کاهش کدورت ها گردد.»


ریس بنیاد باران با بیان اینکه «حکومت و دولت باید تابع قانون باشند و آن را درست اجرا کنند»، اظهار داشت:« بهترین شرط برای آنکه قدرت در چارچوب قانون و مصالح کشور عمل کند، آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات آزاد و نیز آزادی احزاب، گروهها و تشکل‌ها است.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد»، گفت:« امروز باید به سوی فضایی آرام‌تر و امن تر برویم، می‌توانیم با چشم انداز به آینده فضا را تلطیف کنیم و فضای فعلي که مع الاسف؛متکی بر توهمات نارواست به فضای زنده و با نشاط سیاسی اجتماعی مبدل کنیم.»


وی با یادآوری مجدد این نکته که «در فضای بسته ، سخت و سنگین دلسوزانی که می‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند محدود می‌شوند و با محدود شدن آن‌ها، دشمنان ایران و انقلاب تقویت خواهند شد»، تصریح کرد:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، اگر این مسائل به اسم نظام و انقلاب و امام انجام شود اولین زیان و ضربه‌اش متوجه انقلاب نظام خواهد بود.»


رئیس دولت اصلاحات در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت:« عده‌ای با ایجاد جنگ روانی در تلاش برای ایجاد اختلاف توهمی میان شخصیت‌ها، گروه‌ها و جریانات هستند، کجا اختلاف وجود دارد؟!، درست است که همه افکار دقیقا عین هم نیست اما واضح و مبرهن است که اهداف مشترک است و در مسائل اصولی و کلی اختلافی به خصوص در دفاع از حق و حرمت مردم وجود ندارد و نسبت‌های ناروایی که داده می‌شود اصلا وجود ندارد و دروغ است.»

وی با بیان اینکه « باید تلاش شود جلوی کسانی که در پی القای اختلاف بین افراد موثر در جامعه و جریانات هستند گرفته شود»، گفت:« نقد غیر از اهانت، دروغ و تهمت و تخریب است، این چه برنامه‌هایی است که رسانه ملی پخش می‌کند که در آن برنامه یک طرفه می‌آیند و در غیبت افراد هر چه می‌خواهند می‌گویند.»


رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« ما دلمان برای اسلام و انقلاب می سوزد و معتقدیم اگر این فضای نادرست بهبود یابد و در چارچوب قانون و مصالح حرکت شود مشکلات حل خواهد شد، وقتی دلها به هم نزدیک نیست و تنگناها ایجاد می‌شود ذهن‌ها از مسائل و مشکلات مهمی که در مملکت وجود دارد منحرف و متوجه مسائل دیگری می‌شود.»


وی ادامه داد:« مطمئنم می شود مملکت را به مسیری برد که بهتر و بیشتر بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و امیدوارم شاهد تحولی در دیدگاه‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها باشیم که در نتیجه آن در مسیر اتحاد جامعه و نزدیکی دلها به همدیگر در کشور قرار بگیریم که اول و آخر تلاش‌ها و اهداف تامین حرمت ، کرامت، آزادی و حقوق مردم باشد.»


خاتمی خاطر نشان کرد:« باز هم تکرار می‌کنیم که گام مهم آزادی زندانیان، پرهیز از برخوردهای ناروا؛بازشدن فضا طبق قانون اساسی و آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعی و تامین آزادی اندیشه و بیان وحرکت به سوی انتخابات پر نشاط و صحیح و ارزش شناخته شدن نقد و اعتراض قانونی است و در راس همه دفاع از حرمت و کرامت و آزادی و حقوق اساسی جامعه و مردم است که تامین آن از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است.»


گفتني است پیش از سخنان خاتمی حاضران در باب لزوم پای بندی به قانون اساسی، اهتمام به حقوق اساسی مردم و انتخابات ازاد ، انتقاد از تهمت زنی‌ها و سند سازی‌ها و برخوردهای ناروا با شخصیت‌ها و جریانات، زیان‌های فقدان رسانه برای اصلاحات و دلسوزان نظام و هوشیاری نسبت به اختلاف افکنی یا القاء اختلاف میان چهره‌های مورد توجه مردم و نیز برنامه روشن برای حرکت و نگرانی از وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی اجتماعی و بین المللی مطالبی را بیان داشته و بر لزوم اتحاد و همبستگس تاکید کردند.

---------------------------------------------------------------------------

بازتاب سخنان احمدی نژاد؛ آیا تهدیدها به فرصت تبدیل شد ؟

یلدا آراسته

جرس: محمود احمدی نژاد در کنفرانس ان پی تی نیویورک 11 پیشنهاد برای خلع سلاح جهانی و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی به کشورهای شرکت کننده ارائه داد. این اظهارات در حالی مطرح شد که بان کی مون که سخنران پیش از احمدی نژاد بود خواستار این شد که نماینده ایران پاسخگوی سوالات جهانی در خصوص فعالیت اتمی کشورایران باشد. با این حال احمدی نژاد پاسخی به این سوال بان کی مون نداد. او بیشتر سعی کرد که نگاه جلسه را به این سمت ببرد که آمریکا میزبان این اجلاس، مقصر اصلی در جریان انرژی هسته ای است و خطر اصلی از ناحیه آمریکا جهان را تهدید می کند.

احمدی نژاد در حالی از پلکان سخنرانی اجلاس ان پی تی پائین می آمد که کاخ سفید اولین واکنش را به اظهارات او نشان داده بود.

واکنش پیش از پایان سخنرانی

هنگامی که احمدی نژاد در سالنی سخنرانی می کرد که نمایندگان کشورهایی چون انگلیس و فرانسه آن را هنگام سخنرانی اش ترک گفته بودند ، تنها موردی که بر آورده نکرد خواسته بان کی مون میزبان این اجلاس بود.

بان کی مون گفت :" آژانس به طور مستمر تلاش کرد صلح آمیز بودن اهداف هسته ای رژیم ایران را بررسی کند ولی رژیم ایران همکاری نکرد و نگرانیها درمورد صلح آمیز بودن اهداف هسته ای آن به قوت خود باقی مانده است. من از ر ژیم ایران می خواهم به قطعنامه های شورای حکام وآژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت ملل متحد پایبند باشد و آنها را اجراکند."

احمدی نژاد اما به تحلیل این پرداخت که کشوری که باید مورد سوال قرار بگیرد امریکا است و آماری ازتعداد کلاهک های هسته ای این کشور ارائه داد.هنوز احمدی نژاد در حال سخنرانی بود که کاخ سفید به این اظهارات واکنش نشان داد.

کاخ سفید سخنان احمدی نژاد را "اظهارات وحشیانه " قلمداد کرد.

سخنانش کذب است

بلافاصله پس از سخنان احمدی نژاد، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که سخنان احمدی نژاد "کذب " است.

هیلاری کلینتون گفت : " رئیس جمهوری ایران اتهام های قدیمی، کذب و گاهی اوقات کاملا بی اساس را علیه ایالات متحده و کشورهای دیگر تکرار کرد. اما این تعجب آور نیست."

او یکبار دیگر از ایران خواست تا به تعهداتش در خصوص آژانس عمل کند .

آمار محرمانه ارائه شد

از سوی دیگر احمدی نژاد در سخنانش تعداد کلاهک های هسته ای امریکا را اعلام کرد و گفت : " بنابر برخی گزارش ها، هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کلاهک اتمی در دنیا وجود دارد که بیش از نیمی از آنها متعلق به آمریکا است."

به دنبال این ادعا دولت آمریکا تعداد دقیق کلاهک های هسته ای خود را اعلام کرد. آمریکا اعلام کرده که زرادخانه هسته ای این کشور تا ماه سپتامبر سال میلادی گذشته شامل حداقل ۵۱۱۳ کلاهک اتمی بوده است.

این رقم محرمانه پس از اظهارات احمدی نژاد اعلام شد و هیلاری کلینتون در خصوص این آمار گفت : " ما معتقدیم این کار موجب جلب اعتماد می شود و مردم را متوجه خواهد کرد که باراک اوباما و دولت او چه برنامه ای دارند."

بیانیه جدید علیه ایران

ارمغان دیگری که این سخنرانی برای ایران داشت این بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور بیانیه ای گفت کشورهایی که به تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای عمل نکنند، علاوه بر انزوای بیشتر، امنیت و اقتصادشان تضعیف خواهد شد.

پیش از این سفر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد داشت حضور رئیس جمهور در اجلاس بازنگری ان .پی تی. تاثیر تحریم های قدرت های غربی را کم اثر خواهد کرد.


محمد کرمی راد در خصوص ارزیابی اش از سفر رئیس جمهور به نیویورک، گفته بود :" به نظر می رسد که منتقدین حضور رئیس جمهور در این اجلاس باید منتظر بازتاب های سفر آقای احمدی نژاد و تاثیرات مثبت و مناسبش درسطح نظام بین الملل وبحث انرژی هسته ای باشند."

اما در عمل اینگونه نشد.

نگران تحریم نیستیم

البته احمدی نژاد هم با شبکه پی بی اس امریکا گفتگو کرد و اعلام کرد که برای تحریم ها ارزشی قائل نیست . او گفت : " اوباما و هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران ضربه و آسیبی وارد کند. ملت ایران از درگیری استقبال نمی‌کند، اما در عین حال به تحریم 30 ساله آمریکا هم عادت کرده‌ایم. "به عبارتی ما نگران تحریم نیستیم؛ چرا که اساسا تحریم قابل اعمال نیست. در دنیای تجارت آزاد، تحریم معنایی ندارد."

احمدی نژاد در همین گفتگو یک باردیگر تاکید کرد که امریکا 10 هزار بمب اتم دارد.

تحریم ها را بیشتر کنید

از سوی دیگر دولت اسرائیل نیز در برابر سخنان احمدی نژاد واکنش نشان داد و خواستار اقدامات شدیدتر علیه ایران شد.

یک گروه صهیونیستی در آمریکا نیز خواستار بازداشت احمدی نژاد به اتهام آنچه ارتکاب جنایات جنگی خواند، شد.

به ایران حمله کنید

در این میان پیشنهاد حمله به ایران هم داده شد.

یک کارشناس امنیت ملی آمریکا و معاون وزارت خارجه در دوره رونالد ریگان ( 1987) مدعی شد با وجود واکنش شدید حکومت ایران به هر گونه حمله نظامی ، ایالات متحده باید برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح اتمی به این کشور حمله کند.

به گزارش عصر ایران "فرانک گافنی" موسس و رییس مرکز سیاست امنیتی در آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "نیوز مکس" آمریکا با اشاره به این موضوع افزود:"حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات هسته ای ایران طبیعتا با واکنش شدید تهران روبرو خواهد شد اما ریسک خطرات این واکنش کمتر از دست یابی این کشور به سلاح هسته ای است ، چرا که دست یابی ایران به بمب اتمی شرایط بسیار خطرناکی برای آزادی فراهم می کند."

کدام رئیس جمهور می تواند ؟

اما از سوی دیگر سخنان احمدی نژاد طرفدارانی نیز داشته است . آیت الله نوری همدانی گفت: بحمدلله آقای احمدی نژاد با شجاعت تمام دیدگاه های ما را مطرح کرد.

به گزارش رسا، وی در سخنانی با اشاره به سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل متحد، سخنرانی دکتر محمود احمدی نژاد را شجاعانه توصیف کرد.

وی با اشاره به بخش هایی از سخنان رییس جمهور گفت:" کدام رییس جمهور است که بتواند این گونه در نیویورک شجاعانه سخنرانی کند و بحمدلله دیروز آقای احمدی نژاد با شجاعت تمام دیدگاه های ما را مطرح کرد."

سخنانش منطقی بود

علی مطهری نیز با تاكيد بر اينكه بايد با قدرت‌هاي گستاخ بين‌المللي همانند خودشان سخن گفت، اظهار داشت:" سخنان رئيس‌جمهور در اجلاس معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي در نيويورك منطقي، مستدل و عزتمندانه بود."

وي حضور احمدی نژاد را در اين گونه مجامع بين‌المللي بسيار لازم و مفيد عنوان كرد و ادامه داد:" روحيه رئيس‌جمهور كه اصرار دارد در اين گونه مجامع شركت و در حضور مخالفان حرف حق را بيان كند خصلت بسيار خوبي است كه در ايشان وجود دارد و موجب مي‌شود تا پيام انقلاب اسلامي بهتر به دنيا برسد."

خطاکاران نگران می شوند

سخنگوي وزارت خارجه نیز سخنرانی احمدی نژاد را بازتاب دیدگاه های کشورهای مستقل و آزاده دانست و گفت : " بدیهی است كه كشورهايي كه متهم به داشتن سلاح‌هاي هسته‌ اي هستند و از اين سلاح‌ها براي تهديد ملت‌ها استفاده مي‌كنند نگران شوند و اين صحبت‌ها خوشايند آن‌ها نباشد. زيرا آن‌ها مخاطب اصلي هستند."

وی در مورد اظهارات وزير امور خارجه‌ آمريكا در مورد ايران نيز، گفت:" اين اظهارات براي فرار از سخنراني احمدي‌نژاد بوده است. مسلما كشورهايي كه چند هزار سلاح هسته‌ اي را در كشور خود انباشته كرده‌اند و بر عليه ملت‌ها استفاده كرده‌اند و تهديد به استفاده مي‌كنند براي اين كه موضوع را منحرف كنند، اتهام جعلي به كشورهاي ديگر نسبت مي‌دهند تا بتوانند داشتن سلاح‌هاي هسته‌ اي خود را توجيه كنند. نكاتي را اظهار كرده‌اند كه هيچ‌كدام آن‌ها با منطق و واقعيت موجود دنيا تطبيق ندارد."

با این احوال به نظر می رسد که واکنش های منفی پس از سخنرانی احمدی نژاد بیشتر از نکات مثبت آن بوده است.

اعتراض ها در جوامع بین المللی آنقدر بوده است که در ایران و در واکنش به تبعات سخنرانی احمدی نژاد اتحاديه‌هاي بزرگ دانشجويي با صدور بيانيه‌اي مشترك از اساتيد و دانشجويان دعوت كردند تا به صورت گسترده در تجمع دانشگاهيان مقابل دفتر سازمان ملل که امروز برگزار می شود در تهران حضور يابند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این واکنش ها ابراز کنند.

----------------------------------------------------------------------

اعتراض و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه آزاد شهــــرکرد

جــرس: بنا به گزارش های واصله از شهرکرد، در پی صدور بيانيۀ روز گذشتۀ تشکلی تحت عنوان «سازمان مستقل آزاد انديشان دانشگاه آزاد شهرکرد» مبنی بر اعتراض به عدم کسب مجوز انتخابات شورای مرکزی آن تشکل، دانشجویانِ عضو این تشکل منتقد دانشجویی، امروز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، با تجمع مقابل دفتر نهاد رهبری در آن دانشگاه، اعتراض خود را نشان دادند.

بنا به این گزارش که در اختیار جرس قرار گرفته، در ادامۀ این تحصن، دانشجویان با چیدن سینی های غذا مقابل درب اتاق نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، دست به اعتصاب غذا زده و صحنه هایی از اعتراض را به نمایش گذاشتند.

اعتراض های دانشجویان به مسئله عدم تایید صلاحیت ها توسط مقامات دانشگاه، به این مسئله محدود نمانده و آنها بلافاصله اعتراضی خود را علیه "فضای بستۀ دانشگاه" و "رفتار نامناسب حراست با دانشجویان" آغاز کردند.

گزارش ارسالی خاطرنشان کرد تحصن دانشجویان حوالی عصر خاتمه یافت و اعضای آن تشکل اعلام کرده اند تا گرفتن نتیجه ای مطلوب به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.


-------------------------------------------------------------------------

وضعیت حاد جسمی زندانی کرد محکوم به اعدام

کوردستان میدیا: حسین خضری از زندانیان کرد محکوم به اعدام در شرایط جسمی حادی به سر می برد و در معرض خطر قرار دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسین خضری که پیش تر از سوی دادگاه انقلاب به اتهام "همکاری با احزاب کرد مخالف نظام" به اعدام محکوم شده بود، در شرایط جسمی حادی به سر می برد تاجایی که 25 در صد از بینایی یکی از چشمانش را از دست داده است.
این درحالیست که مسئولان زندان از درمان وی ممانعت به عمل می آورند.
حکم اعدام حسین خضری که اولین ماه های دستگیری به شدت تحت شکنجه قرار گرفته بود، در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته و مسئولان زندان ارومیه بارها وی را به اجرای حکم تهدید نموده اند.
این زندانی کرد اهل ارومیه که در طی مدت محاکمه از داشتن وکیل مدافع منتخب و امکان مناسب دفاع از خود محروم بود، مدتی است که از زندان ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده است و نگرانی ها نسبت به اجرای حکم وی تشدید شده است.