dimanche 28 mars 2010

همزبانی قدرتهای بزرگ در مورد امکان تحریم رژیم تهران

رادیو فرانسه: بعد از وزیر خارجۀ آمریکا و وزیر خارجۀ کانادا، رییس جمهوری روسیه نیز در مورد ایران اظهار نظر کرد و اعمال تحریم های تازه را ممکن دانست.
هیلاری کلینتون روز جمعه پیش بینی کرده بود که بزودی پیشرفت هایی برای وضع مجازات های جدید صورت گیرد.
پس از او وزیر خارجۀ کانادا نیز گفت: "اعمال تحریم های تازه به نظر اجتناب ناپذیر می آید".
اینک رییس جمهور روسیه گفته است "مجازات های جدید علیه ایران می توانند لازم باشند".

دیمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه، در پیامی که برای رهبران عرب فرستاده است، با عباراتی محتاطانه می گوید: "ما یقین داریم که راه اعمال مجازات ، بهترین راه نیست. در عین حال، این امکان را نمی توان نادیده گرفت که وقایع و رویدادها به این سمت بروند".

بر اساس اعلامیه ای که کاخ کرملین منتشر کرد، مدودف این پیام را برای رهبرانی فرستاده است که در اجلاس اتحادیۀ عرب در لیبی شرکت کرده اند.
این اجلاس از روز شنبه کار خود را در شهر سرت لیبی رسماً آغاز کرد.

رییس جمهوری روسیه، با این که در این پیام احتمال می دهد که شرایط به سوی اعمال مجازات ایران سیر کند، اما باز با احتیاط و بیانی دیپلماتیک، می افزاید: اندازه و شدت "تحریم ها (مجازات ها) باید به دقت تعیین گردد و مردم عادی ایران را هدف قرار ندهد".

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که پیام اخیر مدودف درست یک روز پس از به نتیجه رسیدن معاهدۀ خلع سلاح اتمی "استارت"میان روسیه و آمریکا، ارسال شده است. به عبارت دیگر، این خبرگزاری میان توافق مسکو و واشنگتن بر سر سلاح های اتمی خود، و همسو شدن روسیه با آمریکا در قبال ایران، ارتباطی می بیند.

------------------------------------------------------

عضو کانون نویسندگان علیرغم سپردن وثیقه همچنان در بازداشت

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،رضا خندان (مهابادی) فعال کودک ، نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران 2 ماه است که علیرغم قرار دادن وثیقه ولی بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی او ممانعت می کنند و همچنان در بازداشت بسر می برد.
آقای رضا خندان فعال کودک،نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران می باشد. بیش از 2 هفته پیش به خانواده او اطلاع داده شد که با سپردن وثیقه 30 میلیون تومانی می تواند آزاد شود . خانواده آقای خندان وثیقه را تامین و آنرا سپردن ولی با بهانه های مختلف از آن زمان تاکنون از آزادی او خوداری می کنند.
آقای رضا خندان مهابادی روز 7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات هنگامی که از منزل خواهرش خارج می شد دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.او بیش از 1 ماه در بند 209 زندان اوین بسر برد و در طی این مدت تحت بازجوئی و فشارهای روحی شدید قرار داشت که اتهامات نسبت داده شده را بپذیرد.آقای رضا خندان بیش از 2 هفته پیش به بند 350 زندان اوین منتقل شد و از آن زمان تاکنون علیرغم سپردن وثیقه در بلاتکلیفی بسر می برد.ادامه بازداشت غیر قانونی او بدستور بازجوی وزارت اطلاعات می باشد.
لازم به یاد آوری آقارضا خندان و خانم مریم ضیاء از تشکیل دهندگان ان. جی . او جمعیت تلاش برای جهان شایسته کودکان می باشند.و هر دوی آنها به خاطر فعالیتهای اجتماعی برای کودکان کار و خیابانی دستگیر شده اند.

07 فروردین 1389 برابر با 27 مارس 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
یونیسف
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-----------------------------------------------------

سوء استفاده از نام پلیس بین الملل (اینترپل) را محکوم می کنیم

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

اطلاعیه مطبوعاتی

سوء استفاده از نام پلیس بین الملل (اینترپل) را محکوم می کنیم

در ادامه سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر و خاصه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تلویزیون انگلیسی زبان دولت ایران (پرس تی وی) برای چندمین بار در طی روزهای اخیر با پخش گزارشاتی، از اقدام دولت ایران برای دستگیری دو تن از مسولان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ‪(کیوان رفیعی و احمد باطبی)‬ که در خارج کشور به سر می برند، از طریق پلیس بین الملل خبر داده است.

چنین ادعایی در حالی که از اساس نادرست است، شکلی از نشر اکاذیب و سوء استفاده از نام و موقعیت یک نهاد بین المللی محسوب می شود. از این رو مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن سوء استفاده دستگاه امنیتی حکومت ایران از نام پلیس بین الملل در راستای منافع سیاسی، نظر به اینکه طبق پیگیریها اساساْ چنین گزارشی به پلیس بین الملل ارسال نشده است و در ضمن پیش تر نیز در مورد پرونده هایی مانند پرونده دکتر آرش حجازی، ادعاهای مقامات امنیتی ایران تکذیب پلیس بین الملل را در پی داشت و در کل ادعاهای خلاف واقع در این باب مسبوق به سابقه است.

همچنین به دلیل فقدان وجود هر گونه سندی که دستگاه امنیتی ایران بتواند حتی دستمایه مفتوح کردن پرونده ای بر علیه فعالان حقوق بشر در عرصه بین الملل قرار دهد. این مجموعه باور دارد که سوء استفاده نیروهای امنیتی از نام پلیس بین الملل و استفاده از ظرفیت رسانه ها تنها برای ایجاد رعب و وحشت و القای توانمندی دستگاه امنیتی حکومت ایران و بیان فقدان امنیت ایرانیان منتقد مستقر در خارج کشور صورت می گیرد.

این مجموعه پیش تر ضمن اعلام اینکه در حال پیگیری شکایت خود از دولت ایران است، از آمادگی اعضای خود برای حضور در هر دادگاه صالحه ای که نمایندگان دولت ایران امکان حضور داشته باشند سخن گفته بود و کماکان نیز بر همین موضوع استوار است و از آن استقبال می کند.


۷ فروردین ماه۱۳۸۹

----------------------------------------------------

محکومیت دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین به یک سال و نیم حبس

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

امیرحسین توکلی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قزوین در دادگاه تجدیدنظر به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

دادگاه بدوی این دانشجو را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. گفتنی است درخواست خانواده توکلی برای آزادی موقت وی در ایام نوروز با مخالفت روبرو شد و او هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

امیرحسین توکلی ۱۷ آبان ماه توسط چهارتن از ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۳۵۰ اوین متتقل شد.

درپی حوادث پس از انتخابات و کشته‌شدن دو دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین، اشکان سهرابی‌ و امیر جوادی‌فر، تجمع‌ها و اعتراضات بسیاری در این دانشگاه تشکیل شد که با برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت دانشجویان مواجه گشت.

----------------------------------------------

بی‌خبری مطلق از وضعیت دانشجوی دانشگاه شریف

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از بازداشت میترا عالی، دانشجوی كارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشكی دانشگاه شريف هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده و دوستان وی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

در روزهای منتهی به سال جدید تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده و برخی از آنان با خانواده‌های خود ملاقات داشتند اما میترا عالی حتی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش نداشته است.

این دانشجوی دانشگاه شریف پیش از این دوبار طی یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود. عالی در تاریخ ۱۹ اسفندماه جهت دریافت وسایل توقیف‌شده‌اش به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کرد و از آن تاریخ ناپدید شده است.

میترا عالی، دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پایان داد و با رتبه‌ی هفت در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شریف شد.

-------------------------------------------

انتقال زندانی کرد محکوم به اعدام به بند 209 اوین

خبرگزاری هرانا – زینب جلالیان، فعال کرد محکوم به اعدام که از یک ماه پیش به صورت غیرقانونی در محلی نامعلوم نگهداری می شد، به بند 209 در زندان اوین منتقل شد.

زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام، از یک ماه پیش توسط مأموران اداره آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و به صورت مخفیانه و غیرقانونی به مکانی نامعلوم برده شده بود.

گفتنی است که ماجرای زینب جلالیان باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده بود..

---------------------------------------------------

قتل یک شهروند کرد بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک شهروند کرد اهل روستای شندره از توابع شهر سردشت در آذربایجان غربی به نام ریبوار نصرتی (شندره ای ) بر اثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی کشته شد.

این شهروند که متأهل و دارای فرزند می باشد به ظنّ حمل کالای قاچاق در نزدیکی روستای بانه زیر از توابع شهر بانه هدف تیراندازی قرار گرفت و در دم جان سپرد.

گفتنی است که طی ماههای اخیر تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق مورد تیراندازی مأمورین قرار گرفته اند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ این شهروندان شده است.

-----------------------------------------------------

"مرگ بر اصل ولایت فقیه"؛ شعاری که تا بغداد هم شنیده شد

منصور امان

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که بر سُقوط گروه های مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی و پیروزی گرایشات سکولار و ناسیونالیست گواهی می دهد، رویای "خلافت اسلامی" آیت الله خامنه ای زیر نام مُستعار "خاورمیانه اسلامی" که در آن به قُدرت رساندن یک حُکومت مذهبی دست نشانده در عراق نقشی کلیدی داشت، در حال تبدیل شُدن به کابوس طرد اسلام سیاسی در کانونهای قُدرتمند آن است.

پیروزی "ائتلاف العراقیه"، یک جبهه سیاسی مُتشکل از احزاب و جریانهای غیرمذهبی شیعه و سُنی که مُهمترین برنامه آن را کنار زدن طایفه سالاری و فرقه گرایی از حُکومت و سیاست تشکیل می دهد، روند مُنزوی گردیدن بُنیاد گرایی اسلامی در جامعه عراق را تایید کرد.

واقعیت مزبور به ویژه در شکست سهمگین باندهای شیعه مذهب سرهم بندی شُده یا وابسته به جمهوری اسلامی خود را به نمایش گُذاشته است. "ائتلاف ملی عراق"، یک ظرف سیاسی انتخاباتی برای جمع کردن دست پرورده های رنگارنگ "بیت آقا" و سپاه قُدس، با وجود سرمایه گُذاری هنگُفت اربابان خود و اتکا به شبکه های گُسترده اقتصادی و نظامی آنها برای اعمال نفوذ، تنها توانست کمی بیش از یک پنجُم آرای جامعه عراق که سهم جمعیتی شیعیان در آن نزدیک به 60 درصد می باشد را به دست بیاورد.

یک نشانه ی روشن از پروسه رانده شُدن اسلام سیاسی هدایت شُده از مرزهای شرقی به حاشیه و تقویت گرایش سکولار، مُدرن و درون گرا در جامعه عراق، در خودداری سرسختانه آقای مالکی از ائتلاف با گاوهای پیشانی سفید "مجلس اعلای اسلامی عراق"، و جریانهای مُقتدی صدر و احمد چلبی هویدا گردید؛ تاکتیک فُرصت طلبانه ای که حتی تلاش حُضوری پدرخوانده هایی از نوع آقایان مُتکی و لاریجانی در بغداد، قادر به تغییر آن نشد.

آقای مالکی ترجیح داد به جای رفتن زیر موجی که به حرکت درآمده، سوار آن شود و از همین رو نیز جبهه سیاسی خود را تشکیل داد که در آن با هدف زُدودن هر گونه تردید پیرامون جهت گیری مذهبی و قومی و وابستگی به حاکمان ایران، طیفهای رنگارنگی دست چین شده بودند.

بی اعتباری دست نشاندگان و پُشتیبانان خریداری شُده جمهوری اسلامی در عراق، با بی اعتبار شُدن اُلگویی که آنها به مُخاطبان خود پیشنهاد می کُنند، رابطه مُستقیم دارد. در این امر به ویژه رُسوایی انتخاباتی آیت الله خامنه ای، خیزش مردُم ایران علیه رژیم ولایت فقیه و رفتارهای جنایتکارانه و تکان دهنده حُکومت برای مُقابله با اعتراضهای شهروندان ایرانی تاثیر به سزایی داشته است.

شُعارهای "مرگ بر خامنه ای" و "مرگ بر اصل ولایت فقیه"، رای مردُم ایران در نفی استبداد مذهبی و اسلام سیاسی را بازگو کرده است. جایگاه این انتخاب نزد ملتهایی در منطقه که صدای میلونها شهروند ایرانی به آنها رسید، به ویژه از آن رو که در مرکز درهم آمیختگی دین و دولت و منبع پُشتیبانی ارتجاع مذهبی صورت گرفته، با اهمیت تر و تاثیر گُذار تر انگاشته می شود.

جمهوری اسلامی که یک پایه اصلی استراتژی آن برای حفظ ثبات و قُدرت در داخل را صُدور ارتجاع اسلامی و تولید اقتدار در بیرون از مرزها تشکیل می دهد، از آثار ضربه های کوبنده ای که از خیزش جُنبش دموکراتیک اجتماعی دریافت کرده و همچنان می کند، بهبود نخواهد یافت.

نتایج انتخابات عراق نه تنها موقعیت عُمومی باند نظامی - امنیتی ولی فقیه را در برابر خیزش مردُم تضعیف کرده است بلکه، آثار شکست دردناک در عراق، بر باد رفتن هزینه های هنگُفت مالی – سیاسی و از همه مُهم تر، پیامدهای داخلی آن، شکاف جدیدی در ساختار قُدرت به وجود خواهد آورد که گوه آن از نقش آیت الله خامنه ای در شکل گیری این شکست تراشیده می شود.

---------------------------------------------

فشار و شکنجه حسام فیروزی در بند ۲ الف سپاه

رهانا - در طی اسفند ماه گذشته بسیاری از کنشگران حقوق بشر توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به بند ۲ الف سپاه منتقل شدند. دکتر حسام فیروزی از جمله بازداشت شدگان بود که با طرح اتهامات واهی به این بند منتقل شده و تحت فشار شدید قرار دارد. در شب اول بازداشت سه تن از ماموران با باتون به شدت به ضرب و شتم وی می‌پردازند و او را مضروب می‌کنند.

مهتا بردبار به رهانا می‌گوید: صبح روز دوم هنگامی که فیروزی به دادگاه برای تفهیم اتهام منتقل می‌شود، وی این مساله را برای بازپرس پرونده بازگو می‌کند که این عمل موجب خشم ماموران شده و در بازگشت به زندان ماموران او را مورد تهدید قرار می دهند.

وی ادامه می‌دهد: از جمله اتهاماتی که در بازجویی‌ها به او زده شده و همسرم مورد بازجویی قرار گرفته، همکاری با گروه‌هایی خاص بوده که این مساله به هیچ عنوان واقعیت نداشته و دکتر حسام با هیچ گروهی همکاری و در آن عضویت نداشته است. در زندان او را متهم کرده‌اند که با همکاری فعالان حقوق بشر فعالین سیاسی را به خارج از کشور منتقل می‌کرده است، که اتهامی عجیب است و حتا خود وی در ملاقات این مساله را با خنده عنوان می‌کرد. من نمی‌دانم هدف از طرح این اتهامات و پرونده‌سازی‌ها چیست، اما این مسائل و این اتهام‌ها به هیچ عنوان واقعیت نداشته و همسرم با هیچ گروهی همکاری نداشته است.

مهتا بردبار می‌گوید: همسرم مدت‌ها بود که فعالیت خاصی انجام نمی‌داد، اما نگران هستم با این اتهامات و با طرح این مسائل، وضعیت پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی برای او پیش بیاید. هیچ کدام از این اتهامات واقعیت نداشته و ندارد. دوستی با با برخی اشخاص باعث طرح اتهامات برای او شده است که این مساله غیرعقلانی است. دوستی با هر شخصی دلیل بر همکاری با رابطه داشتن با نهاد خاصی نیست، من متوجه طرح این اتهامات نمی‌شوم و خواستار روشن شدن این موضوع هستم.

وی در مورد پیگیری‌ها خود به مراجع قضایی می‌گوید: این‌جا هیچ کس پاسخ‌گوی ما نیست، ما واقعا مانده‌ایم که چه کاری باید انجام دهیم، به ما گفتند مصاحبه نکنید و خبررسانی نکنید، اما با این وضعیت که هیچ کس جواب ما را نمی‌دهد، طاقتم تمام شده است. صدای من را چه کسی باید بشوند؟ از روز بازداشت تا به حال من مرتب به زندان و دادگاه انقلاب مراجعه کرده‌ام، بارها برای مسئولان در دادگاه و بازجویان پرونده نامه داده‌ام، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ام.

بردبار به خبرنگار رهانا می‌گوید: امروز به زندان اوین مراجعه کردم تا نامه‌ای را به بازجویان پرونده برسانم، به من گفتند که باید بروید از دادگانه انقلاب و از شعبه‌ای که در آن پرونده جریان دارد، نامه بگیرید. این در حالی است که شعبه رسیدگی کننده در داخل زندان است و به من هم اجازه نمی‌دهند که وارد زندان شوم. خب در این حالت من از کجا باید برای این موضع نامه بگیرم؟ ما را در یک دایره‌ای انداخته‌اند که دور سر خودمان می‌چرخیم و هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی با ابراز نگرانی شدید در مورد وضعیت همسرش گفت: در آخرین و تنها ملاقاتی که با وی داشتیم وی به شدت لاغر شده بود و وضعیت جسمانی‌اش به هیچ عنوان خوب نبود.

مهتا بردبر به خبرنگار رهانا گفت: که این ملاقات در همان اوائل سال زیر دوربین‌ها در حالت امنیتی انجام گرفت و وضعیت جسمی همسرم طوری بود که از آن روز به شدت نگران او هستم. در همین مدت کوتاه وی بیست کیلو وزن کرده بود که با دیدن او از آن روز تا به حال به شدت نگران هستم.

------------------------------------------------------

اغلب کشورهای عربی تمایلی به گفتگو با رژیم تهران ندارند

سایت فارسی العربیه: احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر شامگاه شنبه به خبرنگاران گفت سران عرب طی نشست خود در لیبی پیشنهاد عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب برای گفتگو با ایران را پشت درهای بسته مورد بحث وبررسی قرار دادند اما "اکثریت کشورهای عربی در حال حاضر مایل به گفتگو با ایران نیستند."وی توضیحات بیشتری در این باره نداد.

موسی طی سخنانی در جلسه افتتاحیه نشست سران عرب پیشنهاد کرد "گفتگوی عربی - ايرانی برای حل اختلافات" آغاز شود. وی افزود "من نسبت به عمق نگرانی برخی از ما درقبال شماری از مواضع ایران واقف هستم و آن را درک می کنم، اما این مساله نه تنها ضرورت گفتگو را نفی نمی کند بلکه آن را به عنوان مرحله ای اساسی در روند شکل گیری روابط آینده با ایران مورد تاکید قرار می دهد."

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه افزود، "گر چه ما درباره برخی از مسایل با ایران اختلاف داریم، اما این کشور شریک جغرافیایی وتاریخی ما است ومنافع مشترک بسیاری با یکدیگر داریم ."

عمرو موسی همچنین پیش نویس لایحه ای را برای تشکیل تجمعی تحت عنوان "اتحاد همجواران جهان عرب" ارائه کرد، که هدف آن ایجاد همکاری میان جهان عرب و کشورهای همسایه در آسیا وآفریقا بر اساس منافع مشترک و به منظور برقراری امنیت برای کلیه کشورهای عضو است."

بر اساس این پیشنهاد در آغاز از دو کشور ترکیه و چاد برای پیوستن به این اتحادیه دعوت به عمل خواهد آمد .

رجب طیب اردوغان نیز طی سخنان در نشست سران عرب از این پیشنهاد عمرو موسی استقبال کرد.

----------------------------------------------------

تقلاى مضحک عنتر و لوطى ولايت براى فرار از انزواى جهانى

در حالى كه ولى فقيه و گماشته اش از هيچ ياوه سرايى عليه مظاهر ملى ايران و جشنهاى نوروز و چهارشنبه سورى فروگذار نكرده اند، دولت احمدی نژاد در اين روزها به صحنه گردانى نمايشى تحت عنوان آيين هاى نوروزى روى آورده تا شايد با كشاندن چند نماينده از كشورهاى همسايه به ایران، طرد و انزواى جهانى رژيم را تحتالشعاع قرار دهد. اين حركات گماشته ولی فقیه مانند نمايش هاى شعرخوانى خود او، تلاش و تقلاى مضحک عنتر و لوطى، در تنگناى انزواى جهانى و منفوريت داخلى است. چرا كه همه مى دانند بنیانگذار حکومتشان از روز اول هرگونه ملى گرايى و ميهنپرستى را كفر مى دانست، ولى چنان از مردم ايران تودهنى خورده، كه حالا پس ماندههايش ناگزير شده اند به چنين نمايشهاى تحميلى روى آورند.

----------------------------------------------------------

صدور احکام سنگین برای اعضای شورای دفاع از حق تحصیل

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

گزارش تفصیلی از بازداشت گسترده و صدور احکام سنگین برای اعضای شورای دفاع از حق تحصیل در ماه‌های اخیر

با گذشت بیش از ۹ ماه از انتخابات ریاست جمهوری، هنوز پنج تن از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل در بازداشت به سر می‌برند و تعدادی از آنان با احکام سنگین روبرو شده‌اند.

در وبلاگ رسمی این نهاد مدنی آمده است: «این تشکل را گروهی از دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره‌دار ایران در سال ۱۳۸۶ با نام "شورای دفاع از حق تحصیل" تشکیل داده‌اند.»

همچنین در آخرین بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل که در پی صدور احکام سنگین برای اعضای این نهاد مدنی صادر شد آمده است: «ما در پیشگاه مردم ایران شهادت می‌دهیم که دوستانمان جز حق‌خواهی هیچ نکرده‌اند و تمام اتهامات وارد به ایشان بی‌اساس بوده و انتقامی است که دشمنان آزادی از دانشجویان ستاره‌دار می‌گیرند.»

دانشجويان ستاره‌دار، در روزهای منتهی به انتخابات، بارها با تجمع در برابر وزارت علوم، صدا و سيما، دانشگاه تهران و برخي از ميادين تهران نسبت به سخنان احمدی‌‌نژاد اعتراض كردند. پس از انتخابات و در جريان بازداشت‌های گسترده فعالان سياسی، ۱۰ تن از اعضای شورای دفاع از حق تحصيل بازداشت شدند.

ضیا‌ء‌الدین نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل در ۲۵ خردادماه در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد و همچنان با گذشت بیش از ۹ ماه، همچنان بدون مرخصی در بازداشت به سر می‌برد. گزارش‌های دریافتی حاکی از ضرب و شتم وی در زندان اوین است.

این فعال دانشجویی که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود در قسمتی از نامه خود خطاب به قوه قضاییه نوشت: «بنده در طول بازجویی‌ها هرگز چیزی جز حقیقت نگفتم و علیرغم آنکه تحت فشارهای شدید روحی و گاها فیزیکی (بشین و پاشو، پس گردنی، لگد، توهین و تحقیر) بودم، لیکن هرگز به هیچ جرم ناکرده‌ای اعتراف نکرده‌ام که اساسا به دلیل فعالیت در فضای شیشه‌ای جنبش دانشجویی، هیچ مسئله‌ی قابل کتمانی در فعالیت‌های محرومین از تحصیل وجود نداشت.»

ضیا نبوی در دی‌ماه ۸۸ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

سه سال از این حکم برای اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، یک سال برای تبلیغ علیه نظام، یک سال برای اخلال در نظم عمومی، ۷۴ ضربه شلاق برای تشویش اذهان عمومی و ۱۰ سال حبس در شهرستان ایذه کرمان به دلیل همکاری با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) اعلام شده است.

اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق در حالی به این فعال دانشجویی وارد شد که او به «هیچ‌یک» از اتهامات وارده اعتراف نکرد و پس از صدور حکم طی تماسی تلفنی اظهار داشت قاضی پیرعباسی به او گفته است: «علی‌رغم جوانی‌ات و اینکه هیچ اعترافی در رابطه با ارتباط با منافقین نکردی ولی مجبورم بر اساس درخواست کتبی وزارت اطلاعات تو را محکوم به ارتباط با منافقین نمایم.»

آخرین اخبار از این فعال حق تحصیل حاکی از آن است که هنوز پرونده او به هیچ‌یک از شعب دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده و خانواده‌اش توان پرداخت وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی را ندارند.

مجید دری، دیگر عضو شورای دفاع از حق تحصیل است که در ۱۸ تیرماه در قزوین بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می‌برد. دری علاوه بر فعالیت در زمینه حق تحصیل دبیر کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی نیز بود.

این فعال دانشجویی در دی‌ماه از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. مانند ضیا نبوی، ۱۰ سال از این حکم به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» صادر شده است. وی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است که به ۶ ماه محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

مهدیه گلرو عضو دیگر این نهاد مدنی، از ۱۲ آذر در بازداشت به سر می‌برد. دادگاه این فعال دانشجویی هنوز برگزار نشده اما پرونده او به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

صدور احکام سنگین توسط این شعبه برای دیگر اعضای این نهاد مدنی نگرانی در مورد وضعیت گلرو را افزایش داده است. این فعال دانشجویی در طول مدت بازداشت با مشکلات جسمی فراوان از جمله ابتلا به عفونت روده مواجه گشت.

شیوا نظرآهاری دیگر عضو شورای دفاع از حق تحصیل، نزدیک به ۱۰۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. وی به تازگی در اول مهرماه پس از ۱۰۲ روز با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود.

نظرآهاری علاوه بر فعالیت در زمینه حق تحصیل، از اعضای برجسته کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعال جنبش زنان است. این فعال حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران از تحصیل محروم شد.

پیمان عارف دیگر عضو دربند این نهاد مدنی است. وی ۲۸ خردادماه در حال گذراندن خدمت سربازی در دفتر مطالعات آموزشی نیروی انتظامی استان گیلان، بازداشت و پس از دو روز به زندان اوین منتقل شد. پس از مدتی حکم ۱۸ ماه حبس وی که از پرونده قبلی برای او صادر شده بود، فارغ از اتهامات جدید به اجرا گذارده شد.

در ۱۳ اسفندماه، این فعال دانشجویی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد و در ۲۵ اسفندماه در آستانه عید نوروز به زندان اوین بازگردانده شد. عارف همچنین در رابطه با پرونده جدیدش به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و شرکت در احزاب سیاسی محکوم شد.

از جمله دیگر اعضای شورای دفاع از حق تحصیل که در چندماه اخیر بازداشت شدند حسام سلامت، سعید جلالی‌فر، زهرا توحیدی و علیرضا خوشبخت هستند.

حسام سلامت در ۳۰ خردادماه طی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. وی پس از آزادی در ۱۵ تیرماه برای دومین بار بازداشت و در اواخر مرداد آزاد شد. این فعال دانشجویی در دادگاه بدوی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. سلامت، رتبه اول کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی (دکترا) و قبولی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران بود که از ادامه تحصیل محروم و ستاره‌دار شده بود.

سعید جلالی‌فر، دیگر عضو این شورا و دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان، در ۹ آذرماه بازداشت و در ۲۵ اسفند آزاد شد. وی علاوه بر فعالیت در زمینه حق تحصیل عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان است.

--------------------------------------------

بلاتکلیفی یک فعال اجتماعی در زندان اوین

سایت کلمه: علی بیکس ،فعال اجتماعی و یکی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخا بات همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد . او اجازه استفاده از مرخصی نوروزی را نیافته است و اکنون در وضعیت کاملا نامشخص در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

علی بیکس ، دارای دکترای تاریخ ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و تاکنون نیز بدون استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی نیز در زمان انتخابات همکاری داشته است

بیکس بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است . اما تاکنون نتیجه تجدید نظر خواهی در حکم او اعلام نشده است .خانواده بیکس از وضعیت نامعلوم فرزند خود نگرانند و هر چه زودتر خواهان تعیین وضعیت و اعلام حکم نهایی وی هستند.

او در زندان به شدت از بیماری دهان و دندان رنج می برد و دسترسی به امکانات دندانپزشکی نیز در بند ۳۵۰ محدود است . خانواده بیکس همچنین خواهان رسیدگی به وضعیت جسمانی فرزند دربندشان هستند.

---------------------------------------------------

مخالفت اردوغان با طرح مجازات های جدید علیه رژیم

رادیو فرانسه: نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان در گفتگو با ‏هفته نامۀ آلمانی اشپیگل که فردا دوشنبه منتشر می شود ‏ضمن ابراز مخالفت شدید خود با طرح مجازات های جدید ‏علیه ایران گفته است : "باید ابتدا بکوشیم تا برای مسأله ‏اتمی ایران راه حلی دیپلماتیک بیابیم." ‏
نخست وزیر ترکیه در ادامه تأکید نموده که "آنچه به آن نیاز ‏هست دیپلماسی و باز هم دیپلماسی است."‏
اظهارات نخست وزیر ترکیه همزمان است با سفر ‏صدراعظم آلمان، خانم آنگلا مرکل، به ترکیه که دیروز ‏شنبه در تشریح موضع برلن در قبال پروندۀ اتمی ایران گفته ‏بود : "اگر ایران در خصوص مسائل مربوط به انرژی اتمی ‏از خود شفافیت نشان ندهد، باید به فکر مجازات ها بود." از ‏فردا دوشنبه، آنگلا مرکل سفر رسمی دو روزه ای را به ‏آنکارا آغاز می کند.‏
در گفتگوی خود با هفته نامۀ آلمانی اشپیگل، نخست وزیر ‏ترکیه همچنین ضمن اعلام مخالفت دوبارۀ خود با کاربرد ‏مفهوم "نسل کشی" در خصوص قتل عام ارامنه توسط ‏ترکیه عثمانی در اوایل سدۀ گذشته، افزوده است : ‏‏"نسل کشی" ای در بین نبوده، بلکه تنها "میان ترک ها و ‏ارامنه نبردی" وجود داشته است. ‏
در این حال، رجب طیب اردوغان بار دیگر ارامنه ای را ‏که به طور غیرقانونی در ترکیه به سر می برند تلویحاً تهدید ‏به اخراج از این کشور کرد و گفت : "تاکنون مسألۀ اخراج ‏ارامنه را در نظر نداشته ایم، اما، اگر جامعۀ مهاجران ‏ارمنی به فشارهای خود ادامه بدهد، ممکن است به فکر ‏اخراج ارامنه ای که به طور غیرقانونی در ترکیه به سر ‏می برند بیافتیم." ‏
به گفتۀ ارامنه، کشتار و جابجایی آنان توسط ترکیه عثمانی ‏به کشته شدن یک و نیم میلیون ارمنی منجر شد. ترکیه شمار ‏کشته شدگان ارمنی را در آن حادثه بین 250 تا 500 هزار ‏نفر تخمین می زند. ‏
فرانسه، کانادا و پارلمان اروپا مفهوم "نسل کشی" را در ‏توصیف قتل عام ارامنه در اوایل سدۀ گذشته به رسمیت ‏شناخته اند. در اوایل ماه مارس کمیسیون امور خارجۀ ‏کنگرۀ آمریکا و پارلمان سوئد قطعنامه هایی به همین ‏مضمون تصویب کردند. ‏

---------------------------------------------------

بهار آزادی - نامه ای از زندانی سیاسی حامد روحی نژاد

انتشار ااز فعالان حقوق بشر در ایران

بهار آزادی - نامه ای از زندانی سیاسی حامد روحی نژاد

سر آخر خرناسه خواب خراب و رخوت آور، خوف انگیز خیالات خام خائنان و خواستاران به خاک و خون خواباندن خیل خاکیان اهورایی خاتمه یافت و سکوت سنگین و سر سام آور و سوزناک سرمای زمستانی به سر رسید و بوسه های بهار بیداری و با طراوت بر هستی نثار گشت به راستی این پدیدار شدن دگر گونی های شگرف در پدیده های طبیعت چه پندی و عبرتی برای ما در بر خواهد داشت

زمستان اگر چه تاریک و سرد و سرشار از ترس و خفقان باشد سر انجام سپری خواهد شد و بهار دوباره پا به عرصه گیتی خواهد نهاد این قانون به آهنگ طبیعت است و خواه و ناخواه رخ خواهد داد، در جامعه انسانی نیز جز این نیست و با تاریخ و گذشتگان در خواهیم یافت که هر چند حکومتی با زمستانی ترین شکل و شیوه سالهای سال عمر کند فرجام آن جز پیوستن به صفحات کتاب کهنه تاریخ نیست و تنها یادگار ماندگارش این نام ننگی است برای بانیان و مجریانش همچنان که دیده ، شنیده و یا خوانده ایم. مدت مدیدی است که مردم ایران زمین در اوج تاریکی و خفقان و دهشتناک ترین شرایط به گذران زندگی و یا با بیانی گویاتر و رساتر به زنده بودن صرف در این شب استبداد محکومند و تنها اندک زمانی است که پس از رسانیدن این شب ظلمانی به نقطه عطفش به دست مردم همه چیز روی به سپیدی نهاده و به سمت روشنایی رهسپار است و این تغییر و تبدیل موضع نوید طلوع مهر را میدهد و از کمی آنسوتر صدای خنده های مردمی که با شادمانی به سان پیشینیان آشتی کردند به گوش می رسد.

شادمانی از جنس پاکترین روش زیستن از جنس انسانی، از جنس اهورایی، صدا نزدیک و نزدیک تر می شود. سال 1388 با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید، سالی که گرچه قدم های بی مانندی در راستای رسیدن به خواسته به حق خود برداشتیم اما هزینه هنگفتی در این راه متحمل شدیم. از مجروح و محبوس گرفته تا کشته و اعدامی و غیره این هزینه سنگین را پرداختیم و حتی سنگین تر از این را نیز خواهیم پرداخت تا به خواسته خواستنی و و هدف مشترک و به حق و حیاتی امان دست یابیم و بی تردید دیری نمی پاید که چنین خواهد شد و این یقین از آنجایی سر چشمه می گیرد که با توجه به این وقایع، بهایی که صرف نمودیم محال است که به سان گذشته به درد و فراموشی نسیان در یک قدمی دستیابی به خواسته ما مبتلا شویم و تیشه به ریشه تمام کاشته ها و کرده هایمان بزنیم و برای ما اساسی تر از این مطلب آگاهی و خردی است که ملت ایران در طول این مدت طویل به یاری تجربیات گران بهایش از کلیه زوایایی حاکمیت حاکم و متد و روش های حفظ جایگاهش در 31 سال بر کرسی قدرت بودن بدست آورده است و فریب دادن این مردم آگاه غیر ممکن و دور از ذهن به نظر می رسد. به هر روی ما ملت ایران با حافظه تاریخی بی سابقه و بی مانند به پاس خون شهدای راه آزادی با دستانی گره خورده به هم و همبستگی بیتا سال 1389 را با هدف رسیدن به آزادی و حقوق انسانیمان بی دغدغه از ترس های بی سبب و یا با سبب پیشین آغاز کرده و با نتایج شگفت به پایان خواهیم رساند.

سال نو بر همه ایرانیان ایرانی مبارک

حامد روحی نژاد

7/1/89

زندان اوین – بند 350

---------------------------------------------------------

چهارشنبه سوری؛ دستگیری و پرونده سازی برای مردم فولادشهر

خبرگزاری هرانا – یک مقام آگاه در دادگستری زرین شهر از تشکیل 82 پرونده برای شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری خبرداد.به گزارش هرانا، این فرد که خواست نامش فاش نشود، با بیان این مطلب اظهارداشت:82 نفر از شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری در شهر فولادشهر دستگیر شده اند که از این تعداد هفتاد نفر آزاد و 12 نفر کماکان در بازداشت به سر می برند.

خانواده های این 12 نفر توسط مقامات امنیتی تهدید شده اند که درباره وضعیت فرزندان شان هیچ گونه اطلاع رسانی نکنند.

بر اساس این گزارش،در روز چهارشنبه سوری تعدادی از مردم در حد فاصل سه راه ب5 تا چهارراه ب5 به جشن و پایکوبی مشغول بودند که مورد حمله نیروهای لباس شخصی و پلیس قرار گرفتند .این نیروها تعداد زیادی از مردم را بازداشت کردند.

تعدادی از افراد بازداشت شده به ورزشگاه کارگران زرین شهر واقع در کمربندی سجاد انتقال یافته و تا صبح بازجویی شدند.

همچنین،در روزهای پس از این ماجرا چندین نفر از طریق فیلم های شب درگیری شناسایی و دستگیر شدند. تمام افراد بازداشتی به زندان دستگرد بند اطلاعات منتقل و موردضرب و شتم قرارگرفتند .

شایان ذکر است که فولادشهر در 28خرداد نیز شاهد اعتراضات وسیعی بود که با سرکوب بی رحمانه ای مواجه شد.

در طی این سرکوب صدها نیروی یگان ویژه در ساعت 2 بامداد به چندین مجتمع آپارتمانی که نزدیک به محل اعتراضات و درگیری ها بود حمله کردند و با شکستن در وارد خانه ها شده و ضمن ضرب وشتم شدید پیر و جوان و زن ومرد صدها نفر را دستگیر کردند.

گفتنی است،در فولادشهر بسیاری از کارگران و بازنشستگان کارخانه ذوب آهن اصفهان سکونت دارند.

------------------------------------------------------

وخامت وضعیت جسمی فعال کودک و انتقال او به بهداری زندان

وخامت وضعیت جسمی مریم ضیاء فعال کودک و انتقال او به بهداری زندان

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مریم ضیاء فعال کودکان در داوازدهمین روز اعتصاب غذای خود وضعیت جسمی اش به وخامت گرایید که ناچار به انتقال او به بهداری زندان اوین شدند.
روز یکشنبه 8 فروردین ماه خانم مریم ضیاء فعال کودکان در دوازدهمین روز اعتصای غذا بدلیل وخامت وضعیت جسمی به بهداری زندان اوین منتقل شدند. وضعیت جسمی او از چند روز پیش حاد بود اما برای بیشتر تحت فشار قرار دادن وی از انتقال به بهداری خوداری می کردند.خانم ضیاء از افت شدید فشارخون،ضعف مفرط،سر درد شدید و همچنین به سختی قادر به تحرک است رنج می برد.
از طرفی دیگر او را از سایر زنان زندانیان سیاسی جدا کرده اند و در سلول زندانیان عادی و خطرناک قرار داده اند.
خانواده حیات غیبی و خانواده ضیاء از وخامت وضعیت جسمی خانم ضیاء که منجر به انتقال او به بهداری زندان شده است در نگران فزاینده ای بسر می برند. آنها از زمان اعتصاب غدای خانم ضیاء موفق به ملاقات با او نشده اند تا از وضعیت او بیشتر مطلع شوند.خانم ضیاء از ناراحتیهای دیگر رنج می برد و می باید دارو مصرف کند . مصرف این داروها در حالت اعتصاب غدا وضعیت جسمی او را حادتر می کند.
خانم ضیاء در اعتراض به ممانعت بازجوی وزارت اطلاعات فردی بنام یاسری از آزادی او علیرغم سپردن وثیقه روز 26 اسفند ماه دست به اعتصاب غذا زد.
آقای منصور حیات غیبی همسر خانم ضیاء از روز گذشته که شروع وقت اداری بود بطور مستمر و در طی وقت اداری پیگیری وضعیت همسرش در دادگاه انقلاب بود.اما دادگاه انقلاب برای طولانی تر کردن پروسه رسیدگی و وارد کردن فشار روحی و جسمی علیه خانم مریم ضیاء و خانواده اش دوباره این خانواده را مجبور به طی مراحلی که پیش از این و قبل از سال نو انجام گرفته شده کرده است.آنها از روز گذشته تا به حال درگیر این مسئله هستند و بقیه مراحل کار به روز دوشنبه موکول شده است. این در حالی است که خانم ضیاء در وضعیت حاد جسمی بسر می برد و خطر جدی جان او را تهدید می کند.
لازم به یادآوری است که خانم مریم ضیاء 40 ساله متاهل و دارای 2 فرزند و از فعالین حقوق کودک می باشد.در تاریخ 10 دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند مخوف 209 زندان اوین منتقل شد و پس 2 ماه بازداشت در بند 209 به بند زنان زندان اوین انتقال یافت.
تا به حال تعدادی از زندانیان سیاسی در حین اعتصاب غذا به قتل رسیدند که از جمله انها زنده یا اکبر محمدی و ولی الله فیض مهدوی می باشند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به شرایط حاد جسمی خانم ضیاء و خطری که متوجه جان او است هشدار می دهد و برای پیشگیری از یک فاجعه که بارها در زندان های این رژیم تکرار شده است از کمیسر عالی حقوق بشر،گزارشگر ویژه زنان،دستگیریهای خودسرانه سازمان ملل متحد و یونیسف خواستار دخالت فوری برای نجات جان او و آزادی بی قید وشرط وی است.

08 فروردین 1389 برابر با 28 مارس 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
یونیسف
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل