dimanche 21 mars 2010

جبهه مشارکت: راه حل بحران حادث در کشور از بزرگراه آزادی می گذرد

پیام تبریک عید سه تن از زندانیان جبهه مشارکت منتشر شد

جنبش راه سبز (جرس): جبهه مشارکت ایران اسلامی در اولین روز از سال جدید با انتشار بیانیه ضمن استقبال از آزادی برخی از زندانیان سیاسی خواستار آزادی سایر هموطنان دربند شد و همچنین تصریح کرد که راه حل بحران حادث در کشور از بزرگراه آزادی می گذرد و آزادی زندانیان سیاسی دراین مسیر اولین گام است. همچنین به گزارش سایت نوروز سه تن از اعضای دربند این جبهه، داوود سليماني، حسين نوراني نژاد، مهدي محموديان که در سال نو امکان حضور در کنار خانواده را نیافتند در پیامی سال نو را به مردم ایران تبریک گفتند.

متن بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره زندانیان سیاسی

سال 88 که با شور و نشاط انتخاباتی آغاز شد متاسفانه بدلیل سوء تدبیر و مدیریت در انتخابات حوادث تلخی را در پی داشت که یک فقره اش نزدیک به بند کشیدن هزاران زندانی با بهانه های واهی بود . بازداشت غیرقانونی دهها فعال سیاسی و مطبوعاتی و اجتماعی و صدها نفر از مردم معترض طی روزها و ماههای پس از انتخابات 22 خرداد رکورد بی سابقه ای از سیاست سرکوب و ارعاب برای ساکت کردن صدای اعتراض مردمی که جز پیگیر نتیجه رای شان در این انتخابات نبودند را به نمایش گذاشت و کارنامه ای غير قابل دفاع برای مسئولين امر برجای نهاد. حداقل انتظار این بود که با درک و دریافت این سیاست اشتباه در آستانه سال جدید و رویش بهار با آزادی زندانیان سیاسی راه آشتی و تعامل با مردم معترض و ناراضی در پیش گرفته مي شد و دریچه تازه ای به آینده باز می گشت اما متاسفانه بازاین چنین نشد و تعداد زیادی از شهروندان که جرمی جز فعالیت سیاسی و اجتماعی و انتقاد و اعتراض قانوني ندارند اسیر بند و زندان ماندند و جایشان بر سر سفره های هفت سین خانواده هاشان خالی ! و بر ما معلوم نیست که این چنین رفتاری با کدامیک از موازین قانونی ، شرعی ، عرفی و اخلاقی مطابقت دارد؟

جبهه مشارکت از اینکه غالب چهره های سرشناس زندانی در آستانه سال جدید آزاد شدند و شادمانی به میان خانواده هاشان بازگشت ، استقبال می کند اما در بند ماندن چهره هایی چون داود سلیمانی ، فیض الله عرب سرخی ، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی ، عیسی سحرخیز، بدرالسادات مفیدی ، محمد نوری زاد ، حسین نورانی نژاد ، مهدی محمودیان ، عمادالدین باقی، علیرضا بهشتی شیرازی ، قربانعلی بهزادیان نژاد ، احمد قابل ، هنگامه شهیدی ، بهاره هدایت، کاوه قاسمی کرمانشاهی ، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، احسان محرابی ، محمد صادق جوادی حصار ، جواد ماهزاده ، ساسان آقایی ، مجید توکلی و... به ویژه افراد گمنام و ناشناسی که فقط به جرم سبز بودن اسیر شده اند و بدلیل گمنام بودن صداي مظلومیت آنها و خانواده هاشان پژواک لازم را درجامعه ندارد و ما نیز از این جهت شرمنده آنان هستیم نشاندهنده این است که مسئولين هنوز به عمق اشتباه خود دراین باره پی نبرده و در نیافته است که اینگونه رفتارها با شهروندان عاقبت خوشی برای آنها ندارد . شرح مصیبت ها و وقایعی که براین زندانیان سیاسی و رنج ها و سختيهائي که در این مدت بر خانواده های آنها رفته است داستان چشم پراشک و آبی است که از آن می گذریم و آنرا بدست تاریخ می سپاریم تا همگان دریابند که اینان چه هزینه ای برای آزادی پرداخته اند .

جبهه مشارکت ایران اسلامی باردیگر بر آزادی زندانیان سیاسی تصریح و تاکید می کند وهمدردی و همراهی خود را با خانواده شهدای سبز و آسیب دیده رخدادهای پس از انتخابات اعلام می دارد و در این روزهای بهاری آرزو می کند که مسئولين مربوطه دریابند که راه حل بحران حادث در کشور از بزرگراه آزادی می گذرد و آزادی زندانیان سیاسی دراین مسیر اولین گام است . هیچ حکومتی در این عالم با چنگ و دندان نشان دادن به مردم معترض و به بندکشیدن آنها موفق و کارآمد نبوده و سرانجامش سقوط و تباهی بوده است و قطعا حکومتی که بنام دین و جمهوری اسلامی است فقط با حکومت بر دلها می تواند مشروعیت و کارآمدی و بقا داشته باشد و لاغیر. ما امیدواریم مسئولين امور در این سال جدید با گشودن بزرگراه آزادی بسوی ملت و آزادی زندانیان سیاسی راه آشتی با همه ایرانیان را در پیش گیرند و به حل بحران جاری یاری رسانند.

-------------------------------------------------------------

پیام اعضای دربند جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت سال نو

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

ز كوي يار مي آيد نسيم باد نوروزي از اين باد ار مدد خواهي چراغ دل بر افروزي

هر سال نوروز چانچه سعادتمند مي بوديم مي توانستيم چند تن از عزيزانمان را در كنار سفره هفت سين خود جمع كنيم ، اما امسال به جاي سفره كوچكمان، سفره هفت سيني به عظمت و بزرگي سرزمينمان ايران داريم و با مليون ها انساني كه پاي دعاي سال تحويل شان افتخار حضور يافته ايم به استقبال نوروز مي رويم.

امسال شايد در كنار همسر،پدر، مادر و فرزندانمان نيستيم اما افتخار يافته ايم در كنار ده ها نفر از برادرانمان باشيم، برادراني كه نه از روي تقدير بلكه از روي انتخاب آزادانه و بر اساس انديشه مان با آن ها پيمان اخوت بسته ايم ،در كنار آنها دعاي حول حالنا مي خوانيم و به همه كساني كه در دل هاي نامهربان شان گمان مي كردند با چند ديوار آجري و بتني توانسته اند سين هاي هفت سين را از ما بگيرند مي گوييم امسال هفت سين ما ده ها مليون سين دارد به سبزي همه ملت ايران و سفره اي به وسعت سرزمين مان .

نوروز بر همه ايرانيان فرخنده باد
اعضاي در بند جبهه مشاركت

داوود سليماني، حسين نوراني نژاد، مهدي محموديان

------------------------------------------------

پاسخ به پیام خامنه ای: هرچه تو گفتی نکینم، آن کنیم

کاربران Twitter

خامنه ای سال ۱۳۸۹ را سال "همت و کار مضاعف" نامید و گفت که کشور به این کار و همت مضاعف نیازمند است.

هرچه تو گفتی نکنیم آن کنیم: "سال کم کاری و همت مضاعف برای شکل دهی به آغاز اعتصابات سراسری تا رسیدن به آزادی مبارک"

--------------------------------------------

نامه جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی

برگرفته از سایت کميته گزارشگران حقوق بشر


نامه جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی خطاب به ملت شریف ایران

ملت شریف ایران

سلام. در ابتدا نیازی نمی دیدیم تا از عشقمان به ایران و ایرانی چیزی بگوییم اگر چه نیازی هم نیست. هر کسی که با بهاییان در ایران ارتباط داشته باشد بدون شک از عشق آنان به خاک سرزمینشان و هموطنان عزیزشان آگاه است اما به قول شاعر

قفس داران سکوتم را شکستند

دل دائم صبورم را شکستند

اما دیگر جای درنگ نیست. در کف قدرت‌مندان زورگو قلم جز به تحریف و افترا و استهزا نمی پردازد و کاغذ جز سیاهه‌ی تعصب و نفرت و خود کامگی نیست. قلم و کاغذ را تو عزیز هموطن باید بدست بگیری چون توعاشق آزادی هستی، توعاشق این هستی که از عشق و محبت بگویی. هموطن، قدرت فکر و قلب تو از هزار سلاح کوبنده تر است.

ایرانی بهایی هستیم و تمام آرزوهایمان در سرافرازی خاک ایران و ایرانی خلاصه می شود. اگر چه در خاک سرزمینمان از حداقل حقوق حقه‌ی شهروندی محروم هستیم، اگر چه در دانشگاه‌های سرزمینمان حق ادامه تحصیل نداریم اما لحظه‌ای در دفاع از حریم عزت و شرف و آزادگی ایرانیان سستی نورزیدیم و با روح و جان غمخوار این خاک و مردمش بوده ایم و با وجود این محرومیت‌ها و بی عدالتی‌ها همچنان خاک ایران برایمان مقدس و مایه مباهات است. به دنبال پیگیری حق تحصیل به سازمان‌های دولتی چون وزارت علوم، سازمان سنجش، ریاست جمهوری و ... مراجعه کرده‌ایم اما تنها مورد اهانت و گاهی تهدید آنها قرار گرفته‌ایم. هر چند نقض آگاهانه حقوق شهروندی و قانون در ایران مساله‌ی جدیدی نیست و هر کسی به نوعی با آن مواجه هست اما شاید بهاییان بیش از دیگران در طول سی سال گذشته از حقوق انسانی خود محروم بوده‌اند و لحظه‌ای عدالت و انصاف و برابری را تجربه نکرده اند . ناقضین حقوق تنها به تهمت و افترا بسنده نکرده‌اند بلکه در کارنامه‌ی سیاه خود که به آن افتخار می کنند از سوزاندن بهائیان تا غارت و مصادره اموالشان، حبس، شکنجه، تهدید و ... را ثبت کرده‌اند و اگر چه ظلمی نبوده است که بر بهاییان روا ندارند اما لحظه‌ای سر تسلیم در مقابل این بی‌عدالتی ها فرو نیاورده‌اند.

با این وصف از این ظالمان هیچ گله ای نیست؛ بر همه واضح است قدرت و مال دنیا وابستگان به آن را کور می کند، احساسات متعالی را به نفرت و خشونت بدل می کند تا جایی که انسان برای همنوع خود ارزشی قائل نباشد چه برسد به رعایت حقوق آنان. جوانان بهائی را که تنها به صرف خدمت به هم‌وطنا‌نشان مشغول یاری به کودکان محروم شهرشان بوده‌اند، دستگیر و محبوس می کنند که چرا شما به هم وطنا‌نتان کمک می کنید! افرادی را که به دنبال پیگیری حق تحصیلشان به نهاد‌های رسمی حکومتی مراجعه می کنند مورد اهانت و تهدید قرار می دهند و عده‌ای از آنان را در حال حاضر باز داشت کرده اند. قلم به دست مزدورانی می دهند که هیچ از بهائیان نمی دانند اما هر آنچه می خواهند برای تضعیف موقعیت آنان می نویسند بدون آنکه حتی قدری از آنها صحت داشته باشد و اگر برای روشن شدن و تفهیم حقائق سخنی بگویی به کذب و دروغ پرونده سازی می کنند که اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات و اسلام کرده ای. اما همان طور که گفته شد از آنان گله و توقعی نیست اما از هموطنی آزرده هستیم که گوشش را به دست کسانی می سپرد که هر آنچه می خواهند می گویند، حقایق را تحریف می کنند، تهمت می زنند و حتی قانون را به راحتی زیر پا می گذارند. ازآن هموطنی دل شکسته‌ایم که ایرانی هم خونش را از روی تعصبات مذهبی مورد آزار و اذیت قرار می دهد، از روی جهل و نادانی مدارس فرزندان خردسال بهائی را به مکانی برای توهین و تحقیر آن مظلومان تبدیل می نماید، بدون تحقیق و بررسی هر آنچه می گویند را می پذیرد بدون آنکه آثارش را ببینند.

هر چه کنی باز هموطن و هم نوع هستی و ذره‌ای از مهر و محبتمان به تو کم نخواهد شد. نه نفرت و کدورتی، تنها عشقت در قلبمان می ماند. هموطن زورگو و ستم کار دوستت داریم. هموطن مظلوم و ستم دیده دوستت داریم. مسلمانی یا مسیحی یا هر اعتقاد و باوری که داری، هر مقام و منصبی که داری، غنی هستی یا فقیر، منصف هستی یا ظالم، با سواد هستی یا بی سواد، سفید هستی یا سیاه در هر حال صمیمانه دوستت داریم.

سال جدید بهانه دوباره نو شدن افکار و احساسات را بیا با هم جشن بگیریم و صرف نظر از هر تعصبی دست در دست هم با روح همدلی و محبت و احترام برای خدمت به خاک مقدس ایران قیام نمائیم.

جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی

٢٨/۱٢/۱۳٨۸

---------------------------------------------------

بُن بست سیاسی در باند ولی فقیه، جنگ تقسیم بالا می گیرد

منصور امان

بر بستر خیز دولت دست نشانده آیت الله خامنه ای برای به زیر ناخُن کشیدن تام و تمام خزانه کشور که زیر عُنوان "طرح هدفمندی یارانه ها" صورت می گیرد، یک جدال تعیین کُننده بین گرایشهای اصلی باند نظامی - امنیتی ولی فقیه بر سر جایگاه خود در هرم قُدرت در گرفته است.

پس از پایان یک دور کشمکش محرمانه و آشکار فراکسیونهای باند ولی فقیه در تالار مجلس مُلاها، اینک گُماشته ی آقای خامنه ای بر مسند ریاست جمهوری با اعلام رسمی سرپیچی از قانون مُصوب رُقبا در مجلس، جدال تقسیم را به مرحله تازه ای فراز داده که چنین می نماید در آن، نزاع با کارتهای رو باز و با شدت بیشتری به پیش رانده خواهد شد.

در این راستا، گُماشته آقای خامنه ای با کشاندن درگیری به تریبون صدا و سیما و تصفیه حساب با آنها از این طریق، یک بار دیگر به تاکتیک پیشین باند ولایت در جریان نمایش انتخابات ریاست جمهوری که استفاده از این رسانه را برای بی اعتبار کردن هماوردان در دستور کار داشت، روی آورده است. حتی پیشنهاد مُضحک کارچاق کُن "رهبر" در قوه مُجریه مبنی بر "به همه پُرسی گُذاشتن موضوع"، به امکانات رای سازی و "مُهندسی انتخابات" گرایش نظامی – امنیتی در جریان رای گیری ساختگی خُرداد ماه گُذشته تکیه زده است.

از این زاویه، با وجود آنکه به نظر می رسد پیشنهاد مزبور جایگاه "فصل اُلخطاب" ی ولی فقیه را دور زده و نسبت به "حُکم حُکومتی" او اعلام بی نیازی می کند اما واقعیت این است که آقای خامنه ای با این ترفند در حالی که می تواند خود را در اختلافهای درونی باند اش بیطرف جلوه دهد همزمان، تپانچه را روی سینه فراکسیون رو به زوال راست سُنتی گُذاشته است. آنها یا باید رنج جراحی شُدن از طریق "همه پُرسی" را بر خود هموار کُنند یا پیشنهادات سخاوتمندانه ای که او بعدا به ظاهر برای "حل اختلافها" ارایه خواهد کرد را به دیده منت بگُذارند و سند حیات خفیف خود را مُهر کُنند.

بُن بست سیاسی در باند ولی فقیه، پیامد منطقی روند یکدست سازی حُکومت و به بیان ساده تر، واگُذاری همه ی قُدرت به گرایش نظامی – امنیتی ای است که اکنون دولت را در دست دارد و بر اقتصاد فرمان می راند. آقای خامنه ای و همدستانش بدون سووتفاهُم در 22 بهمن تعریف جدید خود از منابع اقتدار و ثبات "نظام" را در خیابان به تماشا گُذاشتند. در پروژه آقای خامنه ای، ناهمگونیهای ساختاری مانند مجلسهای شورای اسلامی و خُبرگان، مجمع تشخیص مصلحت، شوراهای شهرها و نهادهای بوروکراتیک تصمیم گیری مُشارکتی که قُدرت را مشروط و سهمیه بندی می کُنند، می بایست به نفع قُدرت حقیقی یا به کُلی کنار بروند یا حوزه اختیارات آنها به حداقل کاهش یابد.

از بخت برگشتی آیت الله خامنه ای و شُرکای نظامی و امنیتی اش است که ناگُزیرند اسبهای جاه طلبی خود را دُرُست در زمانی هین کنند که گاری آنها نه روی زمین سخت که بر گرداب جُنبش اجتماعی می لغزد.

-----------------------------------------------------

پرسنل هوابرد شیراز از اجرای فرمان سرکوب مردم سر باز زدند

تعدادی از پرسنل هوابرد شیراز از اجرای فرمان سرکوب مردم سر باز زدند
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،واحدهایی از تیپ 55 هوابرد شیراز از اجرای فرمان سرکوب و ممانعت مردم از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شیراز سرباز زدند.
روز سه شنبه25 اسفند ماه واحدهایی از تیپ 55 هوابرد شیراز درمنطقه قصر الدشت مستقر شدند. آنها را برای ایجاد رعب و وحشت و ممانعت از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به این منطقه گسیل کرده بودند . هنگامی که مردم شیراز در این منطقه در حال پرتاب ترقه و هوا کردن فشفشه و پریدن بر روی آتش بودند به آنها دستور داده شد که بسوی مردم حمله ور شوند و آنها را پراکنده کنند و آتش ها را خاموش نمایند.
ولی پرسنل مردمی از این فرمان سرپیچی کردند و به فرمانده صحنه گفتند که این کار را نخواهد کرد و عواقب آن را هر چیزی که باشد خواهند پذیرفت پس از مدتی تهدید توسط فرمانده صحنه ولی تهدیدات او بی نتیجه بود. حضور این پرسنل در آنجا یک چتر حفاظتی برای مردم تشکیل داده بود تا مورد یورش بسیجیها و سپاه پاسداران قرار نگیرند.
ابعاد اعتراضات مراسم چهارشنبه سوری در شیراز گسترده بود و به این خاطر آنها ناچار شده بودند واحدهایی از تیپ 55 هوابرد شیراز را وارد عمل کنند.
مردم هنگامی که متوجه حرکت مردمی پرسنل هوابرد شدند از آنها تشکر می کردند و آنها را حامیان مردم می دانستند.

اول فروردین 1389 برابر با 21 مارس 2010

------------------------------------------------

برگزاری مراسم نوروزی در زندان مرکزی ارومیه

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

طبق گزارشهای رسیده به آژانس خبری موکریان ، ساعت 5 عصردیروز 29 اسفند ماه ، زندانیان سیاسی بند 12 زندان ارومیه، عید نوروز را جشن گرفتند.این زندانیان با خواندن سرود وروشن کردن آتش و سپس رقص و پایکوبی به استقبال سال نو رفتند. پس از این اقدام، تعدادی از نیروهای ویژه زندان با حضور در این مراسم و متفرق کردن زندانیان ، بیش از 15 تن از زندانیان را به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل کردند.

گفتنی است بر اساس آخرین خبرهای رسیده به آژانس ، تعدادی اززندانیان منتقل شده به قرنطینه پس از چند ساعت به بند عمومی زندان بازگردانده شده اند.

-------------------------------------

برگزاری مراسم نوروزی در زندان گوهردشت

زندانیان سیاسی بندهای مختلف زندان گوهردشت مراسم سال تحویل را بصورت گسترده انجام دادند
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،زندانیان سیاسی همراه با سایر زندانیان مراسم سال تحویل را علیرغم فشارها و محدودیتها غیر انسانی در بندهای مختلف زندان گوهردشت کرج برگزار کردند.
علیرغم فشارها و محدودیتهای طاقت فرسا و غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی که از جمله آنها انتقال به سلولهای انفرادی،انتقال به بند 5 معروف به بند متادون ،قطع آب نوشیدنی برای مدت طولانی و آلودگی شدید آن که منجر به بیماری تعداد زیادی شده است ولی زندانیان سیاسی و سایر زندانیان با تمام تلاش و کوشش خود سفره 7 سین خود را بر پا کردند و هنگام سال تحویل با شور و نشاط فراوان حول آن جمع شدند.
زندانیان سیاسی بند 1،2،4،6 و بند زنان هنگام سال تحویل با کف زدنهای ممتد که تمامی زندانیان آنها را همراهی می کردند فضایی دیگری را در آن لحظات ایجاد کردند و سپس به شادمانی پرداختند. آنها علیرغم محدودیتها تمامی خلاقیتهای خود را بکار بردند که فضای حاکم را به شور و شادی تبدیل کنند.
زندانیان سیاسی و سایر زندانیان بند1 در حالی که زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در سلولهای انفرادی تحت شرایط سخت بسر می برد سفره 7 سین خود را بر پا کردند. زندانیان در روزهای قبل از سال تحویل خیلی تلاش کرده بودند که بهروز جاوید طهرانی را هنگام سال تحویل از سلولها انفرادی خارج شود و در کنار سایر همبندیهایش قرار گیرد. ولی حسن آخریان رئیس بند 1 و از شکنجه گران این زندان با این استدلال که بهروز نسبت به شکنجه زندانیان در سلولهای انفرادی به قاضی ناظر بر بند اعتراض کرده است پس او باید آنجا بماند و اجازه خارج شدن از سلول انفرادی را ندارد.
زندانیان سیاسی بند 4 علیرغم اینکه هم بندی خود را آقای منصور اسالو را به بند5 معروف به متادون و در کنار زندانیان خطرناک منتقل کرده اند. مراسم سال تحویل را بصورت خیلی گسترده ای انجام دادند که تقریبا تمامی زندانیان در آن شرکت داشتند.
زندانیان سیاسی بند2و 6 که تعدادی از زندانیان سیاسی در آن نگهداری می شوند و از جمله آنها آقای احمد زید آبادی و مسعود باستانی در آنجا در اسارت بسر می برند مراسم سال تحویل را انجام دادند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،خواستار آزادی بی قید وشرط زندانیان سیاسی در ایران است و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.

اول فروردین 1389 برابر با 21 مارس 2010

---------------------------------------------------

خامنه‌اى حوادث پس از انتخابات را به «بيگانگان» نسبت داد

رادیو آلمان: رهبر جمهورى اسلامى كه بنا به سنت هر سال خود، نوروز به مشهد سفر مى‌كند، در نخستين سخنرانی در سال جديد گفت:« مى‌خواستند كه با ايجاد اغتشاش جنگ را در داخل كشور مغلوبه كنند و جنگ داخلى راه بياندازند». آيت‌الله خامنه‌اى افزود:«حوادثى كه پس از انتخابات پيش آمد، اگر شكل كار را ببنيم، متوجه مى‌شويم كه اين كار دشمنان ملت و بيگانگان است». رهبر جمهوری اسلامی همچنين با انتقاد از آمريکا، بريتانيا و اسرائيل، آنها را متهم کرد که در صحنه تبليغات و سياست جهانی از کسانی ‌که او آنها را اغتشاشگران و بدخواهان خواند، حمايت کرده‌اند.


خامنه ای اوباما را متهم به تحریک جنگ داخلی در ایران کرد

رادیو فرانسه: رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای، در سخنرانی ای در مشهد رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما را متهم کرد که برغم پیشنهاد گفتگویش با ایران، علیه این کشور توطئه می کند.
در این سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی خطاب به باراک اوباما گفته است : شما نمی توانید از میل صلح و دوستی صحبت کنید و همزمان علیه جمهوری اسلامی توطئه کنید و بپندارید که می توانید به ملت ایران صدمه بزنید.
رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که حکومت کنونی آمریکا مدعی است که خواستار مناسباتی عادلانه و منصفانه با ایران است و با ارسال نامه ها و پیام های متعدد نسبت به عادی کردن مناسبات خود با جمهوری اسلامی ابراز تمایل می کند، اما در عمل خلاف این ادعاها را انجام می دهد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران سیاست دولت آمریکا را در هشت ماه گذشته بدترین رویکرد این کشور در قبال حکومت مذهبی تهران توصیف کرد، زیرا، به گفتۀ آیت الله خامنه ای، دولت آمریکا مخالفان و تظاهرکنندگان ایرانی را فعالان حقوق بشر معرفی می کند.
رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین مدعی شده که "دشمنان" این نظام قصد داشته اند در ایران نفاق و جنگ داخلی به راه بیاندازند.
آیت الله خامنه ای سپس افزوده است که اگر "دشمنان" نظام اسلامی ایران در تحریک جنگ داخلی موفق می شدند، آمریکا و اسرائیل نیروهای خود را برای پشتیبانی از تظاهرکنندگان معترض به خیابان های تهران گسیل می داشتند. اما، به گفتۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل و آمریکا متوجه زیانبار بودن این طرح شدند و به همین خاطر کشورهای غربی پشتیبانی تبلیغاتی خود را از معترضان و تظاهرکنندگان ایرانی آغاز کردند.

-----------------------------------------------

ندادن مجوز برای برگزاری نمایشگاه سنتی زرتشتیان

تارنمای خبری زرتشتیان
همازور

نمایشگاه نوروزی انجمن یانش وران مانتره برای دومین سال پیاپی برگزار نمی شود.

طبق اعلام اشتاد تارنمای انجمن یانش وران مانتره امسال مجوز لازم برای برگزاری نمایشگاه سنتی زرتشتیان به این انجمن داده نشده است.

این درحالی است که سال قبل نیز مجوز برگزاری نمایشگاه در تاریخ 28/12/87 بنام انجمن زرتشتیان یزد و برای محل سالن کیخسروی و با محدودیت های زیادی صادر شده بود که بنا به صلاحدید این انجمن تصمیم به عدم برگزاری آن گرفته شد که این موضوع امسال نیز با عدم موافقت با درخواست انجمن یانش وران مانتره تکرار شد.

----------------------------------------------------------

همزمان با فرا رسیدن سال نو؛بیانیه جبهه مشارکت‌ برای آزادی زندانیان سیاسی

کلمه:جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای خواستارآزادی زندانیان سیاسی شد.

به گزارش نوروز متن این بیانیه به شرح زیر است:

سال ۸۸ که با شور و نشاط انتخاباتی آغاز شد متاسفانه بدلیل سوء تدبیر و مدیریت در انتخابات حوادث تلخی را در پی داشت که یک فقره اش نزدیک به بند کشیدن هزاران زندانی با بهانه های واهی بود .

بازداشت غیرقانونی دهها فعال سیاسی و مطبوعاتی و اجتماعی و صدها نفر از مردم معترض طی روزها و ماههای پس از انتخابات ۲۲ خرداد رکورد بی سابقه ای از سیاست سرکوب و ارعاب برای ساکت کردن صدای اعتراض مردمی که جز پیگیر نتیجه رای شان در این انتخابات نبودند را به نمایش گذاشت و کارنامه ای غیر قابل دفاع برای مسئولین امر برجای نهاد.

حداقل انتظار این بود که با درک و دریافت این سیاست اشتباه در آستانه سال جدید و رویش بهار با آزادی زندانیان سیاسی راه آشتی و تعامل با مردم معترض و ناراضی در پیش گرفته می شد و دریچه تازه ای به آینده باز می گشت اما متاسفانه بازاین چنین نشد و تعداد زیادی از شهروندان که جرمی جز فعالیت سیاسی و اجتماعی و انتقاد و اعتراض قانونی ندارند اسیر بند و زندان ماندند و جایشان بر سر سفره های هفت سین خانواده هاشان خالی ! و بر ما معلوم نیست که این چنین رفتاری با کدامیک از موازین قانونی ، شرعی ، عرفی و اخلاقی مطابقت دارد؟

جبهه مشارکت از اینکه غالب چهره های سرشناس زندانی در آستانه سال جدید آزاد شدند و شادمانی به میان خانواده هاشان بازگشت ، استقبال می کند اما در بند ماندن چهره هایی چون داود سلیمانی ، فیض الله عرب سرخی ، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی ، عیسی سحرخیز، بدرالسادات مفیدی ، محمد نوری زاد ، حسین نورانی نژاد ، مهدی محمودیان ، عمادالدین باقی، علیرضا بهشتی شیرازی ، قربانعلی بهزادیان نژاد ، احمد قابل ، هنگامه شهیدی ، بهاره هدایت، کاوه قاسمی کرمانشاهی ، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، احسان محرابی ، محمد صادق جوادی حصار ، جواد ماهزاده ، ساسان آقایی ، مجید توکلی و… به ویژه افراد گمنام و ناشناسی که فقط به جرم سبز بودن اسیر شده اند و بدلیل گمنام بودن صدای مظلومیت آنها و خانواده هاشان پژواک لازم را درجامعه ندارد و ما نیز از این جهت شرمنده آنان هستیم نشاندهنده این است که مسئولین هنوز به عمق اشتباه خود دراین باره پی نبرده و در نیافته است که اینگونه رفتارها با شهروندان عاقبت خوشی برای آنها ندارد .

شرح مصیبت ها و وقایعی که براین زندانیان سیاسی و رنج ها و سختیهائی که در این مدت بر خانواده های آنها رفته است داستان چشم پراشک و آبی است که از آن می گذریم و آنرا بدست تاریخ می سپاریم تا همگان دریابند که اینان چه هزینه ای برای آزادی پرداخته اند .

جبهه مشارکت ایران اسلامی باردیگر بر آزادی زندانیان سیاسی تصریح و تاکید می کند وهمدردی و همراهی خود را با خانواده شهدای سبز و آسیب دیده رخدادهای پس از انتخابات اعلام می دارد و در این روزهای بهاری آرزو می کند که مسئولین مربوطه دریابند که راه حل بحران حادث در کشور از بزرگراه آزادی می گذرد و آزادی زندانیان سیاسی دراین مسیر اولین گام است .

هیچ حکومتی در این عالم با چنگ و دندان نشان دادن به مردم معترض و به بندکشیدن آنها موفق و کارآمد نبوده و سرانجامش سقوط و تباهی بوده است و قطعا حکومتی که بنام دین و جمهوری اسلامی است فقط با حکومت بر دلها می تواند مشروعیت و کارآمدی و بقا داشته باشد و لاغیر. ما امیدواریم مسئولین امور در این سال جدید با گشودن بزرگراه آزادی بسوی ملت و آزادی زندانیان سیاسی راه آشتی با همه ایرانیان را در پیش گیرند و به حل بحران جاری یاری رسانند .

--------------------------------------------------------------------

نامه خانواده کیانوش آسا به مناسبت تولد این شهید سبز

کلمه:خانواده شهید کیانوش آسا به مناسبت ۲۶ سالگرد تولد فرزندشان نامه ای منتشر کردند.در این نامه که کلمات داخل پرانتز با دست خط شخصی مرحوم کیانوش ،به یادگار استفاده شده همزمان با شب عید منتشر شد.

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

آغاز سال ۱۳۸۹ و حلول سال نو «خورشیدی» را به «ایرانیان» اصیل و عاشقان و دوستداران «سبز»، زیبایی و روشنایی، تبریک و شادباش گفته و سالی توأم با شادکامی، مهرورزی و «صلح» را برای آنها آرزو میکنیم. امیدواریم که هر روز آنها، عید و نوروز بهاریشان، پیروز باشد.

با یاد و خاطره سالهای گذشته به استقبال آخرین روز این سال، به عنوان برگی پرافتخار از«تاریخ» معاصر ایران و همچنین نوروز ۱۳۸۹ میرویم. نوروزی که در سازمان ملل متحد به عنوان روز فرهنگ صلح جهانی شناخته شد. با چشمانی اشکبار شمعهای بیست و ششمین سالروز تولد کیانوش را روشن کرده و سفره هفتسینی را آماده میکنیم که هر سال بهوسیله دستهای پرمهرش، با ظرافت چیده میشد. همچنین یاد و خاطره شعلههای آتش فروزانش بر فراز «کوه» طاق بستان، در شب «چهارشنبهسوری»، را گرامی میداریم.

او اکنون نیست که آتشی دیگر بیفروزد و پای سفره عید جایش خالیست. ولی نامش روشنتر از هر آتش پاکی بر بلندای طاق بستان، بیستون، دماوند و توچال میدرخشد تا فریاد بر آرد: کیانوش آسا فرزند همه «ملت» است.

«کیانوش آسا» متولد ساعات آخر ۲۹ اسفند سال ۱۳۶۲ (سالروز به ثمر نشستن مبارزات ملی دکتر مصدق) و شب اول نوروز، عید ملی و باستانی ایران، در خانواده ای «کرد» از ایل «سنجابی»، با عقاید موسوم به یارسان اهل حق به دنیا آمد.

تنها دو سال داشت که کنجکاویش در تصاویر کتابهای دبستان، گویای هوش فراوان او بود. با ورود به دبستان، بسیار جلوتر از کلاس درسش را میخواند و بیشتر اوقات فراغتش به نقاشی برای خود و دوستانش میگذشت. در مسابقات و المپیادهای علمی ـ هنریِ دانشآموزی شرکت میکرد و معمولاً جزء نفرات برگزیده بود. بعد از دوره راهنمایی، دبیرستان را در رشته موردعلاقه اش «ریاضی فیزیک» با موفقیتهای بیشتری گذراند. در این سالها به شکلی مستمر، نقاشی را در کنار درسهایش دنبال میکرد و در آن پیشرفت روزافزونی داشت.

هر چند که به دلیل محدودیتهای اقتصادی، نتوانست در محضر استاد، نقاشی و همچنین طراحی را که بسیار به آن علاقهمند شد قرار گیرد و تنها استعدادش، راهنما و راهبری برای هنرش بود. در تنبورنوازی و نقاشیهایش، حالات حماسی، بیشتر نمایان بود.

با توجه به دید عمیقی که به جزئیات مسائل داشت به طنز تصویری علاقمند شد. از ورزش نیز غافل نبود و بخشی از اوقات خود را به کوهنوردی، فوتبال و ورزشهای دیگر اختصاص میداد. در اوایل دوره دبیرستان، نواختن تنبور، ساز عاشقان «حق» و حقپرستان را آغاز کرد. در سن ۱۶ سالگی بود که روزی به جای بازگشت به خانه، به بیمارستان رفته و پدر را در شرایط بد بیماری، بر تخت بیمارستان دید. کیانوش هنگام پرستاری از پدر، با تکرار این جمله که نباید اتفاق ناگواری رخ بدهد اشک از چشمانش سرازیر میشد. از یک طرف برای پدر نگران بود و از طرف دیگر برای شرایط سخت خانواده چون فرزندان در حال تحصیل بودند.

پدر ما را تنها گذاشت و از دنیا رفت. «مسئولیت» همهی ما و او سنگینتر از قبل شد. سالهای آخر دبیرستان، شرایط پیشآمده در زندگی، بیش از پیش او را فعال و کوشاتر کرده بود. در سال (۸۳-۸۲) با هفت ماه «مطالعه» مستمر، در رشته مهندسی شیمی گرایش گاز و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرفته شد. او دراین دوره، دانشجویی پرتلاش، پرسشگر و درسخوان بود و در اکثر فعالیتهای فرهنگی و صنفی دانشجویی حضوری فعال داشت.

معتقد به «کار» و «تلاش آگاهانه» در مسیر حل مشکلات و منتقد نظارهکنندهگانی بود که تنها شکوه و گلایه داشته یا ژست «روشنفکری» به خود میگرفتند. به «زبان کردی» و همچنین آداب و روسوم آن علاقه و حساسیت ویژهای داشت. او از یکنواختی گریزان و در پی «تغییر» اوضاع بود. چهار سال دورهی کارشناسی خود را تجربهای مهم برای ارتقاء و بهره بیشتر از دانش «اساتید» و محیط دانشگاهی میدانست.

در این سالها بود که تنبور را به طور حرفهای، در خلوت خود بدون حضور استاد و صرفاً با گوش دادن به آهنگهای زنده یاد، سید خلیل عالینژاد ادامه داد و آنرا برای «آرامش» درونیاش نواخته و مقدس میشمرد. او با وجود جوان بودن، در طریق معنویت و عرفان رنجهای فراوانی کشید. این شعر:

ای شاه درویشت منم

درویش دل ریشت منم

بیگانه و خویشت منم

هذاالجنون العاشقی

را همراه با تنبورش زمزمه میکرد اما تنبورش امروز …

در سال چهارم دوره کارشناسی، با سه ماه مطالعه سنگین و فشرده، مجوز ورود به دانشگاه علم و صنعت ایران و ادامه تحصیل در رشتهی مهندسی شیمی گرایش طراحی و شبیهسازی فرآیندهای نفت و پتروشیمی را دریافت کرد. از این که نمیتوانست فعلاً به «خانواده» و مادر پرتلاشش یاری رساند و در کنار آنها باشد در رنج بود. اما میل به پیشرفت، تحمل سختیها را برایش مقدور مینمود و بدین صورت ساکن خوابگاه حکیمیه (و سپس مجیدیه) دانشگاه علم و صنعت ایران شد.

او دانشجویی صلحطلب، آزادیخواه و مخالف خشونت در راه تحقق آرمانها و اعتلای «ایران» بود. جوانی «واقعبین»، که بسیار آرزوها داشت، آرزوهای حقیقی و دستیافتنی که قدم به قدم با پشتکار مثالزدنیاش به آنها دست مییافت. یک «دلسوز» واقعی و آشنا با درد دیگران بود که در زندگی لحظهای از تلاش باز نایستاد و «سختی»ها ارادهاش را پولادین و ذهنش را خلاقتر و «امید»ش را به آینده افزونتر میساخت.

زیرا معتقد بود به جای بازیچهبودن در زندگی باید نقش تعیینکننده داشت. در سالهای عضویتِ «جبهه سبز ایران» (صلح سبز)، در برنامههای بسیاری از جمله نهالکاری در سطح شهر و اطراف آن، مراسم «روز جهانی صلح»، دانهپاشی پرندههای مهاجر سراب یاوری و تالاب هشیلان و … فعالیتهای مؤثر و عملی داشت. در کلوپهایی نیز عضویت داشت که نامهای آنها عبارتند از دانشگاه علم و صنعت، دانشکده فنی دانشگاه رازی، «دانشگاه تهران»، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، استاد شجریان، تغییر برای ایرانیان، کمپین ۸۸، ستاد انتخاباتی کروبی، جوانان کرد کرمانشاه، جوانهای کرمانشاه، متولدین اسفند.

کیانوش کتابهای بزرگانی چون وین دایر و پائولوکوئیلو ، داستانهای صادق هدایت، اشعار مولانا و حافظ و شاعران معاصری چون سهراب سپهری، احمد شاملو و فروغ فرخزاد، کتابهای تاریخی از جمله تاریخ معاصر را مجدانه و با علاقه مطالعه کرده و به دیگران نیز توصیه میکرد. آخرین کتابهای در دست مطالعهاش، جامعهشناسی نخبهکشی، پروین دختر ساسان و (اصفهان نصف جهان)، «از دولت کاهنی سومر به تمدن دموکراتیک امروز» و به سوی کامیابی بود.

وابستگی کیانوش و «مادر» به هم قابل وصف نبود. در دوره ارشد که دور از خانواده بود مادر روزی چند بار با او تماس میگرفت و از جزئیترین کارهایش سؤال میکرد. او هم با ذکر اینکه مادر، سختیهای زیادی در این سالها متحمل شده، از جبران زحماتش بعد از فارغالتحصیل شدن میگفت. دریغ و درد که نگذاشتند غبار خستگی از پیشانی رنجور مادر بزداید . شب ۲۳ خرداد و لحظه جدایی به مادر اجازه نداد او را در آغوش بگیرد و با نگاه کردن به چهره مادر به او گفت به من نگاه کن ببینم گریه می کنی یا می خندی؟

مادر هم اشک از چشمانش جاری شد و کیانوش را قسم داد که بخاطر پرهیز از هر گونه مشکلی برای تحصیلات و استخدامش، در تجمعات تهران شرکت نکند. اما او با لبخند همیشگیاش پاسخ داد که اصلاً نگران نباشد. برای دفاع از پایاننامه به دانشگاه رفته، نهایتاً تا دو هفته دیگر بر میگردد و با شناختی که از مشکلات شهر خود داشته در آنجا مشغول به خدمت شده و اینبار برای همیشه میماند!

سخن و نام کیانوش به «حقیقت» پیوست. او قول داده بود به خانه بازگردد. اما چگونه ؟! غروب سیاه ، غمبار و دلگیر ۶ تیر ۱۳۸۸، کرمانشاه میزبان پیکرپاک کیانوش شد و تن بی جانش در میان فریاد ، حزن و اندوه یاران و همکلاسیهایش مورد استقبال قرار گرفت تا روز بعد با جامه ای سفید، در مزارش، واقع در قطعه ۵۸ باغ فردوس «کرمانشاه» در دل «خاک» آرام گیرد و فراتر از هر پایان نامه ای آغازی باشد برای جاودانه شدن نامش در کنار میهن پرستان این سرزمین آریایی. خانواده آسا

۲۹ اسفند ۱۳۸۸ و اول نوروز ۱۳۸۹

بیست و ششمین سالروز تولد کیانوش آسا

رونوشت :

- اساتید کیانوش در دانشگاههای علم و صنعت ایران و رازی کرمانشاه جهت اطلاع

- مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران و رازی کرمانشاه جهت اطلاع

- انجمن مهندسی شیمی ایران جهت اطلاع

- بنیاد ملی نخبگان جهت اطلاع

- انجمن زیست محیطی جبهه سبز ایران (صلح سبز) جهت اطلاع

* عبارات و کلمات داخل گیومه، دستخطهای شخصی کیانوش بوده که از او برای مابه یادگارمانده است.

-------------------------------------------

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد

فشار اعراب بر چین برای تحریم ایران

وزیر دفاع آمریکا ادعا می کند کشورهای عربی متوجه هستند که برای مقابله با برنامه های اتمی ایران تحریم گام اجتناب ناپذیر بعدی است.

رابرت گیتس که پس از دیدار از عربستان سعودی در امارات متحده عربی بسر می برد روز پنجشنبه 11 مارس مدعی شد «همه در منطقه نگران» هستند و برنامه های اتمی ایران موضوع همیشگی مورد بحث است.

او در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای عربی حاضر به همکاری با آمریکا برای جلب حمایت چین و روسیه هستند اظهار داشت این کشورها «آمادگی دارند در این زمینه به واشنگتن کمک کنند.»

رابرت گیتس افزود روسیه اختلافات چندانی با آمریکا بر سر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ندارد و این چین است که تاکنون مخالفت کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از کشورهای عربی خلیج فارس دارد گفت از آنها می خواهد که «بدلیل ماهیت روابط اقتصادی» خود با چین خواستار حمایت این کشور از تحریم های جدید علیه ایران بشوند.

وزیر دفاع آمریکا گفت عدم پذیرش پیشنهادهای باراک اوباما توسط ایران حمایت های بین المللی از واشنگتن را افزایش داده است.

وی پیش بینی کرد تحریم های اقتصادی شورای امنیت علیه ایران به دلیل حمایت های جهانی موثر واقع شود.

گیتس در گفتگو با خبرنگاران در ابوظبی گفت آمریکا بدنبال ایجاد یک چتر امنیتی در منطقه برای مقابله با فعالیت های نظامی و اتمی ایران است؛ «ما سالهاست که در حال تقویت روابط امنیتی با بیشتر کشورهای خلیج (فارس) برای گسترش توان دفاع هوایی و موشکی و تجسس دریایی (در منطقه) هستیم.»

او گفت مجازات های اقتصادی اگر هدفمند باشد همچون تحریم های جهانی علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی تاثیر گذار خواهد بود.

محمود احمدی نژاد با انتقاد از سفر رابرت گیتس به منطقه گفت آمریکا بدنبال سلطه است نه تامین امنیت و یا مقابله با قاچاق مواد مخدر در منطقه.

احمدی نژاد که در استان هرمزگان بسر می برد گفت ایران تنها بدنبال دوستی و برادری با کشورهای منطقه است.

کشورهای غربی ایران را متهم کرده اند که بدنبال دستیابی به سلاح اتمی است. اما ایران می گوید تنها بدنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف برنامه اتمی ایران تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه این کشور وضع کرده است.

مخالفت های چین و تا حدی روسیه مانع از اعمال تحریم های بیشتر شده است.

کشورهای عربی نسبت به برنامه های اتمی ایران به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

عربستان سعودی اخیرا تحریم های بیشتر را ناکافی دانسته و خواستار راه حلی فوری شد.

---------------------------------------------------------------------------------

ژنرال پتریوس: احمدی نژاد بهترین مامور ما است!

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه مدعی شد «محمود احمدی نژاد بهترین مامور استخدام (متحد) برای ما بوده است.»

به گفته ژنرال دیوید پتریوس اقدامات ایران کمک زیادی به گسترش ائتلاف علیه تهران کرده است.

ژنرال پتریوس پیش تر نیز خبر از «مسیر فشار» برای توقف برنامه های اتمی ایران داده بود.

وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک واشنگتن مدعی شده بود: هیچکس اکنون نمی تواند بگوید آمریکا و سراسر جهان فرصت کافی به ایران برای حل دیپلماتیک این مسئله نداده است."

او این مطلب را در مصاحبه با برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان بر زبان آورد.

ژنرال پتریوس در ادامه این مصاحبه درباره برنامه های اتمی ایران گفت نمی توان با صراحت گفت ایران تصمیمی قطعی برای دستیابی به سلاح اتمی گرفته است.

او مدعی شد «این تصمیم در شرایط فعلی اهمیت چندانی ندارد چون [ایران] به سمت تولید همه اجزای سلاح اتمی ... پیش می رود.»

آمریکا بدنبال جلب حمایت اعضای شورای امنیت برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران است.

ژنرال پتریوس گفت آمریکا توانسته کشورهایی که در گذشته مخالف فشار بر ایران بوده اند را با خود همراه کند.

---------------------------------------------------------------------------------------

هاشمی: حکومتی که پایه مردمی نداشته باشد نمی ماند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در زمان فعلی با رشد و گسترش رسانه‌ها، هر حکومتی که پایه‌های مردمی نداشته باشد پایدار نمی‌ماند.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با روسا و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و شهرستان‌های استان تهران با اشاره به یک دهه تجربه ارزشمند شوراها در کشور؛ گفت: سپردن امور به مردم که شوراها یکی از تبلورهای واقعی آن است می‌تواند بسیاری از مشکلات دولت‌ها در اداره کشور را حل نماید.

وی افزود: در دموکراسی رازی نهفته است که بر اساس آن با برگزاری هر انتخاباتی حزب یا احزاب برنده، یک ضربه‌گیر برای آن نظام سیاسی محسوب می‌شوند و در صورت عملکرد نادرست منتخبان، بسیاری از مسئولیت‌ها بر دوش احزاب برنده در انتخابات است و نظام‌ها آسیبی نمی‌بینند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اسلام جایگاه ویژه‌ای برای نقش مردم در حکومت قائل است و آموزه‌های امام راحل نیز مردم را از پایه‌های اصلی حکومت می‌‌داند و در زمان فعلی با رشد و گسترش رسانه‌ها، هر حکومتی که پایه‌های مردمی نداشته باشد پایدار نمی‌ماند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قدرت شوراها را در بسیاری از کشورهایی که سابقه طولانی در این موضوع دارند بسیار وسیع عنوان کرد و گفت: محدود کردن اختیارات قانونی شوراها در کشور، به تضعیف شوراها منجر می‌شود و قدرت پاسخگویی آنها به توقعات مردم را کاهش خواهد داد که این یک آسیب جدی برای جایگاه این نهاد است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اطلاع‌رسانی در کار شورای شهرها را مهم عنوان کرد و گفت: اگر مردم به‌طور کامل در جریان وظایف، اختیارات و فعالیت‌‌های شوراها قرار گیرند توانایی حل مسائل و مشکلات توسط شوراها افزایش می‌یابد و استفاده از ابزار رسانه‌های نوشتاری و سمعی و بصری برای تحقق این امر بسیار مهم است.

در ابتدای این دیدار خوارزمشاهی رئیس شورای اسلامی استان تهران، فدایی سخنگوی شورای عالی استان‌ها، همتی رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند و حجت‌الاسلام حسینی رئیس شورای اسلامی شهرستان ورامین هر کدام به اختصار مطالبی را در خصوص مشکلات شوراها بیان کردند.

منبع: ایلنا