lundi 19 juillet 2010

کروبی به خانواده اسانلو: من بعنوان عضوی از این نظام شرمنده ام

سایت سحام نیوز: مهدی کروبی عصر دیروز جهت دیدار با خانواده منصوراسانلو به منزل این زندانی سیاسی رفت. در این دیدار که تمامی اعضای خانواده اسانلو حضور داشتند، مادر منصور اسانلو ضمن تشکر از مواضع درست و بحق آقای کروبی در دفاع از حقوق ملت از حضور ایشان در منزل فرزندش ابراز خوشحالی نمود.

در این دیدار مادر منصور اسانلو شرحی از فشارها و آسیب های وارد شده به زویا صمدی –عروس خانواده اسانلو – را برای آقای کروبی توضیح داد. وی از برخورد شدید نیروهای امنیتی با زویا صمدی ابراز ناراحتی نمود و افزود: متاسفانه در روز ۲تیر ایشان را ربودند و پس از انتقال به مکانی نامعلوم توسط چند مامور مرد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

مادر منصور اسانلو در مورد ربودن عروسشان در ادامه گفت: آنها به شدت وی را کتک زدند به طوری که بسیاری از نقاط بدن وی کبود شده است و در ساعات پایانی شب زیر پل سیدخندان از ماشین به بیرون پرتابش می کنند.مادر اسانلو افزود که شدت ضرب و شتم تا حدی بوده که موجب سقط جنین زویا صمدی شده است.

مهدی کروبی نیز در این دیدار ضمن ابراز تاسف و تاثر شدید از اینگونه برخوردها ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریع تر منصور اسانلو به آغوش خانواده خویش بازگردد. ایشان با یادآوری دوران مبارزاتی خود در زمان شاه گفت: آن زمانی که ما مبارزه را شروع کردیم و امام نهضت خود را آغاز نمود، بنای انقلاب بر این اصل بود که به کسی ظلم نشود. رفتارهای وحشیانه ای که اکنون بر افراد و خانواده هایشان وارد می شود، ظلمیست که بر مردم وارد می گردد که نظام شاه هم با آنهمه فساد، انچنین رفتاری را با خانواده ها انجام نمی داد و من به عنوان عضوی از این نظام شرمنده شما هستم؛ ولی این رفتارها را به حساب اسلام و امام نگذارید.

-------------------------------------------------------------------

انفجار زاهدان؛ احمدی نژاد: اوباما ما را تهدید کرده بود

ایرنا: احمدی نژاد حادثه اخیر زاهدان را اقدامی کور توصیف کرد و اظهار داشت در حقیقت این اقدام تفسیر عینی بیانیه 22 خرداد اوباما است، زیرا در آن بیانیه وی ملت ایران را تهدید نمود.

احمدی‌نژاد عصر روز یکشنبه در جلسه هیات دولت از وزارت امور خارجه خواست تا از طریق دولت پاکستان این موضوع را پیگیری کند.

احمدی نژاد از معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز خواست بر اساس اسناد موجود در مجامع بین‌المللی شکایت جمهوری اسلامی را مطرح و در خصوص همکاری ناتو با تروریست‌ها پیگیری لازم را انجام دهد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نیروهای ناتو و آمریکا به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست‌ها حمایت می‌کند، تصریح کرد : با وجود این حمایت‌ها رییس‌جمهور آمریکا پیام تسلیت می‌فرستد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر اوباما از اقدامات نیروهای آمریکایی اطلاع ندارد به او می‌گوییم که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و پاکستان پشتیبانی کننده این اقدامات هستند.

احمدی‌نژاد خطاب به دولت پاکستان نیز گفت که این کشور باید تکلیف تروریست‌ها را روشن کند.

وی افزود: ما با ملت پاکستان دوست هستیم اما دولت این کشور باید پاسخگو باشد.

-------------------------------------------------------------------

اعدام يک زندانی بلوچ در کرمان

انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: يک زنداني بلوچ زاهداني به اسم "نعيم شه بخش" روز يکشنبه مورخ 27 تير1389 در زندان کرمان به دار آويخته شد .از اتهامات اين فرد هنوز اطلاعات دقيقي در دسترس نيست.

همچنين به گزارش تلويزيون حکومتي انگليسي زبان "پرس تي وي" و بنقل از جانشين فرماندهي نيروي انتظامي ايران (احمد رضا رادان ) شش جوان بلوچ تحت عناوين "جنايتکار و ضدانقلاب" از جمعه شب تاکنون در درگيري با نيروهاي امنيتي در استان سيستان و بلوچستان کشته شده اند .

ما فعالين در انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان بر اين باوريم که رژيم جمهوري اسلامي ايران از زندانيان بلوچ بمثابه گروگان از آنها براي رسيدن به اهداف سياسي ويا انتقامگيري استفاده ميکند واعدام و قتل اين هفت تن ميتواند در راستاي انتقامجوئي در مقابل عمليات انتحاري اخير گروه جندالله در زاهدان باشد.

-------------------------------------------------------------------

اهواز؛ اعدام یک تن دیگر در ملاعام

رژیم جنایت پیشه جمهوری اسلامی یک تن دیگر را صبح امروز در ملاعام در شهر اهواز بدار آویخت.

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) که این خبر را منتشر کرده، اتهام فرد اعدام شده را قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است.

این خبرگزاری حکومتی نوشته است، چند وقتي است كه اعدام در ملأعام در استان خوزستان اجرا مي‌شود و اين امر در كاهش ارتكاب به جرم تاثرات فراواني داشته است.

این در حالیست که به گفته رئیس کل دادگستری استان خوزستان، وضعیت جرایم صورت گرفته در اهواز به یک بحران تبدیل شده است

-------------------------------------------------------------------

مذاکره با آمریکا؛ خودشان می برند و خودشان می دوزند

خبرگزاری حکومتی فارس: رئيس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به درخواست کنگره آمريكا براي مذاكره با جمهوری اسلامی كه توسط سفير سوئيس مطرح شد، گفت: در شرايط كنوني جايگاهي براي مذاكره وجود ندارد.

علاءالدين بروجردي با اشاره به ملاقات روز گذشته‌اش با سفير سوئيس در ايران اظهار داشت: اين ملاقات به دليل سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي به كشور سوئيس بود و وي در اين ديدار گزارشي از مجموعه آمادگي‌هاي دولت سوئيس براي ملاقات‌ها و برنامه‌هاي آقاي لاريجاني در آنجا و ديدگاه رؤساي دو مجلس و مقامات عالي‌رتبه دو كشور مطرح كرد.

وي ادامه داد: همچنين با توجه به اينكه سفير سوئيس سفري به واشنگتن انجام داده بود، علاقه‌مندي رئيس كميسيون سياست خارجي آمريكا را براي مذاكره با جمهوری اسلامی مطرح كرد كه ما هم پاسخ لازم در اين زمينه را داديم.

بروجردي با اشاره به پاسخ‌هايي كه به سفير سوئيس در خصوص درخواست مطرح شده داد، گفت: عملكرد آمريكا به گونه‌اي است كه ما هر روز شاهد يك اقدام منفي جديدتري عليه ملت ايران هستيم.

رئيس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: بيش از 60 طرح در كنگره آمريكا عليه جمهوری اسلامی در دست بررسی است، همچنين صدور قطعنامه و تحريم و ... از ديگر نقاط منفي در اقدامات انجام شده توسط آمريكا عليه جمهوری اسلامی است.

بروجردي تأكيد كرد: طبيعي است كه در چنين شرايطي براي مذاكره و بحث جايگاهي وجود ندارد.

-------------------------------------------------------------------

دستکم بیست نفر تا کنون در تیرماه اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – روز گذشته سه تن از زندانیان زندان مرکزی کرمان و یک تن نیز در شهرستان شیروان، استان خراسان شمالی اعدام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز یکشنبه 3 مرد به اتهام قاچاق مواد مخدر در محوطه زندان مرکزی کرمان اعدام شدند، همچنین در همین روز در شهرستان شیروان یک نفر نیز به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شد.

با احتساب اعدام در ملاعام امروز در شهر اهواز بنا بر آمار ارائه شده توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تعداد اعدامیان تیر ماه به 20 تن رسیده است.

-------------------------------------------------------------------

احمدی نژاد: آنقدر تحريم كنيد كه زير پايتان علف سبز شود

احمدی نژاد امروز در قزوین خطاب به کشورهای غربی گفت، آنقدر تحريم كنيد كه زيرپايتان علف سبز شود. آرزوي اينكه ملت ايران را به اندازه سر سوزن به عقب برانيد، به گور خواهيد برد.

به گزارش رسانه های حکومتی، احمدی نژاد در سخنان خود به گردهمايي قدرت‌هاي اقتصادي و تحريم عليه جمهوری اسلامی اشاره كرده و گفته است، شما خيال كرديد با صدور قطعنامه و تحريم، ملت ايران دست خود را جلوي شما دراز خواهد كرد؟ فكر مي‌كنيد با مسدود كردن حساب‌هاي بانكي و يا گشتن چند كشتي، ما كليد كشور را به دست شما مي‌دهيم و می گوئيم ‌تسليم هستيم. در اشتباه به سر مي‌بريد.

احمدی نژاد گفته، مي‌گويند بياييد گفت‌وگو كنيم، اما پيش‌شرط گفت‌وگو را قطعنامه مي‌دانند، اين گفت‌وگو ادبيات گاوچراني است كه در ايران جايي ندارد. ملت ايران به مسائل و خواسته‌هاي پست تن در نمي‌دهند. اگر نصيحت‌هاي ما را بپذيريد به نفعتان خواهد بود در غير اين صورت پاسخ ما روشن است.

-------------------------------------------------------------------

آقای وزیر رسما دروغ میگویند؛ این بار وزیر نیرو!

یک نماینده مجلس روز گذشته وزیر بازرگانی رژیم را به دروغگویی متهم کرد و گفت، ایشان رسما دروغ میگویند.

امروز نیز در پی انتشار این گزارش که میزان نیترات آب تهران از حد استاندارد بالاتر است و حتی وزیر بهداشت رژیم به زنان باردار توصیه کرد از آب‌ لوله‌ کشی تهران استفاده نکنند، وزیر نیرو به دروغ اعلام کرد، آب شبکه آبرسانی تهران استاندارد است.

وی گفت، تاکنون آبی که به شبکه آبرسانی تهران تزریق شده استاندارد بوده و غیر از آن گزارش نشده است.

-------------------------------------------------------------------

از "توطئه ناتو" تا حمله پیشدستانه‌ جمهوری اسلامی

.... بدین ترتیب جمهوری اسلامی نه تنها آمریکا و اسراییل را مقصر در عملیات تروریستی اخیر می‌داند، بلکه با متهم کردن ناتو، تمام کشورهای عضو از جمله اغلب کشورهای اروپایی و ترکیه را نیز به پشتیبانی از تروریست‌ها متهم می‌کند.
***

رادیو آلمان: جمهوری اسلامی آمریکا و ناتو را مقصر انفجارهای اخیر در زاهدان دانسته و خواهان پاسخگویی دولت پاکستان درباره حادثه تروریستی اخیر شد. همزمان برخی اصول‌گرایان حمله پیش‌دستانه‌ی جمهوری اسلامی به آمریکا و اسراییل را منتفی نمی‌دانند.

هیات دولت جمهوری اسلامی در نشست خود در روز دوشنبه (۲۸ تیر) از پاکستان خواست که درباره انفجار زاهدان پاسخگو باشد. به گفته مقامات رسمی ایران، وزارت امورخارجه وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به پیام تسلیت اوباما به مردم ایران بار دیگر مدعی شد که «نیروهای ناتو و آمریکا به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.»


پاسخگویی پاکستان در قبال انفجار زاهدان

احمدی‌نژاد خطاب به دولت پاکستان گفت: «اگرچه ما با ملت پاکستان دوست و در کنار آنها هستیم، اما باید دولت پاکستان با مشخص کردن تکلیف این تروریست‌ها، در این زمینه پاسخگو باشد.»

به گفته مقامات دولتی ایران، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بر اساس اسناد موجود خواهان ارائه شکایتی درباره همکاری ناتو و اسراییل با تروریست‌ها به مجامع بین‌المللی است.

بدین ترتیب رژیم ایران نه تنها آمریکا و اسراییل را مقصر در عملیات تروریستی اخیر می‌داند، بلکه با متهم کردن ناتو، تمام کشورهای عضو از جمله اغلب کشورهای اروپایی و ترکیه را نیز به پشتیبانی از تروریست‌ها متهم می‌کند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد نیز صریحاَ اعلام کرد که دولت مستندات کافی در «خصوص پیشتیبانی دولت‌های مدعی حقوق‌بشر» در اختیار دارد. وی افزود: «عوامل این گونه حوادث در کشورهای همسایه تعلیم می‌بینند و دولت ایران به شکل جدی این موضوع را پیگیری و عاملین این حادثه را مجازات خواهد کرد.»


حمله پیشدستانه جمهوری اسلامی در منطقه

همزمان با افزایش فشارها و ناامنی در مناطق شرقی ایران، روزنامه رسالت در ۲۷ تیرماه در مقاله‌ای با عنوان «حمله پیشدستانه» ضمن اشاره به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی نوشت: « آقای حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تحرکات آمریکا و انگلیس و اظهارات بی‌حساب و کتاب مقامات "رژیم صهیونیستی" (اسراییل) موضع‌گیری معقولی داشتند. وی در موضع‌گیری هفته گذشته خود گفت، "این طور نیست که ما بنشینیم و منتظر بمانیم که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها کی به ایران حمله می‌کنند. اگر غرب و رژیم صهیونیستی علی‌رغم همه داده‌های عقلانی بخواهند بدمستی کرده و به ایران حمله کنند، زمانی‌که احتمال این حمله قطعیت یافت، ایران در حمله پیشدستانه ذره‌ای نباید تردید کند.»

این نخستین باری است که برخی جریانات اصول‌گرا سیاست نظامی ایران را تنها دفاعی نداسته و خواهان آغاز حمله‌ای پیشگیرانه به دشمنان خود در منطقه هستند.

بنا بر شواهد موجود، این مقاله چند ساعتی پس از انتشار از سایت اینترنتی روزنامه رسالت حذف شد. اما محمد کاظم انبارلویی، سردبیر این روزنامه در تایید سخنان دبیرکل موتلفه می‌نویسد: «ما در آزمون جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان به انتظار نشست تا دشمن حمله کند و ما از فعل خود در جنگ به عنوان "دفاع مقدس" یاد کنیم.»

نویسنده مقاله ادامه می‌دهد: «بدون تردید یکی از شرایطی که باید به آن فکر کنیم، حمله پیشدستانه است. ایران با قدرت فوق‌العاده‌ای که در زمین، هوا و دریا دارد توسط جان بر کفان ارتش، سپاه و بسیج می‌تواند در حمله پیشدستانه درسی به دشمن بدهد که فجایع نخستین روزهای جنگ تحمیلی هرگز تکرار نشود.»

-------------------------------------------------------------------

اعتراف ولايتی به انزوای بین المللی بی سابقه رژیم

روزنامه ابتکار: علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در چهارمين گردهمايي دانشجويان فعال خارج از كشور در پاسخ به سوالي در مورد رابطه جمهوری اسلامی ایران با چين و روسيه و اينكه چرا روس‌ها و چيني‌ها با ایران صادق نيستند؟ گفت: هيچ كس با ما صادق نيست، صداقت يعني چه؟ هر كشوري به دنبال منافع خود است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد رابطه ايران با روسيه و اينكه ايران از روسيه تاكنون ضربه‌هاي زيادي ديده است، گفت: همان‌طور كه گفتم در عرصه بين‌المللي هر كشوري به دنبال منافع خود است . در عرصه بين‌المللي بايد بده و بستان كرد. البته اين‌طور نيست كه ما تمام تخم‌مرغ‌هايمان را در سبد روس‌ها گذاشته باشيم ولي ما در طول اين سال‌ها امكاناتي از روس‌ها گرفتيم كه اين امكانات قابل مقايسه با امكاناتي كه از غرب گرفتيم،‌ نيست.

-------------------------------------------------------------------

رژيم از طريق بانکی در آلمان تحريمها را دور می زند

به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، جمهوری اسلامی از طريق بانکی در آلمان بنام " اى جى ايران - اروپا" که با سپاه پاسداران در ارتباط است، تحريمها را دور می زند.

این روزنامه نوشت، شركاى تجارى اين بانک، واحدهاى سازمان صنايع دفاع، سازمان صنايع هوافضا و سپاه پاسداران هستند که در توسعه برنامه‌ هاى موشكى و اتمى رژيم تهران دخالت دارند.

به نوشته وال استريت ژورنال، وزارت خزانه دارى آمريكا اين بانک را بدلیل تجارت غيرمجاز با رژيم تهران در ليست سياه قرار داده است.

-------------------------------------------------------------------

کمربند امنيتی در مرزهای کشور ايجاد شود

روزنامه رسالت: عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه دشمن با اعمال تروريستي، وحدت ملت را نشانه رفته است، خواستار ايجاد کمربند امنيتي و اتخاذ تدابير لازم از سوي مسئولان براي پيشگيري از سوءاستفاده دشمنان شد.به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله محسن اراکي با محکوم کردن حادثه تروريستي زاهدان و کشته و زخمي شدن شمار زيادي از هموطنان اظهار داشت: هدف دشمنان نظام و انقلاب از بروز اين گونه حوادث ايجاد جو ناامني در سطح کشور به ويژه در مناطق مرزي است تا بدين طريق مانع پيشرفت هاي نظام اسلامي در ابعاد مختلف شوند.وي افزود: دشمناني که از به نتيجه رسيدن توطئه ها و فتنه ها در ممانعت از پيشرفت کشور در زمينه هاي مختلف مايوس شدند، تلاش مي کنند در مناطق مرزي با ايجاد جو رعب و وحشت، مانع از سرمايه گذاري هاي اقتصادي و برنامه ريزي علمي و فرهنگي که لازمه پيشرفت کشور است شوند.اين استاد حوزه ايجاد جو بي اعتمادي و خصومت بين شيعه و سني را از ديگر اهداف دشمن دانسته و ابراز داشت: تخريب مراکز عمومي شيعي و نسبت دادن آن به اهل سنت و افروختن آتش کينه و اختلاف از ديگر اهداف دشمنان نظام به شمار مي رود.

-------------------------------------------------------------------

بازداشت دو شهروند کرد در مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

طی روزهای اخیر دو شهروند اهل مهاباد به نام های کامبیز ابراهیم زاده و نادر درویشی از طرف نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.
درویشی که اهل روستای کوسه کهریزه مهاباد می باشد 22 تیر ماه بازداشت و روز گذشته به زندان مهاباد انتقال یافته و ابراهیم زاده نیز که مدتی را در بازداشتگاه بوده اخیراً به زندان مرکزی مهاباد منتقل شده است.
تا لحظه تنظیم خبر هیچ علت یا عللی برای بازداشت این افراد از سوی منابع رسمی اعلام نشده اما گفته می شود اتهام این افراد همکاری با اپوزیسیون می باشد.

-------------------------------------------------------------------

مرجع حکومنی: تقيه جزيی از دين است

روزنامه رسالت: يکي از مراجع عظام تقليد قم تقيه را جزيي از دين دانست و گفت: کسي که تقيه را رد کند، قرآن و آيات آن را رد کرده است.به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آيت الله جعفر سبحاني در نخستين جلسه از سلسله جلسات مباحث “کلام اسلامي “ با اشاره به ريشه و لغت واژه تقيه اظهار داشت: اين کلمه از تقوا گرفته نشده، بلکه از وقيه و وقايه به معني سپر استفاده شده است.وي افزود: تقيه آن است که فردي آزادي هاي ديگري را سلب کرده و فرد ناچار است، براي حفظ جان ، مال و عرض خود نوعي موافقت با مخالف را نشان دهد.اين مرجع تقليد با طرح اين سوال که تقيه از کافر است يا مسلم؟ بيان داشت: بر اساس آيات قرآن کريم، تقيه در امم پيشين بوده و قرآن آن را به عنوان عملي امضايي نقل کرده است.

-------------------------------------------------------------------

آغاز موج جدید بازنشستگی اساتید

سایت فرارو: موج جدید بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها آغاز شد. این‌بار نوبت دانشگاه تهران است که به صورت گسترده از وجود استادان با سابقه خود محروم شود. امروز مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران از بازنشستگی 30 عضو هیئت علمی این دانشگاه خبر داد.

بنا به گفته عبدالرضا سیف 20 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در خواست بازنشستگی کرده‌اند و 10 نفر دیگر نیز طبق قانون در شهریور ماه بازنشسته می‌شوند.

وی با تکذیب سیاسی بودن این بازنشستگی‌ها اظهار کرد: «بازنشستگی این اعضای هیئت علمی قانونی و طبق روال اداری است و نه سیاسی. چرا که هر عضو هیئت علمی که 30 سال سابقه خدمت داشته باشد طبق قانون بازنشسته می شود.»

روز گذشته خبری درباره بازنشستگی روح‌الله عالمی و غلامرضا ظریفیان منتشر شد که به نوعی آغازگر موج جدید بازنشستگی‌ها بود. این دو عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با وجود این‌که به پایان دوره خدمت خود در دانشگاه تهران نرسیده‌اند بازنشسته شدند.

عبدالرضا سیف در این‌باره گفت: «برخی از اعضای هیئت علمی هر چند کمتر از 30 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده‌اند اما قبل از اینکه به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآیند در نهادهای دولتی یا خصوصی سابقه فعالیت داشته و بیمه پرداخت کرده اند و بعضا سابقه خارج دانشگاه را به دانشگاه منتقل کرده اند.»

سیف خاطرنشان کرد: «در صورتی که یک عضو هیئت علمی سوابق کاری خود که مربوط به قبل از قرارگیری در جایگاه عضو هیئت علمی است را به دانشگاه منتقل کند، این سوابق جزو سنواتش محسوب می شود اما اگر سوابقی که قبل از عضویت هیئت علمی دارند را به دانشگاه منتقل نکنند، دانشگاه نیز آن سوابق را نادیده می گیرد.»

مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران با بیان اینکه 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که در تابستان امسال بازنشسته می‌شوند از دانشکده‌های مختلف از جمله ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، علوم پایه، هنرهای زیبا، فنی و کشاورزی هستند.

عبدالرضا سیف از صدور احکام بازنشستگی این 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تا نیمه شهریور ماه خبر داد و گفت: «اسامی این اعضای هیئت علمی در آینده نزدیک در نشریات و سایت دانشگاه تهران اعلام می شود.»

مشاور رئیس دانشگاه تهران بازنشسته شدن اساتید را لازمه جذب اعضای هیئت علمی جوان دانست و گفت: «اگر قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی اجرا نشود دیگر جوانان نمی توانند عضو هیئت علمی شوند و فردی که موفق به اخذ مدرک دکتری می شود و انگیزه تدریس در دانشگاه را دارد باید بیکار بماند.»

سیف از جذب 200 عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: «وقتی یک عضو هیئت علمی با مرتبه استادی بازنشسته می شود این امکان ایجاد می شود که دانشگاه 3 استادیار جذب کند چرا که حقوق یک استاد 3 برابر یک استادیار است! همچنین وقتی یک دانشیار از دانشگاه بازشسته شود از آنجا که حقوق دانشیار تقریبا" 2 برابر یک استادیار است می توانیم 2 عضو هیئت علمی با درجه استادیاری جذب کنیم!»

بازنشستگی در دانشگاه علامه
پس از انتخابات ریاست جمهوری و آغاز به کار دولت دهم تعداد زیادی از اساتید دانشگاه‌علامه از کار برکنار شدند. اولین موج بازنشستگی و برکناری در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی به راه افتاد.

در دی ماه سال گذشته حمیدرضا برادران شركا معاون رئیس جمهور سابق، محمد ستاری‌فر رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دكتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه بازنشسته شدند.

این امر با اعتراض شدید اساتید مذکور همراه شد و کار به مجلس نیز کشیده شد. اما هیچ اتفاقی نیافتد و با کنار گذاشتن این اساتید "گروه توسعه" دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز منحل شد.

در کنار این اقدام برخی از اساتید گروه فلسفه این دانشگاه، هم‌چون دکتر یثربی و دکتر مرتضی مردی‌ها نیز به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند.

بازنشستگی در دانشگاه تهران
پس از آغاز به کار دولت نهم در سال 85 و پس از حضور دكتر شيخ عباسعلي عميدزنجاني به عنوان رییس دانشگاه بسیاری از اساتید مبرز علوم انسانی در دانشگاه تهران کنار گذاشته شدند.

اساتیدی هم‌چون محمد مجتهد شبستری، دکتر آزمایش، دکترکاتوزیان، دکتر درودیان و... بازنشسته شدند، اساتیدی که بسیاری از آن‌ها زیر 65 سال سن داشتند و به پایان دوره خدمت خود نرسیده بودند.

این اقدام در سال 85 با واکنش شدید دانشجویان همراه بود اما اعتراض آن‌ها نیز به جایی نرسید. این‌گونه بود که بازنشسته کردن اساتید به عنوان تاکتیک جدید در دولت جدید مطرح شد و از آن پس بارها شنیده شد که تعداد زیادی از اساتید باسابقه باز نشسته شدند.

اصلاح قانون بازنشستگی اساتید
پس از حذف گسترده اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در زمستان 88 در مجلس شورای اسلامی اخباری از احتمال اصلاح قانون بازنشستگی اساتید مطرح شد.

در بهمن ماه سال گذشته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید با سعه صدر نسبت به بازنشستگی اساتید اقدام کند از اصلاح قانون بازنشستگی اعضای هیت علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «دانشگاه‌ها باید پس از خدمت 30 ساله نیز از اعضای هیئت علمی به ویژه با مرتبه استادی بهره مند شوند.»

علی عباسپور تهرانی در این‌باره گفت: «بازنشستگی اساتید در دانشگاه‌‎ها بر اساس قانون پس از 30 سال خدمت می تواند صورت گیرد و مسئولین دانشگاهها و وزارت علوم نیز با استناد به این قانون نسبت به بازنشسته کردن اساتید اقدام می کنند.»

وی اظهار داشت: «از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این رویکرد که دانشگاهها باید از وجود اعضای هیئت علمی به ویژه با رتبه استادی حتی پس از خدمت 30 ساله نیز استفاده کنند درصدد اصلاح قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها است.»

با وجود این‌که رییس کمیسیون آموزش در آن زمان از ضرورت اصلاح این قانون سخن گفت اما با گذشت زمان این امر نیز به فراموشی سپرده شد تا پس یک و نیم سال دوباره استادان با تجربه دانشگاه‌ها کنار گذاشته شوند و جای خود را جوان‌هاي ارزان‌‎تر بدهند.
نظرات کاربران

-------------------------------------------------------------------

تشدید طرحهای سرکوبگرانه علیه زندانیان اوین

تشدید طرح های سرکوبگرانه علیه زندانیان سیاسی در زندان اوین

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"،بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان سیاسی در زندان اوین را تشدید می کنند.
در راستای اقدامات سرکوبگرانه جدید بر علیه زندانیان سیاسی اعلام کرده اند که تماستهای تلفنی زندانیان سیاسی که روزانه صورت می گرفت و مدت زمان آن بسیار کوتاه است را به هفته ای یک بار قرار است کاهش دهند.این مسئله با اعتراضات شدید زندانیان سیاسی بند 350 مواجه شده است و اعلام کرده اند در صورت اجرایی شدن اقدامات سرکوبگرانه اعتراضات گسترده ای در پی خواهد داشت.
در هفته های اخیر بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اقدامات سرکوبگرانه متعددی علیه زندانیان سیاسی بکار برده اند.آنها اقدام به قطع ملاقاتها حضوری زندانیان سیاسی با خانواده هایشان نموده اند و ملاقاتها را منوط به موافقت عباس جعفری دولت آبادی کرده اند . خانواده ها باید بارها به دادستانی مراجعه کنند تا بتوانند ملاقات حضوری با عزیزانشان را دریافت کنند. در صورت گرفتن موافقت ملاقات با عزیزانشان فرزندان خردسال زندانیان حق ملاقات حضوری با پدرشان را ندارند. عباس جعفری دولت آبادی علت عدم دادن اجازه ملاقات حضوری زندانیان سیاسی با فرزندانشان را اینگونه استدلال می کند "خوب نبودن برای روحیه بچه ها است"
در حال حاضر ملاقاتها حضوری احتمالی فقط شامل مادر،همسر و پدر می باشد که بصورت جداگانه صورت می گیرد و در ملاقاتهای حضوری مادر و پدر زندانی همزمان نمی توانند حضور داشته باشند و فقط یکی از آنها امکان ملاقات دارد که زمان ملاقات نیمی از زمان معمول می باشد .
همچنین در هر سلول نزدیک به 35 زندانی سیاسی جای داده اند . سلولها از فاقد امکانات تهویه و سرمایشی می باشند.زندانیان سیاسی خود باید وسایل سرمایشی را خریداری کنند .
وضعیت غذایی زندانیان به لحاظ کمی و کیفی بسیار بد می باشد اکثرا مواد آن خام می باشد و هنوز پخته شده نیست که باعث ناراحتی معده و دستگاه گوارشی آنها می شود.
زندانیان سیاسی ناچار هستند که با آب سرد حمام کنند که باعث تشدید بعضی از ناراحتیهای جسمی آنها شده است.
وضعیت بهداشتی و درمانی فاجعه بار است و زندانیان دچار ناراحتیهای مختلف می شوند که از درمان آنها خوداری می کنند.
کتابهایی که خانواده های زندانیان سیاسی برای عزیزانشان می برند از آنها تحویل گرفته نمی شود.
تشدید مستمر اقدامات سرکوبگرانه بدستور بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران صورت می گیرد و توسط صداقت رئیس زندان اوین همراه با رئیس بند350 زندان اوین مصطفی بزرگ نیا به اجرا گذاشته می شود.

فعالین حقوق بر و دمکراسی در ایران، تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان سیاسی توسط بازجویان و زارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای متوقف کردن جنایت علیه بشریت در ایران است.

7 تیر 1389 برابر با 28 ژوان 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-------------------------------------------------------------------

رويتر: کمپانهای خارجى از رژیم ایران دورى مى کنند

خبرگزارى رويتر در گزارشی با اشاره به سخت شدن تحریمها علیه جمهوری اسلامی نوشت، در حالیکه به توصیه ایالات متحده، تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران در حال گسترش است، هر روز تعداد بيشترى از کمپانیهای خارجی از جمهوری اسلامی دوری می کنند و درصدد توقف داد و ستد و تجارت با این رژیم هستند.

رویتر نوشت، تنها طی چند هفته گذشته کمپانی بریتیش پترولیوم، شرکت نفتی رپسول اسپانيا، رويال داچ شل، شرکت انى ايتاليا، شرکت لوکويل روسيه، شرکت کامیون سازی دايملر، شرکت بيمه آلمانى آليانز، چند کمپانی فروشنده و واسطه بنزین از جمله رليانس هند، ويتول، ترافيگورا و شرکت گلاین کلور، همچنین یک کمپانی بزرگ مهندسى و سازندگى کره جنوبى و يک سازنده بزرگ تجهیزات حمل و نقل، اسميت اينترنشنال (کمپانى خدماتى ميادين نفت)، شرکت کاترپيلار بزرگترين سازنده وسايل حفارى و ساختمان سازى جهان، شرکت مهندسى زيمنس و شرکت توليدات شيميايى هانتسمن و همچنین شرکت بیمه معتبر لويدز لندن اعلام کردند که از این پس همکاری با رژیم تهران را محدود و یا بکل متوقف خواهند کرد.

-------------------------------------------------------------------

کروبی: ملت ایران زیر بار خودکامگی نخواهد رفت

به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی در دیدار با جمعی از دانشجویان گفته، در هیچ مقطع زمانی اینقدر واضح و بی شرمانه کسی به دروغ گویی و خرافه گویی مبادرت نمی ورزید. اخلاق از بین رفته است و جای آنرا دروغ، تهمت، خرافه و تک تک رذایل اخلاقی همچون یک غده ی سرطانی در حال گرفتن و افزایش حوزه نفوذ خود می باشد.

کروبی گفته، به همت برخی! و البته با هزینه های بیت المال! تهمت و دروغ بستن به دیگران، وظیفه و امری روزانه گشته!! به نحوی که اگر بخواهیم به آنها توجه کنیم، روزی یک یا حتی چند بار باید تکذیبیه صادر کرد!

کروبی گفت، هیچ دولتی با دروغ و ریا و سرکوب نتوانسته است باقی بماند. تجربه بشر اثبات نموده، آنانی که بدنبال حذف تکثر و ایجاد تک صدایی در جامعه هستند، درس بزرگ تاریخ را فرا نگرفته و خود را در مسیر انحطاط تاریخی قرار داده اند. مدیریت جهانی، عدم تمکین در قبال قانون، تضعیف نهادهای مردمی از طریق عدم تمکین و زورگویی، سوءاستفاده از مقدسات، دروغ گویی، دخالت و تصمیم گیری در حریم خصوصی خانواده ها (میزان بچه دار شدن)، خش و خاشاک خواندن ملت بزرگ ایران و .. بس نبود که امروز گستاخانه تک حزبی را مطرح می کنند!! اما بدانید پیروزی قطعا با ملت بزرگ ایران است. چرا که هیچ دولتی در هیچ کجای جهان با چنین شیوه هایی باقی نمانده است و البته ملت ایران اثبات نموده که زیر بار زورگویی و خودکامگی نخواهد رفت.

-------------------------------------------------------------------

ممانعت از تدفين يک شهروند بهايی در مشهد

خبرگزاری هرانا - صبح روز دوشنبه 28 تير ماه ماموران "بهشت رضا" مشهد از تحويل جسد يك خانم بهايي به نام مرضيه غلامي (پردل) كه روز گذشته فوت كرده است، به بستگانش خودداري كردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسئولان مربوطه دليل این عمل را هم در خواست مبلغ گزافي پول (حدود 360 هزار تومان) جهت خدمات عنوان نمودند.

زمين گورستان "بهشت رضا" كه در نقطه اي دور افتاده واقع است بيش از سي سال پيش توسط مقامات مسئول شهري به بهاييان مشهد داده شده و تاكنون هيچ گونه خدماتي نظير كندن قبر يا شستن اجساد به بهاييان مشهد داده نشده است لذا درخواست اين مبلغ فقط مي تواند در پي تشديد فشارهاي اخير بر بهاييان مشهد باشد.

ماه گذشته قبرستان بهاييان مشهد به شدت توسط عواملي ناشناس با لودر تخريب شد و اولين فرد بهايي كه پس از اين تخريب براي تشييع و تدفين به اين قبرستان آورده شد مرحومه فوق الذكر است.

شایان ذكر است فيروز پردل فرزند خانم مرضیه غلامی در سال 1363 به اتهام عضويت در تشكيلات مذهبي بهايي در مشهد اعدام شد.

-------------------------------------------------------------------

کاریکاتور؛ داریم جهان را مدیریت می ‌کنیم

-------------------------------------------------------------------

بی خبری مطلق از سرنوشت یک زندانی محکوم به اعدام

کوردستان میدیا: با گذشت 7 ماه بی‏خبری مطلق از سرنوشت یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام تاکنون مسئولین دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات از پاسخگویی به خانواده این زندانی امتناع کرده‏اند.
بنا به گزارش هرانا، عزیز محمد زاده زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب مخالف رژیم به اعدام محکوم شده است بیش از 7 ماه پیش به مکان نامعلومی منتقل شده و هیچ ارگانی پاسخگوی خانواده وی نیست.
خانواده این زندانی در مراجعه به ارگانهای مختلف امنیتی و دستگاه قضایی تاکنون موفق به دریافت خبری مبنی بر سلامت این زندانی نشده‏اند.
بنا به برخی ادعاهای تأیید نشده نامبرده در اعتراض به حکم اعدام خود دست به اعتصاب غذا زده و در پی این اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شده است. هم‏اکنون شایعه مرگ این زندانی بر اثر شکنجه نگرانی شدید خانواده وی گردیده است.

-------------------------------------------------------------------

کمبود آب و خاموشی مکرر برق مردم استان ایلام را کلافه کرده است

کوردستان میدیا: تعدادی از شهروندان در نقاط مختلف استان ایلام از کمبود آب و خاموشی مکرر برق گلایه کرده و خواستار رسیدگی مسئولان برای حل این مشکل شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از اهالی روستای "شهرک ولیعصر" در استان ایلام در این تماس اظهار داشت: به دلیل گرمای شدید هوا و نبود آب برای روشن کردن کولر کودک خردسال ما دچار گرمازدگی شده و بدلیل فاصله زیاد از مراکز درمانی و عدم توان مالی برای مراجعه به مرکز شهر برای درمان کودکم حال وی بسیار نامساعد است.
رسول احمدی اظهار داشت: هر روز در این روستا برق می‏رود و آن هم در اوج گرما این کار انجام می‏شود.
یکی یگر از اهالی بخش زرین آباد شهرستان دهلران نیز در تماس

تلفنی با دفتر خبرگزاری مهر در ایلام اظهار داشت: به دلیل قطعی مکرر آب و برق ما مجبور به استفاده از آب چشمه برای مصارف مختلف به‏ویژه شرب هستیم و از شیوه‏های زمان قدیم استفاده می‏کنیم که این امر مشکلات بهداشتی زیادی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.
قادر رضایی بیان داشت: تاکنون هیچ مسئولی برای حل مشکلات خاموشی برق و کمبود آب در روستاهای بخش زرین آباد کمکی انجام نداده است.
یکی از اهالی روستای بدره نیز گفت: دو هفته است بدلیل کمبود آب و خاموشی برق روز و شب نداریم و زندگی بر ما سخت شده است.
ملکی گفت: بنده برای درآمد خانواده خود کارگری می‏کنم ولی یک ماه است کاری انجام نداده‏ام به دلیل اینکه کار نیست و در این گرما نمی‏شود کاری انجام داد.

-------------------------------------------------------------------

وضعیت وخیم زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز

خبرگزاری هرانا - رشید آخ کندی زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در شرایط امنیتی خاص و تحمیلی مسئولین زندان قرار گرفته به طوری که از درمان بیماری این زندانی و ملاقات با خانواده جلوگیری می شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رشید آخ کندی زندانی سیاسی که به اتهام محاربه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است از ملاقات با خانواده اش محروم شده است و علی رغم بیماری های مختلف مسئولین زندان سقز از درمان این زندانی جلوگیری میکنند.

رشید آخ کندی از ناحیه چشم احساس درد میکند و کلیه های وی نیز عفونت کرده است و تا کنون هیچ مداوایی برای درمان بیماری های این زندانی لحاظ نشده است.

-------------------------------------------------------------------

نیویورک تایمز؛ جان شهرام امیری در خطر است

العربیه: روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای تاکید کرد که شهرام امیری با بازگشت به ایران دست به ماجراجویی زده است.

نیویورک تایمز می نویسد، احتمال دارد شهرام امیری به سرنوشت حسین کامل، داماد صدام حسین دچار شود.

حسین کامل اطلاعات مربوط به پروژه های ساخت سلاح شیمیایی عراق را پس از فرار به اردن در سال 1995 فاش کرده بود، اما پس از آنکه او را به بازگشت به عراق متقاعد کردند، بدستور صدام حسین اعدام شد.

نیویورک تایمز می نویسد، رژیم تهران نمی خواهد نگرانی خود را از فاش شدن اطلاعات مربوط به فعالیت های نظامی در دانشگاه مالک اشتر نزد کشورهای اروپایی و آمریکا ظاهر کند و اینگونه تبلیغ می کند که امیری دانشمند اتمی نیست و ارتباطی با برنامه های اتمی ندارد. دانشگاه مالک اشتر وابسته به سپاه پاسداران است كه يک پوشش آكادميک براى طراحى كلاهكهاى اتمى است.

نیویورک تایمز با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت شهرام امیری تاکید می کند که باید اظهارات منوچهرمتکی وزیرخارجه جمهوری اسلامی در دیدار از پرتغال به دقت بررسی شود.

متکی در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت امیری گفته بود، باید ببینیم که طی این دو سال چه بر سر او آمده است، بعد تصمیم می گیریم که آیا او قهرمان بود یا نه.

نیویورک تایمز می نویسد، اگر شهرام امیری پس از بازجویی های درازمدت جان سالم به در ببرد، داستان سفر خود را برای فرزند کوچکش که در حال حاضر نمی تواند موضو ع را هضم کند، بازگو خواهد کرد.

-------------------------------------------------------------------

خودداری محبوبه کرمی از عمل جراحی تحت شرایط بازداشت

خبرگزاری هرانا - دیروز،26 تیرماه، محبوبه کرمی برای عمل جراحی برای رفع انحراف بینی از سوی زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل ‏شد، اما به دلیل شرایط زندان از این عمل خودداری کرد. ‏

به گزارش تغییر برای برابری، در پی پیگیری های به عمل آمده از سوی خانواده و وکیل محبوبه کرمی که نسبت به وضعیت روحی و جسمی وی ‏شکایت داشتند، پزشکی قانونی محبوبه کرمی را برای معاینه احضار کرد. چند روز پیش پاسخ پزشکی قانونی ‏مبنی بر وجود افسردگی در خانم کرمی به دست بهداری اوین رسید. محبوبه به پزشک بهداری اوین توضیح داد ‏که شب ها هنگام خواب فریاد می زند و صدای او باعث بی خوابی هم سلولی های اش شده است. با این وجود، ‏پزشک زندان توصیه کرد که امکان سر و صدا به دلیل وجود انحراف بینی محبوبه است که باید مورد عمل ‏جراحی قرار گیرد. اما قرار تامین وی به دلیل عمل جراحی و مداوای بیماری افسردگی از بازداشت موقت به ‏وثیقه تبدیل نخواهد شد و تحت نظارت زندان، باید این مداوا صورت بگیرد. ‏

محبوبه در صحبتی که با وکلا و خانواده خود داشته، باقی ماندن در زندان را به دلیل درگیری های داخل زندان ‏برای چنین عمل و مداوایی نامناسب دانسته است. به همین دلیل، امروز که وی به بیمارستان طالقانی برای عمل ‏جراحی بر روی بینی خود منتقل شد، پس از بازگشت به اوین از این عمل انصراف داد. ‏

برادر محبوبه ادامه نگهداری وی را در زندان با توجه به این شرایط بسیار نامناسب دانسته و معتقد است باید ‏هرچه زودتر شرایط بهتری برای وی فراهم شود تا بتواند تحت معالجه قرار گیرد. ‏

محبوبه کرمی، از فعالان کمپین یک میلیون امضاء توسط ماموران امنیتی 11 اسفند پس از تفتیش خانه پدری اش ‏بازداشت شد. قرا بر این بود که دادگاه وی در روز 7 تیر ماه از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شود اما به ‏دلیل عدم حضور رئیس شعبه ، روز دادگاه به 18 مرداد ماه انتقال یافت.‏

-------------------------------------------------------------------

محدودیت شدید برای نقل و انتقالات دریایی جمهوری اسلامی

رادیو آلمان: بزرگترین مؤسسه حمل و نقل دریایی، در تدارک آیین‌نامه‌ای است که حمل دریایی به ایران را به شدت محدود می‌کند. این مؤسسه محدودیت کشتی‌رانی را از تبعات آشکار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی دانسته است.

شورای دریانوردی بالتیک و بین‌الملل (بیمکو) که بزرگ‌ترین انجمن کشتیرانی در دنیا محسوب می‌شود و ۲۷۲۰ عضو دارد، در تدارک یک پیش‌نویس تحریمی در ارتباط با کشتی‌های تجاری به مقصد ایران است. این تصمیم که در تارنمای "بیمکو" منتشر شده، با همکاری کلوپ‌های کشتیرانی تهیه شده است.

در پیش‌نویس قید شده است: «کشتی‌هایی که به مقصد ایران اجاره می‌شوند، باید قبل از حرکت آگاه باشند که ممکن است خطرات تحریم آنها را در بر بگیرد. بدین ترتیب صاحبان کشتی‌ها باید بدانند که حمل محموله‌ای برای ایران می‌تواند عواقب سختی برای آنها داشته باشد.

"بیمکو" به شرکت‌های کشتیرانی هشدار می‌دهد که حمل فرآورده‌های نفتی مانند دیزل، بنزین، بنزین هواپیما و سوخت جت (اعم از نوع نفتا یا کروسین) مشمول تحریم است و همچنین تمام موادی که به تولید یا تصفیه این فراورده‌ها در ایران کمک کند؛ انتقال این مواد به بنادر ایران مشکلاتی را برای صاحبان کشتی‌ها به دنبال خواهد داشت.

این مؤسسه بزرگ حمل و نقل دریایی به اعضای خود یادآوری می‌کند که قطعنامه چهارم شورای امنیت به شماره ۱۹۲۹ از اول ژوئیه لازم‌الاجراست.

با توجه به این واقعیت که چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بررسی کشتی‌های تجارتی به مقصد ایران را مجاز دانسته است، این احتمال وجود دارد که در صورت حمل اقلام تحریمی برای بنادر ایران، از ادامه سفر کشتی‌ها جلوگیری شود.

در فهرست تازه‌ای که بیمه بین‌المللی لویدز در نهم ژوئيه انتشار داده است، ايران جزو مناطق پرخطر قرار گرفته است. بدین ترتیب به مشتریان توصیه می‌شود که تا حد ممکن از حمل بار برای ایران خودداری کنند.


-------------------------------------------------------------------

تفتیش زندگی خصوصی و گردش مالی شهروندان بهایی

خبرگزاری هرانا – ماموران وزارت اطلاعات در بیرجند با ارائه حکمی به بانک های این شهر خواستار روئیت صورت حساب و گردش مالی حسابهای شهروندان بهایی این شهر شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ماموران وزارت اطلاعات با ارائه حکمی به بانکهای شهر بیرجند خواهان روئیت صورت حساب و گردش مالی شهروندان بهایی این شهر شده و با مراجعه به محل کسب این شهروندان نیز سوالات در خصوص میزان درآمد و تعداد اعضای خانواده شان کرده اند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از پرس و جو از کاسبان بهایی در خصوص علت عدم خروج از کشور و نحوه فعالیت جامعه بهایی در ایران به همسایه های مسلمان این شهروندان مراجعه نموده و سوالاتی در همین خصوص از این افراد کردند.

-------------------------------------------------------------------

زن بودن در جمهوری اسلامی جرم است

دانشجونیوز: گلوب اند ميل، چاپ کانادا زيرعنوان "زن بودن درايران جرم است" می نويسد سکينه محمدی آشتيانی، مادری ايرانی که در اتهام زنا مجرم، و به مجازات مرگ از طريق سنگسار محکوم شده است، هنوز زنده است، و فعلا به خاطراعتراضی بين المللی، که با ابراز تنفرعليه چنين حکمی وحشيانه همراه بود، درامان مانده است. اما ماجرا به پايان نرسيده است. او کماکان رو به مرگ است. هنگامی که سروصداها پائين بيايد، رژيم ممکن است تصميم بگيرد او را بجای سنگسار به دار بياويزد. بهمين سادگی.

مريم نمازی، ايرانی فعال و مدافع حقوق بشر، که اکنون در لندن زندگی ميکند، ميگويد رژيم جان خيلی ها را گرفته است و اين بايد متوقف شود.

به گفته خانم نمازی، در زندان تبريز، زندانی که سکينه در آنجاست، دويست محکوم به مرگ ديگر نيز زندانی اند، و سی و پنج نفرشان زنانی هستند که با مرگ از طريق سنگسار مواجه اند.

جزو زندانيان محکوم به مرگ خردسالان، نوجوانان و هيجده نفرافرادی قراردارند که برای هم جنس گرائی به مرگ از طريق سنگسار محکوم شده اند. هفته گذشته يک دختر شانزده ساله برای اجتناب از آويخته شدن به دار خود را در سلول اش کشت.

مبارزه برای دفاع از حقوق زنان ايران سالهاست که توسط يک گروه خستگی ناپذير از فعالانی نظير خانم نمازی و مينا احدی، که اکنون در آلمان زندگی ميکند پيگيری ميشود. خانم احدی خود برای مبارزه عليه حجاب اجباری اسلامی از مرگ گريخته است.

وکيل مدافع، و دو فرزند سکينه محمدی آشتيانی تاکيد بر آن دارند که حکم محکوميت او بر پايه مدارک و شواهدی جعلی صادر شده است. او فعلا ۹۹ ضربه شلاق خورده است. هنگامی که معلوم شد تلاش شان برای حفظ جان وی بی ثمر است، پسرش در اقدامی توام با ريسک، برای کسب کمک به مدافعان حقوق بشر درغرب روی آورد، که احضاريه های پليس را در پی داشت. عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر پرونده را به دست گرفتند. زنان از نروژ گرفته تا کانادا، از جمله هيثر رايزمن، مدير کتابفروشی های زنجيره ای اينديگو ، طومارهای اينترنتی به راه انداختند. طومار اينترنتی خانم رايزمن که يازده روز پيش راه افتاد فعلا بيش از صد هزار امضاء دارد.

رژيم ايران قويا اعتراض های غربی را حمله ای به ايران و ارزش های اسلامی جلوه ميدهد. به همين جهت اين سئوال پيش می آيد که از اين طومارها واقعا چه نتيجه ای حاصل ميشود؟ کسانی که وقايع ايران را تعقيب ميکنند، به موثربودن آنها اعتقاد دارند. تنفر از سنگساردر ايران بسيار شديد است وايرانيان دوست ندارند ازکشورشان تصويری مرتبط با دوران وحشيگری و بربريت عرضه شود.

صدای آمریکا

-------------------------------------------------------------------

بازنشستگی 30 استاد دانشگاه تهران

مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران از بازنشستگی 30 عضو هیئت علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: 20 نفر از این اعضای هیئت علمی خودشان درخواست بازنشستگی کرده و 10 نفر دیگر طبق قانون بازنشسته می شوند که احکام آنها تا نیمه شهریور صادر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر عبدالرضا سیف با بیان این خبر گفت: بازنشستگی این اعضای هیئت علمی قانونی و طبق روال اداری است و نه سیاسی. چرا که هر عضو هیئت علمی که 30 سال سابقه خدمت داشته باشد طبق قانون بازنشسته می شود.

مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه سابقه عضویت هیئت علمی روح الله عالمی یا غلامرضا ظریفیان (از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران) در دانشگاه تهران کمتر از 30 سال است اما پیام رئیس دانشگاه تهران مبنی بر بازنشستگی آنها ابلاغ شده است، گفت: سیاست دانشگاه تهران این است که عضو هیئت علمی با 30 سال سابقه خدمت طبق قانون بازنشسته شود.

وی افزود: برخی از اعضای هیئت علمی هر چند کمتر از 30 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده اند اما قبل از اینکه به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآیند در نهادهای دولتی یا خصوصی سابقه فعالیت داشته و بیمه پرداخت کرده اند و بعضا" سابقه خارج دانشگاه را به دانشگاه منتقل کرده اند.

سیف خاطرنشان کرد: در صورتی که یک عضو هیئت علمی سوابق کاری خود که مربوط به قبل از قرارگیری در جایگاه عضو هیئت علمی است را به دانشگاه منتقل کند، این سوابق جزو سنواتش محسوب می شود اما اگر سوابقی که قبل از عضویت هیئت علمی دارند را به دانشگاه منتقل نکنند، دانشگاه نیز آن سوابق را نادیده می گیرد.

مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران با بیان اینکه 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که در تابستان امسال بازنشسته می شوند از دانشکده های مختلف از جمله ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، علوم پایه، هنرهای زیبا، فنی و کشاورزی هستند به مهر گفت: 20 نفر از این اعضای هیئت علمی خودشان درخواست بازنشستگی کرده اند و 10 نفر دیگر نیز طبق قانون باید بازنشسته شوند.

عبدالرضا سیف از صدور احکام بازنشستگی این 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تا نیمه شهریور ماه خبر داد و گفت: اسامی این اعضای هیئت علمی در آینده نزدیک در نشریات و سایت دانشگاه تهران اعلام می شود.

مشاور رئیس دانشگاه تهران بازنشسته شدن اساتید را لازمه جذب اعضای هیئت علمی جوان دانست و به مهر گفت: اگر قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی اجرا نشود دیگر جوانان نمی توانند عضو هیئت علمی شوند و فردی که موفق به اخذ مدرک دکتری می شود و انگیزه تدریس در دانشگاه را دارد باید بیکار بماند.

در حالی که چندی پیش سید محمد مقیمی عضو هیئت رئیسه دانشگاه تهران از بازنشسته شدن 81 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سال 88 خبر داده بود عبدالرضا سیف از جذب 200 عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: وقتی یک عضو هیئت علمی با مرتبه استادی بازنشسته می شود این امکان ایجاد می شود که دانشگاه 3 استادیار جذب کند چرا که حقوق یک استاد 3 برابر یک استادیار است. همچنین وقتی یک دانشیار از دانشگاه بازشسته شود از آنجا که حقوق دانشیار تقریبا" 2 برابر یک استادیار است می توانیم 2 عضو هیئت علمی با درجه استادیاری جذب کنیم.

-------------------------------------------------------------------

بازداشت سه وکیل دادگستری از سه هفته پیش

ادوارنیوز: سه تن از وکلای دادگستری و دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در بازداشت هستند.

به گزارش ادوارنیوز، زوبین نصیری، کاظم تقدیری و علی تهامی که هر سه از وکلای دادگستری و دانشجوی دوره های کارشناسی ارشد حقوق عمومی، تجارت بین الملل و حقوق بین الملل هستند بیش از بیست روز است که در بازداشت نهادهای امنیتی هستند.

گفتنی است این افراد تاکنون هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته و اتهامات آنها نیز رسما اعلام نشده است.

-------------------------------------------------------------------

بی خبری مطلق از سرنوشت یک زندانی محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا – با گذشت 7 ماه بی خبری مطلق از سرنوشت یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام تاکنون مسئولین دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات از پاسخگویی به خانواده این زندانی امتناع کرده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، عزیز محمد زاده زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب مخالف حاکمیت به اعدام محکوم شده است بیش از 7 ماه پیش به مکان نامعلومی منتقل شده و هیچ ارگانی پاسخگوی خانواده وی نیست.

خانواده این زندانی در مراجعه به ارگانهای مختلف امنیتی و دستگاه قضایی تاکنون موفق به دریافت خبری مبنی بر سلامت این زندانی نشده اند.

بنا به برخی ادعاهای تائید نشده نامبرده در اعتراض به حکم اعدام خود دست به اعتصاب غذا زده است و در پی این اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شده است و شایعه مرگ وی در اثر شکنجه موجب نگرانی شدید خانواده این زندانی را فراهم نموده است.

-------------------------------------------------------------------

حمایت مجلس رژیم از ماجراجويی اتمی و نظامی پاسداران

مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه با تصویب طرح یک فوریتی "صیانت از دستاوردهای هسته ‌ای"، دولت پاسدار احمدی نژاد را موظف به ادامه برنامه غنی ‌سازی اورانیوم بیست درصدی کرده است.

این در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل در آخرین قطعنامه خود که ماه گذشته به تصویب رسید، از جمهوری اسلامی خواسته است غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را فورا متوقف کند.

به گزارش رسانه های حکومتی، طرح یک فوریتی مجلس دارای پنج ماده است که یکی دیگر از مواد آن الزام دولت نسبت به مقابله به مثل با کشورهایی است که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های جمهوری اسلامی مبادرت کنند.

براساس قطعنامه 1929 شورای امنیت، تمام کشورهای عضو سازمان ملل اجازه دارند محموله های مشکوک از مبدا یا به مقصد ایران را مورد بازرسی قرار دهند.

مجلس شورای اسلامی هدف از تصویب کلیات طرح موسوم به "صیانت از دستاوردهای هسته ‌ای" را مقابله با توطئه ‌های آمریکا و انگلیس عنوان کرده است.

خامنه ای هفته گذشته در ديدار با جمعى از سركردگان سپاه پاسداران گفته بود، همه مسئولان بايد به وظايف سنگين خود در عرصه هاى مختلف عمل كنند و براى روبرو شدن در هر شرايطى آماده باشند.


-------------------------------------------------------------------

سيستم جديد نظارت بر اخبار خبرگزاريها راه اندازی شد

روزنامه خراسان: جواد آرين منش نايب رئيس اول کميسيون فرهنگي و نماينده مشهد در مجلس در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: کميسيون منتظر پيش نويس لايحه نظام جامع رسانه است. وزارت ارشاد اعلام کرده پيش نويس اين لايحه آماده است که براي ارائه به مجلس بايد به دولت تقديم شود.نايب رئيس اول کميسيون فرهنگي تاکيد کرد: با توجه به تحولاتي که در عرصه رسانه ها رخ داده از جمله رونق نشريات ديجيتالي و يا تلفن همراه که امروز به نوعي رسانه محسوب مي شود با خلاء قانوني مواجه هستيم. وي افزود: وزارت ارشاد در دوران وزارت قبلي پس از تعلل بسيار اين کار را انجام نداد.در يکي دو سال اخير مقدمات کار فراهم شد. آرين منش تصريح کرد: وزارت ارشاد اعلام کرده که پيش نويس لايحه جامع رسانه ها آماده است و به زودي به دولت داده مي شود تا از طريق دولت به مجلس بيايد، اما اين که در چه مرحله اي است بي اطلاع هستيم.

انوار- مدير کل مطبوعات داخلي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از به کارگيري سيستم جديد نظارتي که در ايران بي نظير است براي نظارت بر اخبار خروجي خبرگزاري ها و سايت هاي اطلاع رساني خبر داد و گفت: اين سيستم برنامه نويسي براي مستندسازي از خروجي ۱۸ خبرگزاري و سايت اصلي خبري و اطلاع رساني شبانه روزي در حال مانيتورينگ محتواي آن هاست.سيداحسان قاضي زاده- مدير کل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي- در گفت وگو با ايسنا، درباره قانون مربوط به نظارت بر خبرگزاري ها با بيان اين که بهمن ماه سال گذشته قانون الحاق نظارت بر خبرگزاري ها در قانون مطبوعات توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شد که بايد آيين نامه اجرايي آن نيز در هيئت وزيران تصويب شود گفت: کارگروه ويژه اي با همکاري معاونت حقوقي و پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره کل دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها و مجموعه مطبوعات داخلي که بحث تولي گري و نظارت بر خبرگزاري ها را برعهده دارند، جلساتي تشکيل داده که طي آن پيش نويس اين قانون آماده شده است و به زودي روند قانوني خود براساس مصوبه مجلس را سپري خواهد کرد.وي درباره ايجاد جريان آزاد اطلاع رساني گفت: قانون نظام جامع رسانه در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال نهايي شدن است که تمام فعاليت هاي رسانه اي را پوشش مي دهد.

-------------------------------------------------------------------

منبع حکومتی: باید به حمله پيشدستانه فکر کنیم

سرمقاله روزنامه حکومتی رسالت: چندي پيش عوزي آراد مشاور امنيت ملي اسرائیل گفته بود؛ «حمله نظامي پيشدستانه به ايران بهتر از تحريم جواب مي دهد.» وي گفته بود؛ «تحريم هاي جديد مانع پيشرفت هاي هسته اي ايران نيست اگر حمله پيشدستانه صورت گيرد جامعه بين المللي از اين تصميم حمايت مي کند.»

اينکه در اسرائیل يک عده نظامي حکومت مي کنند که به ضخامت بازوي خود بيش از داده هاي عقلي فکر مي نمايند ترديدي نيست. چون بناي آنها روي عقلانيت نيست ممکن است دست به کاري بزنند که از زبان مشاور امنيت ملي اسرائیل شنيده شد.

از سوي ديگر آمريکايي ها در تزئين و چينش ناوگان خود در خليج فارس و برگزاري مانورهايي در کشورهاي همسايه حساب جديدي باز کرده اند متناسب با آن، مانورهاي پي در پي ارتش و سپاه در خليج فارس و درياي عمان و بويژه تنگه هرمز و نيز در برخي استان ها پاسخي در خور بود.

آقاي حبيبي دبير کل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به تحرکات آمريکا و انگليس و اظهارات بي حساب و کتاب مقامات اسرائیل موضع گيري معقولي داشتند. وي در موضع گيري هفتگي هفته گذشته خود صريحا گفت: «اين طور نيست که ما بنشينيم و منتظر بمانيم که آمريکايي ها و اسرائيلي ها کي به ايران حمله مي کنند. اگر غرب و اسرائیل علي رغم همه داده هاي عقلاني بخواهند بد مستي کرده و به ايران حمله کنند زماني که احتمال اين حمله قطعيت يافت، ايران در حمله پيشدستانه ذره اي نبايد ترديد کند.»

مفهوم حمله پيشدستانه براي مسئولان نظام و ملت ايران بايد مفهومي مسبوق به سابقه باشد. ملت ايران در31 شهريور سال1359 در حالي که هيچ احتمال نمي داد وارد يک جنگ خانمانسوز شود گرفتار يک تهديد شد که بعدها به صورت يک فرصت از آن استفاده کرد.

دولت موقت هواپيماهاي اف16 را به آمريکا پس داد، مدت سربازي را به18 ماه کاهش داد، سران ارتش به دليل خيانت به مردم به دار مجازات آويخته شدند و... همه اينها نشان مي داد که اراده اي از سوي دولت و ملت ايران براي يک تعرض نظامي به هيچ همسايه اي وجود ندارد. اما اينها دليل بر اين نيست که دشمن در اتاق جنگ خود به فکر حمله به ايران نباشد. ممکن است ما در تحليل خود به اين نتيجه برسيم که هيچ دليل عقلاني براي حمله به ايران وجود ندارد. ممکن است ما به اين نتيجه برسيم که چون قصد تعرض نظامي به کسي نداريم کسي هم به ما تعرض نخواهد کرد. آيا اين مفروضات کافي است و ديگر کسي به ما حمله نخواهد کرد؟

ما در آزمون جنگ تحميلي به اين نتيجه رسيديم که نمي توان به انتظار نشست تا دشمن حمله کند و ما از فعل خود در جنگ به عنوان «دفاع مقدس» ياد کنيم.

دشمن در حالي که هيچ تهديد نظامي از سوي ايران حس نمي کند به حمله پيشدستانه فکر مي کند. ما که مدام در معرض تهديد و تحريم و فشار هستيم و مقامات آمريکايي بارها به اين مسئله تفوه کرده اند که گزينه نظامي را هم در دستور دارند، چطور اين مهم را در دستور کار نداشته باشيم؟

مقام معظم رهبري چهارشنبه گذشته در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران تاکيد فرمودند؛ «آنها (دشمنان) به گونه اي سخن مي گويند که ما فکر کنيم در پشت اين تهديدها چيز فوق العاده خطرناکي نهفته است البته چه تهديد پوشالي باشد چه واقعي، بدون شک ما براي حفاظت از انقلاب اسلامي، ملت عزيز و کشور پر افتخار ايران بايد براي هر گونه شرايطي آماده باشيم.»

بدون ترديد يکي از شرايطي که بايد به آن فکر کنيم، حمله پيشدستانه است. ايران با قدرت فوق العاده اي که در زمين، هوا و دريا دارد توسط جان بر کفان ارتش و سپاه و بسيج مي تواند در حمله پيشدستانه درسي به دشمن بدهد که فجايع نخستين روزهاي جنگ تحليلي هرگز تکرار نشود.

-------------------------------------------------------------------

کروبی:امیدوارم فضایی فراهم گردد تا آنچه در بازداشتگاه ها بر مردم گذشته روشن گردد

کروبی:امیدوارم فضایی فراهم گردد تا آنچه در بازداشتگاه ها بر مردم  گذشته روشن گردد

جـــرس: با گذشت یکسال از بازداشت محمد داوری، عضو حزب اعتمادملی و سردبیر سایت «سحام نیوز»، مادر این روزنامه نگار، طی دیداری با مهدی کروبی، از وضعیت فرزندش ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان ساخت "نزدیک به یکسال است که فرزندم را بازداشت کرده و وی را در شرایط بد روحی و روانی قرار داده اند اما خداوند را شکر، شرایط روحی وی بسیار خوب است."


به گزارش سحام نیوز، مادر این فعال مطبوعاتی به مهدی کروبی یادآور شد "به چه جرمی و بر چه اساس برای فرزندم ۵سال حبس تعیین کرده اند؟ اکنون برای دیدار با وی باید با این شرایط سخت از بجنورد به تهران بیایم که این تازه اول ماجراست. از آنها خواستم تا بگذارند در تهران بمانم تا بتوانم هفته آینده با فرزندم ملاقات کنم اما موافقت نکردند."


کروبی نیز در این دیدار ضمن تاکید مجدد بر این نکته که داوری کارمند حزب می باشد، افزود: بارها و البته در نامه به دادستانی نیز گفته ام که همه مسئولیت ها به عهده من بوده و محمد داوری در این میان به عنوان کارمند حزب صرفا اجرای دستور کرده و به دستور من مسئول فیلم برداری و تهیه گزارش از افرادی بود که به حزب مراجعه می کردند.


کروبی به ذکر دلایل این گونه رفتار و فشار بر محمد داوری پرداخت و یادآور شد: طی این یکسال تلاش کردند تا به زور از محمد داوری اعتراف نمایشی بگیرند که موفق نشدند.


در پایان مهدی کروبی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر فضایی فراهم گردد تا آنچه دربازداشتگاه ها بر مردم و جوان های این کشور گذشته است روشن شود.


گفتنی است محمد داوری پس از نامه ای توسط مهدی کروبی به رئیس مجلس خبرگان پیرامون شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در شکنجه گاه کهریزک دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون جمهوری اسلامی، اقرار کند. وی در مدت بیش از ۷ ماه بازداشت چند نوبت اعتصاب غذا داشت.


کروبی در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارائه کرده بود، بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته است.

-------------------------------------------------------------------

در اعتراض به مشکلات امنیتی موجود، سومین نماینده استان سیستان و بلوچستان استفعا داد

در اعتراض به مشکلات امنیتی موجود، سومین نماینده استان سیستان و  بلوچستان استفعا داد

جـــرس: با گذشت چهار روز از انفجارهای تروریستی زاهدان، سومین نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.


به گزارش خبرآنلاین، پیمان فروزش نماینده زاهدان، در اعتراض به آنچه "ضعف مدیریتی" مدیران امنیتی منطقه سیستان و بلوچستان به عنوان سومین نماینده این استان، از سمت نمایندگی استعفا داد.


پیش از این و طی سه روز گذشته، حسینعلی شهریاری و عباسعلی نورا دیگر نمایندگان زاهدان و زابل از سمت خود استعفا کرده بودند.


شهریاری روز جمعه ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) در استعفا نامه خود خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته بود: "با وجود پیگیری های فراوان اینجانب، متأسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است، انجام دهند".


او متذکر شده بود "برای تأمین امنیت و احقاق حقوق شهروندی" مردم زاهدان از سمت خود استعفا می دهد


روز شنبه نیز، عباسعلی نورا نماینده دیگر آن استان، از شهر زابل، استعفا نامه خود را به رئیس مجلس داد و در آن توضیح داد که چرا از سمت خود کناره گیری می کند و همزمان به "ضعف مدیران و عدم نظارت بر عملکرد متولیان امنیتی"، "بی توجهی به فرهنگ بومی"، "انتصاب مدیران بدون توجه به شرایط منطقه" و همچنین "عمیق شدن شکاف های طبقاتی" اشاره کرد.


این نمایندگان بعد از انفجار انتحاری روز پنج شنبه ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) در برابر مسجد جامع شهر زاهدان که دست کم سی تن کشته و ۱۶۹ نفر بر جای گذاشت، تهدید کرده بودند که در صورت تامین نشدن امنیت استان سیستان و بلوچستان از سمت نمایندگی استعفا خواهند کرد.

از جمله دغدغه هایی که سه نماینده مستعفی در استعفا نامه خود مطرح کرده اند، "تشدید اختلافات قومی و مذهبی" در اثر انفجارهای اخیر زاهدان است.


علی لاریجانی از آنها خواسته است که "با حضور قوی در مجلس، خواسته های بر حق مردم را پیگیری و از استعفای خود صرف نظر کنند."


-------------------------------------------------------------------

احمدرضا دستغیب: اگر کسی سخن از مردم‌سالاری بگوید به او انگ‌های مختلفی می‌زنند

جرس: عضو فراکسیون خط امام مجلس با انتقاد از عدم توجه اصلاح‌طلبان به لایه‌های درونی جامعه، تاکید کرد که آنها باید افکار خود را به جامعه آورند.

به گزارش ایلنا، احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی مبنی بر ضرورت تقویت فرهنگ مردمسالاری توسط اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در دوران اصلاحات عجله کردند و روی اصول و مبانی تکیه کمتری داشتند. آنها به صرف داشتن مناصب سیاسی کفایت کردند که در نتیجه آن تا حدی زیادی از لایه‌های درونی جامعه انقطاع یافته و همین باعث ضعف آنها شد.

وی با بیان اینکه سخنان خاتمی کاملاً صحیح است، افزود: اصلاح‌طلبان باید با برنامه‌ریزی برای آینده، اهداف خود را به لایه‌های پایین جامعه تزریق می‌کردند. زیرا تئوری‌هایی را که فقط مختص روشنفکران است باید با زبان لایه‌های جامعه مطرح کرد. چون اکثر تفکرات پایدار در جهان به این زبان سخن می‌گویند.

عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس در ادامه گفت: اصلاح‌طلبان باید افکار خود را به جامعه آورند، زیرا در میان گذاشتن این موضوعات با روشنفکران کفایت نمی‌کند. هر چند که الان امکان این ارتباط هم وجود ندارد. البته معلوم نیست که اگر مردم از گفتمان اصول‌گرایی فعلی زده شدند، باز به افکار اصلاح‌طلبان گرایش می‌یابند یا به رهبران اصلاح‌طلب اقبال نشان می‌دهند.

به گفته وی، اگر جنبش اصلاحات به 10 سال پیش بر گردد، بسیاری از حرکات را انجام نمی‌دهد و به طور مثال مانند انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری با چند کاندیدا وارد عرصه نمی‌شوند. زیرا اصلاحات چوب اشتباهات خود را می‌خورد و اگر به گذشته باز می‌گشتند شاید در رفتار خود کاملاً تغییر جهت می‌دادند.

دستغیب تصریح کرد: در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری کنار رفتن خاتمی از عرصه یک اشتباه بزرگ ملی بود. زیرا شناخت مردم نسبت به وی، وصف ناشدنی است و جایگزینی موسوی برای ستادها و مردم دشوار بود.

عضو فراکسیون خط امام مجلس در ادامه در مورد تقویت گفتمان مردمسالاری در جامعه، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، امام پایه‌های مردم‌سالاری را بنا نهاد. به نظر من سخنان امام هنوز می‌تواند برای عموم اقشار مردم در مسیر مردمسالاری روشنگرانه باشد که بهتر و کامل‌تر از آن نداریم؛ زیرا مورد قبول همه است.

وی در پایان گفت: امروز اگر کسی سخن از مردم‌سالاری بگوید به او انگ‌های مختلفی می‌زنند، اما کسی به سخنان اما‌م نمی‌تواند ایراد بگیرد.

-------------------------------------------------------------------

نماینده مجلس رژیم: آقای وزیر رسما دروغ میگویند

خبرآنلاین: ظهر امروز وزیر بازرگانی برای پاسخگویی به سوال یکی از نمایندگان به مجلس آمده بود که از سوی دیگر نمایندگان متهم به دروغ گویی شد. غضنفری در حال دفاع از صادرات میوه و دیگر محصولات کشاورزی بود و می‌گفت که صادرات ما بیش از واردات بوده است. او آمارهایی هم ارائه داد. اما سخنان وی برای نمایندگان قانع کنده نبود. تا آنجا که یکی دو نفر به او تذکر دادند.

حسن ونایی نماینده ملایر وزیر بازرگانی را به دروغگویی متهم کرد و گفت: ایشان رسما دارند دروغ میگویند. همه مردم می‌دانند که واردات میوه بیش از صادرات آن است اما وزیر آمارهای دروغین ارائه می‌دهد که اینگونه نیست!

شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، به این نماینده اصولگرا گفت: وزیر در پاسخ به سوال نمایندگان از عملکرد خود‏، دفاع می‌کند و نمایندگان هم توضیحاتشان را می‌دهند. شما اتهام دروغگویی می‌زنید که درست نیست.

-------------------------------------------------------------------

خشونت های سازمان یافته در زاهدان موجب تعطیلی بازار شد

خبرگزاری هرانا – شب گذشته برخی از عوامل لباس شخصی به دکان ها و مغازه های شهروندان بلوچ یورش برده و ضمن تخریب، آنها را به آتش کشیدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، درپی انفجاز بمب در مسجد جامع زاهدان در روز پاسدار برخی از عوامل لباس شخصی که به گفته شاهدان جوانان شیعه مذهب بوده اند با یورش به اماکن تجاری شهروندان بلوچ ضمن تخریب برخی از اجناس و تابلوهای آنها اقدام به آتش زدن این اماکن نمودند.

دامنه این خشونت ها امروز صبح نیز ادامه داشته است و بازار سلمان و بازار روز که اکثریت کاسبان آن بلوچ و سنی مذهب هستند مورد حمله برخی از جوانان قرار گرفته است.

گزارشات از زاهدان حاکی است که بخش اعظم بازار رسولی زاهدان، سلمان زاده و بازار روز به دلیل این حملات تعطیل شده است.

نیروی انتظامی تا کنون اقدام جدی برای جلوگیری از تخریب و نا امنی در شهر زاهدان نکرده اند، تلاش گزارشگر هرانا نیز برای کسب اطلاع در این زمینه راه به جایی نبرد اما سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی پیشتر در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد نیروهای انتظامی پس از انفجار بمب 40 تن را که قصد ایجاد ناامنی داشته اند را بازداشت کرده است.

لازم به یادآوریست، سال گذشته در جریان انفجار بمب در مسجد "حضرت علی" برخی از اماکن تجاری اهل سنت به آتش کشیده شد.