jeudi 15 avril 2010

گزارش رادیو بین المللی فرانسه از اعتصاب غذا در زندانهای آذربایجان

در مصاحبه با محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱٣٨۹ - ۱۴ آوريل ۲۰۱۰

مطابق اخبار رسیده سه تن از زندانیان سیاسی زندان اردبیل ، از روز ۱۲ فروردین ، برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده اند . این در حالی است که هفده زندانی سیاسی دیگر در زندان ارومیه هم دست به اعتصاب غذا زده اند. اخبار تایید نشده ای که به گوش وکیل زندانیان اردبیل رسیده است ، حاکی از آن است که سه زندانی این زندان که پس از اعلام اعتصاب غذا به سلول های قرنطینه منتقل شده بودند، محتملاً به زندان اصلی برگشته اند. محمد رضا فقیهی وکیل سه زندانی سیاسی زندان اردبیل در گفتگوئی با بیژن برهمندی(خبرنگار رادیو فرانسه) درباره وضعیت زندانیان توضیحاتی داده است.

رادیو فرانسه - از آقای محمدرضا فقیهی حقوقدان و وکیل مدافع این زندانیان می پرسم از احوال آنها چه خبری دارید؟

چون امکان تماس تلفنی برای موکلینم وجود ندارد آنها در ایام اخیر به من زنگ نزده اند.من به طور دقیق از اوضاع روحی و جسمانی فعلی آنها نمی توانم اطلاع داشته باشم اما یکی از دوستانی که در زندان اردبیل هست و او هم موکل بنده است و به اعتبار پیگیری پرونده اش با بنده تماس گرفته بود چون بچه ها به اعتبار اعتصاب در قرنطینه زندان اردبیل نگهداری می شدند به روایت آن موکلم اجالتا از قرنطینه خارج شده اند و مجددا به بند سابق بازگردانده شده اند. این امر می تواند حاکی از این باشد که در واقع پیام بچه ها و صدای اعتراض بچه ها کم و بیش به گوش مسئولین رسیده و به هرحال ممکنه که حدی از محدودیتهایی که وجود داشته برداشته شده است و از این روست که بچه ها ممکن است که پذیرفته باشند به صورت موقت باز اعتصاب خودشان را متوقف کنند و به این اعتبار آنها از قرنطینه مجددا به بند منتقل شدند.

رادیو فرانسه - آقای فقیهی علت اعتصاب غذای این افراد چیست؟

بچه ها دو نوبت اعتصاب کردند یکی مربوط به اواخر اسفند ماه بوده که حوادثی که برایشان پیش آمده بود از جمله درگیری یکی از زندانیان سابقه دار محکوم به اعدام در زندان اردبیل با یکی از موکلین که موجب آسیب و شکستگی بینی آقای ودود سعادتی شد که نشان می داد زندان در امر تشخیص، تفکیک و طبقه بندی زندانیان حسب شخصیت آنها دقت کافی به خرج نداده و یک کسی را با این کیفیت در بند موکلینم قرار داده که منجر به درگیری و آسیب یکی از موکلین شده است. در واقع محدودیت مکالمات تلفنی و اینکه به آنها مرخصی داده نشد و مراجعاتی به آنها در داخل زندان شده و از آنها خواسته شده است که برای استفاده و برخورداری از مرخصی از کرده خودشان اعلام ندامت کنند که مجموعه ای از این اوضاع و احوال موجب شد که به نشانه اعتراض موکلینم اقدام به اعتصاب غذا کنند. به درخواست خانواده ها اعتصاب نوبت اول شکسته شد.مجدادا بنا به تضییقات دیگری که در سال جدید پدید آمد اینها باز اقدام به اعتصاب غذا کردند که شما گفتید که این اعتصاب از ۱۲ فروردین آغاز شده است. گمان می کنم محتمل است که بخشی از محدودیتها برطرف شده باشد که آنها پذیرفته باشند که به طور موقت اعتصابشان را متوقف کنند.

رادیو فرانسه - آقای فقیهی پرونده این زندانیان چه چیزی است و به چه دلیلی دستگیرشان کرده اند؟

بچه ها بچه های هویت طلب آذربایجان هستند.سالها برای رفع تبعیضهای ناروای اقتصادی و از این قبیل و در واقع برای اجرای اصل ۱۵ و اصل ۱۹ قانون اساسی و اینکه به آنها اجازه داده شود حسب اصل ۱۵ قانون اساسی زبان مادریشان یعنی زبان ترکی بتواند در کنار زبان رسمی که رایج هست در ایران یعنی زبان فارسی بتونه در مدارس و دانشگاهها تدریس بشه فعالیت می کرده اند. خواسته های این بچه ها کاملا مشروع و قانونی است. اینکه به بچه ها نسبت داده می شد که اینها تجزیه طلب هستند واقعا اینها نه داعیه تجزیه کشور را داشتند. هیچ انسان باشرفی مبادرت به چنین کاری نمی کند.بچه ها یک فعالیت مدنی کاملا ناب و خالص داشتند منتها در این مناطق این فعالیتها مورد قبول حاکمیت نیست و بعضا تعقیباتی در خصوص آنها صورت می گیرد.

آخرین پرونده شان پرونده ای بود که آنها به پنج سال حبس محکوم شده بودند که با اعتراضی که ما کردیم دادگاه تجدید نظر استان اردبیل استدلالها را پذیرفت و اتهام عضویت آنها در حرکت ملی آذربایجان به عنوان یک گروه غیر قانونی را نپذیرفت و منتفی دانست و اتهام آنها را از عضویت در گروه غیر قانونی به تبلیغ علیه نظام تغییر داد و آنها را به یکسال حبس تعزیری محکوم کرد. آنها در اجرای این حبس یکساله در زندان به سر می برند که چند ماه دیگر مدت حبسشان به اتمام خواهد رسید.

تحریریه : ساوالان سسی

ویدئوی گزارش را از اینجا دانلود کنید

----------------------------------------------------------------------------

وضعیت وخیم و نامعلوم پنج تن از زندانیان سیاسیِ محبوس در تهران، مازندران و خراسان

جرس: بنا به گزارش رسانه های خبری و گزارشگران حقوق بشر، وضعیتِ جسمانیِ پنج تن از زندانیان سیاسی بنامهای داریوش ارجمند در زندان گوهردشت، پرویز ورمزیاری و مرجان صفری در اوین، یاسر یوسف زاده در زندان بابلسر و افتخار برزگریان در مشهد، بسیار وخیم بوده و در بلاتکلیفی و شرایط سخت به سر می برند.

داریوش ارجمند؛ گوهردشت

سامانه خبری فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، طی گزارشی پیرامون شرایط سخت یک زندانی که ماههاست در سلول انفرادی به سر می برد، خاطرنشان کرد "زندانی سیاسی داریوش ارجمند، نزدیک به 25 ماه است که در بند یک انفرادی زندان گوهردشت کرج (معروف به سگدونی) محبوس بوده و همچنان در شرایط وحشتناک و سخت بسر می برد.

این گزارش همچنین آورده است "ارجمند در سلولی نگهداری می شود که از داشتن نور طبیعی و حتی لامپ در سلولش محروم بوده و او ناچار است از سلولش بعنوان سرویس بهداشتی استفاده کند ...زخمهای زیادی بر روی بدن این زندانی وجود دارد ولی از انتقال او به بهداری خوداری می کنند و حتی داروهای لازم به این زندانی داده نمی شود که زخم هایش را پانسمان کند. وی از داشتن لباس کافی محروم است و لباسهایش مندرس و پاره می باشند.بوی تعفن سلول انفرادی این زندانی، باعث اذیت و ازار سایر زندانیان سلولهای مجاور شده و تا به حال چند بار اقدام به خودکشی کرده است که در آخرین بار چندین ساعت به حال خود رها شد که با اعتراض سایر زندانیان نجات یافت .یکی از زندانیان سیاسیِ دیگر، وضعیت این زندانی را به کسانی که تحت عنوان بازرس مراجعه می کنند تشریح کرده و از آنها خواسته است که به سلول این زندانی مراجعه کنند ." اتهامِ دقیقِ این زندانیِ سیاسیِ محبوس در زندانِ مخوفِ گوهردشت،اعلام نشده است.

پرویز ورمرزیاری؛ ۲۰۹ اوین

سامانه خبری هرانا نیز، از وضعیت نامعلوم و شرایط ناگوارِ یکی از زندانیانِ گمنامِ بازداشت شده در وقایع عاشورا، بنام پرویز ورمرزیاری خبر داد که مانند دهها تن از دستگیرشدگانی که به دلیل اینکه عضو هیچ گروه وحزب سیاسی نبوده و یا به لحاظ اجتماعی وسیاسی نامشان جایی برده نشده بود، درگمنامی در زندان به سر می برند و پیگیری های خانواده های آنها از چگونگی وضعیت انها به جایی نرسیده است. ورمرزیاری در جریان تظاهرات روز عاشورا دستگیرشده و درحالی که بیش از سه ماه از دستگیری وی می گذرد، نه تفهیم اتهامی برای وی صورت گرفته و نه دادگاهی برای وی تشکیل شده است . او یکی از زندانیانی است که در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات دوران بازداشت خود را سپری می کند.

مرجان صفری؛ بند دو الف اوین

همین منبع خبری از انتقال مرجان صفری، فعال حقوق بشری که از 11 اسفند ماه سال گذشته در بازداشت اطلاعات سپاه می باشد، به سلول دو نفره خبر داد و خاطرنشان کرد "صفری بیش از 40 روز در یکی از سلول های انفرادی بند 2 الف سپاه پاسداران محبوس بوده و به تازگی در پی اتمام بازجویی ها به سلول دو نفره منتقل شده است. این گزارش همچنین متذکر گردید وی مدتهاست در شرایط روحی نامساعدی به سر می برد و تنها یکبار موفق به ملاقات با خانواده خود شده و کماکان از حق داشتن وکیل مدافع محروم است.

یاسر یوسف زاده؛ بابلسر

کمپین بین المللی حقوق بشر نیز گزارش داد دانشجویی به نام یاسر یوسف زاده که رتبه ۲۱ کنکور کارشناسی بوده و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس خود را از دانشگاه پلی تکنیک اخذ کرده و رئیس ستاد ۸۸ میرحسین موسوی در شهرستان بابلسر بوده، بیش از یک ماه است که در زندان اداره اطلاعات ساری و در سلول انفرادی نگهداری می شود و وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی دارد.

افتخار برزگریان؛ مشهد

این منبع خبری همچنین از ابتلای افتخار برزگریان ، فعال دانشجوییِ محبوس در زندانِ مشهد، به بیماری های عفونی خبر داده و خاطرنشان کرده است "این فعال دانشجوییِ دانشگاه فردوسی مشهد که از شهریور ۸۸ در بازداشت به سر می برد، دچار بیماری شدید شده و هر روز و به طور مکرر خون بالا می آورد . حفاظت زندان وکیل اباد مشهد در راستای اعمال فشار بر این دانشجوی در بند و علی رغم هشدار پزشک، در چند روز گذشته از دادن دارو به وی جلوگیری کرده و او را از خوابیدن بر روی تخت منع نموده است.

-------------------------------------------------------------------

اخراج فیروز یوسفی درجه دار آذربایجانی نیروی زمینی ارتش

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱٣٨۹ - ۱۴ آوريل ۲۰۱۰

ساوالان سسی : فیروز یوسفی درجه دار نیروی زمینی ارتش و از فعالین حرکت ملی آذربایجان از اشتغال در ارتش ایران اخراج شد.

کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش طی حکمی در ۱۲ اسفند ۸۸ دلیل اخراج یوسفی را همکاری با افراد و گروههای تجزیه طلب، اقدام عليه امنيت ملي و ترویج قومیت گرایی و پان ترکیسم در شهرهای تهران و مراغه عنوان شده است.

پرونده این درجه دار نیروی زمینی با پیشنهاد حفاظت اطلاعات ارتش در کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان رسیدگی شده و کمسیون رای به عدم صلاحیت امنیتی یوسفی و بازخرید اجباری وی داده است.

فیروز یوسفی از فعالین مدنی آذربایجان است که در نیمه دوم سال ۸۷ در رابطه با شرکت در مراسم گرامیداشت ستارخان در تهران و پخش پیام تبریک سال نو به زبان ترکی در مراغه بازداشت شده بود

این فعال مدنی آذربایجانی هم اکنون به قید وثیقه و ضمانت به صورت موقت آزاد است اما پرونده وی در دادگاههای انقلاب تهران و مراغه در جریان است و تا کنون حکمی برای وی صادر نشده است.

صدور حکم اخراج این نظامی آذربایجانی در حالی صادر می گردد که طبق قوانین ایران صدور احکام در کمسیونهای رسیدگی به تخلفات کارکنان ارگانهای حکومتی، پیش از صدور حکم دادگاه را مجاز نمی باشد و صرفا طرح اتهاماتی به افراد نمی تواند مستمسکی برای اخراج آنها از مشاغلشان باشد.

شایان ذکر است که در سالهای اخیر فشار بر افسران و درجه داران آذربایجانی که مدافع خواسته های زبانی و ملی آذربایجانیها هستند افزایش یافته و عده زیادی از افسران و درجه داران آذربایجانی ارتش ایران صرف عقاید خود از سوی حفاظت اطلاعات ارتش تحت فشار قرار گرفته و تبعید یا اخراج شده اند.

-------------------------------------------------------------------

عضویت بسیج، شرط استخدام نیروی کار در سدّ "داریان" نودشه

کوردستان میدیا: شمار زیادی از مردم "نودشه" که در منطقه پاوه جهت یافتن کار به شرکت "داریان" مراجعه نموده بودند، به دنبال بی‏اعتنایی مسئولین، دست به تجمع اعتراضی زدند.
خبرگزاری کردستان با اعلام این خبر افزود، نیروهای بسیجی و انتظامی رژیم با حمله به مردم ناراضی و ضرب‏وشتم و ناسزاگویی، آنان را متفرق نمودند.
شرکت "سدّ داریان" وابسته به سپاه پاسداران بوده و کسانی که سابقه‏ی عضویت در بسیج را ندارند، در این شرکت استخدام نمی‏شوند.
همچنین در بازارچه‏ی مرزی "نوسود" نیز که به تازگی افتتاح گردیده، تنها کسانی می‏توانند به تردد و کاسبی بپردازند که جواز لازم را از بسیج دریافت نموده باشند. این اقدام رژیم سبب نارضایتی مردم منطقه شده است.

----------------------------------------------------------------

احضار دوباره بازداشت شدگان حوادث دریاچه اورمیه به اداره اطلاعات

جرس:بر اساس اخبار دریافتی گروه خبری اورمو نیوز تعدادی از بازداشت شدگان حوادث روز سیزده فروردین دریاچه اورمیه که بعد از تحمل چند روز بازداشت با وثیقه های صد میلیون ریالی تا سیصد میلیون ریالی به صورت موقت آزاد شده بودند، بار دیگر به ستاد های اداره اطلاعات شهرهای مختلف آذربایجان احضار شده اند.

بنا به گزارشهای رسیده به جرس، ماموران اداره اطلاعات با تماس های تلفنی از این بازداشت شدگان خواسته اند که روز بیست و هفتم فروردین خود را به ستاد های خبری و یا پایگاه های نیروی انتظامی در شهرهایی که در آن ساکن هستند معرفی نمایند.


آگاهان امور معتقدند که این احضارها با مسابقه فوتبال دو تیم تراکتورسازی آذربایجان وپرسپولیس در روز جمعه در ارتباط بوده و نیروهای امنیتی تلاش دارند که به هر صورت ممکن مانع حضور فعالین آذربایجانی در این مسابقات شوند.

-----------------------------------------------------------

گزارش ماهانه انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ)- فوریه ۲۰۱۰

نقض سیستماتیک حقوق انسانی آذربایجانیها در ایران در ماه فوریه سال ۲۰۱۰ همچون ماههای گذشته ادامه داشت. فعالین آذربایجانی در این ماه مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفته و به زندانهای طویل المدت محکوم گردیدند. با فرارسیدن روز جهانی زبان مادری شهر های آذربایجان فضایی امنیتی به خود گرفت و ماموران امنیتی ایران مانع از برگزاری آزادانه مراسم این روز در شهرهای آذربایجان شدند. قتل شاعر آذربایجانی در این ماه موجب نگرانیهای فراوان در خصوص آغاز دوری از قتلهای مشکوک در شهر آذربایجان و بویژه شهر تبریز شده است. مسئولین امنیتی و قضائی ایران در ماه فوریه نیز از دادن مرخصی به سعید متین پور فعال حقوق بشر آذربایجانی که دچار بیماریهای حاد جسمی است امتناع کرده و وی بدون دسترسی به پزشک همچنان در زندان اوین به سر می برد. ممانعت از برگزاری مراسمات فرهنگی آذربایجانی و فیلترینگ سایتهای اینترنتی از دیگر وقایع ماه فوریه می باشد.

وضعیت وخیم جسمی سعید متین پور در زندان

سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی در شرایط بد جسمی و بدون دسترسی به امکانات پزشکی در زندان اوین تهران به سر می برد. این روزنامه نگار زندانی ۹ بهمن ۸۸(۲۹ ژانویه ۲۰۱۰) دچار درد شدید قلب و عارضه قلبی شده و مسئولین زندان او را بعد از مدت زیاد و با تاخیر به پزشک منتقل کرده اند.

متین پور پیش از این نیز در ۲۸ شهریور ۸۸(۱۹ سپتامبر ۲۰۰۹) دچار عارضه قلبی گردیده بود. پزشکان متخصص بر این عقیده اند که در صورت تکرار حملات قلبی، سلامتی جسمی متین پور دچار مشکل جدی خواهد شد و زندان اوین فاقد امکانات کافی پزشکی برای درمان وی می باشد بنابراین او باید سریعا در خارج از زندان تحت درمان پزشکی قرار گیرد.

مراجعات مکرر وکیل و خانواده متین پور به مسئولین قضائی و درخواست مرخصی وی جهت درمان در خارج از زندان تا کنون بی نتیجه مانده است و مقامات قضائی از ارائه پاسخ به درخواست مرخصی این روزنامه نگار زندانی امتناع میکنند. مسئولین قضایی به خانواده این روزنامه نگار رندانی گفته اند که وزارت اطلاعات ضمن ارسال نامه ای اعطای هرگونه مرخصی به این زندانی را ممنوع اعلام کرده است.

این فعال حقوق بشر آذربایجانی پس از دستگیری در ۴ خرداد ۸۶(۲ می ۲۰۰۷) و تحمل ۹ ماه بازجویی تحت شکنجه جسمی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و در جریان پرونده مربوط به حضور عده ای از شخصیتهای آذربایجانی در کنفرانسی حقوق بشری در کشور ترکیه به هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده است. این روزنامه نگار آذربایجانی در اثر شکنجه های اعمال شده بر وی در دوران بازداشت موقت دچار ناراحتی های قلبی، ریوی، سردرد و کمردرد شدید شده است.

اتهام متین پور همکاری با دول خارجی متخاصم و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. مدافعان حقوق بشر در آذربایجان اتهامات وارده به متین پور را بی اساس دانسته و تصریح می کنند که متین پور به دلیل فعالیت هایش در عرصه روزنامه نگاری و دفاع از حقوق بشر در آذربایجان مورد خشم حکومت ایران قرار گرفته است.

سازمانهای بین المللی حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز متین پور را زندانی عقیده و وجدان نامیده و خواهان آزادی بی قید و شرط وی می باشند.

قتل شاعر آذربایجانی

مرگ مشکوک فعالین سیاسی و فرهنگی آذربایجانی در سالهای اخیر افزایش یافته به گونه ای در سالهای گذشته چندین تن از فعالین سیاسی آذربایجانی به طرز مشکوکی جان باخته اند.

جسد مجید امیری شاعر آذربایجانی و کارمند دیوان محاسبات آذربایجان شرقی که به طرز مشکوکی جان باخته بود ۷ بهمن ۸۸(۲۷ ژانویه ۲۰۱۰) در گاراژ منزلش در تبریز پیدا شده است. مسئولین پزشکی قانونی تبریز پس از انتقال جسد به این اداره مانع از روئیت جسد این شاعر آذربایجانی توسط خانواده اش شده اند و علت مرگ این کارمند را گازگرفتگی ناشی از دود اگزوز اتومبیل اعلام کرده اند. این در حالی است که به هنگام پیدا شدن جسد آثار ضرب و شتم و خونریزی بر روی بدن مقتول مشخص بوده است.

مامورین اداره اطلاعات خانواده امیری را تهدید و از پیگیری علت واقعی مرگ این کارمند آذربایجانی منع کرده اند. مامورین آنها را مجبور کرده اند تا جسد را بدون بررسی دقیق پزشکی دفن کنند. این کارمند دیوان محاسبات آذربایجان شرقی در زمینه مبارزه با فساد اداری در استان آذربایجان شرقی فعال بوده است. وی در همین راستا طی نامه هایی به سران نظام از فساد اداری موجود در این استان انتقاد و خواهان مبارزه با فساد اداری در ادارات این استان شده بود.

نزدیکان امیری می گویند این کارمند آذربایجانی به دلیل پیگیری جدی پرونده های فساد اداری مسئولین رده بالای استان آذربایجانشرقی از طرف اداره اطلاعات تبریز احضار و تهدید به مرگ شده بود.

بازداشت فعالین مدنی آذربایجانی

مسابقات تیم تراکتورسازی تبریز در ماههای اخیر به صحنه طرح مطالبات ملی و زبانی آذربایجانیها تبدیل شده است و ماموران امنیتی ایران سعی در محدود کردن بروز احساسات ملی آذربایجانیها پس از مسابقات این تیم را دارند.

محمد علیمرادی فعال مدنی آذربایجانی و از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز ۱۳ بهمن ۸۸(۲ فوریه ۲۰۱۰) پس از تحمل ۱۳ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده است. بازداشت علیمرادی پس از چاپ و انتشار گسترده پوستر تبلیغاتی تیم فوتبال تراکتورسازی به زبان ترکی آذربایجانی صورت گرفته بود. این پوسترها با مجوز باشگاه تراکتورسازی و با هماهنگی اداره ارشاد تبریز چاپ و منتشر شده است.

پیش از این نیز چاپخانه و لیتوگرافی نگار و عافیت و صوتی تصویری آذربایجان در رابطه با این پرونده از سوی ادارات اطلاعات و اماکن تبریز پلمپ و علی عافیت، داود شیری و چندین تن دیگر در این ارتباط بازداشت شده بودند که همگی به قید وثیقه از زندان آزاد شده اند.

بازداشت فعالین فرهنگی آذربایجانی و پلمپ مراکز چاپ و انتشار پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز و آزار و اذیت صاحبان آنها در حالی صورت می پذیرد که این پوسترها پس از کسب مجوز نشر از باشگاه تراکتورسازی و با موافقت اصولی اداره ارشاد تبریز انتشار یافته بود.

رحیم حسین زاده (کارمند سازمان آب و فاضلاب استان قم) و روح الله حیدری شهروندان آذربایجانی روز جمعه ۷ اسفند ۸۸(۲۶ فوریه ۲۰۱۰) در جریان مسابقات بین المللی کشتی یادگار امام توسط ماموران امنیتی و انتظامی قم بازداشت و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد شدند. بازداشت این فعالین توام با ضرب و شتم آنها و بدنبال طرح شعارهای «آذربایجان وار اولسون ؛ ایسته مین خوار اولسون»، «یاشاسین آذربایجان» و «زنجان تبریز همدان ؛ یاشاسین آذربایجان» توسط آذربایجانیهای حاضر در سالن و تشویق کشتی گیران ترک شرکت کننده در این مسابقات صورت گرفته بود.

اتهام این افراد اشاعه پان ترکیسم از طریق تشویق کشتی گیران ترک شرکت کننده در این تورنمنت بین المللی عنوان شده و پرونده در شعبه ۵ دادرسی دادگستری استان قم در جریان است.

سال گذشته نیز در جریان برگزاری این تورنمنت بین المللی جلال ذوالفقاری و محمد سلیمانی از فعالین مدنی آذربایجانی در قم پس از تشویق کشتی گیران ترک شرکت کننده در این مسابقات بازداشت شده بودند که بدنبال اعتراض کنفدراسیون جهانی کشتی(فیلا) این افراد پس از چند ساعت بازداشت آزاد شدند.

مهدی اژدری، بابک میامی، حسن کریمی و شهروز تختی چهار از فعال مدنی آذربایجانی در اردبیل روز سه شنبه ۴ اسفند ۸۸(۲۳ فوریه ۲۰۱۰) از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت و پس از چهار روز بازداشت موقت به قید ضمانت و وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. بازداشت این افراد بدنبال پخش گسترده اعلامیه هایی با موضوع تبریک روز جهانی زبان مادری در سطح شهرهای استان اردبیل و مناطق ترک نشین استان گیلان صورت گرفته بود. ماموران اداره اطلاعات اردبیل پس از بازداشت این افراد با مراجعه به منزل مهدی اژدری اقدام به تفتیش خانه نموده و کیس کامپیوتر ، کتاب و دیگر وسائل شخصی وی را با خود برده بودند.

بلاتکلیفی فعالین آذربایجانی در زندان

عبدالله صدوقی روزنامه نگار آذربایجانی که ۲۸ دی ۸۸(۱۸ ژانویه ۲۰۱۰) بازداشت شده بود در شرایط بلاتکلیفی در زندان تبریز از ۲۹ بهمن ۸۸(۱۸ فوریه ۲۰۱۰) دست به اعتصاب غذا زده است. این روزنامه نگار آذربایجانی دلایل اعتصاب غذای خود را اعتراض به دستگیریش پس از چاپ پوستر مجوزدار و همچنین نگهداری طولانی مدت در زندان بدون صدور هرگونه حکم قضائی عنوان کرده است. به گفته خانواده این روزنامه نگار زندانی وی در اثر اعتصاب دچار ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن شده است و معده وی خونریزی کرده است.

مسئولین زندان تبریز این روزنامه نگار آذربایجانی را پس از اعلام اعتصاب غذا به بند ۱۰جرایم زندان تبریز - که محل نگهداری زندانیان شرور و خطرناک است - منتقل کرده اند و افراد شرور با تحریک مسئولین زندان اقدام به ضرب و شتم این روزنامه نگار زندانی نموده اند.

روز جهانی زبان مادری و جو امنیتی در آذربایجان

شهرهای آذربایجان در روز جهانی زبان مادری مملو از ماموران امنیتی و ضد شورش بود و آذربایجانیها در این روز شاهد فضایی امنیتی و نظامی در شهرهای خود بودند.

بدنبال پخش فراخوان فعالین آذربایجانی در تبریز و دعوت مردم به تجمع روز جهانی زبان مادری در ۲ اسفند ٨٨ (۲۱ فوریه ۲۰۱۰) این شهر فضایی نظامی به خود گرفته بود.حضور گسترده ماموران امنیتی در میدان شهناز و خیابانهای اطراف و گشت زنی صدها موتورسوار مسلح به اسلحه های ساچمه ای در این شهر محسوس بود.علاوه از این مامورین لباس شخصی در این روز به تعداد زیاد در میادین و معابر اصلی شهر مستقر و اقدام به کنترل اوضاع و جلوگیری از هرگونه تجمع بیش از دو نفر می نمودند.

شهرهای دیگر آذربایجان نیز همچون تبریز فضایی امنیتی داشت و فعالین آذربایجانی با پخش خودکارهای مزین به شعار «تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هر کسه» و چاپ و پخش اعلامیه ها و پوسترهای تبلیغاتی با شعارهای «منیم دیلیم اولن دئییل باشقا دیله دونن دئییل»، «آنا دیلینده مدرسه اولمالیدیر هر کسه»، «به تبعیضات زبانی و ملی در حق آذربایجانیها پایان دهید»،«آذربایجان میللتینین ایستگی : آذربایجانلیلارا گوره آیری سئچگیلیک و تبعیضلرین دودورولماسی» خواهان توقف سیستم تبعیض زبانی در ایران شده و روز جهانی زبان مادری را به آذربایجانیها تبریک گفتند.

شایان ذکر است علیرغم اینکه ایران یکی از اعضای سازمان ملل متحد و متعهد است که از زبان مادری اتنیکهای ساکن ایران حمایت کرده و زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم آورد اما با این همه نهادهای امنیتی ایران مانع از برگزاری روز جهانی زبان مادری در مناطق غیر فارس در ایران می شوند.

اصل ۱۵ قانون اساسی ایران تحصیل به زبان مادری اتنیکهای غیر فارس ساکن ایران را آزاد اعلام کرده است اما خواست تحصیل به زبان مادری از سوی آذربایجانیها همواره با برخوردهای خشن حکومت ایران سرکوب می شود و بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران که غیرفارس هستند از تحصیل به زبان مادری محرومند.

صدور احکام سنگین زندان برای فعالین مدنی آذربایجانی

دستگاه امنیتی و قضائی ایران با طرح اتهامات ساختگی سعی در تصویر چهره ای خشونت طلب از مبارزات مدنی آذربایجانیها در ایران و صدور احکام سنگین برای فعالین آذربایجانی دارد.

مرتضی مرادپور، فردین مرادپور، رسول بدلی، علی بدلی، امین پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به شش سال تا شش ماه زندان محکوم شدند.

شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر آذربایجانشرقی فردین مرادپور نوجوان ۱۸ ساله آذربایجانی را به شش سال حبس تعزیری و مرتضی مرادپور و رسول بدلی را به ترتیب به سه سال و دو سال حبس تعزیری محکوم کرد.

اتهام این افراد اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و تهیه و نگهداری مواد منفجره عنوان شده است.
دادگاه همچنین علی بدلی، امین پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان از فعالین مدنی آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و هر کدام را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

این افراد در جریان راهپیمایی خانوادگی ۱ خرداد ۸۸(۲۲ می ۲۰۰۹) در پارک ائل گولی تبریز و پس از طرح شعارهایی در رابطه با حقوق زبانی و ملی آذربایجانیها بازداشت و پس از نزدیک به سه ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بودند.

نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در حین برگزاری مراسم با تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور به سوی شعار دهندگان به آنها حمله برده و عده ای را مجروح و بازداشت کرده بودند.

مسئولین امنیتی و قضایی ایران در جریان این پرونده با استناد به ترقه های آتش بازی کودکان در منزل برادران مرادپور اقدام به طرح اتهام ساختگی تهیه و نگهداری مواد منفجره برای فردین مرادپور و صدور حکم حبس تعزیری برای این نوجوان ۱۸ ساله نموده اند.

دادگاههای ایران فعالین آذربایجانی را که به کشورهای آذربایجان و ترکیه سفر می کنند را بازداشت و تحت شکنجه قرار می دهد وبر اساس اعترافات بدست آمده در زیر این شکنجه ها این فعالین را با اتهام ساختگی جاسوسی محاکمه و زندانی می کند.

نقی احمدی آذر مقدم نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به پنج سال حبس تعزیری و ده سال محرومیت از سفر به جمهوری آذربایجان محکوم گردید. این نویسنده آذربایجانی پس از رفت و آمد به محافل ادبی در جمهوری آذربایجان به جاسوسی در خاک ایران علیه ارمنستان و به نفع جمهوری آذربایجان سنگین متهم گردیده است.

احمدی آذر ۱۵ فروردین ماه ۸۸(۴ آوریل ۲۰۰۹) بازداشت و پس از تحمل تحمل صد و چهل و شش روز بازداشت به قید وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده بود. دادگاه این نویسنده آذربایجانی به صورت غیرعلنی برگزار شده و وی از حق داشتن وکیل در دوران بازداشت محروم بوده است. خانواده احمدی آذر می گویند این نویسنده آذربایجانی به هیچگونه اطلاعات محرمانه ای دسترسی نداشته است تا از طریق انتقال آنها اقدام به جاسوسی نموده باشد.

در سالهای گذشته نیز سعید متین پور فعال حقوق بشر آذربایجانی بعد از سفر به ترکیه و علی عباسی بعد از سفر به جمهوری آذربایجان با اتهام ساختگی جاسوسی و ارتباط با دول بیگانه مواجه و به احکام هشت ساله و پنج ساله حبس تعزیری محکوم شده بودند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز ابراهیم فرج زاده، حسین نصیری و نوراله حسینیان به تحمل شش ماه حبس تعزیری و جواد سلمانی و ابوالفضل نصیری به پرداخت پانصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرده است. اتهام این فعالین آذربایجانی عضویت در دسته جات و گروهها به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به تجمع در سالگرد اعتراضات مردم بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران در ۱ خرداد ۸۶ و سفر به جمهوری آذربایجان عنوان گردیده است.

این افراد پس از آنکه اعلامیه هایی در خصوص دعوت مردم به تجمع در سالگرد اعتراضات آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران در سطح شهر تبریز پخش شده بود در ۶ اردیبهشت ۸۶(۲۶ آوریل ۲۰۰۷)بازداشت شده بودند. بازداشت شدگان پس از تحمل ۸۱ روز بازداشت موقت به قید وثیقه های ۳۰ و ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این فعالین آذربایجانی ۱۹ شهریور ۸۶(۱۰ سپتامبر ۲۰۰۷) و ۱۷ آذر ۸۸(۸ دسامبر ۲۰۰۹) در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات و به صورت غیر علنی برگزار شده و علی اصغر اسماعیلی و صمد عالمی وکلای دادگستری در تبریز وکالت این این افراد را بر عهده داشته اند.بازداشت شدگان در تمام مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند.

بدنبال انتشار فیلمی در اینترنت که محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران (که از موسوي حمايت كرده است) را در حال بازگویی جوکی در مورد آذربايجاني‌ها نشان می‌دهد شهرها و دانشگاههای آذربایجان به صحنه اعتراضات آذربایجانیها تبدیل شد. در جریان این اعتراضات و همزمان با سخنرانی میرحسین موسوی در تبریز ماموران امنیتی با حمله به عده ای از حاضرین که شعار سر می دادند، آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و عده زیادی را بازداشت کرده بودند.

علی و مهدی ایمانی (فعالین دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه تبریز)٬ جهانبخش و نادر بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به احکام شش ماه تا سه ماه حبس تعلیقی و سی ضربه شلاق محکوم گردیدند. قاضی محمدی رئیس شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز طی حکمی علی و مهدی ایمانی (دانشجویان دانشگاه تبریز) را به شش ماه حبس تعلیقی به مدت چهار سال و جهانبخش و نادر بخت آور را هرکدام به ۹۱ روز حبس تعلیقی به مدت دو سال و سی ضربه شلاق محکوم کرده است.

این فعالین پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز در ۴ خرداد ۸۸(۲۵ می ۲۰۰۹) و بدنبال طرح شعارهایی در حین مراسم با موضوع حقوق زبانی و ملی آذربایجانیها و اعتراض به جوک نژادپرستانه سید محمد خاتمی (عضو کمپین انتخاباتی موسوی)، توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده بودند. اتهام این افراد اخلال در نظم عمومی و ایجاد سر و صدا در حین سخنرانی میر حسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز عنوان شده است.

جلسه دادگاه این فعالین ۲۹ و ۳۰ دی ٨٨ (۱۹ و ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰)به صورت غیر علنی برگزار شده بود و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت جهانبخش و نادر بخت آور را بر عهده داشته است. متهمین در طول دوره بازداشت و دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده اند و در دوران بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

برگزاری دادگاه

جلسه رسیدگی به اتهامات حسن ارک، روزنامه نگار آذربایجانی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ٨٨(۱ فوریه ۲۰۱۰) در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار شده است. این روزنامه‌نگار آذربایجانی ٣۰ شهریور ٨٨(۲۱ سپتامبر ۲۰۰۹) توسط ماموران اداره اطلاعات در تبریز بازداشت و پس از ۳۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه های ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده ‌بود. اتهامات ارک تبلیغ علیه نظام، افترا به رهبری و نیروی انتظامی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق مصاحبه با تلویزیون ماهواره‌ای «گوناز تی وی» عنوان شده است.

دادگاه انقلاب از میان اتهامات وارده اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی را مورد رسیدگی قرار داده و اتهام افترا به رهبری و نیروی انتظامی را جهت رسیدگی به شعبه ۱۰۶ جزائی ارجاع نموده است.

جلسه دادگاه حسن ارک به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت ارک را بر عهده داشته است.حسن ارک نویسنده عضو هیات تحریریه نشریه توقیف شده شمس تبریز و نویسنده آذربایجانی می باشد.

آزادی از زندان

جمشید زارعی فعال شناخته شده آذربایجانی روز یکشنبه ۲ اسفند ٨٨(۲۱ فوریه ۲۰۱۰) پس از تحمل مدت حبس شش ماهه از زندان تبریز آزاد شد. اتهام این فعال مدنی آذربایجانی تبلیغ علیه نظام از طریق تهیه و پخش اعلامیه دعوت مردم به شرکت در تجمع اعتراضی ۱ خرداد ۸۸ مصادف با سالگرد چاپ کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران بر علیه ترکها عنوان شده بود و شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات طی حکمی در ۱۲ آبان ۸۷(۲ نوامبر ۲۰۰۸) این فعال آذربایجانی را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

زارعی ۲۱ اردیبهشت ۸۷(۱۰ می ۲۰۰۸) به همراه چند تن دیگر در تبریز بازداشت و پس از تحمل سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

هادی مرتضی سیلاب مدیر مسئول نشریه دانشجویی دان اولدوزو و علی تهمتن استاد موسیقی آذربایجانی روز پنجشنبه ۲۹ بهمن ۸۸(۱۸ فوریه ۲۰۱۰) پس از تحمل ۵۲ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. اتهام این افراد اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیع علیه نظام به نفع گروههای قوم گرا عنوان شده است.

این فعالین ۸ دی ۸۸(۲۹ دسامبر ۲۰۰۹) و پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه چنگیز بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در در قبرستان مارالان تبریز بازداشت شده بودند. فعالین آذربایجانی در این مراسم با نثار گل و سر دادن شعارهایی این ضایعه را تسلیت گفته و مارش ملی آذربایجان را خوانده بودند.

ماموران امنیتی پس از پایان مراسم به شرکت کنندگان در مراسم حمله کرده و با استفاده از چماق و زنجیر و گاز اشک آور مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده ای را بازداشت کرده بودند. این افراد در مدت بازداشت موقت و مرحله تحقیقات از دسترسی به وکیل محروم بوده و مورد ضرب و شتم ماموران اداره اطلاعات تبریز قرار گرفته بودند.

ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت ستارخان در دانشگاه زنجان

فشار بر فعالین دانشجویی آذربایجانی و ممانعت از برگزاری مراسمات فرهنگی دانشجویان آذربایجانی در سالهای اخیر افزایش یافته است و مسئولین فرهنگی دانشگاهها به نام حفظ همبستگی ملی مانع از برگزاری مراسمات شب شعر و موسیقی آذربایجانی و بزرگداشت قهرمانان ملی آذربایجانیها در دانشگاههای ایران می شوند.

هیات نظارت دانشگاه زنجان مانع از برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره ستارخان در دانشگاه زنجان با نام «ائل هارایی» شد. مسئولین دانشگاه زنجان ۹ اسفند ۸۸(۲۸ فوریه ۲۰۱۰) و چند ساعت پیش از آغاز مراسم با نشان دادن نامه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری استان زنجان به مسئولین کانون فرهنگی اشراق که مسئولیت برگزاری این مراسم را برعهده داشت خبر از لغو مجوز این مراسم دادند.

مسئولین برگزاری مراسم در نظر داشتند تا این مراسم با برگزاری شب شعر ترکی آذربایجانی، سخنرانی مورخین و برپایی نمایشگاه عکس برگزار گردد.

پیش از این نیز جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان که در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱) در این دانشگاه تاسیس شده بود اقدام به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی و انتشار نشریات با محوریت حقوق اتنیکهای غیر فارس با محوریت آذربایجانیها می نمود.

مسئولین دانشگاه زنجان پس از برگزاری مراسم روز جهانی زبان مادری توسط جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در اسفند سال ۱۳۸۵(۲۰۰۶) این تشکل دانشجویی را منحل و داوود خداکرمی دانشجوی کارشناسی ریاضی و دبیر این تشکل دانشجویی را از دانشگاه اخراج کرده بودند.

فیلترینگ سایتهای اینترنتی

سایت اینترنتی بیزیم تبریز نیوز روز دوشنبه ۱۹ بهمن ٨٨(۸ فوریه ۲۰۱۰) از سوی اداره مخابرات ایران فیلتر شد. این سایت اینترنتی یکی از مراکز فعال خبری در منطقه آذربایجان می باشد که پس از فعالیت موثر در زمینه اطلاع رسانی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی وسیاسی فیلتر می شود.

فیلترینگ این سایت اینترنتی در راستای ایجاد اختلال برای جریان آزاد اطلاعات و ممانعت از دسترسی کاربران داخلی به اخبار و رویدادهای آذربایجانیها در ایران صورت می گیرد.

در سالهای گذشته نیز سایتهای اینترنتی آداپ، ساوالان سسی، اویرنجی، میللی حرکت، گوناسکام و دهها سایت اینترنتی دیگر که همگی اخبار و وقایع منطقه آذربایجان در شمال غرب ایران را منتشر می کردند از سوی حکومت ایران فیلتر شده اند.

------------------------------------------------------------

خرید سهام دو بانک بزرگ چینی توسط اسدالله عسگراولادی

جرس: اسدالله عسگراولادی، سهام دو بانک چینی را خریداری کرد و موفق شد همراه با گروهی از دوستانش، با تایید دولت مرکزی چین تحریم های اِعمال شده علیه ایران را دور بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عسگراولادی در این زمینه خاطرنشان کرده است "در فاز جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و چین و به منظور رفع برخی مسایل بانکی و مالی میان بخش‌خصوصی دو کشور، بخش خصوصی ایران بخشی از سهام بانک‌های چینی را خریداری کرده است و ما به دنبال این هستیم که در موسسات مالی و اعتباریِ آن کشور سهام بیشتری خریداری کنیم، زیرا خرید بیست درصد از سهام یک شرکت یا موسسه، منجر به تسخیر صندلی یکی از اعضای هیات مدیره این موسسات خواهد شد."

با اینکه جزئیاتِ کاملِ این خبر هنوز منتشر نشده است، اما سامانه خبری خبرآنلاین در این زمینه متذکر شد "نزدیکان عسگراولادی این موضوع را تایید کرده‌اند. آمریکا برای تشدید تحریم بانکی ایران از چندسال پیش سرمایه‌گذارانش را تشویق به خرید سهام بانک‌های کوچک و بزرگ اروپایی،چینی و عربی و نفوذ درهیات مدیره این بانک‌ها با هدف محدود ساختن ایران کرد و اسدالله عسگراولادی تاجر کهنه ‌کار ایرانی با رایزنی‌های گسترده‌ای که داشت،مقامات بانکی ایران و چین را برای گسترش و تحکیم روابط متقاعد ساخت. "

این گزارش خاطرنشان می کند "عسگراولادی با تکیه برتکنیک آمریکایی در تملک بانک‌های چینی، دوستانش را قانع کرد تا در خرید سهام بانک‌های چینی حضور داشته باشند. درحقیقت این اقدام با تایید دولت مرکزی چین و برای دور زدن تحریم صورت گرفت.ظاهرا جرقه این اقدام از سال گذشته و زمانی زده شد که دو بانک بزرگ چینی که اکثر تجار و بازرگانان ایرانی اعتبارات اسنادی خود را در این بانک‌ها باز می‌کردند از گشایش اعتبارات اسنادی برای تجار ایرانی امتناع کردند."

گزارش مزبور می افزاید "بازرگان شناخته‌شده ایرانی که درمحافل اقتصادی به دلیل اهتمامی که به صادرات دارد،به «حاجی ترانسفر» معروف است، سال گذشته در گفت‌وگو با مقامات اقتصادی چین اعلام کرده بود حاضر است برای تسهیل امور فاینانس، سهام دو بانک (China Construction bank)،«کانسترکشن بانک» که بانک ساختمان و مسکن چین است و «اگری کالچر» (Agriculture Bank) بانک کشاورزی چین را بخرد."

لازم به ذکر است این دو بانک سال گذشته به مراجعه‌های تجار ایرانی جواب رد داده بودند و اکنون مشخص نیست بازرگان شناخته شدۀ عضو اتاقِ بازرگانیِ تهران، سهام این دو بانک را خریده یا برای تسهیل امور مالی بازرگانان ایرانی، در بانک‌های دیگر سهامدار شده است.

خبرگزاری مهر در گفت‌وگویی با رییس اتاق ایران وچین، به نقل از وی متذکر شد: "در فاز جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و چین و به منظور رفع برخی مسایل بانکی و مالی میان بخش‌خصوصی دو کشور، بخش خصوصی ایران بخشی از سهام بانک‌های چینی را خریداری کرده است." عسگراولادی دراین گفت‌وگو نامی از بانک چینی و سهامداران ایرانی آن نبرد؛ اما تصریح کرد "ایران براساس توافق صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور، پیشنهاد راه‌اندازی بانک مشترک میان ایران و چین را به این کشور ارایه کرده است."

وی برادر حبیب الله عسگراولادی، از اعضای رده بالای حزب موتلفه اسلامی و اصولگرایانِ سرشناس است.

----------------------------------------------------------------------------

وضعیت بد جسمی سه زندانیانی سیاسی آذربایجانی پس از یازده روز اعتصاب غذا در زندان اردبیل

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱٣٨۹ - ۱۱ آوريل ۲۰۱۰

ساوالان سسی: بهروز علیزاده و ودود سعادتی فعالین مدنی آذربایجانی و رحیم غلامی روزنامه نگار آذربایجانی که از ۱۲ فروردین ۸۹ در زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده اند پس از ۱۱ روز اعتصاب غذا در شرایط وخیم جسمی به سر می برند.

منابع موثق در زندان اردبیل می گویند فشار خون این سه زندانی در اثر اعتصاب غذا پایین آمده و از این بین بهروز علیزاده دچار سرگیجه و تپش قلب شده است. به گفته همین منابع مسئولین زندان این سه زندانی سیاسی آذربایجانی را به سلولهای انفرادی قرنطینه زندان اردبیل منتقل کرده اند.

اخبار رسیده همچنین حاکی است دادستان استان اردبیل روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۸۹ با مراجعه به قرنطینه زندان اردبیل از این سه زندانی سیاسی آذربایجانی خواسته تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند اما این زندانیان با رد درخواست دادستان اعلام کرده اند تا رفع فشارهای وارده از سوی رئیس و پرسنل زندان اردبیل و تا دست یافتن به حقوق اولیه خود بعنوان یک زندانی به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

خانواده های علیزاده، سعادتی و غلامی پس از گذشت ۱۱ روز از اعتصاب غذای این زندانیان به شدت نگران وضعیت سلامت جسمی آنها می باشند. بدنبال اعلام اعتصاب غذای این سه زندانی سیاسی آذربایجانی مسئولین زندان اردبیل مانع از ملاقات خانواده ها با این زندانیان می شوند.

این سه زندانی سیاسی آذربایجانی به همراه عمر چاپرازدیگر زندانی سیاسی در زندان اردبیل در اعتراض به فشارهای وارده از سوی مسئولین زندان اردبیل و برای دست یافتن به حقوق اولیه خود بعنوان یک زندانی از ۱۲ فروردین ۸۹ دست به اعتصاب غذا زده بودند. عمر چاپراز پس از گذشت چهار روز اعتصاب غذای خود را متوقف کرده است و هم اکنون در بند هفت زندان اردبیل به سر می برد.

فشار بر زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندانهای ایران افزایش یافته و آنها به خاطر عقایدشان از سوی مسئولین زندان تحت فشار قرار گرفته و از حقوق اولیه یک زندانی محروم می شوند. فشار بر این زندانیان در حالی صورت می گیرد که بر اساس آئین نامه اجرایی سازمان زندانها مسئولین قضایی وظیفه رسیدگی به مشکلات روحی و جسمی و محافظت از زندانیان را بر عهده دارند و شرع اسلام نیز حقوق زندانیان را به رسمیت شناخته است.

--------------------------------------------------------------------

تفهیم اتهام پنج فعال مدنی برگزار کننده مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای)

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱٣٨۹ - ۱۱ آوريل ۲۰۱۰

ساوالان سسی : داریوش عندلیبیان، ستار برازش، یوسف سودبر، سجاد عزیزی و بابک آکسون از فعالین مدنی آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای) روز شنبه ۲۱ فروردین ۸۹ در شعبه دوم بازپرسی میاندوآب حاضر و تفهیم اتهام شدند.

این افراد پس از برگزاری مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی به مناسبت روز طبیعت به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی میاندوآب احضار و پس از بازجویی چند روزه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای میاندوآب ارجاع داده شده اند.

قاضی فتحی بازپرس شعبه دوم دادسرای میاندوآب روز شنبه ۲۱ فروردین ۸۹ پس از حضور عندلیبیان، برازش، سودبر، عزیزی و آکسون در این شعبه، اتهامات این فعالین دایر بر تجمع غیرقانونی و تبلیغ پان ترکیسم را به آنها تفهیم و پرونده را جهت تحقیقات بیشتر به اداره اطلاعات میاندوآب ارجاع داد.

شایان ذکر است که برگزار کنندگان برنامه چند روز پیش از شروع مراسم، جهت اخذ مجوز به اداره ارشاد میاندوآب مراجعه نموده بودند اما مسئولین اداره ارشاد با این استدلال که این مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی در خارج از شهر برگزار می گردد اعلام نموده بودند که برگزاری چنین مراسمی نیاز به مجوز ندارد.

در جریان این مراسم مامورین پلیس و سپاه روز جمعه ۱۳ فروردین ۸۹ ضمن ممانعت از تردد مردم به محل از پیش تعیین شده برای برگزاری مراسم، عده ای از وسایل برگزاری مراسم از جمله موتور برق و باندهای صدا را توقیف کردند. مامورین همچنین قنبر صمدی و ودود چاردولی رانندگان خودروی حامل این وسایل را بازداشت کرده بودند که این افراد به قید ضمانت از زندان آزاد شده اند.

مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی به مناسبت روز طبیعت در طی سالهای گذشته هرساله در یکی از مناطق سرسبز اطراف شهر میاندوآب برگزار می شود و صدها خانواده آذربایجانی در این مراسم حضور می یابند.

ممانعت از برگزاری مراسمات و جشنهای ملی آذربایجانیها در ایران در چند سال گذشته افزایش یافته است و مقامات امنیتی و قضایی ایران برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این مراسمات را مورد آزار و اذیت قرار داده و بازداشت و زندانی می کنند.

در سالهای گذشته نیز مقامات امنیتی و قضایی ایران با برگزاری مانور نظامی در اطراف قلعه بذ(بابک) همزمان با سالروز تولد بابک خرمدین(قهرمان ملی آذربایجانیها) کلیه مسیرهای منتهی به این مکان تاریخی را می بندند و مانع از حضور آذربایجانیها در این منطقه و برگزاری جشنهای به مناسبت تولد بابک خرمدین در این منطقه می شوند.

------------------------------------------------------------

تشدید شکنجه‏ی زندانیان در زندان یزد

کوردستان میدیا: مأموران قضایی و اطلاعاتی رژیم در زندان مرکزی یزد، بر شدت شکنجه‏ی زندانیان افزوده و زندانیان بند 3 فرهنگی این زندان را به طرزی ضدانسانی شکنجه می‏نمایند.
خبرگزاری کردستان با اعلام این خبر افزود، شدت شکنجه‏ها دراین زندان به حدی است که زندانیان گاه در زیر شکنجه بیهوش شده و در حالت اغما به سلول‏های خود بازگردانده می‏شوند. زندانیان مزبور از سازمان‏های حقوق بشری و مجامع بشردوست خواسته‏اند که از آنان حمایت نموده و افکار عمومی جهانیان را نسبت به وضعیت آنان مطلع سازند.


------------------------------------------------------

اعدام سه جوان در شهرستان بابلسر در ملاعام

رژيم جنایت پیشه جمهوری اسلامی سه جوان را در شهرستان بابلسر در ملاعام به دار آويخت.

خبرگزارى حکومتی فارس متعلق به سپاه پاسداران، مشخصات اعدام شدگان را ع ـ الف- 24ساله ساكن بابلسر، م ـ و 25ساله ساكن كياكلا قائمشهر و الف ـ ت 30ساله ساكن فريدونكنار اعلام کرده است.

---------------------------------------------------------

شرایط وحشتناک یک زندانی در سلولهای انفرادی

شرایط وحشتناک یک زندانی که نزدیک به 25 ماه در سلولهای انفرادی است
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی داریوش ارجمند ماه ها است که در سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت کرج معروف به سگدونی زندانی است.
داریوش ارجمند 40 ساله که محکوم به 19 سال زندان می باشد نزدیک به 25 ماه است که در سلولهای انفرادی بند1 معروف به سگدونی بسر می برد.آقای ارجمند بدلیل درگیری با افسر جانشین زندان بنام منصوری که چند ماه پیش در خارج از زندان به خاطر مسائل مالی در درگیری به قتل رسید به سلول انفرادی منتقل شد و همچنان در شرایط وحشتناک و قرون وسطائی بسر می برد.
زندانی داریوش ارجمند در سلول انفرادی نگهداری می شود که از داشتن نور طبیعی و حتی لامپ در سلولش محروم است. او ناچار است که از سلولش بعنوان سرویس بهداشتی استفاده کند و همچنین می بایست در همان سلول استحمام نماید در حالی که این سلول بسیار کوچک و فاقد چنین امکاناتی است.زخمهای زیادی بر روی بدن این زندانی وجود دارد ولی از انتقال او به بهداری خوداری می کنند و حتی داروهای لازم به این زندانی داده نمی شود که زخم هایش را پانسمان کند.این زندانی از داشتن لباس کافی محروم است و لباسهایش مندرس و پاره می باشند.بوی تعفن که از سلول انفرادی این زندانی بر می خیزد باعث اذیت و ازار سایر زندانیان که در سلولهای انفرادی این سالن زندانی هستند می شود غذای این زندانی در حد زنده ماندن است.
او تا به حال چند بار اقدام به خودکشی کرده است در آخرین باری که اقدام به خودکشی نمود چندین ساعت به حال خود رها شد که با اعتراض سایر زندانیان نجات یافت .یکی از زندانیان سیاسی وضعیت این زندانی را به کسانی که تحت عنوان بازرس مراجعه می کنند تشریح کرد و از او خواست که به سلول این زندانی مراجعه کند و خود شاهد شرایط وحشتناک و غیر قابل تصور این زندانی باشد ولی این فرد با این استدلال که این زندانی مبتلا به ویروس ایدز است و خطرناک می باشد از بازدید سلول این زندانی خوداری نمود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ابعاد غیر قابل تصور و وحشتناک فجایع و جنایتهای قرون وسطائی در زندانهای این رژیم را محکوم میکند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای حقوق بشری که وظیفه رسیدگی و ممانعت از این جنایتها است خواستار اقدام عملی برای ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

25 فروردین 1389 برابر با 14 آپریل 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

-------------------------------------------------------

صالحی: در باره عدم ساخت بمب اتمی "تقيه" نمی‌كنيم

سایت پارسینه: "علي اكبر صالحي "، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، در مصاحبه با روزنامه روسي "ورميا نوواستي "، و در پاسخ به سوالي درباره ارتباط با موضوع "تقيه " مسلمانان شيعه ايراني در مورد اظهارات رهبر انقلاب درباره عدم ساخت بمب اتمي، اظهار داشت: براي ما پنهان كاري دليل ندارد! به كره شمالي نگاه كنيد. آنها خواستند و از "ان. پي. تي " خارج شدند، آنها اين حق را داشتند و بمب اتمي ساختند. اما ما از اين پيمان خارج نشديم.

صالحي افزود: ايران از اين به بعد نيز عضو اين پيمان باقي مي‌ماند. ايران به متخصصان بين‌المللي اجازه داد درباره تاسيسات اتمي خود تحقيق كنند. با وجود همه احترامي كه براي روس‌ها و ديگر ديپلمات‌ها قائليم، اما بايد منطقي بود!

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اضافه كرد: من از جمله آن دولتمردان ايراني هستم كه دائما اهميت همكاري با روسيه را خاطر نشان كرده و كمك‌هاي كشور شما را يادآور شده‌ام. همچنين در زمان شوروي، حدود 50 سال پيش، متخصصان شما كارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان را براي ايران ساختند و امروز به ياري خدا، روس‌ها در ماه‌هاي آتي نخستين نيروگاه اتمي را در ايران براه مي‌اندازند.

صالحي در ادامه عنوان كرد: ما احساس خوبي از همكاري با روس‌ها داريم. مسئله در سياست است، در اينكه ايران مخالف زورگويي غرب و سياست‌هاي استعماري وي است. ايران به بالون بين‌المللي افتاده است. اگر ما نرمي نشان داده و به عنوان نمونه، از حمايت فلسطين امتناع كنيم، غرب نيز در همان زمان تغيير كرده و رفتار بهتري با ما خواهد داشت و در آن زمان روسيه نيز مي‌خواهد بيشتر با ما همكاري كند. همانگونه كه تلاش مي‌كند با عربستان سعودي ارتباط داشته باشد. آيا شما واقعا فكر مي‌كنيد كه مسئله افراطي‌گري و تروريسم در قفقاز شمالي در روسيه تنها دلايل داخلي دارد؟ شما اعتقاد داريد كه همه اين تفكرات از درون روسيه نشات مي‌گيرد؟ ولي من معتقدم، اين وقايع ريشه در خارج از كشور شما دارند.

ورميا نوواستي: به عقيده شما كدام دولت‌ها سعي مي‌كنند افراطي‌گري را در روسيه گسترش دهند؟

علي اكبر صالحي: ما اكنون از آنها نام نخواهيم برد. بدون گفتن ما هم اين در روسيه مشخص است. تنها روس‌ها سعي دارند درباره اين موضع با صداي بلند صحبت نكنند زيرا سخن درباره دولت‌هايي است كه زير نفوذ سياست‌هاي غرب قرار دارند. اما ايران زير نفوذ غرب قرار ندارد و روسيه براي خاطر ما نمي‌خواهد با غرب مجادله كند.

چند اتفاق ديگر همچون گرجستان و يا اوكراين بايد براي روس‌ها رخ دهد تا "بفهمند " دوست شما ايران است، نه غرب؟

به ياد داريد چگونه ناتو تلاش كرد تا شوروي را نابود كند! همه اطراف روسيه در دستان آمريكا است، به جز ايران. ما هرگز مشكلي براي شما ايجاد نكرديم. چرا شما از ايران مي‌ترسيد، اما از كساني كه تروريسم را به كشور شما صادر كردند نمي‌هراسيد؟

ما براي شهروندان روسيه آرزوي سعادت و موفقيت مي‌كنيم. ما روسيه را همسايه مهم و يزرگ خود مي‌دانيم. اما مي‌خواهيم روسيه هم با ما همچون يك همسايه بزرگ رفتار كند و دولت روسيه تصميمات حساب شده‌تري در رابطه با ما اتخاذ كند.

--------------------------------------------

خاتمی هم ممنوع الخروج شد

وی برای شرکت در کنفرانسی عازم ژاپن بود

جرس: از سفر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رئیس‌‌جمهوری سابق کشورمان به ژاپن جلوگیری به عمل آمده است. یک منبع مطلع با اعلام این خبر به خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، گفت:«قرار بود امشب سیدمحمد خاتمی برای شركت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود.»

در این نشست علاوه بر بررسی ابعاد فاجعه آمیز حمله اتمی آمریكا به هیروشیمای ژاپن، ضرورت نابودی تمامی سلاح‌های هسته‌ای و چگونگی همكاری جهانی در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

روز گذشته سایت آفتاب خبر از این سفر قریب الوقوع داده و نوشته بود : وی برای شرکت در نشستی با موضوع خلع سلاح جهانی ، پنج‌شنبه آینده به هیروشیما سفر خواهد کرد.

در این نشست روسای سابق کشورهای مختلف شرکت دارند.گفته می‏شود هیچ دیدار رسمی با مقامات ژاپنی برای خاتمی در نظر گرفته نشده است.

گفتنی است این اولین سفر خاتمی در چند ماه اخیر به خارج از کشور محسوب می‏شد.

به گزارش پارلمان‌نیوز، در حالی از سفر سیدمحمد خاتمی که با طرح ایده گفتگوی تمدن‌ها و استقبال وسیع جهانی از این ایده، اعتباری دوچندان برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل به ارمغان آورد، جلوگیری شده است که پیش از این برخی رسانه‌ها با فشار و جوسازی تلاش زائدالوصفی را با انتشار اخباری برای جلوگیری از خروج خاتمی برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی به عمل آوردند.

گفتنی است که طی دو ماه اخیر، تایید و تکذیب های فراوانی پیرامون خبر ممنوع الخروجی محمد خاتمی منتشر شده بود.

پیرو انتشار اخبار فوق الذکر، در دهم اسفندماه گذشته، یکی از منابع آگاهِ خبری، جزئیاتی از "توقیف و استرداد" گذرنامۀ سیاسی خاتمی را به جرس اطلاع داد و خاطرنشان کرده بود "ابتدای امر وزارت اطلاعات گذرنامۀ محمد خاتمی را از وزارت خارجه تحویل گرفته و توقیف می کند.

خبرهای پیرامون این موضوع بلافاصله با تیتر «ممنوع الخروجی رئیس جمهور سابق» منتشر شده و حجت الاسلام عباس امیری فرد، مشاور مصلحی و دبیر اجرائی «جامعه وعاظ تهران» نیز، آنرا در جریان یک تریبون اعلام می کند."

وی در یکی از محافل خصوصی روحانیون آن تشکل، ضمن بیان اینکه " خاتمی اخیرا قصد خروج از کشور را داشت"، از ممنوع الخروجی رئیس بنیاد باران خبر داده بود

این موضوع بعد از دو روز توسط برخی مقامات تکذیب گردید و خاطرنشان شد "گذرنامۀ سیاسی محمد خاتمی از وزارت اطلاعات اخذ شده به وی تحویل داده می شود."

گفتنی است از بعد از انتخابات 22 خرداد تاکنون از سفر تعداد زیادی از استادان، روزنامه نگاران و هنرمندان جلوگیری شده است.

روز گذشته هم اعلام شد که هر کسی می تواند ممنوع الخروجی خود را پیش از سفر از طریق اداره گذرنامه پی گیری نماید.

--------------------------------------------------------------------------

انتقال اسانلو به بیمارستان با پابند و دستبند

جرس: منصور اسانلو، فعال مدنیِ دربند و رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه، با پابند و دست بند، از زندان به کمیسیون پزشک قانونی در یکی از بیمارستانهای کرج منتقل شد.

به گزارش سامانه خبری فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، بعد از موافقت مقامات زندان با اعزامِ این فعال مدنیِ دربند به بیمارستان برای معاینه و حضور در کمیسیونِ

پزشکی، روزسه شنبه ۲۴ فروردین ماه، وی را با پابند و دست بند به یکی از بیمارستانهای کرج منتقل کردند که با همان حالت بیش از نه ساعت مورد معاینات و بررسی پزشکی

قرار گرفت و ماموران پابند و دست بند را طوری بسته بودند که امکان تحرک را تا حد زیادی از او سلب کرده و این مسئله باعث زخمی شدن مچ پای وی شد.

این گزارش خاطرنشان ساخت هنگامی که این زندانیِ سیاسی با پابند و دست بند وارد کمسیون پزشکی قانونی شد، پزشکان با دیدن این صحنه سخت ناراحت و بر آشفته شدند که

چنین رفتاری تحقیر آمیزی با انسانهایی والا نه تنها توهین به انسانیت بلکه توهین به جامعه پزشکی است.

تا به حال برای این زندانی سیاسی بیش از سه بار توسط پزشک قانونی گواهی عدم تحمل کیفر صادر شده است و به دادگاه انقلاب، اجرای احکام دادگاه انقلاب و مسئولین زندان

ارسال شده که مورد توجه قرار نگرفته است.

طبق قوانینِ موجود کسانی که بخاطر بیماریهای جسمی "عدم تحمل کیفر" می گیرند می بایست آزاد شوند تا بتوانند در بیمارستانها خارج از زندان تحت درمان قرار گیرند.

اسانلو طی ماههای اخیر به بند پنج که «متادون» نام دارد و محل نگهداریِ زندانیان معتاد و اکثرا مبتلا به بیماریهای خطرناک مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماریهای خطرناک می باشد، منتقل شده است.

در حالی که روز جهانی کارگر (اول ماه مه- یازده اردیبهشت) نزدیک می باشد، تعدادی از فعالین کارگری و کارگران، از جمله منصور اسانلو، ابراهیم مددی، علی نجاتی ، فریدون نیکو فرد، جلیل احمدی، قربان علی پور وچندین نفر دیگر در زندان به سر می برند.

این فعال مدنی- کارگری، از ۱۹ تیر ماه ۱۳۸۶ برای اجرای حکم ۵ سال زندان خود در زندان گوهردشت به سر می برد و علی رغم بیماریهای صعب العلاجِ و حاد قلبی، کمر درد و چشم، تاکنون از انتقال وی به بیمارستان خودداری می شد.

-------------------------------------------------------------------

ريزش رو به صعود نيروهاى انتظامى و نظامى رژيم

گزارش دریافتی: ماموران با سابقه و ارشد نيروى انتظامى و نيروهاى نظامى درخواست بازنشستگى پيش از موعد كرده اند. معاونت نيروى انسانى ستاد مشترک نيروهاى مسلح رژيم هرگونه درخواست بازنشستگى را تا اطلاع ثانوى ممنوع کرده است. طى سه ماهه پايانى سال 88 بسيارى از نيروهاى نظامى و انتظامى بالاى 25سال خدمت از معاونت نيروى انسانى تقاضاى بازنشستگى کرده اند. ارائه درخواستهاى بازنشستگى پيش از موعد از سوى کادر نيروهاى نظامى و انتظامى به معنى سرپيچى از دستور نظامى تلقى شده و در دادگاههاى نظامى پيگرد قانونى خواهد داشت. با اين وجود در 6ماهه دوم سال 88 نيروهاى انتظامى و نظامى در بين کل کارکنان و کارمندان حکومتى بيشترين درخواست بازنشستگى پيش از موعد را داشته است.

-------------------------------------------------------------

سرکره بسیج: مداحان باید مشکلات کشور را حل کنند

سایت فردا در تهران: سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست هم‌اندیشی مداحان بسیجی کشور اظهار داشت: در حال حاضر آمریکا ضعیف‌تر از زمان انقلاب اسلامی شده چرا که سیاست و اقتصاد آن فروپاشیده است.

وی افزود: فروپاشی اقمار آمریکا شروع شده و کشورهای هم‌پیمان آن در جهان یکی پس از دیگری مانند شوروی سابق سقوط می‌کنند تا نوبت به خود آن برسد و در این شرایط جمهوری اسلامی باید قوی‌تر شده و با قدرت حرکت کند تا مسلمانان جهان را نجات دهد.

نقدی خطاب به مداحان و پیشکسوتان بسیجی هیئت‌های مذهبی اظهار داشت: چیزی که می‌تواند قیام علیه استکبار را شروع کند، هیئت‌های مذهبی است، آنها باید مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور را با کمک یکدیگر حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: مداحان برای رسیدن به این هدف باید ادبیات کوچه بازاری را تبدیل به پیام اغنا شده کرده و سپس به جامعه ببرند و آنچه پیام ما را در جامعه نافذ می‌کند، رعایت اخلاق، وحدت و از خودگذشتگی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن به وسیله ماهواره‌ها و روش‌های مقابله با آن، اظهار داشت: هم‌اکنون چند صد هزار هیئت مذهبی در خانه‌های مردم در سراسر کشور وجود دارد، چیزی که در هیچ جای دنیا وجود ندارد که از آن می‌توان برای حل معضلات اجتماعی و اقتصادی و تبدیل ایران به کشوری اسوه استفاده کرد.

نقدی در ادامه گفت: امروزه بسیج مهم‌ترین هدف دشمن است زیرا از ضربه‌ای که در حوادث اخیر از این سازمان خورده است، ناراحت است.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) درباره روضه و حفظ شعائر اسلام اظهار داشت: جوهر روضه‌خوانی تبری و تولی است یعنی نتیجه آن باید ایجاد عشق به ولایت و کینه نسبت به دشمنان و ظالمان در دل مخاطبان باشد تا هیچ‌گاه فرد تسلیم ظالم نشود.

نقدی در پایان خطاب به بسیجیان، گفت: امروز از شما استدعا دارم که بیائید فضای روضه‌خوانی‌ها را به خواسته امام خمینی(ره) در این رابطه ببریم تا نفرت به دشمنان و عشق به ولایت در دل نسل آینده نهادینه شود.

-----------------------------------------------------

بی خبری از وضعیت 4 تن از فعالین شهر یاسوج

خبرگزاری هرانا – از وضعیت و سرنوشت 4 تن از فعالین دانشجویی شهر یاسوج اطلاعی در دست نیست.

بنابر اطلاع گزارشگران هرانا، چهار تن از فعالین دانشجویی و حقوق بشری به نام های رضا اکوانیان، محمد اکوانیان و حسن اکوانیان که به همراه اردوان قرائتی در 14 بهمن ماه بازداشت شده اند پس از گذشت بیش از 70 روز از زمان بازداشت در شرایط نامعلومی به سر می برند و نگرانی ها نسبت به وضعیت ایشان تشدید شده است.

درپی یک بازداشت خانوادگی ماموران امنیتی در تاریخ 14 بهمن ماه سال گذشته به منزل آقای رضا اکوانیان از فعالین طیف چپ، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر و زنان، یورش برده و ضمن تهدید خانواده، با شکستن درب خانه وارد منزل شده و پس از دستگیری وی ، اردوان قرائتی از اعضای سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) را نیز دستگیر کردند.

آقای رضا اکوانیان از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز می باشد که در شهر یاسوج در راستای اهداف کمپین یک میلیون امضا اقدام به جمع آوری امضا از زنان و دختران یاسوج مینمود.

----------------------------------------------------------------------

حركت اعتراضى دانشجويان دانشگاه بيرجند

بيش از 1500تن از دانشجويان دانشگاه بيرجند تجمع اعتراضى برگزار كرده و مسير اصلى دانشگاه را بستند.
دانشجويان در اعتراض به بىكفايتى مديريت و وضعيت نابسامان دانشگاه تظاهرات كردند و خواستار استعفاى رئيس مزدور اين دانشگاه شدند.
دانشجويان دانشگاه بيرجند از ساعتهاى پايانى روز اعتراض خود را شروع كردند و شب را در محوطه دانشگاه به صبح رساندند. دانشجويان مسير اصلى دانشگاه را بستند و اجازه ورود وسائل نقليه به دانشگاه را ندادند.
خواست اصلى دانشجويان استعفاى رئيس مزدور دانشگاه و سامان دادن به اوضاع دانشجويان و پايان دادن به قلع و قمع بودجههاى اختصاص يافته به دانشگاه بود.
دانشجويان با سر دادن شعار عليه رئيس دانشگاه، تجمع خود را به روبروی ساختمان مرکزى دانشگاه منتقل کردند و خواستار رسيدگى به خواسته هاى خود شدند.
در اين ميان، يكى از ايادى بسيجى رژيم در دانشگاه که به شدت از اين تجمع عصبانى بود قصد سخنرانى داشت که با اعتراض دانشجويان و شعار بسيجى برو گم شو از بين جمعيت به بيرون رانده شد.

--------------------------------------------------------------

علی بیکس نیاز به درمان فوری دارد

جرس: علی بیکس ، فعال اجتماعی ویکی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیاز به درمان فوری دارد . او که از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین به سر می برد اکنون در بند ۳۵۰ این زندان وضعیت ناگواری از جهت بهداشت دهان و دندان دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده بیکس از مسولان تقاضا دارند که با مرخصی چند روزه این زندانی در بند برای درمانش موافقت کنند. چون او حتی به خاطر از دست دادن دندانهایش به دلیل بیماری پیوره قادر به غذا خوردن هم نیست . امکانانات دندانپزشکی بند ۳۵۰ اوین نیز نمی تواند پاسخگوی مشکلات درمانی او باشد.

خانواده بیکس همچنین از وضعیت بلاتکلیف او در زندان گلایه مندند اینکه چرا پس از ده ماه حبس هنوز وضعیت بیکس مشخص نشده و حکم دادگاه تجدید نظرش صادر نشده است.

علی بیکس ، دارای دکترای تاریخ ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و تاکنون نیز بدون استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی نیز در زمان انتخابات همکاری داشته است.

بیکس بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است . .خانواده بیکس از وضعیت نامعلوم فرزند خود نگرانند و هر چه زودتر خواهان تعیین وضعیت و اعلام حکم نهایی وی هستند.

-----------------------------------------------------------------

شرح حمایت های کمیته امداد از محرومان کشور کومور

سایت شفاف: در پی تقاضاهای مستمر موسسات خیریه و دولتهای اسلامی، کمیته امداد امام خمینی( ره ) فعالیتهای خود را در آفریقا افزایش داده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأسی به اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پس از سه دهه فعالیت در مبارزه با فقر و محرومیت در عرصه های داخلی و خارجی به ظرفیت ها، توانمندی ها و ویژگی هایی دست یافته است که بر اثر آن موسسات خیریه و دولت های اسلامی در اقصی نقاط جهان به منظور بهره مندی از تجربیات و دستاوردها و فراگیری الگوی خدمات حمایتی و امدادی این نهاد به ویژه فعال سازی ظرفیت های مشارکت های مردمی، خوداتکایی معیشتی و صیانت از عزت نفس و تقویت کیان خانواده های نیازمند، تقاضاهای ارتباطات مستمر با کمیته امداد امام خمینی(ره) را مطرح و پیگیری می کنند.

در همین راستا بنا به دعوت رسمی مقامات عالی رتبه کشورهای آفریقایی و با هماهنگی نمایندگی های سیاسی و فرهنگی کشورمان در کشورهای تانزانیا، جزیره زنگبار، اتحادیه کومور، سیرالئون و ماداگاسکار ارتباطات و مراودات و اقدامات اجرایی به شرح ذیل ساماندهی شده و هم اکنون در دست پیگیری قرار دارد:

الف- مسافرت هیات عالی رتبه اعزامی کمیته امداد امام خمینی(ره) مرکب از نماینده مقام معظم رهبری و مقام سرپرستی این نهاد بنا به دعوت دولت های تانزانیا، جزیره زگبار و اتحادیه کومور برای دیدار با مقامات دولتی و محلی و تبادل نظر پیرامون نحوه شکل گیری و زمینه سازی آغاز فعالیت های امداد امام(ره) در این کشورها.

در این رابطه برنامه هایی به شرح زیر اجرا شده است:
1 افتتاح دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در جزیره آنژروان کشور کومور
2 برگزاری میزگرد تخصصی هم اندیشی در مورد آفریقا با همکاری وزارت امور خارجه
3 برگزاری جلسه با وزیر امور خارجه اتحادیه کومور
4 اقدام به آغاز فعالیت احداث مسکن برای دختران یتیم در آستانه ازدواج در کشور کومور

ب - مسافرت هیات سیاسی و مذهبی اتحادیه کومور متشکل از رئیس صدا و سیما، دبیرکل مدیرکل امور اجتماعی وزارت بهداشت و امام جماعت پایتخت کومور،

درپی این مسافرت نسبت به انجام برنامه های زیر اقدام شده است:
1- ملاقات با مقام محترم سرپرستی امداد، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور کومور، نمایندگان ولی فقیه در استان های خراسان رضوی و فارس و ملاقات با معاونت جامعه المصطفی قم.
2 برگزاری جلسات با معاونت آفریقایی وزارت امور خارجه، استاندار خراسان رضوی، مدیر کل سلامت بهداشت و درمان.
3 مذاکره با معاونت بین الملل وزارت صنایع و معادن و کمیته آفریقایی وزارت صنایع.
4 بازدید از صدا و سیمای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران.

ج- اهم فعالیت های دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در کشور کومور:

1- شناسایی یک هزار خانوار محروم و دارای یتیم با جمعیت شش هزار و 200 نفر در کشور کومور و مورد حمایت قراردادن آنان با هزینه ای معادل یک میلیون و 71 هزار و 582 دلار برابر با 9/9 میلیارد ریال. متذکر می شود از مجموع فوق تعداد 560 خانوار با جمعیت سه هزار و 472 نفر به صورت مستمر و تعداد 440 خانوار با جمعیت دو هزار و 728 نفر به صورت موردی از حمایت های این نهاد بهره مند شده اند.

2 امداد نقدی و کالایی: میزان کمک های کالایی تحویلی به مددجویان مورد حمایت طی سال 1387 معادل 65 تن مواد خوراکی شامل 40 تن برنج، 15 تن روغن و 10 تن شکر بوده است. علاوه بر این 10 هزار قوطی پودر شوینده در اختیار مددجویان مورد حمایت این نهاد قرار گرفته است.

3 راه اندازی و فعالیت کارگاه آموزشی فنی وحرفه ای در زمینه خیاطی، کامپیوتر، برق و نجاری برای جوانان نیازمند مستعد اشتغال در کشور اتحادیه کومور با هماهنگی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور. در این رابطه در سال 1387 تعداد 680 نفر آموزش های فنی وحرفه ای لازم را فرا گرفته اند.

-----------------------------------------------

نوشته کوتاهی از دختر زندانی سیاسی محکوم به اعدام

انتشار:فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

رنجنامه دختر یکی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در ایام عید و قطع آب بر زندانیان
روز عید 89 به منزل مادرم برای تبریک سال نو رفتم، دیدم عکس پدرم علی صارمی را در قابی در کنارش گذاشته و نشسته.
با دیدن آن صحنه عید ما رنگش را باخت و مثل همان شمعی شده بودم که داشت ذوب می شد نمی دانم کی و به کی سال نو را تبریک گفتم یا نگفتم. که به خود می گفتم چه عیدی ؟
هزاران هزار مثل من الان باید با قاب عکسها دور هم جمع شوند در حالی که خودشان وجود دارند و وجودشان از هزاران شمع و سبزه و سکه پر نورتر سبزتر و ارزشمندتر است . به زیبائی سیب اند ،به طراوت شکوفه ها ،به خوش صدایی بلبلان مست بهارند و بودنشان شیرین تر از هر شیرینی . گلهای شقایق نمادی از آنها است و چشم اندازسبز شمال نماد شکوه و جلال انسان وارانه زیستن شان .
اما این عزیزان در غل و زنجیر ،زنجیر تهمتها و افتراها که در هر صفحۀ تاریخ ایران هزاران نمونه از این دست دارد و تنها به سرکوب روشنفکران توانسته اند اندی بیشتر در ثروت و حکومت بگذرانند.
نمی دانند؟ زندان رجائی شهر یک ماه است آب ندارد! و هیچ مسئولی هم ندارد که کسی به آنها بگوید که حتی برای خوردن و سرویسهای بهداشتی هم آب به قدر کافی ندارند .
در فروردین ماه سال یعنی ماه برکت و بارش در شهر چسبیده به پایتخت آن هم در زندان که مسئولیت تک تکشان با دولت است آب نیست. واقعا شنیدن و یا باور نکردنی است که مملکتی در آن آب هم گیر نیایید .
زینب صارمی فرزند زندانی سیاسی علی صارمی محکوم به اعدام
24 فروردین 1389

-----------------------------------------------------------------------

بازداشت 10 تن به دنبال اعتراضات مردم سردشت

24-01-1389

کوردستان میدیا: به دنبال تجمع اعتراضی مردم سردشت در مقابل فرمانداری این شهر، در اعتراض به قتل یک کاسبکار، نیروهای رژیم 10 تن از شهروندان سردشت را به اتهام حضور در این تجمع بازداشت و روانه زندان نمودند.
خبرگزاری کردستان ضمن اعلام این خبر افزود: اسامی 5 تن از بازداشت‌شدگان عبارت است از: هیوا عباسی، اهل روستای اشکان، فریدون ابراهیمی، اهل روستای بیتوش، پیمان شمامی، اهل سردشت، آرام، اهل روستای گرویز و آوات، اهل روستای بیژوی.
از سرنوشت بازداشت‌شدگان تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.
لازم به یادآوری است روز 15 فرورین‌ماه، عثمان سعیدی، کاسبکار اهل منطقه سردشت هدف گلوله نیروهای رژیم قرار گرفته و جان خود را از دست داد. به دنبال این جنایت نزدیک به دو هزار تن از اهالی منطقه اقدام به برگزاری یک تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری سردشت نمودند.
در این اعتراضات یک دستگاه اتومبیل متعلق به فرمانداری توسط مردم خشمگین و معترض به آتش کشیده شد و نیروهای رژیم برای متفرق نمودن مردم از ماشین آتش‌نشانی و نیروهای ضد شورش استفاده نمودند.

------------------------------------------------------------

اوباما و سرکوزی بر تحریم فوری رژیم تهران تاکید کردند

رادیو فرانسه: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز سه شنبه، در دومین و آخرین روز "نشست امنیت هسته ای"، در جمع خبرنگاران خواستار آن شد تا جامعه بین المللی هر چه سریعتر نسبت به تشدید تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران اقدام نماید.

رئیس جمهوری آمریکا، همچنین از روند پیشرفت تلاشهای ایالات متحده در این زمینه به منظور متقاعد کردن چین و روسیه خبر داد. اوباما در ادامه خاطرنشان کرد که ایالات متحده به تنهائی نمی تواند کاری از پیش ببرد.
باراک اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص کارآئی تحریمها گفت تحریمها ابزاری جادوئی در روابط بین المللی نیست، تهدید به تشدید تحریمها، پیامی برای تهران به همراه دارد، و امیدواریم که این کشور متوجه شود که هزینه دنبال کردن برنامه هسته ای بیش از فایده آن است. ایران می تواند بهترین راه را برگزیند.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز، روز سه شنبه، خواستار آن شد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری –آوریل- و یا حداکثر ماه می تحریمهای جدید علیه ایران را به تصویب برساند.
همچنین، ایالات متحده امریکا و متحدانش تلاش می کنند تا چین را با سیاستهای خود در خصوص تشدید تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران همراه سازند.
به گفته رئیس جمهوری آمریکا، چین پذیرفته است تا در مذاکرات گروه 5+1 به منظور تشدید تحریمها علیه ایران شرکت نماید.
دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه نیز، ضمن حمایت از تشدید تحریمها علیه ایران، خواستار آن شد که تحریمها هوشمندانه باشد و به مردم ایران فشاروارد ننماید.
رئیس جمهوری ایالات متحده، در حاشیه این نشست با رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه، در زمینه تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران دیدار کرد.
برزیل و ترکیه، دو عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل، باز ها با تشدید تحریمها علیه ایران مخالفت کرده اند.

-----------------------------------------------------------------

آمریکا و موشک سرعت صاعقه و رژیم تهران

سایت آگاه سازی: آمریکا در تدارک تولید موشکی با کلاهک معمولی است که می تواند با آن هر نقطه جهان را بزند. این موشک که با سرعت صاعقه حرکت میکند ظرف یکساعت از آمریکا می تواند به هر نقطه جهان برسد. تولید این موشک در چارچوب برنامه "ضربه سریع جهانی" در دستور قرار گرفته است. بهانه این تولید، مبارزه با تروریسم جهانی اعلام شده است. واشنگتن پست در ارتباط با این موشک نوشت، برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران و کره شمالی نیز می توان از این سلاح جدید استفاده کرد.


-----------------------------------------------

جعفر پناهی مهمان افتخاری جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه

جرس: رئیس فستیوال جهانیِ فیلم کن، امروز ضمن ستایش از جعفر پناهی، سینماگرِ مردمی و محبوس در ایران، وی را مهمانِ افتخاریِ امسالِ این جشنواره جهانی معرفی کرد.

به گزارش پویا خبر، ژیل ژاکوب، خبر فوق را بامداد امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ اوریل)، طی کنفرانسی مطبوعاتی که گراند هتل پاریس پیرامونِ همین مسئله برگزار شد، اعلام نمود.

رئیس فستیوال کن در این مورد خاطرنشان کرد: "ما بخاطر ستایش از جعفر پناهی، فیلمساز و سینماگرِ بزرگ ایرانی، او را به جشنواره کن دعوت کرده ایم و ایشان این دعوت را پذیرفته است."

جعفر پناهی، سینماگر برجسته و مطرحِ ایران، از زمان بازداشتش در یازدهم اسفندماه ۸۸، همچنان بدون ملاقات، بلاتکلیف و در شرایط سخت سلول انفرادی به سر می‌برد.

تاکنون هزاران تن از هنرمندان، نویسندگان، سینماگران، فعالان سیاسی و حقوق بشری و همچنین روشنفکرانِ ایرانی و خارجی، نسبت به دستگیری و ادامه بازداشتِ این سینماگرِ مستقل ایرانی و حامیِ جنبش سبز، ابراز نگرانی کرده اند.

روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پیگیری موضوع دستگیریِ جعفر پناهی، کارگردانِ بازداشتی توسط آن وزارتخانه خبر داد و علت بازداشتِ وی را- از قول وزارت اطلاعات- ساختِ فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ذکر کرد.