mardi 8 juin 2010

پلمب کردن محل کسب و کار مردم در سنندج

اطلاعیه
بازخواست وپلمپ کردن محل کسب وکار شهروندان درشهرهای کردستان توسط اماکن انتظامی رژیم جمهوری اسلامی
طبق گزارشات دریافتی ازشهرسنندج مامورین اماکن انتظامی وامنیتی امروز سه شنبه 18 خرداد ماه اقدام به بازداشت و بستن محل کارو کسب تعدای از شهروندان درسطح شهر کرده اند.
گزارشها حاکی از این است که نیروهای امنیتی واماکن انتظامی استان کردستان دریک اقدام مذبوحانه اقدام به بازخواست شهروندان در محلات مختلف شهر وشهرک های صنعتی درشهر سنندج ، بانه ، مریوان وکامیاران نموده است.
اماکن انتظامی ونیروهای امنیتی به امور صنفی استان کردستان ، اتحایه فلزکاران ، کارگاههای کوچک وبزرک ، ومحل های کسب وکار مردم فشار آورده اند ودرتلافی اعتصاب عمومی روز 23 مرداد ماه می خواهند از مردم انتقام بگیرند. دراین راستا تعدادی از مغازهای مردم درشهرها را پلمپ وروی آنها نوشته اند " این مغازه به علت تخلف از قوانین ومقررات تا اطلاع ثانونی تعطیل می باشد "
نیروهای امنیتی واماکن انتظامی پرونده 67 کارگاه ، مغازه و فروشگاه را تکمیل ودراختیار مامورین اجرای حکم اماکن انتظامی قرارداده است. همچنین بیش از پنچاه پرونده به اداره تعزیرات حکومتی واقع در بازرگانی استان کردستان اعلام شده است وتعدادی شهروندان برای بازجویی به این اداره احضار شده اند.
بعد از اعتصاب عمومی 23 مرداد ماه 1389 درشهرهای کردستان تا اکنون در شهر سنندج 37 کارگاه و مغازه به طور موقت ودائم توسط نیروهای اماکن انتظامی تعطیل ویا پلمپ شده اند. طبق گزارش جمع آوری شده از اصناف مختلف در سطح شهر تا اکنون بیش از یکصد وسی نفر از کسبه و کارگران کارگاههای مکانیکی ، جوشکاری و خیاطی به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار شده اند. بازجویی وتهدید به بستن وتعطیل کردن محل کسب وکار مردم به صورت پراکنده ادامه دارد.
"کمیته اعتصاب واعتراض در شهرهای کردستان" اعلام کرد به منظور اعتراض به این اقدام اماکن انتظامی طوماری درسطح شهرسنندج به امضا رسیده است که درآن کارگران و مردم شهر سنندج خواستار پایان دادن به فضای ارعاب ومختل کردن کارو فعالیت شهروندان توسط نیروهای امنیتی وانتظامی شده اند. کمیته درنظر دارد درصورت تداوم این وضعیت اقدام به سازماندهی شهروندان دراشکال متنوع اعتراضی مانند تحصن وتجمع در مقابل ارگانهای دولتی بنماید.
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران این اقدام نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی را علیه شهروندان شهرهای کردستان محکوم میکند وآن را نقض اشکار حقوق فردی واجتماعی مردم میداند. ازمردم آزادیخواه ، نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر میخواهد نسبت به این اقدام سرکوب گرانه جمهوری اسلامی اعتراض کنند.

آزاد زمانی – سخنگوی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران
18 خرداد ماه 1389

-------------------------------------------------------------------

ديدار پوتين با احمدى نژاد در تركيه لغو شد

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، ديدار ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه با احمدى نژاد در تركيه لغو شده است. منابع آگاه پیش تر گفته بودند ديدارى میان این دو برای گفتگو در باره پرونده هسته ای رژیم تهران صورت خواهد گرفت. اما ديپلماتهاى ترک در استانبول اعلام كردند اين دیدار لغو شده و انجام نخواهد شد. علت لغو دیدار پوتین و احمدی نژاد اعلام نشده، اما باید گفت که روابط مسکو و رژیم تهران اخیرا بخاطر حمایت روسیه از موضع غرب در قبال پرونده هسته ای رژیم تهران، به سردی گرائیده است. پوتین امروز در حاشیه اجلاس امنیت منطقه ‌ای آسیا در استانبول اعلام کرد که در مورد تصویب دور جدید تحریم ‌های شورای امنیت علیه رژیم تهران، عملا توافق حاصل شده است. پوتین این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بیان کرد. دیدار احمدی نژاد و پوتین قرار بود پس از دیدار پوتین با اردوغان انجام گیرد که به گفته دیپلماتها لغو شد.

-------------------------------------------------------------------

ناپدیدشدن جوانان در آستانه سالگرد رستاخیز ملی

گزارش دریافتی: رژیم ضد بشری آخوندی در آستانه ی فرا رسیدن روزهای رستاخیز ملی همراه با بازداشت های گسترده ،اعدامهای وحشیانه ومجازاتها و شکنجه های سنگین برای زندانیان به اقدامات کثیف دیگری نیز دست یازیده که در تاریخ 31 سال جنایت و خونریزی این رژیم سفاک پیش از این نیز سابقه داشته است. مزدوران و جیره خواران ولایت فقیه با شناسایی جوانان شرکت کننده در تظاهرات سال گذشته اقدام به ربودن و دستگیری آنان کرده و به مکانهای نامعلوم انتقال می دهد .آخرین مورد جوان 22 ساله ای است به نام داوود فخار فرزند حسین ساکن شهر ری که 15 روز از ناپدید شدن او می گذرد و پیگیری های خانواده به هیچ نتیجه ای نرسیده است . رژیم گمان بیهوده برده است که با اعدام ،ربودن و ناپدید کردن جوانان خواهد توانست غرش خشم ملی مردم را فرو نشاند و هر چه بیشتر به فضای رعب و وحشت حاکم بر شهری چون تهران دامن بزند.
18 خرداد ماه

-------------------------------------------------------------------

بهانه جویی وزارت کشور در قبال درخواست مجوز راهپیمایی

سایت کلمه: هشت حزب اصلاح طلب در نامه ای به وزارت کشور، به سئوالات و درخواستهای این وزارتخانه در خصوص تقاضای آنان برای برگزاری راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد پاسخ دادند.

براساس این پاسخ راهپیمایی ۲۲ خرداد بدون ذکر هیچگونه شعاری و با سکوت و بدون قطعنامه برگزار خواهد شد.

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

۸۹/۳/۱۸

وزارت محترم کشور

سلام علیکم

پیرو نامه قبلی مبنی بر درخواست صدور مجوز راهپیمایی در نخستین سالگرد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و با عنایت به مذاکره تلفنی جناب آقای سلیمانی _ رئیس اداره احزاب و تشکل های سیاسی وزارت کشور با تعدادی از نمایندگان گروه های امضاکننده در خواست مزبور، بدینوسیله پاسخ موارد در خواستی اعلام می گردد:

۱) تاریخ و مسیر برگزاری راهپیمایی : همانطور که قبلاً اعلام شده است از ساعت ۱۶ الی ۲۰ روز شنبه ۲۲ خرداد و مسیر نیز از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی می باشد.

۲) راهپیمایی در تمام مسیر با سکوت همراه خواهد بود.

۳) این راهپیمایی سخنران یا قطعنامه نخواهد داشت.

۴) انتظامات راهپیمایی بر عهده احزاب برگزار کننده خواهد بود . بدیهی است حفظ امنیت راهپیمایی بر عهده دستگاه های ذیربط می باشد.

۵) این راهپیمایی کاملاً مسالمت آمیز ، بدون حمل سلاح و با رعایت موازین امنیت ملی خواهد بود.

۶) ممانعت از هر گونه اخلال در برنامه راهپیمایی از سوی افراد فرصت طلب و قانون شکن که قصدشان برهم زدن امنیت است بر عهده دستگاه های انتظامی و امنیتی است و برگزار کنندگان آماده همه گونه هماهنگی با دستگاه های مزبور می باشند.

۷) راهپیمایان از رنگ سبز به عنوان نماد استفاده خواهند کرد.

۸) راهپیمایان از پلاکاردهایی با مضمون در خواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی و انتخابات آزاد استفاده خواهند کرد.

۹) چنانچه هر یک از بندهای بالا نیاز به اصلاح یا حذف داشته باشد نمایندگان معرفی شده اختیار تصمیم گیری را با هماهنگی آن وزارت خواهند داشت.

در خاتمه تقاضا دارد نسبت به صدور مجوز در خواستی تسریع گردد تا فرصت تدار ک و هماهنگی شایسته وجود داشته باشد. یادآوری می شود حمل هرگونه سلاح توسط هرکس در این راهپیمایی ، به منزله اخلال در آن می باشد و ماموران انتظامی و امنیتی به حسب وظیفه می بایست با مرتکبین برخورد قانونی و بایسته بعمل آورند.

آقایان ابوالفضل قدیانی و علی شکوری راد به عنوان نماینده تشکل های برگزار کننده راهپیمایی برای هر گونه هماهنگی بعدی معرفی می گردند و به ترتیب مسئولیت اجرایی و انتظامی مراسم را بر عهده خواهند داشت .

** مجمع نمایندگان ادوار

** انجمن اسلامی جامعه پزشکی

** مجمع نیروهای خط امام

** مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی

** انجمن روزنامه نگاران زن

** حزب اراده ملت ایران

** حزب همبستگی ایران اسلامی

** سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

** جبهه مشارکت ایران اسلامی

** انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها


بهانه جویی وزارت کشور در قبال درخواست مجوز راهپیمایی

پس از بی پاسخ گذاشتن درخواست آقایان مهندس موسوی و کروبی برای صدور مجوز به بهانه اینکه درخواست کننده باید حزب و یا گروه سیاسی باشد این بار پس از ارائه در خواست از جانب احزاب و گروههای سیاسی، عباس زاده مشکینی مدیر کل سیاسی و دبیر کمیسیون احزاب وزارت کشور با بهانه جوئی و سنگ اندازی از پذیرش درخواست قانونی احزاب طفره رفته و بدین وسیله دفع الوقت نموده است.

وی به خانم فرامرزی نماینده انجمن روزنامه نگاران زن که نامه گروهها را پس از ثبت در دبیرخانه به دفتر وی برده بود اظهار داشته است هدف راهپیمایی روشن نیست و دبیرکل یا نماینده تام الاختیار دبیرکل هر یک از احزاب و گروهها باید شخصا در وزارت کشور حاضر شده و تعهد بدهند و سپس ثبت محضری کنند که راهپیمایی مسلحانه نخواهد بود. وی اظهار داشته است اگر در پرونده هر یک از گروهها در وزارت کشور ایرادی وجود داشته باشد آن گروه نمی تواند درخواست بدهد.

وی بر همین اساس علاوه بر رد درخواست جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پروانه شان توسط کمیسیون ماده ده احزاب لغو شده است انجمن روزنامه نگاران زن را نیز بدلیل ناقص ماندن مراحل آخرین انتخابات شورای مرکزی از حق دادن درخواست محروم دانسته است.این بهانه جویی در حالیست که در یک سال گذشته وزارت اطلاعات اجازه برگزاری هیچ گونه تجمعی از جمله برگزاری کنگره یا مجمع عمومی را به هیچ یک از احزاب و گروههای سیاسی نداده است.

-------------------------------------------------------------------

آمریکا اتهام ربودن دانشمند اتمی ایرانی را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، ایالات متحده روز سه شنبه اتهام رژیم تهران مبنی بر ربودن یک دانشمند اتمی ایرانی را رد کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد این اتهام از پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شهرام امیری، دانشمند اتمی ایرانی در ایالات متحده بسر می برد، خودداری کرد.

رژیم تهران روز گذشته با پخش یک گزارش ویدئويی مدعی شده که آمریکا این دانشمند اتمی را در عربستان ربوده و به ایالات متحده منتقل کرده است.

-------------------------------------------------------------------

آمریکا؛ شش نفر به فروش تکنولوژی ماهواره به رژیم متهم شدند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزارت دادگستری آمریکا شش نفر از جمله پنج تبعه ایرانی و یک تبعه آمریکايی را به فروش غیرقانونی تجهیزات و تلکنولوژی ماهواره به رژیم تهران متهم کرده است.

این تجهیزات برای پرتاب یک ماهواره مجهز به دوربین در اکتبر سال 2005 مورد استفاده قرار گرفته است.

بنا به بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، تنها فردی که از این گروه شش نفره بازداشت شده، تبعه آمریکايی 55 ساله است و پنج متهم دیگر که تبعه ایرانی هستند، موفق به فرار شدند.

-------------------------------------------------------------------

قطعنامه تحریم رژیم تهران فردا چهارشنبه به رای گذاشته می شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک (مقر سازمان ملل)، سفیر مکزیک که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، امروز اعلام کرد که قطعنامه جدید تحریم های رژیم تهران فردا چهارشنبه به رای گذاشته خواهد شد.

پیش تر گفته شده بود که متن نهایی چهارمین قطعنامه تحریم های رژیم تهران آماده شده و احتمالا اواسط این هفته در شورای امنیت به رای گذاشته می شود.

احمدی نژاد امروز در استانبول هشدار داد که چنانچه این قطعنامه تصویب شود، رژیم تهران مذاکرات بر سر برنامه هسته ایش را قطع خواهد کرد.

احمدی نژاد همچنین از روسیه، عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردار است، خواست که با طراحان قطعنامه همراهی نشان ندهد.

این در حالیست که پس از اظهارات اخیر دمتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، امروز ولادیمیر پوتین‌‌‌، نخست ‌وزیر این کشور نیز در حاشیه اجلاس امنیت منطقه ‌ای آسیا در استانبول اعلام کرد که در مورد تصویب دور جدید تحریم ‌های شورای امنیت علیه رژیم تهران، عملا توافق حاصل شده است.

-------------------------------------------------------------------

زخمی شدن یکی از شهروند کرد بر اثر تیراندازی ماموران

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل شهر مریوان به نام احمد نامداری، در منطقه ی صفر مرزی "هه لالاوا" روز یکشنبه 15 خردادماه، از سوی ماموران نیروی انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پس از این اتفاق وی توسط نیروهای محافظ مرز حکومت اقلیم کردستان به بیمارستان شهر پنجوین عراق انتقال داده شده و سپس در یکی از بیمارستان های شهر سلیمانیه عراق تحت مراقبت های ویژه ی پزشکی قرار گرفته است.

وضعیت سلامتی این شهروند کرد وخیم گزارش شده است.

گفتنی است که سالانه ده ها تن از شهروندان مرزنشین در غرب کشور بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به ضرب گلوله زخمی و یا کشته می شوند.

-------------------------------------------------------------------

نگرانی از وضعیت یكی از نوكیشان مسیحی در زندان

"ماموران امنیتی ضمن بازداشت یكی از نوكیشان مسیحی در شهرستان ورامین ، خانواده وی را تهدید نمودند كه از هر گونه خبر رسانی در این زمینه خوداری كرده كه در غیر اینصورت وضعیت فرد بازداشت شده به مراتب بدتر خواهد شد.! "

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، در اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ ( اواخر اپریل ۲۰۱۰) ماموران امنیتی با مراجعه به منزل یكی از شهروندان مسیحی بنام " علی گلچین" ساكن شهرستان ورامین ، ضمن بازداشت نامبرده اقدام به بازرسی و تفتیش خانه ایشان نموده كه در این میان بسیاری از وسایل شخصی وی را نیز ضبط و با خود به مكان نامعلومی انتقال دادند .

"علی گلچین" ۲۹ ساله از نوكیشان مسیحی فارسی زبان و خادمین كلیسایی است كه سالها است به مسیحیت گرویده است ، همچنین گزارش گردیده كه ماموران امنیتی پس از بازداشت ایشان ضمن تهدید به پدر و همسر ایشان از آنان خواسته شد است تا در این زمینه سكوت كرده و از هرگونه خبر رسانی در این خصوص خودداری نمایند كه در غیر اینصورت وضعیت فرد بازداشت شده به مراتب بدتر خواهد شد.!

بی خبری از وضعیت محل نگهداری و سلامتی این شهروند مسیحی باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان خانواده و بستگان ایشان گردید كه علیرغم مراجعه خانواده وی به ادارات و سازمانهای مربوطه ، مسئولین در این زمینه حاضر به پاسخگویی نبودند.

این گزارش حاكی است، علیرغم بیش از چهل روز از بازداشت وی تنها ارتباط ایشان منحصر به چند تماس تلفنی كوتاه بوده كه از تداوم بازداشت و اینكه در سلول انفرادی زندان اوین نگهداری می شود خبر داده است.

هر چند كه تاكنون خانواده و همسر ایشان موفق به ملاقات با ایشان نشده اند اما به گفته برخی از نزدیكان وی " علی " در طی چند مكالمه كوتاه مدت خود، از صحبت های وی آشكار بود كه از شرایط جسمی و روحی مناسبی برخوردار نبوده است.

از زمان بازداشت این نوكیش مسیحی كه بیش از ۴۰ روز می گذرد تاكنون از سوی مقامات امنیتی در خصوص علت و دلایل بازداشت ایشان توضیحی داده نشده است و وضعیت وی همچنان در هاله ایی از ابهام قرار دارد. اما حسب مستندات ، این بازداشت می تواند به دلیل ایمان و اعتقادات مسیحی ایشان بوده و در راستای افزایش فشار بر جامعه مسیحیان فارسی زبان ایران می باشد.

به گزارش FCNN، عموما دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در اینگونه موارد در برخورد با نوكیشان مسیحی و بازداشت شدگان عقیدتی و مذهبی آنان را مورد فشارها و آزارهای روحی و جسمی قرار می دهند و یا هفته ها و ماها آنان را در سلولهای انفرادی كه به مثابه نوعی از شنكنجه برای گرفتن اعتراف است نگه می دارند.

كمیته مسیحیان در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نگرانی عمیق خود را از تداوم بازداشت، نگهداری در سلول انفرادی ، ممنوع الملاقات بودن و عدم دسترسی به وكیل را اعلام میدارد. و درخواست خود را از مسئولین مربوطه علاوه بر شفاف سازی در خصوص دلایل بازداشت این شهروند مسیحی و اتخاذ تمهیداتی برای آزادی هر چه سریعتر وی اعلام می دارد.

لازم به ذكر است ، ماموران امنیتی و اطلاعاتی ورامین در اقدامی مشابه در ایام برگزاری مراسم كریسمس در سال گذشته در حالیكه گروهی ۱۲ نفره از اعضا مسیحیان یك كلیسای خانگی كه برای برگزاری آئین دعا و شكر گزاری و اجرای مراسم جشن كریسمس (تولد عیسی مسیح) دور هم گرد آمده بودند در اقدامی كلیه این افراد را بازداشت و به زندان اوین انتقال دادند كه سه تن از این بازداشت شدگان پس از ۸۰ روز در آستانه عید نوروز از زندان آزاد شدند.

-------------------------------------------------------------------

روسیه: به قطعنامه تحریم رژیم تهران رای می دهیم

18 خرداد خبرگزاری «ریا نووستی»/ یک دیپلمات عالیرتبه نزدیک به روند مذاکراتی روز سه شنبه در مسکو به خبرنگاران اطلاع داد که پیشنویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص ایران به طور کامل هماهنگ شده است.

وی گفت: "هیچ مشکلی برای تصویب این قطعنامه مشاهده نمی شود".

در همین حال وی به تاریخ احتمالی صدور قطعنامه اشاره ای نکرد.

پیشنویس قطعنامه تحریمات احتمالی علیه ایران توسط نمایندگان گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) بررسی شد.

-------------------------------------------------------------------

اتحاديه اروپا روى قطعنامه تحريم اتفاق نظر دارد

به گزارش خبرگزاری رویتر، ويليام هيگ، وزير خارجه انگلستان در اولين سفر خود به ايتاليا با فرانكو فراتينى، وزير خارجه اين كشور گفتگو كرد. موضوع غزه و بحران رژيم تهران در راس گفتگوهاى آنها بود.

وزير خارجه انگلستان در واكنش به پيشنهاد رژيم تهران براى اعزام نيروى سپاه پاسداران جهت حفاظت از كشتيهای عازم غزه گفت، چنين اقدامى تنها به تنش در منطقه مى افزايد. اين اقدام با هدف كمک به صلح نيست، بلكه باعث تحريک بيشتر اوضاع مى شود.

هيگ در مورد تحريمها عليه رژيم تهران نیز گفت، ما اميدواريم قطعنامه جديد در شوراى امنيت سازمان ملل تصويب شود. ما همه در اتحاديه اروپا روى اين تحريمها اتفاق نظر داريم.

رويتر نوشت، انتظار مى رود شوراى امنيت اين هفته روى قطعنامه تحريمها عليه رژيم تهران رای گيرى كند.

-------------------------------------------------------------------

کنفرانس خبری مهدی کروبی و میرحسین موسوی

سایت سحام نیوز: امروز صبح مهدی کروبی و میرحسین موسوی در کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران مختلف از سراسر جهان پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار سحام نیوز«سایت رسمی حزب اعتماد ملی» این کنفرانس خبری باهدف بررسی یکساله حوادث اخیر و در آستانه سالگرد ۲۲خرداد برگزار شد.
در این کنفرانس خبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی به صورت مشترک به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ دادند.
مشروح کامل این کنفرانس خبری و فیلم آن به زودی منتشر میشود.

-------------------------------------------------------------------

موج گسترده سانسور رژیم به بازیهای on- line هم رسید

گزارش دریافتی: موج گسترده خفقان و سانسور رژیم به دنیای بازی های on- line هم رسید.!

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای فرارسیدن سالگرد انتخابات بحث بر انگیز 22 خرداد88 بار دیگر رژیم دیکتاتورایران دست به سانسور و خفقان زد ، نکته جالب و عجیب اینجاست که این بار اوضاع مثل همیشه نبود یعنی سانسور به سایت های اینترنتی ، روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای محدود نمی شد بلکه تنها در فاصله چند روز مانده به سالگرد انتخابات ، رژیم جمهوری اسلامی دست به مسدود کردن سیستم پیام رسانی بازی on line و پر مخاطب تراوین (travian) زد از آنجا که این بازی در ایران ده ها هزار نفر بازیکن به صورت مرتبط با همدیگر دارد رژیم را بر آن داشت که کاربران بازی تراوین را نیز در محدودیت های اطلاعاتی و ارتباطی قرار دهد به نظر بسیاری از بازیکنان این بازی پر مخاطب ترس رژیم از سیستم پیام رسان بازی که به عنوان یک email عمل میکند و میتواند یک ابزار اطلاع رسانی قوی برای جنبش سبز در آستانه سالگرد کودتا 22 خرداد محسوب شود.

-------------------------------------------------------------------

على مطهرى، خامنه ای را به عمرسعد و ابن زياد تشبيه كرد

على مطهرى نماينده مجلس شورای اسلامی با انتشار مقاله ای، خامنه ای را مورد حمله قرار داد و آشكارا وى را با عمرسعد و ابن ‌زياد تشبيه كرد.
وی در مقاله خود كه در سايت تابناک منتشر شده، ضمن رد اظهارات خامنه اى كه موسوی و کروبی را به طلحه و زبير تشبيه كرده بود، نوشت، آقايانى که اصرار بر شبيه سازى حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آيا صحيح مى دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زياد تشبيه کنيم که در روز عاشورا با ايجاد سر و صدا اجازه نمى دادند نوه پيغمبر سخن بگويد؟

-------------------------------------------------------------------

سال محرومیت از روزنامه نگاری برای ژیلا بنی یعقوب

سایت میزان خبر: دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ییر عباسی، ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار را به یکسال حبس تعزیری و 30 سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم کرد.

ژیلا بنی یعقوب که در روز 30 خرداد 1388 و در ایام اعتراضات انتخاباتی به همراه همسرش بهمن احمدی امویی بازداشت شده بود و پس از تحمل دوماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.


همسر وی بهمن احمدی امویی در دادگاه بدوی به به 7 سال زندان و در دادگاه تجدید نظر به تحمل 5 سال حبس قطعی محکوم شده و در حال حاضر در بند 350 اوین زندانی است.

بنی‌یعقوب در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری شد.

-------------------------------------------------------------------

22 خرداد؛ فراخوان دانشجویان سبز دانشگاه های شیراز

فراخوان دانشجویان سبز دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی برای تجمع در روز ۲۲ خرداد

دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز با انتشار فراخوانی تجمع خود در روز۲۲ خرداد در پردیس ارم دانشگاه شیراز را اعلام کردند.

به گزارش دانشجونیوز این دانشجویان همچنین قصد دارند در شب ۲۱ خرداد از ساعت ۳۰.۲۲ با شعار "الله اکبر" اعتراض خود را به دیکتاتوری و استبداد در ایران نشان دهند. دانشجویان شیراز در اطلاعیه خود اعلام کردند که در روز ۲۲ خرداد ندای آزادی خواهی و برابری سر خواهند داد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

تو نمی دانی غریو یک عظمت
وقتی که در شکنجه ی یک شکست نمی نالد
چه کوهی است.
تو نمی دانی نگاه بی مژه ی محکوم یک اطمینان
وقتی که در چشم حاکم یک هراس خیره می شود
چه دریایی است.
تو نمی دانی مردن
وقتی که انسان مرگ را شکست داده باشد
چه زندگی ای است.
احمد شاملو

در آستانه ی سالروز ۲۲ خرداد قرار گرفته ایم. ۲۲ خردادی که یادآور خاطرات شیرین و تلخی برای مردمان این سرزمین است. خاطره ی شیرین همبستگی میلیون ها زن و مرد این سرزمین برای نه گفتن به تحجر، دروغ و جنایت، خاطره ی شیرین زنجیره های سبز امید در خیابان ها برای ساختن فردایی بهتر.

اما افسوس که این امید شیرین به خاطرات تلخ تقلب در انتخابات و بی توجهی به رای مردم برای دخالت در تعیین سرنوشت خویش منجر شد و با به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه ها، بازداشت گسترده ی فعالین مدنی، سیاسی و روزنامه نگاران، تجاوز و شکنجه های غیرانسانی شهروندان، فشار برای اعترافات ساختگی، ساختن عاشورایی دیگر در عاشورا و ریختن خون کیانوش ها، ترانه ها، سهراب ها و نداها و اعدام کمانگرها، رحمانی پورها، علم هولی ها، اسلامیان ها و بسیاری دیگر از فرزندان این آب و خاک ادامه یافت.

اما تاریخ به بلندای خویش گواه است، که علیرغم تلاش های مستبدان، هیچ گاه هیچ نیرویی نتوانسته است در مقابل اراده ی یک ملت مقاومت کند. و مستبدان تاریخ همواره یک مسیر را -و به اشکال مختلف- طی کرده اند و آن گردن نهادن به اراده ی ملت ها بوده است. و آنگاه که یک ملت اراده کند که آزاد باشد، هیچ نیرویی نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد.

ما دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز ضمن ابراز انزجار خود از جنایت های رژیم، همبستگی خود را با جنبش آزادی خواهی مردم کشورمان اعلام می کنیم و دوشادوش تمامی زنان و مردان آزاده ی سرزمینمان روز ۲۲ خرداد ندای آزادی خواهی و برابری سر داده و بار دیگر با جنبش سبز مردم ایران برای ساختن فردایی بهتر هم پیمان می شویم.


وعده ی ما:
شب ۲۱ خرداد، ساعت ۳۰.۲۲ شعار الله اکبر
روز ۲۲ خرداد، ساعت ۱۸، پردیس ارم دانشگاه شیراز

-------------------------------------------------------------------

دست در دست هم در برابر دیکتاتور خواهیم ایستاد و گفت ما پیروزیم

....میتوانستم به رهبران کشورها فکر کنم و به انها بگویم مبدا دستی که گلوی آزادیخواهان را فشرد به گرمی و دوستی فشار دهید مبادا پای میز مذاکره تنها مشت کنید که اگر حقوق بشر و آزادی و دموکراسی در ایران بمیرد تا ما فردا صلح امنیت جهانی در خطر است میتوانستم به جهانیان بگویم که اگر موتور جنگ افروزی و تجهیز اتمی و موشکی اندکی متوقف مانده از ازادی خواهی و ظلم ستیزی مردم این سرزمین است میتوانستم بگویم بدانید آنها که امروز در خیابانها مردمشان را سرکوب میکنند اگر فرصت بیابند آسمان و زمین شهرهای شما را امن نمی گذارند..
***


ما آینده را میسازیم / مجید توکلی

خبرگزاری هرانا – مجید توکلی، فعال دانشجویی دربند در اولین سالگرد انتخابات بحث بر انگیز ایران، نامه ای را در وصف یکسال مبارزه دانشجویان و روزنامه نگاران و فعالین مدنی و مردم ایران نگاشته است.

متن این نامه که به دست خبرگزاری هرانا رسیده است به قرار زیر است:

خردادی دیگر رسید، خردادی در سالهای سیاه استبداد و خردادی در پی همه سالهای برای آزادی بیش از صد سال ماه امید بود و ماه مردم شد.


سالی گذشت پر از تلخی و سالی گذشت سر شار از امید

سالی تلخ از آن روز که شادی حضور مردم در جشن دموکراسی انتخاب رییس جمهور و رهبری سرزمینمان در توطئه ننگین و مهندسی آرا و صندوق های آواره ستاد انتخابات داستانی را سرآغاز شد، سالی تلخ در سوگ مرگ رای ما شده سرزمینمان در تقلب بزرگ 22 خرداد، سالی تلخ در حمله شبانه به خانه های فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران؛ در یورش وحشیانه ای بامداد 25 خرداد به کوی دانشگاه و در هجوم بی سابقه به جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه، سالی تلخ در آغازگر کشتار پس از جشن حضورو شعور مردم در 25 خرداد سبز

و تلخی های فراوان از بازداشت های خود سر، تاخت و تاز چماق به دستان در شهرهایمان شلیک گلوله به سینه و روی پسران و دختران سرزمینمان در میاه اشک و دود و خون برامدن گاز اشک آور و فرود آمدن باتوم ها. تلخی قصه زندان؛ انفرادی و شکنجه و تجاوز، نام کهریزک و نام امنیت بازداشتگاه سپاه و وزارت، بازجوهای سارالله و امنیت، مزدوری پلیس و پلیسی مزدورهای لباس شخصی

چرخه در جریان بودو دادگاه های ننگین از راه رسید؛ فریاد بیداد بر کرسی داد نمایش قدرت شکنجه و محکوم سلول انفرادی قدرت تهدید خانواده و تحقیر و فحاشی و صورت های بیجان مات شدگان بی دادگاه های جمهوری اسلامی نمایش دادگاه های فرمایشی، مصاحبه های رسوای سرپوشی و کنفرانسهای بی حیای ابروریزی

تلخی میگذشت قصه مرگ عزیزان سرزمینمان از هفتاد گذشت، عاشورای میبایست تا شهیدانمان از هفتاد و دو نفر بگذرد خیانت روز اول به جنایت رسید، جنایت با رضالت دوام یافت تا وقاحت این قوم پرکین استبداد اخرین بیان حیات بی داد در این دیار استبداد باشد

اما ...

سالی گذشت سرشار از امید؛ امید به تغییر. امیدی که در دریایی بیشماری سبزهای معترض در خیابانهای شهرمان شور وحرکت میگرفت تا صفحه های رسان خواه شتابانی پیام بیداری و اگاهی ملت ها را به گوش و چشم جهانیان برساند امیدی از غلبه ایمان حقیقت بر جان و منفعت امیدی که در تکرار حضور در شجاعت و صداقت رهبران در نفع خشونت و ایستادگی مردم در بیان شجاعانه و گویای منادیان آزادی خواهی و حقوق بشر سرزمینمان رقم خورد امید به تغییر در تمسخر مردمان از شب و شب اندیشی امیدی به تغییر در رسوایی دروغ و تقلب در رسوایی تجاوز و شکنجه در رسوایی قتل و کشتار و در رسوایی سرکوب و ارعاب در رسوایی باتوم و گاز اشک آور در رسوایی بازداشت و سلول انفرادی در رسوایی دادگاه های فرمایشی و بیدادگاه های نمایشی در رسوایی اشک های تمساح و خطابهای پر خطا منابر جمعه در رسوایی جمعه ننگین 29 خرداد درپسان خطبه ننگن خونبار

سالی سرشار از امید؛ در افتادن تشت رسوایی مدعیان بی اخلاق در بی ابرویی قرائت فاشیستی از اسلام در سر افکندگی بنیاد گرایان حجره های ارتجاع – درگاه فساد تحجر و عقب مانگی و در گاه انجماد عزت و مردانگی

سالی برای مردود شدن ولایت فقیه سالی برای بطلان رسوایی جنایت سالی بر اصل و اساس خیانت سالی رای امید به پیروزی سالی برای آزادی سالی برای دموکراسی و نگاه انسانی سالی برای زیست اخلاق و حفظ مسلمانی

زمانیست که باید حرف را کوتاه کرد بر بلندی همت افزود و بیش از این از ماه خرداد سالگرد شروع قصه تغییر بزرگمان نمیگوییم اما روزها در شماره اند تا بگویند تشنه صدای مردمیم تشنه حضور مردمیم روزها در شماره اند تا از بی تابییمان بگوییم از بی قراری روزهای طوفانیمان. میشد از سلول انفرادی گفت میشد از روی صندلی اتاق بازجویی گفت میشد از گلوی فشار شده گفت میشد از دهانی پر از خون گفت میشد از چشمانی خون بار از درد ضربات سخت گفت میشد از نهاد امیخته و رنج و شکنجه گفت ولی مردم ایستادند و مقاومت کردند تا راحت بگوییم از آزادی خواهیمان . از استبداد ستیزی یمان

خرداد رسید و باز ایرانمان در بند است خرداد رسید خانواده هایمان پشت در های زندانند خرداد رسید و انبوه یاران و دوستان چشم منتظر دارند خرداد رسید و حق مردممان به دستان قاصب نشان دارند خرداد رسید و خانواده هایی داغ دارند

میتوانستم از آن مطالباتمان بنویسم متوانستم از کارهای برون رفت از این بن بست بنویسم متوانستم آزادیمان را در صدر بازگشت آرمش بنشانم میتوانستم شادی را مهمان شب و روز خانمان کنم میتوانستم یادی از گذشته کنم میتوانستم با بزرگانمان درد دلی کنم میتوانستم از رهبران و اندیشمندانمان بگویم میتوانستم به رهبران کشورها فکر کنم و به انها بگویم مبدا دستی که گلوی آزادی خواهان را فشرد به گرمی و دوستی فشار دهی مبادا پای میز مذاکره تنها مشت کنید که اگر حقوق بشر و آزادی و دموکراسی در ایران بمیرد تا ما فردا صلح امنیت جهانی در خطر است میتوانستم به جهانیان بگویم که اگر موتور جنگ افروزی و تجهیز اتمی و موشکی اندکی متوقف مانده از ازادی خواهی و ظلم ستیزی مردم این سرزمین است میتوانستم بگویم بدانید آنها که امروز در خیابانها مردمشان را سرکوب میکنند اگر فرصت بیابند آسمان و زمین شهرهای شما را امن نمی گذارند میتوانستم بگویم اگر آزادی زنده نماند؛ اگر دموکراسی و حقوق بشر باقی نماند؛ بدانید صلح و امنیت شما را رها خواهد کرد می توانستم یادی از دانشگاه کنم می توانستم گذری بر گذارمان داشته باشم می توانستم از مرام و رفتارمان بگویم می توانستم به گونه ای دیگر بنویسم یا حتی اصلا ننویسم

اما ...

مانده ایم و سختی به جان خریده ایم دوستانمان را در انبوه سختی هایشان در دانشگاه و روزنامه ها و رسانه ها و احزاب و کمپین ها دیدیم صدای بیدار شجاع بیانیه ها را شنیده ایم تا بخواهیم تشکر کنیم از حضوری که پیشاپیش میبینیم از حماسه ی دیگر که رقم میزنید از بام خانه هایتان از میز کارتان از اتاق خانه و کنار همسر فرزندانتان از کودک در اغوشتان در خیابانها از استواری گامهایتان از خدا حافظی آخرتان؛ میدانم بدهکاری کشورمان را به آزادی پرداخت خواهید کرد

دارد 22 خرداد با یاد 25 خرداد میرسد با یاد 30 خرداد 18تیر و روز قدس یاد 13 آبان و 16 آذر یاد تکرار عاشورایی تاریخ ظلم ستیزی تکرار جشن پیروزی و شادی نوروزی؛ فرا رسید و ما بیدارتریم می میانیم و رسانه و اگاهی را پاس میداریم برای رسوایی خشونت برای شکست استبداد هنوز ایستاده ایم و دست در دست هم در برابر دیکتاتورها خواهیم ایستاد و خواهیم گفت ما پیروزیم

18 تیر هم نزدیک است همسایه خرداد اینبار یازدهمین سالگرد ان تلخی دیگر را میهمان است سخنم با یاران دبستانی ام است سخنم با دانشجویان؛ هر دو جنبش و حرکت مردم و مرکز و اگاهی و بیداری مردم است سخنم با دانشجویان است با دانشجویان که سال هاست ایستاده اند تا باورمان نشود که بر این استوار گاه گمانه نشستن توان برد دانشگاه کابوس حاکمان خیره سر است دانشگاه خواب از چشم دیکتاتوران و مستبدان ربوده است و این میراث ایستادگی تاریخ دانشگاه است دانشگاه اگر مردی سرزمین نمیشناسد به آن دلیل است که دانشگاه مقیم و اهلی دارد بنام دانشجو . دست از همه تعلقات و بندها آزاد و رها از یوغ استبداد ها

خردادمان رسید و تیر در راه است یاران دبستانیمان را که فراموش نکرده اید ترکه بیداد خوردگان این سالها را دیده اید خون خواهران و برادرانتان ایا از جامعه ان روزتان پاک شد و ان هنگام که بر روی زانوی شما جان لبریز از ایمانشان را پرواز میدادند پرت شدگان ازبام و پنجره ها خوابگاه ها را که فراموش نکرده اید یادتان هست که چگونه سنگرهای دفاع از جان یارانتان را به اتش کشیدند چند دوست زندانی دارید چند یار پشت میله های دانشگاه دارید اساتیدتان در زندان یا در تبعید؟ میگویند باید اخراج شوند! مثل خودتان که به درد دانشگاههای اسلامی – ایدئولوژی باور – خودی پرور - استبدادی امروز نمیخورید فراموش نکرده اید که دانشجوهستید فراموش نکرده اید که چشم ملتتان به شماست همیشه میگفتید دانشجو میمیرد؛ ذلت نمی پذیرد من از پشت این دیوار ها هم صدای شما را میشنوم منتظرم تا بیایید و از پیروزی بگویید از عزت و استواری بگویید منتظرم شدی، سهمی از ازادی برای همه خانواده هایمان باشد رهبران سبزمان را تنها نگذارید مردم بیدارمان را یارو یاور باشید رهبر و راهور باشید این فرصت بزرگ تاریخی را غنیمت شمارید سعادت و حضور در بتن این تغییر بزرگ را افتخار بدانید سرنوشت نیک سرزمینتان را صورت بخشید تلاش بیش از صد ساله را به نتیجه برسانید در قله تاریخ بایستید

سالها در کنارتان بوده ام و همیشه گفته ام که آرمان گرایی از میان ما رخت بر بسته است ما نسلی هستیم که امید و ارمانمان را صورت تحقق میبخشیم ما برای اصول خواسته هایمان صبور نیستیم ما نسلی هستیم که جای صبر و بردباری شجاعت و فداکاری را سرلوحه قرار دادیم ما در دل اصلاحات به پشتوانه حمایت ها شعار نمیدهیم ما تریبون و کرسی و نشریه رسمی نداریم ما در قلب استبداد سخن میگوییم ما با تکه بر ایمانمان فریاد میزنیم ما در کنار هم هستیم و با تکه بر آگاهی و عزتمان امده ایم ما امده ایم تاریخمان را بنویسیم ما امده ایم اینده مان را بسازیم ما امده ایم ملتمان را جاودانه کنیم میدانم ایستاده اید چنانچه همیشه بوده اید

مجید توکلی خرداد 89 زندان اوین

-------------------------------------------------------------------

بازاری زندانی تحت شکنجه در بند مخوف 209 اوین

بازاری زندانی تحت فشارهای روحی و جسمی در بند مخوف 209 زندان اوین
بنابه گزارشات رسیده به فعالین "حقوق بشر و دمکراسی در ایران"بازاری زندانی محمد بنازاده امیر خیزی بیش از 6 ماه است که تحت شکنجه های روحی و جسمی در بند 209 زندان اوین بسر می برد.
بازاری زندانی محمد بنازاده امیر خیزی 63 ساله چند ماه است که در بند 209 زندان اوین تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعت قرار دارد. بازجویان وزارت اطلاعات پس از مدتی توقف بازجوئیها و نگه داشتن او در حالت انتظار دوباره بازجوئیهای را همراه با شکنجه های روحی و جسمی شدیدتری از سر می گیرند. بازجویان وزارت اطلاعات آقای بنازاده را تحت فشار قرار دادند تا در مقابل دوربین تلویزیون گفته های دیکته شده آنها را تکرار کند.آنها همچنین او را تهدید کردند که در صورت عدم اعترافات تلویزیونی به اتهام محاربه وی را محاکمه و به اعدام محکوم خواهند کرد.بازاری زندانی در اثر شکنجه های غیر انسانی نزدیگ به 16 کیلو وزن کم کرده است.
بازاری زندانی چند ماه را در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین در بازداشت بسر می برد.علیرغم گذشت بیش از 6 ماه از بازداشتش هنوز تحت فشارهای روحی و جسمی قرار دارد و همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.
خانواده بنازاده از زمان دستگیری تا به حال پیگیر وضعیت عزیز خود هستند ولی از دادن پاسخ مشخص به این خانواده خوداری می کنند و رفتاری غیر انسانی با این آنها دارند.
لازم به یاداوری است که آقای محمد بنازاده امیرخیزی 63 ساله در 9 آذرماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد. برادر او جانباخته راه آزادی علی بنازاده امیر خیزی در دهۀ 1360 بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین اعدام شد. همسر وی خانم شهلا زرین فر بدلیل دیدار با فرزندش در قرار گاه اشرف به یک سال زندان محکوم شد که محکومیت او مدتی پیش به پایان رسید. در حال حاضر خواهر او زندانی سیاسی کبری بنازاده امیر خیزی بدلیل قصد دیدار با فرزندان خود در قرارگاه اشرف در زندان گوهردشت کرج زندانی است . پیش از این برادران او آقایان اصغر و حمید بنازاده بدلیل دیدار با فرزندان خود در قرارگاه اشرف به 2 سال زندان محکوم شده بودند که مدتی پیش پس از پایان یافتن محکومیتشان آزاد شدند.
در حال حاضر علاوه بر آقای امیر خیزی،تعداد دیگر از بازاریان تهران در بند 350 زندان اوین بسر می برند، که از جمله آنها؛ آقایان محسن دکمه چی وجواد لاری می باشند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ادامه بازداشت،شکنجه های روحی و جسمی و اعمال فشار بر خانواده های بازاریان در بند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر،گزارشگر ویژه دستگیریهای خودسرانه سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای حقوق بشر خواستار اقدامات عملی برای آزادی بازاریان در بند است.

18 خرداد 1389 برابر با 8 ژوان 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگر ویژه دستگیری خودسرانه و شکنجه سازمان ملل متحد

-------------------------------------------------------------------

پاسداران: شب گذشته در سونای صدف چه گذشت؟

رزونامه جوان وابسته به سپاه پاسداران: عصر روز گذشته یکی از سران فتنه با تنی چند ازاعوان و انصارش پس از دیدار با سید حسن مصطفوی (حسن خمینی) به سونای صدف رفت.به گزارش "جوان آنلاین"(س.م.خ) که در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام(ره) به یکی ا زشهرهای شمالی کشور سفر کرده بود روز گذشته پس ازبازگشت به همراه برادران (الف)که از مدعیان نزدیکی به امام(ره) هستند به دیدار سید حسن مصطفوی رفت. در زمان حضور (س.م.خ) نفر پنجم انتخابات سال گذشته نیز سر می رسد که با برخورد سرد حاضرین مواجه می شود و فقط سیدحسن با وی برخورد گرمی انجام میدهد.
پس از این دیدار (س.م.خ) به همراه برادران(الف) و شیخ(ق.ع) از نمایندگان اصلاح طلب مجلس به استخر و سونای صدف واقع در انتهای خیابان امیرآباد شمالی عزیمت می کنند. خبرنگار جوان آنلاین گزارش داد طبقه سیزدهم این مجتمع ورزشی دارای استخر(وی.آی.پی) است که روز گذشته از ساعت18 برای (س.م.خ) قرق شده بود.این گزارش حاکی است عصر روز گذشته این استخرو سونای گرانقیمت به صورت کامل در اختیار (س.م.خ) و همراهانش قرار گرفته بود و ا زورود افراد ناشناس به آن جلوگیری می شد.گفته می شود (س.م.خ) از سید حسن مصطفوی نیز برای حضور در استخر و سونا دعوت کرده و لیکن بعلت بی حوصلگی این دعوت را رد کرده ست. همچنین وقتی نفر پنجم انتخابات متوجه شد که (س.م.خ) قصد استخر دارد به همراهانش گفت:"ایشان باید هم استخر برود ، روز 14خرداد که شمال بود و فحش و کتکش را ما خوردیم.خطش را هم که ما جدا کرده که شاید به او دیگر نگویند از سران فتنه!ما از اول اشتباه کردیم که روی او حساب کردیم."

-------------------------------------------------------------------

کاریکاتور؛ 22 خرداد و خامنه ای

-------------------------------------------------------------------

22 خرداد؛ اطلاعیه تعدادی از فعالین اجتماعی داخل کشور

اطلاعیه تعدادی از فعالین اجتماعی در تقبیح صدا و سیما در عدم پوشش خبری مناسب از دشواریهای کنونی کشور


بسمه تعالی

با عرض سلام خدمت مردم آگاه ایران

این تعداد از معترضین به نتایج انتخابات که در طی یک سال گذشته در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی اعتراضات خود را بیان نموده اما با سرکوب شدید مواجه شده ایم و در ضمن هرگز هیچکدام از اعتراضات و در خواستهای کاملا قانونی و اجتماعی ما در عملکرد دستگاههای دولتی منجمله صدا و سیما انعکاس نداشته است در همین جا اعلام میداریم,در روز 22خرداد 1389 در چهارچوب قوانین مطروحه جمهوری اسلامی و با کمال آرامش و بدون خشونت و برای ابراز عقیده در مقابل سازمان صدا و سیما و وزارت کشور جمع خواهیم شد.این در حالی است که سایر اقشار اجتماعی و سیاسی در تهران در مسیر میدان امام حسین تا آزادی و نیز در سایر شهرها در مسیرهای تعیین شده تظاهرات آرام خود را برگزار خواهند نمود , ما نیز سعی به رساندن صدای خود به گوش مدیران این نهادهای دولتی خواهیم نمود.
امیدواریم که دستگاههای انتظامی و اطلاعاتی دولتی با ما همکاری نموده و از ایجاد خشونت بر علیه این گروه بپرهیزند.از کلیه مردم غیور و دوستان سبزمان درخواست داریم که در ساعت و مکانهای مطروحه در شهرهای محل سکونت خود رفته و برای رسیدن به حقوق خود تلاش نمایند و فریاد آزادی خواهی سر دهند و این مجموعه از دوستان نیز سعی در اعلام نظر و افکار خود در جلوی ساختمان صدا و سیما و وزارت کشور خواهند داشت.

1- اجتماع یاران سبز اندیش
2- گروه حرکت سبز ایران
3- فدایان ملت سبز

پاینده ایران
خرداد1389

-------------------------------------------------------------------

تورنتو؛ ایرانیان خواستار برخورد سازمان ملل با رژیم شدند

در مراسمی در تورنتو، ایرانیان خواستار برخورد سازمان ملل با جمهوری اسلامی شدند

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: عده ای از ایرانیان ساکن تورنتو در روز دوشنبه ۷ ژوئن از ساعت ۶ بعداز ظهر در مرکز اصلی شهر تجمع و راهپیمایی کرده و از سازمان ملل متحد خواستند نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و برای بهبود وضعیت حقوق بشر دست به اقدامی فوری بزند

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاس از تورنتو، بر اساس دعوت نهادهای مدنی، حقوق بشری و دانشجویی، ایرانیان ساکن تورنتو از ساعت ۶ بعداز ظهر روز دوشنبه در مرکز اصلی شهر در میدان دانداس تجمع کرده و سپس به مدت نیم ساعت تا برابر ساختمان کانال تلویزیونی سی بی سی راهپیمایی کردند. در طول این راهپیمائی، شعارهایی در مورد آزادی زندانیان سیاسی، توقف اعدام و شکنجه و نیز تحقق دمکراسی، سکولاریزم، حقوق بشر و آزادی در ایران سر داده شد. همچنین حاضران با سر دادن شعار از کانادایی ها درخواست حمایت کردند. بسیاری از اهالی تورنتو با دقت راهپیمائی کنندگان را زیر نظر گرفته بودند و با تکان دادن دست اعلام همبستگی می کردند.

پس از آنکه معترضان به نقض حقوق بشر و اجرای احکام اعدام و سنگسار در ایران به روبروی ساختمان سی بی سی رسیدند از این شبکه خبری خواستار انعکاس خواسته های ایرانیان شدند. همچنین اردشیر زارع زاده دبیر کل کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و لیلی پورزند فعال حقوق بشر به سخنرانی پرداخته و در طی سخنان خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا چشمان خود را به نقض حقوق بشر در ایران نبندد و رژیم اسلامی را به دلیل سرکوب آزادیها و حقوق مردم محکوم کند

این برنامه همزمان با نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد تا اعتراض خود را زدوبندهای پشت پرده در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان دهد و خواستار برخورد اساسی سازمان ملل متحد با رژیم ایران شود.

این برنامه مورد حمایت گروههایی از جمله کمیته همبستگی با مردم ایران، انجمن سکولارهای سبز در تورنتو، جبهه متحد دانشجویی در کانادا ، دفتر برون مرزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سایت حقوق بشری «فارسی به انگلیسی» قرار داشت.

در پایان این برنامه، قطعنامه ای به زبان انگلیسی خوانده شد که متن فارسی آن در پی می آید.

قطعنامه

ما جمعی از دانشجویان، مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی ایرانی ساکن تورنتو و حومه، فارغ از هر گرایش سیاسی و فکری، امروز در برابر ساختمان سی بی سی، جمع شده ایم تا ضمن اعلام همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران و مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، و همچنین محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی ایران، خواسته هایمان را به گوش سازمان ملل متحد برسانیم.

ما از سازمان ملل متحد می خواهیم :

گزارشگرهای موضوعی را برای ثبت نقض حقوق بشر به ایران اعزام کند.

برای آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران کوشش کند.

سنگسار، اعدام کودکان و اعدام زندانیان سیاسی را محکوم کرده و برای ریشه کن رکردن اعدام و سنگسار تلاش کند.

برای اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران با ایرانیان همراه شود.

ما همچنین از سازمان ملل متحد می خواهیم از استقرار یک نظام سکولار دمکرات در ایران پشتیبانی کند و نقض حقوق بشر در ایران در زدوبندهای سیاسی نادیده نگیرد. همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل، فیلیپ آلستون، در پایان کار ۶ ساله خود در روز جمعه ۱۱ ژوئن گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به گزارش های او در مورد اعدام ها در ایران توجه نکرده است و با برخوردهای گزینشی در مورد نقض حقوق بشر در دنیا، اعتبار حرفه ای خود را زیر سوال برده است. از این رو، در آستانه جلسه تکمیلی بررسی پرونده نقض حقوق بشر ایران در روز ۱۰ ژوئن، ما از شورای حقوق بشر می خواهیم به دروغ های نمانیدگان جمهوری اسلامی تکیه نکند و در عوض به دنبال راهکارهای عملی اجرای کامل حقوق بشر در ایران باشد.

-------------------------------------------------------------------

درخواست رژیم از روسیه همراه با عجز و التماس

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از ارسال پیام تهران به رئیس جمهور روسیه خبر داد و تاکید کرد: پیام جمهوری اسلامی برای پاسخ به آقای مدودف ارسال شده است.

مهمانپرست گفت، انتظار ما از مقامات کشورهای منطقه این است که مواضع خود را بر اساس خواست کشورهای فرامنطقه ای تنظیم نکنند.


-------------------------------------------------------------------

بايدن: نگران فعاليتهاى بى ثبات كننده رژيم تهران هستيم

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا پس از دیدار و گفتگو با حسنى مبارک رئيس جمهور مصر در شرم الشيخ گفت، علاوه بر نگرانى از برنامه هسته ای رژيم تهران، ما همچنين در مورد فعاليتهاى بى ثبات كننده اين رژيم در سراسر منطقه، از جمله حمايت از حزب الله و حماس، نگرانيم.

معاون رئيس جمهور آمريکا با اشاره به دور جديدى از تحريمهای بین المللی عليه رژيم تهران گفت، ما در شوراى امنيت سازمان ملل بزودى در انتظار حسابرسى از رژيم تهران هستيم.

-------------------------------------------------------------------

نماینده اصولگرا: مرگ را بر چنین بصیرتی ترجیح می دهم

علی مطهری نسبت به برخی انتقادها و برخی برداشت ها از یادداشت قبلی اش درباره ممانعت از سخنرانی حسن خمینی واکنش نشان داد.

در این یادداشت که برای تابناک ارسال شده، مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی علاوه بر واکنش به انتقادها و اعتراض ها، توضیحاتی نیز درباره یادداشت پیشین خود داده است.

متن کامل فرزند شهید آیت‌الله مرتضی مطهری بدین شرح است:

نظر به اینكه برخی افراد از روی حسن نیت و برخی از روی شیطنت، قسمت پایانی یادداشت مورخ 15/3/89 اینجانب در پایگاه اطلاع رسانی "تابناك" را تعریض به مقام معظم رهبری تلقی نمودند لازم است توضیحی ارائه كنم.

در پایان آن یادداشت آمده بود: «آقایانی كه اصرار به شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند كه آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه كنیم كه در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیامبر(ص) سخن بگوید؟».

منظور من از كلمه «آقایان» كسانی است كه در یک سال گذشته از اصل كلی بیان شده توسط رهبر گرانقدر انقلاب سوء استفاده کرده و می كنند و با فرصت طلبی و تطبیق آن اصل كلی بر مصادیق دلخواه خود، در صدد حذف همه رقبا و مخالفان خود از صحنه انقلاب هستند. آن اصل كلی مورد نظر رهبر انقلاب اسلامی این است: همان طور كه در صدر اسلام افرادی مانند طلحه و زبیر با سوابق درخشان خدمت به اسلام، از صراط مستقیم خارج شدند و رو در روی امام بر حق قرار گرفتند امروز نیز امكان چنین چیزی وجود دارد. این مطلب را شهید آیت الله مطهری به بیان دیگری چهل سال پیش در كتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام ذكر كرده اند و آن این است كه یكی از مشخصات شیعه اصول گرایی آن است و صحابی پیغمبر بودن، ملاك بر حق بودن نیست. شخصیت ها را باید با حق ارزیابی كرد و شناخت نه حق را با شخصیت ها. و اساسا این منطق بیش از هزار سال در بحث معروف «عدالت صحابه» در کلام شیعه بیان شده است.

این اصل كلی حرف درستی است و كسی نمی تواند منكر آن باشد و البته صرف مطرح شدن بحث توسط ایشان در این زمان نشان می دهد که برای آن در زمان ما مصداق یا مصداق هایی وجود دارد. اما شاهد بوده ایم كه در یك سال گذشته یك باند قدرت پرست با تمسك به این اصل كلی بر آن بوده است كه افراد صالحی را كه نقش موثری در فتنه اخیر نداشته اند به صرف اینكه منتقد آنها بوده اند از صحنه انقلاب خارج كند و البته به خاطر آگاهی بخشی و روشنگری های امثال این بنده هنوز نتوانسته است و به فضل الهی نخواهد توانست. به تعبیر استاد مطهری انقلاب فرزند خور نیست، غفلت ماست كه باعث می شود انقلابیون راستین به حاشیه رانده شوند. پس روشن است كه مقصود تعریض به رهبری نبوده است.

این گروه كه در صدد مصادره انقلاب برای خود و حذف فرزندان راستین انقلاب اسلامی است و میانگین سنی آنها هم از 30 سال تجاوز نمی كند باید آرزوی قطع پیوند میان ما خانواده شهید آیت الله مطهری با رهبر انقلاب را به گور ببرد. رهبر عزیز انقلاب، ما را از دوران كودكی می شناسند و یك بار جمله ای به این مضمون فرمودند كه «یكی از بخت های آقای مطهری این است كه فرزندان ایشان در جمع آوری و حفظ اصالت و نشر آثار ایشان این قدر جدی هستند».

گرچه سخن من اساسا متوجه ایشان نبود اما این كاسه های داغتر از آش باید بدانند كه خود رهبر گرانقدرمان از انتقاد استقبال می كنند و از افراد متملق و چاپلوس بیزارند و افراد حر و آزاده را قدر می شناسند. گواه آن، گذشته از سیره و رفتار ایشان در جلسات خصوصی، برخوردی است كه در سال گذشته با یك دانشجوی منتقد داشتند. این همان سیره مولای ایشان امیرالمومنین علی علیه السلام است كه خطاب به مردم می فرماید: وظیفه شماست كه از من در خفا و آشكار انتقاد كنید.

در اینجا ذکر چند نکته دیگر در مورد یادداشت اخیر لازم است:

1. آنچه در حرم امام رخ داد قطعا ضد انقلاب را خوشحال کرد و از جمله سازمان منافقین با خوشحالی وصف ناشدنی این اتفاق را «نشان دهندۀ اختلاف عمیق میان باندهای حکومتی» خواند. کسانی که خود را «بصیر» می نامند چگونه همراه با دشمن ترین دشمنان انقلاب چنین به وجد آمده و این بار شادی دشمن را دلیل نادرستی عمل خود نمی دانند؟

2. من با حجة الاسلام سید حسن خمینی در گرایشات سیاسی و فکری اختلافات بسیاری دارم ولی در عین حال با برخوردی که با او صورت گرفت سخت مخالفم. اینکه جمعیتی از نیروهای حزب الله به عملکرد سید حسن به دلیل اموری مانند شرکت در محافل خصوصی سران معترضان اعتراض داشته باشند طبیعی و به حق است اما اگر بنا بود این اعتراض به طور طبیعی صورت گیرد، با توجه به حرمت مکان و حضور دویست خبرنگار خارجی، این عمل حداکثر در دو سه دقیقه در ابتدا یا انتهای صحبت تمام می شد و یا با نمایش پلاکارد انجام می گردید.

اما این که اعتراض به نحو «رو کم کنی» انجام شود و آنقدر اعتراض را ادامه دهند تا سخنران تریبون را ترك كند و بعد سوت و كف بزنند و سپس پیامك پیروزی برای هم بفرستند، این قطعا برنامه ریزی شده است. یک حزب اللهی واقعی عاشق امام حداکثر به چند شعار قناعت می کند و قطعا به مستأصل کردن نوه امام در مقابل صدها خبرنگار خارجی و در جایی که روح امام حاضر است راضی نمی شود مخصوصا با توجه به اینکه این اولین اعتراضی بود که در یک جمع عمومی نسبت به نوه امام(ره) صورت می گرفت. البته سخنران قبلی هم از چند راه به افزایش التهاب کمک کرد.

3. دم خروس میزان اطاعت از رهبری را در همین یکی دو روز می توان در برخی رسانه هایی که خود را «رسانه های افشاگر فتنه» می نامند دید. هنوز 48 ساعت از توصیه اکید رهبر بزرگوار بر رعایت اخلاق و انصاف در برخورد با منتقدان نگذشته بود که به جای نقد سخن، صدها ناسزا و تمسخر را نثار منتقدان کردند. این رسانه های بصیر! که اخیرا جایزه هم گرفتند سزاوار بود جایزه آنها به جای «جایزه به افشاگران فتنه»، «جایزۀ مرگ اخلاق در رسانه» نام می گرفت.

آری، اگر بصیرت آن چیزی است که امثال آیات الهی چون حضرات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، امینی، استادی، مظاهری و ری شهری ندارند ولی امثال رسایی و روانبخش و كوچك زاده دارند من از نظر بصیرت کور مادرزاد به دنیا آمده ام و شفا یافتنی هم نیستم و مرگ را بر چنین بصیرتی ترجیح می دهم.

-------------------------------------------------------------------

وضعیت دهها فعال زن دربند در زندان اوین

سایت کلمه: بیش از ۳۰ زن زندانی با جرایم سیاسی هم اکنون در شرایطی نامناسب در بند زنان زندان اوین به سر می برند .

با اینکه بسیاری انتظار داشتند در روز زن و با توجه به شعارهایی که دولت درباره تقدس نقش مادری و جایگاه زنان سر می دهد، تعدادی از آنها از زندان آزاد شوند این اتفاق نیفتاد و همچنان این زنان که بسیاری از آنها مادر هم هستند بلاتکلیف در بندهای مختلف زندان اوین رها شده اند . زنانی که جز عقیده شان گناهی دیگر ندارند . این زنان اکنون در میان دیگر زنان زندانی و بدون اینکه اصل تفکیک جرایم برای شان رعایت شوند ،همچنان زندانی اند .

در این گزارش با نگاهی به نقش و جایگاه زنان در جنبش سبز وضعیت زنان زندانی را مرورخواهیم کرد . زنان ،پیشتازان جنبش سبز چه در روزهای قبل از انتخابات سال گذشته و چه در روزهای پس از آن .همه متوجه تغییری در سبک کمپین های انتخاباتی و سپس در تجمع های اعتراضی بعد از برگزاری انتخابات بودیم. روزهایی که گاه زنان فعال تر از مردان در این عرصه ها شرکت می کردند و دیگر در حاشیه نبودند و این بار متن فعالیتها را می ساختند .روزهایی که زنان در تجمع ها شرکت می کردند و بدون ترس از باتوم و کتک ، شجاعانه مطالبات شان را مطرح می کردند . زنانی که پخش تصاویرشان از رسانه های مختلف نشان داد که درصف اول مبارزه های مدنی قرار گرفته اند .

هنوز چند روزی بیشتر ازاین اعتراض ها نمی گذشت که زنان زیادی به همراه دیگر فعالان اجتماعی و سیاسی بازداشت و روانه زندان شدند . این در حالی است که در همان روزها گروه گروه از زنانی که در تجمع ها بازداشت شده بودند نیز به زندان می رفتند. زنانی که شاید خیلی از ما اسم آنها را هم نشنیده باشیم اما آنها روزهای زیادی را در زندان گذراندند .

مثل همیشه روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی زن هم در این دوره بازداشت و برخی پس از گذارندن ماهها زندان با قرار وثیقه آزاد شدند .تعدادی هم با حکم های عجیب و غریب همچنان در زندان به سر می برند . در روزهای پس از انتخابات شیوا نظر آهاری ، هنگامه شهیدی ، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امر آبادی ،سمیه توحید لو ، زهرا توحیدی ، عاطفه نبوی بازداشت و روانه زندان اوین شدند .اما این پایان ماجرا نبود و بازداشت زنان پایان نیافت .

بازداشت زنان متوقف نمی شود


با اینکه شیوا نظر آهاری،فعال حقوق بشر و دانشجو در روزهای پس از انتخابات یک بار بازداشت شده بود و با وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاده شده بود. بار دیگر در دی ماه سال ۸۸ بازداشت شد و هم اکنون در شرایط کاملا بلاتکلیف در زندان به سر می برد .بدون اینکه تاکنون دادگاهی برایش تشکیل شده باشد. بقیه زنانی هم که با قرارهای سنگین وثیقه از زندان آزاد شده بودند حالا در انتظار تشکیل دادگاه و ابلاغ حکم هایشان به سر می بردند . در همین زمان حکمی باورنکردنی برای یک روزنامه نگار زن صادر شد.

هنگامه شهیدی با حکم شش سال زندان رو به رو شد. او خیلی زود پس از تایید حکم روانه زندان اوین شد و هم اکنون نیز در بند نسوان زندان اوین به سر می برد .

در روزهای پس از عاشورای حسینی که روزهایی سخت و نفس گیربرای فعالان اجتماعی و سیاسی محسوب می شود . تعداد دیگری از زنان هم بازداشت و به زندان فرستاده شدند .برخی از این زنان پس از گذراندن دوران حبس با قرار وثیقه آزاد شدند و تعداد دیگری هنوز زندانی اند . بدر السادات مفیدی ، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در ۸ دی ماه سال گذشته بازداشت و از آن زمان تاکنون کاملا بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد . او روزهای سخت بازجویی و انفرادی را در بند امنیتی وزارت اطلاعات گذراند و سپس به بند نسوان منتقل شد و اکنون بدون اینکه برایش دادگاهی تشکیل شده باشد در بلاتکلیفی مطلق به سر می برد .

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نیز در همان روزهای پر التهاب یعنی نهم دی ماه سال گذشته بازداشت و در دادگاهی که برایش تشکیل شد با حکم باور نکردنی نه سال و نیم حبس تعزیری روبرو شد و هم اکنون نیز در زندان اوین به سر می برد . وی حتی پس از اعلام حکم اش بار دیگر از سوی شعبه ۴ بازپرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شده است . اما بهاره هدایت تنها کسی نبود که در آن روزها بازداشت و با چنین حکمی روبرو شد.

سارا توسلی عضو هیات علمی دانشگاه که در ۱۳ دی ماه بازداشت شده بود با حکم باور نکردنی که چند روز پیش به او ابلاغ شده است به شش سال زندان محکوم شد. حکمی که به گفته وکیل مدافع وی، فریده غیرت هیچ تناسبی با اتهامات اش ندارد .

مهدیه گلرو فعال دانشجویی نیز همچنان پس از ماهها حبس و با اینکه قرار وثیقه برایش صادر شده در زندان اوین به سر می برد.او با حکم سه سال و نیم زندان و وثیقه پانصد میلیونی که توانایی پرداختش را ندارد همچنان در حبس به سر می برد .

بازهم روزنامه نگاران زن بازداشت می شوند


چند روزی بیشتر به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری نمانده و هنوز موج بازداشت زنان و دیگر فعالان اجتماعی متوقف نشده است . چند روز قبل محبوبه خوانساری و اعظم ویسمه دو خبرنگار اجتماعی بازداشت و روانه زندان اوین شدند . آنها در تماسهای تلفنی با خانواده خود گفتند که در زندان انفرادی به سر می برند .سلولی که این روزها بارها پذیرای زنان روزنامه نگار بوده است .

اما این همه ماجرا نیست و زنان دیگری هم در زندان به سر می برند زنانی که اسم شان را کمتر از دیگران شنیده ایم اما آنها ماهها و حتی سالها ،برای اینکه اندیشیده اند زندانی اند .

حمیده فرج زاده (پینار) ، مهناز کریمی و محبوبه کرمی از فعالان حقوق زنان در زندان به سر می برند پیش از آنها عالیه اقدام دوست ، دیگر فعال حقوق زنان نیز از سال ۸۷ برای اجرای سه سال حکمش زندانی است .

روناک صفارزاده، شبنم مدد زاده ،زینب بایزیدی دانشجویان دربند ، لاله حسن‌پور،مطهره بهرامی،نیلوفر لاری‌پورشاعر و ترانه سرا ،عذرا قاضی میرسعید،زهرا بهرامی، یکی از زنان دستگیرشده روز عاشورا،ماه ‌فرید منصوریان معمار،و فعال محیط زیست،فاطمه خرم جو،سحر قاسمی نژاد،پروین جوادزاده،مریم اکبری منفرد،معصومه یاوری ،زهرا جباری ،رزیتا واثقی ، سما نورانی و زینب جلالیان که محکوم به اعدام است نیز اکنون در زندان به سر می برند .

همچنین در میان دیگر زنان زندانی نام نفیسه مجتهدی، سما بهمنی ،کبری زاغه دوست ،سمیه اجاقلو ،نیلوفر هاشمی آذر،راضیه عالمی و ریحانه حاج ابراهیم دیده می شود . اما همه این ها فقط فهرست تعداد ی از زنانی هستند که در زندان به سر می برند و هنوز زنان زیادی که ما از نام آنها بی خبریم در زندانها نگهداری می شوند.

-------------------------------------------------------------------

همکار مجله تایم ماههاست که در زندان بسر می برد

سایت کلمه: رضا رفیعی فروشان، روزنامه نگار آزاد در زندان رجایی شهر ، بدون اینکه با مرخصی اش موافقت شود ،ماههاست که در زندان به سر می برد .

وی که ماه قبل به همراه تعدادی دیگر از زندانی های بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده هم اکنون به همراه داود سلیمانی ، مسعود باستانی ، احمد زید آبادی و مهدی محمودیان در تبعید به سر می برد . بدون اینکه تا کنون از حق مرخصی استفاده کرده باشد .

وی که همکار مجله تایم در ایران بوده ، در خرداد ۸۸ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و سپس در دادگاهی با ریاست قاضی صلواتی که به دادگاه های نمایشی معروف شده است محاکمه شد .

صلواتی، رییس این دادگاه وی را به هفت سال زندان محکوم کرد . این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال و نیم زندان قطعی کاهش یافت .

رفیعی فروشان ابتدا در بندهای امنیتی وزارت اطلاعات نگهداری و پس از آن به بند ۳۵۰ انتقال یافت . وی مدت کوتاهی به زندان فردیس کرج و سپس به زندان رجایی شهرمنتقل شد . زندانی که پییش از آن دو زندانی سیاسی دیگر نیز به آنجا تبعید شده بودند،یعنی احمد زید آبادی و مسعود باستانی روزنامه نگاران دربند .

هم اکنون این زندانیان سیاسی که در حکم شان تبعید به زندان رجایی شهر قید نشده است کاملا غیر قانونی و بدون اینکه اصل تفکیک جرایم برای شان رعایت شود در زندان رجایی شهر در کنار زندانیان با جرائم عادی به سر می برند . خانواده رفیعی فروشان خواهان آزادی یا امکان استفاده از مرخصی این روزنامه نگار دربند هستند .

-------------------------------------------------------------------

رسیورهای ماهواره ای مخصوص خودرو هم رسید!

اخيرا ماهواره‌هاي جديدي از مرز استان كردستان به كشور وارد مي‌شود كه ويژه استفاده در خودرو مي‌باشد.

به گزارش آتي نيوز اين ماهواره‌ها به قيمت 500 هزار ريال در نقاط مرزي كشور درحال خريد و فروش مي‌باشند.

سيگنال‌هاي اين دستگاه از طريق آنتن موبايل قابل دريافت است و ماهواره مزبور قادر به پخش 199 كانال است.

-------------------------------------------------------------------

از جنبش آزاديخواهانه مردم ایران حمایت کنیم!

فراخوان به تظاهرات و گردهمایی
ازجنبش آزاديخواهانه مردم ایران حمایت کنیم!

در انتخابات ریاست جمهوری در ایران طبق قانون اساسی، کاندیداتوری زنان یعنی نیمی از جامعه ایران ، پیروان سایر ادیان و مذاهب و دگراندیشان غیرمذهبی مردود و طبعا راهی به مرحله انتخابات ندارند. شورای نگهبان با اتکا به نظارت استصوابی برای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، ازبین ٤٧٨ کاندیداتور فقط ٤ نفر ( آقایان مهدی کروبی ، میرحسین موسوی، محسن رضایی و محمود احمدی نژاد) را که التزام به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه داشتند و از مسئولین درون نظام بودند، برگزید. بر اساس غیر دمکراتیک بودن چنین انتخاباتی حتا این چهار نفر از حقوق برابر برای تبلیغ نظرات، برنامه ها و همچنین نظارت خود بر روند انتخابات برخوردار نبودند.
ملیونها مردم معترض به روند شمارش آرا و در اعتراض به تقلبات آشکار انتخاباتی با شعار "رای من کو؟" به خیابانها آمدند و در تظاهراتهای بعدی شان با سر دادن شعارهای "خامنه ای قاتل است، ولایتش باطل است" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"، خواستار پایان دادن به ٣١ سال رژیم شکنجه، کشتار، اعدام ، تجاوز و تبعیض در ایران شدند. در مقابل این اعتراضات دمکراتیک، رژیم تمامی نیروهای سرکوبگرش را، از بسیج و سپاه گرفته تا نیروی های انتظامی و لمپن های لباس شخصی، برای سرکوب بیرحمانه ی مردم به خدمت گرفت. هزاران نفر دستگیرو زندانی شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند، تعداد بیشماری در خیابان و زندان به قتل رسیدند، عده ای از آنان در قطعه ای گمنام در بهشت زهرا مخفیانه به خاک سپرده شدند. این جنایات یکبار دیگر خاطره ی اعدامها و کشتارزندانیان سیاسی در دهه ٦٠ و قبرهای دسته جمعی خاوران را زنده کرد. علاوه بر این در زندانها به دهها نفر از دختران و پسران جوان تجاوز شد و شوهای تلویزیونی به راه افتاد تا با ایجاد رعب و وحشت مانع ادامه مبارزه مردم شود.
علیرغم تمامی این سرکوب ها، جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران تا بر پایی جامعه ای آزاد ، دموکراتیک و سکولار مبارزه میکند و از پای نخواهد نشست.
ما، نهاد های زیر همراه با دیگر نهاد های شهر برلن از تمامی انسان های مبارز و آزاديخواه دعوت می کنيم که با شرکت در تظاهرات وسیع روز شنبه (٢٢ خرداد) ١٢ ژوئن، همزمان و در همبستگی با تظاهرات مردم ایران و سایر ایرانیان مقیم خارج از کشور درسراسر جهان، در حمایت از خواستهای برحق مردم ایران، صدای اعتراض خود را علیه رژیم سرکوب و اعدام در ایران هرچه بلند تر به افکار عمومی جهان برسانیم.
زمان: شنبه ١٢ ژوئن ٢٠١٠ ( ٢٢ خرداد ١٣٨٩) ، ساعت ١٧
U7-Adenauerplatz شروع تظاهرات از: ایستگاه مترو میدان ادناور
Gedächtniskirche بطرف کلیسای شکسته

انجمن رنگ انتخاب دموکراتیک
ایرانیان سکولار طرفدار آزادی و دمکراسی- برلن
کانون پناهندگان سیاسی ایران – برلن
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلن

-------------------------------------------------------------------

احمدی نژاد: در صورت تحریمهای جدید، مذاکره قطع می شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، احمدی نژاد امروز تهدید کرد رژیم تهران در صورت تصویب تحریم های جدید شورای امنیت، گفتگو بر سر برنامه هسته ایش را قطع خواهد کرد.

شب گذشته در نیویورک (مقر سازمان ملل) اعلام شد که متن نهایی چهارمین قطعنامه تحریم های رژیم تهران آماده شده و احتمالا اواسط این هفته در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

احمدی نژاد که در ترکیه بسر می برد، روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس خبری، بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل حمله کرد و گفت، اساس شورای امنیت تبعیض آلود و ناعادلانه و این شورا غیردموکراتیک ترین نهاد بین المللی است.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی درباره حمایت روسیه از قطعنامه جدید و رابطه رژیم تهران با این کشور نیز گفت، انتخاب با خود دولتمردان روسیه است. ما قبلا هم گفته بودیم، روسیه مراقب باشد کنار دشمنان ملت ایران قرار نگیرد.

-------------------------------------------------------------------

اعتراضات شبانه، مرگ بر دیکتاتور

http://www.youtube.com/watch?v=9uGt13GcRUA&feature=player_embedded

-------------------------------------------------------------------

واکنش رژیم به نهايی شدن قطعنامه جدید شورای امنیت

صدا و سیمای رژیم: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر ناکارآمد بودن سیاست های غرب و امریکا در قبال ایران اظهار داشت: رویکردی که شورای امنیت (سازمان ملل متحد) اتخاذ کرده، غیرقانونی و عجولانه است.

رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود افزود: رویکردها و پیش بینی شورای امنیت و امریکا با آنچه در صحنه های بین المللی اتفاق می افتد منطبق نیست.

وی با بیان اینکه سیاست های امریکا و غرب یکجانبه است تصریح کرد: آنچه اکنون دنبال می شود کارآیی نخواهد داشت.

گفتنی است متن نهایی چهارمین قطعنامه تحریم های رژیم تهران آماده شده و احتمالا اواسط این هفته در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

-------------------------------------------------------------------

نگرانی رژیم تهران از تغییر موضع روسیه

خبرگزاری «ریا نووستی»/ "محمد رضا میرتاج الدینی" معاون پارلمانی "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور ایران اعلام کرد که روسیه فقط با حمایت از تشدید تحریم ها علیه ایران به خود ضرر می زنند.

به گزارش «ریا نووستی» از خبرگزاری "مهر" میرتاج الدینی در خصوص اظهارات اخیر "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه در سفر به آلمان، مبنی بر اینکه اعمال تحریم ها علیه ایران قطعی است و ایران باید صدای غرب را بشنود، اظهار داشت: "این موضع گیری های سران روسیه به ضرر خودشان خواهد بود".

وی افزود:"دنباله روی روس ها از آمریکایی ها برای آنان گران تمام خواهد شد و قطعا روس ها را در در میان افکار عمومی جهان و ملت ها محکوم خواهد کرد".

میرتاج الدینی به انتقاد رئیس جمهور از سیاست های روس ها در سفر استانی به کرمان اشاره کرد و گفت: "بعد از انتقادات رئیس جمهور در تماس هایی که مقامات روسی با مقامات کشورمان داشتند، تغییر رفتار در سخنانشان مشهود بود".

یادآوری می کنیم که "سرگی پریخودکو" دستیار رییس جمهور روسیه در تفسیر سخنان احمدی نژاد درباره روسیه علام کرد که موضع روسیه درباره برنامه هسته ای ایران نه در راستای طرفداری از آمریکاست و نه جانبداری از ایران.

رییس جمهور ایران پیش از آن طی پیامی تلویزیونی امکان حمایت روسیه از تحریمات علیه ایران که توسط آمریکا پیشنهاد شده و در حال حاضر در شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت بررسی قرار دارند را غیر قابل قبول نامید. وی اعلام کرد که روسیه با حمایت از این تحریمات از کسانی پشتیبانی می کند که طی 30 سال اخیر نسبت به ایران موضع خصمانه ای اتخاذ کرده اند.

پریخودکو گفت: "روسیه بدون تردید از منافع ملی دراز مدت خود پیروی می کند. موضع ما دقیقا موضع روسیه است و در آن منافع ملت روسیه منعکس می شود به همین خاطر نمی تواند در طرفداری آمریکا و یا جانب داری ایران باشد".

پریخودکو گفت: "هیچکس هنوز نتوانسته که با عوام فریبی سیاسی اعتبار خود را حفظ کند".

-------------------------------------------------------------------

رژيم سوبسيد بنزین را از اول مهر قطع مى کند

خبرگزارى رويتر در گزارشی از تهران به نقل از يک مقام ارشد جمهوری اسلامی نوشت، رژيم تهران در نظر دارد سوبسيد بنزين را بعد از اجراى طرح اصلاحى سوبسيد کشور قطع کند.

رژيم تهران ماه گذشته گفت که سوبسيدهاى دولتى را در مورد بسيارى از اقلام اصلى از جمله در مورد غذا و سوخت از نيمه دوم سال ۸۹ قطع خواهد کرد.

براساس طرح جيره بندى که در سال ۲۰۰۷ ارائه شد، يک موتورسوار مى تواند با استفاده از سوبسيد ۶۰ ليتر سوخت در هر ماه به قيمت ليترى ۱۰۰۰ ريال (حدود ۱۱/ . دلار)، دريافت کند و بيشتر از آن مقدار را بايد با نصف سوبسيد به قيمت ۴۰۰۰ ريال بپردازد.

بنابه اين گزارش، احمدى نژاد مدعى است با اين طرح ميلياردها دلار براى کشور صرفه جويى کرده و با طرح صرفه جويى، اقتصاد را به حرکت در مى آورد.

تحليلگران مى گويند اجراى اين طرح ممکن است تورم را شعله ور کرده و اعتراضات ضددولتى را زنده کند.

با تلاش براى کاهش مصرف بنزين، رژيم تهران قصد دارد تا ضربه پذيرى در برابر تحريمهاى سازمان ملل را در بخش انرژى از جمله واردات بنزين، کاهش دهد.

ایران که يکى از بزرگترين توليد کنندگان نفت و گاز در جهان است، يک سوم مصرف بنزين مورد نياز خود را به دليل کمبود پالایشگاه، وارد مى کند.

بخش انرژى ايران به وسيله تحريمهاى سازمان ملل، که شرکتهاى بين المللى انرژى را از سرمايه گذارى در اين کشور ترسانده، ضربه خورده است.

-------------------------------------------------------------------

خشم کردهای ترکیه از سرکوب کردها در ایران

شهرزادنیوز: در پی گسترش دامنه‌ی سرکوب در کردستان ایران، کردهای ساکن شهرهای مرزی ترکیه خشم و اعتراض‌شان را به شکل سنگ‌پرانی به اتوبوس‌های ایرانی که از این منطقه عبور می‌کنند، نشان می‌دهند.

به گزارش مهر، روزانه چندین وسیله نقلیه ایرانی در شهر یوکساکاوا، از توابع استان مرزی وان در ترکیه، آماج سنگ پرانی قرار گرفته و متحمل میلیونها تومان خسارت می شوند، اما پلیس دو کشور کاری جز صورت برداری خسارتها و پرداخت غرامت انجام نمی دهند. این گزارش می‌افزاید که روزانه دو تا 10 دستگاه اتوبوس در این شهر مورد حمله قرار می گیرند. از جمله، پنجشنبه هفته گذشته درحالیکه خبرنگاران آذربایجان غربی به اتفاق خانواده هایشان از سفر زیارتی سوریه باز می گشتند در شهر یوکساکاوا، در 40 کیلومتری مرز ایران، مورد حمله قرار گرفتند به طوری که چندین شیشه روی سر و بدن مسافران خرد شد.

رئیس انجمن صنفی شرکتها و موسسات مسافربری آذربایجان غربی در این زمینه گفت: پرتاب سنگ از سوی اهالی شهرک یوکساکاوا مشکل یک ساله رانندگان اتوبوسهای مسافربری است که در طول سه ماهه گذشته این امر تشدید شده است. در محل ورود و خروج این شهر دو ژاندارمری استقرار یافته است، اما نیروهای امنیتی از تحت پوشش قرار دادن کاروان خبرنگاران آذربایجان غربی به دلیل وجود درگیری و نبود ماشین زرهی اجتناب می کنند.

-------------------------------------------------------------------

مهاجرانی: پرونده انتخابات هنوز بسته نشده است



جرس: روز شنبه ۱۵ خرداد سید عطا الله مهاجرانی در سخنرانی‌ و جلسه پرسش و پاسخی که تحت عنوان "نسبت بین جنبش سبز و قانون اساسی‌" در دانشگاه وین برگزار شد به لزوم استفاده از تمامی‌ ابزار‌ها و پتانسیل‌های قانون اساسی‌ موجود در جهت پیشبرد اهداف جنبش سبز تاکید کرد.


وی با اشاره به وجود تکثر در جنبش سبز و اختلاف نظرها به سوال مطرح شده در باره نیاز پیدا کردن آهنگی برای نزدیکی‌ مجموعه ی جنبش سبز را چنین پاسخ داد:


"صدا و صدای اندیشه هر کدام از ما مانند صدای یک ساز می‌‌ماند ،این ارکستر عظیم ملی‌ که از ملت ایران تشکیل شده،آیا قرار است هر سازی به دلخواه خود بنوازد و یا اگر قرار است که جنبش سبز به هدف خود برسد باید مجموعه آهنگ‌ها را سامان داد".


وی در ادامه با بیان اینکه نباید نظرمان را بر یکدیگر سیطره دهیم و از موضع مسلط صحبت کنیم ، انتخاب مبانی مشترک را ضروری دانست و گفت: کما اینکه اگر نتوانیم در جنبش سبز به قدر مشترک برسیم سالهای طولانی دیگری همین حرف‌ها زده می شود.نوجوانان میان سال می شوند،میان سالان کهن سال می شوند و کهن سالان در می‌گذرند.


مهاجرانی در بخش دیگری از سخنانش به نظر مصباح یزدی که معتقد است اعتبار قانون اساسی‌،مجلس و رئیس جمهور در گرو ولایت فقیه است و همچنین ارجحیت تنفیذ ریاست جمهوری توسط رهبری نسبت به رای مردم اشاره کرد و گفت: این نظریه منتقدین و مخالفین بسیاری قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ نیز داشت . ۲۲ خرداد سرچشمه‌ای برای جهت دادن به مخالفت‌ها بود.

وی نقد‌ها و مخالفت‌ها را در سه گروه تقسیم کرد:


"گروه اول که معتقد هستند مهندس موسوی اکثریت آرا را احراز کرده و در مرکزیت آن مهندس موسوی و آقایان کروبی و خاتمی قرار دارند و معتقدند ظرفیتی که در قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی بود نادیده گرفته شد و نهاد‌ها که در راس آن رهبری به همراه شورای نگهبان و نهاد‌های نظامی قرار دارند از وظایف خود مطابق قانون اساسی‌ تخطی کردند.راه حل از دید این گروه بازگشت به قانون اساسی‌ به عنوان یک محور است که این بازگشت به قانون منجر به تجدید انتخابات و برکناری رئیس جمهور غیر مردمی و غیر مشروع می شود.


گروه دوم به اصلاح قانون اساسی‌ و حذف ولایت فقیه معتقدند.


گروه سوم به حذف اسلام و مبانی قرآنی و روحانیون از سیاست اعتقاد دارند."

وی افزود: سوالی که مطرح است توانایی جنبش سبز و ظرفیت جامعه ایران است.چرا که اگر اصل بر افزودن طرفداران جنبش سبز باشد نمی‌توان خواسته هایی را مطرح کرد که اقشار مختلفی‌ در جامعه ایران با آن مساله دار می شوند و از جنبش فاصله می گیرند.همچنین رادیکالتر کردن جنبش نه تنها به نتیجه نمی رسد بلکه موجب ریزش نیز می شود.

در بخش پایانی سخنانش وی دو هدف عملی‌ و معین را مطرح کرد:


"اول اینکه رئیس جمهور غیر قانونی و غیر مشروع است و پرونده انتخابات هنوز بسته نشده است.دوم اینکه مقام رهبری که مطابق قانون اساسی‌ از سوی خبرگان انتخاب شده باید در برابر خبرگان پاسخگو باشد اما اتفاقی‌ که در ایران افتاده در عمل به جای اینکه رهبری در مقابل خبرگان پاسخگو باشد ،خبرگان در برابر رهبری پاسخگوست."


وی همچنین مسئولیت کشتار‌های اخیر ،فجایع کهریزک و در بند کردن فعالان سیاسی و دانشجویان را متوجه رهبری دانست و گام اول جنبش سبز را پاسخگو کردن ولی‌ فقیه در برابر رفتار و اعمالش دانست.


مهاجرانی در پایان با اشاره به وصیت نامه آیت الله خمینی مبنی بر عدم ورود نیروهای مسلح در سیاست و بحث های سیاسی،شرایط موجود را بر خلاف آرمان‌های امام دانستند.و تنها حزب موجود در جمهوری اسلامی را حزب سپاه و بسیج دانستند که معمار اصلی‌ تقلب انتخاباتی در ۲۲ خرداد بودند.

-------------------------------------------------------------------

ضرب و شتم شدید یکی از محافظان کروبی

جرس: یکی از محافظان مهدی کروبی که روز پنجشنبه وی را در بهشت زهرا و مرقد آیت الله خمینی(ره) همراهی می کرد؛ پس از پایان مراسم توسط نیروهای امنیتی-نظامی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

به گزارش سحام نیوز، محمد میرزائی توسط این نیروهای امنیتی – نظامی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه دهان و دندان دچار آسیب شدید شد. نیروهای امنیتی-نظامی پس از ضبط تمام وسایل شخصی وی-اعم از تلفن همراه،کیف و مدارک شناسایی- و انتقال چندباره وی به محل های نامعلوم، سرانجام در اوایل بامداد روز جمعه وی را آزاد کردند.

محمد میرزائی هم اکنون به دلیل جراحات وارده تحت درمان قرار دارد.

-------------------------------------------------------------------

کوهیار گودرزی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

اخبار زندانیان سبز

جرس: کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی شعبه ۲۶دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، دادگاه این فعال حقوق بشر، ۱۲خرداد در شعبه ۲۶به قضاوت پیرعباسی برگزار شد.

اتهامات گودرزی در این دادگاه، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری موثر با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمع‌آوری و انتشار اخبار جهت‌دار علیه نظام و انتقال این اخبار به عناصر سازمان تروریستی مستقر در خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌‌های بیگانه و نیز انتشار مقاله در سایت‌ها، عنوان شده بود.

مادر این فعال حقوق بشر، درخواست تبدیل قرار وثیقه وی به کفالت را به قاضی پرونده ارائه داده اما با موافقت روبرو نشده است. پیش‌تر، قرار وثیقه ۷۰میلیون تومانی برای گودرزی صادر شده بود.

کوهیار گودرزی، نزدیک به شش ماه است که در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. وی چندی پیش پس از اعتراض به عمل کرد رئیس بند ۳۵۰زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. در نهایت پس از دست‌یابی به چهار خواسته‌ خود، اعتصاب غذا را شکست.

این فعال مدنی، در آبان ماه سال گذشته با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد.

پنج سال حبس تعليقي و دو سال محروميت از كار روزنامه‌نگاري

مهسا جزيني روزنامه نگار و دانشجوی ستاره‌دار، به پنج سال حبس تعليقي و دو سال محروميت از كار روزنامه‌نگاري محكوم شد.

بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، جزيني بعد از سپري كردن يك ماه حبس در زندان دستگرد اصفهان با سپردن وثیقه یک میلیون تومانی آزاد و در همان روزها از كار خود بر كنار شد.

وی که بيش از چهار سال با نمايندگي روزنامه ايران در اصفهان همكاري داشت، با دستور مستقيم كاوه اشتهاردي، مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در تهران از كار بر كنار شد.

گفتنی است در برگه حکم بازداشت مهسا جزيني، علت بازداشت "فمنیست بودن" ذکر شده بود.

یک سال حبس قطعی برای سینا شکوهی و احسان دولتشاه

محکومیت سینا شکوهی و احسان دولتشاه به یک سال حبس، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

به گزارش بامدادخبر، دادگاه تجدیدنظر استان تهران، احکام صادر شده برای دو فعال دانشجویی در دادگاه‌ بدوی را تایید کرد.

محکومیت سینا شکوهی و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران به یک سال حبس، که پیش‌تر از سوی شعبه‌ی بیست‌ وششم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر قطعی شد. شش ماه از این حبس، در مورد احسان دولتشاه تعلیقی است.

سینا شکوهی و احسان دولتشاه در بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، به همراه پنج عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در یک جلسه‌ی کتابخوانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. سینا شکوهی بیش از صد روز و احسان دولتشاه هشتاد روز را در بازداشت سپری کرده و سرانجام با قرار کفالت آزاد شدند.

دستگیری یک شهروند بهایی در قائم شهر

در پی احضار شهناز رنجبر به دفتر وزارت اطلاعات در قائم‌شهر وی بازداشت و به زندان منتقل شد.

به گزارش رهانا، صبح روز دوشنبه ۱۷خرداد، طی یک تماس تلفنی از شهناز رنجبر خواسته شد خود را به دفتر وزارت اطلاعات شهرستان قائم شهر معرفی کند. وی بعد از حضور در اداره اطلاعات بازداشت شد.

پس از مراجعه همسر وی، پرویز اولادی به وزارت اطلاعات قائم شهر، به او اعلام شد که جرم شهناز رنجبر، عضویت در موسسه مادران امروز است و در صورتی که اثبات شود فعالیت‌های این موسسه قانونی است، همسرش را آزاد خواهند کرد، اما در مراجعه بعد از ظهر پرویز اولادی، به او گفته شد که چون همسرش حاضر به همکاری در بازجویی نیست، فعلا باید بازداشت باشد.

این در حالی ست که در ۲۱اردیبهشت سال جاری، منزل پرویز اولادی و برادرش چنگیز اولادی مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و از شهناز رنجبر نیز خواسته شود فردای آن روز خود را به اداره اطلاعات قائم شهر معرفی کند اما خود ماموران با تماس مجدد به وی اعلام داشتند منتظر بماند تا او را احضار کنند.

موسسه‌ی مادران امروز (مام) سازمانی غیر تجاری و غیر دولتی است، که به هیچ سازمان یا ارگانی وابستگی ندارد و در تاریخ ۱۳مردادماه سال ۱۳۷۷با شماره ثبت ۱۰۳۴۹به منظور سازماندهی تلاش‌های گروهی، در زمینه‌ی توانمندسازی خانواده‌ها، برای بهبود رابطه‌ی اعضای خانواده و به ویژه با هدف توجه علمی به نیازهای کودکان و نوجوانان از طریق مادران، تاسیس شد.

بازداشت متصدی مزار بزرگان تصوف در گناباد

غلام‌عباس زارع حقیقی، از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی و متصدی مزار بزرگان تصوف در گناباد دستگیر و روانه زندان شد.

عصر روز گذشته غلام‌عباس زارع حقیقی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در بیدخت دستگیر و برای تحمل ۷ماه حبس قطعی روانه زندان شد.

به گزارش سایت مجذوبان نور،‌ به دستور شورای تأمین شهرستان گناباد، این درویش نعمت اللهی گنابادی به بهانه حساسیت‌های امنیتی، روانه زندان وکیل آباد مشهد شد تا دوران محکومیت خود را در آنجا سپری کند.

این در حالی است که در ایران، همواره فشار بر اقلیت‌های مذهبی وجود داشته و احضار، بازداشت و صدور حکم‌ روندی عادی در جمهوری اسلامی به خود گرفته است.

تمدید قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان

قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان، علی رغم ۸۴روز حبس، مجدداً تمدید شد.

قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان، از دانشجویان ممتاز کشور، پس از ۸۴روز حبس در سلول‌های انفرادی بازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات در مشهد و تهران مجدداً به دلایل نامعلوم تمدید شد.

به گزارش وبلاگ "عبدالله یوسف زادگان را آزاد کنید" منتشر کرده و نوشته قرار بازداشت در حالی تمدید شده که چند روز پیش دستور تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه صادر شده بوده و خانواده‌اش در انتظار آزادی او بوده اند. اما ظاهرا پس از ارزیابی سند ۱۰۰میلیونی برای تودیع وثیقه، به خانواده آقای یوسف زادگان خبر داده شده که دستوری جدید آمده که بازداشت موقت او تمدید شود.

طولانی ‌شدن غیرعادی روزهای انفرادی عبدالله یوسف‌زادگان موجب نگرانی خانواده او است. مشخص نبودن اتهامات او و سفرهای مکرر خانواده اش برای پیگیری موضوع از طریق مقامات قضایی و امنیتی مشهد و تهران شرایط را برای آنها دشوار تر کرده است.

با این حال خانواده وی گفته اند که این دانشجو در سومین ملاقات ماهانه با خانواده‌اش که چند روز پیش صورت گرفته‌، روحیه خوبی داشته است.

عبدالله یوسف‌زادگان دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق و از نخبگان فرهنگی جوان کشور است. تا کنون به جز وبلاگی که برای آزادی او راه اندازی شده، شماری از دانشجویان المپیادی، فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ و دوستانش با انتشار طومارها و یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند.

محی‌الدین آزادی به مرخصی آمد

محی‌الدین آزادی، به اتهام ارتباط با عوامل بیگانه از سوی دادگاهی در سنندج به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محی‌الدین آزادی، فعال مدنی در سقز، برای ده روز به مرخصی آمد.

به گزارش بامدادخبر، محی‌الدین آزادی، فعال حقوق بشر در کردستان ایران، امروز سه‌شنبه به قید ضمانت ۷۰ میلیون تومانی به مدت ۱۰ روز به مرخصی آمد تا به مداوای بیماری داخلی خود در بیرون از زندان بپردازد، وی از بیماری‌های معده و دستگاه گوارشی رنج می‌برد.

محی‌الدین آزادی که به اتهام ارتباط با عوامل بیگانه از سوی دادگاهی در سنندج به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است، پیش‌تر در اعتراض به عدم درمان و رسیدگی‌های لازم، دست به اعتصاب غدا زده بود.

-------------------------------------------------------------------

رفتار چه کسانی به حکومت سلطان حسین نزدیک تر است؟

امیررضا پرحلم

جرس: اداره کشور به سبک شاه سلطان حسینی عبارتی بود که برای نخستین بار از سوی آقای خامنه ای در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت مطرح شد و به دنبال آن عده ای از وابستگان بارگاه ولایت فقیه با مصادیقی گزینشی به بسط و تبیین دلخواه آن پرداختند.

کشف شیوه حکومت داری به روش شاه سلطان حسین صفوی و مطرح شدن آن به عنوان جزئی از ادبیات سیاسی پس از مطالعات دقیق آقای خامنه ای در باب شیوه حکومت داری و بعد از یک سخنرانی وی بر سر زبانها افتاد و ظاهرا از آن پس وی دریافت که باید با قاطعیت و عدم ملاحظه با مخالفان و دگر اندیشان امور حکومت را به پیش برد و به هیچ وجه در مسیر مدارا و تساهل با آنها قرار نگرفت.

اطرافیان بارگاه نیز در تبیین و بسط تئوریک شیوه شاه سلطان حسین تلاش کردند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند تا در بارگاه رهبری مقرب تر جلوه نمایند وبه عبارتی از مقربان درگاه شوند.

شاه سلطان حسین صفوی و حکومت او

سلطان حسین صفوی آخرین پادشاه خاندان صفوی بود که در هنگام تصدی حکومت آمادگی لازم را نداشت . وی شخصیتی آرام، دیندار و پرهیزگار داشت و قبل از رسیدن به حکومت به وی ملا حسین نیز می گفتند.

سلطان حسین قدرت چندانی در اداره امور نداشت و علاقه ای به دانستن اتفاقاتی که در اطرافش رخ می داد از خود نشان نمی داد.

علمای بزرگ شیعه و از آنجمله علامه محمد باقر مجلسی از طرفداران شاه سلطان حسین بودند و اساسا در دوران حکومت شاه سلطان حسین علما و فقهای شیعه در دربار از آزادی عمل وسیعی برخوردار بودند.

نارضایتی و شورشهای پراکنده نیز در دوران حکومت وی به کرات اتفاق افتاد.


همچنین در این دوران سختگیری های مذهبی به نا آرامی ها دامن می زد و ماموران حکومتی به صورت خود سر به آزار مردم می پرداختند.

در این دوران مظالم حکومتی در محکمه ها یا رسیدگی نمی شد یا دستخوش بی اهمیتی می گردید.

سپاه به عنوان رکن وفادار به شاه مملو ازافراد نالایق بود که برای برقراری نظم و امنیت از هیچگونه زورگویی و اجحاف به مردم دریغ نمی کردند.

بارگاه شاه سلطان حسین در بسیاری از موارد برای فرونشاندن اعتراضات متوسل به فرماندهان سپاهی قسی القلب می شد که در این میان بهره گرفتن از گرگین خان گرجی که در سرکوب های خونین نقش داشت یکی از موارد بود.

دراواخر دوران سلطنت شاه سلطان حسین فرماندهان سپاهی به مال اندوزی و ثروتهای کلان دست یافته بودند. همچنین خشونت ورزی و سرکوب بی سابقه مخالفان و اقلیت های مذهبی در دستور کار حکومت بود و قساوت هایی در حق شهروندان اعمال می شد. موج اعتراضات در اواخر حکومت شاه سلطان حسین در بیشتر شهر های ایران دیده می شد و همزمان نیز فشار خارجی و دخالتهای بیگانگان در امور کشور وجود داشت.

حکومت وی سر انجام با حمله محمود افغان و طی یک دخالت خارجی سرنگون شد.( به نقل از کتاب مروری کوتاه بر تاریخ ایران و کتاب مجمع التواریخ)

2 نکته در خصوص ادبیات آقای خامنه ای

تمرکز آقای خامنه ای بر روی شاه سلطان حسین از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه در طول تاریخ ایران پادشاهانی به مراتب بدتر از شاه سلطان حسین صفوی بوده اند که احتمالا چون به زور قساوت حکومت کرده اند شاید از نظر آقای خامنه ای خیلی قابل سرزنش نباشند و اگر مقصود رهبر ایران پایان حکومت صفوی با دخالت خارجی بوده باید گفت که در نهایت هیچگاه بیگانگان جز مدت زمانی کوتاهی نتوانستند بر ایران تسلط داشته باشند و همیشه پس از دوره ای حکومت به خود ایرانی ها بازگشته که نمونه آن غیر از افغانها، مغولها بودند.

نکته دوم آنکه مدل مورد نظر رهبری ایران از میان شاهان بی کفایت دوره های بعد انتخاب نمی شود.

تئوریسین های مقرب نظریه شاه سلطان حسینی

از جمله مقربانی که در بسط موضوع شاه سلطان حسین و شبیه سازی های سیاسی آن نقش پر رنگ داشتند کیهان و شخص حسین شریعتمداری بود .

وی و رسانه اش مستقیما اصلاح طلبان و دولت خاتمی را مصداق بارز شاه سلطان حسینی دانستند.

در گام بعد خبرگزاری فارس وابسته به سپاه در تفسیری سراسر مغالطه آمیز اصلاح طلبان و مجلس ششمی ها را نماد شاه سلطان حسین های دوره فعلی و مصداق سخنان رهبر انقلاب دانست.

حمید رسایی که رفتارهای عجیب غریبش این روزها بر کسی پوشیده نیست از جمله افرادی است که با بیان این جمله که آقای خاتمی شر نرسان اصلاح طلبان را مصداق بارز شاه سلطان حسین های امروزی لقب داد.

قاسم روانبخش که از وی با عنوان سازمان دهندگان بخشی از لباس شخصی های افراطی نام می برند نیز حسن روحانی را در موضوع هسته ای یک شاه سلطان حسین نامید

مهدوی کنی نیز اخیرا با تاکید بر قاطعیت در رفتار های رهبری نظام گفته بود کشور را نمی توان با شیوه های شاه سلطان حسینی اداره کرد.

در مجموع بیشتر ارادتمندان به رهبری و اصولگرایان اصلاح طلبان را نماد رفتار های سیاسی شاه سلطان حسینی می دانند و معتقد اند که نباید اجازه داد اصلاح طلبان با چنین رویه ای به حکومت برسند.

شاه سلطان حسین نماد یک حکومت

نکته ای که در باب رفتار شاه سلطان حسینی تا حد زیادی مغفول مانده آن است که شاه سلطان حسین صفوی به عنوان شاه در نقش رهبر حکومت به ایفای نقش می پرداخت و نه هیئت دولت یا قوای اجرایی.

موضوعی که اصولگرایان را به اشتباه انداخته این است که آنها نمی دانند شاه سلطان حسین رهبر مذهبی ایران در دوره ای از حکومت صفویان بود و بنا بر این اطلاق آن به دولتمردان نمی تواند چندان محلی از اعراب داشته باشد چرا که گردانندگان دولت به عنوان زیر مجموعه حکومت و رهبری مشروعیت خود را از شاه یا رهبر نظام دریافت می کند.

به روایت تاریخ شاه سلطان حسین و مقربان دربارش شاکله حکومت را تشکیل می دادند و نه بخش خاصی از دولت یا سایر اجزای حکومت.

بنا بر این به نظر می رسد شبیه سازی شخصیتی و جریانی پدیده شاه سلطان حسین از همان ابتدای امر با یک تناقض تطبیقی روبرو بوده که برخی اصولگرایان افراطی در تبیین آن به نکات باریک این موضوع توجه نکرده اند.

البته این اشتباه می تواند متوجه مطرح کننده این موضوع نیز باشد مگر آنکه آن را نصیحتی به خود و برای توجیه رفتارهای انعطاف ناپذیرحکومتی تعبیر کرد.

تقابل حکومتی در راس سران از نشانه های حکومت شاه سلطان حسینی

تقابل کلامی میان سران جمهوری اسلامی سر انجام به حوزه رهبری هم کشیده شد و با افشای احتمال دخالت آقای خامنه ای در اهانت به سید حسن خمینی و اظهارات کنایه آمیز نوه امام خطاب به معترضان برای بزرگان به مرحله جالب تری رسید .

تقابل در حوزه سران و مسئولین یکی از نشانه های آشکار گسترش بحران در جمهوری اسلامی است که ابعاد آن در حال گسترش یافتن است و با کشیده شدن پای رهبری به ماجرا باید منتظر عواقب بعدی تداوم این بازی در میان سران و مسئولین کشور بود.

اظهارات زیرکانه حسن خمینی خطاب به شعار دهندگان در سالروز ارتحال امام حاوی نکات تامل بر انگیزی بود که از دید بسیاری از آگاهان سیاسی دور نماند.

در نماز جمعه هفته قبل هنگامی که گروههای سازمان یافته به طور برنامه ریزی شده به نوه امام اهانت کردند سید حسن خمینی گفت که مردم از رفتار های این گروه اندک بیزار اند.

اشاره وی به گروههای اندک به آن مفهوم است که حتی نوه امام هم به خوبی می داند که گروههای سازمان یافته اقلیت کوچکی بیش نیستند که با توسل به ابزار های سرکوب بر مردم مسلط شده اند.

اما حساس ترین بخش اظهارات سید حسن خطاب به مخالفانش اشاره به مقام رهبری نظام بود.

نوه امام به معترضان گفت که صبر کنید ابراز احساسات تان را نثار مقام رهبری کنید.

جدا از این اظهارات و حاشیه های جانبی و همچنین مطرح شدن احتمال دخالت مقام عالی رتبه حکومتی در برخورد با نوه امام رفتار شاکله حکومت با این موضوع نشان می دهد که مصادیق رفتار شاه سلطان حسینی از بابت عدم کنترل دقیق بر دیگر اجزای نظام یا احتمال دخالت در برخورد با سید حسن خمینی و رواج لمپنیزم و خودسری رفتاری در حال اوج گرفتن است که این امر می تواند برای نظام زنگ خطر جدی محسوب شود.