mardi 25 mai 2010

مادر دانشجوی زندانی دست به اعتصاب غذا زده

هرانا؛ علی توکلی: مادرم در همبستگی با مجید دو روز است که دست به اعتصاب غذا زده

خبرگزاری هرانا - روز یکشنبه 2 خرداد ماه در پی ملاقات نماینده دادستان و گفتگو با زندانیان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، و اعتراض مجید توکلی به اظهارات وی نامبرده به سلول انفرادی منتقل شد.

گفته می شود مجید توکلی در طی این مدت دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

عصر امروز خبری در رسانه ها مبنی بر وخامت حال مجید توکلی منتشر شد.

بر همین اساس خبرنگار هرانا گفتگویی داشت با علی توکلی، برادر این دانشجوی دربند تا درباره ی صحت و سقم این خبر اطلاعاتی کسب کنیم.

متن گفتگوی مذکور را در زیر می خوانید:

آقای توکلی، این خبر که وضعیت جسمی مجید در معرض خطر قرار گرفته تا چه حد صحت دارد؟

امروز از زندان اوین به ما خبر رسید، مجید که 3 روز است دست به اعتصاب غذای خشک زده دچار سرفه های شدیدی شده تا جایی که ماموران زندان به وی نوشیدن آب را توصیه کردند اما مجید به دلیل اصرار بر اعتصاب غذای خود از نوشیدن آب نیز هم چنان امتناع می کند.

البته مجید پیش از انتقالش به انفرادی گفته بود که در صورت چنین اتفاقی تا خروج از سلول انفرادی از اعتصاب غذا دست نخواهد کشید.

آیا مجید سابقه ی بیماری داشته که اکنون چنین وضعی پیدا کرده است؟

بله. مجید به علت تحمل انفرادی های طولانی مدت به بیماری نارسایی ریه مبتلا شده است و تا قبل از انتقال وی به سلول انفرادی بند 240، دارو مصرف می کرد و دائما در بهداری زندان اوین تحت درمان قرار می گرفت.

مجید حتی در تماس تلفنی که روز قبل از انتقالش به انفرادی با مادرم داشت، هنگام صحبت به شدت صدایش می گرفت.

شنیده های ما حاکی از این است که مادرتان نسبت به عدم توجه مسئولان به اعتصاب غذای مجید بسیار آزرده خاطر است. شرایط روحی وی اکنون به چه صورت است؟

مادرم طی این دو روز به شدت نگران وضعیت مجید بود تا جایی که خود نیز دو روز است در همبستگی با مجید دست به اعتصاب غذا زده اما با شنیدن خبر وخامت حال مجید، حال روحی وی طبعا بدتر نیز شده است.

به نظر می رسد ماموران امنیتی نسبت به آخرین نامه ای که مجید توکلی از زندان اوین در اعتراض به اعدام 5 زندانی سیاسی نگاشته است، واکنش نشان داده اند. این واکنش تا چه حد بوده؟

ماموران وزارت اطلاعات پس از نوشتن نامه ی مجید در مورد فرزاد کمانگر وی را تهدید به تبعید به زندانی دیگر و انتقال به سلول انفرادی کردند. می توان گفت که بر اساس این نامه به وی وعده ی انتقال به سلول انفرادی را داده بودند و حضور نماینده دادستانی در زندان اوین که منجربه انتقال مجدد مجید به انفرادی شد بهانه ای بیش نبود.

تهدید مجید به دلیل نگارش این نامه به قتل صحت دارد؟

من این مطلب را نیز از رسانه های دیگر شنیده ام و آن را نه تائید و نه تکذیب می کنم اما بعید می دانم ماموران وزارت اطلاعات چنین تهدید بی شرمانه ای کرده باشند.

-------------------------------------------------------------

انتقال فعال دربند حقوق بشر به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا - نصور نقی پور، فعال حقوق بشر که از اسفندماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، بار دیگر به سلول انفرادی منتقل شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نقی پور به دلیل عدم پذیرش مصاحبه ی تلویزیونی از سلول دو نفره ای که اخیرا به آن منتقل شده بود مجدداْ به سلول انفرادی بازگردانده شد.

در حالی قریب به سه ماه از بازداشت این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر می گذرد که قرار بازداشت موقت وی دوماهه بوده و در 11 اردی بهشت ماه مهلت آن به سرآمده است.

پیگیری های خانواده، آشنایان و وکیل نصور نقی پور تاکنون بی نتیجه بوده و مقامات اتهام مشخصی برای وی عنوان نمی کنند. وی از 11 اردی بهشت ماه تاکنون تنها یک بار و آن هم در ایام نوروز موفق به ملاقات با خانواده ی خود شده است و به دلیل افزایش فشارها 10 روز است که موفق به برقراری تماس با خانواده ی خود نیز نشده است.

گفتنی است مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در آخرین بیانیه ی خود از تشدید فشارها و اخذ اعترافات تلوزیونی از فعالان حقوق بشر خبر داده بود.

نصور نقی پور وبلاگ نویس، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، 11 اسفندماه سال گذشته و در پی یورش های گسترده به فعالین حقوق بشر، در منزل پدری اش در شهر قزوین بازداشت و مستقیما به بند2 الف زندان اوین منتقل شد.

----------------------------------------------------------

رئیس اداره اماکن شهر بوکان ترور شد

کردستان و کرد نیوز: جمالدین جامهری، مشهور به حاجی میری ، رئیس اداره اماکن شهر بوکان توسط افراد ناشناس کشته شد.
بعد از ظهر روز دوشنبه 3 خردادماه افراد ناشناس سوار بر موتورسیکلت در اطراف مدرسه 4 آبان حاجی میری را مورد تهاجم قرار داده و وی را به هلاکت رساندند.
گفتنی است حاجی میری اهل ارومیه یکی از مهره¬های ارشد دستگاه اطلاعاتی و امنیتی رژیم در شهر بوکان بود.

----------------------------------------------------------------

تلاش رژیم برای پرکردن محوطه سخنرانی خامنه ای

وبلاگ greenmanifesto.wordpress

حكومت در تلاش ساماندهى دو ميليون زاير اجاره اى براى 14 خرداد است

در حالي كه 10 روز تا سالگرد درگذشت خميني مانده است ، ازنقاط دور و نزديك كشور خبرهايي ميرسد مبني بر تلاش حكومت براي جمع آوري دو ميليون زائر اجاره اي تا مراسم 14 خرداد را به نوعي به بيعت مجدد امت حزب الله با سيد علي خامنه اي و ولايت بدل سازند .

در اين راستا اعداد و ارقامي بين 30 تا 50 هزار تومان به علاوه بليط رفت و برگشت ، اسكان موقت ، تغذيه رايگان و سفر زيارتي و سياحتي را به افراد غالبا كم بضاعت پيشنهاد ميكنند و اين پيشنهاد اغوا كننده را با تهديد طبعات عدم شركت و تطميع مزاياي پس از حضور ، چرب تر مينمايند .

روستا ها و نقاط محروم در صدر فعاليت حكومت است و علنا مسئولين بسيج در دهياري ها و بخشداريها در حال نيرو گيري و جذب زاير هستند .

سوال اين است كه اين جمعيت آيا گرد آورده خواهند شد ؟ آيا به اين جمعيت اجاره اي ميتوان دل بست و به آنان اطمينان نمود ؟ آيا سركوبگران را از بين همين عده دست چين خواهند نمود و تا پايان خرداد در تهران نگاه خواهند داشت و از همه مهمتر اينكه اين هزينه سر سام آور از كجا و از جيب چه كساني پرداخته خواهد شد ؟

اگر متوسط پرداخت نقدي را 40 هزار تومان بدانيم و هزينه اياب و ذهاب و خورد و خوراك و اسكان را هم 60 هزار تومان بدانيم و اگر فرض كنيم كه همه 2 ميليون نفر را گرد آورند ، هزينه اين عده كشي به تنهايي برابر ميشود با :

000 000 000 200 تومان . بله 200 ميليارد تومان وجه رايج مملكتي .

--------------------------------------------------------------

گزارشی از وضعیت حمزه کرمی، فعال سیاسی دربند

خبرگزاری هرانا - حمزه کرمی، فعال سیاسی و مدیر سایت جمهوریت در دادگاه تجدید نظر به تحمل یازده سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است. وی در دوران مرخصی تحت فشار شدید ماموران امنیتی به منظور اخذ مصاحبه ی تلوزیونی علیه هاشمی رفسنجانی قرار داشته و هم اکنون نیز در اندرزگاه 7 زندان اوین به سر می برد.

حمزه کرمی از سال 74 الی 80 مدیر کل سیاسی دفتر ریاست جمهوری دوره سازندگی و اصلاحات بود. وی در زمان جنگ نیز فرمانده ی سپاه پاسداران انتقلاب اسلامی منطقه ی 2 استان تهران بود. هم چنین از سال 68 تا 74 فرماندار ورامین بود و در مجموع دارای 29 سال سابقه ی اجرایی و مدیریتی در حاکمیت جمهوری اسلامی است.

آقای کرمی از سوی شعبه ی 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با تودیع وثیقه ی 2 میلیارد تومانی، 5 روز مرخصی دریافت کرد. ماموران امنیتی از وی در ایام مرخصی خواستند که بر علیه رهبران جنبش سبز و خصوصا هاشمی رفسنجانی و پسرش مصاحبه نماید که وی از این امر استنکاف نمود.

ماموران امنیتی به کرمی در برابر مصاحبه علیه هاشمی رفسنجانی قول عدم بازگشت به زندان را داده بودند.

حمزه کرمی، که مورخ 28 خرداد 88 و بعد از حوادث انتخابات توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد 4 و نیم ماه در بندهای امنیتی و در سلول انفرادی بود که طی این مدت به شدت تحت فشار و شکنجه ی جسمی قرار داشته است.

موارد اتهامی وی که در نهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری (سال84) رئیس ستاد مطبوعاتی هاشمی رفسنجانی بود، همکاری با مهدی هاشمی بوده است.

گفتنی است وی در ماه های اولیه ی بازداشت و در دادگاه بدوی از داشتن وکیل مدافع محروم بود و وکیل وی تنها توانست در دادگاه تجدید نظر با تنظیم لایجه ای عنوان کند که تمام اعترافات کرمی در دادگاه بدوی تحت شکنجه و غیرواقعی بوده است.

--------------------------------------------------------

بازداشت دو شهروند بهایی ساکن همدان

خبرگزاری هرانا - دو شهروند بهایی زن ساکن همدان به نام های صهبا خادمی و سرور سرورِِیان بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو شهروند بهایی که طبق حکم دادگاه بدوی و رای دادگاه تجدید نظر استان همدان در اسفند ماه سال گذشته به اتهام "تبلیغ بهائیت" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، روز یک شنبه مورخ 2 خرداد ماه خود را به دایره ی اجرای احکام معرفی کردند.

گفتنی است ایشان در همان محل بازداشت و برای سپری کردن دوره ی محکومیت خود به زندان همدان منتقل شدند.

----------------------------------------------------------------

کلینتون: توافقنامه اتمی تهران ترفندی بیش نیست

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در باره نامه رژیم تهران به آژانس انرژی اتمی در مورد مبادله اورانیوم غنی شده اعلام کرد، این نامه دارای اشکالات و ابهامات فراوانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا روز گذشته گفته بود این کشور نامه رژیم تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی را بررسی و پس از رایزنی با دیگر کشورهای عضو شورای امنیت در مورد آن اظهار نظر خواهد کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که روز سه شنبه در چین بسر می برد، در این باره گفت، ما در این زمینه گفتگوهای زیادی انجام دادیم. به نظر ما نامه ای که رژیم تهران به آژانس انرژی اتمی تحویل داده، دارای اشکالات و ابهامات فراوان بوده و نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف نمی سازد.

وزیر خارجه آمریکا افزود، امضای توافقنامه تهران در شرایطی صورت گرفت که شورای امینت سازمان ملل در آستانه انتشار متن قطعنامه جدید تحریمها بود و واضح است که این توافقنامه، ترفندی بیش نیست.

از سوی دیگر كارشناسان سازمان ملل، اجرای توافقنامه تهران را به لحاظ تكنيكى غيرممكن دانستند.

آنها گفتند، از آنجا كه رژيم تهران مىخواهد سوخت هسته ای ظرف يكسال توليد شود، اما توليد آن حداقل يک سال و نيم طول مى كشد، اين به لحاظ تكنيكى غيرممكن است و بدين معنى است كه در صورتيكه رژيم تهران سوخت را ظرف يكسال دريافت نكند، مى تواند اورانيوم سه و نیم درصدی خود را از تركيه پس بگيرد.


قطعنامه تحريمها علیه رژیم؛ فشار آمریکا بر لبنان

خبرگزارى فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت، آمریکا بر لبنان فشار مى آورد تا از اعمال تحريمهاى جديد عليه رژيم تهران در شورای امنیت سازمان ملل حمايت كند.

لبنان عضو غیر دائم شورای امنیت است و بهمراه برزیل و ترکیه با تصویب تحریمهای جدید علیه رژیم تهران موافق نیست.

بنابراین گزارش، معاون وزير امور خارجه آمريكا با سعد حریری، نخست وزیر لبنان که در واشنگتن بسر می برد، دیدار و در باره اهميت رای به قطعنامه شوراى امنيت علیه رژیم تهران با وی گفتگو كرده است.

خبرگزارى فرانسه در گزارش خود به نقل از تحليلگران نوشت، در صورتى كه قطعنامه جديد شوراى امنيت به تصويب برسد، این اقدام راه را براى تحريمهاى جداگانه از جانب نه تنها آمريكا، بلكه برخى كشورهاى اتحاديه اروپا نیز هموار خواهد كرد.


------------------------------------------------------------------

جنایات هولناکی که در سلولهای انفرادی روی میدهد

جنایات هولناکی که در سلولهای انفرادی (سگدونی) علیه زندانیان روی میدهد
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" پرده برداشتن ازجنایاتی هولناک و غیر قابل تصور که علیه زندانیان بی دفاع در سلولهای انفرادی معروف به سگدونی در بند 1 زندان گوهردشت بطور سازمان یافته و سیستماتیک روی میدهد.
زندانیان بی دفاع و اسیر که اکثر آنها جوانان هستند بدلیل اعتراض به برخوردها و رفتار های قرون وسطائی رئیس بند حسن آخریان که شکنجه گری بی رحم و جلادی به تمام معنا و همدستان او در این بند و در کل در زندان صورت می گیرد به شکنجه گاه منتقل می شوند. زندانیان بی دفاع به سلولها انفرادی معروف به سگدونی انتقال داده می شوند.آنها را تحت شکنجه های وحشیانه قرار می دهند که منجر به شکسته شدن دست و پاهایشان می شود که تا به حال چند مورد آن گزارش شده است و در حال حاضر 2 نفر از آنها در بهداری زندان گوهردشت کرج بستری هستند که به نام های سامان محمدیان و محسن بیگوند می باشند.عمل ضد بشری و جنایتکارانه که علیه تعداد زیادی از زندانیان بکار برده شده است تجاوز جنسی و یا استعمال باتون به زندانی بی دفاع در حالی که به آنها دست بند،پابند و چشم بند زده شده است و پس از شکنجه طولانی و شکستن پا و دستان آنها این شکنجه جنایتکارانه صورت می گیرد. تماس حسن آخریان با مادر یکی از زندانیان و اعلام فوت فرزندش و اینکه می تواند جسد وی را از بیمارستان تحویل بگیرید منجر به سکته قلبی و انتقال این مادر به بیمارستان شد. زندانیان در سلولهایی نگهداری می شوند که فاقد سرویس بهداشتی است و به آنها اجازه استفاده از سرویس بهداشتی داده نمی شود.آنها برای مدتی طولانی گاها تا چند هفته با این وضعیت مواجه هستند/عریان کردن زندانی و گرفتن پتو و تمام امکانات پوششی و مرطوب نگه داشتن کف سلول که سیمانی است و باید زندانی بر روی آن استراحت کند /قطع کامل داروهای زندانی برای مدت طولانی/به صورت روزانه مورد شکنجه قرار دادن زندانی با باتون و پاشیدن گاز فلفل و اشک آورد به درون سلول/پاشیدن محتویان کپسول آتش نشانی به صورت زندانی / توهین خانوادگی به زندانی/ زندانیانی که دست و پای انها شکسته شده است برای مدتی طولانی نگه داشتن در سلول تا دچار عفونت شدید شوند و حتی در آستانه مرگ قرار گیرند/قطع ارتباط کامل زندانی با خانواده و جهان خارج از سلول/ غذا دادن به زندانی در حد زنده ماندن/شکنجه زندانی بدلیل شکایت وی و یا خانواده اتش از شکنجه گران و گرفتن رضایت اجباری از او / قتل زندانیان در زیر شکنجه و اعلام علت آن بعنوان خودکشی و یا مصرف بیش از حد مواد مخدر و موارد متعدد دیگر.
یکی از ده ها زندانی که دچار چنین شرایط هولناکی در سلولهای انفرادی معروف به سگدونی شده است آقای بهرام تصویری 30 ساله و 6 سال است که در زندان در حالت بلاتکلیف بسر می برد. او در حدود 6 هفته پیش به دلیل اعتراض به توهینهای خانوادگی پاسداربندی بنام یوسفی برای 5 روز به سلول انفرادی منتقل می شود.آقای تصویری از آنها می خواهد که به او اجازه بدهند که با خانواده اش تماس بگیرد.اما آنها به او اجازه تماس با خانواده اش نمی دهند . حسن آخریان با خانواده این زندانی تماس می گیرد و به مادر آقای تصویری اطلاع میدهد که فرزندش فوت کرده است و جسد او در بیمارستان است و می تواند جسد او را تحویل بگیرید.مادرآقای تصویری وقتی این خبر را می شنود دچار سکته قلبی می شود و به بیمارستان انتقال می یابد.حسن آخریان بعد از اینکه متوجه می شود که مادر آقای تصویری دچار سکته قلبی شده است و در بیمارستا بستری می باشد به بهرام تصویری خبر سکته و بستری شدن ماردش را می دهد. آقای تصویر خواهان تماس با خانواده می شود و از طرفی 5 روز سلول انفرادی او پایان یافته و به روز هفتم کشیده شده است اما از خارج کردن او از سلول انفرادی خوداری می کنند.او خواستار ملاقات با رئیس زندان می شود ولی به حرفهای او گوش فرا داده نمی شود. تا اینکه برای پایان دادن به شرایط سخت و طاقت فرسا اقدام به خودسوزی می کند.پاسداربندها به سلول او یورش می برند به چشمانش گاز فلفل و اشک آور می زنند و با باتون به سر و صورت او می کوبند .
زندانی بهرام تصویری بابدنی سوخته به سلولی که محل شکنجه زندانیان است برده می شود و به او دست بند،پابند و چشم بند می زنند و برای مدت طولانی اورا با باتون شکنجه می کنند در اثر این شکنجه ها دست و پای او را شکستند و سپس لباسهای او را از تنش خارج کردند. افسر کشیک فردی بنام میرزا آقایی و دو پاسداربند به نام های یوسفی و شیرخوانی باتون را به او استعمال می کنند. این زندانی بی دفاع در اثر این شکنجه بیهوش می شود و با ریختن آب بر روی او،وی را دوباره بهوش می آورند و شکنجه جنسی دوبار تکرار می شود.تمامی این شکنجه ها با حضور و شرکت حسن آخریان رئیس بند 1 صورت می گیرد.
سپس زندانی بهرام تصویری به سلول انفرادی بازگردانده می شود.او را عریان می کنند و بدون داشتن پتو و یا هر پوشش دیگری بر روی کف سیمانی سلول رها می کنند و هر از چند گاهی کف سلول آب می ریزند.این زندانی بی دفاع در حالی که پاها و دستانش شکسته شده بود و بدنش مجروح و خونین بود به مدت یک ماه در آن شرایط به حال خود رها شده بود .شکستگی پای او دچار عفونت می شود و او به اغما فرو می رود و ناچارا وی را به بهداری زندان منتقل می کنند. بهداری زندان از تحویل گرفتن او برای مدتی خوداری می کند چونکه در آستانه مرگ قرار داشت و نمی خواست مسئولیت او را بپذیرد. نهایتا فردی بنام دکتر رضوی او را بستری می کند و پس از بهوش آمدن به آنها می گوید باید تحت عمل جراحی فوری قرار گیرد ولی حسن آخریان با عمل جراحی وی مخالفت می کند و او را به سلولهای انفرادی بازمی گرداند که با فشار پزشکان بهداری او بعد از دو روز تحت عمل جراحی قرار می گیرد.
خانواده آقای تصویری برای رسیدگی به جنایتی که علیه فرزندشان روا داشته شده شکایتی را تنظیم کرده اند و همچنین خود آقای بهرام تصویری به بازرسی زندان شکایت کرده است. فردی بنام رضا ترابیان او را تهدید کرده است که در صورت عدم رضایت عواقب وخیم آن را خواهد دید .و حتی احتمال قتل او در زندان وجود دارد.ترابیان می گوید پزشک قانونی به حرفهای تو و خانواده ات گوش نخواهد کرد و به حرفهای زندان گوش می دهد تو کی طی این مدت موارد زیادی را دیده ای.
در طی روزهای شنبه و یکشنبه حسن آخریان بدلیل شکایت کردن آقای تصویری و خانواده اش در مقابل چشمان سایر زندانیان او را برای مدت طولانی با باتون مورد شکنجه قرار داد. آخریان این زندانی را با شکنجه تحت فشار قرار داده است که باید رضایت بدهد و از شکایت خود منصرف شود.
زندانیان بی دفاع دیگری که با چنین شرایط مواجه شده اند و تعدادی از آنها هنوز در سلولهای انفرادی بسر می برند عبارتند از؛ احمد اشکان،رضا جلاله ،مجید افشار،محسن بیگوند ،نقی نظری،مهدی سورانی (در اثر شکنجه فکش را شکسته شده و در سلولهای انفرادی است)، قیصر اسماعیلی ،مجید محمودی،ناصر قوچان لو ،حسین کریمی،حمید اشکی ،شیر محمد محمدی،حسن شریفی،6 ماه که بی جهت در سلولها انفرادی است و بصورت روزانه تحت شکنجه قرار دارد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،بکار بردن شکنجه های قرون وسطائی و جنایتکارانه علیه زندانیان بی دفاع و اسیر را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از دبیر کل،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفت تصمیمات لازم اجرا است.

4 خرداد 1389 برابر با 25 می 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
دبیر کل سازمان ملل متحد
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگران ویژه دستگیریهای خودسرانه،شکنجه سازمان ملل متحد

--------------------------------------------------------------

شرایط حاد جسمی زندانی کرد در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا - حسین میرزایی از زندانیان کرد محبوس در زندان ارومیه، از لحاظ جسمی در شرایط نامناسبی قرار دارد و مسئولان بهداری زندان نیز امکاناتی جهت درمان وی ارائه نمی دهند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسین میرزایی که در سال 88 بازداشت شده، در دوران اولیه ی حبس به مدت سه ماه در سلول های انفرادی زندان اوین و تحت شدید ترین شکنجه های جسمی نگهداری می شد تا جایی که حتی رشته های عصبی وی پاره شده اند.

وی هم چنین به دلیل نگهداری در مکان نامطلوب و انفرادی های بلند مدت، به بیماری آسم نیز مبتلا شده است.

---------------------------------------------------------------

صدور حکم اخراج دانشجوی زندانی دانشگاه بوعلی سینا

حکم اخراج محمد صیادی دانشجوی دربند و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان در همدان صادر شد.

به گزارش دانشجونیوز، حکم اخراج صیادی در حالی صادر شده است که وی در حال سپری کردن دوران محکومیت 2 سال و 6 ماه خود است.

مسئولان دانشگاه بوعلی سینای همدان، ضمن انتشار غیر رسمی این خبر در سطح دانشگاه، در حال سپری کردن مراحل اداری اخراج این دانشجوی دربند می باشند.

قابل ذکر است در دو ترم آخر قبل از دستگیری محمد صیادی مسئولان دانشگاه تلاش خود را برای پرونده سازی آموزشی بر علیه این فعال دانشجویی با درج نمرات 0.25 در کارنامه اش و در نتیجه مشروطی وی آغاز کرده بودند. ادامه این پرونده سازی ها موجبات اخراج وی در شرایطی که در زندان به سر می برد را فراهم آورده است.

---------------------------------------------------------

بازداشت تعدادی از پرسنل شهرداری بوکان

آژانس خبری موکریان

براساس گزارشهای رسیده اخیرا تعدادی از پرسنل شهرداری بوکان به اتهام تخلفات مالی بازداشت شده اند.

گفته می شوداین افراد که درمیان آنها چند تن از مسئولین شهرداری نیز دیده می شود پس از بازداشت تحویل مقامات قضایی شدند.

لازم به ذکر است که در پی تماس خبرنگار آژانس خبری موکریان با مسئول روابط عمومی شهرداری بوکان ایشان در این رابطه اظهار بی اطلاعی نمود.

-------------------------------------------------------------------

کیهان حکومتی: تبدیل نافرمانی مدنی به نافرمانی مذهبی

کیهان حکومتی: این روزها دیده می شود که یک طیف خاصی که احتمالاً قبلاً بخشی از فتنه گران سبز بودند ، امروز به شکل بی حجابی ظاهر می شوند و خط فتنه را که تا دیروز نافرمانی مدنی بود امروز تبدیل به نافرمانی مذهبی کرده اند به ویژه در مترو و البته در برخی ایستگاه های خاص که پاتوق آن هاست دیده می شود. این در حالی است که یکی از جاهایی که بیشترین نیروها و کارکنان حراستی را دارد مترو است که با دوربین های مداربسته و بی سیم با هم در ارتباط هستند و بعید است که مترو نتواند آن ها را کنترل کند.

------------------------------------------------------------------

اعتراض جوانان تهرانى با شعار مرگ بر ديكتاتور

روز گذشته جوانان تهران پس از پايان مسابقه فوتبال با شعار «مرگ بر ديكتاتور» از استاديوم آزادى خارج شدند. جوانان هم‌چنين شعار مىدادند «خس و خاشاک تويى، دشمن اين خاک تويى» و «فوتبال بهونه ميشه خرداد قيامت ميشه». مردم با بوق زدن ممتد با اعتراضات جوانان كه شعارهاى ضدحكومتى مىدادند همراهى مىکردند. اين اعتراضات تا ساعت 22 و سى دقيقه ادامه داشت.

--------------------------------------------------------------

22 خرداد؛ تجمع می‌ کنیم با مجوز یا بدون مجوز

سایت حکومتی جوان آنلاین (وابسته به سپاه پاسداران): دو تن از سران فتنه درآستانه فرا رسیدن سالگرد 22خرداد، ضمن تأکید بر ادامه برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد اغتشاشات از هواداران اندک خود خواسته‌اند که در هر شرایطی در تجمعات این روز شرکت کنند.

این دو، در دیدار اخیری که با هدف برنامه‌ریزی برای به آشوب کشاندن جامعه داشته‌اند، تصریح کرده اند: در صورت دادن مجوز راهپیمایی، در سطح ملی! مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه‌های اجتماعی دارند جریان اطلاع رسانی و دعوت به تجمع صورت گیرد.

این دو فتنه‌گر در این دیدار نیز مانند گذشته به سیاه نمایی علیه نظام پرداخته و از تجمعات غیرقانونی روزهای 25 و 30 خرداد سال گذشته که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم که در چاه ویل این دو نفر گرفتار شده بودند، به عنوان روز‌های حماسی یاد کرده‌اند.

اتخاذ روش‌های ساختارشکنانه از سوی این دو فتنه‌گر درحالی صورت می‌گیرد که سال گذشته مردم در راهپیمایی‌های میلیونی خود در 9 دی و 22 بهمن، در سراسر کشور، ضمن ابراز انزجار عمیق از رفتار آنها از دستگاه قضایی خواستند که آنها را به محاکمه بکشانند.


---------------------------------------------------------------------

موضع روسيه؛ مشخص شد كه قطعنامه كاغذ پاره نيست

ایلنا: يک عضو کميسيون امنيت و سياسيت خارجي مجلس شوراي اسلامي معتقد است روسيه يکي از کشورهاي پيشتاز براي صدور قطعنامه عليه ايران شده است.

قدرت‌الله عليخاني نماينده قزوين در گفتگو با ايلنا در ارتباط با تدوين پيش نويس قطعنامه چهارم از سوي آمريکا اظهار داشت:دولتي که قطعنامه را کاغذ پاره مي‌داند پس چرا براي نگرفتن قطعنامه تا اين حد با کشورهاي ديگر رايزني مي‌کند؟

اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه شوراي امنيت و سازمان ملل يک واقعيت است گفت:اگر دولت اين نهادها را بي‌اهميت مي‌داند پس چگونه در اجلاس سازمان ملل که در آن هيچ رييس جمهوري حضور ندارد شرکت مي‌کند.

وي با اشاره به برخي سرزنش‌ها در مورد بها دادن به روسيه خاطرنشان کرد: نتيجه بي‌توجهي به اين موضوع اين شد که امروز روسيه يکي از پيشتازان براي صدور قطعنامه عليه ايران شده است.

----------------------------------------------------------------------

22 خرداد؛ سرکرده انتظامی معترضان را تهدید کرد

ایلنا: فرمانده انتظامي تهران بزرگ در رابطه با اعلام برخي رسانه‌ها مبني بر تجمع در 22 خرداد عنوان كرد، پليس با هر گونه تجمع غيرقانوني برخورد مي‌كند. حسين ساجدي‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، تصريح كرد: هر تجمعي كه قانوني باشد پليس همكاري مي‌كند اما در تجمعات غيرقانوني چه در مواقع خاص و چه در ديگر روزهاي سال با تجمع غيرقانوني برخورد مي‌شود. وي تاكيد كرد: پليس بيدار و هوشيار است و حافظ نظم و امنيت در جامعه از اين رو با تجمعات غيرقانوني برابر قانون برخورد صورت مي‌گيرد.

گفتنی است موسوی و کروبی بر لزوم اطلاع رسانی و مشارکت گسترده مردم در سالگرد انتخابات تاکید کردند.

-----------------------------------------------------------------

آتش سوزی در نمايشگاه ویژه خرمشهر در دانشگاه

نمايشگاه كتاب ويژه سالروز آزادسازي خرمشهر كه در دانشگاه آزاد ماهشهر برپا شده بود روز گذشته طعمه حريق شد و تعدادي کشته و زخمي بر جاي گذاشت.

http://www.youtube.com/watch?v=ee5FYovu1cY&feature=player_embedded

----------------------------------------------------------

حمله مزدوران بسیجی به دانشجویان شهرکرد

http://www.youtube.com/watch?v=e4VjSCUEAjs&feature=player_embedded

--------------------------------------------------------------------

زنانی که به اتهام محاربه در زندان به سر می برند

سایت کلمه: تعداد ی از زندانیان سیاسی بند نسوان زندان اوین در شرایط نامناسبی به سر می برند و از کوچکترین امکانات رفاهی و بهداشتی بی بهره اند.

خبرهای دقیق از زندان اوین درباره برخی از این زندانیان زن همچنین حاکی از آن است که آنها در شرایط کاملا بلاتکلیف با اتهام های سنگینی که هیچ ربطی به عملکردشان ندارد ماه هاست که زندانی هستند .

مریم اکبری منفرد یکی از این زندانیان است که ۱۰ دی ماه سال جاری در جریان حوادث عاشورا ی حسینی بازداشت و راهی زندان اوین شده است .

وی سه فرزند دارد که کوچکترین آنها پنج ساله است .اما مسولان بدون توجه به این موضوع از زمان عاشورا تاکنون وی را به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق درشرایطی کاملا غیر قانونی در زندان نگه داشته اند .

منفرد با اینکه ماههاست زندانی است هرگز قرار بازداشت اش تمدید نشده است . این در حالی است که این زن بارها گفته است که هیچ وابستگی به سازمان مجاهدین ندارد و تنها نگران فرزندان اش است که اکنون دور از او به سختی روزگار می گذرانند .

پروین جوادزاده یکی دیگر از زنان زندانی بند نسوان اوین است .که در شرایط بسیار دشواری به سر می برد .

جواد زاده ۲۲ ساله نیز عصر عاشورا توسط نیروهای سپاه هنگام تردد در خیابان بازداشت واکنون در بلاتکلیفی کامل در زندان اوین به سر می برد .

وی که اکنون جوانترین زندانی سیاسی زن بند نسوان اوین است .سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که این موضوع موجب لطمه های شدید روحی و جسمی به او شده است .طبق اخباری که از بند نسوان زندان اوین می رسد اتهام این دختر جوان نیز محاربه است و به تازگی پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است .

همچنین اخبار دیگری نیز حاکی از وضعیت نامناسب جسمی و روحی ۳ تن دیگر از زندانیان بند نسوان اوین است .

کبری زاغه دوست ، بدر السادات مفیدی ، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران و فاطمه خرمجو نیزهر کدام ماه هاست که در بلاتکلیفی کامل در زندان اوین به سر می برند .بدون اینکه از نظر قانونی رویه های بازداشت یا قرار بازداشت موقت شان رعایت شده باشد .

---------------------------------------------------------------------

حمله وحشیانه بسیجیها به فعالان دانشجویی شهرکرد

حمله وحشیانه بسیجی ها به فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد

سایت امروز: در سومین روز از خرداد ماه ۸۹، دانشگاه آزاد شهرکرد باز هم آبستن حوادث تلخ و ناگواری بود.

بنا بر اظهارات دانشجویان حاضر در محل، فضای آن واحد دانشگاهی به شدت امنیتی بود، به حدی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همچنین لباس شخصی ها در داخل دانشگاه مستقر شده بودند.

نیروهای بسیج، با ضرب و شتم و خشونت گسترده، قصد بازداشت تعدادی از دانشجویان را داشتند که یکی از دانشجویان در حالیکه به شدت توسط فردی به نام امیر امیرخانی دهکردی (از اعضای تشکل علم الهدی) مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفت و در اثر شدت ضربات وارد شده به سرش دچار بیهوشی شد که در ادامه بوسیلۀ آمبولانس به بیمارستان کاشانی شهرکرد انتقال یافت.

حال این دانشجو وخیم گزارش میشود.

http://www.youtube.com/watch?v=e4VjSCUEAjs&feature=player_embedded

------------------------------------------------------------------

قطعنامه تحريمها علیه رژیم؛ فشار آمریکا بر لبنان

خبرگزارى فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت، آمریکا بر لبنان فشار مى آورد تا از اعمال تحريمهاى جديد عليه رژيم تهران در شورای امنیت سازمان ملل حمايت كند.

لبنان عضو غیر دائم شورای امنیت است و بهمراه برزیل و ترکیه با تصویب تحریمهای جدید علیه رژیم تهران موافق نیست.

بنابراین گزارش، معاون وزير امور خارجه آمريكا با سعد حریری، نخست وزیر لبنان که در واشنگتن بسر می برد، دیدار و در باره اهميت رای به قطعنامه شوراى امنيت علیه رژیم تهران با وی گفتگو كرده است.

خبرگزارى فرانسه در گزارش خود به نقل از تحليلگران نوشت، در صورتى كه قطعنامه جديد شوراى امنيت به تصويب برسد، این اقدام راه را براى تحريمهاى جداگانه از جانب نه تنها آمريكا، بلكه برخى كشورهاى اتحاديه اروپا نیز هموار خواهد كرد.

--------------------------------------------------------------

چطور توانستید از روی پیکر فرزندم بگذرید؟

منبع:سایت رای من کجاست

مادر شبنم سهرابی، زن جوانی که ظهر عاشورا در زیر چرخ های ماشین نیروی انتظامی جان باخت، در مصاحبه با "روز" اعلام کرد که به او اجازه شکایت برای پی گیری شهادت فرزندش را نمی دهند. در میان مصاحبه، صدای نگین، دختر خردسال این جان باخته مرتب به گوش می رسد که فریاد می زند: "مامان منو تنها نمیذاره خودش قول داده میدونم زنگ میزنه و..."

شبنم سهرابی، زن 34 ساله ای است که ظهر روز عاشورا توسط خودرو نیروی انتظامی زیر گرفته شد و شاهدان عینی این صحنه را چنین بازگو کردند: "ماشین نیروی انتظامی با سرعت به شبنم برخورد کرد و بعد از چندین بار رد شدن از شکم شبنم، او را زیر چرخ هایش له کرد."

وقتی تلفن کردم، نگین دخترک 6 ساله شبنم سهرابی در همان زنگ اول گوشی را برمیدارد. او با هیجان داد میزند: "مامان بالاخره زنگ زدی؟ من میدونستم بهشت تلفن داره و تو منو یادت نمیره و..."

صدای من همه هیجان دخترک را فرو می نشاند. این سوی خط خبرنگاریست که سراغ مادر بزرگ نگین را می گیرد و نگین که همچنان منتظر تلفن مادرش است از من میخواهد تلفن را زیاد اشغال نکنم چون ممکن است مادرش زنگ بزند و تلفن اشغال باشد و...

اما مادر شبنم سهرابی که به شدت تحت فشار است تا از دختر شهیدش حرفی نزند، می گوید او را به دادسرای جنایی راه نمیدهند و حتی امکان شکایت را از او گرفته اند.

گفتگوی "روز" با مادر شبنم سهرابی را در ذیل بخوانید.

خانم سهرابی، شما از بی نتیجه ماندن پی گیری هایتان برای معرفی قاتل دخترتان سخن گفته اید ممکن است در این زمینه توضیح دهید؟ آیا شما شکایت کرده اید؟

نه شکایت نکرده ام. یعنی نگذاشتند شکایت کنم. رفتم دادسرای جنایی و گفتم میخواهم شکایت کنم و بدانم چه کسی دختر مرا زیر گرفته است. چگونه توانسته است چندین بار از روی دختر من رد شود و آیا اسم او را می توان انسان گذاشت؟ اما گفتند همین چیزهایی که میگویی که بچه ات اینگونه شده و.... شکایت است؛ تو برو ما پی گیری میکنیم. برگشتم اما بعد از آن بارها رفته ام دیگر اجازه ورود به دادسرا به من نمی دهند. هر بار می گویند شماره تلفنت را بده حاج آقا خودش به شما زنگ میزند. و من تا به حال بیش از ده بار شماره داده ام اما نه تماسی می گیرند و نه اجازه ورود به دادسرا را به من میدهند. تا به حال هم نه کسی به من سر زده و نه کسی در این مورد سئوالی کرده است.

شما چگونه متوجه شهادت دخترتان شدید؟

من 4 روز از دخترم بی خبر بودم. شبنم با دخترش، نگین زندگی میکرد و روز عاشورا از خانه خارج شده بود تا غذا بگیرد اما برنگشته بود. دوستانش که منزل او بودند نگران شده و دنبال او می روند که شاهدان شهادت دخترم به آنها قضیه را می گویند. آنها آدرس و شماره تلفن مرا نداشتند و نگین هم فقط خانه پدرش را بلد بود. نگین دوستان مادرش را به منزل پدرش می برد و از طریق او، خانه مرا پیدا کردند. به من گفتند تصادف کرده است. دوستان دخترم همه بیمارستان ها را زیر و رو و او را در بیمارستان رسول اکرم پیدا کرده بودند. رفتیم آنجا اما به ما گفتند که شبنم را فقط یک روز در این بیمارستان نگهداشتند و چون جا نداشتند او را به پزشکی قانونی کهریزک منتقل کردند.

برای تحویل پیکر شبنم، مشکلی پیش نیامد؟

رفتم پزشکی قانونی کهریزک و عکس شبنم را نشان دادم. گفتند باید نامه قانونی بیاورید تا تحویل دهیم. رفتم کلانتری محل و بیمارستان و 5 روز طول کشید تا روال اداری طی شود. نامه را گرفتیم و رفتیم پیکر بچه ام را تحویل گرفتیم.

وقتی پیکر شبنم را تحویل گرفتید چه وضعیتی داشت؟

22 روز از شهادت شبنم می گذشت و صورتش را که دیدم انگار زجر کش اش کرده بودند. خیلی غم انگیر بود اما فقط همین صورتش را دیدم یعنی فقط گذاشتند صورتش را ببینم. بقیه پیکر دخترم را ندیدم. حتی موقع خاکسپاری هم جز صورتش، چیزی ندیدم اما میدانم که له شده بود شکم دخترم له شده بود و.....

در برگه پزشکی قانونی، علت مرگ را چه چیزی نوشته اند؟

در برگه پزشکی قانونی نوشته اند مرگ بر اثر اصابت جسم سخت و عوارض ناشی از آن. من هم رفتم شکایت کنم اما نگذاشتند. در حالیکه دختر بیگناه من را زیر ماشین له کرده اند نمیگذارند من پی گیری کنم من میخواهم بگویند که اسم این جسم سختی که پزشکی قانونی نوشته چیست و چگونه توانستند چند بار از روی دخترم با ماشین رد شوند. خب به او خوردند چرا نگه نداشتند کمکش کنند چرا...

خانم سهرابی، نگین بعد از این با شما زندگی خواهد کرد؟

بله نگین پدر پیری دارد که دخترم به خاطراعتیاد او، از او جدا شد. او در شرایطی نیست که بتواند از دخترش نگهداری کند. از طرفی، نگین به من عادت دارد. شبنم که رفت، من نباشم نگین نیز از دست می رود.

نگین هنوز منتظر تلفن مادرش است و...

به او گفته ام که مادرش به بهشت رفته است میداند که دیگر مادرش بازنخواهد گشت اما او فقط 6 سال دارد مدام می گوید: "مادرم همیشه می گفت مرا تنها نمیگذارد برای همین میدانم که به من زنگ میزند و..." نمی توانم زیاد به او فشار بیاورم داد میزند و گریه میکند و دلم برایش می سوزد. سعی میکنم کم کم به او بفهمانم که مادرش شهید شده و دیگر نمی تواند تلفن هم بزند و صدایش را نیز نخواهد شنید و...

با توجه به اینکه به شما اجازه نمی دهند شکایت کنید چگونه می خواهید شهادت دخترتان را پی گیری کنید؟

دختر من شهید شده و شهدا پیش خدا روزی میخورند و در آرامش هستند. مطمئن هستم که دخترم پیش خدا در آرامش است اما ما آرامش نداریم؛ نه نگین و نه من هیچ آرامشی نداریم و تنها زمانی که قاتل دخترم را معرفی کنند و محاکمه او را ببینیم به ارامش می رسیم. حتی نمیدانم دخترم در کدام نقطه شهید شده و کجا ماشین او را زیر کرده است که بروم حداقل دو رکعت نماز آنجا بخوانم. زمینی که دخترم جان داد را ببوسم و گریه کنم. این مدت هم مرا خیلی تهدید کردند که حرف نزنم. من هم ساکت شدم؛اما الان هم بعد از این مصاحبه با شما معلوم نیست باز چکار کنند اما دیگر نمی توانم ساکت بمانم. جگرم می سوزد. مدام تصور میکنم چگونه توانستند از روی دخترم چند بار رد شوند. من پی گیری خواهم کرد. خدا نمی گذارد خون بی گناه زمین بماند و دامانشان را خواهد گرفت.

--------------------------------------------------------------------

نامه عبدالکریم سروش به مراجع تقلید

از "طالبان نامطلوب" پشتیبانی نکنید

دکتر عبدالکریم سروش با نگارش نامه ای خطاب به "مشایخ و مراجع کرام" با اشاره به اینکه پشتیبانی از این "طالبان نامطلوب" نه خشنودی ملت را در پی دارد نه آبروی روحانیت را، از مراجع تقلید خواست از ایران "مهاجرت" کنند. وی همچنین با ذکراینکه "نه اسلامیت این سرزمین نه استقلالش، هیچکدام در گروی بقاء مشتی طراران حاکم نیست و پشتیبانی از این طالبان نامطلوب نه خشنودی ملت را در پی دارد نه آبروی روحانیت را" و در این عصر "نه حرمت و اعتباری برای فقه مانده، نه قداست و استقلالی برای حوزه؛ و حجت ها آیت و آیت ها آلت قدرت گشته اند" نوشته است: "انسداد و استبداد کم بود، سپاهیان گستاخ و دراز دست، مرجع تراشی و مرجع کوبی هم می کنند. "هیچ ندانی" را که رسما خبط دماغ دارد، مسند مرجعیت داده اند تا در ثنای رهبر مدیحه بخواند وسینه بزند واو را «کوثر» بنامد."

متن نامه دکتر سروش به شرح زیرست:

واعظ ما بوی حق نشنید، بشنو کاین سخن / در حضورش نیز می گویم نه غیبت می کنم

چون صبا افتان و خیزان می روم تا کوی دوست / وز رفیقان ره استمداد همت می کنم

به مشایخ و مراجع کرام درود می گویم و از آنان اذن ورود می طلبم.

سالروز قیامت صغرای خلق و نهضت کبرای سبز نزدیکتر می شود و انتظار مردم از روحانیان راستین بیشتر. زندانیان این جنبش و شهیدان این شورش پیامی برای شهسواران عرصه دین و دانش دارند:

می دانیم که شما اقطاب و ارکان دین خود از مظلومان مظالم جمهوری اسلامی هستید و از این که معاصی و مفاسد این حکومت جائر نام نیک شما و دامان پاک شریعت را آلوده کرده ظاهری دژم و باطنی نژند دارید و سینه پر آتش خود را به آب صبوری ساکن می کنید و "زبان بریده به کنجی نشسته" زیر لب لاحول می گویید و ربٌ یسٌر می خوانید و از نگاه ها و پرسشهای سرزنش آلود مریدان و محارم می گریزید که چرا وعده عسل دادید و اکنون سرکه می فروشید و چون به خلوت می روید با خدا شکوه می کنید که خدایا مرجعیت و قطبیت دادی. صد شکر. اما چرا در این عصر و در این احوال؟ که نه مجال انتقاد هست نه نشاط اجتهاد. حتی در نوشتن رساله عملیه هم آزادی نیست و فتوا و فرمان حکومت مقدم است. نه حرمت و اعتباری برای فقه مانده، نه قداست و استقلالی برای حوزه. حجت ها آیت و آیت ها آلت قدرت گشته اند.

و چرا خونین دل و خسته جگر نباشید که مغلوب و مرعوب، در گذرگاه تنگ عافیت و بر مسند خطیر مسئولیت نشسته اید و نظاره می کنید که استبداد دینی چوب حراج بر اخلاق و ایمان خلایق زده است و شریعت را به خدمت سیاست گرفته است و کمر عدالت را شکسته است. شکم اقتصاد فربه از حرام است و چهره دین عبوس و جویبار فرهنگ گل آلود و هوای سیاست مرگ زا و آسمان آزادی تیره و چشم هنر گریان و دل دانش بریان و جان و آبرو ارزان است و ریاکاری و رشوه خواری و دروغ زنی و مداحی و دهان دوزی و قلم سوزی و آبروریزی و عالم ستیزی و جاهل پروری و خرافه گستری و قانون شکنی و وحشت افکنی و تهمت پراکنی و تملق و تزویر و تقلب و تبعیض، سکه دارالضرب ولایت و قوت غالب حکومت است.

دیگر نه در قضا انصاف و عدالتی مانده است، نه در مجلس تدبیر و شجاعتی، نه در دولت توان و لیاقتی. و به تعبیر فصیح پیشوای پارسایان: "بارض عالمها ملجم و جاهلها مکرٌم: جاهلان قدر می بینند و بر صدر می نشینند و عالمان لجام به دهن دارند"(نهج البلاغه).

جاهلان سرور شدستند و ز بیم / عاقلان سرها کشیده در گلیم

می دانیم که شما هم بر این مردم نیک سیرت رحمت می آورید که همچنان در چنگال دیو استبداد اسیرند، نه لبخند بر لب دارند نه شادی در دل نه نان در سفره نه دانش در دفتر نه نشاط عیشی نه درمان دلی. به جز قلبی غمناک و چشمی نمناک برایشان چه مانده است؟ محتسبان لبخندشان را ربوده اند و واعظان شحنه شناس ایمانشان را. مفسدان نانشان را بریده اند و جاهلان دفتر معرفتشان را دریده اند. نه رنگ دادگری می بینند نه چهره عدالت. گران از تکالیف و تهی از حقوق. رهبرانشان شب و روز ارجوزه عدالت می خوانند و به دنیا درس مهر و مدیریت می دهند اما خود زندانها را از شقاوت و قساوت انباشته اند و جامعه را به عفونت دروغ و ریا آغشته اند. قاتلان بی باک حقیقت اند و سارقان چالاک حریت. هر بانگ نصیحتی را صدای دشمن و هر ندای مخالفتی را ندای اهریمن می شمارند. گویی خود طاووسان عالم غیبند و دیگران جاسوسان عالم غرب. منکر معروفند و معروف به منکر. شما روحانیان راستین با رفتار ستم ستیزانه خود می توانید چهره متبسم اسلام باشید و پیام روح نواز دیانت را به خلقی خسته از خشونت برسانید تا بدانند که همواره در کنار مردمید و بنام اسلام نه چاهی برای کسی می کنید نه جاهی برای خود طلب می کنید.

رطب خوردگان ولایت و ثناگویان قدرت نه منزلتی نزد خالق دارند نه محبوبیتی نزد خلق، اما شما حاملان امانت دین و وارثان سنت سید المرسلین بر سر پیمان خود با خلق و خالق بمانید که از شما همین انتظار می رود و بس. مطمئن باشد که نه اسلامیت این سرزمین نه استقلالش، هیچکدام در گروی بقاء مشتی طراران حاکم نیست و پشتیبانی از این "طالبان نامطلوب" نه خشنودی ملت را در پی دارد نه آبروی روحانیت را.

انسداد و استبداد کم بود، سپاهیان گستاخ و دراز دست، مرجع تراشی و مرجع کوبی هم می کنند. "هیچ ندانی" را که رسما خبط دماغ دارد، مسند مرجعیت داده اند تا در ثنای رهبر مد یحه بخواند وسینه بزند واو را "کوثر" بنامد واز آن طرف در فجر تصدٌی ولایت که مقام رهبری دماغ مرجعیت می پخت، فقیه نزیهی را که بر او دلیری و خرده گیری کرد و او را از "افتاء بغیر علم" بر حذر داشت به عذاب الیمی دچار کردند که همه سرها در گلیم کشیدید و بر حرمت ضایع شده فقاهت و مرجعیت خون خوردید و خاموش نشستید. نگذارید بیش ازین نام و ناموستان فدای هوسهای سیاه سپاهیان شود ونا خواسته در زمره حامیان استبداد دینی به قلم روید.

دلیران عرصه جهاد اکبر، تیغ زبان آختند وبر دولت غاصب تاختند. ارادتی بخلق نمودند و سعادتی بردند. اکنون نوبت شما خاموشان نا خرسند است. توقع محرومان و مظلومان از شما بسی بیش از آن است که افسرده دل وپریشان حال بنشینید و در عیان از ملامت جباران تن زنید و در نهان شکوه به درگاه قاصم الجبارین برید، یا مخفیانه "بر در ارباب بی مروت دنیا" پیامی بفرستید و جوابی نشنوید. کار از اعوذ و لاحول نمی رود و خواهش و سفارش از اثر افتاده است و سکوت در مقابل جباران صدای آنها را بلندتر کرده است. و حال که نه رای موافقت دارید نه یارای مخالفت، مصلحت در مهاجرت است. جهاد اصغر کنید. "خاطر بدست تفرقه دادن نه زیرکی ست." اگر دهانها را بسته اند پای ها را که نشکسته اند. الفرار مما لایطاق من سنن المرسلین. "باید برون کشید ازین ورطه رخت خویش".

گرچه راهیست پر از بیم زما تا بر دوست / رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی

بلی کاری پرهزینه و راهی پر مخاطره است اما شما یسر پس از عسر را ببینید و به فرج بعد از حرج بیندیشید وفلاح وصلاح خلق را که نگاهش به رفتار شماست پاس دارید وعتاب فرشتگان با ستم پذیران مستضعف را دوباره در قرآن بخوانید که: " چون فرشتگان جان ظالمانی را می ستانند که بر خود ستم کرده اند، ازآنان می پرسند درچه حال بودید؟ می گویند مستضعف ودرمانده بودیم و در دیار خود رخصت انجام وظیفه نداشتیم. فرشتگان درپاسخ می گویند: زمین خدا که فراخ بودومهاجرت که ممکن بود". (ان الذین توفاهم الملائکة ظالمی انفسهم....نساء97 )

و مباد که حضرت ربٌ الارباب در روز جزا با فقیهان مستضعف خطاب قهر کند و راه عذر را بر آنان ببندد و به سوء عاقبت محکوم شوند.

راهی به سوی عاقبت خیر می رود / راهی به سوء عاقبت، اکنون مخیری

مهاجرت چون یک رهنمود دینی و قرآنی و یک شیوه اعتراض مدنی و انسانی و به منزله جستن راهی برای رستن از زندان و رسوا کردن زندانبانان، در سیره عالمان دین ثبت افتاده است و مهاجرت عالمان از ایران به عراق و از عراق به ایران در دوران مشروطه و معاصر سنت نیکو و آزادیخواهانه ای بوده ست. "سرهنگان شاه" که بر سر شما نشسته اند سکوت مظلومانه تان را به مسالمت و حمایت تفسیر می کنند. بانگ بلند مهاجرت قفل این سکوت شبهه ناک را خواهد شکست و توهٌم تسلیم ننگین را خواهد زدود.

حوزه فقهی شیعی نجف پس از رکود و توقف کوتاه، اینک به سابقه هزار ساله خود رجوع می کند و در اندیشه بالندگی دوباره است. نجف اکنون می تواند قم را آزاد کند و نفس فروبردگان و ترس خوردگان قم و مشهد را به فراخنای حوزه فقاهت خود راه دهد تا رسالت دینی و تاریخی شان را با شجاعت بگزارند و

به بانگ چنگ بگویند آن حکایت ها / که از نهفتن آن دیگ سینه می زد جوش

و بی واهمه از جنود حرامیان و آدمی خواران و تبه کاران و ظلمه و قتله و عمله استبداد دینی و"سربازان بد نام امام زمان"، داستان یوسفان افتاده در چنگال گرگان را باز گویند. هم از قبح استبداد بگویند هم از حسن آزادی؛ و دین ورزی را در هوایی آزاد و پر رقیب تجربه کنند و اجتهادات نوین خود را با تشنگان معنویت در میان بگذارند. والبته "عراق ونجف" نام هرجاست که آزادگان در آن امن و آزاد وگشاده دست و گشاده زبان باشند که "این وطن مصروعراق و شام نیست".

لیمیز الله الخبیث من الطیٌب و یجعل الخبیث بعضه علی بعض... (انفال 37): "اینگونه خداوند پاک را از ناپاک جدا می کند و ناپاکی ها را بر هم می نهد و یکجا به آتش جهنم می سپارد."

آنگاه رطب خوردگان ولایت می مانند و وعٌاظ السلاطین و خدٌام الشیاطین و "مشایخ بی نشان از عشق" و سفلگانی که هرصبح و شام بر در سرای سلطنت سجده می برند و پشت بر قبله نماز می کنند و با غاصبان می نشینند و دست در خون مغصوبان می برند و عهد خالق را می شکنند که "بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم آرام ننشینند" (نهج البلاغه خطبه شقشقیه: و ما اخذ الله علی العلماء الا یقارٌوا علی کظٌة ظالم و لا سغب مظلوم)

مردم هم، غربال بصیرت بدست، می مانند تا خادمان را از خائنان باز شناسند و نگین سلیمان را از دست اهریمنان بیرون کنند و دیوان را از مسند خدیوان فرو کشند.

"آنروز ستم گران انگشت ندامت به دندان می گزند که چرا با رسول همراهمی نکردند و چرا فلان کس را به دوستی بر گرفتند." (و یوم یعضٌ الظالم علی یدیه یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا... فرقان: 27 و 28 ).

می دانیم که مشاطگان قدرت و فراشان ولایت و پندارپروران بنگاه بانگ و رنگ و عمله استبداد دینی، گوشها را پر و دلها را خالی کرده اند که اگر خیمه خواجگی خودکامکان فرود آید معاصی و مفاسد از یک سو و اعادی و اجانب از سوی دیگر خاک ایران را فتح خواهند کرد و تنها دولت شیعی جهان را بر خواهند افکند. اما این فریبی فرسوده و دروغی کهنه بیش نیست. نظام شقاوت بنیاد استبداد خود بدترین مفسدت و معصیت است و شجره خبیثه ای است که بر آن اصناف حشرات رذائل جمع می آیند و فقط بهار فرخنده مردم سالاریست که بر خزان خشک خشونت و رذیلت مهر خاتمت خواهد زد.

بلی مزاج دهر تبه شده است و راهزنان و حرامیان در کمینند اما علمای اسلام دل قوی دارند و آسوده خاطر باشند که عرق ملی و غیرت دینی و همت مصلحانه و تعهد وطن دوستانه زنان و مردان و دانایان و روشنفکران این دیار هرگز این عزیز نگین را به دست اهریمنان نخواهند سپرد وایران را برای ایرانیان نگاه خواهد داشت.

حدیث حکومت شیعی و خطر زوال آن هم بهانه ای و افسانه ای بیش نیست. این حکومت چه شباهتی به سیره و سنت و شیوه و شریعت سردار عدالت، علی(ع) دارد تا لاف از شیعی و علوی بودن زند؟ علی کجا و اکرام جاهلان و الجام عالمان کجا؟ علی خود از پیامبر اکرم می آورد که بارها فرمود "جامعه ای که در آن ضعیفان نتوانند حق خود را بی لکنت زبان از قدرتمندان بگیرند جامعه ای ناپاک است" (نهج البلاغه، نامه به مالک اشتر) و حقا که نظام ولایت مطلقه جز این جامعه ناپاک دست پختی نداشته است که در آن قوه قضائیه پاک هیچ کاره است و قصابان همه کاره. امروز جانی تاوان انتقادی است. نقادان غدر می بینند و مداحان قدر.

سرتاسر دشت خاوران سنگی نیست / کز خون دل و دیده بر او رنگی

و باری مگر مشروعیت حکومت وابسته به عنوان شیعی و سنی است؟ مشروعیت یک قائمه بیشتر ندارد و آن عدالت است و بقیه هر چه هست فرع آن است. جمهوری اسلامی ایران به گفته آن فقیه فقید(آیت الله منتظری رضوان الله علیه) اینک نه جمهوری است نه اسلامی. دینی و شیعی انگاشتنش عین قلب حقیقت و جفا بر طریقت است.

و اگر چه نظام ولایت مطلقه واسلام عبوسش، قاطبه دینداران را شرمنده از مسلمانی کرده است، چهره متبسم و انسان نواز و حق مدار و خرافه گریز و خرد پذیر روشنفکری دیندار وعالمان پارسا چندان دلرباست که کسی از آن نگریزد و کفر را بر ایمان نگزیند. و "برغم مدعیانی که منع عشق کنند" اینجا هم سخن آن فقیه فقید حجت موجه ماست که در غیبت استبداد دینی، ایران از آن همه ایرانیان و شهروندان متساوی الحقوق خواهد بود و هر کس و هر قوم به اندازه قدر خود بر صدر می نشیند و اقبال می بیند.

از "هجمه کفر" هم باک ندارید. دینداران برهانهای قاطع دارند. فطرت و تاریخ با آنهاست. دلیل و علت در خدمت آنان است. چهار قرن است که در مغرب زمین گزنده ترین و کوبنده ترین حمله ها را به دین کرده و می کنند اما چراغ کلیسا هنوز روشن است و "رونق این کارخانه کم نشده است" و دینداری معرفت اندیش در بالندگی است و کتابهای محققانه در تاریخ و فلسفه و تفسیر دین بسی بهتر و بیشتر از کشورما به بازار می آیند. بلی روحانیان دیگر سروری نمی کنند و سقف حکومت را بر ستون شریعت نمی زنند. دین در جای خود نشسته است. نه در راس امور است نه در ذیل امور. و مردم به قدری که علم و هنر و فلسفه و نقد جدید رخصت می دهد پای اعتقاد را در گلیم دیانت دراز می کنند. کافران کفر می ورزند و مومنان ایمان. "مومنان ز اقرار مست و منکران ز انکار مست" و نهایتا ماندنی ها می مانند و رفتنی ها چون کفی بر آب می روند.

دشمنان با انبیا بر می تنند / پس ملائک ربٌ سلٌم می زنند

کاین چراغی را که هست او نور دار / از دم و پف های دزدان دوردار

بهار مردم سالاری و خزان خودکامگی حوالت تاریخی ماست و فردا که قیامت صغرای خلق قائم شود و فرٌ دولت فرادینی فرا رسد و آفتاب مردم سالاری طلوع کند وافسر فرومایگان فروافتد و جشن زوال استبداد دینی برپا شود و داغ دیدگان انسداد و استبداد، زنجیر بر پای زنجیربافان نهند و تبانی نهانی خرقه پوشان و ولایت فروشان و مثلث تیغ و طلا و تسبیح را آشکار کنند، روز شرمساری خودکامگان و دریوزگان آنها خواهد بود.

سخنی هم با عابدان و صالحان

غاصبان حاکم، خود آب و خاک میهن را از عفونت استبداد (که اکبر گناهان کبیره است) انباشته اند و سلسله جور بر دست و پای خلایق نهاده اند، آنگاه خطیبان خناس، وسوسه و غلغله در افکنده اند که زلزله در پیش است و "پیراهن چاک ماهرویان" دامن زمین را چاک خواهد کرد. خرقه پوشان هم دام تزویر نهاده اند و سر حقه باز کرده اند و خواب و خرافه می پراکنند و دعا و تعویذ تعلیم می کنند و بر رونق بازار شیادی می افزایند. زلزله ای را که در ارکان ولایت افتاده می بینند و می پوشند و در عوض برای زلزله طبیعت و گناهان موهوم مردم می جوشند و می خروشند.

تاریخ اما نشان نمی دهد که پیامبر علیه السلام مردم را از زلزله ترسانده باشد یا دعای ویژه زمین لرزه به آنان آموزانده باشد! در عوض به گواهی روایات و ماثورات، آنچه پیامبر از آن می هراسید و پیروان خود را از آن می هراساند "چیرگی حاکمان بی رحم" بود و کمتر می شد که از مجلسی برخیزد و این دعا را نخواند: اللهم اقسم لنا من خشیتک ما یحول بیننا و بین معصیتک... ولا تسلط علینا من لا یرحمنا :"خدایا از خشیتت چندان نصیب ما کن که گناه نکنیم... و کسانی را که به ما رحم نمی کنند بر ما چیره مکن"( جامع الاحادیث، جلا ل الدین سیوطی).یعنی از نگاه باطن بین آن آموزگار بزرگ تقوا و توحید، سلطه ظالمین صد بار از لرزیدن زمین هراس آورتر بود. و به حقیقت اگر به دعا از خدا چیزی را باید خواست همانا برافتادن حاکمان بی رحم است، حاکمانی که از قتل و غصب و نهب و تجاوز و تطاول و چپاول و تقلب و تزویر و افترا و شکنجه و اعدام، مغولان و طالبان را شرمنده كرده اند.

نیکوست که همه نمازگزاران و خداخوانان از هر کرانه تیر دعا روان کنند و به پیروی افتخار آمیز از رسول اکرم این کلمات را بر لوح جان و صفحه زبان نقش کنند و در عیان و نهان، در شب و روز، در خانه و خیابان، در صلوات و مناجات و در سجده و قنوت، به هر لهجه و هر زبان، از صمیم جان بخوانند و از خدای رحیم رحمان بخواهند تا سایه سلطه سفلگان بی رحم را از سر امت مرحومه کم کند و چشم نمناک و دل غمناکشان را روشن و خرم کند.

شاعران و هنرمندان و خوش نویسان نیز وام هنرمندی را بگزارند و این کلمات پر برکات را بر الواح و صحائف، بر دیوان و ایوان و بر رسانه ها و رایانه ها رقم زنند و به شهد عبارت و سحر بلاغت بیامیزند و دل مظلومان را مسرور و چشم ظالمان را کور کنند.

چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان / تو همچو باد بهاری گره گشا می باش

چو پیر سالک عشقت به می حواله کند / بنوش و منتظر رحمت خدا می باش

---------------------------------------------------------------------

کروبی از مردم خواست بایستند و نترسند

موسوی: شناسایی حق حاکمیت مردم، تنها راهست

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز روز گذشته طی دیداری با هم به تبادل نظر پیرامون مسایل مهم منطقه ای و کشور پرداختند. هنوز خبری از این دیدار منتشر نشده امااین دو، طی دو روز گذشته ضمن پافشاری برمواضع خود، به انتقاد شدیداز وضعیت موجود پرداختند. همزمان زهرا رهنورد هم ضمن سخنانی تاکید کرده که "حاکمیت اگر به مطالبات مردم بی‌توجه باقی بماند، تیشه به ریشه خود خواهد زد."

میرحسین موسوی، براساس گزارش سایت کلمه، در دیدار با خانواده های فرماندهان شهید جنگ ایران و عراق، ضمن پاسخ به اظهارات اخیر دادستان تهران، درباره بازداشت محافظ خود سخن گفته است.

مهدی کروبی نیز یک روز پیش تر در دیدار با اعضای شورای مرکزی و عمومی سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام، از معترضان خواسته است بدون ناامید شدن، راست قامت و محکم به مبارزه ادامه دهند و در عین حال انتظار نداشته باشند که به زودی به پیروزی برسند.

سیاست های قاجاری

میرحسین موسوی در تازه ترین اظهارات خود، راه حل مشکلات را برگشت به سوی مردم دانسته و گفته راه حل در جلب حمایت مردم است و اینکار جز از طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست.

او به حکومت توصیه کرده است: "فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید. خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد."

فصل سوم قانون اساسی به مساوی بودن حقوق همه مردم، حمایت قانون از شهروندان، حقوق زنان، منع تفتیش عقیده و آزادی مطبوعات اختصاص دارد.

نخست وزیر زمان جنگ سپس به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده است: "شما نمی توانید مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه هاو پر کردن زندان ها مهار کنید. احترام به ملت و احترام به کرامت ذاتی انسان ها خشت اول همه اصلاحات است. اینکه عده ای با چوب و چماق در زندان و بیرون زندان بر سر مردم بزنند همان سیاست های قاجاری ها است."

به گفته وی، "آزادی و عدالت به صورت خودبه‌خودی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و این دو را باید با فداکاری، ایستادگی و تدبیر به دست آورد و از آن حراست کرد."

آقای موسوی رخنه فساد، دروغ و بی‌تدبیری را امتحانی بزرگ برای مردم ایران خوانده و افزوده است که سقوط تولید ناخالص داخلی به نیم درصد، مانند از سر گذراندن حمله‌ای بزرگ از سوی دشمنان خارجی است.

وی آنگاه در مخالفت با تحریم ها گفته است: "گر چه وضعیت به وجود آمده را ناشی از سوء تدبیر و ماجراجویی در سیاست خارجی کشور می‌دانیم ولی نمی‌توانیم با این تحریم که روی زندگی مردم اثر خواهد گذاشت، موافق باشیم و علی‌رغم وضعیت دشواری که داریم، بدون کوچکترین تنازلی در مطالبات‌مان در کنار ملت هستیم."

موسوی ماه خرداد را "ماه بیداری و مقاومت" توصیف کرده و با یادآوری زنجیره سبزی که سال گذشته از میدان تجریش تا میدان راه آهن کشیده شد، گفته است: "آن زنجیره، زنجیره صلح و دوستی بود و کمترین بهره ای که ما از آن رویداد باید داشته باشیم این است که چهره دوزخی فشارها، محدودیت ها و سرکوب ها نباید آن سرمایه عظیم اجتماعی را مورد تهدید قرار دهد. جنبش سبز باید همواره به دنبال نهضتی اخلاقی، مردم دوست، صلح طلب و دوستدار همه ملت باشد."

به گفته آقای موسوی، "جنبش سبز آحاد ملت و شهروندان را به خودی و غیر خودی تقسیم نمی کند و رشد فضیلت ها وتحقق مطالبات مبتنی بر عدالت و آزادی را یک وحدت فراگیر ملی می داند."

نامزد معترض به کودتای انتخاباتی سپس با انتقاد شدید از رواج خرافه گرایی در جامعه در سالهای اخیر گفته است: "در حال حاضر با نگاهی خرافی مواجه هستیم که برنامه‌ریزی را در کشور تعطیل کرده است و چشم‌انداز بیست ساله و برنامه‌های پنج ساله به بن‌بست رسیده اند با این امید واهی که امروز یا فردا فرجی رخ خواهد داد."

آقای موسوی گفته است: "نتیجه تصور آنکه آمریکا آمده است در عراق تا جلوی ظهور امام زمان(ع) را بگیرد در نهایت همین وادادگی و قراردادهای ترکمانچای است که باید از آن بترسیم."

نخست وزیر زمان جنگ در ادامه سخنان خود به اظهارات اخیر دادستان تهران پاسخ گفته است.جعفری دولت آبادی بیانیه میرحسین موسوی درباره اعدام های اخیر را "فرار به جلو" و با هدف "بی اعتبار خواندن همه احکام صادره" توصیف کرده بود.موسوی اما در پاسخ به این اظهارات گفته است: "ما به جایی نمی‌رسیم، مگر اینکه از حق دفاع کنیم، حتی وقتی با دشمنان خود مواجه می‌شویم."

وی افزوده است: "ما اسلامی که زندانیان را کتک بزند و اعتراف‌گیری داشته باشد نمی‌شناسیم."

آقای موسوی سپس بازداشت آقای یزدانفر، سرتیم محافظان خود را آسیبی بزرگ برای حکومت دانسته و با اشاره به ادعاهایی پیرامون پایان یافتن ماموریت آقای یزدانفر گفته است: "اگر مأموریت کسی تمام می‌شودبه او ابلاغ می‌کنند نه اینکه او را وسط خیابان در حالی که به نماز می‌رفته بگیرند و با خود به پادگان ببرند."

وی تاکید کرده است: "اینها با دستگیری آقای یزدانفر خودشان را در معرض آسب پذیری بزرگی قرار داده اند و من نمی دانم این پروژه به کجا ختم خواهد شد."

قرارداد هسته ای، ترکمانچایی دیگر

در این دیدار که در آستانه سالروز آزادی خرمشهر صورت گرفته، زهرا رهنورد نیز توافقنامه هسته‌ای تهران را بدتر از قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان خوانده و گفته است: "شاید فرق آن قراردادها با الان این باشد که شخصی مانند عباس میرزا تمامی دلایل شکست را احصا کرد و اقداماتی برای نوسازی کشور انجام داد... که اگر خوب پیش می‌رفت، کار به اینجا نمی‌رسید که پس از ۲۰۰ سال قرارداد ترکمانچای دیگری امضا شود."

وی سپس تاکید کرده که "حکومت امروز ۱۸۰ درجه از ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی انحراف پیدا کرده است."

خانم رهنورد با بیان اینکه "طبع اصلاحات، براندازی نیست" افزوده است: "ممکن است این نظام با روشی که در پیش گرفته، خودش را براندازد."

وی سپس خطاب به حاکمیت گفته است: "جنبش سبز نمی خواهد شما سقوط کنید. این انقلاب هیچ وقت سقوط نمی کند ولی این حاکمیت فعلی اگر خودش را اصلاح نکند و به مطالبات مردم پاسخ ندهد، جنبش سبز آن را بر نمی اندازد، بلکه این حاکمیت خودش، خودش را بر می اندازد."

به گفته خانم رهنورد، حاکمیت اگر به مطالبات مردم بی‌توجه باقی بماند، تیشه به ریشه خود خواهد زد.

از ملامت ها نترسید

مهدی کروبی، روحانی معترض به کودتای 22 خرداد نیز یک روز پیشتر خطاب به جوانان و معترضان گفته بود که "باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها هم نترسید. از فحش ها وتخریب ها و درگیری ها هم نهراسید."

براساس گزارش سحام نیوز، دبیر کل حزب اعتماد ملی خطاب به جوانان تصریح کرده است که: "انتظار زود پیروز شدن و زود به نتایج مطلوب رسیدن را نداشته باشید. مهم ایمان، صبر واستقامت در راه خدا ست و باید به حفظ دستاورد ها اهمیت فوق العاده داد."

وی سپس با ابراز تاسف از "بی اخلاقی هایی که توسط مدعیان ارزش ها رخ می دهد" گفته است: "به راحتی به حوزه خصوصی بنده وامثال ما وارد می شوند وبی حرمتی می کنند.فرزندان و اعضای خانواده را مورد توهین و اذیت قرار می دهند، چه رسد به کسانی که بی نام و نشانند و حقوق آن‌ها به راحتی تضییع می‌شود."

آقای کروبی این برخورد ها را "سخیف" خوانده و نشانه عجز و ضعف طرف مقابل دانسته است.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه "قرار نبود به نام نظام جمهوری اسلامی حقوق اساسی ملت مخدوش شود"، از فعالان اصلاح‌طلب خواسته است "ناامید نشوند چرا که این اتفاقات و تلخی‌ها می‌گذرد."

------------------------------------------------------------------

تصویب طرح یک فوریتی در مجلس هشتم

امر به معروف و نهی از منکر، زیر نظر رهبر

روز یک شنبه مجلس هشتم فوریت طرح امر به معروف و نهی از منکر را با 172 رای موافق تصویب کرد.این طرح که از سوی 103 نفر از اعضای مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در سه فصل تعاريف و كليات، حوزه‌هاي امر به معروف و تشكيلات آن طی 28 ماده تنظیم شده که در صورت تصویب نهایی و تبدیل آن به قانون امر به معروف و نهی از منکر در حوزه های "شئون و حدود اسلامی، عفت عمومی، خانواده، امنیت اجتماعی، گرانفروشی و کم فروشی، بهداشت عمومی و محیط زیست، حقوق شهروندی، رباخواری، رشوه و روزه خواری در ملاءعام" اعمال خواهد شد.

براساس این طرح دستگاه جدیدی با نام "شورای سیاستگذاری امر به معروف و نهی از منکر" تشکیل می شود که سازماندهی امور مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، نظارت بر کلیه فعالیت های دولتی، غیردولتی و هماهنگی بین دستگاه ها را بر عهده دارد.

رییس این شورا از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می شود و تنها با ارائه گزارش به آیت الله خامنه ای پاسخگو خواهد بود.

شش عضو دیگر این شورا نیز به ترتیب "یکی از معاونین رئیس جمهور به انتخاب رئیس جمهور، یکی از معاونین قوه قضاییه به انتخاب رئیس قوه قضاییه، یکی از نمایندگان به انتخاب مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای عالی حوزه علمیه" خواهند بود.

از 7 عضو این شورا 4 نفر به طور مستقیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی یا از سوی منصوبان وی از جمله روسای قوه قضائیه، صدا و سیما و شورای عالی حوزه علمیه منصوب می شوند.

ماموریت این شورا "تصویب سیاست ها در زمینه اجرای امر به معروف و نهی از منکر در کشور، تعیین اولویت های مظاهر و مصادیق معروف و منکر، نظارت بر اجرای سیاست های مصوب، ایجاد هماهنگی برای انجام تبلیغ و اطلاع رسانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ارائه گزارش سالانه به مقام رهبری" عنوان شده است.

در طرحی که مجلس هشتم روز یک شنبه دوم خرداد 89 یک فوریت آن را تصویب کرد همچنین ستاد فعلی امر به معروف و نهی از منکر به سازمان گسترده تری تبدیل خواهد شد که زیر نظر شورایی مرکب از نمایندگان بالاترین مقام هر دستگاه اجرایی فعالیت خواهد کرد.

اگرچه در طرح مصوب مجلس هشتم آمده که "هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، تهدید، جرح، ضرب و قتل مبادرت کند" اما همزمان تاکید شده که "هیچ شخصی حق ندارد مانع اجراء فریضه امر به معروف و نهی از منکر گردد" و چنانچه کسی "مانع انجام امر به معروف و نهی از منکر شود بنا به مورد برای بار اول به پرداخت جریمه از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال و بار دوم پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و بار سوم به زندان یا تبعید از محل سکونت به تشخیص دادگاه محکوم می شود."

تصویب یک فوریت طرح امر به معروف و نهی از منکر پس از آن صورت می گیرد که در اواسط اردیبهشت ماه ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت خواستار تشکیل "سازمان" یا "وزارت امر به معروف و نهی از منکر" شد.

وی با اشاره به آنچه "رواج مفاسد اخلاقى" خوانده گفته بود: "مسائل اخلاقى در حال حاضر متأسفانه متولى ندارد، دستگاه قضائى مى گويد اگر جرمى واقع شد ما جلوگيرى مى كنيم، نيروى انتظامى هم گاهى وقت خود را صرف اين كارها مى كند ولى وظيفه اصلى شان اين نيست."

مکارم شیرازی اقدامات وزارت ارشاد اسلامی را هم محدود به "نشريات، كتاب، سينما، فيلم، رسانه ها، روزنامه و نمايشگاه كتاب" عنوان کرده و گفته: "برنامه آنها مبارزه با اين گونه مفاسد نيست."

وی با تاکید براینکه "مسائل اخلاقى بايد در نظام ما متولى داشته باشد" خواستار تشكيل وزارت امر به معروف و نهى از منكر براى آنچه "مقابله با مفاسد و ناهنجارى هاى اخلاقى" نامیده شده و تاکید کرده بود که: "چرا وزارت امر به معروف و نهى از منكر تشكيل نمى شود تا برنامه هاى اخلاقى متولى پيدا كرده و سر و سامان يابد."

مکارم شیرازی در عین حال گفته بود که "اگر اسم اين تشكيلات را وزارت امر به معروف و نهى از منكر گذاشتيم كه خيلى بهتر است وگرنه بايد سازمانى كه زير نظر هر سه قوه اداره شود تشكيل و براى آن بودجه و برنامه ريزى لازم در نظر گرفته شود".

زنده کردن طرح وزارت امر به معروف

سه روز بعد از اظهارات آیت الله مکارم شیرازی حامیان دولت در مجلس هشتم نامه ای را منتشر کردند که در آن "ضمن تاکید بر ضرورت تامین امنیت اجتماعی و اخلاقی و مبارزه با مفاسد اجتماعی"، از دولت خواستند "لایحه امر به معروف و نهی از منکر را هر چه سریعتر به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید."

در این نامه با تاکید بر "ضرورت تامین امنیت اجتماعی و اخلاقی و مبارزه با مفاسد اجتماعی از جمله مظاهر مخالف عفاف و حجاب" از سوی نیروی انتظامی و وزارت کشور، این برخورد به عنوان "خواست مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی» معرفی شده بود.

اگرچه اسامی امضاء کنندگان این نامه منتشر نشده اما خبرگزاری های دولتی ادعا کرده اند که این نامه به امضای 236 نفر از 290 نفر مجموع نمایندگان مجلس هشتم رسیده و در آن تاکید شده که دولت هرچه سریعترلایحه امر به معروف و نهی از منکر را جهت طی مراحل قانونی تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

این درحالی است که خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، در سال 87 خبر داده بود که محمود احمدي نژاد لايحه تاسيس وزارتخانه جديدی را به امضاء رسانده که براساس آن ستادهاي امر به معروف و نهی از منکر به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تبديل می شود.

اما با در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال 88 محمود احمدی نژاد از ارائه لایحه تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر به مجلس خودداری و آن را به پس از انتخابات موکول کرد. وی که در سال 84 همزمان با نخستین ماه های به قدرت رسیدنش مصوبه گسترش عفاف و حجاب را در شورای انقلاب را برای اجرا به نیروی انتظامی ابلاغ کرده بود در آستانه انتخابات سال 88 حتی حاضر نشد مسئولیت ابلاغ این طرح راکه منجر به بازداشت هزاران دختر و پسر ایرانی از سوی نیروی انتظامی در جریان اجرای طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی شده بود، بپذیرد.

وقتی یک سال پیش مهدی کروبی در مناظره تلویزیونی از احمدی نژاد درباره به قتل رسیدن دکتر زهرا بنی یعقوب و ماجرای کشته شدن او در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر همدان سخن گفت، احمدی نژاد نه تنها حاضر به پاسخ گويي در اين مورد نشد، بلکه گفت اظهارات کروبی "ارزش پاسخ گویی" ندارد.

اما در هفته های اخیر غیر از تصویب فوریت طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس برخی از مقام های دولتی و از جمله معاون اجتماعی وزیر کشور و برخی از استانداران در جلسات استانی خواستار تشکیل وزارت امر به معروف یا سازمان مشابهی زیر نظر دولت شده اند. علیرضا افشار فرمانده سابق بسیج و معاون فعلی بسیج هم گفته که باید از محل بودجه 1500 میلیارد تومانی فرهنگی که دراختیار محمود احمدی نژاد است برای گسترش طرح هایی چون امر به معروف و گسترش حجاب در استان های کشور استفاده شود.

در این میان محمد تقی رهبر، از حامیان دولت احمدی نژاد در مجلس هشتم روز 30 اردیبهشت گفت که طرح امر به معروف و نهی از منکر همان طرح تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر است.وی به شبکه خبری بسیج دانشجویی یادآوری کرد که: "از مدت‌ها قبل تاسيس وزارتخانه‌اي به نام امر به معروف و نهي از منکر مطرح بود، اما متاسفانه توجه کافي به اين طرح نشد، اما قرار بر آن است که نمايندگان مجلس اين مسئله را مورد توجه قرار دهند تا امر به معروف و نهي از منکر که به اصل فراموش شده‌اي تبديل شده، مجدداً زنده شود."

محمد تقی رهبر تاکید کرده که هدف از ارائه طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تشکیل همان وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر است و گفته: "بايد وزارتخانه اي قانوناً مسئول و پاسخگو در اين زمينه باشد."

-----------------------------------------------------------------

تأکید موسوی و کروبی بر مواضع یکسال گذشته

دعوت به راهپیمایی ملی در ۲۲ خرداد

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری، با فرا رسیدن خردادماه و همزمان با روزهایی که یادآور تقلب انتخاباتی و حوادث تلخ پس از آن است، طی ملاقاتی با یکدیگر، ضمن تاکید بر مواضع پیشین خود بر لزوم دعوت از مردم برای راهپیمایی ملی در روز 22 خرداد تاکید کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدار، توافق کردند که: "در صورت دادن مجوز راهپیمایی، در سطح ملی، مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت نیز برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند به صورت مسالمت آمیز جریان اطلاع رسانی صورت گیرد."

نخست وزیر سابق کشور و رییس پیشین مجلس شورای اسلامی در این جلسه خواستار روشن شدن تمام اتفاقات روی داده در یک سال گذشته شدند و تصریح کردند که: "روشن شدن آنچه از ۲۲خرداد تا کنون اتفاق افتاده است برای پیشرفت جنبش سبز و نشان دادن مسیر حق جویی و حق طلبی ملت بسیار مهم است."

موسوی و کروبی همچنین ضمن تاکید بر بیهودگی مقابله خشونت آمیز با جنبش سبز و گسترش امواج سبز آگاهی علیرغم همه محدودیت ها، اتفاقات یک هفته اخیر در دانشگاهها را نشانه ای از بی اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم دانسته و افزوده اند: "مردم به دنبال حقوق تصریح شده انسانی در قانون اساسی و خواهان انتخاباتی غیر گزینشی و آزاد و نیز خواهان ازادی رسانه ها و آزادی زندانیان سیاسی هستند."

اشاره رهبران جنبش سبز به شروع دوباره بازداشت ها، حمله ی بسیجیان به دانشجویان و ضرب و جرح آنها، احکام سنگین برای فعالان دانشجویی و محدودیت هایی است که طی هفته های اخیر و منتهی به خردادماه در دانشگاه های کشور، به ویژه در دانشگاه های تهران اعمال شده است.

در این دیدار همچنین، این دو چهره اصلاح طلب با اشاره به حملات لباس شخصی هایی که به سلاح های سرد و گرم و بی سیم مجهز هستند، به دفاتر و شخصیت ها، اعلام کردند: "این اقدامات، سازمان یافته و دنباله همان فجایع کهریزک و کوی دانشگاه است که امروز به شکل دیگری ظاهر شده است."

میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکید کردند: "همه این اتفاقات ناشی از سکوت در مقابل مظالم بوده است و برای جلوگیری و ختم این روش های غیر قانونی و غیر شرعی باید بدون توجه به عقاید و اتهامات افراد و گروه های مختلف از حقوق آنها دفاع شود چرا که رویه اسلامی دفاع از حقوق مظلوم است، با هر گرایش و فکری."

این اظهارات موسوی و کروبی درحالی است که طی هفته های اخیر ابتدا یک فرد مسلح به سلاح سرد به دکتر سید احمد معتمدی وزیر ارتباطات دولت اصلاحات و ازچهره های نزدیک به میرحسین موسوی و محمد خاتمی حمله و وی را مجروح کرد، پس از آن نیز تعدادی از افراد لباس شخصی مجهز به بی سیم و اسلحه به خودروی محمد علی ابطحی از نزدیکان مهدی کروبی، حمله کردند و بدان صدمات زیادی وارد آوردند.

انتقاد از دولت و صدا و سیما

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین در دیدار اخیر خود با ابراز نگرانی نسبت به شیوع گسترده دروغ در گفته ها و دستکاری آمار و اطلاعات هشدار دادند که: "شیوع دروغ قطعا ضمن ویران کردن اوضاع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به بنیان های فکری جامعه نیز لطمه خواهد زد و باید به همه گفت که اسلام مخالف دروغ و فساد است و باید به مردم بگوئیم حساب فساد و سایر اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی را از اسلام جدا کنند."

آن دو همچنین اوضاع اقتصادی کشور را نیز مورد بررسی قرارداده و افول صنایع ملی، گسترش بیکاری و وضعیت بد حقوق بگیران و کارگران و معلمان را مهمترین مشکلات اقتصادی کشور خوانده اند.

موسوی و کروبی با اشاره به تلاش های مقامات دولت برای منحرف کردن افکار عمومی از معضلات اقتصادی و سیاست های نادرست دولت در این باره تصریح کردند: "منحرف کردن اذهان مردم از دلایل اصلی گریزاز هنجارها، تاکتیکی برای انحراف ذهن مردم است و دولتمردان به جای دلیل تراشی بیکاری و گرانی را کنترل کنند و از اقتصاد ملی حمایت کنند آنگاه خواهند دید که بسیاری از جرم ها کاهش پیدا می کند."

این دو کاندیدای معترض به تقلب در انتخابات سال گذشته در ادامه جلسه مشترک خود همچنین با خطاب قرار دادن مسئولان صدا و سیما اعلام کردند: "اگر صدا و سیما از سیاست یک صدائی و انحصار طلبی دست بردارد در سطح جامعه با اقناع و وحدت بیشتری روبرو خواهیم بود. این چه دستگاهی است که بدان لقب رسانه ملی داده اند ولی از اخبار و نظرات ملت در آن خبری نیست؟"

میرحسین موسوی و کروبی ضمن با اهمیت دانستن مناسبت های جاری در روزهای 14، 15، 22، 25 و 30 خردادماه بویژه با اشاره به سالروز درگذشت آیت الله خمینی وعملکرد نهادهای حکومتی مانند صدا وسیما در این باره تاکید کردند: "متاسفانه برای وارونه نمایی آنچه در دهه اول انقلاب گذشته است صداهای بیگانه و صدای حاکمان هماهنگ عمل می کند که ضرورت دارد با توجه به در پیش بودن مناسبت ۱۴ و ۱۵خرداد اگاهی بخشی صادقانه و بدون تعصب از آن دوران صورت گیرد."

نهادهای نظامی و مناسبت های خردادماه

اعلام لزوم دعوت مردم برای حضور در راهپیمایی ملی 22 خردادماه و درخواست مجوز از مقامات کشور از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروی و تاکید آنها بر اهمیت مناسبت های جاری در خردادماه همچون سالروز درگذشت آیت الله خمینی و قیام 15 خرداد، در شرایطی است که پیش از این، مقام های نظامی همچون فرماندهان بسیج و سپاه پاسداران با اظهارات مختلف نسبت به هرگونه تجمعات اعتراضی هشدار داده اند.

در این باره جمعه گذشته حسن فیروزآبادی رییس ستاد مشترک کل نیروهای مسلح پیش از خطبه های نماز جمعه گفت: "فتنه اخير محصول اتحاد فكري همه كساني بود كه از خط و راه امام زاويه گرفته و دچار فساد اقتصادي و سياسي شده بودند و جايي را براي مسئوليت در خط امام نمي‌ديدند."

وي در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه پیروان ولایت باید هشیار باشند افزود: "اگر چه فتنه گران سياست خود را تعديل كرده‌اند اما مي‌خواهند سياسي كاري كنند و ممكن است آنهايي كه به دنبال كودتاي مخملي بودند دوباره بر آنها سوار شوند."

همزمان با اظهارات حسن فیروزآبادی در نماز جمعه، جانشین فرمانده بسیج هم به بهانه سالمرگ آیت الله خمینی گفت: "در مراسم امسال باید چشم فتنه گران را کور کنیم".

علی فضلی در این اظهارات تاکید کرده بود که: "حضور باشكوه جوانان و مردم كشورمان در مراسم سالگرد ارتحال امام پاسخي به مستكبران جهان است و چشمان منافقين و فتنه‌گران را كور خواهد كرد."

وی با این پیش بینی که در مراسم سالگرد "بيش از دو ميليون نفر زائر و نمازگذار داشته باشيم" افزوده بود: "اميدواريم كه با توكل برخدا و توسل به ائمه، مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب هر چه باشكوه‌تر از سال‌هاي گذشته برگزار شود و با توجه به مصادف شدن اين روز با روز جمعه، باشكوه‌ترين نماز جمعه با حضور نائب امام زمان برگزار خواهد شد."

اشاره جانشین فرمانده بسیج به تدارکات گسترده برای مراسم سالگرد آیت الله خمینی است که با حضور آیت الله خامنه ای در روز 14 خرداد برگزار می شود.

در کنار این اظهارات حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران نیز طي سخناني در همايش كارگزاران ستاد بزرگداشت آیت الله خميني با بيان اينكه این مراسم بايد همچون "حماسه 22 بهمن و 9 دي برگزار شود" گفته است: "از آنجاكه سالگرد ارتحال امام خميني مقارن با نماز جمعه است، بايد به گونه‌اي كارها را تنظيم كنيم تا بي‌نظير‌ترين مراسم در كره زمين برگزار شود. به نحوي كه زائرين به موقع در مراسم حضور يافته و پس از اقامه نماز جمعه، با سازماندهي‌هاي از پيش صورت گرفته، بدون هيچگونه ترافيك، حرم را ترك كنند."

------------------------------------------------------

تصمیم رژیم برای انحلال شورای شهر بوکان

در جریان بازدید روز یکشنبه دوم خردادماه کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از بوکان، تصمیم به انحلال شورای این شهر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری کردستان، بازدید این هیئت به منظور حل و فصل اختلافات میان شهرداری و شورای شهر بوکان، صورت گرفت.
اختلاف طرفین بر سر مسئله‏ی فساد اقتصادی و اجتماعی عنوان شده است..

-----------------------------------------------------------------

بازداشت یک فعال هنری و مدنی کرد در مریوان

کوردستان میدیا: روز یکشنبه دوم خردادماه، مختار هوشمند، فعال مدنی و هنری شهر مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی رژیم در این شهر بازداشت و به محل نامعلومی منتقل گردید.
به گزارش خبرگزاری کردستان، اداره اطلاعات رژیم در مریوان، تاکنون چندین بار خانواده‏ی این فعال هنری و مدنی را تهدید نموده‏اند که در صورت انتشار خبر بازداشت فرزندانشان با زیان‏هایی روبرو خواهند شد.
گفته می‏شود نیروهای اطلاعاتی وسایل شخصی مختار هوشمند از جمله کتاب، کامپیوتر و ... را با خود برده‏اند.
علت بازداشت یا اتهام نامبرده هنوز اعلام نشده است.
یادآور می‏گردد، مختار هوشمند مدتی مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان بوده و در عرصه‏ی نقاشی و هنرهای نمایشی فعال بوده است.