dimanche 16 mai 2010

چرا فرانسه هواپیمای کلوتیلد ریس را به دوبی فرستاد؟

امروز در گزارشها آمده بود که کلوتیلد ریس، زن جوان فرانسوی که جمهوری اسلامی پس از ده ماه به او اجازه بازگشت به کشورش را داده، روز یکشنبه از مسیر دوبی با هواپیمای دولت فرانسه راهی پاریس شده است.

خبرنگار تلویزیون کانال دو فرانسه امروز در گزارشی در این باره در پاسخ به سئوال مجری تلویزیون که چرا دولت فرانسه این هواپیما را به تهران نفرستاده است، به نقل از منابعی در کاخ الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) گفت، دولت پاریس به رژیم تهران اعتماد ندارد و از این رو هواپیما را برای بازگرداندن کلوتیلد ریس به دوبی فرستاده است.

وی در ادامه گفت، گرچه زن جوان فرانسوی آزاده شده و به فرانسه باز می گرد، ولی روابط پاریس با رژیم تهران همچنان تنش آلود است و دو طرف بر سر بسیاری از مسایل با هم درگیرند.

------------------------------------------------------------------------

پاسخ خامنه ای به لولا؛ ادامه گردنکشی های رژیم تهران

واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): خامنه ای پیش از ظهر امروز یکشنبه در دیدار آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل گفته، ملت ایران به دلیل آنکه در سی سال گذشته در مقابل آمریکا ایستادگی کرد، نه تنها از بین نرفت بلکه قویتر و ریشه دارتر شد.

خامنه ای در این دیدار گفته، ابرقدرتها برای جهان روابط عمودی تعریف کرده اند که در رأس آن یک ابرقدرت قرار دارد. این روابط باید تغییر کند و تغییر آن نیز امکان پذیر است.

خامنه ای به رئیس جمهور برزیل گفته، قدرتهای سلطه گر و در رأس آنها آمریکا، از همکاری و گسترش روابط کشورهای مستقل و تأثیرگذاری آنها در مسائل جهانی بشدت ناخرسند هستند، نمونه بارز این مسئله، جنجالی است که آمریکاییها برای سفر جنابعالی به ایران به راه انداخته اند.

خامنه ای گفته، ابرقدرتها هیچگاه به هیچ حدی راضی نخواهند شد. ابرقدرتها فقط هنگامی دست از پیشروی برمی دارند که مجبور به توقف شوند.

منابع خبری پیش تر گفته بودند، رییس جمهور برزیل براى گفت و گو با مقامات جمهورى اسلامى درباره تنش بر سر برنامه هسته‌اى این رژیم وارد تهران شده و قدرت‌هاى بزرگ سفر وى را به عنوان آخرین فرصت براى حل این بحران پیش از تشدید تحریم‌ها علیه رژیم تهران در شوراى امنیت می دانند.

------------------------------------------------------------------------

174 نماينده مجلس رژیم: سران فتنه را سريعا محاكمه كنيد

سایت حکومتی جهان نیوز: نمایندگان مجلس در نامه ای خواستار تسریع در محاکمه سران فتنه توسط قوه قضاییه شدند و تاکید کردند قبل از فرا رسیدن کودتای انقلاب تقلب سران فتنه محاکمه شوند.
به گزارش برنا، نامه ای خطاب به آیت الله صادق لاریجانی رییس حوزه قضاییه که به امضای 174 نماینده رسید، در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در این نامه آمده است، خبر محاکمه حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان به دلیل شکایت یک عنصر فرقه ضاله و همکار صهیونیست ها و سپس محاکمه مدیر مسوول روزنامه جوان در روزهای اخیر و قبل از آن، در ماه های گذشته خبر به دادگاه خواندن روزنامه های ایران، وطن امروز ، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس، و برخی سایت ها و رسانه های انقلابی دیگر به دلیل شکایت سران فتنه و کودتاگران موجب امضای 174 تن از نمایندگان برای آماه شدن این نامه شده است. اکنون در حالی که بیش از یک میلیون تن از مردم و هزار تن از استادان حوزه علمیه و جمع کثیری از وکلا و بیش از 140تن از نمایندگان ملت در سال گذشته با ارایه شکواییه های حقوقی درخواست محاکمه سران فتنه و کودتا را کرده اند، نباید بر رسیدگی به این درخواست های قانونی امروز و فردا در این نامه تسریع در رسیدگی به شکایات سران فتنه تایید شده است و آمده است در شرایطی که به درخواست نمایندگان برای رسیدگی به وضعیت سران فتنه امروز و فردا می شود، کشاندن حامیان ولایت به دادگاه ها جای تاسف دارد.

به یقین اگر این افراد و رسانه های انقلابی در ایام فتنه به وضیفه انقلابی خود عمل نمی کردند، باید مورد بازخواست ومواخذه قرار می گرفتند. آقای لاریجانی که در خط ولایت هستند، و مدافع نیروهای انقلاب می باشند، به خوبی آگاهند که این نوع برخوردها باعث تنفس مصنوعی به جریان فتنه خواهد شد هر چند که در ادامه مسیر این دادگاه ها حکم به برائت رسانه های انقلابی صادر کنند. قطعا این اقدام دستگاه قضا بر اساس دیدگاه مقدس نظام جمهوری اسلامی که به راحتی حتی به عناصر داخلی همراه و همسو با دشمنان خارجی اجازه شکایت می دهد، قابل تأمل است ولی آیا مگر این جماعت اساسا به جمهوری اسلامی اعتقاد دارند که به رای صادره از دستگاه قضایی گردن نهند و اگر چنین بود چرا رای 85 درصدی مردم که با حضور پای صندوق های رای رییس جمهور خود را انتخاب کردند، تسلیم نشدند.

در ادامه این نامه آمده است شکایت سران فتنه از رسانه های انقلابی به دلیل نیاز آنها به تنفس مصنوعی است و جای طرح در دستگاه قضا را ندارد. نشانه این ادعا هم اعتراض اخیر این افراد به حکم صادره برای اعدام پنج نفر از محاربان و بمب گذارانی است که دستشان به خون مردم بی گناه آلوده بوده است. سران فتنه دستگاه قضایی ما را فقط برای زنده نگه داشتن خود می خواهند و ما بر این باوریم که شکایت سران فتنه و کودتا گران مورد حمایت دشمنان انقلاب به دلیل نیاز آنها به تنفس مصنوعی است.

این نامه خاطرنشان می سازد: به همین دلیل معتقدیم این شکایت ها اساسا جای طرح و رسیدگی در دستگاه قضا را ندارد، و الا بیم آن می رود که کودکتا گران نوژه هم سر از خاک برآورند و برای شکایت از نیروهای انقلاب قلم بر دست گیرند، بیم آن می رود که گروهک های ضد انقلاب با وقاهت تمام برای محاکمه قضات و روسای دادگاه هایی که محکومشان کرده اند به دستگاه قضا روی آورند.

نمایندگان مجلس در ادامه در این نامه آورده اند اعتقاد ما و مردمی که از اعطای فرصت به سران فتنه ابرودر هم کشیده اند برای آن است که این اتفاقات در حالی در گوشه ای از دستگاه قضا و آن هم به دلیل عدم توجه به این نکات در حال رخ دادن است به حضرتعالی با درایت و ورود به هنگام ضمن صدور دستور تسریع در محاکمه سران فتنه و رسیدگی به شکایات ملت ایران ازآنها قبل از فرا رسیدن کودتای انقلاب تقلب از این روند غیر مدبرانه نیز جلوگیری کنید.

------------------------------------------------------------------------

محسن آرمین بازداشت شد

پارلمان‌نیوز: سخنگو و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، صبح امروز بازداشت شد.

دختر محسن آرمین درباره جزئیات بازداشت پدرش گفت:« صبح امروز بعد از دقایقی که از خروج پدر از منزل می‌گذشت، پدرم همراه با چند مامور به منزل مراجعت کرد.»

وی افزود:« ماموران که حکم بازداشت و تفیش منزل که گویا از دادستانی بود را به همراه داشتند بعد از دقایقی که همکاران آن‌ها برای تقتیش خانه آمدند در منزل ماندند و بعد از آن پدرم را به همراه خود بردند.»

فرزند آرمین خاطر نشان کرد: «تیم تفیتش به همراه خود لپ تاب، اوراق و کارت‌های شناسایی را به همراه خود بردند.»

گفتنی است، پیش از این نیز دوبار، یکبار بعد از انتخابات و یک‌بار بعد از حوادث عاشورا، ماموران برای بازداشت محسن آرمین به منزل وی مراجعه کرده بودند که در آن مقاطع وی در منزل حضور نداشت.

------------------------------------------------------------------------

بی خبری از سرنوشت زندانی کرد محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا - از وضعیت عزیر محمد زاده، زندانی کرد محکوم به اعدام که به سقز منتقل شده است، اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، عزیز محمدزاده مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی شهر بانه دست‌گیر و به بازداشتگاه این شهر منتقل شد و پس از اعتراض به حکم اعدام خود، در بهمن ماه سال قبل دست به اعتصاب غذا زده بود که به این دلیل به سلول های انفرادی زندان شهر سقز در حالی که از خون ریزی دستگاه گوارشی در رنج بود؛ انتقال یافت.

طی سه ماهه اخیر و علی رغم مراجعات مستمر خانواده ی این زندانی سیاسی، هیچ نهادی محل نگهداری کنونی وی را فاش نمی کند و مسئولان حتی از عدم وجود پرونده ی این زندانی سیاسی محکوم به اعدام سخن به میان می آورند. ن

زدیکان آقای محمد زاده، اعتقاد دارند این رویه بسیار نگران کننده و در عین حال مشکوک است تا حدی که پنهان کاری های مسئولین مربوطه گمانه زنی هایی مبنی بر کشته شدن وی به میان آورده است.

لازم به توضیح است، عزیر محمد زاده، 26 ساله، پیش تر به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و" محاربه با خدا" در دادگاه انقلاب شهر سقز به اعدام محکوم شده است.

------------------------------------------------------------------------

رژیم دروغگو: آزادی ريس هيچ ارتباطی با آزادی كاكاوند ندارد

خبرگزاری حکومتی فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت كه مجوز خروج تبعه فرانسوي بازداشت شده در ايران با حكم قوه قضاييه صادر شده است.

رامين مهمان‌پرست در گفت‌وگو با فارس، در خصوص خروج كلوتيد ريس از كشور، اظهار داشت:‌ قوه قضاييه پرونده خانم ريس را بررسي كرد و براساس حكم صادره توسط قوه قضاييه، مجوز خروج ايشان صادر شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا آزادي كلوتيد ريس ارتباطي به آزادي مجيد كاكاوند تبعه ايراني بازداشت شده در فرانسه دارد؟ گفت: آزادي خانم ريس هيچ ارتباطي با آزادي آقاي كاكاوند ندارد.

كاخ رياست جمهوري فرانسه (اليزه) امروز طي بيانيه‌اي اعلام كرد: كلوتيد ريس امروز ايران را ترك كرد و هم‌اكنون در مسير بازگشت به فرانسه است.

كلوتيد ريس 24 ساله در روز يكم ژوئيه سال گذشته به ‌اتهام شركت در ناآرامي‌هاي پس از انتخابات بازداشت و پس از 45 روز بازداشت با قيد ضمانت از زندان اوين آزاد شد و تاكنون در سفارت فرانسه به سر مي‌برد.

اقدام عليه امنيت ملي به دليل حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه 25 و 27 خرداد ماه و همچنين جمع‌آوري اخبار، اطلاعات و تهيه تصاوير از اين اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمي سفارت فرانسه از جمله اتهامات ريس است.

------------------------------------------------------------------------

پاسداران: تشکیل پرونده پزشکی بدون نام برای کروبی

سایت حکومتی جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: بیماری مهدی کروبی منجر به تشکیل پرونده پزشکی برای وی در یکی از بیمارستان ها شده است.
یک منبع آگاه در گفتگو با «جوان آنلاین» ضمن تکذیب سخنان همسر کروبی مبنی بر رد بیماری وی گفت: اخیرا با مراجعه مهدی کروبی به یکی از بیمارستان های مرکزی تهران پرونده پزشکی بدون نام و به شکل غیر قانونی برای وی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: یک تیم اورولوژیست به سرپرستی دکتر«م.ن» مسئولیت انجام آزمایشات مربوطه را داشته و دربررسی های انجام شده ابتلای وی به عفونت شدید مجاری کلیوی محرز شده است.
جوان آنلاین ضمن آرزوی شفای عاجل برای تمام بیماران بالاخص مریض منظور، آرزومند توبه نصوح برای ایشان و بازگشت به دامان نظام اسلامی برای جناب کروبی می باشد.

------------------------------------------------------------------------

چين فقط تا ۱۰ سال ديگر نفت خام ايران را مى خواهد

روزنامه ابرار اقتصادی: چين تا ۱۰ سال ديگر به نفت خام ايران نياز دارد.به گزارش ايسنا، حميد حسينى - رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاى نفت، گاز و پتروشيمى ايران - با اشاره به كشف يك حوزه نفتى جديد در كشور چين با ذخيره ارزى بيش از ۴۲۸ ميليارد بشكه كه از كل ذخاير اثبات شده در عراق و عربستان هم بيشتر است گفت: اين باعث خواهد كه چين در معاملات خود با كشورهاى جهان تغييراتى ايجاد كند و در آينده اين معاملات صادرات نفت خام ايران به چين به هم خواهد خورد.وى در ادامه با اشاره به حضور گروهى از نمايندگان ايران در سمينار همكارى هاى ايران و چين كرد و افزود: اين سمينار چهار خرداد ماه در كشور چين برگزار خواهد شد كه هياتى از ايران شامل مقامات بخش خصوصى از جمله نمايندگان اتاق هاى بازرگانى ايران و تهران و مقامات دولتى از جمله نمايندگانى از شركت ملى پتروشيمى، شركت ملى نفت و سازمان بورس خواهد بود. همچنين شركت هاى توليدى و صادراتى كه مايل هستند در اين همايش شركت كنند مى توانند همراه ما بيايند.وى در ادامه با دفاع از تجارت با كشور چين اظهار كرد: ما بايد چين را بشناسيم ما چين را نمى شناسيم و نسبت به فرهنگ آن و فرصت هاى سرمايه گذارى در آن شناخت مناسبى نداريم. وضعيت به گونه اى است كه نقش چين آنقدر مهم شده كه اگر كشورى چين را در برنامه ريزى هاى خود مدنظر قرار ندهد با مشكل مواجه خواهد شد.وى با اشاره به اين كه دومين مقصد صادراتى ايران كشور چين است افزود: ميزان صادرات نفت خام ايران به كشور چين بيش از ۱۲ تا ۱۳ ميليارد دلار و كالاهاى غير نفتى نيز بيش از سه ميليارد و صد دلار است.حسينى همچنين يكى از علل اصلى روابط كشور چين با ايران را تامين نياز انرژى كشور چين توسط ايران ذكر كرد و يادآور شد: كشور ايران در حال حاضر صاحب ۱۲۸ ميليارد بشكه ذخاير نفت و ۲۸ تريليون متر مكعب گاز است.حسينى در ادامه با اشاره به اين كه پنج درصد توليد نفت دردنيا در ايران است عنوان كرد: همچنين ايران دو درصد ظرفيت پالايشى دردنيا دارد كه حق ما اين است كه اين ميزان را به پنج درصد برسانيم كه به جاى صادرات نفت خام فرآورده هاى نفتى را صادر كنيم.رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاى نفت، گاز پتروشيمى در ادامه به ارائه آمار عملكرد صادرات اين بخش پرداخت و گفت: در يك ماه سال جارى ميزان صادرات فرآورده هاى نفتى ايران در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۷۲ درصد افزايش داشته و از ميزان ۴۱ ميليون دلار در سال گذشته به ۱۱۳ ميليون دلار در يك ماه امسال رسيده است.به گفته وى ميزان صادرات محصولات پتروشيمى ايران در يك ماه سال ۸۹ نيز بيش از ۸۲ درصد افزايش يافته و از ۴۴۰ ميليون دلار به ۸۰۱ ميليون دلار رسيده است.وى اظهار اميدوارى كرد كه با اين روند افزايش صادرات و همچنين افزايش توليد محصولات پتروشيمى ايران ميزان صادرات اين محصول بيش از ۵۰ درصد از كل صادرات ايران در سال جارى باشد.حسينى همچنين ميزان ارزش صادرات اقلام پتروشيمى در سال ۸۸ را پنج ميليارد و ۸۱۷ ميليون دلار اعلام كرد كه اين رقم در سال ۸۷ پنج ميليارد و ۵۳۷ ميليون دلار بود. طبق اين اعلام او در اين بخش صادرات كشور پنج درصد رشد كرده است.وى همچنين رقم صادرات محمولات نفتى در سال گذشته را بيش از يك ميليارد و ۱۵ ميليون دلار عنوان كرد كه حاكى از رشد ۳۰ دردصدى نسبت به سال ۸۷ بوده است.

------------------------------------------------------------------------

ولی فقيه از نظر ما جانشين عام امام زمان است ‌ ‌

روزنامه آفتاب یزد: يك عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان تمسك جوانان به تقوي و صبر را دو عامل مهم در بيمه كردن جـوانـان در مـقـابـل تـوطـئـه‌هـاي دشـمنان دانست.‌به گـــزارش ايــسـنــا، آيــت‌اللــه ســيـــداحـمــد خــاتـمــي در هـمـايـش علـمـي <جـوانـان، ولايت و معنويت> در سخناني پـيــرامــون نـقــش ولايــت و معنويت، تمسك جوانان به تقوي و صبر را دو عامل مهم در بيمه كردن جوانان در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها دانست و گفت: تصوير صحيح زندگي، در زندگي با معنويت و رفاقت با خدا حاصل مي‌شود. ‌ ‌وي گفت: غرب، جوانان را به سمت زندگي حيواني سوق مي‌دهد. وي با تأكيد بر اين‌كه <دشمنان همواره سه ركن جوانان، ولايت و معنـويـت را مـورد هـدف قرار داده‌اند> تصريح كرد: مهندسي ولايت از نگاه ما ولايت خدا، رسول، ائمه اطهار و در نهايت ولايت فقيه است. ‌ ‌امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه <ولي‌فقيه از نظر ما جانشين عام امام زمــان(عـج) اسـت> ادامـه داد: جريان فتنه در طول يازده ماه گذشته همواره در صدد بوده از راه‌هـــاي مـخـتلـــف حــرمــت و قداست ولي‌فقيه را بشكند كه خوشبختانه با درايت رهبر معظم انقلاب و حضـور مـردم به‌ويژه جوانان اين نقشه‌ها خنثي شد. اين استاد برجسته حوزه علميه با يادآوري اين مسئله كه <معنويت جوانان در گرو پيوستگي به ولايت اســت> از جــوانــان خـواسـت وِلا (پـذيـرش رهبـري حجت شرعي) و ولا (همديگر را كمك و ياري كردن) را بـا هم داشـتـه باشند و همواره در محيط مدرسه و دانشگاه به‌عنوان يك مبلغ ديني عمل كنند.

------------------------------------------------------------------------

سوزاندن بدن زندانی با بنزین برای گرفتن اعتراف

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"،یکی از جوانان شهریار به اتهام واهی دستگیر می شود و برای گرفتن اعتراف اجباری به کار نکرده کمر،دستها و پاهایی او را می سوزانند.
زندانی مجتبی حاجی نیا 23 ساله،روز 23 فروردین ماه در منزل پدرش در شهریار کرج دستگیر و به پاسگاه صبا شهر از توابع شهریار منتقل می شود.فردی به نام ستوان مجید گلشن از او می خواهد که به جرم نکرده اعتراف کند ولی آقای حاجی نیا به او می گوید که من کاری نکردم که به آن اعتراف کنم و بی گناه هستم. گلشن به او می گوید هر کسی که اینجا آورده می شود بیگناه هم باشد باید به چیزی که بهش گفته می شود اعتراف کند و نه تنها به یک جرم بلکه به چند جرمهای دیگر هم باید اعترف کند.
ستوان مجید گلشن نوعی شکنجه به نام جوجه کباب علیه این زندانی بی دفاع بکار می برد این شیوه شکنجه در آگاهی های ایران یک شکنجه معمول برای گرفتن اعتراف از متهمین می باشد. مجید گلشن علاوه بر این نوع شکنجه کمر و پا و دستان او را به بنزین آغشته می کند به مرور هربار قسمتهایی از بدن اورا می سوزاند و این شکنجه تا زمانی که این زندانی به اغما فرو می رود ادامه می یابد. سپس زندانی مجتبی حاجی نیا به بهداری منتقل می شود و مدتی را در بهداری به خاطر سوختگی شدید کمر،پاها و دستانش بستری بوده است.
زندانی مجتبی حاجی نیا در حالی که هنوز سوختگی بدنش درمان نیافته است در روزهای اخیر به بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل شده است.
آقای مجتبی حاجی نیا علیرغم شکنجه های و حشتناک و ضدبشری به اتهامات نسبت داده شده اعتراف نمی کند و در تمامی مراحل اعلام می کند که بی گناه است و جرمی مرتکب نشده است ولی در حال حاضر در بلاتکلیفی و شرایط دردناک جسمی بسر می برد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیریهای خودسرانه و شکنجۀ قرون وسطائی جوانان بی گناه برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه را محکوم می کند واز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وسایر مراجع بین المللی خواستار شکست سکوت خود در مقابل جنایت علیه بشریت و اقدام عملی برای متوقف کردن این جنایتها در ایران است.

26 اردیبهشت 1389 برابر با 16 می 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------------------------

نفت ایران پایین تر از قیمت مصوب بودجه بفروش می رسد

خبرآنلاین: قیمت نفت ایران به پایین تر از 65 دلار قیمت تعیین شده در بودجه سال 89 رسید.

در حال حاضر قیمت جهانی نفت به زیر 72 دلار کاهش یافته است. براساس این گزارش ، در شرایط فعلی قیمت هر بشکه نفت اوپک 5 تا 7 دلار کمتر از قیمت نفت WTI است که در حال حاضر هر بشکه نفت اوپک بین 65 تا 67 دلار بفروش می رسد .

این در حالی است که قیمت نفت ایران نیز بین 2 تا 3 دلار کمتر از قیمت نفت اوپک است که در اینصورت در شرایط فعلی هر بشکه نفت ایران بین 62 تا 64 دلار بفروش می رسد.

این در حالی است که امسال براساس پیشنهاد دولت به مجلس که پس از کش وقوس های فراوان بالاخره مورد تصویب بهارستانی ها قرار گرفت نفت در بودجه 65 دلار تعیین شد .

وزیر نفت نیز در زمان دفاع ازاین رقم پیشنهادی دولت درجمع نمایندگان با جدیت تمام تاکید کرد : قیمت نفت از 75 دلار پایین تر نخواهد آمد و با پافشاری بر این پیش بینی نمایندگان را برای تصویب این نظریه دولت مجاب کرد.

براساس این گزارش ، قیمت جهانی نفت در حال حاضر با 2.79 دلار کاهش به بشکه ای 71.61 دلار رسید.

------------------------------------------------------------------------

انزواى رژیم تهران در اجلاس گروه موسوم به 15

در پی لغو سفر نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور سوریه به تهران، امیر قطر نیز در آخرین ساعات سفر خود را به ایران برای حضور در اجلاس گروه موسوم به 15 لغو کرده است.

به گزارش رسانه های حکومتی، امیر قطر در تماس تلفنی با احمدی نژاد گفته به علت مشغله کاری قادر به حضور در اجلاس گروه 15 نیست.

پیش تر اعلام شده بود که نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور سوریه نیز سفر خود را به تهران لغو کرده اند.

مهمانپرست، سخنگوى وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد لغو سفر نخست وزیر ترکیه به تهران گفت، اگر اردوغان مى ‌توانست در تهران حاضر شود، خوب بود!

وى براى توجيه لغو سفر نخست وزير ترکيه و رئيس جمهور سوريه گفت، يکى- دو نفر قرار بود به عنوان ميهمان ويژه در اجلاس گروه ۱۵ حاضر شوند که زمان برگزارى اجلاس با زمان مورد نظر آنها همخوانى نداشت.

------------------------------------------------------------------------

پیش بینی کلینتون از نتیجه سفر رئیس جمهور برزیل به ایران

خبرآنلاین: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سفر لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل به ایران، درباره موفقیت او در گشایش بن بست اتمی تهران ابراز بدبینی کرد.

براساس گزارش ها، مقامات آمریکایی در آستانه سفر مقامات برزیل و ترکیه به تهران برای شرکت در اجلاس جی 15 ، در تماس با وزرای خارجه این دو کشور، پیشاپیش تاکید کرده اند که نشست سه جانبه درباره تبادل سوخت بی فایده است زیرا هیچ نشانه تازه ای از تغییر موضع ایران در ارتباط با تبادل سوخت هسته ای دیده نمی شود.

رئیس جمهور برزیل بامداد امروز یکشنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و هم اکنون در حال گفتگو با احمدی نژاد است.

------------------------------------------------------------------------

مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا بازداشت شد

پارلمان‌نیوز: مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا، صبح امروز بازداشت شد. مسعود حیدری که پیش از این به دلیل شکایت وزارت کار و وزارت علوم در مورد مسائل کارگری و دانشجویان ستاره‌دار به 91 روز حبس و یک میلیون و 500هزار تومان جزای نقدی محوم شده بود به این حکم اعتراض کرده بود اما حکم دادگاه بدوی تائید شد و این حکم امروز در دادسرای کارکنان دولت به او ابلاغ شد. این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب بلافاصله به کلانتری بازار معرفی شد تا روانه زندان شود.

------------------------------------------------------------------------

در مملکت اسلامی چادر از سر عروس رئیس خبرگان کشیدند

سایت ندای سبز آزادی: فرشته هاشمی همسر مهدی هاشمی رفسنجانی در جوابیه خطاب به سایت جهان نیوز نسبت به دروغ پردازی های سایت های حامی کودتاچیان نسبت به خود و خانواده اش پاسخ گفت.
عروس رئیس مجلس خبرگان رهبری در این جوابیه شرح مختصری از جریان دستگیری اش در حوادث پس از انتخابات داده است و گفتن جزئیات آن را تف سربالا عنوان کرده که فایده ای نخواهد داشت.

متن کامل پاسخ فرشته هاشمی به شرح زیر است:

«تمام پلیدیها و زشتیها در خانه ای نهاده شده که کلید آن دروغگویی است. » [امام حسن عسگری (ع)]
مدیر مسئول سایت جهان نیوز
باز قلم دروغ به کار افتاد و قلم به دستی دیگر،اتهامی ناروا به خانواده هاشمی رفسنجانی روا داشت. کم نبود هر چه درباره همسرم،مهدی هاشمی نوشتیدو نوشتند،که اینک خبر از خروج من و دو فرزندم نیز از ایران می دهید؛داستان را هم خود ساخته و پرداخته اید.نوشته اید: "همسر و دو فرزندش مهدی هاشمی با هدف دور شدن از فضای سیاسی جامعه از کشور خارج شدند."
محل اقامت ما شد «لندن» و« اطرافیان ما» هم به شما خبر دادند که:" خانم فرشته هاشمی، همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام کرده است که قصد بازگشت به ایران را ندارد."
اینک به موجب قانون مطبوعات ـ که می دانم شما و یاران تان الزامی به رعایت نداریدـ از شمامی خواهم متن زیر را درج کنید و به خاطر داشته باشید که جهان اگر قرار بود همواره بر یک مدار بگردد،نه امروز،شما آنجا بودید و نه فردا،کسی دیگر به جای شما.
از پاسخگویی به تهمت هایی که به همسرم زده اید،می گذرم و جواب را به خود او وامی گذارم که می دانید و بالاتری هایتان نیز می دانند که پاسخ های بسیار برایتان دارد و روزی آنها را، نه تنها با شما، که با همگان، مطرح خواهد کرد. اما در باره خروج من: خبری نوشته اید که از سطر، سطر آن دروغ می بارد و همه هم بی توجه به آنکه «برخورداری کمی است در دنیا دروغ گویان را و برای ایشان عذابی دردناک است در آخرت.»[ سوره نحل آیه 116 ]
نوشته اید من در لندن هستم؛ این دروغ اول. نوشته اید قصد بازگشت به ایران را ندارم؛ این دروغ دوم. نوشته اید« عروس آقای هاشمی رفسنجانی در جریان ناآرامی های روز 12 مرداد سال 88، در اطراف میدان ونک دستگیر شده بود.» این نیز تحریفی دیگر.
در جواب این همه دروغ، آن هم در شرایطی که شما و دوستان نزدیک تان در نظام امنیتی ـ اطلاعاتی کشور، قاعدتا باید اطلاعات دقیق تری داشته باشند، اول به حرف امام صادق (ع) استناد می کنم که فرمودند :"کسی که با آگاهی قسم دروغ بخورد با خدا به مبارزه و جنگ برخاسته است." و دوم برایتان روشن می دارم که بدانید و بدانند بالاتری هایتان که:
1- من در لندن نیستم.
2- من هرگز به کسی نگفته ام «قصد بازگشت به ایران را ندارم». و اصولا چرا گفته باشم؟ ایران، خانه ماست، و ما خانه مان را به دروغگویان واگذار نمی کنیم.
3- خبر از دستگیری من در جریان به گفته شما «ناآرامی های» اخیر داده اید. من، از باب احترام به انقلاب و آرمان های آن، داستان دستگیری خود را آنگونه که روی داد، اعلام عمومی نکرده ام، اما اینک که قلم در دست دروغگویان است، و «اصولگرایی» نامی شده است برای پای گذاری برهمه اصول دینی و اخلاقی، از فرصتی که شما فراهم کرده اید، استفاده می کنم تا ماجرای دستگیری خود را «اعلام عمومی» کرده باشم و همان گونه که روی داد، نه آن طور که شما نوشته اید.
در روز مورد نظر، برای خرید به خیابان رفته بودم که ناگهان، چند نفری برسرم ریختند و به تحکم گفتند: به آن طرف خیابان نرو! به آنان مودبانه گفتم: ماشین من در آن سوی خیابان است ..اما هنوز کلام منعقد نشده، آقایان با مشت و لگد برسر من ریختند، چادر از سرعروس رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیدند، بر موهای عروس رئیس مجلس خبرگان نظام، چنگ زدند، او را بر زمین کشیدند و عاقبت نیزبردند. داستانی که بازگویی اش، انداختن تف سربالا بود. در کشوری اسلامی که در آن حجاب، نشانه عفت است و تقوی، با زنان چنین می کنند و برآنان چنین روا می دارند.
آقای...
من از کودکی آموخته ام که اصولگرایی و رهپویی راه دین واسلام، قواعدی دارد و آدابی. حفظ حجاب، از جمله این اصول بوده است. شما را اما چه شده است که نام اصولگرا و رهپوی انقلاب با خود به این سو و آن سو می برید، اما به خاطر منافع زودگذر مادی، در برابرکشیدن چادر از سرزنی، سکوت می کنید و به دروغ آن را وارونه جلوه می دهید؟ چه شده است که در خانه بنا شده بر دروغ، سخن از اصولگرایی می گویید؟ فراموش کرده اید که به گفته مولایمان علی (ع) «دروغ گویی مایه ننگ و عار در دنیا و موجب عذاب آتش در آخرت» است؟ نشنیده اید سخن امام اول شیعیان را که «دروغگو و مرده هر دو یکسانند، زیرا برتری زنده بر مرده این است که به او اعتماد می شود، پس وقتی در اثر دروغگویی به سخن او اعتماد نشود، زنده بودن او بی فایده گشته، همانند مرده می شود.»
آقایان! منتظر«اخبار تکمیلی» باشید. آن روز دور نیست.

------------------------------------------------------------------------

اگر اقدامی نشود رژیم تهران به جنایات خود ادامه خواهد داد

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین نوشت، جامعه جهانى علاوه بر مسئله اتمى، بايد به موضوع نقض حقوق بشر در ایران هم بپردازد.

این روزنامه نوشت، به رغم اينكه پرونده اتمى رژيم تهران اهميت زيادى دارد، اما جامعه جهانى به نقض حقوق بشر در ايران نيز بايد اولويت لازم را بدهد.

واشنگتن پست نوشت، یکی از راههاى موثر براى كمک به فعالین دربند، تلاش برای اعزام گزارشگر ویژه بررسى وضعيت حقوق بشر در ایران است که کشورهای غربی می توانند قاطعانه خواستار آن شوند.

این روزنامه نوشت، هم اکنون تعدادى از زندانيان سياسى در ليست اعدامی ها قرار دارند و احتمالا تيغ سركوب در سالگرد انتخابات مناقشه برانگيز در انتظار معترضان است. اگر جامعه جهانى به دفاع از آنها برنخيزد، رژيم تهران به جنايات خود ادامه خواهد داد.

------------------------------------------------------------------------

حبس برای افغانهای دستگیرشده در حوادث انتخابات

حکم های زندان برای افغان های دستگیر شده درحوادث انتخاباتی ایران

سایت کلمه: پنج افغانی دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات ، هم اکنون با حکم هایی بین یک تا سه سال مواجه اند و از یک سال پیش در زندان اوین نگه داری می شوند .

پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران و حوادث پس از آن ، نیروهای امنیتی و انتظامی ایران بیش از ۲۰ افغانی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام ایران دستگیر و روانه زندان کردند .

این شهروندان افغانی پس از تحمل ماه ها زندان در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات ایران سرانجام در اختیار سازمان زندان ها قرار داده شدند . آنها را برای مدتی در میان زندانیان سیاسی ایران در بند ۳۵۰ نگه داری کردند و در نهایت پانزده نفر از آنها را رد مرز کردند . تنها اتهام آنها تماشای تظاهرات های مسالمت آمیز مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

تمامی این افراد کارگر بوده و در بخش ساختمان سازی فعالیت داشتند . در روزهایی که خیابان های تهران شلوغ شده بود و مردم در اعتراض به تقلب در نتیجه انتخابات به خیابان ها آمده بودند ، این افغانی ها هم از روی کنجکاوی به حوادث خیابان های تهران توجه می کردند . اما یورش پلیس ایران به مردم معترض آنها را هم درگیر ماجرای انتخابات ایران کرد.

هم اکنون پنج نفر از این افغانی ها با اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران و تبلیغ علیه نظام به حبس هایی از یک سال تا سه سال محکوم شده اند . این افغانی ها هفته گذشته از بند ۳۵۰ زندان اوین به بندهای هفت و هشت منتقل شده اند .

در تمام این مدت ۹ ماهی که از بازداشت و زندانی شدن آنها می گذر آنها هیچ ملاقاتی نداشته و از نظر مالی به شدت در مضیقه هستند . آنها برای تامین نیازهای مالی خود مجبورند در زندان کارهای خدماتی زندانیان را انجام دهند تا هزینه های خود را تامین کنند .

پرس و جوی خبرنگاران ما نشان داده که تا کنون سفارت افغانستان در تهران کاری برای آنها نکرده و ترتیب ملاقاتی را با آنها نداده است . زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در دیدار با خانواده های خود می گویند : رفتار مقامات زندان هم با این افرا در مقایسه با دیگر خارجی هایی که به همین اتهام ها و یا اتهام هایی چون جاسوسی در زندان اوین هستند ، به مراتب بدتر است .

این در حالی است که دولت احمدی نژاد ادعای طرفداری از ملت های ضعیف و نانوان را ادارد . شرایط را برای ملاقات خانواده های زندانیان اروپایی و آمریکایی با سفرا ، نمایندگان آن کشورها و خانواده های شان فراهم می کند . اما کمترین توجهی به این افغانی ها ندارد .

در یک ماه گذشته تظاهرات متعددی در شهرهای افغانستان در اعتراض به رفتار دولت ایران با زندانیان افغانی صورت گرفته و آنها در برابر سفارت و کنسولگری های ایران خشم خود را از این رفتار دولت ایران نشان داده اند .

تعداد افغانستانی هایی که درحوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند ،بیش از بیست نفر بوده که در هفته های اخیر پانزده نفرشان ازاد و از ایران اخراج شده اند اما همچنان حداقل پنج افغانی به چرم شرکت در تظاهرات در زندان به سر می برند

------------------------------------------------------------------------

زنان بدحجاب روس در تشییع پیکر شهدای رژیم

سایت حکومتی جهان نیوز: تعدادی از نمازگزاران تشییع کننده پیکر شهدا روز گذشته با دیدن این زن در بالکن مشرف به خیابان حافظ که درحال تماشای مراسم مذکور بود نسبت به این اقدام درحالیکه موضوع حجاب و رعایت ارزشهای جامعه از حساسیت خاصی برخوردار شده ،واکنش نشان داده وخواستار برخورد وزارتخارجه با موضوع شدند.

درحالیکه براساس قوانین دیپلماتیک کارکنان هر سفارتخانه میبایست تابع قوانین و عرف جاری کشور میزبان باشند رفتار روز گذشته تعدادی از کارکنان سفارت روسیه درتهران با واکنش منفی برخی نمازگزاران پایتخت روبرو شد.
گزارش البرز حاکیست این واکنشها زمانی رخ داد که یکی از کارکنان زن این سفارت با پوشش نامناسب روی بالکن غربی سفارت حاضر و به تماشای تشیع پیکر شهدا پرداخت.

این اقدام این کارمند زن روسی درحالیکه موضوع حجاب و رعایت ارزشهای جامعه از حساسیت خاصی برخورداز شده قابل تامل به نظر میرسد.
گفته میشود علاوه براین کارمند زن تعداد دیگری از کارکنان سفارت نیز باتجمع در بالکن این سفارت علاوه بر تماشای تشیع پیکر شهدا اقدام به فیلمبرداری از مراسم مذکور نمودند.
آنچه موجب واکنش نمازگزاران تشیع کننده پیکر شهدا شد پوشش زننده این زن بود.
برخی از نمازگزاران درخیابان حافظ خواستار واکنش وزارتخارجه به رفتار کارکنان سفارت روسیه درجریان این مراسم شدند.

------------------------------------------------------------------------

قاتلان در صحنه جرم به دام افتاده اند

منصور امان

زیر چوبه های داری که بر پا کرده بود، باند نظامی – امنیتی ولی فقیه زمین گیر شده است. این امر را برآشُفتگی پایوران حُکومت و تلاش برای رها ساختن گریبان خود از طریق شانتاژ و تهدید به نمایش گُذاشته است.

همه آنچه که روز گُذشته (شنبه) از زبان شُرکای جنایت شنیده شُد و از این پس بسا بیشتر به گوش خواهد رسید را می توان به عُنوان نخُستین آثار اعتراض گُسترده داخلی و بین المللی به رژیم ولایت فقیه به دلیل قتل جنایتکارانه زندانیان سیاسی به حساب آورد.

هنگامی که آقای عباس جعفری دولت آبادی، یک کار چاق کُن دستگاه های امنیتی که تیتر "دادستان عمومی و انقلاب تهران" را یدک می کشد عرق ریزان تلاش کرد تا علت اعدام پنج زندانی سیاسی را توضیح دهد، به خوبی می شد دریافت که قاتلان در صحنه جُرم به دام اُفتاده و زیر پرتو نورافکنهای قوی قرار گرفته اند.

پادوی مزبور با روخوانی پرونده ای که بازجوها و شکنجه گران اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات زیر بغل اش گذاشته بودند، کوشش کرد چند خرمُهره دُرُشت حُقوقی به پالان کج "نظام" و نظام قضایی آن بدوزد. این در حالی است که نه پیش از اعدام زندانیان و نه حتی در هنگام اعلام ارتکاب به این امر، آمران و عاملان آن زحمت سرهم بندی توضیح پیرامون دلایل شان را به خود نداده بودند. آنها بدینوسیله در حقیقت رویه عادی دادرسی زیر خیمه ولایت فقیه را استمرار می بخشیدند که دادگاه علنی، حق دسترسی به وکیل، عدم شکنجه مُتهم و وادار نساختن وی به اعتراف علیه خود را حداکثر یک شوخی بیجا با "مصالح نظام" که گویا بر هر امر دیگری مُقدم است، ارزش گذاری می کند.

از این رو چندان شگفت آور نیست که طناب اندازان منطقه آزاد از قانون – هر قانونی - نپذیرُفتن تصمیمهای تبهکارانه شان را برابر با بر هم زده شدن آرامش اُتاقهای بازجویی، سالُنهای دادگاه نمایشی و دارستهانهای خود می شُمارند و از آن بر می آشوبند.

چُماقدار مشهور دوشُغله، آقای انبارلویی که زیر تابلوی سردبیری روزنامه باند موتلفه (رسالت) نشانده شُده، شرایط روحی رهبران و پایوران باند ولی فقیه در حال حاضر را اینگونه توضیح می دهد: "جریان فتنه وظیفه خود می داند بر روی سلسله اعصاب حُکومت حرکت کُند و مشروعیت دولت را زیر سووال ببرد."

زیر تُن عربده کسانی مانند حُجت الاسلام سالک، آقای انبارلویی و یا تهدیهای دادستان تهران علیه مُعترضان به قتل پنج زندانی سیاسی، صدای وحشت از به هم ریخته شُدن نظم جنایتکارانه ای که حُکومت به آن تکیه داده به خوبی به گوش می رسد. اعتراضها به دستگاه قُدرت نشان داد که بسته بندی سرکوب با زرورق دادگاه و حُکم قضایی، هیچ تغییری در نامشروع شناختن آن از سوی اکثریت جامعه نمی دهد.

در این راستا، نشان دادن چنگ و دندان به آقایان موسوی و کروبی به خاطر محکوم نمودن جنایت اخیر باند نظامی – امنیتی ولی فقیه، کوشش برای کُنترُل دایره اعتراض به این امر و هُشدار غیر مُستقیم به اخراج شده های رسمی و غیر رسمی از قُدرت مانند حُجت الاسلام خاتمی، جبهه مُشارکت، مُجاهدین انقلاب اسلامی و آیت الله رفسنجانی برای ادامه سُکوت است. باند ولی فقیه از عدم واکُنش آنها در برابر اقدام تهبکارانه خود، نه فقط به عُنوان تایید آن و احکام بیدادگاه های خود، بلکه زاویه ای برای حمله به آقایان موسوی و کروبی استفاده خواهد کرد.

------------------------------------------------------------------------

اعدامها؛ بیانیه بخش بین المللی اتحادیه معلمین آلمان

بیانیه بخش بین المللی اتحادیه معلمین آلمان در باره اعدام فرزاد کمانگر

ایران: فرزاد کمانگر اعدام شد.
١٤ مای ٢٠١٠

در صبحگاه روز نهم مای ، فرزاد کمانگر، معلم و عضو اتحادیه بهمراه چهار زندانی سیاسی دیگر اعدام شدند. اولریش تونه، دبیرکل اتحادیه معلمین آلمان این قتل را محکوم می کند.

اتحادیه ها و سازمان های حقوق بشرسراسر جهان با تنفر ، خشم و نگرانی نسبت به خبر اعدام فرزاد کمانگر معلم عکس العمل نشان دادند.
کمانگر، معلم و عضو اتحادیه ،اهل کردستان ایران بهمراه ٤ زندانی سیاسی دیگر علی حیدریان ، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان اعدام شد زیرا آنان مخالف رژیم حاکم بر ایران بودند. این اعدام ها به طور مخفیانه در زندان اوین تهران در صبحگاه روز ٩ مای ٢٠١٠ انجام گرفت. کمانگر ، معلم ٣٥ ساله، عضو اتحادیه معلمین به اتهام " اخلال در امنیت ملی " و " محاربه" در ایران زندانی بود. در فوریه ٢٠٠٨ کمانگر در یک دادگاه ناعادلانه و در چند دقیقه به مرگ محکوم شد. او در زندان تحت شکنجه و فشار روانی قرار داشت.

اولریش تونه، دبیرکل اتحادیه معلمین آلمان که در گذشته بارها از دولت ایران و سفارتخانه اش در برلن ، خواستارلغو حکم اعدام فرزاد کمانگر ورعایت حقوق انسانی اش شده بود، این اعدام را شدیدا محکوم می کند :" رژیم ایران برنامه ریزی شده حقوق بشر و حق اتحادیه ای را نقض می کند و از از قتل دولتی نیز نمی هراسد. اعدام فرزاد کمانگر یک اقدام زشت است."

فرد ون لویون، دبیر کل فدراسیون جهانی معلمین (بین الملل آموزش) در مورد سرنوشت سایر زندانیان عضو اتحادیه های ایران ابراز نگرانی کرد. این فدراسیون از مقامات ایران خواستار توقف فوری اعدامها ، برسمیت شناختن اتحادیه های مستفل و رعایت پایه ای ترین حقوق انسانی از جمله حق حیات و آزادی بیان شد.

فدراسیون جهانی معلمین همه را در سراسر جهان فرامی خواند تا به دولت ایران و سفارتخانه ها یش به خاطر کشتن کمانگر اعتراض کنند و همچنین خواستار آزادی رسول بلاغی ، هاشم خواستار، بهمن گودرززاده و عبدالرضا قنبری شوند.

(اتحادیه معلمین آلمان خواسته است که نامه های اعتراضی به زبان انگلیس یا آلمانی به آدرس
رئیس جمهور، حامنه ای و سفیر ایران در برلن ارسال شود.)
منبع خبر
15 مای 2010
ترجمه : میلا مسافر
http://www.gew.de/Iran_Farzad_Kamangar
_hingerichtet.html

------------------------------------------------------------------------

هاشمی: ماه پشت ابر نمی ماند

در آستانه روز جهاني ارتباطات

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد:كساني كه در سانسور اخبار و جعل حقايق مي‌كوشند، آب در هاون مي‌كوبند. چه خوب است كه به جاي تلاش بيهوده توقيف مطبوعات، انسداد اخبار و فيلتر روزنه‌هاي خبررساني، اولاً تمام عملكرد خويش را با معيارهاي انساني تطبيق دهيم و ثانياً با ايجاد فضاي باز، با جامعه جهاني در اين مسير همگام شويم.

به گزارش ايلنا، در آستانه روز جهاني ارتباطات ، ديدگاه‌هاي آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني به مناسبت اين روز منتشر شد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در دنياي فرا صنعتي امروز كه غول‌هاي تجاري براي تداوم رونق كاذب خويش كه حاصل چپاول منابع ملت‌هاي مظلوم و جهان سوم است، سعي در كتمان حقايق از يك سو و القاي اكاذيب از سوي ديگر دارند،اظهار داشت: توجه به ارتباطات، تنها راه منحصر به فرد رشد آگاهي ملت‌هاست.

وي افزود: طي ساليان اخير ثابت شده كه به مصداق مثل معروف «ماه هميشه پشت ابر نمي‌ماند» اخبار اتفاقات مهم جهان در كوتاه زمان ممكن، از هر گوشه زمين به اقصي نقاط گيتي مخابره مي‌شود و كساني كه در سانسور اخبار و جعل حقايق مي‌كوشند، آب در هاون مي‌كوبند.


به گفته هاشمي رفسنجاني دنياي امروزي دنياي مخابره اخبار بر بال علوم ارتباطات است و چه خوب است كه به جاي تلاش بيهوده توقيف مطبوعات، انسداد اخبار و فيلتر روزنه‌هاي خبررساني، اولاً تمام عملكرد خويش را با معيارهاي انساني تطبيق دهيم و ثانياً با ايجاد فضاي باز، با جامعه جهاني در اين مسير همگام شويم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد كرد: رسوايي جنايات ضدبشري آمريكا در دو زندان گوانتامو و ابوغريب و انتشار فيلم اعمال ددمنشانه دولت غاصب صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي نشان داد كه ابرقدرتي و نصب پرده‌هاي آهنين بر دريچه‌هاي حقايق، چندان كارساز نيست.


وي ادامه داد: از سوي ديگر اين حالت، حقيقتي انكارناپذير را بر ما ديكته مي‌كند كه بايد بكوشيم واقعيت‌هاي ميداني پيش و بيش از آنكه با رنگ و لعات حبّ و بغض توسط ديگران مطرح شود، از زبان ما و با استفاده از امكانات موجود بيان شود تا اگر هدف سربازگيري از وجدان‌هاي بيدار جامعه بشري است، با سرعت و دقت در انتقال اخبار درست انجام شود.

هاشمي رفسنجاني معتقد است گستردگي شبكه‌هاي اينترنتي كه تا منازل افراد در دورترين مناطق هر كشوري هم رفته است، در كنار همه خوبي‌هايي كه در امر اطلاع‌رساني دارد، اين نگراني را نيز به دنبال دارد كه حقيقت‌ستيزان جهان با استفاده از امكانات پيشرفته‌تر به ترويج دروغ اخبار براساس مقتضيات خويش مي‌پردازند و راه حل مقابله با اين شيوه نكوهيده، تلاش براي به روز كردن امكانات ارتباطات است.


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان خاطرنشان كرد:روز جهاني ارتباطات فرصتي بسيار مغتنم است تا با تلفيق مفاهيم علوم انساني با دانش و تكنولوژي و گسترش امكانات فني، تلاش كنيم در دنيايي كه از آن تعبير به «دهكده جهاني» مي‌كنند، خود براسا واقعيت‌ها خبررساني درست و صحيح كنيم تا دشمنان كه هيچ وقت مصالح ما را نمي‌خواهند، نتوانند خبرسازي كنند.

------------------------------------------------------------------------

مراسم اهدای جایزه فریدمن به گنجی

جرس:روز پنج شنبه در هتل هیلتون واشنگتن دی سی مراسم اهدای جایزه میلتون فریدمن از سوی موسسه‌ی «کی‌تو» برگزار شد.

به گزارش زمانه پس از معرفی اکبر گنجی به عنوان برنده‌ی سال ۲۰۱۰ وی و همسرش معصومه‌ شفیعی در حالی که شال سبز جنبش بر سر و شانه‌های خود داشتند، به جایگاه رفتند و نشان میلتون فریدمن را دریافت و آن را بالا بردند . گنجی ضمن تشکر از اهدای جایزه، گفت که آن را هدیه به جنبش سبز تلقی می‌کند. او افزود که آمریکا و جهان غرب به دنبال پاسخ این پرسش هستند که با رژیم ایران چه باید کرد؟ من در نطق خود کوشیده‌ام تا پاسخی برای این پرسش فراهم آورم.

گنجی در سخنانش گفت: ایران تنها کشور منطقه‌ی خاورمیانه است که اگر انتخاباتی آزاد، رقابتی و منصفانه در آن برگزار شود، نیروهای دموکرات معتقد به جدایی نهاد دین از نهاد دولت در آن پیروز خواهند شد، چرا که ۳۱ سال است که در حال تجربه‌ی بنیادگرایی/افراط گرایی اسلامی هستند. آمریکا و جهان غرب حتی اگر فقط به فکر منافع سیاسی و اقتصادی خود باشند، این منافع حکم می‌کند که به جای حمایت از دیکتاتورهای سکولار، یا سیاست‌هایی که به ماندگاری دیکتاتوری‌های مذهبی کمک می‌کند، حمایت از دموکراسی و حقوق بشر را به محور اصلی منافع ملی خود تبدیل سازند.

وی در ادامه گفت: رژیم کنونی ایران در پرتو فضای امنیتی که صرفاً به بهانه‌ی احتمال حمله‌ی نظامی آمریکا فراهم آورده و می ‌آورد، بر سرکوب خود خواهد افزود و جنبش سبزِ دموکراسی خواهی را از کانون توجهات به حاشیه خواهند راند. گنجی افزود:افزایش تحریم‌‌های اقتصادیِ منجر به سرنگونی رژیم که نمی‌شود هیچ، به درد و رنج طبقه‌ی متوسط و محروم هم خواهد افزود و جنبش دموکراسی‌خواهی ایران را نه تنها از مهم‌ترین حاملانش محروم خواهد کرد بلکه دستور کار جامعه را هم محتملاً تغییر خواهد داد و تلاش برای نان، یعنی تلاش برای بقا، را به جای تلاش برای آزادی خواهد نشاند.

گفتنی است اکبر گنجی روزنامه نگار و زندانی سیاسی پیشین چندی پیش برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری میلتون فریدمن موسسه کیتو برای پیشبرد آزادی در سال ۲۰۱۰ شد.

موسسه تحقیقاتی کیتو که در واشنگتن مستقر است ، علت اعطای جایزه را حمایت اکبر گنجی از "دمکراسی سکولار و افشای دخالت حکومت در قتل مخالفین رژیم مذهبی ایران" ذکر کرده است.

ادوارد اچ کرین رئیس موسسه کیتو گفته بود: "اکبر گنجی در مبارزه برای آزادی در ایران رنج های فراوانی را تحمل کرده است."

------------------------------------------------------------------------

بازداشت ۱۵ فعال دانشجویی در کردستان در پی تجمعات اعتراضی


جــرس: همزمان با واکنش های مختلف به اعدام پنج زندانی و در پی تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان، حداقل ۱۵ تن از فعالان دانشجویی آن شهر بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش سامانه خبری رهانا، پس از تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته و دعوت آنان از مردم مریوان برای شرکت در اعتصاب عمومی روز پنجشنبه، ۱۵ تن از فعالین دانشجویی آن شهر اعم از دختر و پسر بازداشت شدند.

نام پنج نفر از بازداشت شدگان، آرام ویسی ، فواد مرادی ، توفیق پرتوی ، دانا لنجاوایی و سامان زندی می باشد.


این دانشجویان در حالی با این احكام مواجه می شوند كه ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم، چندی پیش اعلام كرده بود كه تنها احكام صادره از سوی وزارت علوم برای دانشجویان، تعلیق و توبیخ بوده و تعداد کل آنان در سراسر کشور پنجاه تن است.

------------------------------------------------------------------------

دادستان تهران از قطعی شدن شش حکم اعدام داد

جرس: عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از قطعی شدن حکم اعدام شش نفر خبر داده است که به گفته او سه نفر تقاضای عفو کرده اند.

وي در اين خصوص اينگونه توضيح داد: احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم و عبدالرضا قنبري از هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند كه عبدالرضا قنبري در روز عاشورا مستقيما براي آنها گزارش مي‌داده است. حكم اعدام اين سه نفر قطعي شده است، اما درخواست عفو كرده‎اند.

جعفري دولت آبادي در گفت و گویی که در فارس منتشر شد، افزود: در حال حاضر سه حكم اعدام تأييد شده داريم كه مربوط به محمدعلي صارمي، جعفر كاظمي و فردي به‎نام محمدعلي حاج آقايي است كه هر سه نفر از هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند که در شهريور سال 1388 دستگير شده‎اند.

دادستان تهران گفت: با اين وصف كيفرخواست‌هاي صادره در رابطه با حوادث عاشورا و به اتهام محاربه توسط دادسرا 10 فقره بوده كه از ميان آن‌ها ارسلان ابدي و محمد وليان از اين اتهام تبرئه شده‎اند، احكام سه نفر تأييد و احكام سه نفر نيز تبديل شده است. به اتهام دو نفر نيز رسيدگي نشده و در انتظار محاكمه هستند.

از سوی دیگر، سه نفر ديگر به نام‌هاي مطهره بهرامي حقيقي، ريحانه حاج ابراهيم دباغ و هادي قائمي در دادگاه بدوي محكوم به اعدام شدند، اما مجازات آن‌ها در دادگاه تجديد نظر به حبس تبديل شد.

گفتنی است به گفته دادستانی حكم 217 نفر از محكومين حوادث پس از انتخابات قطعي شده است. اعتراض آن‎ها بررسي شده و احكام نيز قطعي شده است.

ایران پس از چین دومین آمار بالای زندانیان را به خود اختصاص داده است.

------------------------------------------------------------------------

ادوار تحکیم وحدت: گویا قرار است کردستان عزیز پیشمرگ دیگر مناطق ایران باشد

جــرس: در ادامه واکنش ها به اجرای حکم پنج تن از زندانیان سیاسی، سازمان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با انتشار بیانیه ای اعتراضی، این اقدام را نشانگر آن دانست که "حاکمیت قانون و احترام به حقوق تک تک اتباع این کشور جایگاهی در رفتارهای حکومت ندارد" و نیت حکومت جز "نشر بیش از پیش ارعاب در کشور" نیست.

به گزارش ادوارنیوز، بیانیه اعتراضی این سازمان دانشجویی با ابراز تاسف از اعدامهای صورت گرفته خاطرنشان ساخته است "در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و با یادآوری خفقانی که حاکمیت سر آن داشت تا در کشور حاکم گرداند و احقاق حق غیرقابل انکار هموطنانمان را به فراموشی سپارد، باید گفت تعجیل و مخفی¬کاری بی شرمانه و غیرقانونی به کار رفته در اعدامهای اخیر نشان از آن دارد که تصمیم گیران چنین امر شومی، بیشتر از آن که دغدغه اجرای حکم بیدادگاه های چند دقیقه ای را داشته باشند، نیتی جز نشر بیش از پیش ارعاب را میان ایرانیان نداشته اند. لذا از همه آنانی که بی باک و آگاه، یک سال گذشته را در پی نیل به حداقل های حقوق خود، مبارزه کرده اند و هزینه اش را نیز به اشکال مختلف متحمل گردیده اند، انتظار می رود وقوع اعدامهای اخیر را در چارچوبی خارج از روند کلی مبارزه قانونگرایان و حق طلبان با حامیان حکومت ارعاب و بی قانونی تصور نکرده و حق حداقلی دیگری را پی گیرند و در این راستا به حق حیات دیگر هموطنانشان، با هر گونه عقیده و باور احترام گذاشته و بر آن پای فشارند."

سازمان ادوار تحکیم با ابراز نگرانی خود پیرامون آغاز موج جدید اعدامها از کردستان، متذکر می گردد "متاسفانه به نظر می رسد افزایش میزان سرکوب، این بار نیز عامدانه از کردستان شروع شده و اعدام 4 تن از زندانیان سیاسی کرد و به دنبال آن فضای فوق امنیتی مناطق کردنشین گواه آن می باشد. گویا قراری نانوشته کردستان عزیز را پیشمرگ دیگر مناطق این آب و خاک کرده است. در این راستا، سازمان ادوار تحکیم وحدت با تاکید بر حق مسلم کردها و دیگر اقوام ایرانی در برخورداری از حقوق شهروندی یکسان با دیگر ایرانیان، بر رفع تبعیض¬های غیرقابل انکاری که متوجه اقلیت های قومی گردیده اصرار داشته و راه حل مسئله تبعیض قومی و به تبع آن مسئله کرد را برچیدن بساط نظامی گری و امنیتی کردن فضای زندگی در این مناطق می داند. بی شک، اصرار بر میلیتاریزه کردن کردستان گره مسئله کرد را کورتر کرده و فضا را برای احیا و افزایش خشونت فراهم می آورد که در نتیجه آن از یک سو هموطنان کردمان بیش از پیش متضرر گردیده و از سوی دیگر آب آسیاب کسانی که نان از اختلاف اقوام و فرهنگهای مختلف ایرانی بر می گیرند، فزونی می گیرد."

این سازمان دانشجویی در پایان بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده های اعدام شدگان، "خواستار توقف اعمال خشونت علیه زندانیان و استفاده ابزاری و سیاسی از دستگاه قضایی و به ویژه مجازات اعدام خصوصا در مورد زندانیان سیاسی" گردید.

------------------------------------------------------------------------

روند پرونده پنج زندانی اعدام شده و جرایم میر حسین موسوی از زبان دادستان

جرس: جعفري دولت آبادي با تشريح زمان، علت و شيوه دستگيري 5 زندانی اعدام شده ، به میر حسین موسوی هشدار داد حمايت وي از اين افراد يك جرم جديد است و روزي كه وقت محاكمه سران فتنه فرا برسد به همه موارد توجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران در گفتگويي تفصيلي با اشاره به نحوه دستگيري 5 نفر كه اخيرا اعدام شده‌اند، گفت: همانطور كه در اطلاعيه دادستاني آمده بود، در تاريخ تاريخ 28/5/1385 پليس به يك دستگاه خودرو مشكوك شد و در بازرسي از آن پنج كيلوگرم مواد منفجره كشف كرد و در اين رابطه سه نفر به اسامي فرزاد كمانگر، فرهاد وكيلي و علي حيدريان را كه قصد فرار داشتند، دستگير ميكند. البته يكي از اين افراد موفق به فرار شده كه متعاقبا نامبرده هم در شهر سنندج دستگير ميشود.


وي اضافه كرد: اقدامات اين سه نفر شامل تهيه خانه تيمي در تهران به منظور انجام عمليات انفجاري و تروريستي بهعلاوه استفاده اوراق جعلي شناسايي بود. همچنين در تحقيقات بعدي 17 كيلوگرم مواد منفجره و مقادير زيادي سلاح گرم از جمله 57 گلوله آرپي جي و 600 عدد فشنگ جنگي كشف شده بود.

به گفته دادستان تهران، تحقيقات بعدي نشان داد كه متهمان از سال 1377 درصدد انجام اقدامات خرابكارانه بودند، اما شروع كار آن‌ها بعد از تشكيل گروهك مسلح پژاك بوده است و در اين راستا موفق به انفجار بمب در ساختمانهاي فرمانداري و اداره كل بازرگاني كرمانشاه هم شده بودند، اما خوشبختانه عليرغم برنامهريزي براي عمليات انفجاري در تهران، دستگير شدند.
اعدام شش دقیقه ای

وي در خصوص اينكه خانوادههاي افراد اعدام شده در رسانههاي غربي اين شبهه را مطرح كردهاند كه متهمان ظرف شش دقيقه محاكمه شدهاند، به هفته نامه پنجره گفت: این افراد در تاريخ 28/5/1385 دستگير شدند و در تاريخ 1/4/1386 يعني يك سال بعد براي آن‌ها كيفرخواست صادر شد و در تاريخ 10/11/1386 با ارسال كيفرخواست به دادگاه، محاكمه‌ آنها صورت گرفت. حكم در 6/12/1386 به محكومان ابلاغ شد و با اعتراض آنان پرونده به ديوان‌عالي كشور ارسال ‌شد و حكم در تاريخ 10/12/1387 يعني يكسال بعد، در ديوان عالي كشور تأييد گرديد.

وي تاكيد كرد: سير محاكمه از تاريخ 25/8/1385 آغاز و در 10/12/1387 به پايان ميرسد و تاريخ اجراي حكم در سال 1389 صورت گرفته، يعني فرايند رسيدگي به اتهامات نامبردگان چهار سال طول كشيده است.

همکاری با پژاک

دادستان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا هر پنج نفري كه حكم اعدامشان به اجرا درآمد، در گروهك پژاك عضويت داشتند، گفت: فرزاد كمانگر، فرهاد وكيلي، علي حيدريان و شيرين علم هولي عضو پژاك بودند. علم هولي در تاريخ 6/3/1387 در تهران به دنبال انجام يك مأموريت انفجاري در مقر سپاه پاسداران دستگير شده و در تاريخ 7/6/1387 آخرين دفاع از وي اخذ و پرونده وي به دادگاه ارسال ميشود. در تاريخ 7/10/1387 محاكمه شده و حكم صادره در خصوص وي، در تاريخ 25/11/1388 تأييد مي‌شود.

وي يادآور شد: "هر چهار محكوم به طور مستقيم در مأموريت‌هاي تروريستي از سوي پژاك نقش داشته و از آنها مواد منفجره كشف شده است. عمل اين عده منطبق با ماده 186 قانون مجازات اسلامي است كه طبق آن هر فردي عضو يا هوادار گروههاي مسلح معاند نظام جمهوري اسلامي باشد و در اين راستا فعاليت و تلاش مؤثر كند، محارب شناخته مي‌شود. اين نص قانون است و اين‌گونه نيست كه قوه قضاييه كسي را بيجهت محكوم به اعدام كند."

جعفري دولت آبادي افزود: اين چهار نفر به طور مستقيم با گروهك‎‎هاي محارب عليه جمهوري اسلامي همكاري داشتهاند. از آنها مواد منفجره كشف شده، در عمليات انفجاري شركت داشته‌اند و شبهه و ترديدي در رابطه با مجرميت و محارب بودن آنها وجود ندارد و احكام دادگاه به درستي صادر شده است.

مهدي اسلاميان عضو تندر بود

وي در خصوص نفر پنجم يعني مهدي اسلاميان نيز گفت: وي از اعضاي گروهك ضد انقلابي تندر بوده و در انفجار حسينيه‌ رهپويان وصال شيراز نقش داشته كه منتهي به شهادت قريب به چهارده نفر از مردم متدين اين شهر شده است. برادر اسلاميان به نام محسن در ارديبهشت ماه سال گذشته در شيراز اعدام شد.

دادستان تهران با بيان اينكه مهدي اسلاميان از اين انفجار اطلاع كامل داشته و پس از آن‌كه عاملان اصلي فراري مي‌شوند، نقش مهمي در كمك مالي و غيرمالي به برادر خود ايفا كرده است، اضافه كرد: ضمن اين‌كه برادرش به قصد انجام عمليات انفجاري به تهران آمده و مهدي اسلاميان در تمام اين مراحل با اطلاع از قصد برادرش با وي همكاري داشته است.

این در حالی است که وی گفته بود بعنوان برادر بزرگتر، دویست هزار تومان کمک مالی کرده است.
گفتنی است به رغم ادعاهای این مقام قضایی معترضان به اجرای احکام اعدام بر این باورند که ضوابط دادرسی عادلانه از جمله اجرای مقررات اصل 168 قانون اساسی و به‌ویژه علنی بودن دادگاه در عمل رعایت نشده است و این دادگاه ها بدون اطلاع و حضور وکیل یا خانواده‌شان برگزار شده است.

خانواده این زندانیان در بی اطلاعی کامل از وضعیت فرزندانشان بودند و اجرای حکم اعدام را از رسانه ها مطلع شدند.
در همین حال هنوز اجساد این افراد به خانواده هایشان تحویل داده نشده است.

دادستان تهران در این رابطه توضیحی ارایه نکرده است.

اين فضاسازي‌ها براي سلب توان از قوه قضاييه در احكام مشابه است

اين مقام مسئول در قوه قضائيه در پاسخ به اين شبهه كه گفته مي‌شود خانواده محكومين درخواست اعمال ماده 18 را ارائه كرده بودند نيز اظهار داشت: عدم اجراي احكام قطعي صرفا با عفو از سوي رهبري يا قرار گرفتن در مسيرهاي ديگر از جمله اعمال ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب امكان پذير است، ما نيز مرجع رسيدگي به درخواست اعمال ماده 18 اصلاحي نيستيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر وكيل آنها درخواست ماده‌اي ‌كرده، بايد موضوع را در مراجع رسمي پيگيري‌ مي‌كرد. ضمن اين‌كه اجراي اين ماده از طريق رياست قوه قضاييه است و گزارش پرونده قبل از اجراي حكم به استحضار وی رسيده بود و ادعاي آن‌ها براي ايجاد شك و ترديد در اجراي حكم بود.
جعفري دولت آبادي افزود: اين فضاسازي‌ها براي سلب توان از قوه قضاييه در احكام مشابه است، اما دستگاه قضايي مانند گذشته درباره مجرمين و كساني‌كه مرتكب جرم شده و عليه كيان نظام اسلامي فعاليت مي‌كنند، محكم و مقتدر و در چهارچوب قانون اقدام مي‌كند و هيچ‌گونه عذري براي عدم اجراي احكام قطعي پذيرفته نخواهد شد.

اعدام‌ 5 نفر هيچ ربطي به حوادث اخير نداشت

دادستان تهران همچنين در پاسخ به اين سوال كه رسانه‌هاي خارجي بسيار تبليغ مي‌كنند كه افراد اعدام شده از متهمان حوادث بعد از انتخابات هستند نيز گفت: دو نفر اعدامي سال گذشته و اين پنج نفر دو تجربه متفاوت هستند. ما در مورد دو نفر اول به اسامي "محمدعلي زماني " و "آرش رحمان‌پور " بدون اطلاع‌رساني حكم را اجرا كرديم و صرفا به يك مصاحبه مطبوعاتي بسنده كرديم و موضوع آن‌ها را به حوادث عاشورا ارتباط نداديم.

وي افزود: البته زمان اعدام‌ها نزديك به اين حوادث و قبل از سي بهمن بود و غربي‌ها براساس همان فضاسازي اين ادعا را مطرح كردند. ما نيز در پي اين فضاسازي، طي اطلاعيه رسمي حقايق پرونده اين دو نفر را افشا كرديم.

اين مقام مسئول در قوه قضائيه در پاسخ به پنجره تاكيد كرد: در مورد اين پنج نفر ما اطلاعيه را همزمان با اجراي حكم داديم تا تجربه سابق تكرار نشود، ولي باز مي‌بينيم كه آن‌ها به دنبال اهداف خود هستند؛ جرايم اين هفت نفر همگي مربوط به زمان پيش از انتخابات بوده است.

وي تصريح كرد: اين اعدام‌ها هيچ ربطي به اغتشاشات اخير نداشت. برخي تبليغات مبني بر اين بود كه دستگاه قضايي با اين اعدام‌ها خواسته است در آستانه خردادماه و سالگرد انتخابات رعب و وحشت ايجاد كند؛ ولي ما شديداً اين ادعا را تكذيب مي‌كنيم.

جعفري دولت آبادي اضافه كرد: اين احكام بايد اجرا مي‌شدند و تعيين زمان اجرا هم با دادستان است. طبيعتا ما بايد زمان‌هايي را انتخاب كنيم كه كمترين شبهه را ايجاد كند و تصور مي‌كرديم كه الان فرصت مناسبي است كه اين احكام اجرا شود و هيچ تحليلي براي ارتباط اين اعدامها به حوادث سالگرد انتخابات و قبل از آن نداريم.

وي با بيان اينكه ممكن است امروز احكامي صادر شود كه چند سال ديگر اجرا شود، گفت: آيا مي‌شود تحليل كرد كه اين احكام براي آن روزها آماده شده است. هيچ‌كس در سال 1385 نمي‌دانست كه در سال 1388 چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد تا ما احكام را براي امروز نگه داريم.


حكم اعدام 3 نفر در دادگاه تجديدنظر به حبس تبديل شد

دولت آبادي در پاسخ به اين سوال كه آيا در حوادث بعد از انتخابات به صورت مشخص تا به‌حال كسي از متهمين دستگير شده، اعدام شده است نيز گفت: ما براي ده نفر از كساني كه در جريان حوادث پس از انتخابات و به ‌خصوص روز عاشورا دستگير شدند، به اتهام محاربه كيفرخواست صادر كرديم. سه فقره از احكام اعدام كه توسط دادگاه بدوي صادر شده بود، در دادگاه تجديدنظر تأييد شد.

وي در اين خصوص اينگونه توضيح داد: احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم و عبدالرضا قنبري از هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند كه عبدالرضا قنبري در روز عاشورا مستقيما براي آنها گزارش مي‌داده است. حكم اعدام اين سه نفر قطعي شده است، اما درخواست عفو كردهاند.
سه نفر ديگر به نام‌هاي مطهره بهرامي حقيقي، ريحانه حاج ابراهيم دباغ و هادي قائمي در دادگاه بدوي محكوم به اعدام شدند، اما مجازات آن‌ها در دادگاه تجديد نظر به حبس تبديل شد.

ارسلان ابدي و محمد وليان از اتهام محاربه تبرئه شدند

جعفري دولت آبادي افزود: در حال حاضر سه حكم اعدام تأييد شده داريم كه مربوط به محمدعلي صارمي، جعفر كاظمي و فردي بهنام محمدعلي حاج آقايي است كه هر سه نفر از هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند که در شهريور سال 1388 دستگير شدهاند.

دادستان تهران گفت: با اين وصف كيفرخواست‌هاي صادره در رابطه با حوادث عاشورا و به اتهام محاربه توسط دادسرا 10 فقره بوده كه از ميان آن‌ها ارسلان ابدي و محمد وليان از اين اتهام تبرئه شدهاند، احكام سه نفر تأييد و احكام سه نفر نيز تبديل شده است. به اتهام دو نفر نيز رسيدگي نشده و در انتظار محاكمه هستند.

وي با تاكيد بر اينكه تا اين لحظه هيچ حكمي اجرا نشده و اينهمه هياهو براي هيچ است، گفت: اما ذكر اين نكته لازم است كه حكم 217 نفر از محكومين حوادث پس از انتخابات قطعي شده است. اعتراض آنها بررسي شده و احكام نيز قطعي شده است.

بهتر بود نخست وزير سابق به پرونده خود اين اتهام را اضافه نميكرد

اين مقام مسئول در قوه قضائيه در خصوص بيانيه میرحسین موسوی در انتخابات كه اعدامها را محكوم كرده است نيز گفت: در اين مورد شما را به دو آموزه قرآني توجه ميدهم. اولين آموزه اين است؛ كسي كه چيزي را نميداند نبايد در مورد آن سخن بگويد و دوم اينكه كتمان حقايق نكند. قوم يهود متهم به كتمان حق علي‌رغم علم به آن بود. كتمان حقايق از بدترين صفاتي است كه قرآن كريم در مورد مخالفان پيامبران ذكر كرده است.

وي اضافه كرد: از اين فرد سوال ميكنم كه شما چند صفحه از اين پرونده را خواندهايد كه اين‌گونه قضاوت مي‌كنيد؟ بهتر بود كه به پرونده خود اين اتهام را اضافه نميكرديد.

دادستان تهران يادآور شد: حمايت از كسانيكه مرتكب عمليات تروريستي شده‎‎اند و تعدادي از مردم را شهيد كرده‌اند، از آنها اسلحه كشف شده و عليه نظام اسلامي قيام كردهاند، چه معنايي دارد؟ كسانيكه مدعي پيروي از خط امام (ره) هستند، چگونه ميتوانند آموزههاي ايشان را كه ايستادگي در برابر گروهكهاي معاند بود، فراموش كنند.

جعفري دولت آبادي افزود: در همان سالهايي كه اعدام‌هايي بر اساس حكم حضرت امام (ره) عليه هواداران سازمان مجاهدین صورت گرفت، ايشان نخستوزير بود. اگر چنين ادعايي دارد، چگونه در آن دوران خدمت كرد؟ وي حق ندارد احكام قطعي دادگاهها را زير سؤال ببرد و اظهارنظري كند كه باعث خرسندي و رضايت دشمنان نظام اسلامي شود.

اقدام مدعيالعموم درباره حمايت يك كانديدا از افراد اعدام شده

دادستان عمومي و انقلاب تهران در پاسخ به سوال ديگري درباره رسيدگي به پرونده اين فرد نيز گفت: وي با اين اظهار نظر اساسا از مجرمين و گروهكهاي ضد انقلاب حمايت كرده و احكام قطعي محاكم را زير سئوال برده است. وقتي حكمي قطعي ميشود، كسي حق ندارد دستگاه قضايي را متهم كند و موجبات خوشحالي دشمنان جمهوري اسلامي را فراهم كرده و آنها تصور كنند كه امروز ما بيگناهان را اعدام كرديم كه اين يك ظلم بزرگ است.

دولت آبادي تاكيد كرد: مدعيالعموم به طور حتم در وقت مناسب اقدام خواهد كرد و اين موضوع هيچ ربطي به مسائل انتخاباتي ندارد. وي در سال 1367 در جريان احكام حكومتي در مورد اعضای سازمان مجاهدین بوده و بهخوبي ميداند كه قوه قضاييه در چهارچوب قوانين و مقررات كشور اقدام ميكند و محتويات پرونده نيز اين موضوع را نشان ميدهد كه پرونده فرزاد كمانگر و سايرين در جريان رسيدگي بوده و اينكه چرا حكم بعد از چند سال اجرا شده به منزله اشتباه بودن احكام صادره نيست. احكام ياد شده به دلايلي اجرا نشده بود و دستگاه قضايي اين احكام را اجرا كرده است.

وي تاكيد كرد: بهتر است كه اين مدعيان خط امام از اصولي كه مدعي هستند، پيروي كنند؛ مخصوصاً حمايت از اين نظام كه براساس اسلام و قرآن بنا شده است.

دادستان تهران افزود: اين اقدامات فرار به جلو است تا بگويند همه احكامي كه صادر مي‌شود بياعتبار است. وي در بيانيه‌اش اشاره كرده كه خدمتگزاراني را در بند كشيده‌ايم. كساني‌كه در حوادث پس از انتخابات دستگير شده‌اند، كساني هستند كه عليه امنيت كشور اقدام كرده‌اند و طبق قانون مجازات اسلامي هرگونه اقدام عليه امنيت كشور مجازات دارد.

نشر اكاذيب

دولت آبادي درباره نحوه برخورد دادستاني تهران با پديده صدور بيانيه‌هاي غيرقانوني نيز گفت: ما بارها گفته‌ايم كه بين انتقاد و ارتكاب جرم تفاوت قائل هستيم. طبق قانون اساسي و قانون مطبوعات انتقاد از مسئولان جمهوري اسلامي و عملكرد آن‌ها آزاد است و هيچ‌كس از اين بابت نبايد نگراني داشته باشد. اما آن‌چه ممنوع است اهانت و زير سوال بردن ستون‌هاي انقلاب و حمايت از اقداماتي است كه به موجب قانون جرم تلقي مي شود.

وي تصريح كرد: حمايت و اظهار نظر اين فرد نشر اكاذيب است و اين نوع اظهارنظرها جرم است. در هيچ جاي دنيا دستگاه قضايي اين‌گونه بيمحابا مورد اتهام واقع نميشود، به ‌خصوص زماني‌كه احكام صادره قطعي شده است.

دادستان تهران با بيان اينكه آن‌ها خواستند دل يك عده‌اي را به دست بياورند و براي خود در ميان آن‌ها جايگاهي پيدا كنند، اما غافل از اين هستند كه اين‌ مواضع با آرمان‌هاي امام و حمايت‌هاي امام از جمهوري اسلامي كاملا مغايرت داد، همان‌طور كه حوادث عاشورا دست عده‌اي را رو كرد، گفت: اين فرد مدتي پيش هم با اعضاي نهضت آزادي كه امام آن‌قدر از آن‌‌ها بد گفتند، ملاقات كرد و اين اظهار نظر در ادامه همان جريان است.

روزي كه وقت محاكمه سران فتنه برسد به همه موارد توجه خواهد شد


وي بسیاری از مواضع موسوی و کروبی را جرم خواند و گفت: چون نظام اسلامي براي تعقيب آن‌ها براساس مصالحي عمل مي‌كند، آن را موكول به زمان مناسب كرده‌ايم.

اين مقام مسئول در قوه قضائيه با بيان اينكه اين موضوع به معناي آن نيست كه اگر سكوت مي‌كنيم اين گونه مواضع جرم تلقي نميشود، گفت: تعقيب آن‌ها به عنوان سران فتنه تابع مصالح نظام اسلامي است و مطمئنا در آن چهارچوب عمل مي‌شود. اما بيانيه اخير در حمايت از محكومين ضد انقلاب معدوم بيانيه‌اي است، جدا از بيانيه‌هاي انتخاباتي گذشته و برخلاف اصول است، لذا روزي كه وقت محاكمه آن‌ها برسد به همه اين موارد توجه خواهد شد.
میر حسین موسوی و مهدی کروبی از روند رسیدگی قضایی به این پرونده ها ابراز نگرانی کرده بودند.
میر حسین موسوی در پیامی آورده بود:اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است.

حكم قطعی 217 نفر از محكومين حوادث پس از انتخابات

جعفري دولت آبادي در پايان خاطرنشان كرد: تا اين لحظه هيچ حكمي درباره بازداشت شدگان حوادث اخير اجرا نشده و اينهمه هياهو براي هيچ است. اما ذكر اين نكته لازم است كه حكم 217 نفر از محكومين حوادث پس از انتخابات قطعي شده است. اعتراض آنها بررسي شده و احكام نيز قطعي شده است.

------------------------------------------------------------------------

مادر فرزاد کمانگر: راهش را ادامه دهید

http://www.youtube.com/watch?v=sbRVqtRHjpg&feature=player_embedded

------------------------------------------------------------------------

بیانیه کانون صنفی معلمان در محکومیت اعدامها

بیانیه ی کانون صنفی معلمان ایران در محکومیت اعدام های نوزده اردیبهشت

کانون صنفی معلمان ایران در محکومیت اعدام های نوزده اردی بهشت و خصوصا فرزاد کمانگر، معلم اعدام شده، بیانیه ای منتشر کرده است.

متن بیانیه ی مذکور که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:


بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در رابطه با اعدام پنج نفر از هم میهنان عزیز از جمله شهید فرزاد کمانگر معلم کردستانی

انسانهای آزاده و ملت بزرگ و صاحب فرهنگ ایران خبر اعدام 5 نفراز عزیزترین فرزندان این آب وخاک در سحرگاه 19 اردیبهشت روح وروان همه انسانهای آزاده و وجدانهای بیدار را در سراسرجهان به درد آورد و در این میان دل ملت ایران و معلمان این مرزوبوم را بیشتر اندوهگین ساخت و این نگرانی را پدید آورده که اعدام این عزیزان توسط صاحبان زر و زور سرآغاز فصل جدیدی از اعدام گسترده آزادی خواهان و فعالین سیاسی و مدنی در کشور باشد.

ملت عزیز ایران و انسان های آزاده و معلمان عزیز ، کانون صنفی معلمان ایران در حالی تأسف و تأثرشدید خود را از این اقدام ضد انسانی و ضد میهنی اعلام می دارد ، که چهارنفر از این عزیزان از هم میهنان کرد مابودند که در این میان همکار و معلم آزاده و دلسوز روستاهای کردستان آقای فرزادکمانگر یکی از این پنج نفربود که خبر اعدام وی توسط شب پرستان به همراه چهار نفر دیگر از هموطنانمان به صورت دسته جمعی و در نهایت بی خبری و بدون اجرای حداقل تشریفات قانونی و با وجود اشکالات و ابهامات فراوان در پرونده این عزیزان و نحوه ی دادرسی پرونده های آنها که بدون حضور وکلای تعیینی آنها در جریان تشکیل دادگاههای فرمایشی و اعمال شکنجه های فراوان روحی و جسمی این عزیزان در زمان بازداشت همراه بوده ، دل هر انسان با شرف و با وجدانی را از هر قوم ،ملیت ، مذهب و زبانی به درد می آورد .

هم میهنان عزیز، اعدام این هموطنان آن هم در آستانه 22 خرداد سالروزکودتای انتخاباتی از طرف حاکمیت زر و زور و جهل و در این میان اعدام 4 هموطن کرد تداعی کننده اعدام های گسترده دهه 60 می باشد که در آن زمان هم چرخه ی اعدام های گسترده و ضد میهنی ابتدا از مناطق کردنشین شروع شد و بعدها و باسکوت جامعه ونهادهای مدنی و احزاب وقت به دیگر مناطق کشورمان سرایت کرد و تاکنون نیز ادامه داشته و قطعاً با سکوت مردم ونهادهای سیاسی ومدنی ودانشگاهی و دانشجویان این روند در آینده و درمناطق بیشتری از کشور و با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

ملت عزیز و بزرگوار ایران کانون صنفی معلمان ایران که در حال حاضر دهها نفر از اعضای آن یا در زندان ها و سیاه چال های قرون وسطایی هستند و یا در مناطق مختلف کشور در تبعید می باشند ضمن ابراز تأسف شدید خود از این اقدام بی شرمانه و وقیحانه ی صاحبان قدرت ، این رفتار ضد انسانی و ضدمیهنی آنها را به شدت محکوم می کند.

هم وطنان عزیز کانون صنفی معلمان ایران به نمایندگی از طرف همه معلمان کشور از یک طرف شهادت معلم آزاده و دلاور نستوه برادر عزیزمان شهید فرزادکمانگرعضو این کانون را خسرانی بزرگ برای آموزش و پرورش کشور می داند و از طرف دیگر وی را مایه افتخار و مباهات همه ملت ایران خصوصاًمعلمان این آب وخاک می داند و بر این باور است که درسی که شهید فرزاد کمانگر به همه مردم ایران خصوصاًدانشجویان،معلمان ودانش آموزان این آب و خاک داده است در تاریخ ماندگار خواهد شد و شهید فرزاد که تا آخرین لحظه و در طول 4 سال تحمل شدیدترین شکنجه های شکنجه گران در بیدادگاههای دیزل آباد کرمانشاه ،گوهردشت کرج و اوین تهران استقامت ورزید و جلادان شمر گونه را در حسرت یک ً آه ًباقی گذاشت و حتی حاضر نشد که از رهبر جمهوری اسلامی درخواست عفو و بخشش کند ،چرا که معتقد بود گناهی را مرتکب نشده است ،پس دلیلی ندارد که درخواست عفو بدهد و بر این باور بود که این مسئولین حکومت هستند که باید به خاطر اعمال شکنجه های فراوان روحی،روانی وجسمی اش درمدت بازداشت باید از وی طلب بخشش کنند.

همکاران عزیز بدون شک این وظیفه تک تک شما عزیزان است که در شرایط فعلی ،که کشور مان با بحران های فراوان سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی روبروست با الهام گرفتن از اندیشه ی همه انسان های راه اندیشه وقلم از جمله شهید فرزاد در جهت تنویر و آگاه سازی افکارعمومی برای نجات کشوربیش از گذشته تلاش نمایید و در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نورزید. امید است که خون شهید فرزاد وهمه شهیدان راه دفاع از حیثیت و کیان ایران زمین همانند چراغی فروزان ما را در رساندن به قله های آزادی و افتخار ایران و ایرانی رهنمون سازد.

کانون صنفی معلمان ایران ضمن تسلیت مجدد به همه ملت ایران و خانوادهپ های هر 5 شهید روز 19 اردیبهشت ، خصوصاًمعلم آزاد اندیش و اهل قلم شهید فرزاد کمانگر، خود را از صمیم قلب در غم و اندوه آنها شریک می داند و از ایزد منان برای این شهیدان راه سربلندی ایران علو درجات را مسئلت می نماید و امیدوار است که همه گروههای سیاسی و تشکل های مدنی واجتماعی با همبستگی و همدلی و به دور از خود خواهی و غرور در راه نجات میهن عزیزمان از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

کانون صنفی معلمان ایران در پایان ضمن هشدار به صاحبان قدرت از حاکمیت مصرانه می خواهد که نسبت به آزادی همه زندانیان سیاسی ،مدنی وصنفی (دانشجویان،روزنامه نگاران،کارگران) ، خصوصاًمعلمان دربند از جمله آقایان عبدالرضاقنبری (که به اعدام محکوم شده است )، سید هاشم خواستار، رسول بداقی،عبدالله مؤمنی ، محمود بهشتی لنگرودی،علی اکبر باغانی،محمد داوری، علیرضا هاشمی،حسین باستانی نژاد و قربان احمدی اقدام نماید و بیش از این کشور را به ورطه ی نابودی نکشاند،چراکه ادامه بازداشت معلمان در بند و برخوردهای امنیتی با معلمان می تواند عواقب پیش بینی نشده ای را به دنبال داشته باشد و فضایی را در کشور ایجاد کند که دیگر هیچ کس و قدرتی توان کنترل آن را نداشته باشد و در این رابطه کانون معلمان ایران به حاکمان زر و زور وجهالت هشدار می دهد که این کانون مسئولان نابخرد را مسئول عواقب پیش بینی نشده اتفاقات آینده کشور و اعتراضات معلمان می داند وباید خود آنها در برابر ملت بزرگ ایران پاسخگو باشند.

کانون صنفی معلمان ایران

21 اردیبهشت 1389

------------------------------------------------------------------------

بیانیه کانون صنفی معلمان در محکومیت اعدامها

بیانیه ی کانون صنفی معلمان ایران در محکومیت اعدام های نوزده اردیبهشت

کانون صنفی معلمان ایران در محکومیت اعدام های نوزده اردی بهشت و خصوصا فرزاد کمانگر، معلم اعدام شده، بیانیه ای منتشر کرده است.

متن بیانیه ی مذکور که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:


بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در رابطه با اعدام پنج نفر از هم میهنان عزیز از جمله شهید فرزاد کمانگر معلم کردستانی

انسانهای آزاده و ملت بزرگ و صاحب فرهنگ ایران خبر اعدام 5 نفراز عزیزترین فرزندان این آب وخاک در سحرگاه 19 اردیبهشت روح وروان همه انسانهای آزاده و وجدانهای بیدار را در سراسرجهان به درد آورد و در این میان دل ملت ایران و معلمان این مرزوبوم را بیشتر اندوهگین ساخت و این نگرانی را پدید آورده که اعدام این عزیزان توسط صاحبان زر و زور سرآغاز فصل جدیدی از اعدام گسترده آزادی خواهان و فعالین سیاسی و مدنی در کشور باشد.

ملت عزیز ایران و انسان های آزاده و معلمان عزیز ، کانون صنفی معلمان ایران در حالی تأسف و تأثرشدید خود را از این اقدام ضد انسانی و ضد میهنی اعلام می دارد ، که چهارنفر از این عزیزان از هم میهنان کرد مابودند که در این میان همکار و معلم آزاده و دلسوز روستاهای کردستان آقای فرزادکمانگر یکی از این پنج نفربود که خبر اعدام وی توسط شب پرستان به همراه چهار نفر دیگر از هموطنانمان به صورت دسته جمعی و در نهایت بی خبری و بدون اجرای حداقل تشریفات قانونی و با وجود اشکالات و ابهامات فراوان در پرونده این عزیزان و نحوه ی دادرسی پرونده های آنها که بدون حضور وکلای تعیینی آنها در جریان تشکیل دادگاههای فرمایشی و اعمال شکنجه های فراوان روحی و جسمی این عزیزان در زمان بازداشت همراه بوده ، دل هر انسان با شرف و با وجدانی را از هر قوم ،ملیت ، مذهب و زبانی به درد می آورد .

هم میهنان عزیز، اعدام این هموطنان آن هم در آستانه 22 خرداد سالروزکودتای انتخاباتی از طرف حاکمیت زر و زور و جهل و در این میان اعدام 4 هموطن کرد تداعی کننده اعدام های گسترده دهه 60 می باشد که در آن زمان هم چرخه ی اعدام های گسترده و ضد میهنی ابتدا از مناطق کردنشین شروع شد و بعدها و باسکوت جامعه ونهادهای مدنی و احزاب وقت به دیگر مناطق کشورمان سرایت کرد و تاکنون نیز ادامه داشته و قطعاً با سکوت مردم ونهادهای سیاسی ومدنی ودانشگاهی و دانشجویان این روند در آینده و درمناطق بیشتری از کشور و با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

ملت عزیز و بزرگوار ایران کانون صنفی معلمان ایران که در حال حاضر دهها نفر از اعضای آن یا در زندان ها و سیاه چال های قرون وسطایی هستند و یا در مناطق مختلف کشور در تبعید می باشند ضمن ابراز تأسف شدید خود از این اقدام بی شرمانه و وقیحانه ی صاحبان قدرت ، این رفتار ضد انسانی و ضدمیهنی آنها را به شدت محکوم می کند.

هم وطنان عزیز کانون صنفی معلمان ایران به نمایندگی از طرف همه معلمان کشور از یک طرف شهادت معلم آزاده و دلاور نستوه برادر عزیزمان شهید فرزادکمانگرعضو این کانون را خسرانی بزرگ برای آموزش و پرورش کشور می داند و از طرف دیگر وی را مایه افتخار و مباهات همه ملت ایران خصوصاًمعلمان این آب وخاک می داند و بر این باور است که درسی که شهید فرزاد کمانگر به همه مردم ایران خصوصاًدانشجویان،معلمان ودانش آموزان این آب و خاک داده است در تاریخ ماندگار خواهد شد و شهید فرزاد که تا آخرین لحظه و در طول 4 سال تحمل شدیدترین شکنجه های شکنجه گران در بیدادگاههای دیزل آباد کرمانشاه ،گوهردشت کرج و اوین تهران استقامت ورزید و جلادان شمر گونه را در حسرت یک ً آه ًباقی گذاشت و حتی حاضر نشد که از رهبر جمهوری اسلامی درخواست عفو و بخشش کند ،چرا که معتقد بود گناهی را مرتکب نشده است ،پس دلیلی ندارد که درخواست عفو بدهد و بر این باور بود که این مسئولین حکومت هستند که باید به خاطر اعمال شکنجه های فراوان روحی،روانی وجسمی اش درمدت بازداشت باید از وی طلب بخشش کنند.

همکاران عزیز بدون شک این وظیفه تک تک شما عزیزان است که در شرایط فعلی ،که کشور مان با بحران های فراوان سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی روبروست با الهام گرفتن از اندیشه ی همه انسان های راه اندیشه وقلم از جمله شهید فرزاد در جهت تنویر و آگاه سازی افکارعمومی برای نجات کشوربیش از گذشته تلاش نمایید و در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نورزید. امید است که خون شهید فرزاد وهمه شهیدان راه دفاع از حیثیت و کیان ایران زمین همانند چراغی فروزان ما را در رساندن به قله های آزادی و افتخار ایران و ایرانی رهنمون سازد.

کانون صنفی معلمان ایران ضمن تسلیت مجدد به همه ملت ایران و خانوادهپ های هر 5 شهید روز 19 اردیبهشت ، خصوصاًمعلم آزاد اندیش و اهل قلم شهید فرزاد کمانگر، خود را از صمیم قلب در غم و اندوه آنها شریک می داند و از ایزد منان برای این شهیدان راه سربلندی ایران علو درجات را مسئلت می نماید و امیدوار است که همه گروههای سیاسی و تشکل های مدنی واجتماعی با همبستگی و همدلی و به دور از خود خواهی و غرور در راه نجات میهن عزیزمان از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

کانون صنفی معلمان ایران در پایان ضمن هشدار به صاحبان قدرت از حاکمیت مصرانه می خواهد که نسبت به آزادی همه زندانیان سیاسی ،مدنی وصنفی (دانشجویان،روزنامه نگاران،کارگران) ، خصوصاًمعلمان دربند از جمله آقایان عبدالرضاقنبری (که به اعدام محکوم شده است )، سید هاشم خواستار، رسول بداقی،عبدالله مؤمنی ، محمود بهشتی لنگرودی،علی اکبر باغانی،محمد داوری، علیرضا هاشمی،حسین باستانی نژاد و قربان احمدی اقدام نماید و بیش از این کشور را به ورطه ی نابودی نکشاند،چراکه ادامه بازداشت معلمان در بند و برخوردهای امنیتی با معلمان می تواند عواقب پیش بینی نشده ای را به دنبال داشته باشد و فضایی را در کشور ایجاد کند که دیگر هیچ کس و قدرتی توان کنترل آن را نداشته باشد و در این رابطه کانون معلمان ایران به حاکمان زر و زور وجهالت هشدار می دهد که این کانون مسئولان نابخرد را مسئول عواقب پیش بینی نشده اتفاقات آینده کشور و اعتراضات معلمان می داند وباید خود آنها در برابر ملت بزرگ ایران پاسخگو باشند.

کانون صنفی معلمان ایران

21 اردیبهشت 1389

------------------------------------------------------------------------

بیانیه انجمن دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان در ايران (آداپ)

در خصوص اعدامهای اخیر در ایران

کوردستان میدیا: انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان در ايران (آداپ) اعدام چهار زندانی کرد و یک زندانی دیگر را که سحرگاه روز یکشنبه، ۱۹ اردیبشهت ماه در زندان اوین تهران به دار آویخته شدند، به شدت محکوم می‏کند.
فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان همگی به دست داشتن در عمليات تروريستي از جمله بمب‏گذاري محکوم بوده‏اند، و این در حالیست که بنا به گزارشهای موثق، بعضی از این متهمین اتهامهای وارده را نپذیرفته بودند و حکم اعدام آنها بدون اعلام قبلی و در حین بازنگری پرونده‏هایشان اجراء شده و آنها از روند دادرسی عادلانه محروم بوده‏اند.
انجمن دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان در ايران (آداپ) سیستم قضایی ایران را که بر پایه پرونده‏سازی و اعتراف گیری تحت شکنجه و فشار روحی حکم صادر می‏کنند، ناعادلانه و احکام صادره توسط آن سیستم را مشکوک و غیر قابل اعتماد می‏داند. این انجمن ضمن ابراز مخالفت شدید با اعدام انسانها به هر جرم و اتهامی که داشته باشند، خواهان پایان دادن به مجازات اعدام در ایران می‏باشد.
آداپ همچنین حمایت خود را از مبارزات مدنی تمام گروههای اتنیکی و مذهبی اعلام داشته و تمامی این گروهها را به اجتناب از فعالیتهای خشونت آمیز و مخالفت با عملیاتهای مسلحانه دعوت می‏کند.
مبارزه بر علیه تبعیض و نژادپرستی، و فعالیت برای احقاق حقوق ملی، زبانی، فرهنگی و اقتصادی حق مسلم تمام اتنیکهای ساکن ایران است.

------------------------------------------------------------------------

کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای سپاه پاسداران در حمله‏ی افراد ناشناس

کوردستان میدیا: روز شنبه 25 اردیبهشت‏ماه، گروهی از نیروهای سپاه پاسداران رژیم در روستای "توتمر" مریوان هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری کردستان، بر اثر تیراندازی افراد ناشناس، 4 تن از نیروهای سپاه کشته و چند تن نیز زخمی شدند.
اسامی 2 تن از کشته‏شدگان عبارتست از: شمیران میرزایی، اهل روستای "کیمنه" و فردی به نام "نصری" اهل روستای "ژنین" از توابع منطقه‏ی "ژاوه‏رو"ی مریوان.
اجساد مقتولین این حادثه تا لحظه‏ی مخابره‏ی این خبر در سردخانه‏ی بیمارستان "بوعلی" مریوان نگهداری شده است.

------------------------------------------------------------------------

سخنگوی RMMK بازداشت شد

25-02-1389

کوردستان میدیا: بر اساس گزارش سایت کردانه: پس از 24 ساعت بی‏خبری از اجلال قوامی سخنگوی سازمان دفاع حقوق بشر کردستان در سنندج خانواده این فعال حقوق بشری اعلام نمود که مأموران امنیتی به آنها گفته‏اند که اجلال توسط اطلاعات بازداشت شده است.
آنها به خانواده این فعال حقوق بشری نگفته‏اند منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است، اداره طلاعات یا اطلاعات نیروها انتظامی، در ضمن شاهدان عینی به خانواده قوامی گفته‏اند که اجلال در حال قدم زدن در خیابان بازداشت شده است.

------------------------------------------------------------------------

بی خبری از سرنوشت سه نفر از دانشجويان مريوان

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
بي خبري از سرنوشت سه نفر از دانشجويان دستگير شده در شهر مريوان
بنا به گزارشي كه به كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني رسيده ، در پي اعتراضات مردمي به اجراي حكم اعدام 5 نفر از فعالان سياسي و در پي اين اعتراض 15 نفر از دانشجويان كرد شهر مريوان از سوي نيروهاي امنيتي دستگير كه بعد از چند روز، 12 نفر از آنها با قيد وسيقه و تعهد كتبي آزاد شدند و سه نفر ديگر به نامهاي توفيق پرتوي اهل روستاي سيف پايين و دانا لنج آبادي و آرام ويسي هنوز آزاد نشده و در بي خبري كامل بسر ميبرند.
گفتني است كه بعد از مراجعه خانواده هاي اين سه نفر بازداشت شده به اطلاعات شهر مريوان ، والدين اين سه نفر با تهديد مسئولين اطلاعات روبه رو شده و به آنها گفته اند كه حق ندارند تا 15 روز ديگر سراغي از فرزندانشان بگيرند.

------------------------------------------------------------------------

خودداری از تحویل اجساد اعدامیان/ آمادگی برای تحصن

تداوم خودداری از تحویل اجساد اعدامیان نوزده اردی بهشت/ آمادگی خانواده ها برای تحصن

خبرگزاری هرانا - پس از اعدام مخفیانه ی 5 زندانی سیاسی در سحرگاه نوزده اردی بهشت، دستگاه قضایی-امنیتی هم چنان از تحویل پیکرهای ایشان خوداری می کند.

صبح روز جاری مورخ بّیست و پنج اردی بهشت ماه، خانواده های اعدام شدگان اخیر برای تحویل پیکر عزیزانشان طبق روال روزهای گذشته به تهران آمده و به زندان اوین مراجعه کردند.

خانواده ی فرهاد وکیلی در گفتگویی با گزارشگر هرانا در این باره گفتند: صبح امروز از سنندج به تهران آمده اما دستگاه قضایی-امنیتی بار دیگر از تحویل پیکر آقای وکیلی خودداری کرده و مدعی شده که وی را دفن کرده اند.

این در حالیست که دادستانی هم چنان نسبت به تحویل اجساد، به خانواده ها قول مساعد می دهد.

هم چنین عبدالله حیدریان، برادر علی حیدریان، زندانی سیاسی کرد اعدام شده در نوزده اردی بهشت، ضمن سردرگمی از رفتار مسئولان، در جواب سوال گزارشگر هرانا نسبت به تحویل پیکر برادرش، ابزار امیدواری کرد علی رغم دریافت پاسخ های متناقض، با توجه به وعده های مسئولین نسبت به تحویل پیکر برادرش اقدام شود.

خانواده های زندانیان سیاسی جان باخته خصوصا خواهران و مادران داغدار آنان اعلام کردند در صورت تداوم خودداری دستگاه قضایی - امنیتی از تحویل پیکر عزیزانشان، آن ها در مقابل استانداری کردستان در شهر سنندج دست به تحصن خواهند زد.

------------------------------------------------------------------------

قطع کامل ارتباط زندانیان گوهردشت با خانواده هایشان

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تماس زندانیان سیاسی و عادی بند 1 زندان گوهردشت کرج از روز چهارشنبه با خانواده های خود قطع شده است.
از روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه تماس زندانیان سیاسی بند 1 زندان گوهردشت کرج با جهان بیرون از زندان قطع شده است و هیچ خبری از وضعیت وشرایط زندانیان سیاسی و عادی این بند در دست نیست. همچنین ارتباط زندانیان بند 1 با سایر بندها قطع می باشد . از روز چهارشنبه هیچ زندانی از بند 1 به بهداری زندان مراجعه ای نداشته است که این مسئله باعث نگرانی است.
گزارشهایی حاکی از آن است که گارد زندان به صورت گسترده به زندانیان بی دفاع بند 1 یورش برده اند و آنها را مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار داده اند و حتی گفته می شود که ارتباط سالنها را قطع کرده اند و زندانیان هر سالن در ایزوله کامل بسر می برند.گزارشات حاکی از گسیل کردن بیش از 80 نفر از گارد زندان به آنجا است . این سرکوب با نظارت و فرماندهی علی حاج کاظم،علی محمدی رئیس و معاون زندان ،کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان و حسن آخریان رئیس بند 1 و از شکنجه گران این بند می باشد.
هدف از این اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان اسیر و بی دفاع که در حال حاضر فقط در بند 1 به اجرا گذاشته شده است نامشخص می باشد و احتمال داده می شود که شاید قصد اعدام گروهی زندانیان این بند را دارند در این بند تعداد زیادی از زندانیان محکوم به اعدام وجود دارند.
زنده یاد مهدی اسلامیان از اعدام شدگان 19 اردیبهشت ماه در این بند مخوف محبوس بود که شنبه گذشته بصورت ناگهانی برای اعدام به زندان اوین منتقل شد.
زندانیان بند 1 زندان گوهردشت از لحظه شنیدن خبر اعدام زندانیان سیاسی 19 اردیبهشت اقدام به برگزاری مراسم برای جانباختگان راه آزادی کردند و دست نوشته هایی در تجلیل از این زندانیان سیاسی در بند 1 به دیوارنسب کرده بودند و در تدارک این بودند که روز سه شنبه گذشته مراسم گسترده ای برای آنها بر پا کنند.در این مراسم قرار بود تمامی زندانیان این بند در آن شرکت داشته باشند جمعیت این بند به بیش 600 نفر می رسد
در حال حاضر زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در این بند در اسارت بسر می برد و هر بار که گارد زندان به آنجا یورش می برد .این زندانی تحت فشارها و اذیت وآزارهای آنها قرار می گیرد.و بار ها او را به بهانه های واهی به شکنجه گاه این بند منتقل می کنند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،قطع ارتباط و یورشهای وحشیانه به زندانیان بی دفاع در زندان گوهردشت کرج را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به سرکوب زندانیان بی دفاع در ایران است.

25 اردیبهشت 1389 برابر با 15 می 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------------------------

اذعان رژيم به ورشكستگى اجلاس موسوم به گروه 15

سایت عصر ایران: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موضوع لغو سفر اردوغان به تهران گفت: قرار قطعی برای حضور نخست وزیر ترکیه در اجلاس گروه 15 وجود نداشت.

رامین مهمانپرست در حاشیه برگزاری وزرای خارجه گروه 15 در جمع خبرنگاران و در پاسخ به مهر در خصوص لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران گفت: قرار قطعی و توافق رسمی برای سفر آقای اردوغان نداشته ایم و از ابتدا گفته شد اگر شرایط باشد و برنامه های سفر خارجی ایشان با برنامه ما همخوانی داشته باشد در تهران حاضر خواهد شد اما این برنامه ها با هم همخوانی نداشتند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص لغو سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای حضور در اجلاس 15 نیز گفت: مگر قرار بوده ایشان به تهران بیاید.

این در حالی است که پیش از این مهرداد پارسا رئیس کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین اجلاس سران گروه 15، از حضور بشار اسد در تهران به عنوان مهمان ویژه این اجلاس خبر داده بود .

مهمانپرست درپاسخ به این سئوال که مهمانان ویژه اجلاس تهران چه کسانی خواهند بود گفت: یکی دو نفر قرار بود به عنوان مهمان ویژه در این اجلاس حاضر شوند که زمان برگزاری اجلاس با برنامه های آنان همخوانی نداشت.

------------------------------------------------------------------------

محكوميت قطعی یک روزنامه نگار به 6 سال حبس

ایلنا: وكيل مسعود باستاني از محكوميت قطعي موكل خود به 6 سال حبس تعزيري خبرداد و گفت:‌ شعبه 36 دادگاه تجديدنظر استان تهران،حكم شعبه 15 دادگاه انقلاب را عينا تاييد كرد.

محمد شريف در خصوص آخرين وضعيت پرونده‌ موكلان خود، درباره پرونده مسعود باستاني؛ روزنامه‌نگار بازداشت شده حوادث سال گذشته گفت:‌ با مراجعه پدر موكلم،حكم دادگاه بدوي در مورد محكوميت مسعود باستاني بدون تغيير توسط شعبه 36 دادگاه تجديدنظر استان تهران عينا تاييد و به قطعيت رسيده است.

وي افزود: طبق حكم صادره موكلم به اتهام ايجاد اغتشاش به 5 سال و اتهام تبليغ عليه نظام به يك سال حبس تعزيري و همچنين جزاي نقدي به ميزان 34 ميليون تومان محكوم شده است.

شريف خاطرنشان كرد: تاييد اين حكم باتوجه به محتويات پرونده و اقدامات موكلم در دادگاه بدوي دور از انتظار بود. اينجانب با توجه به پرونده‌هاي مشابه در انديشه نقض اين حكم بودم ولي متاسفانه حكم عينا قطعيت يافت.

------------------------------------------------------------------------

سياست خارجی احمدی نژاد و زهرا خانم!

روزنامه حکومتی قدس به نقل از خبرگزاری رسمی رژیم (ايرنا) نوشت: «محمود احمدىنژاد عصر جمعه در همايش دانشجويان، طلاب و دانش آموزان جهادى با درخواست دخترکى مواجه شد که مىخواست کنار رئيسجمهورى باشد. رئيسجمهورى هم به همراهان خود گفت که زهرا را کنار تريبون بياورند. با آمدن اين دختر که چادر مشکى کوچکى بر سر داشت، رئيسجمهور او را بغل کرد و ابتدا نامش را پرسيد. زهرا گفت: يک صلوات بفرستيد، براى فلسطين. احمدىنژاد در حالى که اين دخترک را در بغل داشت، گفت: سياست خارجى در عرصه بينالملل بايد مانند زهرا خانم باشد».

------------------------------------------------------------------------

ذخیره هزار ساله آبهای زیر زمینی 30 ساله تمام شد

سایت آفتاب: در 15 سال گذشته عمق برداشت آب از ذخیرگاه های زیرزمینی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و منابع آبی سفره‌های زیرزمینی ایران رو به پایان است.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: آبی که ایرانیان در طول 30 سال گذشته از منابع آب زیرزمینی برداشت کرده‌اند برابر با ذخیره آب سفره‌های زیر زمینی در هزار سال گذشته است.

محمد درویش افت 15 متری سطح آب سفره های زیرزمنی ایران را هشدار دهنده توصیف کرد و گفت: قانونی کردن فعالیت چاه‌های غیر مجاز در کشور تنها می‌تواند بر شدت تخریب و ناپایداری سرزمین ایران کمک کند.

این کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با انتقاد از مصوبه مجلس در مورد صدور مجوز برای برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز گفت: خطر تخریب منابع حیاتی ایران با این مصوبه‌ها شدت می‌گیرد و دست متجاوزان را برای تغییر کاربری اراضی و تخریب اکوسیستم‌های تالابی، جنگلی و مرتعی باز می‌گذارد.

این متخصص جنگل با اشاره به اینکه تصویب این قوانین بر طبل ناپایداری سرزمین می‌کوبد تاکید کرد: برخی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای فراکسیون محیط زیست با این مصوبه مخالف هستند با این حال آنها می‌گویند موافقان تصویب این مصوبه در مجلس از درون حوزه‌های نمایندگی خود تحت فشار هستند و بی‌توجه به عواقب زیانبار آن با قانونی کردن فعالیت چاههای غیر مجاز موافقت کرده‌اند.

پیش از این مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی کشور نسبت به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی هشدار داده و گفته بود که در 15 سال گذشته به دلیل نیاز آبی حداکثری، عمق برداشت آب از سفره های زیر زمینی از 50 متر به 300 متر رسیده و می‌توان گفت که این منابع به حداقل خود رسیده‌اند.

پرویز رضازاده با تاکید بر نقش مدیریت پایدار در حفاظت از منابع آبی و مصرف آن، توسعه ناپایدار را باعث ایجاد نیاز حداکثری به آب در کشور دانسته و افزوده بود که در 15 سال گذشته عمق برداشت آب از ذخیرگاه های زیرزمینی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و منابع آبی سفره‌های زیرزمینی ایران رو به پایان است.

------------------------------------------------------------------------

سو قصد نافرجام به یکی از زندانیان زندان گوهردشت

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،روز گذشته به زندانی سید مصطفی علوی در بند 6 سوء قصد شد که منجر به زخمی شدن شدید وی گردید او در اثر ضربات چاقو از ناحیۀ سر وصورت دچار آسیب جدی گردیده است.

روز جمعه 24 اردیبهشت ماه زندانی سید مصطفی علوی حوالی ساعت 16:30 در حالی که مشغول نماز خوادند در سلول خود در بند 6 زندان گوهردشت بود توسط یک فرد ناشناسی از پشت سر مورد تهاجم قرار گرفت و ضربه ای شدید به سر او وارد کرد در اثر این ضربه سر او شکست و خون فوران نمود و مدتی در بهوشی بسر برد. از آنجایی که در آن زمان کسی در سلول او نبود او مدتی در حال بیهوشی در سلول بر روی زمین افتاده بودو خون از سرش جریان داشت.

مدتی بعد یکی از هم سلولیهای او وقتی به سلول باز می گردد شاهد جسم غرق به خون و بیهوش او می شود و بلافاصله او را به بهداری زندان منتقل می کنند.او از ناحیه جمجمه دچار شگستگی می شود و 16 بخیه به سر او می زنند علاوه بر سر او از ناحیه پیشانی دچار زخمهای عمیق شده است.

علیرغم شگستگی جمجمه وزخم عمیق بهداری زندان اقدام به بستری کردن او ننمود و فقط به بخیه زدند سر وی اکتفا کردند و او را با شرایط حاد جسمی به سلول بازگرداند.وضعیت آقای علوی در سلولش حاد می باشد. آقای علوی همچنین از ناراحتیهای حاد جسمی دیگری رنج می برد که از جملۀ آن بیماریهای قلب ودیابت می باشد.

خانواده آقای علوی با مسئولین زندان گوهردشت کرج تماس گرفتند و نسبت به این عمل جنایتکارانه اعتراض کردند ولی با تعجب و شگفتی به آنها گفته شد که ما از چنین حادثه ای مطلع نستیم. این در حالی است که از این سوء قصد رئیس بند و،افسر جانشین و بهداری زندان در اطلاع کامل بود

در روزهای کذشته کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان آقای علوی را بارها شخصا تهدید به مرگ کرده بودند. این حمله و ترور علیه زندانی اسیر و بی دفاع به لحاظ زمانی و مکانی از پیش طراحی شده بود و توسط باند مافیایی که به دستور کرمانی و فرجی عمل می کنند آنرا به اجرا در آورده اند.شیوه غیر انسانی سوء قصد به زندانیان سیاسی پیش از این علیه آقای منصور اسالو بکار برده شده بود ولی با هوشیاری و حمایت به موقع زندانیان سیاسی دفع شده بود.

به نظر می آید که علاوه بر شکنجه و اعدام که در زندانهای این رژیم رواج دارد.شیوه ترور را به عنوان یک ابزار سرکوب علیه زندانیان سیاسی بکار برده می شود.نسبت به این شیوه جنایتکاران که علی حاج کاظم رئیس زندان ،علی محمدی معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و همچنین رئیس بندها به اجرا در می آید و خطری که جان زندانیان سیاسی را تهدید می کند شدیدا هشدار می دهیم.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ترور جنایتکارانه زندانی سیاسی سید مصطفی علوی که توسط مسئولین این زندان به اجرا در آمده است را به عنوان یک عمل جنایتکارانه محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای نجات جان زندانیان سیاسی در ایران است.


25 اردیبهشت 1389 برابر با 15 می 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:

دبیر کل سازمان ملل متحد

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

------------------------------------------------------------------------

تحريم جمهوری اسلامی نزديک است

سایت دیپلماسی ایران: هر روز خبر تازه‌اى از مذاکرات ميان اعضاى شوراى امنيت بر سر تشديد تحريم‌هاى ايران به گوش مى‌رسد. ايالات متحده تهران را به بى‌توجهى به درخواست‌هاى بين‌المللى براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى متهم مى‌کند و همراهان غربى اين کشور هم در شوراى امنيت فرياد تحريم سر داده‌اند. به گزارش آسوشييتدپرس، سوزان رايس نماينده ايالات متحده در سازمان ملل در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود تاکيد کرد که کشورهاى حاضر در شوراى امنيت پيشرفت‌هاى قابل ملاحظه‌اى در مسير تشديد تحريم‌ها عليه ايران داشته‌اند .

همزمان منابع اگاه ادعا مى‌کنند که متن اين قطعنامه پيش از مطرح شدن در شوراى امنيت و به راى گذاشته شدن در اختيار اعضا براى بررسى قرار خواهد گرفت. ضرب الاجل زمانى براى اين کار هم تا پايان ماه جارى در نظر گرفته شده است. رايس در گفتگو با خبرنگاران تاکيد کرد که اعضاى گروه پنج به اضافه يک، در پايتخت‌هاى خود و البته در شوراى امنيت با يکديگر ديدار و گفتگو دارند. روسيه، ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و چين کشورهايى هستند که از حق وتو برخوردارند.

آلمان نيز به مجموع اين ابرقدرت‌ها اضافه شده است. آخرين بار نمايندگان کشورهاى عضو پنج به اضافه يک روز چهارشنبه با يکديگر ديدار کردند. گفته مى‌شود که دور بعدى اين ديدارها نيز در هفته آتى برگزار خواهد شد. همزمان با تلاش‌هاى نمايندگان اين کشورها براى حصول توافق بر سر قطعنامه‌اى جدى و همه جانبه، کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى نيز در نيويورک در حال برگزارى است. علاوه بر اين رئيس جمهورى بزريل داسيلوا نيز در تهران به سر مى‌برد. برزيل از جمله کشورهايى است که به شکل دوره‌اى در شوراى امنيت حضور خواهد داشت. داسيلوا تا‌کنون چه در ديدار با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده در خاک کشورش و چه در مصاحبه‌هاى مطبوعاتى بارها اعلام کرده است که مخالف تشديد تحريم‌هاى ايران است. رايس در خصوص سفر داسيلوا به ايران گفت: اين سفر تاثيرى بر روند رو به رشد حصول توافق ميان اعضاى ثابت شوراى امنيت ندارد .

پيش از اين نيز سه بار قطعنامه‌هايى شديد اللحن عليه برنامه هسته‌اى ايران منتشر شده است که هيچ کدام ره به جايى نبرده است. رايس با اشاره به اظهارات اخير داسيلوا که به ايران هشدار داده بود تا زمانى که غنى سازى اورانيوم ادامه دارد، بر حجم فشارها نيز افزوده خواهد شد، ابراز اميدوارى کرد که برزيل نيز در اين مسير در کنار کشورهاى پنج به اضافه يک بايستد .

ايران اوايل هفته اعلام کرد که برزيل و ترکيه براى انتقال اورانيوم غنى سازى شده به ايران و تبديل شدن به ميانجى در اين پرونده اعلام امادگى کرده‌اند. بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که در حال حاضر بهترين راه براى برون رفت پرونده هسته‌اى ايران از بحران و البته با کمترين هزينه‌ها، تبادل سوخت ميان ايران و کشورى ثانى است. بر اساس اين طرح تهران اورانيوم غنى‌سازى شده با درصد پايين را تحويل مى‌دهد و در ازاى آن ميل‌هاى سوخت هسته‌اى مورد نياز براى راکتورهاى هسته‌اى – پزشکى را دريافت مى‌کند. منابع نزديک به شوراى امنيت ادعا مى‌کنند که در قطعنامه جديد سپاه پايداران انقلاب اسلامى و چهره‌هاى سرشناس آن مورد تحريم قرار گرفته‌اند. علاوه بر اين به نظر مى‌رسد که واشنگتن به دنبال تحريم هرگونه صادرات تسليحاتى از سبک تا سنگين به ايران باشد. سرمايه‌گذارى در بخش انرژى ايران نيز بدين ترتيب بر کمپانى‌هاى برگ بين‌المللى حرام مى‌شود.

البته چين تا‌کنون بارها مخالفت خود را با اين حد از تحريم‌ها عليه ايران اعلام کرده است. به نظر مى‌رسد که قطعنامه اوليه مد نظر کشورهاى اروپايى و ايالات متحده براى خوشايند روسيه و چين تا حد بسيار زيادى تعديل شود. چين و روسيه اعلام کرده‌اند که هنوز درب ديپلماسى براى برون برد برنامه هسته‌اى ايران از بحران را باز مى‌بينند. در چنين شرايطى اين دو کشور تنها زمانى به تحريم‌ها بله خواهند گفت، که متن قطعنامه نرم و البته منافع تجارى آنها را هدف قرار نداده باشد .

------------------------------------------------------------------------

سخنان دادستان رژیم در باره اعدامها، احکام صادره و سران فتنه

در حال حاضر سه حکم اعدام تأیید شده داریم. حكم اعدام اين سه نفر قطعي شده است. ...اگر امروز به درخواست تعقيب سران فتنه عمل نمي‌شود، از اين بابت است كه زمان آن فرا نرسيده است.
***

سایت حکومتی جهان نیوز: دادستان تهران در گفتگویی ضمن تشریح جزئیات پرونده معدومین چند روز اخیر در زندان اوین تهران، تاکید کرد که بر خلاف شبهه افکنی های دشمنان و سران فتنه حکم صادره برای این معدومین نه در 6 دقیقه که در فرایندی 4 ساله صادر و قطعی شده است و هیچ ارتباطی به حوادث پس از انتخابات ندارد.

به گزارش جهان عباس جعفری دولت آبادی در تشریح نحوه و زمان دستگیری افرادی که اعدام شدند گفت: همان‎طور که در اطلاعیه دادستانی آمده بود، در تاریخ تاريخ 28/5/1385 پلیس به یک دستگاه خودرو مشکوک شد و در بازرسی از آن پنج کیلوگرم مواد منفجره کشف كرد و در این رابطه سه نفر به اسامی فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی و علي حیدریان را كه قصد فرار داشتند، دستگیر می‎کند. البته یکی از این افراد موفق به فرار شده، که متعاقبا نامبرده هم در شهر سنندج دستگیر می‎شود.

وی تاکید کرد: اقدامات اين سه نفر شامل تهيه خانه تیمی در تهران به منظور انجام عمليات انفجاری و تروريستي به‎علاوه استفاده اوراق جعلی شناسايي بود. همچنین در تحقیقات بعدی از معدومین 17 کیلوگرم مواد منفجره و مقادير زيادي سلاح گرم از جمله 57 گلوله آرپی جی و 600 عدد فشنگ جنگی كشف شده بود.

دادستان تهران در تشریح اقدامات خرابکارانه این پنج تروریست ادامه داد: تحقیقات بعدی نشان داد که متهمان از سال 1377 درصدد انجام اقدامات خرابکارانه بودند، اما شروع کار آن‌ها بعد از تشکیل گروهک مسلح پژاک بوده است و در اين راستا موفق به انفجار بمب در ساختمان‎های فرمانداری و اداره کل بازرگانی کرمانشاه هم شده بودند، اما خوشبختانه علیرغم برنامه‎ریزی‎ براي عمليات انفجاري در تهران، دستگیر شدند.

دولت آبادی در پاسه به این سوال که حکم اعدام شدگان تنها در 6 دقیقه صادر شده است، تصریح کرد: برای تنویر افکار عمومی و ثبت در تاریخ، توضیحاتی ارائه می‎کنم تا مردم قضاوت کنند. معدومين در تاريخ 28/5/1385دستگیر شدند و در تاريخ 1/4/1386 یعنی یک سال بعد براي آن‌ها کیفرخواست صادر شد و در تاریخ 10/11/1386 با ارسال كيفرخواست به دادگاه، محاکمه‌ي آن‎ها صورت گرفت. حکم در 6/12/1386 به محكومان ابلاغ شد و با اعتراض آنان پرونده به ديوان‌عالي كشور ارسال ‌شد و حکم در تاریخ 10/12/1387 یعنی یک‎سال بعد، در دیوان عالی کشور تأیید گردید.

وی گفت: سیر محاکمه از تاريخ 25/8/1385 آغاز و در 10/12/1387 به پایان می‎رسد و تاريخ اجراي حكم در سال 1389 صورت گرفته، یعنی فرایند رسیدگی به اتهامات نامبردگان چهار سال طول کشیده است.كساني که ادعا مي‌كنند دستگاه قضایی ظرف چند دقیقه حکم اعدام صادر كرده، بهتر است چشمان خود را باز کنند، اما برخی معتقدند دستگاه قضایی در این موضوع با مسامحه رفتار کرده، به این علت که حكمي که در سال 1387 تأیید و قطعي شده را در سال 1389 اجرا كرده است.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به این سوال که آیا هر پنج نفری که حکم اعدام‎شان به اجرا درآمد، در گروهک پژاک عضویت داشتند، توضیح داد: فرزاد کمانگر ، فرهاد وکیلی ، علی حیدریان و شیرین علم هولی عضو پژاک بودند. علم هولی در تاريخ 6/3/1387 در تهران به دنبال انجام يک مأموریت انفجاری در مقر سپاه پاسداران دستگیر شده و در تاريخ 7/6/1387 آخرین دفاع از وی اخذ و پرونده وی به دادگاه ارسال می‎شود. در تاريخ 7/10/1387 محاکمه شده و حكم صادره در خصوص وي، در تاريخ 25/11/1388 تأیید مي‌گردد.

وی افزود: هر چهار محکوم به طور مستقیم در مأموريت‌هاي تروریستی از سوی پژاک نقش داشته‎ و از آن‎ها مواد منفجره کشف شده است. عمل اين عده منطبق با ماده 186 قانون مجازات اسلامی است كه طبق آن هر فردی عضو يا هوادار گروه‎های مسلح معاند نظام جمهوري اسلامي باشد و در اين راستا فعاليت و تلاش مؤثر كند، محارب شناخته مي‌شود. این نص قانون است و این‌گونه نیست که قوه قضاييه کسی را بی‎جهت محکوم به اعدام کند. اين چهار نفر به طور مستقیم با گروهک‎‎های محارب علیه جمهوری اسلامی همکاری داشته‎اند. از آ‎ن‎ها مواد منفجره کشف شده، در عمليات انفجاري شركت داشته‌اند و شبهه و تردیدی در رابطه با مجرمیت و محارب بودن آن‎ها وجود ندارد و احكام دادگاه به درستی صادر شده است. نفر پنجم به نام مهدي اسلامیان، از گروهک‎هاي ضد انقلابی تندر بوده و در انفجار حسينيه‌ ره‎پويان وصال شیراز نقش داشته كه منتهي به شهادت قريب به چهارده نفر از مردم متدين اين شهر شده است. برادر اسلامیان به نام محسن در اردیبهشت ماه سال گذشته در شيراز اعدام شد.

دادستان تهران که با هفته نامه پنجره گفت وگو می کرد ادامه داد: مهدي اسلاميان از این انفجار اطلاع کامل داشته و پس از آن‌كه عاملان اصلي فراري مي‌شوند، نقش مهمي در كمك مالي و غيرمالي به برادر خود ايفا كرده است. ضمن اين‌كه برادرش به قصد انجام عمليات انفجاري به تهران آمده و مهدي اسلاميان در تمام اين مراحل با اطلاع از قصد برادرش با وي همكاري داشته است.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از سوی خانواده محکومین درخواست اعمال ماده 18 ارایه شده بود، توضیح داد:عدم اجراي احكام قطعي صرفا با عفو از سوي مقام معظم رهبري يا قرار گرفتن در مسيرهاي ديگر از جمله اعمال ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب امکان پذیر است، ما نيز مرجع رسيدگي به درخواست اعمال ماده 18 اصلاحی نيستيم. اگر وكيل آن‎ها درخواست ماده ١٨ ‌کرده، بايد موضوع را در مراجع رسمي پيگيري‌ مي‌كرد. ضمن اين‌كه اجراي اين ماده از طريق رياست محترم قوه قضاييه است و گزارش پرونده قبل از اجراي حكم به استحضار ايشان رسيده بود و ادعاي آن‌ها براي ايجاد شك و ترديد در اجراي حكم بود.

دادستان تهران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه معدومین هیچ ارتباطی به اغتشاشات پس از انتخابات ندارند، افزود: دو نفر اعدامي سال گذشته و اين پنج نفر دو تجربه متفاوت هستند. ما در مورد دو نفر اول به اسامی محمدعلي زماني و آرش رحمان‌پور بدون اطلاع‌رساني حكم را اجرا كرديم و صرفا به يك مصاحبه مطبوعاتي بسنده كرديم و موضوع آن‌ها را به حوادث عاشورا ارتباط نداديم. البته زمان اعدام‌ها نزديك به اين حوادث و قبل از ٢٢ بهمن بود و غربي‌ها براساس همان فضاسازي اين ادعا را مطرح كردند. ما نيز در پي اين فضاسازي، طي اطلاعيه رسمي حقايق پرونده اين دو نفر را افشا كرديم. در مورد اين پنج نفر ما اطلاعيه را همزمان با اجراي حكم داديم تا تجربه سابق تكرار نشود، ولي باز مي‌بينيم كه آن‌ها به دنبال اهداف خود هستند.

وی تصریح کرد: جرايم اين هفت نفر همگي مربوط به زمان پيش از انتخابات و اغتشاشات پس از آن بوده است. بنابراين ما تأكيد مي‌كنيم كه اين اعدام‌ها هيچ ربطي به اغتشاشات اخير نداشت. برخي تبليغات مبني بر اين بود كه دستگاه قضايي با اين اعدام‌ها خواسته است در آستانه خردادماه و سالگرد انتخابات رعب و وحشت ايجاد كند؛ ولي ما شديداً اين ادعا را تكذيب مي‌كنيم. اين احكام بايد اجرا مي‌شدند و تعيين زمان اجرا هم با دادستان است. طبيعتا ما بايد زمان‌هايي را انتخاب كنيم كه كمترين شبهه را ایجاد کند و تصور مي‌كرديم كه الان فرصت مناسبي است كه اين احكام اجرا شود و هيچ تحليلي براي ارتباط اين اعدام‎ها به حوادث سالگرد انتخابات و قبل از آن نداريم. ممكن است امروز احكامي صادر شود كه چند سال ديگر اجرا گردد. آيا مي‌شود تحليل كرد كه اين احكام براي آن روزها آماده شده است. هيچ‌كس در سال 1385 نمي‌دانست كه در سال 1388 چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد تا ما احكام را براي امروز نگه داريم.

جعفری دولت آبادی در ادامه با اشاره به احکام مجرمین حوادث پس از انتخابات تاکید کرد:ما براي ده نفر از كساني كه در جريان حوادث پس از انتخابات و به ‌خصوص روز عاشورا دستگير شدند، به اتهام محاربه كيفرخواست صادر كرديم. سه فقره از احكام اعدام كه توسط دادگاه بدوي صادر شده بود، در دادگاه تجديدنظر تأييد شد. احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم و عبدالرضا قنبري از هواداران و وابستگان به گروهك منافقين هستند كه عبدالرضا قنبری در روز عاشورا مستقيما براي منافقين گزارش مي‌داده است. حكم اعدام اين سه نفر قطعي شده است، اما درخواست عفو كرده‎اند. سه نفر ديگر به نام‌هاي مطهره بهرامي حقيقي، ريحانه حاج ابراهيم دباغ و هادي قائمي در دادگاه بدوي محكوم به اعدام شدند، اما مجازات آن‌ها در دادگاه تجديد نظر به حبس تبديل شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه حکم اعدام تأیید شده داریم که مربوط به محمدعلی صارمی، جعفر کاظمي و فردی به‎نام محمدعلي حاج آقایی است که هر سه نفر از هواداران گروهك منافقین هستند. ارتباط اين سه نفر با گروهک منافقین آشکار و مسلم است. این عده وابستگی گروهکی دارند و در شهریور سال 1388 دستگیر شده‎اند.

با اين وصف كيفرخواست‌هاي صادره در رابطه با حوادث عاشورا و به اتهام محاربه توسط دادسرا 10 فقره بوده كه از ميان آن‌ها ارسلان ابدي و محمد ولیان از این اتهام تبرئه شده‎اند ، احکام سه نفر تأیید و احکام سه نفر نیز تبدیل شده است. به اتهام دو نفر نیز رسیدگی نشده و در انتظار محاکمه هستند.

دادستان تهران گفت:تا این لحظه هیچ حکمی اجرا نشده و این‎همه هیاهو برای هیچ است. اما ذکر این نکته لازم است که حکم 217 نفر از محکومین حوادث پس از انتخابات قطعی شده است. اعتراض آن‎ها بررسی شده و احکام نيز قطعی شده است.

جعفری دولت آبادی در پایان ضمن پاسخ به این سوال که چرا سران فتنه تحت تعقیب قضایی قرار نمی گیرند، گفت:دستگاه قضايي بايد طبق قانون عمل كند، اما همان‌طور كه امام گفتند نظام اسلامي مصلحت‌هايي دارد كه ممكن است از تشخيص ما خارج باشد، بنابراين اگر امروز به درخواست مردم براي تعقيب سران فتنه عمل نمي‌شود، نه از سر ناتواني يا بي‌توجهي، غفلت و يا هماهنگي با آن‌ها و يا بي‌دغدغه‎گي، بلكه از اين بابت است كه زمان آن فرا نرسيده است.

وی گفت: اگر زمان آن فرا برسد، مانند ميوه‌اي كه در زمان خودش بايد چيده شود، اقدام خواهد شد. ما به مردم اطمينان مي‌دهيم كه دستگاه قضايي در این چهارچوب حركت مي‌كند و امروز اگر ما سكوت مي‌كنيم به معناي قبول اين بيانيه‌ها نيست. تجربه‌كاري ما در طول ٣٠ سال گذشته نشان مي‌دهد كه بايد طوري عمل كنيم كه به اهداف انقلاب برسيم و انشاءالله به اين مطالبه مردمی هم در وقت خودش عمل خواهد شد.

------------------------------------------------------------------------

باند موتلفه: سران فتنه به مشت آهنین قانون نیاز دارند

روزنامه حکومتی رسالت ارگان باند فاشیستی موتلفه در واکنش به اظهارات موسوی و کروبی در مورد اعدام پنج زندانی سیاسی نوشت : حمایت موسوی و کروبی از گروه های محارب نظام درآمدی بر دور جدید فتنه گری در کشور است.

این روزنامه حکومتی نوشت، یک ماه قبل از حادثه هفتم تیر (سال 60) یکی از دلسوزان نظام به شهید بهشتی گفته بود اجازه دهید سران فتنه را که در روز و ساعت معین دریکی از منازل خیابان ایران تجمع می‌کنند دستگیر کنیم و غائله را ختم نماییم. وی گفته بود من اطمینان دارم آنها نقشه ترور رهبران انقلاب را کشیده اند اما شهید بهشتی فرمود: « ما قصاص قبل از جنایت نمی کنیم » اما متاسفانه آن جنایت اتفاق افتاد. سئوال این است آیا ملت ما در مصاف با منافقین جدید باید همین هزینه را بپردازد؟ آیا برای رونمایی از منافقین جدید باید خون های پاک فرزندان این ملت به زمین ریخته شود؟. . . مسئله حمایت سران فتنه از تروریست ها و محاربان با نظام را شوخی نگیریم آنها پای در مسیری بی بازگشت نهاده اند و هیچ چیز جز مشت محکم ملت و مشت آهنین قانون، آنها را از خواب غفلت بیدار نخواهد کرد.

------------------------------------------------------------------------

احمدی نژاد: خانم كلينتون حالتش مثل آد‌مهای وحشت ‌زده بود

به گزارش ایلنا، احمدی نژاد در جمع شماری از ایادی رژیم گفته، در اجلاس نيويورك خانم كلينتون بعد از صحبت‌هاي من صحبت كرد و حالتش مثل آد‌م‌هاي وحشت‌زده بود. چرا كه با كلي تبليغات تلاش كردند نماينده كشورها را هنگام سخنراني من از صحن سازمان ملل بيرون بكشند. نماينده ما در سازمان ملل به يكي از اروپايي‌ها كه مشغول ترك سالن بوده گفت شما چرا بيرون مي‌رويد كه وي پاسخ داده به ما دستور دادند ولي من در گوشه سالن به حرف‌ها گوش مي‌دهم.

------------------------------------------------------------------------

بیانیه تحکیم وحدت درخصوص اعدام زندانیان سیاسی

بیانیه سازمان دانش آموختگان ایران درخصوص اعدام زندانیان سیاسی
گویا قرار است کردستان عزیز پیشمرگ دیگر مناطق ایران باشد
جمعه، 24 اردیبهشت 1389

ادوارنیوز: درپی اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین طی هفته گذشته، سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) بیانیه ای به شرح زیر صادر کرده است:

به نام خدا

اعدام ناگهانی و در خفای پنج تن از شهروندان و از آن جمله چهار زندانی سیاسی کرد، بار دیگر نشان داد تا زمانی که "حاکمیت قانون" و "احترام به حقوق تک تک اتباع این کشور" جایگاهی در رفتارهای حکومت نداشته باشد، حقوق و حتی جان انسانها بازیچه امیال قدرت طلبان قرار گرفته و بی قانونی و کینه توزی حاکمان علیه شهروندان در چنین شرایطی حد و مرزی ندارد. و هشدار آنکه پی آمدهایی این چنین، در صورتی که با سکوت و واهمه­ی جامعه و اقشار آگاه و آزادی خواه روبه رو گردد، قابل تکرار شدن است.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) به عنوان نهادی که ارتقای وضعیت "حقوق بشر" در ایران را سیاست اصولی خود دانسته و همه افتخار خود را داشتن هم و غم دفاع از حقوق هموطنانش می داند، ضمن محکومیت قاطع روند ناعادلانه و به دور از قانون اعدامهای اخیر تعدادی از زندانیان سیاسی که افکار عمومی را در سطح وسیعی در اندوه و تاسف فرو برده است، لازم می داند مواردی را به اطلاع ملت شریف ایران برساند:

1 - در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و با یادآوری خفقانی که حاکمیت سر آن داشت تا در کشور حاکم گرداند و احقاق حق غیرقابل انکار هموطنانمان را به فراموشی سپارد، باید گفت تعجیل و مخفی­کاری بی شرمانه و غیرقانونی به کار رفته در اعدامهای اخیر نشان از آن دارد که تصمیم گیران چنین امر شومی، بیشتر از آن که دغدغه اجرای حکم بیدادگاه های چند دقیقه ای را داشته باشند، نیتی جز نشر بیش از پیش ارعاب را میان ایرانیان نداشته اند. لذا از همه آنانی که بی باک و آگاه، یک سال گذشته را در پی نیل به حداقل های حقوق خود، مبارزه کرده اند و هزینه اش را نیز به اشکال مختلف متحمل گردیده اند، انتظار می رود وقوع اعدامهای اخیر را در چارچوبی خارج از روند کلی مبارزه "قانونگرایان و حق طلبان" با "حامیان حکومت ارعاب و بی قانونی" تصور نکرده و حق حداقلی دیگری را پی گیرند و در این راستا به "حق حیات" دیگر هموطنانشان، با هر گونه عقیده و باور احترام گذاشته و بر آن پای فشارند.

2 - متاسفانه به نظر می رسد افزایش میزان سرکوب، این بار نیز عامدانه از کردستان شروع شده و اعدام 4 تن از زندانیان سیاسی کرد و به دنبال آن فضای فوق امنیتی مناطق کردنشین گواه آن می باشد. گویا قراری نانوشته کردستان عزیز را پیشمرگ دیگر مناطق این آب و خاک کرده است. در این راستا، سازمان ادوار تحکیم وحدت با تاکید بر حق مسلم کردها و دیگر اقوام ایرانی در برخورداری از حقوق شهروندی یکسان با دیگر ایرانیان، بر رفع تبعیض­های غیرقابل انکاری که متوجه اقلیت های قومی گردیده اصرار داشته و راه حل مسئله تبعیض قومی و به تبع آن مسئله کرد را برچیدن بساط نظامی گری و امنیتی کردن فضای زندگی در این مناطق می داند. بی شک، اصرار بر میلیتاریزه کردن کردستان گره مسئله کرد را کورتر کرده و فضا را برای احیا و افزایش خشونت فراهم می آورد که در نتیجه آن از یک سو هموطنان کردمان بیش از پیش متضرر گردیده و از سوی دیگر آب آسیاب کسانی که نان از اختلاف اقوام و فرهنگهای مختلف ایرانی بر می گیرند، فزونی می گیرد.

3 - کسانی که 19 اردیبهشت امسال، به ناگاه و بدون برخورداری از کمترین حق قانونی خود بر چوبه دار رفتند، نمونه اخیر قربانیان عدم استقلال دستگاه قضایی کشور و تسلط برخی نهادهای نظامی و امنیتی بر دستگاه قضاء هستند. در پرونده تمامی این افراد نیز گویا به مانند قریب به اتفاق پرونده های سیاسی- امنیتی، نیرویی مافوق دستگاه قضایی، در جایگاه شاکی و قاضی و مجری حکم خود بریده و دوخته است و دریغ از مانعی بر سر راهش. این چنین است که به سلیقه عده ای محدود، از مواردی چون قتلهای زنجیره ای، کوی دانشگاه، سرکوب خونین تجمعات مسالمت آمیز و زندان کهریزک، چشم پوشی شده و در عوض دادگاهی چند دقیقه ای بی آن که حق دفاع به متهم و وکیلش بدهد، حکم به اعدام آموزگاری می دهد که تا آخرین لحظه حیاتش بر بی گناهی خود اصرار ورزید.

بنا بر وظیفه، انتظار حداقلی خود را از دستگاه قضایی کشور مبنی بر بی طرف بودن و اجرای بی کم و کاست موارد فراموش شده ی آیین دادرسی چون علنی بودن دادگاه، حق دفاع متهم و نیز غیرقابل قبول بودن اقرارهای تحت فشار و شکنجه، که به تمامی در موازین شرعی اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته اند، یادآور می شویم.

4 - خود را شریک غم خانواده هایی می دانیم که غم از دست دادن فرزندانشان را تا به آخر عمر زندگی می کنند و این چنین سزا را نه سزاوار مادرانی می دانیم که بهشت را زیر پایشان وعده داده اند. حق حیات انسان را چنان والا و بدیهی می دانیم که ستاندن آن را چاره هیچ جرم و اتهامی نمی دانیم و از این رو رواج روزافزون آن را مسبب افزایش سطح خشونت و ناامنی در جامعه می دانیم.

لذا سازمان دانش آموختگان ایران، مصرانه خواستار توقف اعمال خشونت علیه زندانیان و استفاده ابزاری و سیاسی از دستگاه قضایی و به ویژه مجازات اعدام خصوصا در مورد زندانیان سیاسی است، باشد که بستری فراهم گردد و به گاهش، حقوقی که ناروا از متهمان ستانده شده، احقاق گردیده و عدالت اجرا گردد.

------------------------------------------------------------------------

کردها در دل تمامی ایرانیان جای دارند

وبلاگ farvadin.blogspot

کردها در دل تمامی ایرانیان جای دارند. عزای آنان عزای ما و شادی آنان شادی ماست.

نه! کردها هیچ گاه از ایران جدا نخواهند شد. اتهام تجزیه طلبی چسباندن به آنان، تنها بهانه ای است برای سرکوب مبارزات آزادی خواهانه دلاوران کرد. آزادی آرزوی همه ایرانیان است و کردها سردمدار مبارزه با آزادی ستیزان شده اند و در این راه در سال های ننگین حاکمیت جمهوری اسلامی، چه سختی ها که نکشیده اند و چه خون ها که نداده اند. کردها مام وطن را رها نخواهند کرد. روزی که ایران بتواند از زیر چکمه استبداد بدر آید و قد راست کند، بی شک خاطره جسارت و شهامت فرزندان کردش را پاس خواهد داشت و آنان به خاطر زجرها و مرارت هایی که بیش از دیگر ایرانیان تحمل کردند در چشم و دل مردم جایگاه ویژه ای خواهند یافت. این را از صمیم قلب می گویم. چه هم اکنون هم از بسیاری شنیده ام که کرد را آریایی اصیل و سمبل پاکی و شهامت می دانند.

اینک اعدام ناجوانمردانه چهارجوان رعنای کرد و یک هموطن عزیز دیگرمان: فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان، غم و ماتم ملی ایرانیان است. یادشان را گرامی می داریم و برای خونخواهی از قاتلان آنان با خانواده داغدارشان هم قسم می شویم.

------------------------------------------------------------------------

همزمان با اعتصاب عمومی مردم کردستان، زندانیان سیاسی در سنندج اعتصاب کردند

کوردستان میدیا: زندانیان زندان مرکزی سنندج روز پنجشنبه، 23 اردیبهشت ماه به منظور همصدایی با مردم اعتصاب‌کننده‌ی کردستان و ابراز اعتراض نسبت به اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی، اقدام به اعتصاب غذا کردند.
به گزارش خبرگزاری کردستان، زندانیان اعتصاب‌کننده برای وادارشدن به شکستن اعتصاب توسط مسئولان زندان تحت فشار و آماج توهین و بی احترامی قرار گرفتند و حتی برخی از آنها به حدی مورد بی حرمتی قرار گرفتند که در توالت‌های زندان حبس گردیدند اما زندانیان به درخواست مسئولین گردن نهادند و به اعتصاب خود ادامه دادند.

------------------------------------------------------------------------

از فارس بودنم شرمنده ام!

آرش دکلان

تقریباً هیچ بحثی را در مورد کردها به یاد ندارم که نیم نگاهی به این پرسش که آیا کردها جدایی طلب هستند یا نه، نینداخته باشد. حتی اخیراً در مصاحبه صدای آمریکا با همکار فرزاد کمانگر در مورد اینکه آیا فرزاد به عنوان یک کرد تمایلات جدایی طلبانه داشته است یا نه، بحثی مطرح شد. هرگز به یاد ندارم که رهبران احزاب کرد در یک مصاحبه تلویزیونی دعوت شده باشند و در مورد ابهام[1] جدایی‏طلبی کردها بحثی به میان نیامده باشد. با اینکه نتیجه منطقی التزام به دموکراسی پذیرفتن حق جدایی‏طلب است، اما جدایی‏طلب کردها اگر به واقع جدائیطلب باشند همواره نه به عنوان یک حق دموکراتیک، بلکه به عنوان یک اتهام مطرح میشود. در این مقاله میخواهم استدلال کنم که کردها حق دارند که جدائیطلب باشندحقی که به عنوان

یک اتهام مطرح میشود.
پس از عمل ضد بشری اعدام دسته‏جمعی پنج تن، از جمله چهار کرد، توسط دولت جمهوری اسلامی یک واکنش بسیار شدید از جانب تمام احزاب و گروههای سیاسی نشان داده شد. من هم در جمع اعتراضی در برابر سفارت ایران در پاریس حضور داشتم. جمعی به شدت عصبانی از این واقعه دردناک در برابر این سفارت جمع شدند و دست به اقداماتی زدند که همه شاهد آنها بوده‏اند. اما بحثی که من میخواهم در اینجا مطرح کنم در مورد نحوه این اعتراضات در میان مردمان نواحی مختلف ایران است. در حالی‏که همه از این واقعه دردناک و ناگهانی به شدت عصبانی بودند، میرحسین موسوی یکی از رهبران جنبش سیاسی امروزه ایران موسوم به جنبش سبز در یک واکنش بسیار کوتاه و مختصر که یک بیانیه خوانده شده است حداکثر کاری که کرده این است که این اعدامها را ناعادلانه خوانده‏اند. واکنش ایشان اصلاً متناسب با واقعهای که رخ داده است نمیباشد. تنها یک مقایسه کوتاه میان واکنش وی به مرگ افرادی ماند سهراب اعرابی و واکنش خود وی به اعدام یک معلم؛ فرزاد کمانگر، حقایق بسیاری را آشکار میکند که باید به دقت نگریسته شود. ایشان پس از مرگ سهراب اعرابی به خانه وی رفته و رسماً این جنایت را محکوم کردند. ایشان می‏توانستند به خانه فرزاد کمانگر هم بروند. تصور نمی‏کنم دوری راه بهانه خوبی برای سهل‏انگاری یک رهبر سیاسی باشد. شاید خواننده با برچسب زدن این عمل میر حسین موسوی به عنوان یک "سهل‏انگاری" موافق نباشد. اما در ادامه در این مورد استدلال خواهم کرد. اما قبل از آن می‏خواهم یک نکته بسیار مهم را مطرح کنم.
نوشتن تاریخ از دیدگاه ملتهای زیر دست یک متد تقریباً جدید برای پی بردن به واقعیتهایی است که در یک وضعیت عادی به چشم نمی‏آیند. به عنوان مثال نوشتن تاریخ آمریکا از دید سرخپوستان، نوشتن تاریخ کشورهای استعمار زده از دید خود مردمان استعمار شده و کارهایی از این دست که در جهان امروز کم نیستند. این کاری است که ایران نیاز دارد آن را انجام دهد. نوشتن تاریخ از دیدگاه کردها و ترکها و دیگرانی که خود را مورد ستم Persians میبینند.[2] همانگونه که در یادداشت زیر توضیح داده‏ام از این به بعد هرگاه از عبارت "فارس" یا "فارسها" استفاده کردم منظورم دقیقاً همان عبارت انگلیسی Persian است. اگر فارسها نمی‏دانند، اکنون این را بدانند که وقتی یک کرد ایرانی، با یک خارجی مواجه می­شود در پاسخ به این سؤال که Are you Persian? پاسخ منفی می‏دهند. واقعیت این است که کردها خود را غیر فارس و از فارسها جدا می‏دانند. این ربطی به خوش آمدن و یا بد آمدن ما ندارد، بلکه یک وضع واقع در فضای اجتماعی و سیاسی ماست. شاید این سؤال پیش بیاید که چرا؟ این متن دقیقاً در پاسخ به همین سؤال نوشته می‏شود.
برای پاسخ گفتن به این سؤال بیاییم نحوه اعتراض مردم را در روزهای اخیر به این اعدامها مشاهده کنیم. تمام جنبش سبز تنها یک واکنش بسیار ضعیف با آن به اصطلاح بیانیه موسوی از خود نشان داده است. شاید گفته شود که بسیاری از اعضای جنبش سبز در صف معترضان در برابر سفارتهای ایران در خارج از کشور حضور داشته‏اند. در این مورد هم در ادامه توضیح خواهم داد و نشان خواهم داد که حتی این واقعه نیز در قالب تزی که در این مقاله ارائه می‏شود قابل توجیه یا justification است.
در واقع جنبش سبز واکنشی بسیار کمرنگ و ضعیف از خود نشان داده است. در حالیکه روز پنجشنبه 13 می مناطق کردنشین ایران در اعتصاب به سر می‏بردند در سایر مناطق ایران هیچ واکنشی به این اعدامها به چشم نمیخورد. در این واقعه کشور ایران دو شقه بودن خود را نشان داده است. رهبران جنبش سبز نشان دادند که اعدام یک کرد به اندازه مرگ سهراب اعرابی اهمیت ندارد. ندا آقا سلطان تفاوتی ماهوی و بنیادین با شیرین علم هولی دارد. وگرنه چرا موسوی و سایر رهبران جنبش سبز در ایران به این ماجرا واکنشی نشان ندادند. نه اعتراضی، نه اعتصابی و نه هیچ خبر دیگری در سایر نقاط ایران به جز مناطق کردنشین. این همه در حالی است که حتی مردم افغانستان هم در حالیکه فریاد میزدند "من شیرین هستم" به این اعدامها اعتراض کردند. چه چیزی باعث میشود که افغانها به این اعدامها اعتراض کنند، اما ایرانیان در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان و شیراز و غیره کماکان ساکت بنشینند؟ به نظر من افغانها و کردها یک وجه مشترک دارند که آنها را با هم نزدیک می‏کند؛ هر دو به وسیله فارسهای ایران تحقیر می‏شوند. آیا اگر تعدادی فارس هم در تهران اعدام میشدند واکنش به همین صورت می‏بود؟ تاریخ نشان داده است که چنین نیست. شاید خواننده بپندارد که من از یک مورد استقراء کرده‏ام. پس به ذکر دو نمونه دیگر از موارد مشابه می‏پردازم. در تیرماه 1384 جوانی به اسم "شوانه قادری" به دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در مهاباد به طرز وحشیانه‏ای کشته شد و در بسیاری از شهرهای کردنشین نظیر مهاباد و سنندج مردم آنچنان عصبانی شده بودند که حتی به پاسگاهها حمله کردند. یا ماجرای کشتار معروف به سوم اسفند؛ در اعتراض به دستگیری عبدالله اوجلان در اسفند ماه 1377 در شهرهای مریوان و سنندج تظاهرات بسیار بزرگی برپا شد و در سنندج کشتار وحشیانه‏ای هم رخ داد که میزان کشتار در آن بسیار بیشتر از تمام کشتار در حوادث اخیر در تهران بوده است. در تمام این ماجراها دوستان فارس در مورد این جریانات بسیار کم اطلاع داشته‏اند. به راحتی و با خیال راحت جمعیتی که به دستگیری اوجلان اعتراض کرده بودند جدایی‏طلب خوانده شدند بدون اینکه حتی یک بار به حرفهای آنها گوش داده شود.
در تمام این جریانات و رویدادهای بسیار دیگری که در مناطق کردنشین ایران رخ داده است، برادران فارس آنچنان خاموش و ساکت نشسته بودند که انگار اصلاً حادثه‏ای در جهان رخ نمی‏دهد. کردها واکنش موسوی و جنبش سبز را در این بستر تاریخی که تنها بخش بسیار کوچک و جزئی آن را تعریف کرده‏ام، می‏بینند و می‏فهمند. از نظر کردها واکنش جنبش سبز یک واکنش ضعیف است. آنها در پاسخ به این سؤال که چرا رهبران جنبش سبز به اعدام یک معلم کرد به این صورت واکنش نشان داده و می‏دهند به راحتی می‏گویند "ما کرد هستیم و آنها فارس هستند."
شاید یک فارس به سادگی در پاسخ به این اعتراض بگوید که موسوی نمی‏توانسته است به دلایل امنیتی به کردستان و به خانه فرزاد کمانگر برود. موسوی می‏توانست به جامعه معلمین تسلیت بگوید، میتوانست برای مادر فرزاد کمانگر رسماً پیام تسلیت بفرستد. می‏توانست برای مادر شیرین علم هولی یک دسته گل پست کند. او خیلی کارها میتوانست بکند که نکرد. این انتظاری است که مردم کرد داشتند و برآورده نشد. آیا به واقع کردها حق ندارند جدائی‏طلب باشند. اگر من یک کرد می‏بودم به خودم حق جدائی‏طلب بودن می‏دادم.
اکنون میتوانم به این انتقاد که فارسها هم در اعتراضات در برابر سفارتخانه‏های ایران در کشورهای خارجی شرکت داشتند پاسخ دهم. اما به خواننده اطمینان می‏دهم که این پاسخ من نیست، این پاسخ کرده‏است. کردها معتقدند که تنها انگیزه فارسها برای شرکت در این اعتراضات این بوده است که مدتها بهانه‏ای برای نشان دادن حضور خود در عرصه بین‏المللی نداشتند. صادقانه بگویم که کردها وقتی واکنش موسوی را به قتل سهراب اعرابی و اعدام فرزاد کمانگر با هم مقایسه می‏کنند، وقتی که همواره خود را در اعتراضات و حق‏طلبیها تنها می‏بینند و وقتی تاریخچه این تنهایی را مرور می‏کنند و وقتی که در نهایت می‏بینند که در حالی در اعتراض به اعدامهای اخیر دست به اعتصاب زده‏اند که بقیه نقاط ایران و از جمله مناطق فارس نشین در سکوت به سر می‏برند، این عمل فارسها را تنها به عنوان یک فرصت‏طلبی برای عرض اندام تفسیر می‏کنند.
اکنون یک فارس به راحتی می‏تواند همه این تصورات کردها را از وضع موجود یک بدفهمی بنامد و با هزار اما و اگر همه این جریانات را توجیه کند. اما این آن چیزی نیست که بتواند فاصله واقعی بین کرد و فارس را پر کند.
در نهایت این را هم بیفزایم که کردها و آذریها و ترکهای ایرانی خود را ملت و نه قوم می‏دانند. چه فارسها خوششان بیاید و چه نیاید این تصوری است که این مردمان از خود دارند. اگر یک دیالوگ سازنده در میان فارسها و بقیه مردمان ایرانی که خود را "ملتی ایرانی"، توجه کنید که "ملتی ایرانی" و نه "قومی ایرانی" می‏دانند، شکل نگیرد با هزار جنبش سیاسی و با هزاران رنگ مختلف هم نمی‏توان برای ایران دموکراسی به ارمغان آورد.