mardi 15 juin 2010

اعتراض خانواده های بازداشت شدگان 22 خرداد در مقابل اوین

كانون حمايت از خانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها: روز دو شنبه نزديك به دويست تن از خانواد هاي بازداشتي هاي روز 22 خرداد در جلو اوين تجمع كرده و خواستار آزادي فرزندان خود بودند,تعدادي از خانواده ها بدنبال يافتن رد فرزندان خود بودند و نميدانستند كه فرزند بازداشت شده آنان هم اكنون در كجا زنداني است.از جمله تعدادي از نفراتيكه براي رديابي از فرزندان خود مراجعه كرده بودند پدر يك زنداني 25 ساله بنام پوريا علي اكبر بود كه ميگفت فرزندش بيماري سرع دارد و دارو و درمان وي را در دست داشت و درخواستش از مأموران زندان اين بود كه درصورتيكه وي در اوين ميباشد دارويش را به او برسانند,اما هيچكس در اين رابطه پاسخگو نبود. خانواده خانمها فرنوش وفقي و اعظم اخلاقي نيز براي ديدار وپيدا كردن رد دختران خود به اوين مراجعه كرده بودند,اما بدون هيچ پاسخي در جلو درب منتظر معين شدن وضعيت فرزندان خود بودند. خانواده يك جوان ديگر بنام داريوش عبادي براي پيگيري وضعيت فرزندشان كه او را در خيابان انقلاب بدون هيچ جرمي دستگير كرده بودند به آنجا مراجعه كرده بودند و بدنبال ديدار و مشخص شدن وضعيت فرزندشان بودند. يك آقاي 45 ساله نيز براي پيداكردن مادر 65 ساله و همچنين دختر جوانش كه به همراه مادر بزرگش دستگير شده بود به آنجا مراجعه كرده بود و ميگفت كه مادر و دخترش در خيابان قدم ميزدند كه آنان را بدون هيچ جرمي دستگير كرده و به نقطه نامشخصي بوده اند. يك جوان ديگر نيز مراجعه كرده و ميگفت كه نامزد و خواهرش را نيز در روز 22 خرداد بدون هيچ جرمي در خيابان دستگير كرده و با خود برده اند, و براي پيدا كردن آنان به اوين مراجعه كرده بود كه هيچ پاسخي از مأموران زندان دريافت نميكرد. تعدادي از خانواده ها ميگفتند كه تعدادي از دوستان فرزندانشان به آنان گفته اند كه فرزندشان فقط در حين مكالمه با موبايل بوده كه او را كتك زده و دستگير كرده اند.اين تجمع تا ساعت 18 هنوز ادامه داشت و همه نفرات به شرايط نا مشخص فرزندانشان معترض بودند.قابل توجه است كه در بين جمعيت شايع بود كه صدها نفر بدون دليل در روز 22 خرداد دستگير شده اند ,اما مزدوران حكومتي از دادن آماردقيق بازداشتي ها خودداري ميكنند.

---------------------------------------------------------------

روزی ارزشمند برای سینمای ایران در سینماتک فرانسه

روز یکشنبه 13 ژوئن به همت سینماتک فرانسه به مدیریت کوستا گاوراس و سرژ توبیانا روز سینمای ایران با عنوان «یک روز در تهران» با استقبال کم نظیری برگزار شد. هر سه هزار بلیط این جشنواره از روز قبل به فروش رسیده بود و بسیاری از دوستداران سینمای ایران پشت دربهای بسته ماندند.
در این روز ساعت ویژه ای به ستایش از جعفر پناهی سینماگر نامدار ایرانی اختصاص یافت. در ابتدا فیلم نه دقیقه ای از گفتگویی که نادر تکمیل همایون در سال 2005 با جعفر پناهی انجام داده بود به نمایش در آمد که تماشاگران پناهی را ستودند و با د. سپس پیام جعفر پناهی بمناسبت روز سینمای ایران در سینماتک فرانسه توسط کوستاگاوراس و عباس بختیاری قرائت گردید. پس از نمایش فیلم «آینه»، از فیلمهای جعفر پناهی کارگردان برجسته ایرانی، که نمایش آن در ایران ممنوع است، میزگردی با حضور تعدادی از سینماگران و بازیگران شناخته شده ، مرجان ساتراپی، گلشیفته فراهانی، رفیع پیتز، نادر تکمیل همایون و مهناز محمدی که میهمان ویژه ی این روز بود، برگزار گردید که با استقبال فراوانی روبرو گردید.
در این روز مجموعا یازده فیلم از کارگردانان ایرانی به نامیش در آمد. «آینه» جعفر پناهی، « ما نیمی از مردم ایران هستیم» رخشان بنی اعتماد، «سخنانی در مورد یک مسافرت» مهناز محمدی، « گربه های ایرانی» بهمن قبادی، «تهرون» نادر تکمیل همایون، «درباره الی» اصغر فرهادی، «برای یک لحظه آزادی» آرش ریاحی، «تهران من برای فروش»، گراناز موسوی، «کمک تهران» سو عبادی و «شکارچی» رفیع پیتز کارگردان فرانسوی- ایرانی.
شیرین عبادی مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در کنار ژان کلود کریر در یک کنفرانس مطبوعاتی نیز به سیاستهای حکومت جمهوری اسلامی انتقادات شدیدی را مطرح کرد.
شیرین عبادی در بخشی از سخنان خود گفت: « متاسفانه در ایران آزادی اندیشه و بیان وجود ندارد. علاوه بر آن ما آزادی مذهب نیز نداریم و اگر یک فرد مسلمان بخواهد دین خود را عوض کند در معرض خطر اعدام قرار می گیرد.»
بخش دیگر برنامه که با همکاری رادیوفرانسه سازمان داده شده بود، گروه موسیقی پویا به سرپرستی عباس بختیاری و همچنین خانه دف قطعاتی شورانگیز از موسیقی ایرانی را اجرا کردند که با استقبال علاقمندان به موسیقی ایران روبرو شد.
«کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در این روز همکاری چشمگیری با سینماتک فرانسه داشت که از سوی سینماتک فرانسه مورد تجلیل قرار گرفتند.
خبرنگار پویا خبر – پاریس – دوشنبه 14 ژوئن 2010

---------------------------------------------------------------

از شهین با وفا تا شیرین علم هولی

نگین شیخ الاسلامی
negin.sine@gmail.com
16.06.2010

30 سال پیش درست در روز 17juni برابر با 27 خرداد ماه 1359،دختری جوان به نام شهین باوفا ،که پرستار بیمارستان های سنندج بود ،به جرم پرستاری ومراقبت های انسانی اش به حکم حاکم شرع دادگاههای انقلاب " خلخالی " تیر باران شد .
جنگ 24 روزه سنندج ،که در واقع 28 روز به طول انجامید ،فصل دیگری از نسل کشی مردم کورد است ،در این جنگ هزاران نفر کشته و زخمی شدند ؛و دامنه ی آن به دیگر شهرهای کوردستان نیز رسید ، طی آن مدت نیروهای سرکوبگر، با پرتاب راکت توسط هفت هلی کوپتر، همچنین خمپاره انداز، توپ و گلوله از طرف پادگان و مقر پاسداران (باشگاه افسران) و مزدوران محلی و ..، نقاط مختلف شهر سنندج را به آتش و خون کشیدند. ...
بیمارستان های سنندج پر از اجساد مردگان و زخمی های بود ،که بر روی هم تلنبار شده بودند ،پرستارانی هم چون ناهید بقال پور و امدادگرانی مانند فرح اطلسی در اثر اصابت توپ وخمپاره به بیمارستان ،کشته شده بودند .
خانم شهین با وفا که سرپرستار بخش بود ،به اعدام محکوم شد. در شهر سقز دختران کعبی ،نسرین و شهلا کعبی ،اعدام شدند ،این ها دخترانی بودند،که در لباس پرستار مشغول خدمت به مردم کوردستان بودند ،در حالی که در معاهده های بین المللی نیز داریم ،که پرستار و پزشک در هر شرایطی باید وظیفه خود را انجام دهند ،شهین با وفا یکی از آن زنانی بود ،که بی باکانه با روزنامه نگاران خارجی ومامورین حقوق بشری که به سنندج آمدند ، سخن گفت ؛و به آن ها یادآور شد ،که جنایت های جمهوری اسلامی را به مردم دنیا نشان دهند ،بگذارید مردم دنیا بفهمند ، که بر سر مردم کورد چه می آورند.
درهمان سال ها دختران بسیاری در زندان های جمهوری اسلامی اعدام شدند ،که متاسفانه به علت شرایط ویژه که همیشه بر کوردستان حاکم بوده است و بی کفایتی اپوزیسیون های سیاسی آن زمان در کوردستان نام بسیاری از آن ها در هیچ کجا درج نگشته؛و به فراموشی سپرده شده است،هر چند راهشان پر وهروست ، هنوز مردم کورد به مبارزه ی خود برای رسیدن به حقوق انسانی خویش در مبارزه هستند ،چه بسا امروز این راه با تعمق و آگاهی و استقلال بیشتر جوانان ادامه دارد.
دولت مردان ایرانی و مسئولین دستگاه‌ قضایی از همان آغاز نسل کشی ملت کورد در دستور سیاست اجرای و استراتژیک خود در کوردستان قرار دادند،از همان ابتدا تا بحال هزران زن و مرد کورد در زندانها،شکنجه‌گاها و... به‌ تیرباران،اعدام و.. محکوم شدند هرچند در این نوشتار منظور اشاره‌ به‌ نام تک تک این عزیزان نمیباشد اما جای خود دارد به‌ بعضی از اسامی زنان کورد که‌ به‌ دستور مسئولین دولتی به‌ تیرباران محکوم شدند اشاره‌ای کرد.
معصومه سرهنگی ،16 ساله ،اهل مهاباد ،در سال 1361 در زندان ارومیه تیرباران شد.
نسرین پاک نیا،22 ساله ،اهل مهاباد ،در سال 1361 در زندان ارومیه تیرباران شد.
صفیه محمدی ،22 ساله ،اهل مهاباد ،در سال 1361 در زندان ارومیه تیرباران شد.
مریم فاروقی ،22 ساله ،اهل مهاباد، در سال 1361 در زندان ارومیه تیر باران شد.
نه رمین کریمی ،22 ساله ،اهل مهاباد ،در سال 1362 در زندان ارومیه تیرباران شد.
شهربانو مدرسی ،اهل سنندج ،دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز،اعدام تبریز.
فریبا فرشچی ،اهل سنندج ،متولد 1341 ،دستگیری 1دی ماه 1361 ،اعدام زندان اوین تهران ، 13بهمن 1363،دهه فجر.
ماریا ترقی ،متولد سنندج ،متولد 1342،اعدام زندان اوین 13 بهمن 1363 ، دهه فجر.

فظیلت دارایی ،وحیده وحیدی ،فریبا فرشچی ،وصدها دختر جوان دیگر در زندان ها مورد شکنجه و تجاوز واهانت پاسداران خمینی قرار گرفتند ،سپس اعدام شدند.
آزار وشکنجه زنان و دختران کورد بعد از 30 سال هنوز ادامه دارد ،در این 30 سال سیاست های رژیم جمهوری اسلامی ،نسبت به کوردها همیشه یکسان بوده است ،چه از سوی طیف اصلاح طلب و چه از سوی جناح تند رو ،بعد از 30 سال باز هم شاهد حکم اعدام برای دختران کورد هستیم ، در روز 9 می 2010 دختر 26 ساله‌ کورد " شیرین علم هولی" در زندان اوین همراه‌ 4 فعال سیاسی ومدنی دیگر به دار آویخته‌ شد. و هم اینک " زینب جلالیان " دیگر دختر کورد تنها به‌ جرم دگر اندیشی منتظر طناب دار میباشد .
یکی حکم اعدام می دهد ،آن دیگری به نام دفاع کردن و تبرئه جوهره مبارزه و صداقت شان را سلاخی می کند، و آن ها را دخترانی هراسان و فراری از خانه توصیف می کنند ،دیگری نیز برای معامله با جهانیان و بلند کردن پرچم سبز خود به هر بهایی حتا کشته ی آن ها را سانسور می کند ،نگویید شهین با وفا برای خدمت به مردم کورد تیر باران شد ،نگویید شیرین و ،،، عضو پژاک بودند ،آن ها برای ایران سرفراز به چوبه های دار سپرده شدند ، این گونه است معنی دمکراسی !!!!!
سی و یک سال گذشت ؛ اما این راه هنوز ادامه دارد؛و صدای آزادی خواهی ملت کورد با حذف و سانسور وخشونت و کشتن و ژینوساید وبمباران شیمیایی خفه نشد؛بلکه هر روزمحکم تر و آگاهانه تراز دیروز بلند می شود،امروز ماشاهد کشتن زنان و دختران مان در هر 4قسمت کوردستان هستیم ،هر چند جهانیان در برابر این همه جنایت سکوت کردند ؛ "به سوز جبار" دختر 14 ساله کوردی ست ،که 20 روزپیش بر اثرحملات توپخانه ی جمهوری اسلامی به روستاهای مرزی کوردستان جنوب کوردستان جان باخت ،دختری که تنها رویای او خواندن درس های مدرسه اش بود.

---------------------------------------------------------------

فیلم؛ اعتصاب غذا در دانشگاه کردستان، ۲۵ خرداد

http://www.youtube.com/watch?v=KQxlEJ3fSXE&feature=player_embedded

---------------------------------------------------------------

آیا حضور ماموران تنها به خاطر سالروز 25 خرداد است؟

وبلاگ سبز یعنی استقامت تا بهار

امروز 25 خرداد چه خبر است
سه شنبه 25 خرداد ماه سال 1389 ساعت 4:06 PM
همین الان یکی از دوستام به من خبر داد که میدان انقلاب به طرز وحشتناکی از نیروهای امنیتی پر شده به گونه ای که فضا حتی از 22 خرداد هم امنیتی تره. نیروهای گارد و لباس شخصی چهار طرف میدان را پوشش داده اند و فعلا اما هیچ برخوردی با مردم ندارند. نکته مهم تر اینه که چیزی نزدیک به 100 موتور سوار به طرف میدان فاطمی حرکت کرده اند و از طرز صحبت فرماندهان این موتور سوارها که انها را به صف میکردند این طور به نظر میرسده که میدان فاطمی خبری شده لطفا اطلاع رسانی کنید

***

در سالروز 25 خرداد میدان انقلاب به شدت امنیتی شد ...ساعت 14:05
امروز 25 خرداد سالروز حضور میلیونی سبزها یکبار دیگر میدان انقلاب به حالت امنیتی درآمد.حضور انبوه نیروهای سرکوبگر در اطراف میدان نگاه عابرین را به شدت متوجه خود می ساخت.نیروهای سرکوبگر یگان ویژه که آرایشی ویژه گرفته اند در اطراف میدان حضور دارند .در همین حال حرکت ون های حامل نیروهای سرکوبگر به سوی 4 راه ولیعصر نشان از امنیتی شدن اغلب نقاط تهران می دهد.

***

وبلاگ دولت ملی

آیا حضور چشمگیر امروز نیروهای سرکوبگر در اغلب میادین تهران تنها به خاطر سالروز 25 خرداد است؟
اغلب افرادی که امروز (سه شنبه) در خیابان های تهران حضور داشتند شاهد حضور چشمگیر و بسیار گسترده نیروهای سرکوبگر در میادین اصلی و برخی نقاط نیز حتی در میادین فرعی بوده اند.از آنجائیکه امروز مصادف با سالروز حضور میلیونی و غرور آفرین مردم در 25 خرداد 1388 است شاید بتوان این حضور را مبنی بر ترس و وحشت کودتاچیان از حضور مجدد تلقی نمود اما با اندکی بدبینی شاید بتوان پا را فراتر از این حدس گذارد و خطری دیگر را احساس نمود.به هرروی این حضور انبوه نیروهای سرکوبگر در اقصی نقاط تهران نیازمند هشیاری بیش از حد فعالین می باشد.پس از ضرباتی مکرری که کودتاچیان در 14 خرداد و 22 خرداد خوردند و رفتار بی شرمانه شان در قم چندان دور از انتظار نخواهد بود که دست به کارها و حرکتهای غیر قابل باوری بزنند ..هشیاری ما لازمه وضعیت کنونی است

---------------------------------------------------------------

رفتار رزیلانه دژخیمان رژیم با بازداشت شدگان در زندانها

سایت انتگراسیون در آلمان

شبکه تلویزیونی >در گزارشی در 14 یونی 2010 به وضعیت تنی چند از جوانانی که از ایران فرار کرده اند پرداخت. در این گزارش با چند نفر از دانشجویان و فعالین سیاسی که سال گذشته در ایران در تظاهرات شرکت داشته اند مصاحبه شده که اکنون در ترکیه بسر می برند. آنها از شکنجه و تجاوز بر خود سخن می گویند.

گزارشگر می گوید از سال گذشته تا کنون هزاران نفر از ایران فرار و اکنون در ترکیه به سر می برند. خبرنگار با یک گروه هشت نفره از آنها که با هم و بطور گروهی در شرایط سخت و نامعلومی در ترکیه به سر می برند مصاحبه می کند.

یک دختر 25 ساله دانشجو که در تظاهراتی در آذر 88 دستگیر شده بود پاهای خود را نشان می دهد که هنوز جای زخم هائی که به دلیل خاموش کردن سیگار بر روی آنها ایجاد شده دیده می شود. او شرح میدهدکه وقتی میگفتم تشنه هستم بر روی من ادرار می کردند و مرا مجبور میکردند تا آنرا بخورم و بعد آلت تناسلی شان را به زور در دهانم می کردند...

یک دختر جوان دیگر به نام تانیا احمدی که وبلاگ نویس بوده میگوید بعد از دستگیری چشم مرا بسته بودند و بیش از ده ساعت مرا بازجوئی کرده و به شدت می زدند و شکنجه میکردند. خونریزی داخلی کردم. بازجو ها به من گفتند به پدرت زنگ می زنیم تا با او صحبت کنی ولی پای تلفن مرا شکنجه می کردند تا او بشنود. او سکته قلبی کرد.

در اینجا گفته های یک پسر جوان دیگر از همین گروه از پناهجویان پخش می شود. او دست هایش را نشان می دهدکه بدلیل ضربه های میل گرد طوری زخمی شده که هنوز آثار آن باقی مانده است. وی می گوید: در یک تظاهرات توسط بسیجی ها دستگیر شدم، دست و پایم را بستند و با باتوم به دفعات به من تجاوز کردند.

گزارشگر توضیح می دهد که این پناهجویان مدت هاست که منتظر خروج از ترکیه (به مقصد کشور های غربی) هستند. گزارشگر ادامه میدهد: وضعیت این پناهجویان برای دولت آلمان روشن است و سپس گفته های وزیر کشور آلمان در چند ماه قبل را پخش میکند که می گوید: "ما قصد داریم به این دسته از پناهجویان پناهندگی بدهیم قبلا بیست نفر را مورد نظر داشتیم، اما بعد از صحبت با وزرای داخله ایالت ها، آنها موافقت کردند که پنجاه نفر از این پناهجویان را بپذیریم."

گزارشگر می افزاید، اما منتقدین این رقم را کافی نمی دانند و اصلا هم مشخص نیست که این افراد بر اساس چه شاخص هائی انتخاب شده و چه مدت طول میکشد تا آمدنشان به آلمان حل و فصل شود. در همینحال وضعیت پناجویان پیوسته وخیم تر می شود و آنها حتی در ترکیه نیز دیگر احساس امنیت نمی کنند.

---------------------------------------------------------------

اعتراض شدید 56 كشور جهان به سرکوب مردم ایران

56 کشور جهان از جمله کشورهای غربی امروز با صدور بیانیه ای در شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد به سركوب وحشیانه تظاهرات خیابانی در ایران اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزارى رويتر، آمريكا و نروژ رهبرى اين اقدام هماهنگ عليه رژيم سرکوبگر جمهوری اسلامی را در شورای حقوق بشر بر عهده داشتند.

در اين بياينه از جمله آمده است، ما نمى توانيم اجلاس حقوق بشر را بدون اشاره به رویدادهای سال گذشته در ایران ادامه دهیم.

امضا کنندگان این بیانیه خواستار شدند که مردم ایران بتوانند آزادانه در اجتماعات شرکت کنند.

آنها همچنین از رژیم تهران خواستند که با تحقيق در مورد گزارش های مربوط به بازداشت شماری از تظاهرکنندگان و قتل برخی از آنان از سوی گزارشگران ويژه سازمان ملل موافقت کند.

نماينده جمهوری اسلامی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تلاش کرد مانع قرائت اين بيانيه شود، اما موفق به انجام اين کار نشد.

رویتر نوشت، اين بيانيه، فشار را بر روى رژيم تهران پس از تصویب تحريمهاى جدید در شوراى امنيت به خاطر برنامه مشكوک اتمی، افزايش مى دهد.

---------------------------------------------------------------

حضور گسترده مردم در منزل سهراب اعرابی

حضور گسترده مردم در منزل سهراب اعرابی برای گرامیداشت سالگرد او
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" تعداد زیادی از مردم تهران در مراسم گرامیداشت سالگرد جان باخته راه آزادی سهراب اعرابی حضور دارند و در حال برگزاری آن در منزلشان می باشند .
از ساعت 20:00 مراسم گرامیداشت سهراب اعرابی در محل سکونت آنها در حال برگزاری است و تعداد زیادی از مردم در آن شرکت دارند و هر لحظه بر تعداد شرکت کنندگان افزوده می شود.
از طرفی دیگر روز سه شنبه 25 خرداد ماه در حین و پس از اجرای مراسم گرامیداشت جان باختگان راه آزادی تعدادی از شرکت کنندگان دستگیر وی به نقطه نامعلومی منتقل شدند.تا ساعت 18:00 بیش از هشت نفر دستگیر شدند که 6 نفر از آنها زنان و یا دختران جوان تشکیل می دادند.
خانواده جان باختگان راه آزادی و جمعیت حاضر علیرغم اعمال سرکوبگرانه و فشارها و تذکرات مستمر که توسط نیروهای سرکوبگر صورت می گرفت و سعی در پراکنده کردن جمعیت را داشتند توجه نمی کردند و به ادامه مراسم می پرداختند و این مسئله باعث خشم آنها گردید.
اکثر دستگیریهای امروز بر سر آرامگاه شهید راه آزادی سهراب اعرابی صورت گرفت. یکی از خانم ها که در حال صحبت کردن با مادر سهراب بود دستگیر و بقیه آنها در حین انجام مراسم گرامیداشت دستگیر شدند.نیروهای ویژه سپاه پاسداران (لباس شخصیها ) اقدام به دستگیری می نمودند و تمام سعی خود را بکار می بردند که دستگیریها در سکوت صورت گیرد.
مادر سهراب اعرابی نسبت به دستگیریهای امروز به مامورین سرکوبگر اعتراض نمود و تلاش زیادی کرد تا آنها را آزاد کند.
تعدادی از مامورین سرکوبگر با دوربین های خود اقدام به عکس گرفتن و فیلم برداری از شرکت کنندگان مراسم گرامیداشت می پرداختند. این فیلم برداری بصورت علنی و مخفی صورت می گرفت و شرکت کنندگان عمل آنها را به سخره می گرفتند.

25 خرداد 1389 برابر با 15 ژوان 2010

---------------------------------------------------------------

دور تازه فشارهای نهادهای امنیتی مشهد بر فعالین دانشجویی

در آستانه برگزاری سالگرد شهادت مصطفی غنیان: دور تازه فشارهای نهادهای امنیتی و قضایی مشهد بر فعالین دانشجویی این شهر

دانشجونیوز: در سالگرد کودتای انتخاباتی و در آستانه اولین سالگرد دانشجوی شهید مصطفی غنیان و شهید حمید مداح، نهاد های قضایی و امنیتی مشهد دور تازه ای از فشار بر فعالین دانشجویی شهر مشهد را آغاز کرده اند.

در روزهای گذشته فعالین دانشجویی دانشگاه های مختلف شهر مشهد به نهاد های امنیتی و قضایی احضار و تهدید به بازداشت شده اند.
این احضارها در حالی اتفاق افتاده که سبزها و دانشجویان مشهد برای برگزاری سالگرد شهید الله اکبر ، شهید مصطفی غنیان در روز پنجشنبه27 خرداد آماده میشوند.

اولین سالگرد شهید غنیان روز پنجشنبه 27 خرداد از ساعت 6 بعد از ظهر در صحن قدس حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. مزار شهید غنیان در قطعه 157 صحن قدس حرم امام رضا میباشد.

شایان ذکر است در روز 22 خرداد همه دانشگاه های شهر مشهد در محاصره کامل نیروهای امنیتی و انتظامی قرار داشت. خصوصا جو به شدت امنیتی در دانشگاه های فردوسی و آزاد مشهد برقرار بود. در روز 22 خرداد داخل این دانشگاه ها با حضور مشهود افراد لباس شخصی وامنیتی جو رعب و وحشت حاکم بود و و خارج دانشگاه ها نیز در محاصره نیروهای انتظامی قرار داشت.

---------------------------------------------------------------

فردا چهارشنبه 26 خرداد سالگرد شهادت حسين اختر زند

كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها:
فردا چهارشنبه 26 خرداد سالگرد شهادت حسين اختر زند شهيد راه آزادي درچهارباغ
اصفهان است
بنا به گفته يکي از کارمندان بيمارستان شريعتي اصفهان، هنگامي كه شهيد حسين
اخترزند مجروح بود ماموران مي خواستند او را از بيمارستان ببرند که در حين
فرار بر روي پشت بام يکي از ساختمانهاي منتهي به خيابان چهارباغ بالا به روي
زمين پرت شده و بر اثر ضربه مغزي جان باخت.وي مجرد ونان آور خانواده وخواهران
وبرادرانش بوده است.

---------------------------------------------------------------

25 خرداد؛ گزارش دیگری از حضور مردم در بهشت زهرا

كانون حمايت از خانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها :
25خرداد89-ساعت 1800
كانون - طبق گزارش گزارشگر كانون از بهشت زهرا اكنون تعداد زيادي از جوانان
و خانواده ها براي بزرگداشت شهداي 25 خرداد سال 88 در مزار بهشت زهرا جمع شده
و در قطعه 257 جهت اداي احترام به روح شهدا و بزرگداشت ياد و خاطره آنها وتسلي
خاطر خانواده هايشان مشغول هستند . مامورين انتظامي زيادي اطراف در بيرون بهشت
زهرا و داخل آن و اطراف قطعه 257 نيز حضور دارند و لابلاي جمعيت مي چرخند و
مردم را كنترل ميكنند . شدت كنترل بصورتي است كه به خانواده ها تاكيد كرده اند
كه حق داشتن بلندگو و خواندن بيانيه و يا صحبت بلند راندارند و از بردن موبايل
بر سر مزار شديدا ممانعت ميكنند . اما عليرغم اين فشارها و تمهيدات ، خانواده
هاي قهرمان جان باختگان 25 خرداد سال 88 برسر مزار عزيزانشان حاضر شده اند .
از جمله خانواده رامين رمضاني - علي حسن پور و محرم چگيني و سهراب اعرابي و
...
مامورين انتظامي به خانواده ها فشار ميآورند كه مراسم را زودتر تمام كرده و
از بهشت زهرا خارج شوند . اما مردمي كه براي بزرگداشت اين شهدا جمع شده اند
حاضر به ترك بهشت زهرا نيستند
..........................................

خانواده شهداي راه آزادي و مردم وجوانان آزاديخواه ياد شهداي 25 خرداد را
گرامي داشتند
كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها :
خانواده شهداي راه آزادي در خرداد 88 و مردم و جوانان آزاديخواه ياد شهداي 25
خرداد را طبق قراري كه از پيش براي بزرگداشت اين مراسم گذاشته بودند
برگزارنمودند .
خانواده جان باختگان ,مردم و جوانان آزاديخواه با حضور گسترده در بهشت زهرا و
برمزار عزيزانشان در قطعه 257 ياد و خاطره آنها را پاس داشتند .
بنابر اين خبر مادر ندا آقا سلطان شهيد راه آزادي و سمبل آزاديخواهي مردم
ايران نيز دراين مراسم حضور داشت., درساعت1810 خانواده ها ومردم بر مزار شهيد
رامين رمضاني تجمع كرده و باحضور گسترده خود بر مزار اين شهيد سالگرد شهداي 25
خرداد را گرامي داشتند .
لازم به ذكر است حضور گسترده ماموران انتظامي و حكومتي در بهشت زهرا خصوصا در
قطعه 257 جهت ممانعت از بروز هرگونه اعتراض و تجمع بسيار گسترده و نيروهاي
بسياري به اين قطعه و ساير نقاط بهشت زهرا گسيل شده بودند

---------------------------------------------------------------

فیلم؛ مراسم بزرگداشت شهدای راه آزادی در بهشت زهرا

مراسم بزرگداشت رامین رمضانی شهید راه آزادی در بهشت زهرا، ۲۵خرداد

http://www.youtube.com/watch?v=1X0x07oQCeE&feature=player_embedded

---------------------------------------------------------------

چهلمین روز اعدام 5 زندانی سیاسی؛ تظاهرات در اربیل

«کمپین کوردستان برای آزادی زندانیان سیاسی» به مناسبت چهلمین روز اعدام 5تن از زندانیان سیاسی در بند رژیم جمهوری اسلامی تجمعی اعتراضی برگزار مینماید.

به مناسبت چهلمین روز اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی یادشتنامه ای اعتراضی به نماینده رسمی UN و همچنین برگزاری مراسمی به یاد زندانیان سیاسی با احکام دراز مدت «کمپین کوردستان برای آزادی زندانیان سیاسی» تجمعی اعتراضی در پارک "شهید سامی عبدالرحمن" شهر اربیل برگزار مینماید، با هدف لغو احکام زندانیان سیاسی کورد و همچنین برای آگاه سازی سازمانها و جامعه بین المللی از وضعیت اسف بار زندانیان سیاسی کورد در زندانهای "جمهوری اسلامی" در این اعتراضی که در راس ساعت 5 بعدازظهر روز پنجشنبه 17/6/2010 میلادی مصادف با 27/3/1389 شمسی در پارک "سامی عبدالرحمن" برگزار میشود.از طرف نمایندگان کمپین یادشتنامه ای تقدیم نمایندگی رسمی سازمان ملل متحد میگردد که شامل اسامی زندانیان سیاسی و مدنی کورد میباشد.

---------------------------------------------------------------

حضور گسترده مردم و گلباران آرامگاه شهدای راه آزادی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" بمناسبت سالگرد جانباختگان راه آزادی تعداد زیادی از مردم تهران همراه با خانواده های آنها از بعد از ظهر امروز بر آرامگاه شهدا حاضر شدند و با نثار گل و روشن کردن شمع نسبت به آنها ادای احترام کردند
روز سه شنبه 25 خرداد ماه از حوالی ساعت 17:00 با حضور خانواده های شهدا و تعداد زیادی از مردم تهران مراسم گرامیداشت سالگرد جانباختگان راه آزادی مردم ایران در بهشت زهرای تهران در حال برگزاری است. مردم با حضور برهر کدام از آرامگاهها با قرار دادن شاخه های گل و روشن کردن شمع نسبت به آنها ادای احترام می کنند و یاد و خاطره آنها را گرامی میدارند.
امروز سالگرد تعدادی از جان باختگان راه آزدی مردم ایران است که اسامی تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد محرم چگيني، رامین رمضانی و سهراب اعرابی می باشند.
از طرفی دیگر از ظهر امروز انبوهی از نیروهای سرکوبگر برای ایجاد جو رعب و وحشت و در سطح بهشت زهرا مستقر شدند. عمده تجمع نیروهای سرکوبگر بر آرامگاه جانباختگان را ه آزادی می باشد. نیروهای ویژه سپاه پاسداران (لباس شخصیها) بصورت گسترده ای در میان مردم حضور دارند و برخوردهای وحشیانه نسبت به حاضرین دارند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه علی خامنه ای حساسیت زیادی بر روی موبایل ها دارند و کسانی که حتی قصد جواب دادن به تلفنها ی خود دارند مورد یورش نیروهای ویژه سپاه پاسداران (لباس شخصیها ) قرار می گیرند. برخوردهای آنها تحریک آمیز،خشن و ضد انسانی است.
گزارشهای تکمیلی متعاقبا انتشار خواهد یافت.

25 خرداد 1389 برابر با 15 ژوان 2010

---------------------------------------------------------------

استقرار نیروهای سرکوبگر در تهران

خبرنگار ما از تهران: امروز و از ساعت 16:00 در تهران از میدان امام حسین تا خیابان انقلاب یگان های ویژه نیروی انتظامی مستقر شدند و نیروهای بسیج و لباس شخصی ها در دسته های پراکنده در خیابان ها و حوالی آن گشت زنی می کنند.

تعداد نیروهای امنیتی مستقر در خیابان ها از روز 22 خرداد کمتر است اما به نظر می رسد وحشت رژیم از کوچک ترین حرکت از سوی معترضین آنها را در حالت آماده باش قرار می دهد و نسبت به آن واکنش شدید نشان می دهند.

نکته مهم نسبت به سال گذشته اینست که در گذشته لباس شخصی ها هنگامی نیروهای پلیس را پشتیبانی می کردند که معترضین هسته های تجمع را تشکیل داده اند و پلیس به تنهایی قادر به کنترل جمعیت نباشد. اما در اعتراضات اخیر آنها همانند نیروی انتظامی از همان ساعات ابتدایی در نقاط مختلف شهر حضور پیدا می کنند.

---------------------------------------------------------------

بازرسی از کشتیهای رژیم می تواند به یک بحران تبدیل شود

سایت عصر ایران: سخنگوی کابینه انگلیس به طور تلویحی آمادگی ناوهای کشورش در خلیج فارس را برای بازرسی از کشتی های جمهوری اسلامی اعلام کرد.

به نوشته روزنامه السیاسه چاپ کویت، این سخنگوی انگلیسی گفت رژیم تهران در امور داخلی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق ، کویت، بحرین، امارات و مصر دخالت می کند و حتی اتحادیه عرب نیز از این موضوع شکایت دارد .

وی اضافه کرد: دستیابی رژیم تهران به سلاح هسته ای یک فاجعه و منبع نگرانی برای کشورهای منطقه است که وارد رقابت تسلیحاتی برای به دست آوردن سلاح هسته ای شوند .

این سخنگوی کابینه انگلیس درباره موضوع بازرسی از کشتی های جمهوری اسلامی در دریا براساس تحریم های جدید شورای امنیت نیز گفت: از رژیم تهران می خواهیم که مواد قطعنامه شورای امنیت را بپذیرد، انگلیس در منطقه خلیج فارس ناو دارد و امیدواریم موضوع بازرسی ها به سطح بحران نرسد.

---------------------------------------------------------------

آخرین خبر از پیگیری مطالبات معلمان اخراجی کردستان

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

نماینده مریوان می گوید او به همراه نمایندگان معلمین اخراجی سالهای اول
انقلاب در کردستان ، با حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش نشست مشترکی
برگزار کرده و در جریان این نشست مشکلات معلمان مورد بررسی قرار گرفته
است.
اقبال محمدی گفت : حدود دوهزار و 400 معلم سازمان آموزش و پرورش استان
کردستان طی سالهای 59 تا 62 به دلایل شکوائیه های شخصی از این سازمان
اخراج شدند و مرتب برای احقاق حق خود به مراجع قضائی ، شخصیت های کشوری
و مسئولان آموزش و پرورش شکایت کرده وپیگیر حق و حقوق خود بودند که تا
سال گذشته هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکرده اند.
به گفته وی این ملاقات در دفتر وزیر برگزار شده و در این نشست پس از طرح
موضوع وزیر آموزش و پرورش دستور دادند تا معاون وزیر با همکاری کار گروه
مربوطه به صورت ویژه گزارشی در این زمینه تهیه و در اختیار وزیر قرار
دهند.

---------------------------------------------------------------

آمريكا: قاچاق انسان در ايران با همدستی مقامات حکومتی

وزارت خارجه آمريكا: قاچاق انسان در ايران به طور گسترده و با همكارى مقامات دولتى و سازمانهاى امنيتى جريان دارد

وزارت خارجه آمريكا دهمين گزارش سالانه خود را درباره قاچاق انسان منتشر كرد. در اين گزارش درباره قاچاق انسان در ايران تحت حاكميت جمهوری اسلامی آمده است : در داخل کشور، زنان ايرانى را براى اهداف بهره کشى جنسى و تجارت، قاچاق مى کنند.

اين گزارش مى افزايد: دختران و زنان ايرانى به اجبار در کشورهايى مانند پاکستان، ترکيه، قطر، کويت و امارات متحده عربى وادار به تن فروشى مى شوند و گزارشهايى حاکى از فروش زنان براى ازدواج با مردان پاکستانى به منظور بهره کشى جنسى وجود دارد.

در قسمتى از اين گزارش آمده است: رژيم تهران از حداقل ضوابط مبارزه با قاچاق انسان متابعت نمى کند و تلاشی هم در اين راستا از خود نشان نمى دهد. عدم دسترسى مقامات دولتى آمريکا به ايران، از جمع ‌آورى اطلاعات در مورد مشکل قاچاق انسان و تلاشهاى دولتى براى مبارزه با آن جلوگيرى مى کند. در مدت تهيه گزارش، رژيم تهران اطلاعاتى در مورد تلاشهاى ضد قاچاق انسان در اختيار جامعه بين المللى قرار نداد. با اين حال، اطلاعات در دسترس از طريق سازمانهاى غيردولتى، مطبوعات، سازمانهاى بين المللى و دولتهاى ديگر، حاوى دو نتيجه اساسى است: يکى اينکه، قاچاق انسان در ايران، از اين کشور و به مقصد آن، به طور گسترده اى در جريان است؛ و دوم اينکه، پاسخگويى مقامات در مورد مجازات ناقضان قانون، حمايت از قربانيان، و از ميان بردن قاچاق انسان، ناکافى است.

در قسمت ديگرى از اين گزارش آمده است: در سال جارى گزارشى مبنى بر تلاش رژيم تهران در جهت ارتقاى حمايت از قربانيان قاچاق انسان دريافت نشده است. رژيم تهران براى شناسايى قربانيان قاچاق انسان که از طبقات آسيب پذير هستند، اقدامى نکرده و مقامات، ميان قربانيان قاچاق انسان و مهاجران بدون مدارک شناسايى، تمايزى قائل نمى شوند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، همدستى مقامات رسمى جمهوری اسلامی هم مى تواند مشکل ساز باشد، به طورى که گزارش شده، قاچاقچيان انسان داراى روابط بسيار نزديکى با برخى مقامات و سازمانهاى امنيتى بوده اند.

---------------------------------------------------------------

قراردادهای تازه با خاتم الانبیا (پاسداران)؛ 21 میلیارد دلار

تلویزیون رژیم: شش قرارداد باقیمانده طرح توسعه میـدان گازی پارس جنوبی در قالب چهار طرح صبح امروز - سه شنبه - با حضور رئیس جمهور در عسلویه استان بوشهر به امضاء رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این قراردادها شامل فازهای 13 ، 14 ، 19 ، 22 ، 23 و 24 است که بین وزارت نفت ، شـرکت گستـرش و نـوسازی صنایع ایـران ، شرکت پتروپارس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء امضا شد.

مراحل 13 و 14 به دو کنسرسیوم شامل 6 شرکت ایرانی ، مرحله 19 به دو شرکت ایرانی و مراحل 22و 23 و 24 به 3 شرکت دیگر ایرانی واگذار شده است.

ارزش این قراردادها 21 میلیارد دلار و زمان اجرای آن 35 ماه است و با بهره برداری از آنها روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز و 320 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده می شود.

پیش از این قرار بود سه شرکت اروپایی مراحل باقیمانده توسعه میدان گازی پارس جنوبی را اجرا کنند که با پایان یافتن مهلت ایران به این شرکت ها ، این قراردادها با شرکت های ایرانی منعقد شد.

مجموع این قراردادها منجر به توسعه 8 مرحله استاندارد میدان گازی پارس جنوبی می شود و مرحله 19 به تنهایی معادل 3 مرحله توسعه این میدان گازی است.

شرکت ملی نفت ایران وظیفه تامین مالی این طرح ها را به عهده دارد .

با بهره برداری از ذخایر میدان گاز پارس جنوبی 28 مرحله پالایشگاهی در منطقه عسلویه مستقر می شود.

تاکنون ده میدان با ظرفیت تولید روزانه 250 میلیون متر مکعب گاز در مدار تولید قرار گرفته اند.

ذخیره میدان عظیم گازی مشترک ایران و قطر در منطقه عسلویه در عمق آبهای خلیج فارس 14 میلیون تریلیون مترمکعب گاز برآورد می شود.

---------------------------------------------------------------

‌برای ادامه فعالیت های هسته ای، برنامه کامل داریم

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی امروز در باره قطعنامه شورای امنیت و احتمال توقف برنامه های هسته ای گفت : برای رشد و توسعه کشور برنامه های بلند مدتی طراحی کرده ایم. ما در آینده برای فعالیت های هسته ای در بخش های انرژی ، کشاورزی ، صنعت و پزشکی برنامه های کامل طراحی کرده ایم و برای تامین این فعالیت ها به انرژی نیاز داریم. وی ادامه داد : برای تامین انرژی هسته ای ، مسیر خود را دنبال خواهیم کرد و ‌برای ادامه فعالیت های هسته ای، برنامه کامل داریم.

---------------------------------------------------------------

حکومت دیوانگان؛ قطعنامه ضرری ندارد بلکه فوایدی هم دارد

خبرگزاری مهر: یک نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار نمایندگان روحانی مجلس با مراجع قم به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این قطعنامه وجاهت قانونی ندارد و به اجماع به تصویب نرسیده است.

حجت‌الاسلام سید یونس موسوی سرچشمه همچنین گفت: اگر در رفاه باشیم به دنبال توسعه و پیشرفت نمی‌رویم اما هر چقدر در فشار باشیم به فکر تامین مایحتاج هستیم. پس قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی نه تنها هیچ ضرری برای ما ندارد بلکه فوایدی هم دارد.

---------------------------------------------------------------

شکنجه های روحی گروگان فرانسوی در شکنجه گاه اوین

روزنامه حکومتی سیاست روز: کلوتید ریس متهم فرانسوی که مدتی را به علت حضور در تجمعات غیرقانونی و ارسال تصاویر آن به خارج از کشور در بازداشت به سر می‌برد، در گفتگو با رادیو فرهنگ فرانسه درباره دوران بازداشت و محاکمه خود در ایران سخن گفت. وقتی خبرنگار فرانسوی با اصرار از کلوتیلد ریس خواست درباره سختی‌های آن دوران بگوید، وی گفت، از نظر فیزیکی آنها مرا تهدید نکردند اما فشارهای روحی به من وارد می شد. کلوتیدریس گفت: در زمان محاکمه احساس می کردم در روز قیامت هستم.

---------------------------------------------------------------

بر اثر فشار و اختناق همه مثل بمب ساعتی شده اند

شهرزادنیوز: همزمان با سالگرد انتخابات ایران، سینماتک فرانسه در حمایت از جنبش آزادیخواهی، دست به نمایش یک سری از فیلم های ایرانی زده است تا افکار عمومی را متوجه وضع مردم و نیز هنرمندان و روشنفکران منتقد کند.

کانال تلویزیونی آرته، در بخش اخبار خود گزارشی در رابطه با ابتکار سینماتک فرانسه پخش کرد و یادآور شد که نمایش فیلم تهیه کنندگان ایرانی بدون دریافت مجوز از مقامات، در خارج کشور ممنوع اعلام شده است و هنرمندان و روشنفکران منتقد، به خاطر ابراز عقیده، محکوم به انواع فشارها و محرومیت ها هستند.

یکی از فیلم ها که به نمایش گذاشته شده، فیلم "تهران" است. این فیلم شهری پر از فساد را نشان می دهد که در آن همه گونه ناهنجاری اجتماعی رایج است، متروپولی که همه ارزش هایش را از دست داده است.

نادر همایون، کارگردان فیلم تهران، در این رابطه گفت: این جامعه ارزش هایش را از دست داده و مردم برای ادامه حیات مجبور می شوند که تسلیم غرایز حیوانی خود شوند.

فیلم دیگر، فیلمی است از رافی پیت که در آن خشونت حاکم بر جامعه نشان داده می شود. وی در این مورد اظهار داشت که بر اثر فشارها و اختناق موجود، ما همه مثل بمب های ساعتی شده ایم. کسی که تحت فشار مداوم باشد، سرانجام تمایل به مقابله پیدا می کند.

فیلم های ایرانی انتخاب شده، نشان دهنده روحیه ملتی است که از سرکوب مداوم به جان آمده است و خواهان آزادی است.

---------------------------------------------------------------

آخوند حکومتی: انگلیسی فکر می‌کنیم، قرآنی حرف می‌زنیم

ايلنا:يك استاد حوزه با تاکبد بر استقلال مسلمانان، گفت: به طور کلی واردات معقول نمی‌باشد و این امر از تاکیدات و رهنمود‌های قرآن است، ولی متاسفانه ما قرآنی حرف می‌زنیم، اما انگلیسی فکر می‌کنیم!
به گزارش ايلنا، آيت‌الله جوادي آملي، در دیدار رییس سازمان ملی جوانان با اشاره به ضرورت هویت‌شناسی و تقویت هویت دینی ، گفت: در کتب آسمانی فراوانی بر مستقل بودن مسلمانان تاکید شده و در همین راستا مسلمانی که آب و خاک دارد، ولی گندم وارد می‌کند، هویت دینی ندارد،
وي ادامه داد:مسلمانان ابتدا باید هویت خویش را شناخته و سپس کارهای خود را انجام دهند؛ به طوری‌ که در اسلام مسلمانان مانند اعضای یک درخت هستند که همگی با هم رشد می‌نمایند.
جوادی آملی در ادامه به واژه غیرت اشاره كرد و گفت: این واژه مقدس از سه محور شناخت، هویت، عدم تجاوز به حریم غیر و راه‌ندادن دخالت غیر به حریم خود تشکیل شده است.
وي با تاکید بر تبیین مفهوم غیرت برای جوانان، گفت: کسی که هویت خود را نشناسد، نمی‌تواند ادعای غیرت کند.
به گزارش مركز خبر حوزه، جوادي آملي با اشاره به نیروی جوانی و لزوم جهت دهی این نیرو، گفت: جوانی یک نیروی تند و تیز است ولی باید ازکمان یک استاد پیر بگذرد،‌ همان‌طور که جوانان انقلابی ما با رهبری پیر جماران به مقصد رسیدند.
این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه پویایی باید همراه با پایایی باشد، افزود: یک جوان باید بداند که هدف چیست، تا در آن راستا گام بردارد.
جوادي آملي در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مسئولین سازمان ملی جوانان کشور، گفت: شما باید هویت ایرانی و اسلامی را برای جوانان تبیین کنید و بدانید که خروج از این مرزها و خط قرمز ممنوع است.

---------------------------------------------------------------

بزودی شاهد فروپاشی ناگهانی آمریکا خواهیم بود

ايلنا:جانشین فرمانده کل سپاه گفت: انقلاب اسلامی یک پدیده سیال و پیشرونده با موفقیت های تصاعدی است و در هر جایی که تابید چیرگی و باطل در آن نقطه رخت بربست.
به گزارش ايلنا به نقل از سپاه‌نيوز؛ سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی،که در همایش جوانان و بصیرت ارزشهای انقلاب اسلامی در تالار اندیشه دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) سخن می‌گفت تاریخ انقلاب را صحنه تقابل حق و باطل دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی در حال حرکت و تابش است و مدام کره تاثیر خود را وسعت می‌دهد و فضای دل‌ها، احساسات، نگرش‌ها و باورهای جامعه انسانی را روشن می کند.
وی با اشاره به تاثیری که انقلاب اسلامی بر جامعه جهانی داشته است به استراتژی دشمنان بویژه آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: بدلیل تحرک و پویایی نظام جمهوري اسلامی دشمنان انقلاب که از تجربیات و استراتژی‌های متغیری برخوردار هستند برخورد و مقابله با اهداف انقلاب اسلامی را در برنامه های خود قرار داده اند.
سردار سلامی هیچ مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی را بدون نبرد با دشمنان ندانست و اظهار داشت: امروز تنها چهره دشمنان تغییر کرده که آن‌را در تهدید نرم دشمن و فتنه های سال گذشته به وضوح دیدیم.
جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: آمریکایی‌ها در یک نبرد روانی و میدان ممتد 45 ساله توانستند امپراطوری شوروی را از صحنه خارج کنند و بعد از آن به هر کشوری که تهاجم کردند آن را شکست دادند اما در هر نقطه و لحظه که با انقلاب اسلامی مواجه شدند جز شکست چیزی عاید آنان نشد و این عظمت ملت بزرگ ایران را نشان می دهد.
سردار سلامی جنگ نرم را تغییر ارزش‌ها و ایده‌ها به نفع مواضع غرب دانست و یادآور شد: غرب به دنبال مدل سازی کردن ساختار معنوی و درونی انسان‌هاست که با ایجاد یک واقعیت مجازی ذهن انسان را از حقیقت خالی کند آن را مجازی هدایت کند.
وی ادامه داد:در جنگ نرم دشمن به دنبال عوض کردن نُرم‌ها و هنجارها است و اگر این معیارها و قضاوت ها تغییر کند انسان با این ارزش‌های گذشته در تعارض قرار می‌گیرد.
سردار سلامی به اوضاع اقتصادی آمریکا اشاره کرد و افزود: آنها هر دلار که خرج می‌کنند نمی‌توانند در مقابل آن دلاری تولید کنند و آن نشان می‌دهد که قدرت‌های ظالم هرچه قدر که هم بزرگ باشند در معرض فروپاشی قرار دارند و آن هم بدلیل اینست که حوزه ظلم خود را فراتر از حد برده‌اند و نمونه آن ناتوانی آنها در مهار چاه نفت است.
وي ادامه داد: جامعه غربی ازطریق فروپاشی اقتصادی از بین می‌رود و جامعه اسلامی با فروپاشی فرهنگی و جدایی از دین تغییر خواهد کرد.
جانشین فرمانده کل سپاه در پایان قدرت آمریکا را روبه زوال ارزیابی کرد و گفت: ازآنجا که پایه و ارزش‌های غربی با اقتصاد منهای ارزشهای الهی بنا نهاده شده بزودی شاهد فروپاشی ناگهانی آمریکا که نمود ارزش‌های غربی است خواهیم بود و ملتی که برپایه دین استوار باشد هیچ قدرتی نمی تواند آن را از پای درآورد.

---------------------------------------------------------------

ابراز نگرانی عفو بین الملل از وضعیت دو تن از فعالین سندیکایی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در سندی که روز گذشته منتشر کرد با ابراز نگرانی شدید از وضعیت "رضا شهابی" و "سعید ترابیان"، دو تن از فعالین کارگری سندیکای شرکت واحد، خواهان اقدام فوری برای مشخص شدن وضعیت این دو تن و آزادی هر چه سریعتر آنها شد، و این دو را زندانیانی عقیدتی نامید که صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز صنفی زندانی شده اند.

در این گزارش عفو بین الملل ضمن اشاره به برسمیت نشناختن اتحادیه صنفی که این دو تن در آن عضو هستند (سندیکای کارگران شرکت واحد) توسط مقامات جمهوری اسلامی، از ارتباط احتمالی دستگیری این دو تن با سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خبرداد.

عفو بین الملل همچنین با اشاره به نامعلوم بودن محل نگهداری شهابی و ترابیان، از این مساله به عنوان عاملی برای تسهیل شکنجه این دو تن نام برده و گفت این دو عضو بازداشت شده در خطر شکنجه و سایر بدرفتاری ها هستند.

ایران یکی از شرکای میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که میگوید: «هر کسی حق اجتماع آزادانه با دیگران از جمله حق تشکیل سندیکا (اتحادیه های صنفی) و الحاق به آن برای حمایت از منافع خود را دارد.» و همچنین میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که حق‌ ‌تشكيل‌ و پیوستن به اتحاديه های‌ مورد نظر، از تعهدات آن است.

در ادامه این سند از همگان تقاضا شده با ارسال فوری نامه به دفاتر روسای قوه قضائیه و شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی، خواستار روشن شدن هرچه سریعتر محل نگهداری این دو تن و برخورداری از حق انتخاب وکیل و ملاقات با خانواده های شان شوند، و از مقامات مسئول جمهوری اسلامی بخواهند در صورتی که بازداشت این دو تن صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز صنفی ایشان می باشد، آنها را آزاد کنند.

لازم به یادآوری است که سعید ترابیان، از اعضای هیئت مدیره و مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری می باشند که روز شنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

---------------------------------------------------------------

سپاه پاسداران: نگران تحريم ها نیستیم

ایرنا: جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: نگران تحريم سپاه پاسداران نيستيم، زيرا حيات اقتصادي خود را براساس تعامل با کشورهاي قدرتمند طراحي نکرده ايم.

پاسدار سرتيپ "حسين سلامي" در حاشيه همايش جوانان و بصيرت در پاسداري از ارزش هاي اسلامي در پاسخ به اين سوال که موضع گيري سپاه پاسداران در برابر قطعنامه جديد شوراي امنيت و تحريم اين نهاد چيست، گفت: اين يک اصل است که اساسا نظام جمهوري اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز حيات اقتصادي خود (اقتصاد زیرزمینی) را با تکيه بر اقتصاد قدرت‌هاي بزرگ طراحي و اجرا نکرده است.

اين سرکرده سپاه پاسداران تصريح کرد اين دنيا است که به تعامل اقتصادي با ما نيازمند است به دليل اينکه ايران يک کشور بزرگي است و توليد کننده کالاهاي اقتصادي قدرتمندي مي باشد و بهمین دلیل نگران تحريم ها نیستیم.

تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریمهای سخت تر علیه رژیم

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوکزامبورگ، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه بر سر تشدید تحریمهای این اتحادیه علیه رژیم تهران به توافق رسیدند.

پیش تر گفته شده بود اتحادیه اروپا تلاش می کند مستقل از شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های بیشتری را علیه رژیم تهران اعمال کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در قطعنامه ای، تحریم های جدیدی را علیه رژیم تهران تصویب کرد.

به گفته یک منبع دیپلمایتک اروپايی، تحریم های مستقل اتحادیه اروپا، بخش های انرژی، بازرگانی، حمل و نقل و بانک و بیمه رژیم تهران را هدف قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، اتحادیه اروپا قصد دارد سرمایه گذاری های جدید، انتقال فناروی، تجهیزات و خدمات را در بخش های نفت و گاز ایران منع کند.

همچنین در بخش بازرگانی، اتحادیه اروپا محدودیت هایی را درباره انتقال کالاهای حساس دارای کاربرد نظامی به ایران و بخش بیمه های بازرگانی اعمال می کند.

اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل نیز تحریم های مستقلی را علیه شرکت های حمل و نقل به ویژه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به اجرا خواهد گذاشت.

این اتحادیه همچنین در بخش فعالیت های بانکی و بیمه، محدودیت هایی را علیه رژیم تهران اعمال خواهد کرد.

علاوه بر این اقدامات، اتحادیه اروپا، اعمال محدودیت در زمینه صدور ویزا و توقیف دارائی افراد به ویژه عوامل سپاه پاسداران را بررسی می کند.

این تحریم ها امروز در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ مورد بررسی قرار گرفت و قرار است در نشست روز پنجشنبه سران اتحادیه اروپا در بروکسل نهايی شود.


صنایع کشور دچار اختلال جدی خواهند شد

سایت روز: "تحريم ها پشيزي نمي ارزند و مانند دستمال كاغذي مصرف شده هستند". اين پاسخ احمدی نژاد به تحريم هاي سخت شوراي امنيت عليه جمهوری اسلامی است. این در حالیست که کارشناسان اقتصادی به صراحت خبر از افزایش بیکاری و رکود صنعتی می دهند و می گویند "بخش اعظمی از صنایع کشور دچار اختلال جدی خواهد شد".

بنا بر همین گزارش، جمشید پژویان، رییس شورای رقابت گفته است: "این قطعنامه امنیت اقتصادی حمل و نقل و صنعت ایران را به شدت با مشکل مواجه می‌کند."

او ادامه داده: "هزینه مبادلات در تمام سطوح برای کشورمان به شدت رشد پیدا می‌کند و این مبادلات با مشکل رو‌به‌رو می‌شود".

پژویان با رد سخن وزیر اقتصاد، مبنی بر عدم تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور گفته است: "گشایش اعتبار ایران در کشورهای دیگر به شدت دچار اختلال خواهد شد و صنعت و انرژی ایران هم از این تحریم‌ها بی‌نصیب نخواهد ماند. بدون شک این قطعنامه آثار منفی بزرگی بر روند اجرای آزاد‌سازی قیمت‌ها می‌گذارد."

این گزارش می افزاید: کسانی که در زمینه صنعت به کار اشتغال دارند و به طور مثال مواد اولیه تولیداتشان را از خارج وارد می کنند؛ اینان در صدر متضررین اين تحریم ها قرار دارند.

محمد یکی از تجار صاحب نام تهرانی که ماشین آلات و دستگاههای صنعتی وارد می کند در این زمینه مي گويد: "تحریم ها تاثیری تدریجی در اقتصاد ایران داشته اند، برای همین محیط کسب و کار در ایران سال به سال ناامن تر می شود."

وی می افزاید: "وقتی که شرکای تجاری در خارج برای ما "ال سی" باز نمی کنند و به بهانه تحریم ها، فقط از ما سفارشات نقدی می گیرند و نیز وقتی که شرکتهای بیمه خارجی هزینه های بیمه ای ما را روز به روزبالا می برند و هنگامی که بانک های خارجی روز به روز به جمع تحریم کنندگان ما می پیوندند، ما چگونه می توانیم با اطمینان خاطر و با امنیت روانی لازم با جهان خارج تجارت کنیم."


---------------------------------------------------------------

نماینده مجلس رژیم: راهی جز خروج از NPT نداريم

خبرگزاری حکومتی فارس: عضو كميسيون امنيت داخلي گفت: آژانس بايد به تعهدات خود عمل كند، در غير اين صورت ما راهي جز خروج از اين معاهده را نداريم.

نماينده خميني‌شهر در مجلس در جواب اين سئوال كه آيا با توجه به اينكه يكي از مفاد اساسنامه NPT اين است كه اعضا مي‌توانند در صورت به خطر افتادن منافعشان از اين معاهده خارج شوند، تصريح كرد: آنها قصد ايجاد اصلاحيه‌اي را بر معاهده داشتند كه با ورود هر كشور به معاهده NPT خروج از آن ممكن نشود كه موفق با اجراي آن نشدند.

عضو كميسيون امنيت داخلي و شوراهاي مجلس با بيان اينكه كشورهاي مستقل اعتمادي به اين معاهده ندارند، گفت: شوراي امنيت نه تنها به كشورهاي عضو NPT كمك نمي‌كند بلكه آن را هم تخت فشار هم قرار مي‌دهد و كشورهايي كه اصلا عضو NPT نيستند زبانشان دراز است.

ابطحي با اشاره به اينكه كشورهاي هند، پاكستان و اسرائیل جزو اين معاهده نيستند، بيان داشت: اين درست نيست كه ما عضو يك سازمان بين‌المللي باشيم اما از لوازم و امتيازات قانوني آن بي‌بهره باشيم، آژانس بايد به تعهدات خود عمل كند و در غير اين صورت ما راهي جز خروج از اين معاهده را نداريم.

---------------------------------------------------------------

آخرین وضعیت ایجاد دانشگاه تک جنسیتی

خبرگزاری مهر: ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی همانند دانشگاههای الزهرا و امام صادق (ع) از چندی پیش مطرح شد و تاکید وزارت علوم در این بخش ایجاد دانشگاههای غیرانتفاعی تک جنسیتی است هر چند که اعلام شده برای دولتی بودن این دانشگاهها نیز منعی وجود ندارد.

رجبعلی برزویی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در خصوص آخرین وضعیت ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی گفت: سیاست وزارت علوم ایجاد دانشگاه تک جنسیتی به عنوان یک اولویت نیست و در حال حاضر هیچگونه تقاضا و درخواستی مبنی بر تأسیس دانشگاه تک جنسیتی در بخش دولتی به ما اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: اگر تقاضایی از سوی دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی برای تأسیس دانشگاه تک جنسیتی اعلام شود به درخواستهای آنها رسیدگی می شود.

برزویی افزود: پس از تقاضای تأسیس دانشگاه تک جنسیتی از سوی مراکز آموزش عالی، ضرورتهای ایجاد دانشگاه بررسی و به تقاضاهای مربوطه پاسخ داده می شود.

مدیر کل دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این به مهر گفته بود: سه درخواست تأسیس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دخترانه در تهران موفق به کسب مجوز اصولی شدند. این دانشگاهها در صورت دریافت مجوز قطعی از مهر ماه دانشجو می پذیرند.

غلامعلی نادری اضافه کرده بود: در حال حاضر سه درخواست تأسیس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تک جنسیتی از تهران، یک درخواست از شیراز، یک درخواست از قم و یک درخواست از مشهد در حال بررسی است.

وزیر علوم نیز پیش از این درباره راه اندازی دانشگاههای تک جنسیتی در کشور گفته بود: ما به دنبال ترغیب دانشگاههای غیرانتفاعی به سمت راه اندازی دانشگاههای پسرانه و یا دخترانه هستیم البته برای ایجاد دانشگاههای دولتی تک جنسیتی نیز مانعی وجود ندارد و فکر نمی کنیم اگر تعداد دانشگاههای تک جنسیتی مانند الزهرا و امام صادق بیشتر شود اشکالی را به وجود بیاورد. افزایش دانشگاههای تک جنسیتی در شهرهای کشور حق انتخاب بیشتری را برای ادامه تحصیل فرزندان به خانواده ها می دهد.

وی تاکید کرده بود: وزارت علوم برنامه ای برای تفکیک جنسیتی دانشگاههای موجود ندارد و نمی خواهیم این دانشگاهها را تک جنسیتی کنیم.

نتایج یک پژوهش درباره ایجاد دانشگاه تک جنسیتی
پژوهشی نیز چندی پیش توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره تمایل دانشجویان به دانشگاههای تک جنسیتی انجام شده بود که معاون این نهاد این نتایج را تشریح کرد.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به نتایج پژوهشی درباره میزان موفقیت دانشگاه تک جنسیتی گفت: بیش از 90 درصد دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) معتقدند دانشگاه تک ‌جنسیتی موفقتر است اما اکثر دانشجویان دانشگاههای شهیدبهشتی و الزهرا چنین باوری ندارند.

حجت ‌الاسلام حبیب محمدنژاد درباره اهمیت و ویژگی های طرح پژوهشی "شناخت آثار و دستاوردهای جداسازی جنسیتی در آموزش عالی" اظهار داشت: این طرح در سال تحصیلی 88-87 انجام شده و هدف اصلی از اجرای آن پاسخگویی علمی و تجربی به ادعای تبعیض جنسیتی مثبت یا منفی در تحصیلات و پذیرش یا رد هر یک از این پیامدها است.

وی اضافه کرد: ابعاد، علل و آثار یک نظام آموزشی تک ‌جنسیتی (دخترانه) به عنوان نهاد و سازمانی علمی ـ آموزشی و تربیتی در این طرح مورد بررسی همه جانبه و دقیق و مقایسه با همتای دوجنسیتی (مختلط) آن در حوزه آموزش عالی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه در تحقیق انجام شده تک‌ جنسیتی و یا مختلط بودن دانشگاهها در روند آموزش و یا موفقیت های بعد از فارغ ‌التحصیلی نقش مستقیم ندارد، اضافه کرد: عوامل اجتماعی، روانشناختی و حتی اقتصادی باعث می ‌شود که ارزیابی دانشجو از دانشگاه به سمت منفی گرایش پیدا کند و چون این عوامل پوشیده است، دانشجو به نزدیکترین و ظاهری ‌ترین عامل که تک ‌جنسیتی بودن است، این عدم موفقیت را نسبت می دهد در حالیکه دانشگاه های تک ‌جنسیتی باید یا با کارکرد مشخص و کاملا مشهود تأسیس شوند و یا حضور در آنها و ثبت ‌نام و تحصیل کاملا اختیاری باشد.

وی با اشاره به این که اگر بخواهیم فضایی امن و سالم و پرنشاط در دانشگاه داشته باشیم باید دانشگاههای تک‌ جنسیتی را در مقایسه با سایر دانشگاهها از امکانات علمی و پژوهشی و انسانی و جایگاه اجتماعی بالاتری مجهز کنیم، اضافه کرد: دانشگاه تک ‌جنسیتی دانشگاهی است بزرگ با حضور دانشجویان پسر و دختر در محیطی جدا از هم که نسبت به عملکرد تحصیلی و موفقیتهای آموزشی و پژوهشی هم آگاهی دارند و در صورت تمایل نظام آموزش عالی کشور برای ایجاد و تأسیس چنین دانشگاهی باید یکی از دانشگاه ‌های بزرگ کشور مثل دانشگاه تهران، شهیدبهشتی، صنعتی شریف و به شکل آزمایشی به این امر اختصاص داده شوند.

محمدنژاد جامعه آماری طرح مذکور را شامل دانشگاههای شهیدبهشتی، امام صادق(ع) و الزهرا(س) در شهر تهران و حجم نمونه ای آن را 900 نفر اعلام کرد.

---------------------------------------------------------------

اعتراض شدید به نماینده رژیم در اجلاس سازمان بین المللی کار

حضور نماینده جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان بین المللی کار در ژنو با اعتراض شدید شماری از مخالفان رژیم مواجه شد.

سایت خبرآنلاین در تهران در این باره نوشت، محمد حمزه ای که امسال اولین بارش نبود در این اجلاس حاضر می شد در مقایسه نوع اعتراض به جمهوری اسلامی در اجلاس امسال با سال های گذشته اظهار می کند که اعتراض های مقابل ساختمان ILO هرساله بود اما امسال نوع این اعتراض به گونه ای شد که معترضان به داخل سال ILO وارد شدند و به نمایندگان جمهوری اسلامی فحاشی کردند.

---------------------------------------------------------------

دعوای لباس شخصی ها بر سر مسئله "بدحجابی"

کیهان حکومتی: "آقای رئیس جمهور از شما انتظار دیگری بود"

اظهارات پريشب رئيس جمهور درباره بدحجابي و مبارزه نيروي انتظامي با مفاسد اخلاقي و اجتماعي تحت عنوان امنيت اخلاقي و اجتماعي، انتقادبرانگيز شد.

احمدي نژاد در گفت وگوي مستقيم شبكه يك سيما منتقدان بدحجابي برخي خانم ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: آنها بايد خود را اصلاح كنند وقتي نابساماني هاي اخلاقي پيش مي آيد همه مقصرند و مردها بيشتر از همه.

رئيس جمهور اضافه كرد: باور ما اين است كه هر كجا زن به صورت گسترده وارد شد اجتماع آنان بسيار سالم تر، صحيح تر و اخلاقي تر است. عده اي در هر دوره اي هرچند ماه مي خواهند جنجالي در كشور برپا و برخورد كنند كه بنده در همين جا به صراحت اعلام مي كنم كه ما مطلقا و از بنياد با اين موضوع مخالفيم.

وي افزود: برخي ها مي گويند بايد امر به معروف كنيم و اين حرف درستي است اما قبل از امر به معروف بايد پديده اي در جامعه تبديل به معروف شود و وقتي معروف شد و عموم جامعه گفتند اين كار خوبي است با روش درست به او مي گوييم اين موضوع را رعايت كند. اما اگر كسي اصرار دارد سازمان يافته و با وصل به بيگانه ذهن جواني را تخريب كند، كارش جداست.

احمدي نژاد گفت: محال است فردي، شخصيت كسي را تخريب كند و او حرفش را بپذيرد. بايد با ادبيات امروز با نسل خود حرف بزنيم و مفاهيم مكتب را با بيان امروز منتقل كنيم.

رئيس جمهور گفت: اينها ربطي به دولت ندارد و دولت واقعا در اين مسائل دخالتي ندارد؛ ما اينها را توهين مي دانيم كه زن و مردي در خيابان راه بروند و كسي بيايد بگويد نسبت شما چيست. هيچ كس حق ندارد در اين مورد سؤال كند، اين به معناي آن نيست كه ما نابساماني هاي اجتماعي را نمي بينيم و يا نبايد اصلاح كنيم بلكه مي گويم اين روش، روش درستي نيست. اينها مال دولت نيست و آنها را قبول نداريم و تا آنجايي كه بتوانيم برخورد و كنترل مي كنيم.

درباره اين بخش از مصاحبه رئيس جمهور بايد متذكر شد اولا وقتي معروفي در حال خدشه و فراموشي يا منكري در حال غلبه است، امر به معروف و نهي از منكر تكليف است و نمي توان با اين توجيه كه معروف،معروف نشده، دست از امر به معروف و نهي از منكر كشيد ضمن اينكه براي اكثريت قاطع ملت ايران حجاب و عفاف يك معروف مسلم و بدحجابي و بي عفتي، يك منكر بزرگ است.

ثانيا كار فرهنگي و ارشادي تناقضي با برخورد با مفاسد اخلاقي و اجتماعي متجاهرانه ندارد و به نام كار فرهنگي نمي توان اجراي قانون و پاسداري از مرزهاي امنيت اخلاقي و عفت عمومي را تعطيل كرد يا پاسداران اين مرزها را نكوهش نمود.

اگر هم در اجراي قانون خطا و خللي ديده شد نمي توان اصل قانون را تعطيل كرد و از مجريان و ضابطان خواست به خاطر آن خطاها، اساسا تكليف و مسئوليت خود را تعطيل كنند.

ثالثا تجاهر و تظاهر به فساد در خيابان -حريم عمومي- با حريم خصوصي متفاوت است. كسي نمي تواند از حريم خصوصي افراد سؤال كند اما اگر عناصر قانون گريز و هنجارشكن اصرار بر ارتكاب بزه هاي اخلاقي و اجتماعي كردند، نه تنها بازخواست كه در چارچوب قانوني بايد مجازات هم كرد.

رابعاً برخورد با اين نابهنجاري هاي سازمان يافته اتفاقا از جمله مسئوليت هاي حاكميتي دستگاههاي دولتي است و اين بيان كه ما دخالتي نداريم، نه تنها رافع مسئوليت نيست بلكه خدمات و تلاش هاي دولت خدمتگزار در ساير حوزه ها را نيز زير سؤال مي برد.

طبيعي است كه بين مقولاتي مانند ارشاد، امر به معروف و نهي از منكر، تذكر و مبارزه با جرايم اخلاقي و اجتماعي تفاوت هاي مرحله اي وجود دارد و هر مرحله داراي مقتضيات و لوازم خود است اما اين تفكيك نمي تواند توجيهي براي تعطيلي همه اين تكاليف قانوني و شانه خالي كردن از بار مسئوليت باشد.

ضمن اينكه به نظر مي رسد متاسفانه برخي مشورت هاي غلط در اين زمينه به رئيس جمهور محترم داده مي شود كه با بنيان اسلامي و انقلابي تفكر ايشان در تضاد است.

برخي گمانه ها حاكي از آن است كه جرياني مي كوشد به ايجاد بدگماني ميان علما و متدينين با رئيس جمهور خدمتگزار دامن بزند و نتيجه اين بدگماني را در آغوش فتنه گران بريزد.

---------------------------------------------------------------

نقض حقوق بشر؛ واکنش رژیم به بیانیه مقام اتحادیه اروپا

ایسنا: در ملاقات امروز مديركل سياسي بين‌المللي وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با سفير اسپانيا در تهران كه كشورش رياست دوره‌يي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اعتراض شديد جمهوري اسلامي به بيانيه اخير اشتون درباره وضعيت حقوق بشر در ایران اعلام شد. مديركل امور سياسي بين‌المللي وزارت امور خارجه اين بيانيه را سياسي، پيش‌داورانه، غيرواقعي و غيرسازنده خواند.

---------------------------------------------------------------

دانشجوی دانشگاه مازندران از ادامه تحصیل محروم شد

سارا خادمی دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه مازندران از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.

به گزارش دانشجونیوز، خادمی در آخرین روز مهلت انتخاب رشته طی تماسی تلفنی به اطلاعات سازمان سنجش احضار شد و بعد از بازجویی طولانی که از سوی اطلاعات سازمان از او به عمل آمد وی را مردود گزینشی عنوان کردند.

سارا خادمی از جمله فعالان دانشجویی بود است که همراه چندی دیگر از دانشجویان در آذر ماه سال 86 دستگیر و روانه بازداشتگاه اطلاعات شد و بعد آن دوبار به دادگاه انقلاب احضار شد.

امسال نیز بسیاری از دانشجویان با محرومیت از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مواجه شده اند، این در حالی است که مسئولین کشور از جمله محمود احمدی نژاد بارها در مصاحبه‌های خود محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل را تکذیب کرده اند.

پیش از این نحوه ممانعت از ادامه تحصیل محسن ثقفی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران نیز گزارش شده بود. در این روش دانشجویان با عنوان «نقص در پرونده» به سازمان سنجش احضار شده و در آنجا مورد بازجویی و گزینش قرار می گیرند.

---------------------------------------------------------------

بازداشت دو دانشجوی دانشگاه تبریز

خبرگزاری هرانا - به دنبال برخوردهای امنیتی و بازداشت های گسترده ی فعالین سیاسی آذربایجان و تشدید برخوردها با فعالین جنبش دانشجویی، صدرا آقاسی و نعيم احمدی از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز و از اعضا انجمن اسلامی دانشگاه،روز دوشنبه 24 خرداد بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نعيم احمدي دانشجوی رشته ی زمین شناسی دانشگاه تبریز و دبير انجمن اسلامي دانشكده ی علوم طبيعي، عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته ی مرکزی انجمن ادبي سهند، پیش از این و در تجمع 6 مهر 87 این دانشگاه در اعتراض به بازداشت دانشجويان دانشگاه تبریز به كميته انضباطي احضار شده بود. احمدی هم چنین پیشتر نیز در پی تحصن سه روزه دانشگاه تبریز در خرداد 86 به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

صدرا آقاسی نیز عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته ی مرکزی انجمن ادبي سهند است که در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد 88 در ستاد مهدي کروبی فعالیت داشت.

در روزهای گذشته برخورد با فعالین آذربایجانی شدت یافته است تا جایی که هم اکنون بیش از 15 تن از شهروندان ترک بازداشت شده در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، صوفيان، میاندوآب، ماکو،خوی، تبریز و ارومیه کماکان در باداشت به سر می برند.

---------------------------------------------------------------

بیانیه 18؛ "منشور جنبش‌سبز" از نظر موسوی

رادیو آلمان: بیانیه شماره ۱۸ میرحسین موسوی حاوی منشور پیشنهادی او برای "جنبش سبز" است. در این بیانیه تاکید شده که «طبیعی است که متن پیشنهادی نتواند پاسخگوی همه سلیقه ها و مطالبات باشد.».

موسوی در ابتدای بیانیه‌ی شماره ۱۸ خود، با اشاره به حوادث یک سال اخیر تاکید می‌کند که « به یقین فجایع کهریزک و آدم کشی های روزهای ۲۵ و ۳۰ خرداد و عاشورای حسینی از خاطره جمعی ملت پاک نخواهد شد و نباید هم پاک شود که خیانت به خون شهدا و بی گناهان است. ما چگونه می توانیم تیرهای مستقیم به مردم و زیر کردن آنها توسط ماشین پلیس را از یاد ببریم.»

نخست وزیر دوران آیت الله خمینی با ذکر این نکته که خون‌های ریخته شده فساد نهادینه شده در پشت پرده های تقدس‌مابی را نمایان کرد، می‌نویسد: « اینکه کشور ما بیشترین اعدام ها را نسبت به جمعیتش در جهان دارد، ناشی از بزهکاری گناهکاران نیست، ناشی از رخت بر بستن عدالت و مدیریت و حکومت خوب در جامعه ماست.»

وی با دست گذاشتن بر روی فساد روز افزن دستگاه‌های دولتی، دخالت نظامیان در مسایل سیاسی و اقتصادی و بزهکاری در همه ارکان حکومت از سرکوب معترضان انتقاد می کند: «توده های میلیونی ملت بزرگ امروز می بینند که چه کسانی دشنه در دست به دنبال زنان، مردان، پیران و جوانان می دوند و چه کسانی با برخورداری از فرهنگی نازل، در تظاهرات و جمع‌های عمومی رکیک ترین کلمات و جملات را بر زبان می آورند و مردم به جای اینها، نماهنگ های زیبا ساخته اند و پوسترهای پرمعنا به یکدیگر هدیه کرده اند.»


متن کامل بیانیه 18 موسوی

سایت کلمه: میرحسین موسوی به مناسبت سالروز انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر کرد. نخست وزیر ۸ سال کشور در این بیانیه منشوری برای جنبش سبز تدوین نموده که شامل اهداف، راهکار ها و هویت جنبش سبز است و آن را به عنوان متنی پیشنهادی برای جنبش سبز در معرض دید و قضاوت افکار عمومی و صاحبنظران قرار داده است. به گزارش کلمه متن بیانیه ۱۸ و منشور جنبش سبز به شرح زیر است :


بسم الله الرحمن الرحیم

در اولین سال انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با قامتی سرافراز، گرچه شلاق خورده، مجروح و حبس کشیده ایستاده ایم. با مطالباتی برای نیل به آزادی، عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی و مطمئن از پیروزی به یاری حضرت حق، چرا که جز احقاق حق ملت چیزی نخواسته ایم.

“فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض”

اما کف به کناری رود و از بین رود، اما ‏آنچه به مردم سود مى‏رساند در زمین مى‏مانَد.

از دروغ، تخلف و تقلب به کار گرفته شده در انتخابات، سوال “رای من کجاست؟” زاده شد و شما مردم، روشن و بی ابهام به شیوه ای مسالمت آمیز در راهپیمایی تاریخی و بی نظیر ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ این سوال را پرقدرت و بلند فریاد زدید و جز کسانی که جهل و خرافه و منفعت پرستی و دروغ چشم و گوش آنها را بسته بود، در سطح ملی و جهان همه آن را شنیدند و دیدند. ولی پاسخ چه بود؟ جز داغ و درفش و کشتن و به حبس کردن و زنجیر به تن برهنه زندانیان زدن و حمله به خوابگاه‌های دانشجویی؟

به یقین فجایع کهریزک و آدم کشی های روزهای ۲۵ و ۳۰ خرداد و عاشورای حسینی از خاطره جمعی ملت پاک نخواهد شد و نباید هم پاک شود که خیانت به خون شهدا و بی گناهان است. ما چگونه می توانیم تیرهای مستقیم به مردم و زیر کردن آنها توسط ماشین پلیس را از یاد ببریم.

خون‌ها و رنج‌ها اما پرده های فریب و ریای تمامیت خواهان را دریدند و فساد نهادینه شده پشت پرده های قدیس نمایی را نمایان کردند و این رویدادهای تلخ و نحوه تعامل دولتیان با مردم به همه اقشار ملت ما از کارگران، معلمان، دانشجویان، روزنامه نگاران، استادان، روحانیون، کارآفرینان، بازاریان، زنان، مردان، جوانان و پیران و همه فعالین جنبش‌های اجتماعی و اقشار مستضعف و میانه نشان داد که ریشه مشکلات آنها در کجاست.

اینکه کشور ما بیشترین اعدام ها را نسبت به جمعیتش در جهان دارد، ناشی از بزهکاری گناهکاران نیست، ناشی از رخت بر بستن عدالت و مدیریت و حکومت خوب در جامعه ماست. و اینکه حتی مصلحت های روزمره و عاجل حکومت باعث نشده است که تمامیت خواهان و دولتیان دست از دروغ و فساد و خرافه و زیر پا نهادن قانون اساسی و سایر قوانین بردارند، نشان از نفوذ عمیق این زشتی ها در لایه های درونی نظام دارد، گویا در این لایه ها ساختی محکم برای دفاع از منافعی شکل گرفته است که از عایدی صدها میلیارد دلار درآمد نفتی و واردات سالانه ۷۰ میلیارد دلار کالا و سلطه بر نهادهای پولی و مالی بدون نظارت های موثر نشات می گیرد.

امروز بیت المال در معرض یغمای یغماگران قدیس مآب است و هنوز ملت علی‌رغم ادعاها و دستورهای شدید از شناسایی و معرفی و محاکمه این مفسدان چیزی ندیده است. کجا رفت آن پرونده بزرگی که در مجلس باز شد و یک شبه در یک معامله پایاپای بسته شد؟

چه کسی جرات دارد پرونده واگذاری های بزرگ را به بهانه اجرای اصل ۴۴ به مراکز قدرت و نفوذ باز کند و پرده از این غارت بزرگ ملی که منجر به ایجاد انحصارهای بزرگ اقتصادی شده است، برکشد؟ چه کسی آن شجاعت را دارد که از فاجعه نبود کمترین نظارت مالی بر دستگاههای نظامی و امنیتی و نهادهای شبه دولتی که سراسر فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده اند دم برآورد؟ و باز ملت ما سوال می کند که آیا این بود آن نظام اسلامی و عادلانه که در پی آن بودیم. شفافیت در مقابل ملت چه مشکلی ایجاد می کرد که به پنهان‌کاری از ملت پناه بردیم؟ آیا آن اصل طلایی شفافیت حکومت در مقابل ملت را از زبان پیر جماران یادمان رفته است که می‌گفت: “کاری نکنید که نتوانید به مردم توضیح دهید.”

یاران عزیز راه سبز امید

یک سال از پیدایش جنبش بی نظیر سبز گذشته است و در این مدت سبزها مسافت بسیاری را در این مسیر امید طی کرده اند. به برکت دل بریدن از مساعدت دولتیان و روی آوردن به خانه های خود و قبله قراردادن آنها و توسعه شبکه های اجتماعی روابط پایدار قابل اتکایی بین آحاد ملت ایجاد شده است و شبکه های پایدار اجتماعی در حیطه آگاهی های سیاسی -اجتماعی و فرهنگی معجزه کرده اند. کافی است تنها به تولیدات هنری این شبکه و میزان تبادل اخبار و اطلاعات و نظر و تحلیل که به صورت کاملا دموکراتیک جریان دارد نگاهی انداخته شود.جنبش سبز موجی از گفتگو درباره مسائل مهم و سرنوشت ساز در حوزه عمومی بین مردم ایجاد کرده که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر بوده است.

امروز بیش از همیشه تاریخ، مردم متجاوزان به حقوق اساسی ملت را می شناسند و به نقض مکرر حقوق بشر و کرامت انسانی در نظام امنیتی –قضایی کشور آگاهی دارند و می دانند تا چه اندازه تمامیت خواهان در پایمال کردن میثاق مشترک ملی به‌ویژه در زمینه حقوق اساسی مردم پیش رفته اند. و در عین حال علی‌رغم حوادث تلخ و گزنده و خونبار، به برکت همین تعامل و گفتگوی جمعی، عقلانیت مردم همواره بر احساسات آنان غلبه کرده است و از این‌‌رو بدخواهان با تمام تلاش هایی که کردند نتوانستند مردم آسیب دیده و کشته داده و حبس دیده را به خشونت وا دارند. مبارزه و ایستادگی از طریق مسالمت آمیز کارآمدترین اسلحه ما درمقابل گلوله ها و باتوم‌های برقی و چماقداران و قداره کشان بی‌فرهنگ و بد دهان بوده است.

توده های میلیونی ملت بزرگ امروز می بینند که چه کسانی دشنه در دست به دنبال زنان، مردان، پیران و جوانان می دوند و چه کسانی با برخورداری از فرهنگی نازل، در تظاهرات و جمع‌های عمومی رکیک ترین کلمات و جملات را بر زبان می آورند و مردم به جای اینها، نماهنگ های زیبا ساخته اند و پوسترهای پرمعنا به یکدیگر هدیه کرده اند و فیلم ها و عکس های بی شماری از زندگی و مبارزه مردم تهیه و پخش کرده اند و غصه ها و درد های خود را این چنین جاودانی کرده اند:

طفلی به نام شادی دیری‌ست گم شده ست

با چشم های روشن براق

با گیسویی بلند به بالای آرزو

هرکس از او نشانی دارد

ما را کند خبر

این هم نشان ما

یک سو خلیج فارس

سوی دگر خزر*


یاران سبز راه امید

در آغاز سال جدید صبر و استقامت، به توصیه دوستان منشوری برای هماهنگی و همدلی بیشتر و تقویت هویت مشترک جنبش سبز تهیه شده که در ادامه این مقدمه تقدیم می شود.

طبیعی است که متن پیشنهادی نتواند پاسخگوی همه سلیقه ها و مطالبات باشد. دلگرمی این همراه کوچک برای این معضل، راه حلی بود که تعدادی از رای دهندگان در آستانه انتخابات سال گذشته پیدا کردند. در زنجیره سبز میدان تجریش تا میدان راه آهن بودند کسانی که می گفتند میان بد و بدتر، بد را انتخاب می کنند و این انتخاب پیوستگی آن زنجیره محکم به‌یاد ماندنی را ممکن ساخت. اصلاح واقعی از همین تمیز و مسئولیت پذیری برای انتخاب این و یا آن شروع می شود.

این متن قدم اولین است و جنبش سبز در سیر تکاملی خود انشاءالله متن کاملتر و زیباتری خواهد آفرید.

“تلک الدار الاخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقین”

و آن سرای آخرت را برای کسانی قرار دادیم که خواهان برتری‌جویی و فساد در زمین نیستند، و فرجام نیکو از آن پرهیزگاران است.

ریشه ها و اهداف

۱- بروز انحرافات گوناگون و موانع بتدریج سازمان یافته در مسیر تحقق اهداف و آرمان هایی چون عدالت، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که مردم به خاطر آنها انقلاب شکوهمند اسلامی را به پا کردند، ظهور گرایشات تمامیت خواهانه در میان برخی از مسوولین حکومتی، نقض حقوق بنیادین شهروندان، بی حرمتی به کرامت انسانی، سوءمدیریت دولتی، افزایش فاصله طبقاتی و محرومیت های اقتصادی و اجتماعی، قانون گریزی بل قانون ستیزی برخی مجریان قانون، نادیده گرفتن منافع ملی و ماجراجویی های عوامفریبانه در تعاملات بین المللی، فراموشی تدریجی و دردناک اخلاق و معنویت برای قدرت عواملی است که به نضج گیری نگرش های اعتراضی در میان دلسوختگان، دردمندان و قاطبه مردم ایران در سال های اخیر انجامید که بروز بارز و نیرومند آن در جنبش سبز مردم ایران پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ جلوه کرد.

۲- جنبش سبز با پایبندی به اصول و ارزشهای بنیادین انسانی، اخلاقی و دینی و ایرانی، خود را پالایش‌گر و اصلاح‌گر روند طی شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب می داند و بر این اساس حرکت در چارچوب قانون اساسی و احترام به نظر و رای مردم را وجه همت خویش قرار خواهد داد.

۳- جنبش سبز حرکتی در تداوم تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی و عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی است که پیش از این در برهه هایی چون انقلاب مشروطیت، جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی خود را جلوه گر ساخته است.

۴- بازخوانی تجربه معاصر در تلاش برای تحقق اهداف والای اجتماعی مردم ایران نشان میدهد که تنها از طریق تقویت جامعه مدنی، گسترش فضای گفتگوی اجتماعی، ارتقاءسطح آگاهی و جریان آزاد اطلاعات، مشارکت موثر احزاب و تشکل ها وهمچنین زمینه پردازی برای فعالیت آزاد روشنفکران و فعالان اجتماعی- سیاسی وفادار به منافع ملی در چارچوب تحول خواهی و ایجاد تغییر در وضعیت موجود می توان اهداف جنبش سبز را عملی کرد و این امر مستلزم توافق و تاکید بر اصول حداقلی و مطالبات مشترک و ایجاد تعامل و هماهنگی میان همه نیروهایی است که علی رغم داشتن هویت مستقل با پذیرش تکثر در درون جنبش، زیر چتر فراگیر جنبش درکنار یکدیگر قرار می گیرند.

راه‌کارهای بنیادین

۱- جنبش سبز، یک حرکت اجتماعی فراگیر است که هرگز خود را مبری از خطا نمی انگارد و با نفی هرگونه مطلق نگری شرک آلود، بر گسترش فضای نقد و گفتگو در درون و بیرون جنبش تاکید دارد. دیده بانی سیر حرکت و تحول جنبش از سوی همه فعالان و به خصوص صاحبان اندیشه و عمل امری حیاتی است که می تواند جنبش را از لغزش به ورطه تمامیت خواهی و فساد بر حذر دارد.

۲- در نگاه فعالان جنبش سبز، مردم ایران همه خواهان ایرانی آباد سرفراز و سربلند هستند. جنبش سبز موافق تکثر ومخالف انحصارطلبی است. در نتیجه، دشمنی و کینه توزی با بدنه اجتماعی هیچ بخشی از جامعه جایی در جنبش ندارد. تلاش برای گفتگو و تعامل با رقبا و مخالفان در فضایی سالم و آگاهی بخشی درباره اهداف و اصول جنبش وظیفه همه افرادی است که خود را آگاهانه در زمره فعالان جنبش سبز می انگارند. ما همه ایرانی هستیم و ایران متعلق به همه ماست

۳- گسترش و فعال سازی شبکه های اجتماعی –واقعی و مجازی- و تعمیق فضای گفتگو بر سر اهداف و بنیان های هویتی جنبش از جمله راهکارهای محوری است که مستلزم توجه ویژه کلیه فعالان سبز است.

۴- جنبش سبز در عین تاکید مصرانه بر حفظ استقلال و مرزبندی با نیروهای غیرملی وخارجی، در جستجوی راهی منزوی همراه با دگر ستیزی نبوده و اسیر گرایشات تعصب آلود نمیشود. عدالت، آزادی، استقلال، کرامت انسانی و معنویت ارزشهای جهانی هستند و تجربه آموزی از ملتهایی که برای دستیابی به این ارزشها تلاش کرده اند و همچنین استقبال از نقد و نظر مشفقانه همه آزدیخواهان و صلح طلبانی که برای رهایی نوع بشر و کرامت انسانها تلاش می کنند از دیگر راه کارهای جنبش است.

هویت سبز

گنجینه ایرانی- اسلامی:

۱- جنبش سبز با پذیرش تکثر درون جنبش بر استمرار حضور دین رحمانی سرشار از رحمت، شفقت، معنویت، اخلاق و تکریم انسان تاکید دارد و راه تقویت ارزش های دینی در جامعه را تحکیم وجه اخلاقی و رحمانی دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران می داند. ایجاد پیوند میان میراث ایرانی-اسلامی و شوق به توسعه و پیشرفت در جامعه، پرهیز از اکراه مردم به تقید به مرام، مسلک و رویه خاص و همچنین مبارزه با استفاده ابزاری از دین و حفظ استقلال نهادهای دینی و روحانی از حکومت تنها راه حفظ جایگاه والای دین و تداوم نقش برجسته آن در جامعه ایران است که به عنوان یکی از اصول بنیادین جنبش سبز در سرلوحه امور جای می گیرند.

۲- رمز بقای تمدن ایرانی- اسلامی همانا همزیستی و همگرایی ارزش های دینی و ملی در طول تاریخ این سرزمین است. در این راستا، جنبش سبز بر حفظ و تقویت ارزش های والای فرهنگ ایرانی و سرمایه های غنی انباشته شده در رسوم و مناسبت‌های ملی تاکید می ورزد و در این راه تقدس‌زدایی از تعصبات نابجا و آگاهی‌بخشی درباره ویژگی های هویت آفرین آیین های ملی و مذهبی را وجه همت خویش قرار می دهد.

۳- ملت ایران در تاریخ مبارزات خویش برای کسب آزادی و استقلال، بارها خودباوری و اتحاد بر سر اصول را به نمایش گذاشته است. جنبش سبز ملت ایران با اتکا به این میراث گرانبها و با تکیه بر خرد جمعی و نفی هرگونه خودمداری و خودخواهی در تلاش برای تحقق اهداف خویش، دستیابی به اجماع آگاهانه بر خصیصه های هویت آفرین و کنار گذاشتن عناصر تشتت زا را مورد نظر دارد و این امر را تنها با تکا به عقلانیتی میسر می داند که حاصل جمع خردهای مختلف و مبتنی بر نظام عقلانیت توحیدی باشد.

۴- جنبش سبز جنبشی ایرانی- اسلامی است که در جستجوی دستیابی به ایرانی آباد، آزاد و پیشرفته است. بر این اساس، هر فرد ایرانی که توسل به خرد جمعی توحیدی را به عنوان مبنای تلاش برای ایجاد فردای بهتر برای میهن خویش بپذیرد در زمره فعالان جنبش سبز به شمار می آید. جنبش “ایران را متعلق به همه ایرانیان می داند”.

حق حاکمیت مردم

۱- حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از جمله اصول خدشه ناپذیر جنبش سبز است و نهاد انتخابات به عنوان مناسب ترین شیوه تحقق این اصل مدنظر این جنبش قرار می گیرد. براین اساس، جنبش سبز تلاش های خود برای صیانت از آرای مردم را تا زمان استقرار نظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و منصفانه که شفافیت و سلامت آن کاملاقابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد.

رای و خواست مردم منشا مشروعیت قدرت سیاسی است و جنبش سبز اعمال هر گونه صلاحیت خودسرانه و گزینشی تحت عنوان نظارت استصوابی را مغایر با قانون اساسی، حق تعیین سرنوشت مردم وحقوق بنیادین آانها دانسته و با آن مبارزه میکند.

۲- دستیابی به اهدافی چون آزادی و عدالت تنها بر پایه توجه به منافع ملی و حفظ استقلال میسر است. جنبش سبز با آگاهی از این امر، نسبت به هر اقدامی که برخلاف منافع ملی و ناقض اصل استقلال باشد مبارزه می کند و این مسئله را در زمره موازین محوری خویش می داند.

ارزش های جنبش سبز

کرامت انسان ها و پرهیز از خشونت

۱- نخستین ارزش اجتماعی مدنظر جنبش سبز دفاع از کرامت انسانی وحقوق بنیادین بشر فارغ از ایدئولوژی، مذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت اجتماعی است. استقرار و تضمین موازین حقوق بشر به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای بشری و حاصل خرد جمعی همه انسانها مورد تایید و تاکید جنبش سبز است. این حقوق خدادادی است و هیج فرمانروا، دولت، مجلس یا قدرتی نمی تواند آنها را لغو یا به صورت ناموجه و خودسرانه محدود کند. تحقق این امر مستلزم احترام به اصولی چون برابری، مدارا، گفتگو، حل مسالمت آمیز مناقشات و صلح طلبی است که خود در پرتو ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت آزاد رسانه های مستقل، جلوگیری از سانسور، دسترسی آزاد به اطلاعات، گسترش و تعمیق جامعه مدنی، احترام به حریم خصوصی افراد، فعالیت آزادانه شبکه های اجتماعی غیر دولتی و اصلاح قواعد و مقررات در جهت حذف هرگونه تبعیض میان شهروندان امکان پذیر است.

۲- جنبش سبز یک جنبش مدنی است که پرهیز از خشونت و حرکت در چارچوب موازین مبارزه مدنی را سرلوحه خویش قرار می دهد. این جنبش با اعتقاد به اینکه “مردم” تنها قربانی خشونت در هر زمینه ای خواهند بود، گفتگو، مبارزه مسالمت آمیز و توسل به راهکارهای غیر خشونت آمیز را ارزشی خدشه ناپذیر می داند. جنبش سبز با توجه به شرایط و مقتضیات، از کلیه ظرفیتهای مبارزه مسالمت آمیز استفاده خواهد کرد.

عدالت، آزادی و برابری

۳- عدالت جایگاه والایی در میان ارزش ها و آرمان های جنبش سبز به خود اختصاص می دهد. توزیع عادلانه امکانات، چه در بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و چه در ابعاد دیگر حیات انسانی از جمله اهداف خدشه ناپذیر جنبش سبز است که لازم است برای دستیابی به آن، تمامی تلاش های ممکن انجام شود.

گسترش عدالت در جامعه تنها در صورتی امکان پذیر است که نظام حاکم بر کشور – در عرصه داخلی و خارجی- کاملا مستقل و فارغ از وابستگی به نهادها و قدرت های سیاسی، طبقاتی و اقتصادی عمل کند و بتواند توسعه اقتصادی و ترقی کشور را به نحوی که رفاه و عدالت اجتماعی برای همه مردم ایران فراهم شود، تضمین کند.

۴- جنبش سبز با عنایت به لزوم تامین خواست ها و مطالبات به حق تمامی اقشار و طبقات اجتماع، بر پیوند با اقشار متوسط و کم درآمد اجتماع -که در برابر فشارهای اجتماعی/سیاسی ضعیف‌تر هستند- تاکید دارد. این جنبش با الهام از اصل نهم قانون اساسی، با سلب حقوق اساسی مردم به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور مخالف است و با تاکید بر استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی، یگانه راه حفظ منافع ملی و دفاع از مرزهای میهن را “حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش” در تمامی ابعاد می داند.

۵- برقراری آزادی و برابری از اهداف انکارناپذیر انقلاب اسلامی است که جنبش سبز نیز بر ضرورت دستیابی به آن تاکید دارد. نفی هرگونه انحصار فکری، رسانه ای و سیاسی و همچنین مبارزه با حذف فیزیکی هر اندیشه و دیدگاه در سرلوحه اهداف جنبش سبز قرار دارد. ضروری است در این جهت، برای رهایی مردم از هرگونه سلطه سیاسی (استبداد و انحصار طلبی)، اجتماعی (تبعیض و نابرابری های اجتماعی) و فرهنگی (وابستگی و تقید فکری) تلاش شود. جنبش سبز بر حمایت از حقوق زنان، نفی هر گونه تبعیض جنسیتی و حمایت از حقوق اقلیتها و اقوام تاکید ویژه دارد.

۶- جنبش سبز بر این باور است که امنیت تنها امنیت دولت نیست، امنیت انسانی تک تک شهروندان ایرانی است. امنیت برای آحاد مردم باید برقرار شود تا آزاد از ترس و رها از نیاز تحت حمایت قانون زندگی کنند. مداخله نیروهای نظامی و انتظامی در امور سیاسی، هر گونه دخالت افراد غیر مسول در امور انتظامی و سلطه نیروهای امنیتی و انتظامی بر مقامات قضایی مخل امنیت دولت و ملت است. استقلال قوه قضاییه، عدم مداخله نیروهای نظامی در امور سیاسی و اقتصادی و برخورد با سازمان دهندگان و اعضاء گروههای موسوم به لباس شخصی از خواستهای جدی جنبش سبز است.

۷- اجرای تمامی اصول قانون اساسی و به ویژه اصول ناظر بر حقوق ملت (فصل سوم) هدف و خواست تجدیدناپذیر و حتمی جنبش سبز است.

۸- آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت های غیر قانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروهها و جنبش های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش های کارگری، جنبش های اجتماعی و امثال آن، و همچنین محاکمه عادلانه آمران و عاملان تقلب در انتخابات، شکنجه و کشتن معترضان به نتیجه انتخابات، و افشاء و محاکمه نظریه پردازان و حامیان خشونت در لایه های مختلف حکومت از راهکارهای روشنی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

اخلاق مداری و احترام به خلاقیت های فردی و اجتماعی

۱- با کمال تاسف باید اذعان کرد که اتخاذ سیاست های نادرست سیاسی، اجتماعی، اقتصادی از سوی حاکمان به افول اخلاق و تنزل سطح سرمایه اجتماعی در جامعه منجر شده است. جنبش سبز با تاکید بر ضرورت احیای اخلاق به مثابه فصل مشترک و پیوند دهنده حیات اجتماعی مردم ایران، در مبارزات خود برای اجرای حقوق ملت، کاملا نسبت به اصول اخلاقی پایبند خواهد بود.

۲- جنبش سبز را نه می توان یک حزب متمرکز دانست و نه مجموعه ای از افراد سازمان نایافته و بی هدف. مرور تجربه تاریخی مردم ایران نشان می دهد که آنها همواره و در بزنگاههای تاریخی، هوشیاری، توانایی و درک والای خویش را به منصه ظهور رسانده اند و با تکیه بر قوای خلاقه خویش، راه را برای دستیابی به اهداف خود هموار ساخته اند.

جنبش سبز بر پایه اصول و مبادی بنیادین خود، با تکیه بر شبکه های اجتماعی بر فهم، اندیشه و نوآوری های مدنی ملت ایران تکیه دارد و دستیابی به آرمان هایی چون عدالت و آزادی را به شکوفایی این خلاقیت ها منوط می داند. شعار “هر ایرانی، یک ستاد” اینک می تواند به شعار “هر ایرانی، یک جنبش” تبدیل شود.

قانون گرایی و مذاکره

۱- جنبش سبز با پیگیری اهداف و آرمان های همیشگی انقلاب اسلامی و با اتکا به بازخوانی انتقادی تحولات صورت گرفته پس از انقلاب – به خصوص در عرصه روابط ملت و دولت- برپایه میثاق مشترک مردم ایران یعنی قانون اساسی، در پی دستیابی به آینده ای روشن برای ملت ایران است.

۲- در این راستا، “اجرای بدون تنازل قانون اساسی” راهکار اصلی و بنیادین جنبش سبز است. این جنبش بر این باور است که تنها با بازگشت به قانون و الزام نهادهای مختلف به رعایت آن و برخورد با متخلفان از قانون در هر موقعیت و جایگاه، می توان از بحران های مختلفی که دامنگیر شده است رهایی یافت و در راه ترقی و توسعه میهن گام برداشت. جنبش سبز در عین حال کاملا توجه دارد که قانونگرایی به معنای استفاده ابزاری از قانون توسط حاکمان نیست. باید شرایطی فراهم آورد تا قانون وسیله اعمال خشونت های ناروا و موهن، نقض حقوق بنیادین شهروندان قرار نگیرد و خشونت، بی عدالتی و تبعیض قانونی نشود.

۳- قوانین کشوری و از جمله قانون اساسی متونی همیشگی و تغییر ناپذیر نیستند. هر ملتی این حق را داراست که با تصحیح سیر حرکتی خویش، به اصلاح در قوانین جاری اقدام کند. اما باید توجه داشت که تنها تغییر و اصلاحی در قانون اساسی مورد پذیرش است که در فرایند مذاکره و گفتگوی اجتماعی و با مشارکت همه اقشار و گروههای اجتماعی و با پرهیز از تصلب و انحصارگرایی و زورگویی صورت پذیرد.

۴- گسترش جامعه مدنی و تقویت حوزه عمومی در زمره اصول اساسی جنبش سبز است. این جنبش بر این باور است که حفظ منافع ملی و دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی و همچنین کاستن از تبعات ناخوشایند بحران موجود مستلزم مذاکره و گفتگو میان نمایندگان گروه‌های مختلف فکری و سیاسی است و در این راستا از هرگونه دعوت به مذاکره و گفتگوی شفاف به منظور دفاع از حقوق مردم و حل منازعات اجتماعی استقبال می کند.

۵- این جنبش خواهان قدرت بخشی به اقتصاد کشور در صحنه بین‌المللی و سرمایه گذاری و افزایش قدرت خرید مردم ایران است. جنبش سبز خواهان سیاست خارجی عقلانی و عزتمند مبتنی بر تعامل شفاف و سازنده با دنیا و طرد دیپلماسی ماجراجویانه و عوام فریبانه و ارتقاء شان ملت بزرگ و تاریخی ایران در جهان است.

همراه کوچک جنبش سبز

میرحسین موسوی

_______________

* استاد شفیعی کدکنی