dimanche 18 avril 2010

نگرانی از ورود واژگان لمپن به زبان و ادبيات مردم

خالی بندی، دو دره بازی و قاط زدن جامعه را تهديد می ‌کند
نگراني از ورود واژگان لمپن به زبان و ادبيات مردم؛

روزنامه ابتکار: کارشناسان امور اجتماعي و رفتارشناسان با ابراز نگراني از رواج کلمات لمپن در جامعه، رواج آن را سبب ساز ايجاد ادبيات بدون پايه و محتوا يا “ آرگو “ مي‌دانند که در فرهنگ و تاريخ ادبيات ما سابقه ندارد.
بيش از چهار هزار کلمه لمپن وارد زبان فارسي شده است. امروزه زبان خاصي در بين بسياري از جوانان خصوصاً در تهران و بعضي از شهرهاي بزرگ رايج شده است که براي بسياري از مردم ميانسال و کهنسال جامعه معنا و مفهومي ندارد.
حميد رضا حسين شاهي، استاد دانشگاه و روان پزشک با اشاره به عدم نظارت صدا و سيما بر گفتار هنرمندان معتقد است:” متاسفانه به غير از اخبار که به نوعي واژگان به صورت دقيق به مخاطبان ارائه مي‌شود، بقيه قسمت‌ها مخصوصا سريال‌هاي تلويزيوني فاقد اين خصوصيت هستند.”او در خصوص تاثير دوستان براي گرايش به سوي ادبيات لمپني مي‌گويد:” نوجوانان و جوانان در بين خودشان از شيوه گويشي لمپن استفاده مي‌کنند، ولي بايد در کنار آن صحبت کردن صحيح را ياد بگيرند.”اين مدرس دانشگاه و روانشناس يادآور مي‌شود:” جوانان و نوجوانان با يک منبع به عنوان دوستان مواجه هستند و آن به عنوان سيستم منحصر به فرد گفتار فرد در دانشگاه، مدرسه و خانواده مي‌شود. خانواده‌ها بايد روي برنامه‌هايي که براي فرزندان تهيه مي‌کنند نظارت داشته باشند ولي متاسفانه در برنامه‌ها و کارتون‌هاي دوبله شده که از طريق رسانه‌هاي تصويري پخش مي‌شود، براي جذابيت بيشتر از گويش‌هاي لمپني استفاده مي‌شود و به خاطر خنده دار و جذاب بودن اين ادبيات، کودک يا نوجوان، اين ادبيات را الگوي خود قرار مي‌دهد.”
مجيد ابهري، رفتارشناس مي‌گويد:” در آسيب ‌شناسي رفتاري گفت ‌و گو، از قديم زبان‌هاي غير مدون بين اصناف و افراد مختلف رايج بوده است و اين دليلي جز متوجه نشدن ديگران نداشته است که زبان زرگري يا زبان گفت‌وگوي بين برخي از افراد و مشاغل از اين جمله است.”
“ امروزه نوعي از ادبيات بدون پايه و محتوا در حال گسترش است که در فرهنگ و تاريخ ادبيات ما سابقه ندارد که اين ساختار و اين گفت‌وگو که به «آرگو» معروف است، بيشتر از خيابان‌ها گرفته مي‌شود و بعضي از هنر‌پيشه‌ها به خاطر عاميانه نشان دادن نقش خود يا کسب محبوبيت در بين جوانان، از اين زبان استفاده مي‌کنند.”
خالي‌بندي، دو دره بازي، سوسکت مي‌کنم، جوش آوردن، گلابي و قات زدن و امثال اين لغات از جمله لغات متداول اين فرهنگ گفت ‌و گو خياباني است که بيشتر به ادبيات لمپنيسم وابستگي دارد. البته کلماتي مثل آي‌کي‌يو، خز و امثال اينها که براي تمسخر به کار مي‌رود و منظور از آنها پايين بودن ضريب هوشي افراد و بي‌ارزش‌بودن است، از برخي از سريال‌هاي تلويزيوني به جامعه راه يافته است.”
اما برخي از روانشناسان معتقدند جوانان براي جلب توجه و تاثير گذاري از اين گونه کلمات استفاده مي‌کنند.
سيد جواد آرامي، روانشناس باليني، مي‌گويد:” در ادبيات لمپن يا عامه‌پسند، عوامل مختلف تأثيرگذار است که از جمله آن مي‌توان به عوامل اجتماعي، تاريخي و اقتصادي اشاره کرد.”

-----------------------------------------------------------------------

بهترین و کم هزینه ترین راه اطلاع رسانی تجمع 22 خرداد

یکی از کاربران Twitter

بهترین و کم هزینه ترین راه اطلاع رسانی تجمع 22 خرداد که به دولت کودتا نیز خسارت مالی وارد می کند اسکناس نویسی است.

-----------------------------------------------------------------------

کروبی: سرکوبها باعث نارضایتی بیشتر مردم می شود

سایت کلمه: عصر دیروز (جمعه)، مهدی کروبی با حضور در منزل بهاره هدایت با خانواده و همسر وی دیدار کرد. بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت است که بیش از ۴ ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد. کروبی در این دیدار با انتقاد شدید از رویه فعلی در برخورد با فعالان مدنی و دانشجویی، این رویه را در سرکوب خواسته های مشروع مردم کم اثر خواند و گفت: متاسفانه این روزها شاهدیم که حتی با کوچکترین و معمول ترین مراسم و مناسبتها با نگرش و دید امنیتی مواجهه و برخورد میشود. اما ادامه این نوع رفتارها نه تنها باعث دلسرد شدن جامعه و کوتاه آمدن آنان از خواستهای مشروع خود نخواهد گردید بلکه باعث نارضایتی بیشتر مردم از اوضاع حاکم می شود.

-----------------------------------------------------------------------

منبع روسی: سرمایه گذاران خارجی بازار ایران را ترک میکنند

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 27 فروردین ماه

سرمایه گذاران خارجی از ترس تحریمهای جدید بازار ایران را ترک میکنند

روزنامه "گازیتا.رو" در مقاله ای نوشت که طی ماه گذشته عده ای از فروشندگان عمده سوخت از ایران خارج شده و جای آنها را کمپانی دولتی چین بعنوان تنها کشوری است که از تدابیر شدید علیه ایران حمایت علنی نکرده اشغال کرده است. اما به اعتقاد کارشناس آمریکایی چین هم به زودی تجدید نظر خواهد کرد.

در این مقاله گفته میشود، کمپانی آلمانی Daimler AG از سهم 30% خود در Iranian Diesel Engine Manufacturing (زیر مجموعه کمپانی دولتی Iranian Khodro Diesel) صرف نظر کرده و قصد دارد که در آینده نیز سهام خود در ایران را محدود تر سازد. آنطور که روز چهارشنبه "دیتر تستشه" مدیر این کمپانی اطلاع داد چنین تصمیمی بر اساس دلایل سیاسی اتخاذ شده است. "رجب صفروف" رییس مرکز مطالعات ایران معاصر عقب نشینی کمپانی آلمانی که اخیرا بعلت باج خواهی دولت روسیه وارد بازار آمریکا شده را اجباری می نامد. وی اعلام کرد: "آمریکا به دایملر وخامت وضعیت در بازار آمریکا را هشدار داده است".

تا این زمان کمپانی های "لوک اویل" روسیه، Royal Dutch Shell بریتانیا، Ingersoll Rand آمریکا، Glencore و Vitol سوئیس، Trafigura هلند، British Petroleum بریتانیا و Reliance هند قراردادهای خود را با ایران فسخ کرده اند (دو کمپانی آخر در سال 2009 خبر امتناع از فعالیت در بازار ایران را اعلام کرده بودند).

در ادامه مقاله به سخنان "دمیتری پاولوف" از مرکز تحقیقات معاصر خاور نزدیک سنت پتربورگ اشاره شده که معتقد است، دورنمای تشدید تحریمات یکجانبه آمریکا که برای اولین بار در سال 1996 اتخاذ شدند، بر بازیگران بین المللی تاثیر جدی می گذارد: "آنها در هر صورت با اقتصاد آمریکا عجین شده اند و به نفع نبودن سرمایه گذاری در ایران را درک می کند".

در بخش دیگری از این مقاله اشاره شده که به رغم ذخایر عظیم نفت، ایران از تجهیزات لازم برای پالایش آن برخوردار نیست و به همین خاطر دائما با بحران بنزین در کشور روبروست. منظور مسکو درباره "تحریمات هوشمند" که نباید به ملت ایران زیان برسانند، مخالفت با ممنوعیت کامل فروش بنزین به ایران بود. پکن که آخرین فروشنده عمده سوخت به ایران محسوب می شود نیز اصرار دارد تا تحریمات به بخش انرژی ایران مربوط نشود که به نوبه خود یکی از صادرکننده عمده نفت به چین محسوب می شود. در هر حال بعد از چند ماه "تایم اوت" پکن با از سرگیری مذاکرات در چارچوب گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) موافقت کرد. منابع کاخ سفید بعد از دیدار "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا و " هو جین تائو" رهبر چین در حاشیه همایش هسته ای واشنگتن اطلاع دادند که حال چین نیز به جمع مذاکره کنندگان خواهد پیوست.

در پایان نیز مولف مقاله به نظر "کنت مورز" اقتصاد دان آمریکایی اشاره می کند که مطمئن است که چین تا چند صباحی دیگر به ایران بنزین عرضه خواهد کرد اما این "چهره نجات بخش سیاسی" نیز به زودی محو خواهد شد.

------------------------------------------------------------------

لوموند: تحريمها فاز به فاز سنگين تر خواهند شد

روزنامه فرانسوی لوموند در مقاله ای با اشاره به ديدارهاى متعدد دو جانبه در حاشيه كنفرانس امنيت هسته‌ ای واشنگتن مى ‌نويسد: اين ملاقاتها به فعاليتهاى ديپلماتيک پيرامون پرونده هسته‌ ای رژيم تهران شتاب خيره کننده‌ ای بخشيده است. به گفته ديپلماتها، چين نيز پس از بى نتيجه ماندن تلاشهايش جهت قانع ساختن سعيد جليلى، فرستاده رژیم تهران به پذيرفتن معامله بر سر اورانيوم غنى شده، برايش چاره اى جز سخت کردن لحن عليه رژيم تهران باقى نمانده است. از سوی دیگر رئيس جمهور فرانسه تمام توان خود را به کار گرفته تا محتواى تحريمها هرچه قويتر و مؤثرتر شود. ايده جدید سرکوزی عبارت است از اينكه خريد نفت ايران در بازارهاى جهانی كاهش پیدا کند. البته اين ايده از مدتها پيش بى سرو صدا از سوى برخی کشورها عملى شده بود. به گفته يک منبع ديپلماتيک غربى، مى توان سطح خريد بیش از دو ميليون بشکه نفتى که رژيم تهران در روز به فروش مى رساند را به سطح 1.2 ميليون بشکه کاهش داد. براى اجراى ايده سرکوزی كه در واشنگتن پخته‌ تر شد، نه نياز به تصويب قطعنامه سازمان ملل است و نه تصميم اتحاديه اروپا. لوموند در پایان به نقل از منابع دیپلماتیک غربی می نویسد، سناريوى پيش بينى شده اينست که تحريمها فاز به فاز سنگين تر شود.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire