mardi 23 mars 2010

الهام: هاشمی رفسنجانی تابع رهبری نبود

مردم این جریانات را از سر انقلاب حذف خواهند كرد

جرس: غلامحسین الهام، وزیر و سخنگوی دولت نهم، طی مصاحبه با یکی از روزنامه های اصولگرا که به تازگی متن آنرا در وبسایت شخصی خود منتشر کرده است، ریشۀ حوادث بعد از انتخابات را به دورۀ پیش از دوم خرداد ۷۶ و جریانی معطوف دانست که "به دنبال تغییر محتوای نظام بوده و تا کنون ادامه داشته است". وی همچنین پیرامون هاشمی رفسنجانی و رهبران جنبش گفت "مردم خود را معطل این كژتابی ها نمی كنند و بالاخره این جریانات را از سر انقلاب حذف خواهند كرد. "

سایت شخصیِ الهام، امروز متن مصاحبۀ منتشر نشدۀ این مقام ارشد دولت قبلی محمود احمدی نژاد را که اوایل اسفندماه گذشته با ویژه‌نامه نوروزی خراسان انجام داده ولی منتشر نشده بود را روی خروجی خود نهاد تا مردِ چند شغلۀ دولت نهم، با تیتر "آنها كه میلیونها لوح فشرده در تخریب احمدی‌نژاد توزیع كردند، یك لوح هم در دفاع از خودشان توزیع می‌كردند"، جنبش سبز و جریان اصلاحات را مورد حملات خود قرار دهد.

این پدیده مربوط به دوره بعد از انتخابات نیست

سخنگوی دولت نهم در آنچه به زعم خود "ریشه یابی" حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیرمی داند، ریشۀ قضیه را ناشی از جریانی دانست که به دنبال تغییر محتوای نظام بوده و دلیل شكل‌گیری حزب كارگزاران سازندگی از بطن دولت هاشمی رفسنجانی را نیز "تلاش برای ماندگاری آن طیف فكری در قدرت" خواند و خاطرنشان کرد "اگر سابقه را مرور كنیم، خواهیم دید كارگزاران این جریان می‌خواستند گردش قدرت را محدود كنند....آنها قصد كنترل و سایه‌ افكندن بر روند كنترل قدرت در قوه مجریه را داشتند كه با شكل‌گیری جریان دوم خرداد دنبال شد ."

حمله به دولت اصلاحات

وزیر دادگستری دولت نهم، همچنین ضمن حمله به دولت اصلاحات و جریان رفرم در سالهای ۷۶ به بعد، "حركت در بستر مطبوعات، اصلاح و تغییر در قانون اساسی (تغییر قانون مطبوعات و قانون انتخابات) و همچنین گفتمان سازی سكولاریستی در كشور و تخریب ساختارهای محتواساز نظام مثل شورای نگهبان و همگرایی با گفتمان حقوق بشر غربی" را، از اتفاقات آن دوره ذکر کرد که به ادعای وی "بعلت عدم پاسخ‌گویی اصلاح طلبان به مطالبات واقعی مردم و آشكار شدن حساسیت عمومی نسبت به ارزش‌های و مراقبت‌های رهبری، مهار شد."

غلامحسین الهام در این زمینه هیچ اشاره ای به موانعی که بر سر راه دولت و مجلس اصلاحات از طریق نهادهای فراقانونی و انتصابی بوجود آمده بود، نکرده و صرفا خاطرنشان کرد "بتدریج در مجلس هفتم و در انتخابات نهم یك رجعتی به گفتمان انقلاب صورت گرفت و تلاش‌های تغییر در درون نظام، استحاله و براندازی نرم ناكام ماند."

انتخابات نهم برگشت به انقلاب بود و انتخابات دهم...

سخنگوی دولتِ قبلی محمود احمدی نژاد، انتخابات دور قبل ریاست جمهوری و پیروزی شبهه دار احمدی نژاد در سال ۸۴ را "برگشتی به گفتمان انقلاب و امام" دانست و گفت "تلاش دولت در پاسخ‌گویی به مطالبات واقعی مردم، دولت را كارآمد نشان داد؛ لذا انتخابات دهم نقطه تلاش جدی و بسیج همه جریانات شكست خورده در برگرداندن این آب رفته به جوی بود، هماهنگی و همگرایی كه داخل و خارج كشور صورت گرفت دنبال آن بود تا روند رجعت به گفتمان انقلاب كه همان گفتمان عدالت بود را محدود و در نهایت از دور خارج بكنند. حساسیت مردم و اعتماد آن ها به دولت، این حركت را كه تلاش می‌كرد با استفاده از ابزار تقلبی و گفتمان تقلبی؛ گفتمان موازی و تقلبی بسازد و در حقیقت محتوای نظام را مخدوش كند، از ریشه برانداخت. چهره‌هایی كه صورت گفتمان امام را داشتند اما حقیقتشان عبور از امام بود؛ آن‌ها گفتمان تقلبی را به راه انداختند. تا فضای مطلوب گرایش به آرمانهای امام و انقلاب را منافقانه مصادره كنند. "

کودتای نرم بود

این فعال اصولگرا همچنین مناظره های انتخاباتی دور دهم ریاست جمهوری را "آغاز كودتای نرم" نامیده و بدون رویکرد یا جدی انگاشتن حضور مردم، ادعا کرد "همان ها خیلی زود با سناریویی از پیش تعیین شده، موضوع تقلب (در صورت ناكامی) در انتخابات كه آن را حدس می‌زدند، طرح كردند؛ این طیف با این اهداف روشن آمده بود، حتی خود آن‌ها باور تقلب را نداشتند؛ بلكه این موضوع یك برنامه بود، لذا امر را مشتبه كردند و حوادث بعد از انتخابات را كلید زدند، حوادث بعد از انتخابات دنباله حوادث این دو دهه بود، هدف آنها تهی‌كردن محتوای نظام و فقط نگه‌داشتن ساختار صوری نظام بود"

اصلاح طلبانی که به ساختار نظام اعتقاد نداشتند

غلامحسین الهام همچنین در پاسخ به یکی از سوالات القائی مبنی براینکه "پس زمانی كه دولت اصلاحات روی كار بوده، همان زمان هم به ساختار جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند؟"، مدعی شد: "همه قراین موجود شاهدی بر این موضوع است؛ یك قسمت از جریانی كه آن ها دنبال كردند قانون مطبوعات بود. از مطبوعات به‌عنوان ابزار فضا سازی و ابزار نرم برای تغییر استفاده شد كه با حكم حكومتی مقام رهبری متوقف شد و این نشان می‌دهد كه طرح این موضوع برای حفظ نظام یك بحث جدی بود. این‌ها برای استمرار جریان خود متوسل به خشونت شدند و به دنبال آن كودتای ۱۸ تیر ۷۸ طرح‌ریزی كردند كه به وسیلة مردم سركوب شد."

این فعالِ حامی دولت، هیچ اشاره ای به بستن فله ای مطبوعات و حملات خونین و شبانۀ لباس شخصی ها به خوابگاه کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۷۸ نکرد.

قصد حذف ولایت در مجلس ششم

عضو حقوقدان شورای نگهبان، در ادامه اتهام زنی های خود به اصلاحات و اصلاح طلبان، سالم ترین مجلس بیست سال اخیر ایران را مورد هتاکی قرار داده و خاطرنشان ساخت "در مجلس ششم از طریق ساختار سازی به اصطلاح قانونی، این حركت به شدت دنبال می‌شد. بحث تعارضات جدی با شورای نگهبان بیشتر در این دوره دیده می‌شد. خود آن‌ها هم صراحتاً در دوران اصلاحات خاتمی را كنش‌گرِ عصر گذار نامیدند. گذار به چه‌ چیزی؟ رسما هم گفتند گذار به نظام دموكراسی و دموكراسی یعنی ساختار كاملا سكولار و این طیف بعداً تبدیل شد. به همین اتاق فكر كودتای سبز كه این فرآیند را در عرصه سیاسی و فرهنگی دنبال می‌كنند. ولی ساختارهای نظام هم محكم بود و هم عبور از این وضعیت سخت بود، و به همین خاطر هدف اصلی را اصل ولایت فقیه قرار دادند كه هم ذهنیت‌های غلط نسبت به جایگاه عملی ولایت ایجاد كنند و هم در عمل شروع به حذف ولایت فقیه از مدیریت مؤثر كشور كردند و تا فقط جنبه تشریفاتی به آن بدهند. در این دوره خیلی تلاش كردند تا در ذهن جوانان ولایت فقیه را مزاحم آزادی‌های جامعه تلقی كنند.ولی مواضع روشن و رویكرد‌های مبنایی دفاع به موقع از حقوق ملت به وسیلة ولایت فقیه این تلاش‌ها را خنثی می‌كرد."

تقلب گفتمانی

الهام در ادامه اظهارات خود، با فراری رو به جلو و بدون رویکردی منصفانه، رهبران جنبش را مورد اهانت و اتهام "تقلب و جعل" قرار داده و اظهار داشت "بنده تقلب گفتمانی را ریشه مسئله می‌دانم؛ تقلب گفتمانی یعنی یك گفتمان جعلی را پرچم خودت قرار دهی كه به آن‌ اعتقاد نداری؛ این یك تقلب و جعل معنوی است؛ شاخص میرحسین موسوی، ‌عنوان نخست‌وزیر امام بود و شعار اولیه او احیای ارزش‌های امام. لذا این رفتار قابلیت جذب را داشت ولی حقیقت این قضیه و پشتیبانان این گفتمان كسانی بودند كه هیچ سنخیتی با گفتمان امام نداشتند به ‌هر حال با فریب و جعل حمایت برخی را جلب كردند اما موفقیتی پیدا نكردند. این‌ها می‌خواستند مردم را گول بزنند و توفیقی هم در این جهت پیدا كردند، چون‌ این ها با این شاخص‌ها آمدند و شفاف نبودند."

حمله به تمام منتقدین احمدی نژاد

وزیر دادگستری دولت نهم همچنین خاطرنشان کرد "از طرفی یك گروه اقلیتی هم كه به دنبال تغییر نظام بودند هم با آنان همراه شدند، چون به دروغ بودن این گفتمان ایمان داشتند. بحث دیگر هم رقابت‌های شخصی انتخاباتی در این دوره بود كه بین‌ اصولگرایان شكافی هم ایجاد كرد و مسائل شخصی كه طیفی با شخص احمدی‌نژاد داشتند هم در شكل‌گیری این قضایا بی‌تأثیر نبود. بعضی بخل‌ها، تنگ نظری‌ها و حسادت‌ها هم به این موضوعات دامن زد. البته این هم برنامة تبلیغاتی آنها است كه شكاف بین روشنفكران و نخبگان و مردم را دامن بزنند. و این اختلاف را برای اهدافی كه در جایگزین دموكراسی لیبرال به جای مردم‌سالاری دینی ایجاد كنند. و این نقطۀ حذف مردم است. "

مناظره ها موثر و مثبت بود و به کسی هم اتهامی زده نشد

الهام مناظره های انتخاباتی را "بسیار موثر"، "بدون اشکال" و "عاری از بداخلاقی" و حتی "مثبت" ذکر کرد و گفت "مثبت بود در جلب مردم، بالا رفتن مشاركت و اعتماد به احمدی نژاد... شفاف سازی بود... عصبانیت آن طیف نیز، از مرزبندی بود... مرزبندی بین موسوی و نسبتش با گفتمان توسعه و اصلاحات و دقیقا روسای این دولت ها. این یك سوال طبیعی است و اصلا بحث های انتخاباتی همین است. "

وی پیرامون اتهاماتی که احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتیِ خود به افراد غایب در آن جلسات وارد کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه "شما یك حقوق دان هستید؛ آیا به لحاظ حقوقی اشكالی ندارد در مقابل افكار عمومی اتهاماتی به شخصی در غیاب او وارد شود كه فرصت دفاع ندارد؟"، گفت: "من در اظهارات آقای احمدی‌نژاد تهمتی ندیدم... نقد و نقادی طبیعت كار سیاسی است. در مناظرات مسائلی مطرح شد... مسائلی كه پرسش‌های افكار عمومی بود...این طبیعت آزادی سیاسی است. ... می‌گویند چرا طرفهایی كه در مناظره نبودند آن ها پاسخ ندادند، چه منعی برای پاسخ داشتند. آنها كه میلیونها لوح فشرده در تخریب احمدی‌نژاد توزیع كردند یك لوح هم در دفاع از خودشان توزیع می‌كردند. فضای رسانه ای گسترده ای در دست آنها بود كه می توانستند پاسخ دهند؛ ولی ترجیح دادند پاسخ ندهند."

الهام در این زمینه اشاره ای به مصادیق این فضای رسانه ای و امکانات وسیعی که رسانه ملی برای حامیان دولت و شخص رئیس دولت ایجاد کرد، ننمود.

هاشمی رفسنجانی مطیع رهبری نبود

وزیر دادگستری، سخنگوی دولت نهم، در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه "شما در سخنرانی اخیرتان انتقادات تندی را خطاب به آقای هاشمی مطرح كردید، این در حالی است كه رهبر انقلاب در نماز جمعه ۲۹ خرداد و عید فطر از او حمایت كردند. این صحبت های شما با نگاه رهبری در تعارض نیست؟"، گفت: "خطبه رهبری می توانست فصل ختام این بحث باشد؛ اما خطابه هاشمی بعد از خطبه رهبری نشان داد كه تبعیت از موضع رهبری نكردند. هاشمی به رغم صحبت های رهبری در اساس تشكیك كرد و تحریك به بحران‌سازی نمود؛ اگر وی پشت بحران نمی ایستاد این بحران كششی برای استمرار نداشت. بعد از عید فطر هم كه ایشان همان مواضع را اتخاذ كردند و برگشت نكردند. "

الهام پیرامون هاشمی رفسنجانی ادامه داد "الان حجت تمام شده است و این ها در عمل نشان دادند كه حاضر نیستند در مسیر تعیین شده رهبری حركت كنند بنابراین مسئولیت این رفتار با خودشان است و باید هزینه آن را بپردازند و مردم خود را معطل این كژتابی ها نمی كنند و بالاخره این جریانات را از سر انقلاب حذف خواهند كرد. "

آن ها خودشان دفع شده هستند

سخنگوی دولت نهم همچنین پیرامون هاشمی و رهبران جنبش مدعی شد "این ها خودشان دفع شده هستند؛ باید برگردند، الان باید تصمیم بگیرند حركاتی كه در طول هشت ماه بعد از انتخابات انجام دادند تا ۲۹خرداد قابل اغماض، از آن به بعد تا روز قدس قابل اغماض، از روز قدس تا ۱۳ آبان قابل اغماض، تا ۱۶ آذر قابل اغماض، تا عاشورا چه؟! "

"به نظر من عاشورا نقطه پایانی بود، چون عاشورا نقطه وحدت اساسی اعتقادی آحاد مردم بود چون بعد از آن 9 دی رقم خورد، بعد از عاشورا هم این آقایان شفاف سازی نكردند لذا این ها دفع شده هستند. یك راهی باید پیدا كنند. این ها مسیر خود را كج رفته اند و می توانند برگردند. توبه را برای همین شرایط گذاشته اند."

الهام همچنین احمدی نژاد را در مدیریت انتخابات، "بی نظیر و یك قهرمان ملی" خواند.

---------------------------------------------

فرانسه: راهی جز تشدید تحریم ایران وجود ندارد

جرس: برنارد کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه می گوید برای مقابله با برنامه اتمی ایران گزینه دیگری جز اعمال تحریم های جدید علیه این کشور وجود ندارد.

به گفته آقای کوشنر، فرانسه به همراه سایر کشورهای غربی به دیپلماسی ادامه خواهد داد ولی تاکنون هیچ پاسخ قانع کننده ای را از ایران دریافت نکرده است.

همزمان، برزیل بر ادامه گفتگوها با ایران تاکید کرده است و بر مخالفت خود با تلاش برای افزایش تحریم های این کشور تاکید کرده است.

به گزارش بی بی سی سلسو آموریم، وزیر امورخارجه برزیل در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی گفت به عقیده کشورش امکان ادامه گفتگوها بر سر پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای معاوضه اورانیوم غنی شده با خلوص پایین ایران با سوخت هسته ای مورد راکتور اتمی تهران وجود دارد.

این پیشنهاد به وسیله محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کاهش تنش های هسته ای و اعتمادسازی دو طرف مطرح شد و یوکیا آمانو بر برقرار بودن این پیشنهاد تاکید کرده است.

آقای کوشنر که در مجلس سنا فرانسه صحبت می کرد، همچنین گفت برخلاف گفته های مقام های حکومت ایران، برنامه اتمی این کشور فاقد اهداف موجه غیرنظامی است.

آقای کوشنر در صحبت های خود گفت ایران به برد موشک های خود افزوده است، با آژانس بین المللی انرژی اتمی به اندازه کافی همکاری نمی کند و همه تلاش های صورت گرفته برای گفتگو و همکاری را رد کرده است.

کشورهای غربی ایران را به تلاش به دستیابی به سلاح های هسته ای متهم می کنند ولی این کشور با رد این ادعا برنامه اتمی خود را برای صلح آمیز می داند.

فرانسه، ایالات متحده، آلمان و بریتانیا که اعضای غربی گروه 1+5 هستند در پی تشدید تحریم های ایران به خاطر عدم توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور هستند.

آمریکا در هفته های گذشته برای تلاش خود برای جلب توافق اعضای دائمی و غیردائمی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران افزوده است و روسیه نیز از امکان تشدید تحریم های این کشور خبر داده است.

تصویب تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای مثبت پنج عضو دائمی و چهار عضو غیر دائمی این نهاد بین المللی نیاز دارد.

چین تاکنون از افزایش تحریم های ایران حمایت نکرده است.

--------------------------------------------------------------

هاشمی رفسنجانی:صدای متحجرین مخالف ” جمهوریت” الان بلندتر شده است

مردم باید در حفظ جمهوری اسلامی کوشا باشند

جرس:آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه ویدیویی به مناسبت سال نو و روز جمهوری اسلامی تاکید کرد: امام یک "نظر خاصی" داشتند و معتقد بودند که ما هرچه زودتر کار کشور را به دست خود مردم بدهیم، مردم "خودشان" تصمیم بگیرند،" خودشان "فکر کنند، "خودشان" اجرا کنند و با نظام همراهی کنند. وی تاکید کرد که " جمهوری اسلامی " میراث و سرمایه " مردم" است و خود باید در حفظ آن کوشا باشند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: صدای متحجرین مخالف " جمهوریت" در ابتدای انقلاب به دلیل عدم حضور در مبارزات ، بسیار ضعیف بود، الان در داخل ایران صدای متحجرین مقداری بلندتر شده است . وی در ادامه با اشاره به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی اظهار داشت: حضورم به جهت " اهمیت " موضوع روز جمهوری اسلامی است،ما معمولاً همان مراسم ۲۲ بهمن را بزرگ و مردمی میخواهیم. میخواهیم مردم باشند. حالا اگر آنها در روز جمهوری اسلامی هم بخواهند این کار را بکنند، کسی منعشان نمی کند.

متن کامل این مصاحبه که در سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر شده از نظر می گذرد:

جهت حضور مستمر و همواره موثر" آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی " از ابتدای " نهضت" تا امروز " نظام"،روایات ایشان از هر برشی از تاریخ پر افتخار ۵۰ ساله نهضت و نظام را به طور قطع و یقین ، حاوی نکات تاریخی بسیار مهم ،مستند و موثق نموده ،که از همین رو نیز همواره مورد توجه ، مداقه و استنادجدی افکار عمومی قرار می گیرد.

چنین روایتی وقتی که بر محور تبیین و تحلیل " جمهوری اسلامی" به عنوان قله رفیع اندیشه فقهی و سیاسی " امام و مرادش" قرار گرفت، آنگاه "جان" هاشمی رفسنجانی به جای زبان رشته کلام را به دست می گیرد، و حتی کسالت و " تن تب دار" نیز نتوانست موجبات تعویق مصاحبه " ایشان " را با گاهنامه الکترونیک " امام ، جمهوری اسلامی ، اسلام و مردم "فراهم کند که ماحصل آن در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

از اینکه با وجود کسالت ، فرصتی را برای مصاحبه با دومین گاهنامه الکترونیکی پایگاه اطلاع رسانی با عنوان / امام ، جمهوری اسلامی ، اسلام و مردم / که به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین سالروز عید بزرگ استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی (۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸) تدارک دیده شده را ، قرار دادید ، متشکریم و سوالات خود را به خلاصه ترین شکل ممکن در دو بخش : مرور وقایع سال ۵۸ و تحلیل میدان سیاسی کشور در سالجاری را ارائه می کنم:

مستحضر هستید اگر ما ۲۲ بهمن ۵۷ را "عید پیروزی نهضت اسلامی" بنامیم و تجلیلش کنیم ،در واقع ۱۲ فروردین ۵۸ را باید به عنوان "عید استقرار نظام"ارج بنهیم،در همین راستا سوالات ابتدایی مصاحبه با محوریت آن ایام زینت می بخشیم.


فاصله تاریخی بسیار کوتاهی بین ۲۲ بهمن ۵۷ و ۱۲ فروردین ۵۸ وجود دارد که این فاصله با توجه به اعتمادی که مردم به حضرت امام داشتید نوعی عدم طلب رفراندوم مجدد را تداعی می‌کند. حضرت عالی به عنوان یکی از معدود چهره‌هایی که همزمان درسال ۵۸ و امروز در سال ۸۸ نقش‌آفرینی موثری در عرصه نظام دارید، چه تحلیلی از رجوع حضرت امام در آن فاصله کوتاه و در آن ایام بخصوص به رفراندوم در رابطه با همه پرسی ۱۲ فروردین ۵۸ ارائه می‌فرمایید؟


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. الحمدالله‌والسلام‌علی‌رسول‌الله و آله
بله، آنطور که شما گفتید مردم خودشان انقلاب کرده‌بودند؛ رهبری امام را با دل و جان پذیرفته‌بودند، مشکلی هم نداشتند که با شورای انقلاب مدتها کار بکنند، ولی امام یک "نظر خاصی" داشتند و معتقد بودند که ما هرچه زودتر کار کشور را به دست خود مردم بدهیم،" بهتر" است. مردم "خودشان" تصمیم بگیرند،" خودشان "فکر کنند، "خودشان" اجرا کنند و با نظام همراهی کنندو برایشان روشن باشد که کار، کار خودشان است، یعنی همان‌که روح اسلام است و همان‌که امروز دنیا مدعی است حکومت «مردم بر مردم» است. این سوالی که شما می‌کنید، همان ماههای بعد از پیروزی معمولاً خارجیهایی که پیش ما می‌آمدند مطرح می‌کردند. می‌گفتند انقلابها معمولاً سالها می‌گذرد تا نظامشان را و قانون اساسی‌شان را بنویسند و تصویب کنند. چرا شما اینقدر عجله کردید، باید تجربه بدست می‌آوردید و نظامهای دنیا را بیشتر مطالعه می‌کردید. ما هم جوابمان همین بود که این خواست امام بود. امام در اولین صحبتی که در موقع نصب مهندس بارزرگان به نخست‌وزیری موقت کردند ،همین ماموریت را به ایشان دادند که ایشان این دوره موقت را اداره کنند، مجلس تشکیل دهند و قانون اساسی را به تصویب برسانند. درست همین‌ها را می‌خواستند در زمان معین و کوتاه انجام دهند. بله، اگر صبر می‌کردیم شاید پخته‌تر از این می‌توانستیم قانون اساسی را بنویسیم که احتیاج به بازنگری بعد از ۱۰ سال نباشد. ولی فواید اینکه زود خود مردم را متصدی کار خودشان بکنیم بیشتر بود. اعتماد به مردم را خوب نشان داد. تجربه ما در این رابطه موفق بود. بعداً هم فرصت شد که قانون اساسی را تا آنجا که مایل بودیم اصلاح بکنیم.

شبهه بزرگی بر حقیقت شاهکار فلسفه سیاسی حضرت امام به نام «جمهوری اسلامی» از سوی برخی در جایگاههای متفاوت در ادوار مختلف ایراد شده، و آن مبتنی بر این‌نکته قرار گرفته که حضرت امام رحمه‌الله بر روشی "غیر" از جمهوری اسلامی برای اداره کشور معتقد بودند. اما بنا به مصالحی در آن ایام به جمهوری اسلامی "رضایت" دادند. حضرت عالی به عنوان یکی از منادیان قدیمی اندیشه سیاسی حضرت امام چه پاسخی بر این شبهه دارید؟

من نمی‌دانم کسانی که می‌گویند ایشان روش دیگری در نظر داشتند به چه استدلال می‌کنند و آن چه بوده؟ ما که چنین چیز مشخصی ندیدیم. ما قبل از پیروزی انقلاب هروقت بحث از شکل حکومت می‌شد، می‌گفتیم اصل حکومت مهم است، شکل آن را مردم باید انتخاب کنند. ما در این مورد چیزی از امام نشنیده‌بودیم جز بحثهای ولایت فقیه ایشان. ایشان از سال ۴۸ در نجف بحث ولایت فقیه را شروع کردند. مدتی طول کشید، بعد هم چاپ و منتشر شد. خب، معلوم شد که ایشان در همین نظام جمهوری "ولایت فقیه" را پذیرفته‌اند و این همان‌چیزی بود که بعداً بعد اسلامی قضیه بود. اینکه شما می‌گویید قبلاً نظریه دیگری بوده و عوض شده، من خبر ندارم.

حضرت عالی به طور معمول همواره تاکید می‌کنید بر اینکه جمهوری‌اسلامی از سوی دو دشمن بخصوص –دو اندیشه- تهدید می‌شود. یک اندیشه که ریشه در سکولاریسم دارد و یک اندیشه که ریشه در تحجر دارد. هرکدام از اینها به صورت دو خط موازی یک هدف مشترک را تعقیب می‌کنند. تحلیل حضرتعالی از این منظربه جهت به کار گیری عنوان "جمهوری‌اسلامی" برای غلبه همزمان براین دو اندیشه از سوی حضرت امام چگونه‌است؟


آن موقع‌ها همین بحثها بود. یعنی همان موقع وقتی می‌خواستیم نظاممان را شکل بدهیم و رفراندوم کنیم. در سوالی که باید از مردم بکنیم. در شورای انقلاب بحث می‌شد. جمعی می‌گفتند که فقط جمهوری، بعضی می‌گفتند جمهوری دموکراتیک، بعضی می‌گفتند جمهوری اسلامی. چون این در شعارهای مردم آمده بود و کسانی که در صحنه‌ها حاضر بودند و شعار می‌دادنداستقلال آزادی جمهوری‌اسلامی ونهایتاً می‌خواستیم به رای مردم بگذاریم..کسی هم تا آن موقع مخالفت نمی‌کرد. اسمهای دیگری هم بود. وقتی که بحثهایمان را خدمت حضرت امام بردیم ایشان گفتند که ما جمهوری اسلامی را به رای می‌گذاریم. همین کار را هم کردند. یعنی با نظر ایشان بود. در آن موقع ایشان هنوز آنطور نبودند که در این‌گونه مسائل نخواهند دخالت کنند، نظرشان را می‌دادند کسی هم با نظر ایشان مخالفت نمی‌کرد. اکثریت شورا هم همین را می‌خواستند. منظور ما هم همین بود. یعنی هم باید در چارچوب اسلام باشد، هم جمهوری باشد، یعنی باید رای مردم باشد. چون فرض ما براین بود که ملت ما مسلمان است، انقلابمان اسلامی است و شروع نهضت هم برپایه اسلام بود، خواست مردم هم همین بود. ما می‌خواستیم هم مردم را داشته‌باشیم و هم اسلام را. مردم هم همین را می‌خواستند و رای بالایی هم دادند.

به نظر حضرت عالی آیا در این سالها تجلیل شایسته‌ای که در شان روز جمهوری‌اسلامی باشد در رسانه‌ها انجام می‌شود ویا نوعی غفلت در این رابطه صورت گرفته‌است؟

همین طور که می‌بینید من سرماخوردگی دارم و کسانی که صدای مرا می‌شنوند حتما آن را احساس می کنند ولی حضورم به جهت " اهمیت " موضوع است که البته باید در همین قسمت از بینندگان به همین سبب عذرخواهی کنیم.
در مورد سوال شما، خب، وضع خیلی روشن است، نه، از اول هم این‌گونه بنا گذاشته نشده بود. یعنی از سالهای اول هم مراسم ۱۲ فروردین خیلی محدود، ولی ۲۲ بهمن خیلی وسیع برگزار می‌شد. شاید هم منطقی باشد. اینکه در فاصله کوتاهی ۲ جشن به آن بزرگی گرفته‌شود، مردم خسته می‌شوند. ما معمولاً همان مراسم ۲۲ بهمن را بزرگ و مردمی می‌خواهیم. میخواهیم مردم باشند. حالا اگر آنها در روز جمهوری هم بخواهند این کار را بکنند، کسی منعشان نمی‌کند. ولی به نظر می‌رسد که همین مقدار جاذبه دارد.

آیا خاصمان دیروزحضرت امام(ره) و بالاخص لفظ جمهوری اسلامی را همچنان فعال می‌بینید؟ و چه توصیه‌ای برای مردم و نسل جوان در تقابل با ترفندهای پیچیده آنها دارید؟

بله می‌بینم. در آن زمان هم اینها بود. یعنی عده‌ای جمهوری بدون اسلام می‌خواستند که آنها هم خودشان سکولار نبودند ولی می‌گفتند همین کلمه کافی است. عده‌ای هم بودند که خیلی صریح می‌گفتند، تحجر همان موقع هم بود. بعضیها موافق جمهوریت هم نبودند، منتها صدای آنها خیلی رسا نبود، چون آنها در انقلاب شرکت نداشتند. اما آن طرفی‌ها زیاد بودند. الان در داخل ایران صدای متحجرین مقداری از آنها بلندتر شده‌است. گرچه در فضای جهانی شاید آن صداها بلندتر باشد. ولی بله، با یک مقدار تفاوت همین جورها بود. راه ما همان جمهوری اسلامی است. در چارچوب اسلام و با نظر مردم.

سال ۱۳۸۸ را با برخی از اتفاقات و حوادث ناگوار پشت سر گذاشتیم و در این زمان با حضرت عالی از سال ۱۳۵۸ سخن گفتیم. تلاشهای بسیاری بر شبیه سازی تاریخی این ۲ سال در حال حاضر صورت گرفته است. تحلیل حضرت عالی راجع به صحت و سقم این تلاشها چیست؟ آیا به راستی فضای سیاسی سال ۸۸ جمهوری اسلامی منطبق با فضای سال ۵۸ است؟

فکر نمی‌کنم این تشبیه درست باشد. آنهایی که الان به عنوان معترض یا منتقد در خیابانها آمدند و صحبت کردند اکثریت قاطع‌شان وفادار به نظام هستند. یعنی جمهوری اسلامی و قانون اساسی را با همه موازین آن قبول دارند. بله، گروههایی هم در میان اینها شعارهای دیگری می‌دهند و خواسته دیگری دارند. از این جهت شاید شبیه همان زمان باشد. آن زمان هم اگر یادتان باشد وقتی که دریای مردم به طرف میدان آزادی می‌رفت، اکثریت راه امام را داشتند و همین استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را می‌خواستند. عده معدودی هم بودند که پلاکاردهای محدود حزبی و فرقه‌ای خودشان را داشتند، کسی هم مخالفت نمی‌کرد. بعد از انقلاب هم بودند. درانتخاباتی که حق حضور داشتند، شرکت کردند و فهمیدند که آرایشان محدود است. به نظرم از این جهت حالا هم همین‌طور است. اکثریت جمهوری اسلامی را می‌خواهند و اعتراض آنها هم از انتخابات شروع شد که این اعتراض در واقع یک نوع اصلاح است ولی با اصل مخالفتی ندارند.

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی !
جنابعالی در حالی در حال عبور از نیمه دهه هفتم عمر خویش هستید که نهضت اسلامی به رهبری امام در گذر از قدمت ی بالغ بر نیم قرن و" جمهوری اسلامی" با فرا رسیدن ۱۲ فروردین سال۱۳۸۹ به سی ویکمین سال عمر پرافتخار خویش وارد خواهد شد ،از این رو از جنابعالی خواهشمندیم به جهت فرا رسیدن ایام " نوروز" و سال نو خطاب به " مردم" کلامی کوتاه ارائه فرمایید؟


"سال جدید را که به زودی آغاز می‌شود و سی و یکمین بهار انقلاب هم هست را خدمت تمامی مردم، ایرانیهای داخل کشور و کسانی که در کشورهای دیگر نوروز را جشن می‌گیرند تبریک عرض می‌کنم، به‌خصوص به وفاداران به انقلاب که هم سال نو را در پیش رو دارند و هم ۳۰ سال کار اساسی و افتخاراتی که پشت سر دارند. یکی از افتخارات ما این است که ایرانیها سابقه خوبی در تمدن جهانی دارند و یکی از افتخاراتمان همین است که بهترین روز و بهترین ساعت را از لحاظ طبیعی برای سال نو انتخاب کرده‌اند. سلیقه ایرانیها به‌گونه‌ای است که بعد از گذشت هزاران سال سازمان ملل که از همه نوع سلیقه و از همه کشورها در آنجا جمع هستند به خود اجازه می‌دهد قطعنامه‌ای بگذارند و نوروز را یک فصل جهانی برای نو شدن دنیا معرفی کنند و به کشورهایی که در آن روز جشن می‌گیرند تبریک بگویندو ضمناً همه ما که نوروز را جشن می‌گیریم در تهیه این قطعنامه موثر بودیم. دنیا هم از آن استقبال کرد. این موضوع برای نشان دادن سابقه تمدن مردم ایران یک نشان بسیار خوب و افتخارآمیزی است."

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire